De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 77 ... 133 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jopie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:00:
Echter gezien de drukte op 2e pinksterdag, 2e paasdag en op zondag in de grote winkelsteden/perifere detailhandel is er wel interesse vanuit de consument.
Maar is het 'drukte' vanwege het kijken-kijken-niet-kopen, of is er echt omzet(plus) en wordt er meer verkocht, of is het aankoopmoment gewoon op een andere dag?

Wat trouwens meteen weer de gedachte naar boven brengt: je kunt toch niet maar meer, meer, meer blijven kopen? :X Hebben we dat nou nog steeds niet geleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tVP8gOJ87SJK-45t_6b3JIKu_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VvEXVs9RRFAWOjuL9m2Qv4HZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCY6vp_eV4HyQBk52_6iF_B5d9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWLHkkJLxf9kMCKvknXbP90g.png?f=user_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik doel ook vooral niet op meer uren open. Beter nadenken over wanneer je open gaat. Bedien ik mijn klanten op deze tijden nog efficiënt? Als jouw winkel op dinsdagochtend gemiddeld 1,6 klant heeft, kun je dan niet beter dicht blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:09
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:42:
Ik doel ook vooral niet op meer uren open. Beter nadenken over wanneer je open gaat. Bedien ik mijn klanten op deze tijden nog efficiënt? Als jouw winkel op dinsdagochtend gemiddeld 1,6 klant heeft, kun je dan niet beter dicht blijven?
Dat is niet zomaar een keuze he, de meeste winkelpanden worden gehuurd en dan zijn er ook gewoon verplichte openingsuren....

Los dat die 1,6 klant misschien wel veel geld in het laatje brengt op dat moment of doordat hij/zij iets koopt en dat weer met anderen deelt.

Daarnaast heb je ook nog een stukje maatschappelijk denken: ook de mensen die van 12.00u tot 20u werken moeten naar de winkel kunnen komen.

En weinig klanten betekent veel tijd voor andere klussen in de winkel (schoonmaken, administratie, indelen, etc)

De maatschappij en winkels zijn (gelukkig) veel complexer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50
Deruxian schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:56:
Supermarkten op zondag open snap ik wel. Er zijn tegenwoordig zoveel beroepen die anw bereidenheid verwachten. Daarnaast wordt je ook haast wel verplicht om als gezin tweeverdiener te zijn. Dus dan is de zondag een welkome dag om even naar de super te gaan.
Wenselijk? Niet in de ideale wereld maar wel in deze helaas
In die situatie hebben we onszelf de afgelopen 30 à 40 jaar gebracht.

De ideale wereld zoals je het noemt hadden we toen namelijk. Huishoudens (incl woning) die op 1 salaris draaiende waren te houden, waardoor één van de partners tijd had om overdag de dingen te doen die we nu dus noodgedwongen in de avond en op zondag moeten doen. Of duur moeten laten doen (schoonmakers, boodschap bezorging).

Of de maaltijden te verzorgen, iets dat nu noodgedwongen steeds vaker uitbesteed wordt (thuisbezorgd) of buiten de deur wordt gedaan. Alternatieven die een veelvoud kosten van het zelf bereiden van voedsel.

De enige 'makke' die je had was dat de verdeling bijna altijd mannen op het werk en vrouwen in het huishouden was. Maar mijns inziens was het in hindsight verstandiger geweest om enkel aan die verhouding te sleutelen in plaats van om naast 'alle' mannen, ook 'alle' vrouwen aan het werk te krijgen.

Het is er in ieder geval niet veel relaxter op geworden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

alexbl69 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:24:
[...]

Of de maaltijden te verzorgen, iets dat nu noodgedwongen steeds vaker uitbesteed wordt (thuisbezorgd) of buiten de deur wordt gedaan. Alternatieven die een veelvoud kosten van het zelf bereiden van voedsel.
Noodzaak? Pure luiheid zou ik het eerder noemen. Of slechte planning.

Maar ik zou het wel heel sneu vinden als er mensen zijn die hier van afhankelijk zijn.
in 10-20 min kun je zelf van alles op tafel zetten, dus de nood voor thuisbezorgen zie ik niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:57
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:42:
Ga er maar vanuit dat veruit de meeste winkeliers hun openingsuren bewust kiezen. Als het rustig is is er vaak genoeg te doen (schappen vullen, schoonmaken etc. De echte keuzes (koopavond, koopzondag, feestdagen) worden vaak gemaakt op basis van heel specifieke lokale verschillen. Het beeld dat jij hebt is te simpel en in een heleboel winkelgebieden echt heel anders. Niet iedere winkel zit in een gebied waar consumenten graag op dit soort momenten gaan shoppen. Dan kun je je beter richten op de kansen die zo'n gebied op andere momenten biedt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:45

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

jopie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:26:
Van mij mogen we wel meer overnemen van onze Duitse buren, op feestdagen en rustdagen ook echt zoveel mogelijk dicht. Ik denk dat je daar als maatschappij beter van wordt dan van 24/7.
En op hun feestdagen gaan ze massaal de grens over om in NL of BE te shoppen… De vraag is er daar dus zeker.

Wij sluiten snelwegen af om de toestroom te stoppen (Designer Outlet Roermond, anyone?), wat hier bij de A13 voor de Ikea overigens ook vaak gebeurd (is).

[ Voor 16% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-06-2022 23:54 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:52:
[...]

En op hun feestdagen gaan ze massaal de grens over om in NL of BE te shoppen… De vraag is er daar dus zeker.
Iets met verregaande individualisering en de enige betekenisvolle sociale relaties om je vrije tijd in te vullen is "consument" zijn. ;)

Wikipedia: Consumerism

[ Voor 9% gewijzigd door Sandor_Clegane op 05-06-2022 08:58 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bszz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Ga er maar vanuit dat veruit de meeste winkeliers hun openingsuren bewust kiezen. Als het rustig is is er vaak genoeg te doen (schappen vullen, schoonmaken etc. De echte keuzes (koopavond, koopzondag, feestdagen) worden vaak gemaakt op basis van heel specifieke lokale verschillen. Het beeld dat jij hebt is te simpel en in een heleboel winkelgebieden echt heel anders. Niet iedere winkel zit in een gebied waar consumenten graag op dit soort momenten gaan shoppen. Dan kun je je beter richten op de kansen die zo'n gebied op andere momenten biedt.
Vaak niet en worden winkels gedwongen via hun huurcontract of vve om specifieke tijden verplicht open te zijn bijv:
https://www.rtlnieuws.nl/...-niet-meer-verplicht-open
NL kennende is die wet er nog niet doorheen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30

Onbekend

...

Die verplichting om op bepaalde uren open te zijn, zijn voornamelijk bij nieuwe winkel(centra)s van toepassing. Je wilt in het begin graag zoveel mogelijk mensen trekken en ze een ervaring bieden op regelmatig terug te komen. Als je zien dat steeds winkels leeg of gesloten zijn, is de kans kleiner dat ze terug komen.

Een winkel een uurtje extra open houden kost relatief weinig, want je hebt alleen extra kosten aan een paar kWh elektra vanwege de verlichting en het kassasysteem.
De personeelskosten zouden zelfs het zelfde horen te zijn want de standaard activiteiten zoals het bedienen van de kassa, schoonmaken en vakkenvullen blijven toch nodig. Het kost aan tijd exact het zelfde, alleen ze worden op een ander moment van de dag uitgevoerd. (Ik ga er dan vanuit dat de winkel minimaal 3 medewerkers heeft.) Het maakt een klant echt niets uit wanneer er iets wordt schoongemaakt, of het nu tijdens spitsuur is terwijl er 20 mensen aan het werk zijn, of ergens vroeg in de ochtend terwijl er totaal maar 1 medewerker is.

Als er ineens overdag een tekort een medewerkers is omdat er 1 's morgens vroeg al de kassa bedient, schoonmaakt en de vakken vult, betekent dat je te veel klanten hebt en zou je eigenlijk een extra medewerker aan moeten nemen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
YakuzA schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Vaak niet en worden winkels gedwongen via hun huurcontract of vve om specifieke tijden verplicht open te zijn bijv:
https://www.rtlnieuws.nl/...-niet-meer-verplicht-open
NL kennende is die wet er nog niet doorheen.
Dat is lang niet overal zo. Vooral in winkelcentra die in handen zijn van één verhuurder of waar een VvE is gelden verplichte openingstijden. In "gewone" winkelstraten meestal niet. En volgens mij ging de discussie over keuzes die winkeliers maken, niet over verplichtingen die opgelegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Onbekend schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:53:
Die verplichting om op bepaalde uren open te zijn, zijn voornamelijk bij nieuwe winkel(centra)s van toepassing. Je wilt in het begin graag zoveel mogelijk mensen trekken en ze een ervaring bieden op regelmatig terug te komen. Als je zien dat steeds winkels leeg of gesloten zijn, is de kans kleiner dat ze terug komen.
Ik kan het even niet terugvinden, maar volgens mij is bij Hoog Catherijne, inmiddels al een jaar of 5 open in de huidige vorm, nog steeds élke winkel verplicht om élke dag open te zijn tot 20:00 uur ‘s avonds (zondag tot 18:00). Dat is vanuit de verhuurder een verplichting. Echt nieuw is dat winkelcentrum niet meer, maar ik die die verplichting nog niet snel verdwijnen. Uitbater Kleppiere heeft een enorme vinger in de pap rond de bouw van het stationsgebied en onder meer ook afgedwongen dat er geeen trappen van de loopbrug naar de perrons zouden komen, omdat er dan minder mensen langs het winkelcentrum (en enige andere toegang) naar het station zouden komen… (iets wat nu na jaren eindelijk overigens wél gaat veranderen meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:52:
[...]

Ik betwijfel of dat 'de vraag' is. Gewoon eerder omdat het kan... :|
Want het gras is immer grüner/besser/billiger beim Nachbarn. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Dat gaat alleen maar over massale Outlet centra met speciaal voor die Outlet centra geproduceerde meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:11
ehtweak schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:55:
[...]

En andersom gingen we vroeger altijd op koninginnedag richting de nachbarn in Deutschland. Voorraad bratwurst, kartoffelsalat inslaan en de drukte in NL ontsnappen.

In Winschoten zag je altijd op de dag van de Duitse eenheid de hele stad vol met Duitsers. Bijkomend nadeel, de vlavoorraad was dan altijd op bij de Appie. Gek genoeg waren de buren dol op AH Zaanse vanillevla :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:11
@Chocovla Dat laatste klopt wel... hadden een duitse stagiair destijds die hele schappen met vla leeg vrat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
downtime schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Wat is er goed aan de eenheidsworst van een multinational? Geef mij maar een lokale winkel met een lokale ondernemer in plaats van een Hema, Blokker, Etos, Jumbo of AH op elke straathoek. In elke dorp en stad in Nederland exact dezelfde winkels met exact hetzelfde assortiment. Internationaal ook hetzelfde: Wil je nog een leuke winkel met een afwijkend aanbod vinden dan moet je erom zoeken want je ziet wereldwijd dezelfde merken en winkelketens.
Als een winkel goed is dan redt die het zelf wel zonder dat de overheid hoeft in te grijpen.

Maar ik denk dat de meeste winkels gewoon middelmatig zijn en zich niet onderscheiden van de multinationals.

Oh en dit geld niet alleen voor het MKB. Herinnert iemand zich Hudson Bay nog? Honderden miljoenen euro's verdampt in dat fiasco.

Als je geen antwoord hebt op de vraag "waarom zou de klant bij mij moeten kopen en niet bij de concurrent" kun je beter stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door YangWenli op 05-06-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
YangWenli schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Als je geen antwoord hebt op de vraag "waarom zou de klant bij mij moeten kopen en niet bij de concurrent" kun je beter stoppen.
Volgens mij is de eerste vraag waarom je als winkel de moeite waard bent. Als je je voortdurend met de concurrentie bezig moet houden is er intrinsiek iets mis of ben je een supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:23

-tom-562

Oliesjeik

bszz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Dat gaat alleen maar over massale Outlet centra met speciaal voor die Outlet centra geproduceerde meuk
Ehm, nee :P hou tijdens die dagen de file berichten eens in de gaten over de A12 richting Arnhem... :P kijk eens naar de kentekens van de geparkeerde auto's in Arnhem en b.v. de grote winkels in Duiven (of populaire stadjes in het grensgebied)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
bszz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:34:
[...]

Volgens mij is de eerste vraag waarom je als winkel de moeite waard bent. Als je je voortdurend met de concurrentie bezig moet houden is er intrinsiek iets mis of ben je een supermarkt.
Dat is een goed punt ja. Ik moet denken aan de bakker die vroeger nog een halfje bruin verkocht. Inmiddels halen mensen dat gewoon bij de supermarkt en is de bakker zich gaan richten op hipsters.

Verkoop iets wat je niet 12 uur per dag spotgoedkoop bij een Albert Heijn kan krijgen want dat ga je toch niet winnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Met grote verbazing en een grote grijns lees ik hier de meest bijzondere uitspraken. :+
  • Een hipster zou z'n brood bij een bakker kopen.
  • AH zou spotgoedkoop zijn.
  • Een Duitse stagiair die hele schappen met vla leegvreet.
  • In Outlet centra verkopen ze alleen maar speciaal geproduceerde meuk.
  • En we denken nog steeds dat meer = beter is.
  • Noodgedwongen moeten we gebruik maken van thuisbezorgd.
Heerlijk al die generaliseringen en de verdraaide werkelijkheid.
Was het maar allemaal zo simpel. ;)

Maar blijf ze vooral spuwen, dit soort uitspraken; ik pak vast een bakje linksgepofte ecologische verantwoorde biologische nootjes met een glutenvrij glaasje mineraalwater wat door elfjes in het maanlicht is gebotteld en dankzij mijn duurzame aankoop worden er weer een paar greenwashing boompjes geplant. d:)b :Y *O* ;w Oh ja, en dat alles heb ik aangeschaft in de lifestyle experience shopping mall. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 16:31
YangWenli schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Dat is een goed punt ja. Ik moet denken aan de bakker die vroeger nog een halfje bruin verkocht. Inmiddels halen mensen dat gewoon bij de supermarkt en is de bakker zich gaan richten op hipsters.

Verkoop iets wat je niet 12 uur per dag spotgoedkoop bij een Albert Heijn kan krijgen want dat ga je toch niet winnen.
Als ik me ergens niet mee identificeer is het wel een hipster, maar ik haal toch echt al m'n brood bij de bakker. Simpelweg omdat dat veel lekkerder is dan dat bij de appie (en ook duurder helaas). En als ik niet voor 13u ben valt er weinig meer te kiezen, want het is stervensdruk bij de bakker.

Dus mijn bakker kan prima concurreren met de appie, die trouwens 5 meter aan de overkant zit. Dus het is ook nog eens directe concurrentie.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Malfunctions schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:11:
En als ik niet voor 13u ben valt er weinig meer te kiezen, want het is stervensdruk bij de bakker.
Dat is mijn probleem met een bakker. Als je wat wilt hebben moet je er vroeg bij zijn en eindeloos in de rij staan. Kom je later op de dag is er geen rij maar is alles uitverkocht. Bij de supermarkt kan je later op de dag ook nog redelijk wat brood krijgen en hoef je niet ervoor apart in de rij te gaan staan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het grote voordeel van een (goede) bakker is dat het brood vers is en daarmee een stuk lekkerder. Dus wil je het ook snel gebruiken anders vervalt dat voordeel en kan je net zo goed langs de supermarkt. 's Middags brood halen bij een bakker is in die zin dan ook gewoon niet logisch. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 16:31
LordSinclair schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Dat is mijn probleem met een bakker. Als je wat wilt hebben moet je er vroeg bij zijn en eindeloos in de rij staan. Kom je later op de dag is er geen rij maar is alles uitverkocht. Bij de supermarkt kan je later op de dag ook nog redelijk wat brood krijgen en hoef je niet ervoor apart in de rij te gaan staan.
Tegenwoordig met thuiswerken loop ik als het brood op is (brood blijft prima vers in de vriezer) om 12u naar de bakker en de slager/visboer/kaasboer. Net waar ik dan zin in heb. Wat mij betreft een van de weinige voordelen aan thuiswerken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En anders gewoon de Toogoodtogo gebruiken om de restanten van die dag bij de bakker/slager/etc op te halen voor een lagere prijs en net zo lekker. Zijn altijd spullen van dezelfde dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Niets meer omgevallen in de laatste weken tijd, trendbreuk?

Of is het gewoon de rechtbanken en deurwaarders die op vakantie zijn :D

Volgens mij kan de neergang wel afzwakken hoor, maar er zal neergang blijven.

Ik ga nooit meer naar de retail buiten een supermarkt, bouwmarkt en tuincentrum.

Wat online kan, koop ik ook online, zeer veel voordelen, geen nadelen (althans voor mij niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik denk dat Q4 weer wat komt als de achtergestelde BTW betalingen ingehaald moeten gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

juist online staat heel veel op omvallen die zijn allemaal in gestapt in de gouden tijden met corona en zien nu de omzet in elkaar storten.

Heel veel winkels hebben juist al de stekker eruit getrokken afgelopen maanden omdat ze een faillissement voor wouden zijn. Dus trendbreuk nee niet echt alleen valt het nu minder op doordat ondernemers zelf de stekker eruit trekken.

Daarnaast hebben heel veel grote partijen gigantisch voordeel gehad met de corona steun. Winkel dicht volledige subsidie en webshop 200% draaien maar op papier twee verschillende bedrijven dus volle steun vangen aan de ene kant en volle winst pakken op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:13:
Daarnaast hebben heel veel grote partijen gigantisch voordeel gehad met de corona steun. Winkel dicht volledige subsidie en webshop 200% draaien maar op papier twee verschillende bedrijven dus volle steun vangen aan de ene kant en volle winst pakken op de andere.
Amen.. en niet alleen grote partijen hoor. Ene maat van mij.. relatief klein winkeltje, alle ingekochte voorraden "afgeschreven" door stop verkoop en voor een extreem laag bedrag doorverkocht/gedumpt aan online bv nummertje 2. Daardoor vrijwel volle winst gepakt op de internettak.. terwijl het winkeltje op papier bijna omgevallen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 23:27
ehtweak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:03:
Met grote verbazing en een grote grijns lees ik hier de meest bijzondere uitspraken. :+

Maar blijf ze vooral spuwen, dit soort uitspraken; ik pak vast een bakje linksgepofte ecologische verantwoorde biologische nootjes met een glutenvrij glaasje mineraalwater wat door elfjes in het maanlicht is gebotteld en dankzij mijn duurzame aankoop worden er weer een paar greenwashing boompjes geplant. d:)b :Y *O* ;w Oh ja, en dat alles heb ik aangeschaft in de lifestyle experience shopping mall. O-)
Spijker -> Kop. :+

Tis eerder dat we worden ondergedompeld in marketingconcepten meer dan verwend met vernieuwende producten - iedereen verkoopt hetzelfde, alleen of via een ander kanaal of via een andere marketingstrategie.

Inmiddels koop je wereldwijd dezelfde zooi gemaakt door de zelfde arme mensen voor dezelfde ketens en het liefst via een 'marketplace' zoals Bol.com of Amazon waar mensen voor te weinig geld proberen een 'webwinkel' te maken maar daar never nooit niet geld mee kunnen verdienen.

Stiekem wel een verademing om juist wel naar een winkel met spullen te gaan waar iemand werkt die weet waar je op moet letten als je iets koopt zodat je een keer een echt goed passend paar schoenen koopt of een echt lekker zittend meubel :D

Helaas staat de binnenstad van de dichtsbijzijnde 'stad' (Hoorn) hier voor pakweg 50% leeg. Dat heeft de gemeente te laat doorgehad en te weinig aan gedaan - terwijl de overdekte winkelcentra van omliggende dorpen nota bene nog altijd vol zijn en mensen trekken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:36
Galactic schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:24:
Niets meer omgevallen in de laatste weken tijd, trendbreuk?

Of is het gewoon de rechtbanken en deurwaarders die op vakantie zijn :D

Volgens mij kan de neergang wel afzwakken hoor, maar er zal neergang blijven.

Ik ga nooit meer naar de retail buiten een supermarkt, bouwmarkt en tuincentrum.

Wat online kan, koop ik ook online, zeer veel voordelen, geen nadelen (althans voor mij niet).
Bouwmarkten, keukenboeren en electronicashops(online) doen het fors minder als in de coronaperiode. Juist die sectoren profiteerden gigantisch tijdens corona.... nu corrigeert zich dat weer.

https://www.rtlnieuws.nl/...n-consument-inflatie-dure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:47
Bouwmarkt is toch niet vreemd gezien enorm gestegen prijzen van bouwmaterialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Amdwarrior schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:27:
Bouwmarkt is toch niet vreemd gezien enorm gestegen prijzen van bouwmaterialen?
Zal ook een factor zijn. Maar nadat iedereen 2 jaar lang massaal zijn huis heeft verbouwd, en nu weer op vakantie mag/kan zal dat waarschijnlijk de grootste drijfveer zijn.

Collega van me heeft vorige week een nieuwe keuken besteld. Levertijd circa 5-6 weken, inclusief nette prijs en een oprechte blije verkoper dat ie weer wat verkocht had. Een jaar geleden mocht je blij zijn als er een verkoper tijd voor je had, en die keuken kwam wel over een half jaar minimaal....

[ Voor 28% gewijzigd door stylezzz op 17-08-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
De winkels die er nog over zijn hier zijn de grote multinationals. Supermarkten, H&M, Action, Hema, de gebruikelijke Vodafone KPN Theemobiel trifecta.

De kleine ondernemers zijn al jaren geleden vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

YangWenli schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:18:
De winkels die er nog over zijn hier zijn de grote multinationals. Supermarkten, H&M, Action, Hema, de gebruikelijke Vodafone KPN Theemobiel trifecta.

Jammer wel, je ziet overal dezelfde winkels. Eerst nationaal, maar nu zijn Europees de winkels zelfs al veel van hetzelfde in de verschillende landen.

Rijdt je vanuit Friesland naar Antwerpen voor een dagje winkelen zie je nog steeds Lidl, Hema, Action, Kruidvat.

Kleine winkels die het proberen zijn meestal migranten (gsmwinkeltjes, kleine supermarkten, eten), maar eigenlijk doen die ook allemaal hetzelfde. 45 pizzaria's hier in een klein centrumstadje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Die trend is inderdaad al jaren aan de gang. Het maakt een uitstapje er minder leuk op in dat opzicht, als het bijna overal van hetzelfde is. Maar kan ook best een voordeel zijn soms, want je weet waar je je aan kan verwachten toch. Gelukkig kijk ik voor reizen en uitstapjes zelf eerder naar natuur, stand, activiteiten enz. Shoppen was nooit aan mij besteed en ben daarom al erg blij met de evolutie naar online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Galactic schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:23:
Die trend is inderdaad al jaren aan de gang. Het maakt een uitstapje er minder leuk op in dat opzicht, als het bijna overal van hetzelfde is. Maar kan ook best een voordeel zijn soms, want je weet waar je je aan kan verwachten toch. Gelukkig kijk ik voor reizen en uitstapjes zelf eerder naar natuur, stand, activiteiten enz. Shoppen was nooit aan mij besteed en ben daarom al erg blij met de evolutie naar online.
De trend is eigenlijk dat ketens wegtrekken uit middelgrote en kleinere centra en dat ze in grote steden minder vestigingen houden. Maar als je alleen winkelt in de grote hoofdwinkelstraten of de grote stedelijke winkelcentra zul je inderdaad dezelfde ketens tegenkomen. Als je in de aanloopstraten en de middelgrote winkelgebieden gaat kijken zie je dat ze daar juist wegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:13:
Dat lukt alleen als beide bedrijven helemaal niets met elkaar te maken hebben. Iets wat niet veel voor komt want voor de pandemie was het afdekken van verliezen in de ene BV met winsten uit de andere BV juist een gewilde methode om de belastingdruk wat omlaag te brengen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

ehtweak schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:03:

Maar wat vind je zelf eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
YangWenli schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:18:

Dat hangt echt af van de gemeente denk ik. Bij ons (gemiddelde provinciestad) heb je de ketens maar er zij nog heel veel lokale ondernemers. Voor vrijwel iedere productcategorie kan je terecht bij een kleinere winkelier. Een paar winkelstraten hebben zelfs alleen maar lokale ondernemers. Maar je hebt de bekende namen wel nodig om mensen naar het centrum te krijgen. Zonder Hema, Blokker en Kruidvat hebben de lokale ondernemers ook geen klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Frame164 op 22-08-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Dat hangt echt af van de gemeente denk ik. Bij ons (gemiddelde provinciestad) heb je de ketens maar er zij nog heel veel lokale ondernemers. Voor vrijwel iedere productcategorie kan je terecht bij een kleinere winkelier. Een paar winkelstraten hebben zelfs alleen maar lokale ondernemers.
Het jammere, in ieder geval in Den Haag maar ook in Eindhoven is dat je de ketens in het centrum ziet en de lokale ondernemingen zijn vrij snel een stuk daarvan verwijderd. Je ziet dat ook in de drukte en gevoelsmatig kan je de doelgroep ook enigzins onderscheiden.
Maar je hebt de bekende namen wel nodig om mensen naar het centrum te krijgen. Zonder Hema, Blokker en Kruidvat hebben de lokale ondernemers ook geen klanten.
Andere doelpgroep, andere aantrekkingskracht. Het heeft natuurlijk voordeel dat er veel verkeer langskomt dankzij de Mediamarkt, Etos, en de Blokker maar zorgt dat voor meer verkopen en/of een druk op je eigen prijzen. Het lijkt er hier voornamelijk op dat straten met voornamelijk lokale ondernemers dat de lokale ondernemers daar succesvoller zijn dan de enkeling die zich besluit te vestigen tussen de ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Marzman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Jammer wel, je ziet overal dezelfde winkels. Eerst nationaal, maar nu zijn Europees de winkels zelfs al veel van hetzelfde in de verschillende landen.

Rijdt je vanuit Friesland naar Antwerpen voor een dagje winkelen zie je nog steeds Lidl, Hema, Action, Kruidvat.

Kleine winkels die het proberen zijn meestal migranten (gsmwinkeltjes, kleine supermarkten, eten), maar eigenlijk doen die ook allemaal hetzelfde. 45 pizzaria's hier in een klein centrumstadje.
Oh ja zeker het zou mij niet verbazen als de winkelstraat in Harderwijk er zo'n beetje hetzelfde uit ziet als hier.

Voor de echte winkel sensatie dagje uit moet je toch naar de grote steden tegenwoordig of zo'n outlet mall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Marzman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

En toch verschilt het aanbod van die winkels per land: als je in Duitsland een Lidl bezoekt, dan kun je daar wellicht een lederhose kopen. Terwijl je in Nederland bij de Lidl stroopwafels kunt kopen :+

Dus ik vind het altijd wel interessant om een buitenlandse Lidl te bezoeken, je komt daar lokale producten tegen. Maar het klopt dat in sommige landen, vrijwel alle grote supermarktketens in handen zijn buitenlandse ondernemingen.

In Tsjechië vind je bijvoorbeeld vrijwel alleen buitenlandse supermarkt ketens: Ahold heeft daar zelfs een flinke vinger in de pap, die hebben daar een supermarktketen welke Albert heet. Die kwam ik tegen tijdens de vakantie in Praag oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
Waarom hebben T-Mobile, Ziggo en KPN nog fysieke winkels? Dacht dat ze die jaren geleden al zouden sluiten. Of wordt daar alles met cash nog afgerekend? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:57

Klippy

Still Game

Deezers schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:12:
Waarom hebben T-Mobile, Ziggo en KPN nog fysieke winkels? Dacht dat ze die jaren geleden al zouden sluiten. Of wordt daar alles met cash nog afgerekend? ;)
Ik gok vanwege service. Als "de computer man" in de familie en bij iedereen in de omgeving, hoor ik natuurlijk al die problemen. Hoe vaak ik niet hoor dat mensen naar de winkel gaan met hun problemen verbaast me echt. Van problemen met de SIM kaart tot pincode vergeten tot abonnement niet online kunnen opzeggen (want geen idee wat een SIM kaart nummer is). Of zelfs bij Ziggo vragen of ze een virus hebben op hun laptop, of niet graag bellen, soms denk ik dat het een uitje is voor ze. Dan heb ik het niet eens alleen over senioren overigens.
En ik ben soms zelfs positief verrast dat ze ook nog altijd goed geholpen worden :P Maar dat zal ook de kracht zijn, service is voor die providers belangrijk, qua prijs kunnen ze niet veel meer concurreren. En weer een kans om wat extra's te verkopen ook. Vodafone/Ziggo zegt ook "Hier kun je met al je vragen terecht."

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeker, en ook de verkoop aan mensen die dat nog wel graag fysiek doen. Voor tante Bep is het makkelijker om bij een KPN winkel en nieuwe telefoon voor haar abonnement te halen dan om er één via de PW uit te zoeken.
En als ze het haar neefje vraagt komt die met termen als roeten en rommen en zo en dan blijkt het woordfeuten met tante Ans niet meer te lukken.

Zelf ben ik ook incidenteel in dergelijke winkels geweest, even naar binnen lopen en in tien minuten heb je gratis je simkaart ingeruild voor een nieuwe. Dat bestaansrecht snap ik wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Malfunctions schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:36:
brood blijft prima vers in de vriezer
Brood blijft helemaal niet vers in de vriezer. Vers bewaren is een contradictio in terminus. :?

Het blijft wel langer op een acceptabel niveau, daarom heb ik ook altijd wel wat in de vriezer liggen. Maar vergelijkbaar met vers is het echt niet.
Nadeel daarbij is ook dat brood van supermarkten maar ook veel bakkers gericht is op houdbaarheid en dat merk je al aan de samenstelling en smaak.
Zo heb je tegenwoordig zelfs al speciale 'lang lekker bollen', die blijven inderdaad langer op hetzelfde niveau, hebben ze goed gedaan. Het nadeel is echter dat het startpunt qua smaak al lager ligt, het zijn in feite dus minder lekkere bollen die minder snel achteruit gaan. Doe me dan maar gewoon verse die ik z.s.m. op moet kanen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deruxian schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Maar wat vind je zelf eigenlijk?
Is dat niet duidelijk dan? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Is dat niet duidelijk dan? :+
Heel eerlijk: Ik heb je post meermalen gelezen en het punt dat je wilt maken ontgaat mij. Het lijkt u meer op een rant en wat je zelf vindt moeten we maar raden.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Een ieder die 'sceptisch' is m.b.t.
linksgepofte ecologische verantwoorde biologische nootjes
zal toch goed moeten nadenken over de veranderingen die linksom of rechtsom eraan komen.

Met de huidige leefwijze gaan we binnen 20 - 80 jaar een situatie tegemoet waarin we met vervelende zaken moeten leren omgaan. Deze zaken (droogteperiodes, voedseltekorten, economische crisis, energiestoringen enz.) zullen alleen maar frequenter en vervelender worden.

Zelfs als we onze CO₂e uitstoot met 50 tot 80 % weten te verminderen komen we in benarde situaties terecht. Het is jammer dat men hier telkens niet in wil geloven en maar afwacht tot het te laat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1785350

bszz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Heel eerlijk: Ik heb je post meermalen gelezen en het punt dat je wilt maken ontgaat mij. Het lijkt u meer op een rant en wat je zelf vindt moeten we maar raden.....
+1

Leest inderdaad als een flinke rant, maar het punt ontgaat mij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bszz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Heel eerlijk: Ik heb je post meermalen gelezen en het punt dat je wilt maken ontgaat mij.
ik zal nog eens een poging wagen e.e.a. te verduidelijken ;)

Het is in het algemeen, zeer zeker in dit topic, al vaker langsgekomen.

I.p.v. ons gezonde (boeren)verstand te gebruiken zijn we de afgelopen jaren massaal door de marketingmachinerie en -psychologie van de grote (en kleinere) (multi)nationals alleen maar gaan consumeerderen.
Zaken die we zouden 'moeten' hebben. Dingen/spullen/voedsel die we per se in een of 't andere gehypte setting dienen aan te schaffen en waarbij de aanschafprijs vaak maar bar weinig meer te maken heeft met de inhoudelijke kwaliteit en kwantiteit van de/het daadwerkelijke dienst/product.
Nog afgezien van de schadelijke gevolgen voor onszelf en de wereld om ons heen. :|

En nu, beetje bij beetje, heel langzaam, komt het besef (hopelijk) dat het zo niet langer kan doorgaan. Dat we onszelf en de wereld om ons heen uitputten en uitbuiten.

Waar komt toch dat idee vandaan dat méér, méér, méér, oké zou zijn? :? Consuminderen zou ons beter sieren en op langere termijn in ons voordeel werken. Kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen...
Tja, hooguit voor de superrijken, die nu ook weer, in de huidige en komende crises, hier uiteraard garen bij spinnen. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

I.p.v. ons gezonde (boeren)verstand te gebruiken zijn we de afgelopen jaren massaal door de marketingmachinerie en -psychologie van de grote (en kleinere) (multi)nationals alleen maar gaan consumeerderen.
Zaken die we zouden 'moeten' hebben. Dingen/spullen/voedsel die we per se in een of 't andere gehypte setting dienen aan te schaffen en waarbij de aanschafprijs vaak maar bar weinig meer te maken heeft met de inhoudelijke kwaliteit en kwantiteit van de/het daadwerkelijke dienst/product.
Nog afgezien van de schadelijke gevolgen voor onszelf en de wereld om ons heen. :|

En nu, beetje bij beetje, heel langzaam, komt het besef (hopelijk) dat het zo niet langer kan doorgaan. Dat we onszelf en de wereld om ons heen uitputten en uitbuiten.

Waar komt toch dat idee vandaan dat méér, méér, méér, oké zou zijn? :? Consuminderen zou ons beter sieren en op langere termijn in ons voordeel werken. Kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen...
Tja, hooguit voor de superrijken, die nu ook weer, in de huidige en komende crises, hier uiteraard garen bij spinnen. :-(
Tot zover snap ik je punt maar wat is de relatie met het onderwerp van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bszz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Tot zover snap ik je punt maar wat is de relatie met het onderwerp van dit topic?
In relatie met/tot de ratrace van het consumeerderen (zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk pecunia) zijn o.a. (! niet alleen) vele kleine(re) fysieke winkels verdwenen. ;w

Aka "De zonsondergang van fysieke winkels".

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

In relatie met/tot de ratrace van het consumeerderen (zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk pecunia) zijn o.a. (! niet alleen) vele kleine(re) fysieke winkels verdwenen. ;w

Aka "De zonsondergang van fysieke winkels".
Nou ja, vroeger had je postordergidsen met een paar postorderbedrijven. Ook daar draaide de marketingmachine natuurlijk volop. Met de komst van internet en de globalisering is de concurrentie natuurlijk enorm toegenomen en prijs is natuurlijk één van de meest aansprekende middelen. Dat leidt tot een aantal ongewenste effecten, onder andere dat een heleboel kosten niet door de eindconsument worden betaald maar worden afgewenteld op anderen. Gevolg: milieuvernietiging, belabberd dierenwelzijn, enorme sociale ongelijkheid, uitbuiting van mensen, etc. Als al die kosten in de producten verwerkt zouden zitten zou het al een stuk beter zijn: Dan zou het met de natuur hopelijk een stuk beter gaan, hebben meer mensen een waardig leven, worden dieren niet meer uitgebuit, is er minder ongelijkheid etc. Een deel zal van wetgeving moeten komen, een deel doordat mensen een knopje omzetten en zich verdiepen in wat er achter de goederen en diensten die zij kopen schuilgaat. En als die maatschappelijke en milieukosten worden doorberekend zal het verschil in prijs tussen fysiek en online wellicht niet eens meer zo relevant zijn als nu.

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 23-08-2022 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
[...]Waar komt toch dat idee vandaan dat méér, méér, méér, oké zou zijn? :? Consuminderen zou ons beter sieren en op langere termijn in ons voordeel werken. Kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen...
Dat is natuurlijk helemaal juist. De drang naar telkens nieuwe en/of andere spullen (terwijl je al zat spul hebt) is onlogisch. De eerste stap zou moeten zijn om duurzaam om te gaan met datgeen wat we al hebben. Dus repareren, onderhouden etc.Ook tweedehands i.p.v. nieuw is vervolgens een goede optie.

Als dit niet mogelijk of wenselijk is zal het vervolgens wel goed zijn om een duurzaam geproduceerd product te kiezen. Maar dat is dus een minder goede optie als reparatie of herbruik.

Allereerst natuurlijk ook de vraag of we iets nou echt nodig hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door nerz101 op 24-08-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 22:38
[...]

Het hele idee van het kapitalisme is dat alles altijd maar "méér, méér, méér" moet zijn. Onze hele wereld is er op ingericht. Ik durf zelfs te stellen dat de consument er uiteindelijk niet zo veel aan kan doen dat ze telkens "het nieuwe ding" willen hebben. Zoals je ook al lijkt te stellen worden we aan alle kanten gebombardeerd met reclame door slimme marketing afdelingen die precies weten hoe je de mens moet manipuleren.

Zonder ingrijpende veranderingen zal dit ook wel zo blijven ben ik bang. Het liefst zou ik ook gewoon zien dat producten een leven lang mee gaan en makkelijk te repareren zijn als er een keer iets aan mankeert, maar dit is niet in het belang van de bedrijven die winst willen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:13

Metalfreak

Hoije woh!

Klippy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:34:
[...]

Ik gok vanwege service. Als "de computer man" in de familie en bij iedereen in de omgeving, hoor ik natuurlijk al die problemen. Hoe vaak ik niet hoor dat mensen naar de winkel gaan met hun problemen verbaast me echt. Van problemen met de SIM kaart tot pincode vergeten tot abonnement niet online kunnen opzeggen (want geen idee wat een SIM kaart nummer is). Of zelfs bij Ziggo vragen of ze een virus hebben op hun laptop, of niet graag bellen, soms denk ik dat het een uitje is voor ze. Dan heb ik het niet eens alleen over senioren overigens.
En ik ben soms zelfs positief verrast dat ze ook nog altijd goed geholpen worden :P Maar dat zal ook de kracht zijn, service is voor die providers belangrijk, qua prijs kunnen ze niet veel meer concurreren. En weer een kans om wat extra's te verkopen ook. Vodafone/Ziggo zegt ook "Hier kun je met al je vragen terecht."
Ik heb mijn ouders dat laatst ook gewoon aangeraden: via de website klopten de vooraf ingevulde gegevens niet bij verlenging van een abo. Dus ik zei al "ga maar gewoon naar de Vodafone winkel", want hier zou ik niet blind op vertrouwen. Ik kan ze wel een servicedesk laten bellen, maar dan weet ik ook 100% zeker dat ze er niet uit komen en dat ze uiteindelijk alleen maar gefrustreerder worden omdat ze niet weten hoe ze dingen moeten uitleggen. Maar ook zij hadden goede ervaringen van de vorige keer in die winkel. Dan hoef ik tenminste niet altijd alles voor ze voor te gaan kauwen, want daar heb ik niet altijd zin en tijd voor.
ErikT738 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Het hele idee van het kapitalisme is dat alles altijd maar "méér, méér, méér" moet zijn. Onze hele wereld is er op ingericht. Ik durf zelfs te stellen dat de consument er uiteindelijk niet zo veel aan kan doen dat ze telkens "het nieuwe ding" willen hebben. Zoals je ook al lijkt te stellen worden we aan alle kanten gebombardeerd met reclame door slimme marketing afdelingen die precies weten hoe je de mens moet manipuleren.

Zonder ingrijpende veranderingen zal dit ook wel zo blijven ben ik bang. Het liefst zou ik ook gewoon zien dat producten een leven lang mee gaan en makkelijk te repareren zijn als er een keer iets aan mankeert, maar dit is niet in het belang van de bedrijven die winst willen maken.
Sterker nog, onze hele economie is gebaseerd op dat idee dat we altijd moeten groeien. Als er een keer geen groei is of een stabilisatie is de hele wereld al in paniek. Laat staan bij een daling.

Ik moet overigens wel zeggen dat ook de goedkopere artikelen tegenwoordig ook steeds betere kwaliteit krijgen, ik heb toch echt genoeg spul van de Action bijvoorbeeld dat al jaren meegaat. Je hóeft het niet weg te gooien na 1x gebruik, dat is vaak ook gewoon een keuze. En reparatie is bij veel dingen ook best mogelijk, maar veel mensen hebben tegenwoordig ook gewoon twee linkerhanden. Maar goed, dat is ook een beetje hoe we gestuurd worden door marketing en reclame.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Metalfreak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:

En reparatie is bij veel dingen ook best mogelijk, maar veel mensen hebben tegenwoordig ook gewoon twee linkerhanden. Maar goed, dat is ook een beetje hoe we gestuurd worden door marketing en reclame.
Een vorige, analoge, huistelefoon was stuk (30 jaar geleden) De telefoonwinkel zegt: "jammer, maar een nieuwe kopen is goedkoper dan opsturen en laten repareren, . De eigenaar zei: "Even zelf kijken'. Los draadje, soldeerbout erbij en het ding werkt nog steeds. (niet meer in gebruik, hoor)

Reparatie is steeds moeilijker (onmogelijk) geworden, door de overgang van 'analoog' naar digitaal. Heb je autopech, moet eerst de reparateur de boordcomputer uitlezen, dat kan je niet zelf doen. Is er een elektrisch apparaat kapot, valt er weinig te doen door de bezitter, tenzij je printplaatjes en en dergelijke voorhanden hebt.
En openmaken is vaak zelfs al een no-go, door de verlijming. Dit betekent dus 'weg ermee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo stond er eergisteren een artikel online dat steeds meer schoenmakers verdwijnen. Uitstervend beroep.

Ik ben zelf een of twee keer bij een schoenmaker naar binnen geweest met een paar Ecco schoenen, dan stikte ie de zool vast, amper 5 minuten werk en 2 euro betalen. Het levert geen ruk op en mensen willen er ook niet veel meer dan dat voor betalen.

Als ik dan kijk naar de schoenen die ik afgelopen jaren heb gehad... wegwerpzooi. Als de zool na een halfjaar loslaat knijp je er wat secondelijm tussen en nog 3 maand later is de hele schoen versleten en kan ie weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:13

Metalfreak

Hoije woh!

garathane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Een vorige, analoge, huistelefoon was stuk (30 jaar geleden) De telefoonwinkel zegt: "jammer, maar een nieuwe kopen is goedkoper dan opsturen en laten repareren, . De eigenaar zei: "Even zelf kijken'. Los draadje, soldeerbout erbij en het ding werkt nog steeds. (niet meer in gebruik, hoor)

Reparatie is steeds moeilijker (onmogelijk) geworden, door de overgang van 'analoog' naar digitaal. Heb je autopech, moet eerst de reparateur de boordcomputer uitlezen, dat kan je niet zelf doen. Is er een elektrisch apparaat kapot, valt er weinig te doen door de bezitter, tenzij je printplaatjes en en dergelijke voorhanden hebt.
En openmaken is vaak zelfs al een no-go, door de verlijming. Dit betekent dus 'weg ermee'.
Dat van zo'n auto wordt in mijn ogen altijd ook wel schromelijk overdreven en hoor ik ook echt al jaaaaaren mensen roepen, wellicht dat het met de elektrische auto's wat meer is, maar een auto is vooralsnog nog altijd niet helemaal rocket science, ook al lijkt het voor een leek vaak wel zo. (al moet ik toegeven dat er steeds meer merken met specifiek gereedschap voor een bepaalde klus komen) Uitlezen van een boordcomputer kun je al met een OBD interface van 5 euro ;)

Dat verlijmen is wel een ding ja, maar heeft bij telefoons bijvoorbeeld vaak met waterdichtheid te maken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Wat ik vooral bedoel is dat, naast het hebben van een zekere mate van technische kennis, er door de fabrikant veel aan gelegen is het apparaat zo te maken dat reparatie moeilijk of onmogelijk is. Verlijmen komt bij heel veel apparaten met plastic behuizing voor, ook als het niet perse waterdicht hoeft te zijn. Daardoor zullen veel mensen zeggen: 'laat maar, een nieuwe is ook best te doen'. (Die telefoon waar ik het over had, had gewone kruiskopjes, en niet zoals tegenwoordig parkers, ander lastig schroefmateriaal of overbodige verlijming)

[ Voor 3% gewijzigd door garathane op 24-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

garathane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:22:
Wat ik vooral bedoel is dat, naast het hebben van een zekere mate van technische kennis, er door de fabrikant veel aan gelegen is het apparaat zo te maken dat reparatie moeilijk of onmogelijk is.
De term die je zoekt is geplande veroudering.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
garathane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Vroeger zat iets met standaard schroeven in elkaar. Nu heb ik een iFixit set met tig bitjes in de meest vreemde vormen.
_JGC_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:37:
Zo stond er eergisteren een artikel online dat steeds meer schoenmakers verdwijnen. Uitstervend beroep.

Ik ben zelf een of twee keer bij een schoenmaker naar binnen geweest met een paar Ecco schoenen, dan stikte ie de zool vast, amper 5 minuten werk en 2 euro betalen. Het levert geen ruk op en mensen willen er ook niet veel meer dan dat voor betalen.

Als ik dan kijk naar de schoenen die ik afgelopen jaren heb gehad... wegwerpzooi. Als de zool na een halfjaar loslaat knijp je er wat secondelijm tussen en nog 3 maand later is de hele schoen versleten en kan ie weg.
Tsja. Met Van Bommels van 250 euro loont het verzolen a 50 euro nog wel als de schoenen verder nog goed zijn. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

_JGC_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:37:

Sam Vimes "Boots" theory of socioeconomic unfairness:
The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles. But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet. This was the Captain Samuel Vimes "Boots" theory of socioeconomic unfairness.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Metalfreak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Dat van zo'n auto wordt in mijn ogen altijd ook wel schromelijk overdreven en hoor ik ook echt al jaaaaaren mensen roepen, wellicht dat het met de elektrische auto's wat meer is, maar een auto is vooralsnog nog altijd niet helemaal rocket science, ook al lijkt het voor een leek vaak wel zo. (al moet ik toegeven dat er steeds meer merken met specifiek gereedschap voor een bepaalde klus komen) Uitlezen van een boordcomputer kun je al met een OBD interface van 5 euro ;)

Dat verlijmen is wel een ding ja, maar heeft bij telefoons bijvoorbeeld vaak met waterdichtheid te maken.
Ik had een tijd geleden een AEG koffiezetter waar het water onderuit liep. Zaten ook weer van die aparte schroefjes in om te voorkomen dat je zelf de boel gaat fixen. Wat bleek: plastic slangetje om een ventiel, vastgehouden met een veertje dat eraf geschoven was. Na heel vaak koffie zetten was het slangetje er ook af en was de boel lek.
Vriendin had de nieuwe al bij bol.com in de winkelmand liggen voor 30 euro...

Maargoed, geeft wel aan welke kant we opgaan: dozenschuivers. Producten zijn amper nog te repareren, dus vooral gericht op verkopen van nieuwe zooi. En daar legt een stenen winkel het af tegen de volautomatische online winkel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
_JGC_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Maargoed, geeft wel aan welke kant we opgaan: dozenschuivers. Producten zijn amper nog te repareren, dus vooral gericht op verkopen van nieuwe zooi. En daar legt een stenen winkel het af tegen de volautomatische online winkel.
Gelukkig wordt er gewerkt aan wetgeving voor "recht op reparatie" Als het goed is gaan we die kant dus niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YangWenli
Dingen repareren kan niet in Nederland omdat wij de mensen er niet voor opleiden. Vijftig HR managers maar niet 1 iemand die een Ikea kast in elkaar kan zetten.

In andere landen heb ik hele straten gezien met winkeltjes die telefoons, airco's en kleding repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Klippy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:34:
[...]

Problemen zijn sowieso makkelijker op te lossen als je elkaar ziet. Probeer als leek maar eens uit te leggen wat er fout gaat. Van IT heb ik een beetje verstand dus dat lukt wel. Maar als ik moet uitleggen wat er met mijn auto aan de hand is , dan gaat dat toch makkelijker als ik er met een monteur in de werkplaats er over kan praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
YangWenli schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:21:
Dingen repareren kan niet in Nederland omdat wij de mensen er niet voor opleiden. Vijftig HR managers maar niet 1 iemand die een Ikea kast in elkaar kan zetten.
Is het inmiddels zo erg? Ik had vroeger ook 2 linkere handen (dacht Ik) maar beetje YouTube filmpjes kijken. Kan je tegenwoordig makkelijk dingen repareren als kasten/vloer/gaten in de muur vullen of IKEA kast in elkaar zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:07
YangWenli schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:21:

In andere landen heb ik hele straten gezien met winkeltjes die telefoons, airco's en kleding repareren.
Als het zo door gaat dat alles flink duurder wordt, dan worden spullen repareren gelijk een stuk interessanter. Dus wellicht hebben we misschien ooit te maken met de zonsopgang van fysieke reparatie winkels :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39

paQ

poeh... Galleria Kaufhof gaat niet lekker lees ik net. Dat zijn kneiters van warenhuizen, en heel veel ook nog.
Als dat dicht moet dan is dat ook best schadelijk voor de rest van de Duitse winkelgebieden schat ik in.

Schrok trouwens best wel afgelopen donderdagavond in Maastricht. Ik gok ca 60% van de winkels is niet eens meer open tijdens koopavond. De zaken die open zijn, zijn de ketens, grote merken (met name kleding uiteraard)
En dan 2 man personeel, en 0 klanten. :X De gezelligheid is er zo ook wel compleet uit. Vrij bijzonder want za/zo kun je er over de mensen lopen.
Maar dat is een sneeuwbal effect. Hoe meer zaakjes (die het nog gezellig maken om te winkelen) hun deuren dicht houden, hoe minder mensen er komen, hoe minder winkels er o..... enz enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:29:
poeh... Galleria Kaufhof gaat niet lekker lees ik net. Dat zijn kneiters van warenhuizen, en heel veel ook nog.
Vind je het gek? Alles is peperduur daar en het is een grote chaos in die warenhuizen. Galleria Kaufhof is niet meer van deze tijd, want voor de rijke stinkers mensen zijn er andere meer exclusieve waarhuizen.

Dat zie je ook overduidelijk in Düsseldorf: daar is geloof ik al Galeria Kaufhof gesloten? Maar er is wel een warenhuis, voor rijke mensen bij gekomen vlak in de buurt van de Apple Store. Ik ben er weleens door gelopen, echter alles kost er een fortuin. Echter in tegenstelling tot Galerie Kaufhof, ziet het wel netjes uit allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schrok trouwens best wel afgelopen donderdagavond in Maastricht. Ik gok ca 60% van de winkels is niet eens meer open tijdens koopavond. De zaken die open zijn, zijn de ketens, grote merken (met name kleding uiteraard)
En dan 2 man personeel, en 0 klanten. :X De gezelligheid is er zo ook wel compleet uit. Vrij bijzonder want za/zo kun je er over de mensen lopen.
Ik ben niet verbaasd. Veel winkels zijn intussen 7 dagen per week open en koopavond is een beetje overbodig geworden. Kan eigenlijk wel verdwijnen langzamerhand. Na 1800 uur is het voldoende dat de supermarkten open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Sinds corona hebben de meeste winkeliers er op donderdagavond de brui aan gegeven. Tekort aan personeel in combinatie met lage inkomsten.
Sowieso zie je de leegstand weer flink terugkomen.

Maastricht is natuurlijk relatief hard geraakt tov andere steden. Toerisme heeft toch deels plat gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
Als dat dicht moet dan is dat ook best schadelijk voor de rest van de Duitse winkelgebieden schat ik in.
De keren dat ik er de laatste tijd kom, is in Aachen. 95% van de artikelen is erg duur (met name de kleding) waardoor ik vaak zonder aankopen buiten sta. Kom er meestal alleen nog voor de koffie en toilet. Voor kleding ga ik daar naar C&A die even verderop zet. Vroeger was het nog betaalbaar daar (Kaufhof) en leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 17:29

Maar dat is een sneeuwbal effect. Hoe meer zaakjes (die het nog gezellig maken om te winkelen) hun deuren dicht houden, hoe minder mensen er komen, hoe minder winkels er o..... enz enz
Wat ik vaak gelezen en gehoord heb is het juist andersom. Er komt al jarenlang minder publiek dus kiezen steeds meer winkels er voor om niet open te gaan op een koopavond.
Vroeger gingen wij ook nog met enige regelmaat winkelen op een koopavond maar met alle online mogelijkheden en de zondagen er bij is die paar rottige uurtjes simpelweg de moeite niet waard om de deur uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ninjazx9r98 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Wat ik vaak gelezen en gehoord heb is het juist andersom. Er komt al jarenlang minder publiek dus kiezen steeds meer winkels er voor om niet open te gaan op een koopavond.
sja dat zal een kip ei verhaal zijn. Het een is de katalysator voor het ander natuurlijk. haasje over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Marco-Peters schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Vind je het gek? Alles is peperduur daar en het is een grote chaos in die warenhuizen. Galleria Kaufhof is niet meer van deze tijd, want voor de rijke stinkers mensen zijn er andere meer exclusieve waarhuizen.

Dat zie je ook overduidelijk in Düsseldorf: daar is geloof ik al Galeria Kaufhof gesloten? Maar er is wel een warenhuis, voor rijke mensen bij gekomen vlak in de buurt van de Apple Store. Ik ben er weleens door gelopen, echter alles kost er een fortuin. Echter in tegenstelling tot Galerie Kaufhof, ziet het wel netjes uit allemaal.
Ik denk ook dat het concept warenhuis zn langste tijd gehad heeft. Het aanbod is het ten opzichte van speciaalzaken net niet. Bijv. De Scotch & Soda winkels verkopen hun hele assortiment. De Bijenkorf slechts een klein aantal producten. Maar de prijzen zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik krijg toch een beetje het v&d gevoel hierbij. Van allerlei productgroepen wat verkopen, maar allemaal rond het middensegment wat overal en nergens te krijgen is. (Al dan niet tegen betere prijzen/assortiment) de keuze die de bijenkorf heeft gemaakt om zich juist te richten op het hogere segment blijkt de juiste te zijn geweest. Selectieve merken aanbieden, die op hun beurt ook selectief zijn in waar dat ze hun waren willen verkopen. Ja, het gaf veel negatief sentiment... "bijenkorf voor de rijke stinkerds!!!' Maar als business model is het wel bewezen onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Was mij ook al recent opgevallen dat koopavond geen garantie meer is voor geopende winkels.

Ik kocht onlangs een Xbox Series S (digital only) bij de lokale Game Mania. Kon hem online wel iets goedkoper krijgen, maar wilde hem op mijn vrije middag snel hebben. Bizar eigenlijk dat ze deze digital only console verkopen, is toch een beetje de nagel aan de toekomstige doodskist voor de GameMania denk ik dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 1835258 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:50:
Was mij ook al recent opgevallen dat koopavond geen garantie meer is voor geopende winkels.

Ik kocht onlangs een Xbox Series S (digital only) bij de lokale Game Mania. Kon hem online wel iets goedkoper krijgen, maar wilde hem op mijn vrije middag snel hebben. Bizar eigenlijk dat ze deze digital only console verkopen, is toch een beetje de nagel aan de toekomstige doodskist voor de GameMania denk ik dan...
Koopavonden zijn al een tijdje uit het straatbeeld aan het verdwijnen. Savonds is half nederland aan het sporten, verenigingen aan het bezoeken of misschien wel gewoon aan het werk. Commodity goederen kopen we wel even snel online, dan heb je het de volgende dag in huis en hoef je niet uren te verkwanselen met naar de stad rijden, parkeren lopen etc.

Het weekend gaat nog wel redelijk, dat is meer de tijd voor funshopping. Middagje weg met vrouw en kids en daarna een pilsje op het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1835258 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:50:

Soms weet een bedrijf dat hun formule geen toekomst heeft en kunnen ze daar ook niets aan veranderen. Dat wil niet zeggen dat er geen geld verdiend kan worden zolang het nog niet zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

downtime schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Soms weet een bedrijf dat hun formule geen toekomst heeft en kunnen ze daar ook niets aan veranderen. Dat wil niet zeggen dat er geen geld verdiend kan worden zolang het nog niet zover is.
Aan de console zelf weinig, denk ik. Meermaals moeten bedanken voor extra accessoires of merchandise. "Wil je echt alleen de console kopen?" Yes sir. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 1835258 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Aan de console zelf weinig, denk ik. Meermaals moeten bedanken voor extra accessoires of merchandise. "Wil je echt alleen de console kopen?" Yes sir. :9
De enige die wat aan de xbox verdient is microsoft. (Hetzelfde geld bij sony en de playstations overigens) het is een publiektrekker, en ze hopen inderdaad dat je nog wat meer meeneemt. Ik denk dat de meeste marge voor game mania in alle merchandise zit die ze verkopen... (beeldjes van game karakters etc. Etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Knurft schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:48:
Sinds corona hebben de meeste winkeliers er op donderdagavond de brui aan gegeven. Tekort aan personeel in combinatie met lage inkomsten.
Sowieso zie je de leegstand weer flink terugkomen.

Maastricht is natuurlijk relatief hard geraakt tov andere steden. Toerisme heeft toch deels plat gelegen.
Vooral te weinig omzet.... Is een landelijk beeld uitzonderingen daargelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naja, Maastricht heeft een behoorlijk breed aanbod. De goedkope meuk is er te vinden, maar ook bijv de stokstraat met exclusieve boetieks. Er komen veel Belgen, maar ook best een boel toeristen idd. Ik zie er nou niet bepaald veel leegstand als ik eerlijk ben. Of het is dermate goed weggewerkt dat het niet opvalt.
OK de huge V&D staat leeg. Daar had La Place overigens een magnifiek dakterras!
Verder ook wel een gebouw waar alleen weer opnieuw een warenhuis in kan. Met een Bijenkorf om de hoek ws niet de beste business case :+ Vraag maar aan Hudson Bay. Laatste plannen waren om er woningen in de maken.
Al met al een zeer bruisende stad. En juist daarom was ik een beetje verrast door het donkere straatbeeld op de koopavond.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 16-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:53:
Naja, Maastricht heeft een behoorlijk breed aanbod. De goedkope meuk is er te vinden, maar ook bijv de stokstraat met exclusieve boetieks. Er komen veel Belgen, maar ook best een boel toeristen idd. Ik zie er nou niet bepaald veel leegstand als ik eerlijk ben. Of het is dermate goed weggewerkt dat het niet opvalt.
OK de huge V&D staat leeg. Daar had La Place overigens een magnifiek dakterras!
Verder ook wel een gebouw waar alleen weer opnieuw een warenhuis in kan. Met een Bijenkorf om de hoek ws niet de beste business case :+ Vraag maar aan Hudson Bay. Laatste plannen waren om er woningen in de maken.
Al met al een zeer bruisende stad. En juist daarom was ik een beetje verrast door het donkere straatbeeld op de koopavond.
Dat zeg ik... er is niet echt meer behoefte aan koopavonde. Maar dat geld niet alleen voor maastricht.... 'vroeger' toen internet nog niet zover als nu was en je iets redelijk snel nodig had was een koopavond je kans om te kopen. Het bezoeken van stadscentra om te gaan shoppen is echt een uitje geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ik zie toevallig dat Dixons gestopt is met het verhuren van wasmachines/stofzuigers/tv''s/tablets :') Blijkbaar te weinig interesse ? Nu alleen nog refurbished.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Amdwarrior schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:25:
[...]

Is het inmiddels zo erg? Ik had vroeger ook 2 linkere handen (dacht Ik) maar beetje YouTube filmpjes kijken. Kan je tegenwoordig makkelijk dingen repareren als kasten/vloer/gaten in de muur vullen of IKEA kast in elkaar zetten
Nee hij adapteert gewoon een quote van Pieter Derks. https://www.rtlboulevard....e-een-kraan-kan-repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:53:
Ik kom er niet vaak, maar toen ik vorige maand van de markt naar de bijenkorf liep leek het wel of vrijwel die hele winkelstraat te huur/koop staat. Zat vroeger een grote blokker, nu alleen nog wat vage winkeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 10:21
Plaatselijke bakker die meerdere vestigingen heeft in de regio is failliet gegaan.
Op ons winkelplein nu alleen nog de Plus waar brood en gebak te halen is, zal wel stijgen

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mars18 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:59:
Op ons winkelplein nu alleen nog de Plus waar brood en gebak te halen is, zal wel stijgen
Is al gestegen: ik sta om de twee dagen tussen 7 en 8 in de Plus, om brood van gisteren voor € 0,50 te kopen B) Scheelt enorm in de kosten, want zelfs in de supermarkten is de prijs van brood flink gestegen.

Het is dat supermarkten in de regel grote omzetten draaien, want dat zijn enorme panden welke in de zomer gekoeld worden en in de winter verwarmd. Dus er zullen nog wel wat franchises gaan omvallen, omdat de energiekosten te hoog zijn en omzet te laag om het te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 10:21
Marco-Peters schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Is al gestegen: ik sta om de twee dagen tussen 7 en 8 in de Plus, om brood van gisteren voor € 0,50 te kopen B) Scheelt enorm in de kosten, want zelfs in de supermarkten is de prijs van brood flink gestegen.

Het is dat supermarkten in de regel grote omzetten draaien, want dat zijn enorme panden welke in de zomer gekoeld worden en in de winter verwarmd. Dus er zullen nog wel wat franchises gaan omvallen, omdat de energiekosten te hoog zijn en omzet te laag om het te compenseren.
O ja, zag daar van de week nog een brood voor 3 euro liggen.
Had wel brood van gisteren voor 0,50 gezien bij de AH,

Goed om te weten dat de Plus het ook heeft

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:23

-tom-562

Oliesjeik

Vorig jaar bij de Kaufhof in Oberhausen geweest (in dat grote winkelcentrum). Ik snapte toen al niet dat zo'n winkel bestaansrecht heeft. Knettergroot, knetterduur en vrij oubollig allemaal... Aanbod vond ik ook maar matig (ja, ze hebben, veel, maar heel veel van hetzelfde) en het is een vrij hoog 'shop-in-shop' gehalte vond ik.
Verbaasd mij niks dat het slecht gaat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:58
bszz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Vooral te weinig omzet.... Is een landelijk beeld uitzonderingen daargelaten
Ik vind dat nog geeneens zo erg eigenlijk. We leven tegenwoordig toch ook (of ik moet langzaam aan gaan roepen, we hebben geleefd in) in een 24/7 cultuur waarin alles maar altijd en op elk moment beschikbaar moet zijn? Ben ergens wel blij dat dat er voor een deel weer vanaf aan het gaan is. Ik heb vroeger met bijbaantjes in meerdere supermarkten gewerkt, een computerzaak (jaja toen waren ze er nog!) en een grote automaterialenmark. Als je dan zag hoe weinig mensen er na 6 uur nog binnenkomen, dat was puur een stuk service want iedereen kan die rekensom maken. Ooit waren er avonden (vooral de computerwinkel + de automaterialenzaak) dat er misschien 2-4 mensen in 2 uur tijd binnenliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 30-05 09:14
martwoutnl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

De keren dat ik er de laatste tijd kom, is in Aachen. 95% van de artikelen is erg duur (met name de kleding) waardoor ik vaak zonder aankopen buiten sta. Kom er meestal alleen nog voor de koffie en toilet. Voor kleding ga ik daar naar C&A die even verderop zet. Vroeger was het nog betaalbaar daar (Kaufhof) en leuk.
Kaufhof moet je zijn als winterschluss verkauf is, week na de kerst.
Je kunt c&a niet vergelijken met al die merken die Kaufhof verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
alki schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Kaufhof moet je zijn als winterschluss verkauf is, week na de kerst.
Je kunt c&a niet vergelijken met al die merken die Kaufhof verkoopt.
Klopt, je hebt gelijk. Ander prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Knurft schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 05:20:
[...]

Ik kom er niet vaak, maar toen ik vorige maand van de markt naar de bijenkorf liep leek het wel of vrijwel die hele winkelstraat te huur/koop staat. Zat vroeger een grote blokker, nu alleen nog wat vage winkeltjes.
Dat is niet erg zou ik zeggen. Blokker verkoopt middensegment eenheidsworst... juist in vage winkeltjes kun je nog wat leuks vinden. (Mits het goede vage winkeltjes zijn ;) )
Pagina: 1 ... 77 ... 133 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels