De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 74 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hema is net overgenomen door de jumbo en winstgevend. (positief bedrijfsresultaat). Dit is meer om leveranciers mee te laten betalen.. Grote jongens kunnen meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:23
CyberMania schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:10:
Vandaag op Nu.nl:

[...]

https://www.nu.nl/economi...ers-bij-leveranciers.html

In het artikel wordt gezegd dat het bedrijf niet snel zal omvallen, maar er zijn toch twijfels (omdat andere warenhuizen ook zijn omgevallen die het moeilijk hadden, ook Hema, en dat was allemaal nog zonder de Coronaproblematiek er om heen).
Het is ook vooral omdat HEMA één van de weinige winkels is die in levensmiddelen handelt die om één of andere reden toch niet open mag. Ze hadden zelfs al hun andere waren met plastic afgedekt en het was alsnog een probleem.

Met het Jumbo geld zullen ze het uiteindelijk wel redden, tenzij we nog een half jaar in lockdown blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hema verkoopt hier al gewoon via de jumbo hoor... grote stickers in het pand en meerdere meters hema artikelen...

*dacht dat het niet was toegestaan onder de huidige regelgeving maar zal wel iets gemist hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:08:
Hema verkoopt hier al gewoon via de jumbo hoor... grote stickers in het pand en meerdere meters hema artikelen...
Ja maar desondanks 10 miljoen euro verlies per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

*dacht dat het niet was toegestaan onder de huidige regelgeving maar zal wel iets gemist hebben
Het had iets met percentages te maken, als je 70+% essentiele spullen verkocht mocht je alles verkopen, als je 30+% essentiele spullen verkocht mocht je alleen die essentiele spullen verkopen.

Percentages zijn even uit mijn hoofd gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is toen heel hard geroepen dat winkels hun assortiment niet met non food mochten uitbreiden sinds de lock down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Gomez12 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:22:
[...]

Het had iets met percentages te maken, als je 70+% essentiele spullen verkocht mocht je alles verkopen, als je 30+% essentiele spullen verkocht mocht je alleen die essentiele spullen verkopen.

Percentages zijn even uit mijn hoofd gedaan
Ik kan je alleen vertellen wat ik via via van de plaatselijke HEMA heb gehoord. Zij hebben de hele tent verbouwd om non-food producten af te dekken en gangpaden te creëren maar mochten toch niet open. Als gevolg heeft HEMA een hoop eten weg moeten gooien en hebben plaatselijke supermarkten, bakkers en slagers het drukker omdat HEMA toch best veel brood en vleeswaren verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:07

Dat was al voor de 2de golf en de overname van Hema (door Jumbo via een tussenbedrijf).

In december 2019 (uit mijn hoofd) zijn Jumbo & Hema gaan samenwerken zodat Jumbo ook Hema artikelen mocht verkopen in de winkel.
Officieel kocht Jumbo het in van de Hema, maar verkocht het logo van Hema erop.
Hierdoor horen deze inkopen ook gewoon bij de inboedel van de Jumbo en mag het dus wel gewoon verkocht worden in de lockdown.

(Net zoals AH vaak de drank koopt van Gall&Gall met hun logo erop, ook al mogen ze nu beide open in deze lockdown).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Gelezen op NOS Nieuws:
Bekende auteurs komen in actie om de boekhandels te steunen. Onder anderen Simone van der Vlugt, Tommy Wieringa en Paulien Cornelisse doen mee met de campagne 'Steun je boekhandel' van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB).

Door de coronamaatregelen zijn de boekenwinkels gesloten. Ook mogen ze geen afhaalloket aan de deur hebben. "Maar binnen staat jouw boekverkoper te trappelen om fantastische boeken thuis te bezorgen", is te lezen op de campagnewebsite.

Met paginagrote advertenties in de kranten, radiospotjes en berichten op sociale media wil de CPNB mensen duidelijk maken dat ze gewoon nog bij de fysieke boekhandel kunnen bestellen. En dat het belangrijk is dat ze dat nu doen, zeker nu de lockdown met drie weken is verlengd.

"Wacht niet met je nieuwe boeken aanschaffen tot je weer in de boekhandel kunt snuffelen tussen de titels, want die kans krijgt je misschien niet meer."
In mijn ogen een stuiptrekking van de (serieuze) boekhandels, die door de eReader en online verkoop op het punt staan om toch wel te verdwijnen. Corona versnelt dat misschien iets.

Het aanbod in de boekwinkels is heel beperkt, zeker als je een boek zoekt, dat niet in de Nederlandse taal is geschreven. Het merendeel zijn leesboeken, die op dat moment 'in de mode' zijn en een overdaad aan koffietafelboeken.

"Snuffelen" in de boekwinkel deed ik toch al zelden. Ik ging met een lijstje titels of de naam van een schrijver in mijn hoofd de winkel in. Van de 10 boeken op de lijst mocht ik blij zijn als ik er 2 van kon vinden.
Misschien komt dat door mijn elitaire smaak of dat ik vaak op zoek was naar boeken die al lange tijd geleden zijn geschreven. Dat laatste zal zeker wel een rol spelen, want online moet ik nogal eens tevreden zijn met een gebruikt exemplaar.
Het enige, dat deze campagne voor mij heeft geholpen: de boekwinkel in de stad blijkt nu ook een webwinkel te hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:00
JukeboxBill schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:16:
Het enige, dat deze campagne voor mij heeft geholpen: de boekwinkel in de stad blijkt nu ook een webwinkel te hebben.
Dat is ook de bedoeling van de campagne. Zorgen dat de boekhandels blijven bestaan, en dat je bij hen besteld ipv dat bol.com alleen maar groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jopie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:20:
[...]

Zorgen dat de boekhandels blijven bestaan, en dat je bij hen besteld ipv dat bol.com alleen maar groter wordt.
Maar ff serieus; waarom zou ik daar, als lezer van een boek wat aan hebben?
Het gaat mij om het verhaal/boek. De plek waar dat ding gedrukt wordt, tentoongesteld of verpakt in een overbodig papiertje is mij om het even.

En boekenprijs is vast:
Wikipedia: Wet op de vaste boekenprijs

Dus waarom zou ik een boek dan niet online bestellen en per se in een fysieke winkel moeten gaan halen? Wat schiet ik daar mee op?
Behalve een wandelingtje buiten dan. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een boekwinkel heeft meer dan alleen maar boeken. Men gaat daar voornamelijk naartoe voor kantoorartikelen, schrijfgerei, papiersoorten, briefkaarten en hobbyspullen.
Het meeste is online ook wel te koop, maar soms is het handiger om een artikel aan te kunnen raken voordat je het koopt, of zijn de verzendkosten relatief hoog. Ik denk dat een boekhandel vergelijkbaar is met Blokker: Je kunt alles gewoon online bestellen, maar soms is een fysieke winkel toch prettiger.

Ik denk dat boekhandels het zelfde probleem hebben als kledingwinkels en winkels zoals Action die exact het zelfde probleem hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Onbekend Het 'probleem' is eigenlijk nog veel erger... ;) De meeste boekwinkels hebben veel meer dan alleen maar boeken. Of beter gezegd, meer geen boeken dan wel alleen boeken.

Echte boekwinkels ken ik alleen nog van vroeger, uit de grote steden. Die zijn er wellicht nu nog wel. Maar dat is hooguit praktisch als je daar woont.
dit soort:
https://mustreads.nl/de-1...oekhandels-van-nederland/

maar daar zijn er nog maar een paar van. En dat worden er steeds minder.

Dus als ik een specifiek boek, en geen pennen, kladblokjes, frutselstickers, plastic lineaalzooi of andere snuisterijen, zoek, dan kan ik of op m'n gemak online door een schier oneindige collectie bladeren, die online bestellen en vaak de volgende dag vol spanning op de pakjesman wachten.

Of een expeditie door ons land beginnen om ergens in de krochten van een ouderwetsche boekhandel het gewenste boek te mogen kunnen kopen. Waarbij de prijs van het boek zelf om het even is, maar wel verhoogd werd met reiskosten, parkeergeld en andere reisirriterende en -vertragende belevenissen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Boekhandelaars en hun personeel en andere winkels gaan nu, hier in Nederland, dezelfde weg als voorheen arbeiders in de textielindustrie en tal van andere maak-industrieën, alsmede in mijn omgeving (Oost-Groningen), door mechanisatie in de landbouw overbodig geworden landarbeiders.
Dat heet 'vooruitgang'.
Soms geeft mij dat een nostalgisch en treurig gevoel, maar deze vooruitgang, en dan met name internet, heeft mij op het spoor gebracht van veel schrijvers van geweldige boeken, waar ik anders nooit kennis van had genomen.
En ook vroeger (voor het internet tijdperk) heb ik de meeste ontdekkingen op het gebied van goede boeken en schrijvers vooral in de bibliotheek gedaan en niet in de boekhandels met hun '13 in een dozijn' aanbod.

Dus in plaats van zich zorgen te maken over de boekhandels (wat vooral een commerciële exercitie is) , zouden schrijvers zich beter kunnen bekommeren om de teloorgang van bibliotheken en het gebrek aan aandacht in het onderwijs over lezen en leesvaardigheid. Maar dat is een heel andere discussie, die niet past in dit topic.

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 15-01-2021 02:38 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58

Yucon

*broem*

JukeboxBill schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:16:
Gelezen op NOS Nieuws:

[...]

In mijn ogen een stuiptrekking van de (serieuze) boekhandels, die door de eReader en online verkoop op het punt staan om toch wel te verdwijnen. Corona versnelt dat misschien iets.

Het aanbod in de boekwinkels is heel beperkt, zeker als je een boek zoekt, dat niet in de Nederlandse taal is geschreven. Het merendeel zijn leesboeken, die op dat moment 'in de mode' zijn en een overdaad aan koffietafelboeken.

"Snuffelen" in de boekwinkel deed ik toch al zelden. Ik ging met een lijstje titels of de naam van een schrijver in mijn hoofd de winkel in. Van de 10 boeken op de lijst mocht ik blij zijn als ik er 2 van kon vinden.
Misschien komt dat door mijn elitaire smaak of dat ik vaak op zoek was naar boeken die al lange tijd geleden zijn geschreven. Dat laatste zal zeker wel een rol spelen, want online moet ik nogal eens tevreden zijn met een gebruikt exemplaar.
Stadscentra leunen nu sterk op winkels en horeca, en al die bedrijven zijn gedwongen al een vrij hoge minimumomzet te hebben omdat de huur nu eenmaal op een bepaald niveau ligt. In dat opzicht houden ze elkaar in evenwicht. Als de haalbare omzet over de hele linie flink inzakt moeten de huren dat ook wel doen. De hogere prijs van commercieel vastgoed is immers gebaseerd op de redelijke kans op te behalen omzet.

Ik schat zo in dat het voor boekwinkels tegenwoordig lastiger dan voor bijvoorbeeld een kledingwinkel is om een redelijke omzet te halen. Als de norm van wat redelijk is over de hele linie inzakt kan ik me voorstellen dat het juist voor boekwinkeltjes en dergelijke juist wel weer wat makkelijker zou worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:26:
@Onbekend Het 'probleem' is eigenlijk nog veel erger... ;) De meeste boekwinkels hebben veel meer dan alleen maar boeken. Of beter gezegd, meer geen boeken dan wel alleen boeken.

Echte boekwinkels ken ik alleen nog van vroeger, uit de grote steden. Die zijn er wellicht nu nog wel. Maar dat is hooguit praktisch als je daar woont.
dit soort:
https://mustreads.nl/de-1...oekhandels-van-nederland/

maar daar zijn er nog maar een paar van. En dat worden er steeds minder.

Dus als ik een specifiek boek, en geen pennen, kladblokjes, frutselstickers, plastic lineaalzooi of andere snuisterijen, zoek, dan kan ik of op m'n gemak online door een schier oneindige collectie bladeren, die online bestellen en vaak de volgende dag vol spanning op de pakjesman wachten.

Of een expeditie door ons land beginnen om ergens in de krochten van een ouderwetsche boekhandel het gewenste boek te mogen kunnen kopen. Waarbij de prijs van het boek zelf om het even is, maar wel verhoogd werd met reiskosten, parkeergeld en andere reisirriterende en -vertragende belevenissen. :+
Nou wil ik Assen niet tot grote stad promoveren maar er zitten hier nog twee boekwinkels, die ook als zodanig herkenbaar zijn en geen Bruna dus.

Als ik een boek wil hebben, niet zo heel vaak, ga ik altijd daarheen. Beide winkels zijn geen megawinkels maar meestal hebben ze wel wat ik zoek en andere bestellen ze het en krijg ik het thuis. En die marge gun ik liever de lokale boekhandel dan een bol.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Boeken winkels hebben één mazzeltje de prijs voor nederlandse boeken is vast gelegd en mag niet mee gestunt worden. Daardoor houden ze de marges beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 16:11
@Verwijderd Geldt dat ook voor Engelstalige boeken? Die lees ik namelijk veel, en het valt me op dat deze bij Amazon soms absurd lage prijzen hebben. Veel lager dan bol, en al helemaal onvergelijkbaar met een boekenwinkel.

Ik hou van rondstruinen in boekenwinkels, daarom kom ik er niet vaak. Da's namelijk een veel te dure hobby. ;)

En eerlijk gezegd vind ik boeken een dergelijk non-service product dat ik er liever minder dan meer voor betaal. Dan kom je snel online uit.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
Malfunctions schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:43:
@Verwijderd Geldt dat ook voor Engelstalige boeken? Die lees ik namelijk veel, en het valt me op dat deze bij Amazon soms absurd lage prijzen hebben. Veel lager dan bol, en al helemaal onvergelijkbaar met een boekenwinkel.

Ik hou van rondstruinen in boekenwinkels, daarom kom ik er niet vaak. Da's namelijk een veel te dure hobby. ;)

En eerlijk gezegd vind ik boeken een dergelijk non-service product dat ik er liever minder dan meer voor betaal. Dan kom je snel online uit.
Nee, die boekenprijs is echt iets Nederlands. Voor Engelse boeken geldt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Yucon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:39:
[...]
Stadscentra leunen nu sterk op winkels en horeca, en al die bedrijven zijn gedwongen al een vrij hoge minimumomzet te hebben omdat de huur nu eenmaal op een bepaald niveau ligt. In dat opzicht houden ze elkaar in evenwicht. Als de haalbare omzet over de hele linie flink inzakt moeten de huren dat ook wel doen. De hogere prijs van commercieel vastgoed is immers gebaseerd op de redelijke kans op te behalen omzet.
Het nadeel is dat een groot gedeelte van de vastgoed eigenaren dat vastgoed als onderpand heeft staan voor bankleningen etc. Waarbij het geld van de lening dus weer actief gebruikt wordt.

Dan kan je de huur niet verlagen, want dan gaat de bank dus zeggen dat het minder waard is en kom je of in een ander rentepercentage uit, of je lening wordt teruggeschroefd...

Plus dat dit al zolang aan de gang is, dat het zelfs voor de zelfstandige eigenaren bijna niet meer fatsoenlijk af te schrijven is, omdat dit al 10 jaar niet gedaan wordt...
Je kan best per jaar 5% afschrijven, maar je kan niet na 10 jaar nietsdoen in 1x 50% afschrijven...

En zo blijf je dus de hoge huren in stand houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58

Yucon

*broem*

Gomez12 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Het nadeel is dat een groot gedeelte van de vastgoed eigenaren dat vastgoed als onderpand heeft staan voor bankleningen etc. Waarbij het geld van de lening dus weer actief gebruikt wordt.

Dan kan je de huur niet verlagen, want dan gaat de bank dus zeggen dat het minder waard is en kom je of in een ander rentepercentage uit, of je lening wordt teruggeschroefd...

Plus dat dit al zolang aan de gang is, dat het zelfs voor de zelfstandige eigenaren bijna niet meer fatsoenlijk af te schrijven is, omdat dit al 10 jaar niet gedaan wordt...
Je kan best per jaar 5% afschrijven, maar je kan niet na 10 jaar nietsdoen in 1x 50% afschrijven...

En zo blijf je dus de hoge huren in stand houden
Het is nu niet zo dat het echt nog een keuze is.. wel wanneer het op papier gebeurt, maar niet of het gebeurt. In die zin staat het los van de consequenties. Die hoge huren zijn gebaseerd op een hoge vastgoedwaarde en die is weer gebaseerd op te verwachten omzet, en als die laatste significant vermindert werkt dat uiteindelijk in de hele keten door. En dat zaadje is hier geplant. Of dat wenselijk is voor de eigenaren is daarin geen relevante factor.

Wel is het zo dat de papieren waarde hoog blijft zolang de huur niet verlaagd is, ongeacht of het pand ook daadwerkelijk verhuurd is of niet. Dat maakt leegstand aantrekkelijk en zorgt voor een enorm vertragend effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:01
Kalentum schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:54:
[...]

Nou wil ik Assen niet tot grote stad promoveren maar er zitten hier nog twee boekwinkels, die ook als zodanig herkenbaar zijn en geen Bruna dus.

Als ik een boek wil hebben, niet zo heel vaak, ga ik altijd daarheen. Beide winkels zijn geen megawinkels maar meestal hebben ze wel wat ik zoek en andere bestellen ze het en krijg ik het thuis. En die marge gun ik liever de lokale boekhandel dan een bol.com.
Bedoel je dan Iwema/Van der Velde en Van der Kuijl of mis ik er eentje? Die laatste is meer kantoorwinkel vind ik

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Bedoel je dan Iwema/Van der Velde en Van der Kuijl of mis ik er eentje? Die laatste is meer kantoorwinkel vind ik
Ja vooral Van Der Velde, van der Kuil is een beetje half, vond het altijd al een wat rare winkel... dus misschien is er nog maar 1 dan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik denk dat het heel erg afhangt van het soort boekwinkel en de locatie. Ik geloof dat -zolang de boekwinkel de juiste formule hanteert- er bestaansrecht zal blijven voor boekwinkels.

De grootste boekwinkel hier (Hilversum) heeft juist de benedenverdieping van de voorml. C&A gehuurd en vertrekt dus naar een groter pand. Zij zijn dan ook een boekwinkel die naast Nederlandse literatuur ook een assortiment Engelstalige literatuur, een afdeling kinderboeken, een afdeling reisboeken, een afdeling managementboeken en dan nog een aantal kleinere afdelinkjes met diverse spullen heeft. Ze hebben ook relatief wat cadeau-artikelen en hebben een soort inpandige lunchroom en er worden ook vrij vaak activiteiten georganiseerd (lezingen, bepaalde bijeenkomsten). Altijd als ik er ben (nu dan weliswaar even niet) is het best wel druk, dus ik heb het idee dat ze kennelijk iets goed doen en men er graag komt. En ze hebben ook een goed werkende webshop (geen idee hoe veel omzet dat voor hen genereert).

Ik denk dan ook dat dat de sleutel is tot succes. Een groot assortiment hebben en nog een aantal randzaken en dat gecombineerd met een prettige sfeer in de winkel. Natuurlijk zijn er mensen die recht op hun doel afgaan en vooraf precies weten wat ze zoeken, maar ikzelf ben niet van dat type en vind het heerlijk om te struinen tussen de boeken en afga op de tekst op de rug van het boek (i.c.m. de foto/illustratie op de voorkant :') O-) ) en daarmee een keuze maak.

Het stoffige oude boekwinkeltje zal het denk ik niet overleven, maar ik denk dat boekwinkels met bovengenoemde sfeer en in een relatief grote plaats (denk aan Scheltema in Utrecht (ook onlangs verhuisd), Waanders in de Broeren in Zwolle, Dominicanen in Maastricht, Van Piere in Eindhoven, Drvkkerij in Middelburg, etc.) het nog wel even zullen overleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asimo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 10:07
Gitarist schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:44:
Ik denk dat het heel erg afhangt van het soort boekwinkel en de locatie. Ik geloof dat -zolang de boekwinkel de juiste formule hanteert- er bestaansrecht zal blijven voor boekwinkels.

De grootste boekwinkel hier (Hilversum) heeft juist de benedenverdieping van de voorml. C&A gehuurd en vertrekt dus naar een groter pand. Zij zijn dan ook een boekwinkel die naast Nederlandse literatuur ook een assortiment Engelstalige literatuur, een afdeling kinderboeken, een afdeling reisboeken, een afdeling managementboeken en dan nog een aantal kleinere afdelinkjes met diverse spullen heeft. Ze hebben ook relatief wat cadeau-artikelen en hebben een soort inpandige lunchroom en er worden ook vrij vaak activiteiten georganiseerd (lezingen, bepaalde bijeenkomsten). Altijd als ik er ben (nu dan weliswaar even niet) is het best wel druk, dus ik heb het idee dat ze kennelijk iets goed doen en men er graag komt. En ze hebben ook een goed werkende webshop (geen idee hoe veel omzet dat voor hen genereert).

Ik denk dan ook dat dat de sleutel is tot succes. Een groot assortiment hebben en nog een aantal randzaken en dat gecombineerd met een prettige sfeer in de winkel. Natuurlijk zijn er mensen die recht op hun doel afgaan en vooraf precies weten wat ze zoeken, maar ikzelf ben niet van dat type en vind het heerlijk om te struinen tussen de boeken en afga op de tekst op de rug van het boek (i.c.m. de foto/illustratie op de voorkant :') O-) ) en daarmee een keuze maak.

Het stoffige oude boekwinkeltje zal het denk ik niet overleven, maar ik denk dat boekwinkels met bovengenoemde sfeer en in een relatief grote plaats (denk aan Scheltema in Utrecht (ook onlangs verhuisd), Waanders in de Broeren in Zwolle, Dominicanen in Maastricht, Van Piere in Eindhoven, Drvkkerij in Middelburg, etc.) het nog wel even zullen overleven.
Eens met je betoog, maar Utrecht is Broese ipv Scheltema. Scheltema is natuurlijk Amsterdam en tevens een geweldige boekhandel. net als de andere boekhandels die je opnoemt. Als ik in dat soort winkels rondloop wordt bij mij de kooplust altijd gigantisch aangewakkerd. Dat heb ik overigens minder in de kleine boekhandeltjes (uitgezonderd Interglobe in Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:15:
Hema is net overgenomen door de jumbo en winstgevend. (positief bedrijfsresultaat). Dit is meer om leveranciers mee te laten betalen.. Grote jongens kunnen meer maken.
HEMA mag zichzelf gelukkig prijzen met een grote speler als Jumbo achter zich.
Op eigen benen hadden ze deze nieuwe lockdown nooit overleefd.
Het vastgoed op A-locaties in de grote steden is een molensteen om de nek van de HEMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Gitarist schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:44:
Ik denk dan ook dat dat de sleutel is tot succes. Een groot assortiment hebben en nog een aantal randzaken en dat gecombineerd met een prettige sfeer in de winkel.
Dus zeg maar een soort IKEA, maar dan voor boeken en niet voor meubels. Wat dan volgens mij meteen ook de makke van bijvoorbeeld Media Markt aangeeft: ze hebben zeer zeker geen gezellige sfeer en ook geen inpandige horeca, wat je wel vaak ziet in andere branches met een groot vloeroppervlak (denk ook aan tuin- en campingzaken).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Asimo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Eens met je betoog, maar Utrecht is Broese ipv Scheltema. Scheltema is natuurlijk Amsterdam en tevens een geweldige boekhandel. net als de andere boekhandels die je opnoemt. Als ik in dat soort winkels rondloop wordt bij mij de kooplust altijd gigantisch aangewakkerd. Dat heb ik overigens minder in de kleine boekhandeltjes (uitgezonderd Interglobe in Utrecht).
Je hebt helemaal gelijk, mea culpa.

Inderdaad, allemaal kooplustopwekkende winkels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:00
Spotmatic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Dus zeg maar een soort IKEA, maar dan voor boeken en niet voor meubels. Wat dan volgens mij meteen ook de makke van bijvoorbeeld Media Markt aangeeft: ze hebben zeer zeker geen gezellige sfeer en ook geen inpandige horeca, wat je wel vaak ziet in andere branches met een groot vloeroppervlak (denk ook aan tuin- en campingzaken).
Volgens mij is dat ook zo'n beetje de tweestrijd waartussen mediamarkt zoekende blijft.
Aan de ene kant een soort Office Centre achtige cash & carry achtige formule, en aan de andere kant de hippe plek willen zijn waar alle mooie/hippe/populaire merken goed zichtbaar zijn.
Misschien gaan ze het ooit wel opdelen, een grote vloer waar je alles in de "witte" omgeving koopt en een "donkere" vloer waar een horeca gedeelte is waar al die merken met een standje leuk omheen kunnen staan voor een soort braderie gevoel. Met een bezoekfrequentie van 3x per jaar zou je dat afwisselend moeten kunnen houden qua aanbod voor de bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Spotmatic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ja precies!
De boekhandels die ik noemde geven mij een soort "dagjes uurtjes uit" gevoel. Het zijn winkels waar je echt wel 1-1,5 u (of langer) kan spenderen om te struinen tussen alle boeken, even wat koffie met wat lekkers nemen en waar je in sommige gevallen ook kan stilstaan bij de architectuur.

Nee idd Media Markt ervaar ik ook altijd als een onprettige winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:52:
[...]

HEMA mag zichzelf gelukkig prijzen met een grote speler als Jumbo achter zich.
Op eigen benen hadden ze deze nieuwe lockdown nooit overleefd.
Het vastgoed op A-locaties in de grote steden is een molensteen om de nek van de HEMA.
Mwa.. betwijfel ik.. Het bedrifjsresultaat is positief.. daarom zie ik ze niet gelijk uit het straatbeeld verdwijnen... evt met een doorstart. Aan een failliesement hebben de schuldeisers in het beginsel bijzonder weinig. Pandeigenaren krijgen dit soort panden ook niet direct verder verhuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:43:
[...]
Mwa.. betwijfel ik.. Het bedrifjsresultaat is positief.. daarom zie ik ze niet gelijk uit het straatbeeld verdwijnen... evt met een doorstart. Aan een failliesement hebben de schuldeisers in het beginsel bijzonder weinig. Pandeigenaren krijgen dit soort panden ook niet direct verder verhuurd.
Misschien moet je dit artikel even lezen.. ;)
https://www.trouw.nl/economie/hema-in-nood-alle-bestellingen-bij-leveranciers-voorlopig-afgeblazen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar lees ik vooral dat ze de leveranciers ook op de blaren willen laten zitten.. als grote jongen heb ze nu eenmaal meer power richting leveranciers dan de kleine ondernemer. Dat ze op dit moment geld doorheen branden is logisch.. Maar dat wil niet zeggen dat het na de lock-down over moet zijn. Ze hebben alles in de basis op de rails en als schuldeiser kan je beter een de veertjes langzaam plukken als ze aangroeien... dan de kip nu te doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Vandaag op de frontpage:
Elektronicazaak Paradigit sluit al zijn overgebleven vestigingen. De winkel gaat vanaf volgende maand alleen nog digitaal verder. Het gaat om slechts vier fysieke winkels die nog open waren gebleven.
nieuws: Paradigit sluit overgebleven fysieke winkels

Jammer maar begrijpelijk. De meeste van de apparatuur die ze verkopen kan prima via de webshop met 'next day delivery' belofte.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 27-01-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Douglas gaat er ook met een botte bijl doorheen:

https://www.rtlnieuws.nl/...douglas-sluit-500-winkels

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat werd ook hoog tijd, dat Douglas ging saneren.
Het gaat immers zo slecht met ze... :F O-)

https://nos.nl/artikel/23...00-winkels-in-europa.html

Het bedrijf blijft winstgevend, al daalde de brutowinst wel: in 2020 met 16,7 procent naar 292 miljoen euro. Dat kwam doordat de vaste lasten van de filialen tijdens de lockdowns bleven doorlopen. Ook is er geïnvesteerd in de verkoop via internet.

Ik krijg bijna medelijden met de aandeelhouders... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Weer twee winkelketens failliet die je (naar mijn idee wel) in iedere winkelstraat zag: Miss Etam en Steps.

Miss Etam en Steps failliet - 300 personeelsleden op straat

Ik ben niet de doelgroep, maar ik weet wel dat mijn moeder tot 20 jaar geleden (toen ze in haar 40/50-er jaren was) wel eens bij Miss Etam rondkeek. Daarna niet meer. Ondanks haar leeftijd vond ze het assortiment van Miss Etam te oubollig worden. Ik denk dat ze het oubollige imago nooit van zich af hebben weten te schudden en daarmee flink aan relevantie hebben verloren.

Mijn vrouw (35) is nooit bij Miss Etam geweest (te ouwelijk) en was/is ook niet het Steps "type". Misschien was dat juist ook wel een probleem van het merk: dat Steps een te nauwe doelgroep aansprak?

Hier in Hilversum hadden beide ketens een vestiging, dus nu heeft dé winkelstraat van het centrum wéér twee extra legen winkelruimtes. Gaat hard!

[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 10-05-2021 17:52 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja is ook al de zoveelste reïncarnatie daarvan.
Ook enkel de bv waar heel toevallig al het personeel in zat is failliet en de rest niet.
Past wel in het beeld bij de huidige eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Als ik kijk naar mijn familie situatie kochten mijn moeder en oma daar vroeger, en dan heb ik het over 13 - 14 jaar geleden wel eens kleding. Alleen de vonden ze het steeds oubolliger worden, en trok de winkel bij ons in Nijmegen ook geen mensen naar binnen.
Hetzelfde bij Steps, als je erlangs liep zag je nooit iemand binnen op het personeel na. Dus ik sta zeker niet versteld dat deze keten het niet heeft overleefd.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:53:
Dat werd ook hoog tijd, dat Douglas ging saneren.
Het gaat immers zo slecht met ze... :F O-)

https://nos.nl/artikel/23...00-winkels-in-europa.html

Het bedrijf blijft winstgevend, al daalde de brutowinst wel: in 2020 met 16,7 procent naar 292 miljoen euro. Dat kwam doordat de vaste lasten van de filialen tijdens de lockdowns bleven doorlopen. Ook is er geïnvesteerd in de verkoop via internet.

Ik krijg bijna medelijden met de aandeelhouders... ;)
Dat is erg simpel geredeneerd wat mij betreft. De situatie kan ook zijn dat ze rekening houden met een verslechtering in de komende jaren. Saneren om gezond te blijven is altijd beter dan saneren als het al te laat is. In dat tweede geval raak je snel in een neerwaartse spiraal.

Ik denk dat ze voorsorteren op de versnelde verschuiving naar online, waardoor winkels die al twijfelachtig waren, nu ineens niet meer rendabel zullen zijn.

Is het hard? Jazeker.
Is het nodig? Ik sluit het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
sambalbaj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:46:
Tsja is ook al de zoveelste reïncarnatie daarvan.
Ook enkel de bv waar heel toevallig al het personeel in zat is failliet en de rest niet.
Past wel in het beeld bij de huidige eigenaar.
Deze is gewoon bewust naar de slachtbank geleid, alles van waarde zit in de ene BV en alles wat alleen maar geld kost in de andere. Afgaande op mijn vrouw zijn Steps jurkjes best populair, al waren ze misschien wat duur.

Wel vaag ook trouwens dat je bij een doorstart geen enkel recht hebt op Corona steun omdat het als een nieuw bedrijf wordt gezien (stond in het NOS artikel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vaag?
Redelijk logisch. Je hoeft bijvoorbeeld je schulden (deels) niet terug te betalen, hoeft je personeel niet allemaal weer aan te nemen maar vervolgens wel Covid steun (o.b.v. oude cijfers) aanvragen? :P

[ Voor 6% gewijzigd door B-Real op 19-02-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
B-Real schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:16:
Vaag?
Redelijk logisch. Je hoeft bijvoorbeeld je schulden (deels) niet terug te betalen, hoeft je personeel niet allemaal weer aan te nemen maar vervolgens wel Covid steun (o.b.v. oude cijfers) aanvragen? :P
Maar bij een doorstart neem je over het algemeen wel personeel, panden en (een deel van de) schulden over. Die kosten lopen allemaal door maar je winkels zijn dicht en je kan geen enkele steun krijgen omdat je een "nieuw" bedrijf bent. Ik sta er niet van te kijken dat een doorstart van een winkelketen momenteel niet lukt...

De constructie die ze nu bij Steps/Miss Etam hebben gebruikt is wel verwerpelijk natuurlijk, maar ik kan me er nog wel iets bij voorstellen met de huidige situatie, zelfs als ze er met de beste bedoelingen in zijn gegaan. Je moet toch wat uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ErikT738 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Deze is gewoon bewust naar de slachtbank geleid, alles van waarde zit in de ene BV en alles wat alleen maar geld kost in de andere. Afgaande op mijn vrouw zijn Steps jurkjes best populair, al waren ze misschien wat duur.

Wel vaag ook trouwens dat je bij een doorstart geen enkel recht hebt op Corona steun omdat het als een nieuw bedrijf wordt gezien (stond in het NOS artikel).
De reden dat je geen recht hebt op Corona steun is nu juist expliciet deze situatie.

Kijk, wat het kabinet doet is een bedrijf gewoon voor de keuze stellen : Of je kan Corona steun krijgen en dan moet je alles behouden, of je kan een doorstart maken waarbij je de kosten afstoot alleen dan helpen we je niet meer, dan heb je zelf voor die doorstart gekozen en moet je het daarmee ook maar gaan redden.

Anders zou menig bedrijf ervoor kiezen om een doorstart als zzp'er te gaan doen met 10+ winkelpanden en dan gewoon als enig personeelslid lekker binnenharken op de corona-steun.

Bepaalde delen van de corona-steun zijn juist in het leven geroepen om werkbehoud te garanderen, zodat men niet personeel gaat ontslaan. Dan is het logisch dat als je dat toch doet dat je dan de corona-steun verliest.
ErikT738 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Maar bij een doorstart neem je over het algemeen wel personeel, panden en (een deel van de) schulden over. Die kosten lopen allemaal door maar je winkels zijn dicht en je kan geen enkele steun krijgen omdat je een "nieuw" bedrijf bent. Ik sta er niet van te kijken dat een doorstart van een winkelketen momenteel niet lukt...
Er zal op dit moment ook bijna geen enkele doorstart met goede bedoelingen plaatsvinden, alles zit potdicht voor onbekende tijd, dus als je nu een goedbedoelde doorstart zou doen dan koop je een gat in je hand voor onbekende tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 19-02-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Die BV opzet doen er meer zo. Mijn vriendin moest destijds eruitgewerkt worden bij haar werkgever omdat ie de ziektewet wilde ontduiken. Dat heeft ie in de rechtbank ook vloekend en tierend toegegeven. Omdat ie het bij de kantonrechter niet voorelkaar kreeg heeft ie vervolgens het hele bedrijf gesaneerd wegens economische omstandigheden, om het ontslagen personeel minus mijn vriendin op een andere BV gewoon weer aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
_JGC_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:46:
Die BV opzet doen er meer zo. Mijn vriendin moest destijds eruitgewerkt worden bij haar werkgever omdat ie de ziektewet wilde ontduiken. Dat heeft ie in de rechtbank ook vloekend en tierend toegegeven. Omdat ie het bij de kantonrechter niet voorelkaar kreeg heeft ie vervolgens het hele bedrijf gesaneerd wegens economische omstandigheden, om het ontslagen personeel minus mijn vriendin op een andere BV gewoon weer aan te nemen.
Mwah, ik denk dat haar voormalig werkgever dan slecht kan rekenen.

Het gebeurt idd wel meer, maar als het om 1 medewerker gaat dan is het gewoon goedkoper om die gewoon x jaarlonen mee te geven, zo'n BV geintje kost je ook heel wat geld namelijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Muse schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:02:
[...]

Dat is erg simpel geredeneerd wat mij betreft.
...
Dat klopt. :Y

Maar dit soort bedrijven en hun constructies zijn ook helemaal niet gebaat bij 'simpel' en moreel handelen. :-(

Jarenlang maakt men honderden miljoenen winst; het kan gewoon niet op. Iedereen, vooral de aandeelhouders; helemaal blij & happy.
Maar dan gaat het een keertje wat minder, en wat doet men dan? Juist ja, afwentelen op diegenen die er het meest mee geschaad worden. Want rupsje-nooit-genoeg kan uiteraard niet z'n mindere jaar compenseren met de vette jaren...
En dat gaat niet specifiek over Douglas, maar in het algemeen over dit soort bedrijven.

Terwijl dat wel van de kleine lokale ondernemer verwacht wordt. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 16:11
ehtweak schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Maar dit soort bedrijven en hun constructies zijn ook helemaal niet gebaat bij 'simpel' en moreel handelen. :-(

Jarenlang maakt men honderden miljoenen winst; het kan gewoon niet op. Iedereen, vooral de aandeelhouders; helemaal blij & happy.
Maar dan gaat het een keertje wat minder, en wat doet men dan? Juist ja, afwentelen op diegenen die er het meest mee geschaad worden. Want rupsje-nooit-genoeg kan uiteraard niet z'n mindere jaar compenseren met de vette jaren...
En dat gaat niet specifiek over Douglas, maar in het algemeen over dit soort bedrijven.

Da's in het heel kort (door de bocht) precies wat er mis is met het huidige kapitalistische systeem wat je daar beschrijft. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ik ken de organisatie en aandeelhouders van Douglas niet, dus kan er ook niet zonder meer in meegaan dat dit hier ook aan de hand is. Ik weet dat dit soort bedrijven en aandeelhouders bestaan, maar vanaf de zijlijn is het te makkelijk om elk bedrijf dat nu saneert maar over één kam te scheren. Vandaar dat ik graag ook een andere kijk op de situatie wil geven.

Feit is gewoon dat de toekomst onzeker is. Misschien stonden winkelsluitingen al op de planning, maar is dat proces nu alleen versneld. Daar hebben wij geen zicht op. Een flinke crisis wordt door velen verwacht en zelfs voorspeld. Daar wil je je tegen wapenen. Als je dan naar het grotere plaatje kijkt, is de werkgelegenheid beter af met een gezond bedrijf met 20% minder personeel, dan een compleet failliet bedrijf.

Zelf heb ik bij een bedrijf gewerkt dat pas ging saneren nadat er al achterstanden waren en er jaar na jaar verlies werd gedraaid. Deze landelijke keten bestaat nu dus ook niet meer. Zij waren niet in staat op tijd de moeilijke keuze te maken, waarmee wellicht een omslag gerealiseerd had kunnen worden.

Ander voorbeeld is het bedrijf waar ik nu werk, een dienstverlener. Toen in maart vorig jaar alles op slot gingen bij veel klanten alle diensten on hold en de sales pijplijn ging in korte tijd naar 0. Zij hebben toen rigoureus gesneden in tijdelijke contracten. Dat was een moeilijk besluit, maar nu zijn we als bedrijf nog steeds gezond. Gelukkig is het werk weer teruggekomen en komen er ook weer nieuwe klanten bij. Maar zonder die moeilijke beslissing waren we als bedrijf redelijk weerloos geweest als de economie wel verder was ingestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
In de laatste jaren ( ook voor corona ) zie je steeds meer de shift in het straat beeld dat de kleine individueel inmiddels verdwijnt of word overgenomen door grote formules. Maar ook de laatste groep die zich meestal maar bij 1 soort product houd ( kleding, wit goed, etc ) krijgt steeds meer problemen!

traditionele winkels zoals we die vroeger kenden krijgen steeds minder mensen over de vloer want "ik koop het voor minder online"! En ze doen zoals hier boven aangegeven word 'niets extras', ze voegen niets meer toe! Fysieke winkels zullen dan ook steeds meer service gericht gaan worden! De "koop beleving" zoals bij een ikea waarbij mensen er een 'dagje uit' van maken lijkt de toekomst van het winkel straat beeld te gaan worden!

Je ziet deze ontwikkeling ook wel in andere winkels! Neem bijvoorbeeld een intratuin! vroeger alleen een groot tuincentrum, tegenwoordig geven ze je uitgebreid de tijd rustig iets uit te proberen. Om je langer binnen te houden is er tegenwoordig een eetgelegenheid. De opstellingen zijn anders geworden waar door het ook meer een "kijk beleving" krijgt! Deze vorm van winkels is in de VS al 10 tallen het "normaal" geworden, grote ketens als Wallmart springen daar handig op in. Je moet ook wel iets want tegen de amazon's van deze wereld die alleen maar distributie en administratie hebben valt gewoon weg niet op te concureren!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gomez12 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:51:
[...]

Mwah, ik denk dat haar voormalig werkgever dan slecht kan rekenen.

Het gebeurt idd wel meer, maar als het om 1 medewerker gaat dan is het gewoon goedkoper om die gewoon x jaarlonen mee te geven, zo'n BV geintje kost je ook heel wat geld namelijk...
Laat ik zo zeggen: mijn vriendin is toen naar een advocaat gegaan na verwijzing door juridisch loket omdat na de rechtzaak haar loon niet meer betaald werd, ze noemde de naam van het bedrijf en die advocaat wist genoeg... ze was niet de eerste en ook niet de laatste.

De meeste ex-collega's tekenden gewoon die vaststellingsovereenkomst en gingen wat anders zoeken. Bij mijn vriendin was het "als je nu niet tekent sleep ik je voor de rechter", waarvan we wisten dat ie dat nooit ging winnen.

Heeft hem nog mooi wat geld gekost, maar hey... dan ben je wel van die schoonmaakster af die 16 uur per week minimumloon komt profiteren terwijl ze in therapie zit.

Dat hele BV'tje schuiven had ie vantevoren al zo opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BJBoes schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:43:
Deze vorm van winkels is in de VS al 10 tallen het "normaal" geworden, grote ketens als Wallmart springen daar handig op in. Je moet ook wel iets want tegen de amazon's van deze wereld die alleen maar distributie en administratie hebben valt gewoon weg niet op te concureren!
Het hele Walmart Reimagined concept waar ze in 2018 mee kwamen is IMHO nooit van de grond gekomen.

Maar bijvoorbeeld Cabela's, en de flagship store van LL Bean in Maine (met veel belevenis en cursussen) en iedere wat grotere factory outlet passen natuurlijk veel beter in het plaatje.

Overigens ook in Europa een steeds bekender concept, niet alleen in Roermond en Almere maar ook in mijn favorieten La Roca Village en Bicester Village. In die laatste twee kwam ik meestal 1-2x per jaar om in het groot kleren te kopen. Behoorlijke prijzen, geen gedoe en met een volle koffer weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
En de laatste grote keten aan reiswinkels D-reizen is nu failliet.
Hadden nog 285 reisbureaus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opvalt is dat ze niet onder d-reizen voorkomen in de now regeling?

https://now-inzichtelijk.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:10:
Wat mij opvalt is dat ze niet onder d-reizen voorkomen in de now regeling?

https://now-inzichtelijk.nl/
Dat komt waarschijnlijk omdat D-reizen zelf onder de D-rt Groep valt. Die kun je daar wel in terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:43
sambalbaj schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:01:
En de laatste grote keten aan reiswinkels D-reizen is nu failliet.
Hadden nog 285 reisbureaus.
D-Reizen maakt haar laatste reis. :+

(Toch verbaasde het mij altijd dat zo'n toko met fysieke filialen nog kon bestaan. Kreeg er altijd het Henk en Ingrid massa-toerisme gevoel bij waarvoor een uurtje rondklikken op internet wel kon volstaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ook opvallend dat er eind december vorig jaar nog een management buy out was waarmee het onder de huidige eigenaar kwam.
https://www.travelpro.nl/...er-in-nederlandse-handen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:17
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Het blijft gewoon een heel schimmig verhaal...... ze zijn "slechts" tussenpersoon die voor een fee van 5-10% van de reissom het klantcontact heeft voor reizen van anderen.

Dat ze dat geld nu al een tijdje niet verdienen is duidelijk maar de beweringen zijn ook dat zij gelden die ze als terugbetaling voor geannuleerde reizen hebben ontvangen gewoon niet hebben terugbetaald aan klanten maar hebben gebruikt om hun eigen financiële gaten te dichten. En ook nogeens gewoon vouchers hebben afgegeven voor 100% van de reissom terwijl dat conform voorwaarden helemaal niet mocht omdat dat voorbehouden is aan degenen die de reizen daadwerkelijk uitvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Yowzawood op 06-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Yowzawood schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:49:
Het blijft gewoon een heel schimmig verhaal...... ze zijn "slechts" tussenpersoon die voor een fee van 5-10% van de reissom het klantcontact heeft voor reizen van anderen.

Dat ze dat geld nu al een tijdje niet verdienen is duidelijk maar de beweringen zijn ook dat zij gelden die ze als terugbetaling voor geannuleerde reizen hebben ontvangen gewoon niet hebben terugbetaald aan klanten maar hebben gebruikt om hun eigen financiële gaten te dichten. En ook nogeens gewoon vouchers hebben afgegeven voor 100% van de reissom terwijl dat conform voorwaarden helemaal niet mocht omdat dat voorbehouden is aan degenen die de reizen daadwerkelijk uitvoeren.
Dat is toch overal in de reisbranche het geval? De overheid moet bijspringen om de vouchers terug te betalen, want daar is geen geld voor. Maar als er geen geld is om terug te betalen, is er dus ook geen geld om de reis zelf te betalen. Hotel en vliegreis bijvoorbeeld, stel dat de reis wel doorgaat, dan moet dat geld er toch gewoon nog zijn i.p.v. dat de (toekomstige) belastingbetaler ervoor opdraait?

Hetzelfde met BTW-uitstel voor bedrijven: dat geld is nooit bedoeld voor de lopende kosten, en zou vanaf het moment dat de consument het betaalt door de ondernemer als reservering apart gezet moeten worden.

Dus: als je in oktober 1000 euro hebt betaald voor een weekje Spanje in augustus, waar is dat geld gebleven?

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 06-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Laatst online: 08:54
RemcoDelft schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:04:
[...]
Dus: als je in oktober 1000 euro hebt betaald voor een weekje Spanje in augustus, waar is dat geld gebleven?
Als je genoeg geld hebt kan je inderdaad alles netjes in potjes weg zetten. Als je krap bij kas komt te zitten dan ga je "lenen" uit die potjes. Dus die €1000 zijn opgegaan in huren panden, personeelskosten en een dikke bonus voor de managementlagen en aandeelhouders.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LordSinclair schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:11:
[...]

Als je genoeg geld hebt kan je inderdaad alles netjes in potjes weg zetten. Als je krap bij kas komt te zitten dan ga je "lenen" uit die potjes. Dus die €1000 zijn opgegaan in huren panden, personeelskosten en een dikke bonus voor de managementlagen en aandeelhouders.
Juist in de reisbranche ga ik uit van lage marges, dus "eigen kosten" zouden een klein deel moeten zijn. Dit zou betekenen dat het lang voor Corona ook al niet goed zat, en ze voor die tijd dus ook al betalingen voor toekomstige reizen nodig hadden voor de huidige bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]
Dat is toch overal in de reisbranche het geval?
Niet echt.... nogal een verschil dat als je zelf reizen uitvoert je risico loopt over een groot deel van de reissom of zoals hier het geval dat je slecht het risico loopt dat je jouw marge van max 10% als risico hebt.

En als je dan je loonkosten ook nog voor een (groot) deel van de overheid vergoed krijgt dan is maar zeer de vraag wat nou de echte oorzaak was.

[ Voor 16% gewijzigd door Yowzawood op 06-04-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
LordSinclair schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:11:
[...]

En als die 1000 euro er nog wel is gaat de curator daar nu over beslissen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
Hier in het lokale winkelcentrum zit een D-Reizen.
Geloof oprecht niet dat ik daar ooit een klant binnen heb gezien, kom er 2x in de week en woon hier 4 jaar.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets duurdere kantoorruimte, maar daartegenover staat natuurlijk dat zichtbaarheid ook belangrijk is voor een bepaalde groep mensen. Ik zie nog wel eens mensen binnenzitten, dus vast nog wel omzet halen. Het personeel aanwezig zal de rest van de dag ook gewoon de administratie doen van de rest van de organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45
Dit zal wel een trigger in de keten worden waarmee er nog meer zullen omvallen. Ik geef het je ook te doen hoor.... 90% omzetdaling, 100.000én gillende klanten die je een jaar op afstand moet houden en vouchers uit moeten delen om hopelijk later dit jaar die vouchers weer te kunnen innen en die mensen alsnog op vakantie te sturen. Behalve een omzetloos jaar, moeten ze dan ook nog die NOW steun gaan terug betalen..... Ik denk dat een CFO heeft geroepen 'trek de stekker er maar uit, dit komt de komende 10 jaar niet meer goed'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klant van me zit ook in de reisbranche, die hadden vorig jaar in februari de start van een topjaar. Die goede start werd hun strop: de geboekte reizen werden stuk voor stuk geannuleerd maar moesten wel betaald worden aan de organisaties in het buitenland.
Ze hebben de hele toko moeten ontslaan en de eigenaar zit in haar uppie nu de laatste klanten nog te woord te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Voor het verder bespreken van de Afhandeling faillisement D-Reizen is er zojuist een topic geopend.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22
[...]

De reden dat dat geld verdwenen is, dat is een van de redenen dat fysieke winkels verdwijnen.

Er zijn veel kosten, die ook nog eens consequent het gehele jaar doorlopen ongeacht hoeveel je verkoopt.
En je bent als fysieke winkel ook nog meer regio gebonden, zit het tegen in de regio (stad, land, werelddeel) dan zit het tegen met de winkel.

Voor reizen komen de inkomsten binnen op piek momenten, een piek in het begin van het jaar waarin gezinnen in januari de zomervakanties gaan boeken, een volgende piek wanneer mensen hun vakantiegeld krijgen, nog een piek voor de last minute reizen wanneer het mooi weer is(autovakantie stedentrips), of juist heel slecht weer (zon opzoeken met het vliegtuig), met nog een leuke bonus rond de decembermaand voor enkele skivakanties en citytrips met kerstmis

Veel vakanties werken met aanbetalingen, je betaalt 10% een maand of eerder voor vertrek, en de rest een week voor vertrek (of soortgelijke regelingen).
Maar het personeel moet wel 12 maanden per jaar worden doorbetaald, net zoals de huren van het pand.
Mis je een piek, dan kan je gelijk problemen krijgen met betalingen.

Kledingwinkels hebben soortgelijke problemen, die leven ook van piek naar piek, namelijk wanneer er een nieuwe collectie is, dan verkopen ze kleding voor hoge prijzen, daarna een hele periode rustig waarin ze wel eens verlies draaien en interen op de piek van de nieuwe collectie, en dan weer een piek wanneer het seizoen afloopt en de uitverkoop begint.
De nieuwe collectie moet je vaak al wel van tevoren kopen bij de leverancier, mis je een van de pieken, dan kom je al snel in problemen terecht.
Met de lockdown van afgelopen december zijn er veel fysieke winkels die de piek hebben gemist, nu is het voor kledingwinkels te hopen dat de zomercollectie goed verkocht kan gaan worden, die is ingekocht en moet nu wel verkocht kunnen worden.
Blijven de huidige maatregelen nog tot begin zomer, dan zie ik het somber in voor heel veel fysieke kledingwinkels die behalve met de wintercollectie, ook met de zomercollectie blijven zitten.

Webwinkels hebben die problemen niet, die hebben niet de doorlopende kosten van winkelpanden en personeel dat altijd in de winkel aanwezig moet zijn.
Magazijnmedewerkers hebben vaak 0 uren contracten, geen verkopen is geen oproep aan personeel om te moeten werken, wat dan zorgt voor zeer weinig kosten aan personeel wanneer het rustig is met bestellingen.
Het magazijn staat vaak op een goedkopere locatie doordat het niet in de binnenstad zit.
De verkooppieken kan je ook beter spreiden door wereldwijde verkoop, het is altijd wel ergens in de wereld mooi weer om plastic zwembadjes te verkopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ch4rl3m4gn3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 23:27
Boekenvoordeel is de volgende. Jammer, want een van de laatste plekken waar je nog terecht kon voor films op schijfje hier (Nijmegen). Verder was het aanbod natuurlijk niet geweldig maar vond het wel een sympathiek winkeltje op de een of andere manier. Vergane glorie natuurlijk de fysieke media dat weet ik ook wel, maar toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

ch4rl3m4gn3 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:26:
Boekenvoordeel is de volgende. Jammer, want een van de laatste plekken waar je nog terecht kon voor films op schijfje hier (Nijmegen). Verder was het aanbod natuurlijk niet geweldig maar vond het wel een sympathiek winkeltje op de een of andere manier. Vergane glorie natuurlijk de fysieke media dat weet ik ook wel, maar toch zonde.
Bijzonder dat de website nog wel in de lucht is en boekspot.nl wel eruit ligt.

Ze geven corona de schuld, maar heel die winkel draaide volgens mij al jaren niet goed, schijven waren daar regelmatig zoek en de prijzen van de multimedia was ook niet echt gunstig.

[ Voor 12% gewijzigd door MeNTaL_TO op 12-04-2021 21:19 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen_V
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:42
Wat jammer nog best wel eens leuke boeken kunnen kopen. :-( Hopelijk is er nog iets van een doorstart mogelijk.

Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Overblijfsel deels nog van Free Record Shop wat als shop-in-shop bij BoekenVoordeel kwam in 2014.

Nu nog 86 filialen en 400 personeel.

En voor Belgie: modeketen Pimkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:01
Jurgen_V schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:02:
[...]

Wat jammer nog best wel eens leuke boeken kunnen kopen. :-( Hopelijk is er nog iets van een doorstart mogelijk.
Ik hoop stilletjes dat er nog een niche blijft bestaan; ik de UK ben ik nog steeds een trouwe bezoeker van HMV en FOPP; ze hebben daar naast goede verzamelingen met fysieke media ook vaak een interessante collectie met boeken. In Nederland is er vast ook een markt voor dit soort winkels, zeker in de grote steden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Faillissement boekenvoordeel is uitgesproken:

https://www.omroepflevola...icieel-failliet-verklaard

Het faillissement van de winkelketen Boekenvoordeel is inmiddels uitgesproken bij de rechtbank Midden-Nederland. Maandag was het faillissement door het bedrijf aangevraagd.
...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:24
Maarten_E schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:54:
Hier in het lokale winkelcentrum zit een D-Reizen.
Geloof oprecht niet dat ik daar ooit een klant binnen heb gezien, kom er 2x in de week en woon hier 4 jaar.
Ik woon in een winkelstraat met twee reisbureau's. Bij de D-reizen heb ik nog nooit iemand binnen zien zitten. Bij de TUI was het (tot mijn grote verbazing) altijd druk. Geen idee wat het verschil veroorzaakt. Had inderdaad het idee dat de mensen van D-reizen gewoon functioneren als kantoorpersoneel op externe lokatie. Of ze konden heel serieus kijken tijdens het Facebooken.

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hier 50 meter verderop zit een D-reizen. Echt druk is het nooit maar vóór Corona zag ik toch wel geregeld klanten in de zaak. Als er een beetje gezonde marge op een verkochte reis zit dan heb je niet veel klanten op een dag nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De curator van het failliete Kijkshop.nl heeft ernstige twijfels bij de reden die het bedrijf opgeeft voor zijn faillissement. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over het webwinkelbedrijf, waar ook DirectSale, PlazaSale en Lumi Plaza onder vielen.
Het lijkt dus niet aan de concurrentie van het internet te liggen....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wat de curator aangeeft is dat ze geen eigen voorraad hadden en werkte met soort van dropshipping. Dan is het inderdaad wel vreemd dat er weinig geld in de onderneming is terwijl klanten vooruit betalen en leveranciers achteraf betaald werden. Daarmee zou je juist veel cashflow moeten hebben.

Als je zelfs met deze constructie al kopje onder gaat dan doe je wel iets fout op management niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:54:
wat de curator aangeeft is dat ze geen eigen voorraad hadden en werkte met soort van dropshipping. Dan is het inderdaad wel vreemd dat er weinig geld in de onderneming is terwijl klanten vooruit betalen en leveranciers achteraf betaald werden. Daarmee zou je juist veel cashflow moeten hebben.

Als je zelfs met deze constructie al kopje onder gaat dan doe je wel iets fout op management niveau.
Er zal vast het nodige andere meespelen.

Maar let wel dat functioneren als dropshipping bedrijf alleen je natuurlijk niet vrijwaart van financiële moeilijkheden. Zeker in tijden als de huidige. Je zult altijd namelijk nog enige vorm van fysieke panden hebben, al is het maar voor administratief personeel en ontwikkelaars. Dus je hebt gewoon uitgaande kosten. Heb je daarnaast een droogvallende supply, mensen die geld terugvragen, etc. Dan loop je op een gegeven moment toch nog steeds tegen problemen aan. Dit betekend niet direct dat je op management niveau iets echt fout gedaan hoeft te hebben.

Overhead kost nu eenmaal gewoon. En het nadeel als bedrijf is dat opschalen veel makkelijker kan dan afschalen. Personeel mag je in Nederland nu eenmaal niet zomaar aan de kant schuiven, personeel zal je vermoedelijk bovendien een werkomgeving moeten kunnen bieden.

Daarnaast heb je bovendien te maken met diverse bedrijven waarmee je concurreert, die helemaal nog niet opereren op winst, of groot geworden zijn zonder winst maar op basis van investeringen. En hierin is de noodzaak tot diversiteit dan toch ook al snel kleiner.

Kijkshop zal wat dat betreft dan ook echt niet de laatste zijn die zal gaan vallen, ondanks het proberen een switch te maken van oud naar nieuw.

Misschien dat de huidige coronacrisis voor sommige mensen misschien wel de meerwaarde voor hun benadrukt van fysiek winkelen, en daarmee mogelijk een actieve keuze zullen maken om niet online te gaan shoppen, ook al is het veelal goedkoper. Maar ik betwijfel het zelf. Ook Hema bijvoorbeeld zie ik ergens de komende jaren bijvoorbeeld nog wel definitief uit het straatbeeld verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het is opvallend dat de vastgoedfondsen (ECP, Wereldhave e.d.) het uitstekend doen op de beurs met voor ECP zelfs beter dan pre-corona koersen. Die zien geen langdurig effect van Corona lijkt het. Anderzijds, die dalende trend..
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:54:

Ik kan me niet voorstellen dat ze bij kijkshop.nl veel klanten hadden. Ken jij iemand die er wat overwoog te bestellen, zag je ooit een advertentie?

Als je amper omzet heb ga je alsnog stuk op de vaste kosten, wat Psychodude ook zegt, hoe weinig dat dan ook is. Of misshcien een V&Dtje met hoge kosten naar een eigen tussen toko?

Staat dat 1e faillisementsverslag ergens online?

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 02-05-2021 20:40 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 08:47

Lordy79

Vastberaden

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh ja maar er is nu echt nog geen financieel rapport beschikbaar...

Kijkshop is 2019 opgestart, heeft in het begin diverse investeerders / leningen aangetrokken anders kan je uberhaupt niet beginnen.

Nu verkoopt kijkshop volgens het principe eerst cashen dan leveren.

Klant betaald op 1-1-2021 een bestelling van 500 euro.
Kijkshop vangt netto 420 euro en besteld bij Leverancier X voor 350 euro een product.
Los van die 70 euro marge ontstaat ook nog eens uitgaande van 30 dagen (als het al geen 60 dagen is) liquiditeits voordeel omdat de leverancier pas na 30 dagen betaald moet worden.

Uitgaande dat de kijkshop niet 1 klant per maand heeft zal hier een aanzienlijke cashflow vandaan moeten komen. Nu is dus 1 maand aan omzet verdwenen maar waarschijnlijk zelfs 2-3 maanden. In iets meer dan een jaar tijd is dat een erg hoog percentage. Het is ook niet voor niets dat de curator hier openbaar uitspraken overdoet die weet echt wel dat er dingen niet kloppen en dat die dit niet zomaar ongegrond kan zeggen.

In 15 - 20 maanden een cashflow probleem van 3 maanden creeren is knap. Dan gaat er of heel weinig geld naar binnen of veelste veel overhead naar buiten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 08:47

Lordy79

Vastberaden

Het probleem is vooral dat als een bestuur redelijkerwijs kan weten dat als ze nieuwe verplichtingen aangaat, de vennootschap die ze bestuurt deze verplichtingen niet na kan komen, het bestuur inderdaad hoofdelijk aansprakelijk kan stellen voor dit (wan)bestuur.
Als de overhead en/of renteverplichtingen betaald (dreigen) te worden met het geld dat binnenkomt van vooruitbetalingen van klanten moet je de stekker er dus uitrekken en niet nog enkele maanden doorgaan.
Uiteraard kan het bestuur aanvoeren dat ze in die enkele maanden getracht heeft nieuw vreemd vermogen aan te trekken en dat dit helaas niet gelukt is.
Enfin, we zullen het nog wel vernemen via de media.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ook het failliet van D-Reizen stinkt. https://www.ad.nl/economi...-over-doorstart~a17f594c/

Ik heb echt het gevoel dat een hoop bedrijven de corona crisis misbruiken om geld uit de toko te halen/over hevelen naar een andere BV en dan de stekker er uit trekken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
SnowDude schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:58:
Ook het failliet van D-Reizen stinkt. https://www.ad.nl/economi...-over-doorstart~a17f594c/

Ik heb echt het gevoel dat een hoop bedrijven de corona crisis misbruiken om geld uit de toko te halen/over hevelen naar een andere BV en dan de stekker er uit trekken
Ik denk dat je gelijk hebt, ze gaan nu opeens 50-100 winkels openen. Was het een truuk om van de schuldenlast goedkoop af te komen?
Zo'n honderd winkels van D-Reizen zouden in de komende maand heropend moeten worden, zegt Marc van Deursen van overnemende partij Prijsvrij tegen NU.nl. Op dit moment kunnen al zeker vijftig winkels opnieuw de deuren openen en dat zal mondjesmaat gebeuren vanaf 1 juli. Maandag gaat een testwinkel open en gaat de website weer live.
https://www.nu.nl/economi...rd-winkels-heropenen.html

[ Voor 28% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week een weekendje weg gehad in Eindhoven en Maastricht, maar corona lijkt er in de winkelstraat wel flink in te hebben gehakt. Ben benieuwd of zich dat nog herstelt.. maar zeker 20% had een bordje te huur op de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:00:
Afgelopen week een weekendje weg gehad in Eindhoven en Maastricht, maar corona lijkt er in de winkelstraat wel flink in te hebben gehakt. Ben benieuwd of zich dat nog herstelt.. maar zeker 20% had een bordje te huur op de ramen.
Hier zijn ze inmiddels letterlijk winkels aan het slopen en er woningen voor aan het neerzetten. Het loopt alleen nog geen storm, ik liep er toevallig een keer langs toen er een bezichtiging was, maar het staat allemaal nog steeds leeg. Ik denk dat je zo te veel te kijk woont(iedereen loopt er langs) en de huurprijzen zijn ook te hoog.

Maar hier ook weer meer leegstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:42:
[...]

Hier zijn ze inmiddels letterlijk winkels aan het slopen en er woningen voor aan het neerzetten. Het loopt alleen nog geen storm, ik liep er toevallig een keer langs toen er een bezichtiging was, maar het staat allemaal nog steeds leeg. Ik denk dat je zo te veel te kijk woont(iedereen loopt er langs) en de huurprijzen zijn ook te hoog.

Dat zie ik ook al gebeuren, maar dan vooral in kleinere kernen. Als je nu geen huurders vind (in/rond het centrum) dan is gewoon de huurprijs veel te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:08:
Dat zie ik ook al gebeuren, maar dan vooral in kleinere kernen. Als je nu geen huurders vind (in/rond het centrum) dan is gewoon de huurprijs veel te hoog.
Het is hier ook gewoon slecht, die appartementen staan vlak bij een casino, nachtclub, shoarmazaken en een coffeeshop. Ik loop er regelmatig langs en er hangen twijfelachtige figuren rond. Een hoge huur met een garantie op overlast. Met onze kinderen komen we niet eens meer in het centrum.

Winkels liepen daar ook al niet, dat soort stukken zijn gewoon gedoemd om te verpauperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:08:
[...]

En dan loop je weer tegen de idiote boekhoudregels aan voor onroerendgoed. Op het moment dat je de huur verlaagd, moet je afschrijven op de boekwaarde van je investeringen. Men gaat er van uit dat er een directe relatie is tussen waarde en huur. Bij kleine investeerders is de impact daarvan niet zo groot, hoogstens voor de investeerder zelf. Maar als institutionele beleggers ook gaan afschrijven dan hebben we er allemaal last van. Dan zijn bijvoorbeeld de pensioenen direct een stuk minder waard. Voor zover ik weet wordt deze manier van boekhouden alleen bij OG toesgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16
Frame164 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:59:
[...]

En dan loop je weer tegen de idiote boekhoudregels aan voor onroerendgoed. Op het moment dat je de huur verlaagd, moet je afschrijven op de boekwaarde van je investeringen. Men gaat er van uit dat er een directe relatie is tussen waarde en huur. Bij kleine investeerders is de impact daarvan niet zo groot, hoogstens voor de investeerder zelf. Maar als institutionele beleggers ook gaan afschrijven dan hebben we er allemaal last van. Dan zijn bijvoorbeeld de pensioenen direct een stuk minder waard. Voor zover ik weet wordt deze manier van boekhouden alleen bij OG toesgestaan.
Niks boekhoudregels. Natuurlijk is er een directe relatie tussen de huurprijs van een pand en de boekwaarde. Dat is vooral van belang voor de kredietwaardigheid van de ondernemer. Meestal mag de huurprijs wel omlaag maar dan vraagt de financierende partij ook dat dat gepaard gaat met een flinke aflossing. Afschrijven is dan meestal wel een realistische optie. Overigens denk ik dat het in het algemeen niet zo gek is om in een markt waar teveel vierkante meters retail en een tekort aan woningen bestaat winkelpanden te herbestemmen. Je moet er natuurlijk wel goed over nadenken: dus concentreren van retail in winkelcentra, gemengd waar dat al het geval is en retail weg uit de periferie rond winkelgebieden.Dat is voor zowel retail als de woningmarkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
bszz schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Niks boekhoudregels. Natuurlijk is er een directe relatie tussen de huurprijs van een pand en de boekwaarde.
Natuurlijk is er een verband tussen huurprijs en boekwaarde. Mits de boel daadwerkelijk verhuurd wordt. Maar een leegstaand pand, waar geen geld binnenkomt heeft een hele andere waarde. Alleen in de onroerend goed wereld mag de waarde alsof het verhuurd wordt worden toegepast. In andere sectoren mag het niet op deze manier. Als jij een voorraad laptops in een magazijn zet, die je vervolgens niet verkoopt houden die echt hun waarde niet. Onverhuurd OG wel. Dus idiote regels specifiek voor OG die ooit een keer zijn ingevoerd en die niemand durft te veranderen (omdat de impact op het hele systeem gigantisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:45
Frame164 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:32:
[...]
Natuurlijk is er een verband tussen huurprijs en boekwaarde. Mits de boel daadwerkelijk verhuurd wordt. Maar een leegstaand pand, waar geen geld binnenkomt heeft een hele andere waarde. Alleen in de onroerend goed wereld mag de waarde alsof het verhuurd wordt worden toegepast. In andere sectoren mag het niet op deze manier. Als jij een voorraad laptops in een magazijn zet, die je vervolgens niet verkoopt houden die echt hun waarde niet. Onverhuurd OG wel. Dus idiote regels specifiek voor OG die ooit een keer zijn ingevoerd en die niemand durft te veranderen (omdat de impact op het hele systeem gigantisch is).
Dit gaat goed zolang de verhuurders hun verplichtingen jegens de financiers (veelal banken) kunnen nakomen. De banken zullen nog niet reageren op de eerste enkelingen die dit niet kunnen (toegeven dat de boekwaarde niet klopt is namelijk ook de bijl aan de wortel van hun eigen onderbouwing), maar op een gegeven moment is dat natuurlijk niet meer te houden.

Waarschijnlijk hopen vastgoedeigenaren dat de woningmarkt nog dusdanig verhit dat de huurwaarde van een winkelpand als woning enigszins in de buurt komt van die als winkel. Maar ze weten zelf ook wel dat dat nooit gaat gebeuren. En die winkels komen never nooit meer terug. Dus ergens in de komende jaren zal deze zeepbel gaan barsten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16
alexbl69 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:21:
[...]

Waarschijnlijk hopen vastgoedeigenaren dat de woningmarkt nog dusdanig verhit dat de huurwaarde van een winkelpand als woning enigszins in de buurt komt van die als winkel. Maar ze weten zelf ook wel dat dat nooit gaat gebeuren. En die winkels komen never nooit meer terug. Dus ergens in de komende jaren zal deze zeepbel gaan barsten.
Om een winkel als woning te kunnen verhuren is vrijwel altijd een bestemmingsplanwijziging nodig. Dat is niet iets dat van de ene op de andere dag gaat gebeuren. Als het gebeurt is het gemeentebeleid om het aantal winkels in te krimpen en te concentreren. Wel worden verdiepingen, die vroeger ongebruikt waren, steeds vaker verbouwd tot appartementen. Als dat mogelijk is kunnen ook de huurprijzen van de winkelruimtes op de begane grond omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:50

Vrijdag

De Zwarte

gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:42:
[...]

Huh, maar je kan een winkel toch niet zomaar omtoveren tot woning? Voor een kantoorpand is het misschien nog wat eenvoudiger omdat je daar "makkelijker" appartementen in kan knallen, maar in de stad zit je toch met een bestemmingsplan lijkt me. Ook klinkt wonen op de begane grond in een winkelstraat niet echt heel aantrekkelijk wat mij betreft. Aan de andere kant, er is ook woningnood :{

/oh, @bszz was me al voor.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Vrijdag schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:10:
[...]

Huh, maar je kan een winkel toch niet zomaar omtoveren tot woning? Voor een kantoorpand is het misschien nog wat eenvoudiger omdat je daar "makkelijker" appartementen in kan knallen, maar in de stad zit je toch met een bestemmingsplan lijkt me. Ook klinkt wonen op de begane grond in een winkelstraat niet echt heel aantrekkelijk wat mij betreft. Aan de andere kant, er is ook woningnood :{

/oh, @bszz was me al voor.
Veel winkels hadden magazijnen op de bovenliggende etages. Nuttige ruimte om te wonen. Tegenwoordig is de winkel zelf ook meteen het magazijn, wat er niet in de winkel staat "hebben ze niet". Sommige winkels bestellen het dan online voor je wat je thuis ook zelf had kunnen doen......Gevolg: de etages boven de winkels kunnen bewoond gaan worden, iets wat juist jaren terug verdwenen is, omdat men de ruimte nodig had voor winkeloppervlak en magazijn.

Sommige gemeentes subsidiëren dit proces: vaak ontbreekt een eigen toegang en eigen opgang/trap buiten de winkel om, er moet een keuken, badkamer en sanitair in, er moeten brand vertragende afscheidingen komen etc.. En men ziet een weer bewoonde binnenstad toch vaak als levendiger dan een binnenstad van winkels met leegstaande etages.

Winkels (weer terug) bouwen naar woningen zie je voornamelijk in de ring buiten de centra, waar winkels niet goed lopen en de verhuurbaarheid stokt. Dit zie je trouwens ook bij kantoren: verhuizen naar een nieuwbouw kantoor kunnen bedrijven nog altijd met subsidie doen, de achtergebleven panden stonden dan vaak lang leeg. Nu zie je ook daar regelmatig een ombouw naar apartementen. Daar heb je lef voor nodig.

Als de wil er is kan er veel, maar in de vastgoed markt is de wil er vaak niet, doorgaan op de oude voet ziet men als ideaal beeld.

[ Voor 17% gewijzigd door ucsdcom op 06-07-2021 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:08
Je moet het als eigenaar van een pand in de winkelstraat ook wel willen doen.

Voor mijn werk kom ik veel soorten gebouwen. Mijn indruk is toch dat vooral de winkel/zichtbare deel redelijk is qua bouwkwaliteit.

Van zodra je in de kelder, op zolder, achterbouwtjes gaat kijken is het maar een triestige boel. Water in de kelder, dak ingezakt, technieken stokoud, schimmelboel,...
(Net zo met cafés, restaurants, hotels in populaire straten. )

Grote werken moeten doen, winkel tijdens de werken moeten sluiten, vrachtwagens/bestelwagens in de winkelstraat,... om dan huurders aan te trekken die weinig andere opties hebben dan boven een winkel wonen.

Uitgezonderd de beschermde gevels en zo zou je eigenlijk een volledige straat moeten platgooien en opnieuw beginnen.
Pagina: 1 ... 74 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels