SgtElPotato schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:54:
In de meeste zaken kun je altijd een product uitproberen, testen of whatever. Bij de BCC / Mediamarkt doen ze daar echt totaal niet moeilijk over. Bij de betere tv winkels / audio zaken ook niet. Neem je eigen audio / video bestanden mee. Ik kan me weinig winkels voorstellen waar ze dit niet bieden.
Toch zijn sommige dingen in een winkel als de MediaMarkt echt goed te beoordelen. En dit heeft ook alles te maken met hoe deze winkels zijn opgezet. Grote ruimten, geen invallend zonlicht, promomateriaal doorgaans op de displays in plaats van meer realistisch assortiment als films, sport of series. Een 90+ inch scherm binnen de MediaMarkt voelt dan ook al snel aan als "ja, dit is mooi, dit werkt prima". Je krijgt er namelijk geen context bij.
Het is jammer dat qua winkel inrichting de MediaMarkt daarin niet meer een Ikea opzet heeft. Dit geeft echt een veel betere indruk van hoe een bepaald scherm valt binnen een ruimte.
Ook voor geluidsinstallaties is de akoestiek binnen de MediaMarkt natuurlijk heel anders dan dat bij jou thuis. Kamer opstellingen zou ook hierin een al meer realistisch beeld schetsen.
En dat is iets waar een fysieke locatie echt een meerwaarde zou kunnen hebben tegenover een online shop. Maar op dit moment zijn er maar zeer weinig winkels die dit als dusdanig doen. De Ikea komt hierbij in mijn gedachte op, sommige Prénatal winkels hebben volledige kinderkamer inrichtingen staan, keukencentra en sommige tuinmeubelcentra hebben inrichtingen staan.
Daarin biedt je als winkel daadwerkelijk iets meer. Maar zodra je winkel niets anders is dan een collectie van producten binnen de schappen, dan maakt het nog weinig uit of het een digitale catalogus is waar je doorheen bladert en kun je genieten van de voordelen van online shoppen.
bszz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:02:
Er zijn maar een paar grote steden waar koopavonden succesvol zijn. In vele andere winkelgebieden zijn koopavonden net als koopzondagen helaas een drama. Daarnaast hangt het er nogal vanaf in welke branche je werkzaam bent: food is Heel anders dan mode, witgoed of sport.
De vraag is natuurlijk ook of buiten die grote steden je sowieso het winkelassortiment zou moeten hebben zoals het er nu is. Naar mijn mening is een winkelstraat in iedere stad of zelfs dorp in Nederland gewoonweg niet houdbaar.
En waarom tenslotte ook. Waarom heb je een winkelcentrum nodig binnen een kleine stad op circa 15 - 30 km verwijdert van één van de grotere steden van Nederland? En dit is natuurlijk vaak het geval. Om vervolgens ongeveer 20% leeg te hebben staan, een ander deel opgevuld te zien met troosteloze prijsvechters als Big Bazaar, Action, etc? Waarvan een deel hiervan met een jaar of 2 ook weer de deuren sluit? Om er een paar telefoon reparatie winkels in te hebben zitten die ook binnen no-time weer over de kop gaan?
Het geeft van die trieste, niet uitnodigende winkelstraten waar Nederland vol mee zit.
spijkerhoofd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:32:
Wat voor mij het grootste probleem van binnensteden is, is dat het bijna alleen maar grote ketens zijn en dat er weinig variatie is. Mijn opinie is dat als de binnensteden willen overleven is dat er meer winkels moeten komen waar mensen echt naar de stad gaan, en minder grote ketens. Als ik bijvoorbeeld overhemden en/of een kostuum of mantel ga kopen is dat altijd bij een kleine zelfstandige in Haarlem. Daar ga ik echt voor naar Haarlem aangezien ik in Uitgeest woon. Ik krijg daar altijd veel persoonlijk aandacht en de service is uitstekend. Op dit vlak moeten winkels veel meer doen, en niet wat ik wel eens tegen kom, grote desinteresse.
Voor mij zijn specialiteiten winkels ook nog zo'n beetje het enige buiten bovenstaand benoemde winkelsetups waarvoor ik inderdaad echt een winkel binnenstap. Zaken als van Beek art supplies, chocolatiers, de wilde slager (groningen), Simon Lévelt (thee/koffie groningen). Verder qua winkels waar je nog wel vrolijk van wordt om binnen te stappen zijn in Groningen bijv. Happy Walker en Schoenenzaken voor wat betreft schoenen. Bijv. Suitsupply en Gents voor de wat herenmode voor occasion. Maar voor veel daarbuiten is het allemaal toch maar redelijk beperkt in ervaring.
spijkerhoofd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:32:Wat mij irriteert is dat stenen winkels geen lange maten hebben. Mijn vriendin is 1.90 lang en shoppen in de stad is een enorme uitdaging omdat vrouwen winkels er van uitgaan dat vrouwen stoppen met groeien bij 1.70. Als ze online kijkt gaan de maten wel verder en slaagt ze vaak wel.
Het omgekeerde probleem heb ik waar ik zelf woon. In Groningen, buiten stad. Het lokale winkelcentrum hier heeft voor heren < 1.75m eigenlijk simpelweg geen jeans aanbod bijv. Je kunt er dan voor opteren om alle broeken in te laten korten. Of je kunt het gewoon online bestellen

. In de grotere steden als Groningen is dit probleem minder aanwezig, maar ook daar bemerk je toch al snel dat de keuze in waist maten voor de kleinere lengtes als man bijvoorbeeld toch ook al snel beperkt wordt. En dan kun je dus kiezen voor eigenlijk net niet lekker zittende kleding, of je kunt het simpelweg online bestellen.