De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 68 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Maar geen concurrenten. Fabrikanten van interessante producten zijn natuurlijk wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:12
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Oh je doelt op garantie. Een gazelle-dealer is gewoon verplicht om garantiewerk uit te voeren op gazelle-fietsen ook als die niet door die dealer zijn verkocht. Dat is bevestigd door Gazelle. En dat is puur een hypothetisch verhaal, niet eens voorgekomen waar je me dus van beschuldigd. (ik zeg letterlijk dat ik het voor aankoop bij gazelle heb nagevraagd hoe dat met het garantie zit.

Ik heb het helemaal niet over gratis verlenen van service. Dat jij als ondernemer garantie als service ziet ligt meer aan je eigen houding.
Nee, garantie is een wettelijke verplichting die de verkoper heeft om een ondeugdelijk product te herstellen of of te vervangen. Merkgarantie, fabrieksgarantie etc. heeft daar geen drol mee te maken. Dat is extra, zie het als service. Het is dus een verplichting voor de verkoper, niet een voor een willekeurig andere ondernemer die toevallig hetzelfde merk verkoopt. Als die er iets mee doet is dat service. Als jij dat als consument niet ziet ligt dat aan jouw houding |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Nee, garantie is een wettelijke verplichting die de verkoper heeft om een ondeugdelijk product te herstellen of of te vervangen. Merkgarantie, fabrieksgarantie etc. heeft daar geen drol mee te maken. Dat is extra, zie het als service. Het is dus een verplichting voor de verkoper, niet een voor een willekeurig andere ondernemer die toevallig hetzelfde merk verkoopt. Als die er iets mee doet is dat service. Als jij dat als consumet niet ziet ligt dat aan jouw houding |:(
Tsjah Gazelle ziet dat gelukkig wat klantgerichter en mijn automerk ook.

ik ga het hier verder bij laten als je blijft negeren wat ik echt schrijf :w

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:00:
[...]

Tsjah Gazelle ziet dat gelukkig wat klantgerichter en mijn automerk ook.

ik ga het hier verder bij laten als je blijft negeren wat ik echt schrijf :w
Tuurlijk roept Gazelle dat en autodealers hebben andere afspraken met merken. Bovendien is er een stuk meer prijsrust op de automarkt dan bij een aantal andere artikelen. Maar als Gazelle dat roept hoort daar wel tegenover te staan dat zij bij al hun wederverkopers gelijkwaardige toegang tot garantie mogen verwachten. Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor afspraken Gazelle heeft met zijn dealers maar er zijn helaas ook enorm veel gevallen van prijsstunters die praktisch geen garantie verlenen en fysieke winkels die dat dan onbezoldigd mogen oplossen. Enneh, ik negeer niet wat je zegt, ik heb er alleen een andere mening over. Mag dat?

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 09-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Oh je doelt op garantie. Een gazelle-dealer is gewoon verplicht om garantiewerk uit te voeren op gazelle-fietsen ook als die niet door die dealer zijn verkocht. Dat is bevestigd door Gazelle. En dat is puur een hypothetisch verhaal, niet eens voorgekomen waar je me dus van beschuldigd. (ik zeg letterlijk dat ik het voor aankoop bij gazelle heb nagevraagd hoe dat met het garantie zit.)

Ik heb het helemaal niet over gratis verlenen van service. Dat jij als ondernemer garantie als service ziet ligt meer aan je eigen houding en is veelzeggend, waar dit topic ook eigenlijk om gaat.

verder heb ik als klant natuurlijk niets met jouw prijsmodellen te maken.
Ik denk dat het anders ligt. Die dealer heeft met jou niets te maken, jij bent geen klant bij hem en hij heeft naar jou geen verplichtingen.
Het is Gazelle die garantie verleent en de uitvoering daarvan aan de dealers gedelegeerd heeft. Het is vervolgens aan de fietswinkel of hij het complete pakket aan voorwaarden interessant genoeg vindt om een dealerschap te voeren.
En hoe hard die fietsenzaak vervolgens voor jou gaat rennen is aan hem. Kan best zijn dat hij precies binnen de lijntjes van de dealerovereenkomst aangeeft dat hij over 3 weken tijd heeft als je de fiets op woensdag om 14:45 komt brengen en twee weken later weer op komt halen. Het kan ook zijn dat hij ervoor kiest om zich van zijn beste kant te laten zien en je zo als klant probeert te winnen. Dat is zijn keuze, daar heb jij het mee te doen. Je mag ook naar je verkoper gaan en die het met Gazelle op laten lossen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:07:
Enneh, ik negeer niet wat je zegt, ik heb er alleen een andere mening over. Mag dat?
Dat mag zeker. Dat heb ik vaak genoeg. Wat ik niet prettig vind is dat je me beschuldigd van iets wat ik niet gedaan heb (garantie/gratis service willen van iemand anders). Nogmaals; dat heb ik voor aankoop af bij Gazelle nagevraagd hoe dat zit. Het is dus NIET voorgekomen. Dat heb je dus in mijn ogen niet goed gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 09-01-2020 12:13 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Mr.D78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Wat ik me serieus afvraag is hoe belangrijk garantie nu eigenlijk is? Misschien behoor ik wel tot de consumenten die het meeste mazzel hebben, maar in de afgelopen 20 jaar letterlijk 0 keer garantie hoeven te claimen, ondanks de waslijst aan gekochte goederen (van spotgoedkoop tot eigenlijk veel te duur) bij fysieke als online winkels.
Vaak zat dingen kapot, maar garantie claimen is niet altijd zinvol of mogelijk. Als jij een Philips LED lamp koopt zit daar garantie op. Gaat ie na een jaar kapot, heb je recht op een nieuwe. Ga jij terug naar de winkel met het bonnetje dat je netjes bewaard hebt?

Zelfde met computerhardware, als ik het voor 2 tientjes zelf kan fixen, waarom dan opsturen en 3-4 weken het product kwijt zijn? Laatste keer dat ik een laptop opstuurde was ie 3 weken weg vanwege een kapotte wifi module, ding kwam terug en wifi was nog niet geweldig. Uiteindelijk bij een bedrijf die laptops demonteert voor 10 euro een 2x2 Intel wifi kaartje met juiste Lenovo FRU gevonden (Realtek 1x1 vond ik niet geweldig), schroef ik laptop open: hadden ze gewoon de antenne met plakband op de kapotte wifi kaart geplakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Dat mag zeker. Dat heb ik vaak genoeg. Wat ik niet prettig vind is dat je me beschuldigd van iets wat ik niet gedaan heb (garantie/gratis service willen van iemand anders). Nogmaals; dat heb ik voor aankoop af bij Gazelle nagevraagd hoe dat zit. Het is dus NIET voorgekomen. Dat heb je dus in mijn ogen niet goed gelezen.
Als je andere beschuldigt van niet goed lezen,doe het zelf dan ook goed.

Basekid
Basekid schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:18:
Net een fiets besteld en zoiets doe ik toch echt in een winkel zo dicht mogelijk in de buurt. Kost misschien 50 euro meer maar dan weet ik zeker dat ik voor garantie etc maar 10min hoef te lopen ipv een vage online situatie te hebben waar ik mn fiets moet opsturen of iemand moet laten langskomen...
Hij koopt het niet vanwege de garantie maar voor het gemak om ergens langs te gaan om de hoek fiets afleveren en klaar, inplaats van afhankelijk zijn dat iemand tussen bepaalde tijd de fiets komt ophalen of wat dan ook.

Dit staat volledig los van een merk fiets of wat de afspraken zijn met de fabrikant en lokale fietsen makers en het scheef kijken ervan. Iedergeval zou een fietsen maker niet scheef moeten kijken als je het daar niet gekocht hebt, ze krijgen ( als goed is ) gewoon betaald om hun werkzaamheden uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is dan een misverstand want dat heb ik ook niet willen zeggen. Het ging mij om de suggestie om maar op internet te kopen met het idee eventuele garantie lokaal bij een andere ondernemer te regelen. Dat is heel normaal: Stel dat je iets koopt en dan 300 km verhuist of misschien zelfs naar een ander land. Dan wil je natuurlijk niet 300 km moeten reizen voor je garnatie. daar zijn dit soort regelingen voor bedoeld. Niet om ergens op internet een lekker goedkope deal te maken waar het vervolgens zo lastig is om garantie te claimen dat een lokale ondernemer het dan maar voor je moet oplossen. Dat laatste vinden veel mensen helaas steeds normaler, maar dat is het in mijn ogen niet!

[ Voor 27% gewijzigd door bszz op 09-01-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:54
Ja ik denk dat ik lokaal ga voor de extra service inderderdaad.

Voor kleding, schoenen, electronica hoef ik geen extra service, maar een fiets wel omdat ik daar gewoon niet zo handig in ben en vaak juist wel service voor wilt/nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Bij een fiets zou ik niet zozeer mij druk maken over de service achteraf. Wees een vent, als je bij zo'n zaak aanklopt betaal je gewoon de rekening en veel complexe reparaties hoef je niet te verwachten (meestal kan je ook veel zelf, dan is het onderdelen kopen en klussen maar)
Bij fietsen, zeker sportieve fietsen, wil je vooraf goed geinformeerd worden en veel modellen proberen om de juiste framemaat en geometrie te vinden. Dat zou ik dus niet snel online doen, maar wel bij een grote zaak die veel merken voert.
Wat je altijd nog kan doen is als je je keuze gemaakt hebt deze voorleggen aan je lokale fietsenwinkel en vragen of hij het interessant vindt die fiets tegen die prijs te leveren. Het is net hoe je het brengt en het werkt het beste als het om een merk gaat wat niet tot zijn standaard assortiment behoort.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
stylezzz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Maar geen concurrenten. Fabrikanten van interessante producten zijn natuurlijk wel interessant.
Dan zou ik nog eens naar het overzicht kijken van stakes, genoeg investeringen in e-commerce/retail waar amazon zich dus wel degelijk inkoopt om een gedeelte van de markt te pakken te krijgen.

Tevens heeft Amazon duidelijk in gevecht gezeten met Walmart om Flipkart over te nemen in India en heeft Amazon als reactie een stake genomen in Future Coupons (eveneens India en mega in retail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
Marzman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Toch zal ik bepaalde dingen niet in China bestellen. Eettrommels met weekmakers, opladers die kunnen ontploffen. Al heb je ook gewoon goede Chinese merken die dat weer wel kunnen maken.
Ik koop (prive) eigenlijk nooit wat in china ik geef alleen aan dat prijs niks zegt over de omstandigheden en kwaliteit van hoe het gemaakt is.
Chinezen vertrouwen zelf ook niet alles, het is niet voor niks dat ze melkpoeder van Nederland naar China opsturen.
Inmiddels produceren de europese merken volop in china, wel met Europese teksten op de verpakking. Anders verkoopt het niet.

Met betrekking tot garantie van auto's dat is afwijkend het is wettelijk in de EU geregeld dat fabrikanten de garantie moeten verlenen. Autogarantie is dus behoorlijk anders dan andere producten, waarbij de verkoper de garantie moet verlenen. Dat er inmiddels een hoop fabrikanten het autoindustrie model hanteren is prettig maar het heeft geen wettelijke grondslag.

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 09-01-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:14
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Vaak zat dingen kapot, maar garantie claimen is niet altijd zinvol of mogelijk. Als jij een Philips LED lamp koopt zit daar garantie op. Gaat ie na een jaar kapot, heb je recht op een nieuwe. Ga jij terug naar de winkel met het bonnetje dat je netjes bewaard hebt?
Precies, zelfs al heb je de pech dat iets kapot gaat binnen de garantietermijn, hoe (financieel) zinvol is het dan nog die garantie te claimen.

Om in de discussie de zonsondergang van fysieke winkels te blijven; als het niet zinvol is garantie te claimen, waarom dat als argument gebruiken om bij een fysieke winkel (in de buurt) te kopen. Die LED lamp kost bij Ali 40 cent, bij Amazon 3 euro, bij de lokale lampenboer 10 euro. Bij die laatste is het heel makkelijk garantie claimen, mits je het bonnetje nog hebt (na x jaar) en de verpakking. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:24
Mr.D78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Precies, zelfs al heb je de pech dat iets kapot gaat binnen de garantietermijn, hoe (financieel) zinvol is het dan nog die garantie te claimen.

Om in de discussie de zonsondergang van fysieke winkels te blijven; als het niet zinvol is garantie te claimen, waarom dat als argument gebruiken om bij een fysieke winkel (in de buurt) te kopen. Die LED lamp kost bij Ali 40 cent, bij Amazon 3 euro, bij de lokale lampenboer 10 euro. Bij die laatste is het heel makkelijk garantie claimen, mits je het bonnetje nog hebt (na x jaar) en de verpakking. 8)7
En 1€ bij ikea :+

Want de meeste lampen op Ali zijn nu eenmaal kutkwaliteit

Maar inderdaad, garantie is zowat het enige argument voor mij om nog fysiek iets te kopen... En dan alleen nog maar voor zaken waarvan het de "moeite" is. Groot witgoed valt daar bij mij nog onder, maar computermateriaal? Vergeet het maar, dat koop ik online wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
azerty schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:27:
[...]

Maar inderdaad, garantie is zowat het enige argument voor mij om nog fysiek iets te kopen... En dan alleen nog maar voor zaken waarvan het de "moeite" is. Groot witgoed valt daar bij mij nog onder, maar computermateriaal? Vergeet het maar, dat koop ik online wel.
Mijn argumentatie gaat nog een stap verder: garantie is nergens de moeite. Zelfs bij een dure aanschaf, zoals witgoed, is de prijs van het product zelf leidend. Wat is de kans dat je pech hebt daarom garantie moet claimen. Anders kan er dankzij het prijsverschil tussen (lokale) fysieke winkel en online shop wel een monteur ingeschakeld worden.

Ik vergelijk het met (over)verzekeren: https://www.nporadio1.nl/...nt-hier-moet-je-op-letten We willen graag garantie, want stel dat het een keer mis gaat...

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.D78 op 09-01-2020 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11
Ik heb een aantal jaren geleden een laptop gekocht bij mijn lokale hardwareboer, hij adviseerde me, en ik heb met hem in de winkel de prijslijst gecheckt op tweakers…. Daarna heeft hij zijn prijs wat aangepast zodat de prijs gelijk was met de nummer drie uit de lijst, de eerste twee waren echte stunters met slechte reviews destijds. Dus onmogelijk is niets. Maar wat nog het meest helpt is gewoon eerlijk en oprecht zijn.
Helaas zijn de voorwaarden van Lenovo voor Resellers ongunstig voor fysieke winkels, thinkbooks kon hij niet aan komen, maar ik had ze met liefde daar gekocht. Scheelt mij een hoop gedoe als er iets is, kan mijn kind gewoon even langs de winkel laten fietsen..... Wat mij betreft zouden de regels voor online en in winkels kopen van spullen beter mogen. Ik koop nog veel gewoon in de winkel overigens, terugsturen van kleding of schoenen die niet passen vindt ik onzin, en ik kijk liever goed voordat ik iets koop, hoef geen wegwerptroep. Computeronderdelen, en telefoons bestel ik wel online, die zijn of echt goedkoper, of niet op voorraad bij mijn computerwinkel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:40

de Peer

under peer review

Mr.D78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Mijn argumentatie gaat nog een stap verder: garantie is nergens de moeite. Zelfs bij een dure aanschaf, zoals witgoed, is de prijs van het product zelf leidend. Wat is de kans dat je pech hebt daarom garantie moet claimen. Anders kan er dankzij het prijsverschil tussen (lokale) fysieke winkel en online shop wel een monteur ingeschakeld worden.

Ik vergelijk het met (over)verzekeren: https://www.nporadio1.nl/...nt-hier-moet-je-op-letten We willen graag garantie, want stel dat het een keer mis gaat...
Helemaal mee eens. Zo doe ik dat zelf ook.
Met het geld dat je bespaart ben je in feite je eigen verzekeraar. Dat is ook toepasbaar op garantie.

Toch hechten mensen daar veel waarde aan, omdat de gemiddelde mens niet goed en rationeel met tegenslagen kan om gaan. Veel mensen betalen dus graag meer om ingedekt te zijn voor tegenslagen.

Zelfs het zelf inschakelen van een monteur wordt als kleine tegenslag ervaren, ondanks dat je onder de streep goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
sambalbaj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Fijne zaak, man weet waar hij het over heeft en zoekt goedkope oplossingen.

Wel moet hij dat DHL punt er uitgooien, leidt gigantisch af ook qua verder niet gerelateerde toeloop en hij komt aan de helft van de te verzenden pakketten niet toe. Maar ja, dat is vast niet uit luxe.
Vandaag opgehaald, ingebouwd. Was weliswaar geen halogeen maar gewoon elektrisch, maar m'n fornuis doet t weer. Voor 45 euro klaar ipv een nieuwe ad 600.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wel interessant voor dit topic: https://www.nu.nl/economi...p-dieptepunt-in-2015.html
Weer meer leegstand. Ook omdat er minder wordt opgevuld met horeca en kantoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
KopjeThee schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:36:
Wel interessant voor dit topic: https://www.nu.nl/economi...p-dieptepunt-in-2015.html
Weer meer leegstand. Ook omdat er minder wordt opgevuld met horeca en kantoren.
Volgens mij gaan we er niet aan ontkomen om complete winkelstraten weer om te bouwen naar wonen. Leegstand enerzijds + woningnood anderzijds is het recept voor sociale onrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Leegstand wordt ook vaak een beetje vertekend. Hier in Leiden staat de winkelstraat behoorlijk leeg door winkels die vluchten nu het nog kan. Wat gebeurt er? Je krijgt om de 10 meter een GSM ali express shop. Telt niet mee voor de leegstand maar ja, echt florissant is het ook niet.

Leiden probeert het wel hoor. Komt een CoolBlue store (maar niet in de hoofdwinkelstraat) en er komen wat grotere winkels maar alle normale winkels zijn met de noorderzon vertrokken. Zelfs de bakker is weg, pffff.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:07

Fiber

Beaches are for storming.

OMD schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:08:
[...] Zelfs de bakker is weg, pffff.
Tja, in principe vind ik dat ook jammer en zonde en zo en ik zou er ook wel wat aan willen doe. Maar in de praktijk kom ik vrijwel nooit meer bij een bakker en koop ik mijn brood, etc. gewoon bij de Dirk of de AH. Dat is goedkoper en gemakkelijker en het smaakt mij ook prima. Wellicht ook omdat ik niet anders gewend ben. O-)

Zelfde geldt voor slagers, groentewinkels, etc. etc. Dus ja ik vind het jammer dat al die leuke winkels verdwijnen uit het straatbeeld, maar inderdaad, van mij moeten ze het helaas ook niet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 18-01-2020 13:51 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Fiber schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:49:
[...]

Tja, in principe vind ik dat ook jammer en zonde en zo en ik zou er ook wel wat aan willen doe. Maar in de praktijk kom ik vrijwel nooit meer bij een bakker en koop ik mijn brood, etc. gewoon bij de Dirk of de AH. Dat is goedkoper en gemakkelijker en het smaakt mij ook prima. Wellicht ook omdat ik niet anders gewend ben. O-)

Zelfde geldt voor slagers, groentewinkels, etc. etc. Dus ja ik vind het jammer dat al die leuke winkels verdwijnen uit het straatbeeld, maar inderdaad, van mij moeten ze het helaas ook niet hebben.
De bakker had lekkere broodjes voor een lunch. Dat is iets wat je niet zomaar koopt bij AH. Ik doelde meer op bakkers waar je naar binnen stapt voor een lekkernij. De bakker voor echt brood halen is inderdaad behoorlijk overbodig.

Je hebt nog wel lunchrooms en dergelijke maar dat is altijd wat hoogdrempeliger dan een bakker met een paar simpele tafeltjes waar je even "snel" gaat zitten om een broodje te eten.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik vraag me af hoe centra van steden er over 10 of 20 jaar uit zien. Ik hoop dat de leegstand dan opgelost is. Is er dan alleen nog een (kleiner) ontmoetingsgebied met horeca? Of zijn er ook nog winkels? Zijn dat dan alleen maar de grote kledingzaken? Wat wordt er nog bedacht om mij naar een stadscentrum te lokken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 13:29
Het valt mij ook op, ervaring in de retail, dat er genoeg klanten zijn die naar de winkels gaan om te kijken, te passen en zich laten adviseren en vervolgens op internet bestellen, nog net niet in de winkel..

Ik heb genoeg verhalen gehoord waarbij de service online echt bagger blijkt te zijn en de klant blij is dat ze bij ons langs kan komen in de winkel. Ze wordt dan namelijk vrijwel meteen geholpen en we zoeken direct naar een oplossing.

Je betaald bij ons niet te veel, in onze branche zijn de verkoopprijzen vastgesteld en mag je daar vanaf wijken met kortingen etc. Maar wij bieden wel de extra service die de klant in onze branche mag verwachten van ons. Het standaard kopje koffie, het herkend worden en het getrainde oog van personeel.

Ik merk zelfs dat jongeren steeds vaker naar de stad gaan om te shoppen. Ze nemen vaak vriendinnen mee en zijn een hele middag zoet, de toekomstige klant maakt al op vroege leeftijd kennis met ons en neemt haar ervaringen zeker mee als ze ouder is.

Zelf koop ik vrijwel alles lokaal. Nieuwe iPhone nodig? Amac. TV? BCC of Mediamarkt. Waarom? Ik ken de mensen de mensen kennen mij etc. Een onpersoonlijke aankoop online trekt mij totaal niet, ik mis het verhaal, de drive van de mensen die er werken etc. Maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.

Over leegstand in de steden heb ik ook een mening. De gigantisch hoge huurprijzen die ze durven te vragen in steden zorgen hier ook voor. Op goede locaties betaal je de hoofdprijs, en huurbazen die verlagen hun prijzen echt niet, de meeste hebben liever een leeg pand dan een lagere huur (?????)..
Laat de gemeente hier meer werk van maken, zorg dat de huurprijzen verplicht moeten zakken na langere tijd van leegstand, tijdelijke subsidies en tijdelijke huurcontracten om het aantrekkelijker te maken voor nieuwere ondernemers. Maar ondertussen zie je dat gemeentes juist een andere weg in slaan: hogere parkeergelden, minder parkeerplekken etc.

Ik kan nog uren doortypen waarom gemeentes meer hun best moeten doen, maar alleen geld in dingen stoppen die op de lange termijn totaal geen reet opleveren, maar die zijn neem ik aan bij iedereen wel bekend.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SgtElPotato als je standaard kopje koffie branche zit, dan zijn de marges hoog genoeg en zal je er waarschijnlijk minder van merken. De markt van de middeninkomens, die kleiner en kleiner is, krijgt de klappen tov internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
OMD schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:13:
[...]

De bakker had lekkere broodjes voor een lunch. Dat is iets wat je niet zomaar koopt bij AH. Ik doelde meer op bakkers waar je naar binnen stapt voor een lekkernij. De bakker voor echt brood halen is inderdaad behoorlijk overbodig.

Je hebt nog wel lunchrooms en dergelijke maar dat is altijd wat hoogdrempeliger dan een bakker met een paar simpele tafeltjes waar je even "snel" gaat zitten om een broodje te eten.
Zolang de bakker dagelijks lekker vers brood heeft ga ik mijn bek niet zetten op kleffe deegballen uit de supermarkt.
Slager ben ik iets minder kritisch geworden, alleen gekruid gehakt haal ik daar nog (uit de supermarkt niet te bikken), kip en worst komt ook gewoon uit de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist het tegenovergestelde.... Brood van de.appie is redelijk, maar voor een goed stuk vlees ga ik toch exht naar de.slager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:02
SgtElPotato schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:36:
TV? BCC of Mediamarkt. Waarom? Ik ken de mensen de mensen kennen mij etc.
Bij kleinere specialistische zaken kan er daar wel inkomen, maar bij de grote jongens als Mediamarkt :P
Ken jij oprecht de verkopers en kassiers bij een grote winkel als Mediamarkt waar je normaal gesproken niet vaak komt en (voor zover ik weet) een aardig verloop in personeel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
!mark schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Bij kleinere specialistische zaken kan er daar wel inkomen, maar bij de grote jongens als Mediamarkt :P
Ken jij oprecht de verkopers en kassiers bij een grote winkel als Mediamarkt waar je normaal gesproken niet vaak komt en (voor zover ik weet) een aardig verloop in personeel zit?
Nee bij de Mediamarkt niet haha, maar bij de BCC of Expert wel. Maar dat was niet mijn punt.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:58:
@SgtElPotato als je standaard kopje koffie branche zit, dan zijn de marges hoog genoeg en zal je er waarschijnlijk minder van merken. De markt van de middeninkomens, die kleiner en kleiner is, krijgt de klappen tov internet
Maar ligt dat dan ook niet deels bij hun zelf? Vroeger lag het aan de grotere zaken, nu aan het internet. Als je je kunt onderscheiden, en dat denk je vaak als je een bedrijf / winkel begint, dan moet je daar vol voor gaan. Het is imo te makkelijk om het af te schuiven.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SgtElPotato schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:30:
[...]

Nee bij de Mediamarkt niet haha, maar bij de BCC of Expert wel. Maar dat was niet mijn punt.
[...]

Maar ligt dat dan ook niet deels bij hun zelf? Vroeger lag het aan de grotere zaken, nu aan het internet. Als je je kunt onderscheiden, en dat denk je vaak als je een bedrijf / winkel begint, dan moet je daar vol voor gaan. Het is imo te makkelijk om het af te schuiven.
Zeker deels waar... Maar het is ook zo dat het een stuk makkelijker vergelijken is geworden. De "gewone " burger die op kleintjes.moet letten, kiest dan graag voor goedkoper. Speciaalzaken zullen op zekere hoogte ook wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

OMD schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:08:
Leegstand wordt ook vaak een beetje vertekend. Hier in Leiden staat de winkelstraat behoorlijk leeg door winkels die vluchten nu het nog kan. Wat gebeurt er? Je krijgt om de 10 meter een GSM ali express shop. Telt niet mee voor de leegstand maar ja, echt florissant is het ook niet.

Leiden probeert het wel hoor. Komt een CoolBlue store (maar niet in de hoofdwinkelstraat) en er komen wat grotere winkels maar alle normale winkels zijn met de noorderzon vertrokken. Zelfs de bakker is weg, pffff.
Leiden is qua bereikbaarheid een ramp om met de auto te komen, daarnaast werkt een ontmoedigingsbeleid met hoge parkeerkosten niet mee.

Zoetermeer heeft het dan beter begrepen, weinig leegstand, gunstige parkeerkosten (eerste 2 uur gratis) en een variëteit aan winkels zonder kilometers te hoeven lopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik woon boven winkels en als ik zie wat een leegstaand hieronder is, niet normaal.
Ik vind het zo jammer dat echte goede zaken zoals een kaasboer, slagerij etc het in een centrum niet eens volhouden, dit alleen vanwege huur. Het is niet klanten, ook deels misschien, maar vooral de huur is het grote probleem. Er staat nu zoveel leeg en dat is heel erg. Je ziet alles gewoon verdwijnen.
Wat mij dan heel erg verbaast, is dat een Perzische en Aziatische supermarkt het wel volhoudt maar een "normale" winkel wat de winkelstraat qua uitstraling en luxe omhoog trekt, gaat het niet redden. Waar ik woon was vroeger best luxe met Hugo Boss, Witteveen, etc. Dat zijn wel de betere winkels.
Mag niet oordelen maar bij beide winkels zie ik Duitse bussen steeds lossen. Ooit is mij verteld dat dat het slachtvlees is uit Duitsland want dat kan of kon je ook zien aan het Duitse reclamebord van o.a. Döner op de stoep. Dat geeft mij wel bedenking want ook qua groente en fruit is het niet geweldig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Zolang er iemand op de markt komt die het goedkoper kan tegen redelijke kwaliteit zijn consumenten snel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Sinds lange tijd een winkel bezocht, omdat bij de HEMA de hoeslakens tot vandaag nog in de aanbieding zijn. Zelf heeft de drukke en nieuwe winkel de positieve vibe wel te pakken, maar erg blij word ik er nog steeds niet van.

Gezien de matras lengtemaat van 220cm is kopen in het buitenland geen optie. De aanbiedingsprijs is dermate scherp dat online kopen ook niet goedkoper was.

De worsteling met de vele irrelevante maten en geen direct zichtbare relevante opties maakt dat je een hoeslaken beter online kan kopen. Wat me wel positief verbaasde waren de vele betaalbare en relevante producten in de winkel die goed liepen. Dat doen ze goed. Ik heb me echter verbijsterd over de vele lege schappen. Als je geen spullen hebt, kan je het ook niet verkopen..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:08

garathane

l'enfer, c'est les Autres

OMD schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:13:
[...]

De bakker voor echt brood halen is inderdaad behoorlijk overbodig.
Onzin. Er is echt een geweldig verschil tussen het brood van de 'echte bakker'en het afbakbrood uit de fabriek van de supermarkt. Dat is geen 'beleving', dat kan je proeven. En ik weet dat veel bakkers hun min-of-meer kant-en-klare broodmengsels zo kunnen kopen, en dat doen er vast veel, maar dan nog proef je het verschil.
De bakker waar ik graag kom (Kletersteeg uit Hoogland) heeft een aantal broodsoorten die je niet in de supermarkt kan kopen en de bakker in Amersfoort in 'Het Lokaal' bakt desembrood waarmee hij al diverse prijzen heeft gewonnen. Ook dat koop je niet in de supermarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@garathane Jij proeft verschil, ik proef verschil (en regelmatig bak ik zelf brood; dat smaakt nog beter). :9

Maar als iemand idd het verschil niet proeft/merkt; tja, dan heeft het ook weinig zin.
Dan is de eenheidsworst van de supermarkt en machinale grootbakkerijen de keuze van de 'onverschillige' consument. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane

garathane

Ik denk eerder dat het gemakzucht is dan 'het verschil niet proeven'. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand het fabrieksbrood inderdaad echt lekkerder vindt....Hoewel......Dat zou wel een beetje triest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
garathane schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Onzin. Er is echt een geweldig verschil tussen het brood van de 'echte bakker'en het afbakbrood uit de fabriek van de supermarkt. Dat is geen 'beleving', dat kan je proeven. En ik weet dat veel bakkers hun min-of-meer kant-en-klare broodmengsels zo kunnen kopen, en dat doen er vast veel, maar dan nog proef je het verschil.
De bakker waar ik graag kom (Kletersteeg uit Hoogland) heeft een aantal broodsoorten die je niet in de supermarkt kan kopen en de bakker in Amersfoort in 'Het Lokaal' bakt desembrood waarmee hij al diverse prijzen heeft gewonnen. Ook dat koop je niet in de supermarkt.
Je weet dat "de echte bakker" een franchise formule is? De bakker waar ik altijd brood haal was ook een "de echte bakker", maar het brood bij hem vind ik lekkerder dan die andere "de echte bakker" een paar straten verderop. (is ook de reden waarom hij nu "by boonstra" heet, "echte bakkers" zijn er al genoeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_JGC_ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:34:
[...]

Je weet dat "de echte bakker" een franchise formule is?
Nee hoor, die echte bakker bij ehtweak thuis is zeer zeker geen franchise formule! O-)

Die bakker laat z'n deeg gewoon rustig 24 uur rijzen. Of laat het desem een paar daagjes groeien. Nee, nog gekker; die maalt zelfs z'n speltkorrels af en toe zelf! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

garathane schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Sorry, maar dit is allemaal subjectief. Zal best dat er prijzen worden gewonnen maar boeit dat de gemiddelde consument? Antwoord is nee. Proef je het? Zal best, boeit me niet net als honderd duizenden andere mensen. Waar kopen meer mensen brood denk je, bij lokale Albert Heijn of de bakker.

Fijnproevers zijn er altijd. Mensen drinken ook Heineken, dat is uilenpis voor velen, de “echte” mensen drinken het van de lokale brouwerij want is beter (in hun ogen dan)

Waar denk je trouwens dat dat “afbakbrood” wordt gemaakt, in een vleesfabriek? De KwikFit?

En reagerend op het feit dat je zegt dat het triest is dat iemand fabrieksbrood lekkerder vindt. Wie ben jij om te bepalen wat iemand lekkerder vindt en dat nog triest noemen ook. Je hebt werkelijk geen idee wat je zegt. Jij gaat Pietje op de hoek vertellen wat hij lekkerder moet vinden, pfffff wordt steeds gekker.

Gelukkig heb ik een eigen smaak en bepaal ik gelukkig zelf wat ik lekker vindt. Mijn favoriete brood is toevallig pain de bologne ofzo van de appie. Al was het getrokken door de moerassen van zimbabwe en uitgebraakt door een koe met BSE. Kan voor mij geen bakker tegenop.

[ Voor 18% gewijzigd door OMD op 19-01-2020 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

OMD schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:53:
[...]

[waar wat gemaakt wordt en hoe]
maar boeit dat de gemiddelde consument? Antwoord is nee.
...
Een waar woord! En daar gaat dit hele topic nou juist over...
De zonsondergang van fysieke winkels... Omdat? Omdat het weinigen daadwerkelijk boeit als het om de pecunia gaat.
Per slot van rekening kun je je geld maar 1x uitgeven.
Waarom zou ik medelijden hebben met die lokale winkel(ier)? Dat heeft hij/zij ook niet met mij... :|

Voor non-food is de situatie redelijk duidelijk. Maar voor je dagelijkse eten ligt het verhaal een stuk gecompliceerder.
Want algemeen denkt menigeen dat aandacht voor één van de belangrijkste dingen in je leven, namelijk eten, automatisch inhoudt dat dat duur is. Welnu; met de juiste kennis van zaken, is dat dus niet zo.

BTW @OMD Pain-de-BSE, ook al is het nog zo lekker, zou ik toch wel overslaan.
Er is ook nog zoiets als al-dan-niet-schadelijke ingrediënten, ongeacht de smaak... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2020 00:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:34:
[...]

Je weet dat "de echte bakker" een franchise formule is? De bakker waar ik altijd brood haal was ook een "de echte bakker", maar het brood bij hem vind ik lekkerder dan die andere "de echte bakker" een paar straten verderop. (is ook de reden waarom hij nu "by boonstra" heet, "echte bakkers" zijn er al genoeg).
https://echtebakker.nl/over-ons/
Een keurmerk dus.

Bakker Bart is bijvoorbeeld wel een franchise formule, die doen overigens wel diepvrieskegels afbakken.

Bakker en groenteman (vooral voor fruit eigenlijk) zijn de enige twee die ik nog buiten de supermarkt doe.
Zit een te groot verschil in kwaliteit en vind ik beiden belangrijk. Vlees wordt te weinig gegeten hier en een goede visboer zit hier niet. Ook de dierenzaak is uitgefaseerd voor de Zooplus of de supermarkt want veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane

garathane

Ik zette 'echte bakker' tussen aanhalingstekens om het verschil aan te geven tussen de supermarkt en de bakker die zijn eigen deeg en beslag maakt voor brood, taart en koek, niet als naam van een zaak. De vakman die wet wat hij doet en mensen in dienst hebben die trots zijn op hun product. ik weet waar het fabrieksbrood wordt gemaakt, 100 jaar geleden heb ik als jonge Garathane van een jaar of 18 een studentenbaantje in een broodfabriek gehad. En het is mij om het even welk brood 'men' het meest waardeert, maar kwaliteitsverschil is er absoluut.
Iedereen heeft iets waarvan hij/zij vindt dat kwaliteit belangrijk is. Ik ben misschien blij met een Seiko horloge terwijl een ander liever een Patek Phillippe heeft, en misschien staat bij mij een Finlux TV terwijl een ander perse Panasonic in huis wil hebben. Subjectief ? Vast en zeker. Snobisme ? Misschien. Waarvan vind jij de kwaliteit belangrijk en ben je bereid meer geld te betalen dan de 'gemiddelde consument' ?

Disclaimer: ik schrijf dit niet voor iemand in het bijzonder en ik ben geen bakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Niks is zo persoonlijk als smaak uiteraard. Brood haal ik ook bij de bakker, die meerprijs is het mij dubbel en dwars waard boven 'bse-brood' uit de supermarkt. Pils koop ik echter gewoon wat er die week in de aanbieding is, de ene keer heineken dan weer hertog jan en de week erop dommelsch. Allemaal 1 pot nat wat mij betreft..... En dat terwijl hele volksstammen anti heineken zijn, grolsch werelds vinden en noem het maar op. Nee, neem dan speciaalbiertjes.... daarvoor rijd ik rustig 20km op zaterdag naar mijn hofleverancier in baarle nassau. Met recht een speciaalzaak. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43

unclero

MB EQA ftw \o/

Was dat niet zo'n keurmerk waarbij je gekeurd werd op bepaalde vaste broden (bijv. casino wit) die toevallig proprietary broden waren, waarover licentiekosten over afgedragen moesten worden en inkoop van bepaalde ingrediënten en broodmixen via die 'bakkersvereniging' liep?

Toen bij ons in de buurt de eerste Turkse bakkerij opende, en we voor het eerst eens níet naar 'de echte bakker' gingen, ging er een wereld voor ons open. Zeker toen deze "volkoren molenbrood" ging verkopen, waarbij 'molenbrood' niet een geinig naampje is voor een volkoren brood, maar het meel ook écht bij de molen in het naastgelegen dorp kocht.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toch een boeiend artikel over Amazon wat ook gevolgen zal hebben voor veel fysieke winkels.

https://www.marketingfact...l.com-wehkamp-en-coolblue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Leuk artikel. Een belangrijk punt mis ik wel: Amazon is niet erg moreel, met name als het om third-party leveranciers gaat. Er loop daarom sinds halverwege vorig jaar een anti-trust onderzoek vanuit de Europese Unie. Afhankelijk van de uitkomst kan dat serieuze consequenties hebben, omdat een deel van hun strategie om marktshare te veroveren dan niet meer werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Skyaero Oh ja, ook zo'n leuke kreet "Grootwinkelbedrijven / -ondernemingen en 'moreel' " :F

Dat het rammelt met de arbeidsomstandigheden bij de Amazon Warehouses zelf? En dat Amazon altijd probeert het uiterste er uit te persen? Ja, logisch, vanuit het standpunt van de aandeelhouders, eigenlijk... Welke multinational niet?
En dat ze (Amazon) dankzij hun alomvattende data analyses, heel gewiekst andere aanbieders van populaire producten op hun marketplace verdringen. Tja, niet fraai. Maar uit bedrijfstechnisch oogpunt kan ik ze geen ongelijk geven. Of ik zelf hetzelfde zou doen? Denk het niet.
(maar daarom ben ik ook geen miljardair, ik ben veels te aardig :+ )

De grote wereldwijde kledingsconcerns zijn geen haar beter. Of de bedrijven die schaarse metalen/materialen verwerken/benodigen zoals ICT fabricage of de autoindustrie. Of de voedselgiganten, zoals Nestlé, Unilever, Cargill, Monsanto. Of de energie/olie toko's, ze zijn allemaal geen haar beter. :X

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 12:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:16:
@Skyaero Oh ja, ook zo'n leuke kreet "Grootwinkelbedrijven / -ondernemingen en 'moreel' " :F

Dat het rammelt met de arbeidsomstandigheden bij de Amazon Warehouses zelf? En dat Amazon altijd probeert het uiterste er uit te persen? Ja, logisch, vanuit het standpunt van de aandeelhouders, eigenlijk... Welke multinational niet?
En dat ze (Amazon) dankzij hun alomvattende data analyses, heel gewiekst andere aanbieders van populaire producten op hun marketplace verdringen. Tja, niet fraai. Maar uit bedrijfstechnisch oogpunt kan ik ze geen ongelijk geven. Of ik zelf hetzelfde zou doen? Denk het niet.
(maar daarom ben ik ook geen miljardair, ik ben veels te aardig :+ )

De grote wereldwijde kledingsconcerns zijn geen haar beter. Of de bedrijven die schaarse metalen/materialen verwerken/benodigen zoals ICT fabricage of de autoindustrie. Of de voedselgiganten, zoals Nestlé, Unilever, Cargill, Monsanto. Of de energie/olie toko's, ze zijn allemaal geen haar beter. :X
Amazon is wel een tikkeltje onethischer dan veel van de genoemde zaken omdat ze hun eigen medewerkers ook als een stuk stront behandelen:

https://ethicalunicorn.com/2019/01/12/how-ethical-is-amazon/

Een paragraaf uit het lange artikel:
Multiple reports can be found of employees pushed to meet extremely high targets, subjected to strict breaks and a terrifying work environment, monitored electronically, and worried that not meeting targets will result in immediately losing their jobs. People talk about peeing in bottles out of fear of being disciplined or terminated for ‘wasting time’ going to the toilet, to the point where employees deliberately decide not to drink water so they don’t have to pee while working. One employee became sick while pregnant and was given a warning, one was hospitalised after having an epileptic seizure at work and received a strike for not showing up the next day, another turned up for work with gastric bug, had to go home after two hours and was given a strike despite getting a sick note from their doctor. One woman tragically suffered a miscarriage while working, which she believed was ‘partly as a result of continuous pressure to hit targets’.
Maargoed, ze zijn goedkoper dus ik bestel er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Amazon is wel een tikkeltje onethischer ...
Echt?

Iedereen is de brandjes in de kleding ateliers al weer lang vergeten?
Of de letterlijk giftige toestanden in b.v. stoffen/leer industrie?
Of de erbarmelijke en bijna slaafse omstandigheden in de voedselindustrie?
Of de uitbuiting op de koffie/bananen/cacao plantages?
Of de kinderarbeid en moderne slavernij in de diverse mijnen in de ver-van-ons-bed landen?
Of dichterbij bij huis; de buitenlandse werkwilligen die als slaven door de agrariërs hier in West-Europa worden behandeld (Italië b.v. maar ook in Nederland)
https://pers.kro-ncrv.nl/...van-waarde-tomaat-in-blik
Maargoed, ze zijn goedkoper dus ik bestel er ook.
moi inclus. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:46:
[...]

Echt?

Of de kinderarbeid en moderne slavernij in de diverse mijnen in de ver-van-ons-bed landen?
Of dichterbij bij huis; de buitenlandse werkwilligen die als slaven door de agrariërs hier in West-Europa worden behandeld (Italië b.v. maar ook in Nederland)

[...]

Amazon verkoopt alles wat jij noemt, plus een extra portie werknemers misbruiken. Alle beursgenoteerde bedrijven zijn onetisch naar mijn mening (linkse rakker die ik ben), maar Amazon spant de kroon.

Niet dat dat wat uitmaakt voor mij als consument, maar als mensen zeggen dat Amazon onethisch is komt dat niet uit het niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:46:
[...]

Echt?

[...]

Amazon scoort gewoon bar slecht. Dat anderen misschien nog wel slechter scoren maakt het niet plotseling goed. maar ok, oogkleppen op en vingers in je oren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik bestel alleen bij Amazon als ik niet ergens anders een waardig alternatief kan vinden. Gelukkig gebeurt dat niet zo heel vaak, ik kan mijn bestellingen bij Amazon in 2019 op 1 hand tellen (en daarvan was er zelfs 1 repeterend omdat ik het product al binnen 1 maand kwijt was geraakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Amazon heeft 1 voordeel: BTW. Als ondernemer hoef je dat niet voor te schieten bij inkoop en als particulier is de Duitse BTW 2% lager. Zodra Amazon vanuit Nederland gaat werken is dat voordeel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frappant; dit topic " De zonsondergang van fysieke winkels" en de discussies rond Amazon. :+

ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Al jaren koopkocht ik olijfolie bij een polder Portugees. Met z'n kleine kraampje op de markt. Een 'echt' product, lokaal geproduceerd, in kleine hoeveelheden. Persoonlijk in Nederland aan de man gebracht.
En ook nog voor een heel fatsoenlijke prijs, gewoon een topproduct.

De laatste paar maanden heb ik die beste man niet meer gezien. :-(
Keertje nagevraagd bij de marktmeester; blijkt dat die Portugees er (voorlopig?) mee gestopt is. Te weinig mensen (zoals ik) kochten wat bij hem. M.a.w. het was niet meer lonend.

Tja, en wat doen je dan? Bij amazon (!) alternatieven gevonden. 5 liter olijfolie, in een blik, van een lokale Griekse olieboer(derij). Zo'n beetje dezelfde prijsstelling en kwalitatief, zowel qua versheid en smaak, gewoon uitstekend.

Dus aan wie, of wat, ligt het nou, dat die fysieke winkel er gewoonweg niet meer is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:19:
Frappant; dit topic " De zonsondergang van fysieke winkels" en de discussies rond Amazon. :+

Al jaren koopkocht ik olijfolie bij een polder Portugees. Met z'n kleine kraampje op de markt. Een 'echt' product, lokaal geproduceerd, in kleine hoeveelheden. Persoonlijk in Nederland aan de man gebracht.
En ook nog voor een heel fatsoenlijke prijs, gewoon een topproduct.

De laatste paar maanden heb ik die beste man niet meer gezien. :-(
Keertje nagevraagd bij de marktmeester; blijkt dat die Portugees er (voorlopig?) mee gestopt is. Te weinig mensen (zoals ik) kochten wat bij hem. M.a.w. het was niet meer lonend.

Tja, en wat doen je dan? Bij amazon (!) alternatieven gevonden. 5 liter olijfolie, in een blik, van een lokale Griekse olieboer(derij). Zo'n beetje dezelfde prijsstelling en kwalitatief, zowel qua versheid en smaak, gewoon uitstekend.

Dus aan wie, of wat, ligt het nou, dat die fysieke winkel er gewoonweg niet meer is?
Je eindigt met een retorische vraag dus ook graag even het antwoord maar dan ook waarom dat relevant is voor dit topic....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:16:

Bespaar me je whataboutism. Het eerdergenoemde artikel ging over Amazon vs Bol.com. Amazon zal, net als Bol zich gewoon aan de Nederlandse arbeidswet moeten houden. Ik heb geen illusie dat bol niet meer inspanning zal leveren dan Amazon, anders dan exact de letter van de wet te volgen: minimum loon, minimaal aantal pauzes etc.

En waarbij je in de VS direct ontslagen kunt worden omdat je ziek of zwanger bent, kan dat in Nederland simpelweg niet.

Bepaalde zaken zijn echter niet zo zwart wit als de arbeidsrecht: bijvoorbeeld op welk moment je een monopoliepositie misbruikt. Ik heb nog geen verhalen gehoord dat Bol marktaandeel van third-party partijen op hun eigen platform probeert in te pikken. Amazon doet dat wel als onderdeel van hun marktaandeelstrategie. Als Europa bepaalt dat niet mag, gaat Amazon het een stuk moeilijker krijgen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Skyaero Ik ben niet voor of tegen Amazon; ik noem slechts wat zaken die niet zo fraai zijn... :/
En benoem de zaken die me opvallen. Waarvan ik vaak zelf verbaasd van ben dat het de dagelijkse realiteit is geworden.

Terwijl ik ondertussen al weer wat besteld heb bij Amazon. Voornamelijk vanwege de reden dat mijn portemonnee een beperkte inhoud heeft.

Als ik de diverse persberichten over Amazon-zet-groot-in-op-Nederland lees, dan speelt dat Nederlandse arbeidswet verhaal geen rol.
Ze willen immers Nederland beleveren vanuit hun warehouses in Duitsland en Noord Frankrijk (wat ze nu ook al doen). M.a.w. er komt geen Nederlandse minimum loner aan te pas. :-(

En ja, die strategie om marktaandeel (in) te pikken is al jaren bekend van Amazon. We verfoeien in het pers en alhier. Maar ondertussen stijgt hun omzet... 8)7
bszz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Je eindigt met een retorische vraag dus ook graag even het antwoord maar dan ook waarom dat relevant is voor dit topic....
Als de relevantie niet duidelijk is, dan heb ik het blijkbaar verkeerd uitgelegd. Spijtig. :?

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 15:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:48:

[...]

Als de relevantie niet duidelijk is, dan heb ik het blijkbaar verkeerd uitgelegd. Spijtig. :?
Heel flauw maar je laat een hoop aan interpretatie over. Je lijkt te zeggen dat de consument de schuldige is maar dat is wel erg gemakkelijk. Je zou ook kunnen zeggen dat bedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om netjes te opereren, hun macht niet te misbruiken, niet oneigenlijk gebruik mogen maken van belastingontwijking, etc.... dan ziet de wereld er heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz

Het een versterkt het ander uiteraard. Dat die aardige portugees nu weer onder de zon in porto zit omdat hij hier te weinig klanten trok heeft ervoor gezorgd dat jij je olijfolie een keer online hebt proberen te kopen. Je bent niet eens teleurgesteld als ik je verhaal lees, dus wederom een klant die online is vertrokken. Of ga jij volgende week op zoek naar een andere portugees die olijfolie op een willekeurige markt staat te verkopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:02
Je zou ook kunnen zeggen dat bedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om netjes te opereren, hun macht niet te misbruiken, niet oneigenlijk gebruik mogen maken van belastingontwijking
Vrijwel elk bedrijf zal (helaas) altijd kiezen voor winstmaximalisatie, en daar valt een zo'n hoog mogelijk rendement tegen zo'n min mogelijk loon en omstandigheden richting de lager geplaatste werknemers als orderpickers dan ook onder. Ik zou het ook graag anders zien maar dat is gewoon niet de realiteit.

Strengere lokale wetgeving heeft hierbij ook maar minimaal effect omdat ze dan net zo makkelijk een grens verder gaan zitten, het enige wat hierbij echt kan helpen is op Europees (of liever nog mondiaal) niveau veel strengere regelgeving die ook actief gehandhaafd wordt.

Een bol.com zit bijv. ook gewoon op het randje van wat in de Nederlandse wetgeving is toegestaan:
https://www.volkskrant.nl...rum-van-bol-com~b18a9510/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
!mark schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Vrijwel elk bedrijf zal (helaas) altijd kiezen voor winstmaximalisatie, en daar valt een zo'n hoog mogelijk rendement tegen zo'n min mogelijk loon en omstandigheden richting de lager geplaatste werknemers als orderpickers dan ook onder. Ik zou het ook graag anders zien maar dat is gewoon niet de realiteit.

Strengere lokale wetgeving heeft hierbij ook maar minimaal effect omdat ze dan net zo makkelijk een grens verder gaan zitten, het enige wat hierbij echt kan helpen is op Europees (of liever nog mondiaal) niveau veel strengere regelgeving die ook actief gehandhaafd wordt.

Een bol.com zit bijv. ook gewoon op het randje van wat in de Nederlandse wetgeving is toegestaan:
Dat is echt te simpel. Waar kiest het bedrijf voor? De rol van jager die schiet wat hij kan schieten of de rol van boer die zaait en later oogst? Kiest het bedrijf voor duurzaamheid en kwaliteit of voor marktaandeel en macht? richt het zich op zijn eigen competenties of zoveel mogelijk op de concurrentie? je kunt niet alle bedrijven over één kam scheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
Wat is voor de ware online-shopper de meerwaarde van een Nederlandse Amazon? Ter illustratie; met tools als "camelcamelcamel" en zelf opletten, komt het goedkoopste product de ene keer van de Spaanse, de andere keer van de Duitse Amazon. Het fysieke artikel blijkt meestal toch in Zwolle te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stylezzz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:19:
[...]

Het een versterkt het ander uiteraard. Dat die aardige portugees nu weer onder de zon in porto zit omdat hij hier te weinig klanten trok heeft ervoor gezorgd dat jij je olijfolie een keer online hebt proberen te kopen. Je bent niet eens teleurgesteld als ik je verhaal lees, dus wederom een klant die online is vertrokken.
Ja, en?
Ik ben wel teleurgesteld. Want die beste meneer verkocht gewoon een goed product voor een redelijke prijs.
Of ga jij volgende week op zoek naar een andere portugees die olijfolie op een willekeurige markt staat te verkopen?
Nee, want ik ga geen willekeurige markten af. Het betrof hier de lokale markt.
En ik ga niet zelf tig kilometer rijden, winkels zoeken, markten afstruinen, als er vanuit een Duits magazijn een prima blik olijfolie, zonder verzendkosten, aan mijn voordeur wordt afgeleverd.
bszz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:15:
[...]
Je zou ook kunnen zeggen dat bedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om netjes te opereren, hun macht niet te misbruiken, niet oneigenlijk gebruik mogen maken van belastingontwijking, etc.... dan ziet de wereld er heel anders uit.
Dat zou je kunnen zeggen ja. Als je in sprookjes gelooft. Ik zou graag willen dat het anders was, maar zo werkt het helaas niet. :-( :N
Mr.D78 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:41:
... Het fysieke artikel blijkt meestal toch in Zwolle te liggen.
Amazon in Zwolle? Ik dacht het niet... Dat is slechts een PostNL retouradres, meer niet.
Amazon heeft (nog steeds) geen warehouse in NL.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Dat zou je kunnen zeggen ja. Als je in sprookjes gelooft. Ik zou graag willen dat het anders was, maar zo werkt het helaas niet. :-( :N
Ik geloof niet in sprookjes en ik blijf het toch vinden. Er zijn toch ook pensioenfondsen die niet meer investeren in wapenhandel en we vinden toch ook dat kinderarbeid niet meer mag, dat werkomstandigheden menselijk moeten zijn, dat transport van dieren op een fatsoenlijke manier moet gebeuren, etc. etc..... Als je je maar overal bij neerlegt "omdat dat nou eenmaal zo is" kun je vakbonden en CAO's, de mededingingsautoriteit, privacywaakhonden en vele andere zegeningen van onze westerse maatschappij ook wel opdoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ja, en?
Ik ben wel teleurgesteld. Want die beste meneer verkocht gewoon een goed product voor een redelijke prijs.
Ik beschuldig je nergens van? Ik teken enkel de spiraal waarin we inmiddels gekomen zijn voor je uit. Door de verschraling van het winkelaanbod is het minder interessant om te gaan shoppen in stadscentra en markten. Wat wederom koren op de molen is voor online, want die olijfolie moet er wel komen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

Yucon

*broem*

heb je een linkje? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Was vandaag een aanbieding, maar die is inmiddels al weer voorbij.

Vandaag was het deze: "Agia Triada - extra natives Olivenöl - 5 Liter "
Was zoiets van 35 euro.

En vorig jaar september had ik deze: "'Lyrakis Family seit 1975' Olivenöl 5 Liter Extra Vergine-Kaltgepresst aus Kreta-Griechenland |Extra Nativ|PREMIUM| "
Ook zoiets van 3 tientjes (aanbieding)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
_JGC_ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:52:
Amazon heeft 1 voordeel: BTW. Als ondernemer hoef je dat niet voor te schieten bij inkoop en als particulier is de Duitse BTW 2% lager. Zodra Amazon vanuit Nederland gaat werken is dat voordeel weg.
In de EU moeten bedrijven die voor een zeker minimaal bedrag per jaar over de grens verkopen naar een ander EU-land al het BTW-tarief van het land van de particuliere koper rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonder.h
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door zonder.h op 23-01-2020 15:57 . Reden: Ging over faillissement neckermann.com, maar is natuurlijk helemaal geen fysieke winkel.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:46
Bol.com gaat binnenkort beginnen met de verkoop van kleding met o.a. About You, Jack & Jones, Zeeman, C&A en Miss Etam als partner.

Ik vind het wel apart dat About You gaat samenwerken met bol.com. De website en app van About You vind ik beter werken dan Zalando door de extra filteropties en inspiratieverhalen.
Dat C&A en Zeeman via bol.com gaan verkopen verrast mij minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
VirinR schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:11:
Bol.com gaat binnenkort beginnen met de verkoop van kleding met o.a. About You, Jack & Jones, Zeeman, C&A en Miss Etam als partner.

Ik vind het wel apart dat About You gaat samenwerken met bol.com. De website en app van About You vind ik beter werken dan Zalando door de extra filteropties en inspiratieverhalen.
Is voor aboutyou toch gewoon een extra afzetkanaal? Dus waarom niet. Zeeman verkoopt overigens al minimaal een jaar via zeeman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Toevallig vandaag een nieuw skijack via C en A gekocht. Kan het kosteloos in de winkel oppikken. Kost me dan een Euro parkeergeld. Wel slim, geeft ze gelijk een kans om meer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Anekdote:

Vorige week nog eens gewandeld door een straat waar ik 20 jaar geleden door naar school fietste.

Het is echt een straat met de ene winkel na de andere: supermarktje, slager, kapper, café, kleding,... Allemaal gestopt, er waaide net nog geen bol hooi door de straat.

Iets verder lijken koffie-barretjes met 'iets er bij' (boeken, bakker, kledij) het nog redelijk te doen maar ze zullen ook niet mogen overdrijven.

Zullen stadscentra binnen pakweg nog eens 20 jaar enkel autovrij woongebied zijn met lokale afhaalpunten voor je online bestellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
!mark schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:29:
...

Ik zou iedereen aanraden om dit te lezen. Geeft een goed inzicht in de uitbuiting van de grote e-tailers, wat hun werknemers dagelijks meemaken, hoe consumenten het retourrecht misbruiken en hoe volledig incompetent de overheid is dat ze dit allemaal toelaten. Over Amazon kun je ook dergelijke berichten vinden.

Ik krijg haast de neiging om weer fysiek te gaan kopen, als de fysieke retailers hun prijzen op de één of andere manier op orde krijgen ga ik dat misschien nog wel doen ook.

[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 24-01-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
gold_dust schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:55:
[...]

Ik zou iedereen aanraden om dit te lezen. Geeft een goed inzicht in de uitbuiting van de grote e-tailers, wat hun werknemers dagelijks meemaken, hoe consumenten het retourrecht misbruiken en hoe volledig incompetent de overheid is dat ze dit allemaal toelaten. Over Amazon kun je ook dergelijke berichten vinden.

Ik krijg haast de neiging om weer fysiek te gaan kopen, als de fysieke retailers hun prijzen op de één of andere manier op orde krijgen ga ik dat misschien nog wel doen ook.
Tsja, je haalt net zelf een verhaal aan dat aantoont dat online retailers alleen maar hun prijzen zo laag kunnen houden door moderne slavernij en uitbuiting. Personeel aan de onderkant van de fysieke retailmarkt (vakkenvullers bij Action of Kruidvat) wordt bijna net zo slecht behandeld. Ze worden bij wijze van spreken nog net niet geslagen of aan een ketting gehangen omdat in een fysieke winkel de klant dat zou kunnen zien...

Als online retailers hun prijzen alleen laag kunnen houden met enorme distributiecentra vol uitgebuite Oostblokkers, kan de fysieke retail met nèt iets minder uitgebuit personeel en veel hogere huisvestingskosten niet veel doen om 'hun prijzen op de één of andere manier op orde' te krijgen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Wel een vrij eenzijdig artikel:
- Volkskrant heeft bewust danwel onbewust ervoor gekozen om in het oude warehouse te werken ipv in het nieuwe warehouse. Omstandigheden in het nieuwe warehouse zijn veel beter
- Het merendeel van de medewerkers zijn uitzendkrachten uit het Oosten van Polen en die willen juist allemaal meer werken en weinig kosten betalen voor huisvesting. Des te meer geld er over blijft voor thuis.
- Dit is nu gefocust op bol.com, maar jij denkt dat de andere grote commerciële organisaties geen warehouses hebben? Waarom denk je dat het daar beter is? Wel eens als vakkenvuller gewerkt in een supermarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Maar that ship has sailed... ;w
Bij veel producten en/of in vele locaties is er geen fysieke retailer meer voor heel veel producten. Of, is er nooit geweest, dankzij het wereldwijde aanbod wat internet ons biedt.
M.a.w. zelfs al zou je nu iets lokaal willen kopen, dat gaat gewoon niet. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Dus je wilt wel ergens anders fysiek kopen, maar alleen als de prijzen concurrerend zijn met de online verkopers?
Dat is nou net het hele eiereten hè. De bol.com's kunnen zo goedkoop verkopen omdat ze op alle mogelijke manieren de prijzen proberen te drukken, iets wat de lokale ondernemer (of nationale retailketen desnoods) gewoon niet kan (in die mate).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Het blijft een afweging tussen prijs, levertijd, gemak en 'iets goed doen'. Wat in absolute waarde 100€ goedkoper is op Amazon, zal ik lokaal niet kopen. Maar producten tot 20€ die online marginaal goedkoper zijn, koop ik altijd lokaal.

Zoals ehtweak hierboven ook al zegt, veel is al niet meer lokaal te krijgen.

De Kerst en Sinterklaas inkopen heb ik ook lokaal gedaan, wel tandenknarsend soms. Amazon rekent hier verzendkosten waar ik woon en het maakte uiteindelijk weinig uit in prijs, en lokaal heb je het produkt meteen. Op Amazon gaan de prijzen ook flink omhoog voor de Kerst. Bol levert hier niet en ook in Nederland heb ik zo goed als nooit wat besteld bij Bol, Nederlandse webwinkels zijn me te duur en de klantenservice te slecht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

gold_dust schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:46:
Het blijft een afweging tussen prijs, levertijd, gemak en 'iets goed doen'. Wat in absolute waarde 100€ goedkoper is op Amazon, zal ik lokaal niet kopen. Maar producten tot 20€ die online marginaal goedkoper zijn, koop ik altijd lokaal.

Zoals ehtweak hierboven ook al zegt, veel is al niet meer lokaal te krijgen.

De Kerst en Sinterklaas inkopen heb ik ook lokaal gedaan, wel tandenknarsend soms. Amazon rekent hier verzendkosten waar ik woon en het maakte uiteindelijk weinig uit in prijs, en lokaal heb je het produkt meteen. Op Amazon gaan de prijzen ook flink omhoog voor de Kerst. Bol levert hier niet en ook in Nederland heb ik zo goed als nooit wat besteld bij Bol, Nederlandse webwinkels zijn me te duur en de klantenservice te slecht.
Ik geef toe dat ik soms wou dat ik wat meer zoals jou kon kopen, ik vind lokale winkels en mensen hun jobs ook belangrijk en ik doe soms m'n best maar... enerzijds is het vaak goedkoper online én aanzienlijk makkelijker. (als je je brandstof meerekent is het prijsverschil vaak nog groter)

Maar ik erger me vaak aan de BS die verkopers -ehm- verkopen, die meer dan eens niet echt klopt ("64GB Geheugen?! Opslag bedoel je".) of overdreven is... of overbodig zoals, bij elke laptop die ik al kocht probeerden ze me telkens een dure en systeemversmachtende AV-suite te verpatsen "aan een voordelige prijs"... Nope.

...of soms gewoon onkunde...

Voorbeeldje van nog maar onlangs: had nieuwe batterijtjes nodig voor onze brandmelders, zijn redelijk recente dingen, enfin, geen oud type meer met zo'n vierkante 9V-batterij maar met knoopcelaccu's... stom wel want... toen ze leeg waren heb ik domweg die accu's weg gedaan in een zakje van BeBat... en bijgevolg wist ik niet meer welk type cellen het waren.

Maar rechtover m'n werk is een elektrozaak, ik daar naartoe met brandmelder...

Eerste vraag: "is het voor het type brandmelders die 'de stad' uitgedeeld heeft per wettelijke verplichting op 1 januari?"
ik: "neen, het zijn brandmelders die ik tijdens de bouw van ons huis in 2016 heb geinstalleerd, voor het gemak heb ik er eentje mee, asjeblieft"

Na dik 10 minuten opzoeken a.d.h.v. het type brandmelder wist de dame me te vertellen dat ze zeker was welke knoopcellen het waren maar dat ze de CRxxxx niet meer in stock hadden, maar ze ging ze bestellen en me opbellen na levering, maximaal een week later.

2 weken later nog geen oproep gehad, die vrijdag in winkel gegaan: andere verkoopster (telkens maar één persoon in winkel aanwezig) die totaal niet wist waarover ik het had en niks had vernomen van eerste verkoopster (oudere dame, vermoedelijk eigenares).

Na dikke 5 minuten naar haar scherm kijken: "neen, geen bestelling van knoopcellen de vorige 2 weken.
De welke heb je nodig?"

"weet ik niet vanbuiten, ben geen knoopcelspecialist maar de vorige dame had het op een Postitje geschreven en aan PC gekleefd."

"oh hier: CRxxxx" ...

2 minuten klikken en naar monitor turen..

Ik: "ik dacht dat jullie ze niet in stock hadden"

"klopt, ik zal ze bestellen, ik zie dat "naam vorige verkoopster of eigenares, weet ik veel" ook jouw telefoonnummer heeft opgeschreven, ik geef je een belletje, donderdags komt leverancier langs dus dat zal de dag zijn dat ik je bel.

die vrijdag: nog geen oproep gehad, ik stap binnen, terug eerste mevrouw, na eerst 5 minuten uitleggen waarvoor ik kwam, drong het haar door.

"oow ja, juist, even kijken naar leveringen" *tik tik, klik klik*
Jah, ze moeten geleverd zijn... *even naar achter stappen en terug*

"heb je de brandmelder bij? dan testen we even"

"oei, ze passen niet... Dit waren toch de brandmelders die de stad uitgedeeld heeft per 1 januari?"

:F :F :F ;w

diezelfde avond: start laptop op, voer type brandmelder in, na 10 seconden wist ik type knoopcel, na 30 seconden had ik bestelling geplaatst, 2 dagen later netjes in de brievenbus het correcte type, ineens genoeg voor het komende decennium... en wellicht goedkoper dan in de winkel. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Bespaar me je whataboutism. Het eerdergenoemde artikel ging over Amazon vs Bol.com. Amazon zal, net als Bol zich gewoon aan de Nederlandse arbeidswet moeten houden. Ik heb geen illusie dat bol niet meer inspanning zal leveren dan Amazon, anders dan exact de letter van de wet te volgen: minimum loon, minimaal aantal pauzes etc.
En waarbij je in de VS direct ontslagen kunt worden omdat je ziek of zwanger bent, kan dat in Nederland simpelweg niet.

Bepaalde zaken zijn echter niet zo zwart wit als de arbeidsrecht: bijvoorbeeld op welk moment je een monopoliepositie misbruikt. Ik heb nog geen verhalen gehoord dat Bol marktaandeel van third-party partijen op hun eigen platform probeert in te pikken. Amazon doet dat wel als onderdeel van hun marktaandeelstrategie. Als Europa bepaalt dat niet mag, gaat Amazon het een stuk moeilijker krijgen in Europa.
Neen, amazon heeft hier in nederland een brievenbusfirma. Er zal zo weinig mogelijk personeel hier worden gestationeerd. Dus geen gedoe met nederlandse arbeidswet.

Ik vraag me trouwens sterk af waarom amazon lokale websites opent, je zou zeggen dat 1 website die vertaald is naar meerdere talen en aangepast op meerdere landen goedkoper is.

In het geval dat het product door amazon zelf verkocht is kan het systeem het dichtsbijzijnde warehous berekenen en ook btw is niet zo heel moeilijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
PinusRigida schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Ik geef toe dat ik soms wou dat ik wat meer zoals jou kon kopen, ik vind lokale winkels en mensen hun jobs ook belangrijk en ik doe soms m'n best maar... enerzijds is het vaak goedkoper online én aanzienlijk makkelijker. (als je je brandstof meerekent is het prijsverschil vaak nog groter)

Maar ik erger me vaak aan de BS die verkopers -ehm- verkopen, die meer dan eens niet echt klopt ("64GB Geheugen?! Opslag bedoel je".) of overdreven is... of overbodig zoals, bij elke laptop die ik al kocht probeerden ze me telkens een dure en systeemversmachtende AV-suite te verpatsen "aan een voordelige prijs"... Nope.

...of soms gewoon onkunde...

Voorbeeldje van nog maar onlangs: had nieuwe batterijtjes nodig voor onze brandmelders, zijn redelijk recente dingen, enfin, geen oud type meer met zo'n vierkante 9V-batterij maar met knoopcelaccu's... stom wel want... toen ze leeg waren heb ik domweg die accu's weg gedaan in een zakje van BeBat... en bijgevolg wist ik niet meer welk type cellen het waren.

Maar rechtover m'n werk is een elektrozaak, ik daar naartoe met brandmelder...

Eerste vraag: "is het voor het type brandmelders die 'de stad' uitgedeeld heeft per wettelijke verplichting op 1 januari?"
ik: "neen, het zijn brandmelders die ik tijdens de bouw van ons huis in 2016 heb geinstalleerd, voor het gemak heb ik er eentje mee, asjeblieft"

Na dik 10 minuten opzoeken a.d.h.v. het type brandmelder wist de dame me te vertellen dat ze zeker was welke knoopcellen het waren maar dat ze de CRxxxx niet meer in stock hadden, maar ze ging ze bestellen en me opbellen na levering, maximaal een week later.

2 weken later nog geen oproep gehad, die vrijdag in winkel gegaan: andere verkoopster (telkens maar één persoon in winkel aanwezig) die totaal niet wist waarover ik het had en niks had vernomen van eerste verkoopster (oudere dame, vermoedelijk eigenares).

Na dikke 5 minuten naar haar scherm kijken: "neen, geen bestelling van knoopcellen de vorige 2 weken.
De welke heb je nodig?"

"weet ik niet vanbuiten, ben geen knoopcelspecialist maar de vorige dame had het op een Postitje geschreven en aan PC gekleefd."

"oh hier: CRxxxx" ...

2 minuten klikken en naar monitor turen..

Ik: "ik dacht dat jullie ze niet in stock hadden"

"klopt, ik zal ze bestellen, ik zie dat "naam vorige verkoopster of eigenares, weet ik veel" ook jouw telefoonnummer heeft opgeschreven, ik geef je een belletje, donderdags komt leverancier langs dus dat zal de dag zijn dat ik je bel.

die vrijdag: nog geen oproep gehad, ik stap binnen, terug eerste mevrouw, na eerst 5 minuten uitleggen waarvoor ik kwam, drong het haar door.

"oow ja, juist, even kijken naar leveringen" *tik tik, klik klik*
Jah, ze moeten geleverd zijn... *even naar achter stappen en terug*

"heb je de brandmelder bij? dan testen we even"

"oei, ze passen niet... Dit waren toch de brandmelders die de stad uitgedeeld heeft per 1 januari?"

:F :F :F ;w

diezelfde avond: start laptop op, voer type brandmelder in, na 10 seconden wist ik type knoopcel, na 30 seconden had ik bestelling geplaatst, 2 dagen later netjes in de brievenbus het correcte type, ineens genoeg voor het komende decennium... en wellicht goedkoper dan in de winkel. |:(
Voorbeelden kan iedereen noemen, ook van webshops. De vraag is of dit de regel of de uitzondering is. Er zijn gelukkig ook een heleboel winkels waar je wel goed geholpen wordt, een deugdelijk advies krijgt, een realistische prijs betaalt, fatsoenlijk behandeld wordt en minimaal de service krijgt die je mag verwachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
VirinR schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:11:

Tsja, who cares. Bij Bol.com betaal je sowieso de premium price. Zelfs tijdens de "Bomvolactie-weken" zijn andere shops vaak voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 16:07

Fiber

Beaches are for storming.

En toch vinden veel mensen een dagje 'shoppen' gewoon leuk. Kunnen wij op GoT ons nauwelijks voorstellen, maar ruim tachtig procent van alle nederlanders ziet 'shoppen' in een mooie woonwinkel, tuincentrum, etc. gewoon als een leuk uitje. Niet voor de noodzakelijke boodschappen, maar voor de dingen die het leven leuk maken:

https://www.nu.nl/uit/602...entrum-als-een-uitje.html

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 24-01-2020 19:52 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 07:08
Fiber schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:51:
En toch vinden veel mensen een dagje 'shoppen' gewoon leuk. Kunnen wij op GoT ons nauwelijks voorstellen, maar ruim tachtig procent van alle nederlanders ziet 'shoppen' in een mooie woonwinkel, tuincentrum, etc. gewoon als een leuk uitje. Niet voor de noodzakelijke boodschappen, maar voor de dingen die het leven leuk maken:

https://www.nu.nl/uit/602...entrum-als-een-uitje.html
Een bezoek aan de ikea of tuincentrum kan ik nog inkomen. De grootte van dit soort winkels zorgt vaak voor een volledigheid binnen het assortiment. Ook geeft het een zekere ervaring door bijvoorbeeld meubelen te kunnen proefzitten. Of in het geval van een tuincentrum om net die individuele plant te kopen die jij er het mooist uit vindt zien, de tuinmeubelen proef te zitten, etc.

Maar voor een bezoekje aan de Blokker? Een kleine winkel met slechts een greep uit het assortiment in de winkel? Nee, daarvoor voel ik weinig behoefte om naar de winkel te gaan. Ook voor de wat grotere fysieke winkels zoals bijvoorbeeld de MediaMarkt is het aanbod op sommige vlakken inpandig toch weer redelijk beperkt. Coolblue fysieke locaties zijn al helemaal om te huilen voor wat betreft het fysieke aanbod. En ook kleding winkels zijn qua fysieke locaties toch al snel vrij beperkt in het aanbod.

Het fysieke karakter is voor veel van dit soort winkels dan ook gewoon direct de beperking. Je hebt maar zoveel ruimte tot je beschikking. En zodra de consument eenmaal gewend is geraakt om bij de keuze van bijv. een koelkast te kiezen uit honderden modellen, dan loop je niet langer even een winkel binnen waar er een stuk of 20 staan.

Daarnaast is de opzet van winkels zoals de Ikea natuurlijk ook een zekere experience. Veel thematische indelingen, proefopstellingen van meubels binnen diverse kamertypen om je een impressie te geven van hoe je kamerinrichting kan zijn. Dit ontbreekt online toch ook al snel, waar je mogelijk wel een product shot binnen een gestileerde kamer kunt toevoegen, maar doorgaans beperkt het zich tot enkel het product zelf.

Voor dit soort winkels heeft de fysieke locatie dan nog altijd een toegevoegde waarde. Zou de ikea meer een opstelling hebben als de MediaMarkt, dan betwijfel ik of het nog op soortgelijke wijze een dagje uit locatie zou zijn.
Wozmro schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:53:
Anekdote:

Vorige week nog eens gewandeld door een straat waar ik 20 jaar geleden door naar school fietste.

Het is echt een straat met de ene winkel na de andere: supermarktje, slager, kapper, café, kleding,... Allemaal gestopt, er waaide net nog geen bol hooi door de straat.

Iets verder lijken koffie-barretjes met 'iets er bij' (boeken, bakker, kledij) het nog redelijk te doen maar ze zullen ook niet mogen overdrijven.

Zullen stadscentra binnen pakweg nog eens 20 jaar enkel autovrij woongebied zijn met lokale afhaalpunten voor je online bestellingen?
Ik denk dat je horecagelegenheden en andere uitjes zoals bijvoorbeeld musea vergeet binnen dit beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Hoe consumenten het retourrecht misbruiken
Daar heb ik al meer verhalen over gehoord.

Sta ik dan met mijn goed gedrag waar ik me schuldig voel als ik iets terug stuur. (alles rustig en netjes opengemaakt, zakjes bewaren, bij kleding alles weer netjes opvouwen zoals aangeleverd...). Moet wel zeggen dat er voor met name kleding een eenduidige maatvoering zou helpen. Of zelfs een eenduidige maatvoering binnen dezelfde leverancier en productlijn (Looking at you, Wefashion. Draag al jaren L, en een nieuwe met hetzelfde artikelnummer is dan opeens te klein?).
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:11:
[...]
Ik vraag me trouwens sterk af waarom amazon lokale websites opent, je zou zeggen dat 1 website die vertaald is naar meerdere talen en aangepast op meerdere landen goedkoper is.
Technisch maar zeer de vraag hoe lokaal die websites zijn. Ik denk vooral voor onopvallende prijsdifferentiatie. Ik koop regelmatig bij Amazon in de EU, en de prijsverschillen tussen de landen is soms enorm. DE is doorgaans goed geprijst, maar IT gaat daar nog wel eens goed onder. FR en ES zijn vaak (fors) duurder. (voorbeeld: prijs in NL bij Bol et al ca 190, bij Amazon: DE: ca 180. FR: 200 ES:250 IT:150.)

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 25-01-2020 08:53 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:45:
[...]

Sta ik dan met mijn goed gedrag waar ik me schuldig voel als ik iets terug stuur. (alles rustig en netjes opengemaakt, zakjes bewaren, bij kleding alles weer netjes opvouwen zoals aangeleverd...). Moet wel zeggen dat er voor met name kleding een eenduidige maatvoering zou helpen. Of zelfs een eenduidige maatvoering binnen dezelfde leverancier en productlijn (Looking at you, Wefashion. Draag al jaren L, en een nieuwe met hetzelfde artikelnummer is dan opeens te klein?).

[...]

Technisch maar zeer de vraag hoe lokaal die websites zijn. Ik denk vooral voor onopvallende prijsdifferentie. Ik koop regelmatig bij Amazon in de EU, en de prijsverschillen tussen de landen is soms enorm. DE is doorgaans goed geprijst, maar IT gaat daar nog wel eens goed onder. FR en ES zijn vaak (fors) duurder.
Voor verkopers is het een hel om op meerdere amazon sites actief te zijn...... 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:52:
Voor verkopers is het een hel om op meerdere amazon sites actief te zijn...... 8)7 8)7 8)7
Toch staan ze in de rij, Amazon gaat een serieuze gooi doen naar marktleiderschap in Nederland:
Webwinkelwedloop door Amazon: 'De taart is nog niet op'

Duizenden leveranciers hebben zich afgelopen dagen gemeld bij de Nederlandse tak van webgigant Amazon, die binnenkort zijn digitale deuren opent voor meer dan alleen boeken. Kan een Nederlandse webwinkel of winkelier om de hoek nog opboksen tegen zo'n gigantische speler?

Het is zeker niet alleen kommer en kwel, denkt directeur van Detailhandel Nederland, Hester Duursema. "Ja, deze boost voor onlineverkoop zal z'n weerslag hebben op de fysieke winkel." Die zal nog meer z'n best moeten doen om zich te onderscheiden, een reden voor de klant zijn om de deur uit te stappen.

"We weten allemaal dat Amazon op prijs gaat concurreren. Dat ga je niet van ze winnen, want zij houden dat veel langer vol. Winkels zijn the place to be om te inspireren, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen", volgens Duursema.

De prijs moet bij Amazon maar liefst 10 procent lager liggen dan bij vertrouwde webshops voordat Nederlanders de overstap maken, kwam uit een onderzoek van consultancybedrijf Simon-Kucher & Partners onder 1.129 Nederlanders. De belangrijkste reden om iets bij Amazon te bestellen was voor de meerderheid inderdaad de lagere prijs. Desondanks zei 43 procent liever bij de voor hen gebruikelijke webshop te blijven.

[ Voor 46% gewijzigd door hoevenpe op 25-01-2020 09:02 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Amazon in Zwolle? Ik dacht het niet... Dat is slechts een PostNL retouradres, meer niet.
Amazon heeft (nog steeds) geen warehouse in NL.
Dichtstbijzijnde Amazon fulfillment centers zitten net over de grens in Noordrijn-Westfalen (Mönchengladbach, Dortmund, Rheinberg en Werne). Van daaruit gaat men de Nederlandse markt voornamelijk bedienen. Vanuit Noord Frankrijk (Lauwin-Planque onder Lille) is de afstand voor 24u levering ook nog wel te overbruggen.

Yaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amazon en bol.com verkopen zelf steeds minder en worden een veredelde marktplaatd waar verkopers tot 15% moeten afdragen en volledig naar de wensen van dexe partijen moet springen.

In de huidige markt 15% marge opgeven en de soms absurde eisen gaat er voor zorgen dat de consument hier alleen maar slechter van wordt. Ze gaan beginnen als prijs vechter tot de andere kapot gaan en daarna gaan ze iedereen uitknijpen want dat is de positie die deze bedrijven opbouwen met hun concept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Tot de overheid ingrijpt. De spoorwegen, elektriciteitsmaatschappijen,... Hebben het ook meegemaakt.

Niet dat het dan zoveel beter is maar het is een cyclus in de geschiedenis die op en neer gaat tussen meer of minder overheidsingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
ijdod schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:45:
[...]

Veel ondernemers zien het als misbruiken, maar dat is het risico van online ondernemen. Als een klant het echt misbruikt, bijvoorbeeld echt gedragen of gewassen (het is dan niet nieuw meer) dan sta je als ondernemer gewoon in je recht het product terug te sturen naar de klant of om extra kosten in rekening te brengen. Daar moet je gewoon stevig voor in je schoenen staan, maar dat gebeurt overal.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@SgtElPotato Mijns inziens is het beiden; misbruik en risico online ondernemen. En ik weet wat er bij een traditionele winkel allemaal terugkomt bij de servicebalie; dat is weliswaar iets minder erg (want minder anoniem), maar daar proberen mensen het ook.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
ijdod schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:49:
@SgtElPotato Mijns inziens is het beiden; misbruik en risico online ondernemen. En ik weet wat er bij een traditionele winkel allemaal terugkomt bij de servicebalie; dat is weliswaar iets minder erg (want minder anoniem), maar daar proberen mensen het ook.
Ben ik het mee eens, maar in de winkel heeft een klant het recht niet. Een aankoop is dan ook afgerond en hoeft niet retour genomen te worden door de verkoper. Helaas is de 'gekte' van het online retourrecht ook afgedaald naar de stenen winkels en verwacht de klant nu dezelfde rechten te krijgen als online.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:11:
[...]

In het geval dat het product door amazon zelf verkocht is kan het systeem het dichtsbijzijnde warehous berekenen en ook btw is niet zo heel moeilijk.
Maar ze bieden niet overal dezelfde producten aan en prijzen verschillen ook per regio. Aanbod van 3rd parties verschilt per regio en verzendkosten ook. Als klant begrijp je dat beter als de hele shop dankzij de .nl extensie een duidelijk lokaal karakter krijgt. En als klant kun je zo ook gemakkelijk en transparant vergelijken tussen de verschillende landensites.

Ik heb vaak meerdere tabs in m’n browser open om gelijktijdig in de .de, .co.uk en .com sites van Amazon te shoppen. Daar zal straks .nl ook wel bijkomen. En ik weet dat een product uit de .com site met langere levertijden en hogere verzendkosten gepaard gaat dan een .nl product. Geen punt. Een veel fijner systeem dan één shop die kijkt waar ik zit en dan het hele niet-Nederlandse aanbod onbereikbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Maar ze bieden niet overal dezelfde producten aan en prijzen verschillen ook per regio. Aanbod van 3rd parties verschilt per regio en verzendkosten ook. Als klant begrijp je dat beter als de hele shop dankzij de .nl extensie een duidelijk lokaal karakter krijgt. En als klant kun je zo ook gemakkelijk en transparant vergelijken tussen de verschillende landensites.

Ik heb vaak meerdere tabs in m’n browser open om gelijktijdig in de .de, .co.uk en .com sites van Amazon te shoppen. Daar zal straks .nl ook wel bijkomen. En ik weet dat een product uit de .com site met langere levertijden en hogere verzendkosten gepaard gaat dan een .nl product. Geen punt. Een veel fijner systeem dan één shop die kijkt waar ik zit en dan het hele niet-Nederlandse aanbod onbereikbaar maakt.
Met een vrij simpel stuk code is gemakkelijk om lokale filters aan te brengen, zodat amazon cq een derde verkoper precies kan aangeven waar zij verkopen. Het is ook niet zo moeilijk om op basis van locatie de bedchikbare producten weer te geven. Amazon heeft een grote dev afdeling.

Voor de klant is er niks ergelijkers dat product 1 alleen Op de us website beschikbaar is, product 2 op de uk website en product 3 op de DE website.

Voor de ondernemer is het helemaal een hel, er bestaat geen enkele makkelijke mogelijkheid om met 1 account op meerdere amazon websites vertegenwoordigd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

Onbekend

...

SgtElPotato schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Ben ik het mee eens, maar in de winkel heeft een klant het recht niet. Een aankoop is dan ook afgerond en hoeft niet retour genomen te worden door de verkoper. Helaas is de 'gekte' van het online retourrecht ook afgedaald naar de stenen winkels en verwacht de klant nu dezelfde rechten te krijgen als online.
Op zich wel begrijpelijk.
Als je iets online aanschaft, mag je het thuis uit de verpakking halen, een dagje gebruiken, en daarna terugsturen waarna je het volledige aankoopbedrag mag terug krijgen.

In een fysieke winkel heb je deze mogelijkheid niet om thuis een tv of laptop uit te proberen en daarna terug te geven...
Helaas zijn door deze regels de online winkels in het voordeel van de consument en dat doet de fysieke winkel geen goed.

En hoe vaak kan je nu een artikel uit de fysieke winkel nu echt ter plekke testen? Een kledingstuk kan je nog passen, maar andere zaken zitten in een eenmalige blisterverpakking en kan je niet openen, of je kan het pas echt thuis testen zoals een koekenpan of afvalbak.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 68 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels