Altijd weer interessant en vermakelijk om die discussies over de al dan niet bestaande 'service' c.q. toegevoegde waarde van de lokale winkelier te lezen.
Blijkbaar wonen velen, die er prat op gaan om lokaal te kopen, in de nabijheid van een winkel.
Besef echter dat in menige (kleinere) stad/dorp die non-food winkels er gewoonweg
niet meer zijn!
M.a.w. dan valt er weinig te kiezen.
En de service van de online toko? Nou, mijn ervaringen (mijn eerste online bestelling via o.a. eBay dateert uit 2006!) is stukken beter dan dat ik ooit heb meegemaakt bij stenen winkels.
Zelfs in de 1980's (!) bestelde ik al dingen in het buitenland, bij winkels die ik fysiek niet kon bezoeken. Ook toen al omdat ze die spullen (computerapparatuur, TRS-80, Sinclair QL, e.d.) hier in Nederland niet leverden en/of veel duurder waren.
M.a.w. zo nieuw is het nou ook weer niet.
Alleen het middel van communicatie (postorderboeken en briefkaartjes versus online catalogussen) is geëvolueerd.
Is alles dan koek en ei bij de online platformen? Nee, dat ook niet.
Maar ze doen wel hun uiterste best:
ehtweak in "Amazon Prime in Nederland"
En er zijn periodes waarbij het een rommeltje is bij de logistieke afhandeling:
ehtweak in "Werkende T&T van DHL voor amazon.de zendingen?"
We weten ook allemaal over de ergernissen bij PostNL. De diverse forums staan er vol mee.
Kleding en
schoeisel is al vaker ter sprake gekomen.
Dit:
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"
lijkt me nou juist iets waar de online kledinghandel kan innoveren. Op zich geen nieuw idee; maar waarom zoiets (imho heel logisch) niet doorgevoerd wordt? Geen idee...
Zo is er iemand alhier die fervent de stenen winkel promoot omdat 'ie zelf een horeca gelegenheid heeft.

Nou, prima. Maar als ik het geld overheb voor vers gebrande koffiebonen en ik kan kiezen tussen 60km met de auto heen en weer rijden, parkeergeneuzel op de koop toe moet nemen versus diezelfde bonen online bestellen; dan weet ik het wel...
Oh ja, ik heb familieleden met online/offline winkels. Nou als ik zie hoeveel gezeik dat dat oplevert in die fysieke winkel; nee dank je.
En, ook de online handel kent z'n nukken en grillen met consumenten die het bloed onder je nagels vandaan halen of misbruik maken van wettelijke mogelijkheden. Maar dat is wat minder erg dan bij de offline winkel.
Kleine correctie: er is er eentje die een hele specifieke winkel heeft en die weigert om online aanwezig te zijn. Daar komen de mensen idd van tientallen kilometers ver naar toe. Voor soms aankopen van slechts een paar tientjes. Maar dat is wel een bijzondere uitzondering.
Idd! De wereld is veranderd.
Dat zijn geen smoesjes, dat is de keiharde realiteit. Benijd de eigenaren van fysieke winkels niet, want hier is simpelweg niet tegenop te concurreren.
Me too; ik zou geen fysieke winkel willen uitbaten met het idee er ook nog wat aan te verdienen...
[
Voor 8% gewijzigd door
ehtweak op 08-01-2020 11:16
]