De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 67 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Als zelfs in deze goede economische tijden (in ieder geval nog wat de burger voelt) er nog een afname is, dan kan je wel stellen dat de hoeveelheid centra bij de volgende crisis nog wel wat verder zal slinken

Winkelstraten in 2019 weer rustiger: dalende trend zet door https://www.nu.nl/economi...lende-trend-zet-door.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:40:
Als zelfs in deze goede economische tijden (in ieder geval nog wat de burger voelt) er nog een afname is, dan kan je wel stellen dat de hoeveelheid centra bij de volgende crisis nog wel wat verder zal slinken

Winkelstraten in 2019 weer rustiger: dalende trend zet door https://www.nu.nl/economi...lende-trend-zet-door.html (via @NUnl)
Niet zo vreemd natuurlijk. Zolang online blijft groeien wordt iedere euro die daar wordt uitgegeven niet in een winkelstraat uitgegeven: https://www.thuiswinkel.o...-7-miljard-online-in-2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:17
En soms is het ook gewoon niet vreemd. Zoek een nieuwe douchekop voor de regendouche. In de bouwmarkt niks soortggelijks te vinden. Nu exact deelfde gevonden voor hele 7 euro's bij Amazon.de.

Voor specifieke dingen kan bricks niet tegen clicks op. Een bouwmarkt kan het zich niet veroorloven 2000 douchekoppen in het assortiment te hebben, een e-tailer wel, mits die voorraad niet te veel kost en snel genoeg moved.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 19:04
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:40:

Uit het bericht:
"""
aan de hand van data van CityTraffic-sensoren, die geanonimiseerde wifi-signalen van smartphones in winkelgebieden turven.

....

"Wellicht heeft het verlies van veel nationale winkelketens zijn tol geëist, of winkelen we liever op plekken waar we makkelijk kunnen parkeren"
"""

Dus winkelstraten vol sensoren zetten, maar meubelboulevards en outletcentra niet? Zo kan je heel goed onderzoek doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
SkiFan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:31:
En soms is het ook gewoon niet vreemd. Zoek een nieuwe douchekop voor de regendouche. In de bouwmarkt niks soortggelijks te vinden. Nu exact deelfde gevonden voor hele 7 euro's bij Amazon.de.

Voor specifieke dingen kan bricks niet tegen clicks op. Een bouwmarkt kan het zich niet veroorloven 2000 douchekoppen in het assortiment te hebben, een e-tailer wel, mits die voorraad niet te veel kost en snel genoeg moved.
Gisteren voor aanpassingen aan de cv installatie bij de Gamma geshopt (was goedkoper dan Warmteservice). Volgende keer gewoon naar de Warmteservice of online bestellen, de tijd die je bij de Gamma doorbrengt aan het turen in de stelling is die paar euro meer of die paar dagen wachten wel waard.
Overigens kon ik 's middags alsnog naar Warmteservice, ik had een knelset kapot gedraaid en die zijn merkspecifiek. Ook gelijk een set 28mm knelringen gehaald die ze bij Gamma niet hebben, kan ik de rest van de CV verbouwing ook nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:39

H-W

Ik lees net dat het faillissement van Didi is uitgesproken. Ik hoor niet tot de doelgroep, maar het blijft spijtig.
En wat ik lees over extra online kopen en dan gratis terugsturen, ik denk dat die gedachte zijn langste tijd wel heeft gehad. Het is niet voor te houden voor webwinkels en bovendien leidt het ook tot verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

SkiFan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:31:
Soms verbaas ik me ook werkelijk over de prijsverschillen. Ik zwem regelmatig en ik gebruik daarbij een neusclip. Die zet je op je neus zodat er geen water in kan krijgen.

De mijne was kapot en ik wilde een nieuwe. Die kost iets van rond de 10 euro bij de reguliere handel. Ik vond het nogal duur dus ik ging online kijken. En ja hoor, bij een sportzaak aan de andere kant van Nederland was hij iets van 7.95. Daar kwam dan wel iets van 4.95 aan verzendkosten bij.
Toen even bij Ali gekeken. Daar waren ze 62 cent inclusief verzending. Ik heb er gelijk maar 3 besteld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
H-W schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:40:
Ik lees net dat het faillissement van Didi is uitgesproken. Ik hoor niet tot de doelgroep, maar het blijft spijtig.
En wat ik lees over extra online kopen en dan gratis terugsturen, ik denk dat die gedachte zijn langste tijd wel heeft gehad. Het is niet voor te houden voor webwinkels en bovendien leidt het ook tot verspilling.
Dat gaat de volgende grote slag worden 'de zonsondergang van de nationale webwinkels'.

Maar anno 2020 nog 81 filialen en 350 winkelpersoneel hebben, is er natuurlijk ook gewoon om vragen.
De makkelijkste exit voor deze BV-schuivers, is dan ook de keten met het meeste personeel en huurcontracten failliet laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:39

H-W

Tja als zelfs grote spelers in de online markt als Bol.com en Zalando geen winst kunnen maken, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb toch bij Economie op de HAVO geleerd dat zoiets wel belangrijk is voor het voortbestaan van je toko. Zeepbellen op basis van groeicijfers hebben in het verleden al voor meer problemen gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bol en zalando maken inmiddels beide wel een (bescheiden) winst. Hebben er wel heel wst jaartjes en miljarden door heengebrand... Waarbij je kan afvragen of de risico van investeringen verdedigbaar zijn met de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Vaak gaat het om strategische investeringen: Een groot marktaamdeel + big data is dan belangrijker dan winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
H-W schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:22:
Tja als zelfs grote spelers in de online markt als Bol.com en Zalando geen winst kunnen maken, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb toch bij Economie op de HAVO geleerd dat zoiets wel belangrijk is voor het voortbestaan van je toko. Zeepbellen op basis van groeicijfers hebben in het verleden al voor meer problemen gezorgd.
De cijfers van bol.com zijn helemaal niet publiek, dus hoe weet je dan of ze wel/geen winst maken? En zalando maakt gewoon winst volgens de nieuwsberichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 11:09
Met Casa gaat het ook al niet te best.

De familie Blokker (eigenaars) gaat er toch nog een kleine 70 miljoen instoppen:
De Nederlanders pompen 69,5 miljoen in Casa, door de inbreng van schulden. Het geld dient om het verlies van de afgelopen jaren te dempen, laat een woordvoerder via mail weten. Door de geldinjectie wordt het bedrijf gezonder en dat moet leveranciers meer vertrouwen geven.

Casa maakt al vijf jaar verlies. In het boekjaar dat in januari 2019 eindigde, ging het om 19 miljoen euro op 174 miljoen euro omzet. De hoeveelheid schulden steeg van 58 miljoen naar 110 miljoen euro. Het eigen vermogen daalde van 30 naar 11 miljoen euro.
Bovendien mispakte Casa zich aan e-commerce. De keten heeft pas sinds 2017 een webwinkel. Online bestelde producten moeten mensen afhalen in de winkels. Thuisleveringen zijn er niet. 'Een van onze problemen is dat de gemiddelde leeftijd van onze klanten hoog is', zei CEO Giane Van Landuyt in 2017.
https://www.tijd.be/onder...nde-Casa-winkels/10196550

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blik1984 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:46:
[...]

De cijfers van bol.com zijn helemaal niet publiek, dus hoe weet je dan of ze wel/geen winst maken? En zalando maakt gewoon winst volgens de nieuwsberichten.
Bol.com is van ahold.. en de getallen staan in het jaarverslag.. al kunnen/zijn bepaalde investeringen en kosten wat weggestopt zodat get mogelijk wat opgepoetst is. Een feit is dat Bol com een redelijk goed positief ebida heeft. Inmiddels drukt het niet meer zo hard (negatief) op de winst van ahold... Dus overall zijn ze heel dicht tegen breakeven (of winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
Ortep schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:18:
Soms verbaas ik me ook werkelijk over de prijsverschillen.
Wat ook meetelt is dat je tegenwoordig in de winkel online prijzen kunt vergelijken, smartphone met 4G en Google zijn je vriend.

Zelf dit weekend met mijn vrouw bij de Sligro een paar mooie pannen uitgezocht, een korte blik op internet leerde dat bij bol.com het tientjes goedkoper kon. Dan is het toch echt een foto van de serienummers en terug het schap in, 2 dagen later goedkoper thuisbezorgd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:15:
Bol en zalando maken inmiddels beide wel een (bescheiden) winst. Hebben er wel heel wst jaartjes en miljarden door heengebrand... Waarbij je kan afvragen of de risico van investeringen verdedigbaar zijn met de opbrengst.
Bol kan ook wel inpakken als Amazon dit jaar met een Nederlandse website komt: veel betere prijzen en betere service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:25:
[...]

Bol.com is van ahold.. en de getallen staan in het jaarverslag.. al kunnen/zijn bepaalde investeringen en kosten wat weggestopt zodat get mogelijk wat opgepoetst is. Een feit is dat Bol com een redelijk goed positief ebida heeft. Inmiddels drukt het niet meer zo hard (negatief) op de winst van ahold... Dus overall zijn ze heel dicht tegen breakeven (of winst)
En daarnaast moet je ook bedenken dat het voor Ahold ook om cashflow gaat. Ze kopen veel producten bij leveranciers die ze pas na 60 dagen betalen. Dus pak de omzet van AH en Bol.com en deel die door 6 en je ziet op wat voor een berg geld ze zitten. Dat kunnen ze goed inzetten om zaken te financieren in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:52
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:39:
[...]

Wat ook meetelt is dat je tegenwoordig in de winkel online prijzen kunt vergelijken, smartphone met 4G en Google zijn je vriend.

Zelf dit weekend met mijn vrouw bij de Sligro een paar mooie pannen uitgezocht, een korte blik op internet leerde dat bij bol.com het tientjes goedkoper kon. Dan is het toch echt een foto van de serienummers en terug het schap in, 2 dagen later goedkoper thuisbezorgd.
Mensen in de winkel zijn daar ook alert op. Ooit nieuwe snowboardschoenen nodig. Ik werd goed geholpen en wilde naderhand een fotootje maken van het merk/type om te onthouden dat het goede kanshebbers zijn (ik ging naar meer winkels), komt meneer direct naar mij toe dat hij niet wilde dat ik een foto maakte en online prijzen ging vergelijken. Ik snap hem wel maar het was mijn intentie totaal niet. Komt dan wel een beetje betuttelend over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
chrisborst schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:09:
[...]

En daarnaast moet je ook bedenken dat het voor Ahold ook om cashflow gaat. Ze kopen veel producten bij leveranciers die ze pas na 60 dagen betalen. Dus pak de omzet van AH en Bol.com en deel die door 6 en je ziet op wat voor een berg geld ze zitten. Dat kunnen ze goed inzetten om zaken te financieren in andere landen.
De vcijfers worden voor Bol.com alleen.uitgedrukt in consumentenbestedingen (en dat is niet hetzelfde als omzet!), aantal transacties etc..
Over winst- en verliescijfers wordt niet gerept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:31
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:39:
[...]

Is ergens ook logisch he, die fysieke winkels moeten betaald worden, het personeel, transport voor aanvullen van de winkel vanuit logistiek centrum. Dat heb je met een simpele webshop allemaal niet en je betaald dus ook (in)direct voor al die extra service.

Ik zeg niet dat je niet online moet bestellen, maar dit is juist een van de grote redenen waarom winkels het allemaal niet meer volhouden. Mensen komen in de winkel kijken en voelen, advies vragen en bestellen het vervolgens online voor 5-10 euro goedkoper, dan ben je ook gewoon zelf bezig met het kapot maken van alle winkels. En ja tuurlijk heb ik mij er zelf ook schuldig aan gemaakt ;). Maar ik probeer tegenwoordig wel wat bewuster keuzes hier in te maken. Ben ik goed geholpen door een winkel en weet ik (meestal vantevoren al) dat het wel ietsje duurder is? Zal ik in veel gevallen toch in die winkel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
chrisborst schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:09:
[...]

Dat was een aantal jaar geleden een flink deel van het verdienmodel van supermarkten. Gratis cash, artikelen werden gemiddeld binnen 3 a 4 dagen verkocht maar de levernancier werd pas na 30 of 60 dagen betaald. grofweg 10 keer de waarde van je winkelvoorraad cash.

Maar met de huidige rente? Cash hebben gaat bijna geld kosten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ergens is het wel grappig, voor mij gevoel was ik er vroeg bij mij het online aanschaffen van producten en ook vanuit het buitenland. Maar tegenwoordig voel ik er toch meer voor om producten, mits het verschil niet te groot is, gewoon in de winkel te halen. Maak het trouwens ook wel eens mee dat de fysieke winkel goedkoper is dan de grote e-tailers.

Kleding online kopen zal ik nooit snappen en is niet voor mij weg gelegd. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar iedere keer eindigde het in een teleurstelling doordat o.a. de pasvorm en of kwaliteit anders was dan verwacht (dit is incl. bon prix)
sambalbaj schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:26:
[...]
Dat gaat de volgende grote slag worden 'de zonsondergang van de nationale webwinkels'.
Grote kans. Als ik om mij heen kijk hoe gewoon het lijkt te worden om meuk uit China te laten komen of via Amazon te bestellen is dat bizar. Het helpt inderdaad ook niet dat mensen in mijn ogen misbruik maken van het retourneren van producten door bijvoorbeeld kleding in meerdere maten te bestellen.
Ortep schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:18:
[...]

Soms verbaas ik me ook werkelijk over de prijsverschillen. Ik zwem regelmatig en ik gebruik daarbij een neusclip. Die zet je op je neus zodat er geen water in kan krijgen.

De mijne was kapot en ik wilde een nieuwe. Die kost iets van rond de 10 euro bij de reguliere handel. Ik vond het nogal duur dus ik ging online kijken. En ja hoor, bij een sportzaak aan de andere kant van Nederland was hij iets van 7.95. Daar kwam dan wel iets van 4.95 aan verzendkosten bij.
Toen even bij Ali gekeken. Daar waren ze 62 cent inclusief verzending. Ik heb er gelijk maar 3 besteld.
Zolang Nederlandse winkel zaken als belasting (+btw op het product) en normale transportkosten moeten betalen kunnen ze natuurlijk nooit tegen ome Ali op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18

paQ

H-W schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:40:

dat den ik ook ja.
Dat is voor grote spelers echt een enorme kostenpost.
Ze (grotere webshops) proberen nu ook al allerlei zaken met augmented reality e.d. om te zien hoe die trui je staat, of hoe de TV in de woonkamer nu precies zal staan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Scrtz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:19:
Mensen komen in de winkel kijken en voelen, advies vragen en bestellen het vervolgens online voor 5-10 euro goedkoper, dan ben je ook gewoon zelf bezig met het kapot maken van alle winkels.
Een paar euro vind ik niet erg, maar als het in het geval van die pannen op de hele set 30% (70 euro) scheelt bestel ik toch echt online. Men kan niet verwachten dat het grote publiek dat soort verschillen blijft ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
En dat is eigenlijk ook een ernstige ontwikkeling. De webshops hebben vaak diepere zakken om het verlies op retourzendingen op te vangen en zetten daarmee de norm waardoor het voor kleinere zaken moeilijk concurreren is.
Daarna hebben die grotere zaken de investeringskracht om dergelijke AR toe te voegen aan hun product informatie.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Caayn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:39:

[...]
Zolang Nederlandse winkel zaken als belasting (+btw op het product) en normale transportkosten moeten betalen kunnen ze natuurlijk nooit tegen ome Ali op.
Misschien nog wel een grotere factor: uitbuiting en vervuiling: Jouw pakketje van Ali lijkt goedkoop maar dat komt omdat arbeiders en.mileu het grootste deel van de prijs betalen. M.a.w.: Op de factuur die jij krijgt ontbreekt een bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@H-W Met het gratis terugsturen hebben webwinkels zich ook aardig in de vingers gesneden, lijkt me. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig online shoppen, lijkt me dat geen houdbare zaak. Mijn vrouw heeft een tijdje bij een online kledingwinkel gewerkt. Daar werden gewoon meerdere kledingstukken in verschillende maten besteld en van de 20+ producten, werd er, met een beetje geluk, 1 gekocht, maar nog vaker kwam alles retour, regelmatig ook gedragen.

Als men alleen al eens de kosten voor het retour zenden weer zou rekenen, dat zou een enorme hoeveelheid transport schelen, lijkt me. Ook goed voor het milieu.

Zelf proberen we toch zoveel mogelijk gewoon bij plaatselijke of regionale winkels te kopen. Afgelopen weekend nog twee fietsen gekocht voor vrouwlief en mij. Gewoon bij de winkel hier in de buurt. Fantastisch geholpen door de verkoper, proefritjes gemaakt en achteraf ook niet eens duurder dan online. Er was één winkel 2 tientjes goedkoper, maar dan moest je de fiets zelf afmonteren. Als je dan voor die 2 tientjes gaat, ben je jezelf te stom af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Laatst online: 11-07 13:49
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:55:
[...]

Een paar euro vind ik niet erg, maar als het in het geval van die pannen op de hele set 30% (70 euro) scheelt bestel ik toch echt online. Men kan niet verwachten dat het grote publiek dat soort verschillen blijft ophoesten.
Dat is prima, maar dan kunnen wij ook niet verwachten dat er fysieke winkels blijven bestaan.

Je betaalt niet enkel voor de producten, maar ook voor het aanwezige personeel/pand etc.

Dat je daar niet voor kiest is natuurlijk prima, maar wij als consumenten moeten niet op service rekenen waar we niet voor wensen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
smurfinmark schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:02:
Dat je daar niet voor kiest is natuurlijk prima, maar wij als consumenten moeten niet op service rekenen waar we niet voor wensen te betalen.
Maar wat voor 'service' is dat dan?

Online heb je veel betere informatie en eerlijker reviews dan de verkoper ooit zou kunnen/willen geven. Weet je precies wat je zoekt dan verliest de fysieke winkel altijd, tenzij je echt iets extra's biedt zoals bij skischoenen bootfitting of een oefenveldje waar je de verschillende hockeysticks kunt uitproberen.

Wat je steeds meer ziet is een beperkt aantal fysieke winkels bij een groot webwinkel magazijn, dan kan je toch even het product aanraken en zien tegen dezelfde prijs als dat je het online zou hebben gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Caayn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:39:

De BTW en de invoerrechten op een neusclip van 62 cent maken dat ding natuurlijk hooguit 85 cent. En ook de Chinese webshop maakt winst. Ik neem aan dat je korting kan krijgen als er bv 10 afneemt. Dan zal je ze inclusief BTW en invoerrechten wel voor 62 cent kunnen krijgen. Bovendien zitten er geen invoerrechten op zulke goedkope zaken. Dan kosten ze de winkelier dus gewoon 75 cent.

Ik heb de clips in huis en heb ze bekeken. Ze zijn _exact_ gelijk aan de oude clip die ik in Nederland kocht. Zelfs de naadjes van de siliconen die er om zitten hebben dezelfde machine afdruk. Ik keek net nog even in mijn oude bestelling. Ze kosten inmiddels nog maar 37 cent in China als je er 5 of meer bestelt

Met andere woorden: De winkels hier in Nederland kopen ze natuurlijk ook gewoon in China en laten de prijs 15 keer over de kop gaan. En bv die verzendkosten zijn absurd. Die dingen wegen een paar gram. Stop ze in een envelop en stuur ze als brief en niet als pakje. Dat bespaart nog inpak werk, een doosje en plakband ook.

Juist dit gedrag zorgt er voor dat ik veel sneller uitwijk naar Ali voor dit soort dingen. Deze winkels zijn mijn klandizie kwijt en krijgen het nooit meer terug. Als ze niet zo inhalig waren geweest en bv 4.95 gevraagd hadden voor die clips had ik niet eens gezocht op Ali.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 08-01-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:58:
[...]

Misschien nog wel een grotere factor: uitbuiting en vervuiling: Jouw pakketje van Ali lijkt goedkoop maar dat komt omdat arbeiders en.mileu het grootste deel van de prijs betalen. M.a.w.: Op de factuur die jij krijgt ontbreekt een bedrag...
En hoe weet je dat er geen sprake van uitbuiting of vervuiling is geweest als je wel de hoofdprijs betaalt? Ik vind dat nog het grootste probleem. In hoeverre krijg meer geboden voor de substantieel hogere meerprijs? Dat is nauwelijks te beoordelen. Ik betaal graag meer voor hogere kwaliteit (in brede zin: inclusief milieu-effect, geen kinderhandjes, hoogwaardige materialen) maar dan wil ik wel weten waar ik voor betaal. Zo probeer ik wollen producten te betrekken uit Texel (ipv Ugg), mijd ik 'cheap' kledingwinkels en koop ik kleding in zoveel mogelijk natuurlijke materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 22:21
wolly_a schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:59:
Zelf proberen we toch zoveel mogelijk gewoon bij plaatselijke of regionale winkels te kopen.
Dat proberen wij hier ook. Maar als die fietsenwinkel € 300,00 duurder is dan koop ik hem toch lekker online.

Het lastige met lokale winkels is dat als je iets specifieks zoekt je niet weet of ze het hebben en of dat ze het op voorraad hebben en wat het kost. Vergelijken is gewoon heel erg lastig. Je moet al naar de winkel, parkeergeld betalen en vaak kom je erachter dat ze iets helemaal niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
desmond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:16:
[...]

En hoe weet je dat er geen sprake van uitbuiting of vervuiling is geweest als je wel de hoofdprijs betaalt? Ik vind dat nog het grootste probleem. In hoeverre krijg meer geboden voor de substantieel hogere meerprijs? Dat is nauwelijks te beoordelen. Ik betaal graag meer voor hogere kwaliteit (in brede zin: inclusief milieu-effect, geen kinderhandjes, hoogwaardige materialen) maar dan wil ik wel weten waar ik voor betaal. Zo probeer ik wollen producten te betrekken uit Texel (ipv Ugg), mijd ik 'cheap' kledingwinkels en koop ik kleding in zoveel mogelijk natuurlijke materialen.
Als je iets koopt dat erg goedkoop nis weet je zeker dat iemand anders of het milieu de werkelijke prijs betaalt. En van een heleboel producten is de duurzaamheid tegenwoordig vrij betrouwbaar gecertificeerd. Daarbij komt dat winkels in Nederland zich in ieder geval aan Europese en Nederlandse wetgeving moeten houden wat betreft arbeidsomstandigheden, gifstoffen etc. Bij de meeste producten op Ali is de controle daarop zo goed als fictief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Highfive95 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Dat proberen wij hier ook. Maar als die fietsenwinkel € 300,00 duurder is dan koop ik hem toch lekker online.

Het lastige met lokale winkels is dat als je iets specifieks zoekt je niet weet of ze het hebben en of dat ze het op voorraad hebben en wat het kost. Vergelijken is gewoon heel erg lastig. Je moet al naar de winkel, parkeergeld betalen en vaak kom je erachter dat ze iets helemaal niet hebben.
Dat van die 300 euro duurder komt zeker voor, maar je noemt nu ook een hele rij excuses op om maar niet van de bank te komen en te gaan winkelen. Ik bedoel niet dat dit perse om jou gaat, maar het zijn de standaard excuses die mensen altijd opnoemen:
- In de winkel is het duurder
- Dan moet je parkeergeld betalen
- In de winkel hebben ze lang niet alles
- Ja, maar dan moet ik wachten in de rij
- De verkoper heeft toch geen verstand van zaken
- Etc.

Even mijn specifieke voorbeeld van onze fietsen. Ik werd al snel geholpen na binnenkomst, maar niet opdringerig snel. Wat ik al aangaf, de prijs op internet was bij allerlei online fietsenshops gelijk, duurder of iets goedkoper maar dan incompleet.

De verkoper had kennis van zaken. Dat geldt overigens vaak niet voor de Mediamarkt, maar ik zie dat meer als een grote schuur waar je toevallig ook binnen kunt lopen en dat is ook zeker geen lokale winkel.

We konden lekker wat rondfietsen om te proberen. Dat kun je bij een webshop al helemaal niet.

Parkeergeld moesten we betalen, maar we hebben meteen een broodje gegeten in een broodjeszaak, waar we nog wat bekenden tegen kwamen en daar hebben we gezellig mee gepraat. Ik vond de beleving van het shoppen ook wel prettig. Dat ontbreekt bij het online bestellen geheel, dat is wat rond klikken.

Wat betreft prijzen kom ik in winkels ook steeds vaker prijzen tegen die goed kunnen concurreren met online prijzen. Pas nog bijvoorbeeld USB sticks gekocht in de plaatselijke elektrozaak, 32GB voor 6 euro. Online vind ik maar weinig shops die goedkoper zijn en daar komen er ook nog verzendkosten bij.

Tuurlijk bestel ik ook online, maar dat komt ook omdat producten niet meer in de regio te krijgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Highfive95 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat de lokale winkel helemaal niet in staat is om werkelijk 'alles' op voorraad te hebben. Dat kan je ook niet verwachten. Die heeft alleen een kans van overleven als hij exact zijn locale doelgroep kan bedienen. En dat verliest hij altijd als je een TV of een fiets online voor honderden euro's minder kan leveren. Of hij verliest klanten als die, zoals ik met mijn neusclip, het gevoel krijgen dat ze getild worden.

Ik geef het bespaarde geld liever uit om bij een lokaal restaurant uitgebreid te gaan eten met mijn vrouw. Daar heb ik meer plezier van dan van de zogenaamde service van een glazig kijkende puber op zaterdag bij Expert. Die 'verkoop adviseur' weet meestal minder van de producten dan ik.

Ik heb hier in de buurt een buurtsuper. Heel klein. Daar hebben al veel bedrijven hun tanden op kapot gebeten. Er heeft een C1000 in gezeten, een Spar, een lokaal iets en nog een paar anderen. Het werd steeds een mislukking. De melk was altijd bijna op datum, de eieren oud en als je zaterdagavond nog een kratje bier wilde was het er niet. Dus iedereen reed ze voorbij en ging naar de stad.

Toen kwam AH er in. Die zijn specialist in just in time bezorging. Alles is er, vers brood, leuke speciale kaasjes en worst. Verse melk en eieren. Vriendelijk personeel dat je goede avond wenst als je binnen stapt. De winkel loop als een trein en gaat tegenwoordig ook op zondag open. Het is er gewoon druk.

Dus als je levert wat mensen willen dan heb je bestaansrecht.

Er is echt geen behoefte aan de 500ste bijna identieke kleding keten waar een jeans ook gewoon blauw of zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ortep schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat de lokale winkel helemaal niet in staat is om werkelijk 'alles' op voorraad te hebben. Dat kan je ook niet verwachten. Die heeft alleen een kans van overleven als hij exact zijn locale doelgroep kan bedienen. En dat verliest hij altijd als je een TV of een fiets online voor honderden euro's minder kan leveren. Of hij verliest klanten als die, zoals ik met mijn neusclip, het gevoel krijgen dat ze getild worden.

Ik geef het bespaarde geld liever uit om bij een lokaal restaurant uitgebreid te gaan eten met mijn vrouw. Daar heb ik meer plezier van dan van de zogenaamde service van een glazig kijkende puber op zaterdag bij Expert. Die 'verkoop adviseur' weet meestal minder van de producten dan ik.

Ik heb hier in de buurt een buurtsuper. Heel klein. Daar hebben al veel bedrijven hun tanden op kapot gebeten. Er heeft een C1000 in gezeten, een Spar, een lokaal iets en nog een paar anderen. Het werd steeds een mislukking. De melk was altijd bijna op datum, de eieren oud en als je zaterdagavond nog een kratje bier wilde was het er niet. Dus iedereen reed ze voorbij en ging naar de stad.

Toen kwam AH er in. Die zijn specialist in just in time bezorging. Alles is er, vers brood, leuke speciale kaasjes en worst. Verse melk en eieren. Vriendelijk personeel dat je goede avond wenst als je binnen stapt. De winkel loop als een trein en gaat tegenwoordig ook op zondag open. Het is er gewoon druk.

Dus als je levert wat mensen willen dan heb je bestaansrecht.

Er is echt geen behoefte aan de 500ste bijna identieke kleding keten waar een jeans ook gewoon blauw of zwart is.
Het beeld dat jij schetst van de retail is een karikatuur. Maar als je alleen maar het onderste uit de kan wilt hebben kom je vanzelf terecht bij zaken die te weinig overhouden om service te kunnen bieden, personeel fatsoenlijk te betalen en te trainen, kennis en voorraden op peil te houden etc. Zoekt en gij zult vinden..... Daarbij kan iedereen een winkel opnoemen waar je belabberd wordt behandeld en waar de prijzen (te) hoog zijn maar dat is niet representatief voor de hele retail! (Ook online zijn die voorbeelden makkelijk te vincen overigens) Ook een fatsoenlijke retailer heeft tegenwoordoig een online poot. Wat niet op voorraad is kan vaak besteld worden en acceptabel snel worden afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:37:
Ook een fatsoenlijke retailer heeft tegenwoordig een online poot. Wat niet op voorraad is kan vaak besteld worden en acceptabel snel worden afgeleverd.
De belangrijkste reden dat ik een fysieke winkel bezoek is omdat ik het product gelijk mee wil nemen, in een winkel bestellen heeft meestal een veel langere levertijd dan bij de gespecialiseerde webwinkels. Heb dat een keer bij de fysieke Blokker geprobeerd en meer dan een week op mijn keukenapparaat moeten wachten, dan ben je daarna wel genezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:48:
[...]

De belangrijkste reden dat ik een fysieke winkel bezoek is omdat ik het product gelijk mee wil nemen, in een winkel bestellen heeft meestal een veel langere levertijd dan bij de gespecialiseerde webwinkels. Heb dat een keer bij de fysieke Blokker geprobeerd en heb toen meer dan een week op mijn keukenapparaat moeten wachten, dan ben je daarna wel genezen...
Ik had deze reactie al verwacht maar dat is vaak allang niet meer zo. Dat Blokker zijn zaakjes niet op orde heeft weten we, maar dat is gelukkig niet symptomatisch voor een heleboel andere retailers. En wel grappig om naast dit argument in dit topic ook de argumenten van Ali-adepten te lezen die kennelijk wel bereid zijn weken of soms maanden te wachten om maar voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.... Er is altijd wel een smoesje te vinden om maar niet in een fysieke winkel te willen kopen..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:53:
[...]

En wel grappig om naast dit argument in dit topic ook de argumenten van Ali-adepten te lezen die kennelijk wel bereid zijn weken of soms maanden te wachten om maar voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.... Er is altijd wel een smoesje te vinden om maar niet in een fysieke winkel te willen kopen..... :'(
Euh...jij noemde mijn ervaring met bv mijn neusclip een karikatuur? Ik heb het dus bij meerdere zaken in Nederland geprobeerd. En die konden alleen voor een belachelijke prijs leveren. Bovendien moest ik het daar ook laten bezorgen.
En bij ali zijn de levertijden ook geen maanden. Als het lang duurt 3 weken. En vaak ongeveer een week. Probeer maar eens wat bij Amazon.de wat te bestellen. Mijn laatste aankoop daar duurde ZES weken. Ik heb gecanceld.

En als je goed gelezen had wat is schreef had je kunnen zien dat ik wel zeker zeg dat als er geleverd wordt wat mensen willen de zaak bestaansrecht heeft. Zoals mijn buurt super en een paar uitstekende restaurants waar je ongeveer een maand van te voren moet reserveren om een 'menuutje' van 200 euro te kunnen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:25:
[...]

De getallen van bol.com staan niet expliciet vermeld in het jaarverslag, dus daar kun je niet vanuit gaan. Ahold publiceert de online omzet incl. de online boodschappen-tak. Dus dan wordt het al vrij ingewikkeld om daar een conclusie uit te halen
gold_dust schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:48:
[...]

Bol kan ook wel inpakken als Amazon dit jaar met een Nederlandse website komt: veel betere prijzen en betere service.
Eerst maar eens afwachten:
- Nog onbekend hoe groot ze gaan starten
- prijspeil waarmee ze starten is onbekend, meestal start Amazon met een prijspeil dat aan de markt voldoet en niet met de laagste prijs mogelijk
- Zo veel beter is die service van Amazon niet, enige wat Amazon sneller doet is met een klacht direct het geld terugstorten. Maar dat vind ik niet direct een betere service. Onder service valt ook levertijd, en daarin is bol.com toch echt wel de koning.

Ik denk dat 1 ding wel duidelijk is, op prijs zal bol.com het nooit kunnen winnen, want Amazon heeft veel diepere zakken

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 08-01-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Online heb je veel betere informatie en eerlijker reviews dan de verkoper ooit zou kunnen/willen geven. Weet je precies wat je zoekt dan verliest de fysieke winkel altijd, tenzij je echt iets extra's biedt zoals bij skischoenen bootfitting of een oefenveldje waar je de verschillende hockeysticks kunt uitproberen.

Wat je steeds meer ziet is een beperkt aantal fysieke winkels bij een groot webwinkel magazijn, dan kan je toch even het product aanraken en zien tegen dezelfde prijs als dat je het online zou hebben gekocht.
De service is de fysieke aanwezigheid van het product, het personeel dat je helpt.

Wanneer je daar geen waarde aan hecht, wat doe je dan in de winkel?

Dat de markt een bepaalde kant uit beweegt zie ik ook wel, maar waar ik me aan stoor is dat mensen fysieke winkels gebruikem om een keuze te maken, en vervolgens bij degoedkoopste online zaak te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Voor meer specialistische spullen is een fysieke winkel met specialistische verkopers nog wel een meerwaarde. Je ziet soms ook dat die winkels wel een webshop hebben maar alleen de eenvoudigere artikelen online aanbieden.
De kunst is dus om die winkels te herkennen en hun de omzet te gunnen. Dan houden ze bestaansrecht. (Ik zie dat zelf bijvoorbeeld bij sportzaken die zich puur op een sport richten en waarbij het personeel zelf op hoog niveau speelt)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ortep schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Euh...jij noemde mijn ervaring met bv mijn neusclip een karikatuur?

[...]
Nee, ik heb er impliciet wel andere dingen over gezegd....
En als je goed gelezen had
Ehh, Als je goed leest ( >:) )zie je dat ik vind dat het beeld wat je van de retail schetst (en met jou vele anderen) een karikatuur is. Iets met selectief winkelen en argumenten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:03
Ik denk dat je online genoeg mogelijkheden hebt om een product te kiezen.
Zo heb je Youtube waar je het product kunt zien en je hebt allerlei review sites.
Uiteindelijk kun je dan het juiste product kiezen en de voor jou beste leverancier en prijs.

Waarom zou je dan winkels af gaan struinen op zoek naar het product die ze waarschijnlijk niet eens in de winkel hebben staan?

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 22:21
@wolly_a
De excuses om niet van de bank te komen zijn ook vaak de waarheid. Lokale ondernemers zijn vaak duur, leveren slechte service, hebben slechte productkennis en ze hebben vaak niet alles. Ik zie het zo vaak hier in de omgeving. Het lijkt wel of een klant in de zaak een bedreiging is. Ja sorry, dan bestel ik het wel online.

Dit zijn de bedrijven die slecht draaien. De bedrijven die wel goed draaien zijn de bedrijven waarbij deze excuses niet van toepassing zijn. De leveren wel service en een goede beleving. En dan vind ik dat soms de prijs best iets hoger mag zijn. Heb ik een probleem met iets weet ik in ieder geval zeker dat ik geholpen wordt in deze winkel.

Ik probeer het meestal wel eerst lokaal, maar als ik merk dat ik dat ik als bedreiging wordt gezien in een winkel dan houdt het voor mij op. Dan is dat de eerste en de laatste keer.

Nu is winkelen niet mijn favoriete hobby en dus kom ik niet zo heel vaak in de binnenstad hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@smurfinmark @Ankona
Het is echt niet zo dat ik bewust naar zo'n winkel toe ga om alleen te kijken, heb bij de kassa van de Sligro genoeg afgetikt. Als de fysieke anonieme dozenschuiver als de Sligro/Makro/MediaMarkt veel duurder blijkt te zijn dan is het echter een kleine moeite om thuis online te bestellen, bij de kleine speciaalzaak op de hoek is dat voor mij anders ook al moet daar het verschil niet te groot zijn.

Zoals ik eerder al aangaf: een goede specialistische winkel met personeel wat echt wat toevoegt en ruimte biedt om de hockeystick uit te proberen of de schoenen te passen mag best wat meer kosten. Dan moet die toegevoegde waarde er wel zijn, als iets door de winkel besteld moet worden voel ik me verplicht het ook af te nemen waar bij de webwinkel je het gratis kunt terugsturen als het niet bevalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:53:
[...]

Ik had deze reactie al verwacht maar dat is vaak allang niet meer zo. Dat Blokker zijn zaakjes niet op orde heeft weten we, maar dat is gelukkig niet symptomatisch voor een heleboel andere retailers. En wel grappig om naast dit argument in dit topic ook de argumenten van Ali-adepten te lezen die kennelijk wel bereid zijn weken of soms maanden te wachten om maar voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.... Er is altijd wel een smoesje te vinden om maar niet in een fysieke winkel te willen kopen..... :'(
Niemand heeft 'smoesjes' nodig om (niet) in een fysieke winkel te kopen.

Twee decennia geleden hadden de fysieke winkels een marktaandeel van 100%. We wisten als consument niet beter. Online is er toen langzaam bijgekomen en heeft een steeds groter deel van de markt gepakt. Zowel bij de nieuwe consumenten (jongeren) als de ouderen (die hun hele leven niks anders kenden dan fysieke winkels).

Ondanks dat de loop naar fysieke winkels er dus voor 100% in zat en we niet beter wisten is er een steeds grotere verschuiving naar online.

Blijkbaar biedt online shoppen voor veel consumenten dus enorme voordelen ten opzichte van het kopen in fysieke winkels. Dat heeft niks met smoesjes of aversie te maken.

Fysieke winkel: Moet je naartoe (kost tijd, moeite en brandstofkosten). Kunnen parkeerkosten bijkomen. Onzekerheid of het gezochte product voorradig is (men kan bestellen, maar dan moet je er nog een keer naartoe).

Online winkel: Zit letterlijk onder je vingers. In de regel een lagere prijs. Direct zekerheid dat je je spullen de volgende of zelfs dezelfde dag nog in huis hebt. Spullen worden bij je thuis bezorgd. Meer rechten bij retour.

Dat zijn geen smoesjes, dat is de keiharde realiteit. Benijd de eigenaren van fysieke winkels niet, want hier is simpelweg niet tegenop te concurreren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Altijd weer interessant en vermakelijk om die discussies over de al dan niet bestaande 'service' c.q. toegevoegde waarde van de lokale winkelier te lezen. :+

Blijkbaar wonen velen, die er prat op gaan om lokaal te kopen, in de nabijheid van een winkel.
Besef echter dat in menige (kleinere) stad/dorp die non-food winkels er gewoonweg niet meer zijn!
M.a.w. dan valt er weinig te kiezen. :-(

En de service van de online toko? Nou, mijn ervaringen (mijn eerste online bestelling via o.a. eBay dateert uit 2006!) is stukken beter dan dat ik ooit heb meegemaakt bij stenen winkels.
Zelfs in de 1980's (!) bestelde ik al dingen in het buitenland, bij winkels die ik fysiek niet kon bezoeken. Ook toen al omdat ze die spullen (computerapparatuur, TRS-80, Sinclair QL, e.d.) hier in Nederland niet leverden en/of veel duurder waren.
M.a.w. zo nieuw is het nou ook weer niet.
Alleen het middel van communicatie (postorderboeken en briefkaartjes versus online catalogussen) is geëvolueerd.

Is alles dan koek en ei bij de online platformen? Nee, dat ook niet.
Maar ze doen wel hun uiterste best: ehtweak in "Amazon Prime in Nederland"
En er zijn periodes waarbij het een rommeltje is bij de logistieke afhandeling:
ehtweak in "Werkende T&T van DHL voor amazon.de zendingen?"
We weten ook allemaal over de ergernissen bij PostNL. De diverse forums staan er vol mee. :X

Kleding en schoeisel is al vaker ter sprake gekomen.
Dit: ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"
lijkt me nou juist iets waar de online kledinghandel kan innoveren. Op zich geen nieuw idee; maar waarom zoiets (imho heel logisch) niet doorgevoerd wordt? Geen idee...

Zo is er iemand alhier die fervent de stenen winkel promoot omdat 'ie zelf een horeca gelegenheid heeft. ;) Nou, prima. Maar als ik het geld overheb voor vers gebrande koffiebonen en ik kan kiezen tussen 60km met de auto heen en weer rijden, parkeergeneuzel op de koop toe moet nemen versus diezelfde bonen online bestellen; dan weet ik het wel... O-)

Oh ja, ik heb familieleden met online/offline winkels. Nou als ik zie hoeveel gezeik dat dat oplevert in die fysieke winkel; nee dank je. ;w
En, ook de online handel kent z'n nukken en grillen met consumenten die het bloed onder je nagels vandaan halen of misbruik maken van wettelijke mogelijkheden. Maar dat is wat minder erg dan bij de offline winkel.

Kleine correctie: er is er eentje die een hele specifieke winkel heeft en die weigert om online aanwezig te zijn. Daar komen de mensen idd van tientallen kilometers ver naar toe. Voor soms aankopen van slechts een paar tientjes. Maar dat is wel een bijzondere uitzondering.
alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Idd! De wereld is veranderd.
Dat zijn geen smoesjes, dat is de keiharde realiteit. Benijd de eigenaren van fysieke winkels niet, want hier is simpelweg niet tegenop te concurreren.
Me too; ik zou geen fysieke winkel willen uitbaten met het idee er ook nog wat aan te verdienen...

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 08-01-2020 11:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Twee decennia geleden hadden de fysieke winkels een marktaandeel van 100%. We wisten als consument niet beter. Online is er toen langzaam bijgekomen en heeft een steeds groter deel van de markt gepakt. Zowel bij de nieuwe consumenten (jongeren) als de ouderen (die hun hele leven niks anders kenden dan fysieke winkels).

Ondanks dat de loop naar fysieke winkels er dus voor 100% in zat en we niet beter wisten is er een steeds grotere verschuiving naar online.

Blijkbaar biedt online shoppen voor veel consumenten dus enorme voordelen ten opzichte van het kopen in fysieke winkels. Dat heeft niks met smoesjes of aversie te maken.

Fysieke winkel: Moet je naartoe (kost tijd, moeite en brandstofkosten). Kunnen parkeerkosten bijkomen. Onzekerheid of het gezochte product voorradig is (men kan bestellen, maar dan moet je er nog een keer naartoe).

Online winkel: Zit letterlijk onder je vingers. In de regel een lagere prijs. Direct zekerheid dat je je spullen de volgende of zelfs dezelfde dag nog in huis hebt. Spullen worden bij je thuis bezorgd. Meer rechten bij retour.

Allemaal waar, online is laagdrempelig maar ik verzet me vooral tegen de anekdotische gelegenheidsargumenten die worden gegeven die vaak geen realistisch beeld van de retail geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Dankzij internet en de online massa winkels is het juist voor de speciaal zaken veel makkelijker om zich te onderscheiden.
Als ik service/advies nodig heb vind ik het geen probleem om er 50-100 km voor te rijden. Die zaak moet dan wel online zichtbaar zijn en goed bereikbaar zijn (dus goede parkeer gelegenheid en niet in een vage binnenstad zitten)

Het koren is juist van het kaf gescheiden. De zaken zonder meerwaarde zijn omgevallen. Alleen de speciaalzaken zelf moeten wel met de tijd meegaan en zich zichtbaar maken en niet alleen op de goede naam in de lokale mond tot mond reclame leunen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:12:

Zo is er iemand alhier die fervent de stenen winkel promoot omdat 'ie zelf een horeca gelegenheid heeft. ;) Nou, prima. Maar als ik het geld overheb voor vers gebrande koffiebonen en ik kan kiezen tussen 60km met de auto heen en weer rijden, parkeergeneuzel op de koop toe moet nemen versus diezelfde bonen online bestellen; dan weet ik het wel... O-)

[...]

Me too; ik zou geen fysieke winkel willen uitbaten met het idee er ook nog wat aan te verdienen...
Geen idee of ik me aangesproken zou moeten voelen maar als dat zo is mag je ook rechtstreeks tegen mij praten. Als je er geen behoefte aan hebt om in een fysieke winkel te komen, te praten met een specialist, koffie te proeven etc. dan kan je ook bij ons online bestellen hoor. Ja ik heb een stenen winkel (en geen horeca!), het gaat uitstekend en ik zal vast ook een gekleurde bril ophebben maar ik denk voldoende te weten over retail en productie- en verkoopketens om te kunnen zeggen dat sommigen een behoorlijk vertekend beeld hebben van online en fysieke retail, maw vooral zien wat ze willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz Ik vind het knap van je dat je fysieke winkel uitstekend loopt!
Houden zo. d:)b
Maar ik benijd je niet... :N

En nee, ik heb geen vertekend beeld van online/offline retail (zie mijn vele eerdere concrete vaststellingen en interne observaties). Ik zie (al tientallen jaren) en constateer de realiteit. En die is niet altijd fraai, of beter gezegd, die is gewoonweg 'lastig'. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:58:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar zo komt het een beetje over alsof producten in Nederlandse winkels die prijs wel betalen.
De echte troep daargelaten, maar het merendeel van de spullen die hier in de winkel liggen komt ook uit China. Het is wat naïef om te denken dat de hoge prijs hier ten goede komt aan de zaken die je noemt. Kijk alleen al naar kleding, die hele industrie laat de boel maken in lagelonenlanden. Alles boven de kostprijs gaat naar winkelpanden, personeel en marketing. Wat de meeste merken doen aan betere arbeidsomstandigheden en duurzaamheid is nog altijd minimaal en puur voor de buitenwereld.

Je kunt je zelfs afvragen of het in sommige gevallen en op de lange termijn niet beter is om direct via Ali te bestellen, zo zet je machtige Westerse bedrijven buitenspel (die, als je niet aan hun voorwaarden wilt voordoen, wel een ander Chinees fabriekje vinden om hun spul te fabriceren) en bestel je soms direct bij een fabrikant. De onderlinge concurrentie tussen fabrikanten daar is misschien gezonder dan de Westerse inmenging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Tom schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:04:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar zo komt het een beetje over alsof producten in Nederlandse winkels die prijs wel betalen.
De echte troep daargelaten, maar het merendeel van de spullen die hier in de winkel liggen komt ook uit China. Het is wat naïef om te denken dat de hoge prijs hier ten goede komt aan de zaken die je noemt. Kijk alleen al naar kleding, die hele industrie laat de boel maken in lagelonenlanden. Alles boven de kostprijs gaat naar winkelpanden, personeel en marketing. Wat de meeste merken doen aan betere arbeidsomstandigheden en duurzaamheid is nog altijd minimaal en puur voor de buitenwereld.

Je kunt je zelfs afvragen of het in sommige gevallen en op de lange termijn niet beter is om direct via Ali te bestellen, zo zet je machtige Westerse bedrijven buitenspel (die, als je niet aan hun voorwaarden wilt voordoen, wel een ander Chinees fabriekje vinden om hun spul te fabriceren) en bestel je soms direct bij een fabrikant. De onderlinge concurrentie tussen fabrikanten daar is misschien gezonder dan de Westerse inmenging.
Nou, ik denk dat je als consument best wat meer moeite mag doen om je bewust te zijn wat je koopt, en wat er verderop in de keten gebeurt. Er zijn voldoende alternatieven die niet alleen voor de bühne zijn. En de grote jongens boycotten verandert niets aan de vraag naar goedkope troep. Zolang consumenten nog voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten blijven dit soort misstanden bestaan, of ze nu door kleine webwinkeltjes of door grote concerns in stand worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ankona schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:20:
Het koren is juist van het kaf gescheiden. De zaken zonder meerwaarde zijn omgevallen. Alleen de speciaalzaken zelf moeten wel met de tijd meegaan en zich zichtbaar maken en niet alleen op de goede naam in de lokale mond tot mond reclame leunen.
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan.

Ik denk dat het op de langere termijn voor sommige steden misschien helemaal niet zo gek is als er minder stenen retail is. Dan kunnen veel van die bedrijfspanden omgetoverd worden tot woonruimte om die krapte in die steden op te vangenop te vangen. Voor een stad als Groningen lijkt het me bijvoorbeeld niet erg als er alleen maar horeca, wat speciaalzaken en een aantal grotere ketens overblijven.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Dwarlorf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:29:
[...]

Ja, zo kijk ik er ook tegenaan.

Ik denk dat het op de langere termijn voor sommige steden misschien helemaal niet zo gek is als er minder stenen retail is. Dan kunnen veel van die bedrijfspanden omgetoverd worden tot woonruimte om die krapte in die steden op te vangenop te vangen. Voor een stad als Groningen lijkt het me bijvoorbeeld niet erg als er alleen maar horeca, wat speciaalzaken en een aantal grotere ketens overblijven.
Juist een stad als Groningen met een enorme regiofunctie en veel toeristen zou het goed moeten doen voor fysieke winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:45:
[...]

Juist een stad als Groningen met een enorme regiofunctie en veel toeristen zou het goed moeten doen voor fysieke winkels.
Juist, Groningen is ongeveer het slechtste voorbeeld hiervoor. In de omgeving zijn er weinig alternatieven dus zou Groningen juist zo ongeveer alles moeten kunnen hebben. Maar dat er grote winkelcentra gebouwd worden in gebieden als Rijswijk (vs. Den Haag) en Amstelveen (vs. Amsterdam) is gewoon vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

gold_dust schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:48:
[...]

Dat moet ik nog eens eerst zien, Bol heeft toch echt een naam in Nederland en ik denk dat het toch wel even kan duren voordat de naam Amazon in Nederland bij Henk en Ingrid geland is. Daarnaast bedoel je met service dan aftersales service? Want levertijd is bij Amazon ook maar de vraag, twee weken is geen uitzondering is mijn ervaring en daarbij wordt het dan ook nog eens de ene keer met het verschrikkelijke DHL geleverd met hun onhandige afhaalpunten en de andere keer met PostNL die op elke hoek wel een afhaalpunt hebben zitten.

Ik denk dat je de kracht van het merk Bol.com in Nederland niet moet onderschatten. Volgens mij is dat ook één van de redenen geweest waarom Amazon zich nog niet eerder in Nederland heeft gevestigd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Als Amazon naar NL komt zullen ze Bol kopen. Aan de ene kant omdat dat voor hun de snelle weg is naar het veroveren van de markt aan de andere kant zal Ahold ook wel weten dat ze de slag toch wel gaan verliezen. De propositie van Bol begint al erg veel op die van Amazon te lijken en Amazon is veel groter met veel diepere zakken. Ook andere lokale dozenschuivers zoals Coolblue zullen het zwaar krijgen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Blik1984 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Juist, Groningen is ongeveer het slechtste voorbeeld hiervoor. In de omgeving zijn er weinig alternatieven dus zou Groningen juist zo ongeveer alles moeten kunnen hebben. Maar dat er grote winkelcentra gebouwd worden in gebieden als Rijswijk (vs. Den Haag) en Amstelveen (vs. Amsterdam) is gewoon vragen om problemen.
Hmm, zo had ik het niet bekeken. Ik heb echt het idee dat Groningen voornamelijk bestaat uit horeca, kledingwinkels, fietsenmakers en kappers. Het zegt wellicht meer over mij dan over mijn geliefde stadje. :/ :)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Ankona schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:14:
Als Amazon naar NL komt zullen ze Bol kopen. Aan de ene kant omdat dat voor hun de snelle weg is naar het veroveren van de markt aan de andere kant zal Ahold ook wel weten dat ze de slag toch wel gaan verliezen. De propositie van Bol begint al erg veel op die van Amazon te lijken en Amazon is veel groter met veel diepere zakken. Ook andere lokale dozenschuivers zoals Coolblue zullen het zwaar krijgen.
Amazon gaat Bol niet kopen, eenvoudig weg omdat ze Bol niet nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:15:
@smurfinmark @Ankona
Het is echt niet zo dat ik bewust naar zo'n winkel toe ga om alleen te kijken, heb bij de kassa van de Sligro genoeg afgetikt. Als de fysieke anonieme dozenschuiver als de Sligro/Makro/MediaMarkt veel duurder blijkt te zijn dan is het echter een kleine moeite om thuis online te bestellen, bij de kleine speciaalzaak op de hoek is dat voor mij anders ook al moet daar het verschil niet te groot zijn.

Zoals ik eerder al aangaf: een goede specialistische winkel met personeel wat echt wat toevoegt en ruimte biedt om de hockeystick uit te proberen of de schoenen te passen mag best wat meer kosten. Dan moet die toegevoegde waarde er wel zijn, als iets door de winkel besteld moet worden voel ik me verplicht het ook af te nemen waar bij de webwinkel je het gratis kunt terugsturen als het niet bevalt.
Maar je gaat wel eerst naar de winkel om nadien nog een prijscheck te doen, en daar zit wat mij betreft de pijn.

Ik vind het storend dat mensen gebruik maken van de faciliteiten van een fysieke winkel die geld kosten, om vervolgens over de prijs te gaan zeuren.

Koop het dan meteen online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Nou, ik denk dat je als consument best wat meer moeite mag doen om je bewust te zijn wat je koopt, en wat er verderop in de keten gebeurt. Er zijn voldoende alternatieven die niet alleen voor de bühne zijn. En de grote jongens boycotten verandert niets aan de vraag naar goedkope troep.
Klopt, maar in je vorige post impliceer je dat kopen op Ali om die reden niet deugt. Ik zie weinig verschil met winkeliers. Er zijn wel wat speciaalzaken die zich richten op duurzaamheid, maar dat is vooralsnog zoeken.
Zolang consumenten nog voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten blijven dit soort misstanden bestaan, of ze nu door kleine webwinkeltjes of door grote concerns in stand worden gehouden.
Dan leg je het volledig bij de consument neer. Merkkleding heeft gigantische marges (voor de fabrikant). De kostprijs van een trui of spijkerbroek is een paar euro, want dat komt allemaal uit lagelonenlanden met slechte omstandigheden. Consumenten betalen daar rustig honderd euro voor. Weliswaar voor het merkje en niet vanwege duurzaamheid, maar het is niet dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus ook als je als consument een flinke premium betaalt bovenop de kostprijs blijven de misstanden bestaan, ook de aandeelhouders hebben er schijt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet of ahold bol.com wel wil verkopen. Daar staat tegenover dat het nog steeds twijfelachtig is of amazone zomaar voet aan de grond krijgt in nl. Het mag dan een gigantisch bedrijf zijn, maar de markt in nl is al wel redelijk settled. Hoeveel effort wil amazone steken om de kleine nl markt te veroveren. (Tov van landen met groter potentieel en internetaankopen nog sterk groeiend is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:24
Ahold kan bol goed gebruiken voor non-food. Maar door het geklooi met externe verkopers (nog beroerder uitgevoerd door Blokker C.S.) kan je net zo goed naar Amazon. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wat Ahold met bol wil snap ik niet.

Toen ze het kochten was dat al de vraag maar leek het vooral een speeltje omdat het geld toch maar tegen de plinten klotste. Je zou er iets visionairs in kunnen zien om de synergy tussen de AH en de online/logisiteke ervaring te combineren maar daar lijken ze niets mee te doen.

Daarom zie ik niet waarom Ahold Bol zou willen houden als er een hele grote concurrent op de markt komt. Dan maar beter verkopen en Amazon een vliegende start gunnen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
smurfinmark schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:35:
Maar je gaat wel eerst naar de winkel om nadien nog een prijscheck te doen, en daar zit wat mij betreft de pijn.
Als het verschil relatief klein is dan neem ik het gewoon mee, maar als ik exact hetzelfde product elders tientallen procenten goedkoper zie dan ben ik inderdaad geen dief van eigen portemonnee.
(waarbij ik alleen vergelijk met 'betrouwbare' grote online aanbieders en niet met Aliexpress etc.)

Om het lomp te stellen: als je het in deze tijd niet voor een enigszins vergelijkbare prijs als Bol of CoolBlue kunt leveren heb je als fysieke winkel geen bestaansrecht meer. Ik verwacht als ik een fysieke winkel binnenloop een concurrerend prijsniveau of een excellente beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:20

Shabbaman

Got love?

Blik1984 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:52:
Maar dat er grote winkelcentra gebouwd worden in gebieden als Rijswijk (vs. Den Haag) en Amstelveen (vs. Amsterdam) is gewoon vragen om problemen.
Reisafstand zegt niks in de randstad, reistijd wel. Je bent niet zomaar in de binnenstad van Den Haag. Als je gaat indelen op reisafstand en dan kijkt hoeveel bewoners in je verzorgingsgebied liggen zijn randgemeenten buitenwijken als Rijswijk en Amstelveen niet zo raar. Persoonlijk vind ik ieder nieuw winkelcentrum raar, maar ja, geld is gratis tegenwoordig. En als je iets anders wil dan een gemiddeld winkeltje blijkt de ruimte in de binnenstad ineens verdacht beperkt. Al schijnt de voormalige V&D aan de Grote Marktstraat weer vrij te komen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:05:
[...]

Als het verschil relatief klein is dan neem ik het gewoon mee, maar als ik exact hetzelfde product elders tientallen procenten goedkoper zie dan ben ik inderdaad geen dief van eigen portemonnee.
(waarbij ik alleen vergelijk met 'betrouwbare' grote online aanbieders en niet met Aliexpress etc.)

Om het lomp te stellen: als je het in deze tijd niet voor een enigszins vergelijkbare prijs als Bol of CoolBlue kunt leveren heb je als fysieke winkel geen bestaansrecht meer. Ik verwacht als ik een fysieke winkel binnenloop een concurrerend prijsniveau of een excellente beleving.
Maar je kijkt van te voren niet naar het prijsverschil voordat je gebruik maakt van de locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:04:
Daarom zie ik niet waarom Ahold Bol zou willen houden als er een hele grote concurrent op de markt komt. Dan maar beter verkopen en Amazon een vliegende start gunnen.
Waarom zou Ahold Bol.com makkelijk overhandigen aan Amazon? Een partij die ook aan het experimenteren is met (fysieke) supermarkten en potentieel nog een hele lastige concurrent kan worden op die markt.

Juist met Bol.com kan Ahold zich nog enigszins verweren tegen Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:31
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:55:
[...]

Nee dat ben ik zeker met je eens hoor, dat is wel een heel erg groot verschil inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:00:
Ahold kan bol goed gebruiken voor non-food. Maar door het geklooi met externe verkopers (nog beroerder uitgevoerd door Blokker C.S.) kan je net zo goed naar Amazon. ;)
echter is amazon echt een rampenplan voor externe verkopers..
bol is ook al niet heel fijn, maar beter te behappen

en de optie van niet instappen op zo'n platform is anno 2020 eigenlijk geen optie meer, dan zet je jezelf gewoon uit de (grote) markt

[ Voor 14% gewijzigd door mschol op 08-01-2020 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-07 20:07
Ik zelf zal niet snel bij Amazon bestellen. Leuk dat ze goedkoper zijn, maar als je artikelen leest over hoe het er in de distributiecentra aan toe gaat gun je hen helemaal geen geld. Uiteindelijk moet je onthouden dat deze medewerkers net zo goed consumenten zijn als wij.

Door die omstandigheden kunnen zij inderdaad goedkoop zijn, maar ik kan het naar me zelf toe niet verantwoorden om dan iets te kopen daar. Ik heb er 1 keer iets gekocht, maar dat product was in Nederland nergens te krijgen.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Tom schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Klopt, maar in je vorige post impliceer je dat kopen op Ali om die reden niet deugt. Ik zie weinig verschil met winkeliers. Er zijn wel wat speciaalzaken die zich richten op duurzaamheid, maar dat is vooralsnog zoeken.

[...]

Dan leg je het volledig bij de consument neer. Merkkleding heeft gigantische marges (voor de fabrikant). De kostprijs van een trui of spijkerbroek is een paar euro, want dat komt allemaal uit lagelonenlanden met slechte omstandigheden. Consumenten betalen daar rustig honderd euro voor. Weliswaar voor het merkje en niet vanwege duurzaamheid, maar het is niet dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus ook als je als consument een flinke premium betaalt bovenop de kostprijs blijven de misstanden bestaan, ook de aandeelhouders hebben er schijt aan.
Nogmaals: Als je echt de allergoedkoopste prijs wilt hebben koop je bij Ali: Voor service of snelle levering hoef je het namelijk niet te doen. Dan heb je meteen ook de garantie dat iemand anders de prijs betaalt. En als je geen verschil ziet tussen Ali en fysieke retailers dan ben je al heel lang niet in een echte winkel geweest. Eigenlijk is het ook heel logisch: Op Ali wordt vrijwel alleen op prijs geconcurreerd, en laat dat nou net het meest genoemde argument in dit forum zijn om online te kopen. je kunt nou eenmaal niet én de laagste prijs hebben én het beste advies geven én de beste service leveren én goed zorgen voor je werknemers én duurzaam werken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:00:
Bij Amazon wordt je als externe verkoper helemaal kaalgeplukt, eerst een aanlokkelijk platform bieden om vervolgens alle kaders dicht te zetten, prijzen te verhogen, je producten over te nemen, je te bannen bij het minste of geringste, etc.

bol.com is echt een lieverdje als je het vergelijkt met Amazon, en als externe verkoper moet je je serieus afvragen of je uberhaupt wel via Amazon wilt gaan verkopen. Helemaal aangezien de internationale concurrentie moordend is en je er waarschijnlijk als kleine Nederlandse partner niet tussen gaat komen.

Maar de synergie met Ahold zie ik ook nog niet direct ze halen er veel te weinig uit. Samenwerkingen zijn er bijna alleen maar op de afhaalpunten die ze hebben bij AH/Delhaize. Etos is notabene een eigen webshop gestart vorig jaar... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:24
Etos had ook geen webshop, je kon alleen via ah.nl Etosspul bestellen. Ondertussen pikte Kruidvat die markt wel in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:53:
Etos had ook geen webshop, je kon alleen via ah.nl Etosspul bestellen. Ondertussen pikte Kruidvat die markt wel in.
Maar het is natuurlijk redelijk ridicuul om daar het platform danwel de kennis van bol.com niet voor te gebruiken en compleet zelf een webwinkel te ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
smurfinmark schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:17:
Maar je kijkt van te voren niet naar het prijsverschil voordat je gebruik maakt van de locatie?
Als ik bij voorbaat weet wat ik wil hebben wel, maar dan is het internet sowieso handiger want je hoeft de deur niet uit. De meeste winkels hebben geen website met actuele prijsgegevens per product, dan moet je er fysiek heen om te zien of ze het op voorraad hebben en wat het kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:17
Blik1984 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Maar het is natuurlijk redelijk ridicuul om daar het platform danwel de kennis van bol.com niet voor te gebruiken en compleet zelf een webwinkel te ontwikkelen
Niet helemaal, want als je dat via Bol.com laat lopen, zet je gelijk ook de concurrenten bij je in de winkel.

Dan maar even een prettige bricks ervaring. Pit van m'n fornuis kapot. Online met geen mogelijkheid te vinden. 1 Belletje naar Romito in Nijmegen, en als het goed is ligt ie morgen voor hele 45€ voor me klaar. En daar hebben ze me al vaker met onderdelen voor witgoed geholpen. Als je je maar specialiseert, is er best nog ruimte voor fysieke winkels.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:41:
[...]

Niet helemaal, want als je dat via Bol.com laat lopen, zet je gelijk ook de concurrenten bij je in de winkel.

Dan maar even een prettige bricks ervaring. Pit van m'n fornuis kapot. Online met geen mogelijkheid te vinden. 1 Belletje naar Romito in Nijmegen, en als het goed is ligt ie morgen voor hele 45€ voor me klaar. En daar hebben ze me al vaker met onderdelen voor witgoed geholpen. Als je je maar specialiseert, is er best nog ruimte voor fysieke winkels.
Fijne zaak, man weet waar hij het over heeft en zoekt goedkope oplossingen.

Wel moet hij dat DHL punt er uitgooien, leidt gigantisch af ook qua verder niet gerelateerde toeloop en hij komt aan de helft van de te verzenden pakketten niet toe. Maar ja, dat is vast niet uit luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Blik1984 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Maar de synergie met Ahold zie ik ook nog niet direct ze halen er veel te weinig uit. Samenwerkingen zijn er bijna alleen maar op de afhaalpunten die ze hebben bij AH/Delhaize. Etos is notabene een eigen webshop gestart vorig jaar... :X
Etos is een eigen merk binnen het Ahold concern. Natuurlijk moeten die ook onder de eigen naam een webshop hebben. Vreemd dat ze daar pas vorig jaar mee begonnen zijn.

En wat een kans als je eigenaar van Bol bent. Je zou het jezelf makkelijk kunnen maken door een bol.com front-end te restilen naar de etos huisstijl en vervolgens gewoon op de bol back-end aansluiten. (bij de verzending is het natuurlijk wel zo stijlvol om de verzenddozen en brieven in Etos huisstijl te doen - toch weer een dagje extra programmeren maar veel minder werk dan een hele shop opzetten met eigen magazijnen etc)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
SkiFan schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:41:
[...]

Ik bedoel dus meer, waarom gebruik je niet de complete UI/UX van bol.com, distributienetwerk etc. Maar dan bijvoorbeeld wel onder een eigen etos webshopnaam. Snap op zich wel dat etos niet als partner aansluit op bol.com, die concurrentie kunnen ze namelijk niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Amazon neemt geen concurrenten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:25:
[...]

Als je iets koopt dat erg goedkoop is weet je zeker dat iemand anders of het milieu de werkelijke prijs betaalt.
Dat weet je dus niet. Kerstballen, coax-kabels, sierkussens, wasmanden, placemats, parasols, dartbord. Waar en hoe worden die geproduceerd? De mark-up van de ene winkel is zoveel hoger dan van de andere dat prijs geen indicator meer is van kwaliteit. De duurdere winkels betrekken hun spullen misschien ook wel van oosterse sweatshops - is voor retailers ook lastig om de hele keten te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:39
bszz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:25:
[...]

Als je iets koopt dat erg goedkoop nis weet je zeker dat iemand anders of het milieu de werkelijke prijs betaalt. En van een heleboel producten is de duurzaamheid tegenwoordig vrij betrouwbaar gecertificeerd. Daarbij komt dat winkels in Nederland zich in ieder geval aan Europese en Nederlandse wetgeving moeten houden wat betreft arbeidsomstandigheden, gifstoffen etc. Bij de meeste producten op Ali is de controle daarop zo goed als fictief.
En als je wat duurs koopt weet je niet of het dan wel opeens wel maatschappelijk verantwoord is.
Ik werk al jaren in de maakindustrie als productontwikkelaar en de verkoopprijs heeft vaak weinig te maken met de kostprijs.
Daarnaast "gifstoffen" is gewoon europese regelgeving en ik kan je vertellen goedkope Chinese bedrijven voldoen daar ook gewoon aan. Soms komt dat simpelweg doordat de fabrikanten van deze chemicaliën de productie stoppen als het EU-reach lijst komt of de Californische prop 56.

Als een Nederlands bedrijf inkoopt of laat produceren in China, dan is de europese arbeidsomstandighedenwet bijna niet relevant. De lokale wetgeving mbt omstandigheden geldt, wel moet het product voldoen aan de europese eisen mbt veiligheid, grondstoffen en elektrische eisen enz enz.
Zo kan je in Nederland geen gram chocolade kopen zonder dat daarbij slaven en kinderarbeid is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
leonbong schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:28:
[...]

En als je wat duurs koopt weet je niet of het dan wel opeens wel maatschappelijk verantwoord is.
Ik werk al jaren in de maakindustrie als productontwikkelaar en de verkoopprijs heeft vaak weinig te maken met de kostprijs.
Daarnaast "gifstoffen" is gewoon europese regelgeving en ik kan je vertellen goedkope Chinese bedrijven voldoen daar ook gewoon aan. Soms komt dat simpelweg doordat de fabrikanten van deze chemicaliën de productie stoppen als het EU-reach lijst komt of de Californische prop 56.

Als een Nederlands bedrijf inkoopt of laat produceren in China, dan is de europese arbeidsomstandighedenwet bijna niet relevant. De lokale wetgeving mbt omstandigheden geldt, wel moet het product voldoen aan de europese eisen mbt veiligheid, grondstoffen en elektrische eisen enz enz.
Zo kan je in Nederland geen gram chocolade kopen zonder dat daarbij slaven en kinderarbeid is gebruikt.
Als je als Nederlands bedrijf in China inkoopt ben je aan allerlei regels gebonden, als je als consument inkoopt is die controle er niet. En ik zeg niet dat een hogere prijs automatisch een goed product betekent maar de enorme concurrentie op prijs leidt wel tot allerlei wantoestanden die de nederlandse consument niet ziet of wil zien terwijl er wel degelijk alternatieven zijn. Maar die zijn over het algemeen duurder en je moet er meer moeite voor doen om ze te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:39
Als je als Nederlands bedrijf in China inkoopt ben je aan allerlei regels gebonden.
Dat is best heel beperkt, daarnaast zie je dat Chinese fabrikanten van het Ali-spul vaak dezelfde zijn als van het normale "kwaliteitsspul".
Het verschil in inkoopsprijs is dan centen wat zich vertaald tot ruime euro's in de winkel.

Als je op rankabrand kijkt.
Zie je bij de spijkerbroeken zelfs over het algemeen hoe duurder het merk is hoe beroerder het wordt mbt milieu en arbeidsomstandheden en dat zie je ook bij schoenen enz enz.
Dus echt prijs zegt geen bal.
https://www.rankabrand.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 05:56:
[...]

Amazon neemt geen concurrenten over.
Amazon neemt van alles over

Wikipedia: List of mergers and acquisitions by Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

leonbong schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Dat is best heel beperkt, daarnaast zie je dat Chinese fabrikanten van het Ali-spul vaak dezelfde zijn als van het normale "kwaliteitsspul".
Het verschil in inkoopsprijs is dan centen wat zich vertaald tot ruime euro's in de winkel.

Als je op rankabrand kijkt.
Zie je bij de spijkerbroeken zelfs over het algemeen hoe duurder het merk is hoe beroerder het wordt mbt milieu en arbeidsomstandheden en dat zie je ook bij schoenen enz enz.
Dus echt prijs zegt geen bal.
https://www.rankabrand.nl/
Toch zal ik bepaalde dingen niet in China bestellen. Eettrommels met weekmakers, opladers die kunnen ontploffen. Al heb je ook gewoon goede Chinese merken die dat weer wel kunnen maken.

Chinezen vertrouwen zelf ook niet alles, het is niet voor niks dat ze melkpoeder van Nederland naar China opsturen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42
Net een fiets besteld en zoiets doe ik toch echt in een winkel zo dicht mogelijk in de buurt. Kost misschien 50 euro meer maar dan weet ik zeker dat ik voor garantie etc maar 10min hoef te lopen ipv een vage online situatie te hebben waar ik mn fiets moet opsturen of iemand moet laten langskomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Basekid schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:18:
Net een fiets besteld en zoiets doe ik toch echt in een winkel zo dicht mogelijk in de buurt. Kost misschien 50 euro meer maar dan weet ik zeker dat ik voor garantie etc maar 10min hoef te lopen ipv een vage online situatie te hebben waar ik mn fiets moet opsturen of iemand moet laten langskomen...
Ik snap je redenatie. Heb voor hetzelfde gestaan en uiteindelijk toch bij fietsenwinkel.nl besteld ondanks dat ze geen servicepunt in mijn woonplaats hebben. Kreeg extra korting omdat ik daar twijfels/vragen over had.

Je garantiekwestie zou geen invloed mogen hebben. Gazelle-dealers zullen altijd gewoon garantiewerk moeten doen aan deze fietsen ook al zijn ze niet in die winkel gekocht, die heb ik specifiek nagevraagd bij Gazelle toevallig. is bij nieuwe auto's toch ook zo? je kan naar elke dealer gaan voor (merk)garantiewerk. waarom zou dat voor fietsen anders zijn?

Dat zo'n winkel moeilijk kijkt omdat je hem niet bij hen koopt is meer hun eigen probleem.

De fiets van mijn vrouw komt wel lokaal vandaan. Dat heeft ook genoeg frustratie opgeleverd (uitval, motor stuk, geen goed advies geven over onderhoudspakketten en dus een duurdere uitvoeren welke niet eens volgens hun eigen beloftes is uitgevoerd) dus daarvoor hoef ik ook niet bij die club terug te gaan. Een van de redenen dat ik niet erg happig was om weer een fiets bij ze te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 09-01-2020 11:49 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:32:
[...]

Als je als Nederlands bedrijf in China inkoopt ben je aan allerlei regels gebonden, als je als consument inkoopt is die controle er niet. En ik zeg niet dat een hogere prijs automatisch een goed product betekent maar de enorme concurrentie op prijs leidt wel tot allerlei wantoestanden die de nederlandse consument niet ziet of wil zien terwijl er wel degelijk alternatieven zijn. Maar die zijn over het algemeen duurder en je moet er meer moeite voor doen om ze te vinden.
Er is wel het een en ander aan regelgeving, maar zo streng is die nu ook weer niet.
Grote verschil tussen NL en China, product hetzelfde, is de term "garantie".

Als ik iets bij Ali bestel voor een paar euro incl verzendkosten en het gaat na 2x gebruiken kapot, dan heb je zoiets van "nah, goedkope troep, gooi maar weg". Bij Action net zo (terwijl dat nergens op slaat, je hebt er recht op, het kost weinig moeite, maar je neemt de moeite niet omdat de verwachting er niet naar is). Haal je het voor het dubbele bedrag bij de Hema of Blokker, dan sta je wel aan de balie om garantie te claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:24:
[...]

Ik snap je redenatie. Heb voor hetzelfde gestaan en uiteindelijk toch bij fietsenwinkel.nl besteld ondanks dat ze geen servicepunt in mijn woonplaats hebben. Kreeg extra korting omdat ik daar twijfels/vragen over had.

Je garantiekwestie zou geen invloed mogen hebben. Gazelle-dealers zullen altijd gewoon garantiewerk moeten doen aan deze fietsen ook al zijn ze niet in die winkel gekocht, die heb ik specifiek nagevraagd bij Gazelle toevallig. is bij nieuwe auto's toch ook zo? je kan naar elke dealer gaan voor (merk)garantiewerk. waarom zou dat voor fietsen anders zijn?

Dat zo'n winkel moeilijk kijkt omdat je hem niet bij hen koopt is meer hun eigen probleem. De fiets van mijn vrouw komt wel lokaal vandaan. Dat heeft ook genoeg frustratie opgeleverd (uitval, motor stuk, geen goed advies geven over onderhoudspaketten en dus een duurdere uitvoeren welke niet eens volgens hun eigen beloftes is uitgevord) dus daarvoor hoef ik ook niet bij die club terug te gaan. Een van de redenen dat ik niet erg happig was om weer een fiets bij ze te kopen.
Service kost geld. Je koopt op internet om een paar tientjes te besparen en daartegenover staat een mindere service. Vervolgens verwacht je dat een lokale ondernemer jou gratis en voor niets die service gaat verlenen zonder dat hij ooit een cent aan jou heeft verdiend. Eigenlijk vind ik dat ronduit asociaal. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Service kost geld. Je koopt op internet om een paar tientjes te besparen en daartegenover staat een mindere service. Vervolgens verwacht je dat een lokale ondernemer jou gratis en voor niets die service gaat verlenen zonder dat hij ooit een cent aan jou heeft verdiend. Eigenlijk vind ik dat ronduit asociaal. :(
Ik denk dat je m'n post nog een keer moet lezen want dat is totaal niet wat ik schrijf.

Zo ja, waar suggereer ik dat ik gratis service wil?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 09-01-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Weet je wat het is, we zijn met zijn allen te verwend geraakt door het online aanbod en de prijzen..
Ik probeer zoveel mogelijk in de regio de ondernemers te steunen door in de winkel mijn aankopen te doen.
Daarnaast merk ik wel dat het lokale assortiment en de behoeften soms niet op elkaar aansluiten, en dan stap ik ook over naar webshops of zelfs naar internationale webshops.

Kun je dat de lokale ondernemers kwalijk nemen? Nee, want waarvoor ik online ga is vaak een niche markt. Dit heeft geen zin voor een lokale ondernemer om hier voorraad op te gaan houden..
*Als ik weet dat een lokale ondernemer het ookmakkelijk kan bestellen dan gaat mijn voorkeur daar naar uit..

Ik vind service namelijk heel belangrijk, en mijn ervaring is wanneer je een goede relatie hebt opgebouwd dat er vaak heel veel mogelijk is in aanbod maar ook in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat je m'n post nog een keer moet lezen want dat is totaal niet wat ik schrijf.
Nee hoor, ik heb je post goed gelezen. Ik heb ruime ervaring met mensen die urenlang advies komen halen (gratis), vervolgens om een paar tientjes te besparen op internet kopen en daarna voor garantie bij mij terugkomen en verwachten dat ik dat gratis oplos (wat ik overigens met een grote glimlach doe.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Nee hoor, ik heb je post goed gelezen.
Dan kan je me vast prima aanwijzen waar ik dat dan doe.

[ Voor 91% gewijzigd door Gunner op 09-01-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 19:04
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:28:
[...]

Er is wel het een en ander aan regelgeving, maar zo streng is die nu ook weer niet.
Grote verschil tussen NL en China, product hetzelfde, is de term "garantie".

Als ik iets bij Ali bestel voor een paar euro incl verzendkosten en het gaat na 2x gebruiken kapot, dan heb je zoiets van "nah, goedkope troep, gooi maar weg". Bij Action net zo (terwijl dat nergens op slaat, je hebt er recht op, het kost weinig moeite, maar je neemt de moeite niet omdat de verwachting er niet naar is). Haal je het voor het dubbele bedrag bij de Hema of Blokker, dan sta je wel aan de balie om garantie te claimen.
Wat ik me serieus afvraag is hoe belangrijk garantie nu eigenlijk is? Misschien behoor ik wel tot de consumenten die het meeste mazzel hebben, maar in de afgelopen 20 jaar letterlijk 0 keer garantie hoeven te claimen, ondanks de waslijst aan gekochte goederen (van spotgoedkoop tot eigenlijk veel te duur) bij fysieke als online winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gunner schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Dan kan je me vast prima aanwijzen waar ik dat dan doe.
Iets met online een fiets kopen en vervolgens terugvallen op een lokale fietsenwinkel voor garantie. En omdat we met z'n allen servicegericht bezig willen zijn doen vele lokale ondernemers dat zonder morren (alhoewel sommigen een handling fee zullen rekenen) maar dit is eigenlijk niet waar de prijsmodellen op gebaseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bszz schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Iets met online een fiets kopen en vervolgens terugvallen op een lokale fietsenwinkel voor garantie. En omdat we met z'n allen servicegericht bezig willen zijn doen vele lokale ondernemers dat zonder morren (alhoewel sommigen een handling fee zullen rekenen) maar dit is eigenlijk niet waar de prijsmodellen op gebaseerd zijn.
Oh je doelt op garantie. Een gazelle-dealer is gewoon verplicht om garantiewerk uit te voeren op gazelle-fietsen ook als die niet door die dealer zijn verkocht. Dat is bevestigd door Gazelle. En dat is puur een hypothetisch verhaal, niet eens voorgekomen waar je me dus van beschuldigd. (ik zeg letterlijk dat ik het voor aankoop bij gazelle heb nagevraagd hoe dat met het garantie zit.)

Ik heb het helemaal niet over gratis verlenen van service. Dat jij als ondernemer garantie als service ziet ligt meer aan je eigen houding en is veelzeggend, waar dit topic ook eigenlijk om gaat.

verder heb ik als klant natuurlijk niets met jouw prijsmodellen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 09-01-2020 11:57 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels