De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 64 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ankona schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:15:
Best risicovol om zo'n transformatie onder de bekende merknaam te doen. Iedereen heeft wel een beeld bij MediaMarkt.
Dat, plus dat het blijkbaar niet zomaar een transformatie is maar iets dat juist richting het tegenovergestelde gaat wat ze altijd gedaan hebben. Inclusief de schreeuwerige huisstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
denk dat er een groot verschil zit tussen een winkel waar je spullen koopt; waar jezelf verstand van hebt .... of waar je spullen koopt; waar jezelf niets van weet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:33
MM probeert op te schuiven naar de kant van coolblue met inzetten op meer service en die "wow" factor. Maar dit is gedoemd om te mislukken want na 20 jaar reclames kent iedereen mm van het prijsvechter imago en en die schreeuwerige reclames. Die keten is helemaal volledig gebouwd op snel dozen schuiven en hijgende verkopers. Zo'n grote organisaties verander je bijna onmogelijk zo drastisch.

Ze zullen nooit een winkel worden waar je speciaal heen gaat voor de klantvriendelijkheid. Wat blijft er dan als reden over om daar heen te gaan? Dat het een grote winkel/showroom is? Niet goedkoop, matige service, geen onderscheidend assortiment maar wel met hele grote winkels. Beetje de V&D van de elektronica, we weten allemaal hoe dat afliep. Ik zie zo dan ook geen toekomst voor de MM winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
TechHunter schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:18:
MM probeert op te schuiven naar de kant van coolblue met inzetten op meer service en die "wow" factor. Maar dit is gedoemd om te mislukken want na 20 jaar reclames kent iedereen mm van het prijsvechter imago en en die schreeuwerige reclames. Die keten is helemaal volledig gebouwd op snel dozen schuiven en hijgende verkopers. Zo'n grote organisaties verander je bijna onmogelijk zo drastisch.

Ze zullen nooit een zaak winkel worden waar je speciaal heen gaat voor de klantvriendelijkheid. Wat blijft er dan als reden over om daar heen te gaan? Dat het een grote winkel/showroom is? Niet goedkoop, matige service, geen onderscheidend assortiment maar wel met hele grote winkels. Beetje de V&D van de elektronica, we weten allemaal hoe dat afliep. Ik zie zo dan ook geen toekomst voor de MM winkels.
Inderdaad, sinds die overstap naar 'klantvriendelijkheid' heb ik er nooit meer wat gehaald. Als je hogere prijzen gaat hanteren, dan ga ik liever naar Coolblue en Bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:03
Daarnaast is bij MM het volledige management jarenlang opgevoed met leerschool de klant "leeg schudden".
Die cultuuromslag van zo veel mogelijk marge op het verkoopmoment naar een blije klant die ook terug komt is dan bijna niet meer mogelijk. Het is toch opmerkelijk dat de verkopers van MM vaak als aasgieren worden aangeduid, dat betekent dat klanten het geen prettige winkelervaring vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:33
leonbong schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:28:
Daarnaast is bij MM het volledige management jarenlang opgevoed met leerschool de klant "leeg schudden".
Die cultuuromslag van zo veel mogelijk marge op het verkoopmoment naar een blije klant die ook terug komt is dan bijna niet meer mogelijk. Het is toch opmerkelijk dat de verkopers van MM vaak als aasgieren worden aangeduid, dat betekent dat klanten het geen prettige winkelervaring vinden.
Inderdaad. Zelfs als je verkopers een cursus klantvriendelijkheid geeft is die hele denkwijze en organisatie achter de schermen nooit te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een cultuur omslag zal best mogelijk zijn, maar zal wel de nodige moeite kosten vanuit alle lagen. Zelf zou ik het jammer vinden als de MM het niet haalt, ondanks dat het niet mijn favoriete winkel is. Weer een winkel minder waar je een product nog vast kan houden. Zolang de prijs niet teveel verschilt met andere aanbieders vind ik het ook geen probleem om een klein(!) beetje extra te betalen in ruil daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 16-09-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:19
Je moet niet alleen een cursus klantvriendelijk werken geven, maar je hele policy moet om, zo moet je geen bonussen meer geven op verkoop, maar op gemeten klanttevredenheid en op klanten die voor een tweede, derde, etc keer terugkomen. Pas als het platte verkoopbonus-lokkertje weg is voor het personeel en leidinggevenden zullen ze ophouden om je allerlei dingen aan te smeren.

Zeg overigens niet dat het nooit te fixen is, want dan kun je de tent net zo goed meteen dichtgooien, maar het kost een flinke inspanning en vermoedelijk zullen er flink wat leidinggevenden en verkopers vervangen moeten worden die niet in staat zijn de nieuwe werkmethode te omarmen. Vaak is nieuw personeel de enige methode om tot echte cultuurverandering te komen, wij mensen zitten immers flink vastgeroest in ‘zoals wij het altijd deden’.

[ Voor 37% gewijzigd door Philpend op 16-09-2019 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38
Heb geen idee wanneer die omscholingscursussen bij de MediaMarkt zijn geweest, de medewerkers hebben in ieder geval niet op zitten letten.

Vind ze nu veel gehaaider (lees: irritanter) dan een paar jaar geleden.

Ook vind je steeds vaker shop-in-shop toestanden (Ziggo, energieleveranciers, koffie-leveranciers, Dyson-verkopers) die in de gangpaden staan en je pro-actief aanspreken als je er langs wilt. Ook als je non-verbaal heel duidelijk maakt dat je geen interesse hebt.

Voel me net aangeschoten wild bij de Mediamarkt en kom er dus alleen nog maar als ik echt iets moet hebben, terwijl ik er voorheen dus nog wel eens 'zo maar' doorheen liep en dan ook nog wel eens wat kocht. Geef er nu geen fractie meer uit van wat ik er tot een paar jaar geleden spendeerde.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21

MeNTaL_TO

The future is not set

Philpend schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:55:
Je moet niet alleen een cursus klantvriendelijk werken geven, maar je hele policy moet om, zo moet je geen bonussen meer geven op verkoop, maar op gemeten klanttevredenheid en op klanten die voor een tweede, derde, etc keer terugkomen. Pas als het platte verkoopbonus-lokkertje weg is voor het personeel en leidinggevenden zullen ze ophouden om je allerlei dingen aan te smeren.

Zeg overigens niet dat het nooit te fixen is, want dan kun je de tent net zo goed meteen dichtgooien, maar het kost een flinke inspanning en vermoedelijk zullen er flink wat leidinggevenden en verkopers vervangen moeten worden die niet in staat zijn de nieuwe werkmethode te omarmen. Vaak is nieuw personeel de enige methode om tot echte cultuurverandering te komen, wij mensen zitten immers flink vastgeroest in ‘zoals wij het altijd deden’.
Ik denk ook beter dat de mediamarkt naam hadden kunnen dumpen en verder hadden moeten gaan als Saturn naam, nu hebben ze alle Saturns omgebouwd naar een MM. Het was toch hetzelfde concern maar compleet ander imago.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Beetje offtopic: De discussie over Mediamarkt doet me denken aan onderstaand filmpje over Best Buy in de USA.
YouTube: Will Best Buy Survive Amazon?

CNBC heeft nog meer interessante filmpjes over Amazon, retail etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:32
alexbl69 schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:06:
Heb geen idee wanneer die omscholingscursussen bij de MediaMarkt zijn geweest, de medewerkers hebben in ieder geval niet op zitten letten.

Vind ze nu veel gehaaider (lees: irritanter) dan een paar jaar geleden.

Ook vind je steeds vaker shop-in-shop toestanden (Ziggo, energieleveranciers, koffie-leveranciers, Dyson-verkopers) die in de gangpaden staan en je pro-actief aanspreken als je er langs wilt. Ook als je non-verbaal heel duidelijk maakt dat je geen interesse hebt.

Voel me net aangeschoten wild bij de Mediamarkt en kom er dus alleen nog maar als ik echt iets moet hebben, terwijl ik er voorheen dus nog wel eens 'zo maar' doorheen liep en dan ook nog wel eens wat kocht. Geef er nu geen fractie meer uit van wat ik er tot een paar jaar geleden spendeerde.
Heb ook weleens gehoord dat de medewerkers bonussen krijgen om bepaalde merken te verkopen.
Dus als klant denk je de beste tv te kopen maar in werkelijkheid wordt hij je verkocht omdat ze daarvoor een bonus krijgen.
Dus voor het advies zou ik daar ook niet alles geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ bovenstaand
Dat gebeurt gewoon mm heeft dan bijvoorbeeld een contract dat ze bij een bepaald merk korting krijgen vanaf het juiste aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
thespeed schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:24:
[...]

Heb ook weleens gehoord dat de medewerkers bonussen krijgen om bepaalde merken te verkopen.
Dus als klant denk je de beste tv te kopen maar in werkelijkheid wordt hij je verkocht omdat ze daarvoor een bonus krijgen.
Je moet er altijd van uit gaan dat een verkoper betaald wordt om te liegen, en betaald wordt om producten waar winst op zit te verkopen. In elke winkel is dat zo.

Dus... advies van een verkoper is altijd gekleurd, of denk je nu echt dat de TV waar jij voor staat te kwijlen ooit gaat afgeschilderd worden als een slechte terwijl die er naast beter is (maar goedkoper).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:13
thespeed schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:24:
[...]

En jij denkt dat de Coolblue Tip, Amazon Best Choice etcetera niet op dezelfde manier werken?

Of dat de plaatsing van bepaalde merken snoep en frisdrank bij de kassa's op tankstations etcetera willekeurig is?

We vergeten dat de consument steeds kritischer is geworden en wellicht in sommige gevallen (teveel) eist op wat zij redelijk vinden zonder enige vorm van gezond verstand.

Dat MM dit imago ook deels zelf heeft veroorzaakt is zeker waar, maar de markt is nog nooit zo disruptief geweest.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Schizo007nl schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:59:
[...]
En jij denkt dat de Coolblue Tip, Amazon Best Choice etcetera niet op dezelfde manier werken?
Uiteraard. Maar de meerwaarde van de MM zou erin moeten zitten dat de verkopers een toegevoegde waarde bieden, in plaats van het persoonlijk maken van de 'scam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
alexbl69 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:31:
[...]

Uiteraard. Maar de meerwaarde van de MM zou erin moeten zitten dat de verkopers een toegevoegde waarde bieden, in plaats van het persoonlijk maken van de 'scam'.
Klopt, alleen die meerwaarde is voor degene die die medewerkers betaalt. Voor MM hebben die medewerkers dus meerwaarde en als ze het goed doen geven ze de klant er nog een goed gevoel bij ook.

Werkt overal zo. Nooit opgevallen dat de naam van de verkoper onder de bon staat? Die verkopers krijgen provisie over wat ze je aangesmeerd hebben en vaak meer over minder courante/overjarige prodcuten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:00
paQ schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:37:
Gisteren voor het eerst in 17 jaar weer eens bij Correct (Rotterdam) geweest. Voor de mensen die dat niet kennen: Ooit by far de grootste elektronica winkel. Zo groot dat ze er 3 grote panden voor nodig hadden. Nu al lang gepasseerd door Mediamarkt.

Onze 10 jaar oude droger is nodig aan vervanging toe.

Ik schrok wel hoor. Filiaal bergweg (waar ik dacht te moeten zijn, omdat de producten per categorie waren verdeeld over de vestigingen) is sinds 2018 een slooppand. Door naar ceintuurbaan. Marine afdeling is ook niet meer en stond leeg. Kee dan.
Om exact 11:59 gaat de parkeerplaats dan open (handig joh.... not).
Goed. Eerst even uit nieuwsgierigheid naar de kelder gelopen, daar zat nu fiets en marine.
OMG :X
Wat een versleten winkel. Dat tapijt.... die beuken fineer inrichting... de verkopers die er al 34 jaar werken... de rommel... de chaos.
Het had meer weg van zo’n zaak die even 5 maanden outlet speelt.
Snel naar boven op zoek naar de drogers. Correct was met een bepaald type sharp droger met afstand de goedkoopste. Maar was benieuwd naar het ding. Prima ding, totdat Mja. mevrouw paQ hem ging vergelijken met een AEG lavamat met RVS trim.

Lang verhaal kort: 25 sec. Googlen en ik vond de AEG niet voor 699, maar 555 online. En 699 was al de aanbiedingsprijs vond de verkoper daar.
Sja. Nu hadden we ons zelf al naar de andere kant van Rotterdam gehesen. Zo van: we gaan naar een winkel. Jongste dochter (7): “huh? Maar waarom dan :( je kan toch ook gewoon bestellen? :S

Tja. Sorry correct. Thuis dus online besteld voor 145 euro minder.

Het was vroeger “als Correct het niet heeft, vergeet het dan maar!”

Uh.... ja
Mooi verhaal, wat een winkel vroeger, mega groot en goed toch ;)
Vaak geweest al klein kind, 1e printer in ons huis gekocht, ging onze oom nog mee voor deskundigheid haha

Van buiten op de snelweg ziet het er nog steeds wel groot uit. Radio Museum is ook verwaarloosd heb ik gehoord
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:42:
[...]

Mediamarkt en Correct zijn de V&D van de consumentenelektronica aan het worden: veel te breed assortiment, niet scherp qua prijs, te weinig kennis bij de medewerkers, etc.

Je ziet ook winkels ontstaan waar ze alleen maar TV's verkopen, waardoor de medewerkers wel kennis van zaken hebben. Als je niet onderscheidend genoeg bent is online vaak de betere keus.
Ik moet op 27-9 de launch van FIFA 20 direct FIFA spellen kopen, heb er dit jaar 24 nodig, Bij media markt is die 55 euro, gamemania 65 euro, scheelt weer 240 euro.

Dus ik ben nog wel bij de mediamarkt vrijdag 27-9 te vinden om 10:00 uur sochtends

[ Voor 15% gewijzigd door Mars18 op 17-09-2019 09:05 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:32

paQ

Mars18 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:02:
[...]
Mooi verhaal, wat een winkel vroeger, mega groot en goed toch ;)
Vaak geweest al klein kind, 1e printer in ons huis gekocht, ging onze oom nog mee voor deskundigheid haha

Van buiten op de snelweg ziet het er nog steeds wel groot uit. Radio Museum is ook verwaarloosd heb ik gehoord

[...]

Ik moet op 27-9 de launch van FIFA 20 direct FIFA spellen kopen, heb er dit jaar 24 nodig, Bij media markt is die 55 euro, gamemania 65 euro, scheelt weer 240 euro.

Dus ik ben nog wel bij de mediamarkt vrijdag 27-9 te vinden om 10:00 uur sochtends
de zaak kreunt en steunt.
Er is al 15 jaar niets meer onderhouden of vervangen.
En op het dak staat nog steeds heel stoer dat ze ruim 21.000 m2 winkel oppervlak hebben.... nou.....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:31
Schizo007nl schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:59:
[...]
Of dat de plaatsing van bepaalde merken snoep en frisdrank bij de kassa's op tankstations etcetera willekeurig is?
Ooit een (Engelse, dat wel) documentaire gezien over hoe een supermarkt werkt. Ging op een gegeven moment inderdaad ook over de plaatsing van producten en merken. A-merken liggen altijd op ooghoogte, andere merken liggen erboven en eronder, de goedkoopste merken liggen onderaan. Maar ook wordt er veel gespeeld met kleuren, met name op posters en reclameborden. Je wordt in een supermarkt gewoon gestuurd, ook al heb je het niet door. Impulsmandjes bij de kassa's, ook zo'n voorbeeld.

Het is niet te bevatten hoeveel wetenschap en onderzoek hier in zit, tot aan eye tracking brillen om data te vergaren waar een bezoeker naar kijkt. Supermarkten doen er alles aan om ook maar een paar procent van de markt hun winkel in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:59
paQ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:06:
[...]

de zaak kreunt en steunt.
Er is al 15 jaar niets meer onderhouden of vervangen.
En op het dak staat nog steeds heel stoer dat ze ruim 21.000 m2 winkel oppervlak hebben.... nou.....
Dat klopt, het ziet er allemaal uit als een verlept museum. Ik vrees ook dat het als de 'kinderen van' er klaar mee zijn, het voorbij is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:05
Ankona schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:01:
[...]

Klopt, alleen die meerwaarde is voor degene die die medewerkers betaalt. Voor MM hebben die medewerkers dus meerwaarde en als ze het goed doen geven ze de klant er nog een goed gevoel bij ook.

Werkt overal zo. Nooit opgevallen dat de naam van de verkoper onder de bon staat? Die verkopers krijgen provisie over wat ze je aangesmeerd hebben en vaak meer over minder courante/overjarige prodcuten.
Zo als (ex-) Medewerker van de MM maar even wat fabeltjes uit de wereld helpen. Let wel de policy kan per winkel verschillen omdat elke vestiging zijn eigen B.V. is met eigen directie. Echter in de drie winkels waar ik heb gewerkt kwam dit allemaal overheen.
  • Er is geen standaard bonus / courtage op basis van de omzet. De omzet die je maakt wordt wel meegenomen in je halfjaarlijkse beoordeling maar is niet direct van invloed op je salaris. Op veel afdelingen (Computer en TV) is marge eigenlijk belangrijker dan omzet en dus lijdend in de beoordeling.
  • De enige producten waar direct courtage aan is verbonden zijn de Actua verzekeringsproducten. Voor elke Laptop/Smartphone/TV verzekering krijg je in mijn tijd 5 euro netto uitgekeerd. Als je er dus een paar deed op een zaterdag was dat wel een motivatie. Als 15 jarige was mijn uurloon destijds 2,96 en toen ik 18 was 5,01 per uur.
  • Soms werden er vanuit de directie wel cadeautjes o.i.d. weggegeven voor het sturen op bepaalde producten of oudheid. Als jij dan op zaterdag de meeste oudheid verkocht dan kreeg je een dinerbon of een gratis playstation spel bijvoorbeeld. Deze producten kun je overigens herkennen door de 7 aan het eind van het artikelnummer :P
  • De meeste incentives worden gegeven vanuit de grotere fabrikanten, zoals Apple, Samsung, Asus hiermee spreken wij targets af en bij behalen targets krijg je een percentage rebate op je inkoop. Vaak zijn die targets per kwartaal of jaareinde. Rond die periodes zal je ook zien dat verkopers je proberen te sturen naar specifieke producten.
  • .

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@Bovenstaand
Je bevestigd eigenlijk wat we al weten.
Het klant leeg schud beleid is zeer sterk gestoeld op marge voor media markt dat staat op de lange termijn tevreden klanten blij houden in de weg. Een advies aan een klant moet worden afgestemd op de vraag van de klant en niet de marge voor de zaak.
En als media markt van mening dat sommige producten niet genoeg zijn om te adviseren/verkopen aan de klant moeten ze ook niet neerzetten.
Momenteel zie je dat energiemaatschappij geleuter echt voort komt uit een toelage voor de medewerker anders zouden ze er niet allemaal zo geforceerd over beginnen.
Media markt werkt dus precies zoals wij beschrijven.

Zaken als coolblue en bijvoorbeeld hifiklubben kiezen ervoor om niet het gehele assortiment van bijvoorbeeld samsung/sony neer te zetten. Die maken een keuze uit modellen en kunnen de overwegingen tov klant vaak wel uitleggen. Deze zaken zetten geen twee bijna identieke samsung modellen naast elkaar heeft geen meerwaarde. Daardoor komt het advies ook beter over.

Anekdote:
Ik was ooit bij de BCC voor een wasmachine ik had aangegeven dat ik een Bosch of AEG wou de verkoper bleef maar terug komen bij Samsung. Wat toen net nieuw was in NL met wasmachines.
Toen gaf ik voor de 3e kaar aan "ik wil geen Samsung punt", de verkoper bleef maar waarom dan niet goedkoper bla bla.
Op dat moment weet je dat die verkoper krijgt iets op dat ding (commissie/bonus/cadeau).
Uiteindelijk heb ik gezegd ik wil een A-merk en niet een op dat moment nog onbekend merk mbt de kwaliteit.
De verkoper bleef Samsung praten en haalde de verkoop van hun tv's erbij waarop ik zei dat heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van witgoed.
Ik vroeg waarom wil je mijn geen Bosch verkopen die volop hebt staan en nog duurder ook de verkoper zei "ik adviseer deze samsung"
Ik heb uiteindelijk uit irritatie niks gekocht en aangegeven dat ik na een andere winkel ga die mij wel een Bosch wil verkopen.
Uiteindelijk heb ik gelijk gekregen Samsung wasmachines zijn erg slecht gebleken de laatste 10 jaar.
Mijn bosch gaat jaar 12 in wat de samsung zeker niet zou hebben gehaald, zonder storingen.

Het is wel voor mij de allerlaatste keer BCC geweest, want dat is ook zo'n winkel factuur maken naar kassa gaan bla bla. Je kan daar niet/nauwelijks zonder invloed van de verkoper iets kopen.

Bovenstaand gedrag begint de mediamarkt ook steeds meer te vertonen. Nu kan je daar voor klein spul dat nog gewoon uit het schap pakken en naar de kassa lopen. Wat bij de BCC onmogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 17-09-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Laatst online: 26-05 11:29
leonbong schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:23:
@Bovenstaand
Je bevestigd eigenlijk wat we al weten.
Het klant leeg schud beleid is zeer sterk gestoeld op marge voor media markt dat staat op de lange termijn tevreden klanten blij houden in de weg. Een advies aan een klant moet worden afgestemd op de vraag van de klant en niet de marge voor de zaak.
En als media markt van mening dat sommige producten niet genoeg zijn om te adviseren/verkopen aan de klant moeten ze ook niet neerzetten.
Momenteel zie je dat energiemaatschappij geleuter echt voort komt uit een toelage voor de medewerker anders zouden ze er niet allemaal zo geforceerd over beginnen.
Media markt werkt dus precies zoals wij beschrijven.

Zaken als coolblue en bijvoorbeeld hifiklubben kiezen ervoor om niet het gehele assortiment van bijvoorbeeld samsung/sony neer te zetten. Die maken een keuze uit modellen en kunnen de overwegingen tov klant vaak wel uitleggen. Deze zaken zetten geen twee bijna identieke samsung modellen naast elkaar heeft geen meerwaarde. Daardoor komt het advies ook beter over.

Anekdote:
Ik was ooit bij de BCC voor een wasmachine ik had aangegeven dat ik een Bosch of AEG wou de verkoper bleef maar terug komen bij Samsung. Wat toen net nieuw was in NL met wasmachines.
Toen gaf ik voor de 3e kaar aan "ik wil geen Samsung punt", de verkoper bleef maar waarom dan niet goedkoper bla bla.
Op dat moment weet je dat die verkoper krijgt iets op dat ding (commissie/bonus/cadeau).
Uiteindelijk heb ik gezegd ik wil een A-merk en niet een op dat moment nog onbekend merk mbt de kwaliteit.
De verkoper bleef Samsung praten en haalde de verkoop van hun tv's erbij waarop ik zei dat heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van witgoed.
Ik vroeg waarom wil je mijn geen Bosch verkopen die volop hebt staan en nog duurder ook de verkoper zei "ik adviseer deze samsung"
Ik heb uiteindelijk uit irritatie niks gekocht en aangegeven dat ik na een andere winkel ga die mij wel een Bosch wil verkopen.
Uiteindelijk heb ik gelijk gekregen Samsung wasmachines zijn erg slecht gebleken de laatste 10 jaar.
Mijn bosch gaat jaar 12 in wat de samsung zeker niet zou hebben gehaald, zonder storingen.

Het is wel voor mij de allerlaatste keer BCC geweest, want dat is ook zo'n winkel factuur maken naar kassa gaan bla bla. Je kan daar niet/nauwelijks zonder invloed van de verkoper iets kopen.

Bovenstaand gedrag begint de mediamarkt ook steeds meer te vertonen. Nu kan je daar voor klein spul dat nog gewoon uit het schap pakken en naar de kassa lopen. Wat bij de BCC onmogelijk is.
Het beleid bij Media markt is inmiddels bekend inderdaad, maar ik hoor van meerdere winkels/ketens dat er zo gewerkt wordt. Coolblue heb ik nog niet gehoord, maar ook daar kan je vraagtekens bij zetten. Coolblue draait natuurlijk vooral om online, de winkels zijn vooral een soort servicepunten.

Maar ik vraag mezelf ook wel af nu: hoe bepalen ze welke producten worden gepromoot als 'Coolblue's keuze'? Daar zijn ze ook niet helder over, maar die staan wel bovenaan op de productpagina en worden actief gepromoot. Wie zegt dat daar geen sponsoring achterzit? En hoe bepalen ze welke producten in de winkels op display staan? Om Media Markt dan toch iets positiefs te geven, die zijn in ieder geval heel duidelijk over het feit dat Samsung en Apple extra geld betalen aan ze, want in de winkel staan hele store-in-store concepten.

Kortom, ik denk dat veel van zulke winkels nou eenmaal zo werken, onder andere omdat door de sponsoring van de leveranciers de omzet hoger uitvalt.

Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
PSV-EHV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:
[...]

Het beleid bij Media markt is inmiddels bekend inderdaad, maar ik hoor van meerdere winkels/ketens dat er zo gewerkt wordt. Coolblue heb ik nog niet gehoord, maar ook daar kan je vraagtekens bij zetten. Coolblue draait natuurlijk vooral om online, de winkels zijn vooral een soort servicepunten.

Maar ik vraag mezelf ook wel af nu: hoe bepalen ze welke producten worden gepromoot als 'Coolblue's keuze'? Daar zijn ze ook niet helder over, maar die staan wel bovenaan op de productpagina en worden actief gepromoot. Wie zegt dat daar geen sponsoring achterzit? En hoe bepalen ze welke producten in de winkels op display staan? Om Media Markt dan toch iets positiefs te geven, die zijn in ieder geval heel duidelijk over het feit dat Samsung en Apple extra geld betalen aan ze, want in de winkel staan hele store-in-store concepten.

Kortom, ik denk dat veel van zulke winkels nou eenmaal zo werken, onder andere omdat door de sponsoring van de leveranciers de omzet hoger uitvalt.
Als ik naar mezelf kijk (en ik vermoed dat dat voor steeds meer consumenten geldt) weet ik voordat ik naar een (online) winkel ga eigenlijk al wel wat ik wil. Zeker met elektronica kijk je eerst op sites als Tweakers naar producttests en reviews.

De gang naar bol.com, coolblue of de MM is dan eigenlijk alleen maar om het product aan te schaffen. Wat die sites als banners op hun pagina's hebben staan interesseert me niet zoveel, ik kijk er niet naar. Ik type het product in dat ik wil (of beland er al rechtstreeks via Tweakers) en bestel.

Heb nog niet meegemaakt dat een Mediamarkt verkoper me probeerde af te kletsen van een product dat ik wil kopen. Dit kan ook komen door het feit dat ik precies weet wat ik wil, van te voren check of het desbetreffende filiaal het op voorraad heeft, en er dus ook recht op afloop. Zou er niet echt van gediend zijn als ik hierbij door een verkoper aangesproken zou worden met twijfels over mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 13:29
Ik heb een tijdje bij een MM gewerkt in mijn studententijd. Enige tijd geleden, omdat ik passie heb voor een bepaald type product. Ik heb altijd geprobeerd de klant te adviseren en de keus bij de klant te laten. Resultaat dat mensen tevreden waren over mij, maar bleven mopperen over de winkel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik denk dat wanneer je als fysieke winkel wil overleven moet je online al een goed lopende zaak hebben en je kunnen onderscheiden waarom mensen specifiek naar jouw winkel komen en het niet online kopen. En dat hebben veel winkels nu eenmaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Waarin Coolblue uitblinkt is het noemen voor- en nadelen van producten. Natuurlijk zit daar sturing op maar dat verloopt beter dan het "ik adviseer die" argument.
Daarnaast leggen ze vaktermen uit van product wat dat betekent wat een MM niet doet. Daar zegt een verkoper gewoon die heeft HDR (TV-voorbeeld) en die niet. Zonder daarbij het argument te geven waarom je het moet hebben of niet. Terwijl coolbue bijvoorbeeld dan meer zegt HDR = Mooiere kleuren alleen nog van toepassing bij Blu-ray en Netflix.
Waarop als je dan zegt ik kijk geen films dan zegt coolblue neem die goedkopere zonder HDR, MM komt lul-verhaal dat het nog steeds belangrijk is.

Daardoor komen de argumenten van coolblue beter over op de consument en is het uiteindelijk koopadvies beter afgestemd op wensen/eisen van de klant.
Uiteindelijk merk je bij coolblue dat kennis van de verkopers over de producten veel hoger is. Daarnaast lijkt het accent van de training meer ligt op goed informeren ipv duurste product aansmeren, klant leeg schudden.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 17-09-2019 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:37:
Waarop als je dan zegt ik kijk geen films dan zegt coolblue neem die goedkopere zonder HDR, MM komt lul-verhaal dat het nog steeds belangrijk is.
Tja, je zal niet de eerste consument zijn die een iets goedkoper model koopt en over een half jaar komt klagen dat je niet goed film kunt kijken op je tv wat je nu wel wilt... Probleem met electronica is natuurlijk ook dat er teveel modellen zijn, teveel keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@President
En daarom zetten zaken als Coolblue en ook Hifiklubben niet alle modellen neer, maar maken een voorselectie.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 17-09-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
leonbong schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:51:
En daarom zetten zaken als Coolblue en ook Hifiklubben niet alle modellen neer, maar maken een voorselectie.
Ik weet niet of het daarom is. Als je als klant al een keuze hebt gemaakt kijk je snel verder als een winkel het niet kan leveren.

Scheelt natuurlijk wel in het aanhouden van je voorraden als je de keuze wat kunt beperken. En CB blinkt juist uit op logistiek. (en idd het overzichtelijk aanbieden van hun producten en informatie)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:37:
Waarin Coolblue uitblinkt is het noemen voor- en nadelen van producten. Natuurlijk zit daar sturing op maar dat verloopt beter dan het "ik adviseer die" argument.
Daarnaast leggen ze vaktermen uit van product wat dat betekent wat een MM niet doet. Daar zegt een verkoper gewoon die heeft HDR (TV-voorbeeld) en die niet. Zonder daarbij het argument te geven waarom je het moet hebben of niet. Terwijl coolbue bijvoorbeeld dan meer zegt HDR = Mooiere kleuren alleen nog van toepassing bij Blu-ray en Netflix.

Daardoor komen de argumenten van coolblue beter over op de consument en is het uiteindelijk koopadvies beter afgestemd op wensen/eisen van de klant.
Uiteindelijk merk je bij coolblue dat kennis van de verkopers over de producten veel hoger is. Daarnaast lijkt het accent van de training meer ligt op goed informeren ipv duurste product aansmeren, klant leeg schudden.
De genoemde voor- en nadelen lijstjes staan leuk maar vaak komt het er op neer dat er geen info staat die niet in het specificatie kaartje/lijstje staat. HDR is een mooi voorbeeld wat je noemt, zelfs als je het op dit moment niet gebruikt kan het alsnog in een beter beeld resulteren dankzij verschillen in de gebruikte panelen tussen HDR en niet-HDR model.

Waar ik bij MM een schreeuwig gevoel krijg, krijg ik bij CB een kinderachtig gevoel. Laatst was ik opzoek naar info over de Fenix 6 Pro en kwam toevallig een video van CB hierover tegen. Mooi dacht ik maar helaas waren de twee jongens drukker bezig met de camera en lollig te doen dan het daadwerkelijke product te showen.

Toegegeven ik ben nog nooit in een Coolblue winkel geweest, er is geen vestiging in mijn buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:32

paQ

Caayn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:07:
[...]
Toegegeven ik ben nog nooit in een Coolblue winkel geweest, er is geen vestiging in mijn buurt.
Ik 1 keer om iets op te halen of retourneren... ik weet het niet meer eigenlijk.
Het is een soort luxe kijkshop. Er staan wat producten uitgestald en wat vitrines. Veel meer was het niet. (Rotterdam)

Eigenlijk precies zoals ze ooit begonnen op de Oude Dijk, alleen nu groter en luxer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:57
[...]
De genoemde voor- en nadelen lijstjes staan leuk maar vaak komt het er op neer dat er geen info staat die niet in het specificatie kaartje/lijstje staat. HDR is een mooi voorbeeld wat je noemt, zelfs als je het op dit moment niet gebruikt kan het alsnog in een beter beeld resulteren dankzij verschillen in de gebruikte panelen tussen HDR en niet-HDR model.

Waar ik bij MM een schreeuwig gevoel krijg, krijg ik bij CB een kinderachtig gevoel. Laatst was ik opzoek naar info over de Fenix 6 Pro en kwam toevallig een video van CB hierover tegen. Mooi dacht ik maar helaas waren de twee jongens drukker bezig met de camera en lollig te doen dan het daadwerkelijke product te showen.

Ik denk dat de voor- en nadelen lijstjes er meer zijn voor de huisvrouwen die een 'grijze' koelkast gaan kopen dan voor het publiek op GoT. ;) Technische specificatie tabellen begint het merendeel van de bevolking niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
[...]
Waar ik bij MM een schreeuwig gevoel krijg, krijg ik bij CB een kinderachtig gevoel. Laatst was ik opzoek naar info over de Fenix 6 Pro en kwam toevallig een video van CB hierover tegen. Mooi dacht ik maar helaas waren de twee jongens drukker bezig met de camera en lollig te doen dan het daadwerkelijke product te showen
Voor een Fenix 6 pro kun je beter naar een goede hardloopwinkel in de buurt. Dan kun je hem gewoon proberen. Bovendien krijg je in zo'n winkel zo 10% korting op de adviesprijs die je overal online betaalt.

Regeren is vooruitschuiven

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

paQ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:25:
[...]

Ik 1 keer om iets op te halen of retourneren... ik weet het niet meer eigenlijk.
Het is een soort luxe kijkshop. Er staan wat producten uitgestald en wat vitrines. Veel meer was het niet. (Rotterdam)

Eigenlijk precies zoals ze ooit begonnen op de Oude Dijk, alleen nu groter en luxer.
Ze hebben het meeste wel op voorraad is mijn ervaring, ik weet niet of het ook voor witgoed geldt maar de kleinere elektronica heb ik nog nooit bij misgegrepen, ook al stond het niet in de etalage.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
T-MOB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:27:
[...]

Voor een Fenix 6 pro kun je beter naar een goede hardloopwinkel in de buurt. Dan kun je hem gewoon proberen. Bovendien krijg je in zo'n winkel zo 10% korting op de adviesprijs die je overal online betaalt.
Weer zo'n fabrikant die niet toestaat dat winkels onder adviesprijs verkopen? Online ga je dan idd niks goedkoper vinden, in een fysieke winkel heb je dan nog kans op wat korting.

• Caayn
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:27:
[...]

Dit was rond de aankondiging van de fenix. Niet marketing beelden en info was op dat moment schaars. Voor de echte info ga ik uiteraard niet naar Coolblue, daarvoor bezoek ik (bijvoorbeeld) dcrainmaker wel. Maar zelfs met dat in gedachten had ik wel iets meer verwacht dan een tiener vlog esque video waarin het product zelf amper zichtbaar is.

• _JGC_
Ankona schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:53:
[...]

Ik weet niet of het daarom is. Als je als klant al een keuze hebt gemaakt kijk je snel verder als een winkel het niet kan leveren.

Scheelt natuurlijk wel in het aanhouden van je voorraden als je de keuze wat kunt beperken. En CB blinkt juist uit op logistiek. (en idd het overzichtelijk aanbieden van hun producten en informatie)
CB beperkt de keuze om twee redenen:
- voorraad
- keuzestress

Voorbeeldje: de Lenovo 330S-15IKB staat 25x in de pricewatch met minimale verschillen in specs en prijs. Kijk ik bij bol.com, pakken die gewoon 3 modellen met voldoende verschil in cpu, opslag of GPU. Je zal als (web)winkel maar 25 versies van dat ding op voorraad hebben en op de website of in de showroom tonen, je klanten lopen keihard weg en die voorraad raak je niet kwijt.

• Señor Sjon
_JGC_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:52:
[...]

Weer zo'n fabrikant die niet toestaat dat winkels onder adviesprijs verkopen? Online ga je dan idd niks goedkoper vinden, in een fysieke winkel heb je dan nog kans op wat korting.
Het OLED topic is het niet met je eens. ;)

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hudsons Bay is er zelf nu ook uit, einde verhaal eind dit jaar.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Señor Sjon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:03:
Het OLED topic is het niet met je eens. ;)
Volgens mij zijn dat juist fysieke winkels die via email een beter deal bieden. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gros daarvan is een hybride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
sambalbaj schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:01:
Hudsons Bay is er zelf nu ook uit, einde verhaal eind dit jaar.
Hudson's Bay heeft tevens een keurig sociaal plan opgesteld:
CNV spreekt van een ‘meer dan netjes’ sociaal plan waar andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. ,,Alle medewerkers die voor 1 september al in dienst waren bij Hudson’s Bay krijgen een ontslagvergoeding. Dat is uitermate netjes, want Hudson’s Bay is dat wettelijk niet eens verplicht. Mensen krijgen de gelegenheid om onder werktijd bij andere bedrijven te solliciteren. Daarvoor krijgen ze zelfs een kilometervergoeding. En Hudson’s Bay zal ook nog een banenmarkt organiseren.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het was bij HB ook niet het probleem dat er acuut geen geld meer was in de organisatie, wel dat het op termijn gewoon niet levensvatbaar is.

De webshop is ook direct offline gehaald. Ze zullen alle restanten wel via de filialen gaan verkopen waarbij sommigen eerder zullen sluiten dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Reisorganisatie Thomas Cook omgevallen, honderdduizenden gestrand
De Britse reisorganisatie Thomas Cook staakt alle activiteiten vanwege financiële problemen. Honderdduizenden vakantiegangers wereldwijd zijn daardoor gestrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een beetje openheid zou al schelen in een hoop verpeste vakanties. Maar dat mag waarschijnlijk niet eens (wordt het wanbeleid)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Marzman schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:12:
[...]
Een beetje openheid zou al schelen in een hoop verpeste vakanties. Maar dat mag waarschijnlijk niet eens (wordt het wanbeleid)
Het is kip-ei.

Ze hebben dit natuurlijk al wel aan zien komen, maar een zachte landing is bijna onmogelijk. Zodra ze bijvoorbeeld mensen die op het punt staan op weg te gaan tegenhouden om het stranden van reizigers te voorkomen zullen hotels direct reageren door gasten die ze al hebben niet meer te bedienen. Luchthavens zullen directe betaling gaan eisen, en aangezien de organisatie dit niet kan betalen zullen de vliegtuigen overal stranden.

Zolang er nog een beetje financiële armslag is is de enige optie die ze hebben de stekker eruit te trekken op het moment dat er zo min mogelijk reizigers gedupeerd worden. Wellicht hebben ze dat gedaan nu we tussen de zomer- en de najaarspiek zitten.

Zou werkelijk niet weten hoe ze dit anders kunnen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:07
In Tunesië worden de gasten letterlijk gegijzeld in hun hotel, het AD bericht zelfs over gewapende bewakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voor de NL-tak van thomas cook is er in theorie nagenoeg geen probleem voor reizigers omdat die via het garantiefonds volledig gedekt zijn voor de kosten.
Het is alleen de vraag of de hoteleigenaren in Tunesië dat ook weten, waarschijnlijk niet. Maar het SGR-fonds is ook iets typisch nederlands in NL-verzekeren we ons voor alles in tegenstelling tot wat mensen doen in het buitenland.

Daarnaast blijkt dat er geen faillissement voor het continentale deel van thomas cook is aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Dit lijkt me niet echt een onderwerp voor dit topic. Ja, ze hebben vast wel winkels, maar dat is niet de oorzaak van dit faillissement.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2019 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04

garathane

l'enfer, c'est les Autres

@ Senor Sjon: Ja en nee. Hun ondergang heeft uiteindelijk dezelfde redenen als die van fysiek winkels, namelijk het prijsverschil tussen 'echte' reisbureaus en zelfboekers, en daardoor de terugloop in klandizie. Ook hier geldt weer dat webwinkelen blijkbaar meer klanten trekt dan in een reisbureau (of op een website) een reis boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
@Señor Sjon
Kan je zoiets in een modbreak blok zetten?
Nu leek het eerst alsof jouw echte bijdrage door een andere mod weggehaald was.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Dat Thomas Cook het niet gered heeft is juist een klassiek voorbeeld van dit topic. Het heeft vooral in het VK veel fysieke winkels en heeft de aansluiting naar vooral online te lang uitgesteld.
Althans, dit kwam gister redelijk uitgebreid op channel 4 news naar voren. Mag toch aannemen dat zij dit redelijk onderzocht hebben.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
hoevenpe schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 07:49:
@Señor Sjon
Kan je zoiets in een modbreak blok zetten?
Nu leek het eerst alsof jouw echte bijdrage door een andere mod weggehaald was.
Ik post veel vaker mbr (headsup) vs modbreak (strenger). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Nicap schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:00:
Dat Thomas Cook het niet gered heeft is juist een klassiek voorbeeld van dit topic. Het heeft vooral in het VK veel fysieke winkels en heeft de aansluiting naar vooral online te lang uitgesteld.
Althans, dit kwam gister redelijk uitgebreid op channel 4 news naar voren. Mag toch aannemen dat zij dit redelijk onderzocht hebben.
In Nederland waren de reisbureaus al lang op hun retour voordat deze problematiek speelde in de rest van de retail. Buiten dat is een reisbureau een beetje a-typisch omdat het eigenlijk geen fysieke producten maar diensten aanbiedt. Wat dat betreft zou ik het nou niet het klassieke voorbeeld van dit topic willen noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Nee hoor een reisbureau biedt diensten aan, wat je ook ergens anders (internet) zelf goedkoper kan kopen.
Een assurantiekantoor biedt ook diensten, wat je ook ergens anders (internet) zelf goedkoper kan regelen, laat deze kantoren ook aan de lopende band failliet gaan.

Ik zelf zit bij ASR via zo'n kantoor maar ik wordt eigenlijk gek van omdat je niks direct met ASR kan regelen iedere keer zit dat jandoedel kantoor er weer tussen die het weer net anders uitleggen als website van ASR. Daarnaast als ik zelf vergelijk heb ik eerlijker beeld dan als dat kantoor het doet omdat die vaak bonussen krijgen van een verzekeraar waardoor die een belang hebben om je na een bepaald merk te sturen.

Juist dit soort diensten moeten oppassen dat ze boot van de alternatieve verkoopkanalen niet missen.
Want de phone houses en belcompany die combi van dienst en product verkochten zijn ook al verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:06
PSV-EHV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:
[...]

Uit ervaring, reken maar dat "Coolblue's keuze" een plek is die je koopt. Sinds kort heeft Coolblue ook een eigen merk, en als er geen fabrikant is die die plek heeft gekocht dan zet Coolblue zijn eigen product op die plek neer.

Vind dat soort zaken wel jammer, want dan moet je alsnog naar een consumentenbond teruggrijpen voor een minder gekleurd oordeel

• Ankona
Advies, zeker als je er niet zelf voor betaalt (maar ook dan ben je nog niet zeker ) wordt altijd gegeven door iemand die zelf ook een agenda heeft.

Goed reviews lezen (en ook die kunnen gestuurd zijn) en trends herkennen. Daar leer je van om producten te selecteren. Als je er een beetje moeite in steekt kom je via internet sneller aan meer informatie en heb je meer keus dan wanneer je die twee fysieke winkels in jouw dorp bezoekt.

alles kan off-topic

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
paQ schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:37:
Gisteren voor het eerst in 17 jaar weer eens bij Correct (Rotterdam) geweest. Voor de mensen die dat niet kennen: Ooit by far de grootste elektronica winkel. Zo groot dat ze er 3 grote panden voor nodig hadden. Nu al lang gepasseerd door Mediamarkt.
Ah... Correct. Ooit de grootste in NL. Heeft ook assortiment welke nergens anders in NL te verkrijgen is.
In de tijden van de walkmans en minidiscs
We gingen er nog speciaal heen om wat te bekijken (maar haalden de technische uitblinkers tijdens vakantie in azie. Dingen die in NL helemaal niet te verkrijgen zijn)

Door internet zijn de grenzen vervaagd. Gadgets heb je nu ook in NL, anders is het wel binnen een week of twee wel via de post binnen...
De tijd dat ik een dagenlang langs shops slentert om gadgets te ontdekken is helaas voorbij...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:53
Afgelopen dinsdag waren we bij de Jeans Centre. Die hebben een aanbieding met twee broeken voor 100eu. Aangezien mijn vriendin voor het werk een aantal dezelfde broeken heeft was dat wel handig.

Dus afgelopen dinsdag naar de winkel. Broek gepakt van haar vaste merk/model/maat en een ander merk/model. Alleen die laatste wilde ze graag één maatje langer.

Bij de kassa aangekomen....... de actie gaat pas donderdag in en we kunnen er geen uitzondering op maken. "Excuus, stond niet duidelijk in de reclamefolder"

Oplossing?
De broek die een maatje langer moet zijn wordt besteld en thuis bezorgd, wel volle mep afrekenen. Levertijd 2 á 6 werkdagen (serieus? In deze tijden?).
Na donderdag even terugkomen met de bon en/of broek, dan slaan we die retour en rekenen we twee broeken af voor 100eu. We hebben dan reeds 70eu betaald, dus resteert nog 30eu.

Ik heb de verkoper serieus gevraagd of dit nou echt de makkelijkste oplossing was en of hij niet gewoon even twee broeken achteruit kon leggen zodat ik ze donderdag (vandaag dus) allebei op kon halen, want ik snap ook wel dat een actie een begin en einddatum heeft. Dat kon dus niet.

Vanmorgen dus wederom naar de Jeans Centre geweest (heb immers toch vakantie) met de bon, want de bestelde broek moet nog steeds bezorgd worden. Met de bon de broek gecrediteerd, de twee juiste broeken weer aangeslagen. Laatste stukje betaald en ze een prettig weekend gewenst.

Al met al vriendelijk geholpen, daar lag het niet aan en online had mijn vriendin vast niet één ander merk/model geprobeerd.

Toch bijzonder hoe een winkel krampachtig probeert te verkopen en de strijd aan wil gaan met de online verkopen, maar zelfs via hun eigen online verkoopkanaal zijn ze nog traag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
@B-Real ik herken je verbazing maar helaas heeft dit ook te maken met de vaak bijzondere beperkingen van POS systemen. Bij dit soort constructies heb je vaak een gevalletje "Computer says no" te pakken.

Vaak hebben de medewerkers te weinig rechten voor prijsaanpassingen of worden acties pas op de ingangsdatum in het POS toegepast centraal vanuit het hoofdkantoor. Daarnaast is handmatig een voorraad aanpassing doen ook niet altijd mogelijk dus iets anders aanslaan kan ook al niet. Dat kan ik die medewerkers lang niet altijd kwalijk nemen, die willen best vaak meedenkend zijn maar veel systemen laten dat gewoon niet toe.

Dat heeft ook met een stukje vertrouwen in de medewerkers te maken. Tegenwoordig zijn die kassasystemen helemaal dichtgetimmerd en mag vaak alleen de bedrijfsleider een handmatige prijsaanpassing doen en moet deze ook nog eens gemotiveerd zijn of aan allerlei voorwaarden voldoen. De tijd dat je flexibel was en de kruidenier op de hoek zo'n ding als kassa had staan zijn helaas voorbij.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:53
Ik snap dat de systemen niet meewerken. Zelf een bijbaantje gehad bij een tankstation waar ook alles hermetisch dichtgetimmerd zat, zelfs voor de bedrijfsleider. Vanuit mijn werk snap ik ook heel goed dat alles dichtgetimmerd moet zijn, dus daar heb ik ook niet zozeer commentaar op.

We hadden er voor kunnen kiezen om of donderdag terug te komen voor twee broeken, maar de reguliere maten lopen nogal hard en ze konden dus niets beloven of online bestellen. Maarja, we stonden al in de winkel en waren goed geholpen.

Ik had, als medewerker, of het nou mocht of niet gewoon de twee gewilde broeken achteruit gelegd met een briefje erop. Zodat ik ze beide donderdag (vandaag dus) kon ophalen. Risico voor de winkel is nul, want regulier merk/maat en als ik ze niet op zou halen konden ze ze na het weekend zo weer in het schap gooien.
Nu heb ik zojuist één broek opgehaald en moet de andere broek nog bezorgd worden. Twee tot zes werkdagen is toch niet meer echt van deze tijd. Ook daar kunnen we van alles van vinden, maar concurrenten doen dat beter.
Overigens zojuist ook weer goed en vlot geholpen door dezelfde verkoper, dus ook dat is positief.

Het is meer het krampachtig handelen van een winkelketen/formule die gewoon te kort schiet ten opzichte van (online) concurrenten.

Doet me overigens denken aan de MediaMarkt BTW actie een aantal jaren terug. Ik had een huis gekocht en moest dus nogal wat apparatuur hebben (o.a. magnetron, koel/vries combi, droger, Nespresso etc). Dag voordat de actie van start ging 's avonds al naar de MediaMarkt om mijn lijstje compleet te maken, zodat ik de volgende dag binnen een minuut alles aan kon schaffen.
Dat ook zo verteld aan de medewerker, waarop de medewerker zelf zei: "zullen we dan nu gelijk alles maar apart zetten? Kom je het morgen afrekenen i.v.m. de korting en komen we het op de door jouw gewenste datum thuis afleveren". En dat was geen vestigingsleider, maar gewoon een vrouwelijke verkoper die er pas een tijdje werkte.

• Ankona
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:15:
@B-Real ik herken je verbazing maar helaas heeft dit ook te maken met de vaak bijzondere beperkingen van POS systemen. Bij dit soort constructies heb je vaak een gevalletje "Computer says no" te pakken.

Vaak hebben de medewerkers te weinig rechten voor prijsaanpassingen of worden acties pas op de ingangsdatum in het POS toegepast centraal vanuit het hoofdkantoor. Daarnaast is handmatig een voorraad aanpassing doen ook niet altijd mogelijk dus iets anders aanslaan kan ook al niet. Dat kan ik die medewerkers lang niet altijd kwalijk nemen, die willen best vaak meedenkend zijn maar veel systemen laten dat gewoon niet toe.

Dat heeft ook met een stukje vertrouwen in de medewerkers te maken. Tegenwoordig zijn die kassasystemen helemaal dichtgetimmerd en mag vaak alleen de bedrijfsleider een handmatige prijsaanpassing doen en moet deze ook nog eens gemotiveerd zijn of aan allerlei voorwaarden voldoen. De tijd dat je flexibel was en de kruidenier op de hoek zo'n ding als kassa had staan zijn helaas voorbij.
Staat tegenover dat je een overeenkomst aangegaan bent als je als klant aangeeft iets voor de aangeboden prijs te willen hebben. Wat die computer daarna voor een mening heeft boeit niet meer, de winkel is gewoon verplicht te leveren voor de aangeboden prijs. Hoe de verkoper dat dan later met zijn hoofdkantoor uitvecht boeit niet. (even lekker zwart-wit)

alles kan off-topic

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:18:
[...]

Zo als (ex-) Medewerker van de MM maar even wat fabeltjes uit de wereld helpen.
Hoe wordt een verkoop dan aan jou gekoppeld? Als ik een tv/monitor/ipad uit de stapel haal, dan staat jouw naam toch nergens?
[...]
Tja, voor producten waar je al verstand van hebt, dan zijn die voor en nadelen natuurlijk niet echt van belang :P (en als je NU geen HDR hebt, dan komt misschien als de 10e online streamingdienst komt. Die diensten komen eerder dan dat de tv kapot gaat tegenwoordig)

Maar voor sommige producten waar ik geen verstand van heb (tuinslanghaspel of leidingdetector) kunnen die overzichten wel helpen bij het bepalen van een keuze. Zo zal het ook vast wel lopen bij een a-technische huisvrouw die een nieuwe PC nodig heeft voor squla.
B-Real schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:26:
Ik had, als medewerker, of het nou mocht of niet gewoon de twee gewilde broeken achteruit gelegd met een briefje erop. Zodat ik ze beide donderdag (vandaag dus) kon ophalen. Risico voor de winkel is nul, want regulier merk/maat en als ik ze niet op zou halen konden ze ze na het weekend zo weer in het schap gooien.
Als winkel is dat natuurlijk ook niet fijn. Want er kan natuurlijk ook iemand binnenkomen die niet weet dat er vanaf donderdag een actie is en dus die reguliere maten/merken voor de volledige prijs meenemen.

Ik zal als winkeleigenaar wel weten aan wie ik wil gaan verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 26-09-2019 13:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:00
kmf schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:40:
[...]

Hoe wordt een verkoop dan aan jou gekoppeld? Als ik een tv/monitor/ipad uit de stapel haal, dan staat jouw naam toch nergens?

[...]

Tja, voor producten waar je al verstand van hebt, dan zijn die voor en nadelen natuurlijk niet echt van belang :P (en als je NU geen HDR hebt, dan komt misschien als de 10e online streamingdienst komt. Die diensten komen eerder dan dat de tv kapot gaat tegenwoordig)

Maar voor sommige producten waar ik geen verstand van heb (tuinslanghaspel of leidingdetector) kunnen die overzichten wel helpen bij het bepalen van een keuze. Zo zal het ook vast wel lopen bij een a-technische huisvrouw die een nieuwe PC nodig heeft voor squla.

[...]

Als winkel is dat natuurlijk ook niet fijn. Want er kan natuurlijk ook iemand binnenkomen die niet weet dat er vanaf donderdag een actie is en dus die reguliere maten/merken voor de volledige prijs meenemen.

Ik zal als winkeleigenaar wel weten aan wie ik wil gaan verkopen.
Oud truukje: voor de normale prijs kopen als iets binnenkort in de actie is, dan terug naar de winkel en zeggen dat je wilt ruilen/terugbrengen omdat het nu goedkoper is, prijsverschil terug graag. Zo niet dan meteen retour en opnieuw kopen. Staan ze vaak niet om te springen maar ja, is zelfde als online bestellen en dag later goedkoper, gewoon opnieuw bestellen en oude retour als ze verschil niet kunnen crediteren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Gisteren toevallig in de buurt en bij Mediamarkt een nieuwe tablet gehaald. Wist al welke ik nodig had de Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019 32GB.

Zou op voorraad zijn dus prima langs de weg naar huis dus haal hem wel even op scheelt weer gedoe met de post.

Kom je in de winkel die al bijna compleet verlaten is tegenwoordig maar dat terzijde loop je naar het vak. Liggen er nog een stuk of 10 in een plastic buiten doos tegen diefstal verpakt. Prima, bij inspectie blijkt dat ze allemaal al eens open zijn geweest en er geen 1 meer is die nog origineel gesealed is. Jammer maar goed als die verder netjes is geen probleem.

Je gaat vervolgens naar de kassa en wordt geconfronteerd met dat u €19,- moet bijbetalen want dit is een start klaar tablet. Er zit inderdaad een sticker op de doos of je de start klaar service wilt bijkopen.

Vervolgens blijkt dat ze alleen maar start klaar tablets op voorraad te hebben liggen en geen gewone meer. Na 3x op en neer lopen wordt uiteindelijk de conclusie getrokken dat ze inderdaad niets anders hebben en mag je onder protest van de medewerkers weer voor de derde keer in de kassa rij aansluiten om hem af te rekenen tegen het reguliere tarief.

Ik heb er al weer echt spijt van dat ik naar de winkel ben toe gegaan en hem heb meegenomen.
Maar nog als kers op de taart... start klaar service ze hebben een naam ingevuld en de voorwaarde geaccepteerd. Updates waren helemaal niet geinstalleerd laat staan de apps bijgewerkt.. Top zo'n start klaar service..

Gewoon je reinste oplichting om retour artikelen te verkopen als nieuw naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 21:51
@Anoniem: 217290
Bij startklaar heeft een Mediamarkt medewerker door de eerste setup heen geklikt. Die tablets zijn meestal geen rouren, omdat de doos daarvoor open moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien niet een hele bekende in Nederland (alleen vestiging in Rotterdam), maar Forever 21 is failliet: https://www.theguardian.c...iler-files-for-bankruptcy

Weer een grote retail keten weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Pyramiden schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:53:
Bij startklaar heeft een Mediamarkt medewerker door de eerste setup heen geklikt. Die tablets zijn meestal geen rouren, omdat de doos daarvoor open moet.
Er staat bij samsung tablets expliciet op de verpakking do not accept when seal is broken. Of inspect contents under super vision when seal is broken.

En hoe weet je of het geen retour is? dat is niet te achterhalen dus een ideale manier om zo ook je retouren weg te werken als zijnde service.

Nu heb ik geen moeite daar direct mee. wel met het feit dat ze je als klant dwingen een extra service af te nemen en daarvoor te betalen terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten. En als je dan geld rekent voor die service zorg dan op zijn minst dat je het wel goed voor mekaar hebt. Start klaar was nog ruim 40 minuten aan updates... en dat is alleen maar de android zelf en play store. Mijn eigen apps en account heb ik daar nog buiten gelaten.

Nee dit is echt weer een nagel aan de doodskist voor de mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 21:51
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Er staat bij samsung tablets expliciet op de verpakking do not accept when seal is broken. Of inspect contents under super vision when seal is broken.

En hoe weet je of het geen retour is? dat is niet te achterhalen dus een ideale manier om zo ook je retouren weg te werken als zijnde service.

Nu heb ik geen moeite daar direct mee. wel met het feit dat ze je als klant dwingen een extra service af te nemen en daarvoor te betalen terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten. En als je dan geld rekent voor die service zorg dan op zijn minst dat je het wel goed voor mekaar hebt. Start klaar was nog ruim 40 minuten aan updates... en dat is alleen maar de android zelf en play store. Mijn eigen apps en account heb ik daar nog buiten gelaten.

Nee dit is echt weer een nagel aan de doodskist voor de mediamarkt.
Een vriend van mij heeft een tijdje bij de Mediamarkt gewerkt. Hij vond het zelf ook geen goed idee, maar het is een manier voor de Mediamarkt om meer marge te draaien. Meestal verkopen ze die apparaten niet voor de normale prijs, dus wat dat betreft heb je nog geluk gehad.

Ben zelf ook van mening dat het nergens op slaat, maar ik ben bang dat Tweakers niet zo de doelgroep zijn van de Mediamarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Pyramiden schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:53:
Probleem is dat je daar niet zeker van kunt zijn. Is al bijna een jaar geleden dat ik er een wilde kopen, maar viel me toen ook al op dat er alleen 'start-klaar' modellen op voorraad lagen. Een stuk of 30 zelfs. Daar kunnen ze de retouren ook gewoon simpelweg tussen gooien, en nog €19 extra vragen ook.

Heb toen bij de kassa gevraagd of het ook zonder 'start-klaar' boete kon. Kon niet, dus het ding maar laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:15:
Misschien niet een hele bekende in Nederland (alleen vestiging in Rotterdam), maar Forever 21 is failliet: https://www.theguardian.c...iler-files-for-bankruptcy

Weer een grote retail keten weg.
Ik las het. Volgens mij hebben ze ook een vestiging in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry_a
  • Laatst online: 15:48

jerry_a

doei

desmond schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Ik las het. Volgens mij hebben ze ook een vestiging in Amsterdam.
Die is begin vorig jaar al gesloten.

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:01

gws24

Thinking is hard!

https://nos.nl/artikel/23...-filialen-te-sluiten.html

Zeeman gaat de komende 5 jaar zo'n 70 filialen sluiten. Slecht nieuws zou je zeggen maar als ik deze quote lees:
Wel benadrukt hij dat het goed gaat met zijn bedrijf; de omzet groeide vorig jaar met 4 procent, naar 609 miljoen euro. De sluitingen zijn vooral nodig om gezond te blijven. De kunst is volgens Mares om tijdig slechtlopende winkels te sluiten en alert te blijven op mogelijkheden om ergens toch nog een filiaal te openen.

"Want we openen ook nog steeds nieuwe winkels", aldus Mares. "Binnenkort bijvoorbeeld in Apeldoorn. En we zien sluitingen vaak al een jaar van tevoren aankomen en kunnen het personeel daardoor meestal herplaatsen in andere vestigingen."
Dan krijg ik toch de indruk dat ze goed bezig zijn door continu te evalueren waar nog wel potentie is en waar niet en dat ze dus op de lange termijn sturen. Dat laatste mis ik compleet bij al die investeringsmaatschappijen die ketens overnemen en volhangen met schulden zodat ze op de korte termijn rijk worden (en uiteindelijk vooral de werknemers de sjaak zijn).

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zeeman maakt een enorme groei door in het buitenland, o.a. Spanje. Dat zijn hele andere markten dan Nederland.

Als je moet aankondigen dat in Nederland 15% van je winkels worden gesloten, dan kun je niet spreken van "evalueren". Daar heeft iemand te lang gewacht met saneren en gaten gevuld met winsten uit het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Drizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Ex-Intertoys-ondernemers beginnen nieuwe speelgoedketen:
https://nos.nl/artikel/2305188-ex-intertoys-ondernemers-beginnen-nieuwe-speelgoedketen.html
De Bruin weet wel dat heel veel consumenten speelgoed tegenwoordig kopen bij webshops en dat mede daardoor tal van winkels over de kop zijn gegaan. Maar de keerzijde is volgens De Bruin dat er in het land weer blinde vlekken zijn ontstaan: nieuwe gebieden waar een speelgoedzaak niet zou misstaan.
Ik denk wel dat een goede online shop de basis zou moeten zijn (zoals bij CB) wellicht in combinatie met wat fysieke winkels. Mensen blijven roepen dat ze speelgoed moeten kunnen vastpakken en uitproberen, maar aan het eind van de dag koopt toch iedereen zijn spullen in de meest goedkope (web)winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn zoontje van 4 gaat de "olifantenwinkel" alvast niet missen, die loopt nu gewoon door naar de Blokker waar ze het populaire spul wel gewoon op voorraad hebben.
Vraag me af welke blinde vlekken ze bedoelen, zo groot is dat gat van de Intertoys niet meer, het duurt te lang, de overige winkels in de omgeving profiteren al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-07 15:30
Pffff, nu weet ik weer waarom ik zo'n grafhekel heb aan bouwmarkten...

donderdag 03-10 naar de plaatselijke Praxis gereden om vochtvreters (11 stuks op voorraad volgens de website). in het schap waar ze hoorden te liggen lagen ze niet, en hing er ook geen productkaartje op. op mijn telefoon laten zien aan de baliemedewerker dat er 11 op voorraad moeten zijn, maar even meekijken of meezoeken deed ze niet. bij een andere medewerker nagevraagd, die kwam na een kwartier terug uit het magazijn met de melding dat de voorraadstatus waarschijnlijk niet klopte, en dat ze niet op voorraad waren. hij ging ze bestellen, en ik kon een week later terugkomen of ik kon ze alvast online bestellen.
vrijdag 04-10 mijn bestelling geplaatst, met de optie ophalen in de winkel. hier stond op de website nog steeds 11 op voorraad. krijg ik een uur later mailbericht dat de producten niet op voorraad zijn en dat de order is geannuleerd. op de website staan nog steeds 11 stuks op voorraad, niemand die even bedenkt dat dat aangepast moet worden, opnieuw bestellen doen ze ook niet want er moeten er nog 11 zijn.... zucht :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
Pyramiden schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:21:
Ben zelf ook van mening dat het nergens op slaat, maar ik ben bang dat Tweakers niet zo de doelgroep zijn van de Mediamarkt.
Het is puur een extra marge product. Voor laptops zijn er zelfs nog twee versies, één van 19 euro en één van 39 euro. Stelregel is/was om 1/3 van de voorraad als startklaar te labelen en die dan bovenop het schap te leggen. Als een klant een bepaalde laptop wilde pakte standaard de startklaar en sloeg je die aan op de bon 8/10 normale consumenten zegt daar echt helemaal niks over dat is gewoon ja en amen en betalen de bon.

Als mensen wel gingen zeuren pakte je of een normaal model van achter uit het magazijn of als die op waren sloeg je de startklaar niet aan. Bij onze vestiging was dat ook nooit discussie. Echter zij je niks dan mocht je gewoon betalen. Was gewoon een methode om nog een beetje marge te draaien in die productgroepen. Standaard zijn Laptops/Tablets namelijk geprijsd met -5% tot +3% marge dus koppelverkoop is haast wel noodzakelijk in die productgroepen om nog een beetje winstgevende bon te kunnen draaien.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Tja, maar of dat zo slim is op de lange termijn... als die klant bij thuiskomst toch eens op de bon kijkt (en bij iets als een laptop neemt iedereen die wel mee) dan hoef je er toch niet op te rekenen dat ie ooit terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Hielko schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:37:
Tja, maar of dat zo slim is op de lange termijn... als die klant bij thuiskomst toch eens op de bon kijkt (en bij iets als een laptop neemt iedereen die wel mee) dan hoef je er toch niet op te rekenen dat ie ooit terugkomt.
Klopt maar volgens onze vestigingsdirecteur was die terugkerende klant ook helemaal niet zo belangrijk. Volgens intern onderzoek kwam de gemiddelde klant toch maar twee keer per jaar in de winkel en was de conversie 0,5 dus kocht hij slechts één keer per jaar iets in de winkel. De marge per klant verhogen was zodoende dus belangrijker voor het algeheel resultaat van de winkel.

Nu kom je hier op de lange termijn in een grote stad met veel vreemde bezoekers natuurlijk makkelijk(er) mee weg. Maar bij ons in een provinciestad met 80.000 inwoners is het aantal unieke klanten na een aantal jaar een keer op natuurlijk, en dan is die terugkerende klant juist heel belangrijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die niet-terugkerende klant kent helaas ook veel mensen die daarna ook nooit meer bij je winkel komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Davidshadow13 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Klopt maar volgens onze vestigingsdirecteur was die terugkerende klant ook helemaal niet zo belangrijk. Volgens intern onderzoek kwam de gemiddelde klant toch maar twee keer per jaar in de winkel en was de conversie 0,5 dus kocht hij slechts één keer per jaar iets in de winkel. De marge per klant verhogen was zodoende dus belangrijker voor het algeheel resultaat van de winkel.

Nu kom je hier op de lange termijn in een grote stad met veel vreemde bezoekers natuurlijk makkelijk(er) mee weg. Maar bij ons in een provinciestad met 80.000 inwoners is het aantal unieke klanten na een aantal jaar een keer op natuurlijk, en dan is die terugkerende klant juist heel belangrijk.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom die klanten maar 2 keer per jaar komen en waarom de conversie zo laag is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 21:36
Ik vraag me wel af wat de langetermijneffecten zijn van vergrijzing en dergelijke. Nu al is het hoogtepunt geweest van aantallen mannen van rond de 47 (peak spending age). Dit aantal in deze leeftijd zal zeer scherp afnemen, eind 50ers en 60ers kopen al niet zo veel meer. Ook de jeugd wordt uitgedund, er zijn nu veeeel minder 0-jarigen dan rond 1990-1995. Wat wordt de invloed op de huizenmarkt, de consumptie? Natuurlijk concentreren demografische effecten zich in bepaalde gebieden, maar ook Amsterdam en Utrecht vergrijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:00
_JGC_ schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:55:
Mijn zoontje van 4 gaat de "olifantenwinkel" alvast niet missen, die loopt nu gewoon door naar de Blokker waar ze het populaire spul wel gewoon op voorraad hebben.
Vraag me af welke blinde vlekken ze bedoelen, zo groot is dat gat van de Intertoys niet meer, het duurt te lang, de overige winkels in de omgeving profiteren al.
Vrijdag was mijn vrouw er voor een playmobil spirit doos.
Die bleek op bol.com 30 euro goedkoper te zijn

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mars18 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Vrijdag was mijn vrouw er voor een playmobil spirit doos.
Die bleek op bol.com 30 euro goedkoper te zijn
Tijdje terug kwam mijn zoon er voor een playmobil dino hovercraft ding, was bij de Intertoys niet te koop, tegenover bij de Blokker stonden ze gewoon met concurrerende prijs in de aanbieding. Personeel bij de Blokker heeft hartelijk moeten lachen om het geklaag van een kleuter over die slechte olifantenwinkel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Domme redenering van de Media Markt en/of je vestigingsdirecteur.

Dat gedoe met die start-klaar pakketten is meer dan eens onderwerp van gesprek geweest in mijn kennis-/vriendenkring. Weet zeker dat dat niet alleen bij mij het geval was. En er werd niet positief over gesproken kan ik je vertellen.

Sowieso is het rechtvaardigen van maatregelen met het argument dat goederen anders onder de prijs verkocht worden niet al te sterk (niet op jou bedoeld overigens, meer de redenatie erachter).

Heb ooit een hoogoplopende discussie gehad met een vestigingsdirecteur van een supermarkt waar ik tot dan altijd m'n boodschappen deed. Wilde voor m'n verjaardag bier en cola inslaan. Echter, dat was toevallig net in de actie met restricties op het maximaal aantal artikelen dat je mee mocht nemen (meen 2 kratten bier en 4 flessen cola).

Ik wilde echter meer kopen en was helemaal niet geïnteresseerd in die actie. Kocht m'n boodschappen altijd daar en had nu 3 kratten bier en 8 flessen cola nodig. De manager wilde het niet meegeven met het argument dat hij ze nu onder de prijs aanbood en hij zo teveel verlies zou maken. Vond dat een volslagen idiote redenatie. Dat hij iets onder de prijs aanbiedt is zijn keuze, daar hoeven de (vaste) klanten niet de dupe van te zijn.

Ben er nooit weer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Door de werkwijze van MM is het een winkel geworden waar ik van alles aan huishoudelijke apparatuur en elektronica kocht tot een zaak waar ik eens in het jaar of minder iets koop. En eigenlijk bijna nooit meer naar binnen behalve als ik snel een tosti-ijzer ofzo nodig heb, maar ja dan herinner ik mij weer waarom ik er niet meer kom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
MediaMarkt begon als een soort prijsvechter hier in de stad. Had spellen, dvd's etc die echt goedkoper waren ten opzichte van een FRS of Dixons. Bij die spellen en dvd's was het geen probleem, want je werd meestal niet aangesproken door de sharks. Ging je voor iets anders, zoals een dvd speler, tv of koelkast, was dit wel het geval. Vooral bij de laptops vond ik het zelf altijd wel leuk, even doen alsof ik het interessant vind en wachten totdat er iemand op je af kwam.

De duurdere laptop paste altijd "perfect" bij mijn wensen. Grappig, want ik werkte toen al enkele jaren in een van de Office Centre zaken, waar wij als team ons voorgenomen hadden om onze klanten wél eerlijk advies te geven. Zelf was ik dan dus netjes gegaan voor een laptop van 500 euro in plaats van die van 800 euro die MM mij adviseerde. Als men zo advies geeft ga ik er ook geen koelkast e.d. kopen was toen mijn opzet. Uiteindelijk ook toen de tijd kwam, alles online aangeschaft, via de "goedkoopste" aanbieders. MediaMarkt is dan voor mij ook een mooie dozen-schuif winkel geworden, met te weinig gevoel voor klanten, alles voor de commercie en geen eerlijk advies. Een plek waar ik misschien nog wel eens online iets bestel omdat het goedkoop is (mits achteraf betalen een optie is) maar verder niet een plek waar ik binnen gevonden wil worden. Dat hele startklaar en andere meuk kan natuurlijk prima zijn voor de onwetende, maar vraag het, het hoort er niet bij, ook niet als je marge al zo laag is.

Met de opkomst van het internet vallen er gewoon veel winkels om. Enige waar ik zelf nog wel iets extra voor wil betalen is goede eerlijke service. En precies dat zie ik wel nog terug bij de wat kleinere winkels, platenzaken, stripboeken winkels, kleinere kleding winkels en andere winkels waar mensen nog écht met passie over hun producten en winkel praten. Die gun ik zelf het geld nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Raznov op 08-10-2019 15:12 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:28
alexbl69 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Domme redenering van de Media Markt en/of je vestigingsdirecteur.

Dat gedoe met die start-klaar pakketten is meer dan eens onderwerp van gesprek geweest in mijn kennis-/vriendenkring. Weet zeker dat dat niet alleen bij mij het geval was. En er werd niet positief over gesproken kan ik je vertellen.

Sowieso is het rechtvaardigen van maatregelen met het argument dat goederen anders onder de prijs verkocht worden niet al te sterk (niet op jou bedoeld overigens, meer de redenatie erachter).

Heb ooit een hoogoplopende discussie gehad met een vestigingsdirecteur van een supermarkt waar ik tot dan altijd m'n boodschappen deed. Wilde voor m'n verjaardag bier en cola inslaan. Echter, dat was toevallig net in de actie met restricties op het maximaal aantal artikelen dat je mee mocht nemen (meen 2 kratten bier en 4 flessen cola).

Ik wilde echter meer kopen en was helemaal niet geïnteresseerd in die actie. Kocht m'n boodschappen altijd daar en had nu 3 kratten bier en 8 flessen cola nodig. De manager wilde het niet meegeven met het argument dat hij ze nu onder de prijs aanbood en hij zo teveel verlies zou maken. Vond dat een volslagen idiote redenatie. Dat hij iets onder de prijs aanbiedt is zijn keuze, daar hoeven de (vaste) klanten niet de dupe van te zijn.

Wat let je om een uur later alsnog die goederen te kopen? Het is niet alsof ze je verbieden 2x terug te komen voor dezelfde producten :+.
Gamma heeft daar ook een handje van, dus sluiten we 2x aan bij de kassa om de korting te krijgen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Raznov schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:03:
MediaMarkt begon als een soort prijsvechter hier in de stad. Had spellen, dvd's etc die echt goedkoper waren ten opzichte van een FRS of Dixons. Bij die spellen en dvd's was het geen probleem, want je werd meestal niet aangesproken door de sharks. Ging je voor iets anders, zoals een dvd speler, tv of koelkast, was dit wel het geval. Vooral bij de laptops vond ik het zelf altijd wel leuk, even doen alsof ik het interessant vind en wachten totdat er iemand op je af kwam.

De duurdere laptop paste altijd "perfect" bij mijn wensen. Grappig, want ik werkte toen al enkele jaren in een van de Office Centre zaken, waar wij als team ons voorgenomen hadden om onze klanten wél eerlijk advies te geven. Zelf was ik dan dus netjes gegaan voor een laptop van 500 euro in plaats van die van 800 euro die MM mij adviseerde. Als men zo advies geeft ga ik er ook geen koelkast e.d. kopen was toen mijn opzet. Uiteindelijk ook toen de tijd kwam, alles online aangeschaft, via de "goedkoopste" aanbieders. MediaMarkt is dan voor mij ook een mooie dozen-schuif winkel geworden, met te weinig gevoel voor klanten, alles voor de commercie en geen eerlijk advies. Een plek waar ik misschien nog wel eens online iets bestel omdat het goedkoop is (mits achteraf betalen een optie is) maar verder niet een plek waar ik binnen gevonden wil worden. Dat hele startklaar en andere meuk kan natuurlijk prima zijn voor de onwetende, maar vraag het, het hoort er niet bij, ook niet als je marge al zo laag is.

Met de opkomst van het internet vallen er gewoon veel winkels om. Enige waar ik zelf nog wel iets extra voor wil betalen is goede eerlijke service. En precies dat zie ik wel nog terug bij de wat kleinere winkels, platenzaken, stripboeken winkels, kleinere kleding winkels en andere winkels waar mensen nog écht met passie over hun producten en winkel praten. Die gun ik zelf het geld nog wel.
MM wordt in die zin slachtoffer van het eigen succes dat er in de winkelstraat nauwelijks een concurrent meer over is. Dus in plaats van dat de klanten allemaal naar de MM gaan wat ze gehoopt hadden, komen ze helemaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:48:
Zeeman maakt een enorme groei door in het buitenland, o.a. Spanje. Dat zijn hele andere markten dan Nederland.

Als je moet aankondigen dat in Nederland 15% van je winkels worden gesloten, dan kun je niet spreken van "evalueren". Daar heeft iemand te lang gewacht met saneren en gaten gevuld met winsten uit het buitenland.
Het zijn veelal lang lopende huurcontracten die aflopen, en die simpelweg niet worden verlengd omdat de winkels niet rendabel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
J-roenn schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:30:
Pffff, nu weet ik weer waarom ik zo'n grafhekel heb aan bouwmarkten...
Mijn ervaring met de Praxis is precies hetzelfde. Waar je het bij de Gamma dan online kan bestellen en een dag daarna (gratis verzonden) in de winkel kan ophalen doet de Praxis daar niet aan. Nee je kan online bestellen en bij winkel uit de winkelvoorraad ophalen. Die was incorrect, dus kan je 1.5 week wachten (bij mij wilde ze het wel bestellen).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Señor Sjon schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:41:
[...]
MM wordt in die zin slachtoffer van het eigen succes dat er in de winkelstraat nauwelijks een concurrent meer over is. Dus in plaats van dat de klanten allemaal naar de MM gaan wat ze gehoopt hadden, komen ze helemaal niet meer.
MM is dan ook een shitformule.

Prima om rond te kijken en wat dingen aan te raken, maar de inrichting van die winkels is dusdanig dat ik er na 15 minuten helemaal daas rond loop.

Idee is leuk, uitvoering is dusdanig kl*te dat ze van mij echt morgen failliet mogen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
EnerQi schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Wat let je om een uur later alsnog die goederen te kopen? Het is niet alsof ze je verbieden 2x terug te komen voor dezelfde producten :+.
Gamma heeft daar ook een handje van, dus sluiten we 2x aan bij de kassa om de korting te krijgen. ;w
Klopt, dat 'advies' gaf die vestigingseigenaar me ook. Maar dat maakt het juist nog onzinniger dan om me direct de spullen mee te geven. Als het een afrekenprobleem is kunnen ze het direct 2 keer aanslaan waar ik bij sta.

Ik blijf niet als een klein kind die supermarkt in en uit lopen omdat zij zo klantonvriendelijk zijn.

Als het nu een caissière was waar ik mee in gesprek was was het nog een ander verhaal geweest, die heeft gewoon te luisteren naar de baas. Maar als de baas zelf met dit soort onzin komt ben ik er snel klaar mee.
unezra schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

MM is dan ook een shitformule.

Prima om rond te kijken en wat dingen aan te raken, maar de inrichting van die winkels is dusdanig dat ik er na 15 minuten helemaal daas rond loop.

Idee is leuk, uitvoering is dusdanig kl*te dat ze van mij echt morgen failliet mogen.
Grappige is dat dit de MM in Duitsland heel anders werkt. Daar geen irritante verkopers, daar kun je nog wel lekker grasduinen door de paden. Daar werkt het nog net als 15 à 20 jaar geleden.

Waarom dat in Nederland dan zoveel gehaaider moet is mij een raadsel.

[ Voor 26% gewijzigd door alexbl69 op 08-10-2019 18:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

alexbl69 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:12:
[...]
Grappige is dat dit de MM in Duitsland heel anders werkt. Daar geen irritante verkopers, daar kun je nog wel lekker grasduinen door de paden. Daar werkt het nog net als 15 à 20 jaar geleden.

Waarom dat in Nederland dan zoveel gehaaider moet is mij een raadsel.
Die verkopers heb ik nog niet eens zo veel last van. Puur de hele atmosfeer van de winkel.
Overal tiefusherrie, overal gezoem en gebliep, acoustiek van een kerk.

Die winkels zijn *groot*, maar dat is Ikea ook en daar is de acoustiek prima. Snap dat voor een MediaMarkt die indeling niet handig is, maar een beetje segmenteren en wat geluiddempend materiaal aan de plafonds en tussen de paden zou echt al flink helpen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-07 15:30
LordSinclair schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:19:
[...]

Mijn ervaring met de Praxis is precies hetzelfde. Waar je het bij de Gamma dan online kan bestellen en een dag daarna (gratis verzonden) in de winkel kan ophalen doet de Praxis daar niet aan. Nee je kan online bestellen en bij winkel uit de winkelvoorraad ophalen. Die was incorrect, dus kan je 1.5 week wachten (bij mij wilde ze het wel bestellen).
Die 1,5 week gaat niet werken hier, na het annuleren van de order staat de voorraad weer op 11 stuks, volgens hun bestelsysteem is er dus voldoende voorraad en hoeft er geen nieuwe te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:28:
Gisteren toevallig in de buurt en bij Mediamarkt een nieuwe tablet gehaald. Wist al welke ik nodig had de Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019 32GB.
...
start klaar service ze hebben een naam ingevuld en de voorwaarde geaccepteerd. Updates waren helemaal niet geinstalleerd laat staan de apps bijgewerkt.. Top zo'n start klaar service..

Gewoon je reinste oplichting om retour artikelen te verkopen als nieuw naar mijn idee.
Op zich wel interessant, als MM-medewerkers de voorwaarden accepteren, ben je daar dan als klant aan gebonden? Of is de MM aan die voorwaarden gebonden?

Want als klant krijg je dus (vermoed ik) de hele EULA niet meer te zien, er liggen al uitspraken over EULA's die je verplicht moet accepteren in software, maar ik heb nog nooit gehoord wat er gebeurt bij een niet-geziene EULA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
alexbl69 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Tja, dat is altijd een half-half situatie.
Ik ken vanuit een ver verleden genoeg kroegen / voetbalclubs / hockeyclubs etc etc die bij een goede aanbieding het spul gewoon per rolcontainer meenamen.
Die hadden afnamecontracten met brouwers tegen de top-prijs en de voorraad werd aangevuld met supermarkt aanbiedingen.

Met dat soort klanten kan ik me voorstellen dat een supermarkt er maxima aan gaat hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:43
unezra schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:20:
[...]

Die verkopers heb ik nog niet eens zo veel last van. Puur de hele atmosfeer van de winkel.
Overal tiefusherrie, overal gezoem en gebliep, acoustiek van een kerk.

Die winkels zijn *groot*, maar dat is Ikea ook en daar is de acoustiek prima. Snap dat voor een MediaMarkt die indeling niet handig is, maar een beetje segmenteren en wat geluiddempend materiaal aan de plafonds en tussen de paden zou echt al flink helpen.
Ooit eens bij de MM staan praten met een verkoper voor een nieuw fototoestel. Een stukje verderop besloten een aantal verkopers (volgens mij was er geen klant bij) een muziekinstallatie te testen met muziek dat niet bepaald mijn smaak was. De verkoper gevraagd of hij daar wat aan kon doen. Dat kon niet. Dus heb ik zelf maar het pand verlaten. 8)7
Pagina: 1 ... 64 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels