Tja, vast allemaal waar maar werkt het nu eenmaal. Je kunt het zielig vinden voor de winkelier, maar hij of zij leeft nu eenmaal in een andere wereld dan twintig jaar geleden. Of je past je aan (op welke manier ook), of je gaat verdwijnt. De consument is niet verantwoordelijk voor het brood van de winkelier.Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:09:
Grappig dat iedereen nu naar de eigenaren wijst, terwijl de gekozen strategie lang niet vanuit de initiële wens van de eigenaar komt. Het gedrag van de consumenten heeft een heel grote invloed op hoe eigenaren om moeten gaan met hun zaak en wat zij nog voor ruimte hebben voor hun personeel.
Mensen zijn wat dat betreft zo hypocriet als de pest. Klagen over lage lonen en bezuiniging in winkels, klagen over slechte service, klagen over eigenaren die keuzes moeten maken en dan zelf lekker op AliExpress bestellen want alles is te duur en het zijn allemaal oplichters.
Niet elke retailer is een multinational met drie huizen die alles uitknijpt. Er zijn er heel veel met hart voor hun zaak en personeel, maar die hebben het steeds zwaarder.
[...]
Dat klopt, maar die winkels worden heel snel schaarser. De meeste mensen willen wel advies, maar niet betalen. In die zin wordt je speciaalzaak ook nog vaak gebruikt als etalagie met advies om dan ergens anders te bestellen omdat die speciaalzaak zo 'asociaal duur' is.
Het is de vraag of er echt een ommekeer komt en men de speciaalzaken weer meer op waarde gaat schatten, of dat het gewoon doorzet en ze helemaal verdwijnen.
Het is meer zielig voor de consument, die zijn op de langere termijn zelf de pineut. Alleen zien ze dat niet in.Roenie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:08:
[...]
Tja, vast allemaal waar maar werkt het nu eenmaal. Je kunt het zielig vinden voor de winkelier, maar hij of zij leeft nu eenmaal in een andere wereld dan twintig jaar geleden. Of je past je aan (op welke manier ook), of je gaat verdwijnt. De consument is niet verantwoordelijk voor het brood van de winkelier.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom zielig? Eigen keuze toch. Dan heeft de consument later simpelweg pech. Daarna komt vast wel weer een betere tijd aan.Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:23:
[...]
Het is meer zielig voor de consument, die zijn op de langere termijn zelf de pineut. Alleen zien ze dat niet in.
Klopt, volgens mij zijn we in Weesp im m3 jaar tijd van 3 naar 5 of 6 fietswinkels gegaan. Met zowel een lowbudget tweedehands winkel als eentje met de xK kostende racefietsjes.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die fietsenwinkels is puur vanwege de e-bikes. Uiteraard kan je die ook online kopen, maar mensen willen bij zo'n grote uitgave toch liever aankoopadvies en service. Meeste merken houden de software heel erg gesloten met dongels en interfaces, dus voor service moet je wel naar de winkel.
Ebikes zijn hip, zelfs schoolgaande jeugd rijdt hier op dat spul. Bij bejaarden haal je hier zo 90% op een ebike.
Ebikes zijn hip, zelfs schoolgaande jeugd rijdt hier op dat spul. Bij bejaarden haal je hier zo 90% op een ebike.
Ja, ebikes zijn de grootste groeifactor, maar 90% van de ouderen op een ebike???? Heb je daar onderzoek naar gedaan of gooi je zo maar even een cijfertje op? Ik geloof er namelijk helemaal niks van._JGC_ schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:07:
Die fietsenwinkels is puur vanwege de e-bikes. Uiteraard kan je die ook online kopen, maar mensen willen bij zo'n grote uitgave toch liever aankoopadvies en service. Meeste merken houden de software heel erg gesloten met dongels en interfaces, dus voor service moet je wel naar de winkel.
*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.
[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 06-07-2019 09:25 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Is geen officieel cijfer, maar wel wat je hier aan mensen op leeftijd tegenkomt wat nog fietst. 9 van de 10 hebben hier gewoon een accu op de fiets, er is nog maar een enkeling die het zonder doet. De rest zit ofwel thuis achter de geraniums of gebruikt gemotoriseerd vervoer (auto of 45km mobiel).bszz schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:26:
[...]
Ja, ebikes zijn de grootste groeifactor, maar 90% van de ouderen op een ebike???? Heb je daar onderzoek naar gedaan of gooi je zo maar even een cijfertje op? Ik geloof er namelijk helemaal niks van.
Hierbij neem ik ook afscheid van fysieke winkels.
Vroeger kon ik in e-sigaret winkel 30ml vloeistof halen. Maar sinds kort mogen ze het niet meer verkopen, gelukkig verwezen ze mij door naar een website
.
(het is niet illegaal: 30ml vloeistof = 3 x 10ml legaal in NL)
Vroeger kon ik in e-sigaret winkel 30ml vloeistof halen. Maar sinds kort mogen ze het niet meer verkopen, gelukkig verwezen ze mij door naar een website
(het is niet illegaal: 30ml vloeistof = 3 x 10ml legaal in NL)
Tja, zo kan je alles wel bagatelliseren. Ik heb iets meer principes dan dat.Roenie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:14:
Waarom zielig? Eigen keuze toch. Dan heeft de consument later simpelweg pech. Daarna komt vast wel weer een betere tijd aan.
De massa volgt niet altijd de meest verstandige route, daar hebben wij zelf net zo goed last van.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou zeggen, zet een actie op touw om consumenten te verleiden bij fysieke winkels te kopen. Maar goed, uiteindelijk is het simpel: de massa consumenten bepaalt welke winkels het redden of niet. Andere consumenten dan jij hebben weer het principe dat de laagste prijs het belangrijkst is. Jouw principe is niet meer waard dan dat van hen.Gonadan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:25:
[...]
Tja, zo kan je alles wel bagatelliseren. Ik heb iets meer principes dan dat.
De massa volgt niet altijd de meest verstandige route, daar hebben wij zelf net zo goed last van.
Als winkelier kun je je onderscheiden of je gaat op de oude voet verder en legt het loodje. Dat kan oneerlijk voelen, maar is gewoon vraag en aanbod. De meeste mensen zullen het denk ik nooit voelen omdat zij geen specifieke vragen hebben en/of specifieke producten nodig hebben. Als een grote groep consumenten de winkel toch gaan missen, dan komt er misschien een beweging de andere kant op.
Niet alle principes zijn gelijkwaardig. Zo gaat voor velen helaas het bezit voor het milieu, maar daar komen ze pas achter als het te laat is. Kan je eigen schuld roepen maar er is dan wel al heel veel naar de kloten.
Het frustreert omdat de massa gewoon intens dom achter alle marketing en manipulatie aan rent. Over een voedselschandaal of andere vormen van misleiding zijn ze drie minuten verontwaardigd en dan weer lekker door met het leventje.
Het frustreert omdat de massa gewoon intens dom achter alle marketing en manipulatie aan rent. Over een voedselschandaal of andere vormen van misleiding zijn ze drie minuten verontwaardigd en dan weer lekker door met het leventje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik begrijp wel wat Gonadan wil zeggen. De massa wil zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Korte termijndenken. De massa wil geen extra geld uitgeven aan kwaliteit, en wil al helemaal niet stilstaan bij zaken zoals ethische afkomst van producten. Want allemaal moeilijk en niet voor hun eigenbelang. Als het maar snel de behoefte bevredigt van de aankoop, niet duur is en er mooi uit ziet zijn 'we' blij. Je ziet het werkelijk waar aan alles wat we kopen, van kleding, elektronica en auto's tot zelfs eten aan toe.Roenie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:39:
[...]
Ik zou zeggen, zet een actie op touw om consumenten te verleiden bij fysieke winkels te kopen. Maar goed, uiteindelijk is het simpel: de massa consumenten bepaalt welke winkels het redden of niet. Andere consumenten dan jij hebben weer het principe dat de laagste prijs het belangrijkst is. Jouw principe is niet meer waard dan dat van hen.
Als winkelier kun je je onderscheiden of je gaat op de oude voet verder en legt het loodje. Dat kan oneerlijk voelen, maar is gewoon vraag en aanbod. De meeste mensen zullen het denk ik nooit voelen omdat zij geen specifieke vragen hebben en/of specifieke producten nodig hebben. Als een grote groep consumenten de winkel toch gaan missen, dan komt er misschien een beweging de andere kant op.
Daarom doen winkels als de Action, Primark en zelfs de McDonald's het tegenwoordig erg goed.
Nee, het gaat niet om fysiek kopen want ook daar spelen dezelfde principiële, morele, ethische en duuraamheidskwesties als op internet. Het gaat om bewustwording bij mensen wat het betekent als ergens een euro van af gaat: Die euro gaat niet uit de portemonnee van de consument uit notabene het meest welvarende deel van de wereld, maar gaat veel waarschijnlijker wel ten koste van milieu, dierenwelzijn, levensstandaard van de kwetsbaarste groepen mensen of mensenrechten ergens in de keten. Dat is onzichtbaar voor de consument maar is wel de consequentie van zijn koopgedrag. En dan is het cirkeltje weer rond en zijn we weer bij de consument die volgens jou nou eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Als jou dat niet boeit prima, maar @Gonadan heeft wel een punt. Kritisch consumeren is geen schande hoor.Roenie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:39:
[...]
Ik zou zeggen, zet een actie op touw om consumenten te verleiden bij fysieke winkels te kopen. Maar goed, uiteindelijk is het simpel: de massa consumenten bepaalt welke winkels het redden of niet. Andere consumenten dan jij hebben weer het principe dat de laagste prijs het belangrijkst is. Jouw principe is niet meer waard dan dat van hen.
[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 06-07-2019 21:31 ]
Volkswagen heeft dit echt zo goed voor elkaar ene naar de andere schandaal (dieselgate nu weer met bèta auto's die niet mochten rijden op wegGonadan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:49:
Of hordes mensen bij Primark als stel hongerige wolven in bakken graaien alsof laatste levensfase is begonnen 🙄 elke week kleding kopen complete waanzin kwaliteit kleding hoeft echt niet duur te zijn (heeft nog Levi's jeans van 2010 in de kast die nog regelmatig draagt uit Amerika voor 40$ 🤗
Mensen kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is. Mondeo van 3,5 jaar oud gekocht, niemand zegt wat, Eos van 11 jaar oud gekocht met blingbling neus, krijg je ineens wel complimenten, terwijl die Mondeo toch echt 2,5 keer de Eos kost.
Nonsensical line goes here <---
Ik snap niet wat je wil zeggen. Mondeo heeft nooit een imago gehad, dus daar kijkt echt niemand van op. Maar daardoor concluderen dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is....SkiFan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:17:
Mensen kijken vaak ook niet verder dan hun neus lang is. Mondeo van 3,5 jaar oud gekocht, niemand zegt wat, Eos van 11 jaar oud gekocht met blingbling neus, krijg je ineens wel complimenten, terwijl die Mondeo toch echt 2,5 keer de Eos kost.
Het is net door iets verder te kijken dat mensen besluiten om die TV voor 700€ online te bestellen ipv bij de lokale electrozaak te halen voor 1000€ als die nog eens 50€ vraagt om die thuis in het stopcontact te steken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het verschil tussen de goedkoopste online en de duurste fysieke winkel zal echt groot zijn, net als tussen de goedkoopste en duurste online en de goedkoopste en duurste fysieke winkel maar het beeld dat je hier schetst is gewoon een karikatuur. Tendentieus geklets wat mij betreft.Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:34:
[...]
Ik snap niet wat je wil zeggen. Mondeo heeft nooit een imago gehad, dus daar kijkt echt niemand van op. Maar daardoor concluderen dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is....
Het is net door iets verder te kijken dat mensen besluiten om die TV voor 700€ online te bestellen ipv bij de lokale electrozaak te halen voor 1000€ als die nog eens 50€ vraagt om die thuis in het stopcontact te steken.
Omdat er Volkswagen op stond natuurlijkSkiFan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:17:
Laten we het vanaf hier weer ontopic houden. Thanks.
[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 07-07-2019 08:56 ]
Veel koop ik online maar vandaag ging ik toch naar een fysieke winkel voor een set dakdragers en een dakkoffer. Zit hier een flinke autozooizaak in de buurt waar ik over het algemeen goed geholpen wordt en die redelijke prijzen heeft.
Ik had wat online prijzen in mijn hoofd en dat was maar goed ook. Zij vragen gewoon 20-25% meer dan online gebruikelijk is. Dat was dus een zeer kort bezoek en toch weer online besteld. Was online voor nog ongeveer 750 euro klaar, in de winkel zou het me ongeveer 1200 euro gekost hebben (niet helemaal eerlijk, online vond ik een outlet model anders was ik 150 euro meer kwijt geweest. maar toch... ook die outlet vinden is een voordeel van online)
Ik had wat online prijzen in mijn hoofd en dat was maar goed ook. Zij vragen gewoon 20-25% meer dan online gebruikelijk is. Dat was dus een zeer kort bezoek en toch weer online besteld. Was online voor nog ongeveer 750 euro klaar, in de winkel zou het me ongeveer 1200 euro gekost hebben (niet helemaal eerlijk, online vond ik een outlet model anders was ik 150 euro meer kwijt geweest. maar toch... ook die outlet vinden is een voordeel van online)
alles kan off-topic
Het gaat hier toch over de 'zonsondergang van fysieke winkels' en dat mensen online kopen? En die zaken die je noemt kun je online en offline hebben. Dus waarom dat soort thema's aansnijden?bszz schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:58:
[...]
Nee, het gaat niet om fysiek kopen want ook daar spelen dezelfde principiële, morele, ethische en duuraamheidskwesties als op internet. Het gaat om bewustwording bij mensen wat het betekent als ergens een euro van af gaat: Die euro gaat niet uit de portemonnee van de consument uit notabene het meest welvarende deel van de wereld, maar gaat veel waarschijnlijker wel ten koste van milieu, dierenwelzijn, levensstandaard van de kwetsbaarste groepen mensen of mensenrechten ergens in de keten. Dat is onzichtbaar voor de consument maar is wel de consequentie van zijn koopgedrag. En dan is het cirkeltje weer rond en zijn we weer bij de consument die volgens jou nou eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Als jou dat niet boeit prima, maar @Gonadan heeft wel een punt. Kritisch consumeren is geen schande hoor.
Dat dubbeltje op de eerste rang heb ik niet beweerd toch
Zij vinden die EOS gewoon mooier, dat kan natuurlijk ookSkiFan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:17:
Ondertussen in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/n...aak-door-succes-SwapfietsWaar hij voor de komst van Swapfiets nog gemiddeld acht fietsen per dag verkocht, zijn dat er nu op een goede dag twee. Ook het aantal bandenreparaties is meer dan gehalveerd: van gemiddeld dertig naar nu nog zo'n tien per dag. Nog drie andere fietsenmakers vertellen aan RTV Noord dat hun omzet uit de goedkopere tweedehands fiets ongeveer is gehalveerd.
Yaha!
Je ziet er inderdaad heel veel van in Groningen. Maar ik denk dat dat ten dele het probleem is. Andere probleem is het aantal fietsenwinkels in Groningen. Dat zijn er net zoveel als kappers.Fettel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:32:
[...]
[...]
https://www.rtvnoord.nl/n...aak-door-succes-Swapfiets
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Wat heeft dat te maken met online versus fysieke winkel?Gonadan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:49:
Niet alle principes zijn gelijkwaardig. Zo gaat voor velen helaas het bezit voor het milieu, maar daar komen ze pas achter als het te laat is. Kan je eigen schuld roepen maar er is dan wel al heel veel naar de kloten.
Overigens zijn principes wel gelijkwaardig. Jij vindt dat er een ethisch verschil tussen zit en dat mag natuurlijk. Alleen voor iedereen is die ethiek anders. Maar de reden waarom iemand iets online of fysiek koopt is aan het individu.
Anoniem: 39993
Aan studenten kun je inderdaad beter abonnementjes slijten. Studie duurt als het goed is maar een paar jaar, dus ze gaan voor korte termijn en gemak.
Deze ondernemers zaten gewoon onderuit toen de markt in hun stad veranderde. Ze hadden hun onderneming tijdig met de markt mee moeten laten gaan.
Ik woon niet in een studentenstad en hier ziet de markt er heel anders uit. Ik denk dat Swapfiets hier voorlopig geen serieuze kans zou maken.
Deze ondernemers zaten gewoon onderuit toen de markt in hun stad veranderde. Ze hadden hun onderneming tijdig met de markt mee moeten laten gaan.
Ik woon niet in een studentenstad en hier ziet de markt er heel anders uit. Ik denk dat Swapfiets hier voorlopig geen serieuze kans zou maken.
Een heleboel, dat je dat niet ziet bevestigt juist mijn punt. Consumenten zijn zich niet bewust wat er allemaal speelt.Roenie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:16:
Wat heeft dat te maken met online versus fysieke winkel?
Online wint het met name als het gaat om direct vanuit China of resellers vanuit het buitenland. De echte lokale online shops zijn vaak weinig goedkoper dan fysieke winkels.
Ondertussen profiteert China nog van transport afspraken die gunstige tarieven geven, staan pakket bezorgers onder druk vanwege deals voor nog minder kosten, probeert iedereen invoerrechten te omzeilen wat ergens weer extra belasting of bezuiniging oplevert, vier keer hetzelfde bestellen omdat het snel stuk gaat maar wel lekker goedkoop is,etc.
Het gaat allang niet meer over de voor- en nadelen van online vs offline, men kijkt nog maar zuiver naar prijs en verzendkosten
Daarom zie je dat lokale winkels het moeilijk hebben, niet eens per se vanwege een verouderd businessmodel maar ook zeker vanwege een kunstmatig oneerlijke concurrentiepositie.
Straks vervallen de gunstige tarieven en deals in wordt het ineens minder goedkoop, maar dan hebben we de meeste lokale ondernemers de nek al omgedraaid en heb je geen keuze meer.
De filosofische discussie is wellicht meer iets voor een ander topic, maar als alle principes daadwerkelijk gelijkwaardig waren hadden we ook geen rechtssysteem gehad. Gelukkig hebben we toch nog iets van normen en waarden.Overigens zijn principes wel gelijkwaardig. Jij vindt dat er een ethisch verschil tussen zit en dat mag natuurlijk. Alleen voor iedereen is die ethiek anders. Maar de reden waarom iemand iets online of fysiek koopt is aan het individu.
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2019 10:07 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 1175350
Ze zitten alleen in studentensteden, en daar struikel je erover. Mijn enige conclusie is dat studenten teveel geld hebben. Iedere student die jankt over de studiebeurs ed. neem ik niet meer serieus. Als je bereid bent 150 per jaar te tellen voor "gemak" van een fiets..
Maarja dit is gewoon concurrentie. de Swapfiets heeft gewoon een ideaal concept gedacht om de luie student tevreden te stellen.
Maarja dit is gewoon concurrentie. de Swapfiets heeft gewoon een ideaal concept gedacht om de luie student tevreden te stellen.
Te veel geld? Ze hebben te veel schuld.Anoniem: 1175350 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:04:
Ze zitten alleen in studentensteden, en daar struikel je erover. Mijn enige conclusie is dat studenten teveel geld hebben. Iedere student die jankt over de studiebeurs ed. neem ik niet meer serieus. Als je bereid bent 150 per jaar te tellen voor "gemak" van een fiets..
@Gonadan Enige verschil tussen bij de blokker, kruidvat of bouwmarkt halen of bij Ali is dat de lokale winkels een container ineens koopt. Je ziet steeds meer goedkope rotzooi in de winkels liggen, maar dan wel tegen woekerprijzen.
Heeft niks met luiheid te maken. Een eigen fiets zal in de praktijk echt niet veel goedkoper zijn eerder duurder.Anoniem: 1175350 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:04:
Als je bereid bent 150 per jaar te tellen voor "gemak" van een fiets..
u can fool all people some time and fool some people alltime
Anoniem: 1175350
digifun schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Heeft niks met luiheid te maken. Een eigen fiets zal in de praktijk echt niet veel goedkoper zijn eerder duurder.

Is gewoon een andere trend naast de beweging van fysiek naar online is er ook een beweging van betalen voor gebruik ipv betalen voor bezit. Muziek, films, etc. maar dus ook auto's, fietsen, en zelfs bedden en wasmachines en eigenlijk vrijwel alles kun je tegenwoordig 'leasen' voor een vast bedrag per maand. Heeft voordelen en nadelen, maar dat is een andere discussie.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Toch wel: In de hele online/offline discussie lijkt elke nuance te ontbreken. Terugkerende thema's zijn onvolledig assortiment en prijs. En dat is niet zo gek want de meeste online winkels zijn niet competent genoeg om op iets anders dan prijs te kunnen concurreren. Zie mijn bijdrage als een uitnodiging om wat verder te kijken dan je neus lang is. En dan vind ik dat je over de echt belangrijke onderwerpen wel erg makkelijk heenstapt. True, de actions/H&M/Primarks onder de fysiek winkels zijn niet echt het toonbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar zodra je vanachter je laptopje online gaat shoppen helemaal geen haan meer naar te kraaien. Dat vind ik treurig en misschien ook wel verontrustend.Roenie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:41:
[...]
Het gaat hier toch over de 'zonsondergang van fysieke winkels' en dat mensen online kopen? En die zaken die je noemt kun je online en offline hebben. Dus waarom dat soort thema's aansnijden?
Dat dubbeltje op de eerste rang heb ik niet beweerd tochof kijk ik er over heen. Maar sowieso, mensen kunnen toch zelf bepalen welk deel van de deal zij belangrijk vinden? Voor de een is dat milieu en voor een ander is dat de eigen portemonnee. Dat kun je niet leuk vinden, maar die vrijheid heeft het individu gewoon.
[...]
Zij vinden die EOS gewoon mooier, dat kan natuurlijk ook
Dat is een selectief citaat. In hetzelfde artikel staat dat het voornamelijk dat over tweedehands fietsen < 100 euro. en dat de reguliere fietsenwinkels het juist uitermate goed doen. Bovendien is Groningen een studentenstad met zo ongeveer het hoogste aantal fietsen per inwoner ter wereld!Fettel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:32:
[...]
[...]
https://www.rtvnoord.nl/n...aak-door-succes-Swapfiets
[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 07-07-2019 12:07 ]
Niet het enige verschil, dat punt nr nu toch wel eens duidelijk zijn mag ik hopen._JGC_ schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:29:
@Gonadan Enige verschil tussen bij de blokker, kruidvat of bouwmarkt halen of bij Ali is dat de lokale winkels een container ineens koopt. Je ziet steeds meer goedkope rotzooi in de winkels liggen, maar dan wel tegen woekerprijzen.
Toegegeven, ook in fysieke winkels is er steeds meer markt voor zo goedkoop mogelijke troep. Daar is een ander punt van de huidige consumptiemaatschappij wat niet heel best is, maar staat wat los van de online/offline discussie.
De reden dat winkels dat aanbieden is om toch ook die doelgroep nog een beetje naar de fysieke winkel te kunnen krijgen.
En ach, zodra je pand en personeel probeert door te rekenen in de prijzen wordt het gelijk bestempeld als 'asociaal duur', 'woekerprijzen' of 'afzetterij'. Dan is meteen duidelijk dat er maar één criterium telt: prijs.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat zijn twee aparte zaken. Die beïnvloeden elkaar ongetwijfeld, maar als bepaalde online shops 'onethisch' bezig zijn, wil dat niet zeggen dat online kopen per definitie fout is natuurlijk. En dat is wat ik opmaak uit jouw postings.Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Een heleboel, dat je dat niet ziet bevestigt juist mijn punt. Consumenten zijn zich niet bewust wat er allemaal speelt.
Online wint het met name als het gaat om direct vanuit China of resellers vanuit het buitenland. De echte lokale online shops zijn vaak weinig goedkoper dan fysieke winkels.
Ondertussen profiteert China nog van transport afspraken die gunstige tarieven geven, staan pakket bezorgers onder druk vanwege deals voor nog minder kosten, probeert iedereen invoerrechten te omzeilen wat ergens weer extra belasting of bezuiniging oplevert, vier keer hetzelfde bestellen omdat het snel stuk gaat maar wel lekker goedkoop is,etc.
Het gaat allang niet meer over de voor- en nadelen van online vs offline, men kijkt nog maar zuiver naar prijs en verzendkosten
Daarom zie je dat lokale winkels het moeilijk hebben, niet eens per se vanwege een verouderd businessmodel maar ook zeker vanwege een kunstmatig oneerlijke concurrentiepositie.
Straks vervallen de gunstige tarieven en deals in wordt het ineens minder goedkoop, maar dan hebben we de meeste lokale ondernemers de nek al omgedraaid en heb je geen keuze meer...
'Ethisch' ondernemen (milieuvriendelijk, arbeidsvoorwaarden, et cetera) kun je zowel fysiek als online. En consumenten die dat belangrijk vinden, kunnen online dus ook kiezen waar zij kopen: bij de 'goede' webwinkel A in plaats van de 'slechte' webwinkel B. Consumenten die dat niet belangrijk vinden die kunnen ook kiezen waar zij hun spullen kopen: offline bij A of B of fysiek bij 'goede' C of 'slechte' D. En dan is prijs een heel belangrijk punt waarop gekozen wordt.
Met andere woorden: de ondernemer bepaalt zijn of haar 'ethisch' beleid naar aanleiding van de wensen van de consument, bijvoorbeeld lagere prijs. De verschillende kanalen zijn hier niet direct schuldig aan. De Primark bijvoorbeeld zou ik als fysieke winkel nu niet echt 'ethisch' willen noemen. Hooguit indirect doordat consumenten een lagere prijsverwachting hebben bij online, waardoor er meer druk komt op het verlagen van de kosten.
Tja, jij opperde het zelf. Voor zover ik weet is online kopen bij een 'onethische' toko nog niet strafbaar. Dus voor de wet is er 'ethisch' geen verschil tussen webwinkel A en webwinkel B. Zolang iets niet verboden is kun jij het uiteraard wel 'onethisch' vinden, maar iedereen heeft een ander idee bij ' onethisch'. Voor iedereen ligt die lat nu eenmaal op een andere hoogte. De wetgever bepaalt een 'ethisch' minimum. Daarboven is iedereen vrij zijn of haar eigen 'ethiek' te hanteren. En gelukkig maar....De filosofische discussie is wellicht meer iets voor een ander topic, maar als alle principes daadwerkelijk gelijkwaardig waren hadden we ook geen rechtssysteem gehad. Gelukkig hebben we toch nog iets van normen en waarden.
Zie boven.bszz schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:43:
[...]Toch wel: In de hele online/offline discussie lijkt elke nuance te ontbreken. Terugkerende thema's zijn onvolledig assortiment en prijs. En dat is niet zo gek want de meeste online winkels zijn niet competent genoeg om op iets anders dan prijs te kunnen concurreren. Zie mijn bijdrage als een uitnodiging om wat verder te kijken dan je neus lang is. En dan vind ik dat je over de echt belangrijke onderwerpen wel erg makkelijk heenstapt. True, de actions/H&M/Primarks onder de fysiek winkels zijn niet echt het toonbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar zodra je vanachter je laptopje online gaat shoppen helemaal geen haan meer naar te kraaien. Dat vind ik treurig en misschien ook wel verontrustend...
Ja, en?Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:01:
[...]
... Dan is meteen duidelijk dat er maar één criterium telt: prijs.
Dat is toch bij een aantal producten, voor mij tenminste, het belangrijkste criterium?
Als ik een specifiek merk/soort wc papier nodig heb. Of een zak soda, of fles reinigingsmideel, of een set contactlenzen, of een kilo ordinaire suiker. Kortom; standaard verbruiksartikelen.
Wat schiet ik er dan mee op om die bij een winkel te halen die er en meer voor rekent, en fysieke drempels (zoals parkeergeld, sjouwen, in/uitpakken) opwerpt omdat er zogenaamd een 'belevenis' te halen valt?
Who cares? Ik tenminste niet. Dan laat ik het bezorgen door diegene die dat gratis en het goedkoopst doet. Ik zie geen enkele reden of rechtvaardiging om mijn portemonnee leger te laten trekken door dat lokaal aan te schaffen.
Vroegâh was er gewoonweg niet de mogelijkheid. Heden ten dage wel.

Maar zelfs een duur product zoals een objectief koop ik vrijwel alleen maar online. Ook daar weer speelt het prijscriterium een grote rol, naast de service voorwaarden.
('helaas' is amazon hierin bijvoorbeeld stukken klantvriendelijker dan de stenen fotowinkels)
Versproducten van een bepaalde kwaliteit daarentegen is weer een heel ander verhaal! Dat wil ik zelf fysiek kunnen beoordelen en schaf ik dan ook ter plaatse aan.
Kleding hangt erg af van het soort kleding. Bepaalde spullen moeten gewoon goed passen/prettig zitten. Dat kan niet online (en al dat heen en weer sturen vind ik maar niks). Maar een specifieke sok of t-shirt in een bepaalde maat, waar ik al ervaring mee heb? Die laat ik dan weer online komen. En ja, idd, omdat het goedkoper is. En omdat, uit eigen ervaring, de consumentenvoorwaarden hierop, beter zijn.
Dus het is niet alleen maar online en dat alle fysieke winkels met de ondergaande zon zullen verdwijnen. Maar het winkel landschap is en zal drastisch veranderen.
Is dat goed, is dat slecht? En voor wie is het dan slecht of goed? De tijd zal het leren...
Volgens sommigen is het tendentieus geklets; so be it.
Twee jaar geleden, op vakantie in Noord-Italië (Süd-Tirol). We kopen bij een biologische boerderij een heel setje potten met lokale honing. Heerlijk spul.
Na ruim een jaar is de collectie van 12 potten inmiddels wel op. En wat schetst mijn verbazing? Amazon verkoopt notabene precies diezelfde honing, in dezelfde potten, van dezelfde boerderij ook online. En nog goedkoper ook! Gratis bezorgen.
Dan denk je toch ook; hier klopt iets niet?!?

Samenvattend; het is niet alleen maar of het een, of het ander. Maar een combinatie van vele mogelijkheden om je diensten/producten aan te schaffen en te vergelijken.
Laten de levensvatbare lokale winkels die echt een meerwaarde hebben alsjeblieft blijven. Maar laat dan ook duidelijk zijn, waarom iets een bepaalde prijsstelling heeft en wat je daar nu eigenlijk voor krijgt!
Nou nee. De Action koopt gewoon goedkoop Ali spul groot in en legt dat voor een habbekrats in de schappen. Je kunt dat zelf marginaal goedkoper op Ali bestellen, maar dat is de moeite niet waard (waarom 2 weken wachten voor 50 cent besparing?). Diezelfde goedkope zooi vind je ook bij de blokker en bouwmarkten, maar dan is het ineens vele malen duurder. Dat noem ik woekerprijzen of afzetterij. In geval van de bouwmarkt kan je de prijs dan weer normaal maken met een kortingsbon uit de folder, maar toch...Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Niet het enige verschil, dat punt nr nu toch wel eens duidelijk zijn mag ik hopen.
Toegegeven, ook in fysieke winkels is er steeds meer markt voor zo goedkoop mogelijke troep. Daar is een ander punt van de huidige consumptiemaatschappij wat niet heel best is, maar staat wat los van de online/offline discussie.
De reden dat winkels dat aanbieden is om toch ook die doelgroep nog een beetje naar de fysieke winkel te kunnen krijgen.
En ach, zodra je pand en personeel probeert door te rekenen in de prijzen wordt het gelijk bestempeld als 'asociaal duur', 'woekerprijzen' of 'afzetterij'. Dan is meteen duidelijk dat er maar één criterium telt: prijs.
@_JGC_ wat voor artikelen doel jij op dan? Want ik zie meestal niet zoveel overlap tussen de Action en een bouwmarkt. Althans, niet voor de spullen waarvoor ik er kom dus wellicht is het buiten mijn blikveld?
En toch is het link. Voor jou is Ali blijkbaar al de nieuwe maatstaf voor een normale prijs, dat is dus precies het probleem waar ik op doel. Die prijzen zijn een illusie, niet houdbaar, maar toch verwachten we van alle retail dat ze die matchen anders zijn het oplichters. Dat klopt gewoon niet.
Ik ben niet tegen online kopen, integendeel. Ik ben tegen de onrealistische prijsverwachtingen die veel consumenten tegenwoordig hebben.
Plus ik baal van de cognitieve dissonantie waardoor kwaliteit niet met gewaardeerd wordt, maar dat is een andere discussie.
En toch is het link. Voor jou is Ali blijkbaar al de nieuwe maatstaf voor een normale prijs, dat is dus precies het probleem waar ik op doel. Die prijzen zijn een illusie, niet houdbaar, maar toch verwachten we van alle retail dat ze die matchen anders zijn het oplichters. Dat klopt gewoon niet.
Dat maak je dan verkeerd op.Roenie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:31:
Nee, dat zijn twee aparte zaken. Die beïnvloeden elkaar ongetwijfeld, maar als bepaalde online shops 'onethisch' bezig zijn, wil dat niet zeggen dat online kopen per definitie fout is natuurlijk. En dat is wat ik opmaak uit jouw postings.
Ik ben niet tegen online kopen, integendeel. Ik ben tegen de onrealistische prijsverwachtingen die veel consumenten tegenwoordig hebben.
Plus ik baal van de cognitieve dissonantie waardoor kwaliteit niet met gewaardeerd wordt, maar dat is een andere discussie.
[ Voor 79% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2019 14:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan zo nu en dan slaan de bouwmarkten wat vakantie artikelen in. Denk aan kooktoestel, gasflesjes, slaapzakken, goedkope tentjes, etc. Dat spul ligt het hele jaar door bij de Action tegen een veel lagere prijs. Zoek voor de gein maar eens naar Allride butaangas flesjes. Bij de Action 1,19 per stuk, elders kosten die het dubbele en dan moet je ze als "voordeel"verpakking afnemen.
Wat betreft Ali, ik heb daar tot nu toe een paar dingen besteld, maar vind het niet bijzonder. DealExtreme ook wel eens wat besteld, maar ook daar niet veel bijzonders.
Wat betreft Ali, ik heb daar tot nu toe een paar dingen besteld, maar vind het niet bijzonder. DealExtreme ook wel eens wat besteld, maar ook daar niet veel bijzonders.
Dat is een heel ander topic dan de insteek van deze draad: over hoe fysieke winkels worden weggedrukt door webwinkels. De ethische kant van consumeren is veel groter dan online versus fysiek namelijk.Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:25:
@_JGC_...Dat maak je dan verkeerd op.
Ik ben niet tegen online kopen, integendeel. Ik ben tegen de onrealistische prijsverwachtingen die veel consumenten tegenwoordig hebben....
Hoe relateer je cognitieve dissonantie met kwaliteit dan? De online detailhandel bestaat uit meer dan alleen cheap ass dozen schuivers....Plus ik baal van de cognitieve dissonantie waardoor kwaliteit niet met gewaardeerd wordt, maar dat is een andere discussie.
Ah dat dit spul, dat koop ik dat überhaupt niet inderdaad. Ik kom alleen voor bouwmarktspul. 
Je kunt het niet los van elkaar zien, hoe graag je dat ook zou willen. Het is inderdaad groter, maar onlosmakelijk verbonden.Roenie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:35:
Dat is een heel ander topic dan de insteek van deze draad: over hoe fysieke winkels worden weggedrukt door webwinkels. De ethische kant van consumeren is veel groter dan online versus fysiek namelijk.
Vaak wordt verschil in kwaliteit gebagatelliseerd omdat iets goedkoop was.Hoe relateer je cognitieve dissonantie met kwaliteit dan? De online detailhandel bestaat uit meer dan alleen cheap ass dozen schuivers.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goedkoop is duurkoop. Echter iedereen maakt zelf die afweging gebaseerd op wensen en budget. En als mensen dat op deze manier voor zichzelf verantwoorden is dat prima. Andersom werkt het ook: die Miele is wel heel duur, maar gaat lang mee.Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:48:
...Vaak wordt verschil in kwaliteit gebagatelliseerd omdat iets goedkoop was.
Kwaliteit is altijd het goedkoopste ( op langere termijn).
Ik denk dat daar ook wel een deel van het probleem zit: door de vele keuzes kunnen mensen niet meer inschatten wat kwaliteit is en wat niet.
Dit in combinatie met onkosten die (nog) niet volledig worden doorgerekend (milieu,mensen). Dan kiezen mensen voor de op het eerste zicht minst risicovolle optie: het goedkoopste.
Ik denk dat daar ook wel een deel van het probleem zit: door de vele keuzes kunnen mensen niet meer inschatten wat kwaliteit is en wat niet.
Dit in combinatie met onkosten die (nog) niet volledig worden doorgerekend (milieu,mensen). Dan kiezen mensen voor de op het eerste zicht minst risicovolle optie: het goedkoopste.
Die "luie student" zijn hier in amsterdam anders heel vaak "verdacht veel op toeristen lijkende beginnende fietsers" die dus totaal geen verkeersinzicht lijken te hebben, of op zijn minst 0.0% interesse voor de fiets.Anoniem: 1175350 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:04:
Dus ze fietsen alsof ze aan een aflevering van Jackass meedoen en verder interresseert schade aan andere fietsen, of mensen, ze schijnbaar bijster weinig.
Uhm, swapfiets gebruikt zogenaamde bouwmarkt fietsen met de allergoedkoopste zooi die je krijgen kunt.digifun schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Heeft niks met luiheid te maken. Een eigen fiets zal in de praktijk echt niet veel goedkoper zijn eerder duurder.
(Buiten)Banden kosten letterlijk 4 euro ex BTW (wat swap dus betaald per band) en de fiets zelf misschien 60 in totaal inc montage als leertraject ergens (Net als NS met haar chroom6 debacle) en verder minimaal 15 p/m vangen per fiets dus fiets is in 4 maanden volledig terugverdient.
Een redelijke stationsfiets koop je op marktplaats voor max €100 inc wat opknapwerk als je handig bent. Of de oude fiets van je broer/kennis/vader/moeder en je bent vaak al voor ongeveer hetzelfde bdedrag voorzien van een (veel) betere kwaliteit fiets.
Ik heb voor een vriendin een oude Gazelle met 7 versnellingen opgeknapt en nu heeft ze een heerlijke fiets voor misschien 120 euro.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Het is inderdaad vaak wel lastig om in te schatten welke aanbieder kwaliteit biedt zoals je zegt. Wat mij betreft zouden kwalitatieve merken wat meer kunnen doen om zich te onderscheiden door meer garantie te bieden.Wozmro schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:54:
Kwaliteit is altijd het goedkoopste ( op langere termijn).
Recent heb ik bijvoorbeeld voor een wat duurdere slaapmat gekozen omdat het merk 5 jaar garantie bood. Als dit niet het geval was had ik waarschijnlijk een goedkopere gekocht aangezien die in de winkel ook even goed lag en ik niet genoeg verstand heb van slaapmatten om de kwaliteit van de diverse opties goed op waarde te schatten.
Bij de wasdroger ben ik juist voor een goedkope optie gegaan omdat ik ook bij de duurdere merken maar twee jaar garantie kreeg en een en al horrorverhalen vond over coulance na de garantie, ook bij de "kwaliteitsmerken".
Ik welke wereld is dat goedkoper.digifun schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Ik heb 6 jaar terug een 2e hands gekocht voor 400€ echt een knappe fiets. Ik heb hem nog.
Ik heb in de bijna 4 jaar dat ik in Amsterdam woon al 3 fietsen versleten. Alle drie waren ze rond de 100 EUR per stuk; gewoon van die stationsfietsen. Fietsen stonden 24/7 buiten, Bij elke fiets had ik problemen met lekke banden, na een aantal maanden vloog de ketting er af, spatbord, etc.leonbong schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:50:
[...]
Ik welke wereld is dat goedkoper.
Ik heb 6 jaar terug een 2e hands gekocht voor 400€ echt een knappe fiets. Ik heb hem nog.
Wellicht miskopen, maar ik ben blij dat ik nu Swapfiets heb. Als er iets met de fiets mis is, bel of app ik, en dezelfde dag komt Swapfiets langs om de fiets om te wisselen. Ik ben nu bijna een jaar klant, en heb twee keer een fiets laten omwisselen.
Qua kosten scheelt het overigens niet heel veel. Ik heb uitgerekend dat ik voorheen met aanschafkosten en onderhoud ongeveer net zoveel kwijt als wat ik aan Swapfiets betaal. En je hebt minder kans op diefstal, minder vaak een lekke band en je weet van tevoren wat de kosten zullen zijn. Minpunt is wel dat het terugvinden van je fiets niet altijd even makkelijk is.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
*knip* Zie modbreak hierboven.
[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2019 07:28 ]
Jup.Gonadan schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Niet het enige verschil, dat punt nr nu toch wel eens duidelijk zijn mag ik hopen.
Met bepaalde goederen snap ik dat. Met andere goederen niet.
Als ik een pak wasmiddel koop, boeit service me niet. Ik heb al uitgezocht wat ik wil en wil dat voor de goedkoopste prijs. Klaar.
Maar wil ik een fles meubelolie, zou ik liefst naar een goede winkel gaan die me advies geven. Als die fles dan €25,- kost ipv €12,50 (online) maakt me dat niet zo zo veel uit. Ik doe d'r toch een jaar mee én het is het behoud van mijn piano. Uiteindelijk heb ik die fles toch online gekocht omdat een offline winkel zoeken me te veel gedoe was. Een volgende keer, of als deze fles niet de iets donkerder kleur oplevert die ik wil, ga ik misschien toch op zoek naar een fysieke winkel, waarbij service en een goed gevoel, ook voor een fles van €25,- het allerbelangrijkste zijn.
Ander ding waar ik hoop tussen nu en een paar jaar een fysieke winkel voor nodig te hebben is een nieuwe digitale piano. Mijn huidige heb ik vooral op prijs en reviews gekocht. Prima ding, maar sub-onderkant van het prijssegment en redelijk te doen. Sowieso WKOA dus had 'ie niet bevallen, had ik 'm terug kunnen brengen naar Bax.
Een volgende digitale piano zal ergens in het midden/hoog segment (€1500+) terecht komen, waarbij speelgevoel het belangrijkste argument is. (Plus dat ik ws wat features wil als een fatsoenlijk display en betere pianoklanken.) Dat is het moment waarop ik graag naar een goede winkel toe rij om de betere digitale piano's uit te proberen. Die selectie is niet goed online te doen. Op dat moment iets meer betalen voor een stuk service is het me wel waard.
Kleding koop ik sowieso liefst offline. Je wil toch weten of iets staat of zit. Incidenteel koop ik wel kleding online, maar vaak gaat het toch weer retour omdat het het net-niet is, of bestel je uit pure noodzaak maar 3 maten omdat niet te bepalen is welke maat je goed gaat passen. Schoenen idem. Ik heb officieel maat 47,5 maar afhankelijk van de leest pas ik ook in een maat 46 of 47. Dat is online niet te doen.
Wel koop ik kleding vaak met meerdere aantallen tegelijkertijd. Dagje kledingshoppen levert me zelden maar 1 of 2 stuks op, of ik moet specifiek op zoek zijn naar iets als een jas of een paar schoenen. (Maar met schoenen, zeker met sneakers, komt het ook vaak voor dat ik met 2 of 3 paar de winkel uit loop en die in een paar jaar op loop.)
Nog zo'n item dat ik graag in een fysieke winkel koop: Boeken.
Heerlijk om in een grote boekwinkel engelse-stijl rond te snuffelen, beetje door de ramsje te bladeren en met iets interessants thuis te komen. Ik koop steevast meer dan ik lees. (Binnenkort op vakantie naar de UK dus ik zal wel weer terug komen met genoeg voor de komende 3 jaar terwijl er nog voor 3 jaar boeken op mijn nachtkastje ligt.) Tussendoor beetje koffiedrinken.
Laatst in Centre-O geweest, wat een verschrikking. Als we dáár heen gaan qua winkelcentra koop ik voortaan alles wel online. Dan zou ik echt alleen nog uit noodzaak naar een winkel gaan, zoals genoemde goederen die online gewoon slecht uit te zoeken zijn.
Hier in Zeist vragen ze zich wel eens af waarom het zo slecht gaat met het centrum. Nja, de gemeente vraagt zich dat af. Iedereen die er woont snapt het prima: Het is een ongezellig kaal centrum. Je gaat daar niet shoppen voor de sfeer. In plaats van dat de gemeente dát aan pakt en de hoofd winkelstraat (Slotlaan) volledig af sluit voor gemotoriseerd verkeer, dempen ze een tunnel en maken ze die bus-only (waardoor je opeens kruisend busverkeer en voetgangers hebt, goed idee), maken ze een shared-space aan (accident waiting to happen, de manier waarop ze dat hier hebben uitgevoerd is gewoon wachten op het eerste ongeluk met dodelijke afloop), maken ze het centrum zo ontoegankelijk mogelijk voor auto's (zodat het nóg minder aantrekkelijk is daar je boodschappen te doen, terwijl er an-sich 2 prima maar te dure parkeergarages zijn), is het centrum verspreid over een veel te groot gebied (en durven ze het niet te concentreren), etc.
Wat doe je dan als je hier woont en gezellig wil winkelen? Juist. Je pakt de fiets of de bus en tuft in 20 minuten naar het centrum van Utrecht. Compact, gezellig en redelijk gelardeerd met niet alleen de standaard grote ketens. Zijn ze nog bezig met een prachtproject ook: Het oude postkantoor word verbouwd en daar komen, hardstikke centraal, een paar prima winkels in zoals Bever (ok, grote keten maar toch, wel een typische shop-winkel met spullen die je niet online wil kopen) en Broese. (Juist, boekwinkel, grote kans dat ze die in Engelse stijl of een variant daarop gaan bouwen. That is, "Kramer & van Doorn" in Zeist heeft dezefde eigenaar en dat is nu net een van dé winkels hier in het centrum waarvoor je naar het centrum van Zeist wil.)
Wat mij betreft mogen ze kleine ondernemers ook meer stimuleren in ieder centrum, desnoods met een soort van huursubsidie op de panden zodat het betaalbaar blijft. Centrum moet een goede mix zijn tussen enerzijds fysiek grote winkels en ketens, anderzijds van die heerlijke snuffelboetiekjes en speciaalzaken.
Wat ik ook ideaal zou vinden, is als winkels waar je bijvoorbeeld instrumenten of andere grote objecten wilt kopen, je instant-gratification kunnen bevredigen door het makkelijk te maken je spullen direct in de auto te laden of dezelfde avond thuis te hebben.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die het heel leuk zou vinden overdag iets uit te zoeken en letterlijk dezelfde avond een bezorger op de stoep te hebben met het goed dat ik heb uitgezocht. Stel dat ik een pracht van een digitale piano vind en dat ding kost €1500 of €2000. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben €25,- bezorgkosten te betalen, als dat betekend dat ik om 14:00u afreken en stipt om 18:00u iemand thuis op de stoep heb staan met het instrument zodat ik er dezelfde avond nog mee aan de slag kan. (Prima als het uit een groter magazijn buiten de stad komt. Ook prima als ik de keuze heb: Daar langs rijden en gratis afhalen als ik klaar ben met shoppen, of thuisbezorgen tegen een redelijk bedrag.)
Met Feedback in nieuwe handen hoop ik dat ze wellicht zoiets doen.
Feedback in Utrecht is sub-optimaal te bereiken (er is een parkeergarage in de buurt, maar die ligt wat tricky met inrijden) en hun website was gewoon bagger. Hoe tof zou het zijn als ze én een fatsoenlijk assortiment zouden hebben én een goede webshop én een goede manier om toch instant-gratification mogelijk te maken? (Ik heb gisteren opnieuw bij Thomann besteld. Prima winkel, maar de spullen moeten uit Duitsland komen. Met wat geluk kan ik donderdag naar het UPS afhaalpunt. Toch jammer van spulletjes die ik eigenlijk liefst graag vandaag in huis zou willen hebben.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
@unezra wat is Centre-O?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.centro.de/
Wordt hier waarschijnlijk bedoeld?
@unezra Je geeft een aardig relaas over online/offline kopen.
Maar je noemt twee specifieke dingen; speciaal flesje olie en een piano, die je (lijkt me) niet iedere week koopt... En dat maakt natuurlijk ook een groot verschil.
Auto's; ook zoiets. Alhoewel er tegenwoordig al tig mensen een nieuw model EV online vooraf bestellen, zonder er in gereden of gezien te hebben (Tesla, en nu ook weer de nieuwe VW ID.3) is dat toch vaak een product wat je slechts één keer in de zoveel jaar aanschaft. En, zeker gezien de bedragen die daarmee gemoeid zijn, wil je dat eerst zien, voelen, ruiken en beoordelen voordat je het koopt.
Terwijl vele onderhoudsproducten voor zo'n auto wel weer online besteld worden...
Een setje ruitenwisserbladen van merk [xyz] bestel ik gewoon daar waar ze het goedkoopst zijn. Daar heb ik geen windwiper-experience-centre voor nodig om te beleven hoe die rubbertjes over de voorruit zoeven.
Blijkbaar ben ik als techneut zijnde veels te nuchter, maar gisteren heb ik toch weer het nodige gezien en meegemaakt, op winkel/belevenis gebied, waarvan ik steil achterover sloeg.
Er was een zogenaamde hippiemarkt (3 dagen lang) met allerlei, veelal China, zooi dat verkocht werd. En er werd gretig en grof betaald voor letterlijk producten die voor een paar euro bij ome Ali of de Action te krijgen zijn, maar op zo'n markt voor het tig voudige verkocht worden. Op zo'n moment schijnen velen de ratio in te ruilen voor ..., ja voor wat eigenlijk?
Het enige authentieke aldaar was dat 2 van de originele Dolly Dots (over nostalgie gesproken) optraden.
Helemaal flabbergasted was ik bij een tafereel in Batavia Stad.
Daar zit nu een Magnum shop (je weet wel die überdure Unilever ijsjes) waar ze het voor elkaar krijgen om de mensen nog veel meer te laten betalen voor hun ijsje!
VIER EURO VIJFTIG (!) voor 1 Magnum! Wow!
Men neme een blokje (ca. 85 gram) ordinair vanille ijs, perse dat op een stokkie, zet er een paar hipsters neer die naar wens het ijsje in bakken met gekleurde gruis dopen en voila 4,50 afrekenen!
En er stonden letterlijk 20-30 mensen continu in de rij!
Ik snap dat echt niet...
Koop ik mijn ijsjes dan online?
Nee hoor, gewoon in de supermarkt, bij de Lidl. Prima 'magnum' look-a-likes.
Minder dan 40 cent per stuk.
Maar je noemt twee specifieke dingen; speciaal flesje olie en een piano, die je (lijkt me) niet iedere week koopt... En dat maakt natuurlijk ook een groot verschil.
Auto's; ook zoiets. Alhoewel er tegenwoordig al tig mensen een nieuw model EV online vooraf bestellen, zonder er in gereden of gezien te hebben (Tesla, en nu ook weer de nieuwe VW ID.3) is dat toch vaak een product wat je slechts één keer in de zoveel jaar aanschaft. En, zeker gezien de bedragen die daarmee gemoeid zijn, wil je dat eerst zien, voelen, ruiken en beoordelen voordat je het koopt.
Terwijl vele onderhoudsproducten voor zo'n auto wel weer online besteld worden...
Een setje ruitenwisserbladen van merk [xyz] bestel ik gewoon daar waar ze het goedkoopst zijn. Daar heb ik geen windwiper-experience-centre voor nodig om te beleven hoe die rubbertjes over de voorruit zoeven.
Blijkbaar ben ik als techneut zijnde veels te nuchter, maar gisteren heb ik toch weer het nodige gezien en meegemaakt, op winkel/belevenis gebied, waarvan ik steil achterover sloeg.

Er was een zogenaamde hippiemarkt (3 dagen lang) met allerlei, veelal China, zooi dat verkocht werd. En er werd gretig en grof betaald voor letterlijk producten die voor een paar euro bij ome Ali of de Action te krijgen zijn, maar op zo'n markt voor het tig voudige verkocht worden. Op zo'n moment schijnen velen de ratio in te ruilen voor ..., ja voor wat eigenlijk?
Het enige authentieke aldaar was dat 2 van de originele Dolly Dots (over nostalgie gesproken) optraden.
Daar zit nu een Magnum shop (je weet wel die überdure Unilever ijsjes) waar ze het voor elkaar krijgen om de mensen nog veel meer te laten betalen voor hun ijsje!
VIER EURO VIJFTIG (!) voor 1 Magnum! Wow!

Men neme een blokje (ca. 85 gram) ordinair vanille ijs, perse dat op een stokkie, zet er een paar hipsters neer die naar wens het ijsje in bakken met gekleurde gruis dopen en voila 4,50 afrekenen!
Ik snap dat echt niet...

Nee hoor, gewoon in de supermarkt, bij de Lidl. Prima 'magnum' look-a-likes.
[ Voor 138% gewijzigd door ehtweak op 08-07-2019 09:37 ]
Daarom noem je indirect ook wel een winkel waarvan ik dus wel heel goed snap dat ze het moeilijk kregen: Halfords. Een winkel met een verzameling van auto en fiets gerelateerde producten, maar amper expertise en prijzen die uiteindelijk een stevig niveau aannamen.ehtweak schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:52:
Veel van de onderhoudsproducten die je wellicht met spoed nodig hebt zijn ook bij een tankstation te krijgen. Weliswaar prijzig maar dat is op zo'n moment geaccepteerd. De rest van hun producten was uiteindelijk ook gewoon te krijgen bij een gemiddelde bouwmarkt, die over het algemeen een stuk beter te bereiken waren dan de Halfords zelf. En die rest heb je vaak geen haast mee waardoor je ze net zo goed online kunt halen.
Kwam je daar dan voor ruitenwissers en vroeg je welke je moest hebben dan ging de verkoper voor je in het boekje kijken wat erbij hing en vroeg daarna €55-€60 voor een setje. Tja, zelfs Opa die het zelf allemaal niet snapt zegt dan gewoon tegen z'n garageboer dat hij er lekker gewoon nieuwe op mag zetten.
Dat is echt wel een winkel die z'n fysieke bestaansrecht zag verdampen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 1068241
Ik heb juist mijn lesje geleerd door niet meer auto-onderdelen online te bestellen: zo zou ik volgens de Suzuki dealer, een verkeerde interieur filter geleverd gekregen hebben. Klopt ook wel, want hij past niet zo precies als het origineel.ehtweak schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:52:
Blijkbaar ben ik als techneut zijnde veels te nuchter, maar gisteren heb ik toch weer het nodige gezien en meegemaakt, op winkel/belevenis gebied, waarvan ik steil achterover sloeg.![]()
Er was een zogenaamde hippiemarkt (3 dagen lang) met allerlei, veelal China, zooi dat verkocht werd. En er werd gretig en grof betaald voor letterlijk producten die voor een paar euro bij ome Ali of de Action te krijgen zijn, maar op zo'n markt voor het tig voudige verkocht worden. Op zo'n moment schijnen velen de ratio in te ruilen voor ..., ja voor wat eigenlijk?![]()
Het enige authentieke aldaar was dat 2 van de originele Dolly Dots (over nostalgie gesproken) optraden.![]()
VIER EURO VIJFTIG (!) voor 1 Magnum! Wow!![]()
Ik snap dat echt niet...
Nee hoor, gewoon in de supermarkt, bij de Lidl. Prima 'magnum' look-a-likes.Minder dan 40 cent per stuk.
Maar het grootste probleem bleken de bougies: online webwinkels bieden gezellig de verkeerde bougies voor mijn auto aan, dat moet je dan maar weten. De dealer die heeft dan vervolgens van zoiets: wij helpen je niet en dan mag je als leek zelf uitdokteren, wat er nou verkeerd is? Want de bougies zouden toch volgens het kenteken kloppen?!
Enige wat ik wel nog aan durf, zijn mijn ruitenwissers online bestellen. Voor de rest laat ik het mooi, want het retourneren vind ik veel te omslachtig bij die online winkels. Bij Mister-Auto heb ik daarom 1x gewoon de zending geweigerd, dat was toen ik al een onderdeel besteld had en daarna toch mijn auto ingeruild had en het onderdeel niet meer nodig had.
Kolere, ik vond de €3,10 voor een Magnum voor vriendinlief gisteren bij een snelweg tankstation al duur. Bataviastad maakt het nog wat gekker dusehtweak schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:52:
Ik snap dat echt niet...
Nee hoor, gewoon in de supermarkt, bij de Lidl. Prima 'magnum' look-a-likes.Minder dan 40 cent per stuk.
Moet wel zeggen dat je inmiddels iets meer waar voor je geld krijgt. Waar het voorheen melk/puur/wit/nootjes was hebben ze nu meer smaken en is de ijsvulling soms ook nog voorzien van wat chocolade.
Ik ben niet zo'n ijs/dessert liefhebber, als ik een ijsje eet dan het liefst een mini Magnum of nog liever een Festini perenijsje

Bij auto-onderdelen moet je inderdaad wel je hoofd erbij houden. Alleen op kenteken bestellen is helaas niet altijd voldoende. Ik heb eigenlijk nog nooit een verkeerd onderdeel geleverd gekregen, maar je moet echt wel eerst research doen voordat je bestelt.Anoniem: 1068241 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:02:
[...]
Ik heb juist mijn lesje geleerd door niet meer auto-onderdelen online te bestellen: zo zou ik volgens de Suzuki dealer, een verkeerde interieur filter geleverd gekregen hebben. Klopt ook wel, want hij past niet zo precies als het origineel.
Maar het grootste probleem bleken de bougies: online webwinkels bieden gezellig de verkeerde bougies voor mijn auto aan, dat moet je dan maar weten. De dealer die heeft dan vervolgens van zoiets: wij helpen je niet en dan mag je als leek zelf uitdokteren, wat er nou verkeerd is? Want de bougies zouden toch volgens het kenteken kloppen?!
Enige wat ik wel nog aan durf, zijn mijn ruitenwissers online bestellen. Voor de rest laat ik het mooi, want het retourneren vind ik veel te omslachtig bij die online winkels. Bij Mister-Auto heb ik daarom 1x gewoon de zending geweigerd, dat was toen ik al een onderdeel besteld had en daarna toch mijn auto ingeruild had en het onderdeel niet meer nodig had.
Maar heb al vaker diverse OEM onderdelen besteld via internet, goedkoper dan bij de dealer en gewoon het originele merkonderdeel.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ligt dat dan aan de gebruiker of de fiets?oohh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:09:
[...]
Ik heb in de bijna 4 jaar dat ik in Amsterdam woon al 3 fietsen versleten. Alle drie waren ze rond de 100 EUR per stuk; gewoon van die stationsfietsen. Fietsen stonden 24/7 buiten, Bij elke fiets had ik problemen met lekke banden, na een aantal maanden vloog de ketting er af, spatbord, etc.
Wellicht miskopen, maar ik ben blij dat ik nu Swapfiets heb. Als er iets met de fiets mis is, bel of app ik, en dezelfde dag komt Swapfiets langs om de fiets om te wisselen. Ik ben nu bijna een jaar klant, en heb twee keer een fiets laten omwisselen.
Qua kosten scheelt het overigens niet heel veel. Ik heb uitgerekend dat ik voorheen met aanschafkosten en onderhoud ongeveer net zoveel kwijt als wat ik aan Swapfiets betaal. En je hebt minder kans op diefstal, minder vaak een lekke band en je weet van tevoren wat de kosten zullen zijn. Minpunt is wel dat het terugvinden van je fiets niet altijd even makkelijk is.
Goedkope banden en onzorgvuldig gebruik zorgen precies voor wat jij nu beschrijft.
Dat je nu (ongeveer) dezelfde (absoluut laagste) kwaliteit fiets hebt in abonnementsvorm doet daar niets aan af.
Banden moet je netjes iedere maand oppompen.
Vliegt je ketting af er dan is die óf versleten (ruimte tussen de schakels komen niet meer overeen met die van het tandwiel waar ze over "glijden"), óf het is tijd om hem op te spannen (ze rekken uit, zelfs dure van 40 euro

Het lijkt erop dat je de "waarschuwingssignalen" van je fiets genegeerd hebt en dan kan het hard gaan met slijtage.
@unezra :
offtopic:
Ik weet dat ze in zeist bij de AH die tunnel gedempt hebben én dat de ijswinkel nu, per auto althans, niet echt makkelijk bereikbaar meer is zonder behoorlijk om te rijden.
Verder hebben ze daar in aller wijsheid dezelfde kleur stenen als fietspadmarkering als de stoep
én lopen sommige terassen over de volledige breedte van de stoep...
Met de shared space bedoel je de slotlaan waar fietsers en auto's "het maar uitzoeken" ?
Ik weet dat ze in zeist bij de AH die tunnel gedempt hebben én dat de ijswinkel nu, per auto althans, niet echt makkelijk bereikbaar meer is zonder behoorlijk om te rijden.
Verder hebben ze daar in aller wijsheid dezelfde kleur stenen als fietspadmarkering als de stoep

Met de shared space bedoel je de slotlaan waar fietsers en auto's "het maar uitzoeken" ?
Ontopic:
Zeist was vroeger best gezellig, naast dat het in de wintermaanden net zo saai als almere is met alleen wat lokale bewoners en een verdwaalde toerist.
Ze zouden bijvoorbeeld jouw muziekinstrumentenwalhalla prima in het oude V&D gebouw kunnen opzetten, alleen moeten dan de action lookalikes ergens anders naartoe.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Zeist is wel een perfect voorbeeld van hoe een centrum om zeep geholpen is door gebrek aan ontwikkeling. Was het centrum goed te bereiken per auto en waren de Slotlaan en de 1e Hogeweg geconcentreerde voetgangersgebieden met leuke winkels had het best aantrekkingskracht. Nu is het gewoon te uitgestrekt, te leeg en te ongezellig. Ook geen leuke terrassen om effe te zitten.Koos2009 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:20:
Ontopic:
Zeist was vroeger best gezellig, naast dat het in de wintermaanden net zo saai als almere is met alleen wat lokale bewoners en een verdwaalde toerist.
Ze zouden bijvoorbeeld jouw muziekinstrumentenwalhalla prima in het oude V&D gebouw kunnen opzetten, alleen moeten dan de action lookalikes ergens anders naartoe.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
https://www.centro.de/nl-NL/homepage
Zoals ze het zelf zeggen:
Shopping mall naar Amerikaans model. Indrukwekkend, maar niet gezellig.CentrO in Oberhausen is het grootste winkel- en recreatiecentrum van Europa. Winkels of restaurants: CentrO heeft veel te bieden: Meer dan 250 winkels verdeeld over twee verdiepingen met een verkoopoppervlak van 119.000 m2.
Jup.ehtweak schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:52:
Klopt maar dat is wel waarom ik graag naar fysieke winkels ga.@unezra Je geeft een aardig relaas over online/offline kopen.
Dagelijkse boodschappen kunnen best online (al is het hier mijn vrouw die de weekboodschappen doet), aan de andere kant wil je ook graag een supermarkt in de buurt waar je even snel een vergeten iets kunt halen. Erg beroerd als je bij wijze van spreke de melk vergeten bent en er zijn geen offline supermarkten meer om heen te gaan.
Ik realiseer me dat ik veel zaken die ik online koop, ik vooral online koop omdat online een breder assortiment is, er beter vergeleken kan worden, etc. Veel electronica bestel ik online, ook al zou ik dat het liefst offline kopen maar winkels hebben het assortiment niet, er is niet handig te vergelijken, etc. Terwijl ik veel van die dingen liefst even in de winkel zou willen zien en wil kunnen uitproberen.
Levering van online vind ik wel praktisch (lekker af laten leveren op een afhaalpunt of op mijn werk), maar de kans op een miskoop is ook groter en iets retour zenden vind ik dan weer irritant.
Jup. Tenzij je een onderhoudsproduct met een specifieke geur wil. Dat is dan weer een stuk lastiger.Auto's; ook zoiets. Alhoewel er tegenwoordig al tig mensen een nieuw model EV online vooraf bestellen, zonder er in gereden of gezien te hebben (Tesla, en nu ook weer de nieuwe VW ID.3) is dat toch vaak een product wat je slechts één keer in de zoveel jaar aanschaft. En, zeker gezien de bedragen die daarmee gemoeid zijn, wil je dat eerst zien, voelen, ruiken en beoordelen voordat je het koopt.
Veel zaken vind ik toch een stuk minder geschikt voor online, maar online heeft weer veel voordelen waardoor de balans tóch door slaat. (WKOA maakt dat ook wel een stuk makkelijker, je mag het zelfs uitpakken en even uitproberen en het kan retour. Terechte wet, noodzakelijk ook, maar het haalt ook meteen een van de belangrijkste nadelen van online weg en stimuleert daarmee online behoorlijk.)
Nee, de Voorheuvel richting rotonde Montaubanstraat.Koos2009 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:20:
[...]
@unezra :
offtopic:
Verder hebben ze daar in aller wijsheid dezelfde kleur stenen als fietspadmarkering als de stoepén lopen sommige terassen over de volledige breedte van de stoep...
![]()
Rij voor de lol de parkeergarage maar eens uit of met de fiets daar. Verkeer komt van alle kanten en je sterft echt 1000 doden op een stukje van wat is het, 60 meter?
Ook zo'n geniaal stuk vind ik vlak voor de ING richting Slotlaan. Daar komt opeens een fietspad van rechts terwijl je dat als automoblist echt totaal niet fatsoenlijk kunt zien.
Als gemeentebesturen zó hard een centrum weten te verneuken, helpt dat niet bij het tegengaan van de zonsondergang van fysieke winkels zeg maar.
Er is denk ik zat mogelijk met het centrum en Kramer & van Doorn heeft goddank het lef om daadwerkelijk een winkel neer te zetten waarvoor je naar het centrum van Zeist toe wil. Die eigenaren snappen het wel. Ik vind het dapper dat ze het proberen en hoop dat ze het én nog heel lang gaan volhouden daar én zij bijdragen aan de redding van het centrum.Ontopic:
Maar de Slotlaan, die moeten ze gewoon autovrij maken en het centrum rondom de Slotlaan concentreren. Ze lopen nu te zeiken dat er zo veel leegstand is terwijl dat denk ik helemaal niet zo nodig is.
Dat frustreert me dus. Winkels blijven weg en het is de schuld van online.
Nou nee. Het is ook gewoon de schuld van falend beleid in de dorps- en stadscentra.
Maak dat gezellig en mensen komen er graag, gaan op een terrasje zitten, shoppen tot hun pinpas leeg is. Als je het centrum zo gezellig maakt als een lege Efteling zonder draaiende attracties, ja, dan gaan mensen én naar een ander centrum (in dit geval Utrecht) én meer online kopen.
Jup.Tsurany schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:31:
[...]
Zeist is wel een perfect voorbeeld van hoe een centrum om zeep geholpen is door gebrek aan ontwikkeling. Was het centrum goed te bereiken per auto en waren de Slotlaan en de 1e Hogeweg geconcentreerde voetgangersgebieden met leuke winkels had het best aantrekkingskracht. Nu is het gewoon te uitgestrekt, te leeg en te ongezellig. Ook geen leuke terrassen om effe te zitten.
Ik woon er nog niet zo lang (jaar of 12), dus weet niet hoe het vroeger was. Ik heb het iig altijd ervaren als een van de meest ongezellige centra die ik ken en niet voor niets spring ik liever op de fiets om 20 minuten later in Utrecht te winkelen (wat wél gezellig is), dan in 10 minuten naar het centrum van Zeist te fietsen.
Maar ik merk dat ik daardoor ook meer online koop. Da's ook ongezellig maar het kan iig op rare momenten, er zijn mooie prijsvergelijkers, eigenschappen zijn goed te vergelijken en bij veel webshops kan het de volgende dag (of soms zelfs binnen een paar uur) al geleverd worden.
Het lastige blijft wel de prijs. Voor een goed advies voor pak 'n beet een mooi instrument wil ik wel wát extra's betalen, maar ik weet niet of ik op een electronische piano van €1500, €100 extra zou willen betalen voor een extra stukje beleving.
Aan de andere kant ben ik niet vies van extra willen betalen voor beleving. Ik ga al jaren naar Kinki, de kapper. Enerzijds omdat ze gewoon mijn haar goed knippen en zélf nadenken ipv dat ik in een plaatjesboek moet prikken hoe ik het wil hebben, maar ook vanwege de atmosfeer en de tijd die ze nemen. Een rondje wassen en knippen duurt 45 minuten. Kost €46 maar dat heb ik er grif voor over. (Ik wilde even de prijzen opzoeken. Tikfoutje gemaakt. kink.com is een héél andere website dan kinki.nl)
Als ik in een boekhandel lekker kan rondsjouwen, koffie kan drinken, de omgeving mooi of inspirend is, het personeel prettig in de omgang én ze een prettig aanbod ramsj hebben, ga ik niet kijken of het online goedkoper kan. Aan de andere kant weet ik niet of ik meer zou willen betalen bij dezelfde winkel als ik het boek offline of online koop.
Zelf denk ik dat de sleutel zit in een gezonde mix van online en offline (bij dezelfde winkel), het probleem daar is dan wel de kleinere winkels. Voor hen is een goede webshop mogelijk te veel, te duur en niet te doen. Terwijl me dat wél weer naar hun winkel zou kunnen trekken. De webshop als etalage van de winkel zeg maar.
Ik zit ook nog even te denken aan een bedrag voor service en advies, maar ik vrees dat ik dát toch een brug te ver vind. Plus, het schept verwachtingen. Hét moment dat je moet gaan betalen voor advies, zijn je verwachtingen opeens veel hoger dan als het advies voor álle klanten verdisconteerd zit in de prijs die iedereen betaald. (Bij mij wel iig. Ik zou echt een onredelijke klant worden als ik €25,- moet betalen als ik een nieuwe digitale piano wil uitzoeken. Waarschijnlijk zou ik voor €100 aan advies eisen, dedicated 1 of 2 uur aandacht van een verkoper terwijl dat voor €25,- niet realistisch is.)
Wat dat betreft doet CoolBlue het vind ik écht heel goed. Niet een winkel waar ik zelf dagelijks kom of koop en ik vind iig die in Utrecht erg karig, maar het concept vind ik vrij geniaal bedacht. Ik denk wel dat als meer bedrijven op die manier online én offline aanwezig zijn en service bieden, maar dan in de stadscentra en een groot offline assortiment, de leegloop wel eens op een bepaald moment zou kunnen stoppen. (Maar, zoals ik in mijn vorige reactie al aan gaf, ik denk dat een belangrijk iets is dat de bezorging dezelfde dag zou moeten. 's middags kopen, 's avonds in huis. Zou zoiets rendabel kunnen zijn?)
Er zit wel een verschil tussen noname 'voor een tientje ben ik je vriendje' wissers of wanneer je Valeo blades gebruikt. Ik met name, heb wel liever Valeo tijdens stormregen in de Oostenrijkse gebergten dan een noname met 'vegen' op mijn voorruit.Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:42:
[...]
Daarom noem je indirect ook wel een winkel waarvan ik dus wel heel goed snap dat ze het moeilijk kregen: Halfords. Een winkel met een verzameling van auto en fiets gerelateerde producten, maar amper expertise en prijzen die uiteindelijk een stevig niveau aannamen.
Veel van de onderhoudsproducten die je wellicht met spoed nodig hebt zijn ook bij een tankstation te krijgen. Weliswaar prijzig maar dat is op zo'n moment geaccepteerd. De rest van hun producten was uiteindelijk ook gewoon te krijgen bij een gemiddelde bouwmarkt, die over het algemeen een stuk beter te bereiken waren dan de Halfords zelf. En die rest heb je vaak geen haast mee waardoor je ze net zo goed online kunt halen.
Kwam je daar dan voor ruitenwissers en vroeg je welke je moest hebben dan ging de verkoper voor je in het boekje kijken wat erbij hing en vroeg daarna €55-€60 voor een setje. Tja, zelfs Opa die het zelf allemaal niet snapt zegt dan gewoon tegen z'n garageboer dat hij er lekker gewoon nieuwe op mag zetten.
Dat is echt wel een winkel die z'n fysieke bestaansrecht zag verdampen.
En by the way, AliE is voor mij wel een maatstaf als ik op Bol.com kijk.
Ik zie op Bol.com steeds meer producten staan die ook op AliE verkocht worden met zelfde omschrijving en foto's (!) waarbij de prijzen 4a5 over de kop gaan.
Ledlampen, Bitjes, boortjes,boutjes, moertjes bestel ik via AliE. De woekerprijzen die de bouwmarkten voor vragen is echt absurd.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..
En soms werkt dat toch wel.Ik zit ook nog even te denken aan een bedrag voor service en advies, maar ik vrees dat ik dát toch een brug te ver vind. Plus, het schept verwachtingen. Hét moment dat je moet gaan betalen voor advies, zijn je verwachtingen opeens veel hoger dan als het advies voor álle klanten verdisconteerd zit in de prijs die iedereen betaald. (Bij mij wel iig. Ik zou echt een onredelijke klant worden als ik €25,- moet betalen als ik een nieuwe digitale piano wil uitzoeken. Waarschijnlijk zou ik voor €100 aan advies eisen, dedicated 1 of 2 uur aandacht van een verkoper terwijl dat voor €25,- niet realistisch is.)
Afgelopen week zijn we bij een zaak geweest ter orientatie van een pelletkachel. Zij bieden de service (volgens mij 75eu) om vooraf te komen inventariseren wat er nodig is qua installatie (omvang rookkanaal, overige aanpassingen etc) en advies ter plekke te geven.
Afgezien van die 75eu is het vrijblijvend, koop je vervolgens bij hun een kachel dan wordt die 75eu gecrediteerd.
Hetzelfde heb ik ook al eens gehoord van hoveniers. Die willen best langskomen om een offerte plus tekening te maken, maar vragen daar soms wel een x bedrag voor.
Ik vind dat logisch en eigenlijk niet eens zo heel gek.
Voor een TV o.i.d. zou ik dan weer geen "service" kosten over hebben, ookal zouden deze bij aanschaf gecrediteerd worden. De verkopers hebben vaak ook maar beperkt verstand van de producten en TV's zijn voor mij (afgezien nog van de prijs) veel eenvoudiger online te vergelijken incl. goede reviews en filmpjes. Ik zou niet weten welke meerwaarde een echt goede verkoper (dus niet de standaard MediaMarkt scholieren) daar nog zou kunnen bieden.
Waar zie jij noname wissers voor een tientje genoemd worden dan?Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:23:
Er zit wel een verschil tussen noname 'voor een tientje ben ik je vriendje' wissers of wanneer je Valeo blades gebruikt. Ik met name, heb wel liever Valeo tijdens stormregen in de Oostenrijkse gebergten dan een noname met 'vegen' op mijn voorruit.
Halfords verkocht voornamelijk Bosch, die waren online soms voor de helft verkrijgbaar.
Tja, noem het maar over de kop. Blijkbaar is de prijs die tot stand komt door ontwikkelingshulp, transportsubsidie en goedkope productie nu al de standaard geworden. Een niet gezond en niet houdbaar principe.En by the way, AliE is voor mij wel een maatstaf als ik op Bol.com kijk.![]()
Ik zie op Bol.com steeds meer producten staan die ook op AliE verkocht worden met zelfde omschrijving en foto's (!) waarbij de prijzen 4a5 over de kop gaan.
Ledlampen, Bitjes, boortjes,boutjes, moertjes bestel ik via AliE. De woekerprijzen die de bouwmarkten voor vragen is echt absurd.
Je ziet het ook wel terug bij de bouwmarkt waar ik vaak kom. Daar zijn die kwalitatief inferieure schroefjes en boutjes steeds minder aanwezig, want die bestelt Jan met de Pet toch wel op AliExpress.
Daar komen nu juist de Spax en dergelijke meer in de schappen. Voor mij ideaal want ik wil altijd even kijken en vergelijken dus online vind ik minder handig, maar ik kan wel degelijk spul halen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
no-name wisserbladen zijn regelmatig bij de Aldi/Lidl in de aanbieding. Voor die paar euro; prima materiaal. Of gewoon (vrijwel) altijd verkrijgbaar bij de Action voor weinig.
Maar b.v. Bosch Aerotwins zijn bij b.v. amazon vaak de helft van de prijs van wat de lokale (auto)shops, laat staan de woekerprijzen die garages rekenen, te koop.
Dan vraag ik me altijd af, verdient amazon er nou zo weinig aan, of die lokale winkels zo veel?
En wat betreft schroefjes/moertjes en ander klein bevestigingsmateriaal. De 'gewone' kwaliteit haal ik idd via AE/BG/eBay. Vooral knutselspul voor mechanische projecten is daar te kust en te keur, van voldoende kwaliteit, verkrijgbaar.
Zoals voor dit soort projecten: [DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
Moet het echt degelijk, waarlijk RVS, zijn, dan biedt de lokale tagrijn uitkomst. Ja, in dit geval een lokale fysieke winkel. Die heeft dit soort materiaal staan in vettige kartonnen doosjes. Kun je boutjes en moertjes zowat nog per stuk kopen. Wel fors aan de prijs.
Maar voor het knutselwerk ga ik natuurlijk geen massieve messing boutjes of breukvaste zeewaterbestendig RVS montagemateriaal gebruiken.
DIY Arduino gestuurde stappenmotor focussing (macro)rail.
Dat verhaal van die service kosten is misschien nog niet zo gek. Dat is immers ook gebeurd in de financiële wereld. Alhoewel dat uiteraard wel producten met een veel ingrijpender karakter zijn.
Bitjes en boortjes van pisbakkenstaal kun je ook gewoon bij de Action kopen.

Maar b.v. Bosch Aerotwins zijn bij b.v. amazon vaak de helft van de prijs van wat de lokale (auto)shops, laat staan de woekerprijzen die garages rekenen, te koop.
Dan vraag ik me altijd af, verdient amazon er nou zo weinig aan, of die lokale winkels zo veel?
En wat betreft schroefjes/moertjes en ander klein bevestigingsmateriaal. De 'gewone' kwaliteit haal ik idd via AE/BG/eBay. Vooral knutselspul voor mechanische projecten is daar te kust en te keur, van voldoende kwaliteit, verkrijgbaar.
Zoals voor dit soort projecten: [DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
Moet het echt degelijk, waarlijk RVS, zijn, dan biedt de lokale tagrijn uitkomst. Ja, in dit geval een lokale fysieke winkel. Die heeft dit soort materiaal staan in vettige kartonnen doosjes. Kun je boutjes en moertjes zowat nog per stuk kopen. Wel fors aan de prijs.
Maar voor het knutselwerk ga ik natuurlijk geen massieve messing boutjes of breukvaste zeewaterbestendig RVS montagemateriaal gebruiken.
DIY Arduino gestuurde stappenmotor focussing (macro)rail.
Dat verhaal van die service kosten is misschien nog niet zo gek. Dat is immers ook gebeurd in de financiële wereld. Alhoewel dat uiteraard wel producten met een veel ingrijpender karakter zijn.
Bitjes en boortjes van pisbakkenstaal kun je ook gewoon bij de Action kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2019 10:18 ]
Dat vind ik best wel een goede werkwijze eigenlijkB-Real schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:37:
[...]
En soms werkt dat toch wel.
Afgelopen week zijn we bij een zaak geweest ter orientatie van een pelletkachel. Zij bieden de service (volgens mij 75eu) om vooraf te komen inventariseren wat er nodig is qua installatie (omvang rookkanaal, overige aanpassingen etc) en advies ter plekke te geven.
Afgezien van die 75eu is het vrijblijvend, koop je vervolgens bij hun een kachel dan wordt die 75eu gecrediteerd.
Hetzelfde heb ik ook al eens gehoord van hoveniers. Die willen best langskomen om een offerte plus tekening te maken, maar vragen daar soms wel een x bedrag voor.
Ik vind dat logisch en eigenlijk niet eens zo heel gek.
Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en is de kosten/baten voor beide partijen niet zo enorm uit balans. Voor de ene kost het wat geld en voor de ander kost het wat tijd. Maar tegelijkertijd kan je als bedrijf zo wel een enorm positieve indruk achterlaten. En voor de klant kan het weer een goed gevoel geven dat de service "gratis" was omdat het van de verkoopprijs wordt afgetrokken.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ruitenwissers zijn niet altijd duur overigens hoor. Volgens mij is een setje ruitenwissers bij de Lexusdealer goedkoper dan het gemiddelde Bosch setje bij de bouwmarkt. Maar nog goedkoper als je gewoon Denso wissers koopt op internet die exact hetzelfde zijn als de OEM wissers.
Daar kan ik ook zeer goed mee leven. Toen ik destijds mijn hardloopschoenen kocht ging dat soortgelijk: een loopanalyse om de beste schoenen uit te zoeken door middel van het maken van een filmpje kost geld, maar als je vervolgens de schoenen bij hen aanschaft, is het gratis. Prima, weet je meteen waar je aan toe bent. Gevolg is ook dat de meeste mensen gewoon de schoenen daar kopen. Maar mocht je dat niet doen, even goed vrienden en reken je alleen de prijs van de loopanalyse af.Vrijdag schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:06:
[...]
Dat vind ik best wel een goede werkwijze eigenlijk
Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en is de kosten/baten voor beide partijen niet zo enorm uit balans. Voor de ene kost het wat geld en voor de ander kost het wat tijd. Maar tegelijkertijd kan je als bedrijf zo wel een enorm positieve indruk achterlaten. En voor de klant kan het weer een goed gevoel geven dat de service "gratis" was omdat het van de verkoopprijs wordt afgetrokken.
De watehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:04:
de lokale tagrijn
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik heb er nu 2x iets online besteld, en beide keren duurt het een week of langer voordat ze uberhaubt het pakket versturen. Wat dat betreft scoren ze online ook geen punten...Polycom schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:20:
https://www.tubantia.nl/e...ay-in-nederland~afd665bd/
Gaat ook als een nachtkaars uit.. één keer in een hudson bay geweest, kreeg er direct een C&A / V&D gevoel van.. van die net niet merken. Dan ga ik liever naar de bijenkorf.
Daar heb je wel gelijk in.Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:49:
Je ziet het ook wel terug bij de bouwmarkt waar ik vaak kom. Daar zijn die kwalitatief inferieure schroefjes en boutjes steeds minder aanwezig, want die bestelt Jan met de Pet toch wel op AliExpress.
Als ik aan het klussen ben (thuis of bij vrienden) gebruik ik andere spul, dan wanneer ik een gaatje moet boren in een houtstuk of een IKEA kast in elkaar moet schroeven.
(Offtopic)
Over inferieure materieel gesproken
(update)
Betreft ruitenwissers van Bosch, daar zit rete veel verschil in, zo absurd dat je bijna opgelicht voelt.
Bosch heeft een 'naam' maar kwaliteit van de ruitenwissers die je voor 15-20 euro koopt is echt om te janken. Koop ik liever Valeo.
[ Voor 15% gewijzigd door Lord_Salo op 09-07-2019 10:36 ]
I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..
Ook weer een nadeel ontdekt van online bestellen.
Wel specifiek met 1 vervoerder: UPS.
Had mijn dropoff point gezet op een lokaal dropoff point. Besteld. Bevestiging van shipment en dat het naar dat dropoff point gaat. Paar uur later mail dat het dropoff point een restriction heeft en het alsnog thuis word afgeleverd.
Niet handig, handtekening vereist én een nogal grote doos. (Waarschijnlijk daarom die restriction.) Dus alsnog maar op het UPS depot laten afleveren.
Resultaat: 1 dag vertraging én 20 minuten enkele reis om bij het UPS depot te komen.
De workaround was kiezen voor een andere leverancier die via een andere shipper zou shippen, of af laten leveren op mijn werk, maar het blijft gezeik.
Had mijn dropoff point gezet op een lokaal dropoff point. Besteld. Bevestiging van shipment en dat het naar dat dropoff point gaat. Paar uur later mail dat het dropoff point een restriction heeft en het alsnog thuis word afgeleverd.
Niet handig, handtekening vereist én een nogal grote doos. (Waarschijnlijk daarom die restriction.) Dus alsnog maar op het UPS depot laten afleveren.
Resultaat: 1 dag vertraging én 20 minuten enkele reis om bij het UPS depot te komen.
De workaround was kiezen voor een andere leverancier die via een andere shipper zou shippen, of af laten leveren op mijn werk, maar het blijft gezeik.
Ik bestel zelden iets bij Ali. Ja de prijzen zijn leuk, maar ik heb geen zin om er een maand op te wachten (en het bestel proces vind ik ook maar vaag)
alles kan off-topic
Wat is er vaag aan dat bestelproces? Veel eenvoudiger kan niet volgens mij. En via CashbackXL kun je ook nog een cashback krijgen met je AliExpress aankopen.Ankona schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:46:
Ik bestel zelden iets bij Ali. Ja de prijzen zijn leuk, maar ik heb geen zin om er een maand op te wachten (en het bestel proces vind ik ook maar vaag)
Er is zat waar ik met plezier een maand op wacht, maar het duurt ook niet altijd een maand. Soms is het er met een week al, vooral de wat grotere dingen.
Ik werk nu een jaar of 4 in Zeist. Vroeger kwam ik er regelmatig met de bus doorheen. Het centrum daar is al lang een beetje een ongeorganiseerd en her en der verspreid zooitje. Ik heb ook de indruk dat het eigenlijk in plaats van beter, alleen maar erger wordt.Tsurany schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:31:
[...]
Zeist is wel een perfect voorbeeld van hoe een centrum om zeep geholpen is door gebrek aan ontwikkeling. Was het centrum goed te bereiken per auto en waren de Slotlaan en de 1e Hogeweg geconcentreerde voetgangersgebieden met leuke winkels had het best aantrekkingskracht. Nu is het gewoon te uitgestrekt, te leeg en te ongezellig. Ook geen leuke terrassen om effe te zitten.
Maar ook hier is het de ambtenaar die vanachter zijn bureau regeert en de inwoners totaal negeert. Inwoners willen graag A, dan doet de ambtenaar Z (want hij is tenslotte de beslisser en geen meeloper).
Ik herken veel van het commentaar wel. Dat soort van mislukte plein bij de AH is gewoon echt een drama bijvoorbeeld. Het nodigt mij in ieder geval niet uit om eens even een rondje te gaan lopen. Als ik er kom, haal ik alleen even snel wat ik nodig heb en ben ik weer weg. Totaal geen uitstraling.
Toevallig van de week voor het eerst online bij Hudson Bay besteld en was positief verrast. Dag later al in huis, keurig verpakt en prima communicatie. Alleen geen PayPal mogelijkheid. Fysieke winkel nooit geweest, zit hier niet.Rev! schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:29:
[...]
Ik heb er nu 2x iets online besteld, en beide keren duurt het een week of langer voordat ze uberhaubt het pakket versturen. Wat dat betreft scoren ze online ook geen punten...
Overigens sluiten er hier recent veel filialen van Zeeman.
Dat valt tegenwoordig reuze mee. Vorige week maandag 4x USB Wifi adapters besteld, gisteren binnen.Ankona schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:46:
Meestal duurt het 3 weken, enkele uitzonderingen daargelaten.
Tegenwoordig versturen ze ook via kanalen vanuit Rusland / Portugal. Maar in 2021 gaat de distributiecentrum Luik operationeel. 1 van de 5 distributiecentrums op de wereld.
(offtopic) Leukste was vorige jaar, toen de regering tegen die goedkope Aziatische webwinkels was, totdat Mr. Jack Ma aangaf om een distributiecentrum te bouwen in west Europa (België of Nederland), kreeg Jack direct een uitnodiging om bij het Torentje in Den Haag te komen. Later toen België had 'gewonnen', vond Rutte het jammer dat Jack Ma niet voor Nederland had gekozen.

Dat snap ik wel, die dropoff punten zijn vaak kleine winkeltjes welke een zeer minimale vergoeding krijgen, als je dan een complete beddenset met lattenbodems e.d. besteld dat kunnen ze niet kwijt.unezra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:36:
Ook weer een nadeel ontdekt van online bestellen.
Asus Zenbook i7 256gb
DE gein is juist dat veel van hun zooi (ja vooral die goedkope kabeltjes etc) aangeboden incl verzendkosten worden voor prijzen die onder de kosten van een NL postzegel liggen. Ben benieuwd hoe ze dat dan op gaan lossen als ze vanuit Europa verzenden . Ergens komen ze dan wel heel dicht bij het businessmodel van Amazon (en BOL), waar gaan ze dan nog het verschil maken?Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:14:
[...]
Dat valt tegenwoordig reuze mee. Vorige week maandag 4x USB Wifi adapters besteld, gisteren binnen.
Meestal duurt het 3 weken, enkele uitzonderingen daargelaten.
Tegenwoordig versturen ze ook via kanalen vanuit Rusland / Portugal. Maar in 2021 gaat de distributiecentrum Luik operationeel. 1 van de 5 distributiecentrums op de wereld.
(offtopic) Leukste was vorige jaar, toen de regering tegen die goedkope Aziatische webwinkels was, totdat Mr. Jack Ma aangaf om een distributiecentrum te bouwen in west Europa (België of Nederland), kreeg Jack direct een uitnodiging om bij het Torentje in Den Haag te komen. Later toen België had 'gewonnen', vond Rutte het jammer dat Jack Ma niet voor Nederland had gekozen.
alles kan off-topic
Online kan ook failliet:
https://www.omroepflevola...te-koopjedeal-is-failliet
De Lelystadse aanbiedingenwebsite Koopjedeal.nl is failliet. Het faillissement komt niet als een verrassing. Eerder werd gemeld dat een mogelijke koper voor het bedrijf zich op het laatste moment had teruggetrokken. Vorige week werd al uitstel van betaling verleend.
...
De Lelystadse aanbiedingenwebsite Koopjedeal.nl is failliet. Het faillissement komt niet als een verrassing. Eerder werd gemeld dat een mogelijke koper voor het bedrijf zich op het laatste moment had teruggetrokken. Vorige week werd al uitstel van betaling verleend.
...
Ik snap nu al niet hoe ze dat doen vanuit China, vooral met pakketjes die hier gewoon door PostNL worden bezorgd. Betalen wij met zijn allen te veel zodat buitenlandse post goedkoop kan worden bezorgd?Ankona schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:26:
[...]
DE gein is juist dat veel van hun zooi (ja vooral die goedkope kabeltjes etc) aangeboden incl verzendkosten worden voor prijzen die onder de kosten van een NL postzegel liggen. Ben benieuwd hoe ze dat dan op gaan lossen als ze vanuit Europa verzenden . Ergens komen ze dan wel heel dicht bij het businessmodel van Amazon (en BOL), waar gaan ze dan nog het verschil maken?
Ik begin nu echt de Intertoys te missen. Vroeger liep ik daar vaak nog even naar binnen als ik er in de buurt ben maar nu is er in de weide omtrek geen Intertoys meer te bekennen.
Voor goed zicht wil ik liever niet afhankelijk zijn van 'prima', dan wil ik gewoon 'goed'.ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:04:
no-name wisserbladen zijn regelmatig bij de Aldi/Lidl in de aanbieding. Voor die paar euro; prima materiaal. Of gewoon (vrijwel) altijd verkrijgbaar bij de Action voor weinig.![]()
En je stipt wel een goed punt aan, Amazon verdient er niet veel aan maar de lokale partijen ook niet. Een Amazon heeft namelijk de macht om inkoopdeals te sluiten waar de lokale partij absoluut nooit bij in de buurt kan komen.
Dit kan tot gevolg hebben dat een producent mag kiezen om te leveren tegen prijzen die voor hem eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk zijn, of überhaupt niet te leveren aan dergelijke grote partijen en daarmee een stuk afzet te missen. Denk ook aan je honing verhaal van eerder.
Ik SWF, maar het principe blijft hetzelfde.Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:32:
Betreft ruitenwissers van Bosch, daar zit rete veel verschil in, zo absurd dat je bijna opgelicht voelt.
Bosch heeft een 'naam' maar kwaliteit van de ruitenwissers die je voor 15-20 euro koopt is echt om te janken. Koop ik liever Valeo.
In 2021 of 2022, weet het niet precies, vervallen de speciale tarieven voor China. De kans is groot dat vanaf dan die belachelijk lage transporttarieven niet meer gehanteerd kunnen worden, dan blijft alleen de subsidie van hun eigen kant over. En dan maakt het dus ook nog maar weinig uit of je vanuit China of vanuit Europa levert. Ik heb het gevoel dat ze daar vast op voorsorteren en qua levertijd concurrerender willen zijn.Ankona schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:26:
DE gein is juist dat veel van hun zooi (ja vooral die goedkope kabeltjes etc) aangeboden incl verzendkosten worden voor prijzen die onder de kosten van een NL postzegel liggen. Ben benieuwd hoe ze dat dan op gaan lossen als ze vanuit Europa verzenden . Ergens komen ze dan wel heel dicht bij het businessmodel van Amazon (en BOL), waar gaan ze dan nog het verschil maken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zie je nu al bij bv Wish.Ankona schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:26:
[...]
Sommige spullen zijn spotgoedkoop en kosten vrijwel niks aan verzending, maar dan moet je ook 3-4 weken wachten.
Je hebt ook spullen met een "express" logootje, en die heb je binnen een week, maar die zijn ook wat duurder.
Ondertussen zullen ze wel exact weten wat de gemiddelde consument over heeft om het in 1 week te krijgen tov een maand.
En wat dat distributiecentrum in Luik betreft... Ik weet niet of we als belgen zo blij moeten zijn.
Ze beloofden een gigantisch magazijn met duizenden werknemers. Het is veel kleiner geworden, en als je kijkt wat ze aan subsidies losgepeuterd hebben, dan denk ik dat we die mensen beter in de werkloosheid hadden gelaten.
Dat stoort me echt. We gaan nu al chinese bedrijven subsidieren om onderbetaalde jobs te scheppen, en ondertussen onze (online) winkels naar het faillissement te werken.
Van oneerlijke concurrentie gesproken.
Anoniem: 612265
Filmpje van RTLZ ; Waarom je pakketje uit China zo goedkoop is
YouTube: Waarom je pakketje uit China zo goedkoop is • Z zoekt uit
Een DC in Belgie biedt voor Aliexpress ook de mogelijkheid om grotere pakketten goedkoper te verzenden binnen europa. Kleine artikelen zoals kabeltjes, kraaltjes etc. kan je spotgoedkoop krijgen dmv brievenbusverzending. Grotere artikelen wordt het een stuk duurder en dan kiest de klant (ik) voor bijv. Amazon of een andere N/L of EU webshop.
Retourneren naar China doet niemand want het kost je €25, mogelijk dat dat veel goedkoper wordt als je het retour kan sturen naar een DC in Belgie. Zal me niets verbazen als Aliexpress zo de strijd aangaat met Amazon.
YouTube: Waarom je pakketje uit China zo goedkoop is • Z zoekt uit
Een DC in Belgie biedt voor Aliexpress ook de mogelijkheid om grotere pakketten goedkoper te verzenden binnen europa. Kleine artikelen zoals kabeltjes, kraaltjes etc. kan je spotgoedkoop krijgen dmv brievenbusverzending. Grotere artikelen wordt het een stuk duurder en dan kiest de klant (ik) voor bijv. Amazon of een andere N/L of EU webshop.
Retourneren naar China doet niemand want het kost je €25, mogelijk dat dat veel goedkoper wordt als je het retour kan sturen naar een DC in Belgie. Zal me niets verbazen als Aliexpress zo de strijd aangaat met Amazon.
Amazon zal weinig merken, maar Bol.com zal zeker merken. Ook omdat veel spullen van AliE op Bol.com verkocht worden.
Waarom zal ik dan bij Bol.com kopen en 4a5 keer zoveel betalen als bij AliE? Zelfde levertijd en vele malen goedkoper.
Persoonlijk vind ik Bol.com ook in vele gevallen duurder dan fysieke winkels.
Wat ik wel raar vind is, als men via Amazon koopt, is er niks aan de hand. Wanneer men via AliE koopt, dan is het gelijk goedkope shit, terwijl laatste paar jaar AliE echt niet meer goedkoop is en veel goede bedrijven op actief zijn. Zelf bestel ik spullen van Nature Hike, Toaks, 3F gear, terwijl die ook op Amazon verkocht worden.
AliE heeft een naam gekregen en komen ze nu moeilijk van af denk ik.
Ik denk dat Action en BigBazaar ook gaan voelen als distributie centrum van AliE operationeel gaat, tenzij EU een stokje voor steekt.
Waarom zal ik dan bij Bol.com kopen en 4a5 keer zoveel betalen als bij AliE? Zelfde levertijd en vele malen goedkoper.
Persoonlijk vind ik Bol.com ook in vele gevallen duurder dan fysieke winkels.
Wat ik wel raar vind is, als men via Amazon koopt, is er niks aan de hand. Wanneer men via AliE koopt, dan is het gelijk goedkope shit, terwijl laatste paar jaar AliE echt niet meer goedkoop is en veel goede bedrijven op actief zijn. Zelf bestel ik spullen van Nature Hike, Toaks, 3F gear, terwijl die ook op Amazon verkocht worden.
Ik denk dat Action en BigBazaar ook gaan voelen als distributie centrum van AliE operationeel gaat, tenzij EU een stokje voor steekt.
Omdat het verschil in prijs straks snel minder zal worden.Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:51:
Amazon zal weinig merken, maar Bol.com zal zeker merken. Ook omdat veel spullen van AliE op Bol.com verkocht worden.
Nou ja, bij Ali moet je goed zoeken om kwaliteit te vinden, bij Amazon is dat veel meer de standaard. Vooralsnog is de naam nog gewoon terecht en hebben ze een lange weg te gaan wil dat echt verdwijnen.Wat ik wel raar vind is, als men via Amazon koopt, is er niks aan de hand. Wanneer men via AliE koopt, dan is het gelijk goedkope shit, terwijl laatste paar jaar AliE echt niet meer goedkoop is en veel goede bedrijven op actief zijn. Zelf bestel ik spullen van Nature Hike, Toaks, 3F gear, terwijl die ook op Amazon verkocht worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En vergeet niet: alles boven de 22 euro dat Europa in moet komen is in principe belast met 21% BTW en inklaringskosten (normaal een euro of 13). Dat gebeurt nog niet altijd in de praktijk, maar daar zal de EU denk ik vanzelf wel strenger in worden.ErikT738 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:37:
[...]
Ik snap nu al niet hoe ze dat doen vanuit China, vooral met pakketjes die hier gewoon door PostNL worden bezorgd. Betalen wij met zijn allen te veel zodat buitenlandse post goedkoop kan worden bezorgd?
Verzend je vanuit België, is de consument ook van dat gedonder af (inklaring bij bulk is goedkoper en wordt net zoals de BTW door de distributeur geregeld). Maar ja, dan wordt alles wel duurder.
Eigenlijk heeft iedereen de schuld van 'De zonsondergang van fysieke winkels'.
1. Consument (die zo weinig mogelijk willen uitgeven)
2. Retailers (die zoveel mogelijk willen verdienen)
3. Online stores (die hier gebruik van maken en profiteren)
4. Opgang van goedkopere fysieke winkels (Primark, Action, Big Bazaar, etc)
5. Opgang van online shopping stores die internationaal opereren (Amazon, AliE, etc.)
Iedereen kijkt naar zijn eigen portemonnee of zijn eigen bussinescase.
Adept to survive, lukt je dat tegenwoordig niet meer, ben je gedoemd om te falen.
Lees net dat Pabo failliet is (alweer).
5. Opgang van online shopping stores die internationaal opereren (Amazon, AliE, etc.)
Adept to survive, lukt je dat tegenwoordig niet meer, ben je gedoemd om te falen.
Had ik niet zien aankomen, iedere dag wel in het AD ( Zal een dure reclame post zijn geweest)ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:32:
Online kan ook failliet:
...
Af en toe leuke deals, ook vaak niet. Recent nog 2x een Office licentie gehaald voor 50 euro per stuk.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Elke slechte zaak gaat failliet.Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:45:
Eigenlijk heeft iedereen de schuld van 'De zonsondergang van fysieke winkels'.
100 jaar geleden had je in elk dorp een klompenmaker en een smid.
Als er niet meer met paard en kar gereden wordt en de mensen lopen liever op schoenen, dan gaan die failliet of worden na pensionering niet meer verder gezet.
Klompen = fysieke retail
Schoenen = webshop
En tegenwoordig kun je als hoefsmid weer prima boeren 
Maar idd, we zijn er niet één nodig op elke hoek van de straat.
Maar idd, we zijn er niet één nodig op elke hoek van de straat.
Beetje offtopic, maar zijn er meer mensen die de indruk hebben dat de magnum van nu een schim is van het ijsje tijdens de introductie eind jaren 80?ehtweak schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:52:
...Daar zit nu een Magnum shop (je weet wel die überdure Unilever ijsjes) waar ze het voor elkaar krijgen om de mensen nog veel meer te laten betalen voor hun ijsje!
Ik snap dat echt niet...
Die was ook een stuk duurder dan de online concurrentie. Net als de Christine. Dat die nog klanten had....
Sowieso is het in de seksspeeltjes industrie niet simpel een kwestie van prijs alleen. Daar heeft juist online voor veel mensen het voordeel dat je dan niet naar een 'enge' winkel moet. Al heeft de Christine het ' Joop Klepzeiker' imago van de oude sekswinkels wel doorbroken.
Maar goed, prijs, locatie, gemak, parkeren, gezelligheid: al die zaken tellen mee en de ene keer wint online en de andere keer fysiek.
Verbaast me ook niet helemaal. Paar keer daar iets besteld en duurde ontzettend lang tot ik het had (even snel mijn mail doorzocht, 4 keer iets besteld en bij 3 daarvan zijn er mailwisselingen over vertraging...). Bij dergelijke Nederlandse webshops verwacht ik gewoon dat ik het de volgende dag in huis heb. Zo niet, dan zal ik er niet snel weer bestellen.ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:32:
Online kan ook failliet:
...
Wat dat betreft zijn webshops ook niet veilig voor de 'zonsondergang'.
Dat is niet eens kort door de bocht, dat is gewoon met de handrem afsnijden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bol.com schijnt de grootste speler in seks speeltjes te zijn.Roenie schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:17:
[...]
Beetje offtopic, maar zijn er meer mensen die de indruk hebben dat de magnum van nu een schim is van het ijsje tijdens de introductie eind jaren 80?
[...]
Die was ook een stuk duurder dan de online concurrentie. Net als de Christine. Dat die nog klanten had....
Sowieso is het in de seksspeeltjes industrie niet simpel een kwestie van prijs alleen. Daar heeft juist online voor veel mensen het voordeel dat je dan niet naar een 'enge' winkel moet. Al heeft de Christine het ' Joop Klepzeiker' imago van de oude sekswinkels wel doorbroken.
Maar goed, prijs, locatie, gemak, parkeren, gezelligheid: al die zaken tellen mee en de ene keer wint online en de andere keer fysiek.
Maar de Pabo is alweer overgenomen;
https://retailtrends.nl/n...s-pabo-en-beate-uhse-over
Ja, er bestaan gewoon webshops waar je klompen op maat kan bestellen, als je dat zou willen.Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:09:
[...]
Dat is niet eens kort door de bocht, dat is gewoon met de handrem afsnijden.
Ik heb een hele tijd geleden eens een heel interessant boekje gelezen over 'the long tail'/'de dikke staart'.
zie: Wikipedia: Dikke staart
Citaat: In essentie komt zijn theorie erop neer dat producten die maar weinig afnemers hebben of waar weinig vraag naar is, gezamenlijk een groter deel van de markt kunnen innemen dan de grote 'hits' in de industrie, zolang de winkel of het distributiekanaal maar groot genoeg is.
Op gebied van winkels betekent dit dat als je een webshop hebt dat heel de wereld je potentiële klant is.
Maar als je dingen verkoopt die je op honderden plaatsen kan kopen is de kans klein dat ze bij jouw zullen bestellen.
Dus eigenlijk is de boodschap: doe iets heel heel sterk gespecialiseerd want de markt is toch groot genoeg om voldoende afnemers te hebben.
Daar liggen de kansen voor de kleine gepassionneerde ondernemer.
Met spul bestellen op aliexpress en die dan op bol.com zetten ga je er dus niet komen.
Denk eerder aan het verzamelen en verkopen van zeldzame voorwerpen (zou je als hobby toch al doen?) of het zelf maken van producten en die dan verkopen.
Met klassieke winkels in de straat lukt dit niet of toch veel moeilijker. Want die zijn beperkt door hun lokatie en bereik.
Het is niet onmogelijk dat klanten honderden kilometers rijden om bij je te kopen maar dan moet je wel al heel veel in je mars hebben.
Nog een voorbeeldje.
Woensdag ochtend wilde ik graag Super Mario Maker 2 kopen, plaatselijk winkelcentrum zit alleen de Intertoys waar je het spel zou moeten kunnen kopen.
Intertoys gebeld, en spel was niet op voorraad, (spel was een week uit) en kwam pas misschien vrijdag binnen, prijs was 65 euro.
Vervolgens via Bol.com besteld voor 55 euro, en als select member gratis thuisbezorgd dezelfde dag tussen 18:00 en 22:00 uur.
Woensdag ochtend wilde ik graag Super Mario Maker 2 kopen, plaatselijk winkelcentrum zit alleen de Intertoys waar je het spel zou moeten kunnen kopen.
Intertoys gebeld, en spel was niet op voorraad, (spel was een week uit) en kwam pas misschien vrijdag binnen, prijs was 65 euro.
Vervolgens via Bol.com besteld voor 55 euro, en als select member gratis thuisbezorgd dezelfde dag tussen 18:00 en 22:00 uur.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Ik ken dat principe.Wozmro schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:39:
[...]
Ja, er bestaan gewoon webshops waar je klompen op maat kan bestellen, als je dat zou willen.
Ik heb een hele tijd geleden eens een heel interessant boekje gelezen over 'the long tail'/'de dikke staart'.
zie: Wikipedia: Dikke staart
Citaat: In essentie komt zijn theorie erop neer dat producten die maar weinig afnemers hebben of waar weinig vraag naar is, gezamenlijk een groter deel van de markt kunnen innemen dan de grote 'hits' in de industrie, zolang de winkel of het distributiekanaal maar groot genoeg is.
Op gebied van winkels betekent dit dat als je een webshop hebt dat heel de wereld je potentiële klant is.
Maar als je dingen verkoopt die je op honderden plaatsen kan kopen is de kans klein dat ze bij jouw zullen bestellen.
Dus eigenlijk is de boodschap: doe iets heel heel sterk gespecialiseerd want de markt is toch groot genoeg om voldoende afnemers te hebben.
Daar liggen de kansen voor de kleine gepassionneerde ondernemer.
Met spul bestellen op aliexpress en die dan op bol.com zetten ga je er dus niet komen.
Denk eerder aan het verzamelen en verkopen van zeldzame voorwerpen (zou je als hobby toch al doen?) of het zelf maken van producten en die dan verkopen.
Met klassieke winkels in de straat lukt dit niet of toch veel moeilijker. Want die zijn beperkt door hun lokatie en bereik.
Het is niet onmogelijk dat klanten honderden kilometers rijden om bij je te kopen maar dan moet je wel al heel veel in je mars hebben.
Vooral voor muziek is dat een nieuwe (is er al een tijdje hoor) realiteit.
Stel dat je een klein bandje hebt dat wereldberoemd is in een straal van 15km rond Zwolle.
Als die vroeger een single wouden maken en op de markt brengen, dan was dat bij voorbaat verloren.
Nu kopen die eer paar uur studiotijd, en iemand die montage doet, en in no time staat dat nummer ergens in Spotify en Apple Music. Gewoon omdat het kan, en omdat er bij de verkoop amper kosten zijn.
Geen minimumvoorraad, geen stockagekosten, geen winkeliers die het moeten in de rekken leggen etc.
Een ander voorbeeld zit bij onderdelen van auto's die wat exotisch zijn.
Vroeger wisten alleen een paar intimi wie wat had, en of ze een kans hadden het te vinden (denk aan de Ludofls).
Als zo'n bedrijf nu de moeite doet om die voorraad op één of andere manier onlilne te zetten, dan kan iedereen dat makkelijk vinden, en verkoop je die spullen ook voor ze helemaal weggeroest zijn.
Het is niet voor niets dat Intertoys failliet is gegaan. Op die markt kunnen ze geen toegevoegde waarde leveren met dure winkels. Het is al vreemd dat een dergelijk product nog op een fysieke informatiedrager verkocht wordt. Een minder vooruitkijkende winkelier verwacht over 5 jaar nog steeds schijfjes te verkopen, een moderne winkelier probeert er online als reseller een plekje tussen te krijgen of gaat zich op een hele andere markt richten.Mars18 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:10:
Nog een voorbeeldje.
alles kan off-topic
Zelfs helemaal niet meer te krijgen. Het spul was veel te goed, daardoor is de fabrikant uit IJlst nu geschiedenis geworden. Ze hebben wel een leuk museum, dat dan weer wel.Lord_Salo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:32:
(Offtopic)
Over inferieure materieel gesprokenheb in mijn zelfgemaakte gereedschap kist, beitels, schaven, hamers van het Nederlandse merk Nooitgedagt liggen, niet kapot te krijgen.
Licht offtopic, maar ik probeer me voor te stellen hoe een paar Ludolfs met een computer zitten te kloten om al hun voorraad in een database in te kloppenTommie12 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:22:
Vroeger wisten alleen een paar intimi wie wat had, en of ze een kans hadden het te vinden (denk aan de Ludofls).
Als zo'n bedrijf nu de moeite doet om die voorraad op één of andere manier onlilne te zetten, dan kan iedereen dat makkelijk vinden, en verkoop je die spullen ook voor ze helemaal weggeroest zijn.
Punctuality is the politeness of kings
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels