HEMA heeft bewust een lokale markt overstijgende identiteit. Daarmee wordt de rol van de filiaalmanager echter niet minder uitdagend.Ankona schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:10:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. De identiteit wordt centraal bepaald en zonder input van de lokale vestigingen. Andere formules geven een vestiging meer ruimte om zich aan te passen aan de lokale markt. Dan heb je als manager de verantwoordelijkheid richting te geven aan je eigen vestiging.
Is de Hema überhaupt wel een formule die (nog lang) draait? 😶Ankona schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:54:
Volgens mij is de Hema niet echt een formule die draait op het kennisniveau van de medewerkers.
De oudjes zullen wel weggepest worden, ontslaan is te duur.
Kun je dit onderbouwen? Ik denk dat HEMA juist een heel sterk merk isyannickie111 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:17:
[...]
Is de Hema überhaupt wel een formule die (nog lang) draait? 😶
Tja... V&D, Delta Lloyd, ECI, Kijkshop, Scheer & Foppen, Saab, Holland International, AC Restaurants, enzovoorts, waren ook ooit allemaal 'sterke' merken.
Maar zijn er ook allemaal niet meer. M.a.w. dat zegt ook niet zoveel.
Als we (= de consument) er niet meer kopen en/of de organisatie er een zooitje van maakt, om wat voor een redenen dan ook, dan houdt het gewoon op. Punt, einde oefening.
Als we (= de consument) er niet meer kopen en/of de organisatie er een zooitje van maakt, om wat voor een redenen dan ook, dan houdt het gewoon op. Punt, einde oefening.
@ehtweak alles wat buiten je zicht gebeurt hoeft niet meer mooi of netjes of correct te zijn. Een Amazon aankoop vereist ijzeren discipline, extreem lage handling kosten, superkorte doorlooptijden. Eigenlijk zijn mensen in het Amazon-tijdperk overbodige zakken vlees, die alleen maar complexiteit brengen. Zodra er robots zijn die het werk 24/7 betaalbaar kunnen doen zijn al die mensen totaal overbodig. Amazon zal er, samen met de rest van de wereld aan mega productie en distributie partijen, naar streven 0 mensen nodig te hebben om de bestelling bij je thuis te brengen.
Aan ons allemaal de vraag of dat is waar we naartoe willen. Ene kant zeg ik 'waarom niet?', want als je niets hebt toe te voegen, ben je blijkbaar overbodig.. al ware het een natuurwet. Andere kant: die ontmenselijking van de samenleving als geheel zal best nog eens de volgende stap in onze evolutie kunnen zijn. Mensen zijn gewoon irritant, onhandig, emotioneel en kwetsbaar. Getsie
Aan ons allemaal de vraag of dat is waar we naartoe willen. Ene kant zeg ik 'waarom niet?', want als je niets hebt toe te voegen, ben je blijkbaar overbodig.. al ware het een natuurwet. Andere kant: die ontmenselijking van de samenleving als geheel zal best nog eens de volgende stap in onze evolutie kunnen zijn. Mensen zijn gewoon irritant, onhandig, emotioneel en kwetsbaar. Getsie
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Toch denk ik dat een Hema wel anders en meer onderscheidend is t.o.v. een Blokker of een V&D, alleen zal de Hema ook stevig te leiden hebben onder de concurrentie van bijv. een Action.
Helemaal onderbouwen kan ik niet, maar mijn vermoeden zegt dat Hema de afgelopen jaren niet op de juiste koers zat maar dat dat zeker kan veranderen nu onder het nieuwe management. Lukt dat, dan is er zeker een goed bestaansrecht voor de Hema lijkt me.
De vraag is inderdaad wel wat al die overbodige mensen dan elke dag moeten doen en hoe deze überhaupt kunnen overleven. Zal, hopelijk, nog wel even duren
Helemaal onderbouwen kan ik niet, maar mijn vermoeden zegt dat Hema de afgelopen jaren niet op de juiste koers zat maar dat dat zeker kan veranderen nu onder het nieuwe management. Lukt dat, dan is er zeker een goed bestaansrecht voor de Hema lijkt me.
Tja, dat geld voor zoveel werk. Veel van de taken van de werkende mensen kunnen gedigitaliseerd worden. Nu heeft de gemiddelde MKB'er daar de resources niet voor, maar een bedrijf als Google/Amazon/Apple kunnen hier makkelijk miljarden aan uitgeven en wel met een oplossing komen.Andere kant: die ontmenselijking van de samenleving als geheel zal best nog eens de volgende stap in onze evolutie kunnen zijn. Mensen zijn gewoon irritant, onhandig, emotioneel en kwetsbaar. Getsie
De vraag is inderdaad wel wat al die overbodige mensen dan elke dag moeten doen en hoe deze überhaupt kunnen overleven. Zal, hopelijk, nog wel even duren
Mha, die merken zijn met name nationaal bekend. Terwijl HEMA een veel internationaler begrip is. Je ziet ook dat in de toeristensector de HEMA echt wordt gezien als stukje cultuur van Nederland met de rookworst en de tompouce enzo. Daarom zie je ook dat de HEMA's in het buitenland best goed lopen.ehtweak schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:48:
Tja... V&D, Delta Lloyd, ECI, Kijkshop, Scheer & Foppen, Saab, Holland International, AC Restaurants, enzovoorts, waren ook ooit allemaal 'sterke' merken.
In die opzichten is de HEMA een veel sterker merk omdat het direct een assiciatie oproept met de Nederlandse cultuur en identiteit. Hierdoor worden die winkels in Azië ook gezien als een stukje Nederland met stroopwafels en echt Hollandse producten en die zijn erg populair daar.
HD4Life @ Full-HD
Imho was Hema een sterk merk toen zij gingen shoppen in China en de beste producten onder hun eigen merk gooiden.bszz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:21:
[...]
Kun je dit onderbouwen? Ik denk dat HEMA juist een heel sterk merk is
Tegenwoordig kan iedereen shoppen in China en naast de consumenten zelf doen een Action etc dit dan ook gewoon.
Hier zit je verkeerd qua Amazon, Amazon is er niet op uit om 0 mensen nodig te hebben, Amazon is er op uit om het zo goedkoop en efficient mogelijk gedaan te krijgen.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:54:
Amazon zal er, samen met de rest van de wereld aan mega productie en distributie partijen, naar streven 0 mensen nodig te hebben om de bestelling bij je thuis te brengen.
En voorlopig betekent dat nog steeds dat mensen je orders lopen (tegen absoluut minimumloon, met enkel hun huidige en volgende gangpad verlicht, met een handheld die steeds snellere orders vereist)
Je bevestigt dan precies mijn punt: zodra een computer/robot goedkoper is, is de mens overbodig.Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:25:
[...]
Hier zit je verkeerd qua Amazon, Amazon is er niet op uit om 0 mensen nodig te hebben, Amazon is er op uit om het zo goedkoop en efficient mogelijk gedaan te krijgen.
En voorlopig betekent dat nog steeds dat mensen je orders lopen (tegen absoluut minimumloon, met enkel hun huidige en volgende gangpad verlicht, met een handheld die steeds snellere orders vereist)
Foxconn: komende 5-10 jaar vervangen we 80% van de mensen in de Chinese fabrieken. Als Chinese kinderen al te duur zijn, dat zijn Duitse werknemers dat ongetwijfeld ook op termijn.
Amazon zegt dat het nog te lastig is, maar niet dat ze het niet willen. Dit gaat om orderpicking.
Kijk je naar verpakken dan is de vervanging van mensen bij Amazon in volle gang.
Stel je bent bezorger, dan moet je ook gaan nadenken over omscholing. Amazon is één van de grootste trekkers van bezorging door robots.
Dus ja mensen zijn nog nodig, maar ik denk toch niet dat ik het verkeerd zie als ik stel dat het doel van Amazon is het uitfaseren van mensen. Dat is wat ze vrij letterlijk zeggen, doen en proberen waar nog niet mogelijk. Kijk, een robot heeft moeite met het bepalen van de rijpheid van een banaan staat bijvoorbeeld in 1 van de artikelen en waar een mens voor nodig is. Dat Tesla, Apple en andere productie bedrijven dus wel volledig over stappen op robots is meer omdat het daar dus al kan vanwege het herhalende karakter. Maar echt goed voor de werkgelegenheid is dit alles niet.
In relatie tot een winkel: in steeds meer winkels komen zelfscan kassa's en zodra een robot een schap kan bijvullen zal die scholier ook verdwijnen. Dus op zich is dat niet per se voorbehouden aan online winkels wellicht.
Bill Gates pleit nota bene voor het heffen van belasting op productie door robots. Mensen betalen inkomstenbelasting c.q. arbeid is belast, arbeid verricht door een robot is niet belast. Dat zijn dingen waar we in de toekomst voor komen te staan - hoe blijven we de samenleving leefbaar houden en hoe bekostigen we dat :-)B-Real schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:57:
Tja, dat geld voor zoveel werk. Veel van de taken van de werkende mensen kunnen gedigitaliseerd worden. Nu heeft de gemiddelde MKB'er daar de resources niet voor, maar een bedrijf als Google/Amazon/Apple kunnen hier makkelijk miljarden aan uitgeven en wel met een oplossing komen.
[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-06-2019 09:48 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat mag dan wel zo zijn, maar vergeet niet dat HEMA medio 2018 nog een netto schuld had van een magere 758 miljoen.Davidshadow13 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:59:
[...]
Mha, die merken zijn met name nationaal bekend. Terwijl HEMA een veel internationaler begrip is. Je ziet ook dat in de toeristensector de HEMA echt wordt gezien als stukje cultuur van Nederland met de rookworst en de tompouce enzo. Daarom zie je ook dat de HEMA's in het buitenland best goed lopen.
In die opzichten is de HEMA een veel sterker merk omdat het direct een assiciatie oproept met de Nederlandse cultuur en identiteit. Hierdoor worden die winkels in Azië ook gezien als een stukje Nederland met stroopwafels en echt Hollandse producten en die zijn erg populair daar.
Ook HEMA heeft het echt niet makkelijk. En persoonlijk denk ik dat ook HEMA aan het kortste eind zal gaan trekken. Al dit soort ketens hebben zich veel te lang gericht op hun fysieke winkels. Te laat online ingestapt. En waarbij online aanwezig, ze niet competitief zijn met de online 'grote jongens'.
Je hebt het als bedrijf namelijk af te zien tegen bedrijven die tegen bijzonder lage marges kunnen werken. Ter illustratie, maar uiteraard niet zozeer een concurrent voor HEMA, neem Coolblue. Een bedrijf met een jaar omzet van meer dan 1 miljard euro, maar een netto winst van circa 10 miljoen op jaarbasis in de afgelopen 2 jaren. Met meer dan 500 vestigingen van HEMA in Nederland zullen de kosten van die panden alleen al vermoedelijk een bedrag als dit overschrijden.
Sporadisch kom ik zelf nog wel eens in de HEMA. Maar de aankopen hierbij blijven daarbij dan ook redelijk beperkt tot een Action niveau. Even snel een pen of een kladblokje. HEMA heeft verder ook gewoon niets onderscheidends naar mijn idee, m.u.v. de HEMA rookworst.
En het aantal buitenlandse HEMA filialen is nog maar erg beperkt t.o.v. de Nederlandse, ik betwijfel dan ook of dit het dragende kan houden. En indien deze tak wel winstgevend, zou het mij nog steeds niet verbazen als HEMA er in Nederland qua aantal lokaties drastisch op in zal gaan leveren.
Verwijderd
Schuld zegt niet zoveel.. HEMA is door een investeringsmaatschappij volgeduwd met schulden (heeft eigen aankoop betaald). Ze betalen flinke rente over leningen aan hun eigenaar
.
Als je kijkt naar het ebitda dan lijkt het mij nu weer een redelijk gezond bedrijf te worden. Het heeft wel een lastige tijd gehad maar het is geen V&D verhaal dat al decennia slecht liep.
Als je kijkt naar het ebitda dan lijkt het mij nu weer een redelijk gezond bedrijf te worden. Het heeft wel een lastige tijd gehad maar het is geen V&D verhaal dat al decennia slecht liep.
Iets dat ook niet meer dan een gezonde situatie zou zijn. Men mag zich op dit moment druk maken over de pensioenregelingen, maar voor de kinderen die vandaag de dag geboren wordt, is het sowieso nog maar de vraag hoeveel daarvan daadwerkelijk tot een pensioen gerichtigde leeftijd kunnen werken. Niet omdat zij er niet toe in staat zouden zijn, maar simpelweg omdat automatisering tegen 50 - 70 jaar vermoedelijk veel beroepen zal hebben vervangen. Op korte termijn mag AI dan wel werkgelegenheid geven, maar dat zal niet pertinent zijn.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:40:
Bill Gates pleit nota bene voor het heffen van belasting op productie door robots. Mensen betalen inkomstenbelasting c.q. arbeid is belast, arbeid verricht door een robot is niet belast. Dat zijn dingen waar we in de toekomst voor komen te staan - hoe blijven we de samenleving leefbaar houden en hoe bekostigen we dat :-)
Vergelijk het maar met eerdere 'werknemers', paarden. Met de komst van auto's voor personenvervoer, tractors voor op het land en diverse militaire voertuigen is het aantal benodigde paarden wereldwijd drastisch verlaagd. Nu is het voordeel van paarden, de populatie aantallen kunnen we hierbij naar wens aanpassen.
In het geval van mensen zullen we te maken krijgen met een krimpende banenmarkt tegenover een globaal gezien groeiend bevolkingsaantal. Zonder stricte, internationale regelgeving waarbij belastingen afgedragen dienen te worden door automatisering om zo een basisinkomen voor de bevolking te kunnen garanderen wordt het een hopeloze situatie.
Zelfs als je de eenmalige fikse tegenvaller van HEMA even 'vergeet' heeft het bedrijf al jaren te kampen met toch echt wel slechte cijfers. Ook de EBITDA is voor 2018 t.o.v. 2017 met ruim 10% gedaald. Het enige dat groeit voor HEMA is de netto omzet. Maar HEMA heeft op dit moment simpelweg veel te veel overhead om dit te kunnen dekken, en ik blijf er toch echt mijn twijfels bij hebben of dit gaat veranderen voor HEMA in het Nederlands straatbeeld.Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:06:
Schuld zegt niet zoveel.. HEMA is door een investeringsmaatschappij volgeduwd met schulden (heeft eigen aankoop betaald). Ze betalen flinke rente over leningen aan hun eigenaar.
Je noemt nu ook merken op die zijn overgenomen. Er is verschil tussen een bedrijf dat failliet gaat en daardoor niet meer bestaat of een bedrijf dat wordt overgenomen en daarom niet meer bestaat.ehtweak schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:48:
Maar dit is dan toch ook het bestaansrecht van de HEMA. Juist die kleine zooi wil je ergens kunnen kopen. Ik ga geen balpen van 50 cent online bestellen als ik die per direct nodig heb. Dan ga ik juist naar de HEMA.psychodude schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Sporadisch kom ik zelf nog wel eens in de HEMA. Maar de aankopen hierbij blijven daarbij dan ook redelijk beperkt tot een Action niveau. Even snel een pen of een kladblokje. HEMA heeft verder ook gewoon niets onderscheidends naar mijn idee, m.u.v. de HEMA rookworst.
Dan is het doel dus niet om mensen eruit te werken, enkel zo goedkoop mogelijk te opereren...NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:40:
[...]
Je bevestigt dan precies mijn punt: zodra een computer/robot goedkoper is, is de mens overbodig.
Als ze er naar zouden streven om 0 mensen nodig te hebben dan zouden ze nu al hun magazijnen kunnen automatiseren, alleen voorlopig is dat nog duurder dan gewoon je personeel onmenselijk te behandelen...
Oftewel alhoewel het eindproduct uiteindelijk hetzelfde is, is het streven toch niet wat jij zegt.
Niet alleen te laat online ingestapt, maar imho ook nog steeds verkeerd online ingestapt...psychodude schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Ook HEMA heeft het echt niet makkelijk. En persoonlijk denk ik dat ook HEMA aan het kortste eind zal gaan trekken. Al dit soort ketens hebben zich veel te lang gericht op hun fysieke winkels. Te laat online ingestapt. En waarbij online aanwezig, ze niet competitief zijn met de online 'grote jongens'.
Ze hebben in wezen 500 winkels die te gebruiken zijn als distributie-punten. Maar nee, als ik online bestel dan heb ik het morgen in huis en als ik het online bestel om in de winkel af te halen dan is het daar binnen 2 dagen...
Waarom kan ik het niet gewoon online bestellen en morgen afhalen in de winkel?
Waarom moet ik als ik morgen niet thuis ben ervoor kiezen om het hier in de supermarkt af te leveren zodat ik het gewoon 1 dag sneller heb als dat ik het bij de winkel zelf laat afleveren...
Juist die 500 distributiepunten is het onderscheidende tegenover een bol.com/coolblue etc waarom wordt dat niet gebruikt... En dna heb je ook nog eens direct kans op bij-verkoop als je klant toch in de winkel is...
Juist die producten zijn al jaar en dag lang overgenomen door de supermarkten waar je ze ook gewoon kan kopen...Droefsnoet schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Maar dit is dan toch ook het bestaansrecht van de HEMA. Juist die kleine zooi wil je ergens kunnen kopen. Ik ga geen balpen van 50 cent online bestellen als ik die per direct nodig heb. Dan ga ik juist naar de HEMA.
[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 13-06-2019 10:22 ]
Haha, ja tis een mooie semantische discussie geworden waarbij zodra het kan, mensen eruit gewerkt worden. Dat resultaat is en blijft een gegeven.Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:21:
[...]
Dan is het doel dus niet om mensen eruit te werken, enkel zo goedkoop mogelijk te opereren...
Als ze er naar zouden streven om 0 mensen nodig te hebben dan zouden ze nu al hun magazijnen kunnen automatiseren, alleen voorlopig is dat nog duurder dan gewoon je personeel onmenselijk te behandelen...
Oftewel alhoewel het eindproduct uiteindelijk hetzelfde is, is het streven toch niet wat jij zegt.
Anyway, feit blijft dat we zelf de keuze moeten en mogen maken of we klant willen worden van zo'n bedrijf of iets meer geld uitgeven en klant blijven van een bedrijf met/van mensen? Of is dat geen argument denk je?
Je suggereert nu dat de consument niet meer bij de HEMA koopt of dat de organisatie er een zootje van maakt. Waarop baseer je dat?ehtweak schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:48:
De schuldenlast is het bedrijf ingeschoven door de vorige eigenaar die HEMA kocht en er teveel voor betaald heeft. het is niet zozeer veroorzaakt door extreem slechte bedrijfsresultaten. De schuld is met de overname door Marcel Boekhoorn al flink afgelost en een flink deel in aandelen omgezet.psychodude schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Dat mag dan wel zo zijn, maar vergeet niet dat HEMA medio 2018 nog een netto schuld had van een magere 758 miljoen.
[...]
Dat ben ik zeker met je eens hoor, maar de HEMA is qua winkel formaat hier slecht bij passend. Momenteel woon ik in een relatief kleine locatie, circa 20k inwoners. De lokale HEMA is ongeveer 4 keer zo groot als bijvoorbeeld de coolblue in Rotterdam.Droefsnoet schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Maar dit is dan toch ook het bestaansrecht van de HEMA. Juist die kleine zooi wil je ergens kunnen kopen. Ik ga geen balpen van 50 cent online bestellen als ik die per direct nodig heb. Dan ga ik juist naar de HEMA.
Het assortiment dat HEMA in de winkel heeft, nee, ik kan mij toch echt niet voorstellen dat dit anno 2019 nog een gezonde keuze is voor een fysieke winkel.
En van allerlei dit soort kleine zaken zie je ook steeds meer dat dit gewoon een plekje begint te krijgen in bijv. de lokale supermarkten.
Tsja, we zullen het moeten afwachten.bszz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:33:
De schuldenlast is het bedrijf ingeschoven door de vorige eigenaar die HEMA kocht en er teveel voor betaald heeft. het is niet zozeer veroorzaakt door extreem slechte bedrijfsresultaten. De schuld is met de overname door Marcel Boekhoorn al flink afgelost en een flink deel in aandelen omgezet.
Lees nou eens wat ik zeg ipv wat je wilt lezen. Amazon werkt dus niet mensen eruit zodra het kan.NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:29:
[...]
Haha, ja tis een mooie semantische discussie geworden waarbij zodra het kan, mensen eruit gewerkt worden. Dat resultaat is en blijft een gegeven.
Amazon had al tig tijd geleden al hun magazijnpersoneel kunnen vervangen door robots.
Sterker nog, dat is onder normale werkomstandigheden (bijv een volledig verlicht magazijn ipv enkel het gangpad waarin je loopt) waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Amazon verzint juist keer op keer bezuinigingsmaatregelen op de menselijke maat zodat ze geen mensen eruit hoeven te werken...
Het probleem is dat hetgene wat ik van een bedrijf / product hier in NL zie, bijna altijd perfect is en totaal niets zegt over het hele achterliggende proces wat voor bijna alle bedrijven gelijk is.Anyway, feit blijft dat we zelf de keuze moeten en mogen maken of we klant willen worden van zo'n bedrijf of iets meer geld uitgeven en klant blijven van een bedrijf met/van mensen? Of is dat geen argument denk je?
Een jochie in Bangladesch maakt net zo goed een Levi's spijkerbroek als een Primark spijkerbroek voor exact hetzelfde geld, en dat jochie help je niet door iets meer uit te geven in NL, daarmee help je alleen maar de rijke aandeelhouders nog rijker te worden...
Je kan hier in het westen heel erg moeilijk met je portemonnee stemmen omdat achter de schermen alles maar naar een paar grote partijen gaat.
Eens in de zoveel jaar komt er weer eens opschudding over het een of het ander, bijv kinderarbeid. Alleen wat de grote bedrijven dan doen is niet zozeer een oudere werknemer er neerzetten, maar eerder een ander lage lonen land opzoeken waar de kinderen eerder volwassen worden genoemd.
Dan kan je hetzelfde loon blijven betalen en je slechte publiciteit kan je wegwuiven want volgens de normen in dat land noemen hun het geen kinderen meer...
Ik citeer van een interview met Amazon zelf. Dat is wat ik 'wil' lezen en nee, ik neem jouw mening niet zonder meer voor waarheid aan.Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:03:
[...]
Lees nou eens wat ik zeg ipv wat je wilt lezen. Amazon werkt dus niet mensen eruit zodra het kan.
Amazon had al tig tijd geleden al hun magazijnpersoneel kunnen vervangen door robots.
Sterker nog, dat is onder normale werkomstandigheden (bijv een volledig verlicht magazijn ipv enkel het gangpad waarin je loopt) waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Amazon verzint juist keer op keer bezuinigingsmaatregelen op de menselijke maat zodat ze geen mensen eruit hoeven te werken...
In dat artikel stelt men dat het doel is automatiseren en robotiseren, maar dat mensen niet bang hoeven te zijn dat dit de komende 10 jaar al lukt louter doordat robotica nog niet in staat is mensen te vervangen. Dat is dé reden die Amazon zelf aangeeft waarom het niet lukt - ik heb nog geen bron/artikel gevonden waaruit blijkt dat ze graag mensen in dienst houden.In a tour of Amazon's Balitmore warehouse for reporters on Tuesday, Anderson said that while the company is exploring a variety of automation technologies, there's a misperception that the company will be replacing human workers with robots in the near future. However, it is on the agenda, with Anderson giving a timeline of "at least 10 years" before warehouses become fully automated -- a measured approach at odds with the likes of Tesla, which recently scaled back its automation citing "overconfidence" in the technology, and noting that production benefits from having more humans at hand.
Het is blijkbaar wél een technologisch probleem waarom ze nog mensen in dienst hebben. En ook lees ik dat kosten niet eens het belangrijkste aspect zijn: ze willen een onmenselijke dienstverlening leveren met levertijden van minder dan 4 uur, 24/7.However, Amazon has repeatedly come under fire for poor working conditions and demanding targets. Last month the company announced plans to deliver Prime packages in one day instead of two, and currently stipulates a target of four hours between an order being placed and it leaving the warehouse. Once the technology exists to effectively automate these processes, there's no doubt that Amazon will be using it.
Dus in plaats van me op de persoon aan te vallen had je ook m'n bronnen kunnen lezen, zoals ik heb gedaan en me met een argument te lijf kunnen gaan. Als dit allemaal niet klopt en ik het verkeerd zie, please do proof me wrong sir. Met bron.
Zit wat in - dan maakt het ook niet veel uit waar je die broek koopt uiteraard - de arbeidsomstandigheden voor de productie zijn dan nog steeds slecht. Ik trof laatst een broek aan met een label over hoe die broek wel biologisch gemaakt is en zonder kinderarbeid - het kan dus blijkbaar wel, voor zover het allemaal waar is. Dan zouden we dat massaal belangrijk moeten vinden en kopen, denk ik.Het probleem is dat hetgene wat ik van een bedrijf / product hier in NL zie, bijna altijd perfect is en totaal niets zegt over het hele achterliggende proces wat voor bijna alle bedrijven gelijk is.
Een jochie in Bangladesch maakt net zo goed een Levi's spijkerbroek als een Primark spijkerbroek voor exact hetzelfde geld, en dat jochie help je niet door iets meer uit te geven in NL, daarmee help je alleen maar de rijke aandeelhouders nog rijker te worden...
Je kan hier in het westen heel erg moeilijk met je portemonnee stemmen omdat achter de schermen alles maar naar een paar grote partijen gaat.
Eens in de zoveel jaar komt er weer eens opschudding over het een of het ander, bijv kinderarbeid. Alleen wat de grote bedrijven dan doen is niet zozeer een oudere werknemer er neerzetten, maar eerder een ander lage lonen land opzoeken waar de kinderen eerder volwassen worden genoemd.
Dan kan je hetzelfde loon blijven betalen en je slechte publiciteit kan je wegwuiven want volgens de normen in dat land noemen hun het geen kinderen meer...
Maargoed, het wordt in ieder geval niet beter door goedkoopste spullen te kopen in het buitenland.
* NiGeLaToR is Ali platinum lid ofzo

Allemaal leuk en aardig die magazijnrobots, maar als je alles met een robot wil doen, moet je hardware kopen dat je piekvolume aankan. Dus voor die 3 dagen in het jaar, voor kerst, sinterklaas en black friday moet je heel veel hardware kopen, die de rest van het jaar op 10% van de capaciteit werkt. Het is gewoon niet rendabel.
Zie Wehkamp met hun magazijn dat binnen 30 minuten na bestelling het pakketje klaar heeft. Ja, wel als er geen andere orders zijn, niet in december.
https://www.wehkamp.nl/ni...ibutiecentrum-ter-wereld/
Waar fysieke winkels het grote voordeel hebben is dat ze kunnen leveren op dezelfde dag. Dus je kan nu iets bestellen en binnen een uur iets ophalen bijvoorbeeld. Die kracht moeten ze gebruiken. Een centraal magazijn is ver van de klant, dus meest optimaal zal je misschien richting binnen 4 uur kunnen krijgen.
Voor veel producten niet nodig, maar soms toch erg handig.
Zie Wehkamp met hun magazijn dat binnen 30 minuten na bestelling het pakketje klaar heeft. Ja, wel als er geen andere orders zijn, niet in december.
Waar fysieke winkels het grote voordeel hebben is dat ze kunnen leveren op dezelfde dag. Dus je kan nu iets bestellen en binnen een uur iets ophalen bijvoorbeeld. Die kracht moeten ze gebruiken. Een centraal magazijn is ver van de klant, dus meest optimaal zal je misschien richting binnen 4 uur kunnen krijgen.
Er zijn ook in de kledingindustrie onafhankelijke certificeringen die zich richten op alle aspecten van duurzaamheid, vaak op de hele keten. Wat dat betreft zijn er wel degelijk mogelijkheden om "met je portemonne te stemmen". Toegegeven:het is nog geen gemeengoed, maar als je het belangrijk vind om ook bewust je kleding duurzaam te kopen zijn de mogelijkheden er wel degelijk.Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:03:
[...]
Lees nou eens wat ik zeg ipv wat je wilt lezen. Amazon werkt dus niet mensen eruit zodra het kan.
[...]
Het probleem is dat hetgene wat ik van een bedrijf / product hier in NL zie, bijna altijd perfect is en totaal niets zegt over het hele achterliggende proces wat voor bijna alle bedrijven gelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door bszz op 13-06-2019 20:36 ]
Dat is niet specifiek voor een robotmagazijn. Moderne normale magazijnen zijn enorm hoog en voor het verzamelen van orders worden speciale heftrucks die precies in een gang passen gebruikt. Dat betekent dat die op precies dezelfde manier tegen hun grenzen aanlopen. Je kunt namelijk niet zo maar even een extra heftruck neerzetten.. dan lopen ze elkaar enorm in de weg, nog even los van het feit dat je die niet zomaar ergens even vandaan kunt halen..Z___Z schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:28:
Allemaal leuk en aardig die magazijnrobots, maar als je alles met een robot wil doen, moet je hardware kopen dat je piekvolume aankan. Dus voor die 3 dagen in het jaar, voor kerst, sinterklaas en black friday moet je heel veel hardware kopen, die de rest van het jaar op 10% van de capaciteit werkt. Het is gewoon niet rendabel.
Vroeger stuurde je gewoon wat extra orderpickers het magazijn in als het druk werd. Dat is allang niet meer, De mensen zijn namelijk niet meer de beperkende factor.
Yucon schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:56:
[...]
Dat is niet specifiek voor een robotmagazijn. Moderne normale magazijnen zijn enorm hoog en voor het verzamelen van orders worden speciale heftrucks die precies in een gang passen gebruikt. Dat betekent dat die op precies dezelfde manier tegen hun grenzen aanlopen. Je kunt namelijk niet zo maar even een extra heftruck neerzetten.. dan lopen ze elkaar enorm in de weg, nog even los van het feit dat je die niet zomaar ergens even vandaan kunt halen..
Vroeger stuurde je gewoon wat extra orderpickers het magazijn in als het druk werd. Dat is allang niet meer, De mensen zijn namelijk niet meer de beperkende factor.
offtopic:
Niemand pickt fastmovers in smalle gangen met een heftruck. Hier staan of volle pallets, of slowmovers. In de meeste handmatige magazijnen lpen orderpickers nog steeds op de vloer. Dus daar kan je prima mensen bij zetten.
Niemand pickt fastmovers in smalle gangen met een heftruck. Hier staan of volle pallets, of slowmovers. In de meeste handmatige magazijnen lpen orderpickers nog steeds op de vloer. Dus daar kan je prima mensen bij zetten.
Fysieke retailer en online retailers hebben hetzelfde magazijnprobleem. Ook fysieke winkels moeten voorraad opbouwen voor de decemberdrukte. Voordeel is wel dat fysieke winkels de voorraad kunnen opbouwen in september-november. Ze hebben ook voorraad in de winkel liggen die gebruikt kan worden voor online ordes. Daar kan je ook wat order pickers neerzetten, eventueel buiten winkeltijden.
Manueel heeft gewoon veel meer flexibiliteit. Fysieke retailers moeten zoveel mogelijk van hun assets gebruiken om te concurreren met online. Je ziet daarom ook dat Coolblue winkels opent. Ze verkopen gewoon veel meer in de regio's waar winkels zijn, omdat het mensen een gevoel geven van bereikbaarheid.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Muziekwinkel(s) "Keymusic" :
Winkels in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Apeldoorn. Ik heb weinig affiniteit met muziek (instrumenten), maar volgens mij is dit wel een 'bekende' keten, "Rock Palace" Den Haag is in ieder geval "iconisch". De Nederlandse website is "Tijdelijk buiten gebruik".
https://www.ad.nl/rotterd...lliet-verklaard~a9f17faa/
https://www.ad.nl/den-haa...lliet-verklaard~a2d2dd59/
https://www.faillissement...angers-nederland-b-v.aspxOp 18-06-2019 is de surseance van Zingerzangers Nederland B.V. h.o.d.n. Keymusic Den Haag in Rotterdam (Zuid-Holland) omgezet in een faillissement. Als bewindvoerder is aangesteld mr. S.A.H.J. Warringa. Het insolventienummer van deze zaak is S.10/19/9.
Winkels in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Apeldoorn. Ik heb weinig affiniteit met muziek (instrumenten), maar volgens mij is dit wel een 'bekende' keten, "Rock Palace" Den Haag is in ieder geval "iconisch". De Nederlandse website is "Tijdelijk buiten gebruik".
Electroworld roeit mooi tegen de stroom in,zie je opeens veel inde reclames. Kende die flippos niet.
Als je een bedrijf spontaan veel reclame ziet maken dan associeer ik dit eerder met de laatste stuiptrekkingen van een bedrijf dan met het goedlopen van dat bedrijf.Sjah schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:57:
Electroworld roeit mooi tegen de stroom in,zie je opeens veel inde reclames. Kende die flippos niet.
Een goedlopend bedrijf bouwt rustig en kalm de reclame-campagnes uit over meerdere jaren.
Een noodlijdend bedrijf zet snel een grootse reclame-campagne op om te hopen snel cash binnen te halen.
'We hebben het verloren van internet'. Dit blijft me toch elke keer verbazen.zonder.h schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:03:
[...]
https://www.faillissement...angers-nederland-b-v.aspx
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
zonder.h schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:03:
[...]
https://www.faillissement...angers-nederland-b-v.aspx
(crosspost)Dwarlorf schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:30:
[...]
'We hebben het verloren van internet'. Dit blijft me toch elke keer verbazen.
Zonde van de toch wel mooie zaken.
Maar ja, globalisering, open grenzen, concurrentie en schaalvergroting.
En vergeet dan niet de verkoopkanalen, marketing, slim inspelen op de behoeftes van potentiële klanten.
Midden in de stad (real estate!), parkeerkosten (R’dam was altijd gratis), en veel te weinig optimaal gebruik maken van diverse interessante internet-mogelijkheden.
Veel kleinere zaken redden het nog wel. Misschien toch een vorm van mismanagement? Vaak is voorraadbeheer (veel te groot inkopen, of juist niet de juiste spullen) een loden last. Veel opslag, goederen van hoge waarde die niet verkopen, doorlooptijd.
En vergeet de service niet. De klant moet er graag komen, zowel in de winkel als in de webwinkel. Keymusic bood geen 'user experience' waar ik nog warm van werd. Dat kan voor veel mensen gelden.
En als je dan ook nog op prijs en levering wordt beconcurreerd door dozenschuivers met een slimmere marketingstrategie (Thomann, Bax), dan is je lot bezegeld, denk ik.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Mooie zaken, ook een nette webshop. Alleen hun levering was niet van deze tijd, waar grote concurrent Bax gewoon de volgende dag bezorgt deden zij er een dag of 4 over. Dan leg je het af.
alles kan off-topic
In mijn zoektocht naar een nieuw elektrisch drumstel dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bij Rock Palace een aantal Roland's te testen, de verkoper had het model dat ik wou hebben niet op voorraad maar kon wel een 'speciaal prijsje' maken voor het (best pittig gebruikte) showmodel.
Zijn aanbod was precies gelijk aan de prijs van een gloednieuwe set bij Bax-music.. Dan ben ik echt heel blij dat ik effe kon testen bij ze, maar dan koop ik toch liever gewoon een nieuwe set die ik gratis thuisbezorgd krijg. Dat schiet gewoon niet op. Dit was een half jaar geleden ongeveer trouwens.
Zijn aanbod was precies gelijk aan de prijs van een gloednieuwe set bij Bax-music.. Dan ben ik echt heel blij dat ik effe kon testen bij ze, maar dan koop ik toch liever gewoon een nieuwe set die ik gratis thuisbezorgd krijg. Dat schiet gewoon niet op. Dit was een half jaar geleden ongeveer trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Grannd op 20-06-2019 13:44 ]
Tja wat jezegt klinkt pausibel, maar echt conclusies trekken kunje niet. Hoe spontaan zal dit zijn, denk eerder overwogen, en wie weet staat dat bedrijf er goed voor. Wie weet is dit een aanval naar voren, maar geen doosbenauwde.Gomez12 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:04:
[...]
Als je een bedrijf spontaan veel reclame ziet maken dan associeer ik dit eerder met de laatste stuiptrekkingen van een bedrijf dan met het goedlopen van dat bedrijf.
Een goedlopend bedrijf bouwt rustig en kalm de reclame-campagnes uit over meerdere jaren.
Een noodlijdend bedrijf zet snel een grootse reclame-campagne op om te hopen snel cash binnen te halen.
Dit wordt wel een probleem voor fabrikanten natuurlijk. Als het zo door gaat kan je dus nergens meer instrumenten testen. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat er steeds minder mensen ze kopen. Ik denk dat fabrikanten toch moeten bijspringen hier. Winkeliers betalen voor schapruimte zoals in de supermarkt zal het wel heen gaan.Grannd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:44:
In mijn zoektocht naar een nieuw elektrisch drumstel dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bij Rock Palace een aantal Roland's te testen, de verkoper had het model dat ik wou hebben niet op voorraad maar kon wel een 'speciaal prijsje' maken voor het (best pittig gebruikte) showmodel.
Ik zou dan ook liever zien dat winkels zonder webshop een bonus krijgen op de inkoop. Webshop -> hogere inkoopprijs, winkel -> lagere inkoop. Kan makkelijk gerealiseerd worden zonder prijsafspraken. Korting geven op de inkoop van bijv 10%. Zo kan je concurrerend zijn met internet.
Vroeger had je al selecte dealerschappen coor bijvoorbeeld wasmachines en dergelijke.
Vroeger had je al selecte dealerschappen coor bijvoorbeeld wasmachines en dergelijke.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
En wat is precies de onderbouwing waarom winkels een bonus/korting zouden moeten krijgen als ze geen webshop hebben?OMD schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:31:
Ik zou dan ook liever zien dat winkels zonder webshop een bonus krijgen op de inkoop. Webshop -> hogere inkoopprijs, winkel -> lagere inkoop. Kan makkelijk gerealiseerd worden zonder prijsafspraken. Korting geven op de inkoop van bijv 10%. Zo kan je concurrerend zijn met internet.
The devil is in the details.
Bedoelde op de reactie hierboven van het proberen in een winkel, kopen op internet. Overhead kosten van een webshop zijn gewoon lager dan dan een winkel.Hahn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:35:
[...]
En wat is precies de onderbouwing waarom winkels een bonus/korting zouden moeten krijgen als ze geen webshop hebben?
Ik snap dat mensen het goedkoopste willen maar helaas wil iedereen ook proberen/service etc. Dat rijmt niet altijd samen en dan wat specifieker voor instrumenten. Ik speel piano en koop mijn piano’s in een winkel. Vast en zeker zijn ze ook goedkoper te vinden bij een webshop only maar ja, dan kan ik niet uitgebreid spelen.
Bedoelde dus wat specifieker dit geval, niet in het algemeen.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Wat een onzin. Als je toko niet meer rendabel is, dan moet je je deuren sluiten. Tijden veranderen en bedrijven hebben twee keuzes: meegaan of stil blijven staan en sterven als een dinosaurus. Jij wil fysieke winkels gewoon kunstmatig in leven houden. Ik zie winkels tegenwoordig veel meer als een servicepunt. Goede voorbeelden zijn de Apple Store en de winkels van Coolblue.OMD schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:31:
[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 20-06-2019 21:59 ]
Geen webshop, maar wel een website met de collectie aan artikelen tonen en de mogelijkheid om telefonisch te bestellen?
Dat er webwinkels bestaan en fysieke winkels moeten sluiten is gewoon het gevolg van wat mensen het gemakkelijkst vinden. We willen het zo gemakkelijk mogelijk hebben en bijna alle handleidingen en filmpjes voor doe-het-zelfers zijn op internet te vinden, dus waarom nog naar een fysieke winkel?
(Er blijven altijd mensen over die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en overal op proberen af te dingen en service blijven eisen. Dit houd je niet tegen, en ook webwinkels hebben ook last van mensen die blijven bellen voor ondersteuning voor het gebruik van hun aankoop.)
Dat er webwinkels bestaan en fysieke winkels moeten sluiten is gewoon het gevolg van wat mensen het gemakkelijkst vinden. We willen het zo gemakkelijk mogelijk hebben en bijna alle handleidingen en filmpjes voor doe-het-zelfers zijn op internet te vinden, dus waarom nog naar een fysieke winkel?
(Er blijven altijd mensen over die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en overal op proberen af te dingen en service blijven eisen. Dit houd je niet tegen, en ook webwinkels hebben ook last van mensen die blijven bellen voor ondersteuning voor het gebruik van hun aankoop.)
Speel ook Balls Connect en Repeat
Coolblue doet dat anders prima zonder winkel.. Of Zalando..Gewoon terug sturen wat je na testen niet wilt houden.OMD schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:49:
[...]
Bedoelde op de reactie hierboven van het proberen in een winkel, kopen op internet.
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
coolblue heeft anders in de grote steden gewoon (forse) winkels zittenbille schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:55:
[...]
Coolblue doet dat anders prima zonder winkel.. Of Zalando..Gewoon terug sturen wat je na testen niet wilt houden.
Zo zijn ze niet begonnen.. Blijkbaar hebben ze genoeg marge opgebouwd om die winkels te financieren.. Maar goed, Coolblue is niet een typische internetwinkel. Daar zit aardig wat kapitaal achter.mschol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:07:
[...]
coolblue heeft anders in de grote steden gewoon (forse) winkels zitten
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Coolblue heeft al sinds 2003 fysieke winkels.bille schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:10:
[...]
Zo zijn ze niet begonnen.. Blijkbaar hebben ze genoeg marge opgebouwd om die winkels te financieren.. Maar goed, Coolblue is niet een typische internetwinkel. Daar zit aardig wat kapitaal achter.
De omzet uit de winkels is echt marginaal tov e-commerce.. (totale omzet 1.2 miljard euro in 2017) Ja ze hebben de winkels (al was dat er in 2003 slechts 1), maar de winkels gelden functioneren wellicht meer om klanten een gevoel te geven van "veiligheid".
[ Voor 17% gewijzigd door bille op 20-06-2019 22:19 ]
Ik werk bij Coolblue, en natuurlijk halen we veruit de meeste omzet online, maar de winkels zorgen echt niet voor 'marginale' omzetbille schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:16:
[...]
De omzet die Coolblue omzet in de winkels is echt marginaal tov e-commerce..Ja ze hebben de winkels (al was dat er in 2003 slechts 1), maar de winkels gelden functioneren wellicht meer om klanten een gevoel te geven van "veiligheid".
En ja, de winkels zijn voornamelijk ondersteunend bedoeld, zodat je ergens heen kunt voor service. Maar dat werkt verrassend goed, en in steden waar Coolblue-winkels zitten doen we het online ook een stuk beter.
Jongens, ik heb over fysieke winkels zonder webshop, zonder afzet in volledig Nederland of daarbuiten. Een fysieke winkel met webshop is dus niet alleen een fysieke winkel.
@Onbekend
Nee hoor, ik heb een webshop zonder fysieke winkel, dus hoef niet per see een fysieke winkel in leven te houden.
@Onbekend
Nee hoor, ik heb een webshop zonder fysieke winkel, dus hoef niet per see een fysieke winkel in leven te houden.
Is dat niet stiekem andersom? Dat jullie winkels zijn gestart in steden waar je het online ook al erg goed doet? Juist vanwege de servicegedachte die je aangeeft?Hahn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:20:
in steden waar Coolblue-winkels zitten doen we het online ook een stuk beter.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zeg ook niet dat de winkels niet werken... Ze hebben zeker een goede functie. En marginaal is ten opzichte van de omzet, in absolute omzet zal het heus veel zijn.. maar 5% van 1.2 miljard is ook veel.. zeker als je maar 10 winkels hebt. Ik denk dat iedere fietsenwinkel op de hoek zou willen dat ie 6 miljoen per jaar omzetHahn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:20:
[...]
Ik werk bij Coolblue, en natuurlijk halen we veruit de meeste omzet online, maar de winkels zorgen echt niet voor 'marginale' omzet![]()
En ja, de winkels zijn voornamelijk ondersteunend bedoeld, zodat je ergens heen kunt voor service. Maar dat werkt verrassend goed, en in steden waar Coolblue-winkels zitten doen we het online ook een stuk beter.
Overigens zie ik dat de 2e fysieke winkel pas 4 jaar na de eerste winkel in Rotterdam kwam.. duidelijk geen groei strategie op basis van fysieke winkels.
Het versterkt elkaar. Natuurlijk zitten de winkels op plekken die voor Coolblue logisch zijn (dus vooral waar de klanten ook zitten). Maar we zien ook dat de winkels weer voor meer online verkopen zorgen, juist omdat die extra service van een winkel dichtbij gewaardeerd wordt.Gonadan schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:26:
[...]
Is dat niet stiekem andersom? Dat jullie winkels zijn gestart in steden waar je het online ook al erg goed doet? Juist vanwege de servicegedachte die je aangeeft?
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 20-06-2019 22:29 ]
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is hoeveel mensen vanwege de servicemogelijkheden dan bij Coolblue gaan kopen. Of hoeveel de winkel als etalage gebruikt hebben en later alsnog maar bij Coolblue zelf besteld hebben in plaats van een online concurrent.Hahn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:28:
Het versterkt elkaar. Natuurlijk zitten de winkels op plekken die voor Coolblue logisch zijn (dus vooral waar de klanten ook zitten). Maar we zien ook dat de winkels weer voor meer online verkopen zorgen, juist omdat die extra service van een winkel dichtbij gewaardeerd wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bax-music heeft ook gewoon fysieke winkels waar je spullen uit kan testen, dus in dit specifieke geval zou ik nu gewoon meteen bij Bax zelf in Rotterdam gaan testen.Z___Z schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:13:
[...]
Dit wordt wel een probleem voor fabrikanten natuurlijk. Als het zo door gaat kan je dus nergens meer instrumenten testen. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat er steeds minder mensen ze kopen. Ik denk dat fabrikanten toch moeten bijspringen hier. Winkeliers betalen voor schapruimte zoals in de supermarkt zal het wel heen gaan.
Dat gebeurd nu al. Goed voorbeeld is MediaMarkt Amsterdam Arena. Na de verbouwing is meer dan 60% van het vloeroppervlak shop-in-shop. En dat wordt allemaal betaald door de fabrikanten.Z___Z schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:13:
[...]
Dit wordt wel een probleem voor fabrikanten natuurlijk. Als het zo door gaat kan je dus nergens meer instrumenten testen. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat er steeds minder mensen ze kopen. Ik denk dat fabrikanten toch moeten bijspringen hier. Winkeliers betalen voor schapruimte zoals in de supermarkt zal het wel heen gaan.
Apple, Asus, HP, Samsung, Panasonic, Nespresso, Sony, LG, Harman/Kardon, JBL etc. hebben daar allemaal gewoon een stukje winkeloppervlak met extra reclame en alle producten van dat merk bij elkaar. En die betalen gewoon flink voor die ruimte in de winkel.
Dit is ook de enige manier waarop ketens als BCC en MediaMarkt kunnen overleven denk ik.
HD4Life @ Full-HD
Ik zelf doe het alleen maar om die reden en mijn moeder heeft het afgelopen weekend. Mijn moeder heeft nu sinds afgelopen week het ook ontdekt en gaat vermoedelijk net zoals mij online bestellen en vervolgens ophalen in de winkelGonadan schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:31:
[...]
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is hoeveel mensen vanwege de servicemogelijkheden dan bij Coolblue gaan kopen. Of hoeveel de winkel als etalage gebruikt hebben en later alsnog maar bij Coolblue zelf besteld hebben in plaats van een online concurrent.
Ken meer mensen die dat doen. Dus zeker helpt het elkaar wel.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ja, voor instrumenten is dat wel een dingetje natuurlijk. Als ik een gitaar online bestel weet ik niet of die me lekker ligt, die wil ik toch het liefst gewoon even voelen voordat ik die koop. Nu zou dat via de wet koop op afstand wel kunnen, maar ideaal is het niet.Z___Z schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:13:
[...]
We hebben een pas nieuwe gitaarwinkel in de stad (nou ja, nieuw, is verhuisd, maar richt zich nu meer op snaarinstrumenten dan eerst), maar die zet volgens mij ook meer in op het verlenen van service voor gitaren, dus het afstellen en repareren. Daar moet je ook nog ergens mee terecht kunnen. Een gitaar afkomstig van een webshop zonder omkijken is meestal niet te bespelen, zo slecht afgesteld.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Opnieuw een winkel die zijn fysieke sluit
(via de mail) :
Nadeel is nu wel dat er in de stad geen winkel meer is waar ze kennis hebben van audio/video en waar je een luistersessie kan boeken.
Nu heb ik zelf best een hoop omzet gegenereerd bij de Hificorner en kwam hier graag.Hey ,
Treurig nieuws: na 40 jaar uw bekende Hifi specialist in Groningen te zijn geweest, sluiten we de (fysieke) deuren van onze winkel.
Geen zorgen, Hificorner.nl blijft gewoon bestaan en je kunt gewoon bij ons terecht voor al uw advies.
Is er ook goed nieuws? Kortings!
Totale winkel-uitverkoop: alles gaat voor bodemprijzen de deur uit!
SVSound 3-daagse: tot 20% extra korting op heel veel SVSound producten!
Online opruiming: artikelen tot 10 euro en 40% op reststukken premium speakerkabel!
Onze winkel is geopend van dinsdag tot en met zaterdag.
Wees er snel bij, want alles vliegt de winkel uit. De acties lopen tot en met 29 juni 2019.
Wil je meer weten over het hoe en waarom van de sluiting van onze winkel in Groningen? Hou je e-mail in de gaten, binnenkort presenteren we onze grootste verandering en samenwerking ooit!
Komende 3 dagen hebben wij naast de uitverkoop ook een speciale SVSound 3 daagse. Tijdens deze actie geven wij tot 20% extra korting op heel veel SVSound producten bij ons in de winkel, zoals demo modellen.
Bekijk ook onze online opruiming, we hebben een pagina gevuld met artikelen tot 10euro en we geven 40% extra korting op al onze reststukken premium speakerkabel.
Kom snel naar onze winkel in Groningen. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag. Wacht niet te lang, de aanbiedingen vliegen de deur uit.
Tot snel,
Corné van Willigen
Hificorner.nl
Nadeel is nu wel dat er in de stad geen winkel meer is waar ze kennis hebben van audio/video en waar je een luistersessie kan boeken.
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Zou dat ook niet op het industrieterrein kunnen?Vitamine schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:58:
Opnieuw een winkel die zijn fysieke sluit(via de mail) :
[...]
Nu heb ik zelf best een hoop omzet gegenereerd bij de Hificorner en kwam hier graag.
Vond de winkel in de stad altijd maar wat raar. Hadden wel alles maar relatief klein en rommelig.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Audiofielen zijn toch ook een beetje raarTouchdomex schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:06:
[...]
Zou dat ook niet op het industrieterrein kunnen?
Vond de winkel in de stad altijd maar wat raar. Hadden wel alles maar relatief klein en rommelig.
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Verwijderd
Veel gemeentes houden het tegen dat dit soort winkels zich vestigen op het industrie terrein ook al voegen ze niks toe aan het winkel centrum. Daar ligt ook nog een behoorlijk probleem. Vierkante meters in het centrum zijn duur waardoor verkoop meestal de prik heeft boven demo ruimte want die ruimte moet wel betaald worden.
Wat ik interessant vind is met wie ze gaan samenwerken. Een andere winkel in de strekking van schaalvergroting oid?
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ze zaten niet in het centrum. Ze zitten op een rare plek buiten het centrum en afaik zitten ze al op het industrieterrein vanwege de webshop.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:35:
Veel gemeentes houden het tegen dat dit soort winkels zich vestigen op het industrie terrein ook al voegen ze niks toe aan het winkel centrum. Daar ligt ook nog een behoorlijk probleem. Vierkante meters in het centrum zijn duur waardoor verkoop meestal de prik heeft boven demo ruimte want die ruimte moet wel betaald worden.
Zoek eens op DPO (Distributie Planologisch Onderzoek) en i.c.m. bestemmingsplannen wordt 'kleine' retail actief van industrieterreinen geweerd. PDV/GDV (bouwmarkt/meubels) wordt al moeizaam op veel locaties. Ook dat is stijf gereguleerd.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:35:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dus gemeentes hebben liever dat winkels failliet gaan? (heel zwart/wit gezegd) Bizar eigenlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 21-06-2019 10:46 ]
Als de middenstand zich gaat verplaatsen van het centrum naar het buitengebied dan geeft dat de horeca een knauw en kan de gemeente naar zijn parkeerinkomsten fluiten. Snap wel dat ze daar niet zo'n zin in hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In Groningen-stad kun je toch al nauwelijks parkeren in de stad en steeds minder dus hier valt dat relatief wel meeGonadan schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:18:
Als de middenstand zich gaat verplaatsen van het centrum naar het buitengebied dan geeft dat de horeca een knauw en kan de gemeente naar zijn parkeerinkomsten fluiten. Snap wel dat ze daar niet zo'n zin in hebben.
Ja oké, maar daar heb je een andere doelgroep. Gewoon heel veel locaties waar je bier en/of kebab kunt verkopen.Touchdomex schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:26:
In Groningen-stad kun je toch al nauwelijks parkeren in de stad en steeds minder dus hier valt dat relatief wel mee
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Er zijn genoeg winkels die helemaal niet passen in een winkelstraat en daardoor juist ergens op een pand gaan zitten die nog veel ongelukkiger is. Of maar gewoon in de woonwijk gaan zitten.Señor Sjon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Zoek eens op DPO (Distributie Planologisch Onderzoek) en i.c.m. bestemmingsplannen wordt 'kleine' retail actief van industrieterreinen geweerd. PDV/GDV (bouwmarkt/meubels) wordt al moeizaam op veel locaties. Ook dat is stijf gereguleerd.
Het wordt wel eens tijd dat gemeentes ook eens actief mee gaan denken met de retailers en niet alleen maar roepen. Winkelstraat.. nee Winkelstraat, NEE winkelstraat, Meneer ik zeg toch Winkelstraat...
Ondernemer: ja maar dan is het niet haalbaar ik heb zoveel m² aan experience center in de planning. Dit past niet in een reguliere winkelstraat. We hebben een eigen productie afdeling welke voor geluidsoverlast zorgt en moet beschikken over een goede aanrij route voor transport van de zware machines. De vloer is niet stevig genoeg voor deze toepassingen in de winkelstraat... Nou weet u meneer de ambtenaar dan zoekt u het maar uit en start ik helemaal geen winkel in uw gemeente ik ga wel naar het buitenland DOEI!
*been there done that...
maar dit is wel precies hoe 99% van de gemeentes erin staan... dat er strenge eisen worden gesteld aan detailhandel op locaties buiten het centrum 100% prima maar gewoon 0% creatief meedenken met een ondernemer wordt nog de doodsteek van onze economie en dat is precies waar de overheid mee bezig is afgelopen jaren. Ondernemers de afgrond injagen de prijzen opdrijven in de dik gesubsideerde winkel centrums want daar verdienen ze ook nog aan mee. En de parkeer tarieven door het dak heen laten gaan.
Ik ben 100% overtuigd dat als er meer gekeken wordt met een ondernemer waar zijn business zou passen we veel meer actieve winkels zouden hebben zelfs in de winkelstraten. Ik ben zelf een ondernemer met een fysieke winkel maar wordt door die halfdolle ambtenaren verplicht om maar 3 panden te gaan huren voor mijn businessplan... 1 voor de werkplaats, 1 voor de experience gedeelte, 1 voor de winkel.. Dat houdt in 3x hogere kosten aan personeel en vaste laten. Veel meer logistiek problemen wegens transport (ja meneer dat ligt nog in de werkplaats ik kan het morgen hier hebben). En mijn klanten komen van ver dus blijven langer dan gemiddeld en gaan niet daarna nog even door shoppen. Mijn doelgroep is zeer specifiek en komt ook alleen voor mijn bedrijf.
Gelukkig zijn er partijen bezig met de winkelstraat 2.0 maar zelfs als zo'n grote organisatie van retailers druk zet op de overheid krijgen ze nog vaak 0 op het rekest omdat het gemeente alleen maar gaat om de snelle poen. Dat we over 5 - 10 jaar geen enkele fysieke winkel meer hebben met dit beleid interesseert ze nog niet eens dan bouwen ze het wel om naar woningen. Maar dan gaat het echte gejammer pas beginnen want ze kunnen nu al die bezorgbussen al niet meer kwijt in de gemiddelde woonwijk. Hier rijden er al ca. 30-40 door de winkelstraat heen per dag. (DHL 5x per dag, PostNL 6x per dag, DPD, GLS, UPC, Fedex, TNT, picnic, etc etc etc,).
We willen naar een co2 neutraal klimaat... maar we hebben nog nooit zoveel auto kilometers gemaakt als nu... kopen gaat in de toekomst via internet maar het sociale aspect en het ervaren van producten zal altijd lokaal blijven en dat is ook het hele probleem en dat moeten de overheden ook eens gaan inzien zodat er gezamelijk aan een echte lange termijn oplossing gewerkt kan worden.Nu willen de ondernemers fase B en de overheid blijft in fase A hangen. Een winkel is geen dozen schuiver meer zoals vroeger dat zijn de webshops geworden.
Laten we ietwat meer ontopic blijven.
[ Voor 114% gewijzigd door Perkouw op 21-06-2019 12:41 ]
@Verwijderd
Ik denk dat je de nagel op de kop slaat.
Er zal nog ruimte zijn voor fysieke winkels, maar de steden moeten daar aan meewerken.
Op sommige plaatsen gebeurt het, op andere plaatsen mislukt het compleet.
In Brugge vragen ze zich af of ze iets kunnen doen tegen die 122e chocoladewinkel en biershop... Zelfde problemen heb je in Amsterdam met de toeristenrommelwinkels.
Maar met vrijheid van ondernemen is dat niet evident.
Grote ruimtes met opslag en werkplaats, en dan nog eens bereikbaar per vrachtwagen in een winkelstraat is een challenge, maar zou moeten kunnen. Ik ben die baanwinkels ook meer dan zat.
Je moet in 3 winkels zijn, en je moet 3 keer in je auto stappen voor 500m.
Ook met je beleving sla je de bal goed. Als de beleving op de website beter is dan in de winkel weet je het wel, anderzijds moet je publiek aantrekken die de beleving waardeert en wil betalen. Dat lukt soms, en soms niet.
Toch nog een klein voorbeeldje.
Kom net van de tandarts die me een brug heeft geplaatst. Ze drukt me op het hart om meer te poetsen tussen de tanden, en geeft me een sample van een borsteltje mee. Ze zegt me: dit is een goed merk, maar wat belangrijk is, is dat het een dikte heeft van 0,5mm en niet te lang is. Geen conisch borsteltje.
Dus ik in goed vertrouwen naar de apotheek. Verpakking van 4 borsteltjes kost me daar even 12€.
Toch maar meegenomen.
Kijk even op amazon, en daar heb ik er 30 voor 16€ inclusief gratis levering.
Hebben die apothekers nu een handleiding gekregen voor "Hoe gooi ik mijn eigen ruiten in? "
Ik denk dat je de nagel op de kop slaat.
Er zal nog ruimte zijn voor fysieke winkels, maar de steden moeten daar aan meewerken.
Op sommige plaatsen gebeurt het, op andere plaatsen mislukt het compleet.
In Brugge vragen ze zich af of ze iets kunnen doen tegen die 122e chocoladewinkel en biershop... Zelfde problemen heb je in Amsterdam met de toeristenrommelwinkels.
Maar met vrijheid van ondernemen is dat niet evident.
Grote ruimtes met opslag en werkplaats, en dan nog eens bereikbaar per vrachtwagen in een winkelstraat is een challenge, maar zou moeten kunnen. Ik ben die baanwinkels ook meer dan zat.
Je moet in 3 winkels zijn, en je moet 3 keer in je auto stappen voor 500m.
Ook met je beleving sla je de bal goed. Als de beleving op de website beter is dan in de winkel weet je het wel, anderzijds moet je publiek aantrekken die de beleving waardeert en wil betalen. Dat lukt soms, en soms niet.
Toch nog een klein voorbeeldje.
Kom net van de tandarts die me een brug heeft geplaatst. Ze drukt me op het hart om meer te poetsen tussen de tanden, en geeft me een sample van een borsteltje mee. Ze zegt me: dit is een goed merk, maar wat belangrijk is, is dat het een dikte heeft van 0,5mm en niet te lang is. Geen conisch borsteltje.
Dus ik in goed vertrouwen naar de apotheek. Verpakking van 4 borsteltjes kost me daar even 12€.
Toch maar meegenomen.
Kijk even op amazon, en daar heb ik er 30 voor 16€ inclusief gratis levering.
Hebben die apothekers nu een handleiding gekregen voor "Hoe gooi ik mijn eigen ruiten in? "
Sony A7 iv en wat recycled glas
Veel kans dat de inkoopprijs van die dingetjes voor de apothekers hoger ligt dan de verkoopprijs van amazon.
Wat moeten de apothekers dan doen? Dat het hun eigen schuld is om dat ze zogezegd geldwolven zijn dat vind ik nogal kort door de bocht.
Wat moeten de apothekers dan doen? Dat het hun eigen schuld is om dat ze zogezegd geldwolven zijn dat vind ik nogal kort door de bocht.
De apotheker kan onmogelijk in de buurt komen van het prijsniveau van Amazon, dat verwachten slaat gewoon nergens op.
Het enige alternatief wat ze hebben is dergelijke niche producten gewoon helemaal niet meer verkopen, maar dát zou pas ingooien van de eigen glazen zijn.
Het enige alternatief wat ze hebben is dergelijke niche producten gewoon helemaal niet meer verkopen, maar dát zou pas ingooien van de eigen glazen zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk niet dat @Tommie12 eenzelfde prijs bij de apotheek verwacht als Amazon maar als je naar de hoeveelheden kijkt dan is de apotheek meer dan 5x zo duur.
Mijn apotheek behoort tot een groep, en die kopen centraal aan, dus die zullen ook wel een goede inkoopprijs hebben.Wozmro schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:13:
Veel kans dat de inkoopprijs van die dingetjes voor de apothekers hoger ligt dan de verkoopprijs van amazon.
Als ze 20-30% hoger hadden gezeten, dan had ik het nog OK gevonden, en één doosje gekocht ipv 4 nu.
Als ze duurder inkopen dan de verkoopprijs bij Amazon is de oplossing nog eenvoudiger ... gewoon via Amazon inkopen en 30% pakken.
Prijs x 4 is niet meer redelijk, en daar stap ik niet van af.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Helaas weer een leuke winkel(keten) failliet. Deze keer een winkel waar de verkopers (in Rotterdam tenminste) voor de verandering wel enthousiast zijn:
Hopelijk lukt het ze om een doorstart te maken.
Hmm. Keymusic (Feedback) had nog dingen op voorraad die bij Bax al (lang) weg waren. Je zou verwachten dat deze dan ook snel verkocht waren. Is het dan dat de consument niet verder kijkt dan alleen Bax of Thomann?
Mja. Keymusic heeft een vrij verschrikkelijke website. (Amper zinvolle filters bijvoorbeeld.)ruftman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:57:
Helaas weer een leuke winkel(keten) failliet. Deze keer een winkel waar de verkopers (in Rotterdam tenminste) voor de verandering wel enthousiast zijn:
Weer dat gezeur van "het ligt aan het internet", nee, het ligt aan jullie brakke webshop. Bax en zelfs Thomann doen dat beter. (Al vind ik beide webshops ook nogal wat te wensen over laten.)
Dus doorstart, ja, graag, hebben we ook weer een winkel in Utrecht maar laten ze dan alsjeblieft wél mensen inhuren die snappen hoe online en offline verkoop samen horen te gaan.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Verwijderd
Ik woon er letterlijk om de hoek maar kom er nooit, waarom ? Online is goedkoper incl. verzenden tot aan de deur, parkeren is te duur en de meeste dingen hebben ze toch niet op voorraad. Ondanks de gigantische voorraad die ze wel hebben.Davidshadow13 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:57:
[...]
Dat gebeurd nu al. Goed voorbeeld is MediaMarkt Amsterdam Arena. Na de verbouwing is meer dan 60% van het vloeroppervlak shop-in-shop. En dat wordt allemaal betaald door de fabrikanten.
Apple, Asus, HP, Samsung, Panasonic, Nespresso, Sony, LG, Harman/Kardon, JBL etc. hebben daar allemaal gewoon een stukje winkeloppervlak met extra reclame en alle producten van dat merk bij elkaar. En die betalen gewoon flink voor die ruimte in de winkel.
Dit is ook de enige manier waarop ketens als BCC en MediaMarkt kunnen overleven denk ik.

De MM is dan ook met stip een van de meest verschrikkelijke winkels die ik ken. Als er één keten is die ik van harte zijn failissement gun, is het de MM. De winkels zijn zó verschrikkelijk, dat ik er als het even kan niet eens heen ga om te window-shoppen.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:08:
[...]
Ik woon er letterlijk om de hoek maar kom er nooit, waarom ? Online is goedkoper incl. verzenden tot aan de deur, parkeren is te duur en de meeste dingen hebben ze toch niet op voorraad. Ondanks de gigantische voorraad die ze wel hebben.
Ik snap ook niet zo goed dat die keten nog kan blijven bestaan, of anderen moeten minder last hebben van de atmosfeer. (Of, zoals ik, na 10 minuten dusdanig verdoofd zijn dat ze inderdaad zonder nadenken spullen gaan kopen mét een extrajte hier, extratje daar, zonder nog na te denken over de prijs.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
True.... Met dien verstande dat mijn gemeente wel wil en ook dingen doet maar daar waar bepaalde politieke belangen een rol spelen wordt er weer vakkundig een spaak in het wiel gestoken. Daarbij een aantal pandeigenaren die het licht ook nog niet hebben gezien en onrealistisch hoge huren vragen. Maar als ik het zo lees zou jij toch net zo goed op een industrieterrein kunnen zitten? Je klanten komen toch specifiek voor jou en dan zijn je kosten waarschijnlijk ook een stuk lager.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:53:
[...]
Er zijn genoeg winkels die helemaal niet passen in een winkelstraat en daardoor juist ergens op een pand gaan zitten die nog veel ongelukkiger is. Of maar gewoon in de woonwijk gaan zitten.
Het wordt wel eens tijd dat gemeentes ook eens actief mee gaan denken met de retailers en niet alleen maar roepen. Winkelstraat.. nee Winkelstraat, NEE winkelstraat, Meneer ik zeg toch Winkelstraat...
Ondernemer: ja maar dan is het niet haalbaar ik heb zoveel m² aan experience center in de planning. Dit past niet in een reguliere winkelstraat. We hebben een eigen productie afdeling welke voor geluidsoverlast zorgt en moet beschikken over een goede aanrij route voor transport van de zware machines. De vloer is niet stevig genoeg voor deze toepassingen in de winkelstraat... Nou weet u meneer de ambtenaar dan zoekt u het maar uit en start ik helemaal geen winkel in uw gemeente ik ga wel naar het buitenland DOEI!
*been there done that...
maar dit is wel precies hoe 99% van de gemeentes erin staan... dat er strenge eisen worden gesteld aan detailhandel op locaties buiten het centrum 100% prima maar gewoon 0% creatief meedenken met een ondernemer wordt nog de doodsteek van onze economie en dat is precies waar de overheid mee bezig is afgelopen jaren. Ondernemers de afgrond injagen de prijzen opdrijven in de dik gesubsideerde winkel centrums want daar verdienen ze ook nog aan mee. En de parkeer tarieven door het dak heen laten gaan.
Ik ben 100% overtuigd dat als er meer gekeken wordt met een ondernemer waar zijn business zou passen we veel meer actieve winkels zouden hebben zelfs in de winkelstraten. Ik ben zelf een ondernemer met een fysieke winkel maar wordt door die halfdolle ambtenaren verplicht om maar 3 panden te gaan huren voor mijn businessplan... 1 voor de werkplaats, 1 voor de experience gedeelte, 1 voor de winkel.. Dat houdt in 3x hogere kosten aan personeel en vaste laten. Veel meer logistiek problemen wegens transport (ja meneer dat ligt nog in de werkplaats ik kan het morgen hier hebben). En mijn klanten komen van ver dus blijven langer dan gemiddeld en gaan niet daarna nog even door shoppen. Mijn doelgroep is zeer specifiek en komt ook alleen voor mijn bedrijf.
Gelukkig zijn er partijen bezig met de winkelstraat 2.0 maar zelfs als zo'n grote organisatie van retailers druk zet op de overheid krijgen ze nog vaak 0 op het rekest omdat het gemeente alleen maar gaat om de snelle poen. Dat we over 5 - 10 jaar geen enkele fysieke winkel meer hebben met dit beleid interesseert ze nog niet eens dan bouwen ze het wel om naar woningen. Maar dan gaat het echte gejammer pas beginnen want ze kunnen nu al die bezorgbussen al niet meer kwijt in de gemiddelde woonwijk. Hier rijden er al ca. 30-40 door de winkelstraat heen per dag. (DHL 5x per dag, PostNL 6x per dag, DPD, GLS, UPC, Fedex, TNT, picnic, etc etc etc,).
We willen naar een co2 neutraal klimaat... maar we hebben nog nooit zoveel auto kilometers gemaakt als nu... kopen gaat in de toekomst via internet maar het sociale aspect en het ervaren van producten zal altijd lokaal blijven en dat is ook het hele probleem en dat moeten de overheden ook eens gaan inzien zodat er gezamelijk aan een echte lange termijn oplossing gewerkt kan worden.Nu willen de ondernemers fase B en de overheid blijft in fase A hangen. Een winkel is geen dozen schuiver meer zoals vroeger dat zijn de webshops geworden.
Verwijderd
@bszz Ik zou er inderdaad prima kunnen zitten zij het niet dat de gemeente waar ik nu zit een ware hetze heeft gehouden tegen alle retail op bedrijven terreinen. Want het grote centrum is geheel vernieuwd en dat heeft miljoenen gekost dus nu moet alle retail naar het grote centrum verplaatst worden met super hoge huren en dus veel leegstand.
Nu zit ik voor nu prima op mijn huidige locatie. Maar als de groei en omvang zo blijft groeien als nu dan heb ik een veel groter pand nodig in 2 jaar. Zeker als we de ambities waar willen maken. De huidige gemeente staat daar niet voor open maar er lopen al wat oriënterende gesprekken met een aantal andere gemeente dus heel simpel dan gaan we naar een andere gemeente die wel mee wilt werken. Maar als kleine ondernemer heb je een zeer lange adem nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Nu zit ik voor nu prima op mijn huidige locatie. Maar als de groei en omvang zo blijft groeien als nu dan heb ik een veel groter pand nodig in 2 jaar. Zeker als we de ambities waar willen maken. De huidige gemeente staat daar niet voor open maar er lopen al wat oriënterende gesprekken met een aantal andere gemeente dus heel simpel dan gaan we naar een andere gemeente die wel mee wilt werken. Maar als kleine ondernemer heb je een zeer lange adem nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Dat hoop ik ook, voor de garantie op mijn gitaar en omdat ik het in Groningen een fijne winkel vindruftman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:57:

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
https://www.laligna.nl
32 filialen nu uitstel van betaling, in 2016 nog een doorstart gemaakt vanuit 50 winkels.
32 filialen nu uitstel van betaling, in 2016 nog een doorstart gemaakt vanuit 50 winkels.
Vorige week bij klant even een paar computers en printers installeren. Kabel te kort (ik had 1-3 meter mee, had 5 nodig). Klant naar de MM om de hoek om 9.10, is die toko om 9.30 pas open 
Uiteindelijk in de rommelkast nog een kabel gevonden... gemiste omzet (niet dat ik happig ben op overpriced CCA kabel van de MM overigens)
Uiteindelijk in de rommelkast nog een kabel gevonden... gemiste omzet (niet dat ik happig ben op overpriced CCA kabel van de MM overigens)
Het gros van de winkels gaat al sinds jaar en dag om 09:30 open. En online had je natuurlijk ook niet voor 09:30 die kabel in je handen gehad_JGC_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:58:
Vorige week bij klant even een paar computers en printers installeren. Kabel te kort (ik had 1-3 meter mee, had 5 nodig). Klant naar de MM om de hoek om 9.10, is die toko om 9.30 pas open
Denk je dat de omzet tussen laten we zeggen 9:00 uur en 9:30 uur bij de mediamarkt überhaupt groot genoeg zou zijn om kosten van personeel / bewaking / energie / etc te kunnen dekken? Die winkels moeten het hebben van weekends en de avondopenstellingen. Verbaasd mij dat je er om 9:30 uur ál terecht had gekund._JGC_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:58:
Standaard tijd is bij de meeste winkels toch 9.00. Sommigen eerder, zoals de Action om 8.30.Hahn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:07:
[...]
Het gros van de winkels gaat al sinds jaar en dag om 09:30 open. En online had je natuurlijk ook niet voor 09:30 die kabel in je handen gehad
Maargoed, er is ook wel iets positiefs... vroeger toen ik in een winkel stond waren we op maandag gewoon dicht. Later wel 's middags open, maar omzet kwam er amper uit, want de rest van het centrum was wel dicht op maandag. Tegenwoordig zijn winkels op maandag ook gewoon open (alhoewel de Blokker hier dan pas om 10.00 open gaat).
Vroeger waren de winkels ook dicht op woensdagmiddag volgens mij. En op koopavond gingen ze dicht tussen vijf en zes of zo om te eten..._JGC_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:21:
[...]
Standaard tijd is bij de meeste winkels toch 9.00. Sommigen eerder, zoals de Action om 8.30.
Maargoed, er is ook wel iets positiefs... vroeger toen ik in een winkel stond waren we op maandag gewoon dicht. Later wel 's middags open, maar omzet kwam er amper uit, want de rest van het centrum was wel dicht op maandag. Tegenwoordig zijn winkels op maandag ook gewoon open (alhoewel de Blokker hier dan pas om 10.00 open gaat).

Bakkers zijn traditioneel altijd wel al heel vroeg open...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een positief bericht in dit (vooral) negatieve topic. Parkeren is meestal hartstikke duur, maar Amsterdam heeft ihmo een vrij goed alternatief. Aan de randen van de ring zijn er Parkeren + Reizen parkeer garages, waar je voor 1 euro voor max 24 uur kan parkeren als je vanaf daar vervolgens met het openbaar vervoer het centrum bezoekt.
Je parkeert bij rai, pakt de metro naar het centrum, loopt een rondje. Pakt de metro in het centrum terug naar rai, scan je OV bij de parkeer atuomaat en als je laatste check in in het centrum was betaal je maar 1 euro.
Top initiatief ihmo, misschien dat dit voor meer grote steden een optie kan zijn. Betaalbaar parkeren + auto's weren uit de binnenstad terwijl mensen nog steeds je stad kunnen bezoeken met de bak.
Je parkeert bij rai, pakt de metro naar het centrum, loopt een rondje. Pakt de metro in het centrum terug naar rai, scan je OV bij de parkeer atuomaat en als je laatste check in in het centrum was betaal je maar 1 euro.
Top initiatief ihmo, misschien dat dit voor meer grote steden een optie kan zijn. Betaalbaar parkeren + auto's weren uit de binnenstad terwijl mensen nog steeds je stad kunnen bezoeken met de bak.
den haag en volgens mij ook rotterdam hebben dit ook; werkt prima iddtwerk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:52:
Een positief bericht in dit (vooral) negatieve topic. Parkeren is meestal hartstikke duur, maar Amsterdam heeft ihmo een vrij goed alternatief. Aan de randen van de ring zijn er Parkeren + Reizen parkeer garages, waar je voor 1 euro voor max 24 uur kan parkeren als je vanaf daar vervolgens met het openbaar vervoer het centrum bezoekt.
Arnhem heeft dit al minimaal 8 jaar. Parkeren bij het Gelredome en dan met de bus naar de binnenstad.twerk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:52:
Edit: Voor zover ik weet niet echt een succes trouwens. Mensen willen toch graag vlak bij de winkels parkeren ook al kost ze dat een stuk meer.
Trouwens genoeg steden die het hebben: https://www.transferiumparkeren.nl/
[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 25-06-2019 01:12 ]
Ik denk wel dat er een tijd komt dat de webshops zoals we die nu kennen ook in de verdrukking zullen komen.
Wat als AI slim genoeg wordt om te voorspellen wat we nodig hebben?
Misschien niet voor de volle 100% maar als het voor pakweg 80% lukt, wie zal dan nog de moeite doen om te zoeken en afrekenen op een webshop? Behalve dan voor heel specifieke zaken, net zoals we voor sommige dingen ook nog naar een fysieke winkel blijven gaan.
Wat als AI slim genoeg wordt om te voorspellen wat we nodig hebben?
Misschien niet voor de volle 100% maar als het voor pakweg 80% lukt, wie zal dan nog de moeite doen om te zoeken en afrekenen op een webshop? Behalve dan voor heel specifieke zaken, net zoals we voor sommige dingen ook nog naar een fysieke winkel blijven gaan.
Je ziet de nieuwste trend al, webmonopolisten. De tijd dat iedere winkel zijn aanbod ook online aan de man kon brengen als uitbreiding van de verkoopkanalen is over. Nu zijn het in NL nog BOL, Coolblue en een paar semi grote shops die meer en meer de complete markt gaan domineren. Straks klappen daar Amazon en eventueel Alibaba finaal overheen.Wozmro schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 06:57:
Ik denk wel dat er een tijd komt dat de webshops zoals we die nu kennen ook in de verdrukking zullen komen.
alles kan off-topic
Ik verbaas me eerder dat winkels standaard open zijn van 9 tot 5 of 6. Precies het moment van de dag dat de meeste mensen in Nederland werken. Vraag me altijd af hoeveel mensen op een doordeweekse ochtend nou kleding gaan shoppen. Lijkt mij veel efficienter qua loonkosten en dergelijken om elke dag open te zijn van 4 tot 8 oid.Hahn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:07:
[...]
Het gros van de winkels gaat al sinds jaar en dag om 09:30 open. En online had je natuurlijk ook niet voor 09:30 die kabel in je handen gehad
Nou dag he
Verwijderd
Gemeentes willen vaak niet langere openingstijden. Koopavonden blijven al een heikel punt voor veel gemeentes.Anatidae schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:50:
[...]
Ik verbaas me eerder dat winkels standaard open zijn van 9 tot 5 of 6. Precies het moment van de dag dat de meeste mensen in Nederland werken. Vraag me altijd af hoeveel mensen op een doordeweekse ochtend nou kleding gaan shoppen. Lijkt mij veel efficienter qua loonkosten en dergelijken om elke dag open te zijn van 4 tot 8 oid.
Daarnaast gelden er vaak avondtoeslagen of verplichte eetpauze als je medewerkers tot 7 of 8 laat werken.
5 tot 7 is een beetje een dood punt vaak ook omdat mensen uit werk komen en moeten eten. Als je daarna nog even de stad in wil moet je je haasten als het maar tot 8 uur open is.
Gemeentes willen ook een 'levendig' centrum, zonder legen winkelpanden. Ik vermoed dat een kledingzaak die b.v. van 13:00 tot 21:00 open is, het beter zal doen dan een die traditionele tijden aanhoud. Meer als een vermoeden is het niet, ik kan er helemaal naast zitten.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:12:
[...]
Gemeentes willen vaak niet langere openingstijden. Koopavonden blijven al een heikel punt voor veel gemeentes.
Precies de reden dat ik vanuit mijn werk direct boodschappen ging doen. Lekker rustig en eten doe ik daarna wel. Uiteindelijk ben ik dan sneller dan eerst naar huis, eten en dan weer het huis uit om haastig boodschappen te gaan doenVerwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:12:
[...]
5 tot 7 is een beetje een dood punt vaak ook omdat mensen uit werk komen en moeten eten. Als je daarna nog even de stad in wil moet je je haasten als het maar tot 8 uur open is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Gemeentes willen ook een leefbaar centrum zonder geluidsoverlast klachten van inwonende.Eddye schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:19:
[...]
Gemeentes willen ook een 'levendig' centrum, zonder legen winkelpanden. Ik vermoed dat een kledingzaak die b.v. van 13:00 tot 21:00 open is, het beter zal doen dan een die traditionele tijden aanhoud. Meer als een vermoeden is het niet, ik kan er helemaal naast zitten.
Gemeentes willen ook een keer de straten kunnen vegen als de winkels dicht zijn. Dat kost personeel wat goedkoper is in te zetten vroeg in de avond in plaats van na sluit.
Sommige ondernemers hebben misschien prima klandizie in de ochtend. Die willen helemaal niet later open gaan, of langer open zijn op een dag. Dan krijg je weer strijd in de ondernemersverenigingen.
Het lijkt altijd zo makkelijk vanaf de zijlijn. Als gemeente X willen moeten ze gewoon Y doen. Alsof er maar een variabele is.
Ik weet niet wat je onder zijlijn verstaat, maar als centrum bewoner heb ik misschien iets andere gedachten bij een leuk centrum. En dat is o.a. gevulde winkelpanden. Als je je stoort aan geluidsoverlast, moet je niet in een centrum gaan wonen. Daarnaast heb je 's avonds meer 'last' van je buren als van een centrumbezoeker.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:23:
[...]
Gemeentes willen ook een leefbaar centrum zonder geluidsoverlast klachten van inwonende.
Gemeentes willen ook een keer de straten kunnen vegen als de winkels dicht zijn. Dat kost personeel wat goedkoper is in te zetten vroeg in de avond in plaats van na sluit.
Sommige ondernemers hebben misschien prima klandizie in de ochtend. Die willen helemaal niet later open gaan, of langer open zijn op een dag. Dan krijg je weer strijd in de ondernemersverenigingen.
Het lijkt altijd zo makkelijk vanaf de zijlijn. Als gemeente X willen moeten ze gewoon Y doen. Alsof er maar een variabele is.
Wat betreft straten vegen, je kan ook gewoon de volgende dag voor opening vegen, en als de meeste winkels later open zijn, heef ook niemand daar last van.
Verwijderd
Ik woon ook in een centrumEddye schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:33:
[...]
Ik weet niet wat je onder zijlijn verstaat, maar als centrum bewoner heb ik misschien iets andere gedachten bij een leuk centrum. En dat is o.a. gevulde winkelpanden. Als je je stoort aan geluidsoverlast, moet je niet in een centrum gaan wonen. Daarnaast heb je 's avonds meer 'last' van je buren als van een centrumbezoeker.
Wat betreft straten vegen, je kan ook gewoon de volgende dag voor opening vegen, en als de meeste winkels later open zijn, heef ook niemand daar last van.
Dat jij niks om geluidsoverlast geeft wil niet zeggen dat je buren dat ook vinden. Het argument "dan moet je maar niet in een centrum gaan wonen" is zo'n ongelooflijke onzin overigens, enige overlast moet je accepteren maar het vermijdbare mag gewoon opgelost worden. Jij vind het misschien prima dat de veegwagens 's ochtends vroeg langs komen en er de hele avond zooi op straat ligt, je buurman schrijft misschien boze brieven erover.
Mijn punt was dat gemeenten meer belangen hebben dan er hier in het topic geschetst worden. Iedere avond koopavond heeft ook zijn nadelen. Dat jij die niet ervaart wil niet zeggen dat de ondernemers of je medebewoners dat niet hebben.
IMHO is de huidige winkeltijdenwet niet meer van deze tijd, net als de AVP in sommige gemeentes welke zondagsopenstelling verbied.
Willen ook de kleinere fysieke winkels kunnen overleven dan moet je de ondernemer gewoon de vrijheid geven om te kunnen ondernemen en die winkel rendabel te houden. Als hij dan door een gemeente wordt verplicht om 30 vaste uren per week open te zijn omdat de gemeente een "levendig" centrum wil dan gaat die gemeente daar ook maar voor betalen.
Kleine winkeliers worden al hard genoeg gepakt door gemeentes met belachelijke tarieven voor reclame en precario belastingen en verhoogde OZB tarieven voor winkelpanden.
Ik zie best in dat een ondernemer met één of enkele kledingwinkels bijvoorbeeld liever elke dag van 15:00 - 21:00 open is en dan 's ochtends de tijd heeft om zijn webshop te runnen en pakketjes in te pakken. Dan kan je ook veel makkelijker online met fysiek combineren. Misschien wil die winkelier wel alleen wo t/m zondag open zijn, moet hij toch lekker zelf weten.
Willen ook de kleinere fysieke winkels kunnen overleven dan moet je de ondernemer gewoon de vrijheid geven om te kunnen ondernemen en die winkel rendabel te houden. Als hij dan door een gemeente wordt verplicht om 30 vaste uren per week open te zijn omdat de gemeente een "levendig" centrum wil dan gaat die gemeente daar ook maar voor betalen.
Kleine winkeliers worden al hard genoeg gepakt door gemeentes met belachelijke tarieven voor reclame en precario belastingen en verhoogde OZB tarieven voor winkelpanden.
Ik zie best in dat een ondernemer met één of enkele kledingwinkels bijvoorbeeld liever elke dag van 15:00 - 21:00 open is en dan 's ochtends de tijd heeft om zijn webshop te runnen en pakketjes in te pakken. Dan kan je ook veel makkelijker online met fysiek combineren. Misschien wil die winkelier wel alleen wo t/m zondag open zijn, moet hij toch lekker zelf weten.
HD4Life @ Full-HD
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels