Metro2002 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:45:
[...]
Mensen willen nu eenmaal de keuze hebben om met de auto te gaan en het is overduidelijk in de cijfers te zien dat mensen domweg wegblijven of korter winkelen als er minder parkeergelegenheid is en er hoge parkeertarieven gehanteerd worden.
Het is overduidelijk in de cijfers te zien dat er een verschil is tussen werkelijkheid en perceptie als het gaat om spendeergedrag van automobilisten. Uit onderzoek na onderzoek blijkt dat fietsers meer uitgeven bij lokale winkels ondanks dat de winkeliers dat zelf anders inschatten. Logisch ook; die fietsers zijn geen vermogen kwijt aan de auto.
Als ik een broek nodig heb, ga ik een broek halen. Als het hard regent; prima, dan hoef ik niet in de rij te staan.
(en OV naar het centrum bestaat bij ons alleen uit een bus waar ik eerst een OV kaart van 7,50 voor moet kopen ergens) . Dan rij ik met de auto naar een andere stad met gratis parkeren of ik bestel er eentje online.
En die 65 inch televisie neem jij natuurlijk ook gewoon even mee op de fiets....
Tuurlijk, want naar een andere stad rijden kost geen 7,50. Verder is het onzin; je kunt ook gewoon in de bus een kaartje kopen.
Voor hele grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam valt er nog wat te zeggen voor je stelling maar ook daar vergeet je even dat er ook mensen zijn die niet even op de fiets kunnen springen of met het OV kunnen omdat ze bv evenwichtsstoornissen hebben of niet goed kunnen lopen / fietsen. Die zijn op de auto aangewezen.
Daarvoor bestaan Canta's en driewielfietsen; die je overal gratis kunt parkeren.
Ook gaat lang niet iedereen alleen maar even 'funshoppen' want om de een of andere reden moeten grote ziekenhuizen ook altijd pal midden in een grote stad zitten met duur betaald parkeren terwijl je vaak geen keuze hebt.
Goed voorbeeld is mijn schoonpa met zware diabetes (tenen afgezet, bijna blind, evenwichtsproblemen, aan de dialyse), daar is het al een hele afstand om van de voordeur naar de auto te lopen laat staan dat die met het het OV kan. Die MOET dus met de auto naar bv het oogziekenhuis en ziekenhuis gebracht worden, en nog regelmatig ook (minstens elke 2 weken). Daar kiezen we niet voor en we kiezen er ook niet voor dat die midden in het centrum van Rotterdam zit maar we gaan wel ongeveer failliet aan de parkeerkosten.
Ja, dat is inderdaad wel een issue. Hier ook; het ziekenhuis spendeerd tonnen per jaar aan het subsidiëren van de parkeertarieven. Verder perfect bereikbaar vanuit de hele regio per trein en bus.
Als de driekwart die prima op de fiets kan, dat ook gaat doen, is het parkeerprobleem ook per direct opgelost.
Hoeveel belastinggeld mogen die garages kosten? Er wordt nu al kruiwagens vol belastinggeld bijgelegd op parkeergarages.
Helemaal mee eens.
Ik zie hier meubelboulevards met een gigantische baal leegstand, naast de afrit, met gratis parkeren.
Daar doen mensen de boodschappen, halen ze de tegels voor in de tuin, kopen ze kleding etc en als ze gezellig willen winkelen in de stad dan rijden ze naar een grote parkeergarage met normale parkeertarieven aan de rand van het centrum en lopen ze of gaan ze met het OV het laatste stukje naar het centrum.
Daar is het centrum dus een heel stuk autoluwer dan hier en zitten er cafeetjes, boetiekjes, souvenierwinkels, kunstateliers etc. en is er genoeg plaats voor groen omdat er minder parkeerplaatsen nodig zijn.
Aangenaam dus!
Juist; want geen auto's. In feite ben je het dus gewoon met me eens.
Hier zit overal de C&A, de wibra, de hema, AH etc. Overal hetzelfde en je moet áltijd naar een centrum toe. Het is niet voor niks dat mensen vaak naar woonboulevards en de ikea gaan als het slecht weer is. Daar kun je immers met de auto heen.
Ik zie vooral veel mensen op 2e feestdagen naar de meubelboulevard gaan, meestal tot grote tegenzin van de papa..
Wat is normaal?
Heleboel plekken is dat er al.
Zie leegstaande meubelboulevards
Gebeurd reeds, zie Arnhem. Vraag is wel; hoeveel belastinggeld wil je verbrassen zodat mensen hun oversized koekblik kunnen stallen op publiek terrein?
Juist; want zoals het nu in Amsterdam is, kun je voor een habbekrats je auto op straat stallen, maar als je zegt; ik hoef geen auto, ik wil daar een moestuin beginnen... nee.. dat mag niet.
Gomez12 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:29:
[...]
Tja, door mensen zoals jij bestaan veel centra nu vooral uit belwinkels en patatzaken/shoarmatenten.
Dat zijn spullen die je op de fiets en/of het OV kan meenemen...
Zoals Metro2002 al zegt is het veel complexer.
Nee hoor, ik bak m'n patat thuis. In rundvet. Want tegenwoordig is in rundvet gebakken patat nergens meer te koop in de stad.
De voornaamste redenen dat ik niet vaak in het centrum kom zijn
1) auto's in combinatie met fietsonvriendelijkheid
2) gedrag van automobilisten; roken
3) wat ik wil kopen hebben ze toch nergens
Verder inderdaad bijna alles per fiets; kratten, Systainers, stofzuigers; buizen. Groot plaatmateriaal dan wel lopend; dat past toch niet fatsoenlijk in de auto. Kleine plaatjes gewoon onder de arm op de fiets.
Alleen m'n ligfiets ging per auto
[
Voor 0% gewijzigd door
Ramzzz op 17-04-2019 23:31
. Reden: Haakje [ -> ] van quote. ;) ]