De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 49 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
President schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:23:
Nee, maar als de keten failliet gaat dan krijgen ze helemaal niks binnen... Dat is de grap van het geheel, ben benieuwd hoe de verhuurders dit gaan aanpakken
Gaat lagere huur en minder vierkante meters het probleem oplossen? Hooguit uitstel van executie, de mensen moeten nog steeds je winkel in komen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
hoevenpe schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:59:
[...]

Gaat lagere huur en minder vierkante meters het probleem oplossen? Hooguit uitstel van executie, de mensen moeten nog steeds je winkel in komen...
Dat is inderdaad afwegen voor de verhuurder. Die heeft toch geld in het pand gestoken voor aanpassingen. De vraag is dan wat meer oplevert:
- nog 2 jaar doorgaan zoals nu, dan faillissement en dan wachten op nieuwe huurders
- lagere huur en dan nog mogelijk jaren extra huur ontvangen

Lijkt mij voor verhuurders ook waardeloos, zijn geen panden welke je makkelijk en snel weer vol hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:59:
[...]

met genoeg lagere huur en een kleine wijziging in beleid (minder personeel, dat is namelijk altijd grote kostenpost) is het wellicht wel mogelijk de prijzen aantrekkelijker te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
Misschien moet de overheid een keer wat doen en de parkeertarieven bij winkelgebied drastisch naar beneden bijstellen. Ik hoor steeds vaker het argument dat het gezellig naar de stad gaan voor mensen uit omliggende dorpen er wel af is, als je per 20 minuten weer X euro ziet verdwijnen. Voorheen gingen dit soort mensen nog weleens een dagje naar de stad (en dan kochten ze altijd meer in de impuls en even lekker lunchen etc.), nu hebben ze geen zin om een lunchbedrag aan parkeergeld af te tikken aan het einde van de dag.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:57
Jumpman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:18:
Misschien moet de overheid een keer wat doen en de parkeertarieven bij winkelgebied drastisch naar beneden bijstellen. Ik hoor steeds vaker het argument dat het gezellig naar de stad gaan voor mensen uit omliggende dorpen er wel af is, als je per 20 minuten weer X euro ziet verdwijnen. Voorheen gingen dit soort mensen nog weleens een dagje naar de stad (en dan kochten ze altijd meer in de impuls en even lekker lunchen etc.), nu hebben ze geen zin om een lunchbedrag aan parkeergeld af te tikken aan het einde van de dag.
Daarom vind ik het zo heerlijk om in de stad te wonen. 4 euro parkeervergunning per maand i.p.v. 2,20 per uur :P

Er is hier trouwens afgelopen week een nieuwe Blokker vestiging geopend. Vind het heeeel bijzonder. 8)7

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Jumpman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:18:
Misschien moet de overheid een keer wat doen en de parkeertarieven bij winkelgebied drastisch naar beneden bijstellen.
Of misschien moeten de winkeliers (cq uitbaters van een winkelcentrum) dat zelf doen. Parkeren is dure ruimte die gebruikt wordt. Het is niet per definitie de overheid die daar voor moet opdraaien.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Parkeertarieven zijn vaak bepaald door de gemeente. De afgelopen jaren heeft de overheid steeds meer taken afgestoten richting diezelfde gemeentes. Die hebben dus meer geld nodig...wat dus resulteert in onder andere hogere parkeertarieven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

franssie

Save the albatross

President schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:23:
[...]

Nee, maar als de keten failliet gaat dan krijgen ze helemaal niks binnen... Dat is de grap van het geheel, ben benieuwd hoe de verhuurders dit gaan aanpakken
Waar ik begreep is dat de garanties voor de huur door de moedermaatschappij zijn afgegeven. Als Hudson Nederland failliet gaat blijven die garanties intact. Hoe groot de garanties zijn, drie maanden oud langer is niet zo te zeggen maar het zal niet de volle twintig jaar van het huurcontract zijn.

Dus uiteindelijk gaat de verhuurder erop achteruit, maar vastgoed is een wereld op zich voor wat betreft financieringen dus zo maar meegaan in een huurverlaging kan ook weer problemen geven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:12

VHS

Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:57:
[...]

Nee, zo werkt dat in vastgoedland niet. De waarde van de panden wordt bepaald aan de hand van de totaal haalbare huurinkomsten. Verlaag je die, dan wordt het pand dus minder waard en dan krijg je problemen met je geldschieters.
Ik ben benieuwd wat een leegstaand pand waard is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:16
VHS schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:56:
[...]

Zoveel als de laatste huurprijs die ervoor betaald is.

Het is inderdaad aardig schizofreen, zeker in de huidige tijd. Maar zo werkt het wel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op zondag 14 april 2019 @ 07:59:
[...]

Zoveel als de laatste huurprijs die ervoor betaald is.

Het is inderdaad aardig schizofreen, zeker in de huidige tijd. Maar zo werkt het wel.
Het gaat erom of er nog huurverplichtingen liggen of niet. Een pand met huurders is meer waard dan een pand zonder. Substantieel meer waard. Weet je dat een huurder potentieel onder die verplicht uit kan door faillissement dan drukt dat de prijs ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Het is niet alleen huur, maar ook aanloopperiodes huurvrij of korting en investeringen van de vastgoedeigenaar. En dan doodleuk vragen of de huur wat minder kan. Als de garanties nog in Canada liggen, dan zou ik als vastgoedeigenaar ook niet bewegen. Ze hebben net van alles voor HB verbouwd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
VHS schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:56:
[...]

Vaak heeft de vastgoed eigenaar geen direct probleem met leegstand.
Dat komt omdat in winkelcentra die recent gebouwd zijn er meestal woningen bovenop zitten.

De marge op deze woningen was dusdanig dat de panden eigenlijk al betaalt zijn. Gevolg winkelverhuur is bijna pure winst. Echter de panden staan wel met waarde in boeken wat noodzakelijk is voor de vastgoedeigenaar om nieuwe projecten te kunnen financieren.
Een verlaging van de huur betekent een afwaardering van waarde gevolg geen nieuwe bouwprojecten kunnen financieren bij de banken gevolg de vastgoedeigenaar gaat over de kop.
Als het leeg staat blijft de waarde van het pand voorlopig gelijk op de balans alleen de huurinkomsten missen maar dat is te overzien op de balans.

Dit is precies dezelfde reden waarom er ondanks leegstand toch nieuwe kantoren worden gebouwd. Terwijl een kantoor wat meer dan vijf jaar leegstaat in praktijk onverhuurbaar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:11:
[...]
Een verlaging van de huur betekent een afwaardering van waarde gevolg geen nieuwe bouwprojecten kunnen financieren bij de banken gevolg de vastgoedeigenaar gaat over de kop.
Als het leeg staat blijft de waarde van het pand voorlopig gelijk op de balans alleen de huurinkomsten missen maar dat is te overzien op de balans.
Hier zouden dus betere accountancy regels voor moeten komen. Er ontstaat onnodig veel leegstand, zowel in retail als in kantoren, omdat de panden feitelijk overgewaardeerd zijn in de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

Maar eigenlijk kunnen we dus concluderen dat de vastgoedmarkt mede schuldige is aan het faillisement van veel winkels?

Wat betreft parkeertarieven werd hier ook wel een punt aangetipt, als dat de enige manier moet zijn om de begroting te dichten, heb je het ook niet helemaal begrepen. Daarbij is het gros van de parkeergarages in handen van Q-Park, daar heeft de gemeente niet heel veel inkomsten van. Ik zie juist dat het op plaatsen waar gratis (of voor een acceptabel vast tarief voor de hele dag) parkeren is wel echt stervensdruk is in de winkels.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Het faillissement van veel winkels heeft verschillende oorzaken, maar de vastgoed/verhuurmarkt is heel vaak één van de oorzaken inderdaad.

Daarnaast zijn vastgoed organisatie en woningcorporaties bijzondere takken van sport qua financiële verslaggeving. Het gaat om gigantische bedragen, financieringen en vastgoedportefeuilles dus "even" iets afwaarderen kan hele grote gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dennism schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:09:
[...]
Kleding en wonen volgens mij.
En geurkaarsen.... heel veel geurkaarsen met geuren waarvan je het bestaan niet vermoedde. Ze kosten wel EUR 44,95.

YouTube: Ronald Goedemondt - Sissy Boy (Binnen De Lijntjes)

:)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 21:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Cobb schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:29:
Parkeertarieven zijn vaak bepaald door de gemeente. De afgelopen jaren heeft de overheid steeds meer taken afgestoten richting diezelfde gemeentes. Die hebben dus meer geld nodig...wat dus resulteert in onder andere hogere parkeertarieven.
Parkeerprijzen hoeft niet per definitie een probleem te zijn; het is ook een kwestie van gemak en hun eigen keuze om te parkeren in het centrum. Je kunt niet de gemeente/overheid de schuld geven van de steeds hoger wordende grondprijs vanuit het aspect vraag en aanbod en dat ze daar hun parkeerprijzen op baseren.

Grond(prijs) en daardoor tijden op parkeerplaatsen en-of Parkeergarages zijn simpelweg duurder in het centrum terwijl de meeste steden ook betaalbare (zo niet gratis) parkeerplaatsen en-of P+R mogelijkheden hebben net buiten het centrum.

Maar ja, mensen willen binnen 30 seconden in de stad zijn en hebben geen interesse in 10 minuten wandelen of 15 minuten met het OV. Voor dat gemak moet je gewoon betalen en ja, dan betaal je de hoofdprijs.

In Zwolle is een QPark op welgeteld 30 seconden van het centrum (Maagjesbolwerk) en dat heeft een dagtarief van maximaal € 16,50. Aan de overkant bij de Pathé is een nieuwe parkeergarage met een dagtarief van maximaal € 17,40 en deze maximale tarief wordt gehanteerd bij andere parkeergarages.

Als je parkeert (achter) bij Hedon of bij de Schutteveartkade bijvoorbeeld, ben je welgeteld 2 minuten langer onderweg naar het centrum, maar betaal je max 9 euro voor een volledige dag icm de Parkmobile applicatie..

Amsterdam is helemaal super, gewoon parkeren bij P+R Zeeburg, OV kaartjes er uittrekken (kost je 5 euro voor 2 kaartjes voor 2 personen op basis van heenreis voor gebruik van 1 uur en terugreis van 1 uur) om na je bezoek uit Amsterdam voor 6 euro incl. de OV-kaartjes te vertrekken. Enige nadeel, het kost je 15 minuten extra naar het CS....

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

leonbong schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:11:
[...]

Dit is precies dezelfde reden waarom er ondanks leegstand toch nieuwe kantoren worden gebouwd. Terwijl een kantoor wat meer dan vijf jaar leegstaat in praktijk onverhuurbaar is geworden.
Dat klinkt als een klassieke bubbel. Bijbouwen zodat de boeken er goed uitzien terwijl de molensteen om je nek steeds groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:45
Probleem is ook dat veel pensioenfondsen ook eens flink in deze vastgoedmarkt zitten met hun financieringen. Kortom, als ze daadwerkelijk gaan afwaarderen door de lagere huurinkomsten dan zal ook jij dat gaan merken in je knip. (als er tegen die tijd nog pensioenen bestaan ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

nwagenaar schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:59:
[...]

Als je parkeert (achter) bij Hedon of bij de Schutteveartkade bijvoorbeeld, ben je welgeteld 2 minuten langer onderweg naar het centrum, maar betaal je max 9 euro voor een volledige dag icm de Parkmobile applicatie..
9 euro vind ik nog steeds achterlijk veel voor een dagje parkeren. Dus of het nu 9 euro of 17 euro is, die 9 euro is al voorbij die drempel. Als ik bijvoorbeeld kijk bij het Outlet Center in Roermond, dan is het tarief 3 euro voor de hele dag, kijk, dat is acceptabel. Dat zorgt er ook voor dat mensen die de binnenstad willen bezoeken, vaak de auto daar ook neerzetten. Die 3 euro ben je na iets meer dan een uurtje in de Q-Park garage ook al kwijt. Mijn inschatting is dat maximaal 5 euro nog acceptabel is, alles daarboven is duur en dan maakt het al niet heel veel meer uit of het nu 10 euro of 15 euro is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
nwagenaar schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:59:
[...]

Parkeerprijzen hoeft niet per definitie een probleem te zijn; het is ook een kwestie van gemak en hun eigen keuze om te parkeren in het centrum. Je kunt niet de gemeente/overheid de schuld geven van de steeds hoger wordende grondprijs vanuit het aspect vraag en aanbod en dat ze daar hun parkeerprijzen op baseren.

Grond(prijs) en daardoor tijden op parkeerplaatsen en-of Parkeergarages zijn simpelweg duurder in het centrum terwijl de meeste steden ook betaalbare (zo niet gratis) parkeerplaatsen en-of P+R mogelijkheden hebben net buiten het centrum.

Maar ja, mensen willen binnen 30 seconden in de stad zijn en hebben geen interesse in 10 minuten wandelen of 15 minuten met het OV. Voor dat gemak moet je gewoon betalen en ja, dan betaal je de hoofdprijs.

In Zwolle is een QPark op welgeteld 30 seconden van het centrum (Maagjesbolwerk) en dat heeft een dagtarief van maximaal € 16,50. Aan de overkant bij de Pathé is een nieuwe parkeergarage met een dagtarief van maximaal € 17,40 en deze maximale tarief wordt gehanteerd bij andere parkeergarages.

Amsterdam is helemaal super, gewoon parkeren bij P+R Zeeburg, OV kaartjes er uittrekken (kost je 5 euro voor 2 kaartjes voor 2 personen op basis van heenreis voor gebruik van 1 uur en terugreis van 1 uur) om na je bezoek uit Amsterdam voor 6 euro incl. de OV-kaartjes te vertrekken. Enige nadeel, het kost je 15 minuten extra naar het CS....
Daar stap je wel heel makkelijk over bezwaren heen. 15 minuten is denk ik niet van deur tot deur, maar meestal de reistijd van het OV-middel zelf. Je kan vaak die tijd verdubbelen met parkeren, kaartje kopen, naar perron/halte lopen en wachten tot er iets is. Terug ook. Eerst wachten, OV nemen en weer wandelen naar de auto. Heen en terug is dus al een uur. Ook veel 'sluipparkeren' op goedkopere plekken moet je maar net weten. Als je er niet vaak komt, ga je niet alle garages vergelijken. En als je wat meer wilt kopen? Ga je dan met 4 volle tassen, een kinderwagen en een jengelend kind weer de bus in? Dat doe je ook maar één keer.

Voor 17,40 kan je zo 40-50km rijden. Moet je eens zien waar je allemaal terecht kunt voor dat geld. Als het parkeertarief hoger ligt dan de bezorgkosten, dan kan je het al vergeten als centrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 22:37

neolite

Immer kritisch

Het is echt een dagje uit geworden voor zulke bedragen. Je kunt stellen dat met 17,40 aan parkeerkosten en evt. bijkomende benzinekosten je het voor de prijs niet hoeft te doen. Dan is online winkelen op prijs gewoon veel aantrekkelijker. Dus moet het echt een meerwaarde bieden voor mij wil ik met de auto naar de stad gaan, en die zie ik gewoon steeds minder.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Komen jullie toch gewoon lekker winkelen in Kleve (*PLUG*)

Alles goedkoper door de lagere BTW (19 vs 21% en 7 vs 9%)

Niet de grote Nederlandse ketens, goedkoop tanken en je alcohol inslaan, en het parkeren kost 60 cent per uur. En ze spreken je gewoon in het Nederlands aan, nog makkelijker.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:57
neolite schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:34:
Het is echt een dagje uit geworden voor zulke bedragen. Je kunt stellen dat met 17,40 aan parkeerkosten en evt. bijkomende benzinekosten je het voor de prijs niet hoeft te doen. Dan is online winkelen op prijs gewoon veel aantrekkelijker. Dus moet het echt een meerwaarde bieden voor mij wil ik met de auto naar de stad gaan, en die zie ik gewoon steeds minder.
Klopt en daarom is het juist noodzaak dat winkeliers van winkelen dus meer een beleving maken, dat het echt een dagje uit wordt i.p.v. noodzakelijk kwaad. Dan zijn namelijk die extra kosten niet zo erg.

Met name de outletcenters spelen daar erg op in. Die zorgen voor aantrekkelijke horeca in de buurt, evenementen, modeshows, foodtrucks, etc. Om er gewoon een gezellig dagje uit van te maken. In andere sectoren doet bijvoorbeeld Stassen Hifi dat ook erg goed met hun "luisterkasteel" mensen uit het hele land komen daarvoor naar Limburg.

Pragmatisch een boodschap doen in "de stad" is er inderdaad niet meer bij. De benzinekosten/parkeergelden zijn dan vaak een veelvoud van wat een product kost en dan bestel je natuurlijk altijd online. Met name de middelgrote steden met tussen de 50k -100k inwoners zullen hier heel erg lastig krijgen. Geen beleving in het centrum, maar wel parkeerkosten etc. dan komt daar gewoon niemand meer. Mensen gaan dan nog naar de supermarkt en de Action bij hun in de wijk / het dorp waar je wel gratis parkeert en voor de rest trekken ze een aantal dagen per jaar naar die belevingscentra.

Het wordt hoogtijd dat gemeentes de ruimtelijke indeling in deze centra gewoon gaan aanpassen. Veel minder winkeloppervlak maar wel meer appartementen een een grote supermarkt in het centrum.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SkiFan schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:44:

Niet de grote Nederlandse ketens, goedkoop tanken en je alcohol inslaan, en het parkeren kost 60 cent per uur. En ze spreken je gewoon in het Nederlands aan, nog makkelijker.
Maar 111 minuten/160 km enkele reis. :X Voor benzine hoef ik het niet te doen (tankpas), dus vier uur in de auto? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 07-10 22:37

neolite

Immer kritisch

Winkelen in de binnenstad is wat mij betreft een achterhaald concept. Steden zijn overvol, bevoorrading van winkels zorgt voor grote problemen en de vaste lasten blijven stijgen. Een supermarkt en wat algemene winkels zoals een Hema, Action e.d. zijn prima voor de bewoners van de stad, maar die tientallen kledingwinkels kunnen ook prima buiten de stad.

Door het winkelen in "outlet"centra buiten de stad plaats te laten vinden kan je de toestroom beter controleren, op prijs kan een winkel beter concurreren met een online verkoper en je hebt alle ruimte om een unieke beleving te creëren.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

SkiFan schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:44:

SB58 ftw ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Drank is echt niet meer in duitsland zo goedkoop, dat is echt een fabel. ja de goedkope C-merk rommel van de Aldi/Lidl wel maar voor de rest ben ik bij drankdozijn op z'n minst net zo duur uit. En dan krijg je het nog thuisbezorgd ook. En je hoeft er niet uren voor in de auto te zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 15-04-2019 13:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
neolite schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:20:
Winkelen in de binnenstad is wat mij betreft een achterhaald concept. Steden zijn overvol, bevoorrading van winkels zorgt voor grote problemen en de vaste lasten blijven stijgen. Een supermarkt en wat algemene winkels zoals een Hema, Action e.d. zijn prima voor de bewoners van de stad, maar die tientallen kledingwinkels kunnen ook prima buiten de stad.

Door het winkelen in "outlet"centra buiten de stad plaats te laten vinden kan je de toestroom beter controleren, op prijs kan een winkel beter concurreren met een online verkoper en je hebt alle ruimte om een unieke beleving te creëren.
Winkels/handel zijn vanoudsher het bestaansrecht van steden, niet andersom. Daarom is het zo krom dat gemeentes het winkelen, en met name het winkelen door mensen uit de regio, zo afstraffen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Ankona schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:30:
[...]

Winkels/handel zijn vanoudsher het bestaansrecht van steden, niet andersom. Daarom is het zo krom dat gemeentes het winkelen, en met name het winkelen door mensen uit de regio, zo afstraffen.
Dat is wel heel nauw bekeken. Het bestaansrecht van steden is dat het een efficiënte vorm van samenleven is die niche voorzieningen en activiteiten mogelijk maakt die alleen kunnen bestaan bij een bepaalde dichtheid van consumenten rondom die voorzieningen. De rol van winkels is daar slechts een klein facet in. Net als dat verkeer van buiten een facet is. Die kan je prima tegen elkaar afwegen zonder over afstraffen te spreken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Gunner schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:29:
Drank is echt niet meer in duitsland zo goedkoop, dat is echt een fabel. ja de goedkope C-merk rommel van de Aldi/Lidl wel maar voor de rest ben ik bij drankdozijn op z'n minst net zo duur uit. En dan krijg je het nog thuisbezorgd ook. En je hoeft er niet uren voor in de auto te zitten.
Ik drink nogal veel cola, dus die ga ik altijd halen in Duitsland. De helft goedkoper ongeveer voor Coca Cola. En uren in de auto? Wat dacht je van 10 minuten terwijl je meteen nog even gaat tanken en naar de DM gaat voor de drogisterij-artikelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Metalfreak op 15-04-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46

vectormatic

Warlock of the doorlock

Metalfreak schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
[...]

Ik drink nogal veel cola, dus die ga ik altijd halen in Duitsland. De helft goedkoper ongeveer voor Coca Cola. En uren in de auto? Wat dacht je van 10 minuten terwijl je meteen nog even gaat tanken en naar de DM gaat voor de drogisterij-artikelen?
Niet iedereen woont aan de grens, Emmerich/Kleve is voor mij allebei pakweg 5 kwartier rijden, kost me ook minstens drie tientjes benzine.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

vectormatic schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:32:
[...]

Niet iedereen woont aan de grens, Emmerich/Kleve is voor mij allebei pakweg 5 kwartier rijden, kost me ook minstens drie tientjes benzine.
Dat begrijp ik, maar dan begrijp je natuurlijk ook dat het net zo zinloos is om te beweren dat je uren in de auto moet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik snap zijn reactie wel, de Duitsland-optie wordt door grensbewoners wel iets te makkelijk geopperd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:44:
Ik snap zijn reactie wel, de Duitsland-optie wordt door grensbewoners wel iets te makkelijk geopperd. ;)
Weten jullie ook eens hoe dat voelt als het gaat om de Randstad met bijvoorbeeld bruikbaar OV en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Metalfreak schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:49:
[...]

Weten jullie ook eens hoe dat voelt als het gaat om de Randstad met bijvoorbeeld bruikbaar OV en dergelijke.
Dat doe ik niet, dus het is flauw om dat in dit geval voor mijn voeten te gooien. Maar goed, om jou te plezieren; IK ga daar niet uren voor in de auto zitten. Maar goed, m'n schoonouders wonen aan de grens en elke keer als ik daar heel sporadisch de grens over duik vind ik het nogal overtrokken al die voordeeltjes. Tanken doe ik daar sowieso niet bij de witte pompjes die ik tegenkom.

offtopic:
ben jij trouwens dezelfde metalfreak die vanmorgen op een ander forum suggereerde dat ik gehandicapt was terwijl ik een doodnormale vraag aan je stelde? :S zo ja was dat niet zo sjiek van je.

offtopic:
Goed, het feit dat je er niet op reageert is veelzeggend

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 16-04-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:15:
[...]

Maar 111 minuten/160 km enkele reis. :X Voor benzine hoef ik het niet te doen (tankpas), dus vier uur in de auto? :N
offtopic:
Daar is dat ding toch echt niet voor bedoeld... (8>

Ik sta regelmatig te kijken van hoe mensen daar mee omgaan - tot en met vakanties aan toe.

Afgelopen weekend nog, 2 uitwedstrijden van mijn dochter, 'even 200 km' rijden. Met mijn eigen auto, en zelf betaalde benzine.

Commentaar "hè, heb je een tankpas van de zaak of zo?" - en dan verbazing als dat niet zo is.

Carpoolen (nuttig, efficiënt) wordt vaak afgedaan als onhandig, omdat 'redenen', want tankpas, dus allemaal apart meerijden... :F

Het aantal nuttig gereden kilometers en (excessief) gebruik van auto's van de zaak voor privédoeleinden is niet echt een issue in dit land, maar zou dit i.m.h.o. best mogen zijn, lekker je CO2-footprint afwentelen op de werkgever... :P

Nederlandse ondernemers, middenstand, grootgrutters, winkelketens, ze hebben elkaar constant bij de strot met onderlinge prijsondermijnende trucs, grote druk op de toeleveranciers (zoals boeren, tuinders) en daardoor kwalitatief 'minder' product verkopen (boeren en tuinders zijn ook niet gek, exportproducten zijn vaak hoogwaardiger) en dan gaat de klant ook nog eens zijn geld (online) in het buitenland besteden... of bij 'supermarkten met dozen', buitenlandse ketens met zo goed als alleen maar lage prijzen als lokkertje.

Zouden de meesten - die last hebben van deze concurrentie - niet doorhebben dat een goede winkel en een solide reputatie (klantenservice snelle levering, voorraad) voor veel klanten veel belangrijker zijn dan allen lage prijzen?

De voorbeelden van bijv. CoolBlue, Bol en Bax en diverse andere webshops (en dozenschuivers!) met (toch) een goede reputatie die een redelijke disruptie in de markt veroorzaken, dat zouden toch meer zaken moeten kunnen?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
offtopic:
Secundaire arbeidsvoorwaarde ftw. Voor dat pasje betaal ik ook 22% op de waarde van de auto, dus elke ~4,5 jaar is er een volledige auto bij mijn inkomen geteld. Maar ik verbaas me wel meer over de regio-indeling bij diverse teamsporten. Er wordt maar verwacht dat ouders 'ff' 100km enkele reis met hun kroost doen. Tel daarbij op dat vroeger ook wat meer kinderen in een auto geprakt werden zonder gordel dan nu het geval is, dus met een beetje uitwedstrijd heb je zo 5 auto's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Ramzzz mijn arbeidscontract is het niet met jou eens. Daar staat specifiek in wat een acceptabele hoeveelheid privé kilometers zijn die met de auto en tankpas van de werkgever afgelegd mogen worden.

Dus wat dat betreft is er voor mij ook geen financiële incentive om niet een stuk verderop te winkelen als dat parkeerkosten bespaart. Die prive parkeerkosten krijg ik immers niet vergoed :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:35:
offtopic:
Secundaire arbeidsvoorwaarde ftw. Voor dat pasje betaal ik ook 22% op de waarde van de auto, dus elke ~4,5 jaar is er een volledige auto bij mijn inkomen geteld. Maar ik verbaas me wel meer over de regio-indeling bij diverse teamsporten. Er wordt maar verwacht dat ouders 'ff' 100km enkele reis met hun kroost doen. Tel daarbij op dat vroeger ook wat meer kinderen in een auto geprakt werden zonder gordel dan nu het geval is, dus met een beetje uitwedstrijd heb je zo 5 auto's nodig.
offtopic:
Ik mocht dus eerst naar Voorhout, en toen naar fucking Middelharnis - of all places... 8)7

Dat waren dus zo goed als de twee uitersten, op één dag

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik lees al een aantal pagina's over hoge parkeer tarieven. Als ik dit Trouw artikel mag geloven is het zelfs met een Amsterdams uurtarief niet rendabel te krijgen. Zie: https://www.trouw.nl/home...rheid-miljarden~a04b4278/ Voor mij was vroeger Utrecht echt een dagje uit met het gezin. Je eet ergens een stuk appeltaart, bekijkt nieuwe camera's en computers en haalt nog even een frietje. En als ik dan even naar Zeist ging om iets op te halen was dat op de fiets +-10km en dingen die niet op de fiets mee konden werden thuisbezorgd wat nu ook via het internet zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Ramzzz schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:38:
[...]

offtopic:
Ik mocht dus eerst naar Voorhout, en toen naar fucking Middelharnis - of all places... 8)7

Dat waren dus zo goed als de twee uitersten, op één dag
offtopic:
Grappig dat is Sommelsdijk daar moesten wij ook spelen wij vroegen ons al af waarom dat team ingedeeld was in de competitie van Brabant Oost 8)7

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
offtopic:
Niet zeuren, Heren 1 had 2x Groningen en 1x Assen in het schema toen ik nog in Almere woonde.:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:43:
offtopic:
Niet zeuren, Heren 1 had 2x Groningen en 1x Assen in het schema toen ik nog in Almere woonde.:P
offtopic:
Ik ging met waterpolo rustig uit Delft naar Amsterdam, Almere, Tilburg, Utrecht, Zeist, Enschede, etc.

Met de OV-studentenkaart, dat dan weer wel. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
offtopic:
Zolang jullie na het sporten daar niet ook gingen shoppen zie ik de relevantie voor dit draadje niet zo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:45
fotografie999 schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:42:
Ik lees al een aantal pagina's over hoge parkeer tarieven. Als ik dit Trouw artikel mag geloven is het zelfs met een Amsterdams uurtarief niet rendabel te krijgen. Zie: https://www.trouw.nl/home...rheid-miljarden~a04b4278/ Voor mij was vroeger Utrecht echt een dagje uit met het gezin. Je eet ergens een stuk appeltaart, bekijkt nieuwe camera's en computers en haalt nog even een frietje. En als ik dan even naar Zeist ging om iets op te halen was dat op de fiets +-10km en dingen die niet op de fiets mee konden werden thuisbezorgd wat nu ook via het internet zo gaat.
Tsjah, met de huidige tarieven ook wel verklaarbaar natuurlijk. Persoonlijk pak ik even de trein naar de stad, 1.5 heen en 1.5 euro terug. Daarvoor gaat die slagboom nog niet eens omhoog :) Neem daarbij nog dat het gemiddelde stadscentrum geen 1ste levensbehoefte meer is omdat je toch vrijwel alles via internet kunt laten bezorgen en voila.... Daar heb je de situatie dat een parkeerplaats gewoonweg een stuk minder waard is als 20 jaar terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
We hebben er weer eentje:
Ook modeketen Miller & Monroe redt het niet

Vidrea Retail, dat honderden failliete winkels van failliete modeketens als Witteveen, Charles Vögele en Men at Work ombouwde naar de Miller & Monroe-formule, heeft maandag uitstel van betaling aangevraagd.

De familie Hes, eigenaar van de zaken, hoopt op deze manier tijd te krijgen om samen met de bewindvoerder een oplossing te vinden voor de gerezen problemen. „Het is absoluut de bedoeling om een faillissement te voorkomen”, zegt een woordvoerder. De 300 winkels van Miller & Monroe blijven voorlopig open. Er werken ongeveer 5500 mensen.
300 winkels blijkbaar, maar nog nooit van gehoord...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Laat me raden: "warme winter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20
stylezzz schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:08:
[...]

Tsjah, met de huidige tarieven ook wel verklaarbaar natuurlijk. Persoonlijk pak ik even de trein naar de stad, 1.5 heen en 1.5 euro terug. Daarvoor gaat die slagboom nog niet eens omhoog :) Neem daarbij nog dat het gemiddelde stadscentrum geen 1ste levensbehoefte meer is omdat je toch vrijwel alles via internet kunt laten bezorgen en voila.... Daar heb je de situatie dat een parkeerplaats gewoonweg een stuk minder waard is als 20 jaar terug.
Edit: nevermind, begreep de conversatie verkeerd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 15-04-2019 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat is zo mooi van modewinkels he... Als het niet goed gaat, insert:
- warme winter
- koude winter
- te lange winter
- vroege zomer
- lange zomer
- te veel zon in de herfst dus geen zin om al de wintercollectie te kopen

Bovenstaande geldt overigens voor heel veel takken van retail, niet alleen voor mode.

Het is heel makkelijk om gegeven een conclusie, een reden te verzinnen waarom die conclusie zo is. En dat terwijl je bij succesvolle retailclub nooit hoort dat 2014 zo'n goed jaar was omdat de zomer precies op tijd begon en iedereen toen korte rokjes wilde hebben die zij toen precies genoeg hadden ingekocht. Nee, als het goed gaat dan heeft dat ineens heel andere redenen dan het weer.
Als al die retailwetenschappers precies kunnen vertellen wanneer en waarom het fout is gegaan, dan moeten ze het andersom ook kunnen doen. Dus, vraagje aan iedereen die verstand van retail heeft: Hoe moeten de seizoenen precies vallen om te zorgen voor een winstgevende winkelketen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, de afgeplakte letters van Charles Vogele en het bord opheffingsuitverkoop waren hier nog maar net van de gevel.

Iets wat niet loopt overnemen en hopen dat het wat wordt, het blijft gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:44:
Zo rekent de regering ook met hun btw verhogingen, accijnzen op brandstof en alcohol en vliegtaksen. Het zwaartepunt van de bevolking ligt in de Randstad en die gaan waarschijnlijk niet naar Duitsland rijden om aan alles goedkoper te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gunner schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:29:
De eerste fles die ik zie: Baileys van 12,95 voor 11,95. Bij Kaufland van 9,79 voor 8,79. Deze N=1 is 26% goedkoper.
Metalfreak schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
Anderhalve liter Pepsi kost in de aanbieding 49 cent bij de Oosterburen. Ik snap werkelijk niet waarom dat hier 4 keer zo veel moet kosten (zonder aanbieding) of ruim het dubbele (met "aanbieding").

Qua parkeren kan Leiden het ook leuk: ooit was er net buiten het centrum een grote 80% gevulde parkeerplaats. Daarna werd het betaald parkeren, en stond die parkeerplaats vrijwel leeg. En een paar jaar later zijn ze er woningen aan het bouwen, en ook die mensen kunnen straks niet parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30
Nope en het artikel gaat er ook wat dieper op in.
Speculaties in de media over een faillissement, de reactie daarop van leveranciers die vooruitbetaling gaan eisen en een bank die de rekening courant faciliteit opzegt. Voor je het weet zit je als bedrijf in een neerwaartse spiraal en is het heel snel einde oefening.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tja, gemeentes zien de parkeergarage als oplossing omdat men er in de begroting vanuit gaat dat men toch wel met de auto naar het centrum komt. Zo'n garage wordt er dan tegen hoge kosten neergeplempt (of ingegraven, tegenwoordig), de exploitatie wordt uitbesteed (er blijft een fooi van jouw parkeereuro over voor de gemeente zelf; de rest van de euro gaat naar de Q-Parks van deze wereld).

En toen gingen mensen opeens de binnenstad mijden, of althans er minder vaak met de auto naar toe.

Ik lees de cijfers in het artikel van Trouw dan ook als: er werd bij de besluitvorming uitgegaan van een rendement en dat wordt niet gehaald. Dat fictieve rendement was zo hoog, dat men de parkeergarages kon ingraven in plaats van opbouwen (en zo kan er bovengronds ook nog wat met de grond gedaan worden, wat ook weer rendement oplevert, maar dat rekent men natuurlijk niet mee in deze cijfers).

Dat gemeentes zoals Wijchen (zie artikel) voor miljoenen twee parkeergarages laat ingraven, is ook deels prestige ("kijk ons eens mooi het blik aan het zicht onttrekken"); het is nou niet zo dat ze ruimte tekort komen daar of dat er zoveel volk met de auto naar Wijchen gaat.

Ik heb zelf jaren een gamesshop gerund in Nijmegen; op de dinsdag kon je een kanon afschieten in het centrum,maar op alle andere dagen was er genoeg volk op de been. En dat begon al zo rond 11:00u en tegen 18:00u moest je ze je winkel uitjagen. In 2001 werd de binnenstad van Nijmegen afgesloten voor personenauto's en de parkeerplaatsen in het centrum werden vervangen voor de eerste grote ondergrondse parkeergarage in de stad.

Daarna werd het helaas op doordeweekse dagen een stuk rustiger in het centrum. Eén klant meldde mij ooit dat hij minder vaak komt "nu er entree wordt geheven voor het centrum"; die opmerking vond ik wel pakkend.

Mijn gamesshop heeft het uiteindelijk niet gered; de oorzaak daarvan lag op een heel ander niveau, maar het parkeerbeleid van de gemeente heeft er wel aan bijgedragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 16-04-2019 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Mijn oude woonplaats is qua centrum ook bijna volledig onderkelderd met parkeergarages. Plek is er eigenlijk altijd, zeker ook omdat heel veel mensen die er niet vaak komen niet weten dat het meerdere verdiepingen zijn (op/afrit zit nogal in een hoek gestopt).
Heel vaak als ik daar wil parkeren sta ik dus op de onderste verdieping maar wel recht voor de trap/lift en stap je direct de winkelstraat in, ideaal!

Parkeertarieven stijgen de laatste jaren wel gestaag, maar met 1.80 per uur is het nog te overzien.
Ik denk ook dat dat voor velen nog wel een tarief is welke te overzien is/voor lief wordt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
B-Real schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:23:
Parkeertarieven stijgen de laatste jaren wel gestaag, maar met 1.80 per uur is het nog te overzien.
Ik denk ook dat dat voor velen nog wel een tarief is welke te overzien is/voor lief wordt genomen.
Die paar euro is de helft van het verhaal, om met je auto in het centrum te komen is op veel plekken tegenwoordig ook een crime. Autoluw gemaakte binnensteden zijn net zo'n belemmering als de hoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:30:
[...]

Die paar euro is de helft van het verhaal, om met je auto in het centrum te komen is op veel plekken tegenwoordig ook een crime. Autoluw gemaakte binnensteden zijn net zo'n belemmering als de hoge tarieven.
Ik nomineer wat dat betreft Delft voor de Meest Absurde Parkeergarage: de grootste (1 kilometer?), meestal grotendeels lege (duur), volledig ingegraven en verschrikkelijk lastig te bereiken (veel toegangswegen van Delft onoverzichtelijk, tijdelijk aangelegd, of langdurig afgesloten) spoorviaduct-vervangende tunnelgarage.
hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:50:
offtopic:
@Ramzzz
Die nieuwe bedoel je bij de Ruys de Beerenbroeckstraat? Op zich is die best goed bereikbaar maar je moet weten dat hij er zit en dat je ondergronds een kilometer kunt rijden. Als ik het daar niet zou kennen zit ik hen mijden omdat de ingang gevoelsmatig zo ver van het centrum zit.

De Phoenixgarage moet je trouwens ook maar weten te vinden, zeker nu doorgaand verkeer richting de Zuidwal verboden is.
offtopic:
Ja die.

Om in de Phoenixgarage te komen, moet je ook in elk geval een paar keer verkeerd rijden, gezien het onoverzichtelijk stedenbouwkundige gruwelmonster dat de Phoenixstraat is geworden.

[ Voor 36% gewijzigd door Ramzzz op 16-04-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
offtopic:
@Ramzzz
Die nieuwe bedoel je bij de Ruys de Beerenbroeckstraat? Op zich is die best goed bereikbaar maar je moet weten dat hij er zit en dat je ondergronds een kilometer kunt rijden. Als ik het daar niet zou kennen zit ik hen mijden omdat de ingang gevoelsmatig zo ver van het centrum zit.

De Phoenixgarage moet je trouwens ook maar weten te vinden, zeker nu doorgaand verkeer richting de Zuidwal verboden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 06:13:
[...]

Tja, gemeentes zien de parkeergarage als oplossing omdat men er in de begroting vanuit gaat dat men toch wel met de auto naar het centrum komt. Zo'n garage wordt er dan tegen hoge kosten neergeplempt (of ingegraven, tegenwoordig), de exploitatie wordt uitbesteed (er blijft een fooi van jouw parkeereuro over voor de gemeente zelf; de rest van de euro gaat naar de Q-Parks van deze wereld).

En toen gingen mensen opeens de binnenstad mijden, of althans er minder vaak met de auto naar toe.

Ik lees de cijfers in het artikel van Trouw dan ook als: er werd bij de besluitvorming uitgegaan van een rendement en dat wordt niet gehaald. Dat fictieve rendement was zo hoog, dat men de parkeergarages kon ingraven in plaats van opbouwen (en zo kan er bovengronds ook nog wat met de grond gedaan worden, wat ook weer rendement oplevert, maar dat rekent men natuurlijk niet mee in deze cijfers).

Dat gemeentes zoals Wijchen (zie artikel) voor miljoenen twee parkeergarages laat ingraven, is ook deels prestige ("kijk ons eens mooi het blik aan het zicht onttrekken"); het is nou niet zo dat ze ruimte tekort komen daar of dat er zoveel volk met de auto naar Wijchen gaat.

Ik heb zelf jaren een gamesshop gerund in Nijmegen; op de dinsdag kon je een kanon afschieten in het centrum,maar op alle andere dagen was er genoeg volk op de been. En dat begon al zo rond 11:00u en tegen 18:00u moest je ze je winkel uitjagen. In 2001 werd de binnenstad van Nijmegen afgesloten voor personenauto's en de parkeerplaatsen in het centrum werden vervangen voor de eerste grote ondergrondse parkeergarage in de stad.

Daarna werd het helaas op doordeweekse dagen een stuk rustiger in het centrum. Eén klant meldde mij ooit dat hij minder vaak komt "nu er entree wordt geheven voor het centrum"; die opmerking vond ik wel pakkend.

Mijn gamesshop heeft het uiteindelijk niet gered; de oorzaak daarvan lag op een heel ander niveau, maar het parkeerbeleid van de gemeente heeft er wel aan bijgedragen.
Dat verhaal van CE Delft (op een of andere manier komt bij hun onderzoeken de auto er altijd heel slecht uit) maakt wel een aparte aanname. Een beetje wel de lusten, niet de lasten verhaal. Ja, je moet voldoende parkeren hebben voor piekmomenten op plekken waar één keer per week een grote bups mensen komt (zoals stadions, schouwburg, etc) en nee, je kan niet zeggen dat het alleen maar onrendabel is, want *zucht* die lastige automobilist ook... Nou, gefeliciteerd, je ziet wat ervan komt. Alleen de bewoners van de binnenstad zelf houden een centrum ook niet in de lucht.

Edit
Ik zie in het Trouw artikel Mingardo staan als expert, net waar deze in Señor Sjon in "De zonsondergang van fysieke winkels" al genoemd was. Uit: https://retailtrends.nl/i...ffect-van-gratis-parkeren
Besteden fietsers echt meer dan automobilisten?

In veel publicaties proberen Mingardo cs aan te tonen dat ‘gratis parkeren’ niet bestaat. Verder wordt beweerd dat mensen die met de voet of fiets komen, belangrijker zijn voor de winkelomzet dan mensen die met de auto komen. En dat je eigenlijk prima afkunt met minder parkeerplekken op winkellocaties. Veel mensen geloven hem. Mingardo baseert zich op eigen onderzoek. Twee mini-onderzoekjes om precies te zijn. In de omgeving van een buurtsuper in Leiden. En in de winkelstraat de Meent in Rotterdamse binnenstad. Geen representatieve voorbeelden. Kwalijker is dat hij de bestedingen van fietsers en voetgangers met een veelvoud vermenigvuldigt. Zodat het net lijkt alsof voetgangers en fietsers belangrijker zijn voor de winkelomzet dan bezoekers die met de auto komen. Een rekenfout. Volgens sommigen zelfs bijna een Diederik Stapeltje.
[...]

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 16-04-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als fietser in de binnenstad laat ik af en toe impulsaankopen zitten, omdat ik het niet kan meenemen. Een grote parasol met zware voet bijvoorbeeld kan ik niet meenemen. En een parkeergarage 300 meter verder gaat daar ook niet bij helpen.
Als ik daarentegen naast de winkel kan parkeren wil ik nog wel eens iets meenemen waar ik eigenlijk niet voor kwam.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 16-04-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Leuk voor als je aan de grens woont, maar als ik alle andere factoren meereken is het echt niet goedkoper. De dichtstbijzijnde kaufmarkt waar ik heen zou kunnen gaan is 50KM bij mijn schoonouders vandaan. 100 km retour kost me bij 1:15 zo'n 11 euro bij 1,65 per liter. Als ik zelf de tijd buiten beschouwing laat kan ik die fles bij D12 bestellen en alsnog goedkoper uit zijn als ik de verzendkosten meereken die ze bij een enkele fles reken.

Persoonlijk vind ik het ook zonde van m'n vrije tijd om voor een paar flessen drank in de auto te gaan zitten, maar dat moet ieder voor zichzelf maar bepalen. En veel cola is ook slecht voor je.

Verder is deze discussie nogal offtopic, het heeft niets met de zonsondergang van fysieke winkels te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Opzich net zoveel als de verplaatsing naar internet. Zit Duitsland eenmaal in het systeem van de grensbewoners dan gaat het er ook niet meer uit. Dat is een zich versterkend effect. En als je er toch al komt voor supermarkt, drank, drogist en benzine vervolgens ontdek je de goedkopere bouwmarkt en garage etc. Uiteindelijk gaat het allemaal ten koste van omzet in Nederlandse zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

sambalbaj schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:32:
Opzich net zoveel als de verplaatsing naar internet. Zit Duitsland eenmaal in het systeem van de grensbewoners dan gaat het er ook niet meer uit. Dat is een zich versterkend effect. En als je er toch al komt voor supermarkt, drank, drogist en benzine vervolgens ontdek je de goedkopere bouwmarkt en garage etc. Uiteindelijk gaat het allemaal ten koste van omzet in Nederlandse zaken.
En Duitsers uit het grensgebied kopen helemaal niets in Nederland? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gunner schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:27:
[...]

Verder is deze discussie nogal offtopic, het heeft niets met de zonsondergang van fysieke winkels te maken.
Niet? Lijkt mij wel hoor. Genoeg NL'se winkels die lijden onder het koopgedrag van NL'ers in de grensstreek. Zowel Duitsland als België. Er hangen niet voor niets bijvoorbeeld al jaren spandoeken bij tankstations hier in de regio tegen de oneerlijke prijzen (accijns dus) tov de buurlanden, om maar een voorbeeld te geven.

Ja, de fysieke winkels in het buitenland hebben misschien zo iets minder last van die zonsondergang, maar in NL wel door dat (terechte) gedrag.

Maar aan de andere kant loopt Enschede bijvoorbeeld ieder weekend en iedere Duitse feestdag vol met Duitsers, dus sja. :P En die komen niet alleen voor de vis op de markt. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Bastien op 16-04-2019 09:37 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
sambalbaj schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:32:
Maar dat is niet nieuw. In mijn systeem zit het niet, zowel Duitsland als Belgie zitten niet in de buurt van de Randstad waar ik woon. Maar ik weet van familie uit Nijmegen en Sittard dat ze altijd van alles wisten aan welke kant van de grens je het moest halen. En dan heb ik het ook over dik dik 30 jaar geleden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bastien schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:36:
[...]
Niet? Lijkt mij wel hoor. Genoeg NL'se winkels die lijden onder het koopgedrag van NL'ers in de grensstreek. Zowel Duitsland als België. Er hangen niet voor niets bijvoorbeeld al jaren spandoeken bij tankstations hier in de regio tegen de oneerlijke prijzen (accijns dus) tov de buurlanden, om maar een voorbeeld te geven.
Ik vind dat oprecht vervelend voor die pomphouders maar het verschil in accijnzen is al sinds mensenheugenis, als ze dat niet willen accepteren moet je iets anders gaan exploiteren. Daar over klagen valt bij mij in dezelfde categorie als mensen die bij Schiphol gaan wonen en klagen over de overlast van vliegtuigen.

Sowieso zijn er genoeg voortekenen dat de accijnzen alleen maar gaan stijgen in de transitie naar het rijden in elektrische voertuigen. Al die subsidies moeten ergens van betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ramzzz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:35:
[...]

Weinig tot niets. Of ze gaan naar Designer Outlet Roermond.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 16:04

superwashandje

grofheid alom

daar is het dan ook goed druk elke week. Natuurlijk wel erg gecentreerd tov nederlanders die over de hele grens(streek) naar duitsland gaan.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:45:
[...]

Dan moet je op zaterdag eens hier in Nijmegen in de stad komen kijken. Menig Duitser is het oerdegelijke en saaie Kleve helemaal beu. Kleding voor bejaarden, serviesgoed voor bejaarden, degelijke overpriced huishoudmeuk en de horeca is van prima kwaliteit, maar zeker niet spannend (degelijke taartjes in een suffe Konditorei en voor het diner pak je rumpsteak mit stroganoffsoße). Dan snap ik best dat de doelgroep van 20-50 jaar die wel iets te besteden heeft, hier in Nijmegen komt shoppen.

Mijn ouders gaan juist weer naar Kleve om kleding te shoppen. Van de overdaad aan conservatieve beige suffe meuk voor zeventigplussers worden zij helaas wel nog gelukkig... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Hier in de achterhoek moeten plaatsen als Winterswijk en Dinxperlo het juist hebben van de duitse consument. In het weekend en op feestdagen is het meer witte kentekens dan gele kentekens die je ziet rijden :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:16
[...]

In ieder geval een heel stuk minder dan een jaar of 20 geleden. Toen leek een plaats als Enschede op zaterdag wel een Duitse enclave.

Nu is dat alleen tijdens Duitse feestdagen nog zo, maar het is voor de Duitsers dan volgens mij meer een uitje dan dat ze voor de koopjes komen.

Er wordt hier in de grensstreek in ieder geval veel meer door Nederlanders in Duitsland gekocht dan andersom. De prijsverschillen zijn af en toe volstrekt bizar. Niet alleen voor eenvoudig vergelijkbare producten maar ook voor iets als uit eten gaan, de taxi of een nachtje weg. Op de een of andere manier is (of lijkt) alles enorm veel goedkoper in Duitsland.

Behalve bloemen, die dan weer niet :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Kom eens in het weekend in de AH XL in Roermond, daar hoor je vaak meer Duits dan Nederlands. Veel Duitsers doen daar groot inkopen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:04:
Op de een of andere manier is (of lijkt) alles enorm veel goedkoper in Duitsland.
Kom regelmatig voor vakantie in de Achterhoek en heb het gevoel dat de dagelijkse boodschappen in Nederland een stuk goedkoper zijn dan bij de Rewe of andere grootgrutter net over de grens.

Wat wel enorm scheelt is inderdaad uit eten of een dagje weg: entree voor de dierentuin in Aken was maar een paar euro pp, vergelijk dat maar eens met Nederland. Of een halve dag parkeren in een grote stad, eurootje per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Aan Duitsers geen gebrek in Nijmegen inderdaad; vooral op zaterdag (het helpt ook niet veel dat veel winkels in Duitsland op zaterdag vroeger sluiten).

In mijn gamesshop kwamen ze vooral ongecensureerde versies van games kopen (in Duitsland zijn veel shooters gecensureerd) of DVD's met engelstalige hoezen*

*(Die Hard *O* in plaats van Stirb Langsam -O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

[...]

Jij komt niet in Venlo neem ik aan? Daar spreken ze je Duits aan. En het is niet zo dat ik op een Duitser lijk.
Ik denk dat het merendeel van de verkoop in Venlo aan Duitsers zijn.

Maar als je het vanuit het perspectief van de Duitser kijkt, waar ga je dan nog winkelen in je vrije tijd?
- Er zijn geen koopavonden.
- Er zijn geen koopzondagen (of ja 2x per jaar in de grote stad).
- op zaterdag zijn de meeste winkels voor 14.00 uur dicht.
- Er wordt veel minder in ploegendienst (buiten dagdienst) gewerkt in Duitsland.

Online verkopen stijgen hierdoor ook flink in Duitsland door dezelfde oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

In ieder geval een heel stuk minder dan een jaar of 20 geleden. Toen leek een plaats als Enschede op zaterdag wel een Duitse enclave.

Nu is dat alleen tijdens Duitse feestdagen nog zo, maar het is voor de Duitsers dan volgens mij meer een uitje dan dat ze voor de koopjes komen.

Er wordt hier in de grensstreek in ieder geval veel meer door Nederlanders in Duitsland gekocht dan andersom. De prijsverschillen zijn af en toe volstrekt bizar. Niet alleen voor eenvoudig vergelijkbare producten maar ook voor iets als uit eten gaan, de taxi of een nachtje weg. Op de een of andere manier is (of lijkt) alles enorm veel goedkoper in Duitsland.

Kennis van mij is groenteboer, en staat in Enschede op de markt. Veel Duitsers kopen daar vis en koffie
(Und Schnäppchen ) ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:31

servies

Veni Vidi Servici

hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:20:
Kom regelmatig voor vakantie in de Achterhoek en heb het gevoel dat de dagelijkse boodschappen in Nederland een stuk goedkoper zijn dan bij de Rewe of andere grootgrutter net over de grens.
Toch eens beter kijken zou ik zeggen... Wij gaan regelmatig boodschappen halen in Duitsland (wonen in de Achterhoek op +/- 7km van de grens) en het scheelt voor veel dingen aanzienlijk. Daarnaast is het assortiment ook op een aantal punten iets anders en vaak uitgebreider...
Wat wel enorm scheelt is inderdaad uit eten of een dagje weg: entree voor de dierentuin in Aken was maar een paar euro pp, vergelijk dat maar eens met Nederland. Of een halve dag parkeren in een grote stad, eurootje per uur.
Idd. voor 1 dagje uit in een Nederlandse dierentuin kun je 2 dierentuinen van dezelfde grootte in Duitsland bezoeken...
Awaken1 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:41:
Jij komt niet in Venlo neem ik aan? Daar spreken ze je Duits aan. En het is niet zo dat ik op een Duitser lijk.
Verwar je het niet met het Limburgs dialect? dat lijkt sowieso al veel op Duits... :X
* servies duikt snel weg achter een muurtje
Maar als je het vanuit het perspectief van de Duitser kijkt, waar ga je dan nog winkelen in je vrije tijd?
- Er zijn geen koopavonden.
Tja, als veel winkels regelmatig nog na 18.00u open zijn wat moet je dan nog met een aparte koopavond... Veel Duitse bakkers zijn zondagochtend ook nog een tijdje open...
- Er zijn geen koopzondagen (of ja 2x per jaar in de grote stad).
Onzin... Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: https://www.verkaufsoffen...ntagsverkauf-in-muenster/
- op zaterdag zijn de meeste winkels voor 14.00 uur dicht.
Dat wordt al jaren steeds minder heb ik het idee... Ze zijn er nog wel maar ze beginnen al bijna in de minderheid te komen, zeker in de grotere steden...
- Er wordt veel minder in ploegendienst (buiten dagdienst) gewerkt in Duitsland.
Onzin, ploegendienst kennen ze net zo goed in Duitsland als hier in Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
servies schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:10:
Toch eens beter kijken zou ik zeggen... Wij gaan regelmatig boodschappen halen in Duitsland (wonen in de Achterhoek op +/- 7km van de grens) en het scheelt voor veel dingen aanzienlijk.
offtopic:
Welke dagelijkse boodschappen zijn er bij onze oosterburen dan zoveel goedkoper? Ben volgende week daar weer op vakantie dus ga er dan eens goed op letten en wat is daar de goedkope supermarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:31

servies

Veni Vidi Servici

hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:27:
[...]

offtopic:
Welke dagelijkse boodschappen zijn er bij onze oosterburen dan zoveel goedkoper? Ben volgende week daar weer op vakantie dus ga er dan eens goed op letten en wat is daar de goedkope supermarkt?
Ik heb me er regelmatig over verbaasd dat groenten uit Nederland goedkoper bij Edeka waren dan in Nederland... afgelopen zaterdag in ieder geval bananen, mango, paprika, afbakbroodjes
Dan heb ik het nog niet eens over het assortiment... het assortiment aan vleeswaren is bijvoorbeeld veel groter/diverser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nu het toch over Duitse winkels gaat... Iemand een idee waar ik nog Knorr Fix Knusperige Wiener-Schnitzel kruiden kan vinden in Kleve? Kaufland had ruzie met Unilever over de prijs, en heeft een enorm groot schap vervangen door kruiden van Maggie. Dit was toch wel een van de redenen om af en toe een ritje naar Duitsland te maken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Serieus? We hebben het over de winkelmarkt, niet over waar je je kruiden vandaan kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:33
...

[ Voor 98% gewijzigd door bszz op 16-04-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:33
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:58:
Nu het toch over Duitse winkels gaat... Iemand een idee waar ik nog Knorr Fix Knusperige Wiener-Schnitzel kruiden kan vinden in Kleve? Kaufland had ruzie met Unilever over de prijs, en heeft een enorm groot schap vervangen door kruiden van Maggie. Dit was toch wel een van de redenen om af en toe een ritje naar Duitsland te maken!
Probeer het eens hier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
[...]

Uit eten gaan is echt heel duur geworden in Nederland. Zelf afgelopen jaar op vakantie geweest naar Denemarken en daar kon ik met met gezin inmiddels goedkoper uit eten dan in Nederland en kreeg je ook nog een flink bord eten voorgeschoteld. We vragen er uiteindelijk zelf om.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

offtopic:
Zuivel, eieren, vlees, water, frisdrank, groenten, booze, drogisterijproducten, dierenvoer, nootjes, wasmiddelen, eigenlijk het meeste wel :+ Chips niet trouwens, da's echt een stuk duurder daar :P

Goedkoop zijn Aldi, Lidl, Kaufland gaat ook nog wel.

Heb het idee dat de prijzen in Duitsland ook langzamer stijgen dan in Nederland, al kan het ook komen door de BTW-verhoging waar, verrassing :o , de winkels een extra slaatje uit slaan :/

Oh, en uit eten gaan is veel goedkoper. Je loopt daar nog een restaurant in omdat je geen zin hebt om zelf te koken

Heb trouwens een winkel gevonden waar het wél goed mee gaat. De lokale kledingmaakster heeft het vreselijk druk :+ Dat valt echt wel op, een paar jaar geleden was het bij simpele dingen nog praktisch klaar terwijl je wacht, nu duurt zelfs een knoop aannaaien nog 3 dagen. Zegt ook wel iets over de veranderde markt.
_JGC_ schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:45:
Mja, de afgeplakte letters van Charles Vogele en het bord opheffingsuitverkoop waren hier nog maar net van de gevel.

Iets wat niet loopt overnemen en hopen dat het wat wordt, het blijft gokken.
Je bedoelt die in Heerenveen toch? Dat zag er erg sjiek uit ja :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:54
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:58:
Nu het toch over Duitse winkels gaat... Iemand een idee waar ik nog Knorr Fix Knusperige Wiener-Schnitzel kruiden kan vinden in Kleve?
Dat wordt dan toch Amazon: https://www.amazon.de/Kno...l-Portionen/dp/B003SE7DHS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dat is nog een leuke ook, ik heb onlangs wat 'abbonementen' genomen op producten op Amazon.de.

Kattenvoer, oral b borstels, een deo die we graag gebruiken, shampoo en nog iets. Al met al producten die een flink stuk goedkoper zijn op amazon.de itt de lokale supermarkten. Alleen met kattenvoer wel gelijk een grootverpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dat kan goedkoper:
https://www.aktionspreis....wiener-schnitzel-angebote

Edeka dus

Kattenvoer/ kattenbakvulling gaat tegenwoordig meer via ZooPlus wat weer ten koste gaat van de fysieke Jumper.

Overigens zijn heel veel KLE kentekens die je in Nederland (regio Nijmegen) ziet rijden gewoon Nederlanders die over de grens wonen. Maar wel hier werken, de kids op school en de sportclub doen en de typsich Nederlandse producten gewoon hier kopen. Andersom heb je dat toch een stuk minder. Half Kranenburg zijn Nederlanders.

Overigens is er wel een trend om Oost-Europese arbeidskrachten net over de grens te huisvesten. Regio Kleve-Goch gaan allemaal met busjes diep Brabant in, vaak meer dan een uur rijden. Huisvesting is veel goedkoper en je schijnt een boel regels te ontwijken door ze in het ene land te laten werken en in het andere te laten wonen. Koppelbazen zijn eigenlijk ook nooit weg geweest in die regio.

[ Voor 60% gewijzigd door sambalbaj op 16-04-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59

unclero

MB EQA ftw \o/

Diesel is populair aan deze kant van de grens, bij de witte-kentekens.
Verder hebben wij leuke zaken als koopzondagen, gezellige terrasjes, uitgebreidere modewinkels, gespecialiseerde voedselwinkels (denk maar aan Aziatische of Oost-Europese tokos). Ook verkopen we hier vla in een pak. En op de terugweg gelijk even langs het Chin.Ind.Afhaalcentrum voor een paar bakken "Holländische Bami und Nasi" met kipsaté enzo.
offtopic:
Ik doe mijn boodschappen zelf vaak bij de Kaufland. Kaas (gewone Hollandse goudse) is bijna de helft goedkoper dan bij de Appie. Sterke drank kost ook niet veel (flessen goedkope wodka voor 5 euro de fles, mijn favoriete jachtbitter ook 5 euro, neem gelijk een hele doos mee). Vleeswaren. Dierenvoer. Meer koop ik eigenlijk niet. :+

Overigens is er in mijn regio een conflict van verschillende tankstationhouders met de oliemaatschappij, gaat in een deel ook over het feit dat veel pomphouders in de omgeving dicht bij de Duitse prijzen zitten, om te voorkomen dat mensen 3km verder over de grens gaan tanken.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Cobb schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:21:
[...]

Uit eten gaan is echt heel duur geworden in Nederland. Zelf afgelopen jaar op vakantie geweest naar Denemarken en daar kon ik met met gezin inmiddels goedkoper uit eten dan in Nederland en kreeg je ook nog een flink bord eten voorgeschoteld. We vragen er uiteindelijk zelf om.
Ja idd, kreeg hier in Amsterdam te horen " ja sorry geen aparte salade en friet meer"...want dat moesten ze vaak weggooien. Alsof ik daar een boodschap aan heb, ik wil voor die 18 (of meer) euro flink volzitten, jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
sambalbaj schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:12:
[...]

Overigens zijn heel veel KLE kentekens die je in Nederland (regio Nijmegen) ziet rijden gewoon Nederlanders die over de grens wonen. Maar wel hier werken, de kids op school en de sportclub doen en de typsich Nederlandse producten gewoon hier kopen. Andersom heb je dat toch een stuk minder. Half Kranenburg zijn Nederlanders.
Klopt, hier ook zo iemand, kinderen in Kleef op de zwemclub, in Nederland op school (gym Nijmegen). Broodjes kopen we in Duitsland, brood in Nederland. Salami in Duitsland, maar de vlokken weer in Nederland.

Zo pak je van beide landen het beste en goedkopste mee. Overigens, de diesel is in Duitsland iets goedkoper. En in Kleef heb je tegenwoordig ook GEL kentekens, van Geldern, ook Kreis Kleve.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Modbreak:Graag weer verder ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.ad.nl/lelysta...uro-in-lelystad~a463d9aa/

Het grote probleem is dat de gemeentes de winkeliers vooral gebruiken als melkkoe... ze klagen steen en been dat het centrum leeg loopt maar oh wee als je aan hun parkeer inkomsten komt.

Nog los van de kosten voor precario recht dat veel gemeentes nog steeds hanteren en ook de vele andere kosten die ze in rekening brengen.

Toevallig heb ik zelf een eigen onderneming met fysieke winkel maar ik zal nooit in een groot winkel centrum gaan zitten met betaald parkeren. Parkeren voor de deur en gewoon gratis. Een blauwe zone zou soms wel helpen maar zijn de bewoners tegen dus die zal er ook niet komen.

Maar als ik kijk waar ik als kleine ondernemer allemaal mee te maken heb met de roverheid dan is het toch wel van de zotte af. Als ondernemer wil je snel kunnen schakelen. Echter een reclame bord vervangen moet je zelf al vaak een vergunning voor aanvragen met als gevolg 6 - 9 maanden doorloop tijd.

Werkzaamheden die gevolgen hebben voor de bereikbaarheid worden toegezegd dat ze in overleg gepland worden maar worden gewoon door je strot heen gedouwd want de gemeente heeft een goedkope aannemer gevonden die alleen tijd heeft in het hoog seizoen. Met als gevolg dat 2 van de 3 aan rij routes afgesloten zijn naar de winkelstraat.

Het wordt tijd dat de gemeentes eens echt het roer omgooien en met de ondernemers gaan werken in plaats van ze uit te melken en vervolgens te lopen janken dat het centrum leeg loopt. Maar ik trek mijn eigen plan wel want die situatie zie ik niet ontstaan. Er zit teveel nep geld in de winkelpanden waar ook veel gemeentes eigenaar van zijn. Waardoor de prijzen hoog gehouden worden ondanks de leegstand. En zolang het ambtenaren systeem niet drastisch moderniseert blijven die echt achter de feiten aanlopen waardoor ondernemers niet kunnen doen wat hun succes vol kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
fotografie999 schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:42:
Ik lees al een aantal pagina's over hoge parkeer tarieven. Als ik dit Trouw artikel mag geloven is het zelfs met een Amsterdams uurtarief niet rendabel te krijgen. Zie: https://www.trouw.nl/home...rheid-miljarden~a04b4278/
Rekenen ze nou niet heel creatief? 65-100.000 euro voor een ondergrondse parkeerplaats vind ik best veel geld! Maar een fietsenstalling op het station kost ook al ruim 1000 euro per fiets, dus blijkbaar mag het met gemeenschapsgeld gewoon geld kosten.
Veel steden kampen met lege parkeergarages. Dat kost jaarlijks miljarden belastinggeld. Een subsidie die niet meer van deze tijd is, zeggen experts.
[...]
Adviseur stedelijke mobiliteit Hans Voerknecht van bureau CE Delft berekende dat een slecht bezette parkeergarage de gemeente per auto-parkeeruur een tientje kost: “Automobilisten klagen over een uurtarief van 2,75 euro, maar parkeren is veel duurder dan je denkt.”
Ik vind ze wel heel creatief rekenen hoor! Even terug vanaf het begin: een leeg weiland wordt bebouwd, de grond kost 5 euro per vierkante meter. Laat het met hele dure tegels erop 500 euro per parkeerplaats zijn. Vervolgens wordt dat weiland voller en voller, en wil de gemeente die parkeerplaats opnieuw verkopen om te bebouwen. Dan moet er een parkeergarage komen (of zoals tegenwoordig in Utrecht: nog 1 parkeerplek per 5 woningen), en wordt dezelfde parkeerplaats duurder en duurder.
Dat is niet alleen in het centrum, want dan parkeren mensen er net buiten. Zodoende wordt de betaalring steeds groter, tot het uiteindelijk gewoon overal is ingevoerd.
In Leiden kan je een straatnamenlijst (linkje) van 5,73 mb en 69 pagina's downloaden om te zien waar je wanneer hoeveel moet betalen, en vervolgens houden ze precies bij wie waar hoelang is. De laatste keer dat ik daar was moest ik eerst zoals altijd zoeken naar een plekje, daarna zoeken naar een parkeerautomaat (die bleek 4 straten verder te staan), daar pakte het apparaat m'n pinpas niet eens, en ondertussen moet ik maar hopen dat ik niet al een boete te pakken heb van ambtenaren die met scanners bovenop hun auto rondrijden om iedereen continu in de gaten te houden. In Den Haag was het helemaal triest met defecte gebruiksonvriendelijke en trage betaalautomaten.

Om nog even bij Leiden te blijven: ze hebben hier een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Geen idee waarom, er ligt nu een leeg pleintje bovenop, terwijl de parkeerplaats die daar al mijn hele leven te vinden was altijd plek had. Op de korte route vanaf daar naar het station hebben ze ook nog meerdere verkeerslichten bijgeplaatst, en de bouwput lijkt nooit meer "af" te komen. Als je op Google Maps achter je kijkt, waren daar ooit parkeerplaatsen voor bewoners, en ook die zijn nu vervangen door "niets". Een ambtenaar zal bedacht hebben dat dit mooi is, en daar moeten de bewoners het maar mee doen.

En hierbij was ik nog niet eens op zoek naar de binnenstad (dat haal ik met de auto allang niet meer in m'n hoofd), maar gewoon op familiebezoek ver van het centrum. Als ik dan naar het centrum ga, loop ik wel, maar het centrum van Leiden is allang niet meer wat het in mijn jeugd was. Het ziet er behoorlijk verpauperd uit, en is niet iets waar ik voor m'n lol nog naartoe ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pleinen vol met auto's in steden is de dood voor de stad en leefbaarheid.

Ga je naar het centrum, pak je maar het OV of de fiets. Zo simpel is het nu eenmaal. Driekwart van de autoritten ofzo is bullshit.

Maar zo te zien willen ze in Leiden ook geen fietsers, gezien het gebruik van klinkers voor de fietspaden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 03:32:

Ga je naar het centrum, pak je maar het OV of de fiets. Zo simpel is het nu eenmaal. Driekwart van de autoritten ofzo is bullshit.

Maar zo te zien willen ze in Leiden ook geen fietsers, gezien het gebruik van klinkers voor de fietspaden.
Mensen willen nu eenmaal de keuze hebben om met de auto te gaan en het is overduidelijk in de cijfers te zien dat mensen domweg wegblijven of korter winkelen als er minder parkeergelegenheid is en er hoge parkeertarieven gehanteerd worden.

En even heel simpel, als het keihard regent en ik heb bv een nieuwe broek nodig dan ga ik echt niet naar het centrum fietsen (en OV naar het centrum bestaat bij ons alleen uit een bus waar ik eerst een OV kaart van 7,50 voor moet kopen ergens) . Dan rij ik met de auto naar een andere stad met gratis parkeren of ik bestel er eentje online.
En die 65 inch televisie neem jij natuurlijk ook gewoon even mee op de fiets....

Voor hele grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam valt er nog wat te zeggen voor je stelling maar ook daar vergeet je even dat er ook mensen zijn die niet even op de fiets kunnen springen of met het OV kunnen omdat ze bv evenwichtsstoornissen hebben of niet goed kunnen lopen / fietsen. Die zijn op de auto aangewezen.

Ook gaat lang niet iedereen alleen maar even 'funshoppen' want om de een of andere reden moeten grote ziekenhuizen ook altijd pal midden in een grote stad zitten met duur betaald parkeren terwijl je vaak geen keuze hebt.
Goed voorbeeld is mijn schoonpa met zware diabetes (tenen afgezet, bijna blind, evenwichtsproblemen, aan de dialyse), daar is het al een hele afstand om van de voordeur naar de auto te lopen laat staan dat die met het het OV kan. Die MOET dus met de auto naar bv het oogziekenhuis en ziekenhuis gebracht worden, en nog regelmatig ook (minstens elke 2 weken). Daar kiezen we niet voor en we kiezen er ook niet voor dat die midden in het centrum van Rotterdam zit maar we gaan wel ongeveer failliet aan de parkeerkosten.

Volledig terecht dus volgens jou want iedereen kan op de fiets.

Nee, hanteer gewoon normale parkeertarieven (dus niet zoals Amsterdam momenteel doet met 7,50 per uur 8)7 ) en zorg voor grote parkeergarages aan de rand van de stad met P+R naar het centrum toe.

En zorg ook dat niet iedereen naar het centrum MOET want het is ook beleid wat hiervoor gezorgd heeft.
grote winkelcentra aan de rand van de steden waar parkeren geen probleem is zoals bv in Frankrijk zie je hier eigenlijk niet terwijl dat wel een oplossing is.
Daar doen mensen de boodschappen, halen ze de tegels voor in de tuin, kopen ze kleding etc en als ze gezellig willen winkelen in de stad dan rijden ze naar een grote parkeergarage met normale parkeertarieven aan de rand van het centrum en lopen ze of gaan ze met het OV het laatste stukje naar het centrum.

Daar is het centrum dus een heel stuk autoluwer dan hier en zitten er cafeetjes, boetiekjes, souvenierwinkels, kunstateliers etc. en is er genoeg plaats voor groen omdat er minder parkeerplaatsen nodig zijn.
Aangenaam dus! Hier zit overal de C&A, de wibra, de hema, AH etc. Overal hetzelfde en je moet áltijd naar een centrum toe. Het is niet voor niks dat mensen vaak naar woonboulevards en de ikea gaan als het slecht weer is. Daar kun je immers met de auto heen.

Lang verhaal geworden maar je stelling is echt te simpel. Als je de steden leefbaar wilt houden moet je een combinatie doen.

- Betaald parkeren met normale tarieven
- Goed OV met P+R aan de rand
- Winkelcentra aan de rand van de stad toestaan met gratis parkeergelegenheid zodat je de 'onnodige' ritten naar het centrum vermijdt
- grote parkeergarages ipv parkeren op straat, parkeergarages goedkoop houden, parkeren op straat duur.
- Dan heb je automatisch ruimte voor meer groen in de steden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:32:
https://www.ad.nl/lelysta...uro-in-lelystad~a463d9aa/

Het grote probleem is dat de gemeentes de winkeliers vooral gebruiken als melkkoe... ze klagen steen en been dat het centrum leeg loopt maar oh wee als je aan hun parkeer inkomsten komt.
Je link gaat over de problematiek in Lelystad. Nu woon ik daar toevallig. Probleem is daar ook dat het grootste en beste parkeergarage op loopafstand ligt van het NS-station. Maak je dat daar gratis dan staat het bomvol met forenzen die nu de omliggende wijken gebruiken, waar al een groot deel blauwe zone is gemaakt.

Ik snap dat ze gratis parkeren willen maar voor mij persoonlijk is dat niet gunstig. Ik ga daar één keer per week met de auto heen voor de wekelijkse boodschappen. Jumbo betaalt me 1,50 parkeervergoeding. dat is vaak meer dan ik feitelijk kwijt ben aan parkeren dus ik 'win' er een klein bedrag mee. Is het eerste uur gratis stopt Jumbo daar natuurlijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:56:
[...]

Je link gaat over de problematiek in Lelystad. Nu woon ik daar toevallig. Probleem is daar ook dat het grootste en beste parkeergarage op loopafstand ligt van het NS-station. Maak je dat daar gratis dan staat het bomvol met forenzen die nu de omliggende wijken gebruiken, waar al een groot deel blauwe zone is gemaakt.
Het nadeel van betaald parkeren is echter weer dat iedereen net 1 straat buiten het betaalde gedeelte parkeert, waardoor dat overlast is en er daar ook weer betaald parkeren wordt ingevoerd totdat de hele stad betaald parkeren is.
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 03:32:

Tja, door mensen zoals jij bestaan veel centra nu vooral uit belwinkels en patatzaken/shoarmatenten.
Dat zijn spullen die je op de fiets en/of het OV kan meenemen...
Zoals Metro2002 al zegt is het veel complexer.
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:00:
[...]
Om nog even bij Leiden te blijven: ze hebben hier een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Geen idee waarom, er ligt nu een leeg pleintje bovenop, terwijl de parkeerplaats die daar al mijn hele leven te vinden was altijd plek had. Op de korte route vanaf daar naar het station hebben ze ook nog meerdere verkeerslichten bijgeplaatst, en de bouwput lijkt nooit meer "af" te komen. Als je op Google Maps achter je kijkt, waren daar ooit parkeerplaatsen voor bewoners, en ook die zijn nu vervangen door "niets".
Het probleem is dat jij het oneerlijk bekijkt, jij denkt daar was altijd plek toen die parkeerplaats betaald was en men 2 straten verderop gratis kon parkeren. Nu is heel Leiden betaald en dan is het opeens een heel aantrekkelijke parkeerplek geworden.
Pagina: 1 ... 49 ... 141 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels