kabeltjekabel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 03:32:
Pleinen vol met auto's in steden is de dood voor de stad en leefbaarheid.
Ga je naar het centrum, pak je maar het OV of de fiets. Zo simpel is het nu eenmaal. Driekwart van de autoritten ofzo is bullshit.
Maar zo te zien willen ze in Leiden ook geen fietsers, gezien het gebruik van klinkers voor de fietspaden.
Mensen willen nu eenmaal de keuze hebben om met de auto te gaan en het is overduidelijk in de cijfers te zien dat mensen domweg wegblijven of korter winkelen als er minder parkeergelegenheid is en er hoge parkeertarieven gehanteerd worden.
En even heel simpel, als het keihard regent en ik heb bv een nieuwe broek nodig dan ga ik echt niet naar het centrum fietsen (en OV naar het centrum bestaat bij ons alleen uit een bus waar ik eerst een OV kaart van 7,50 voor moet kopen ergens) . Dan rij ik met de auto naar een andere stad met gratis parkeren of ik bestel er eentje online.
En die 65 inch televisie neem jij natuurlijk ook gewoon even mee op de fiets....
Voor hele grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam valt er nog wat te zeggen voor je stelling maar ook daar vergeet je even dat er ook mensen zijn die niet even op de fiets kunnen springen of met het OV kunnen omdat ze bv evenwichtsstoornissen hebben of niet goed kunnen lopen / fietsen. Die zijn op de auto aangewezen.
Ook gaat lang niet iedereen alleen maar even 'funshoppen' want om de een of andere reden moeten grote ziekenhuizen ook altijd pal midden in een grote stad zitten met duur betaald parkeren terwijl je vaak geen keuze hebt.
Goed voorbeeld is mijn schoonpa met zware diabetes (tenen afgezet, bijna blind, evenwichtsproblemen, aan de dialyse), daar is het al een hele afstand om van de voordeur naar de auto te lopen laat staan dat die met het het OV kan. Die MOET dus met de auto naar bv het oogziekenhuis en ziekenhuis gebracht worden, en nog regelmatig ook (minstens elke 2 weken). Daar kiezen we niet voor en we kiezen er ook niet voor dat die midden in het centrum van Rotterdam zit maar we gaan wel ongeveer failliet aan de parkeerkosten.
Volledig terecht dus volgens jou want iedereen kan op de fiets.
Nee, hanteer gewoon normale parkeertarieven (dus niet zoals Amsterdam momenteel doet met 7,50 per uur

) en zorg voor grote parkeergarages aan de rand van de stad met P+R naar het centrum toe.
En zorg ook dat niet iedereen naar het centrum MOET want het is ook beleid wat hiervoor gezorgd heeft.
grote winkelcentra aan de rand van de steden waar parkeren geen probleem is zoals bv in Frankrijk zie je hier eigenlijk niet terwijl dat wel een oplossing is.
Daar doen mensen de boodschappen, halen ze de tegels voor in de tuin, kopen ze kleding etc en als ze gezellig willen winkelen in de stad dan rijden ze naar een grote parkeergarage met normale parkeertarieven aan de rand van het centrum en lopen ze of gaan ze met het OV het laatste stukje naar het centrum.
Daar is het centrum dus een heel stuk autoluwer dan hier en zitten er cafeetjes, boetiekjes, souvenierwinkels, kunstateliers etc. en is er genoeg plaats voor groen omdat er minder parkeerplaatsen nodig zijn.
Aangenaam dus! Hier zit overal de C&A, de wibra, de hema, AH etc. Overal hetzelfde en je moet áltijd naar een centrum toe. Het is niet voor niks dat mensen vaak naar woonboulevards en de ikea gaan als het slecht weer is. Daar kun je immers met de auto heen.
Lang verhaal geworden maar je stelling is echt te simpel. Als je de steden leefbaar wilt houden moet je een combinatie doen.
- Betaald parkeren met normale tarieven
- Goed OV met P+R aan de rand
- Winkelcentra aan de rand van de stad toestaan met gratis parkeergelegenheid zodat je de 'onnodige' ritten naar het centrum vermijdt
- grote parkeergarages ipv parkeren op straat, parkeergarages goedkoop houden, parkeren op straat duur.
- Dan heb je automatisch ruimte voor meer groen in de steden