De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 46 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:17
bszz schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:38:
Ik begrijp werkelijk niet hoe je hiermee het wangedrag van sommige klanten die spullen jatten en speelgoed naar het hoofd van winkelmedewerkers gooien zou kunnen verdedigen.
Volgens mij verdedig ik dat wangedrag nergens, wat echter had moeten gebeuren was het met de klant zoeken van een oplossing in plaats van de schouders ophalen. Dat had een langere geldigheid kunnen zijn, het (binnen redelijke grenzen) accepteren van kaarten of iets anders.

De klant hoeft jouw bedrijfsmodel niet te begrijpen, dat is zijn rol ook niet. Die ziet dezelfde kassa waar de kaart gekocht is, die voelt zich genept. Nog erger is het trouwens voor alle toeleveranciers van Intertoys waarvan het speelgoed nog in de rekken staat maar ze na het faillissement geen cent meer voor krijgen, die gaan pas echt het schip in.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:50:
[...]

Volgens mij verdedig ik dat wangedrag nergens, wat echter had moeten gebeuren was het met de klant zoeken van een oplossing in plaats van de schouders ophalen. Dat had een langere geldigheid kunnen zijn, het (binnen redelijke grenzen) accepteren van kaarten of iets anders.

De klant hoeft jouw bedrijfsmodel niet te begrijpen, dat is zijn rol ook niet. Die ziet dezelfde kassa waar de kaart gekocht is, die voelt zich genept. Nog erger is het trouwens voor alle toeleveranciers van Intertoys waarvan het speelgoed nog in de rekken staat maar ze na het faillissement geen cent meer voor krijgen, die gaan pas echt het schip in.
Wat voor oplossing? De boel is failliet.
De acceptatie van die kaarten was sowieso al coulance.

Denk dat de curator hier al wel spijt van heeft. Voor het imago en de goodwill is vandaag redelijk funest en de kans op een doorstart daarmee zeker niet vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42
hoevenpe schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:50:
[...]

"De schouders ophalen...." Dat is een aanname van jou... of is dat werkelijk gebeurd???? Ik kan het mij nauwelijks voorstellen. Ik denk dat de ondernemers en hun personeel hier zeker zo mee in hun maag zaten als de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bszz schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:50:
Coolblue snapt echt wel hoe belangrijk service is maar dit is gewoon een bedrijfseconomische afweging.
Alles is een economische afweging. De enige reden om service te verlenen is omdat het goed is voor je reputatie en dus klandizie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:07:
[...]

Alles is een economische afweging. De enige reden om service te verlenen is omdat het goed is voor je reputatie en dus klandizie.
Dat is een iets te simpele redenatie, een beetje in de trant van: "Kraaien zijn zwart, dus alle zwarte vogels zijn kraaien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Cobb schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:26:
Misschien ook eens na gaan denken of al die cadeaukaarten wel zo wenselijk zijn.
Ik las dat er ruim een miljard euro per jaar wordt uitgegeven aan cadeaubonnen, dat zijn toch wel gigantische bedragen. Mijn verwachting was altijd dat het minimaal zou zijn, maar het is blijkbaar een enorme business. Alle kwijtgeraakte of verlopen kaarten zijn gewoon 100% winst, maar faillissementen komen daar natuurlijk nog bij.

De hele filosofie achter zo'n cadeaukaart is toch alleen dat je wel iets wil geven, maar geen geld, waar door bedrijven handig op wordt ingespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Ik las dat er ruim een miljard euro per jaar wordt uitgegeven aan cadeaubonnen, dat zijn toch wel gigantische bedragen. Mijn verwachting was altijd dat het minimaal zou zijn, maar het is blijkbaar een enorme business. Alle kwijtgeraakte of verlopen kaarten zijn gewoon 100% winst, maar faillissementen komen daar natuurlijk nog bij.

De hele filosofie achter zo'n cadeaukaart is toch alleen dat je wel iets wil geven, maar geen geld, waar door bedrijven handig op wordt ingespeeld?
Op zich heb ik daar niet zo'n problemen mee. Het biedt ook de mogelijkheid om iemand zelf iets uit te laten zoeken. Waar ik wel problemen mee heb is dat bijvoorbeeld VVV maar liefst 10% commissie in rekening brengt. Dat is echt exorbitant hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Een beetje gewiekste franchiser had die bonnen al niet meer aangenomen en de reacties die het vanaf kantoor zou geven naast zich neergelegd. Vanavond alle gele signing eraf en maandag lekker open als "Familie Jansen Speelgoed en Vermaak sinds 1992". Kort door de bocht maar die paar duizend aan kaarten die je ermee afslaat komen dan in ieder geval niet op jouw stapel te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:22:
Dat is een iets te simpele redenatie, een beetje in de trant van: "Kraaien zijn zwart, dus alle zwarte vogels zijn kraaien"
Het is een feit. Je kunt die 25 euro die ze kwijt schelden op verschillende manieren uitleggen. Ook al zou het ze weinig kosten, dan nog is het gewoon netjes. Ik kijk er liever positief naar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Het is een feit. Je kunt die 25 euro die ze kwijt schelden op verschillende manieren uitleggen. Ook al zou het ze weinig kosten, dan nog is het gewoon netjes. Ik kijk er liever positief naar.
Prima, maar dan hoef je anderen nog niet zo af te zeiken alleen omdat ze ergens anders over denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Goed. Zullen we het weer ontopic houden hier en op de discussie reageren in plaats van op de man? Dat houdt het ook veel gezelliger hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-07 20:16

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Een schets van de problemen van de kleine retailers en hun onmogelijkheid om te blijven bestaan: een flinke boekwinkel in Laren, een eigen bedrijf, geen Bruna of AKO. De eigenares vertelde dat ze een afhaalpunt hadden voor boeken die via internet besteld waren, zowel van hun eigen website als wel van externe sites.
Ze vertelde meermalen meegemaakt te hebben dat een klant boeken kwam bekijken die ze dan wilde bestellen via (bijvoorbeeld) Bol.com.

Eigenares: "Wij leveren dat boek ook, mevrouw, en voor dezelfde prijs (vaste boekenprijs in Nederland).Dat kan via onze website en ook hier in de winkel"
Klant: ik bestel het liever bij Bol.com, dan heb ik het morgen in huis. "
Eigenares: "Wij leveren het ook morgen af bij u thuis, met hetzelfde busje als Bol.com. (Bol moet het ook via het Centraal Boekhuis bestellen)."
Klant:"Nee, toch maar niet, ik ben het nou eenmaal zo gewend."

Dus de service (boek bekijken, beoordeling vragen aan de eigenares of ander personeel) weegt niet op tegen het vermeende gemak en prijsvoordeel. Met name dat vermeende is belangrijk. Misschien zijn er wel meer spullen die helemaal niet goedkoper of sneller via internet te bestellen zijn, maar de 'beleving' van de klant is een onwrikbaar gegeven. Dat service (ook vooraf bekijken van aanschaf is een service) betaald moet worden is in dit topic bij iedereen duidelijk. Dat zuinigheid en kwaliteitsverschil een rol spelen bij de verdwijning van fysieke winkels ook. Dat een monopolie van webwinkels misschien geen goede zaak zou kunnen zijn misschien nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
garathane schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:12:
Een schets van de problemen van de kleine retailers en hun onmogelijkheid om te blijven bestaan: een flinke boekwinkel in Laren, een eigen bedrijf, geen Bruna of AKO. De eigenares vertelde dat ze een afhaalpunt hadden voor boeken die via internet besteld waren, zowel van hun eigen website als wel van externe sites.
Ze vertelde meermalen meegemaakt te hebben dat een klant boeken kwam bekijken die ze dan wilde bestellen via (bijvoorbeeld) Bol.com.

Eigenares: "Wij leveren dat boek ook, mevrouw, en voor dezelfde prijs (vaste boekenprijs in Nederland).Dat kan via onze website en ook hier in de winkel"
Eigenares: "Wij leveren het ook morgen af bij u thuis, met hetzelfde busje als Bol.com. (Bol moet het ook via het Centraal Boekhuis bestellen)."

Dus de service (boek bekijken, beoordeling vragen aan de eigenares of ander personeel) weegt niet op tegen het vermeende gemak en prijsvoordeel. Met name dat vermeende is belangrijk. Misschien zijn er wel meer spullen die helemaal niet goedkoper of sneller via internet te bestellen zijn, maar de 'beleving' van de klant is een onwrikbaar gegeven. Dat service (ook vooraf bekijken van aanschaf is een service) betaald moet worden is in dit topic bij iedereen duidelijk. Dat zuinigheid en kwaliteitsverschil een rol spelen bij de verdwijning van fysieke winkels ook. Dat een monopolie van webwinkels misschien geen goede zaak zou kunnen zijn misschien nog niet...
Mooi voorbeeld, en laat inderdaad zien hoe erg de mens een gewoontedier is. Iets kan net zo makkelijk of goedkoop zijn, maar als het iets anders is dan we gewend zijn, dan staat het ons toch al snel tegen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:28:
[...]

De Intertoys bonnen waren gretig in de trek bij mijn zoontje. Elke verjaardag die hij heeft werden de bonnen gekocht. Een half jaar terug heeft mijn zoon het Ninjago schip gekocht (130 euro) met zijn eigen gespaarde Intertoys bonnen. Duurde een half uur voordat hij bij de kassa weg was, want volgens mij had hij een stuk of 20 kaarten met allemaal 5 euro erop. Klusje hier, klusje daar, verjaardag, goed rapport, etc.. allemaal gelegenheden waar de bonnen te pas kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Herkenbaar helaas.... Maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over en is er ook een groep mensen die juist bewust meer lokaal gaat kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hahn schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:16:
[...]

Mooi voorbeeld, en laat inderdaad zien hoe erg de mens een gewoontedier is. Iets kan net zo makkelijk of goedkoop zijn, maar als het iets anders is dan we gewend zijn, dan staat het ons toch al snel tegen.
Eerlijk gezegd had ik die klant ook kunnen zijn. Niet vanwege “gewoontedier” maar omdat ik verkopers niet vertrouw en daar gevraagd wordt om “on the spot” een beslissing te nemen.
Ik weet dat een verkoper mij de nadelen van die keuze niet zal vertellen, en ik moet er dus even rustig over nadenken, wat ik daar ter plekke niet kan. Dus ik sla het aanbod af en verzin wel een excuus, zoals “zo ben ik het nu eenmaal gewend”, als ze vragen waarom ik het aanbod niet accepteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18:35
downtime schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:42:
[...]

Eerlijk gezegd had ik die klant ook kunnen zijn. Niet vanwege “gewoontedier” maar omdat ik verkopers niet vertrouw en daar gevraagd wordt om “on the spot” een beslissing te nemen.
Ik weet dat een verkoper mij de nadelen van die keuze niet zal vertellen, en ik moet er dus even rustig over nadenken, wat ik daar ter plekke niet kan. Dus ik sla het aanbod af en verzin wel een excuus, zoals “zo ben ik het nu eenmaal gewend”, als ze vragen waarom ik het aanbod niet accepteer.
Ja, dat is denk ik ook een groot onderdeel van het 'het is anders dan ik gewend ben'-deel: vertrouwen. Ik bestel ook veel liever bij een bedrijf waar ik altijd goede ervaringen mee heb gehad, dan dat ik het koop bij een winkel die hetzelfde biedt, maar die ik niet ken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Yucon

*broem*

[...]

"en bij ons krijgt u uw aankoopbedrag contant terug als u het binnen 14 dagen retourneert. Ook als de folie er af is of de verpakking geopend is. Zonder discussie.

.. maar zo werkt het dan vaak weer niet. Met name op dat gebied laten fysieke winkels veel liggen. Internet heeft gewoon een hoger 'geen gezeur' gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Yucon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:46:
[...]

"en bij ons krijgt u uw aankoopbedrag contant terug als u het binnen 14 dagen retourneert. Ook als de folie er af is of de verpakking geopend is. Zonder discussie.

.. maar zo werkt het dan vaak weer niet. Met name op dat gebied laten fysieke winkels veel liggen. Internet heeft gewoon een hoger 'geen gezeur' gehalte.
Dat is gewoon niet waar. Er zijn ook zat fysiek winkeliers die je een eerlijk advies geven, én de mogelijkheid iets terug te brengen én gewoon goede service, net als dat er ook voldoende webshops zijn die schijt lijken te hebben aan tevreden klanten.

[ Voor 56% gewijzigd door bszz op 24-02-2019 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Yucon

*broem*

bszz schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Er zijn ook zat fysiek winkeliers die je een eerlijk advies geven, én de mogelijkheid iets terug te brengen én gewoon goede service, net als dat er ook voldoende webshops zijn die schijt lijken te hebben aan tevreden klanten.
Natuurlijk zijn die er, beide kanten op. Maar specifiek bij ruilen is de kans echt wel wat groter op gezeur bij fysieke winkels. Het kan zijn dat jij dat anders ervaart omdat je vaste winkeliers je als vaste klant soepel tegen je zijn. Maar als ik iets koop wil ik er niet zo van afhankelijk zijn of die winkelier me toevallig mag of niet. Ruilen kan meestal nog wel, maar vooral "ik heb het geopend en wil het toch graag terugbrengen en m'n geld terug" ligt over het algemeen behoorlijk gevoelig bij fysieke winkeliers. Hun proces is er gewoon niet op ingericht.

Nu is het natuurlijk persoonlijke observatie, maar ik heb de indruk dat dit juist bij ketens nog wat makkelijker gaat dan bij de winkelier om de hoek. Ironisch, aangezien het juist die ketens zijn die hetzelfde bij lokale winkeliers gedaan hebben als dat webwinkels bij ketens gedaan hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 24-02-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Yucon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:01:
[...]
...
Het kan zijn dat jij dat anders ervaart omdat je vaste winkeliers je als vaste klant soepel tegen je zijn.
...
Ik ben zelf zo'n winkelier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

[...]

Bij boeken is het vreemd om de nadelen van een keuze te willen weten. Bij witgoed of HiFi-apparatuur kan ik mij dat inderdaad voorstellen, hoewel een GOEDE verkoper vermoedelijk betrouwbaarder is dan een beoordeling op een site van mensen die jij ook helemaal niet kent en waarbij hun vakkundigheid geen rol speelt. (Die wasmachine die ik beoordeel is gewoon heel erg goed, anders had ik hem toch niet gekocht ? En hij werkt al twee weken feilloos...duh). Maar goed, als tweaker hebben wij vast meer kennis van zaken op technisch en gadgetgebied dan een willekeurige andere burger..... O-)
Maar bij boeken (en bloemen en planten en dergelijke zaken ) werkt dat toch niet zo, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Sircuri schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:06:
[...]

Volgens mij is het vaak andersom. Even voelen en kijken in de winkel en vervolgens bij Bol.com of Coolblue aanschaffen.
Zo gaat het meestal wel. Als de juwelier hier €100 meer durft te vragen op de prijs die de fabrikant en webshops zelf hanteren (€200) dan is dat heel makkelijk kiezen.
Dat prijs verschil is mij te groot voor een stukje service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HerZon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Zo gaat het meestal wel. Als de juwelier hier €100 meer durft te vragen op de prijs die de fabrikant en webshops zelf hanteren (€200) dan is dat heel makkelijk kiezen.
Maar is dat zo???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

garathane schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Bij boeken is het vreemd om de nadelen van een keuze te willen weten.
Maar dat onderscheid maak ik niet. Zo reageer ik op iedereen die mij iets verkopen wil waar ik niet rustig over na kan denken. Ook een boek is een object wat enkele tientjes kost en waar ik even een minuutje over na moet denken. En in een winkel voel ik me onder druk gezet om nu meteen te beslissen.
Bij witgoed of HiFi-apparatuur kan ik mij dat inderdaad voorstellen, hoewel een GOEDE verkoper vermoedelijk betrouwbaarder is dan een beoordeling op een site van mensen die jij ook helemaal niet kent en waarbij hun vakkundigheid geen rol speelt.
Die verkoper is maar één mening en hij heeft bovendien financieel belang bij de keuze die ik maak. Op een site als die van Amazon staan bij sommige producten honderden reviews. En ik lees bewust de goede én de slechte reviews. En inderdaad, meestal heb je niks aan reviews als er maar eentje is, maar als er honderd zijn dan kun je er echt wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HerZon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Dat lijkt me wel extreem wat je beweert

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

downtime schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:35:
[...]

Maar dat onderscheid maak ik niet. Zo reageer ik op iedereen die mij iets verkopen wil waar ik niet rustig over na kan denken. Ook een boek is een object wat enkele tientjes kost en waar ik even een minuutje over na moet denken. En in een winkel voel ik me onder druk gezet om nu meteen te beslissen.
Opdringerige verkopers kunnen inderdaad ergerniswekkend zijn, maar ik ken geen enkele boekverkoper (en ik ga elke mij (on)bekende boekhandel in, ik houd van boeken) die op een klant afstapt en probeert een boek aan te smeren, het is geen trui !. Boeken zijn zeer persoonlijk en verkopers (M/V) weten dat; Wat wel heel goed kan is een gesprek over boeken aangaan, de verkopers zijn vrijwel altijd liefhebbers en kennen hun assortiment. Dat is ook een groot verschil met heel veel andere winkels met zaterdag- en uitzendkrachten.
Dat gold indertijd ook voor muziek- en filmdragers, maar daar bestaan geen winkels meer voor...

Overigens kan ik zo gauw geen andere artikelen bedenken waar voor geldt dat verkopers je met rust laten tenzij aandacht gewenst is. Planten/bloemen misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

garathane schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:27:
[...]

Opdringerige verkopers kunnen inderdaad ergerniswekkend zijn, maar ik ken geen enkele boekverkoper (en ik ga elke mij (on)bekende boekhandel in, ik houd van boeken) die op een klant afstapt en probeert een boek aan te smeren, het is geen trui !. Boeken zijn zeer persoonlijk en verkopers (M/V) weten dat; Wat wel heel goed kan is een gesprek over boeken aangaan, de verkopers zijn vrijwel altijd liefhebbers en kennen hun assortiment.
In het voorbeeld waar ik op reageerde ging het wel degelijk om een verkoper die probeerde om een klant een boek "aan te smeren" nadat de klant aangaf het liever ergens anders te kopen. Ik begrijp de verkoper heel goed, want hij verkoopt hetzelfde boek voor dezelfde prijs, maar als ik de klant was dan zou ik misschien ook zo reageren. Want mijn instinct zegt dat ik niet te snel Ja tegen een verkoper moet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:33
Hackus schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:49:
[...]

Dat lijkt me wel extreem wat je beweert
Ha nee hoor. Vergelijk de prijzen maar eens van Seiko 5. Online soms 70 euro en in een Juwelier 120 tot 150...

100 euro...

https://www.creationwatch...M4de8C22ok_RoCgfgQAvD_BwE

200 euro...

http://www.juweliergeerli...iko-5-automatic-snzg15k1/

[ Voor 36% gewijzigd door Cobb op 24-02-2019 18:45 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cobb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:39:
[...]

Ha nee hoor. Vergelijk de prijzen maar eens van Seiko 5. Online soms 50 euro en in een Juwelier 120 tot 150...
Onder zowel juweliers en online, zijn ook prijsverschillen. aanbiedingen-acties etc.

Kijk, er zijn rijwielhandelaren(winkels) die rekenen afleveringskosten op de adviesprijs, en ook na 3mnd kosten voor nacontrole. dit tov andere rijwielhandelaren die dat niet rekenen, en vaak ook nog onder adviesprijs zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 24-02-2019 18:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Hackus Ja natuurlijk is dat zo. Ik weet alleen uit ervaring dat het met de Seiko 5 lijn echt schandalig is. eBay is dan echt heel veel goedkoper en de Nederlandse Juwelier vertrouwd gewoon om de onwetende koper die ervan uit gaat dat een Seiko een Seiko is. Seiko 5 is hun budget lijn (prima horloges) maar daar zie je in Nederland weinig van terug. De Kijkshop had ze nog weleens redelijk ok liggen . In Zoetermeer was dat altijd opvallend, bij de Kijkshop kon je dan een Seiko5 halen voor 90 en om de hoek bij een Juwelier waren ze 150 tot 200..

[ Voor 28% gewijzigd door Cobb op 24-02-2019 18:52 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Cobb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:51:
@Hackus Ja natuurlijk is dat zo. Ik weet alleen uit ervaring dat het met de Seiko 5 lijn echt schandalig is. eBay is dan echt heel veel goedkoper
Tja, ik snap die schandalig lagere prijzen daar op eBay wel. Veel namaakspul wordt op verkocht. Vast ook van Seiko. Nu maar hopen dat jij 'n echte hebt zoals die van bij een juwelier.

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 24-02-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cobb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:51:
@Hackus Ja natuurlijk is dat zo. Ik weet alleen uit ervaring dat het met de Seiko 5 lijn echt schandalig is. eBay is dan echt heel veel goedkoper en de Nederlandse Juwelier vertrouwd gewoon om de onwetende koper die ervan uit gaat dat een Seiko een Seiko is. Seiko 5 is hun budget lijn (prima horloges) maar daar zie je in Nederland weinig van terug. De Kijkshop had ze nog weleens redelijk ok liggen . In Zoetermeer was dat altijd opvallend, bij de Kijkshop kon je dan een Seiko5 halen voor 90 en om de hoek bij een Juwelier waren ze 150 tot 200..
Deze is online nog duurder (deze hebben ook twee fysiek winkels) en ligt dichter bij de juwelier die jij aangeeft.
https://www.horloge.nl/se...umaanduiding-snzg15k1.htm

Ga je toch twijfelen of het op eBay ed wel echte klokjes zijn. (tenminste org Seiko)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
hoevenpe schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:01:
Aan de andere kant gaan succesvolle webwinkels extra fysieke winkels openen en maken ze mooie winsten:

[...]
Mooie winsten?
12 miljoen op een omzet van 1.35 miljard, das nog geen 1 procent.
Natuurlijk zijn ze groeiende enz, en is 12 miljoen winst dan veel beter dan een paar honderd miljoen verlies, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Cobb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:39:
[...]

Ha nee hoor. Vergelijk de prijzen maar eens van Seiko 5. Online soms 70 euro en in een Juwelier 120 tot 150...

100 euro...

https://www.creationwatch...M4de8C22ok_RoCgfgQAvD_BwE

200 euro...

http://www.juweliergeerli...iko-5-automatic-snzg15k1/
Ehh ja, als je bij een schimmige Chinese winkel wilt bestellen met onzekere levertijden en mogelijk nog importheffing en BTW. Als je op een normale manier bestelt zijn de verschillen plotseling een heel stuk kleiner. En wat grappig, die verschillen vind je net zo goed online als in de winkel terug. Dat is dus niet het essentiële verschil tussen online en fysiek. Het beeld dat je probeert neer te zetten van fysieke winkels die er op uit zijn om je een poot uit te draaien klopt gewoon niet. Ja dat soort winkels is er en ja ze zijn er ook online maar het is niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
yannickie111 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:50:
[...]

Mooie winsten?
12 miljoen op een omzet van 1.35 miljard, das nog geen 1 procent.
Natuurlijk zijn ze groeiende enz, en is 12 miljoen winst dan veel beter dan een paar honderd miljoen verlies, maar toch.
CB groeit fysiek volgens mij harder dan online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat mij betreft had de eigenares die 'klant' er ook best op mogen wijzen dat ze geen etalage voor bol zijn, maar dat valt bij zo'n 'klant' vast ook niet in goede aarde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 13:23

psy

ehtweak schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:17:
@MikeyMan Klinkt plausibel.
Maar hoe vaak koop je nou nieuwe gordijnen of een nieuwe audioset?
Één keer in de tien/twintig jaar?
En daar kan imho de lokale audio/tv zaak (zoals die vroeger in zowat ieder dorp zat) niet (meer) van bestaan. Dan blijven er nog een paar over van dat soort zaken in het hele land.
En als je pech hebt, moet je dus 200km reizen om er te komen.

Tja, en dan de al vaker besproken bouwmarkten. Het rijtje van Gamma/Praxis/Karwei is altijd nog wel op redelijke afstand te vinden. Maar als ik er kom, ben ik vaak wel teleurgesteld door de beroerde prijs/kwaliteitsverhouding.
En de dichtstbijzijnde Hornbach is voor ons ook 2 x 1 uur reizen met de auto (voor zover je die tot je beschikking hebt).

Maar idd, ik ga kijken voor mogelijke kleurstalen van b.v. verf bij de bouwmarkt. En dan check ik waar ik verf type X, kleurcode Y, het goedkoopst kan halen... En dat is dan vaak niet bij de lokale bouwmarkt. ;)

Zo had ik vorig jaar een stapeltje isolatiepanelen nodig.
De lokale bouwmarkten hadden EN niet de juiste dikte, NOCH de juiste afmetingen beschikbaar.
Ook de prijs was ruim anderhalf keer zoveel dan wanneer ik ze online bestelde.
De lokale bouwmarkt kon ze (uiteraard) wel bestellen, maar dat duurde een paar dagen.
Zelf maar online besteld, binnen 2 dagen in huis, voor een beduidend lager bedrag. En dan hoefde ik zelf tenminste niet de 'vieze' panelen in m'n auto zien te proppen. :+
Wij hebben hier de mazzel dat er al tamelijk lang een goede Hornbach zit, die is begonnen als Hornbach tuincentrum, waar ze ook al een aardig niet-tuin assortiment hadden. Heel lang heeft de Gamma die er naast lag de ombouw naar een volledige Hornbach tegengehouden maar dat is niet langer gelukt. Sinds ze opnieuw heropend zijn, maar dan als échte, veel grotere Hornbach, is de Gamma meer een sterfhuisconstructie. Bijna niemand komt daar meer. Het is bijna idioot, de enkele keer dat ik er nog kom, is het gewoon verbazingwekkend hoe weinig personeel en erger nog, hoe weinig klanten er zijn.

Maar de Hornbach is gewoon veel beter. Een groot assortiment met fatsoenlijke voorraad en veel merken, goede prijzen (alhoewel ze niet persé altijd de allergoedkoopste zijn) maar ook veel kundig personeel. Vrijwel allemaal weten ze van wanten. Dat zijn toch allemaal factoren waardoor ik toch elke keer even naar Hornbach rijdt en bijna nooit meer bij de Gamma, Praxis of Karwei kom. En zo te zien denkt vrijwel iedere klusser zo hier.

Ik begrijp echt niet hoe Gamme/Praxis/Karwei kunnen overleven. Echt niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat weet je uiteraard pas achteraf. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik nog geen enkele nare ervaring heb met garantie en ondersteuning op artikelen die ik online gekocht heb.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psy schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:45:
Weinig concurrentie en veel mensen gaan niet voor advies naar een bouwmarkt.
Ik herken wat je zegt hoor, maar ik heb gewoon geen alternatieven. Dan maar de Praxis waar het assortiment op zich goed genoeg is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:08
[...]
Ze zetten in op een andere markt. De Hornbach heeft meestal een gigantisch assortiment tegen scherpe prijzen en lijkt zich meer te focussen op doe-het-zelvers en ZZP-er's.
Bij Praxis, Gamma en vooral Karwei zie je dat ze veel meer inzetten op de winkelervaring omdat ze op het gebied van prijs toch niet kunnen concurreren.

Hier in de buurt zitten Hornbach, Praxis, Karwij en het Ijzerhuis binnen 400 meter van elkaar, en toch is het bij allemaal goed vol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Hornbach is voor meer mensen dan je denkt niet de dichtstbijzijnde winkel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Señor Sjon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:27:
Jup, voor mij zit die van Groningen het dichtstbij, alsnog iets van 70km+ rijden. De Gamma en Praxis zitten op fietsafstand.

Gelukkig moet ik regelmatig in Grunn zijn, dus als iets kan wachten ga ik alsnog langs de Hornbach, maar het is wel onhandig dat er geen dichterbij zit.

Friesland is in dat opzicht ook wel weer typisch Friesland, geen Hornbach of Bauhaus, geen Ikea, eigenlijk valt er dus nauwelijks te leven :+

Modbreak:Webwinkels en andere bedrijven noemen we bij naam en maken we geen verbasteringen van. Ik heb het voor je aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 24-02-2019 23:29 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:17
Señor Sjon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:27:
Ergens wel grappig als je dat zo zegt, met mijn randstad-bril heb ik er meerdere binnen een half uur en eentje relatief om de hoek.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Oww , het gaat over bouwmarkten. Horror-ervaring gehad, met bestelling bij Gamma, ik had spijt vd bestelling, en kwam toen in een (uiteindelijk tot nergens leidende) weg om te proberen annuleren, dan wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Ergens wel grappig als je dat zo zegt, met mijn randstad-bril heb ik er meerdere binnen een half uur en eentje relatief om de hoek.
Dat zijn dan ook een beetje de enige die er zijn. Volgens mij zijn er nog geen twintig Hornbach winkels in Nederland, terwijl de andere ketens ongeveer tien keer zoveel filialen hebben als Hornbach.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel grappig de historie van Hornbach:
https://www.hornbach.nl/c...ch/historie/historie.html
En volgens de wiki zijn er in NL 14 vestigingen.
Wikipedia: Hornbach (bouwmarkt)

De dichtstbijzijnde zit voor ons toch gauw >55km verderop.

Zaterdagmiddag ook weer zo'n 'leuke' ervaring met een lokale winkel.
't Is dat we het gereedschapssetje dringend nodig hadden, maar anders...

We waren aan het klussen met een oude Golf 4 en er was een bevestigingsgat met inwendig draad lam gedraaid in een motorblok. Eerst geprobeerd met een draadtap de draad proberen te herstellen, maar die pakte ook niet meer. Tja, en wat moet je dan op zaterdagmiddag? Goedkoop online een helicoil setje bestellen is geen tijd voor. Dan maar langs de Brezan. Die, helaas het is niet anders, maar liefst > vier keer zo duur is, dan online. :(

Exact hetzelfde merk/type setje wat online nog geen tientje kost, daar vroeg Brezan maar liefst bijna 50 euro voor! Kijk, dat het wat duurder is vanwege het gemak van een winkel in je eigen stad, ok prima. Maar meer dan 4 x zoveel?! Dat vind ik wel erg schofterig. 7(8)7
Toen ik heel vriendelijk en voorzichtig vroeg of het niet een beetje schappelijker kon en liet zien wat het online kostte, was het antwoord "Nou, u hoeft het niet bij ons te kopen hoor. Nee, we doen niks aan de prijs". Als extra service gaf men nog wel aan "Maar als u het niet gebruikt, dan mag u het terug brengen en krijgt u uw geld terug, da's onze service" Ja, doei, diezelfde 'service' heb ik online ook... :F

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2019 22:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ik weet niet waarom iedereen de Hornbach zo hoog heeft staan hier.. ja ze hebben een groot assortiment en goede prijzen. Maar jemig wat is het daar altijd een bende vakken liggen door elkaar heen dus je moet alles 3x controleren of je het juiste hebt. Verpakkingen zijn vaak aan gort gescheurd. Het slechte hout blijft gewoon bovenop liggen dus als je fatsoenlijk hout wilt moet je eerst een dikke laag afstapelen net als bij de gips platen.

Gereedschap is bij de Hornbach in het algemeen wel goedkoper maar met de kortingsbonnen van de andere bouwmarkten is het daar vaak gewoon goedkoper.

En last but not least hun kassa systeem is echt waardeloos een uur in de rij staan op zaterdag is geen uitzondering net als bij de rij voor de houtzagerij.

Hornbach is alleen goed voor de echt grote projecten die je kunt voorbereiden even snel tussendoor wat halen zit er vaak niet bij. En ik heb hier 5 bouwmarkten binnen 5km waaronder de Hornbach. Maar als zzp'ers naar de Hornbach gaan zijn ze niet goed bij hun hoofd. De bouwmaat is een veel beter adres daarvoor en zit er tegenover. Veel betere kwaliteit spullen tegen vaak nog lagere prijzen dan de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zaterdag is toch niet geschikt als ijkpunt? Dan is elke winkel druk.

Ik ben zelf wel 'fan' van de hornbach, zeker als ik het vergelijk met de Gamma. Ik vind het er geen bende maar een rechte plank vinden moet je inderdaad wel moeite voor doen maar dat moest ik bij de houthandel ook. Er is blijkbaar ook een Bouwmaat in Groningen, ik zal er eens een keer kijken, ben wel benieuwd. De zzp'ers die ik in Groningen ben tegengekomen (niet veel) gaan het liefst naar Bauhaus.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
_JGC_ schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:26:
De kleine speelgoedwinkel in Heerenveen die al 45 jaar bestaat is niet anders dan jij beschrijft. Die houdt niet op omdat het zo slecht loopt, maar omdat ze op leeftijd zijn en geen opvolging hebben.

Ik kom liever in zo'n klein winkeltje waarbij de eigenaar weet wat ie verkoopt en advies geeft over wat te kopen voor een koter van een paar jaar oud, dan in een Intertoys waar alles plastic fantastic staat uitgestald met personeel dat geen kennis heeft en het verder ook geen ruk interesseert.
Welke winkel is dat? Ik zie alleen Volgers op Google maps, afgezien van Top 1 Toys en Intertoys ... Ik kom oorspronkelijk uit de buurt van Heerenveen maar ken deze winkel niet, ik zie op de foto's op Google maps dat ze wel Revell hebben maar bijvoorbeeld geen modeltreinen of rc modelbouw, daarom ken ik ze waarschijnlijk ook niet.

Er zat een paar jaar geleden toch ook nog een modeltreinwinkel in Heerenveen die inmiddels al gestopt is? De Treinenshop dacht ik. Ook Treinenshop Groningen vlak bij de Martini toren is al weer jaren dicht.

Er zat ook nog zo'n exclusieve Märklin winkel naast de Mediamarkt aan de Westerhaven maar die heeft er ook maar kort gezeten. Als je daar binnen kwam zag je stoomlocomotieven van 500€ staan, inclusief een paar wagons ben je 800€ verder ... Erg mooi allemaal maar logisch dat zoiets in genivelleerd Nederland niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:07:
[...]

Welke winkel is dat? Ik zie alleen Volgers op Google maps, afgezien van Top 1 Toys en Intertoys ... Ik kom oorspronkelijk uit de buurt van Heerenveen maar ken deze winkel niet, ik zie op de foto's op Google maps dat ze wel Revell hebben maar bijvoorbeeld geen modeltreinen of rc modelbouw, daarom ken ik ze waarschijnlijk ook niet.

Er zat een paar jaar geleden toch ook nog een modeltreinwinkel in Heerenveen die inmiddels al gestopt is? De Treinenshop dacht ik. Ook Treinenshop Groningen vlak bij de Martini toren is al weer jaren dicht.

Er zat ook nog zo'n exclusieve Märklin winkel naast de Mediamarkt aan de Westerhaven maar die heeft er ook maar kort gezeten. Als je daar binnen kwam zag je stoomlocomotieven van 500€ staan, inclusief een paar wagons ben je 800€ verder ... Erg mooi allemaal maar logisch dat zoiets in genivelleerd Nederland niet kan.
Volgers idd, die stopt ermee per 1 mei of eerder als de winkel is uitverkocht. Die moest het vooral hebben van het publiek dat vanaf de parkeergarage kwam, dan loop je er recht op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dwarlorf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:51:
Zaterdag is toch niet geschikt als ijkpunt? Dan is elke winkel druk.

Ik ben zelf wel 'fan' van de hornbach, zeker als ik het vergelijk met de Gamma. Ik vind het er geen bende maar een rechte plank vinden moet je inderdaad wel moeite voor doen maar dat moest ik bij de houthandel ook. Er is blijkbaar ook een Bouwmaat in Groningen, ik zal er eens een keer kijken, ben wel benieuwd. De zzp'ers die ik in Groningen ben tegengekomen (niet veel) gaan het liefst naar Bauhaus.
Ik vind zelf de Hornbach qua winkelervaring veel minder dan Gamma of Praxis. Het aantal producten per m2 is veel hoger. Dus kleinere gangen, meer spullen per schap. Het personeel is niet vriendelijk en weet niks....

Het enige voordeel dat Hornbach IMHO heeft, is dat ze niet doen aan die rare kortingsacties van Gamma en Praxis. 20% korting op 1 product. Moet je 4x langsgaan als je op 4 producten 20% korting wil. Hornbach voert het Duitste vaste lage prijs model. vind ik zelf veel prettiger. Maar voor advies, of alleen al om te vragen waar iets ligt kan je beter bij Gamma/Praxis terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Z___Z schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Ik vind zelf de Hornbach qua winkelervaring veel minder dan Gamma of Praxis. Het aantal producten per m2 is veel hoger. Dus kleinere gangen, meer spullen per schap.
Dat ben ik voor een groot deel met je eens maar toch vind ik de winkelervaring bij veel andere bouwmarkten niet prettig. Je kunt er misschien lekker ruim rondhuppelen maar in mijn ervaring is het of te duur (Gamma) of ze hebben bijna niks (Karwei en Praxis). Ik vind het echt flutzaken maar ik ga uit luiigheid nog wel eens naar de Gamma. Bij de Hornbach slaag ik altijd, bij de Gamma niet altijd. Maar ik ben vooral geschrokken van de prijzen bij de Gamma, hoewel ik wel het gevoel heb dat ze de laatste jaren wat aan hun hoge prijzen hebben gedaan.

Bij de hornbach moet ik soms wel zoeken naar een medewerker maar qua advies en behulpzaamheid heb ik geen klachten. Maar bij de gamma heb ook wel eens een eeuwigheid gewacht op iemand van de houtzaagafdeling zelfs na herhaaldelijk op het belletje drukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Dwarlorf op 25-02-2019 11:53 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb vroeger bij de Praxis (98-04) gewerkt, maar waar je 3-4 man per afdeling had (er zijn grofweg 4 afdelingen + service/kassa), was dat toen ik wegging nog maar 1-2 personen/afdeling. En als er dan iemand een bestelling komt ophalen, iets wil huren en iets wou laten zagen, dan ging dat dus fysiek niet, ondanks de belletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:07:
[...]

Dit heeft meer met de zonsondergang van een specifieke productcategorie dan met de zonsondergang van fysieke winkels te maken. Wel zijn modeltreintjes (m.i.) een mooi voorbeeld van een doelgroep die meer zit te wachten op een fysieke winkel dan een webshop (de aftersalesservice bij modeltreintjes is anders dan bij een videokaart en ook vaker, bijna standaard, nodig).

Ik shop daarom ook liever bij een fysieke winkel (Wentink in Arnhem, Interhobby in Nijmegen) dan online (hoewel ook hier geldt dat online iets voordeliger kan zijn).

En toch houden ook in deze categorie de fysieke winkels zich met moeite staande.

Offtopic:
Modeltreintjes zijn niet meer zo populair als ze 30 jaar geleden waren. Deels omdat de jeugd er niet meer in grote getale warm voor loopt, maar vooral omdat de fabrikanten van Europese modellen zichzelf de markt uit prijzen (en daarmee ook de modelspoorzaken). Je ziet dat Train Simulator voor een deel die plek inneemt.

Een startsetje van de grote merken is vaak nog wel te doen, maar daarna loopt het behoorlijk in de kosten.

Märklin uit jouw voorbeeld is een van de duurdere merken, die inderdaad rustig EUR 500 voor een stoomlok vraagt, maar ook een "budget"-merk als PIKO vraagt nog steeds EUR 200+ voor een goed gedetailleerd stoomlokje (en dan nog zonder decoder/geluidsfuncties die het Märklin-model wel aan boord heeft). En dat is dan alleen een locomotief; geen rijtuigen/wagons, rails of andere zaken.

De laatste grote Nederlandse modelspoorketen (TechnoTrain) is zo'n 20 jaar geleden gestopt (ook na een doorstart overigens); de meeste speelgoedwinkels voeren al veel langer geen modelspoorartikelen meer en gespecialiseerde zaken houden met moeite het hoofd boven water.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:46:
Dit heeft meer met de zonsondergang van een specifieke productcategorie dan met de zonsondergang van fysieke winkels te maken. Wel zijn modeltreintjes (m.i.) een mooi voorbeeld van een doelgroep die meer zit te wachten op een fysieke winkel dan een webshop (de aftersalesservice bij modeltreintjes is anders dan bij een videokaart en ook vaker, bijna standaard, nodig).

Ik shop daarom ook liever bij een fysieke winkel (Wentink in Arnhem, Interhobby in Nijmegen) dan online (hoewel ook hier geldt dat online iets voordeliger kan zijn).

En toch houden ook in deze categorie de fysieke winkels zich met moeite staande.
Het is ook een beetje een kip en ei probleem, als niemand meer in aanraking komt met modelbouw omdat de speelgoedwinkels zoals bijvoorbeeld Bart Smit en Intertoys geen modelbouw meer in het assortiment hebben wordt het met de hele sector minder. Modelbouw verplaatst zich nu naar online en stoffige, oubollige winkels op B locaties.

Wentink heeft een virtuele winkelrondgang op de website, dat is wel een mooie, moderne winkel trouwens. Maar dan zie ik bijvoorbeeld een startset met het beroemde analoge Fleischmann werkspoor locje dat al 20 jaar van de markt is voor 100€ staan. (ik had deze ooit in een startset voor 70 gulden). Dat geeft ook wel weer aan wat er mis is met fysieke modelbouw winkels, incourant assortiment waar ze blijkbaar geen afstand van willen doen door het goedkoop weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 07-07 09:35

Chakotay

Lick here to continue

Zo ben ik vroeger als kind inderdaad ook juist in aanraking gekomen met modeltreinen. De lokale speelgoedwinkel was aan de voorkant een Intertoys, en aan de achterkant een modelbouw-zaak. Daar heb ik heel wat uren rondgehangen als koter :+

Dat zie je niet veel meer tegenwoordig, op de hoofdlocaties het is allemaal een standaard Intertoys. Dit winkeltje bestaat nog wel zag ik net, maar is een zelfstandige zaak geworden in plaats van een Intertoys. Verstandig van ze :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:04
En dat is zo'n beetje het terugkerende probleem van de meeste winkels op de standaard plaatsen.
Mensen verwachten beleving en extra's, om er vervolgens niet meer voor te willen betalen dan de goedkoopste op internet +5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Het is ook een beetje een kip en ei probleem, als niemand meer in aanraking komt met modelbouw omdat de speelgoedwinkels zoals bijvoorbeeld Bart Smit en Intertoys geen modelbouw meer in het assortiment hebben wordt het met de hele sector minder. Modelbouw verplaatst zich nu naar online en stoffige, oubollige winkels op B locaties.

Wentink heeft een virtuele winkelrondgang op de website, dat is wel een mooie, moderne winkel trouwens. Maar dan zie ik bijvoorbeeld een startset met het beroemde analoge Fleischmann werkspoor locje dat al 20 jaar van de markt is voor 100€ staan. (ik had deze ooit in een startset voor 70 gulden). Dat geeft ook wel weer aan wat er mis is met fysieke modelbouw winkels, incourant assortiment waar ze blijkbaar geen afstand van willen doen door het goedkoop weg te doen.
Dat zeker; zie ook de Fleischmann-strandbalsprinter en Marklin EK-koploper van jaren geleden.
Chakotay schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:02:
Zo ben ik vroeger als kind inderdaad ook juist in aanraking gekomen met modeltreinen. De lokale speelgoedwinkel was aan de voorkant een Intertoys, en aan de achterkant een modelbouw-zaak. Daar heb ik heel wat uren rondgehangen als koter :+

Dat zie je niet veel meer tegenwoordig, op de hoofdlocaties het is allemaal een standaard Intertoys. Dit winkeltje bestaat nog wel zag ik net, maar is een zelfstandige zaak geworden in plaats van een Intertoys. Verstandig van ze :)
Bedoel je Intertoys Uden toevallig? De modelspeciaalzaak is een apart bedrijf met een eigen naam; je moet alleen door de Intertoys naar binnen om er te komen zeg maar. Die Intertoys is overigens van een franchisenemer, waardoor deze constructie mogelijk is.

De Groot in Amstelveen was tussen 2007 en 2011 ook zo'n constructie.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 07-07 09:35

Chakotay

Lick here to continue

@Heroic_Nonsense nee, in Bloemendaal :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Er zijn overigens ook modelbouwwinkels die het nog wel goed doen. In Leer (.de) zit een modelspoorwinkel die uit een afgelegen stuk van het centrum aan de verkeerde kant van het spoor naar een grotere winkel midden in de stad is verhuisd. Duitsland is ook meer een modelbouwland en en de prijzen liggen er ook een stuk lager dan in Nederland dus er kan daar waarschijnlijk ook meer.

Ook daar trouwens veel incourant assortiment zoals treinen, Pola en Faller bouwdozen uit de jaren 80 met bij wijze van spreke nog D-Mark prijzen. Ik vind de tijdreis in sommige modelbouwwinkels ook wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:35:
Er zijn overigens ook modelbouwwinkels die het nog wel goed doen. In Leer (.de) zit een modelspoorwinkel die uit een afgelegen stuk van het centrum aan de verkeerde kant van het spoor naar een grotere winkel midden in de stad is verhuisd. Duitsland is ook meer een modelbouwland en en de prijzen liggen er ook een stuk lager dan in Nederland dus er kan daar waarschijnlijk ook meer.

Ook daar trouwens veel incourant assortiment zoals treinen, Pola en Faller bouwdozen uit de jaren 80 met bij wijze van spreke nog D-Mark prijzen. Ik vind de tijdreis in sommige modelbouwwinkels ook wel wat hebben.
Duitsland is een hele andere markt, ook op andere vlakken. Hoewel Amazon daar (online) de baas is, kopen verhoudingsgewijs veel Duitsers nog in fysieke winkels. Je ziet ook dat Duitse winkelstraten beter gevuld zijn (en gevarieerder qua winkelaanbod) dan de Nederlandse en dat grotere warenhuizen daar nog bestaansrecht hebben (in Nederland hebben die het allemaal moeilijk, behalve misschien de Bijenkorf op de Dam).

Nu komt dat ook wel doordat de prijzen in fysieke winkels daar vaak aantrekkelijker zijn dan bij ons, en het verschil met online daardoor een stuk kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:02
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:51:
[...]

Duitsland is een hele andere markt, ook op andere vlakken. Hoewel Amazon daar (online) de baas is, kopen verhoudingsgewijs veel Duitsers nog in fysieke winkels. Je ziet ook dat Duitse winkelstraten beter gevuld zijn (en gevarieerder qua winkelaanbod) dan de Nederlandse en dat grotere warenhuizen daar nog bestaansrecht hebben (in Nederland hebben die het allemaal moeilijk, behalve misschien de Bijenkorf op de Dam).

Nu komt dat ook wel doordat de prijzen in fysieke winkels daar vaak aantrekkelijker zijn dan bij ons, en het verschil met online daardoor een stuk kleiner is.
Volgens mij komt het vooral doordat online betalen buiten een creditcards nog niet echt gangbaar is in Duitsland, wat online kopen minder aantrekkelijk maakt. Een iDeal systeem kennen ze geloof ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Logistiek is misschien ook wel een dingetje. In NL kan een beetje webshop landelijk bezogring de volgende dag beloven. Veel andere landen, waaronder Duitsland, zijn een stuk groter. Geen idee hoe de pakketdiensten daar hun netwerk hebben maar als je drie dagen op je bestelling moet wachten is het toch wel aantrekkelijk om toch maar even zelf langs de winkel te rijden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Duitsland is ook een veel grotere markt met veel m,eer binnenlandse concurrentie. Juist online is de prijsdruk daar enorm, op het ongezonde af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

henri86 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:48:
[...]

Volgens mij komt het vooral doordat online betalen buiten een creditcards nog niet echt gangbaar is in Duitsland, wat online kopen minder aantrekkelijk maakt. Een iDeal systeem kennen ze geloof ik niet
Dat is onderdeel van de oorzaak inderdaad.

Duitsland kent wel een soort iDeal (Klarna en Sofort; sinds een tijdje van dezelfde eigenaar) maar dat is in tegenstelling tot iDeal niet van de banken zelf (en biedt daarom ook kopen op afbetaling aan; hun verdienmodel).

Creditcards zijn iets populairder dan bij ons, maar nummer één blijven PayPal en Amazon Payments.

Bron
Ankona schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:02:
Logistiek is misschien ook wel een dingetje. In NL kan een beetje webshop landelijk bezogring de volgende dag beloven. Veel andere landen, waaronder Duitsland, zijn een stuk groter. Geen idee hoe de pakketdiensten daar hun netwerk hebben maar als je drie dagen op je bestelling moet wachten is het toch wel aantrekkelijk om toch maar even zelf langs de winkel te rijden.
Dat kan inderdaad een probleem zijn. Je ziet ook vaak dat men eerst je adres wil weten voordat ze iets roepen over het bezorgmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 01-07 11:08

neolite

Immer kritisch

Ik zie toch echt de ene na de andere winkel die niet meegaat in het online geweld kopje onder gaan. Logistiek is het inderdaad veel gemakkelijker om een model zoals Coolblue hanteert te gebruiken. Als de meeste klanten komen kijken en vervolgens online gaan bestellen, waarom niet bij jou webshop? Het grote aantal winkel(ketens) wat nog steeds geen fatsoenlijk werkende webshop heeft of goede bezorgingsmogelijkheden is echt schrikbarend hoog.

Daarnaast zijn deze wat specialistischer ketens door bol.com, wehkamp.nl en amazon.de uit de markt gedrukt. Er is simpelweg geen ruimte meer voor om een netwerk aan winkels plus de complete logistieke kosten daarachter in stand te houden terwijl je concurrent een enorm lean model heeft.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
neolite schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:46:
Ik zie toch echt de ene na de andere winkel die niet meegaat in het online geweld kopje onder gaan. Logistiek is het inderdaad veel gemakkelijker om een model zoals Coolblue hanteert te gebruiken. Als de meeste klanten komen kijken en vervolgens online gaan bestellen, waarom niet bij jou webshop? Het grote aantal winkel(ketens) wat nog steeds geen fatsoenlijk werkende webshop heeft of goede bezorgingsmogelijkheden is echt schrikbarend hoog.

Daarnaast zijn deze wat specialistischer ketens door bol.com, wehkamp.nl en amazon.de uit de markt gedrukt. Er is simpelweg geen ruimte meer voor om een netwerk aan winkels plus de complete logistieke kosten daarachter in stand te houden terwijl je concurrent een enorm lean model heeft.
Geen idee hoe lean bol, amazon en wehkamp zijn. Er zijn heel wat retouren, "overbodige" vervoersbewegingen etc.. Niet echt lean. Amazon verdient meer aan hun clouddiensten dan aan retail en zowel bol.com als wehkamp draaien een mager plusje of schrijven zelfs rode cijfers. De concurrentie is enorm enn marktaandeel is belangrijker dan winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:38
Toch is een van de grote problemen van Intertoys dat ze door overnames van andere ketens gewoon te veel winkels hebben. In Hoofddorp centrum bijvoorbeeld zitten er 3 binnen 200 meter.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
neolite schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:46:
Ik zie toch echt de ene na de andere winkel die niet meegaat in het online geweld kopje onder gaan. Logistiek is het inderdaad veel gemakkelijker om een model zoals Coolblue hanteert te gebruiken. Als de meeste klanten komen kijken en vervolgens online gaan bestellen, waarom niet bij jou webshop?
omdat cooblue alsnog te duur is vergeleken met andere...wordt gewoon weer een gevalletje product bekijken/aanvoelen en bij een andere bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 01-07 11:08

neolite

Immer kritisch

SnowDude schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:49:
Toch is een van de grote problemen van Intertoys dat ze door overnames van andere ketens gewoon te veel winkels hebben. In Hoofddorp centrum bijvoorbeeld zitten er 3 binnen 200 meter.
Met de naamswijziging van Bart Smit naar Intertoys was naast hetzelfde assortiment natuurlijk ook eindelijk de naam hetzelfde. Consequentie was wel dat hierdoor winkels extreem dicht op elkaar zaten en hetzelfde publiek bedienden. Een speelgoedketen zoals Intertoys heeft zeker nog wel potentie, maar niet meer in de huidige vorm met zo veel fysieke winkelpanden.
Hamazaki schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:55:
[...]

omdat cooblue alsnog te duur is vergeleken met andere...wordt gewoon weer een gevalletje product bekijken/aanvoelen en bij een andere bestellen.
Coolblue is vaak iets duurder dan de concurrentie maar zet daar een zeer goede service en een groot aantal bezorgmogelijkheden tegenover. De klantenservice is uitstekend, bezorging thuis is van een erg hoog niveau en het personeel is oprecht en vriendelijk. Daar zet een standaard dozenschuiver alleen een iets lagere prijs tegenover.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
neolite schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:20:
[...]

Met de naamswijziging van Bart Smit naar Intertoys was naast hetzelfde assortiment natuurlijk ook eindelijk de naam hetzelfde. Consequentie was wel dat hierdoor winkels extreem dicht op elkaar zaten en hetzelfde publiek bedienden. Een speelgoedketen zoals Intertoys heeft zeker nog wel potentie, maar niet meer in de huidige vorm met zo veel fysieke winkelpanden.

[...]

Coolblue is vaak iets duurder dan de concurrentie maar zet daar een zeer goede service en een groot aantal bezorgmogelijkheden tegenover. De klantenservice is uitstekend, bezorging thuis is van een erg hoog niveau en het personeel is oprecht en vriendelijk. Daar zet een standaard dozenschuiver alleen een iets lagere prijs tegenover.
Nou, de andere geven ook een goede service hoor. Ik heb het niet over de lokale winkelboer. De prijzen verschillen soms van tientallen tot honderden euro’s. Nou dan weet de consument het wel..

Enige voordeel is dat je je product elke dag kan ontvangen als je het voor 23.59 besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 26-02-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
neolite schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:20:
[...]

CB doet het niet slecht maar heel bijzonder is het ook weer niet. De bezorging (uitgezonderd witgoed) is gewoon door PostNL, net als bij de meeste andere shops. Daar maken ze dus echt geen verschil.
En wat betreft de service? Daar heb ik juist hele slechte ervaringen mee. Als er iets niet klopt krijgt je een standaard "wat vervelend, ik maak een retour voor je aan en een prettige dag" template antwoord terug. Niets wordt echt opgelost, zijn echt maar dozenschuivers.
Pas als je een klacht naar geenglimlach@coolblue.nl stuurt heb je kans dat ze inhoudelijk naar je klacht krijgen en er een oplossing voor zoeken.

Geloof me, het is echt geen slechte shop. Veel hebben ze goed op orde en de website is overzichtelijk. Maar die goede service, dat is vooral wat ze zelf roepen en blijkbaar bij veel klanten blijft hangen. Daar zijn ze echt niet onderscheidend mee. (Sterker nog, de meeste andere webshops doen het beter)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 21:51
[...]

In Duitsland is Hudson Bay de eigenaar van Galeria Kaufhof als warenhuis.
Het Oostenrijkse Signa is eigenaar van Karstadt het andere grote warenhuis vaak zijn deze naast elkaar of op hetzelfde plein gevestigd.
Echter de twee eigenaren hebben besloten om te fusren om de verliezen te verlagen.

Dus dat het daar lekker gaat is niet helemaal waar en Hudson Bay nederland stormt op een faillissement af.
https://www.rtlz.nl/beurs...jk-signa-karstadt-kaufhof

Daarnaast in duitsland is er ook heel veel leegstand in de winkel straten het valt ons alleen niet op, omdat bij een bezoek aan DLD gaan wij naar Keulen maar niet het naastgelegen Leverkusen of Bonn waar ook veel leegstand is.
Maar Leverkusen is geen kleine plaats ofzo wonen 160.000 mensen.
Bonn idem.

Tja Amsterdam centrum is ook heel druk dus dan zou je als ook toerist denken dat hier de winkels wel goed gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 26-02-2019 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Coolblue moet het vooral van het assortiment en de duidelijke website hebben. Vaatwassertje of koelkastje inbouw bestellen is peanuts bij coolblue en volgende dag is het in huis.

Webshops laten overigens nog veel liggen. Ik werkte vroeger in een automaterialenzaak. Dan kwam een klant voor een uitlaat, kwam het grote USN boek op de balie, bladerde je naar het automerk, benzine/diesel uitzoeken, aantal portieren en handbak of automaat en dan had je een overzichtstekening met onderdeelnummers.
Vorige week zelf uitlaat gemonteerd, bij Winparts besteld. Kenteken invullen, 2 einddempers van elke fabrikant, rara welke is het. Uiteindelijk bij Peugeot het OEM nummer opgezocht op VIN, die in Tecdoc geklapt en daar kwam de juiste uitlaat uit, die besteld bij Winparts. Uiteindelijk in Tecdoc een overzichtstekening kunnen achterhalen en de bijbehorende klem er ook bij besteld. Het is dat ik zelf ontwikkel voor Winparts en toegang heb tot de Tecdoc webservice, maar een normale klant was daar niet uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

leonbong schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:06:
[...]
Dus dat het daar lekker gaat is niet helemaal waar en Hudson Bay nederland stormt op een faillissement af.
https://www.rtlz.nl/beurs...jk-signa-karstadt-kaufhof
Volgens mij hebben zij de klassieke fout gemaakt door niet met iets nieuws te komen, maar hun concept hebben aangepast op wat de Nederlander zou willen. Het probleem is alleen dat de Nederlander zegt de V&D te willen, maar er vervolgens niet koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Anoniem: 915187
Hudson Bay begon met mooie spullen in mijn optiek.
Echter maar mensen vonden het relatief duur.
Gevolg Hudson Bay kwam met goedkopere spullen waardoor de winkel in assortiment hetzelfde geworden is als V&D was en die troep verkoopt niet.

In het begin heb ik er eigenlijk veel spullen gekocht was wel relatief duur, maar in mijn optiek mooie spullen.
Nu is het weer V&D zooi en kom ik er nauwelijks.

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Er wordt al 180 pagina's gezegd dat parkeren zo duur en onhandig is, dus een B locatie zou juist een pre moeten zijn.
gold_dust schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:35:

Aan de andere kant hebben ze dan wel retro spul in de winkel. Er zijn altijd mensen die niet van nieuwe ontwikkelingen houden bijvoorbeeld zweren bij analoog. Dan kan je het Fleischer werkspoor locje voor 150 euro van een particulier via marktplaats kopen of het voor slechts 100 euro aanschaffen in een winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Laatst online: 06-07 08:45

Aidix

Geluidspietlut

[...]

Bijvoorbeeld door 80% van het schap te bezetten met private label zooi. Vroeger had je keuze uit diverse normale merken van goedkoop tot duur. Inmiddels hebben ze de meeste merken vakkundig de deur uit gewerkt en vervangen door huismerk a (prut), b (minder prut) en c (1 euro goedkoper dan A merk maar nog steeds stuk slechter), en die verkopen ze dan weer met een stuk slechtere prijs/kwaliteit verhouding. Zo pakken ze dubbele winst, de marge van de importeursrol plus de marge van de scheve prijs/kwaliteit.

Dat doen ze op de meeste afdelingen, van badkamer tot elektrisch en handgereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Aidix schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:04:
[...]

Bijvoorbeeld door 80% van het schap te bezetten met private label zooi. Vroeger had je keuze uit diverse normale merken van goedkoop tot duur. Inmiddels hebben ze de meeste merken vakkundig de deur uit gewerkt en vervangen door huismerk a (prut), b (minder prut) en c (1 euro goedkoper dan A merk maar nog steeds stuk slechter), en die verkopen ze dan weer met een stuk slechtere prijs/kwaliteit verhouding. Zo pakken ze dubbele winst, de marge van de importeursrol plus de marge van de scheve prijs/kwaliteit.

Dat doen ze op de meeste afdelingen, van badkamer tot elektrisch en handgereedschap.
Dubbele winst bestaat niet. De winkels hebben een marge en eventueel de franchisegever/inkooporganisatie. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde bedrijf en is niet anders dan wanneer ze geen huismerk zouden verkopen. Wat je suggereert is dat Praxis een (te) hoge marge behaalt op huismerken. Is dat zo of is het speculatie? Bovendien is de basis van een gezonde winkel voldoende omzet. Met een hoge marge en een lage omzet schiet je nog steeds niks op .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Laatst online: 06-07 08:45

Aidix

Geluidspietlut

bszz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:35:
[...]

Dubbele winst bestaat niet. De winkels hebben een marge en eventueel de franchisegever/inkooporganisatie. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde bedrijf en is niet anders dan wanneer ze geen huismerk zouden verkopen. Wat je suggereert is dat Praxis een (te) hoge marge behaalt op huismerken. Is dat zo of is het speculatie? Bovendien is de basis van een gezonde winkel voldoende omzet. Met een hoge marge en een lage omzet schiet je nog steeds niks op .
Dat winkels een veel hogere marge behalen op eigen merk producten is algemeen bekend in de retail. Of het nou om de AH gaat of om de Gamma, het principe is hetzelfde.

Dat is verder ook niet zo interessant, tot je een prijs/kwaliteit vergelijk doet tussen Ferm, Lidls Powerfix (is gewoon Einhell ?) en Gamma huismerk. Dan vind ik Gamma toch wel erg matige kwaliteit voor het bijhorende prijskaartje.

Door goedkoop in te kopen en duur te verkopen kan je je terugvallende omzet proberen te compenseren met hogere marges. Wellicht is het gewoon nodig om te kunnen overleven, maar mij jagen ze juist de winkel uit richting een Hornbach, Lidl of webshop..

[ Voor 11% gewijzigd door Aidix op 13-03-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

leonbong schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:05:
@Anoniem: 915187
Hudson Bay begon met mooie spullen in mijn optiek.
Echter maar mensen vonden het relatief duur.
Gevolg Hudson Bay kwam met goedkopere spullen waardoor de winkel in assortiment hetzelfde geworden is als V&D was en die troep verkoopt niet.

In het begin heb ik er eigenlijk veel spullen gekocht was wel relatief duur, maar in mijn optiek mooie spullen.
Nu is het weer V&D zooi en kom ik er nauwelijks.
Zondag voor het eerst bij een Hudson Bay binnen geweest. Het nieuwe is er duidelijk vanaf en jij bent niet de enige die er nauwelijks komt. Er was, bij wijze van, geen klant te bekennen.

Probeer maar eens van dat " alles is veel en veel te duur" imago af te komen. Dat wordt een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Droefsnoet schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:10:
Aan de andere kant hebben ze dan wel retro spul in de winkel. Er zijn altijd mensen die niet van nieuwe ontwikkelingen houden bijvoorbeeld zweren bij analoog. Dan kan je het Fleischer werkspoor locje voor 150 euro van een particulier via marktplaats kopen of het voor slechts 100 euro aanschaffen in een winkel.
Dat oude spul wat zo'n winkel nog heeft is natuurlijk doodkapitaal en helemaal niet goed voor de lange termijn.
Daarnaast je loopt ook veel omzet mis.
De vierkantenmeters die bezet worden gehouden door spullen die lopen kost je omzet. Op die vierkantenmeters kan je ook spullen zetten die wel verkopen dus meer totaal omzet.

Veel oude zooi in winkel is dus geen goed teken over hoe de tent ervoor staat. Je ziet het ook bij de uitverkoop als er nog rekken vol kleding zijn dan is dat niet goed. (afgezien van winkels die speciaal voor uitverkoop nog spullen laten komen).

H&M / C&A enz.. zijn in het laatste meesters als een bepaald artikel wel loopt in winkel A wordt het er zo naar toe gestuurd vanuit winkel B en C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:57:
Zondag voor het eerst bij een Hudson Bay binnen geweest. Het nieuwe is er duidelijk vanaf en jij bent niet de enige die er nauwelijks komt. Er was, bij wijze van, geen klant te bekennen.

Probeer maar eens van dat " alles is veel en veel te duur" imago af te komen. Dat wordt een uitdaging.
Ik vraag me af of die Canadezen niet simpelweg totaal verkeerd geadviseerd zijn over de Nederlandse markt. Op papier is Nederland nog een rijk land maar de middenklasse is vrijwel verdwenen, alleen goedkoop of heel exclusief loopt nog qua winkelaanbod. Alles wat daar tussen in zit heeft het heel moeilijk en lijkt te verdwijnen. Ik kan me niet voorstellen waarom ze een concept als V&D zouden willen voortzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

gold_dust schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Ik vraag me af of die Canadezen niet simpelweg totaal verkeerd geadviseerd zijn over de Nederlandse markt. Op papier is Nederland nog een rijk land maar de middenklasse is vrijwel verdwenen, alleen goedkoop of heel exclusief loopt nog qua winkelaanbod. Alles wat daar tussen in zit heeft het heel moeilijk en lijkt te verdwijnen. Ik kan me niet voorstellen waarom ze een concept als V&D zouden willen voortzetten.
Zou zomaar kunnen. Ze lijken zich inderdaad nu op een soort welgestelde middenklasse te richten, die we in Nederland eigenlijk niet echt meer hebben. Jan met de pet koopt over het algemeen geen portemonnee van 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Die middenklasse is er nog wel en die markt is ook nog vrij groot. Maar juist daardoor is er zoveel concurrentie... online...
En tegen die keuze mogelijkheden en prijsstelling kan een fysieke winkel moeilijk op.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij heeft de middenklasse inmiddels ook wel gerealiseerd dat ze redelijke kwaliteit goedkoop kunnen krijgen en daardoor ook geld hebt om hoge kwaliteit/luxe/exclusiviteit te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Hudson Bay is imo alleen interessant tijdens een sale o.i.d.. Dan zie je gewoon dat merkkleding vaak minimaal 50% is afgeprijsd, of meer. M'n vriendin heeft al regelmatig kledingstukken gekocht die afgeprijsd waren van +100 euro naar <40 euro.
Normaal dus zwaar overpriced

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Nog een voorbeeld dat vooral goedkoop goed loopt: Schoenenwinkelketen van Haren loopt goed. Ze zijn, naar eigen zeggen, marktleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:16

Metalfreak

Hoije woh!

gold_dust schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:09:
Nog een voorbeeld dat vooral goedkoop goed loopt: Schoenenwinkelketen van Haren loopt goed. Ze zijn, naar eigen zeggen, marktleider.
Maar de kwaliteit van "goedkoop" wordt ook steeds beter. Waarom zou je dus als iemand met een middeninkomen meer geld dan nodig uit gaan geven. Je merkt het bijvoorbeeld heel goed aan die AliExpress dingen. Een paar jaar geleden was het over het algemeen crappy kwaliteit en vaak prima voor eenmalig gebruik, maar niet meer. Tegenwoordig zitten er echt wel goede producten tussen met gelijkwaardige of soms zelfs betere kwaliteit dan hier verkrijgbaar is, tegen een fractie van de kosten hier.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:04

IkWilbert

Het is mij!

Intertoys gaat nog meer winkels sluiten.... minimaal 52 stuks.
https://www.rtlz.nl/beurs...sluit-nog-eens-52-winkels

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Fysieke winkels als Action, Primark, Van Haren, supermarkten e.d. doen het anders fantastisch. De teloorgang van fysieke winkels komt volgens mij niet door hoge parkeertarieven, slechte klantenservice e.d., maar doordat de Nederlander gewoon steeds minder geld en tijd heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 14-03-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hmmm... In Nijmegen blijft door deze nieuwe ronde alleen de vestiging in WC Dukenburg open dus. De grootste Nijmeegse vestiging (aan de Burchtstraat) staat nu ook op de lijst.

De overgebleven vestiging is een oude Bart Smit en onhandig klein. Met alleen die vestiging gaan ze het niet redden in Nijmegen ben ik bang...

Edit: de actuele lijst met vestigingen die gaan sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-03-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:23
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Hmmm... In Nijmegen blijft door deze nieuwe ronde alleen de vestiging in WC Dukenburg open dus. De grootste Nijmeegse vestiging (aan de Burchtstraat) staat nu ook op de lijst.

De overgebleven vestiging is een oude Bart Smit en onhandig klein. Met alleen die vestiging gaan ze het niet redden in Nijmegen ben ik bang...

Edit: de actuele lijst met vestigingen die gaan sluiten.
Alleen die vestiging is niet genoeg inderdaad. WC Dukenburg is helemaal aan de andere kant van de stad. Ik zie mensen in de omgeving van het centrum niet snel daarheen gaan, want zoveel winkels zijn er niet. Jammer.

Ze hadden beter een vestiging in het centrum (Burchtstraat of zelfs de winkel in de Passage Molenpoort) open kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 11:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

Nou, die in mijn stadje staat nu ook op de lijst :( jammer, maar op zich wel te voorspellen, het winkelgebied in het centrum heeft het al jaren moeilijk, en de nabijheid van grotere winkelcentra in aangrenzende gemeentes zal niet helpen.

Vind het vooral jammer voor mn kids, deze winkel was op fietsafstand, de volgende niet meer, en dat maakt het toch minder bereikbaar, ff op de fiets kijken of het zakgeld wat leuks kan opleveren doe je een stuk makkelijker dan met de auto naar een andere stad en betaald parkeren... stuk minder vrijblijvend.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
'Verhuurders werken niet mee'
Zo lust ik ze ook wel. Wie weet wat ze gevraagd hebben. Zes maanden huurvrij ofzo? Ik heb wel gekkere eisen langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:16

Metalfreak

Hoije woh!

CyberMania schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:57:
Fysieke winkels als Action, Primark, Van Haren, supermarkten e.d. doen het anders fantastisch. De teloorgang van fysieke winkels komt volgens mij niet door hoge parkeertarieven, slechte klantenservice e.d., maar doordat de Nederlander gewoon steeds minder geld en tijd heeft.
En zoals ik al zei: het niveau van "de laagste kwaliteit" gaat ook omhoog. Nederlanders zijn ook niet gek. Action zit overigens vaak op plaatsen net buiten het centrum waar je vaak nog gratis kunt parkeren, dus daar kun je de parkeertarieven niet de schuld van geven. Maar ook in de binnenstad is het in de weekenden nog steeds ontzettend druk. Als je dan de mensen niet binnen weet te krijgen, moet je misschien ook eens de hand in eigen boezem steken en niet blijven hangen in wat je altijd deed.
Señor Sjon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Zo lust ik ze ook wel. Wie weet wat ze gevraagd hebben. Zes maanden huurvrij ofzo? Ik heb wel gekkere eisen langs zien komen.
Maar gezien de absurde huurprijzen die verhuurders vaak vragen in een binnenstad, kan ik me deze opmerking van de winkelier ook wel voorstellen... Van beide kanten valt er iets voor te zeggen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Señor Sjon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Naja, mogelijk missen de verhuurders al wat opbrengst door het faillissement, helpt flexibelheid niet. Doorgaans duren de huurcontracten van winkels toch ook best vele jaren en kan ik mij voorstellen dat de Portugezen nu geen contracten willen voor 5-10 jaar omdat er dan meteen niet meer te onderhandelen valt over de huurprijzen en ze dan ook niet meer flexibel zijn in het eventueel verhuizen naar een ander pand als dat beter ligt.

Ze stappen er nu zo in en bekijken nu gewoon de jaarrekeningen van de winkels. Verlies: :w Te hoge huur t.o.v. de omzet en publiek: :w Nu hebben ze die kans, als de boel eenmaal definitief is niet meer. Geef ze eens ongelijk, ze willen zoveel mogelijk winst halen uit hun investering.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
CyberMania schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:57:
Het is allemaal een factor. Neem ik mijzelf als voorbeeld. Wij verdienen samen iets boven modaal, koopwoning, 3 kinderen.

-Wij vermijden dure binnensteden vanwege de hoge parkeertarieven. OV is ook voor een gezin erg duur, zeker met 5 anonieme Chipkaarten. Daarom wijken wij uit naar plaatsen waar gratis kan worden geparkeerd.
-Boodschappen zijn een stuk duurder geworden de afgelopen jaren samen met de energie transitie trappen wij nu op de rem en sparen nog meer dan voorheen om dit allemaal in de toekomst te betalen. Ook de onzekerheid om onze pensioen heeft er ook voor gezorgd dat wij meer zijn gaan sparen.
-en veel dingen zijn gewoon echt online een stuk goedkoper. Dat gaat van Oral b borstels en kattenvoer tot elektronica en cadeaus voor de kinderen.
-nu ik een Netflix en Spotify abbonement heb verdient ook de MediaMarkt niets meer aan mij.
-en inderdaad meestal hebben wij in het weekend helemaal geen behoefte aan een dag winkelen...de boodschappen worden zo vroeg mogelijk gedaan in de ochtend en we proberen vaak iets leuks met het gezin te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cobb op 15-03-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18
Fysieke winkels werken nog wel, als je een assortiment hebt van artikelen dat mensen direct nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen, verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen, bouwmarktproducten, slijterij, etc. En ook hier is online een concurrent, bij de slimme mensen die kunnen plannen en dus vooruit bestellen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1 ... 46 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels