De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 41 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
PilatuS schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:26:
[...]

Net zoals je zegt, mensen gaan eerst naar een winkel voor alle info, daarna bestellen ze het online.

Zeker voor dingen die wat ingewikkeld zijn gaan mensen heel graag naar fysieke winkels, maar dan komt de prijs en wordt het online. Daar gaan winkels gewoon compleet aan kapot. Voor genoeg mensen is zelfs 10 euro op iets van 1000 euro genoeg om naar huis te gaan en het online te bestellen. Dat ze dan eerst een half uur info vragen in een winkel doen ze gewoon.
Bij mij is het vaak andersom. Als ik een grote aankoop wil doen informeer ik me eerst online en probeer ik een fysieke winkel te vinden voor de afronding. Echter.... vaak valt die winkel dan zo tegen dat ik alsnog online bestel.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ankona schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:35:
[...]

Bij mij is het vaak andersom. Als ik een grote aankoop wil doen informeer ik me eerst online en probeer ik een fysieke winkel te vinden voor de afronding. Echter.... vaak valt die winkel dan zo tegen dat ik alsnog online bestel.
De gemiddelde Nederlander zal altijd proberen geld te besparen op welke manier dan ook. Daar gaat het voor fysieke winkels gewoon compleet mis als dat aanbod van die winkels ook online te krijgen is. Tuurlijk zijn ook mensen die wel iets meer willen betalen, maar ik ben bang dat die groep niet groot genoeg is.

Edit: Dat die winkel tegenvalt is trouwens ook wel een goed punt. Nu het met de fysieke winkels slechter gaat zie je dat er juist veel winkels zijn die gaan besparen op goed personeel. Minder mensen inzetten, maar ook overschakelen naar goedkopere mensen. Daar gaat denk ik ook echt heel veel mis. Wanneer je als winkel er voor gaat kiezen om juist dat belangrijke punt wat fysieke winkels hebben tegenover online weg te halen, dan is het einde verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 19-01-2019 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:18:
Mensen zijn ook nauwelijks bereid om een redelijke prijs te betalen. In de winkel kijken en online bestellen. Die 20% prijsverschil voor de winkel mag hij niet verdienen terwijl het nog amper zijn kosten dekt. Daarbij moet hij alle kleuren en maten op voorraad hebben wat veel ruimte en investering vraagt. Dit kost ook weer geld en brengt veel risico mee.
Iemand die meer dan 10% boven de laagste internetprijs zit is wat mij betreft een opportunist en daar zal ik om principiële redenen niet kopen. Ik vind dat je als consument ook een stukje eigen verantwoordelijk en onderzoeksplicht hebt om je niet bij de eerste de beste winkel te laten afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 991847

PilatuS schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:38:
[...]

De gemiddelde Nederlander zal altijd proberen geld te besparen op welke manier dan ook. Daar gaat het voor fysieke winkels gewoon compleet mis als dat aanbod van die winkels ook online te krijgen is. Tuurlijk zijn ook mensen die wel iets meer willen betalen, maar ik ben bang dat die groep niet groot genoeg is.

Edit: Dat die winkel tegenvalt is trouwens ook wel een goed punt. Nu het met de fysieke winkels slechter gaat zie je dat er juist veel winkels zijn die gaan besparen op goed personeel. Minder mensen inzetten, maar ook overschakelen naar goedkopere mensen. Daar gaat denk ik ook echt heel veel mis. Wanneer je als winkel er voor gaat kiezen om juist dat belangrijke punt wat fysieke winkels hebben tegenover online weg te halen, dan is het einde verhaal.
Wat verwacht je dan? Marge mag niet maken, zie de reactie hierboven. Als je 30% marge moet maken om goede verkopers in dienst te nemen die mensen kunnen adviseren maar je kunt die 30% niet halen omdat je dan een opportunist bent dan is het een logisch gevolg dat je dan maar met minder marge genoegen gaat nemen om toch te overleven. Dat dit gevolgen heeft voor het personeel lijkt me eerder een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
gold_dust schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Iemand die meer dan 10% boven de laagste internetprijs zit is wat mij betreft een opportunist en daar zal ik om principiële redenen niet kopen.
Je realiseert je dat grote webwinkels zoals Amazon graag dingen "opsturen" vanuit EU landen waar de BTW lager is dan in Nederland en wellicht nog andere belastingvoordeeltjes gelden?

[ Voor 6% gewijzigd door kjast op 19-01-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Iemand die meer dan 10% boven de laagste internetprijs zit is wat mij betreft een opportunist en daar zal ik om principiële redenen niet kopen.
Sorry hoor, maar dit vind ik een beetje rare redenatie. :?
Misschien is het wel omgekeerd; de webwinkel die slechts 10% onder de stenen winkel zit, is ook een 'oplichter' in jouw ogen? Want het moet allemaal veel goedkoper kunnen, toch?
[...]
Ik vind dat je als consument ook een stukje eigen verantwoordelijk en onderzoeksplicht hebt om je niet bij de eerste de beste winkel te laten afzetten.
Dat zeker.
Maar behelst die onderzoeksplicht slechts de prijs, of ook nog andere aspecten?

Wat dacht je van alle supermarkten? Die betalen een bodemprijs voor vele landbouwproducten bij de boeren, maar rekenen tig keer zoveel in de winkel. Omdat de aardappels dan gewassen zijn, de snijbonen tot moes gesneden en al het andere groen achter een plastic venstertje verstopt is? 8)7

De perceptie bij menig consument van de prijsopbouw van een product is volledig bezijden de realiteit. De basisprijs van het product maakt vrijwel altijd slechts een klein deel uit van de uiteindelijke verkoopprijs. Alles er omheen (pand, regelgeving, logistiek, personeel, marketing, etc) bepalen uiteindelijk in veel hogere mate de eindprijs.
Is dat "afzetten"? Tja...
Een aantal componenten uit de prijsopbouw zouden imho best wel geschrapt mogen worden c.q. wat minder kunnen. Maar zo zit de maatschappij (helaas) niet in elkaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 991847 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Wat verwacht je dan? Marge mag niet maken, zie de reactie hierboven. Als je 30% marge moet maken om goede verkopers in dienst te nemen die mensen kunnen adviseren maar je kunt die 30% niet halen omdat je dan een opportunist bent dan is het een logisch gevolg dat je dan maar met minder marge genoegen gaat nemen om toch te overleven. Dat dit gevolgen heeft voor het personeel lijkt me eerder een logisch gevolg.
Dat snap ik ook prima en dit is inderdaad een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:11
Tja, als een fietsenmaker je band vervangt voor 40€, en de band heeft hem 20€ gekost, dan blijft er amper 20€ over voor een half uurtje werk. Daar kan je nooit winst op draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Metalfreak schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Mijn vriendin moest laatst een whopping 40 euro afrekenen voor het vervangen van een binnen en buitenband... Voor een fiets die dat bedrag nog niet eens waard is vond ik dat een beetje absurd.
Tommie12 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:37:
Tja, als een fietsenmaker je band vervangt voor 40€, en de band heeft hem 20€ gekost, dan blijft er amper 20€ over voor een half uurtje werk. Daar kan je nooit winst op draaien.
De fietsenmaker krijgt maar €33,06, geen €40.

Als de band €20 heeft gekost, houdt de fietsenmaker €13,- over voor een half uur werk, daar blijft geen droog brood van over natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Een band vervangen is voor een fietsenmaker veel minder werk dan een half uurtje.
Zeg dat ie in 10 minuten klaar is. Mooi klusje voor tussendoor als er niemand in de winkel is bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Iemand die meer dan 10% boven de laagste internetprijs zit is wat mij betreft een opportunist en daar zal ik om principiële redenen niet kopen. Ik vind dat je als consument ook een stukje eigen verantwoordelijk en onderzoeksplicht hebt om je niet bij de eerste de beste winkel te laten afzetten.
Plicht? Als ik iets nodig heb wat in in een winkel zie liggen, waarom zou ik dan verplicht worden om eerst tijd te investeren in een onderzoek of ik het niet online kan bestellen en zo een dag later pas voor een lagere prijs in huis heb?

Niets verplicht graag.

Natuurlijk moet je dan niet achteraf gaan miepen dat het goedkoper gekund had. Dat die kans erin zit weet je ook. Al moet ik wel zeggen dat het vaak slechts perceptie is dat online kopen altijd maar goedkoper is. Als je de online prijzen van de "normale" webshops vergelijkt met de prijzen van de moderne goedlopende fysieke winkels dan liggen die doorgaans niet ver uit elkaar. (Dus geen amazon vergelijken met een dorpswinkeltje met een oude service gerichte eigenaar die iedereen kent)

Ik koop bijna alles online. Maar vooral omdat je online meer keus hebt en meer kunt vergelijken. Niet zozeer voor de prijs. Als ik weet wat ik hebben wil koop ik het vrij snel, ga geen uren spenderen aan een tientje lagere prijs, dan is de tijd mij meer waard.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:41

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het toont denk ik ook wel aan dat er verschillende zaken spelen. De reden dat dit soort werk aanzienlijk minder is dan 50 jaar terug is voor een belangrijk deel de wegwerp economie. Het lijkt in eerste instantie te gaan om werk dat alleen in Nederland uitgevoerd kan worden, maar omdat goedkope Aziatische arbeid er voor gezorgd heeft dat vervangen al snel goedkoper is dan repareren is dat waar je feitelijk mee concurreert.

Zelfs als de fysieke winkel niet door het internet bedreigd zou worden blijven er nog genoeg maatschappelijke veranderingen over die een bedreiging vormen voor de traditionele winkel. Die ontwikkeling zag je eigenlijk in de jaren 70 en 80 al. Grote ketens in plaats van kleine middenstanders, pakhuizen op industrieterreinen in plaats van knusse binnensteden. Stijgende lonen en complexere producten waardoor het steeds moeilijker wordt om tegen een acceptabele prijs een kwalitatief goed verkoopadvies te kunnen geven.

Het waren misschien niet de veranderingen die direct gezorgd hebben voor het verdwijnen van fysieke winkels uit het straatbeeld, maar ze hebben de markt er wel voor klaargestoomd.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
@thaan Arbeid en kleinmateriaal vallen bij fietsenmakers onder het lage BTW tarief.

Overigens heb ik nog nooit een fatsoenlijke factuur gehad van een fietsenmaker, altijd die kladblaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

_JGC_ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:59:
@thaan Arbeid en kleinmateriaal vallen bij fietsenmakers onder het lage BTW tarief.

Overigens heb ik nog nooit een fatsoenlijke factuur gehad van een fietsenmaker, altijd die kladblaadjes.
Zoals ik het ken reken je doorgaans een standaardtarief voor bepaalde standaard reparaties. Dat zorgt ervoor dat je vooraf een prijs af kan geven en voorkomt dat je over iedere reparatie discussie moet voeren over de tijd die je er ingestoken hebt. Het is geen kwestie van onwil of ondeskundigheid, maar je moet als middenstander gewoon een werkbare manier hebben om aanbiedingen te kunnen doen en werkzaamheden in rekening te brengen. Als het niet realistisch is dat iemand twee keer zoveel betaalt voor een reparatie die onvoorzien twee keer zo lang duurt is het ook niet realistisch om te verwachten dat je maar de helft betaalt voor een reparatie die half zo lang duurde als verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:09:
[...]

BTW moet gewoon netjes in nl worden afgedragen (als de omzet de paar k per jaar overstijgt). Amazon heeft gewoon veel meer inkoopkracht. Het maakt nogal uit of je er 1000000 inkoopt of 100.
Valt op zich wel mee. Belangrijker is dat het amazon geen hol interesseert wat er verdient word via de webshops. Marge word er gemaakt met amazon web services en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 612265 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:55:
Een band vervangen is voor een fietsenmaker veel minder werk dan een half uurtje.
Zeg dat ie in 10 minuten klaar is. Mooi klusje voor tussendoor als er niemand in de winkel is bijv.
Het duurt wel even langer dan 10 min, zeker bij een electrische fiets, of eentje met een kettingkast, dan moet je de kader open trekken.
Daarbij komt nog, de fiets in ontvangst nemen, weg zetten, terug nemen, afleveren, praatje maken en afrekenen. En dan moet het gereedschap en het gebouw nog betaald worden.

Geen droog brood blijft er over.

Mijn zoon gebruikt nu een swap fiets. Voor 15€ per maand en werkende fiets. Als er iets mis is, dan wordt die aan huis hersteld of geruild. Het zijn geen luxe fietsen voor lange afstanden, maar voor korte afstanden zijn die prima, en goedkoper dan zelf kopen en onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tribits schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Zoals ik het ken reken je doorgaans een standaardtarief voor bepaalde standaard reparaties. Dat zorgt ervoor dat je vooraf een prijs af kan geven en voorkomt dat je over iedere reparatie discussie moet voeren over de tijd die je er ingestoken hebt. Het is geen kwestie van onwil of ondeskundigheid, maar je moet als middenstander gewoon een werkbare manier hebben om aanbiedingen te kunnen doen en werkzaamheden in rekening te brengen. Als het niet realistisch is dat iemand twee keer zoveel betaalt voor een reparatie die onvoorzien twee keer zo lang duurt is het ook niet realistisch om te verwachten dat je maar de helft betaalt voor een reparatie die half zo lang duurde als verwacht.
BTW zal bij die all-in prijzen ook gewoon uitgesplitst worden in de boekhouding. Als het in de boekhouding komt tenminste, vandaar mijn opmerking over die handgeschreven papiertjes, die ken ik nml vooral van de beun die helemaal geen BTW en belasting afdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

_JGC_ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:24:
[...]

BTW zal bij die all-in prijzen ook gewoon uitgesplitst worden in de boekhouding. Als het in de boekhouding komt tenminste, vandaar mijn opmerking over die handgeschreven papiertjes, die ken ik nml vooral van de beun die helemaal geen BTW en belasting afdraagt.
In de boekhouding ja. Dat het niet op een bonnetje staat zegt verder niets, dat was vroeger standaard. Als je een BTW bonnetje wilde hebben moest je daar om vragen. Los daarvan zal de gemiddelde zwartwerker ook geen bonnetjes afgeven, dat levert alleen maar risico op. Wat jij beunhazen noemt zijn waarschijnlijk gewoon wegkwijnende winkeltjes die geen geld hebben om te investeren in moderne kassasystemen.
Tommie12 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:52:
[...]

Het duurt wel even langer dan 10 min, zeker bij een electrische fiets, of eentje met een kettingkast, dan moet je de kader open trekken.
Inderdaad, ik denk dat de gemiddelde klant er geen idee van heeft hoeveel verschillende complexe systemen er zijn en hoe erbarmelijk de staat van onderhoud van het voertuig doorgaans is. Niets mis met mondige klanten, maar als het de kant van ongefundeerde beschuldigingen opgaat moet je op een bepaald moment toch afscheid nemen van een klant. Of je nu de deuren moet sluiten omdat je te weinig werk hebt of het werk je meer kost dan je er voor betaald krijgt doet er dan verder ook weinig toe.

[ Voor 32% gewijzigd door Tribits op 19-01-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
_JGC_ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:59:

Dat is heel relaxt voor de fietsenmaker, maar gaat in het algemeen voor de meeste andere services & retailers natuurlijk niet op.

Daarnaast vind ik een fietsenmaker ook niet bepaald een 1e levensbehoefte en daarmee niet echt geschikt voor het lage btw tarief, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ankona schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:57:
Plicht? Als ik iets nodig heb wat in in een winkel zie liggen, waarom zou ik dan verplicht worden om eerst tijd te investeren in een onderzoek of ik het niet online kan bestellen en zo een dag later pas voor een lagere prijs in huis heb?

Niets verplicht graag.

...
Het hangt er van af, voor iets van 10 euro niet nee, daar kijk ik ook niet waar het goedkoper te krijgen is. Maar bij dingen als een nieuwe televisie zou ik eerst wel een een uur op internet gaan zoeken naar recensies en prijzen in plaats van bij de lokale Expert binnen te lopen en 300 euro euro te veel te betalen voor een verouderd model. De generatie die dat nog wel doet is letterlijk aan het uitsterven. Goed uurtarief is dat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Vergeet niet dat sommige mensen geen goed onderzoek op internet kunnen doen, doordat ze nauwelijks iets van het apparaat af weten. Ze zien tussen de bomen het bos niet meer en die mensen gaan juist naar de winkel om geadviseerd te willen worden.

Alleen voor goedkope producten kan je vaak beter naar de winkel gaan. De marge van 30% is nauwelijks te merken, en je hebt de offset van de verzendkosten niet waardoor het totaalbedrag niet echt veel duurder is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 15:11
gold_dust schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Het hangt er van af, voor iets van 10 euro niet nee, daar kijk ik ook niet waar het goedkoper te krijgen is. Maar bij dingen als een nieuwe televisie zou ik eerst wel een een uur op internet gaan zoeken naar recensies en prijzen in plaats van bij de lokale Expert binnen te lopen en 300 euro euro te veel te betalen voor een verouderd model. De generatie die dat nog wel doet is letterlijk aan het uitsterven. Goed uurtarief is dat trouwens.
Maak voor de grap eens een financieel plan voor een winkel en dan laat je kwalificaties als "opportunisme" en insinuaties over te hoge uurtarieven wel achterwege.* Je hebt echt een totaal verkeerd beeld hoe de online en de retailmarkt in elkaar zitten.

*been there, done that.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 09:07
Ankona schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:35:
[...]

Ik denk dat daar veel fysieke winkels juist blijven hangen in de pre-internet tijdperk. Ook fysieke winkels zouden veel meer moeten inspelen op het hybride model. Dingen als "hangt uw maat er niet bij? Bestel nu en morgen leveren wij hem thuis".

Het niet slagen omdat winkels steeds kleiner worden (en dus nog minder hebben) is waar ik denk dat winkels verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
peltco schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat daar veel fysieke winkels juist blijven hangen in de pre-internet tijdperk. Ook fysieke winkels zouden veel meer moeten inspelen op het hybride model. Dingen als "hangt uw maat er niet bij? Bestel nu en morgen leveren wij hem thuis".

Het niet slagen omdat winkels steeds kleiner worden (en dus nog minder hebben) is waar ik denk dat winkels verliezen
Inderdaad, het is niet online of offline maar online én offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

peltco schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Haha, ja er is wel eens een onderzoek geweest bij grote retailers wat de meest gebruikte sites waren in het dure wifi netwerk wat ze voor hun klanten hadden aangelegd. Resultaat: alleen maar prijsvergelijkers. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11
[...]

Daarbij komt nog, de fiets in ontvangst nemen, weg zetten, terug nemen, afleveren, praatje maken en afrekenen. En dan moet het gereedschap en het gebouw nog betaald worden.

Mijn zoon gebruikt nu een swap fiets. Voor 15€ per maand en werkende fiets. Als er iets mis is, dan wordt die aan huis hersteld of geruild. Het zijn geen luxe fietsen voor lange afstanden, maar voor korte afstanden zijn die prima, en goedkoper dan zelf kopen en onderhouden.
Het eerste jaar misschien, maar de maandelijkse kosten blijven en de fiets is uiteindelijk nooit je eigendom. Als jij een fiets koopt en twee jaar geen lekke band hebt, is dat goedkoper dan 180 euro per jaar betalen voor een fiets. Hoe vaak je een lekke band krijgt is helaas niet te voorspellen maar bij mij is dat hooguit eens per twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deezers schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Het eerste jaar misschien, maar de maandelijkse kosten blijven en de fiets is uiteindelijk nooit je eigendom. Als jij een fiets koopt en twee jaar geen lekke band hebt, is dat goedkoper dan 180 euro per jaar betalen voor een fiets. Hoe vaak je een lekke band krijgt is helaas niet te voorspellen maar bij mij is dat hooguit eens per twee jaar.
Als je een fiets van 360€ koopt, en je gebruikt die regelmatig, dan heb je daar ieder jaar wel wat kosten aan. Ik denk aan remmen, ketting, tandwielen, lichten etc etc.
En iedere keer ben je je fiets een paar dagen kwijt bij de fietsenmaker.

Nu weet ik niet waar jij een fiets koopt, maar een goede fiets kost eerder 700-1000€, en daarvan slijten de banden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 18:34
B-Real schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:36:
Fietsenzaken zijn volgens mij redelijk booming inderdaad, ik denk met name door de populariteit van e-bikes.

Persoonlijk vind ik de kosten voor een reparatie, van een reguliere fiets, ook altijd wel meevallen bij een fietsenmaker. Ik plak mijn band in elk geval niet meer zelf voor dat geld.
Weet niet wat jij betaalt, maar volgens mij heb ik wel een tegen de €30 te horen gekregen voor een achterband plakken (=nieuwe binnenband).

Voor €5 koop je zelf een binnenband die je in een half uurtje vervangt. Tot een jaar of 5 geleden had ik in het dorp nog een bijna gepensioneerde fietsenmaker die het voor €7,50 deed.
De fietsenmaker betaalt alleen hooguit €5 voor die band, dus hij heeft bruto €35 winst over een half uurtje werk.

[ Voor 30% gewijzigd door HallonRubus op 20-01-2019 13:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-07 10:53
dat is geen winst, loonkosten, pand huur, materiaal gebruik etc etc, zo als jij rekent werkt het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HallonRubus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Weet niet wat jij betaalt, maar volgens mij heb ik wel een tegen de €30 te horen gekregen voor een achterband plakken (=nieuwe binnenband).

Voor €5 koop je zelf een binnenband die je in een half uurtje vervangt. Tot een jaar of 5 geleden had ik in het dorp nog een bijna gepensioneerde fietsenmaker die het voor €7,50 deed.

[...]

De fietsenmaker betaalt alleen hooguit €5 voor die band, dus hij heeft bruto €35 winst over een half uurtje werk.
Ik dacht aan een buitenband, die kost meer dan 5€.

Maar als je denkt makkelijk rijk te worden met banden herstellen aan 7,5€, vooral doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
bszz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:14:
Maak voor de grap eens een financieel plan voor een winkel en dan laat je kwalificaties als "opportunisme" en insinuaties over te hoge uurtarieven wel achterwege.* Je hebt echt een totaal verkeerd beeld hoe de online en de retailmarkt in elkaar zitten.

*been there, done that.....
Ik snap inderdaad zelf ook niet hoe bepaalde winkels kunnen blijven bestaan. Iets waar ik me hier (niet nl) over verbaas: er zijn hier een aantal (dure) merkwinkels in de mall(zo'n Amerikaanse stijl mall) waar ik letterlijk nog nooit iemand binnen heb gezien, laat staan dat iemand er ooit eens wat koopt. We komen er vaak genoeg op drukke tijden om daar inmiddels een inschatting van te maken.

Het zijn ook typisch van die producten die je op Amazon koopt. Toch blijven ze rustig zitten en blijven ze vasthouden aan hun utopische prijzen. Zo'n winkel draait structureel verlies, de huren zijn heel hoog en zo'n winkel dient alleen nog voor de naamsbekendheid van het merk of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:16:
[...]

Ik snap inderdaad zelf ook niet hoe bepaalde winkels kunnen blijven bestaan. Iets waar ik me hier (niet nl) over verbaas: er zijn hier een aantal (dure) merkwinkels in de mall(zo'n Amerikaanse stijl mall) waar ik letterlijk nog nooit iemand binnen heb gezien, laat staan dat iemand er ooit eens wat koopt. We komen er vaak genoeg op drukke tijden om daar inmiddels een inschatting van te maken.

Het zijn ook typisch van die producten die je op Amazon koopt. Toch blijven ze rustig zitten en blijven ze vasthouden aan hun utopische prijzen. Zo'n winkel draait structureel verlies, de huren zijn heel hoog en zo'n winkel dient alleen nog voor de naamsbekendheid van het merk of zoiets.
Er is een aantal merkwinkels dat op een marketingbudget draait, maar ik doelde eigenlijk op jouw opmerkingen over uurtarieven, woekerprijzen etc. Ik weet uit ervaring dat de meeste retailers niet kunnen zakken met hun marge, dat hun prijzen over het algemeen niet absurd hoog zijn tov online (enkele branches daargelaten) dat je als er een beetje premie op zit daar ook echt wat voor terugkrijgt, dat ze vaak service verlenen op artkelen die online gekocht zijn om een paar euro's te besparen, dat ze ongeveer de hardst werkende mensen zijn (70-80 uur is geen uitzondering) en dat hun uurloon vaak echt heel laag is. En uiteraard hebben een aantal hun online poot niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

gold_dust schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:16:
[...]

Zo'n winkel draait structureel verlies, de huren zijn heel hoog en zo'n winkel dient alleen nog voor de naamsbekendheid van het merk of zoiets.
Dat misschien, of er zit een of andere investeerder achter die denkt dat het ooit nog wel winstgevend wordt. Je leest soms over ketens die failliet gaan en voor die tijd nog een aantal keer door het ene investeringsfonds aan het andere over zijn verkocht. Een startende retailer zal het niet lang overleven als er verlies gedraaid wordt, maar er zijn ook wel scenario's waarin dat een behoorlijke tijd kan duren.
bszz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:05:
[...]

...maar ik doelde eigenlijk op jouw opmerkingen over uurtarieven, woekerprijzen etc. Ik weet uit ervaring dat de meeste retailers niet kunnen zakken met hun marge, dat hun prijzen over het algemeen niet absurd hoog zijn tov online
Dat inderdaad ja. Ik vind het nog al bedroevend dat er hier standpunten voorbij komen waarvan iedereen met een klein beetje financieel/economische kennis wel kan bedenken dat ze onjuist zijn. Vraag me ook af waarvoor het nodig is, het levert stellingen op met zoveel gaten dat toch niemand er van overtuigd raakt en roept meer vragen op dan het beantwoord. Daarnaast gaat het ook nog eens voorbij aan het ondernemersrisico. Winst is niet alleen geld om te verbrassen, maar ook een buffer voor mindere jaren.

[ Voor 38% gewijzigd door Tribits op 20-01-2019 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
HallonRubus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Dus omdat de fietsenmaker zelf het werk doet moet hij de onderdelen tegen inkoopprijs leveren?

En zijn uren hoeven niet betaald te worden? Het mag direct als winst de boeken in?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
bszz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:05:
Er is een aantal merkwinkels dat op een marketingbudget draait, maar ik doelde eigenlijk op jouw opmerkingen over uurtarieven, woekerprijzen etc. Ik weet uit ervaring dat de meeste retailers niet kunnen zakken met hun marge, dat hun prijzen over het algemeen niet absurd hoog zijn tov online (enkele branches daargelaten) dat je als er een beetje premie op zit daar ook echt wat voor terugkrijgt, dat ze vaak service verlenen op artkelen die online gekocht zijn om een paar euro's te besparen, dat ze ongeveer de hardst werkende mensen zijn (70-80 uur is geen uitzondering) en dat hun uurloon vaak echt heel laag is. En uiteraard hebben een aantal hun online poot niet op orde.
Om maar een voorbeeld te geven, iets dat ik kort geleden bij Amazon voor 35 euro besteld heb ligt hier voor 60 euro in de winkel. Wat betreft service: ik weet uit eigen ervaring dat Amazon niet moeilijk doet bij retourneren en dat ze in de garantietijd zonder probleem een product omruilen. Die service ga je in de fysieke winkel niet krijgen, bovendien zijn ze bijna twee keer zo duur.

Verder kun je het de consument niet kwalijk nemen dat het verdienmodel van de fysieke winkels geen bestaansrecht meer heeft. Als ondernemer moet je je aanpassen aan de markt of je hebt geen bestaansrecht meer.

Voor mij persoonlijk zijn fysieke winkels, uitgezonderd supermarkten etc. een gepasseerd station, tenzij iets echt extreem in de aanbieding is en met de online prijs mee kan komen. Waar ik me wel ontzettend aan erger is het huidige straatbeeld van massale leegstand, ik hoop wel dat daar een goede oplossing voor komt vooral omdat er in de toekomst nog veel meer winkels gaan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:07:
[...]

Om maar een voorbeeld te geven, iets dat ik kort geleden bij Amazon voor 35 euro besteld heb ligt hier voor 60 euro in de winkel. Wat betreft service: ik weet uit eigen ervaring dat Amazon niet moeilijk doet bij retourneren en dat ze in de garantietijd zonder probleem een product omruilen. Die service ga je in de fysieke winkel niet krijgen, bovendien zijn ze bijna twee keer zo duur.

Verder kun je het de consument niet kwalijk nemen dat het verdienmodel van de fysieke winkels geen bestaansrecht meer heeft. Als ondernemer moet je je aanpassen aan de markt of je hebt geen bestaansrecht meer.

Voor mij persoonlijk zijn fysieke winkels, uitgezonderd supermarkten etc. een gepasseerd station, tenzij iets echt extreem in de aanbieding is en met de online prijs mee kan komen. Waar ik me wel ontzettend aan erger is het huidige straatbeeld van massale leegstand, ik hoop wel dat daar een goede oplossing voor komt vooral omdat er in de toekomst nog veel meer winkels gaan verdwijnen.
Je praat echt onzin. Het fysiek- only model is niet meer van deze tijd. Een goede combi fysiek-online heeft meer toekomst dan online-only. Maar goed, volg rustig je gevoel zonder je in de materie te verdiepen (en zoek rustig eens uit wat het verdienmodel van Amazon is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 08-07 15:41
[...]

Je huurt dan ook “gemak” maar uiteindelijk ben je er duurder mee uit.

Vergeet ook niet dat bij bepaalde gebreken gewoon een eigen bijdrage komt.

Uiteindelijk is een fietsband de kosten niet, defecten die geen slijtage zijn wel.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
bszz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:15:
Je praat echt onzin. Het fysiek- only model is niet meer van deze tijd. Een goede combi fysiek-online heeft meer toekomst dan online-only. Maar goed, volg rustig je gevoel zonder je in de materie te verdiepen (en zoek rustig eens uit wat het verdienmodel van Amazon is)
Ik zie vrij weinig toegevoegde waarde van bijvoorbeeld een Blokker of Intertoys die inmiddels ook een online winkel hebben maar blijven vasthouden aan hun hoge prijzen. Je zal wel iets meer moeten doen dan alleen een webshop openen om succesvol te zijn. Coolblue doet dat bijvoorbeeld wel goed, daar is de ontstane perceptie van goede service zodanig dat er blijkbaar toch graag wordt gekocht ondanks de vaak veel te hoge prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

gold_dust schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Coolblue doet dat bijvoorbeeld wel goed, daar is de ontstane perceptie van goede service zodanig dat er blijkbaar toch graag wordt gekocht ondanks de vaak veel te hoge prijzen.
Perceptie wekt de indruk dat die service er in werkelijkheid niet is terwijl het natuurlijk niet zo is dat de dienstverlening van iedere webwinkel hetzelfde is. Het is vaak genoeg voorgekomen dat de goedkoopste leveranciers ook een bedroevend slecht niveau van service hadden om nog maar niet te spreken over faillissementen doordat er veel te veel risico genomen wordt. Van veel te hoge prijzen lijkt mij dan ook geen sprake. Ze zitten doorgaans iets hoger dan de allergoedkoopste, maar daar krijg je ook wat voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
[...]

Ik zie vrij weinig toegevoegde waarde van bijvoorbeeld een Blokker of Intertoys die inmiddels ook een online winkel hebben maar blijven vasthouden aan hun hoge prijzen. Je zal wel iets meer moeten doen dan alleen een webshop openen om succesvol te zijn. Coolblue doet dat bijvoorbeeld wel goed, daar is de ontstane perceptie van goede service zodanig dat er blijkbaar toch graag wordt gekocht ondanks de vaak veel te hoge prijzen.
Blokker en Intertoys vind ik nou niet de beste voorbeelden van een succesvolle retailformule maar bij Coolblue zijn de prijzen gewoon in verhouding tot wat je er voor krijgt. Dat is echt alleen perceptie. Ze hebben een echte servicedesk, leveren service (en niet alleen perceptie van service!), hebben kennis van de artikelen die ze verkopen en.... hebben fysieke winkels die het echt heel goed doen. Ander voorbeeld is Jac Hensen. uitstekende combi van online en fysieke winkels voor prijzen die kloppen.
Wat jij wilt is voor een dubbeltje op de eerste rang + service + productkennis +...er gratis bij. Dat kan gewoon niet tenzij je een verdienmodel als Amazon hebt waarbij het eigenlijke product Big Data is.(En dan nog kun je je afvragen hoe goed de service, bereikbaarheid etc. is.)

Je mantra over woekerprijzen in winkels klopt gewoon niet maar je blijft er aan vasthouden

[ Voor 6% gewijzigd door bszz op 22-01-2019 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
[quote]Metalfreak schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Mijn vriendin moest laatst een whopping 40 euro afrekenen voor het vervangen van een binnen en buitenband... Voor een fiets die dat bedrag nog niet eens waard is vond ik dat een beetje absurd.

[...]
Moet die fietsenmaker dan zeggen: Je fiets is maar € 50 waard, dus ik zal je matsen, en mijn knecht maar geen salaris geven?

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]
Coolblue doet dat bijvoorbeeld wel goed, daar is de ontstane perceptie van goede service zodanig dat er blijkbaar toch graag wordt gekocht ondanks de vaak veel te hoge prijzen.
CoolBlue levert echt goede service, niet alleen als suggestie. Ik had een keer een tweede kans laptop. Daarvan voldeed de accu niet. Ik heb geklaagd en ik verwachtte een andere accu. Nee hoor, ik kreeg een hele nieuwe laptop. Geen tweede kans dus
En als ze al duurder zijn dan moet je eens precies kijken wat je bij de 'andere' winkel echt krijgt.
Ik kocht er laatst een wasdroger. ze waren 40 euro duurder dan de goedkoopste andere zaak. Maar Coolblue brengt hem dat wel bij me naar de zolder. De andere leverde TOT aan de voordeur. Ze tillen hem niet eens de drempel over. Dat kon ik er wel bij krijgen, maar dat kostte dan 35 euro extra. POEF weg prijsverschil. Dat stond er natuurlijk niet nadrukkelijk bij, dat stond ergens onder het hoofdstukje klanten service 3 pagina's diep weggestopt.
Dan kies ik toch voor het bedrijf dat me gewoon alles levert zonder dat ik moet gaan uitzoeken of ze echt alles wel doen wat nodig is en me niet stiekem een poot uitdraaien.
Je ziet ook wel webshops die een hele lage prijs hebben voor artikelen. Het enge wat ze dan niet vertellen dat hun verzendkosten veel hoger zijn. Als ik dat merk zijn ze me gelijk als klant kwijt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Coolblue is nou niet echt goedkoop te noemen. Vandaar ook hun rotsvaste service imago :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 00:28
Waar ik me " zorgen over maak", dat Amazon.de die staat tegenwoordig overal in de pricewatch, en gaan dan 5 euro onder de goedkoopste zitten. Kaalslag en race to the bottom, jammer weer dit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Waar ik me meer zorgen over maak is dat ook amazon om een of andere reden zo'n goed imago qua service heeft. Op een of andere manier straalt een globale speler meteen zo'n kracht uit dat de service sowieso goed is? De surveys geven toch een ander beeld..... Met 3,5 ster overall staan ze gelijk aan maxict.... ja die shop die het presteert om al 5 jaar een topic geopend te houden om van Tweakers geroyeerd te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

En ondertussen is het Blokker concern er in geslaagd weer een onderdeel van het bedrijf te verkopen: Afbrokkelend Blokker verkoopt ook het Belgische Maxi Toys. Volgens eigen zeggen ziet de koper kansen door schaalvergroting (ze hebben eerder de activiteiten van Toys 'r Us in Spanje en Portugal al overgenomen) en het combineren van fysieke winkels en online verkopen. Helaas is er verder weinig te vinden over het Portugese investeringsfonds Green Swan dat de keten over heeft genomen en zijn ook de financiële details van deze transactie niet bekend gemaakt. Wellicht slagen ze er in om hun plannen tot uitvoer te brengen, maar echt geruststellend klinkt het op deze manier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
In Tilburg opent binnenkort een store van Coolblue... Daar is iedereen toch zooo blij mee in de stad. Ongelofelijk, alsof dit echt iets toevoegt, afgezien dat het laatste beetje hoop van de witgoedverkopende middenstander nu definitief de grond in is geboord, die kan nooit op tegen deze molog op de beste plek in de stad.

Houdoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Witte schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:05:
afgezien dat het laatste beetje hoop van de witgoedverkopende middenstander nu definitief de grond in is geboord, die kan nooit op tegen deze molog op de beste plek in de stad.
Met of zonder CB zal dat toch gaan gebeuren. Als CB het niet doet zal een andere grote keten het wel doen. Dit is nou eenmaal hoe het gaat. De supermarktketens hebben ook allemaal kleine ondernemers de nek omgedraait. Leuk of niet, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
In Tilburg opent binnenkort een store van Coolblue... Daar is iedereen toch zooo blij mee in de stad. Ongelofelijk, alsof dit echt iets toevoegt, afgezien dat het laatste beetje hoop van de witgoedverkopende middenstander nu definitief de grond in is geboord, die kan nooit op tegen deze molog op de beste plek in de stad.
Die witgoedverkopende middenstander mag ook zsm weg.

Hoorde van de week nog hoe een alleenstaande bejaarde zonder internet bij twee zaken bijna 3/400 euro meer zou mogen neerleggen voor een wasdroger. Overjarige modellen voor hele gezinnen met de hoogste winstmarge, die probeert men aan te smeren. Nu even geholpen met een prima warmtepompdroger bij MM voor de helft van wat die boeven vroegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
sambalbaj schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Die witgoedverkopende middenstander mag ook zsm weg.

Hoorde van de week nog hoe een alleenstaande bejaarde zonder internet bij twee zaken bijna 3/400 euro meer zou mogen neerleggen voor een wasdroger. Overjarige modellen voor hele gezinnen met de hoogste winstmarge, die probeert men aan te smeren. Nu even geholpen met een prima warmtepompdroger bij MM voor de helft van wat die boeven vroegen.
Lekker generaliserend....

Heb je bij MM weleens service proberen te krijgen trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@bszz Voor de meerprijs van die witgoedverkopende middenstander kan je 2 wasmachines bij de MediaMarkt halen, service niet nodig ;)

Moet je uiteraard geen Samsung kopen, dan ben je minstens 2x zo duur uit met 2,5 jaar levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
bszz schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:53:
Wat jij wilt is voor een dubbeltje op de eerste rang + service + productkennis +...er gratis bij. Dat kan gewoon niet tenzij je een verdienmodel als Amazon hebt waarbij het eigenlijke product Big Data is.(En dan nog kun je je afvragen hoe goed de service, bereikbaarheid etc. is.)

Je mantra over woekerprijzen in winkels klopt gewoon niet maar je blijft er aan vasthouden
Ik denk dat je de consument niet kan verwijten dat die de laagste prijs zoekt en dus bij Amazon of een andere grote webwinkel bestelt. Ik geloof best wel dat kleine winkeliers niet voor Amazon prijzen kunnen leveren maar zitten er niet gewoon te veel meeverdieners in de keten waardoor jij te duur moet inkopen en te weinig marge overhoudt terwijl een grote webwinkel direct bij de fabrikant kan bestellen?

Wat voor meerwaarde hebben kleine (web)winkels? De nadelen zijn al vaker genoemd: te hoge prijzen, beperkte voorraad, potentiële problemen bij retourneren, garantieafhandeling, voorraadindicatie die vaak niet klopt, incourante voorraad, hoge verzendkosten en slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valt wel mee toch? Ze zitten niet bepaald op een a locatie straks. Is ook niet de insteek van coolblue overigens. Anders hadden ze in utrecht ook de winkel niet onderin een studentenflat geplaatst aan het eind van de hoerenstrip. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

gold_dust schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Wat voor meerwaarde hebben kleine (web)winkels? De nadelen zijn al vaker genoemd: te hoge prijzen, beperkte voorraad, potentiële problemen bij retourneren, garantieafhandeling, voorraadindicatie die vaak niet klopt, incourante voorraad, hoge verzendkosten en slecht advies.
En Amazon gaat zich natuurlijk als een barmhartige monopolist gedragen op het moment dat ze iedereen uit de markt hebben gedrukt. Ik geef grif toe dat ze op het moment vaak de meest aantrekkelijke prijs en voorwaarden hebben, maar aan de andere kant heb ik weinig vertrouwen in een toekomst waarin geen concurrentie meer over is voor Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Ik denk dat je de consument niet kan verwijten dat die de laagste prijs zoekt en dus bij Amazon of een andere grote webwinkel bestelt. Ik geloof best wel dat kleine winkeliers niet voor Amazon prijzen kunnen leveren maar zitten er niet gewoon te veel meeverdieners in de keten waardoor jij te duur moet inkopen en te weinig marge overhoudt terwijl een grote webwinkel direct bij de fabrikant kan bestellen?

- "De consument" bestaat niet
-Prijs is slechts één van de criteria voor consumenten maar voor jou kennelijk de enige
-Schaalvoordelen bestaan maar dat is zeker niet de kracht van Amazon, dat is nl Big Data
-Niet elke schakel in de keten is overbodig. Ook als de functie van die schakel binnen het bedrijf zelf wordt geregeld kost die geld
-Kleine (web)winkels kunnen voordelen hebben als het specialisten zijn. De nadelen die jij noemt zijn niet inherent aan de schaal van de winkel. Het is gewoon niet waar dat kleine (web)winkels per definitie te duur zijn, slecht omgaan met retouren, onbetrouwbare voorraadindicatie hebben, incourante artikelen , slecht advies en hoge verzendkosten.

Wat verzendkosten betreft: wat denk je dat de effecten van "gratis" verzenden zijn (wat uiteraard niet bestaat)? O.a. hoge werkdruk, slechte arbeidsvoorwaarden voor bezorgers, grote vervoersstromen, negatieve milieueffecten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:53:
[...]
-Prijs is slechts één van de criteria voor consumenten maar voor jou kennelijk de enige
Voor de meeste consumenten is dit gewoon waar hoor. Als je product X voor 100 euro kan kopen of voor 90 euro waar kies je dan voor ? Zeker bij dingen als electronica wordt er vrijwel alleen naar de prijs gekeken. Het gaat niet om verschillende producten voor verschillende prijzen waar verschillen in zitten, het gaat om hetzelfde product op verschillende plekken kunnen kopen voor verschillende prijzen. In dat laatste geval zal prijs het voor 90% of meer van alle gevallen winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 16:00
Ik heb toch een hele andere CoolBlue 'ervaring'. Was op zoek naar een Soundbar, was te koop via bol.com voor €190 en bij CoolBlue was deze €199. Bij het bestellen kwam ik erachter dat dit de Belgische webshop was. Bij de Nederlandse was dezelfde soundbar (zelfd typenummer, artikelnummer etc.) €249.

Bel ik naar CoolBlue Nederland, leg het verhaal en uit en wordt direct gezegd; "Nee, wij gaan niet mee met de Belgische prijzen. Verder nog iets?"

Nee, dan gun ik CoolBlue die omzet ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
RobKJ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:52:
Ik heb toch een hele andere CoolBlue 'ervaring'. Was op zoek naar een Soundbar, was te koop via bol.com voor €190 en bij CoolBlue was deze €199. Bij het bestellen kwam ik erachter dat dit de Belgische webshop was. Bij de Nederlandse was dezelfde soundbar (zelfd typenummer, artikelnummer etc.) €249.

Bel ik naar CoolBlue Nederland, leg het verhaal en uit en wordt direct gezegd; "Nee, wij gaan niet mee met de Belgische prijzen. Verder nog iets?"

Nee, dan gun ik CoolBlue die omzet ook niet
Deze houding, rustig €60 boven de prijs van concurrent gaan zitten, en dan ook nog een arrogante houding aannemen als de consument er iets van zegt, is precies het opportunisme wat ik bedoel. Je kunt een Nederlandse winkelier gewoon niet uitleggen dat 10% marge en daardoor een hoge omzet meer winst oplevert dan 30% marge en vervolgens niks verkopen omdat de klant naar een goedkopere concurrent gaat. De gemiddelde middenstander denkt nog steeds 'hogere prijs is meer winst' en dat is niet meer zo in een tijd met prijstransparantie door het internet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Deze houding, rustig €60 boven de prijs van concurrent gaan zitten, en dan ook nog een arrogante houding aannemen als de consument er iets van zegt, is precies het opportunisme wat ik bedoel. Je kunt een Nederlandse winkelier gewoon niet uitleggen dat 10% marge en daardoor een hoge omzet meer winst oplevert dan 30% marge en vervolgens niks verkopen omdat de klant naar een goedkopere concurrent gaat. De gemiddelde middenstander denkt nog steeds 'hogere prijs is meer winst' en dat is niet meer zo in een tijd met prijstransparantie door het internet.
Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt maar 10% marge is net voldoende om de huur te betalen. Je laat keer op keer zien dat je een volkomen verkeerd beeld hebt van de retail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 08-07 09:07
gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Als prijstransparantie zo zou werken zou er ook maar 1 of 2 internet aanbieders zijn want niemand zou bij de niet-goedkoopste kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat dat betreft hebben we 'geluk' dat we nog zon breed aanbod hebben. Intussen in landen om ons heen....

https://www.telegraaf.nl/...d-bij-webwinkels-op-komst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

paQ

Anoniem: 991847 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:19:
Wat dat betreft hebben we 'geluk' dat we nog zon breed aanbod hebben. Intussen in landen om ons heen....

de horror.... alleen nog maar bol, bax en PostNL. brrrrrr :X

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:24:
[...]

Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt maar 10% marge is net voldoende om de huur te betalen. Je laat keer op keer zien dat je een volkomen verkeerd beeld hebt van de retail.
Dat hangt natuurlijk wel een beetje vanaf hoeveel verkoopt met 10% marge en hoeveel de baas wil houden om z'n Tesla af te kunnen betalen ;)

Hoeveel omzet je draait hangt namelijk niet enkel af hoeveel "winst" je maakt op het product tov de inkoopprijs, maar ook hoeveel kosten je maakt.
Persoonlijk vind ik het erg krom dat er in sommige vallen zeer krenterig wordt bezuinigd op salarissen en andere faciliteiten, terwijl met een andere bepaalde groep mensen binnen een bedrijf het steeds beter lijkt te doen.

Uiteraard geldt dat natuurlijk niet voor de kleine retailer.

Dit is dan ook weer direct in verband met waarom soms dezelfde consument juist zo'n lage prijs wil.

Uiteindelijk is het een cultuur die we zelfs gecreëerd hebben. Wil je dat fundamenteel aanpakken zullen we toch minder moeten focussen om maar zoveel mogelijk omzet en winst te draaien.
Anders blijft het dweilen met de kraan open.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 15:47
paQ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:35:
[...]

de horror.... alleen nog maar bol, bax en PostNL. brrrrrr :X
Bax? Is dat niet een kleine muziekwinkel? (die trouwens ook fysieke locaties hebben)
Wist trouwens ook niet dat we PostNL tegenwoordig als webwinkel classificeren. :+

En hoe betrouwbaar is zo een enquête? Ten eerste is er geen link naar het onderzoek te vinden en heb je geen idee over de onderzoekspopulatie waar de enquête is gezet.
Quote uit artikel:

De consument wil namelijk het liefst bij een vaste, vertrouwde webshop met een breed assortiment shoppen, zelfs als dat niet altijd de laagste prijzen oplevert. Dit blijkt uit een enquête onder 1000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van de bank.
Kan mij niet voorstellen dat naarmate een groter deel van de bevolking een betere ICT vaardigheid krijgt zij niet beter worden in het vinden van de laagste prijs op het internet. Wellicht dat zoiets uiteindelijk de drempel verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Anoniem: 991847 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:19:

BOL is een tijdje geleden al overgestapt op een platform model ipv enkel op de webshop te blijven focussen. Ik denk dat dat wel de toekomst wordt, de platforms worden voor de consument de ingang naar de producten. De shops mogen proberen achter de platforms zich zihctbaar te maken en de orders binnen te slepen. Mogelijkheden om je als shop te onderscheiden zijn dan beperkt en je zichbaarheid is minimaal.

Wie weet vinden anderen weer mogelijkheden om wel onderscheidend te zijn. Levering via BOL maar vindbaar via...

En laten we eerlijk zijn. Veel producten zijn niet meer dan een doos met inhoud. Advies, aftersale, marketing, sevice, of wat dan ook maken meestal amper meer wat uit en wat in de doos zit is overal hetzelfde.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
bszz schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:40:
[...]

Lekker generaliserend....

Heb je bij MM weleens service proberen te krijgen trouwens?
Ja, nooit problemen gehad met de service van de Mediamarkt. Zowel niet bij het ruilen van producten als bij het aansluiten van mijn vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Panini schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Bax? Is dat niet een kleine muziekwinkel? (die trouwens ook fysieke locaties hebben)ja
78 milj in 2016
100 milj 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
paQ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:32:
[...]

78 milj in 2016
100 milj 2016
Noem ik nog steeds een kleine webwinkel dan. Absoluut niet te vergelijken met de omzet van winkels uit het artikel:

Bol (1.6 miljard in 2017 en 2 miljard verwacht in 2018)
Coolblue (1.2 miljard in 2017)
Zalando (4.5 miljard in 2017)

Bax is enorm aan het groeien sinds de oprichting, vooral als je bedenkt dat het in 2011 'slechts' 13 miljoen draaide als omzet. Maar het is echt een slecht voorbeeld voor een grote webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

_JGC_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:42:
@bszz Voor de meerprijs van die witgoedverkopende middenstander kan je 2 wasmachines bij de MediaMarkt halen, service niet nodig ;)

Moet je uiteraard geen Samsung kopen, dan ben je minstens 2x zo duur uit met 2,5 jaar levensduur.
Vergeet ook niet dat de kans op bestaan van die middenstander over een X periode kleiner is dan bij een grote partij als Media Markt. Dan kan de service misschien slechter zijn, maar de kans op een aanspreekpunt na X periode is wel hoger.

Heb verder niks met een Media Markt hoor, maar dat is wel een angst die ik persoonlijk heb met dergelijke ondernemers. Daarnaast zie ik ze ook niet snel "meer" service bieden dan de grote, bekende spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Panini schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:41:
[...]

Noem ik nog steeds een kleine webwinkel dan. Absoluut niet te vergelijken met de omzet van winkels uit het artikel:

Bax is enorm aan het groeien sinds de oprichting, vooral als je bedenkt dat het in 2011 'slechts' 13 miljoen draaide als omzet. Maar het is echt een slecht voorbeeld voor een grote webwinkel.
kee... ik schetste gewoon even een duister beeld wat er dan kan overblijven als je het telegraafartikel leest, en de stemming die het opwekt.
#relativeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:35
[...]

4.5 miljard en nog steeds in de rode cijfers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Panini schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Bax? Is dat niet een kleine muziekwinkel? (die trouwens ook fysieke locaties hebben)
Wist trouwens ook niet dat we PostNL tegenwoordig als webwinkel classificeren. :+

En hoe betrouwbaar is zo een enquête? Ten eerste is er geen link naar het onderzoek te vinden en heb je geen idee over de onderzoekspopulatie waar de enquête is gezet.

[...]

Kan mij niet voorstellen dat naarmate een groter deel van de bevolking een betere ICT vaardigheid krijgt zij niet beter worden in het vinden van de laagste prijs op het internet. Wellicht dat zoiets uiteindelijk de drempel verlaagd.
ING kwam dat onderzoek vandaan (inclusief link naar de pdf):
https://www.ing.nl/zakeli...eur-in-online-retail.html

Uiteindelijk wil de consument dus gewoon een warenhuis, maar wel een die ook nog de goedkoopste lijkt.

En overschat de ict kennis van de gemiddelde consument niet. Dat klikt of swiped maar een eind raak zonder echt goed te kunnen zoeken of vergelijken en die wordt daarin gevoed door de informatiebubbel van de artikelen en winkels waar hij naar kijkt. Handig hoor die winkelapps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Bax heeft een domein en pakt daar een omzet die tussen de 5 en 10 % van de grote alles in een spelers ligt. Dat is toch heel netjes, daarmee zijn ze in hun markt dominant en buiten hun markt spelen ze gewoon mee.
(en hoe berekent BOL zijn omzet? Is dat hun eigen verkoop of inclusief omzet die anderen maken via hun platform... dus inclusief een beetje omzet dat van Bax af komt...)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
paQ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:50:
[...]

kee... ik schetste gewoon even een duister beeld wat er dan kan overblijven als je het telegraafartikel leest, en de stemming die het opwekt.
#relativeren
En ik schetste een beeld dat op basis van het artikel je slechte voorbeelden geeft, net zoals PostNL geen webwinkel is. ;)

#rustigmaar
Carfanatic schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:51:
[...]
4.5 miljard en nog steeds in de rode cijfers. ;)
Verbaasde mij ook moet ik zeggen, vooral met zo een hoge omzet. Maar na wat verder lezen las ik dat zij inzetten op een groei van 20 tot 25% per jaar. Daar gaat gewoon een heftige investering aan te pas als je dat wilt bereiken.

Artikel hierover: https://www.nrc.nl/nieuws...ste-van-de-winst-a1602215

Laatste berichtgeving liet alsnog een winst verwachting zien van 150-190 miljoen voor 2018, ondanks een verlies in Q1 van 2018. Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
B_FORCE schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Dat hangt natuurlijk wel een beetje vanaf hoeveel verkoopt met 10% marge en hoeveel de baas wil houden om z'n Tesla af te kunnen betalen ;)
Op 10% marge kun je gewoon geen winkel draaien. dat is een illusie.
Hoeveel omzet je draait hangt namelijk niet enkel af hoeveel "winst" je maakt op het product tov de inkoopprijs, maar ook hoeveel kosten je maakt.
Omzet = opbrengsten uit verkoop
Marge = verschil tussen inkoop en verkoop
Winst = marge - kosten: Voorraden, personeel, financiering, huisvesting, verzekering, administratie

Tuurlijk levert hogere omzet schaalvoordelen maar die voordelen zijn ook eindig. Het is echt onmogelijk van die 10% een winkel overeind te houden. Hogere omzet is ook hogere kosten (Personeel, voorraden, evt. huisvesting, verzekeringen). Knappe jongen als je dat allemaal uit die 10% kan halen.
Persoonlijk vind ik het erg krom dat er in sommige vallen zeer krenterig wordt bezuinigd op salarissen en andere faciliteiten, terwijl met een andere bepaalde groep mensen binnen een bedrijf het steeds beter lijkt te doen.

Uiteraard geldt dat natuurlijk niet voor de kleine retailer.
De meeste fysieke winkels kun je scharen onder kleine retailer. Als het een keten is zijn de vestigingen vaak franchise en er zijn maar weinig van deze retailers die zich een Tesla kunnen veroorloven. Retailsalarissen zijn niet de beste in de markt maar het beeld van een scheve verhouding tussen personeel en "top"herken ik niet. Sterker: Er zijn zat retailers waar de eigenaar minder verdient dan bijv. de bedrijfsleider.
Dit is dan ook weer direct in verband met waarom soms dezelfde consument juist zo'n lage prijs wil.

Uiteindelijk is het een cultuur die we zelfs gecreëerd hebben. Wil je dat fundamenteel aanpakken zullen we toch minder moeten focussen om maar zoveel mogelijk omzet en winst te draaien.
Anders blijft het dweilen met de kraan open.
Op zich heb je een punt en is tegelijkertijd een denkfout. De koopjescultuur heeft een groot deel van de retail de das omgedaan. De ene na de andere actie, aanbieding opruiming, 3 voor de prijs van 2, etc. Er zijn kledingwinkels die nauwelijks meer iets verkopen als ze geen opruiming hebben. Dan krijg je dus dat een verschuiving naar ketens als Primark waar echt heel veel mis is in de hele keten om de prijs maar zo laag mogelijk te houden.

Bovendien is het met relatief weinig investeringen mogelijk een webshop te beginnen: Je schrijft je in bij de kvk, bouwt een website, zoekt spulletjes om te verkopen, liefst via dropshipping en je kunt van start. Een permanent bereikbare klantenservice, personeel om retouren af te handelen, een goed persoonlijk advies etc. kun je niet bieden dus het enige dat je hebt om te concurreren is prijs. Dat is feitelijk een race to the bottom. Voeg daarbij nog een aantal grote jongens met grote investeerders die er alleen maar op uit zijn om , desnoods met verlies, zoveel mogelijk marktaandeel te veroveren en je krijgt een soort wild-west in winkelland. Omdat de marges zo dun zijn en de kosten relatief hoog hoef je niks extra's te verwachten behalve misschien een hoop gezeik als je iets wilt retourneren of als je garantie wilt claimen

Er is ook bestaansrecht voor winkels die gewoon goede producten verkopen, met een goed advies en service en een prijs die klopt. Die winkels zullen in een prijsvergelijker echter nooit boven komen drijvken en dat is waar iedereen op gefocust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ruftman schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Ja, nooit problemen gehad met de service van de Mediamarkt. Zowel niet bij het ruilen van producten als bij het aansluiten van mijn vaatwasser.
Nou, dat is dan mooi. MM gooit volgens mij niet de hoogste ogen als het om service gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Ankona schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Bax heeft een domein en pakt daar een omzet die tussen de 5 en 10 % van de grote alles in een spelers ligt. Dat is toch heel netjes, daarmee zijn ze in hun markt dominant en buiten hun markt spelen ze gewoon mee.
(en hoe berekent BOL zijn omzet? Is dat hun eigen verkoop of inclusief omzet die anderen maken via hun platform... dus inclusief een beetje omzet dat van Bax af komt...)
Netjes is het zeker, maar jou eigen voorbeeld geeft voor mij al het antwoord. Zij pakken circa tussen de 5-10% van de grote spelers, en zijn in hun markt (muziek) dominant. Daarmee zou hen juist onder de kleine specialistische aanbieder scharen, en zijn ze dus een slecht voorbeeld in de zin van het ING onderzoek.

De exacte omzet berekening kon ik zo snel niet vinden. Ik mag hopen dat zij de omzet van anderen via het platform niet als eigen omzet rekenen, enkel de fee die zijn ervoor krijgen.

offtopic:
We gaan hier echter iets te lang op door wellicht en het is wat offtopic denk ik. ;)
sambalbaj schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:57:
[...]

ING kwam dat onderzoek vandaan (inclusief link naar de pdf):
https://www.ing.nl/zakeli...eur-in-online-retail.html

Uiteindelijk wil de consument dus gewoon een warenhuis, maar wel een die ook nog de goedkoopste lijkt.

En overschat de ict kennis van de gemiddelde consument niet. Dat klikt of swiped maar een eind raak zonder echt goed te kunnen zoeken of vergelijken en die wordt daarin gevoed door de informatiebubbel van de artikelen en winkels waar hij naar kijkt. Handig hoor die winkelapps.
Bedankt voor de link :).

Kleine meerderheid (55%) zou volgens het onderzoek dus liever bij een vaste webshop zitten volgens het onderzoek, ook al zou het niet de goedkoopste zijn.

Ik hoop dat ik het niet overschat, want prijsvergelijkingen worden toch wel meer gemeengoed op het internet naar mijn perceptie? Google shopping is hier misschien nog wel het grootste voorbeeld van, en ook nog eens het makkelijkst voor veel consumenten.

Het is nog wel relatief nieuw voor een groot deel van de bevolking, maar uit mijn eigen ervaring sijpelt dat wel door naar oudere generaties ondertussen. Hoop dat tegen 2025 nog meer mensen dat doen en deze voorspelling van het ING niet klopt.

Jammer, maar begrijpelijk, ook dat originele data nooit beschikbaar is bij een dergelijk onderzoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 23-01-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@bszz Die 10% hangt en staat toch ook bij de omzet? Net als 50% dat ook zou doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
N1ckk schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:34:
@bszz Die 10% hangt en staat toch ook bij de omzet? Net als 50% dat ook zou doen ;)
Ik ben bang dat ik niet begrijp wat je wilt zeggen. :? Kun je het toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Nou jij bent heel stellig dat 10% marge nooit genoeg is om een bedrijf te draaien. Ik begrijp niet zo goed waar je dat op baseert. 10% marge op heel veel omzet zou ik het voor doen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
N1ckk schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:58:
Nou jij bent heel stellig dat 10% marge nooit genoeg is om een bedrijf te draaien. Ik begrijp niet zo goed waar je dat op baseert. 10% marge op heel veel omzet zou ik het voor doen hoor.
Succes dan als retailer! Serieus, ik heb zelf een winkel en in vrijwel geen één branche is het mogelijk om van 10% marge te leven, en dat was ook vóór de komst van internet zo. Grote omzetten beteken meestal dat je meer winkeloppervlak nodig hebt ----> grotere huisvestingskosten, Meer personeel, meer kassa's, meer voorraden, meer inventaris, meer afschrijvingen, meer administratie, etc. Maak het rekensommetje maar eens en zie wat voor onrealistische omzetten je moet hebben om van 10% marge te kunnen leven waar ook nog eens alle kosten uit betaald moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door bszz op 23-01-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
bszz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Succes dan als retailer! Serieus, ik heb zelf een winkel en in vrijwel geen één branche is het mogelijk om van 10% marge te leven, en dat was ook vóór de komst van internet zo. Grote omzetten beteken meestal dat je meer winkeloppervlak nodig hebt ----> grotere huisvestingskosten, Meer personeel, meer kassa's, meer voorraden, meer inventaris, meer afschrijvingen, meer administratie, etc. Maak het rekensommetje maar eens en zie wat voor onrealistische omzetten je moet hebben om van 10% marge te kunnen leven waar ook nog eens alle kosten uit betaald moeten worden.
HAngt natuurlijk wel een beetje van je product af hoeveel marge je nodig hebt. Als je e-books verkoopt via een online platform met volledige geautomatiseerde administratie en distributie en daarmee voldoende omzet weet te maken. Dan heb je toch minder marge nodig dan wanneer je wasmachines verkoopt met veel persoonlijk klant contact.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bszz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:28:
Nou, dat is dan mooi. MM gooit volgens mij niet de hoogste ogen als het om service gaat.
Historisch gezien correct inderdaad, maar ze hebben wel ingezien dat ze het op prijs niet gaan winnen en zijn dus hard aan de weg aan het timmeren qua service. Mijn recente ervaringen zijn dan ook stukken beter dan die van jaren geleden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MM is een franchise formule. Natuurlijk zullen er vanuit Saturn wel instructies zijn over hoe een franchisenemer zich dient te gedragen maar de ondernemer zelf kan daar nog een stuk eigen inbreng aan toevoegen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Ankona schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:20:
[...]

HAngt natuurlijk wel een beetje van je product af hoeveel marge je nodig hebt. Als je e-books verkoopt via een online platform met volledige geautomatiseerde administratie en distributie en daarmee voldoende omzet weet te maken. Dan heb je toch minder marge nodig dan wanneer je wasmachines verkoopt met veel persoonlijk klant contact.
Hmmm... Ik heb nog nooit een winkelstraat met een e-bookwinkel gezien... Maar wat dacht je van een slager, een kledingwinkel, een gewone boekwinkel, een slijterij, een fietsenwinkel etc. Gewoon de normale doorsnee retail. Die kunnen echt niet het hoofd boven water houden van 10% marge en dat is wel wat gesuggereerd wordt, Als je dat beweert heb je geen realistisch beeld van retail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
bszz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Hmmm... Ik heb nog nooit een winkelstraat met een e-bookwinkel gezien... Maar wat dacht je van een slager, een kledingwinkel, een gewone boekwinkel, een slijterij, een fietsenwinkel etc. Gewoon de normale doorsnee retail. Die kunnen echt niet het hoofd boven water houden van 10% marge en dat is wel wat gesuggereerd wordt, Als je dat beweert heb je geen realistisch beeld van retail.
Ik begrijp je punt wel, ik zocht alleen wat contrast. Eigenlijk is marge maar een raar begrip.
Een slager moet daar eigenlijk al zijn kosten uit betalen, de inkoop kosten zijn maar beperkt, daarna gaat hij zelf zijn producten maken van het ruwe vlees. Iets anders is het als je pakjes sigaretten verkoopt. Relatief dure producten die weinig ruimte innemen en niet meer inspanning kosten dan de transactie aan de kassa. Kan me zo voorstellen dat je met een marge van 10% op sigaretten misschien wel uit de kosten komt maar een slager met een marge van 70% niet.
Bij een opticien zijn de marges helemaal ziek. Maar blijkbaar hebben ze het wel nodig. Hoewel.... onderling kan de een overleven met een prijsniveau dat zo een factor 5 hoger ligt dan zijn concurrent in dezelfde straat.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Ankona schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Ik begrijp je punt wel, ik zocht alleen wat contrast. Eigenlijk is marge maar een raar begrip.
Een slager moet daar eigenlijk al zijn kosten uit betalen, de inkoop kosten zijn maar beperkt, daarna gaat hij zelf zijn producten maken van het ruwe vlees. Iets anders is het als je pakjes sigaretten verkoopt. Relatief dure producten die weinig ruimte innemen en niet meer inspanning kosten dan de transactie aan de kassa. Kan me zo voorstellen dat je met een marge van 10% op sigaretten misschien wel uit de kosten komt maar een slager met een marge van 70% niet.
Bij een opticien zijn de marges helemaal ziek. Maar blijkbaar hebben ze het wel nodig. Hoewel.... onderling kan de een overleven met een prijsniveau dat zo een factor 5 hoger ligt dan zijn concurrent in dezelfde straat.
Maar een opticien is dan weer een beetje lastig als webwinkel.... Het gaat mij niet om het zoeken naar specifieke voorbeelden maar het beeld dat hier in het topic steeds terugkomt dat retailers woekerprijzen rekenen is gewoon lariekoek. En vervolgens wordt op dat op lucht gebaseerd argument doorgeredeneerd dat de marges wel naar 10% kunnen zakken. Dan weet je echt niet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik denk dat de definitie van het begrip marge onbekend is. Zelf vind ik het, zoals ik hierboven al aangaf, een onzinnig begrip.
Marge wordt toch snel gezien als dat wat je ermee verdient, dus na aftrek van alle kosten. In dat geval zou je aan 1% meer dan genoeg hebben. Echter, van de marge moeten nog alle kosten af. Tenzij je die kosten weer boekhoudkundig als inkoop kan boeken.... maar ik ben geen econoom of boekhouder. Ik begrijp wat jij bedoelt en onderschrijf dat ook.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Ankona schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:21:
Ik denk dat de definitie van het begrip marge onbekend is. Zelf vind ik het, zoals ik hierboven al aangaf, een onzinnig begrip.
Marge wordt toch snel gezien als dat wat je ermee verdient, dus na aftrek van alle kosten. In dat geval zou je aan 1% meer dan genoeg hebben. Echter, van de marge moeten nog alle kosten af. Tenzij je die kosten weer boekhoudkundig als inkoop kan boeken.... maar ik ben geen econoom of boekhouder. Ik begrijp wat jij bedoelt en onderschrijf dat ook.
Dat denk ik ook, dus laten we eens een rekensommetje doen op basis van een dikke 11% marge:
Dus dit is allemaal excl. BTW)

Omzet: 500.000
Inkoop: 450.000
(Marge: 50.000)
Personeel: 25.000
Huisvesting: 50.000
Afschrijvingen: 30.000
Financiering: 6.000
Administratie: 5.000
Verkoopkosten: 12.000
Automatisering:3.000
Beveiliging:3.000
(Bankkosten, lidmaatschappen, lokale belastingen, scholing, evt. een franchisefee etc. heb ik nog niet eens meegerekend)

---------------------------------
-84.000

En dan draai je zo maar 84.000 verlies zonder dat je er als ondernemer ook maar een boterhammetje van hebt kunnen eten. Als de gemiddelde besteding in de winkel 20 euro is heb je daar ook nog eens 25.000 klanten voor nodig, bij 10 euro heb je er 50.000 nodig. ongeveer 100 of 200 klanten per dag als je 5 dagen per week open bent. Zelfs met een omzet van 1.000.000 en 200 of 400 klanten per dag draai je nog stevig in de min met een marge van 11%, zelfs in het fictieve geval dat je kosten niet zouden stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-07 13:19
bszz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Dat denk ik ook, dus laten we eens een rekensommetje doen op basis van een dikke 11% marge:
Dus dit is allemaal excl. BTW)

Omzet: 500.000
Inkoop: 450.000
(Marge: 50.000)
Personeel: 25.000
Huisvesting: 50.000
Afschrijvingen: 30.000
Financiering: 6.000
Administratie: 5.000
Verkoopkosten: 12.000
Automatisering:3.000
Beveiliging:3.000
(Bankkosten, lidmaatschappen, lokale belastingen, scholing, evt. een franchisefee etc. heb ik nog niet eens meegerekend)

---------------------------------
-54.000
Interessante discussie en nu is boekhouden niet mijn ding, echter, ik zou op een -84.000 komen. Die 11% marge ben je al kwijt aan de huisvesting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Mr.D78 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Interessante discussie en nu is boekhouden niet mijn ding, echter, ik zou op een -84.000 komen. Die 11% marge ben je al kwijt aan de huisvesting?
Check, rekenfoutje, ik heb het gecorrigeerd.

Huisvesting kun je over discussiëren maar als vuistregel kun je 10% van de omzet hanteren (Dat is dus huur, GWE etc.). Dat wil dus zeggen dat je in hele drukke straten waar je veel omzet kunt maken ook evenredig meer huur betaalt. Maar al maak je er 8% of voor mijn part 5% van, dan nog red je het niet met een marge van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Dat is dan hard gegaan. In nog geen 10 jaar Dynabyte, Dixons en nu dus MyCom weg. Van 200+ computerwinkels naar 0 in de winkelstraat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:38:
Dat is dan hard gegaan. In nog geen 10 jaar Dynabyte, Dixons en nu dus MyCom weg. Van 200+ computerwinkels naar 0 in de winkelstraat.
Dat krijg je als je niet meebeweegt. Ze bleven hangen op fysieke winkels zonder webshop met torenhoge prijzen voor hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Khayma schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:41:
[...]

Dat krijg je als je niet meebeweegt. Ze bleven hangen op fysieke winkels zonder webshop met torenhoge prijzen voor hardware.
De meeste van die computerwinkels hadden gewoon een webshop en prijzen die doorgaans niet veel hoger lagen dan de goedkoopste webshop. Dit was echt geen branche die was blijven hangen in een ver verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Ik denk dat ze meer last hebben gehad van de teloorgang van de desktop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:16
Na ja, was ook wel de verwachten. De PC markt is echt wel de markt waarin je geen droog brood meer kan verdienen met een fysieke winkel. Marges op hardware zijn laag, prijzen zijn enorm transparant zeker sinds de opkomst van de Pricewatch omstreeks 2006. Je koopt zonder moeite voor de laagste prijs, morgen in huis. Voor losse hardware is er bijna geen bestaansrecht meer in de winkelstraat.

Het service gedeelte waarvoor de oudere klanten nog naar deze winkels kwamen is inmiddels overgenomen door partijen als Student aan Huis.

Je moet niet vergeten dat veel hardware prijzen online gewoon te laag zijn. De concurrentie is moordend en de online boeren moeten enorme volumes draaien om van die 4 á 5 procent marge op hardware te leven. Hierdoor lijken fysieke winkels die 20% marge nodig hebben heel duur. Maar eigenlijk is online te goedkoop. Zeker in deze markt. Het is niet voor niets dat in die sector de afgelopen 10 jaar ook de nodige webwinkels falliet zijn gegaan. Denk aan Cool-Prices, Afuture, Zercom, Salland etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Davidshadow13 op 24-01-2019 15:45 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:34
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:44:
Ik denk dat ze meer last hebben gehad van de teloorgang van de desktop.
En eerdere ervaringen van mensen dat die personen in de winkel ook niet veel meer weten dan er op het kaartje staat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik mis ze voor geen meter, mediamarkt en coolblue next?

Geef mij maar webwinkels zoals Amazon, Azerty en CameraNu.

Groot aanbod, snelle levering, makkelijk retouneren en goede service.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1 ... 41 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels