Grote/lastige producten vervoeren?
Dat deed de aardige lokale winkelier vroeger voor je! Dat heette, met een heel ouderwetsch woord "service".
Maar ik begrijp dat anno nu, dat woord erg verwaterd is.
Juist bepaalde 'levende' producten zou ik nou juist eerst in werkelijkheid willen zien/ruiken/proeven/voelen.
Dus al dan niet planten/bomen die je plant c.q. opeet (aka de groentenman).
Het logistieke traject zie ik los van het eigenlijke kopen.
Want we zijn de laatste jaren dan wel verwend met het "vanavond voor tienen bestellen, morgen in huis". Maar eigenlijk vind ik dat niet zo belangrijk.
Zie ook weer de enorme logistieke files (zowel fysiek als administratief) die zich de laatste weken voordoen met alles wat via de digitale wolken besteld is. Het regent klachten her en der over bestellingen die maar niet willen komen. Zelfs Amazon met z'n Prime service heeft hier last van (zegt ehtweak zelf als 'slachtoffer'

)
Wel de enorme keuzemogelijkheid die je heden ten dage hebt in de virtuele magazijnen van de Bol's, de Amazon's, etc. van deze wereld. Miljoenen producten in tig smaken/kleuren/uitvoeringen/maten.
Zelfs nog erger/beter, nu kun je zaken bestellen die je voorheen gewoon niet te zien kreeg of waar je het bestaan van niet eens kon vermoeden.
Wat random voorbeelden:
En zo bestel ik flesjes biologische balsamico (10 jaar gerijpt) bij Amazon. Tegen een beduidend lagere prijs dan de lokale specialiteitenwinkel (waar ze weer eens uitverkocht waren).
Of de, slecht-voor-de-lijn-maar-wel-heerlijke Lindt chocolade kogels laat ik uit een online warehouse komen. Want, zelfs de (zelfbenoemde goedkope) Lindt winkel in Bataviastad rekent een fors hogere kiloprijs. En dan komen daar nog de parkeerkosten bij.
Of al die schroefjes, moertjes, en anderszins knutselspullen komen via eBay/AE/BG en consorten. Gewoonweg omdat er niet eens meer een lokale ijzerwinkel bestaat.
Maar die specifieke bergkaas, of goed gerijpte, maar niet gekneusde vruchten en groenten, en de geschoten fazant of everzwijn, haal ik wel degelijk bij de lokale kaasman, groentenman en poelier. Dan weet ik zeker, na persoonlijke keuring dat ik iets goeds krijg voor m'n geld.
Kortom; er is nog wel degelijk bestaansrecht voor de lokale winkel. Maar dan wel voor specifieke productgroepen.
Nog een aardig voorbeeld:
Wat iedereen gebruikt; wc-papier.
Heb al diverse keren gezocht of je dat nou online goedkoper kunt krijgen. Maar dat is dan weer zo vreemd; niet dus. Die grootverpakkingen die lokale supermarkten (Lidl, Aldi, e.d.) af en toe in de aanbieding hebben; zijn gewoon prijstechnisch (en kwalitatief) uitmuntend.
Zelfs een Sligro of Makro loont niet.