Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 38 ... 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
sHELL schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:18:
[...]

En het winkel personeel "Zit een keurmerkje op, zal wel goed zijn." :')
"dat is toch echt een groen product hoor!"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03:56
kmf schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:54:
[...]

Dat is wat ze je doen geloven ja.. alles wat in de winkel ligt is getest en goedgekeurd...
Skytronic voorversterker bij de electronicazaak gekocht:
- CE keurmerk
- stekker zonder randaarde, met kema keurmerk
- metalen behuizing
- geen trekontlasting op stroomkabel

Ik trek 1x aan het snoer, vervolgens "als ik het apparaat zo houd heb ik een brom uit m'n speakers, als ik het apparaat zo houd hoor ik niks...", knal, hele huis donker en een lamme arm.

Maak het apparaat open, niks aan beveiliging, kabel was losgeschoten uit de print, kwam tegen metalen behuizing aan. Oplossing: terugsolderen, knoop in de kabel en weer inelkaar schroeven. Melding gemaakt bij de winkel dat die dingen onveilig zijn: geen boodschap aan, je hebt ook geen garantie meer omdat je er zelf aan gesoldeerd hebt.

Kortom: dezelfde rotzooi als je bij AliExpress kunt kopen, maar dan 3x te duur en verkoper neemt geen verantwoordelijkheid.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Tja, tegen anekdotisch bewijs kan natuurlijk niets op. :z

@kmf dat is hoe certificeringen werken. Je kunt onmogelijk alles individueel getoetst hebben. Je hebt inderdaad nooit 100% garantie, maar het is nog altijd stukken beter dan nul komma nul richtijnen en toezicht.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:15:

@kmf dat is hoe certificeringen werken. Je kunt onmogelijk alles individueel getoetst hebben. Je hebt inderdaad nooit 100% garantie, maar het is nog altijd stukken beter dan nul komma nul richtijnen en toezicht.
Omgekeerd kan je dus ook een bepaald apparaat welke je nu in de winkel ziet, ook opzoeken bij ali en het daar bestellen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
kmf schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:17:
Omgekeerd kan je dus ook een bepaald apparaat welke je nu in de winkel ziet, ook opzoeken bij ali en het daar bestellen.
Als je exact hetzelfde apparaat weet te vinden wel, maar voor die paar euro ga ik geen weken wachten als het recht voor me staat en ik het zo mee kan nemen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 17:29
Gonadan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:15:

Certificeringen werken ook meer als een verklaring van geen bezwaar. Niet als een verklaring dat het goed is, dat blijft een verantwoordelijkheid van de producent.

alles kan off-topic

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

offtopic:
@_JGC_ dat soort producten kan je dacht ik wel melden bij de https://www.nvwa.nl/ die ze dan uit de handel kan nemen wat jou dan weer recht op restitutie zal geven vermoed ik.

franssie wijzigde deze reactie 27-11-2018 15:42 (3%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:40

Fiber

Beaches are for storming.

_JGC_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:06:
Las gisteren dat hema winkels gaat verkopen en de bakkerij gaat sluiten. Als dat de doodsteek is voor hun gebak zijn ze mij helemaal kwijt. Onze peuter van 3 vraagt met enige regelmaat of ie naar de taartjeswinkel mag, meestal neemt ie dan ook nog wat mee uit de winkel. Er zijn genoeg andere taartjeswinkels...
Voor mij zijn de taarten van de Hema juist één van de kernonderdelen van dat bedrijf, naast bijvoorbeeld de rookworsten. Daar ga ik soms speciaal voor naar de Hema. Als ze dat eruit slopen is dat volgens mij echt het begin van het einde.

*offtopic*

defiant wijzigde deze reactie 27-11-2018 23:09 (12%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• defiant
  • Laatst online: 03:24

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Een zijstap in een discussie mag natuurlijk, maar de hele discussie over certificeringen of keukens heeft inmiddels niets meer met het onderwerp te maken. Graag weer on-topic s.v.p.

Climate dashboard

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
Wel interessant dat het rond deze tijd van het jaar weer eens duidelijk wordt hoe de fysieke winkels zichzelf buiten spel zetten met hun extreem hoge prijzen en hoe veel aantrekkelijker online(Amazon) dan is. Ik ga het nog één keer proberen met een discounter buiten de stad maar het lijkt er dat alle cadeau's voor Sinterklaas en Kerst van online winkels komen. Ik zie soms prijsverschillen van een factor 2x tussen fysiek en Amazon.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
gold_dust schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:57:
Wel interessant dat het rond deze tijd van het jaar weer eens duidelijk wordt hoe de fysieke winkels zichzelf buiten spel zetten met hun extreem hoge prijzen en hoe veel aantrekkelijker online(Amazon) dan is. Ik ga het nog één keer proberen met een discounter buiten de stad maar het lijkt er dat alle cadeau's voor Sinterklaas en Kerst van online winkels komen. Ik zie soms prijsverschillen van een factor 2x tussen fysiek en Amazon.
Dat komt natuurlijk niet alleen door die fysieke winkels - die vaak ook gewoon (te) duur zijn. Amazon biedt ook producten onder de kostprijs aan om loyaliteit te kweken bij de concurrent. De grote winst wordt geboekt bij Amazon Web Services, en dat geld wordt dan in de consumententak gestoken. En het werpt zijn vruchten af, want een paar jaar geleden bestelde slechts een handvol Nederlanders bij amazon.de, maar nu zijn het er al een stuk meer. En dat zonder in Nederland reclame te maken.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:25
Fysieke winkels hebben te maken met steeds verder teruglopende marges en online concurrentie die helaas maar al te vaak met zeer dunne marges en vaak zelfs verlies genoegen neemt, alleen maar uit concurrentieoverwegingen en om marktaandeel te winnen. Concluderen dat fysieke winkels extreem hoge prijzen rekenen is een denkfout. Het is eerder andersom: Veel online prijzen zijn niet realistisch.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 03:52
Interessant: Ikea wil juist het aantal fysieke winkels de komende jaren gaan uitbreiden - in de stadscentra.

( https://retailtrends.nl/n...opent-dertig-stadswinkels )

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Het is zo realistisch als de eigen portemonnee. De consument kijkt naar de online prijzen en dat is dan de standaard geworden.

Overigens gaat ook Esprit een hoop winkels sluiten.

Wat ziet men eigenlijk in de stads/gemaks variant van bouwmarkten en supermarkten die nu in binnensteden opduiken? Praxis City, Jumbo City.
Lijkt mij vooral iets tijdelijks want duur en nooit voor flinke aankopen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
CyberMania schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:03:
Interessant: Ikea wil juist het aantal fysieke winkels de komende jaren gaan uitbreiden - in de stadscentra.

Dat is zo gek nog niet. Veel leegstand waardoor prijzen dalen en ik denk dat juist in grote steden het nog wel eens bezwaarlijk kan zijn voor mensen dat je het zonder auto amper naar huis krijgt, terwijl velen toch geen auto meer hebben in de stad. Met een Ikea in de stad kan dat, met bakfiets, toch makkelijker.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:38
sambalbaj schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:07:
Het is zo realistisch als de eigen portemonnee. De consument kijkt naar de online prijzen en dat is dan de standaard geworden.

Overigens gaat ook Esprit een hoop winkels sluiten.

Wat ziet men eigenlijk in de stads/gemaks variant van bouwmarkten en supermarkten die nu in binnensteden opduiken? Praxis City, Jumbo City.
Lijkt mij vooral iets tijdelijks want duur en nooit voor flinke aankopen.
Bij mij in Nijmegen heb je sinds een aantal maanden beide zaken zitten. Volgens mij lopen die wel goed.
Als ik kijk, bij de jumbo city heb je meestal pizza's saucijzen broodjes en dergelijke kant en klaar liggen en warm om mee te worden genomen. Iets wat studenten kan aanspreken.

De Praxis City. Tja.. ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Voor een schroef of een snelle pot verf is het wel leuk. Maar voor de grotere dingen zal je altijd naar de bouwmarkt moeten. Wat ik verwacht is dat die het voornamelijk moeten hebben van het verhuren van gereedschap.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:08
Deze vent zie ik vaker op LinkedIn langskomen....... zo'n vervelende toon.
https://strabo.nl/
Check dat boek ook, wat een klein kind.

• bszz
Hoijong schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:33:
Deze vent zie ik vaker op LinkedIn langskomen....... zo'n vervelende toon.
https://strabo.nl/
Check dat boek ook, wat een klein kind.
Vervelende toon... klein kind..... En inhoudelijk???

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat heb ik ook wel gezien, maar dat is ook niet zo gek met die acties en het feit dat Amazon geen winst hoeft te maken op die online verkoop.
Daarnaast is 90% van de artikelen online gewoon even duur als in de fysieke winkel, alleen is het aanbod in een fysieke winkel nog wel eens mager. Dat vind ik wel vervelend als ik op zoek ben naar een cadeau voor de kleine.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:08
bszz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:40:
[...]

Vervelende toon... klein kind..... En inhoudelijk???
Inhoudelijk houdt z'n betoog in dat de domme consument misbruikt en gemanipuleerd moet worden, dat zegt hij iets netter, maar dat lees je steeds terug in z'n tips voor retailers. Webwinkels zijn helemaal niks, want geen beleving, marges, aantallen in verkoop. Weinig overtuigend, maar ik heb het boek niet gelezen als je daar op doelt.

• bszz
Hoijong schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:44:
[...]

Inhoudelijk houdt z'n betoog in dat de domme consument misbruikt en gemanipuleerd moet worden, dat zegt hij iets netter, maar dat lees je steeds terug in z'n tips voor retailers. Webwinkels zijn helemaal niks, want geen beleving, marges, aantallen in verkoop. Weinig overtuigend, maar ik heb het boek niet gelezen als je daar op doelt.
Waar vind ik zijn tips voor retailers? Want volgens mij is dat wat te kort door de bocht. Hij heeft het ook over service, deskundigheid en beleving (vies woord...), en verder hebben ze een hoop kwantitatieve informatie waar retailers hun voordeel mee kunnen doen. Het lijkt mij heel sterk dat hij wil aanzetten tot het manipuleren en misbruiken van de "domme consument". Dat zou juist de doodsteek voor de sector zijn.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video

• bszz
"Beleving" is een beetje een uitgekauwd modewoord in de retailwereld. Daarom voelt het voor mij een beetje cliché alhoewel het zeker nog wel een lading dekt.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:50:
[...]
service, deskundigheid en beleving
Ik lees vaker dat mensen juist dit zoeken bij fysieke winkels. Het nadeel is alleen dat wanneer het product, zeg een laptop, ook maar een 10tje duurder is in die winkel, mensen het alsnog online gaan bestellen. Genoeg mensen die een half uur info krijgen in een winkel om dan even te kijken naar de prijs van het product dat ze willen hebben. Indien online goedkoper moeten ze er nog even over denken. Ik vind het niet zo vreemd dat iets als computerwinkels vrijwel compleet verdwenen zijn. Wel hogere kosten, maar als het ook maar iets duurder is dan kopen genoeg mensen het alsnog online. Tuurlijk zijn er ook mensen die wel dat tientje of wat meer er voor over hebben, maar ik weet zeker dat de groep mensen die het online gaat bestellen groter is.

• bszz
PilatuS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:13:
[...]

Ik lees vaker dat mensen juist dit zoeken bij fysieke winkels. Het nadeel is alleen dat wanneer het product, zeg een laptop, ook maar een 10tje duurder is in die winkel, mensen het alsnog online gaan bestellen. Genoeg mensen die een half uur info krijgen in een winkel om dan even te kijken naar de prijs van het product dat ze willen hebben. Indien online goedkoper moeten ze er nog even over denken. Ik vind het niet zo vreemd dat iets als computerwinkels vrijwel compleet verdwenen zijn. Wel hogere kosten, maar als het ook maar iets duurder is dan kopen genoeg mensen het alsnog online. Tuurlijk zijn er ook mensen die wel dat tientje of wat meer er voor over hebben, maar ik weet zeker dat de groep mensen die het online gaat bestellen groter is.
Dat 10tje kan je als retailer nog wel matchen, desnoods met een accessoire als een sleeve. Waar ik zelf wel steeds meer moeite mee krijg is mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten: Uitgebreid advies halen ze bij mij, shoppen doen ze online en als er garantie te claimen is staan ze weer bij mij in de winkel want anders te lastig en ik ben immers ook dealer....

• PilatuS
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:18:
[...]

Dat 10tje kan je als retailer nog wel matchen, desnoods met een accessoire als een sleeve. Waar ik zelf wel steeds meer moeite mee krijg is mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten: Uitgebreid advies halen ze bij mij, shoppen doen ze online en als er garantie te claimen is staan ze weer bij mij in de winkel want anders te lastig en ik ben immers ook dealer....
Een 10tje kan misschien ook nog wel, maar je hebt wel je kosten van het pand. Dat tientje op een laptop heb je gewoon nodig, want hogere kosten. Er zijn natuurlijk ook gevallen dat het 20 of 30 euro is. Je kan niet leven van webwinkel prijzen met normale winkel kosten. Zelfs webwinkels in de tech gaan kapot aan marge's van soms maar 3 euro op een SSD van 150 euro.

Dat dubbeltje eerste rang herken ik ook zeker. Mensen willen vaak en de laagste prijs, maar ook perfecte service en een laptop even klaar maken met bijvoorbeeld data overzetten mag ook niets kosten.

Het probleem is dat ze wel de meerwaarde van een winkel willen, maar het mag niets kosten. Indien ook maar iets duurder gaan ze online kopen en als er problemen zijn komen ze wel langs. Ik zie gewoon niet hoe je als winkel meer kosten hebt omdat je juist advies en service bied, maar het mag geen cent kosten. Het is vrijwel onmogelijk om geld te verdienen op die manier.

• bszz
PilatuS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:24:
[...]

Een 10tje kan misschien ook nog wel, maar je hebt wel je kosten van het pand. Dat tientje op een laptop heb je gewoon nodig, want hogere kosten. Er zijn natuurlijk ook gevallen dat het 20 of 30 euro is. Je kan niet leven van webwinkel prijzen met normale winkel kosten. Zelfs webwinkels in de tech gaan kapot aan marge's van soms maar 3 euro op een SSD van 150 euro.

Dat dubbeltje eerste rang herken ik ook zeker. Mensen willen vaak en de laagste prijs, maar ook perfecte service en een laptop even klaar maken met bijvoorbeeld data overzetten mag ook niets kosten.

Het probleem is dat ze wel de meerwaarde van een winkel willen, maar het mag niets kosten. Indien ook maar iets duurder gaan ze online kopen en als er problemen zijn komen ze wel langs. Ik zie gewoon niet hoe je als winkel meer kosten hebt omdat je juist advies en service bied, maar het mag geen cent kosten. Het is vrijwel onmogelijk om geld te verdienen op die manier.
Ik zit gelukkig in een andere branch maar een paar aandachtspunten:

-Naast je fysieke winkel een goede webshop waarop mensen zich kunnen oriënteren voordat ze naar de winkel komen, danwel een bestelling kunnen plaatsen
-Alles waar je prijstechnisch niet mee kunt concurreren: saneren
-Redelijk compleet assortiment, maar als het in de winkel niet is kan ter plekke geregeld worden dat je het thuisgestuurd krijgt.

• PilatuS
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:38:
[...]

Ik zit gelukkig in een andere branch maar een paar aandachtspunten:

-Naast je fysieke winkel een goede webshop waarop mensen zich kunnen oriënteren voordat ze naar de winkel komen, danwel een bestelling kunnen plaatsen
-Alles waar je prijstechnisch niet mee kunt concurreren: saneren
-Redelijk compleet assortiment, maar als het in de winkel niet is kan ter plekke geregeld worden dat je het thuisgestuurd krijgt.
Ik zit gelukkig ook niet meer in de branch :P Tijd lang PC's en laptop's gerepareerd en ben zo enorm blij dat ik geen contact meer met klanten heb achter de balie. Het grootste deel van de mensen is prima hoor, die snappen dat als iets kapot gaat dat dit niet mijn fout en snappen ook dat een PC niet binnen 5 minuten gerepareerd is. De mensen die dat niet (willen) snappen ben ik voor de rest van mijn leven klaar mee. Kan hier wel een halve pagina gaan typen over hoe sommige mensen omgaan met mensen in de retail, maar ik gok dat genoeg mensen wel een idee hebben :P

Met webwinkels is het runnen van een PC winkel gewoon niet meer te doen op de echt grote jongens na. Iets als de Mediamarkt die overleeft het wel, maar winkels als Paradigit, Computerland en nog een zooi andere zijn allemaal vrijwel verdwenen en dat is ook niet vreemd.

• Tribits
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 14:25

Tribits

Onkruid vergaat niet

PilatuS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:44:
[...]

Met webwinkels is het runnen van een PC winkel gewoon niet meer te doen op de echt grote jongens na. Iets als de Mediamarkt die overleeft het wel, maar winkels als Paradigit, Computerland en nog een zooi andere zijn allemaal vrijwel verdwenen en dat is ook niet vreemd.
Denk je? Ik kwam laatst op een zakelijke site al een bericht tegen waarin gesteld werd dat Mediamarkt veel te veel vloeroppervlak heeft in verhouding tot de (potentiële) omzet. Uit de recente koerswijziging naar een meer servicegerichte organisatie maak ik op dat het inderdaad lastig is om puur op verkoopmarges overeind te blijven. Aan de andere kant zijn er weinig ketens die succesvol een dergelijke hervorming door hebben gemaakt. Ik zie ook niet hoe ze fundamenteel verschillen van winkels als Paradigit en Computerland. Ze hebben een stuk meer producten, maar aan de andere kant hebben die net als computeronderdelen als kenmerk dat de marges laag zijn en er een groot online aanbod is. Smartphones, gaming, witgoed, TV etc. En voor artikelen zoals high-end audio waar er misschien nog ruimte is voor een fysieke winkel lijkt Mediamarkt ook niet echt voor de hand te liggen gezien zijn imago als prijsvechter.

• PilatuS
  • Niet online
Mediamarkt is een Europees bedrijf. Of je nou in NL bent of in Spanje, er zit een Mediamarkt. Dit zorgt er voor dat ze een gigantische inkoopkracht hebben en dat zorgt voor betere marge's. Geen idee of ze het gaan redden hoor, maar ze hebben iets wat een losse winkel of een keten van 20 winkels niet heeft en wat tegenwoordig heel belangrijk is.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

PilatuS schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:17:
[...]

Dit zorgt er voor dat ze een gigantische inkoopkracht hebben en dat zorgt voor betere marge's. Geen idee of ze het gaan redden hoor, maar ze hebben iets wat een losse winkel of een keten van 20 winkels niet heeft en wat tegenwoordig heel belangrijk is.
Ik betwijfel ook of ze het gaan redden, aan de ene kant is het inderdaad een miljardenbedrijf en wordt er winst gedraaid, aan de andere kant kom ik ook wel berichten tegen dat prijsstunts toch een aardige hap uit die marge nemen en zitten ze qua prijs doorgaans ook niet onder andere retailers. Dat doet me toch vermoeden dat ook voor de Mediamarkt de marges vrij klein zijn.

• _JGC_
Sprak gisteren met een klant die nieuwe tv bij de MediaMarkt had gehaald. Gewoon bellen: ik wil exact deze tv, wat kost die bij jullie? Electroworld zat op 2400, EP zat op 2500, MediaMarkt op 1800. Dan hebben we het niet meer over tientjes.

• Ankona
CyberMania schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:03:

Ik snap het wel een beetje, maar vind het toch een rare keuze. Ze zouden juist moeten investering in hun aflever netwerk.
De kracht en zwakte van Ikea is dat het echt een red jezelf formule is. Als je niet zelf met een grote auto of busje aan komt zetten sta je al een beetje buitenspel. Online winkelen missen ze eigenlijk compleet.

Ik denk dat voor hun de groei zit als ze meer inzetten op online en afleveren aan huis. Juist als ze stedelingen (zonder auto) voor zich willen winnen.
Kleine winkels in de steden doen juist afbreuk aan de formule belevenis. Die kleine winkels zullen maar een beperkt aanbod kunnen hebben.

alles kan off-topic

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:11
Dit jaar voor het eerst alle 5 december inkopen online besteld, wat een verademing. Kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die dat doen, het moet wel zeer gaan doen in de winkelstraat rond de feestdagen lijkt me...

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:16
hoevenpe schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:31:
Dit jaar voor het eerst alle 5 december inkopen online besteld, wat een verademing. Kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die dat doen, het moet wel zeer gaan doen in de winkelstraat rond de feestdagen lijkt me...
Het doet ook zeer bij de klanten, pakketbezorgers en de online shops. ;)

https://www.telegraaf.nl/...e-schoen-door-bezorgchaos

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:38
De kracht en zwakte van Ikea is dat het echt een red jezelf formule is. Als je niet zelf met een grote auto of busje aan komt zetten sta je al een beetje buitenspel. Online winkelen missen ze eigenlijk compleet.
Ze hebben gewoon aanhangers te huur/leen en een prima bezorgservice. Je kunt er voor kiezen om zelf de onderdelen van een nieuwe kast in het magazijn op te zoeken of het door Ikea laten doen.

De kracht van Ikea is juist hun complete formule. Ze hebben álles, allemaal eigen ontwerp/productie. Dat alles tegen een relatief lage prijs en vaak een prima kwaliteit.

Nadeel? Je kunt niet een gemiddeld Nederlands huishouden binnenlopen en niet iets van Ikea zien.

• Sjah
  • Laatst online: 01:07
LOL....prima kwaliteit? Ik loop wel door naar Goossens.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

Sjah schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:25:
Voor dat prijsverschil mag je dat ook wel verwachten als ik dat zo snel zie.
Prijs/kwaliteitverhouding van IKEA is gewoon prima.

Gunner wijzigde deze reactie 30-11-2018 09:28 (9%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:21

Metalfreak

Hoije woh!

B-Real schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:56:
[...]

Ze hebben gewoon aanhangers te huur/leen en een prima bezorgservice. Je kunt er voor kiezen om zelf de onderdelen van een nieuwe kast in het magazijn op te zoeken of het door Ikea laten doen.
Aanhanger mag/kan niet achter mijn auto en de dichtstbijzijnde Ikea is 45 minuten rijden, dus niet echt handig om "even" een aanhanger terug te brengen. En de bezorgservice laat echt te wensen over, levertijden van een week zijn normaal, wat bij artikelen op voorraad toch nogal lang is en prijzen van bezorging van grote artikelen zijn ook niet echt aantrekkelijk. Wel goedkope meubelen, maar de bezorgservice staat qua prijs niet in verhouding.

Maar goed, ik heb nu ook weer een dieptepunt met een webshop meegemaakt. Na vorige week een bestelling te hebben gedaan is deze nog steeds niet verzonden en de informatie op de website is ook bijzonder summier. Als je inlogt kun je alleen zien dat je besteld hebt, verder geen statusinformatie.
Daar ken ik alleen maar horrorverhalen over aflevering van... Beloftes die niet nagekomen worden, verkeerde zaken geleverd (tot 3x toe) enz. Voor die prijs mag je beter verwachten.

Metalfreak wijzigde deze reactie 30-11-2018 09:29 (14%)

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:56
De klantenservice en klacht afhandeling is wel 100x beter dan bij Goossens

• _JGC_
@Sjah Die kwaliteit hangt af van wat je koopt. Ze hebben prima banken, bedden en kasten, maar er zit ook genoeg goedkope zooi tussen.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
Metalfreak schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:28:
[...]

Aanhanger mag/kan niet achter mijn auto en de dichtstbijzijnde Ikea is 45 minuten rijden, dus niet echt handig om "even" een aanhanger terug te brengen. En de bezorgservice laat echt te wensen over, levertijden van een week zijn normaal, wat bij artikelen op voorraad toch nogal lang is en prijzen van bezorging van grote artikelen zijn ook niet echt aantrekkelijk. Wel goedkope meubelen, maar de bezorgservice staat qua prijs niet in verhouding.

Maar goed, ik heb nu ook weer een dieptepunt met een webshop meegemaakt. Na vorige week een bestelling te hebben gedaan is deze nog steeds niet verzonden en de informatie op de website is ook bijzonder summier. Als je inlogt kun je alleen zien dat je besteld hebt, verder geen statusinformatie.

[...]

Daar ken ik alleen maar horrorverhalen over aflevering van... Beloftes die niet nagekomen worden, verkeerde zaken geleverd (tot 3x toe) enz. Voor die prijs mag je beter verwachten.
V.w.b. de aanhanger met je eens, dat probleem heb ik ook.

Echter zijn de lange levertijden tegenwoordig ook wel een dingetje hoor. Als iets niet de volgende dag in huis is, is het ruk. Een bezoek aan de Ikea doe ik niet even tussendoor. Ik moet toch een klein uur rijden en je loopt daar ook zomaar een uur rond. Als je dan iets wilt hebben wat niet in je auto past, maar een paar dagen later bezorgt wordt is toch prima?

Ik heb een paar jaar geleden een grote kledingkast gekocht bij de Ikea. Samengesteld op een PC in de winkel, voor een 10'tje alles laten opzoeken in het magazijn en een paar dagen later thuis bezorgt. De kast was duur, maar kwalitatief goed. Wat het bezorgen kostte weet ik niet meer, maar ik had geen keuze gezien het formaat en de afstand naar de Ikea.

Overigens geld hetzelfde voor webshops. Als ik iets bestel is het natuurlijk fijn dat het er de volgende dag al is, maar zovaak doe ik geen impuls aankopen en zoek ik eerst iets goed uit voordat ik iets bestel. Wat maakt een paar dagen levertijd dan uit?

Als ik dan eens iets wél direct nodig ben ga ik naar de fysieke winkel, bij voorkeur 's avonds/in het weekend en verwacht ik het wel gelijk mee te nemen. De prijs doet er (in alle redelijkheid) dan ook minder toe.
De prijs kwaliteitsverhouding is prima. Ze hebben rommel, voor echt heel weinig maar ze hebben ook genoeg goed spul.
De kledingkast die ik noemde is stevig en was helemaal te personaliseren. Wel een paar honderd euro duurder dan kledingkasten in andere winkels, echter kon ik hem daar niet naar smaak zelf samenstellen en voelden deze niet stevig aan.

Bestek/servies is allemaal ook niet duur en prima. Als er eens iets sneuvelt is het niet zo'n ramp én kun je het makkelijk weer aanvullen

Etc etc

B-Real wijzigde deze reactie 30-11-2018 09:40 (12%)

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ankona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:12:
[...]

Ik snap het wel een beetje, maar vind het toch een rare keuze. Ze zouden juist moeten investering in hun aflever netwerk.

Ik denk dat voor hun de groei zit als ze meer inzetten op online en afleveren aan huis. Juist als ze stedelingen (zonder auto) voor zich willen winnen.
Kleine winkels in de steden doen juist afbreuk aan de formule belevenis. Die kleine winkels zullen maar een beperkt aanbod kunnen hebben.
Het grote probleem met online is de verzendkosten en beperkingen vanuit een PostNL. Maximaal 30 kilo en maximaal deze afmetingen. Zit je erboven dan worden de kosten schrikbarend hoog. Dat is mede de reden dat er amper partijen in Nederland zijn die bijvoorbeeld geen pallets vervoeren naar particulieren. Het is niet rendabel te krijgen. Ja MainFreight doet het geloof ik, maar het is erg prijzig allemaal en tijdrovend qua aflevering.

• Ankona
CryptoNL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:36:
[...]

Het grote probleem met online is de verzendkosten en beperkingen vanuit een PostNL. Maximaal 30 kilo en maximaal deze afmetingen. Zit je erboven dan worden de kosten schrikbarend hoog. Dat is mede de reden dat er amper partijen in Nederland zijn die bijvoorbeeld geen pallets vervoeren naar particulieren. Het is niet rendabel te krijgen. Ja MainFreight doet het geloof ik, maar het is erg prijzig allemaal en tijdrovend qua aflevering.
Dat snap ik, maar diverse meubelzaken (ok, vaak in een iets andere prijssegment en met een ander verwachting van levertijden) hebben daar een oplossing voor. Een zaak als Coolblue heeft het volume om zelf te gaan rijden met spullen die te groot zijn voor PostNL.
Van Ikea zou je ook kunnen verwachten dat ze een volume voordeel hebben tov andere meubelboeren en dit dus in de distributie uit kunnen buiten. Volgens mij is er vanuit de doelgroep vraag naar.

alles kan off-topic

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:21

Metalfreak

Hoije woh!

B-Real schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:35:
[...]

V.w.b. de aanhanger met je eens, dat probleem heb ik ook.

Echter zijn de lange levertijden tegenwoordig ook wel een dingetje hoor. Als iets niet de volgende dag in huis is, is het ruk. Een bezoek aan de Ikea doe ik niet even tussendoor. Ik moet toch een klein uur rijden en je loopt daar ook zomaar een uur rond. Als je dan iets wilt hebben wat niet in je auto past, maar een paar dagen later bezorgt wordt is toch prima?

Ik heb een paar jaar geleden een grote kledingkast gekocht bij de Ikea. Samengesteld op een PC in de winkel, voor een 10'tje alles laten opzoeken in het magazijn en een paar dagen later thuis bezorgt. De kast was duur, maar kwalitatief goed. Wat het bezorgen kostte weet ik niet meer, maar ik had geen keuze gezien het formaat en de afstand naar de Ikea.

Overigens geld hetzelfde voor webshops. Als ik iets bestel is het natuurlijk fijn dat het er de volgende dag al is, maar zovaak doe ik geen impuls aankopen en zoek ik eerst iets goed uit voordat ik iets bestel. Wat maakt een paar dagen levertijd dan uit?

Als ik dan eens iets wél direct nodig ben ga ik naar de fysieke winkel, bij voorkeur 's avonds/in het weekend en verwacht ik het wel gelijk mee te nemen. De prijs doet er (in alle redelijkheid) dan ook minder toe.
Ik heb er normaal ook geen problemen mee als ik een paar dagen op mijn spullen moet wachten, maar ik kan me voorstellen dat als de concurrentie wel een volgende dag levering kan doen, je toch bij de concurrent bestelt. En een bedrijf van het formaat Ikea zonder maatwerk zou dat beter moeten kunnen.

En wat betreft webshop: fatsoenlijke orderstatussen zouden daarbij helpen of in elk geval een verwachte levertijd. Niet dat je aangeeft dat het binnen enkele werkdagen binnen is, maar na een week heb je nog steeds niets gehoord en als je contact opneemt, duurt het minimaal twee dagen voor je een reactie hebt. Ik heb best begrip voor wat vertraging, maar geef het dan duidelijk aan. Communicatie is misschien wel belangrijker dan de levering.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:50

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

PilatuS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:13:
[...]

Ik kijk ook altijd wat het online kost. Gun ik het de verkoper en is het verschil niet te groot, dan koop ik het gelijk, want dan hoef ik niet nogmaals het bestelproces door. Punt is dat de verkoper vaak geen meerwaarde voor mij heeft, buiten dat ie het mogelijk op voorraad heeft. Maar heeft hij het niet op voorraad, dan zijn er opeens extreme levertijden en dat schiet ook niet op. Dan ga ik wel naar online.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CryptoNL
Ankona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:54:
[...]

Dat snap ik, maar diverse meubelzaken (ok, vaak in een iets andere prijssegment en met een ander verwachting van levertijden) hebben daar een oplossing voor. Een zaak als Coolblue heeft het volume om zelf te gaan rijden met spullen die te groot zijn voor PostNL.
Van Ikea zou je ook kunnen verwachten dat ze een volume voordeel hebben tov andere meubelboeren en dit dus in de distributie uit kunnen buiten. Volgens mij is er vanuit de doelgroep vraag naar.
Kost waarschijnlijk teveel tijd + dat het niet in de filosofie van IKEA past. Hun marketingtruc is juist dat je in de winkel komt en 3 dingen meeneemt i.p.v. 1.

• Ankona
CryptoNL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:10:
[...]

Kost waarschijnlijk teveel tijd + dat het niet in de filosofie van IKEA past. Hun marketingtruc is juist dat je in de winkel komt en 3 dingen meeneemt i.p.v. 1.
Dat klopt wel, achter de kassa kom je ook in een complete "zweedse" markt terecht om nog een stukje extra beleving/omzet te genereren. Maar ja, hoe gaan ze dat dan in de kleine stadswinkeltjes doen? Een dagje IKEA is daar ook niet de strategie.

alles kan off-topic

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ankona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:14:
[...]

Maar ja, hoe gaan ze dat dan in de kleine stadswinkeltjes doen?
Aangepast assortiment, kleine dingen met veel marge die de klant makkelijk kan meenemen. Winkels waar je tijdens het shoppen even binnenloopt, geen volwaardige ikea's

u can fool all people some time and fool some people alltime

• CryptoNL
Ankona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:14:
[...]

Dat klopt wel, achter de kassa kom je ook in een complete "zweedse" markt terecht om nog een stukje extra beleving/omzet te genereren. Maar ja, hoe gaan ze dat dan in de kleine stadswinkeltjes doen? Een dagje IKEA is daar ook niet de strategie.
Die winkeltjes zijn er enkel voor branding/zichtbaarheid. Omzet is niet zo heel belangrijk in die winkeltjes, men kijkt naar de long-term-omzet.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

Mjah ik snap ook niet wat mensen zo bijzonder aan die Zweedse balletjes vinden :+

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 29-08 21:23
-

sluipschutter wijzigde deze reactie 27-01-2019 09:55 (100%)

• Fiber

Fiber

De Hema en Albert Heijn hebben ook kleine winkeltjes op stations en zo en die draaien volgens mij echt wel goed met een beperkt assortiment. In het geval van de Hema misschien wel lucratiever dan veel van hun gewone winkels.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-11 15:00
De Blokker-vestiging bij ons in de buurt gaat ook dicht.
Een paar maanden geleden zocht ik een verjaardagscadeautje en was de Blokker binnen gelopen. Eenmaal binnen zag ik veel lege schappen en verschillende mensen zag ik ook teleurgesteld de winkel uitlopen zonder dat ze iets konden kopen. Nu, een paar maanden later, stopt de winkel omdat de omzet is teruggelopen, en als reden geven ze aan dat er te veel concurrentie bij is gekomen. 8)7

Ja, de andere winkels hebben wel wat in de schappen liggen zodat klanten wel iets kunnen kopen. |:(
Daarom zit ik er niet heel erg mee dat bepaalde winkels uit het straatbeeld verdwijnen, alhoewel het wel zonde blijft.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Fiber

Fiber

Onbekend schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:38:
Een paar maanden geleden zocht ik een verjaardagscadeautje en was de Blokker binnen gelopen. Eenmaal binnen zag ik veel lege schappen en verschillende mensen zag ik ook teleurgesteld de winkel uitlopen zonder dat ze iets konden kopen. Nu, een paar maanden later, stopt de winkel omdat de omzet is teruggelopen, en als reden geven ze aan dat er te veel concurrentie bij is gekomen. 8)7

Ja, de andere winkels hebben wel wat in de schappen liggen zodat klanten wel iets kunnen kopen. |:(
Daarom zit ik er niet heel erg mee dat bepaalde winkels uit het straatbeeld verdwijnen, alhoewel het wel zonde blijft.
Ik denk dat je in dit geval oorzaak en gevolg omdraait. Die ondernemer wist natuurlijk al lang dat hij ging stoppen en als je dat weet dan is het natuurlijk wel handig om je winkel alvast een beetje leeg te verkopen en minder handel in te kopen... :z

• Onbekend
Fiber schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat je in dit geval oorzaak en gevolg omdraait. Die ondernemer wist natuurlijk al lang dat hij ging stoppen en als je dat weet dan is het natuurlijk wel handig om je winkel alvast een beetje leeg te verkopen en minder handel in te kopen... :z
Ja, die ondernemer wist het al lang. Maar in een artikel in het lokale krantje waarin de eigenaar werd geïnterviewd stond dat de problemen in de laatste maanden zijn ontstaan.....

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Ankona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:12:
[...]

Ikea in HK zit in een van de druktste winkelgebieden midden in het centrum. Het assortiment is nog steeds behoorlijk groot maar wel speciaal aangepast op HK > klein wonen = hoop opbergmeubelen etc.
Ook online winkelen (zowel in HK als China) gaat prima bij Ikea.

Dus de kennis en ervaring hebben ze al voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 05-11 12:45
(In overleg met moderators en admins van Tweakers is toestemming verleend voor dit onderzoek)

Beste Tweakers,

Ik ben Bedrijfskunde MER student aan de Hogeschool van Amsterdam.
Voor een individueel project over retail management voer ik een onderzoek uit naar de ideale klantreis in een fysieke winkel en de rol van medewerkers hierin. Na het schrijven van een onderzoeksvoorstel met probleemstelling, theoretisch kader, hypothesen en een methode ben ik nu aangekomen bij mijn operationalisatie.

In deze enquête (5-7 minuten) zitten een aantal vragen over ervaringen en voorkeuren m.b.t. de klantreis.
Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar 385 respondenten tussen de 30 en 65 jaar.

De enquête is via onderstaande link te raadplegen (einddatum 14-12-2018):
https://hva.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_2l94r3Nu3OFy3zL

Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om deze enquête in te vullen.
Na het sluiten van deze enquête zal ik de resultaten statistisch gaan analyseren en interpreteren. Ik ben uiteraard bereid om de daaruit volgende conclusie en het advies aan retailers met jullie te delen.

Daarnaast hoor ik graag wat jullie van deze enquête vinden en ga ik graag een inhoudelijke discussie aan over het onderwerp. Ik heb namelijk al meerdere malen van respondenten gehoord dat zij deze enquête leuk en interessant vonden doordat ze een interessant inzicht in hun eigen koopgedrag kregen en hierover gingen nadenken. Hieronder zal ik de achtergrond van dit onderzoek toelichten dat de input voor deze discussie vormt.

Achtergrond van het onderzoek + stelling
Ontwikkelingen in de retailwereld gaan razendsnel, zeker de afgelopen jaren waarbij online shopping steeds populairder is geworden en andere technologieën ook een vaste plek in het leven van mensen hebben gekregen. De fysieke retailers worstelen natuurlijk met deze uitdagingen die hun voortbestaan beïnvloeden. De vraag is dan ook hoe fysieke winkels relevant kunnen blijven door op al deze ontwikkelingen in te spelen.

Dat fysieke winkels nog rendabel kunnen zijn bewijst de aanpak van Coolblue dat de afgelopen jaren verschillende fysieke winkels heeft geopend die hun online verkoop ondersteunen. MediaMarkt ziet deze veranderingen ook en gaat zich meer richten op dienstverlening in de fysieke winkels (zie: nieuws: MediaMarkt gaat zich meer richten op dienstverlening)
Daarnaast zijn er natuurlijk tal van voorbeelden waarbij de inzet op fysieke winkels niet is gelukt. Kijk bijvoorbeeld naar Dixons en V&D die met hun fysieke winkels failliet zijn gegaan en nu een online doorstart maken.

Al deze ontwikkelingen roepen de vraag op hoe fysieke winkels zich nog relevant kunnen maken in de huidige markt. Waarom is Coolblue wel succesvol en Dixons niet? Heeft de Coolblue geluk of speelt Dixons niet goed in op de klantbehoeften? Wat zijn deze klantbehoeften voor fysieke winkels? Dit zijn allemaal vragen die natuurlijk niet eenduidig te beantwoorden zijn maar voor retailers is het wel van belang om hier goed over na te denken.

Ik ben benieuwd hoe jullie over deze ontwikkelingen denken. Om deze discussie een startschot te geven zou ik de volgende stelling willen inbrengen:
  • "Fysieke winkels kunnen zich alleen nog onderscheiden van webshops met goed advies van medewerkers die (vak)kennis & kunde hebben"
Ik ga graag met jullie in discussie over hoe fysieke winkels zich nog relevant kunnen maken ten opzichte van alle grote spelers op de online-markt! Na het invullen van de enquête denk ik dat jullie een goed inzicht krijgen in jullie eigen koopgedrag en houding ten opzichte van fysieke winkels. Mede hierdoor denk ik dat we een interessante discussie kunnen voeren over verschillende inzichten. Wellicht kan ik dit ook nog toepassen in mijn onderzoeksverslag.

Alvast bedankt! :)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:38:

Die lege schappen hoorde toch ook bij de nieuwe huisstijl waarin al die Blokkers verbouwd werden.
Had toen sowieso al het idee dat ze veel minder hadden.

• PilatuS
  • Niet online
TweakTweet schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:09:
Om deze discussie een startschot te geven zou ik de volgende stelling willen inbrengen:
  • "Fysieke winkels kunnen zich alleen nog onderscheiden van webshops met goed advies van medewerkers die (vak)kennis & kunde hebben"
Toevallig niet lang terug hier over gepost.

PilatuS in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Dus eens met waar winkels zich kunnen onderscheiden, maar dat doen en de laagste prijs moeten hebben in combinatie met hogere kosten, vraag ik mij bij af hoe dat mogelijk zou moeten zijn. Ja, mensen willen kennis en kunde, maar ze willen er niet voor betalen.

• TweakTweet
PilatuS schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:40:
[...]

Toevallig niet lang terug hier over gepost.

Dus eens met waar winkels zich kunnen onderscheiden, maar dat doen en de laagste prijs moeten hebben in combinatie met hogere kosten, vraag ik mij bij af hoe dat mogelijk zou moeten zijn. Ja, mensen willen kennis en kunde, maar ze willen er niet voor betalen.
Het is zeker lastig maar niet onmogelijk denk ik. Probleem is dat niemand weet hoe het moet.
Wat je natuurlijk wel steeds vaker ziet, is dat de fysieke winkel een ondersteuning is voor de webshop van dezelfde winkel. Echter, dan moeten de winkels wel anders worden ingericht dan 'traditioneel'. Denk bijvoorbeeld aan tablet-assisted-sales in de winkel. Maar dan is natuurlijk de vraag of dat zou werken als bestaande fysieke winkels nu met een webshop beginnen (Blokker, Hema, V&D) of dat dat alleen werkt als je een webshop hebt en vervolgens ook fysieke winkels ter ondersteuning inzet (CoolBlue).

Wat betreft 'mensen willen niet meer betalen voor kennis & kunde (service)' ben ik het niet met je eens. Het probleem is alleen dat deze kennis & kunde niet onderscheidend genoeg wordt ingezet. Voorheen was Coolblue vaak net iets duurder dan de concurrenten maar hoorde ik vaak om me heen dat mensen die hogere prijs wel wilde betalen vanwege de goede service (waaronder ikzelf). Daar zit natuurlijk wel een grens aan.

• SPee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:34
Ik ga graag met jullie in discussie over hoe fysieke winkels zich nog relevant kunnen maken ten opzichte van alle grote spelers op de online-markt!
Ik denk dat kennis en uitstraling/beleving het belangrijkste zijn, naast de beschikbaarheid van het gewenste product.
Ook mijdt ik liever de kleine winkeltjes. Ik wil liever eerst ongestoord door verkoper/eigenaar door de winkel lopen.

Als ik het leuk vindt om ergens binnen te zijn (al is het enkel om te kijken), dan wil ik er wel een keer terugkomen.
Kennis is ook belangrijk. Enkele jaren terug stond ik in de winkel voor de keus tussen een tondeuse en baardtrimmer. Waarom zou ik het €25 extra betalen voor die trimmer? "Daarmee kun je de haren van je baard knippen en met de tondeuse niet". 8)7 Met een goede reden was ik nog over te halen. Nu onthoudt ik enkel dat nog van die winkel, zelfs na die lange tijd.

Ik was recent op zoek naar nieuwe schoenen. Deze koopkocht ik altijd in de fysieke winkel. Maar...
  • De winkels hebben niet meer het merk/model schoen wat ik wou.
  • Of de keuze van mijn type schoen is er niet/beperkt (net, zwart, voor kantoor)
  • Of ze hebben mijn maat niet (meer).
  • Of de etalage bestaat alleen uit dames schoenen (dus ze verkopen geen heren schoenen?)
    Overigens is deze klacht niet beperkt tot schoenwinkels ! :(
Uiteindelijk gezwicht en online gekocht nadat een middag in Rotterdam op niets uitliep. Met een richtlijn van €150 toch maar gegaan voor schoenen van €250. En het gemak van de extra schoenen terugsturen was prima. Voor sport-/wandelschoenen lukt het nog wel in de fysieke winkels, maar voor hoelang nog.

Mijn overhemden koop ik bij een kleine zaakje in de buurt. Aardige man, vriendelijk, niet opdringerig, kan goed de maat inschatten. Dus daar koop ik graag. Alhoewel ik ook daar regelmatig wel een gevoel had van "deze wil ik hebben, maar die is er niet in mijn maat". Dus misschien zal ik toch nog een paar online kopen. Jammer, want het is daar al vrij rustig; ik ben vaak de enige klant in de winkel.

let the past be the past.

• PilatuS
  • Niet online
TweakTweet schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:53:
[...]
Wat betreft 'mensen willen niet meer betalen voor kennis & kunde (service)' ben ik het niet met je eens. Het probleem is alleen dat deze kennis & kunde niet onderscheidend genoeg wordt ingezet. Voorheen was Coolblue vaak net iets duurder dan de concurrenten maar hoorde ik vaak om me heen dat mensen die hogere prijs wel wilde betalen vanwege de goede service (waaronder ikzelf). Daar zit natuurlijk wel een grens aan.
Goede service, dus problemen goed en snel oplossen is denk ik wel iets anders dan goed advies. Voor advies zijn er enorm veel mensen die een winkel binnen lopen om tig vragen te stellen, zodra ze dan precies weten wat ze moeten kopen gaan ze dat online doen. Tuurlijk doet niet iedereen dit, maar uit ervaring weet ik dat het voor heel veel mensen wel zo werkt. Je medewerkers een half uur moeten betalen in een winkel voor goed en eerlijk advies waarbij het product vrijwel niets meer mag kosten is een groot probleem voor winkels. Het zou je verbazen hoe enorm veel mensen er geen enkel probleem mee hebben naar een winkel te gaan voor advies om het vervolgens online te bestellen. De laagste prijs is iets wat enorm sterk is voor flink veel mensen.

Nou zijn er inderdaad wel mensen die wat meer willen betalen, maar zoals je aangeeft zit daar een grens aan. Wat als die grens niet genoeg is voor de kosten van medewerkers die advies geven en alle andere kosten van een pand ? Ik heb het idee dat die grens namelijk nogal laag ligt. Op een laptop van 400 euro bijvoorbeeld zal 5 euro voor een hoop mensen geen probleem zijn, maar bij 20 houdt het voor een heel groot deel van de mensen al op en dan heb je ook nog die groep waarbij zelfs 5 euro al te veel is. Dan kom je op het feit dat die 20 euro meer marge niet genoeg is om een half uur advies te kunnen geven qua personeelskosten met daar bovenop nog kosten als huur. Ik denk zelfs dat die 20 euro waarvan ik denk dat het niet genoeg is om de kosten op te vangen, voor zeker 50% van de mensen nog steeds te veel is waardoor ze online gaan kopen. Dit is ook waar ik denk dat het voor een hele hoop winkels zo goed als onmogelijk is geworden. Heb je 1200 winkels door de EU heen dan kan je nog bij een fabrikant een stuk extra marge regelen door gigantisch groot in te kopen. Alleen wat voor een winkelketen van zeg 20 winkels in NL en laat staan voor een eenmanszaak ?

Mijn ervaring is dat prijs voor gigantisch veel mensen alles is en wat meer willen betalen meestal maar heel erg weinig meer mag zijn.

• TweakTweet
SPee schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:27:
[...]

Mijn overhemden koop ik bij een kleine zaakje in de buurt. Aardige man, vriendelijk, niet opdringerig, kan goed de maat inschatten. Dus daar koop ik graag. Alhoewel ik ook daar regelmatig wel een gevoel had van "deze wil ik hebben, maar die is er niet in mijn maat". Dus misschien zal ik toch nog een paar online kopen. Jammer, want het is daar al vrij rustig; ik ben vaak de enige klant in de winkel.
Dit is inderdaad een goed voorbeeld van een fysieke winkel die relevant is voor de consument ten opzichte van online. Echter, hier zie je vaak bij dat ze het niet lang uithouden vanwege of te hoge huurprijzen en/of toch te weinig klanten.

Wat zou dat kleine zaakje met de overhemden in jouw ogen beter kunnen doen?

• Lapa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:17
TweakTweet schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:53:
[...]

Wat betreft 'mensen willen niet meer betalen voor kennis & kunde (service)' ben ik het niet met je eens. Het probleem is alleen dat deze kennis & kunde niet onderscheidend genoeg wordt ingezet. [...]
Het probleem is volgens mij ook niet dat mensen niet voor advies en.d. willen betalen, maar dat ze er niet voor hóeven te betalen. Het is zo makkelijk om het na het advies in de winkel alsnog online te bestellen, waarna je het morgen thuisbezorgd krijgt, niet zelf hoeft te zeulen en ook nog de rechten van de WKOA er bij krijgt. Dat maakt het lastig voor de fysieke winkels om de meerwaarde die ze bieden om te zetten in meerprijs.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:19
Lapa schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:45:
[...]

Het probleem is volgens mij ook niet dat mensen niet voor advies en.d. willen betalen, maar dat ze er niet voor hóeven te betalen. Het is zo makkelijk om het na het advies in de winkel alsnog online te bestellen, waarna je het morgen thuisbezorgd krijgt, niet zelf hoeft te zeulen en ook nog de rechten van de WKOA er bij krijgt. Dat maakt het lastig voor de fysieke winkels om de meerwaarde die ze bieden om te zetten in meerprijs.
Zoals met alles is het een balans. Als jij als winkel beter dan gemiddeld advies geeft, maar je prijzen zijn veel slechter, dan gaat het waarschijnlijk niet werken.

Maar heel veel mensen zijn echt wel bereid om een paar euro extra te betalen voor betere service. Bijvoorbeeld bij een tv van €500 zal een groot deel het geen ramp vinden om een tientje of twee meer te betalen bij een winkel waar ze vertrouwen in hebben. Gaat het om €50 meer, dan wordt het een andere zaak.

De beste winkel hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar de duurste moet je ook niet zijn :P

The devil is in the details.

• TweakTweet
Lapa schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:45:
[...]

Daarbij komt nog kijken dat de consument vaak heel veel weet/meer weet dan de medewerker door online research. In dat geval komt het er dus op neer dat retailers hun personeel beter moeten opleiden en vooral niet alleen maar studenten met een contract van 3-6 maanden moeten aannemen.
Hahn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:50:
[...]

Zoals met alles is het een balans. Als jij als winkel beter dan gemiddeld advies geeft, maar je prijzen zijn veel slechter, dan gaat het waarschijnlijk niet werken.

Maar heel veel mensen zijn echt wel bereid om een paar euro extra te betalen voor betere service. Bijvoorbeeld bij een tv van €500 zal een groot deel het geen ramp vinden om een tientje of twee meer te betalen bij een winkel waar ze vertrouwen in hebben. Gaat het om €50 meer, dan wordt het een andere zaak.

De beste winkel hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar de duurste moet je ook niet zijn :P
Als ik er zo over nadenk. Een 10%-regel hanteren als extra kosten voor betere service/advies bij bedragen tot 500 euro klinkt wel redelijk. Toch?
PilatuS schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:38:
[...]

Mijn ervaring is dat prijs voor gigantisch veel mensen alles is en wat meer willen betalen meestal maar heel erg weinig meer mag zijn.
Voor een groot deel van de consumenten denk ik dat dat zeker zo is, vooral bij het huidige aanbod in winkels. Maar wat als fysieke winkels het radicaal anders gaan aanpakken, wat is dan de beste aanpak?

TweakTweet wijzigde deze reactie 01-12-2018 18:22 (12%)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:19
TweakTweet schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:19:
[...]

Als ik er zo over nadenk. Een 10%-regel hanteren als extra kosten voor betere service/advies bij bedragen tot 500 euro klinkt wel redelijk. Toch?
10% bij een MacBook Pro van €2000 is een whooping €200, dat is geen kattenpis. En wat houdt 'betere service/advies' precies in? Daar heb je ook allerlei gradaties in. Dus nee, een 10%-regel gaat niet zomaar in alle gevallen werken, denk ik ;)

The devil is in the details.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

Hahn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:50:
[...]

^^ Ik koop vaak bij Coolblue, ondanks dat ze vaak niet de goedkoopste zijn. De service daarentegen is :*)

It takes two fools to argue.

• TweakTweet
Hahn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:24:
[...]

10% bij een MacBook Pro van €2000 is een whooping €200, dat is geen kattenpis. En wat houdt 'betere service/advies' precies in? Daar heb je ook allerlei gradaties in. Dus nee, een 10%-regel gaat niet zomaar in alle gevallen werken, denk ik ;)
Tot bedragen van € 500,- ;)
XWB schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:25:
[...]

^^ Ik koop vaak bij Coolblue, ondanks dat ze vaak niet de goedkoopste zijn. De service daarentegen is :*)
Exact! Dat effect zouden fysieke winkels ook moeten bereiken.

• PilatuS
  • Niet online
[...]
Daarbij komt nog kijken dat de consument vaak heel veel weet/meer weet dan de medewerker door online research. In dat geval komt het er dus op neer dat retailers hun personeel beter moeten opleiden en vooral niet alleen maar studenten met een contract van 3-6 maanden moeten aannemen.
Al zet je de beste mensen in een winkel, dan nog zullen mensen als de prijs hoger is het ergens anders gaan kopen. Waarom betalen voor advies als het ook gratis kan ?
Voor een groot deel van de consumenten denk ik dat dat zeker zo is, vooral bij het huidige aanbod in winkels. Maar wat als fysieke winkels het radicaal anders gaan aanpakken, wat is dan de beste aanpak?
Ik heb geen idee wat een oplossing zou zijn. Heb wel eens gehoort van winkels die puur advies gaven en daar voor mensen lieten betalen, maar ook dat was geen succes.
TweakTweet schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:29:
[...]
Exact! Dat effect zouden fysieke winkels ook moeten bereiken.
Ik heb in een winkel gewerkt waar goed en eerlijk advies werd gegeven. Producten die defect waren werden voor het grootste deel direct omgeruild. Dus niet een RMA via een webwinkel die weken ging kosten, maar gelijk een nieuw product. Verder ook mensen die direct naar problemen konden kijken en zo genoeg problemen direct konden oplossen. Zelfs met al deze dingen was voor de meeste mensen de prijs nog steeds meer belangrijk, ook al scheelde het vaak niet eens veel.

Klinkt wel heel negatief, dat weet ik, maar ik zie het vanuit mijn ervaring gewoon somber in voor fysieke winkels. Zelfs vaak genoeg klanten gehad die vroegen of we een laagste prijs garantie hadden. Nee, dat hebben we niet, maar we hebben wil dit en dit en dit qua service. Helaas won de prijs het weer.

Ik denk dat fysieke winkels het makkelijk kunnen winnen van webwinkels mits de prijs het zelfde is en daarbij het advies en service goed is. Alleen zie ik niet hoe je als winkel moet kunnen draaien door hogere kosten qua personeel en pand met die zelfde lage prijs. Even weer een SSD als voorbeeld waarbij er webwinkels omvallen omdat er op een 150 euro SSD maar 3 euro marge zit. Hoe moet je als winkel hier 15 minuten adives over kunnen geven voor die 3 euro en dan ook nog hogere kosten hebben wanneer je bij een defect dat product direct omruilt ? Hier zit denk ik een heel erg moeilijk probleem voor fysieke winkels. Met genoeg meerwaarde moeten ze tegen webwinkels op kunnen, maar dat is onmogelijk met webwinkels marges.

PilatuS wijzigde deze reactie 01-12-2018 19:03 (48%)

• Onbekend
Inderdaad, een aankoop in een fysieke winkel moet een meerwaarde hebben t.o. een webwinkel. Het zelfde geldt ook andersom dat de aankoop in een webwinkel een meerwaarde moet hebben t.o. een fysieke winkel.

Meestal kies je voor een webshop vanwege de lagere prijs. En daar kunnen winkels nooit op concurreren omdat een webshop vaak 1 centraal magazijn heeft, waardoor ze kunnen bezuinigen op inkoop en transportkosten en opslagkosten besparen. Het grote nadeel is dat je producten niet vooraf kunt aanraken en zien. Vooral bij verse producten (etenswaren) en meubelen, tv's en auto's wil je toch wel eerst wat zien en voelen voordat je het koopt.
Ook 1 groot nadeel van webshops is de levertijd, want je hebt namelijk te maken met de beperkingen van de bezorgdienst wanneer ze het kunnen leveren terwijl je een product bij een fysieke winkel meteen mee kunt nemen.

Een fysieke winkel kan zich onderscheiden d.m.v. persoonlijk advies geven aan klanten, wat minder goed op internet is te vinden. En natuurlijk dat het product wat je ziet ook echt direct leverbaar is, en niet mededelen dat het een showroommodel is en dat je hem pas volgende week binnen hebt. In dat laatste geval ben je je klant kwijt en via een webshop heeft die klant het de volgende dag in huis.
Daarnaast kan een winkel ook adverteren met thuis brengen en aansluiten wat de meeste webwinkels toch niet doen.

Als normale winkel moet je je niet richten op producten met een lage marge of op producten die snel in waarde dalen.
En ook geen voorraden aanhouden van allemaal verschillende modellen, want dat kost alleen maar geld. En wat heb je aan een winkel waar 30 verschillende tv's naast elkaar hangen allemaal op elkaar lijken, en de verkoper nauwelijks de verschillen tussen twee tv's kan benoemen? Hang maar 6 verschillende soorten tv's op en klanten kunnen dan veel sneller kiezen dan wanneer je er 30 hebt hangen. :Y)

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Advies van een middenstander is meestal vooral ingegeven om oude voorraad kwijt te raken of de hoogste marge binnen te halen. Alleen dit gedrag al is reden voor mij om online te kopen.

• bszz
Moshi schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:07:
Advies van een middenstander is meestal vooral ingegeven om oude voorraad kwijt te raken of de hoogste marge binnen te halen. Alleen dit gedrag al is reden voor mij om online te kopen.
Onzin....

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:24:
Inderdaad, een aankoop in een fysieke winkel moet een meerwaarde hebben t.o. een webwinkel. Het zelfde geldt ook andersom dat de aankoop in een webwinkel een meerwaarde moet hebben t.o. een fysieke winkel.

(..)

Een fysieke winkel kan zich onderscheiden d.m.v. persoonlijk advies geven aan klanten, wat minder goed op internet is te vinden.
En dit is dus het typische klassieke denken die al die fysieke winkels de das om doet. Fysieke winkels moet niet (proberen) te concurreren met webwinkels en omgekeerd. Fysieke winkels zullen altijd duurder zijn (meer overhead), maar zijn wel sterk in customer experience. Een Ikea is een goed voorbeeld van dat laatste.

Fysieke winkels en webwinkels zijn complementair en niet concurrerend. Zie wat succesvolle winkels doen. Amazon en Coolblue zetten fysieke winkels neer. Een Albert Heijn heeft veel meer online presence gekregen.

Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd Bever. Specialistische zaak (en dus relatief hoge prijs en kwaliteit), waarbij je veel meer keuze hebt in de webwinkel, maar voor advies, ervaring (kruip eens in een tent, doe eens een rugzak om) en service gewoon de winkel in kunt lopen. En de prijs blijft hetzelfde.

Fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan, maar zullen een andere rol spelen (en ook op andere KPI's dan winst worden afgerekend).

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

[...]

Ik heb een aantal jaren geleden een tijdje die 10 procent regel proberen te hanteren, maar vaak kwamen de prijsverschillen tussen fysieke winkel en online daar ver boven uit, soms tot 30 procent. Inmiddels hebben de electronica winkels de online en winkelprijzen gelijk getrokken, maar ik merk ook dat ik steeds minder behoefte heb om producten in de winkel te gaan bekijken of vergelijken en dat hoor ik ook wel van andere mensen uit mijn omgeving. Daarmee is de fysieke winkel me doorgaans dus weinig of niets waard in plaats van 10 procent.

• PilatuS
  • Niet online
Moshi schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:07:
Iemand die een beetje verstandig is geeft juist eerlijk advies en doet alles om een klant echt goed te helpen. Je hebt er niets aan 1x een product te verkopen met hoge marge als je die klant verliest zodra iemand die persoon vertelt dat ie half opgelicht is. Juist door mensen goed en eerlijk te helpen zorgt dat er voor dat klanten terug komen en ook aan familie en vrienden aangeven dat ze goed geholpen zijn. Door klanten te belazeren voor wat extra winst gaat je zaak uiteindelijk kapot.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
_JGC_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:06:
Las gisteren dat hema winkels gaat verkopen en de bakkerij gaat sluiten. Als dat de doodsteek is voor hun gebak zijn ze mij helemaal kwijt. Onze peuter van 3 vraagt met enige regelmaat of ie naar de taartjeswinkel mag, meestal neemt ie dan ook nog wat mee uit de winkel. Er zijn genoeg andere taartjeswinkels...
@_JGC_ de Jumbo heeft erg goed gebak, zie https://hallo.jumbo.com/gebak , ik vind het veel beter dan van de Hema. De vlaaien zoals de Bosche bollenvlaai zijn echt een favoriet van mij.

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:18
de grootste uitdaging voor fysieke winkel is hoe ze de mensen kunnen blijven trekken nu dat steeds meer mensen achter de laptop op de bank bijna alles bestellen.

De marges zijn niet meer zoals vroeger in geen enkele markt dus met grote prijs stunten in de winkel lukt dat niet. het moet komen vanuit de service die online niet gegeven kan worden. Bijna geen een fysieke winkel kan overleven als ze niet goed vertegenwoordigd zijn op internet. De kunst is het balans punt vinden echter in veel markten zijn vaak grote spelers actief die gewoon veel meer slagkracht hebben dan de middenstand ondernemer. Echter hoe leger het winkelcentrum wordt hoe lastiger het wordt voor de grote spelers om nog wel aanwezig te blijven in de winkelcentrums

• _JGC_
Hobbykok schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:33:
[...]

@_JGC_ de Jumbo heeft erg goed gebak, zie https://hallo.jumbo.com/gebak , ik vind het veel beter dan van de Hema. De vlaaien zoals de Bosche bollenvlaai zijn echt een favoriet van mij.
Jumbo wisselt nogal per franchiser. Die in Heerenveen kom ik nog wel eens voor spul dat de aldi ernaast niet heeft, maar die in Gorredijk kom ik niet meer. Assortiment te karig waardoor ik altijd niet kan kopen waar ik voor kom en de versafdeling is gewoon niet vers.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
_JGC_ schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:46:
[...]

Jumbo wisselt nogal per franchiser. Die in Heerenveen kom ik nog wel eens voor spul dat de aldi ernaast niet heeft, maar die in Gorredijk kom ik niet meer. Assortiment te karig waardoor ik altijd niet kan kopen waar ik voor kom en de versafdeling is gewoon niet vers.
Klopt, maar ik heb het puur over die online bestelsite met taart, de taarten online zijn steengoed. Ik vermoed dat ze trouwens met dezelfde fabriek als de Hema werken, een deel van de taarten smaakt hetzelfde. In de winkel zelf is er bij ons meestal niet veel (ook Friesland).

Ik was er even vanuitgegaan dat je bij de Hema ook altijd vooraf bestelde, dat doe ik namelijk. Als je op de dag zelf wilt kopen zonder een dag of wat vooraf te bestellen is de Jumbo niet handig inderdaad. Maar als je een paar dagen van te voren denkt: ik ga taart bestellen, dan zou ik zeker de Jumbo eens proberen, de vlaaien zijn erg goed, slagroomgebak gelijk aan de Hema (prijzen ook redelijk gelijk).
hoevenpe schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:31:
Nadeel van online kopen van cadeau's vind ik dat kleine cadeautjes of een geschenkverpakking deodorant ofzo voor iemand waar je echt niets voor weet te kopen lastig te vinden zijn, grotere cadeau's werken online meer dan prima, maar een klein knuffeltje van een paar euro, wat haar elastieken voor je dochter, dat soort spul is online lastig.

Hobbykok wijzigde deze reactie 02-12-2018 00:02 (13%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• TweakTweet
PilatuS schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:48:

Ik denk dat fysieke winkels het makkelijk kunnen winnen van webwinkels mits de prijs het zelfde is en daarbij het advies en service goed is. Alleen zie ik niet hoe je als winkel moet kunnen draaien door hogere kosten qua personeel en pand met die zelfde lage prijs. Even weer een SSD als voorbeeld waarbij er webwinkels omvallen omdat er op een 150 euro SSD maar 3 euro marge zit. Hoe moet je als winkel hier 15 minuten adives over kunnen geven voor die 3 euro en dan ook nog hogere kosten hebben wanneer je bij een defect dat product direct omruilt ? Hier zit denk ik een heel erg moeilijk probleem voor fysieke winkels. Met genoeg meerwaarde moeten ze tegen webwinkels op kunnen, maar dat is onmogelijk met webwinkels marges.
In dit scenario is dus eigenlijk een goed draaiende webshop als basis een voorwaarde voor het succes van de fysieke winkel.
Onbekend schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:24:

Als normale winkel moet je je niet richten op producten met een lage marge of op producten die snel in waarde dalen.
En ook geen voorraden aanhouden van allemaal verschillende modellen, want dat kost alleen maar geld. En wat heb je aan een winkel waar 30 verschillende tv's naast elkaar hangen allemaal op elkaar lijken, en de verkoper nauwelijks de verschillen tussen twee tv's kan benoemen? Hang maar 6 verschillende soorten tv's op en klanten kunnen dan veel sneller kiezen dan wanneer je er 30 hebt hangen. :Y)
Goede opmerking. Specialiseren i.p.v. concurreren met grote webshops op breedte/diepte van assortiment. Dat ga je toch nooit winnen.
Skyaero schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:41:
[...]

En dit is dus het typische klassieke denken die al die fysieke winkels de das om doet. Fysieke winkels moet niet (proberen) te concurreren met webwinkels en omgekeerd. Fysieke winkels zullen altijd duurder zijn (meer overhead), maar zijn wel sterk in customer experience. Een Ikea is een goed voorbeeld van dat laatste.

Fysieke winkels en webwinkels zijn complementair en niet concurrerend. Zie wat succesvolle winkels doen. Amazon en Coolblue zetten fysieke winkels neer. Een Albert Heijn heeft veel meer online presence gekregen.

Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd Bever. Specialistische zaak (en dus relatief hoge prijs en kwaliteit), waarbij je veel meer keuze hebt in de webwinkel, maar voor advies, ervaring (kruip eens in een tent, doe eens een rugzak om) en service gewoon de winkel in kunt lopen. En de prijs blijft hetzelfde.

Fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan, maar zullen een andere rol spelen (en ook op andere KPI's dan winst worden afgerekend).
Mee eens. Bever is eigenlijk het perfecte voorbeeld van een succesvolle omnichannel-strategie.
Echter, toch zie je heel vaak dat dit goed werkt vanuit een webshop als basis en vervolgens inzet op fysiek in plaats van andersom. Wellicht heeft dat te maken met dat retailers geen grote/radicale stap hierin (durven te) maken?

• Rik.
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01:05
Hobbykok schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:52:
[...]

Klopt, maar ik heb het puur over die online bestelsite met taart, de taarten online zijn steengoed. Ik vermoed dat ze trouwens met dezelfde fabriek als de Hema werken, een deel van de taarten smaakt hetzelfde. In de winkel zelf is er bij ons meestal niet veel (ook Friesland).

Ik was er even vanuitgegaan dat je bij de Hema ook altijd vooraf bestelde, dat doe ik namelijk. Als je op de dag zelf wilt kopen zonder een dag of wat vooraf te bestellen is de Jumbo niet handig inderdaad. Maar als je een paar dagen van te voren denkt: ik ga taart bestellen, dan zou ik zeker de Jumbo eens proberen, de vlaaien zijn erg goed, slagroomgebak gelijk aan de Hema (prijzen ook redelijk gelijk).
Hema heeft een eigen centrale bakkerij in Almere en nog 6 decentrale bakkerijen. Jumbo maakt geen gebruik van dezelfde bakkerij, zij hebben 1 bakkerij waar ze altijd mee samenwerken en daar komt al het gebak vandaan.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:11
Hoe lang is het nou geleden dat V&D failliet ging? Heb ze nog geen moment gemist als ik eerlijk ben...

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
Rik. schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:36:
Hema heeft een eigen centrale bakkerij in Almere en nog 6 decentrale bakkerijen. Jumbo maakt geen gebruik van dezelfde bakkerij, zij hebben 1 bakkerij waar ze altijd mee samenwerken en daar komt al het gebak vandaan.
Hema bakkerij draait volgens mij altijd goed omdat ze altijd hebben volgehouden aan 'goed en goedkoop'. De rest van de Hema is meer 'matig en duur' geworden tegenwoordig. Misschien dat de bakkerijen zelfstandig verder kunnen net zoals La Place van de V&D, hoewel La Place dan weer erg duur is.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, de HEMA bakkerij gaat binnenkort in de verkoop:

https://www.rtlz.nl/busin...boekhoorn-franchisenemers

...
Bakkerij

Behalve de winkelverkoop zou Boekhoorn ook van plan zijn om de eigen bakkerij van het bedrijf te verkopen. Daarvan zit de belangrijkste vestiging in Almere en dan zijn er nog zes bakkerijen verspreid door Nederland.

Volgens Hema werken er in totaal ruim 250 mensen in dit bedrijfsonderdeel, waar onder meer de beroemde tompoucen worden gemaakt.

...

Mooie Plaatjes   

• TweakTweet
hoevenpe schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:41:
Hoe lang is het nou geleden dat V&D failliet ging? Heb ze nog geen moment gemist als ik eerlijk ben...
31 december 2015. Alweer 3 jaar dus.
Op het begin miste ik de V&D voor wat kleine dingetjes maar dat kon vaak ook online of bij de HEMA.

Wat V&D nu online is gaan doen snap ik overigens nogsteeds niet...

• Katerin
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-11 16:05
Skyaero schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:41:

Dat is ook mijn voorbeeld altijd, ze hebben geweldige winkels met geweldige service maar ook online echt goede service. Bever is 1 van de winkels waar ze het begrepen hebben.

Ik mis de v&d ook totaal niet, ik koop wel heel veel bij de hema die zou ik dus echt missen ook de taartafdeling.

• TweakTweet
Katerin schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:24:
[...]

Dat is ook mijn voorbeeld altijd, ze hebben geweldige winkels met geweldige service maar ook online echt goede service. Bever is 1 van de winkels waar ze het begrepen hebben.
Ik vraag me wel altijd af in hoeverre wat Bever doet ook bij andere fysieke winkels zou werken. Bever heeft natuurlijk wel een look & feel assortiment dat mensen aantrekt.
Katerin schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:24:
[...]

Ik mis de v&d ook totaal niet, ik koop wel heel veel bij de hema die zou ik dus echt missen ook de taartafdeling.
Ik heb nog nergens gelezen dat de verkoop van taart stopt, is het niet gewoon zo dat ze de bakkerij (productie) verkopen en zelf daar gaan inkopen?

• BladeSlayer1000
TweakTweet schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:06:
[...]

Ze zijn volgens mij alles gaan verkopen wat ze maar konden verkrijgen...

Ik zou namelijk nooit denken dat V&D racks zou verkopen maar ze doen het :?

• TweakTweet
BladeSlayer1000 schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:56:
[...]

Ze zijn volgens mij alles gaan verkopen wat ze maar konden verkrijgen...

Ik zou namelijk nooit denken dat V&D racks zou verkopen maar ze doen het :?
Inderdaad, echt alles https://www.vd.nl/s/VnD/merken/. Wie koopt er nou een iPhone of MacBook bij V&D?

Daarnaast vind ik de website heel raar. Lage resolutie, uit de verhouding getrokken afbeeldingen, rare animaties etc.

• BladeSlayer1000
TweakTweet schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:07:
[...]

Inderdaad, echt alles https://www.vd.nl/s/VnD/merken/. Wie koopt er nou een iPhone of MacBook bij V&D?

Daarnaast vind ik de website heel raar. Lage resolutie, uit de verhouding getrokken afbeeldingen, rare animaties etc.
Viel mij ook al op.

Zie net pas dat je er ook een douche cabine kan kopen _O- _O-

Vind de beschrijving helemaal mooi;
'Let op: Bij de cabine is een Poolse montage-instructie geleverd. U kunt een Nederlandse versie vinden onder het kopje 'downloads' bij dit artikel.'

Dit bevestigd eigenlijk dat ze maar verkopen wat ze kunnen krijgen.

Edit: ik kwam dit nog tegen in de beschrijving;
'Onder de toebehoren vindt u transparante sanitair kit en een super handige wisser waar u de douchecabine mee netjes houdt. Ook een aansluitsetje is hier terug te vinden'

Maar op mijn mobiel zie ik het kopje toebehoren niet, en als ik desktop mode activeer ook niet..
Wat een website 7(8)7

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 02-12-2018 13:17 (15%)

• TweakTweet
BladeSlayer1000 schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:13:
[...]

Viel mij ook al op.

Zie net pas dat je er ook een douche cabine kan kopen _O- _O-

Vind de beschrijving helemaal mooi;
'Let op: Bij de cabine is een Poolse montage-instructie geleverd. U kunt een Nederlandse versie vinden onder het kopje 'downloads' bij dit artikel.'

Dit bevestigd eigenlijk dat ze maar verkopen wat ze kunnen krijgen.

Edit: ik kwam dit nog tegen in de beschrijving;
'Onder de toebehoren vindt u transparante sanitair kit en een super handige wisser waar u de douchecabine mee netjes houdt. Ook een aansluitsetje is hier terug te vinden'

Maar op mijn mobiel zie ik het kopje toebehoren niet, en als ik desktop mode activeer ook niet..
Wat een website 7(8)7
Haha! Je kan je bijna een hele dag vermaken op die website.
Nee maar echt een gemiste kans van zulke ervaren retailers die er nu achter zitten (Ronald Kahn etc.).

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
hoevenpe schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:41:
Al een tijdje, maar ik mis de V&D nog steeds wel eens. Het was een fijne winkel waar je voor een redelijke prijs kleding kon kopen op je gemakje zonder opdringerige verkopers. Ook wat je online kocht kon je makkelijk weer inleveren bij de winkel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

TweakTweet schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:06:
[...]

31 december 2015. Alweer 3 jaar dus.
Op het begin miste ik de V&D voor wat kleine dingetjes maar dat kon vaak ook online of bij de HEMA.

Bizarre prijzen ook. Zit even naar Lego te kijken en veel prijzen zelfs hoger dan de adviesprijs van Lego die al hoog zijn.

Voorbeeld;
https://www.vd.nl/familie...auw/ch-tombv-130143p.html €449 aanbieding.

https://shop.lego.com/nl-NL/Bugatti-Chiron-42083 399€ advies. Nu voor 319 in de aanbieding

En zo zijn er nog meer voorbeelden.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
LordSinclair schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:42:
[...]

Al een tijdje, maar ik mis de V&D nog steeds wel eens. Het was een fijne winkel waar je voor een redelijke prijs kleding kon kopen op je gemakje zonder opdringerige verkopers. Ook wat je online kocht kon je makkelijk weer inleveren bij de winkel.
Hetzelfde hier, kwam ook graag bij de V&D, weinig winkels die eenzelfde aanbod hebben voor eenzelfde prijs. Koop nu regelmatig bij de C&A maar dat is het toch niet.

• TweakTweet
Tsurany schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:50:
[...]

Hetzelfde hier, kwam ook graag bij de V&D, weinig winkels die eenzelfde aanbod hebben voor eenzelfde prijs. Koop nu regelmatig bij de C&A maar dat is het toch niet.
Fijne van de V&D wat dat betreft was ook dat ze best veel merkspullen/kleding hadden, een warenhuis met een divers assortiment in merken ontbreekt nu wel in het straatbeeld.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:25
De V&D webshop is kennelijk een soort van verkoop-frontend aan het worden ala bok.com voor allerlei andere webshops; de echte verkopende partij van die Doucecabine staat gewoon in de tekst.

Totaal niet interessant als je met 2 seconden zoek werk het meerendeel van de producten elders veel goedkoper kan verkrijgen.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:49
Gunner schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:50:
[...]

Bizarre prijzen ook. Zit even naar Lego te kijken en veel prijzen zelfs hoger dan de adviesprijs van Lego die al hoog zijn.

Voorbeeld;
https://www.vd.nl/familie...auw/ch-tombv-130143p.html €449 aanbieding.

https://shop.lego.com/nl-NL/Bugatti-Chiron-42083 399€ advies. Nu voor 319 in de aanbieding

En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Ze adverteren met een van-prijs van €549. Is die set ooit zo duur geweest? Anders houden ze zich ook nog eens niet aan de regels.

iRacing Profiel

• Gunner
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

alexbl69 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:30:
[...]

Ze adverteren met een van-prijs van €549. Is die set ooit zo duur geweest? Anders houden ze zich ook nog eens niet aan de regels.
Lego adviesprijs is 399 zoals ik zei

Pagina: 1 ... 38 ... 66 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True