De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 27 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Bart-Willem Ja, maar misschien vergeet je dat de online winkel alles op voorraad heeft en de fysieke winkel dus maar een kleine selectie in huis heeft. Dus als bartje willem per se dat ene model wil hebben en de speelgoed winkel heeft 'm toevallig niet in huis dan bestellen we die gewoon online waar we vroeger genoegen moesten nemen met een week wachten of een ander model kiezen.

Nogmaals denk ik dat je het wel makkelijk afschuift op de winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Je zou dan kunnen zeggen dat een winkelier dan goede afspraken moet maken met een leverancier voor snellere leveringen. Als in: vandaag besteld bij de leverancier is de volgende werkdag in huis. Iets wat zeer gebruikelijk is met bijvoorbeeld hardware. :P Want waarom zou de consument wel een product de volgende dag in huis kunnen hebben en de winkelier niet? Het enige "vervelende" is alleen wel wanneer een klant een behoorlijke afstand en/of moeite (met name betaald parkeren) had moeten nemen om naar de winkel te gaan. Maar dat is weer een aparte discussie: doordat gemeentes liever geld binnen harken met betaald parkeren dan een winkelgebied aantrekkelijker en laagdrempeliger (met name gratis of goedkoper parkeren) blijft het winkelend publiek in steeds grotere aantallen weg.

[ Voor 51% gewijzigd door Bart-Willem op 15-08-2017 20:38 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Als iemand op voorhand al niet meer naar een fysieke winkel gaat, heeft het niet te maken dat de winkel bepaalde modellen niet in de winkel heeft staan. De persoon heeft gewoon er geen vertrouwen in dat hij het juiste product gaat vinden in de winkel, en online vele winkels af gaan naar een bepaald product gaat gewoon sneller dan elke winkel in en uit lopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

We hoeven echt geen discusie te voeren over de voordelen van online boodschappen doen.
Ik reageerde op Bart Willem die de suggestie wekte dat het een kwestie is van eigen schuld dikke bult, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ook al zou die winkelier goed bedoelde adviezen in de wind hebben geslagen, dan nog blijft de vraag of het moeten beginnen van online verkopen om tekorten op te vangen van een fysieke winkel een voorwaarde is om niet als wanpresteerder geclassificeerd te worden.

Nogmaals wil ik stellen dat (zeker als speelgoed winkelier) je daar ook maar zin in moet hebben. In plaats van kinderen (of ouders met kinderen) blij te maken met je winkel wordt je ook maar één van de 100en online dozenschuivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Van 1 van de 2 weet ik dat ze meerdere keren gewaarschuwd zijn en hebben vele (goede) adviezen compleet weggewuifd. :P Dat juist diegene zo fel van leer trekt tegen online shoppen snap ik daarom ook totaal niet, en juist bij diegene zou ik dan ook zeggen: had je maar een webshop moeten beginnen of online meer moeten doen (met name dat laatste is die persoon meerdere keren op gewezen, maar nee: was onzin/kwats/weetikveelwat). Ik denk dan ook dat internet als een te simpel excuus wordt neergezet.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

online/offline vindt wel een evenwicht. Maar sommige off-line winkels snappen het ook gewoon niet dat de markt en de klanten veranderen. Zo een winkel (nu 2 jaar gestopt) waar ik full price een slim fit overhemd wilde kopen. Nee hij had alleen regular en vertelde dat slimfit nooit uitgevonden had mogen worden ivm zijn voorraad ... Dan kan je niet inkopen en daar had Wim Sonneveld 40 jaar geleden al een leuk stukje over (kroketten).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Hippocampus schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:47:
We hoeven echt geen discusie te voeren over de voordelen van online boodschappen doen.
Ik reageerde op Bart Willem die de suggestie wekte dat het een kwestie is van eigen schuld dikke bult, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ook al zou die winkelier goed bedoelde adviezen in de wind hebben geslagen, dan nog blijft de vraag of het moeten beginnen van online verkopen om tekorten op te vangen van een fysieke winkel een voorwaarde is om niet als wanpresteerder geclassificeerd te worden.

Nogmaals wil ik stellen dat (zeker als speelgoed winkelier) je daar ook maar zin in moet hebben. In plaats van kinderen (of ouders met kinderen) blij te maken met je winkel wordt je ook maar één van de 100en online dozenschuivers.
Soms zal het eigen schuld zijn, in veel gevallen zal het gewoon dikke pech zijn.

Winkels kunnen wel internet 'de schuld' geven, maar wat bereik je daarmee? Niks. Ze zullen moeten aanpassen, of het is einde verhaal. En als je geen zin hebt om je aan te passen, of online verkoop is niet waarvoor je het doet, dan blijft er dus alleen maar 'einde verhaal' over.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hahn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:00:
[...]

Soms zal het eigen schuld zijn, in veel gevallen zal het gewoon dikke pech zijn.

Winkels kunnen wel internet 'de schuld' geven, maar wat bereik je daarmee? Niks. Ze zullen moeten aanpassen, of het is einde verhaal. En als je geen zin hebt om je aan te passen, of online verkoop is niet waarvoor je het doet, dan blijft er dus alleen maar 'einde verhaal' over.
Helemaal mee eens hoor.

Niet dat het heel nuttig is inderdaad, maar ik gok dat de eigenaar zelf het best kan inschatten waar het spaak liep en ook wat er voor nodig was om niet op te hoeven doeken. Mag je dan in zo'n geval niet zeggen dat het (mede) aan de opkomst van het internet ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Hippocampus schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:06:
[...]

Helemaal mee eens hoor.

Niet dat het heel nuttig is inderdaad, maar ik gok dat de eigenaar zelf het best kan inschatten waar het spaak liep en ook wat er voor nodig was om niet op te hoeven doeken.
Als 'ie heeft moeten sluiten, dan heeft 'ie dat blijkbaar niet kunnen inschatten :?
Mag je dan in zo'n geval niet zeggen dat het (mede) aan de opkomst van het internet ligt?
En dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:02:
[...]

Het is wat dramatisch aangezet maar in mijn ogen niet onwaar. Als je kracht hij advies in plaats van prijs ligt ga je gewoon verliezen van internet.

Los van het feit dat veel webshops onderdeel zijn van een groot moederbedrijf wat marges kan hanteren die zo'n enkele winkel nooit gaat redden.

Om speelgoedwinkels als voorbeeld te nemen. Degenen die vanuit één filiaal een webshop gestart zijn hanteren van alsnog hogere prijzen. Ook die hebben gewoon geen kans tegen de grotere spelers.
Dat laatste gaat weer een nieuw topic worden: 'De zonsondergang van de kleine of binnenlandse webshops'.

Die trend zie je nu al dat veel kleintjes stoppen of al weg zijn vanwege de schaalvergroting. En internationaal gaat de komende jaren voor een tweede shake out onder de webshops zorgen.

Dan heeft het voor de verstokte zelfstandige winkelier ook echt geen zin meer om het nu nog online te proberen, tenzij je echt iets unieks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hahn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:10:
[...]
Als 'ie heeft moeten sluiten, dan heeft 'ie dat blijkbaar niet kunnen inschatten :?

[...]
En dan?
Dan was deze discussie er nu niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

Even tussendoor, het wordt weer wat leger in de binnensteden in de Achterhoek / Twente:
Modeketen Tuunte Fashion failliet verklaard

WINTERSWIJK - Modeketen Tuunte Fashion uit Winterswijk is dinsdag failliet verklaard. Dat meldt RetailNews op haar website. Volgens directeur Louis van Andel heeft Tuunte Fashion het faillissement zelf aangevraagd.

Tuunte heeft ruim veertig kledingwinkels, voornamelijk in de Achterhoek en Twente. De laatste jaren probeerde de modeverkoper ook de Randstad te veroveren. Zo werden er winkels geopend in Nieuwegein en Zoetermeer.
Terugloop

De winkels van Tuunte kampten met terugloop van bezoekersaantallen, verklaart Van Andel tegenover RetailNews. Het lukte de modeketen niet zich snel genoeg aan te passen aan het veranderende retaillandschap. ,,Daar heb je zeker vijf tot tien jaar voor nodig, en dan nog ben je niet zeker van resultaat.”

De afgelopen vijf jaar werd er geen winst gemaakt bij Tuunte. Wat er nu gaat gebeuren met het bedrijf is nog onduidelijk.

Tuunte heeft in onze regio winkels in Aalten, Arnhem, Didam, Doesburg, Doetinchem (2x), Eerbeek, Eibergen, 's-Heerenberg, Lichtenvoorde, Lochem, Neede, Rheden, Terborg, Ulft, Veenendaal, Vorden, Winterswijk en Zevenaar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

PauseBreak schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:23:
Even tussendoor, het wordt weer wat leger in de binnensteden in de Achterhoek / Twente:[...]
Oud nieuws... (ca 1 week al.. ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De winkels van Tuunte kampten met terugloop van bezoekersaantallen, verklaart Van Andel tegenover RetailNews. Het lukte de modeketen niet zich snel genoeg aan te passen aan het veranderende retaillandschap. ,,Daar heb je zeker vijf tot tien jaar voor nodig, en dan nog ben je niet zeker van resultaat.”
Als het minimaal 5 jaar duurt voordat je een verandering hebt kunnen doorvoeren, is er iets mis wat niets te maken heeft met het hebben van een fysieke winkel. Mensen zijn veranderlijk en in de toekomst wordt dat al meer zo, dus als fysieke winkel moet je je gewoon vrij snel kunnen aanpassen.
De laatste jaren probeerde de modeverkoper ook de Randstad te veroveren. Zo werden er winkels geopend in Nieuwegein en Zoetermeer.
De afgelopen vijf jaar werd er geen winst gemaakt bij Tuunte. Wat er nu gaat gebeuren met het bedrijf is nog onduidelijk.
Je krijgt lopende winkels al niet winstgevend, en dan ga je investeren in nieuwe winkels? Dan mis je gewoon een stukje inzicht wat je nodig hebt voor het ondernemerschap.
Het verbaast mij dus niets dat ze een faillissement hebben aangevraagd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

route99 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Oud nieuws... (ca 1 week al.. ) ;)
Stond hier nog niet gepost.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je hier alles moet posten wat failliet is in zo'n week tijd , heb je wel een dagtaak aan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
"Goed advies, service en uitstekende kwaliteit"
- Advies: "Ja deze heb ik thuis ook, product X is echt geweldig".
- Service: u kunt nu het showroom model meekrijgen, of u wacht een week en dan is de nieuw bestelde waarschijnlijk wel binnen.
- Kwaliteit: 1:1 hetzelfde voor hetzelfde product.

Schoenen pas ik nog wel in winkels maar ik verbaas mij er over als mijn maat er niet is dat het bestellen altijd zo lang duurt. Dat is niet meer te verkopen in de tijd dat als je iets online koopt het morgen al in huis is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

LordSinclair schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:26:
[...]

- Advies: "Ja deze heb ik thuis ook, product X is echt geweldig".
- Service: u kunt nu het showroom model meekrijgen, of u wacht een week en dan is de nieuw bestelde waarschijnlijk wel binnen.
- Kwaliteit: 1:1 hetzelfde voor hetzelfde product.

Schoenen pas ik nog wel in winkels maar ik verbaas mij er over als mijn maat er niet is dat het bestellen altijd zo lang duurt. Dat is niet meer te verkopen in de tijd dat als je iets online koopt het morgen al in huis is.
Dat is heel simpel. Een leverancier stuurt bij veel winkels één keer per week of zo op een vaste dag een vrachtwagen langs om de voorraad aan te vullen en bestellingen af te leveren. Voor elke bestelling apart rijden is vele malen duurder, dat kan gewoon niet uit voor een fysieke winkel. Voor veel (kleine) webshops trouwens ook niet, maar die willen dat alleen nog niet toegeven... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan bedoel je leveranciers met een eigen distributie-gebeuren. Bij mijn leveranciers (hardware) heb ik het de volgende dag in huis, ongeacht of ik 1 bestelling doe, of 10, of meerdere kleine bestellingen in de week: die laten gewoon een bezorgdienst zoals PostNL, DHL of UPS rijden. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, dat excuus van dat de fabrikant/leverancier niet de eigen (merk)winkels binnen 24 uur kan bevoorraden, maar de individuele consument wel datzelfde artikel binnen 24 uur in huis kan hebben... 8)7

En gezien de huidige wetgeving qua WetKoopOpAfstand ben je vrijwel altijd beter af als klant van een online winkel dan bij een offline winkel...

Mijn ervaringen met kleding/schoenen: ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Ook vorig jaar, eind december, zo'n gevalletje.
Ik wilde een specifieke schoen van Hanwag. Best wel een prijzig exemplaar ( ca. 200 euro). Alle winkels in Nederland en net over de grens in Duitsland, waar ik contact mee opnam, hadden 'm niet in mijn maat. Men wilde het wel bestellen, maar moeilijk, lastig, want stel je voor dat ik 'm toch niet zou passen, dan bleven zij zitten met die grote maat.
Nou, dan niet joh, graag of helemaal niet. :|

Online besteld einde van de dag op 12 december, 13 december verstuurd (Europees magazijn), 14 december afgeleverd. En de prijs? Die was zelfs nog iets minder dan dat sommige schoenenwinkels er voor vroegen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
ehtweak schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:32:
Idd, dat excuus van dat de fabrikant/leverancier niet de eigen (merk)winkels binnen 24 uur kan bevoorraden, maar de individuele consument wil datzelfde artikel binnen 24 uur in huis kan hebben... 8)7

En gezien de huidige wetgeving qua WetKoopOpAfstand ben je vrijwel altijd beter af als klant van een online winkel dan bij een offline winkel...

Mijn ervaringen met kleding/schoenen: ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Ook vorig jaar, eind december, zo'n gevalletje.
Ik wilde een specifieke schoen van Hanwag. Best wel een prijzig exemplaar ( ca. 200 euro). Alle winkels in Nederland en net over de grens in Duitsland, waar ik contact mee opnam, hadden 'm niet in mijn maat. Men wilde het wel bestellen, maar moeilijk, lastig, want stel je voor dat ik 'm toch niet zou passen, dan bleven zij zitten met die grote maat.
Nou, dan niet joh, graag of helemaal niet. :|

Online besteld einde van de dag op 12 december, 13 december verstuurd (Europees magazijn), 14 december afgeleverd. En de prijs? Die was zelfs nog iets minder dan dat sommige schoenenwinkels er voor vroegen...
Dat is steeds vaker het probleem. Ik ben vaak nog best bereid om naar een winkel te gaan voor bepaalde zaken. Schoenen wil ik graag van te voren passen bijvoorbeeld. Maar als het besteld moet worden, dan kan ik dat zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PauseBreak schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:23:
Even tussendoor, het wordt weer wat leger in de binnensteden in de Achterhoek / Twente:

[...]
Tuunte? Nog nooit van gehoord. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
http://www.ad.nl/economie...lokker-stapt-op~abfc797e/

Volgens Blokker was het de keus van de directeur zelf. Maar hier zie je bijna nooit meer iemand in de blokker. De vernieuwing is dan wel netjes, maar het 'doet' me ook niks.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:45
Ik snap ook niet dat ze van alle winkelformules juist met Blokker verder willen... De Intertoys, Bart Smit en Xenos worden in mijn ervaring een stuk beter bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
Excuus als deze discussie al eens gevoerd is, ik ken dit topic niet.

Ik kom regelmatig in London, al zo'n 25 jaar en mijn vaste stops daar waren ooit de grote platenzaken zoals HMV, Virgin en Tower Records. Fantastische zaken waar je in verdwaalde tussen de CDs en eerst videobanden en later DVDs.

Inmiddels zijn al deze zaken natuurlijk weg, deels door de online verkoop en deels door de teloorgang van fysieke media. HMV heeft nog een klein filiaal op Oxford Street maar de rest heeft opgehouden te bestaan. Jammer, maar er zijn andere vormen van vermaak in London.

Wat me echter opviel de laatste paar keren dat ik er was is dat er toch nog wat leven lijkt te zitten in de fysieke platenzaak. WOW, bij Charing Cross Road, een soort spin-off van HMV (ze gebruiken in elk geval trays en hetzelfde prijslabel als HMV), focust op de 'betere' muziek en film. Drie verdiepingen met kwaliteit in alle genres, niet heel groot, maar ook geen klein tentje toch en het loopt storm. Altijd druk als ik er ben. Wat ze erg goed doen is concurreren op prijs, ik kom daar elke keer weg met een hele stapel meuk die jaren terug in de grote zaken een veelvoud had gekost. Ook nieuwe dingen zijn aantrekkelijk geprijsd en in veel gevallen op hetzelfde niveau als bij online winkels.

Misschien dat de markt voor fysieke media wel ten dode opgeschreven is en misschien is het ook wel zo dat elke winkel in London druk eruit ziet, maar ik heb daar het idee dat er toch leven in zit. Het zou mooi zijn als dat in Nederland ook kan, maar ik denk dat zoiets alleen uit kan in de grote winkelsteden misschien. Het concept bestaat echter niet hier; als ik bij bijvoorbeeld Kroese in Nijmegen of Plato in Utrecht binnenloop dan ben ik tegenwoordig snel weg als ik de prijzen zie. Dat lijken me geen houdbare proposities op de lange termijn.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ondanks de problemen in de retail zijn er toch nieuwe bedrijven die het blijven proberen. 'DFT-peiling: Hudson's Bay krijgt het moeilijk'. Ik vraag me af of die Canadezen weten waar ze aan beginnen gezien de verschuiving naar online winkelen en het gebrek aan koopkracht in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:32:
Wat me echter opviel de laatste paar keren dat ik er was is dat er toch nog wat leven lijkt te zitten in de fysieke platenzaak.
Dat is gewoon een mode verschijnsel. Net zoals Drones, Wearables, souvenirs, chiwawa's, ...
Als het ooit 'uit de mode' gaat is het over en uit. Tot die tijd is er een leuk clubje winkels die er hun geld mee verdienen. Vooral buiten London/New York/... zullen dit soort zaken een forse meerprijs hebben. Ze zijn gewoon minder druk & rendabel.
Vergeet ook niet dat de huidige 'hipster' nog een aardige link met de plaat heeft. Maar 8-tracks, cassettes, laserdisc, VHS, mnidisc zijn allemaal allang 'achtergelaten'.
Daarnaast zijn mensen ook op zoek naar manieren om van hun geld & tijd af te komen :+
(Ja, die 300 euro kostende BBQ is het laatste puzzelstukje voor een voltooid leven 8) )
sambalbaj schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:12:
[...]

Dat laatste gaat weer een nieuw topic worden: 'De zonsondergang van de kleine of binnenlandse webshops'.

Die trend zie je nu al dat veel kleintjes stoppen of al weg zijn vanwege de schaalvergroting. En internationaal gaat de komende jaren voor een tweede shake out onder de webshops zorgen.
Ik denk dat de NLse shops het daar enorm goed gaan doen. Hier in het VK is het bijvoorbeeld een ramp qua post, terwijl NL veel sneller is. Alleen Amazon kan de volgende dag leveren, alle andere bedrijven worstelen al gauw met een paar dagen of je komt op hogere verzendkosten uit
Maar ook Rotterdam/Antwerpen gaat helpen. Veel van het spul komt hier binnen. Dus het scheelt een of meer dagen om het ergens anders heen te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 02:57:
[...]

Dat is gewoon een mode verschijnsel. Net zoals Drones, Wearables, souvenirs, chiwawa's, ...
Als het ooit 'uit de mode' gaat is het over en uit. Tot die tijd is er een leuk clubje winkels die er hun geld mee verdienen. Vooral buiten London/New York/... zullen dit soort zaken een forse meerprijs hebben. Ze zijn gewoon minder druk & rendabel.
Vergeet ook niet dat de huidige 'hipster' nog een aardige link met de plaat heeft. Maar 8-tracks, cassettes, laserdisc, VHS, mnidisc zijn allemaal allang 'achtergelaten'.
Daarnaast zijn mensen ook op zoek naar manieren om van hun geld & tijd af te komen :+
(Ja, die 300 euro kostende BBQ is het laatste puzzelstukje voor een voltooid leven 8) )

[...]

Ik denk dat de NLse shops het daar enorm goed gaan doen. Hier in het VK is het bijvoorbeeld een ramp qua post, terwijl NL veel sneller is. Alleen Amazon kan de volgende dag leveren, alle andere bedrijven worstelen al gauw met een paar dagen of je komt op hogere verzendkosten uit
Maar ook Rotterdam/Antwerpen gaat helpen. Veel van het spul komt hier binnen. Dus het scheelt een of meer dagen om het ergens anders heen te brengen.
Dat is niet waar. Er is een bloeiende markt voor.Net als voor vinyl.

https://nos.nl/artikel/21...r-het-cassettebandje.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Dat is niet waar. Er is een bloeiende markt voor.Net als voor vinyl.

https://nos.nl/artikel/21...r-het-cassettebandje.html
Jij noemt het bloeiende markt, ik noem het stuiptrekking ;)

Die machines staan ergens in een goedkope schuur, patenten/merken zijn er niet meer. Alles is afgeschreven.
Maar er wordt niet meer in geïnvesteerd. 20.000 bandjes in 2017.... €2.50 per stuk MAX (retail incl btw en alles) Dat is €50.000. Dat is hobby/liefhebberij. (Het was 3 jaar daarvoor nog maar €5.000).
De volgende recessie en het is weg. Of tussentijds gaat de machine kapot of brand de schuur af. Of de man die de machines 'kent' gaat met pensioen/dood...
Met een mooi artikel erbij in de krant.

En vergeet ook niet dat alle 'vergelijkbare' technologie ook verdwijnt. De backup tape bijvoorbeeld. Het zal steeds lastiger worden om de kennis te vinden/te behouden.
Alleen de specialistische Europese/Amerikaanse fabrieken zijn daartoe in staat. De Chinezen overspoelen de markt met budgetspul (denk aan goedkope loopwerken), slopen de kwaliteitsfabrieken en springen daarna als sprinkhanen op de volgende hype.
Probeer nu nog maar eens een goed cd-loopwerk te vinden. Terwijl een 10x zo complexe Blu-ray speler voor €100 over de toonbank gaat. Wil je nostalgie, dan koop je zo'n ding. Wil je super geluid, dan stream je (de kwaliteit daarvan wordt steeds beter). Wil je allebei, trek dan je beurs maar...

Geef het 10-20 jaar en veel van deze technologie is compleet verdwenen.
Probeer nog maar een nieuwe 5,25" floppydrive te vinden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Met betrekking tot vinyl zit je ernaast. Dat is al zo lang "mode" dat het gewoon geen mode meer is. Er is gewoon een echte revival gaande. Dat wil niet zeggen dat het ooit weer mainstream zal worden maar het is wel een leuke niche in de markt geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:54:
[...]

Jij noemt het bloeiende markt, ik noem het stuiptrekking ;)

Die machines staan ergens in een goedkope schuur, patenten/merken zijn er niet meer. Alles is afgeschreven.
Maar er wordt niet meer in geïnvesteerd. 20.000 bandjes in 2017.... €2.50 per stuk MAX (retail incl btw en alles) Dat is €50.000. Dat is hobby/liefhebberij. (Het was 3 jaar daarvoor nog maar €5.000).
Ach, zolang er in de VS nog een fabriek is die 100.000 cassettes per dag maakt... 2.2 miljoen gevangenen is best wel een grote markt.

Overigens van de week behoorlijk teleurgesteld toen ik iets specifieks zocht en het in drie winkels niet vinden kon (zeer beperkte selectie uit het complete assortiment), één daarvan had het merk zelfs niet terwijl het wel zo op de website van de fabrikant stond. Daar had ik dan 1,5 uur voor gereden en parkeergeld voor betaald (moest nog wisselen ook, daar in Duitsland, omdat ze geen kaarten accepteerden).

Dus maar lekker rustig op Amazon uitzoeken wat ik wil en binnen een paar dagen is het er wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
downtime schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:25:
Met betrekking tot vinyl zit je ernaast. Dat is al zo lang "mode" dat het gewoon geen mode meer is. Er is gewoon een echte revival gaande. Dat wil niet zeggen dat het ooit weer mainstream zal worden maar het is wel een leuke niche in de markt geworden.
Mode kan ook op een generatie betrekking hebben. Ik heb het idee, maar dat is echt persoonlijk, dat het een specifieke leeftijdsgroep is die de LP weer heeft geadopteerd.
Het begon in de Dance/House scene, waarbij 'de pro's' nog van vinyl draaiden, met prijzen die ook 'professioneel' waren. Dat heeft er (denk ik) voor gezorgd dat Pioneer/Technics en consorten nog net genoeg spelers verkochten om die markt in stand te houden en nu weer op kunnen pakken. Als 'hobby DJ' kocht je dan ook een set 'wheels of steel' ;)
Daarna is er de huidige revival gekomen, vooral rondom de 'hipster'-generatie. (Ps. je hoeft geen hipster te zijn om tot de generatie te behoren ;) )

Vergelijk het met het idee dat de Millenial of hoe de huidige 30-ert ook mag heten geen auto zou nemen, want die hadden ze daarvoor niet nodig. Blijkt het vooral een fase geweest te zijn en kopen ze massaal auto's als ze kinderen krijgen en is er geen verschil met eerdere generaties.
Denk nu LP, denk nu aan een 3 jarige die door het huis banjert... dan verdwijnt die LP speler (samen met de prosecco en de 'relax avondjes') naar zolder, tenzij 'Paw Patrol' ook op LP uitkomt ;)
Dus tenzij de 20-ers van nu de LP net zo hard omarmen als de 30-ers, dan zitten we nu ergens rondom 'peak-vinyl'.

Overigens maakt het me verder weinig uit. Ik heb geen aandelen of LP's die enigszins relevant zijn. Ik denk wel dat Vinyl het meeste kans heeft om te overleven, het is zo simpel qua techniek. Over een tijdje 3D print je gewoon je plaat.
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:00:
Ach, zolang er in de VS nog een fabriek is die 100.000 cassettes per dag maakt... 2.2 miljoen gevangenen is best wel een grote markt.
Klinkt als een mooie markt voor Spotify? Hang je wat spotify-only wifi punten op en je hebt 2.2 miljoen klanten erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Sorry, met platenzaak bedoelde ik niet zo zeer vinyl maar een winkel die allerhande fysieke media verkoopt. De winkels die ik noem verkopen ook wel vinyl maar hun grootste omzet zit in de traditionele moderne fysieke media als CD, DVD en BD. Daarvan denk ik / hoop ik dat er zeker een sterke markt blijft. Ik vermoed dat het downloadverbod dat nu gehandhaaft gaat worden in NL ook een positieve uitwerking gaat hebben hierop. Ik ben zelf absoluut nog niet overtuigd van abonnementen als Netflix en Prime om films te kijken, ik wil ze zelf in bezit hebben. Ik realiseer me dat dat tegen de trend in is maar ik hoop dat er zeker een bepaalde kritische massa overblijft die er ook zo over denkt en dit soort winkels in de lucht kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:20:
Ondanks de problemen in de retail zijn er toch nieuwe bedrijven die het blijven proberen. 'DFT-peiling: Hudson's Bay krijgt het moeilijk'. Ik vraag me af of die Canadezen weten waar ze aan beginnen gezien de verschuiving naar online winkelen en het gebrek aan koopkracht in Nederland.
Aan de andere kant, zelfs de Financiele Telegraaf (wat opzich beter is dan mensen van de naam Telegraaf verwachten) is niet de doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
gold_dust schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:20:
Mwah er zijn nog steeds genoeg rijken of boven modaal verdienende Nederlanders. Als ik zie hoe druk het altijd in de Bijenkorf is dan geef ik ze wel een kans. En online kleding kopen is leuk, maar dat doe je meestal niet als een broek €150 kost.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart-Willem schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:32:
Het enige "vervelende" is alleen wel wanneer een klant een behoorlijke afstand en/of moeite (met name betaald parkeren) had moeten nemen om naar de winkel te gaan. Maar dat is weer een aparte discussie: doordat gemeentes liever geld binnen harken met betaald parkeren dan een winkelgebied aantrekkelijker en laagdrempeliger (met name gratis of goedkoper parkeren) blijft het winkelend publiek in steeds grotere aantallen weg.
"Als nog geen 80% van de parkeerplaatsen bezet is, kunnen de tarieven naar beneden. Is de bezettingsgraad hoger, kunnen ze omhoog. Bij een bezettingsgraad van 80% is er om de vier plaatsen een vrije plaats. Als je daarop stuurt, krijg je rotatie, wat gunstig is voor de handel, omdat mensen niet te lang moeten zoeken naar een parkeerplaats. Er is veel onderzoek naar verricht en er is geen relatie tussen omzet en gratis parkeren. De handelaar is meer gebaat bij een aantrekkelijk centrum. Je kan ook op drukke plaatsen parkeerplekken ruilen voor fietsenstallingen. In een auto zit maar één klant, maar op een parkeerplaats kun je acht fietsen kwijt. Dat zijn acht klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Betaald parkeren is sowieso eigenlijk al bijna nooit rendabel voor doelgericht kopen.
Heb je het over winkelen, met een drankje en de 'experience' van even eruit zijn, tja, dan betaal ik wel voor een leuk stadscentrum.
Maar als ik functioneel aan het shoppen ben, dan kan ik net zo goed naar de Ikea. Is ook een half uur lopen in de drukte, maar hoef maar 1x af te rekenen, waar ik ga, geen parkeerkosten en ze hebben er ook wat te eten als ik nog niks heb gegeten. En voor 95% van NL binnen een half uur rijden. Dat is retour een uur, wat kost dat in de auto? Een tientje? En de prijzen zijn fair.
Ik hoef niet altijd het koopje te hebben, maar soms krijg ik echt buikpijn van de prijzen in winkels.

Kabeltjes, batterijen, ... de 'marge' artikelen. Laatst een artikel gelezen waarin ze allerlei alkaline batterijen vergeleken, het verschil tussen de best en de slechtste was nog geen factor 2. Dus haal ik tegenwoordig gewoon de goedkoopste. Tegen de tijd dat ik er 10 of 16 batterijen doorheen heb gejaagd heb ik nog steeds minder uitgegeven dan 1 batterij van een 'A'-merk.
Maar dat is dan ook meestal mijn ervaring, heb je parkeergeld betaald, naar de winkel toegelopen, loop je naar het rek, je kijkt naar het aanbod en de prijzen... draait om en zet het op de lijst voor de budgetshop of bestel het ter plekke online. Die paar dagen kan ik wel wachten en die >5 euro extra spendeer ik wel aan een overpriced koffietje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Mwah er zijn nog steeds genoeg rijken of boven modaal verdienende Nederlanders. Als ik zie hoe druk het altijd in de Bijenkorf is dan geef ik ze wel een kans. En online kleding kopen is leuk, maar dat doe je meestal niet als een broek €150 kost.
Aan de Topshelf te zien is ook dat niet altijd een goed idee. Nijmegen is net dicht en de enige keer dat het daar druk was, was toen ze de sluitingssale ingezet hadden. Te duur, te groot (leeg) en toch net op de verkeerde hoek van het nog maar deels gevulde oude V&D pand. Ook in Groningen gaan ze overigens alweer sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:38:

[...]

Heb je het over winkelen, met een drankje en de 'experience' van even eruit zijn, tja, dan betaal ik wel voor een leuk stadscentrum.

[...]
Daar zit het volgens mij ook voor een groot deel in. Een stadscentrum heeft in mijn ogen 2 soorten klanten:
1. De locals die over het algemeen doelgericht wat gaan kopen. Na 20 jaar ken je het centrum wel zo'n beetje en voelt het niet meer als een "middagje eruit". Die mensen hoeven in principe helemaal niet met de auto te komen (een enkele uitzondering daargelaten). Wij kunnen met een kleine van 8 maanden ook gewoon op de fiets even kleding gaan scoren in het centrum. Kost ons ook geen minuut extra, want je stalt je fiets IN het centrum en stapt binnen 3 meter de eerste winkel binnen. Het is luiheid/gemakzucht. voor het overgrote deel. Dat is dan ook het deel wat het hardst klaagt over parkeertarieven, want die luiheid kost geld door de parkeertarieven.
2. Mensen van buitenaf, die dus wel gaan voor dat "middagje eruit". Die gaan dus voor de beleving en de gezelligheid. Maar.... als je geen toeristische gemeente bent, dan zul je die mensen moeten lokken. Dan moet je van het centrum een attractie maken. Het bezoek aan jouw centrum moet HET gesprek worden op de volgende verjaardag, want het was zo leuk..... Gratis parkeren lijkt mij veel minder van belang dan die beleving, want we kwamen voor beleving en niet voor gratis parkeren zonder die beleving. Als die beleving goed is, dan hebben dagjesmensen best een paar euro over voor parkeren.

Hier hebben ze die plank in eerste instantie finaal misgeslagen. Overal grote, hypermoderne parkeergarages met een "marktconform" tarief. En de luie locals zijn natuurlijk boos, want er is een bezetting van nog geen 50% op de wat drukkere momenten omdat het allemaal veel te duur is en ze echt never niet willen fietsen. Dan gaan ze wel naar een naburig dorpje wat ook een soort van regiofunctie heeft en gratis parkeren. Zijn de tarieven te hoog? Nee, we hebben teveel parkeerplaatsen. Die parkeerplaatsen zouden helemaal niet bedoeld moeten zijn voor "luie locals", maar voor de dagjesmensen van buitenaf. En die betalen ook gewoon zonder morren. Maar het tij lijkt nu toch een beetje gekeerd: zelfs op het gemeentehuis hebben ze het nu over "beleving" in het centrum.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

sambalbaj schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:38:
[...]

Aan de Topshelf te zien is ook dat niet altijd een goed idee. Nijmegen is net dicht en de enige keer dat het daar druk was, was toen ze de sluitingssale ingezet hadden. Te duur, te groot (leeg) en toch net op de verkeerde hoek van het nog maar deels gevulde oude V&D pand. Ook in Groningen gaan ze overigens alweer sluiten.
Topshelf is het ook gewoon 'net niet', een soort van wannabe Bijenkorf. Ik ben benieuwd wanneer de vestiging in Arnhem gaat sluiten. Ben daar 1x geweest, en er liepen mss maar 20 (potentiële) klanten. Ik verwacht dat die ook snel weg is. Arnhem (centrum) heeft van zichzelf al wat meer kledingzaken in het hogere segment (idem voor speciaalzaken) t.o.v. Nijmegen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ja, mensen willen nog luxere zooi, beetje zoals Harrods in London. Bijenkorf heeft zichzelf ook luxer gemaakt ipv juist goedkoper gaan lopen doen. Combineren met parfums, sieraden etc. en valet parking natuurlijk :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:29:
Ja, mensen willen nog luxere zooi, beetje zoals Harrods in London. Bijenkorf heeft zichzelf ook luxer gemaakt ipv juist goedkoper gaan lopen doen. Combineren met parfums, sieraden etc. en valet parking natuurlijk :P
Die mikken op een doelgroep die veel meer uit te geven heeft dan het gemiddelde gezin. De Bijenkort begon ook wel wat teveel "plebs" te trekken en dat is killing als je je als "high end" wil presenteren. De elite wil liever niet tussen kakelend plebs staan in de rij voor de kassa. Dat is het hele principe van "niche".

Je wil liever 1 klant die even voor 1,5k aan hele dure kleding komt scoren, dan 10 klanten die ieder gemiddeld ruim 150 euro besteden en ervoor zorgen dat de 1,5k klant niet meer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou de Bijenkorf en Harrods no niet echt als high end willen aanmerken. Het zijn niet de Action of de Blokker maar als ik bij Harrods rondloop dan loopt het vooral over van de toeristen die blikjes thee en andere relatively low-priced Harrods branded meuk verkopen. Te duur voor wat het is maar zeker geen high-end. Het klopt dat ze er ook dure afdelingen hebben waar de rich and powerful met hun personal shoppers komen maar dat is een zeer klein deel van de package, de winkel als geheel is geen high-end. Daarvoor moet je in de kleinere winkels in Chelsea and Mayfair zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-08-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:02:
[...]
1. De locals

[...]

2. Mensen van buitenaf
Maar de locals willen ook ergens wonen waar je een leuk centrum hebt. Er zijn weinig mensen die in hartje Amsterdam gaan wonen, omdat je zo snel in Almere kunt shoppen, right?
YoshiBignose schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:29:
Ik denk dat het gaat over exclusiviteit, niet altijd luxe.
Bijenkorf heeft een handje vol winkels, MediaMarkt ook, Ikea ook.

En dat is waar je de 2 quotes aan elkaar moet knopen. Mensen van buitenaf zoeken die exclusiviteit op, die willen iets unieks, niet altijd luxe. Ga je 2 uur in de trein naar Maastricht om daar in de Blokker je Curver bakjes te halen? Of kom je terug met een bakje met een leuk stadsgezicht?
Voor een local maakt het niet zoveel uit of er een Bijenkorf of vergelijkbare toko in de stad zit. En als er 3 goede denim shopjes zitten, dan hoeven die niet allemaal dezelfde merken te voeren.
Maar het is gewoon een grote eenheidsworst aan het worden. Als het niet een keten is, dan verkoopt het wel exact hetzelfde merk als al die andere shops. En 'shop-in-shop' maakt het alleen maar erger, want die shop zit vaak al in het centrum. Hoeveel m2 shop in een stadscentrum zou je nodig hebben als je zou 'de-dupen'?

En om er echt even een rant van te maken :+
WAAROM verkoopt de Blokker toiletpapier?
Als ELKE supermarkt het heeft, ELKE drogisterij en ELKE dumpshop, dan betekent dat je vanaf elke Blokker in NL met een pleerol een winkel kunt raken die het ook verkoopt. Je onderschijtend vermogen is dan dus 0. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

Maar de locals willen ook ergens wonen waar je een leuk centrum hebt. Er zijn weinig mensen die in hartje Amsterdam gaan wonen, omdat je zo snel in Almere kunt shoppen, right?
Ja, maar gevoelsmatig zeg ik dat functie voor de local belangrijker is. Ik merk heel erg dat wij op vakantie veel meer tijd in een leuk stadscentrum doorbrengen dan thuis. Thuis winkelen we ook natuurlijk, maar dan gaan we toch min of meer doelgericht winkelen. Als we ergens anders in een leuk stadscentrum zijn, vermaken we ons beter en veel langer. En we geven dan ook echt wel wat neer uit, zowel in winkels als horeca

Ik woon pas 7 jaar in deze "stad". Het is dat ze nu eindelijk begonnen zijn net het pimpen van het centrum en het dus flink gaat veranderen, maar het voelde echt " hetzelfde als altijd" als ik in het centrum ging winkelen

Wat betreft de grote ketens: helemaal mee eens. Die dragen niet bij aan die beleving. Gelukkig zijn er ook nog steden waar ze wel een divers aanbod aan kleine winkels hebben. Ik heb soms ook het idee, dat de kleine winkelier weer bezig is met een langzame opmars, nu de grote ketens allemaal omvallen. Laten we het hopen!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Er zijn studies die weer andere dingen zeggen. O.a. Doetinchem heeft op basis daarvan ervoor gekozen om de koopzondagen het parkeren gratis te maken, wat ervoor zorgt dat de koopzondag daar enorm druk bezocht is.

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:30
Lege winkelstraten biedt nieuwe kansen - noem het topic liever:

'de val van 1-in-dozijn ketens'

'lage prijs voor hoge kwaliteit online'

'vergrijsde samenleving heeft alles al'

'inkrimping van de middenklasse'

'tijd voor gratis entertainment, educatie & cultuur in het centrum'

Kan niet wachten!

[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 29-08-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 10-09 11:39
TheGhostInc schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:05:

En om er echt even een rant van te maken :+
WAAROM verkoopt de Blokker toiletpapier?
Als ELKE supermarkt het heeft, ELKE drogisterij en ELKE dumpshop, dan betekent dat je vanaf elke Blokker in NL met een pleerol een winkel kunt raken die het ook verkoopt. Je onderschijtend vermogen is dan dus 0. 8)
Waarschijnlijk omdat een winkel bepaalde producten wel moet hebben omdat mensen dat handig vinden. Je kan hetzelfde verhaal ophangen voor veel producten in de supermarkt (bier bijvoorbeeld).
Mensen hebben gewoon geen zin om naar meerdere winkels te moeten gaan. Dus sommige producten zijn er enkel om mensen te "lokken". En blijkbaar denkt de blokker dat zo'n product toiletpapier is.
In een supermarkt wordt enkel winst gemaakt op de versproducten. Al het andere (officieel kruidenierswaren) is enkel om mensen naar de winkel te krijgen. Bier kan je ook overal kopen en ze maken er echt geen winst op en zijn er zeker niet onderscheidend door. Maar als je naar een andere winkel moet enkel voor je bier, dan ga je de volgende keer wel naar de concurrent waar je wel alles kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@chrisborst Nu ga je wel heel kort door de bocht met de opmerking dat supermarkten op de KW geen winst maken. Het is namelijk iets genuanceerder: op A merken is de winstmarge klein tot nihil (en op aanbiedingen doorgaans negatief). De eigen merken zijn wel winstpakkers.

Weet je trouwens waar supermarkten de grootste marge op hebben en belachelijke winsten mee maken? De plastic tasjes! Die kosten werkelijk geen drol en gaan voor 15 tot 20 cent over de bank. En vaak per 2 tot 4 tegelijk! Daarvan zetten supermarkten er duizenden per week om, dat is 10 duizenden euro's per supermarkt pure winst per week!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 10-09 11:39
@AllSeeyinEye natuurlijk zal het wel iets genuanceerder liggen en van tijd tot tijd verschillen. Maar ik heb jaren in een supermarkt gewerkt en mijn baas heeft altijd beweert dat er bijna niks te verdienen valt met KW. Zeker in de tijd van de supermarkt prijzenoorlog. Waarschijnlijk zal dat ook wel de reden zijn geweest van de opkomst van het eigen merk en de C-merken (euroshopper etc). Die worden minder vaak onderling vergeleken en daar kunnen ze meer marge op pakken. Maar dat neemt niet weg dat het echte geld ergens anders wordt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:20:

Wat betreft de grote ketens: helemaal mee eens. Die dragen niet bij aan die beleving. Gelukkig zijn er ook nog steden waar ze wel een divers aanbod aan kleine winkels hebben. Ik heb soms ook het idee, dat de kleine winkelier weer bezig is met een langzame opmars, nu de grote ketens allemaal omvallen. Laten we het hopen!
Dat soort kleine winkeltjes verbeteren het straatbeeld maar zijn vaak veel te duur en zitten ook vaak in een vrij overbodige niche. Er stond vandaag een artikel in de telegraaf over de pretparkisering van het centrum. Ik krijg hier lokaal de indruk dat dit soort unieke winkels het uiteindelijk ook niet lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Wat is het volgende? Een aqua-boutique met een glas Amsterdams leidingwater voor 8 euro? 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

gold_dust schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:03:
[...]

Dat soort kleine winkeltjes verbeteren het straatbeeld maar zijn vaak veel te duur en zitten ook vaak in een vrij overbodige niche. Er stond vandaag een artikel in de telegraaf over de pretparkisering van het centrum. Ik krijg hier lokaal de indruk dat dit soort unieke winkels het uiteindelijk ook niet lang volhouden.
Ik vrees dat het ook alleen gaat werken in steden die wat te bieden hebben qua toerisme. De local zal niet voldoende zijn om dit soort winkeltjes in stand te houden. Dan kun je naast steden als Amsterdam denken aan bijv. Maastricht, Middelburg, Arnhem, Apeldoorn...

Ik denk dat het voor wat minder aantrekkelijke steden heel lastig zal worden om voldoende volk naar het centrum te trekken. Alleen een aantrekkelijk centrum gaat niet voldoende zijn, ben ik bang.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 12:20
hoevenpe schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:35:
Wat is het volgende? Een aqua-boutique met een glas Amsterdams leidingwater voor 8 euro? 8)7
Misschien hier? Amsterdamspuitwater.nl

Er was ook een winkel met alleen bronwater, maar die is alweer weg..

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

gold_dust schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:03:
[...]

Ligt heel erg aan het centrum maar ben ze hier in Groningen-stad nog niet tegengekomen dat ze echt overbodig zijn. Ze zitten nog niet in hele extreme niches. Hooguit wat trendgevoelig maar dat heb je altijd en die gaan sowieso verdwijnen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Megamind schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:45:
[...]

Mijn ouders hebben een winkel en hoe het tegenwoordig gaat:
- Advies: JA! Maar daarna óf proberen te pricematchen of weggaan en op internet bestellen
- Er op uit: Nee, mensen zijn/waren raamshoppers, kijken kijken niet kopen, helaas steeds meer.
Tja wat wil je ? Als het onljne goedkoper is dan ben je toch gek als je dat niet doet.

Ik geef de lokale winkelier wel altijd een kans om het voor de zelfde prijs te leveren .kunnen/willen ze dat niet jammer dan.
Dat uiteindelijk door zon koop gedrag de winkels omvallen tja dan is het maar zo.

• Señor Sjon
Mwoah, paar procent duurder vind ik ook niet erg. Maar vaak is het 15+% en moeten ze het bestellen met een levertijd van zomaar enkele weken. Vervolgens moet je ook weer terug naar die winkel om het op te halen. Dan is het online goedkoper en sneller..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij komt dat je het advies van een middenstander vaak met een korreltje zout moet nemen. De kennis van veel middenstanders is ook in 1995 blijven hangen en vaak is advies gebaseerd op de hoogste marge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
Ik geef de lokale winkelier wel altijd een kans om het voor de zelfde prijs te leveren .kunnen/willen ze dat niet jammer dan.
Dat heb ik ook geprobeerd bij de aanschaf van een nieuwe "Amerikaanse koelkast". Online gekeken wat mij zou passen, vervolgens nog even bij de Mediamarkt een aantal van die koelkasten bekeken om te kijken wat wel/niet handig is.
Vervolgens naar de lokale wit/bruin-goed leverancier. (PS: het was heel rustig op dat moment, winkel was nagenoeg leeg)
- beste man had geen Amerikaanse koelkasten staan. Snap ik, was ook geen probleem, ik wist tenslotte al welk merk/type ik wou hebben
- op mijn vraag, "kunt u........ leveren?" kwam niet meer response dan "...moet ik gaan bellen met mijn leverancier... [moeilijk gezicht trekkend]
- zelfde bij de vraag "voor welke prijs.......?"
- zelfde bij de vraag "welke levertijd.......?"
- zelfde bij de vraag "kunt u bezorgen/plaatsen.......?"
Alles was te moeilijk, nergens antwoord op, niet de moeite nemen om even de telefoon te pakken en info bij zijn leverancier te vragen.
(ik had al duidelijk laten blijken dat ik wel snapte dat hij niet de internet-dozen-schuiver-prijs kon matchen).

Uiteindelijk was ik er wel klaar mee, thuis de laptop aan, voor 20:00uur diezelfde dag besteld, volgende dag om 8:30 stonden ze op de stoep, met 2 man en de 150kg wegende koelkast. werd keurig uitgepakt, op de plaats gezet en verpakkingsmateriaal werd mee genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat verhaal is zo herkenbaar. Laatst de lokale BCC gesupport, maar die gaat in de winkel op zijn eigen website de desbetreffende vaatwasser bestellen... Dat was mij ook nog wel gelukt. :X

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

BCC is dan ook niet echt middenstand, maar een grote nationale keten/dozenschuiver :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Motrax schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:56:
BCC is dan ook niet echt middenstand, maar een grote nationale keten/dozenschuiver :P
En de franchiser dan? Dat zijn vaak gewoon middenstanders hoor.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Correctie. De franchise is hopelijk meestal okay.

We hebben hier een lokale Expert winkel, maar dat is al 20+ jaar een franchiser. Prima service en kennis en door de grotere organisatie achter zich ook schappelijke prijzen. Voor een klein bedrag komen ze de oude wasmachine en de nieuwe plaatsen :Y)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Motrax schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:27:
...
. Voor een klein bedrag komen ze de oude wasmachine en de nieuwe plaatsen :Y)
Klein bedrag?
Maar die KoudeBlauwe keten doet dat ook heel vriendelijk, precies op afspraak en gratis... ;)

M.a.w. ik zie nauwelijks tot geen meerwaarde, voor veel producten, om die lokaal aan te schaffen, tegen een (veel) hogere prijs.

Er blijven nog wel specifieke producten die je gewoon liever/handiger/goedkoper/verstandiger, lokaal kunt aanschaffen. Maar die productgroepen worden wel steeds beperkter. EN, moet het ook MOGELIJK zijn om die lokaal te vinden!

ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Maar vele versproducten blijf ik gewoon bij de lokale groenten/vis/fruit/zuivel-man+vrouw halen. Want zowel praktisch, prijstechnisch als kwalitatief blijft dat lokaal gesourced, onovertroffen.
Moet wel toegeven, die productgroepen haal ik niet uit een fysieke, maar eigenlijk mobiele winkel! In casu de markt/boerderij. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2017 11:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:34:
Dat verhaal is zo herkenbaar. Laatst de lokale BCC gesupport, maar die gaat in de winkel op zijn eigen website de desbetreffende vaatwasser bestellen... Dat was mij ook nog wel gelukt. :X
Bij de Scheer & Foppen (RIP) nog eens een tandje erger meegemaakt. Ik zocht een draadloze koptelefoon, een instappertje van Sennheiser. Ik wilde dat ding snel hebben en volgens de website van Scheer & Foppen was hij op voorraad in onze lokale vestiging.

Dus ik uit het werk via het centrum terug naar huis, even langs de Scheer & Foppen. Ik dacht dat ik hem snel gevonden had, maar het prijsje klopte niet. Was ongeveer 15% duurder. Winkel was bijna leeg, dus ik sprak meteen maar een verkoper aan. Laat hem de koptelefoon op de S&F website zien en vraag hem of dat dezelfde was als die ik in mijn handen had. Dat was zo. "Maar op de webstie staat de online prijs, hier betaal je de winkelprijs." Dus ik vraag die verkoper: "Dus als ik hem nu online bestel, wordt hij morgen gratis thuis bezorgd en betaal ik 12 euro minder dan als ik hem nu hier koop? Vind je dat zelf ook niet een beetje raar?" Pas toen ik aanstalten maakte om hem daadwerkelijk te gaan bestellen op mijn mobiel, mocht hij voor dezelfde prijs mee.... Wat bleek nou: ik had hem ook online kunnen bestellen en kunnen kiezen voor afhalen in.... het filiaal waar ik op dat moment stond. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2017 12:00 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:40:
[...]
Tja wat wil je ? Als het onljne goedkoper is dan ben je toch gek als je dat niet doet.

Dat uiteindelijk door zon koop gedrag de winkels omvallen tja dan is het maar zo.
Het probleem is dat het advies gewoon geld waard is.
Jij wilt een extra dienst (namelijk advies) en dan toch een internetprijs betalen, tja dat gaat nu eenmaal niet.

Je zal er toch echt op moeten rekenen dat je 10 a 15% meer zal moeten betalen dan de gemiddelde internetprijs als je iets vraagt in een serieuze winkel. Kennis/advies kost namelijk ontzettend veel geld.
Bushie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:28:
[...]
Dat heb ik ook geprobeerd bij de aanschaf van een nieuwe "Amerikaanse koelkast".
...
Het probleem is dat je het eigenlijk niet geprobeerd hebt.
Omdat je net de meerwaarde van een fysieke winkel negeert (je hebt het product al uitgezocht) waardoor je eigenlijk alleen maar te maken krijgt met de minpunten van een fysieke winkel (voorraad / prijs etc).

Als je het product weet dan heeft een fysieke winkel enkel nog een voordeel als hij het op voorraad heeft en het echt binnen x uur er moet zijn.
Maar bij een beetje duurder artikel is het prijsverschil al snel weer groter als een tientje, waardoor je bijv bij CB gewoon voor 15:00 besteld, 's avonds geleverd krijgt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:59:
Wat bleek nou: ik had hem ook online kunnen bestellen en kunnen kiezen voor afhalen in.... het filiaal waar ik op dat moment stond. :)
Let wel, dit betekend niet altijd dat je het exemplaar in het filiaal mee krijgt. Bij de Karwei had het filiaal tientallen exemplaren op voorraad maar bij aflevering in de winkel werden alsnog drie exemplaren met PostNL vanuit het distributiecentrum verzonden aangezien het een apart systeem was... winkelvoorraad staat volledig los van de online bestelling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
Het probleem is dat je het eigenlijk niet geprobeerd hebt.
Omdat je net de meerwaarde van een fysieke winkel negeert (je hebt het product al uitgezocht) waardoor je eigenlijk alleen maar te maken krijgt met de minpunten van een fysieke winkel (voorraad / prijs etc).
Hoe makkelijk wil je het hebben als fysieke winkel? Tijdsdruk was er niet, was voor mijn "nieuwe woning" welke nog minimaal twee weken niet bewoond zou zijn, bestel die koelkast desnoods zelf online en bezorg m een dag later, €100,00 bij de prijs op, iedereen blij. Waar het mij om ging was de ongeïnteresseerdheid van de betreffende fysieke winkelhouder.

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Bij de Scheer & Foppen (RIP) nog eens een tandje erger meegemaakt.
Bij de vestigingen van S&P die al eerder waren verdwenen waren ook (de laatste jaren) een duidelijk voorbeeld hoe het niet moest. De fysieke winkels hadden allemaal restproducten staan (zonder doos, of zeer oude modellen), en nauwelijks moderne producten. Het was ook bepaald geen visitekaartje voor de mensen die even langs gingen.

Als je een fysieke winkel hebt (naast een webshop), moet dat gewoon kwaliteit aan het winkelend publiek uitstralen. Lege schappen en oude (beschadigde) producten door de gehele winkel heen geeft toch wel enkele bedenkingen. Zet dan alles netjes bij elkaar, en een apart schap met "opruiming", en scherm veel lege schappen af of haal ze zelfs weg.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tsurany schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:25:
[...]

Let wel, dit betekend niet altijd dat je het exemplaar in het filiaal mee krijgt. Bij de Karwei had het filiaal tientallen exemplaren op voorraad maar bij aflevering in de winkel werden alsnog drie exemplaren met PostNL vanuit het distributiecentrum verzonden aangezien het een apart systeem was... winkelvoorraad staat volledig los van de online bestelling.
Ligt er aan hoe de IT-systemen zijn gekoppeld en werken, kan ik uit ervaring vertellen. 'Probleem' is dat voorraad in de winkel kan worden verkocht. Als je dan een gegarandeerde verkoop (webbestelling) hebt, moet je voorraad in de winkel opzij leggen zodat je ook de uitlevering via de winkel kan garanderen. Als de IT-systemen daar niet op ingericht zijn, dan krijg je dubbel op processen zoals je beschrijft.

☻/
/▌

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06
Bushie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:29:
[...]

Hoe makkelijk wil je het hebben als fysieke winkel? Tijdsdruk was er niet, was voor mijn "nieuwe woning" welke nog minimaal twee weken niet bewoond zou zijn, bestel die koelkast desnoods zelf online en bezorg m een dag later, €100,00 bij de prijs op, iedereen blij. Waar het mij om ging was de ongeïnteresseerdheid van de betreffende fysieke winkelhouder.
Dat heb ik laatst ook ondervonden.

Bij de Praxis hadden ze een aanbieding op een product. Van dat product had ik 15 stuks nodig, in het schap lagen er nog 13. Ik kon zo niemand vinden in de winkel (op zich al raar, maar kan gebeuren). Dus ik liep naar de infobalie. Ik vroeg aan de dame: hebben jullie hiervan wellicht nog 2 in het magazijn liggen?
Ik was nog niet uitgepraat of ze riep al: "Nee die hebben we niet meer, we hebben hier geen voorraad".
Toen dacht ik nog: da's gek, het is pas dinsdag en we hebben hierna nog 5 dagen te gaan tot de actie voorbij is. Bovendien weet ze de winkelvoorraad kennelijk uit haar hoofd.

Verder totaal geen pro-activiteit van haar kant, dus ik vroeg: "wanneer krijgen jullie het weer binnen dan?"
"Ja, dan moet ik even bellen met het magazijn".
(Kennelijk dus toch wel wat voorraad, anders heb je geen magazijn :+)
Toen ze uitgebeld was: "volgende week dinsdag weer".

Nu had ze nog een laatste poging tot pro-activiteit kunnen laten zien door te zeggen: "zal ik het voor u bestellen meneer?"

Deed ze niet, dus ik zei: "dan ga ik wel ergens anders kijken, dank u!"

Kijk, dat ze het niet op voorraad liggen is hoogstens vervelend en irritant maar kan gebeuren. Maar die gelatenheid daar kan ik echt niet tegen. Wat is dan de meerwaarde van die fysieke winkel nog?

Join het GoT Pulse-Team!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Motrax schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:17:
[...]
Ligt er aan hoe de IT-systemen zijn gekoppeld en werken, kan ik uit ervaring vertellen. 'Probleem' is dat voorraad in de winkel kan worden verkocht. Als je dan een gegarandeerde verkoop (webbestelling) hebt, moet je voorraad in de winkel opzij leggen zodat je ook de uitlevering via de winkel kan garanderen. Als de IT-systemen daar niet op ingericht zijn, dan krijg je dubbel op processen zoals je beschrijft.
Zoals het mij werd verteld was gerelateerd aan franchising. Waarbij de franchiser zijn eigen voorraad heeft en verkoopt.

Ik koop in ieder geval niet meer bij de Karwei via internet, ga wel ergens anders heen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 31-08-2017 14:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Karwei/Gamma; hoe lang duurt het nog?
https://www.nrc.nl/nieuws...verkoop-12694016-a1571289

Wellicht dat de aantrekkende economie en als gevolg daarvan de hele business rond huizen kopen/verkopen/verbouwen voor nog wat uitstel zorgt.

Maar idd, vaak tenenkrommend hoe die medewerkers (ahum laat dat 'mede-' maar weg), totaal niet geïnteresseerd zijn in wat de klanten vragen/willen.
Kun je dat die medewerker verwijten, of moet je dan zijn bij het aansturende echelon? Het management wat die loonslaafjes in de fysieke winkel slechts ziet als een cel in een spreadsheet, als een veld in een database? }) :-(

Mooie Plaatjes   

• Señor Sjon
Tsja, het gros van het personeel is in de leeftijd dat ze vakkenvullen of in de bouwmarkt staan. Zelfde bij drogisterijen als Kruidvat. Enige vraag die je (meestal) kan stellen is waar iets ligt.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Ik ga liever naar de Hornbach. Vrolijk personeel en veel meer keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tlpeter schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:21:
Ik ga liever naar de Hornbach. Vrolijk personeel en veel meer keuze.
Moet die wel in de buurt zijn. Hier dus niet :P (Arnhem/Nijmegen).
Zal er iig niet rouwig om zijn, bij de Praxis/Gamma/Karwei betaal je eigenlijk altijd teveel. Ik koop daar alleen iets als er een actie is, 25% korting o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Dat is waar, er zijn er niet heel veel.
Maar online kan ook bij de Hornbach.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:01
Drogist hier kan je nog best vragen stellen... maar je moet even de juiste persoon vinden. Veel bouwmarkten idem...

Maar klantvriendelijkheid is wel slecht vaak. En dan kan je zeggen "het is leeftijd vakkenvuller". Maar op die leeftijd kan je ook gewoon meedenken en behulpzaam zijn. Zie dezelfde groep jongeren die in de Horeca werkt. Alleen daar word je ook getraind op gastvrijheid, en dat mist nog wel eens bij retail....

Laatst bij Praxis hetzelfde gehad. 2 items besteld (want tot 12 uur korting, en dat redde ik niet. dus online bestellen en afhalen). Afhalen kon vanaf 1 uur. Alles op voorraad volgens hun systeem.

Dus ik 1 uur aanwezig. Nog niet klaargepakt. Geen probleem, kan gebeuren. Dus naar het rek lopen...
Verkoper: "Oh het is niet op voorraad. Dan klopt onze voorraad niet...".
Ik: "Oh dat is vervelend. Ik heb wel een grote verpakking nodig eigenlijk"
Verkoper: "De kleine verpakking is even duur als je 2 neemt, dus dan doen we dat"
Ik: "dat klopt, maar die je pakt is de sneldrogende variant. die is 2x zo duur voor dezelfde hoeveelheid"
Verkoper: "Oh ik zie het... die kleinere variant normaal drogend is ook op.... "

Ik: "Nou ik kijk wel even voor item 2..... Die zie ik ook niet staan"
Verkoper: "Oh... die lijkt ook op...nou.... heb je het snel nodig?"
Ik: "Nou... eigenlijk wel ja"
Akelige stilte....
"Ik kijk wel even verder"

Dus naar Gamma gereden, spul gehaald (uiteindelijk 10% meer betaald) en klus geklaard.
uurtje later: U bestelling ligt klaar.

Conclusie: Daar ga ik dus ook niet meer heen. Verontschuldig je voor de verkeerde voorraad, geef aan hoe lang het duurt om eventueel te bestellen of bedenk een alternatief. Maar laat niet mij bedenken hoe jij je werk moet doen...

Die bestelling moet je, als je niet ophaalt, achteraan bellen. Wat denk je zelf? Je wist dat ik ergens anders heenging (en je had de bestelling dus kunnen annuleren, scheelt je collega's werk). Ik ga er geen moeite in stoppen als jullie dat ook niet doen.

Aan de andere kant, online een bestelling gedaan voor een lampfitting van mijn achterlicht van de auto. Item met 20% korting. Boeide me niet, moest het gewoon hebben. Leek op voorraad. Besteld en klaar.
Na een uurtje een update:
Artikel niet op voorraad.
Artikel hadden ze aangepast naar zelfde item maar van een ander merk. Was goedkoper, en ze hebben de 20% korting die niet op dat product geld toch toegepast. Bij niet akkoord even een reactie.

Een webshop lukt dus wel, wat een Brick&mortar niet lukt. Tja.....

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
-tom-562 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:23:
[...]
bij de Praxis/Gamma/Karwei betaal je eigenlijk altijd teveel. Ik koop daar alleen iets als er een actie is, 25% korting o.i.d.
Dat gevoel heb ik dus ook, en wacht ook vaak tot er weer korting is. Best kansloos eigenlijk, dat je als winkel zo'n imago hebt. ;( Maar het grote probleem is dat er bij mij in de buurt geen fatsoenlijke alternatieven zijn. Dus elke keer toch weer naar de Gamma...

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:15
Waah schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:48:
Drogist hier kan je nog best vragen stellen... maar je moet even de juiste persoon vinden. Veel bouwmarkten idem...

Maar klantvriendelijkheid is wel slecht vaak. En dan kan je zeggen "het is leeftijd vakkenvuller". Maar op die leeftijd kan je ook gewoon meedenken en behulpzaam zijn. Zie dezelfde groep jongeren die in de Horeca werkt. Alleen daar word je ook getraind op gastvrijheid, en dat mist nog wel eens bij retail....

Laatst bij Praxis hetzelfde gehad. 2 items besteld (want tot 12 uur korting, en dat redde ik niet. dus online bestellen en afhalen). Afhalen kon vanaf 1 uur. Alles op voorraad volgens hun systeem.

Dus ik 1 uur aanwezig. Nog niet klaargepakt. Geen probleem, kan gebeuren. Dus naar het rek lopen...
Verkoper: "Oh het is niet op voorraad. Dan klopt onze voorraad niet...".
Ik: "Oh dat is vervelend. Ik heb wel een grote verpakking nodig eigenlijk"
Verkoper: "De kleine verpakking is even duur als je 2 neemt, dus dan doen we dat"
Ik: "dat klopt, maar die je pakt is de sneldrogende variant. die is 2x zo duur voor dezelfde hoeveelheid"
Verkoper: "Oh ik zie het... die kleinere variant normaal drogend is ook op.... "

Ik: "Nou ik kijk wel even voor item 2..... Die zie ik ook niet staan"
Verkoper: "Oh... die lijkt ook op...nou.... heb je het snel nodig?"
Ik: "Nou... eigenlijk wel ja"
Akelige stilte....
"Ik kijk wel even verder"

Dus naar Gamma gereden, spul gehaald (uiteindelijk 10% meer betaald) en klus geklaard.
uurtje later: U bestelling ligt klaar.

Conclusie: Daar ga ik dus ook niet meer heen. Verontschuldig je voor de verkeerde voorraad, geef aan hoe lang het duurt om eventueel te bestellen of bedenk een alternatief. Maar laat niet mij bedenken hoe jij je werk moet doen...

Die bestelling moet je, als je niet ophaalt, achteraan bellen. Wat denk je zelf? Je wist dat ik ergens anders heenging (en je had de bestelling dus kunnen annuleren, scheelt je collega's werk). Ik ga er geen moeite in stoppen als jullie dat ook niet doen.

Aan de andere kant, online een bestelling gedaan voor een lampfitting van mijn achterlicht van de auto. Item met 20% korting. Boeide me niet, moest het gewoon hebben. Leek op voorraad. Besteld en klaar.
Na een uurtje een update:
Artikel niet op voorraad.
Artikel hadden ze aangepast naar zelfde item maar van een ander merk. Was goedkoper, en ze hebben de 20% korting die niet op dat product geld toch toegepast. Bij niet akkoord even een reactie.

Een webshop lukt dus wel, wat een Brick&mortar niet lukt. Tja.....
Maar ik lees in je verhaal nergens dat je vraagt naar je bestelling? Het kan toch juist door jouw bestelling komen dat het vak leeg is?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:01
jopie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:53:
[...]

Maar ik lees in je verhaal nergens dat je vraagt naar je bestelling? Het kan toch juist door jouw bestelling komen dat het vak leeg is?
"Nog niet klaargepakt."
Natuurlijk eerst bij de infobalie gevraagd zoals het hoort. Dat staat duidelijk in de mail. De standaard mails die je krijgt zijn wel goed namelijk. Zodra het menselijke element er aan te pas komt.... :+

Er werd via de oortjes gevraagd of het al was gepicked... en dat was niet het geval. Ik ga niet iemand dwingen om dan alsnog te kijken.
10Cage schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:49:
[...]

Dat gevoel heb ik dus ook, en wacht ook vaak tot er weer korting is. Best kansloos eigenlijk, dat je als winkel zo'n imago hebt. ;( Maar het grote probleem is dat er bij mij in de buurt geen fatsoenlijke alternatieven zijn. Dus elke keer toch weer naar de Gamma...
Idem. Dichtsbijzijnde Hornbach is een uur rijden enkele reis (dikke 100km).

[ Voor 39% gewijzigd door Waah op 31-08-2017 15:57 ]

• Wuursj
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Ja, no-way dat ik de ene week verf ga halen als de andere week het met 40% of meer korting ligt. Gelukkig wisselen Gamma en Karwei hun acties netjes af zodat ongeveer de helft van de tijd wel ergens verf flink in de aanbieding is, of van die 20% kortingsbonnen bij de kassa liggen (ook voor andere spullen). En dan nog heb ik het idee dat ik teveel betaal voor slechte service en niet altijd even goede kwaliteit.

Ook wel eens gehad dat in zo'n actie week de verf niet meer op voorraad was. Dus in de winkel online bestellen en maar later ophalen want dan krijg je wel nog die korting.

Hornbach is wel duidelijker in hun prijsbeleid, wat beter (zeker ook niet perfect) en vaak goedkoper maar wel weer een stukje verder weg. Of een bouwmaat pas lenen. Bij die laatste heb ik ook het idee dat ze geld willen verdienen met klusspullen ipv. kussentjes, meubeltjes, fietsen, halfords-spullen of meer zaken die me niet boeien in een bouwmarkt. Maar daar ben ik als particulier eigenlijk niet gewenst.

Dan toch vaak maar weer online terwijl ik klusspullen graag uit zoek en even in de hand heb. Die bouwmarkten zijn voor mij typisch een markt waarbij ik een fysieke winkel prefereer maar de winkels niet naar mijn zin zijn en soort van noodgedwongen online moet gaan terwijl er zat winkels in de buurt zijn die het volgens mij niet echt financieel breed hebben. Gemiste kans.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 31-08-2017 16:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 08:47
Even een positief berichtje over de Praxis en direct een voorbeeld dat aangeeft wat (onder andere) de meerwaarde van een fysieke winkel met prettig personeel ten opzichte van een webwinkel is. Laatst een ladder in de aanbieding gekocht bij de Praxis. Eenmaal thuis aangekomen ladder uitgepakt, tegen de muur gezet en tot de conclusie gekomen dat deze toch te kort voor onze doeleinden was. Dus ladder ingeklapt, in de auto en hup weer naar de Praxis. Aangegeven dat ik hem niet kon gebruiken (te kort) en zonder problemen geld terug gekregen. De medewerker heeft nog gezocht naar een andere ladder en was zelfs bereid dezelfde korting op die ladder te geven. Helaas niet een ladder gevonden die wel voldeed maar met de service van de Praxis ben ik zeer tevreden.

Service en advies kost geld. Als je zelf al alle benodigde informatie hebt opgehaald en je zit niet te wachten op een betere service dan kun je m.i. dat artikel beter zo goedkoop mogelijk halen. Wat de nodige fysieke winkels moeten leren is dat ze een USP hebben maar daar dan wel wat mee moeten doen.

• Gonadan
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Persoonlijk vind ik Praxis dan ook beter dan Karwei/Gamma. Niet heel veel, maar wel merkbaar. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet goed, geld terug is anders vrij normaal. ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Gormenghast een webwinkel is wettelijk verplicht het product terug te nemen... dus de service die je hier ervaart zal elke webwinkel (moeten) leveren.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:15
maar hij kocht het juist bij een gewone winkel. Geen webwinkel, daar was terugnemen en ruilen een gunst, geen verplichting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:55:
[...]
Idem. Dichtsbijzijnde Hornbach is een uur rijden enkele reis (dikke 100km).
Elk project van boven de 500 euro is het waard om naar de Hornbach te gaan. De prijs is lager, maar vooral de kwaliteit is hoger. Naast Hornbach en Bauhaus hebben de Nederlandse ketens simpelweg geen bestaansrecht en ze hebben het verloren net zoals als alle andere middensegment winkel namelijk beknibbelen op de kwaliteit, maar de prijzen hetzelfde laten. Dat ging heel lang goed bij een gebrek aan een alternatief.

Overigens zie je hier dus dat internet niet de oorzaak is!
-tom-562 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:23:
[...]

Moet die wel in de buurt zijn. Hier dus niet :P (Arnhem/Nijmegen).
Zal er iig niet rouwig om zijn, bij de Praxis/Gamma/Karwei betaal je eigenlijk altijd teveel. Ik koop daar alleen iets als er een actie is, 25% korting o.i.d.
Die permanente kortingsacties interpreteer ik als spugen in het gezicht van de klant. Het laat namelijk zien dat je zonder sticker veel te veel betaalt en dat al zolang als je in die winkel komt. Er is geen enkele reden te bedenken waarom een sticker korting op zou moeten leveren. Dat is enkel te begrijpen als een winkel eenmalig nieuwe klanten wil trekken, maar dat kun je niet week in week uit doen. Dat betekent namelijk dat je zonder sticker gewoon teveel betaalt en dat is dus altijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2017 19:02 ]

• gold_dust
Bij de Scheer & Foppen (RIP) nog eens een tandje erger meegemaakt. Ik zocht een draadloze koptelefoon, een instappertje van Sennheiser. Ik wilde dat ding snel hebben en volgens de website van Scheer & Foppen was hij op voorraad in onze lokale vestiging.

Dus ik uit het werk via het centrum terug naar huis, even langs de Scheer & Foppen. Ik dacht dat ik hem snel gevonden had, maar het prijsje klopte niet. Was ongeveer 15% duurder.
Ik had hetzelfde bij Staples met kantoormeubilair. Dat is iets wat ik eerst wil zien en proberen voordat ik het koop dus in de fysieke winkel bekeken en gereserveerd. Blijkt later thuis dat het op hun website 15% goedkoper is. Toen ik het heb opgehaald uiteindelijk zonder gezeur voor de online prijs meegekregen.

Blijkbaar hebben die franchise zaken hun eigen prijzen en houden ze een veel hogere marge aan dan de online prijzen van dezelfde keten.

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

Die permanente kortingsacties interpreteer ik als spugen in het gezicht van de klant. Het laat namelijk zien dat je zonder sticker veel te veel betaalt en dat al zolang als je in die winkel komt.
Helemaal mee eens, en ik denk dat ze dat zelf ook beseffen. Daarom hebben ze volgens mij steeds meer (voor mijn gevoel) van die 'vast verlaagd' artikelen. Gele labels en doen niet mee met de kortingsacties. Waardoor je dus weer niet het ik-heb-korting-gescoord-gevoel hebt... :/

Over service heb ik eerlijk gezegd niet te klagen bij de Gamma: Ze zijn vriendelijk, behulpzaam en zagen netjes en op maat. Technische kennis is alleen ver ónder de maat, dus dat soort dingen zoek ik gewoon lekker zelf uit. Karwei skip ik volledig, die hebben teveel kussentjes en vaasjes en te weinig schroeven. :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Gamma/Karwei gaan gewoon ten onder door gebrek aan kwaliteit. Kromme boren, waardeloze schroeven, hout waarbij je dekking moet zoeken als je de bindstrip van de voordeelbundel losknipt, etc.
Daarnaast de prijzen...

Isolatie haal ik binnenkort bij een handelaar. Die heeft EPS100, Gamma heeft alleen EPS60, kan niet onder beton. Die handelaar heeft daarnaast ook zand, grind, cement, betongaas, betaalbare dikke rechte balken (ook wel gebruikte), allerlei soorten gipsplaat en bezorgt ook aan huis. Als ik niet op MP had gezocht om EPS100 of B-keus PIR in de buurt had ik al dat spul gewoon bij een bouwmarkt of bouwhandel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:52:

[...]

Die permanente kortingsacties interpreteer ik als spugen in het gezicht van de klant. Het laat namelijk zien dat je zonder sticker veel te veel betaalt en dat al zolang als je in die winkel komt. Er is geen enkele reden te bedenken waarom een sticker korting op zou moeten leveren. Dat is enkel te begrijpen als een winkel eenmalig nieuwe klanten wil trekken, maar dat kun je niet week in week uit doen. Dat betekent namelijk dat je zonder sticker gewoon teveel betaalt en dat is dus altijd.
True that. Over een maand gaan ik (met m'n vriendin) verhuizen naar ons nieuwe huis, daar moeten we ook nog het e.e.a. aan klussen (niet veel, vloertje, verven, knieschotten maken etc.). Zij had al van alles utigezocht om bij de gamma/praxis etc. te kopen, maar ik weiger dat uit principe (iig niet zonder 1 of andere kortingsactie) :P Bestel alles wel online of zoek in de buurt (waar we gaan wonen) wel een klein zelfstandig bedrijfje uit, daar heb ik in de toekomst eventueel veel meer aan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Praxis vind ik nog wel chill, ga ik vaak heen omdat alle kortingsbonnen van andere bouwmarkten daar ook geldig zijn waardoor ze vaak goedkoop uitkomen. (2x hornbach en een bouwmaat hier in de buurt waar ik ook zo heen kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, laatst wat plintjes gehaald en bedacht mij ook die actie. Even de concurrenten nagezocht en Karwei had een 20% op alles. Die ging braaf van de prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:42

Spotmatic

Ken sent me

Hier bij ons in het dorp hebben we een Formido op het industrieterrein en in het centrum een echte ouderwetse rommelige maar erg ruim opgezette ijzerhandel. Bij Formido hebben ze nooit wat ik wil of het is van erbarmelijke kwaliteit, en ik heb steeds het gevoel dat ik veel te veel moet betalen. Dus ik support de ouderwetse ijzerhandel waar ik kan (die overigens helemaal niet duur is, maar wel allerlei incourante onderdelen of gereedschappen in het assortiment heeft zoals bouten van de juiste treksterkte).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Lange tijd had ik het idee dat voor witgoed de winkels nog wel bestaansrecht hadden (vanwege bezorgen).
Toen kwamen toch de online aanbieders die dezelfde artikel tegen een goedkopere prijs met betere service (gratis bezorgen en installeren) kunnen leveren...

Wat betreft bouwmarkten: de lokale karwei is wel triest in de zin van dat er 2 medewerkers zijn die rollen manager/kassamens/informatiebaliemedewerker/verfmenger/plankenzager/magazijnmedewerker dragen..

Oftewel, je krijgt nooit de juiste persoon voor je.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 14:44

superwashandje

grofheid alom

waarom niet dan? al die rollen kunnen toch wel door 1 persoon gedaan worden? volgens mij is het niet per se hogere wiskunde. gewoon ervaring in de betreffende winkel :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
superwashandje schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:51:
waarom niet dan? al die rollen kunnen toch wel door 1 persoon gedaan worden? volgens mij is het niet per se hogere wiskunde. gewoon ervaring in de betreffende winkel :P
Alleen ervaring wordt er veelal weer uitgeschopt onder het motto te duur en broekies kunnen het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 14:44

superwashandje

grofheid alom

Gomez12 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:16:
[...]

Alleen ervaring wordt er veelal weer uitgeschopt onder het motto te duur en broekies kunnen het ook wel.
Tjah, dan is dat het probleem en niet dat er maar 2 werknemers zijn :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Ik heb zelf overigens jarenlang als bijbaan in een Gamma gewerkt en mij viel toen ook al op dat we steeds meer troep gingen verkopen ipv bouwspullen. De kennis was dan vaak nog wel redelijk want er werden behoorlijk wat interne cursussen gegeven en in het begin waren er ook echt specialisten.

Al was ik op het laatst idd een manusje van alles (zagen/mengen/heftruck/infobalie/kassa).
Hout was overigens altijd troep dat kwam al krom aan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1 ... 27 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels