De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Bijna, of beter gezegd. Niet echt.
De prijs/prestatie verhouding moet 'kloppen'. En met voortschrijdend inzicht van de afgelopen jaren kom je er steeds meer achter dat dat NIET klopt...
Da's ook het nadeel als je zelf werkzaam bent geweest in dat soort takken van industrie. Waarbij winstmaximalisatie voorop stond en staat. :(
Te beginnen bij een zaterdagbaantje als student bij een 'echte' warme bakker, de internationale handelspraktijken van import/export bij een grote haven. De make-believe wereld van een vijfsterrenhotelketen, de geldgraaierij in de internationale software wereld tot aan telecom wereld.

De laatste jaren in de non-profit sector en nu probeer ik al een paar jaar de komende generatie werkenden bij te brengen hoe je (enigszins) je moet wapenen tegen dat reclame- en marketinggeweld.
In het voorgezet onderwijs dus...
Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:42
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt
Daarop aanvullend: Als een product erg goedkoop is klopt de prijs waarschijnlijk ook niet. In dat geval wordt in de productieketen mogelijk niet erg duurzaam gewerkt en worden mensen uitgebuit. Het is allemaal niet zo simpel als het soms voorgesteld wordt.

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Verkopen van beleving is bij de meeste ondernemers geen verdienmodel. Als het goed is betaalt een investering zich terug door een een groter volume verkopen. Daar wordt de klant niets extra voor in rekening gebracht.
Het verkopen van beleving an sich niet neer (voor een retailer althans). Maar beleving is wel een aspect wat van invloed is op de afzet zoals je al zegt, maar ook zeker op de prijs die men bereid is voor een product te betalen.

Wanneer een winkel meer personeel heeft om echt goed met aandacht te kunnen helpen, leuke aankleding en een fijn muziekje dan kost dat geld. Meer geld dan een winkel met dezelfde producten waar één ongeïnteresseerde puber achter een balie staat om alle klanten te helpen afrekenen en niet meer dan dat. (ik chargeer even een voorbeeld)
Op die en vele andere manieren kan je aanzienlijke verschillen krijgen in de kosten voor het bedrijf ten behoeve van beleving. En die kosten gaan gewoon mee in de rekensom die uiteindelijk bepaalt wat een product moet kosten, en wat je ervoor kán vragen. Ook al zijn de producten in beide winkels identiek.

Het zal wellicht een wat semantische discussie zijn, want de term 'belevingstoeslag' vind ik ook niet helemaal correct voelen. Het is niet dat wanneer de ondernemer een glimlach opzet je ineens een andere PLU moet aanslaan. Maar onder de streep telt alles wel mee en dat is mede aanleiding tot prijsverschillen tussen winkels met verschillende insteek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

De beste graadmeter is denk ik kijken naar hoeveel klanten er heen gaan en vooral hoeveel klanten terug keren. In dat geval is de prijs/kwaliteit of prijs/prestatie in orde. Je kunt niet zeggen dat een bepaalde marge te hoog is. Een heel goed restaurant met perfect eten en perfecte service kan prima een hogere marge hanteren dan een doorsnee restaurant. Ik heb hier in de buurt restaurants gezien die geen concessiez hebben gedaan aan de kwaliteit en de hogere kosten zonder problemen konden doorbereken. En er waren ook restaurants die de prijzen niet te veel wilde laten stijgen en daarvoor gingen rommelen aan de kwaliteit van de producten en service. Daar is nu altijd ruimte als je even wat wilt eten terwijl je bij die dure moet reserveren.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:55
167 banen weg bij de Bijenkorf. Alle winkels blijven open. Wat de nieuwe strategie is zeggen ze dan niet, maar het zou volgens BNR gaan om shopping events na sluitingstijd en inspelen op lokale gebeurtenissen. Denk niet dat deze aanpassingen het tij gaan keren want de bezuinigingen zijn veelal op winkelpersoneel dus je moet wel personeel hebben om deze acties vorm te geven...

https://nos.nl/artikel/25...anen-markt-verandert-snel

[ Voor 42% gewijzigd door Deezers op 09-01-2026 21:26 ]

• Gonadan

Gonadan

Deezers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:15:
167 banen weg bij de Bijenkorf. Alle winkels blijven open. Wat de nieuwe strategie is zeggen ze dan niet, maar het zou volgens BNR gaan om shopping events na sluitingstijd en inspelen op lokale gebeurtenissen. Denk niet dat deze aanpassingen het tij gaan keren want de bezuinigingen zijn veelal op winkelpersoneel dus je moet wel personeel hebben om deze acties vorm te geven...

We moeten het ook niet groter maken dan het is. Je hebt het over ongeveer 100 man op 4500 koppen winkelpersoneel. Het is niet dat er ineens een kwart uit gemieterd wordt en filialen ineens moeten gaan kijken hoe ze überhaupt nog de eindjes aan elkaar knopen.

Ik snap dat de media artikelen moeten schrijven en dat ze soms wat moeten zoeken naar spanning, maar ik vind dit allemaal niet zo schokkend. Het gebeurt met regelmaat dat een bedrijf kleine koerswijzigingen maakt en daarbij bepaalde functies of personeel gaat snijden omdat dat gewoon kosten scheelt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:30
Gonadan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:44:
[...]

We moeten het ook niet groter maken dan het is. Je hebt het over ongeveer 100 man op 4500 koppen winkelpersoneel. Het is niet dat er ineens een kwart uit gemieterd wordt en filialen ineens moeten gaan kijken hoe ze überhaupt nog de eindjes aan elkaar knopen.

Ik snap dat de media artikelen moeten schrijven en dat ze soms wat moeten zoeken naar spanning, maar ik vind dit allemaal niet zo schokkend. Het gebeurt met regelmaat dat een bedrijf kleine koerswijzigingen maakt en daarbij bepaalde functies of personeel gaat snijden omdat dat gewoon kosten scheelt.
Zou interessant kunnen zijn dat ze dit als marketing gebruiken, arme Bijenkorf moet mensen ontslaan omdat wij er allemaal te weinig komen.
In een normaal bedrijf van 4500 medewerkers gaan er ieder half jaar 200 weg, en op deze manier zouden de mensen netjes onder een UWV gesponsord sociaal plan terecht komen.

• R_Zwart
  • Nu online

Die shopping events zouden best kunnen werken. Zien kopen doet kopen en je hebt geen kijkenkijkennietkopen mensen in de winkel. Koppelen aan lokale events klinkt ook niet onlogisch. De Bijenkorf is nu eigenlijk een best wel in zichzelf gekeerde organisatie. In Rotterdam zouden ze bijvoorbeeld iets kunnen doen met North Sea Jazz. Dan heb je best wel een aardige overlap van bezoekers en klanten.

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:28
Of ze zouden weer een spraakmakend verkoopevenement kunnen beginnen. Iets met een aantal dagen lang speciale producten tegen aantrekkelijke prijzen verkopen. Zodat er reuring rond de winkel ontstaat... Lol.

• R_Zwart
  • Nu online
Eastend schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:02:
Of ze zouden weer een spraakmakend verkoopevenement kunnen beginnen. Iets met een aantal dagen lang speciale producten tegen aantrekkelijke prijzen verkopen. Zodat er reuring rond de winkel ontstaat... Lol.
Dat vinden de luxe merken die ze mogen verkopen weer niet zo leuk. Dan lopen ze het risico dat ze die merken niet meer mogen voeren. Het zal een rekensom zijn. Hoeveel leveren de 3 dwaze dagen op t.o.v. shops-in-shop van Louis Vuiton e.d.. Als ze de merken verliezen moeten ze ineens gaan concurreren met zaken als Peek & Cloppenburg. Ook een risico.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:13
R_Zwart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Dat vinden de luxe merken die ze mogen verkopen weer niet zo leuk. Dan lopen ze het risico dat ze die merken niet meer mogen voeren. Het zal een rekensom zijn. Hoeveel leveren de 3 dwaze dagen op t.o.v. shops-in-shop van Louis Vuiton e.d.. Als ze de merken verliezen moeten ze ineens gaan concurreren met zaken als Peek & Cloppenburg. Ook een risico.
Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan? Heb ik al 20 jaar niet meer gezien in de stad, al associeer ik het pand aan de Burcht-straat nog steeds met 'Peek & Cloppenburg', al zit er al heel lang een H&M.

*edit: Niet helemaal ten onder gaan, maar zo goed als helemaal wel dus, slechts 4 winkels nog maar in de drie grootste steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en verder het dorp Leidschendam of all places: https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/stores

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
FairPCsPlease schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:49:
[...]

Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan? Heb ik al 20 jaar niet meer gezien in de stad, al associeer ik het pand aan de Burcht-straat nog steeds met 'Peek & Cloppenburg', al zit er al heel lang een H&M.

*edit: Niet helemaal ten onder gaan, maar zo goed als helemaal wel dus, slechts 4 winkels nog maar in de drie grootste steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en verder het dorp Leidschendam of all places: https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/stores
Leidschendam zit toch de Mall of the Netherlands? Zullen ze daar in zitten?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor mij opvallend in Nijmegen, tegenwoordig zitten winkeltjes die vroeger in steegjes achteraf zaten (goudwissel, smartshop, 2e hands elektronica etc.) nu gewoon aan en centrale winkelstraat. Mooi symbool voor de achteruitgang van fysieke winkels.

Overigens was vorig jaar mijn goede voornemen om niet meer online te bestellen tenzij echt niet anders mogelijk. Maar winkels lijken wel zelf echt minimale voorraad te hanteren nog. Had ik mooi uitgezocht waar iets verkrijgbaar was, kom ik in de winkel aan hebben ze het niet liggen. “maar ik kan het wel voor u bestellen en thuis laten bezorgen” waarna ze zelf de website openen…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:51
SirLenncelot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:45:
Voor mij opvallend in Nijmegen, tegenwoordig zitten winkeltjes die vroeger in steegjes achteraf zaten (goudwissel, smartshop, 2e hands elektronica etc.) nu gewoon aan en centrale winkelstraat. Mooi symbool voor de achteruitgang van fysieke winkels.

Overigens was vorig jaar mijn goede voornemen om niet meer online te bestellen tenzij echt niet anders mogelijk. Maar winkels lijken wel zelf echt minimale voorraad te hanteren nog. Had ik mooi uitgezocht waar iets verkrijgbaar was, kom ik in de winkel aan hebben ze het niet liggen. “maar ik kan het wel voor u bestellen en thuis laten bezorgen” waarna ze zelf de website openen…
En het ergste is vaak dat bij de kleinere ondernemers je dan wel de premium prijs betaald van een lokale winkel maar je dan ook nog rustig een week op je product kunt wachten. Terwijl er zat aanbod is dat morgen bezorgd word tegen riant minder geld.

Of ook nog verzendkosten in rekening brengen op zo’n moment…

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

in Duitsland is Peek en Cloppenburg een hele grote winkelketen en in veel steden wel te vinden. Pand zo groot als de oude V&D vol met merkkleding

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:53

jerry_a

doei

Zeker nog nooit in Mall of the Netherlands geweest? Dat is gigantisch.

hoi

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02
TerminalNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:14:
[...]

En het ergste is vaak dat bij de kleinere ondernemers je dan wel de premium prijs betaald van een lokale winkel maar je dan ook nog rustig een week op je product kunt wachten. Terwijl er zat aanbod is dat morgen bezorgd word tegen riant minder geld.
Ja dat is ook voor n deel de moraal van deze thread. Achja die winkels hebben ook voordelen.

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:57
aljooge schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:50:
[...]

in Duitsland is Peek en Cloppenburg een hele grote winkelketen en in veel steden wel te vinden. Pand zo groot als de oude V&D vol met merkkleding
Idd in Keulen is er zo'n heel grote vestiging, wel 4 verdiepingen (incl. gelijkvloers).

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Hier even een update van de winkelstraat,
Een van de lokale fietsenmakers is gestopt, heeft het pand gesplitst in een woongedeelte, een schoonheidssalon en een werkplaats gedeelte. Dat werkplaats gedeelte is inmiddels verhuurd aan een nieuwe fietsenmaker die elders al een filiaal had.

Daarnaast is eerder dit jaar de livera franchisenemer gestopt. Pand staat nog leeg met een aankondiging voor herstart met een andere franchise(zaak uit Groningen) en sinds een week staat er een veel kleiner pand in dezelfde straat met een aankondiging voor een nieuwe Livera.

Het oude pand van de Blokker is gevuld met een herenkleding outlet. (Hoewel de prijzen gewoon normale dure prijzen zijn.)

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 14:04

Ik drink weleens koffie bij Bijenkorf Utrecht maar probleem is dat ze altijd pas om 10 uur eens opengaan. Als je dus eerder wat wil drinken, moet je een café op b.v. Neude opzoeken. Dat doe ik dan ook maar. Waarom het restaurantdeel niet om 0930 uur openen? 10 uur is echt ouderwets.

• R_Zwart
  • Nu online
martwoutnl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik drink weleens koffie bij Bijenkorf Utrecht maar probleem is dat ze altijd pas om 10 uur eens opengaan. Als je dus eerder wat wil drinken, moet je een café op b.v. Neude opzoeken. Dat doe ik dan ook maar. Waarom het restaurantdeel niet om 0930 uur openen? 10 uur is echt ouderwets.
Dat is inderdaad niet meer van deze tijd. Vroeger kon dat nog wel. Thuis ontbijten, dan winkelen en dan ergen koffie drinken. Maar buiten de deur ontbijten is steeds gebruikelijker geworden, zeker in de grotere steden. Lok daarmee mensen je winkel in en wellicht als ze gegeten en gedronken hebben kopen ze nog wat als ze er toch zijn.

• R_Zwart
  • Nu online
[...]

Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan?
In de grote steden nog wel. En vaak heel dicht bij de Bijenkorf. In Amsterdam schuin tegenover, ook op de Dam, In Den Haag recht tegenover in de Wagenstraat, in Rotterdam 200 meter verderop. Dus best wel een concurrent in sommige gevallen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bruna nu ook gewisseld van eigenaar.
https://nos.nl/artikel/25...ijf-van-bruna-is-verkocht

Als dit ook weer gefinancierd is met de schulden van de overname in het bedrijf te schuiven is dit ook een kwestie van tijd voordat dat klaar is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Deezers
YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:38:
Bruna nu ook gewisseld van eigenaar.
https://nos.nl/artikel/25...ijf-van-bruna-is-verkocht

Als dit ook weer gefinancierd is met de schulden van de overname in het bedrijf te schuiven is dit ook een kwestie van tijd voordat dat klaar is.
Bruna/AKO is inderdaad al jaren een zooitje qua constructie. Ze hebben een heel groot deel franchisenemers dus die kunnen in principe allemaal zelfstandig door mocht de formule faillissement aanvragen. Het steeds schuiven op papier van de aandelen/verantwoording gaat een keer fout. Volgens mij doen alleen de Bruna's op grote stations het goed (deels PostNL punt), in een lokaal dorp zal het al snel minder gaan. De meeste tijdschriften wisselen wekelijks plekje in het schap qua edities dus van de losse verkoop kan je niet leven.

Edit: volgens het AD is er een grote deal gemaakt met de Belastingdienst en het UWV om faillissement te voorkomen. Toch bijzonder, want de bedrijfsvoering moet dan wel op orde zijn om herhaling in de toekomst te voorkomen.. en dat zie ik niet snel gebeuren.
De weg voor de verkoop is vrij nu er een akkoord is met de Belastingdienst en het UWV. Van de 43 miljoen euro schuld hoeft Audax nog maar 8,4 miljoen euro te betalen. De nieuwe eigenaar legt dit bedrag op tafel.

Voor de klanten van Bruna en The Read Shop verandert er weinig. De nieuwe investeerder gelooft in de toekomst van de winkels. Door de schuldenvrije start en eerdere reorganisaties verwacht Audax dat de winkels vanaf volgend jaar weer winstgevend kunnen draaien.
Bijzonder dat je er zo'n zooitje van kan maken maar uiteindelijk 80% van de schulden worden afgekocht, om vrolijk verder te gaan alsof er nooit wat is gebeurd.

[ Voor 33% gewijzigd door Deezers op 12-01-2026 12:31 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Deezers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Bruna/AKO is inderdaad al jaren een zooitje qua constructie. Ze hebben een heel groot deel franchisenemers dus die kunnen in principe allemaal zelfstandig door mocht de formule faillissement aanvragen. Het steeds schuiven op papier van de aandelen/verantwoording gaat een keer fout. Volgens mij doen alleen de Bruna's op grote stations het goed (deels PostNL punt), in een lokaal dorp zal het al snel minder gaan. De meeste tijdschriften wisselen wekelijks plekje in het schap qua edities dus van de losse verkoop kan je niet leven.

Edit: volgens het AD is er een grote deal gemaakt met de Belastingdienst en het UWV om faillissement te voorkomen. Toch bijzonder, want de bedrijfsvoering moet dan wel op orde zijn om herhaling in de toekomst te voorkomen.. en dat zie ik niet snel gebeuren.

[...]

Bijzonder dat je er zo'n zooitje van kan maken maar uiteindelijk 80% van de schulden worden afgekocht, om vrolijk verder te gaan alsof er nooit wat is gebeurd.
Ze hebben nog een paar jaar tabaksverkoop, daarna zal het wel wat lastiger worden.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Ze hebben nog een paar jaar tabaksverkoop, daarna zal het wel wat lastiger worden.
Dat is Primera ,ook zo waardeloos bedrijf want waarvan ik gok dat die zelfde kant opgaat

• Deezers
Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat is Primera ,ook zo waardeloos bedrijf want waarvan ik gok dat die zelfde kant opgaat
Dat maakt een winkel nog niet direct waardeloos maar ze moeten wel wát gaan doen want enkel leunen op tabak, pakketjes en loterijverkoop is geen gezonde basis. Ik weet van een kennis dat de hardlopers inderdaad tabak en loterij waren (draagt natuurlijk ook niet bij aan een gezonde samenleving). Als je niks doet kan je deze winkels over een paar jaar allemaal sluiten want boeken en tijdschriften red je het niet mee en cadeaukaarten en overpriced telefoonaccessoires ook niet. Ik heb zelf geen denkbaar alternatief dan een tabakswinkel openen, die nu ineens weer overal opduiken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
R_Zwart schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]

In de grote steden nog wel. En vaak heel dicht bij de Bijenkorf. In Amsterdam schuin tegenover, ook op de Dam, In Den Haag recht tegenover in de Wagenstraat, in Rotterdam 200 meter verderop. Dus best wel een concurrent in sommige gevallen.
Naar mijn indruk is concurrentie niet zo heel erg. Als je bij wijze van spreken alleen bij de Bijenkorf terecht kan dan ben je snel uitgewinkeld. Als je bij een Zara/H&M/Etc terecht kan in een winkelstraat/gebied dan valt er meer te winkelen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat de Primera al dan niet waardeloos zou zijn, blijft een discussiepunt.
Ik heb er zelf ook niks te zoeken c.q. al jaren nog nooit wat aangeschaft aldaar.

Maar ik zie ze nog steeds, door het hele land heen.
Je weet trouwens wie daar achter zit:
Wikipedia: Primera (winkelketen)
Primera is voor 40% eigendom van STG en BAT, en voor 60% van de winkeliers.
M.a.w. idd een 'foute' winkel. :|

Mooie Plaatjes   

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
ehtweak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dat de Primera al dan niet waardeloos zou zijn, blijft een discussiepunt.
Ik heb er zelf ook niks te zoeken c.q. al jaren nog nooit wat aangeschaft aldaar.

Maar ik zie ze nog steeds, door het hele land heen.
Je weet trouwens wie daar achter zit:
Wikipedia: Primera (winkelketen)
Primera is voor 40% eigendom van STG en BAT, en voor 60% van de winkeliers.
M.a.w. idd een 'foute' winkel. :|
Vandaar Primera doodleuk tabaksverkoop mag doen vanwege hun sterke lobbywerk.

Maar voor de rest verkopen ze zeer beperkte aanbod tijdschriften en boeken (zelfs Bruna heeft meer aanbod)

Kantoorartikelen zijn verschrikkelijk duur daar,kan he ook bij de Action halen. Dan blijft pakketen afhaalpunt over van postnl waar amper te verdienen mee valt.

Zij mogen van postnl ook geen andere doen.

• Kalentum
  • Nu online
Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Vandaar Primera doodleuk tabaksverkoop mag doen vanwege hun sterke lobbywerk.
Net als Bruna, Read shop, Cigo etc

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:01
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:41:
Dit soort winkels zijn straks toch de enige plek waar je nog tabak kunt krijgen? Dacht dat het benzinestations waren die binnenkort moeten stoppen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kalentum
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Dit soort winkels zijn straks toch de enige plek waar je nog tabak kunt krijgen? Dacht dat het benzinestations waren die binnenkort moeten stoppen.
Er is een heel afbouwpad. Vanaf 2032 alleen nog in speciaalzaken

https://www.rijksoverheid...n/roken/roken-ontmoedigen

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:17
Deezers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Dat maakt een winkel nog niet direct waardeloos maar ze moeten wel wát gaan doen want enkel leunen op tabak, pakketjes en loterijverkoop is geen gezonde basis. Ik weet van een kennis dat de hardlopers inderdaad tabak en loterij waren (draagt natuurlijk ook niet bij aan een gezonde samenleving). Als je niks doet kan je deze winkels over een paar jaar allemaal sluiten want boeken en tijdschriften red je het niet mee en cadeaukaarten en overpriced telefoonaccessoires ook niet. Ik heb zelf geen denkbaar alternatief dan een tabakswinkel openen, die nu ineens weer overal opduiken.
Bij mij in de buurt zijn ze ook gestopt als PostNL punt. En inderdaad, elke keer als ik daar een pakketje kwam afhalen kwamen de andere klanten ook voor een pakketje, of rookwaren of loten. Die bestseller boeken koop je net zo makkelijk online, en als ik al een wenskaart nodig heb, koop ik liever of een goedkope bij de Action, of een wat meer speciale bij een van de talloze hipsterzaken in het centrum.

Ik was een tijdje terug in Finland, daar kun je pakketjes alleen nog maar ophalen bij pakketkluizen die in elke supermarkt te vinden zijn, er is nog één echt postkantoor in de hele stad waar je pakket heen gaat als het niet naar de kluis kan. Tabak is daar al alleen verkrijgbaar bij speciaalzaken. En voor al het andere Primera-achtige-assortiment moet je naar een Flying Tiger of boekhandel.

Overigens was er afgelopen weekend nog een interessant artikel in NRC over franchisezaken, waaronder Primera:
https://www.nrc.nl/nieuws...opulairder-wordt-a4916071
Het assortiment mogen de ondernemers indelen volgens de 80/20-regel: 80 procent is het verplichte kernassortiment, 20 procent mag de ondernemer zelf bepalen. Bij Jacobs zijn veel tijdschriften en boeken te vinden, maar ook tassen, een ING-punt, een PostNL-punt en natuurlijk de cadeaukaartenwand.
(...)
Primera staat een grote transitie te wachten, omdat er vanaf 2032 geen tabak meer verkocht mag worden in de winkels. Dus bespreken de ondernemers welke deelassortimenten dat op kunnen vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door HallonRubus op 12-01-2026 14:55 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:01
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:47:
Er is een heel afbouwpad. Vanaf 2032 alleen nog in speciaalzaken
Mij lijkt Primera een formule die bij uitstek om te bouwen is tot zo'n speciaalzaak. Veel andere dingen verkopen te toch niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels