Koopt ie dan meteen in voor de hele familie ofzo? Met die hoeveelheden zie ik niet hoe je het terug verdient om elke week die rit te maken.CryptoNL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Mijn vader gaat wekelijks naar Duitsland vanuit regio Den Bosch (45 minuten). Dan haalt hij drogisterij, tabak, benzine, boodschappen etc. VOORAL op drogisterij artikelen is het verschil gigantisch. Simpel voorbeeld:
1 fles Nivea deodorant die hier 5 euro moet kosten, kost daar 1,50. Mijn vader koopt direct 20-30 stuks van dit soort artikelen. Idem met wastabletten, wasmiddel etc etc. Zo nam hij tijd geleden een pot Nutella mee ( 1 kilogram pot ) die hier ruim 12 euro kost voor 3 euro... Tja...
Als je een hele droge huid hebt, is dat inderdaad rendabel.
Gruwel!, en wat is dan de "experience"
Zuid-Oostige-Chinese vruchtenthee die je er kunt proeven voor €4,25 ? of de muziek op standje Tinnitus
Nee bedankt, heb je alleen maar last van en kost alleen maar extra geld
Nee bedankt, heb je alleen maar last van en kost alleen maar extra geld
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Dat is voor ons duurder om naartoe te reizen dan Duitslandehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Moet je tegenwoordig eens proberen in Amsterdam.
Nee, merp!
Sterker nog, Winterswijk is in het weekend overwegend Duits sprekend.Kalentum schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Ja mijn indruk is ook dat er geen sprake is van het 'slopen' van Nederlandse winkels door Duitse winkels zoals @Uhuruburu denkt. Er zitten nog altijd supermarkten in Winterswijk zullen we maar zeggen
Nee, merp!
Er zijn imo twee soorten winkelen: omdat je iets nu nodig hebt of als tijdverdrijf waar je voldoening uit haalt. Het zal nooit helemaal het één of het ander zijn: snel eten halen bij de supermarkt valt primair in die eerste categorie, een dag de stad in en hopelijk met wat leuke kleding thuiskomen meer de tweede.ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:46:
Eigenlijk in en in triest:
" en die Instagram-waardig is."![]()
(in het eerder genoemde artikel)
Het probleem voor de winkelstraat is dat die eerste variant tegenwoordig online kan, zelfs boodschappen worden bij veel mensen netjes thuis bezorgd. Hou je toch het 'b-woord' over, in hoeverre is de bubbelthee van Gen-Z anders dan onze generatie die uren door bakken LP's en fysieke computergames kon struinen? Ceintuurbaan Amsterdam of HCC dagen iemand?
Vermoed een rommelige winkel met kwalitatief matig aanbod. Iets wat leuk kan zijn als niche maar niet goed is voor het upsellen van de winkelstraat.Vraag me trouwens dan wel af wat precies een 'gribuswinkel' is?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik heb 2-3 van die dorpen binnen een straal van 10 km liggen waar van alles bij elkaar ligt. Dus voor ons is het de normaalste zaak om elke 2 weken voor de bulk even te gaan buurten. Ik snap nooit waarom je dat zou doen als je enkele reis minstens 30 minuten is. Dan kwam ik misschien eens per kwartaal.NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:07:
[...]Maar ik snap inmiddels ook heel goed dat iedereen die iets in DE koopt vooral vergelijkt met de duurst mogelijke optie in NLdat is fijne confirmation bias, maar in veel gevallen dus vooral dat.
Want die mascara is natuurlijk online ook gewoon te krijgen en zit om de week in de 3 = 1 aanbieding(nee geen idee maar korting is het NL ding).
Onze verdeling qua inkopen NL/D zal 50/50 zijn. En we weten welk product aan welke kant van de grens het goedkoopste is. Zou inderdaad nooit blind zeggen dat altijd alles goedkoper is in D. Die nuance mis ik eigenlijk altijd.
Voor onze business case werkt het zo goed, vind het bijvoorbeeld handig dat ik bij de DM eigenlijk nooit hoef op te letten wanneer mijn gewenste product in de aanbieding komt of online moet gaan kijken hoe en wat. Het is eerder andersom, als we toevallig zien als er ergens weer een 1+1 achtige actie is even kijken of het dan hier goedkoper is. Want ook die actie is geen garantie. De Air Wick is dan weer bij de Action goedkoper
Bij een Aldi is de zuivel die bij ons veel gebruikt wordt altijd tussen de 0,20-1,00 goedkoper per stuk. Nutella is in huis een graag geziene gast. Daar zitten euro's in.
Daar staat tegenover dat groente/fruit standaard (buiten de aanbiedingen om )in Duitsland duurder zijn, appels halen ze daar met een gouden schaar van de boom geloof ik
Het Payback spaarprogramma is een leuke bijkomstigheid voor winkelen in D. Jammer dat zoiets in NL nooit van de grond is gekomen. Geen benzine meer nodig maar dat heeft ons jarenlang ~10,- per keer gescheeld.
Overige accijnsgoederen verbruiken wij niet maar dat zou het natuurlijk leuker maken. (onze ongezonde gewoonte is Monster en die krijg je daar voor 30% van de NL supermarktprijs in de aanbieding
Advies lijkt mij dat een mix de gunstigste oplossing is maar dat moet je maar net uitkomen qua reistijd.
Per saldo zullen wij er in onze situatie een mooi geldbedrag aan overhouden.
@Holzschuh ja tis jammer dat we zo ver van de grens wonen, voor ons is dit geen optie. Oneerlijk, ik ga compensatie eisen in een collectieve rechtszaak
Maargoed, mooi dat het kan - nog mooier is het als die etiket onzin niet meer de reden is dat de DM niet hun hele assortiment hier kan verkopen. Dan is die prijsdifferentiatie per land snel over.
Maargoed, mooi dat het kan - nog mooier is het als die etiket onzin niet meer de reden is dat de DM niet hun hele assortiment hier kan verkopen. Dan is die prijsdifferentiatie per land snel over.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Nou, als je bij DM even inslaat, ben je aantoonbaar goedkoper uit dan bij Kruidvat. We gaan zelf meestal om de 2 maanden even naar Kleve voor dagje Duitse boodschappen. Niet alleen dan zaken die daar goedkoper zijn zoals frisdrank en DM maar ook voor zaken die hier niet te krijgen zijn (Duits bier, Duitse bladen) en gewoon even leuk dagje inclusief tanken als je toch daar bent. In een uur zijn we daar.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:14:
In Duitsland zijn ook veel producten simpelweg duurder dan hier.
Maar dat vergeten we graag.
En inderdaad is drogisterij in Nederland goedkoper of gelijk aan als je het in de aanbieding koopt. En er is echt geen enkel product dat niet minstens 1x per maand in een aanbieding is. En juist drogisterij spullen en make up lenen zich bij uitstek om enkel in aanbiedingen van 1 + 1 of 1 + 2 of zelfs 2 + 3 te kopen.
En ja, benzine blijft goedkoper. Diesel is meestal weer duurder. Cola is ook goedkoop. Nog goedkoper is kraanwater drinken. Scheelt ook weer een berg ongezonde stoffen binnenkrijgen.
En wat ook, een beetje, scheelt, bij onze Oosterburen is de BTW op voedsel in de horeca verlaagt van 19% naar 7%.
Dat wil nog niet zeggen dat je dat als consument(eter) ook meteen merkt. Maar het dempt wel een eventuele andere prijsverhoging. Zoals doorberekende energiekosten, personeel, huur, etc.
Dat wil nog niet zeggen dat je dat als consument(eter) ook meteen merkt. Maar het dempt wel een eventuele andere prijsverhoging. Zoals doorberekende energiekosten, personeel, huur, etc.
Dit topic begint meer te lijken op een DE-NL winkelcompetitie
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik was recent op zoek naar een nieuwe telefoon. Verbaasde me weer 's over de aanpak van de mediamarkt in deze. Prijzen zijn helemaal zo gek nog niet maar het model wat ik zoek hebben niet liggen. Verder kun je rustig 20 minuten zoekend rondkijken maar verkoop personeel daar staat liever met elkaar te kletsen.
Hier in het winkelcentrum is recentelijk een filiaal van de mannenkledingzaak only for men geopend. Gigantische winkel op een premium lokatie, het zal wat gekost hebben. De week na de opening maar 's gaan kijken. Aardig aantal verkopers, tamelijk gladde types. Maar echt alleen maar kleine of gemiddelde maten op voorraad. Ik kan er dus helemaal niks kopen.
Ik koop apparaten het liefst gewoon in een winkel, net als kleding trouwens, maar als er gewoon geen voorraad is...
Hier in het winkelcentrum is recentelijk een filiaal van de mannenkledingzaak only for men geopend. Gigantische winkel op een premium lokatie, het zal wat gekost hebben. De week na de opening maar 's gaan kijken. Aardig aantal verkopers, tamelijk gladde types. Maar echt alleen maar kleine of gemiddelde maten op voorraad. Ik kan er dus helemaal niks kopen.
Ik koop apparaten het liefst gewoon in een winkel, net als kleding trouwens, maar als er gewoon geen voorraad is...
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Bij MM pratende verkopers die je met rust laten, ideaal. Over kledingzaak en grote maten, heb je een Ulla Popken in de buurt, die voert JP , das grote mannen maten. Ik laat het in de winkel komen, pas daar en reken dan af, ze gaan tot 9XL meen ik.
Daar ga ik s even naar kijken. Dat was altijd voor de man met de hogere BMI maar ik zie dat ze nu ook lang doen. Dank voor de tipSjah schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
Over kledingzaak en grote maten, heb je een Ulla Popken in de buurt, die voert JP , das grote mannen maten. Ik laat het in de winkel komen, pas daar en reken dan af, ze gaan tot 9XL meen ik.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Audax (Bruna) is overgenomen door Lector Capital (Nederlandse investeerder) zie https://www.telegraaf.nl/...e-eigenaar/125198920.html In het artikel staat dat er een herstructeringsdirecteur is aangesteld die met een aangescherpte strategie aan de slag gaat.
Als ik dat zo lees, zal het me niet verbazen als je straks hoort dat er filialen dichtgaan.
Als ik dat zo lees, zal het me niet verbazen als je straks hoort dat er filialen dichtgaan.
En ze willen er blijkbaar een reismerk aan koppelen?martwoutnl schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:16:
Audax (Bruna) is overgenomen door Lector Capital (Nederlandse investeerder) zie https://www.telegraaf.nl/...e-eigenaar/125198920.html In het artikel staat dat er een herstructeringsdirecteur is aangesteld die met een aangescherpte strategie aan de slag gaat.
https://www.villamedia.nl...oopt-audax-aan-consortium
Meestal is een 'verzameling van investeerders' niet echt een stabiele factor waar ze juist naar op zoek zijn. Ook leuke woorden als kruisbestuiving en 'aangescherpte visie' zijn vaak loze termen. Uiteindelijk gaat het om de dagelijkse omzet en die moet gewoon goed zijn en bij voorkeur stijgen.
Op de boekenmarkt is juist de Engelstalige taal al jaren bezig met een opmars en vaak goedkoper dan de vaste Nederlandse boekenprijs. En ook heel makkelijk elders te bestellen bij een Amazon, bol of andere Europese shop. Dus ben zeer benieuwd hoe de Bruna en Read Shop weer nieuw leven in gaan blazen..
Sigaretten voor de rokers? Zeker nu supermarkten die niet meer verkopen. En ik kom er nog wel eens omdat ze een PostNL-punt zijn.ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Dagelijkse dingen?
Geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen... imho verkoopt de Primera toch geen dagelijkse dingen?
Als de Engelstalige boeken bij een Bruna (of welke andere boekenwinkel dan ook) voor dezelfde prijs gaan als bij Bol, dan kun je die net zo goed bij de echte winkel bestellen.Deezers schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Op de boekenmarkt is juist de Engelstalige taal al jaren bezig met een opmars en vaak goedkoper dan de vaste Nederlandse boekenprijs. En ook heel makkelijk elders te bestellen bij een Amazon, bol of andere Europese shop. Dus ben zeer benieuwd hoe de Bruna en Read Shop weer nieuw leven in gaan blazen..
Voor NL-boeken doe ik dat eigenlijk altijd wel, gewoon bij de winkel ophalen en je steunt de lokale boekhandel tenminste.
Nederland heeft eigenlijk geen echte aanbiedingen in een supermarkt. Feitelijk is alles wat je voor reguliere prijs koopt gewoon te duur.
Dat is hier al vaker besproken maar je ziet het nu ook in de kwaliteit van producten terug valt me op. Liggen de perssinaasappelen in de aanbieding van 2 voor 1 dan is het ineens net even een andere herkomst dan het net wat niet in de aanbieding is. En zit je dus met droge knikkers waar je twee keer zoveel voor nodig hebt om dezelfde hoeveelheid sap uit te persen.
En het bulknet wat niet in de aanbieding is bevat nog wel de grote sappige variant. Dus naast de prijs moet je ook nog eens gaan uitkijken wat je daadwerkelijk krijgt.
Als dat in Duitsland beter is zou dat alleen al een principiële reden zijn om de grens over te gaan.
Dat is hier al vaker besproken maar je ziet het nu ook in de kwaliteit van producten terug valt me op. Liggen de perssinaasappelen in de aanbieding van 2 voor 1 dan is het ineens net even een andere herkomst dan het net wat niet in de aanbieding is. En zit je dus met droge knikkers waar je twee keer zoveel voor nodig hebt om dezelfde hoeveelheid sap uit te persen.
En het bulknet wat niet in de aanbieding is bevat nog wel de grote sappige variant. Dus naast de prijs moet je ook nog eens gaan uitkijken wat je daadwerkelijk krijgt.
Als dat in Duitsland beter is zou dat alleen al een principiële reden zijn om de grens over te gaan.
Wally2002 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Ik snap je punt, zelf lees ik het toch vooral als commentaar op de manier van vraagstelling/“onderzoek”, en dat je daar niet teveel conclusies aan moet verbinden.
offtopic:
Ik niet. Het is namelijk niet voor het eerst dat in dit topic de integriteit van mensen die zeggen iets te missen openlijk in twijfel wordt getrokken.
Ik niet. Het is namelijk niet voor het eerst dat in dit topic de integriteit van mensen die zeggen iets te missen openlijk in twijfel wordt getrokken.
Dat soort onderzoeken zijn überhaupt niet representatief, denk dat we dat allemaal wel eens zijn. Het enige wat het zegt is dat er mensen zijn die het missen, en dat is niet meer dan logisch. Maar feit blijft dat er in de algehele markt blijkbaar toch te weinig markt voor is (of in ieder geval langdurig was), want anders bestond het nog wel.De vraag is ook hoe representatief zo’n onderzoekje is. Aannemelijk staat zo’n reporter slechts op 1 moment mensen te bevragen. Is dat op een plek of verspreid in het winkelgebied? Op welk moment in de week? Hoeveel mensen gesproken?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is volgens mij een van de weinige valide redenen om over de grens te shoppen. Al was het maar omdat ze in Duitsland (althans, hier over de grens), nog eigen slagerijen hebben in Edekas enzo, eigen bakkers (of de bakker er direct naast), en de groentes zo lokaal mogelijk inkopen.
Ik zou niet direct willen beweren dat het goedkoper is. Maar dat kan ook liggen aan het veel grotere assortiment daar waardoor je misschien ook ietsjes sneller onnodige meuk koopt
Ik zou niet direct willen beweren dat het goedkoper is. Maar dat kan ook liggen aan het veel grotere assortiment daar waardoor je misschien ook ietsjes sneller onnodige meuk koopt
Nee, merp!
Je hebt meer dan A-merken in de supermarkt, dat zijn de dingen waar je regelmatig 2 voor 1 aanbiedingen op krijgt, niet op een pak huismerk hagelslag.Gonadan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:39:
Nederland heeft eigenlijk geen echte aanbiedingen in een supermarkt. Feitelijk is alles wat je voor reguliere prijs koopt gewoon te duur.
Dus dan was de originele prijs ook gewoon prima, gezien de aanbieding alleen is omdat je mindere kwaliteit krijgt?Dat is hier al vaker besproken maar je ziet het nu ook in de kwaliteit van producten terug valt me op. Liggen de perssinaasappelen in de aanbieding van 2 voor 1 dan is het ineens net even een andere herkomst dan het net wat niet in de aanbieding is. En zit je dus met droge knikkers waar je twee keer zoveel voor nodig hebt om dezelfde hoeveelheid sap uit te persen.
Exact, op huismerk zijn überhaupt geen aanbiedingen. De A-merken is één grote carroussel. Huismerken zijn in die zin beter geprijsd, maar daar word je ook lang niet altijd vrolijk van.Sissors schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:12:
[...]
Je hebt meer dan A-merken in de supermarkt, dat zijn de dingen waar je regelmatig 2 voor 1 aanbiedingen op krijgt, niet op een pak huismerk hagelslag.
Dat is nog maar de vraag. Het enige wat het zegt is dat de lagere prijs door de aanbieding niet echt als aanbieding gezien kan worden aangezien de kwaliteit gewoon mee daalt.Dus dan was de originele prijs ook gewoon prima, gezien de aanbieding alleen is omdat je mindere kwaliteit krijgt?
Je moet dus altijd kritisch blijven omdat ze aan alle kanten hun voordeel eruit proberen te halen. Als er winkels zijn die daar transparanter in zijn dan is dat voor mij echt een pre.
Helaas past de aloude groenteboer keurig in het rijtje waar dit topic over gaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat dus. Die maakt ook letterlijk nooit reclame. Er is nooit iets in de aanbieding. Deelt geen folders uit, plaatst geen aanbiedingsplaatjes in het lokale sufferdje. Niks van dat alles.Gonadan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:49:
Helaas past de aloude groenteboer keurig in het rijtje waar dit topic over gaat.
Ik denk altijd maar zo: als er zoveel reclame voor iets gemaakt moet worden, dan zal er wel iets niet deugen, niet transparant zijn, en/of weer wat te verhullen.
Ik weet niet waar jij je boodschappen doet. Maar de Albert Heijn heeft wekelijks vele aanbiedingen op huismerk.Gonadan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Exact, op huismerk zijn überhaupt geen aanbiedingen. De A-merken is één grote carroussel. Huismerken zijn in die zin beter geprijsd, maar daar word je ook lang niet altijd vrolijk van.
[...]
Dat is nog maar de vraag. Het enige wat het zegt is dat de lagere prijs door de aanbieding niet echt als aanbieding gezien kan worden aangezien de kwaliteit gewoon mee daalt.
Je moet dus altijd kritisch blijven omdat ze aan alle kanten hun voordeel eruit proberen te halen. Als er winkels zijn die daar transparanter in zijn dan is dat voor mij echt een pre.
De Nettorama ook. En naar mijn weten de Jumbo ook.
Dus dit is niet geheel correct.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ja je hebt gelijk, nu ik er zo over nadenk verwoord ik het niet goed. Er zijn genoeg aanbiedingen voor huismerk, maar dat zijn dan vaak ander soort aanbiedingen en de productcategorieën waar geen of weinig concurrentie met een A-merk is.Dennis1812 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Ik weet niet waar jij je boodschappen doet. Maar de Albert Heijn heeft wekelijks vele aanbiedingen op huismerk.
De Nettorama ook. En naar mijn weten de Jumbo ook.
Dus dit is niet geheel correct.
Dat echte bulk inkopen (2+2, 2+3, etc.) om nog een goede prijs te krijgen lijkt wel echt alleen bij A-merken gedaan te worden. Maar misschien is dat ook alleen maar mijn gevoel en let ik gewoon niet goed op.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat laatste. Niet goed opletten.
1+1 (wat gelijk is aan 2+2) zie je echt wel vaak. Of 50% eraf. Of 2+1 of iets.
Een 2+5 heb ik bij huismerk nog niet gezien. Maar verder komt het regelmatig voor allemaal bij ah.
Een 2+5 heb ik bij huismerk nog niet gezien. Maar verder komt het regelmatig voor allemaal bij ah.
Ja het is er wel maar het gaat mij ook om de term aanbieding. Als die bakjes met vreetvoer voor de zoveelste keer drie voor vijf euro (of zes?) zijn is het dan nog een aanbieding? Dat is zo'n beetje om de week als het niet vaker is. Dan is het toch feitelijk gewoon een standaardprijs en betaal je soms gewoon een toeslag omdat je niet kunt wachten.Dennis1812 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:43:
Ik denk dat laatste. Niet goed opletten.
In die zin zit ik ook wat meer met een semantische discussie in mijn hoofd. Zij noemen het wel aanbieding, maar ik vind het eigenlijk allemaal geen aanbieding meer. Ik zou dolblij zijn met winkels die gewoon en reële prijs vragen en klaar, geen gedoe met aanbiedingen of onderhandelen (heb ik helemaal de schurft aan).
Over die bulkaanbiedingen van huismerk, zie je dat dan ook bij chips bijvoorbeeld? In mijn beleving is alleen de Lay's of dergelijke dan met regelmaat in de aanbieding.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fruit, vleeswaren, vlees, brood (erg vaak 1+1, ook de bakkers broden)
Goudse kaas (of is dat A?)
Ah bake off zaken als flatbread, pita bread en naanbread. Die groep.
De terra hazelnoot pasta en ook de reguliere hagelslag.
Ah merk mini snacks.
En als einde zelfs de AH viscose doekjes.
Even door bestelling van morgen gescrollt. Her zal minder zijn, maar er zijn ook minder producten.
En die tapas zijn altijd 3v5, dat vind ik geen aanbieding. Om de week wil ik nog best geloven.
Ah merk mini snacks.
Even door bestelling van morgen gescrollt. Her zal minder zijn, maar er zijn ook minder producten.
En die tapas zijn altijd 3v5, dat vind ik geen aanbieding. Om de week wil ik nog best geloven.
Je noemt nu alles behalve chips, en inderdaad precies productgroepen waarin huismerk de hoofdmoot is. Maar dat is bijna allemaal een procentuele korting en geen bulk. Brood inderdaad wel, maar dat ligt inderdaad buiten mijn blikveld.Dennis1812 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:24:
Fruit, vleeswaren, vlees, brood (erg vaak 1+1, ook de bakkers broden)
Ah merk mini snacks.
Het gaat wat off-topic onderhand maar ik ben wel geïntrigeerd door de strategie erachter.
Om het nog een beetje bij het topic te houden, zou een winkel die hier niet aan meedoet maar gewoon reële prijzen heeft überhaupt een kans hebben? Ik meen mij te herinneren dat Jumbo bepaalde aanbiedingen niet wilde doen (vlees?) maar daar keihard van terug kwam vanwege de tegenvallende cijfers.
Ik vraag me in die zin ook af of wij in Nederland echt zo aanbiedingsgeil zijn als men vaak voorspiegelt, of dat we gewoon grondig getraind zijn door de fabrikanten en winkels en het een soort gecreëerde cultuur is.
Net als de borrelkaasjes zie ik, die zijn ook weer aan de beurt. Lijkt wel alsof met name vreetwerk op die manier altijd in de 'aanbieding' is.En die tapas zijn altijd 3v5, dat vind ik geen aanbieding. Om de week wil ik nog best geloven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had geen chips in de bestelling.
Maar die zijn deze week niet in de AH bonus.
Ik weet dat de chips naturel ribbel regelmatig 25% heeft.
Maargoed, ik denk dat 1 winkel die van aanbiedingen afstapt het niet gaat redden. Misschien een totaal nieuwe naam waarbij we aanbiedingen niet missen. En de prijzen dan ook lager liggen dan elders omdat de aanbiedingen niet betaald hoeven te worden.
Mocht de basisprijs boven het bedrag liggen waarvoor het in de aanbieding kan kopen zie ik het niet slagen..
We houden het tot die tijd zelf in stand ook denk ik.
Maar die zijn deze week niet in de AH bonus.
Ik weet dat de chips naturel ribbel regelmatig 25% heeft.
Maargoed, ik denk dat 1 winkel die van aanbiedingen afstapt het niet gaat redden. Misschien een totaal nieuwe naam waarbij we aanbiedingen niet missen. En de prijzen dan ook lager liggen dan elders omdat de aanbiedingen niet betaald hoeven te worden.
Mocht de basisprijs boven het bedrag liggen waarvoor het in de aanbieding kan kopen zie ik het niet slagen..
We houden het tot die tijd zelf in stand ook denk ik.
Staan er momenteel fysieke supermarkten op omvallen? Volgens mij toch niet?
Want hoe interessant de discussie over supermarkt prijzen en aanbiedingen ook is, inclusief hele boodschappenlijstjes die gepost worden, lijkt het me nogal off topic.
Tenzij het over het de grens boodschappen doen (waar als ik het goed lees de discussie mee begon) ervoor zorgt dat ook andere winkels minder bezoekers hebben en omvallen.
Want hoe interessant de discussie over supermarkt prijzen en aanbiedingen ook is, inclusief hele boodschappenlijstjes die gepost worden, lijkt het me nogal off topic.
Tenzij het over het de grens boodschappen doen (waar als ik het goed lees de discussie mee begon) ervoor zorgt dat ook andere winkels minder bezoekers hebben en omvallen.
Omvallen niet zozeer. Maar het meest sprekende voorbeeld is wel de jumbo. Na het vertrek van van eerd zijn de bekende '7 zekerheden' als sneeuw voor de zon verdwenen. Natuurlijk heeft men daar nu ook de bekende aanbiedingen als 1+1 gratis, maar dat is niet onderscheidend t.o.v. hun concurrentie. Resultaat, een gestaag teruglopend marktaandeel de afgelopen jaren...Wally2002 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:28:
Staan er momenteel fysieke supermarkten op omvallen? Volgens mij toch niet?
https://www.ad.nl/economi...et-wel-gestegen~ac485220/
Tja, dat is meer 1 keten binnen een branche die 't slechter doet dan z'n branchegenoten/ niet onderscheidend weet te zijn. Dat is van alle tijden natuurlijkstylezzz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:17:
[...]
Omvallen niet zozeer. Maar het meest sprekende voorbeeld is wel de jumbo. Na het vertrek van van eerd zijn de bekende '7 zekerheden' als sneeuw voor de zon verdwenen. Natuurlijk heeft men daar nu ook de bekende aanbiedingen als 1+1 gratis, maar dat is niet onderscheidend t.o.v. hun concurrentie. Resultaat, een gestaag teruglopend marktaandeel de afgelopen jaren...
Zeker... zo zijn er al heel wat ketens overgenomen omdat ze zich onvoldoende wisten de onderscheiden. (C1000, edah etc. Etc.) Zoals @Gonadan hierboven al aanhaalde, als de bakjes tapas voor de zoveelste keer 3 voor 5 euro zijn... kun je dan nog van een aanbieding spreken? Doe dan eens iets geks om klanten te werven.... maak die kar boodschappen gratis als je meer dan x wachtenden voor je hebt bij de kassa.rik86 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Tja, dat is meer 1 keten binnen een branche die 't slechter doet dan z'n branchegenoten/ niet onderscheidend weet te zijn. Dat is van alle tijden natuurlijk
van 20,9% naar 19,9% over 2 jaar (waarbij het laatste half jaar een stijging laat zien, dus het was nog iets lager) vind ik nou ook weer niet schrikbarend. Denk niet dat de Jumbo snel zal verdwijnen.stylezzz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:17:
[...]
Omvallen niet zozeer. Maar het meest sprekende voorbeeld is wel de jumbo. Na het vertrek van van eerd zijn de bekende '7 zekerheden' als sneeuw voor de zon verdwenen. Natuurlijk heeft men daar nu ook de bekende aanbiedingen als 1+1 gratis, maar dat is niet onderscheidend t.o.v. hun concurrentie. Resultaat, een gestaag teruglopend marktaandeel de afgelopen jaren...
Ik vind 'mijn' lokale Jumbo stukken fijner winkelen dan de lokale AH. Dus laat het bij de Jumbo maar iets rustiger zijn
Tsja volgens mij is de supermarkt branche op dit moment wel uitgekristaliseerd. Feit blijft dat supermarkten noodzakelijk zijn. 95+% van de bevolking kan niet kiezen om er niet heen te gaan en feit blijft ook dat er lokaal vaak een oligopolie is met maximaal 2/3 aanbieders in een stad, dorp, wijk, kern omdat meer supermarkten per inwoner financieel niet uitkan.stylezzz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Zeker... zo zijn er al heel wat ketens overgenomen omdat ze zich onvoldoende wisten de onderscheiden. (C1000, edah etc. Etc.) Zoals @Gonadan hierboven al aanhaalde, als de bakjes tapas voor de zoveelste keer 3 voor 5 euro zijn... kun je dan nog van een aanbieding spreken? Doe dan eens iets geks om klanten te werven.... maak die kar boodschappen gratis als je meer dan x wachtenden voor je hebt bij de kassa.
Dus dan heb je vaak 1 discounter (Aldi, Lidl, Vomar) en 1 "Premium" supermarkt, (Jumbo, AH) en dan soms nog iets er tussenin. Ik zie niet in hoe je in deze markt fors kan innoveren. Wat je wel ziet is dat schaalgrootte in de supermarktbranche tegenwoordig belangrijk is. Eigenlijk worden alle winkels <1000m2 gesloten wat met name voor de kleine kernen betekent dat mensen verder moeten reizen (Ouddorp, Oostzaan als voorbeelden).
Maar ja in mijn "yuppenwijk" is het elke dag file van 18-20 uur met de bezorgwagentjes dus veel mensen komen al niet meer fysiek in de supermarkt.
HD4Life @ Full-HD
Als het over de zonsondergang van supermarkten gaat lijkt het er inderdaad op dat dit landelijk en gemiddeld gezien wel redelijk stabiel is. Er is nog maar beperkte mogelijkheid om echt onderscheidend te zijn (of er moet weer een prijzenoorlog komen).
Waar m.i. nog wel wat ontwikkeling zit is specifiek op een bepaalde achtergrond gerichte supermarkten zoals Poolse, Turkse supermarkten. Daar zie je ook wel regionale ketens en grotere winkels verschijnen. Ik heb niet het idee dat dit heel veel omzet kost voor de gevestigde partijen omdat het vaak om de grotere plaatsen gaat waar toch wel enige bevolkingsgroei is, of het eerder concurrentie is van de winkel op de hoek.
Waar m.i. nog wel wat ontwikkeling zit is specifiek op een bepaalde achtergrond gerichte supermarkten zoals Poolse, Turkse supermarkten. Daar zie je ook wel regionale ketens en grotere winkels verschijnen. Ik heb niet het idee dat dit heel veel omzet kost voor de gevestigde partijen omdat het vaak om de grotere plaatsen gaat waar toch wel enige bevolkingsgroei is, of het eerder concurrentie is van de winkel op de hoek.
Alleen eigenlijk hypermarkten, maar in Nederland is dit blijkbaar niet gewild, immers het enige land in Europa zonder.Davidshadow13 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:48:
[...]
Ik zie niet in hoe je in deze markt fors kan innoveren.
Dat hebben we op een beetje andere manier. Er zijn kleinere winkelcentra met een supermarkt of twee en wat andere winkels eromheen (van zorg tot kleding tot...). Zo'n locatie kan je functioneel zien als een hypermarkt, hoewel dat het natuurlijk niet een enkele winkel betreft.mfkne schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
Alleen eigenlijk hypermarkten, maar in Nederland is dit blijkbaar niet gewild, immers het enige land in Europa zonder.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik woonde destijds vlakbij de Maxis in Ede. Toch wel jammer dat dergelijke winkels niet meer bestaan.mfkne schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Alleen eigenlijk hypermarkten, maar in Nederland is dit blijkbaar niet gewild, immers het enige land in Europa zonder.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik moet zeggen dat dit voor mijn dagelijke boodschappen hypermarkten echt enorm irritant zijn. Logistiek is het een drama. Afstanden die je moet afleggen op het parkeerterrein + in de winkel zelf zijn veel groter. Specifieke producten of productgroepen liggen niet logsich opgesteld waardoor je voor alle food artikelen toch de hele winkel door moet.mfkne schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik wil mijn weekboodschappen het liefst na het werk of 's avonds in +-30 minuten kunnen doen. Een compacte supermarkt met voldoende assortiment (+-1000m2) is dan perfect waar een goede looproute in zit van vers > koeling > droog > drinken > vries. In een hypermarkt van 3000-5000m2 ben je gewoon 2x zo lang bezig met dezelfde boodschappen te doen.
HD4Life @ Full-HD
Ik kwam wel eens bij de Maxis in Venlo vroeger. Maar dat is dus geworden zoals hier eerder beschreven: een AH XL en daar omheen wat handige winkels (Kruidvat, Action, Xenos, Hema, kledingwinkels). Ik vond het ook altijd een happening om naar die Maxis te gaan ja. Maar de wereld is ook enorm veranderd sindsdien.Spotmatic schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:06:
[...]
Ik woonde destijds vlakbij de Maxis in Ede. Toch wel jammer dat dergelijke winkels niet meer bestaan.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Nederland is te dicht bevolkt voor Hypermarkten. Iedereen heeft wel een supermarkt in de buurt en de noodzaak om daarom eens in de zoveel tijd groot in te slaan (en daarvoor een stuk te moeten rijden) is veel minder aanwezig.
Dit is 1 van de redenen, het is in Nederland ook goed geregeld in de juridisch-planologische kaders, waar supermarkten vaak alleen binnen de bebouwde kom mogen en gemeenten het vooral als bedreiging zien voor de bestaande voorzieningen in het centrum.bszz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:05:
Nederland is te dicht bevolkt voor Hypermarkten. Iedereen eheeft wel een supermarkt in de buurt en de noodzaak om daarom eens in de zoveel tijd groot in te slaan (en daarvoor een stuk te moeten rijden) is veel minder aanwezig.
Elke % marktaandeel in de supermarktbranche staat al voor vele miljoenen aan omzet. Mind you... op het hoogtepunt (2021) had jumbo bijna 22% aandeel. Die negatieve trend is dus al wat langer bezig. Ik wil niet beweren dat jumbo gaat verdwijnen... maar als deze trend zich nog een paar jaar voortzet word het wel een overname kandidaat.Pat911 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:44:
[...]
van 20,9% naar 19,9% over 2 jaar (waarbij het laatste half jaar een stijging laat zien, dus het was nog iets lager) vind ik nou ook weer niet schrikbarend. Denk niet dat de Jumbo snel zal verdwijnen.
Ik vind 'mijn' lokale Jumbo stukken fijner winkelen dan de lokale AH. Dus laat het bij de Jumbo maar iets rustiger zijn
https://www.distrifood.nl/food-data/marktaandelen
En een monopolie door een AH (dat is dan denk ik de grootste kanshebber) is helemaal niet wenselijk natuurlijk. Of zijn er nog andere buitenlandse kapers op de kust die hier graag voet aan de grond zouden willen?stylezzz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Elke % marktaandeel in de supermarktbranche staat al voor vele miljoenen aan omzet. Mind you... op het hoogtepunt (2021) had jumbo bijna 22% aandeel. Die negatieve trend is dus al wat langer bezig. Ik wil niet beweren dat jumbo gaat verdwijnen... maar als deze trend zich nog een paar jaar voortzet word het wel een overname kandidaat.
https://www.distrifood.nl/food-data/marktaandelen
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Binnenlands (AH/Plus) zal nooit een overnamekandidaat toegestaan zijn.Metalfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:46:En een monopolie door een AH (dat is dan denk ik de grootste kanshebber) is helemaal niet wenselijk natuurlijk. Of zijn er nog andere buitenlandse kapers op de kust die hier graag voet aan de grond zouden willen?
Een Carrefour of de Schwarz Group zou daar nog brood in kunnen zien. Tot zover zit Schwarz hier alleen in de discounterhoek met de Lidl. Carrefour heeft nog niets.
Er zijn genoeg grote groepen in het buitenland die een poging willen wagen. Het is al een tijd heel stabiel hier dus wat reuring kan geen kwaad.
Van Kruidvat weet ik het niet, maar supermarkten zitten op zijn best op 5% marge (en meer waarschijnlijk 2-3%). Natuurlijk zal het per productgroep anders zijn. Maar geld wordt door de supers verdient door veel, heel veel omzet te draaien. Niet omdat ze ze hoge marges hebben.spijkerhoofd schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:06:
[...]
De in Nederland gevestigde collega's zouden de prijzen ook fors kunnen verlagen op de aciijns heavy producten na dan natuurlijk. Overigens, ik denk dat de Nederlandse supermarkten en drogisterijen niet perse wakker liggen van de lagere winsten en omzetten in het grensgebied, die worden ruimschoots gecompenseerd door filialen buiten het grensgebied. Kruidvat maakt dikke winsten op de normale Nederlandse prijzen van hun producten dat ze die grote kortingen kunnen geven.
De supermarkt ondernemers hier in de buurt (Amsterdam) hebben gewoon op enige afstand (was daar niet een regel voor de min afstand?) een tabakzaak geopend.J-roenn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Sigaretten voor de rokers? Zeker nu supermarkten die niet meer verkopen. En ik kom er nog wel eens omdat ze een PostNL-punt zijn.
Reken er maar op dat het wel pijn doet.Pat911 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:44:
[...]
van 20,9% naar 19,9% over 2 jaar (waarbij het laatste half jaar een stijging laat zien, dus het was nog iets lager) vind ik nou ook weer niet schrikbarend. Denk niet dat de Jumbo snel zal verdwijnen.
Ff een bierviltjes berekening, AH deed met een markt aandeel van 37%, 88,6 miljard omzet (2023). De hele markt is dus 239 miljard.
Van 20,9 naar 19,9 is dan al 49,9 - 47,5 is dan al 2,4 miljard euro minder omzet.
Hier in de buurt is het bij één supermarkt letterlijk aan de overkant van de straat, dus ik denk niet dat er een minimale afstand is.PolarBear schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:04:
[...]
De supermarkt ondernemers hier in de buurt (Amsterdam) hebben gewoon op enige afstand (was daar niet een regel voor de min afstand?) een tabakzaak geopend.
Dat is de omzet van Ahold. AH omzet is lastiger te vinden. Ik zie in de jaarcijfers alleen 35 miljard voor Europa.PolarBear schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Reken er maar op dat het wel pijn doet.
Ff een bierviltjes berekening, AH deed met een markt aandeel van 37%, 88,6 miljard omzet (2023). De hele markt is dus 239 miljard.
Van 20,9 naar 19,9 is dan al 49,9 - 47,5 is dan al 2,4 miljard euro minder omzet.
Jumbo had in 2024 een netto marge van 0,26%. Maar dat is wel erg laag. Heel Ahold zit rond de 5%. Maar daar zitten ook de "luxe" winkels in het oosten van de VS in.PolarBear schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Van Kruidvat weet ik het niet, maar supermarkten zitten op zijn best op 5% marge (en meer waarschijnlijk 2-3%). Natuurlijk zal het per productgroep anders zijn. Maar geld wordt door de supers verdient door veel, heel veel omzet te draaien. Niet omdat ze ze hoge marges hebben.
3 voor 5 euro is zoverre een aanbieding dat de bakjes per stuk goedkoper worden dan als je er 1 koopt. Maar voor de winkel is het voordeel dat de klant meer uitgeeft terwijl de kosten niet zoveel stijgen.Gonadan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:00:
[...]
Ja het is er wel maar het gaat mij ook om de term aanbieding. Als die bakjes met vreetvoer voor de zoveelste keer drie voor vijf euro (of zes?) zijn is het dan nog een aanbieding? Dat is zo'n beetje om de week als het niet vaker is. Dan is het toch feitelijk gewoon een standaardprijs en betaal je soms gewoon een toeslag omdat je niet kunt wachten.
In die zin zit ik ook wat meer met een semantische discussie in mijn hoofd. Zij noemen het wel aanbieding, maar ik vind het eigenlijk allemaal geen aanbieding meer. Ik zou dolblij zijn met winkels die gewoon en reële prijs vragen en klaar, geen gedoe met aanbiedingen of onderhandelen (heb ik helemaal de schurft aan).
Over die bulkaanbiedingen van huismerk, zie je dat dan ook bij chips bijvoorbeeld? In mijn beleving is alleen de Lay's of dergelijke dan met regelmaat in de aanbieding.
Het bierviltje van de accountant zegt dan weer dat met een kleiner marktaandeel, wel een hogere omzet is bereikt (nogmaals de bron https://www.ad.nl/economi...et-wel-gestegen~ac485220/).PolarBear schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Reken er maar op dat het wel pijn doet.
Maar er is dus een afname in de toename.
Er is in theorie geen minimale afstand. Maar het moet wel echt een aparte winkel zijn. Dus met 10m2 van je supermarktvloer afhalen en een aparte tussendeur en kassa ga je niet wegkomen. Met een klein opzichzelfstaand pandje direct naast de supermarkt wel.PolarBear schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:04:
[...]
De supermarkt ondernemers hier in de buurt (Amsterdam) hebben gewoon op enige afstand (was daar niet een regel voor de min afstand?) een tabakzaak geopend.
Je hebt over de hele linie natuurlijk met prijsstijgingen te maken, dus de hele markt zal groeien en je kan dan dus op een hogere omzet uitkomen met een lager marktaandeel. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze er écht tevreden mee zijn.Pat911 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:19:
[...]
Het bierviltje van de accountant zegt dan weer dat met een kleiner marktaandeel, wel een hogere omzet is bereikt (nogmaals de bron https://www.ad.nl/economi...et-wel-gestegen~ac485220/).
Maar er is dus een afname in de toename.
Zegt natuurlijk ook wel genoeg dat Jumbo niet of nauwelijk iets over de winst zegt.
[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 22-01-2026 19:32 ]
Je hebt helemaal gelijk, ik zit te hoog. Maar goed het gaat alsnog om tientallen zo niet honderden miljoenen. Geen kattepis.R_Zwart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Dat is de omzet van Ahold. AH omzet is lastiger te vinden. Ik zie in de jaarcijfers alleen 35 miljard voor Europa.
De lidl gaat stoppen met 1+1 aanbiedingen op voedsel. Benieuwd of anderen volgen.
https://www.nu.nl/economi...gen-met-aanbiedingen.html
https://www.nu.nl/economi...gen-met-aanbiedingen.html
Supermarktketen Lidl stopt met stapelkortingen op levensmiddelen. Daarmee komt een einde aan acties als 1 + 1 gratis. Volgens CEO Peter de Roos van Lidl Nederland komen klanten met dit soort kortingen vaak "bedrogen uit".
De Lidl had ze al zeer zelden. Dus de folder blijft waarschijnlijk ongeveer hetzelfde.
Op zich blij mee, als het gewoon 50% korting gaat worden. Inderdaad had ik dat 2e artikel vaak niet direct nodig en bij vers kom ik er niet altijd even snel aan toe zoals fruit en dan is het alweer rot en alsnog zonde als je de andere helft kan weggooien, doei korting. En 1+1 was gewoon de volledige prijs betalen, maar 2 artikelen krijgen. Dus je bent straks ook minder 'vooruitschieten' kwijt omdat je daadwerkelijk maar 1 artikel koopt. En soms lag er nog maar èèn artikel in het schap terwijl je er 2 nodig had voor 1+1, kreeg je ook geen korting.Dennis1812 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:32:
De Lidl had ze al zeer zelden. Dus de folder blijft waarschijnlijk ongeveer hetzelfde.
Denk dat AH en plus nog wel doorgaan met de 1+1 en 2+1 aanbiedingen. Een deel van de 1+1 promotie is ook bijvoorbeeld als een artikel een nieuwe verpakking krijgt of uit het assortiment gaat, dat je sneller van de voorraad af bent als winkel..
[ Voor 5% gewijzigd door Deezers op 24-01-2026 23:06 ]
Ja en het is moeilijker stoppen met iets wat je wekelijks veel doet.
Dan stoppen met iets wat je al zeer weinig deed.
De Lidl was niet echt een 1+1 winkel.
Dan stoppen met iets wat je al zeer weinig deed.
De Lidl was niet echt een 1+1 winkel.
Ik heb een vermoeden dat er in plaats van 1+1 gratis geen 50% korting gaat komen. Misschien een keertje 10%, en voor de rest het verhaal “geen kortingen, altijd lage prijzen”, wat ook een beproefde marketingstrategie is.Deezers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:05:
[...]
Op zich blij mee, als het gewoon 50% korting gaat worden.
[ Voor 5% gewijzigd door R_Zwart op 25-01-2026 09:43 ]
Misschien is het slimmer om het topic te hernoemen naar iets van 'Algemene Retail Discussie'. Inmiddels is de conclusie wel dat de fysieke winkel niet zal uitsterven en waaiert de discussie breder uit.Dennis1812 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:09:
Overigens is dit weer een supermarkt verhaaltje. Dat hoort hier niet aangezien die niet op omvallen staan. Meerdere modbreaks in gehad
Dat heb ik lang geleden al gezegd. Eigenlijk is dit topic gewoon onzin. Ja er vallen weleens wat ketens om, maar er vallen ook genoeg bedrijven om, maar er komen ook genoeg winkels bij, dus "de fysieke winkel" zal nooit verdwijnen en er is al helemaal geen sprake van zonsondergang. Verre van zelfs. Ik was zaterdag in Rotterdam centrum met vrouwlief. Nou je moest je door de mensenmassa heen graven en de rijen bij de kassa's stonden tot aan de deur en mensen met tassen vol richting de parkeergarage.stylezzz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Inmiddels is de conclusie wel dat de fysieke winkel niet zal uitsterven en waaiert de discussie breder uit.
Volgens mij is dit topic geopend toen een paar bekende ketens omvielen en is het een beetje paniek zaaien. Denk dat je het beter kan hernoemen naar zoiets als "Hoe belangrijk vind jij de fysieke winkel?" ofzo. Dat raakt m.i. wat meer de kern van het verhaal.
In binnensteden is het inderdaad nog steeds druk, traditionele ketens verdwijnen en toeristische niches en horeca neemt die plek in. De regio heeft weldegelijk last van kaalslag, de buurtsuper doet het goed maar andere zaken hebben het lastig.chim0 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:52:
Denk dat je het beter kan hernoemen naar zoiets als "Hoe belangrijk vind jij de fysieke winkel?" ofzo. Dat raakt m.i. wat meer de kern van het verhaal.
Er is weldegelijk wat aan de hand, maar 'de winkelstraat' bestaat niet. Action vergelijkbare winkels gaan als een trein, die zullen niet verdwijnen.
Buurtsupers verdwijnen juist op veel plaatsen.
Er is simpelweg niet één waarheid te construeren voor het winkellandschap, het verschilt te veel per type regio of zelfs woonkern. In die zin sluit ik mij wel aan bij @stylezzz, het is breder geworden dan dat.
Het enige nadeel is dat als je het vrij gaat laten het mogelijk wel heel erg gaat overlappen met andere topics in SF.
Is denk ik ook iets waar TS @kmf en lokale modcrew iets van moeten vinden. Zou @Yorinn en @NMH wel werk schelen.
Er is simpelweg niet één waarheid te construeren voor het winkellandschap, het verschilt te veel per type regio of zelfs woonkern. In die zin sluit ik mij wel aan bij @stylezzz, het is breder geworden dan dat.
Het enige nadeel is dat als je het vrij gaat laten het mogelijk wel heel erg gaat overlappen met andere topics in SF.
Is denk ik ook iets waar TS @kmf en lokale modcrew iets van moeten vinden. Zou @Yorinn en @NMH wel werk schelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hema is de laatste tijd wel positief in het nieuws, met het opnieuw opstarten van hun eigen design (omdat ze nu weten dat op prijs concurreren niet werkt).
Het recept van de rookworst was blijkbaar veranderd door een switch naar én beter leven keurmerk én een andere producent.
https://www.telegraaf.nl/...an-klanten/126542064.html
Het recept van de rookworst was blijkbaar veranderd door een switch naar én beter leven keurmerk én een andere producent.
Soms is het dus zo simpel, gewoon naar je klanten luisteren ipv je suf te staren op een excel sheet, zouden meer ketens moeten doen„De rookworst van die andere leverancier was kwalitatief ook heel goed, maar we kregen feedback van klanten die net die oude vertrouwde HEMA-smaak misten”, stelt de zegsvrouw. HEMA kreeg hierover bijvoorbeeld telefoontjes en mailtjes bij zijn klantenservice. Ook klaagden mensen op sociale media. HEMA is vervolgens zijn winkels ingegaan en heeft klanten worsten laten proeven om te achterhalen wat ze dan precies misten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Allemaal leuk en aardig, maar is het de worst voordat Compaxo hem ging maken? Of de worst van 30 jaar geleden waar het vet je langs je kin liep?franssie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:08:
Hema is de laatste tijd wel positief in het nieuws, met het opnieuw opstarten van hun eigen design (omdat ze nu weten dat op prijs concurreren niet werkt).
[...]
Soms is het dus zo simpel, gewoon naar je klanten luisteren ipv je suf te staren op een excel sheet, zouden meer ketens moeten doen
Over supermarkten, als alles een Golfbeweging is.... dan zou over pakweg 20 jaar de specialistische winkel weer in moeten zijn, en de Super met zijn 80% ongezonde zooi uit.
Klopt, in dorpskernen is de SPAR gewoon veel te duur geworden.
Bedoelde met buurtsuper een grote wijksupermarkt met een verzorgingsgebied van zeg 5-10k huishoudens waar gratis geparkeerd kan worden.
lifeguard schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar is het de worst voordat Compaxo hem ging maken? Of de worst van 30 jaar geleden waar het vet je langs je kin liep?
Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade
Ah ja, dat noem ik niet echt een buurtsuper inderdaad.hoevenpe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Bedoelde met buurtsuper een grote wijksupermarkt met een verzorgingsgebied van zeg 5-10k huishoudens waar gratis geparkeerd kan worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
SPAR te duur geworden? Die was altijd al aan de dure kant, maar zonder enige onderzoek te doen, beweer ik rustig dat in kleine plaatsjes de ouderen dikke behoefte hebben aan een buurtsuper, en met hun uitgavepatroon mag dat ook SPAR zijn. Of anders een kruidenier, die naast wat vers brood, ook een fles wijn en kattenbrokjes, en zuurkool vh vat heeft.
Dat alleen de ACTION gegarandeerd is van voorbestaan zie ik helemaal niet, ik heb zelf grote hekel aan die winkel.
Dat alleen de ACTION gegarandeerd is van voorbestaan zie ik helemaal niet, ik heb zelf grote hekel aan die winkel.
[ Voor 14% gewijzigd door Sjah op 26-01-2026 16:37 ]
Zijn meestal shop-in-shop geworden en uiteindelijk volledig geïntegreerd. Menig bakker en slager is zo onderdeel van de super zelf geworden nadat de oorspronkelijke eigenaar gestopt is.Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:14:
Over supermarkten, als alles een Golfbeweging is.... dan zou over pakweg 20 jaar de specialistische winkel weer in moeten zijn, en de Super met zijn 80% ongezonde zooi uit.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mja als je het had over sushi-eilandjes die in de super komen.. zonde van de kostbare ruimte, daarnaast veel te duur. Een echte slager heb ik nog nooit in een super gezien, dus dat de man zijn vleesch stond te snijden.Señor Sjon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Zijn meestal shop-in-shop geworden en uiteindelijk volledig geïntegreerd. Menig bakker en slager is zo onderdeel van de super zelf geworden nadat de oorspronkelijke eigenaar gestopt is.
Wat ik beschrijf zie ik wel terug in aantal chocoladezaken, dat stijgt flnk, van 1000 naar 1400 laatste 5 jaar. Helaas zie ik het niet terug in kaaswinkels, of snoepzaken ala Jamin, maar ken de cijfers daar niet.
Lekker gefundeerde opmerking weer.Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:36:
Ik heb zelf een grote hekel aan AH. Alleen maar omdat het een AH supermarkt is.
Echt wel... maar dan moet je wel enige tientallen jaren teruggaan in de tijd.Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Een echte slager heb ik nog nooit in een super gezien, dus dat de man zijn vleesch stond te snijden.
Wel bijzonder trouwens dat je dat bij onze Oosterburen nog wel ziet.
Bij de HIT Supermarkt vind je nog gewoon een slager die vlees snijdt. Net zoals hier b.v. bij een Sligro.
Terwijl de HIT in Deutschland gewoon voor consumenten bedoeld is.
[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 26-01-2026 17:55 ]
Ik kan me zelfs nog een V&D herinneren (in Almere bijvoorbeeld) waar de inhouse La Place bakkerij zelf deeg aan het kneden was in grote kneedmachines en het ter plekke gebakken werd.Señor Sjon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Menig bakker en slager is zo onderdeel van de super zelf geworden nadat de oorspronkelijke eigenaar gestopt is.
Dus niet AFgebakken, maar echt gebakken.
Van die paar spreekwoordelijke broden voor senioren gaat zo'n SPAR niet overleven, het probleem is dat veel mensen in dorpen eens per week naar groter winkelcentrum in de buurt rijden en hun auto vol proppen bij de goedkopere Dirk, Lidl, Jumbo of Appie.Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:36:
SPAR te duur geworden? Die was altijd al aan de dure kant, maar zonder enige onderzoek te doen, beweer ik rustig dat in kleine plaatsjes de ouderen dikke behoefte hebben aan een buurtsuper, en met hun uitgavepatroon mag dat ook SPAR zijn.
Genoeg Spar filialen die het meer dan prima doen, maar je weet onderhand toch wel dat het erg populair is om heel erg zwart/wit te doen in dit topic?Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:36:
SPAR te duur geworden? Die was altijd al aan de dure kant, maar zonder enige onderzoek te doen, beweer ik rustig dat in kleine plaatsjes de ouderen dikke behoefte hebben aan een buurtsuper, en met hun uitgavepatroon mag dat ook SPAR zijn. Of anders een kruidenier, die naast wat vers brood, ook een fles wijn en kattenbrokjes, en zuurkool vh vat heeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vet langs je kin? Anno 2025? Je mag al blij zijn als ze er geen vegan worst van hebben gemaakt.lifeguard schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar is het de worst voordat Compaxo hem ging maken? Of de worst van 30 jaar geleden waar het vet je langs je kin liep?
Ik denk niet dat iemand daadwerkelijk vlees proeft in die substantie. Net als me andere snacks.downtime schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:08:
[...]
Vet langs je kin? Anno 2025? Je mag al blij zijn als ze er geen vegan worst van hebben gemaakt.
M'n lokale Boni heeft gewoon nog een inpandige slagerij.Sjah schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Mja als je het had over sushi-eilandjes die in de super komen.. zonde van de kostbare ruimte, daarnaast veel te duur. Een echte slager heb ik nog nooit in een super gezien, dus dat de man zijn vleesch stond te snijden.
Wat ik beschrijf zie ik wel terug in aantal chocoladezaken, dat stijgt flnk, van 1000 naar 1400 laatste 5 jaar. Helaas zie ik het niet terug in kaaswinkels, of snoepzaken ala Jamin, maar ken de cijfers daar niet.
En de Nettorama vaak ook. Alleen wordt het met een Nettorama sticker verkocht.
Als losse winkel ernaast in 1 pand zie ik vooral veel bakkers.
Wel veel samen in klein winkelcentrum met supermarkt, bakker, slager en drogist.
Maarja, de meeste slagers krijgen ook alles voorverpakt tegenwoordig.
Als losse winkel ernaast in 1 pand zie ik vooral veel bakkers.
Wel veel samen in klein winkelcentrum met supermarkt, bakker, slager en drogist.
Maarja, de meeste slagers krijgen ook alles voorverpakt tegenwoordig.
Klopt, deden wij vroeger ook altijd. En als je dan bij de wekelijkse boodschappen wat vergeten was ging je naar de buurtsuper voor dat ene dingetje. Waar hij van kon bestaan waren de oudjes die wekelijks de boodschappen lieten bezorgen. Verder mocht hij de kantine van de sportclub bevoorraden.hoevenpe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:58:
[...]
Van die paar spreekwoordelijke broden voor senioren gaat zo'n SPAR niet overleven, het probleem is dat veel mensen in dorpen eens per week naar groter winkelcentrum in de buurt rijden en hun auto vol proppen bij de goedkopere Dirk, Lidl, Jumbo of Appie.
Plaatselijke buurtsuper heeft het uitgezongen tot de pensioenleeftijd van de eigenaar, daarna is de winkel verkocht met woonbestemming erop. Het winkelpand (eigendom) was in dit geval zijn pensioen.
SPAR heeft als voordeel dat je per stuk in kunt kopen. Dat maakt het duurder, maar je gooit als buurtsuper ook veel minder weg. Ik kende onze buurtsuper van voordat het SPAR werd niet anders dan de dure winkel met spullen die vaak over datum waren. Als je ongepland bezoek kreeg en snel nog even een pak luxe koeken ging scoren bij de buurtsuper moest je altijd goed kijken naar de kleur en de datum.
Als dat zo was dan zou het wel makkelijker na te maken zijn, maar ik geef toe, de smaak van de gemiddelde consument is niet heel kritisch meer.R_Zwart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:10:
[...]
Ik denk niet dat iemand daadwerkelijk vlees proeft in die substantie. Net als me andere snacks.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zou een leuke test zijn bij mensen die over hun nek gaan van Vega-varianten om ze te laten vertellen wat voor vlees ze proeven. Ik denk dat er weinig mensen zijn die kippenseparatorvlees herkennen als belangrijkste bron in snacks.Gonadan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Als dat zo was dan zou het wel makkelijker na te maken zijn, maar ik geef toe, de smaak van de gemiddelde consument is niet heel kritisch meer.
Wat moet dat zijn? Het klinkt viesch dat geef ik je toe.R_Zwart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Het zou een leuke test zijn bij mensen die over hun nek gaan van Vega-varianten om ze te laten vertellen wat voor vlees ze proeven. Ik denk dat er weinig mensen zijn die kippenseparatorvlees herkennen als belangrijkste bron in snacks.
Wikipedia: SeparatorvleesSjah schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:36:
[...]
Wat moet dat zijn? Het klinkt viesch dat geef ik je toe.
/off topic
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Leen Bakker failliet?
Telefoonnummer onbereikbaar (winkel en hoofdkantoor). Vorige week zijn er gordijnen geplaatst, levering nog niet compleet. Medewerker die de gordijnen plaatste gaf al aan dat het niet goed ging. Iemand hier meer over bekend?
Telefoonnummer onbereikbaar (winkel en hoofdkantoor). Vorige week zijn er gordijnen geplaatst, levering nog niet compleet. Medewerker die de gordijnen plaatste gaf al aan dat het niet goed ging. Iemand hier meer over bekend?
Waarom is dat een leuke test? Feit is dat het nog heel erg lastig is gebleken om een traditionele rookworst goed na te maken. Lees: de alternatieven komen nog niet eens in de buurt. Je hoeft de specifieke ingrediënten niet te kunnen benoemen om toch een duidelijk verschil in smaak en structuur te kunnen herkennen.R_Zwart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Het zou een leuke test zijn bij mensen die over hun nek gaan van Vega-varianten om ze te laten vertellen wat voor vlees ze proeven. Ik denk dat er weinig mensen zijn die kippenseparatorvlees herkennen als belangrijkste bron in snacks.
Pak je een goedkope fabrieksrookworst dan is het een ander verhaal, vandaar mijn opmerking over de smaak van de consumenten. Dat is al zo bewerkt dat het al vrij kunstmatig is. En daarom is een 'echte' rookworst ook zo onwijs veel lekkerder dan een fabrieksding. En de klassieke van de Hema waren dus ook veel lekkerder dan zo'n standaard fabrieksding.
Geen idee hoe ze tegenwoordig zijn, heb ze al erg lang niet meer gekocht. Maar als dat inderdaad een stuk minder was dan snap ik de kritiek en is het fijn dat ze er naar luisteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 28-01-2026 11:11 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wellicht nu personeelsbijeenkomst? Als je dicht bij de winkel woont misschien even langsgaan vanmiddag? Lijkt me dat ze lopende zaken in ieder geval netjes afhandelen..rayvonrk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:50:
Leen Bakker failliet?
Mochten ze failliet zijn wordt er niks meer afgehandeld. Een ingehuurde monteur gaat ook niet voor nop werken.Deezers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Wellicht nu personeelsbijeenkomst? Als je dicht bij de winkel woont misschien even langsgaan vanmiddag? Lijkt me dat ze lopende zaken in ieder geval netjes afhandelen..
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Met creditcard betaald dus maak me niet druk.LordSinclair schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:37:
[...]
Mochten ze failliet zijn wordt er niks meer afgehandeld. Een ingehuurde monteur gaat ook niet voor nop werken.
Ik denk dat iedere keten op die locaties heel duur zou worden. En dat ze er daarom niet meer zijn, en de boel aan SPAR overlaten.hoevenpe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Wat ik weer wel opvallend vind is dat SPAR in steden ook winkels heeft, die ondanks de hogere prijzen toch redelijk succesvol zijn. Ik heb wel eens de indruk dat voor mensen die in binnensteden wonen 15 minuten naar een winkel lopen verder is dan 15 minuten lopen voor mensen in buitenwijken... Die gaan eerder naar een kleine, dure winkel op 5 minuten lopen.
Ik zie er naast bewoners ook winkelend publiek wat een redelijk goedkope lunch/ snack wil scoren, en flesje drinken koopt etc. Daarvoor is De SPAR goedkoper dan de horeca.R_Zwart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:17:
[...]
Wat ik weer wel opvallend vind is dat SPAR in steden ook winkels heeft, die ondanks de hogere prijzen toch redelijk succesvol zijn.
Er zijn veel mensen voor wie prijs niet de primaire drijfveer is en daar leunen dergelijke winkels op. Zo ken ik hier in de buurt een Spar die tot middernacht open is, midden in het centrum, die loopt als de brandweer.R_Zwart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:17:
[...]
Ik denk dat iedere keten op die locaties heel duur zou worden. En dat ze er daarom niet meer zijn, en de boel aan SPAR overlaten.
Wat ik weer wel opvallend vind is dat SPAR in steden ook winkels heeft, die ondanks de hogere prijzen toch redelijk succesvol zijn. Ik heb wel eens de indruk dat voor mensen die in binnensteden wonen 15 minuten naar een winkel lopen verder is dan 15 minuten lopen voor mensen in buitenwijken... Die gaan eerder naar een kleine, dure winkel op 5 minuten lopen.
Daarnaast een Spar die op randje centrum zit maar gewoon veel uit de omgeving aan trekt. Er zitten meerdere alternatieve supermarkten binnen 10 minuten fietsen maar toch zijn er genoeg die de Spar prefereren.
En een goede vriend van me heeft ook een Spar in een woonkern en die geeft aan dat er heel veel uit de omgeving komt en sociaal contact daarbij heel belangrijk is. Met een kleinere winkel kan je echt nog het gezicht van de winkel zijn en het zal je verbazen hoeveel klanten daar waarde aan hechten. Die komen puur vanwege de gunfactor naar je kleine Spar in plaats van de grote anonieme AH verderop.
En daarnaast heeft hij gratis parkeerruimte direct voor de deur op een redelijk bereikbare doorgaande route en komen er hordes bouwvakkers een snelle maaltijd of belegd broodje halen. Het verschilt echt heel erg per locatie of en waarom een supermarkt kan bestaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels