Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gefeliciteerd. Hebben ze toch een gebruikte laptop voor de nieuwprijs verkocht aan je....Holzschuh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:19:
[...]
Laatst een laptop gaan halen bij de Media Markt bij de Oosterburen (mooi prijsje), kwam ik er bij de kassa achter dat die ook al was "geconfigureerd" voor 25€. Anders moest ik er even eentje zoeken zonder.
Niet te vinden natuurlijk en toen ik een medewerker had gesproken zocht die nog even mee.
Streep door de extra 25€ want hun fout dat ze er geen meer zonder hadden.
Dan voelt het tenminste nog een beetje als een service die ze willen bieden ipv een verdienmodel.
Dat weet je helemaal niet. Gekocht voor een mooi prijsje... misschien wel met 50% korting opgepikt? Dan mag het van mij ook een open doos zijn hoor.stylezzz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Gefeliciteerd. Hebben ze toch een gebruikte laptop voor de nieuwprijs verkocht aan je....
Have you tried turning it off and on again?
Als ik die logica zou moeten volgen hadden ze daar tientallen gebruikte laptops liggen die mensen geprobeerd hebben en weer teruggebracht.stylezzz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Gefeliciteerd. Hebben ze toch een gebruikte laptop voor de nieuwprijs verkocht aan je....
Aangezien elk plakkertje/stickertje/beschermhoesje/kabelbindertje nog erop zat als nieuw acht ik dat hoogst onwaarschijnlijk.
Het punt is dat je als consument met de praktijken van de Mediamarkt dus niet weet of het écht alleen de MM was die de verpakking heeft opengemaakt voor de screenprotector of whatever, of dat het een retour was. Als consument kun je alleen kijken naar de seal, en als die verbroken is kan er alles mee zijn gebeurd.Holzschuh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:02:
[...]
Als ik die logica zou moeten volgen hadden ze daar tientallen gebruikte laptops liggen die mensen geprobeerd hebben en weer teruggebracht.
Aangezien elk plakkertje/stickertje/beschermhoesje/kabelbindertje nog erop zat als nieuw acht ik dat hoogst onwaarschijnlijk.
Die praktijken van de Mediamarkt vind ik dan ook schoftelijk, vooral als ze het bij de gehele voorraad doen en dus geen verzegelde producten meer hebben.
Ze doen het bij:
- Telefoons (screenprotector alvast erop)
- Laptops ('configureren')
- Consoles (Controller koppelen en opladen)
- TVs ('kalibreren')
Als winkel kan je, zeker bij producten van deze prijsklasse, dit echt niet maken. Nog los van het feit dat het een juridisch getouwtrek kan worden als je ergens aanspraak op wil maken wat alleen kan als het product nog verzegeld is.
De Mediamarkt stond bij mij al niet hoog, maar toen ik de afgelopen tijd deze verhalen las probeer ik er ver weg van te blijven. Het is een handige winkel om bepaalde producten fysiek te zien, maar kopen doe ik wel ergens anders waar ze je niet proberen te naaien.
Alleen de kleurvastheid is zo te lezen wel een dingetjechim0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:31:
[...]
Spreek uit ervaring. Die goedkope joggingsbroeken bijv. werk ik mee, draag ik helemaal grijs, was ze helemaal grijs. Niet kapot te krijgen!
Wat denk je dat ze met al die retouren via de mediamarkt webshop doen?Holzschuh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:02:
[...]
Als ik die logica zou moeten volgen hadden ze daar tientallen gebruikte laptops liggen die mensen geprobeerd hebben en weer teruggebracht.
Opnieuw verkopen vanuit de webshop na controle of anders als "tweedekans" aanbieden.stylezzz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Wat denk je dat ze met al die retouren via de mediamarkt webshop doen?
Maar ik laat me graag inlichten. Dus stuur de bronnen maar even door.
Vindt het wel grappig dat we wel de retourrechten willen hebben maar denken dat een onaangebroken zegel iets betekent.
Vorige week in de stad gezocht naar longdrinkglazen. Bij Xenos hadden ze die niet, bij HEMA niet, ik weet niet waar ik verder nog moet kijken. Ik haalde ze altijd bij Blokker, maar nu moet ik helemaal naar een nabij dorp rijden vanuit de stad om glazen te kopen.
Het is zowat de omgekeerde wereld. Ik wil niet op het platteland wonen omdat alles wat je nodig hebt zo ver fietsen is, de heuvel op naar de stad (de gemeente waar de Blokker zit heeft bijvoorbeeld niet eens een biologische supermarkt, terwijl de gemeente heel uitgestrekt is en veel dorpen omvat, in de stad zijn er wel vier op fietsafstand van mijn huis).
[ Voor 4% gewijzigd door FairPCsPlease op 06-06-2025 08:08 ]
Dit zijn volgens mij de blokker filialen die wel open zijn gebleven. Als ik het goed heb komt er binnenkort ook weer eentje in Utrecht en Nijmegen. Dus ik denk dat op den duur de blokker ook wel weer terug naar de stad komt, mocht het een beetje lopen.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
Blokker is terug: https://www.blokker.nl/nl/vind-een-winkel/. Maar allemaal op het platteland, nergens in geen enkele stad een Blokker!
Vorige week in de stad gezocht naar longdrinkglazen. Bij Xenos hadden ze die niet, bij HEMA niet, ik weet niet waar ik verder nog moet kijken. Ik haalde ze altijd bij Blokker, maar nu moet ik helemaal naar een nabij dorp rijden vanuit de stad om glazen te kopen.
Het is zowat de omgekeerde wereld. Ik wil niet op het platteland wonen omdat alles wat je nodig hebt zo ver fietsen is, de heuvel op naar de stad (de gemeente waar de Blokker zit heeft bijvoorbeeld niet eens een biologische supermarkt, terwijl de gemeente heel uitgestrekt is en veel dorpen omvat, in de stad zijn er wel vier op fietsafstand van mijn huis).
Amersfoort is toch echt een stad en daar is ook weer een Blokker open. (Vathorst) Waren er ooit een stuk of acht, maar toch.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
Blokker is terug: https://www.blokker.nl/nl/vind-een-winkel/. Maar allemaal op het platteland, nergens in geen enkele stad een Blokker!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
In Weert (volgens sommige een dorpFiber schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:16:
[...]
Amersfoort is toch echt een stad en daar is ook weer een Blokker open. (Vathorst) Waren er ooit een stuk of acht, maar toch.
[ Voor 12% gewijzigd door zx9r_mario op 06-06-2025 08:24 . Reden: Link toegevoegd ]
Goed nieuws, heb je daar een link voor, waar heb je dat nieuws gehoord?AreUhungry schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:12:
Dit zijn volgens mij de blokker filialen die wel open zijn gebleven. Als ik het goed heb komt er binnenkort ook weer eentje in Utrecht en Nijmegen. Dus ik denk dat op den duur de blokker ook wel weer terug naar de stad komt, mocht het een beetje lopen.
Die mist dan in het rijtje op de webpagina die ik linkte. Bij nader inzien staan ook daar wel steden, in elk geval Coevorden heeft stadsrechten. Al valt dat wel in de categorie 'historisch stadsrechten ontvangen, maar volgens moderne inwoneraantallen de grootte van een klein dorp': de stad telde op 1 januari 2023 15.855 inwoners, volgens Wikipedia.Fiber schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:16:
Amersfoort is toch echt een stad en daar is ook weer een Blokker open. (Vathorst) Waren er ooit een stuk of acht, maar toch.
Haha sorry, maar je klinkt nu echt als een Randstedeling.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
Op Werken bij Blokker kun je zo ongeveer vinden wat de kortetermijn plannen zijn. Ook een paar filialen in grotere plaatsen zoals Amsterdam en Rotterdam.AreUhungry schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Dit zijn volgens mij de blokker filialen die wel open zijn gebleven. Als ik het goed heb komt er binnenkort ook weer eentje in Utrecht en Nijmegen. Dus ik denk dat op den duur de blokker ook wel weer terug naar de stad komt, mocht het een beetje lopen.
Action heeft ze gewoon…volgens mij zelfs zelfde merk als Blokker had.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
https://www.action.com/nl...asabahce-longdrinkglazen/
[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 06-06-2025 08:47 ]
Blokker is hier nooit weggeweest. Ik denk dat de meeste franchisers open zijn gebleven en al een plan hadden om bij een ander bedrijf aan te sluiten of zelf door te gaan onder eigen naam of zo.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
En als je in een stad geen longdrink-glazen kan vinden, vraag ik me af of je wel in een stad woont. Als zelfs de Xenos ze al niet meer heeft, zal die winkel binnenkort wel weg gaan.
Elke supermarkt heeft wel een biologische hoek. Op het platteland haal ik het gewoon bij de boer of op de markt.
Stond in de gelderlander onlangs.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:27:
[...]
Goed nieuws, heb je daar een link voor, waar heb je dat nieuws gehoord?
https://www.gelderlander....s%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F
Alleen voor abonnees.AreUhungry schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Stond in de gelderlander onlangs.
https://www.gelderlander....s%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F

Het antwoord is ja, de oudste stad van Nederland zelfs. Over de 180.000 inwoners inmiddels.Pat911 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:59:
En als je in een stad geen longdrink-glazen kan vinden, vraag ik me af of je wel in een stad woont. Als zelfs de Xenos ze al niet meer heeft, zal die winkel binnenkort wel weg gaan.
En ik hoop dat de Xenos niet ook al gaat verdwijnen.
Overigens zijn er volgens mij wel hele luxe huishoudzaken, maar daar kom ik nooit, die zijn boven mijn budget.
Waarom? Ik ben geboren in de Randstad, maar ben al toen ik 18 was verhuisd naar het oosten. Waarin klinkt dat Randstedelijke dan toch nog door in wat ik zeg? Is geen retorische vraag, ik ben echt benieuwd waaruit het dan klinkt, vind ik interessant te weten.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:39:
[...]
Haha sorry, maar je klinkt nu echt als een Randstedeling.
Zou ik ook doen als ik op het platteland woon. Ik weet niet waar ik hier in de buurt voedsel bij de boer kan kopen. Gelukkig wel de optie om zelf te oogsten, ik ben lid van een CSA-initiatief (community supported agriculture), ik betaal een oogstbijdrage naar draagkracht om het hele seizoen lang biologische groenten te kunnen komen oogsten.Pat911 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:59:
Elke supermarkt heeft wel een biologische hoek. Op het platteland haal ik het gewoon bij de boer of op de markt.
Mijn grootste bezwaar tegen biologische hoeken in regulieren supermarkten zijn er twee: biologische producten worden er vaak verkocht door merken, die óók uit de reguliere voedselindustrie komen, die je zo alsnog financieel steunt. Ik koop veel liever kleine onbekende merken, die louter biologische/biodynamische producten maken.
En de keuze is er veel geringer bij reguliere supermarkten. Bij de Plus hier om de hoek hebben ze bijvoorbeeld helemaal geen lekker biologisch brood en geen biologische kaas, laat staan lekkere boerenkazen.
Dat is precies waar ik bang voor was. Dat je voor sommige dingen alleen nog bij de Action terecht kunt. Ik heb er nog nooit wat gekocht, liefst boycot ik die winkel, ik vind het zo'n vreselijk concept, goedkope rotzooi die snel kapot gaat verkopen voor bodemprijzen en daardoor vreselijk slecht voor het milieu. Dat is tenminste het beeld wat ik ervan heb.nachtnet schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:47:
[...]
Action heeft ze gewoon…volgens mij zelfs zelfde merk als Blokker had.
https://www.action.com/nl...asabahce-longdrinkglazen/
Maargoed... principes kosten geld en moeite, is aan jou de vraag of je dat volhoudt op de lange termijn.
Action heeft heel veel rotzooi, maar ook gewoon goed bruikbaar spul dat lang meegaat. En zeg nou zelf, 3 euro voor 6 stevige longdrinkglazen die niet kapot gaan als ze omvallen of als je ze te strak tegenelkaar puzzelt in de vaatwasser...
Prima dat je dat vraagt. De opmerking is met een knipoog bedoeld, maar dit zijn de dingen die het voor mij opvallend maken:FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Waarom? Ik ben geboren in de Randstad, maar ben al toen ik 18 was verhuisd naar het oosten. Waarin klinkt dat Randstedelijke dan toch nog door in wat ik zeg? Is geen retorische vraag, ik ben echt benieuwd waaruit het dan klinkt, vind ik interessant te weten.
Het wekt de indruk dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat je in de stad altijd kunt slagen voor alles wat je nodig hebt. Wanneer je vervolgens schrijft: “Het is zowat de omgekeerde wereld”, suggereer je dat het bijna onnatuurlijk is om voor iets basaals als glazen naar het platteland te moeten.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
Ook je opmerkingen over de afstand en het ontbreken van een biologische supermarkt passen bij het perspectief van iemand die gewend is aan veel aanbod op fietsafstand. Voor veel mensen buiten de Randstad is dit echter vrij normaal.
Maar begrijp me niet verkeerd! Ik maak het expres wat groter om duidelijk te maken wat ik bedoel. Het was vooral met een knipoog bedoeld en absoluut geen verwijt.
Ga er eens kijken, ze hebben best goed spul liggen. Vaak dezelfde A merken maar dan veel goedkoper.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
Ik heb er nog nooit wat gekocht, liefst boycot ik die winkel, ik vind het zo'n vreselijk concept, goedkope rotzooi die snel kapot gaat verkopen voor bodemprijzen en daardoor vreselijk slecht voor het milieu. Dat is tenminste het beeld wat ik ervan heb.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Kringloopwinkel? Daar hebben ze vaak glaswaren, soms zelf nog in verpakking.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:13:
[...]
Het antwoord is ja, de oudste stad van Nederland zelfs. Over de 180.000 inwoners inmiddels.
En ik hoop dat de Xenos niet ook al gaat verdwijnen.
Overigens zijn er volgens mij wel hele luxe huishoudzaken, maar daar kom ik nooit, die zijn boven mijn budget.
En rondom die oudste stad genoeg leuke dorpjes waar je wel gezellig kan winkelen. Langer dan een half uur fietsen moet dat niet kosten vanuit het centrum.
In het actuele lijstje staan ook best wat steden. Niet formaat Amsterdam. Maar wel steden.
Ik denk dat dit de plekken ook zijn met wat minder concurrentie. En ze hebben mooie uitbreidingsplannen.
Ik hoop dat het gaat werken voor ze.
Ik wilde laatst mijn Blokker handdoeken vervangen. Maar die verkopen ze dan weer niet. Die ruime 100 euro is naar de Hema gegaan. Ongeveer 10 jaar met die van Blokker gedaan. Maar steeds meer slijtage helaas.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Action is inderdaad 2/3 onder de 2 euro. Maar het gaat niet snel kapot en ze doen enorm veel aan duurzaamheid.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Dat is precies waar ik bang voor was. Dat je voor sommige dingen alleen nog bij de Action terecht kunt. Ik heb er nog nooit wat gekocht, liefst boycot ik die winkel, ik vind het zo'n vreselijk concept, goedkope rotzooi die snel kapot gaat verkopen voor bodemprijzen en daardoor vreselijk slecht voor het milieu. Dat is tenminste het beeld wat ik ervan heb.
https://www.gelderlander....A%2F%2Flm.facebook.com%2F
Je weet vast hoe je hem kan lezen als je geen abbo hebt.
Verder hebben ze echt met name A merken staan. Wel goedkoper dan bij de andere winkels.
En ja, de "thema feesten" als Sint/kerst/Pasen/Halloween hebben ze daar ook spullen van. Dat voelt wat cheaper aan. Maar dat kan je gewoon laten liggen natuurlijk.
Volgens beide websites hebben ze wel longdrinkglazen in het assortiment ?of is dit alleen online en stonden ze niet in de winkel?FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:07:
https://www.xenos.nl/long...van-6-stuks-270-ml-108044
https://www.hema.nl/koken...ml---4-stuks-9402018.html
Edit, verkeerde quote
[ Voor 49% gewijzigd door J-roenn op 06-06-2025 12:38 ]
Wellicht jezelf eens beter informeren, dat helpt toch echt als je een serieuze mening wilt hebben.FairPCsPlease schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Dat is tenminste het beeld wat ik ervan heb.
Tuurlijk verkopen ze er goedkope shit.... maar ook gewoon merkartikelen voor (veel) minder.
Of jij volgt je eigen advies op, want Duracell kostte er geen drol, maar waren er ook bepaald niet de kwaliteit als dat je ze bij Expert kocht.TweakGP schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Wellicht jezelf eens beter informeren, dat helpt toch echt als je een serieuze mening wilt hebben.
Tuurlijk verkopen ze er goedkope shit.... maar ook gewoon merkartikelen voor (veel) minder.
Tuurlijk joh, ze maken bij Duracell speciaal voor de Action een versie die maar de helft van de capaciteit heeft. Kost wat meer maar de Action neemt graag het verlies om zelf een uniek product te hebben van slechtere kwaliteit.Sjah schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Of jij volgt je eigen advies op, want Duracell kostte er geen drol, maar waren er ook bepaald niet de kwaliteit als dat je ze bij Expert kocht.
En je volgende argument is vast dat ze restpartijen opkopen.... doen ze ook al meer dan 10jaar niet meer. Ze kopen veel rechtstreeks bij de fabrikant en anders bij de groothandel omdat zij in groter volume inkopen dan bijna alle anderen.
Staat per percentage ook onderzocht en uitgesplitst.
Duidelijk, maar dat geldt voor een grote stad aan de oostgrens net zo goed, zeker wanneer je de grote rijkdom en variëteit aan winkels van de jaren '90 nog gewend bent (met bijvoorbeeld wel een stuk of 6-8 hifi en elektronica zaken in de stad, iets wat ik heel erg mis). Overigens als je kijkt naar het verspreidingsgebied van mijn eigen supermarkt, de Odin, valt wel op dat ik wel aan de rand van het verspreidingsgebied van Odin woon, de enige zuidelijker Odin winkels zijn Dordrecht, Breda en Eindhoven, verder is dat deel van de kaart leeg.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:08:
Het wekt de indruk dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat je in de stad altijd kunt slagen voor alles wat je nodig hebt. Wanneer je vervolgens schrijft: “Het is zowat de omgekeerde wereld”, suggereer je dat het bijna onnatuurlijk is om voor iets basaals als glazen naar het platteland te moeten.
Ook je opmerkingen over de afstand en het ontbreken van een biologische supermarkt passen bij het perspectief van iemand die gewend is aan veel aanbod op fietsafstand. Voor veel mensen buiten de Randstad is dit echter vrij normaal.
Maar begrijp me niet verkeerd! Ik maak het expres wat groter om duidelijk te maken wat ik bedoel. Het was vooral met een knipoog bedoeld en absoluut geen verwijt.
Toen ik nog in de Randstad woonde was alle aanbod verder fietsen dan toen ik als student in het oosten in een stad ging wonen. Voor heel veel zaken moest je toch zo'n 45 minuten fietsen naar Haarlem of de bus pakken naar Haarlem of Amsterdam voor wat je niet in het dorp krijgen kon. Het contrast lijkt mij stad-platteland, niet Randstad-buiten Randstad.
[ Voor 11% gewijzigd door FairPCsPlease op 06-06-2025 19:11 ]
Ik zou niet weten wat voor bronnen ik zou moeten gebruiken om me te informeren. Eenvoudiger lijkt mij om er toch maar eens heen te fietsen om te kijken, of ze voor bepaalde dingen waarvoor ik de Blokker mis, een alternatief kunnen zijn. Maar ik heb geen idee hoe je de kwaliteit anders kunt testen dan de gok nemen en te weten of dat wat je kocht 10 jaar na dato nog goed functioneert.TweakGP schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Wellicht jezelf eens beter informeren, dat helpt toch echt als je een serieuze mening wilt hebben.
Xenos had ze niet in de winkel, de HEMA de getoonde glazen wel, maar dat was niet wat ik zocht. Omdat ik motorisch nogal wat onhandig ben, wil ik geen glazen waar van de voet smaller is dan de bovenkant, vanwege het kantelmoment. Als de bodem even breed is als de onderkant, kan het glas meer motorische onhandigheid verdragen van mij, voordat het omkantelt.
Action of Groesbeek, that's the question. Zal er ook vanaf hangen hoeveel puf/energie ik heb. Soms fiets ik best ver voor een simpele boodschap.Pat911 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Kringloopwinkel? Daar hebben ze vaak glaswaren, soms zelf nog in verpakking.
En rondom die oudste stad genoeg leuke dorpjes waar je wel gezellig kan winkelen. Langer dan een half uur fietsen moet dat niet kosten vanuit het centrum.
Nou weet ik niet hoe het bij Duracell en de Action gaat maar wel hoe het in de sportschoenen- en sportkleding industrie gaat en daar maken de grote merken zoals Nike, Adidas, Puma, etc. wel degelijk speciale goedkopere en kwalitatief mindere lijnen voor goedkope winkels als AktieSport, Scapino, Decathlon, Wehkamp, Makro, etc. Een leek ziet het niet direct maar er zit echt verschil in met de spullen die ze voor de dure serieuze sportwinkels maken.TweakGP schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:28:
[...]
Tuurlijk joh, ze maken bij Duracell speciaal voor de Action een versie die maar de helft van de capaciteit heeft. Kost wat meer maar de Action neemt graag het verlies om zelf een uniek product te hebben van slechtere kwaliteit.
En je volgende argument is vast dat ze restpartijen opkopen.... doen ze ook al meer dan 10jaar niet meer. Ze kopen veel rechtstreeks bij de fabrikant en anders bij de groothandel omdat zij in groter volume inkopen dan bijna alle anderen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Weet je dat zeker?Fiber schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:31:
[...]
Nou weet ik niet hoe het bij Duracell en de Action gaat maar wel hoe het in de sportschoenen- en sportkleding industrie gaat en daar maken de grote merken zoals Nike, Adidas, Puma, etc. wel degelijk speciale goedkopere en kwalitatief mindere lijnen voor goedkope winkels als AktieSport, Scapino, Decathlon, Wehkamp, Makro, etc. Een leek ziet het niet direct maar er zit echt verschil in met de spullen die ze voor de dure serieuze sportwinkels maken.
Ik kocht jaren geleden bij C&A een hele dure shirt van Nike, na 1 week kapot. Ik geloof daar niet zo in.
Maar zijn er ook bronnen? Anekdotisch bewijs is niet heel sterk
Uit dat krantenartikel:
Verschillende media melden dat het bedrijf werkt aan de opening van dertig tot veertig winkels. Vrieze wil niet ingaan op aantallen, maar bevestigt dat er wordt gewerkt aan een nieuwe Blokker in onder meer Winterswijk en Nijmegen (Zwanenveld).
Over het algemeen wil Blokker filialen heropenen die in het centrum liggen, voorheen goed draaiden en qua huurprijzen acceptabel zijn. Op 31 december 2024 was de laatste dag dat Blokker open was. Er waren echter ook filialen die voor die datum werden gesloten.
Na maandenlange stilte zijn er op verschillende plaatsen in de etalage hoopgevende woorden te lezen: ‘Er bloeit wat moois’. Oftewel: Blokker komt terug.
Het is wel iets meer dan een gerucht en is ook onderzocht :Dennis1812 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:30:
We hebben het nu over aannames en gehoord dat en ideeën die iemand heeft.
Maar zijn er ook bronnen? Anekdotisch bewijs is niet heel sterk
https://presse.wdr.de/plo...enluege_outlet_store.html
Conclusie was dat de merkartikelen in outlet stores duidelijk een andere kwaliteit hadden dan de "normaal geprijsde" merkartikelen. Dit onderzoek is overgenomen door andere journalistieke nieuws organisaties, ook in NL en door consumentenorganisaties.
Maar waar is dan de onderbouwing dat de batterijen slechter zijn. Of de antikal of het A merk WC papier?
Het is in ieder geval meer dan "je denkt toch niet dat..." Het is altijd zo geweest dat high end merken ook een goedkopere variant van hun producten maken bestemd voor andere verkoopkanalen. Met de komst van prijsstunters is er een dermate groot marktaandeel ontstaan aan de onderkant van de markt om ook speciaal daarvoor te gaan produceren. Bij kleding is dat vrij goed aangetoond, maar ook sommige electronica. Fabrikanten hebben heel goed door dat er een enorme doelgroep is die primair kijkt naar prijs en dan oogkleppen opzet als het om kwaliteit gaat..Dennis1812 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:07:
Ik lees hier Duitse voorbeelden over wat kledingmerken.
Maar waar is dan de onderbouwing dat de batterijen slechter zijn. Of de antikal of het A merk WC papier?
Ik heb nergens iets geroepen over batterijen maar er is voldoende reden voor consumenten om kritisch te blijven. Over het algemeen kun je zeggen dat er een goede reden is dat de prijs bij prijsstunters zo laag is, en dat is vaak niet omdat het om restpartijen zou gaan.
Dank. Wel mooi voor mensen aan de westzijde van het kanaal. Voor mij is Zwanenveld zo ongeveer net zo ver fietsen als Groesbeek.
Ik reken C&A niet tot de dure serieuze sportwinkel. Ik zou eerder denken dat dit het argument van Fiber juist bevestigt.Arjantje72 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:22:
[...]
Weet je dat zeker?
Ik kocht jaren geleden bij C&A een hele dure shirt van Nike, na 1 week kapot. Ik geloof daar niet zo in.
Was meer dan 100 guldenSjah schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:15:
Hij heeft het wel over een heel dure shirt, misschien interessant om te weten of hij meer dan 70 euro heeft betaald. Dan lijkt het me wel een echte.
Misschien waren die batterijen bijna aan de THT, dan zijn ze ook goedkoper.Dennis1812 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:07:
[ Voor 40% gewijzigd door Arjantje72 op 08-06-2025 00:57 ]
Of ze hebben 100.000 pakjes ingekocht ipv 10.000. Dan zijn ze ook goedkoper.Arjantje72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:54:
[...]
Was meer dan 100 gulden
[...]
Misschien waren die batterijen bijna aan de THT, dan zijn ze ook goedkoper.
Action heeft het simpelweg van schaalgrootte.
Een mediamarkt komt weliswaar in de buurt van die schaal (nog steeds kleiner). Maar die moeten de marges hebben op die batterijen. Een smartphone verdien je je geld niet mee. Juist die accesoires wel.
We zijn het eens met elkaar, alhoewel ze ook echt troep hebben wat snel kapot gaat maar daar is de prijs dan ook naar.Dennis1812 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 01:19:
[...]
Of ze hebben 100.000 pakjes ingekocht ipv 10.000. Dan zijn ze ook goedkoper.
Action heeft het simpelweg van schaalgrootte.
Een mediamarkt komt weliswaar in de buurt van die schaal (nog steeds kleiner). Maar die moeten de marges hebben op die batterijen. Een smartphone verdien je je geld niet mee. Juist die accesoires wel.
En dat heeft een mediamarkt ook.Arjantje72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 01:48:
[...]
We zijn het eens met elkaar, alhoewel ze ook echt troep hebben wat snel kapot gaat maar daar is de prijs dan ook naar.
Zoals ik linkte is ook 2/3 van het assortiment onder de 2 euro.
Maar zeker geen 2/3 is troep.
Mensen hebben enorme vooroordelen vaak over de action. Terwijl ze er nooit binnen komen want daar wil ik niet gezien worden!
En dan wel op Shein en Temu kopen
Voor veel dingen is het lekker makkelijk en goed, helemaal mee eens.Dat kan je wel zien, is altijd drukDennis1812 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 02:05:
[...]
En dat heeft een mediamarkt ook.
Zoals ik linkte is ook 2/3 van het assortiment onder de 2 euro.
Maar zeker geen 2/3 is troep.
Mensen hebben enorme vooroordelen vaak over de action. Terwijl ze er nooit binnen komen want daar wil ik niet gezien worden!
Wat is Shein en Temu
Over vooroordelen gesproken. .Dennis1812 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 02:05:
[...]
Chinese webwinkels die nog erger zijn dan Alie...Arjantje72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 03:02:
[...]
Voor veel dingen is het lekker makkelijk en goed, helemaal mee eens.Dat kan je wel zien, is altijd druk![]()
Wat is Shein en Temu

Er is veel zooi te koop, hier in Nederland, alsmede via Chinese webtoko's.
Maar ze verkopen wel degelijk ook gewoon oké materiaal.
recentelijk:
- oplaadkabel voor een smartwatch (4€ versus >15€ hier in NL)
- PTS201 USB soldeerbout + tips (de helft van wat ze er hier in NL voor vragen)
- smartwatch siliconenbandje (1/3 van de NL prijs)
- skin protector voor een Nikon DSLR (halve prijs t.o.v. NL)
- diverse Arduino meetsensoren (halve prijs t.o.v. NL)
- diverse elektronica componenten (voor een fractie v.d. NL prijzen)
- etc.
Vaak worden in Nederlandse webshops zelfs dezelfde productfoto's gebruikt.

Dus idd, veelal vooroordelen!

Het is uiteraard wel afhankelijk van welk soort product het betreft...
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2025 13:11 ]
Het is een bekend en bewezen principe. We kennen de klachten over Nutella, we kennen de Duracell die een afwijkende reeks bij de Action had, Leifheit heeft het zelf toegegeven over perforators toen mijn pa belde met vragen.Dennis1812 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:07:
Dat wil niet zeggen dat wat nu bij de Action is allemaal minderwaardig is maar de stelling dat alle partijen van een merk of zelfs fabriek dezelfde kwaliteit zijn is gewoonweg je kop in het zand steken. Zo werkt het echt niet in de productie. De koper bepaalt veel en hier groter de koper hoe meer macht. Zie ook de invloed die supermarkten hebben op de fabrikanten en producenten.
Je zegt ook zelf dat de Action heel sterk is in marketing, wees je er dan ook van bewust dat het ook ingezet wordt om de beeldvorming over kwaliteit te beïnvloeden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.nhnieuws.nl/n...and-wat-is-er-aan-de-hand
Ook daar lijkt het dus steeds lastiger de structurele klant te behouden.
[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 11-06-2025 07:37 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet lullig bedoeld voor die kleine zelfstandige, maar 50k omzet per week gaat natuurlijk nergens over...Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:37:
Maar wat ligt hier nu precies aan ten grondslag? Volgens supermarktdeskundige Peter ter Hark is het simpel: steeds minder mensen doen hun boodschappen bij kleine supermarkten. "Ons winkelgedrag is de laatste jaren erg veranderd", legt hij uit. "Klanten laten hun boodschappen steeds vaker thuisbezorgen. En wie toch zelf gaat winkelen, pakt de auto naar een groter filiaal, want daar is simpelweg meer keuze."
Kleine supers blijven daardoor vooral over voor de 'vergeten boodschappen.' "Maar van alleen een pak melk of een pondje suiker kunnen ze niet draaien", zegt Ter Hark. "Dit soort winkels komen uit op een omzet van zo'n 50.000 euro per week. Terwijl supermarkten tegenwoordig richting de twee ton moeten maken om rendabel te zijn."
Fabrikanten zouden wel gek zijn om significant slechtere producten in dezelfde verpakking te verkopen, eenmaal gekocht ziet niemand het verschil met een 'dure' zak en is reputatieschade dodelijk.Gonadan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:26:
Je zegt ook zelf dat de Action heel sterk is in marketing, wees je er dan ook van bewust dat het ook ingezet wordt om de beeldvorming over kwaliteit te beïnvloeden.
Vaak genoeg merkproducten bij de Action gehaald, gewoon zelfde inhoud maar soms met een buitenlands label.
Daar maken ze zich allemaal 'schuldig' aan.Gonadan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:26:
[...]
Je zegt ook zelf dat de [willekeurige verkopende commerciële toko] heel sterk is in marketing, wees je er dan ook van bewust dat het ook ingezet wordt om de beeldvorming over kwaliteit te beïnvloeden.
Prietpraat en gebakken lucht; dat verkoopt!

Prijs is soms een indicator van kwaliteit, maar lang niet altijd.
En reputatieschade op basis van kwaliteit lijkt me heel sterk wanneer de doelgroep alleen naar prijs kijkt. Het is een veel toegepaste methode om kosten te drukken voor doelgroepen met lagere koopkracht. Dat gebeurt al heel lang per land/regio maar dus ook gewoon met partijen voor winkels die zo'n doelgroep bedienen. (het gebeurt overigens ook qua recept om het op de lokale smaak aan te passen, maar dat is niet per se een kwaltiteitspunt)hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:43:
Fabrikanten zouden wel gek zijn om significant slechtere producten in dezelfde verpakking te verkopen, eenmaal gekocht ziet niemand het verschil met een 'dure' zak en is reputatieschade dodelijk.
Vaak genoeg merkproducten bij de Action gehaald, gewoon zelfde inhoud maar soms met een buitenlands label.
Als jij het niet wilt geloven dan zal ik je niet verder proberen te overtuigen, maar dat het gebeurt is een feit. En daarmee is de stelling dat de producten niet van mindere kwaliteit kúnnen zijn gewoonweg niet waar.
Mijn persoonlijke vergelijkingen kwamen er op uit dat het soms wel identiek maar vaak toch ook weer minder is. Je kunt er dus niet van op aan wat mij betreft, maar dat is slechts mijn ervaring.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is toch het hele punt wat gemaakt wordt? Dat door gebrek aan structurele klanten de omzet achter blijft en dergelijke winkels meestal niet kunnen leven van alleen maar gemakskopers en mensen die wat vergeten zijn.hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:40:
Niet lullig bedoeld voor die kleine zelfstandige, maar 50k omzet per week gaat natuurlijk nergens over...
[...]
Overigens hebben ze dan nog mazzel dat in dergelijke regionen vaak (nog?) geen flitsbezorgers voor boodschappen actief zijn, anders zouden ze ook nog die klanten gaan missen die last minute wat bier of snack nodig hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In Westzaan zijn ongeveer 2100 huishoudens, Als ieder huishouden daar 100eur in de week uit zou geven aan boodschappen hadden ze het kunnen redden volgens het artikel.Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Dat is toch het hele punt wat gemaakt wordt? Dat door gebrek aan structurele klanten de omzet achter blijft en dergelijke winkels meestal niet kunnen leven van alleen maar gemakskopers en mensen die wat vergeten zijn.
Overigens hebben ze dan nog mazzel dat in dergelijke regionen vaak (nog?) geen flitsbezorgers voor boodschappen actief zijn, anders zouden ze ook nog die klanten gaan missen die last minute wat bier of snack nodig hebben.
Maar je kan als ondernemer toch niet verwachten dat je 2ton omzet gaat halen op 2100 huishoudens, zeker met nog een echte slager in het dorp, een grotere stad als Zaandam dichtbij, een Lidl in Wormerveer en een Aldi in Assendelft,
Ik denk dat je blij moet zijn met je 50K, Lullig voor die 500 huishoudens die wel hun dagelijkse boodschappen daar halen, maar de andere 1600 ging toch al grotendeels naar de concurrent
Er is een verschil tussen 'significant slechter' en de B-stock van een productierun.hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:43:
[...]
Fabrikanten zouden wel gek zijn om significant slechtere producten in dezelfde verpakking te verkopen, eenmaal gekocht ziet niemand het verschil met een 'dure' zak en is reputatieschade dodelijk.
Is er nog iemand met daadwerkelijk bewijzen of artikelen waaruit blijkt dat de A merken van de action eigenlijk B merken zijn/slechte A merken zijn?
Normaliter doen we het op tweakers niet voor een gerucht. Maar willen we alles onderbouwen?
Anderzijds doet bijvoorbeeld de slager in mijn geboortedorp het prima. Mensen komen van heinde en verre om een goed stuk vlees te halen.Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:37:
Vanochtend in het regionieuws:
De gemiddelde buurtsuper moet ik ook niks van hebben, je betaalt al snel een euro per product meer en vanwege de lage turnover (en slecht management) is de kans groot dat je dik betaalt voor iets wat overdatum blijkt. Zo'n kruidenierswinkel waar alleen maar houdbaar spul staat, een paar pakken melk en een wat broden van gisteren is wel erg jaren 90. Er zijn wel kleine supers die het goed doen, met een groot assortiment lokale kazen zuivel en bakkerijproducten, of deels gericht op lokale toeristen met dingen als vers ijs.
Zullen we dat dan ook twee kanten op doen? De marketing van Action blind geloven is geen onderbouwing.Dennis1812 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
Ik lees eigenlijk alleen maar geruchten. Action zelf geeft iets anders aan.
Is er nog iemand met daadwerkelijk bewijzen of artikelen waaruit blijkt dat de A merken van de action eigenlijk B merken zijn/slechte A merken zijn?
Normaliter doen we het op tweakers niet voor een gerucht. Maar willen we alles onderbouwen?
Graag dan ook goed lezen wat ik schrijf. Ik zeg niet dat producten bij de Action standaard minder zijn. Ik zeg alleen dat het argument dat het niet minder kán zijn omdat van het zelfde merk of fabriek is geen stand houdt.
Je lijkt te willen lezen dat iedereen vindt dat alles bij de Action slecht is, maar dat wordt niet gezegd. Jij doet echter alsof er geen verschil kán zijn, en dat kan jíj helemaal niet onderbouwen.
Er zijn simpelweg veel te veel voorbeelden geweest en fabrikanten hebben het ook toegegeven (en die zijn ook vaak genoeg genoemd in het topic). Dus blijven doordrammen dat je daar meer onderbouwing van wilt zien kan ik niet anders uitleggen dan je kop in het zand steken.
En zoals gezegd, ik ga je niet overtuigen als je dat niet wilt. De discussie over eventuele kwaliteit bij de Action is al redelijk off-topic, dus ik laat het hierbij qua inhoudelijke discussie. Maar ga niet denken dat alles en iedereen onderbouwing mist behalve jij, want dan zit je er grondig naast.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Blijkbaar is dat in het verleden dus wel zo geweest, anders hadden die winkels daar nooit gezeten. Zo gek is die verwachting dus ook weer niet.Mielemuis schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:16:
In Westzaan zijn ongeveer 2100 huishoudens, Als ieder huishouden daar 100eur in de week uit zou geven aan boodschappen hadden ze het kunnen redden volgens het artikel.
Maar je kan als ondernemer toch niet verwachten dat je 2ton omzet gaat halen op 2100 huishoudens, zeker met nog een echte slager in het dorp, een grotere stad als Zaandam dichtbij, een Lidl in Wormerveer en een Aldi in Assendelft,
Ik denk dat je blij moet zijn met je 50K, Lullig voor die 500 huishoudens die wel hun dagelijkse boodschappen daar halen, maar de andere 1600 ging toch al grotendeels naar de concurrent
Verder lees ik er niet echt een oordeel in maar meer een constatering. De manier van boodschappen doen verandert en dat maakt ook dat bepaalde winkels simpelweg minder goed passen in het straatbeeld.
Ouderen van dagen kijken vaak wat minder naar prijs en meer naar gemak, dus die zie je nog veel bij lokalere winkels en vinden het rijden naar die XL verderop te ver en te druk. Voor die groep gaat er dan wellicht nog wat missen, maar die zijn op zichzelf niet genoeg om winkels levensvatbaar te houden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En dat zijn precies de dingen die je niet makkelijk kunt vergelijken met producten uit de supermarkten. Een pot pindakaas die bij de jumbo een dorp verderop voor een euro minder te krijgen is dan bij de buurtsuper in schubbekutteveen is snel verdiend. Die slager die een goed stuk kwaliteitsvlees weet aan te bieden is niet in elk dorp te vinden.... En zo heeft hij zijn bestaansrecht.HallonRubus schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:06:
[...]
Anderzijds doet bijvoorbeeld de slager in mijn geboortedorp het prima. Mensen komen van heinde en verre om een goed stuk vlees te halen.
De gemiddelde buurtsuper moet ik ook niks van hebben, je betaalt al snel een euro per product meer en vanwege de lage turnover (en slecht management) is de kans groot dat je dik betaalt voor iets wat overdatum blijkt. Zo'n kruidenierswinkel waar alleen maar houdbaar spul staat, een paar pakken melk en een wat broden van gisteren is wel erg jaren 90. Er zijn wel kleine supers die het goed doen, met een groot assortiment lokale kazen zuivel en bakkerijproducten, of deels gericht op lokale toeristen met dingen als vers ijs.
Slagers zijn ook steeds meer verschoven naar een combinatie met maaltijden en delicatessen. En daar willen mensen inderdaad vaak wel even voor omrijden. Dat is ook een stukje beleving.HallonRubus schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:06:
Anderzijds doet bijvoorbeeld de slager in mijn geboortedorp het prima. Mensen komen van heinde en verre om een goed stuk vlees te halen.
Mensen hebben ook minder tijd tegenwoordig en halen boodschappen vaker in één keer in bulk. Als je zo'n beetje elke dag boodschappen gaat doen dan heeft een buurtsuper wel voordeel, maar als je twee keer per week gaat dan haal je de bulk op een grotere en voordeligere locatie. Met die paar losse versproducten die je dan nog tussendoor moet halen houd je die lokale super niet op de been.De gemiddelde buurtsuper moet ik ook niks van hebben, je betaalt al snel een euro per product meer en vanwege de lage turnover (en slecht management) is de kans groot dat je dik betaalt voor iets wat overdatum blijkt. Zo'n kruidenierswinkel waar alleen maar houdbaar spul staat, een paar pakken melk en een wat broden van gisteren is wel erg jaren 90. Er zijn wel kleine supers die het goed doen, met een groot assortiment lokale kazen zuivel en bakkerijproducten, of deels gericht op lokale toeristen met dingen als vers ijs.
Ik denk dat daar ook wel een verschil in zit. De Jumbo op loopafstand kom ik echt alleen als ik iets mis wat ik nú nodig heb en waarvan ik weet dat hun kwaliteit nog acceptabel is.
Maar het meeste wordt voor mij thuisbezorgd of haal ik gericht bij de bakker/slager/groenteboer/markt.
Nu heeft die Jumbo genoeg aanwas van mensen die daar hele karren vol halen dus die redt het wel, maar van mij zal hij niet rijk worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En vergeet niet dat aan de andere kant van Westzaan ook nog een supermarkt zit.Mielemuis schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:16:
[...]
In Westzaan zijn ongeveer 2100 huishoudens, Als ieder huishouden daar 100eur in de week uit zou geven aan boodschappen hadden ze het kunnen redden volgens het artikel.
En is Assendelft zitten 6 supermarkten, ook best veel en die komen ook niet aan de 2 ton omzet lijkt me.
Daar zou ik niet te zeker van zijn.... Het marktaandeel (en omzet navenant) van jumbo loopt terug. Vrees dat de hoogtijdagen van het concern al even achter ons liggen. CEO (ton van veen) heeft inmiddels ook al de benen genomen.Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat daar ook wel een verschil in zit. De Jumbo op loopafstand kom ik echt alleen als ik iets mis wat ik nú nodig heb en waarvan ik weet dat hun kwaliteit nog acceptabel is.
Maar het meeste wordt voor mij thuisbezorgd of haal ik gericht bij de bakker/slager/groenteboer/markt.
Nu heeft die Jumbo genoeg aanwas van mensen die daar hele karren vol halen dus die redt het wel, maar van mij zal hij niet rijk worden.
Ja dat is mij bekend, maar bij dit specifieke filiaal heb ik die indruk nog niet echt. Op de drukke momenten blijft het vechten om een parkeerplek bijvoorbeeld.stylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:46:
[...]
Daar zou ik niet te zeker van zijn.... Het marktaandeel (en omzet navenant) van jumbo loopt terug. Vrees dat de hoogtijdagen van het concern al even achter ons liggen. CEO (ton van veen) heeft inmiddels ook al de benen genomen.
Wat me wel opvalt is hele vreemde keuzes die mij persoonlijk juist wegjagen, maar ik ben wel erg benieuwd hoe die financieel uitpakken.
Zo zijn bepaalde heel bekende producten er gewoon uit gemieterd en vervangen door iets van Jumbo zelf of gewoon geen alternatief. Bijvoorbeeld Bugles, (heel veel van Lays) Duyvis nootjes en bepaalde andere merken hebben ze gewoon niet meer.
Zal vast een principedingetje zijn maar in bepaalde gevallen is een bepaald merkproduct toch echt met afstand de beste. Zou de drijfveer daar de verkoopcijfers van die producten zijn, of juist meer iets aan de inkoopkant waar de franchiser er niet uit komt met de leverancier o.i.d.?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Juist de a-merken hebben het zwaar in supermarkt-land. Maar goed, met alle prijsverhogingen en krimpflatie die daar de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is het ook niet gek dat de consument op zoek gaat naar goedkopere alternatieven.Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:53:
[...]
Ja dat is mij bekend, maar bij dit specifieke filiaal heb ik die indruk nog niet echt. Op de drukke momenten blijft het vechten om een parkeerplek bijvoorbeeld.
Wat me wel opvalt is hele vreemde keuzes die mij persoonlijk juist wegjagen, maar ik ben wel erg benieuwd hoe die financieel uitpakken.
Zo zijn bepaalde heel bekende producten er gewoon uit gemieterd en vervangen door iets van Jumbo zelf of gewoon geen alternatief. Bijvoorbeeld Bugles, (heel veel van Lays) Duyvis nootjes en bepaalde andere merken hebben ze gewoon niet meer.
Zal vast een principedingetje zijn maar in bepaalde gevallen is een bepaald merkproduct toch echt met afstand de beste. Zou de drijfveer daar de verkoopcijfers van die producten zijn, of juist meer iets aan de inkoopkant waar de franchiser er niet uit komt met de leverancier o.i.d.?
https://nos.nl/artikel/25...-krijgt-historische-knauw
En wat doen de a-merken om het omzetverlies te compenseren? Juist, nog verder die prijs omhoog
https://retailtrends.nl/n...in-prijs-dan-budgetmerken
Ik heb dezelfde ervaring hoor. De geruchten over de Action kwaliteit is vaak meer het soort praat dat je tijdens verjaardagen hoort omdat blijkbaar niemand wil toegeven dat ze bij de Action shoppen. De A-merken zijn vaak vooral partijgoederen die ze voor een goedkope prijs in hebben kunnen kopen en inderdaad, het is misschien geleverd met de verkeerde taal op de verpakking. Sticker er overheen met Nederlandse tekst en het mag gewoon weer verkocht worden, maar de fabrikant heeft het wel met flinke korting verkocht.Dennis1812 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
Ik lees eigenlijk alleen maar geruchten. Action zelf geeft iets anders aan.
En ja, dat er bij sommige outletstores een aparte lijn te koop is die niet in de reguliere winkels te vinden is, is bekend, maar dat geldt niet voor alle merken (in het artikel hierboven wordt bijvoorbeeld Hugo Boss genoemd als merk dat het wel doet). Ik kom regelmatig in het lokale outletcenter en er hangt en ligt genoeg dat ook gewoon direct bij de merken beschikbaar is hoor.
Deze discussie toont overigens wel aan hoe ondoorzichtig de hele retailbranche opereert. Maar ik denk dat als ze volledige transparantie zouden bieden, hun hele verdienmodel zou instorten. En onderschat het fenomeen marketing niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dat vind ik persoonlijk het meest trieste van dit soort branches.Metalfreak schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Deze discussie toont overigens wel aan hoe ondoorzichtig de hele retailbranche opereert. Maar ik denk dat als ze volledige transparantie zouden bieden, hun hele verdienmodel zou instorten.
Op talloze fysieke en psychologische manieren verhullen van wat men nou eigenlijk aanbiedt/verkoopt.
En dat dus ook. Daar nog eens bovenop.En onderschat het fenomeen marketing niet.
Dan kan je meteen naar de A-merken wijzen, maar waar ligt de oorzaak van dit verhaal daadwerkelijk? Ik ben oprecht benieuwd want ik zie wel meer mechanismen die hier invloed op hebben.stylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:58:
Juist de a-merken hebben het zwaar in supermarkt-land. Maar goed, met alle prijsverhogingen en krimpflatie die daar de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is het ook niet gek dat de consument op zoek gaat naar goedkopere alternatieven.
https://nos.nl/artikel/25...-krijgt-historische-knauw
En wat doen de a-merken om het omzetverlies te compenseren? Juist, nog verder die prijs omhoog
https://retailtrends.nl/n...in-prijs-dan-budgetmerken
A-merken bepalen niet zelf hun prijs, dat is in overleg met de supermarkt en je hebt al vaak genoeg gezien dat de supers daar veel macht in hebben. Komen ze er niet uit dan is een schap gewoon leeg.
Krimpflatie is wel echt iets van de merken zelf, dat maakt ze ook niet populairder.
Daarnaast zie je een AH bijvoorbeeld structureel hun eigen merken pushen ten faveure van de A-merken, dat zal de cijfers ook zeker niet in het voordeel van de A-merken doen bewegen.
Ook worden bepaalde merken gewoon vervangen door een ander door de supermarkten. Ik vraag me dan af wat de achterliggende reden daarvan is.
Werd de inkoop te hoog? Is er gewoon een mooie combideal van één of andere leverancier? De vraag zal niet te weinig geweest zijn, want dan vervang je het niet door iets identieks. Of begon de vraag op het randje te zitten en ga je op zoek naar meer marge?
Maar er zullen ook zeker merken zijn waarbij de houding van 'ze kopen ons toch wel' wat backfired op een gegeven moment. Ik zou het wel interessant vinden als hier wat diepgaander onderzoek naar was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In principe hebben de a-merken een soort mini monopolie op de nederlandse markt. Vandaar dat wij ook de absolute hoofdprijs betalen voor onze boodschappen.... Ik ben er ook oprecht van overtuigd dat niet de supermarkten maar de fabrikanten grotendeels hieraan schuldig zijn. Nu was dit politiek den haag ook al opgevallen, en een ruime maand terug hadden ze wat kopstukken uit de branche uitgenodigd om uitleg te geven. Het gevolg was een groot rookgordijn van mensen die elkaar beschuldigden en vooral hun eigen straatje schoonveegden.... Kortom, aan die dure boodschappen zitten we nog wel even vastGonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Dan kan je meteen naar de A-merken wijzen, maar waar ligt de oorzaak van dit verhaal daadwerkelijk? Ik ben oprecht benieuwd want ik zie wel meer mechanismen die hier invloed op hebben.
A-merken bepalen niet zelf hun prijs, dat is in overleg met de supermarkt en je hebt al vaak genoeg gezien dat de supers daar veel macht in hebben. Komen ze er niet uit dan is een schap gewoon leeg.
Krimpflatie is wel echt iets van de merken zelf, dat maakt ze ook niet populairder.
Daarnaast zie je een AH bijvoorbeeld structureel hun eigen merken pushen ten faveure van de A-merken, dat zal de cijfers ook zeker niet in het voordeel van de A-merken doen bewegen.
Ook worden bepaalde merken gewoon vervangen door een ander door de supermarkten. Ik vraag me dan af wat de achterliggende reden daarvan is.
Werd de inkoop te hoog? Is er gewoon een mooie combideal van één of andere leverancier? De vraag zal niet te weinig geweest zijn, want dan vervang je het niet door iets identieks. Of begon de vraag op het randje te zitten en ga je op zoek naar meer marge?
Maar er zullen ook zeker merken zijn waarbij de houding van 'ze kopen ons toch wel' wat backfired op een gegeven moment. Ik zou het wel interessant vinden als hier wat diepgaander onderzoek naar was.
https://nos.nl/artikel/25...de-prijs-van-boodschappen
Alle ketens waren open, maar juist bij die winkels zaten de gaten.
Moest uiteraard net wat hebben bij zo'n winkel dus maar een keten met soortgelijk aanbod gezocht.
Ja, die ketens hebben personeel, de zelfstandige/kleine franchiser staat zelf in de winkel. Vandaar dat ik al die 2e feestdagen ook gewoon echt blijf genieten van m'n vrije dag, en dat gun ik die zelfstandige ook.sambalbaj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:47:
Op tweede Pinksterdag liep ik hier in het centrum een beetje tegen het probleem van de zelfstandigen/ kleine franchisers aan.
Moest uiteraard net wat hebben bij zo'n winkel dus maar een keten met soortgelijk aanbod gezocht.
Dus omdat je zelf lekker vrij was met pinksteren en tijd had vind je dat mensen in winkels dan maar moeten werken?sambalbaj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:47:
Op tweede Pinksterdag liep ik hier in het centrum een beetje tegen het probleem van de zelfstandigen/ kleine franchisers aan.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En op zaterdag al om 17 uur.Marzman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
[...]
Dus omdat je zelf lekker vrij was met pinksteren en tijd had vind je dat mensen in winkels dan maar moeten werken?Ik vond het vroeger ook prima, toen dat niet was en supermarkten nog om 18uur dicht gingen. Dat lukt ook prima, dan houdt je daar namelijk gewoon rekening mee. Er zat toen niemand zonder boodschappen thuis.
Na doorklikken in het artikel over de mogelijke overname door een Poolse supermarkt:Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:37:
Vanochtend in het regionieuws:
"Nog geen dag na het nieuws over de komst van de Poolse supermarktketen Zapolski naar Westzaan, is duidelijk geworden dat de plannen toch niet doorgaan. In een kort persbericht laat de directie van Zapolski weten af te zien van de geplande vestiging aan de Kerkbuurt.
De supermarktketen bedankt ‘de gemeenschap voor het vertrouwen’ en verwijst geïnteresseerden naar andere Zapolski-vestigingen in de regio. Die zijn er niet, de keten zit alleen in Brabant. "

In jouw artikel staat toch letterlijk dat de inkoop gelijk is maar de verkoop blijkbaar bepaald wordt door de retailer? Waardoor het in NL vaak dus duur uit pakt, omdat we het toch wel betalen.stylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:45:
[...]
In principe hebben de a-merken een soort mini monopolie op de nederlandse markt. Vandaar dat wij ook de absolute hoofdprijs betalen voor onze boodschappen.... Ik ben er ook oprecht van overtuigd dat niet de supermarkten maar de fabrikanten grotendeels hieraan schuldig zijn. Nu was dit politiek den haag ook al opgevallen, en een ruime maand terug hadden ze wat kopstukken uit de branche uitgenodigd om uitleg te geven. Het gevolg was een groot rookgordijn van mensen die elkaar beschuldigden en vooral hun eigen straatje schoonveegden.... Kortom, aan die dure boodschappen zitten we nog wel even vast
https://nos.nl/artikel/25...de-prijs-van-boodschappen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Doordat de vrouw de hele dag de tijd had om naar de winkel te gaanstylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:24:
[...]
En op zaterdag al om 17 uur.Zondagen uiteraard dicht, enkele uitzonderingen voor de feestdagen daargelaten. Hoe hebben we het overleefd denk ik wel eens
Uit jouw link:stylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Ik mis hem even. Kun je quoten?
Een veelgehoord voorbeeld is het potje appelmoes van HAK. Dat is in België een stuk goedkoper dan in Nederland. HAK zelf zegt daarover dat zij die prijs niet bepalen. "De retailer koopt de appelmoes bij HAK in tegen dezelfde prijs en onder hetzelfde contract. Vervolgens worden de producten verdeeld onder de filialen in Nederland en België en bepaalt de retailer de prijs op het schap. HAK mag en kan hier vanuit wetgeving geen invloed op uitoefenen."
Maar dat zegt natuurlijk nog niets over hoeveel winstmarge de retailer op een product gooit.
Mwa een vroegere vriendin van me woonde boven een buurtwinkel/Turk, en zelfs al zat de Appie op 300 meter, we haalden bij die man wel gemakzuchtige biertjes en wijn en nootjes, wat dan nog als het 3 duppies duurder was per halve liter.HallonRubus schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:06:
[...]
De gemiddelde buurtsuper moet ik ook niks van hebben,
Nou nee , zat mensen die vrijgezel waren en ook genoeg vrouwen die werkten.Scheurbuik schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:20:
[...]
Doordat de vrouw de hele dag de tijd had om naar de winkel te gaan. De wereld draaide figuurlijk gezien een stukje trager.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Ja en gekkenhuis voor de mensen die tussen 17 en 18 na werk alles moesten doen. En je had toen ook mensen die overdag sliepen en snachts leefden, en wel ns met een dichte winkel te maken hadden. Weet niet hoe riant het in die tijd was met de avondwinkels in de grote steden.Marzman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
[...]nog om 18uur dicht gingen. Dat lukt ook prima, dan houdt je daar namelijk gewoon rekening mee. Er zat toen niemand zonder boodschappen thuis.
Haha... ja dat is precies wat ik bedoel. Nee het ligt niet aan de fabrikant, die wijst vrolijk naar de winkelier. En de winkelier doet het precies andersom...Pat911 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Uit jouw link:
Een veelgehoord voorbeeld is het potje appelmoes van HAK. Dat is in België een stuk goedkoper dan in Nederland. HAK zelf zegt daarover dat zij die prijs niet bepalen. "De retailer koopt de appelmoes bij HAK in tegen dezelfde prijs en onder hetzelfde contract. Vervolgens worden de producten verdeeld onder de filialen in Nederland en België en bepaalt de retailer de prijs op het schap. HAK mag en kan hier vanuit wetgeving geen invloed op uitoefenen."
Maar dat zegt natuurlijk nog niets over hoeveel winstmarge de retailer op een product gooit.
Je moet eens hier in het grensgebied naar de Jumbo gaan op de Zondag. In Duitsland is alles gewoon dicht op de Zondag. Dus 90% duitsers hierstylezzz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:24:
[...]
En op zaterdag al om 17 uur.Zondagen uiteraard dicht, enkele uitzonderingen voor de feestdagen daargelaten. Hoe hebben we het overleefd denk ik wel eens
Hetzelfde met het Outletcenter hier, met meer bezoekers per jaar dan de Efteling:DaYwaLkUr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Je moet eens hier in het grensgebied naar de Jumbo gaan op de Zondag. In Duitsland is alles gewoon dicht op de Zondag. Dus 90% duitsers hiervechten voor een plekje.
https://www.l1nieuws.nl/n...-designer-outlet-roermond
https://www.l1nieuws.nl/n...rondom-outlet-in-roermond
Dit alles op feestdagen waar in Duitsland alles potdicht is. Duitsers zoeken dan massaal toch de retail op. De behoefte is er dus wel degelijk. Het is dus ook niet zo dat de Duitsers dus massaal gezellig bij elkaar op de koffie gaan omdat de winkels dicht zijn aan die kant van de grens.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Precies wat @Sjah zegt: Gekkenhuis tussen 17:00 en 18:00 of tegelijkertijd met de rest van Nederland op zaterdag de inkopen doen voor de rest van de week. Leuk hoor.digifun schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Nou nee , zat mensen die vrijgezel waren en ook genoeg vrouwen die werkten.

Een beetje middelen is niet eens zo slecht. Winkels/supermarkten op feestdagen dicht valt best iets voor te zeggen en is ook nog door de maatschappij te organiseren, zou je zeggen. Het is alleen niet meer haalbaar om supermarkten om 18:00 te sluiten, onze maatschappij is daar niet op ingericht.
En in onze gemeente waren het juist enkele winkeliers die zich verzetten tegen het verbod om open te mogen op eerste kerstdag en 1 januari, de enige dagen in het jaar dat zo'n verbod geldig was. Er waren een paar Turkse supermarkten die graag open zouden willen gaan op die dagen, maar het niet mochten. Het is niet altijd de klant die dit wil...Gr4mpyC3t schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Precies wat @Sjah zegt: Gekkenhuis tussen 17:00 en 18:00 of tegelijkertijd met de rest van Nederland op zaterdag de inkopen doen voor de rest van de week. Leuk hoor.![]()
Een beetje middelen is niet eens zo slecht. Winkels/supermarkten op feestdagen dicht valt best iets voor te zeggen en is ook nog door de maatschappij te organiseren, zou je zeggen. Het is alleen niet meer haalbaar om supermarkten om 18:00 te sluiten, onze maatschappij is daar niet op ingericht.
Dat is toch niet echt nodig? Alles draait om wat ze einde van de streep overhouden. Dus als dat met merk a+b meer is dan met merk a+b+c dan is dat heel jammer voor merk c maar dan vliegt die eruit.Gonadan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:Ik zou het wel interessant vinden als hier wat diepgaander onderzoek naar was.
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels