De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 132 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:42:
[...]

Ja, en?

Dat is toch ook zo? Bij mij tenminste wel... O-)

Zo ook deze week weer. Mijn vrouw keek bij verschillende parfumeriewinkels (fysiek) naar een specifiek product. Bij twee zaken was het niet in huis (moet u maar online bestellen mevrouw)
En bij twee andere zaken was het flink aan de prijs. Ze was zo 'verstandig' om ook ff online te checken bij die toko met die grote 'A' (waar we toch een Prime abo hebben).
En binnen twee dagen gratis in huis, voor een tientje (!) per fles goedkoper.

Dus ja, iedere € kunnen wij maar één keer uitgeven. :Y

We kunnen wel hardnekkig vasthouden aan aloude patronen en gewoontes, maar de (retail)wereld is nu eenmaal veranderd. Dus waarom zou ik daar geen gebruik van maken?
Waarom heeft ze dan niet gewoon direct online besteld? Want het punt is dus, je wil de aloude patronen gebruiken, en dan online bestellen. Je beseft toch zelf ook dat dit alleen houdbaar is zolang genoeg mensen wel offline kopen? En dat de prijzen hoger moeten worden bij een winkel ter compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:51:
[...]

Waarom heeft ze dan niet gewoon direct online besteld?
Omdat ze voor iets heel anders in de omgeving was, waar ook fysieke winkels zijn.

Bedenkende dat flesje X op was, dacht ze, ik loop ff wat winkels binnen. Dus niet.

Zelfs in deze digitale wereld is het verstandig om b.v. op een non-e-bike, ff buiten te komen, in de frisse lucht. Om vervolgens het een met het ander te kunnen/willen combineren. Maar ook daar word je weer naar je digitale winkelwagen gedirigeerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor een tientje op een fles parfum had ik hem gewoon lekker meegenomen. Met de verzendkosten van tegenwoordig is dat netto drie euro verschil of zo? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:48:
Voor een tientje op een fles parfum had ik hem gewoon lekker meegenomen. Met de verzendkosten van tegenwoordig is dat netto drie euro verschil of zo? :D
Parfum is duur, grote kans dat het daardoor gratis verzending was? Meeste webwinkels hanteren vanaf bedrag x gratis verzending.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:17
Fettel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 01:55:
[...]

Dat zat er helaas al langer aan te komen.

De Louis Delhaize groep, niet te verwarren met Ahold Delhaize, heeft in de voorbije jaren al haar activiteiten in België, Frankrijk, Luxemburg en Roemenië verkocht. Het enige waarvoor het maar geen overnemer kon vinden waren de Cora hypermarkten. Van de 7 vestigingen is er slechts 1 winstgevend (Rocourt bij Luik).

Cora zijn hypermarkten naar Frans model. Grote oppervlakten met een food en non food aanbod. Het zijn best mooie winkels waarin er de voorbije jaren nog volop werd geïnvesteerd. Ik kwam er af en toe. Je zag de laatste maanden wel veel lege winkelrekken. Alsook een shift naar (goedkopere) buitenlandse producten.

Het is alweer een grote naam die verdwijnt uit het Belgische retaillandschap.
Zijn die Cora's dan wat vergelijkbaar met de Carrefour Hypermarkten zoals je die ook in België hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:31:
[...]

Parfum is duur, grote kans dat het daardoor gratis verzending was? Meeste webwinkels hanteren vanaf bedrag x gratis verzending.
Je bedoelt dat parfum (heel) duur wordt verkocht.

Niet hetzelfde als duur zijn ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:48:
Ten eerste was het geen parfum, ten tweede betaal ik geen verzendkosten (Amazon Prime abo). :)

En op een totaalbedrag van 30 à 40€ vind ik 10€ prijsverschil wel fors. :|

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 10-04-2025 08:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

B_FORCE schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:57:
[...]

Tegenwoordig staat de literprijs erbij. Dat is helemaal schrikken ;w :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 16:53
psychodude schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:44:
[...]

In de praktijk gaat het echter met fysiek onder de streep toch echt niet lekker.

Kunt het rooskleurig in willen schieten, de sector zelf en CBS poogt dit periodiek ook. Ik denk uiteindelijk ook niet dat de wereld er per se beter van wordt indien fysieke winkels volledig zouden verdwijnen.

Maar indien je gaat kijken naar de data, dan heeft fysiek natuurlijk toch echt betere tijden gekend.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/18/meer-winkels-in-2024

Meer winkels in 2024 kopt lekker, maar ongeveer 15% verlies t.o.v. 2010. Dat is niet niks. Dat is niet eens gecorrigeerd voor de verdere bevolkingsgroei. Ten opzichte van het aantal webwinkels, nota bene ook kleiner in aantal.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ocent-meer-om-in-februari

Detailhandel omzet bijna 2% meer. Klinkt positief. Maar minder volume. En fysiek met 1,6% beduidend minder dan online, 3,8%; waarbij puur webwinkels zelfs 6,9% meer omzet.

Ga je dan rekening houden met inflatie, kun je dus het best een webwinkel zijn.

Fysiek heeft gewoon vele nadelen t.o.v. online aan de kant van het bedrijf. Als consument mag het fijn zijn om te kunnen snuffelen in de winkel. Maar uiteindelijk heb je te maken met hogere lasten, fysiek beperkter aanbod en beperkte openingstijden. Terwijl daarentegen veel consumenten gewoonweg voor gemak kiezen.
De discussie wordt hier heel zwart-wit gevoerd: Het is óf fysiek óf online. Dat is een versimpeling die geen recht doet aan wat er werkelijk gebeurt. Een opmerking dat fysiek vele nadelen heeft tov online is net zo nuttig of nutteloos als het omgekeerde beweren.

Wie zijn oogkleppen afzet ziet dat het winkellandschap verandert en dat voor vele sectoren de combinatie van de voordelen van online en de voordelen van fysiek de way to go is. Dat heet omnichannel.

Nog een misverstand: online is niet per definitie goedkoper dan fysiek. Misschien zegt je gevoel dat maar online vergt andere investeringen dan fysiek en die kunnen behoorlijk in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 12:19
B_FORCE schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:57:
[...]

Niet hetzelfde als duur zijn ;)
Bij de DM in Duitsland zijn doorgaans de ''merkloze'' varianten van de populaire parfums te vinden. Betaal je slechts 10-20 euro voor wat normaal in de 50-90 euro range zit. En ja, ze ruiken net wat minder, ze blijven minder lang hangen maar een veel eerlijkere prijs voor een flesje met wat geurstof, water en alcohol. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
bszz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:26:
De discussie wordt hier heel zwart-wit gevoerd: Het is óf fysiek óf online. Dat is een versimpeling die geen recht doet aan wat er werkelijk gebeurt.
Toch heeft het internet veel meer invloed op ons koopgedrag dan ga denkt, zelfs als je verstokte liefhebber bent van fysieke winkels.

30-40 jaar geleden wilde je een 'nieuwe TV', liep bij de plaatselijke Radio Modern of lokale middenstander binnen die zeg 5 tot 10 modellen had staan. De verkoper gaf wat onverifieerbaar advies en uiteindelijk liep je met één van die modellen voor de aangeboden prijs naar buiten. Iedereen blij.

Voorraad aanhouden was redelijk makkelijk, zolang die winkelier een paar van elk model in het magazijn had staan kwam hij/zij de week wel door. Wie zich echt wilde verdiepen ging met z'n pa naar de Firato en kwam je (net als bij de auto-RAI) met een tas folders thuis, genieten was dat.

Nu heeft iedereen internet, 'verwacht' je dat die lokale middenstander alle merken in alle mogelijke varianten op voorraad heeft tegen een vergelijkbare prijs als CoolBlue of BOL met enorme centrale magazijnen, grote inkoopkracht en veel minder personeelskosten. Daar is voor de een BBC of lokale middenstander heel lastig tegenop te botsen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45
hoevenpe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:06:
[...]

Toch heeft het internet veel meer invloed op ons koopgedrag dan ga denkt, zelfs als je verstokte liefhebber bent van fysieke winkels.

30-40 jaar geleden wilde je een 'nieuwe TV', liep bij de plaatselijke Radio Modern of lokale middenstander binnen die zeg 5 tot 10 modellen had staan. De verkoper gaf wat onverifieerbaar advies en uiteindelijk liep je met één van die modellen voor de aangeboden prijs naar buiten. Iedereen blij.

Voorraad aanhouden was redelijk makkelijk, zolang die winkelier een paar van elk model in het magazijn had staan kwam hij/zij de week wel door. Wie zich echt wilde verdiepen ging met z'n pa naar de Firato en kwam je (net als bij de auto-RAI) met een tas folders thuis, genieten was dat.

Nu heeft iedereen internet, 'verwacht' je dat die lokale middenstander alle merken in alle mogelijke varianten op voorraad heeft tegen een vergelijkbare prijs als CoolBlue of BOL met enorme centrale magazijnen, grote inkoopkracht en veel minder personeelskosten. Daar is voor de een BBC of lokale middenstander heel lastig tegenop te botsen.
Toen ik laatst bij de mediamarkt kwam zag ik dat ze daar ook al de helft van het aantal TV's geschrapt hadden in de showroom. Nu gaat het ook al heel wat jaren minder daar, maar het verschil was nu wel erg groot. Overigens is niet elke klant gecharmeerd van een bizar groot keuzeaanbod.... Dat is juist de kans van de Expert en EP winkels. Geen 100 verschillende wasmachines waar je hoofdpijn van krijgt om te kiezen. Nee, misschien 10 stuks totaal.... Veel makkelijker, zeker in het geval van een oersaaie wasmachine heb je misschien geen zin of tijd om urenlang foldertjes en/of productvergelijkers door te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
hoevenpe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:06:
[...]

Heb je de rest van mijn post ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Robinho96 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:49:
[...]

Zijn die Cora's dan wat vergelijkbaar met de Carrefour Hypermarkten zoals je die ook in België hebt?
Ik haak even in. Ik kom zelf bij Cora Rocourt en Carrefour Turnhout dus kan ze vergelijken. Qua oppervlakte is Rocourt veel groter dus meer aanbod ook non-food. Vooral tijdschriften/boeken hebben ze echt veel. Vergelijkbaar met een grote Franse hypermarché. Ik ben zelf treinenliefhebber en de Franse treinenbladen hebben ze veel daar. Dat wordt dus straks alleen weer als ik in Frankrijk kom (op 1 ben ik al geabonneerd) Speelgoed ook veel en ook veel kleding/schoenen alhoewel Turnhout op dat laatste ook veel heeft. Maar rest non-food is de Cora echt aanzienlijk groter. Op Food is de Cora ook veel groter. Eigenlijk kan je de Cora in Rocourt m.i. echt wel vergelijken met de grote hypermarché's in Frankrijk. Carrefour is een slag kleiner (maar heeft toch meer dan genoeg).

Even wat ander winkelnieuws. Volgens Retailtrends gaan diverse Blokker-franchisers over naar de Marskramer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bszz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:17:
Heb je de rest van mijn post ook gelezen?
Omnichannel is precies waar CoolBlue en anderen sterk in zijn, daarnaast heb je een Expert en vergelijkbare winkels voor wie 'een TV' zoekt.

Fysieke winkels zullen nooit helemaal verdwijnen, ik verwacht wel dat het 'middensegment' het erg lastig gaat krijgen. Die doelgroep kan online meestal een betere deal krijgen, hecht minder aan imago, beleving en dure service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

martwoutnl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:24:
[...]

Even wat ander winkelnieuws. Volgens Retailtrends gaan diverse Blokker-franchisers over naar de Marskramer.
Aha, dus Otto Simon is aan het expanderen.
Wikipedia: Otto Simon

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:30
Robinho96 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:49:
[...]

Het concept is vergelijkbaar.

Cora heeft een uitgebreider aanbod op vlak van non-food artikelen. Het zet ook meer in op verse producten. De winkeloppervlakten zijn groter dan de meeste Carrefour Hypermarkten. Cora Rocourt is 17000 m², Cora Anderlecht is 15000 m². Op een uitzondering na (Brugge), zijn de Carrefour Hypermarkten tussen de 8000-12000 m². Qua prijs voor dagelijkse boodschappen is Cora merkbaar duurder dan Carrefour.

Yaha!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
bszz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:26:
[...]

De discussie wordt hier heel zwart-wit gevoerd: Het is óf fysiek óf online. Dat is een versimpeling die geen recht doet aan wat er werkelijk gebeurt. Een opmerking dat fysiek vele nadelen heeft tov online is net zo nuttig of nutteloos als het omgekeerde beweren.

Wie zijn oogkleppen afzet ziet dat het winkellandschap verandert en dat voor vele sectoren de combinatie van de voordelen van online en de voordelen van fysiek de way to go is. Dat heet omnichannel.

Nog een misverstand: online is niet per definitie goedkoper dan fysiek. Misschien zegt je gevoel dat maar online vergt andere investeringen dan fysiek en die kunnen behoorlijk in de papieren lopen.
Dat begrijp ik, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat de actuele data niet suggereert dat de fysieke locaties in deze het nu geweldig doen.

Het concept van beperkt fysiek + catalogus levering is verder overigens ook totaal niet nieuw. Worden zo nu en dan wat hippe nieuwe termen in de strijd gegooid, zoals omnichannel één van de laatste kreten. Maar dit stopt al jaren niet de afname in fysieke winkels.

We zijn tussen 2010 en 2024 gegroeid van 16.58 miljoen inwoners naar 18.05 miljoen inwoners. Een groei van circa 9%. Ondanks deze groei, is het aantal fysieke winkels in gelijke periode dus niet naar rato meegegroeid, sterker nog, dus gedaald met circa 15%.

En je ziet dit ook gewoon terug in het straatbeeld. Groei zit voornamelijk in horeca, retail stagneert of krimpt in.

Wat er daarnaast qua retail over is, wordt langzamerhand ook meer en meer ingevuld door experience stores met een zeer beperkt assortiment. Welk eigenlijk meer fungeert als advertisement dan iets anders.

Zal fysiek winkelen volledig komen te vervallen? Nee, dat niet. Maar het beeld zal blijven veranderen in deze. Dit effect zie je met name terug binnen kleinere dorpen. Waar ik opgegroeid ben bijvoorbeeld, er waren ooit meerdere kledingwinkels, een tweetal elektronica winkels, een kleine witgoed zaak, sigarenwinkel, schoenenwinkel, snoepwinkeltje, meerdere drogisterijen en nog wat meer. Ongeveer 80% is inmiddels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Fettel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:26:
[...]

Het concept is vergelijkbaar.

Cora heeft een uitgebreider aanbod op vlak van non-food artikelen. Het zet ook meer in op verse producten. De winkeloppervlakten zijn groter dan de meeste Carrefour Hypermarkten. Cora Rocourt is 17000 m²...
Ongelofelijk. Dat zijn bijna vier voetbalvelden. Als je echt alle paden en afdelingen door wil dan ben je minstens een dag bezig denk ik... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Van de week was ik een lokale boekenwinkel ingelopen en kocht daar een boekje en een bordspel. De winkelier bedankte me letterlijk voor het 'gunnen'. Kan een standaard uitspraak van hem zijn maar ik relateerde het toch even aan de online concurrentie. En ben dan blij dat zo'n winkel er nog is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:31:
Van de week was ik een lokale boekenwinkel ingelopen en kocht daar een boekje en een bordspel. De winkelier bedankte me letterlijk voor het 'gunnen'. Kan een standaard uitspraak van hem zijn maar ik relateerde het toch even aan de online concurrentie. En ben dan blij dat zo'n winkel er nog is.
Het geeft bij mij vooral een beetje een triest gevoel dat zo'n ondernemer blijkbaar voelt dat hij bij 'gunning' overleefd anno 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of het is een hipster jargon voor bedankt.

Niet alles heeft een diepere betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:45:
Het geeft bij mij vooral een beetje een triest gevoel dat zo'n ondernemer blijkbaar voelt dat hij bij 'gunning' overleefd anno 2025.
Bij veel kleine ondernemers heb ik het gevoel dat het een aflopende zaak is, de reden waarom ze nog bestaan de eigenaar is die 60+ uur per week voor effectief minder dan het minimumloon z'n 'kindje' overeind houdt.

Opvolging is een groot probleem, banken zijn sowieso niet scheutig met financiering als iemand het al wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:25:
[...]

Bij veel kleine ondernemers heb ik het gevoel dat het een aflopende zaak is, de reden waarom ze nog bestaan de eigenaar is die 60+ uur per week voor effectief minder dan het minimumloon z'n 'kindje' overeind houdt.

Opvolging is een groot probleem, banken zijn sowieso niet scheutig met financiering als iemand het al wil doen.
Ik denk als het bewustzijn er is dat je feitelijk op de gunning draait van een groep consumenten je ook wel ergens in je hoofd hebt zitten dat je aan de verkeerde kant van de lijn zit qua investeringen en opbrengsten.

Eigenlijk is het ook niet voor niks dat opvolging binnen de familie vaak een probleem is. Financiering buiten beschouwing gelaten ziet de opvolgende generatie het meestal wat realistischer. En indien er daadwerkelijk opvolging binnen de familie te vinden is, veranderd dat soms zoveel dat er weer teleurstelling ontstaat bij de oudere generatie.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Elke ondernemer overleeft bij 'gunning', zonder gunning geen klanten. Tenzij je dermate groot bent dat je een markt kunt creëren en consumenten kunt sturen.

Maar het voelde inderdaad wel wat triest. Ik had online minder hoeven te betalen, dus ik denk dat velen een spel dan niet meer daar zouden halen.
Overigens was dat meer mijn invulling, hij deed totaal niet zwaarmoedig of zo. Gewoon vrolijk en vriendelijke uiting van dankbaarheid, dat was het in feite.

@Dennis1812 gunning is een klassieker zakelijke term zelfs. Niet alles wat je niet vaak hoort is meteen 'hipster'. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Er zijn genoeg winkels die het goed doen maar die richten zich op de onderkant. Het midden segment is gewoon dood. Maar de Blokker bij mij in de stad is nu een fashion discounter en het gaat crescendo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:47
emeralda schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:38:

Maar de Blokker bij mij in de stad is nu een fashion discounter en het gaat crescendo.
Doel je op deze toevallig?

Binnenkort nieuw op de Middenbaan: Takko Fashion opent kledingwinkel in voormalig Blokker pand
Deze zomer opent Takko Fashion een winkel in het voormalige pand van de Blokker aan de Middenbaan 34 in het centrum van Barendrecht. De kledingwinkelketen heeft momenteel al zo’n 100 winkels in Nederland, in de regio oa in Rotterdam, Schiedam, Spijkenisse en Krimpen aan den IJssel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 11:47
Takko snap ik wel dat die lopen. Hier net over de grens in D liggen er een paar in die winkelcentra vooral gericht op grensshoppers. Altijd druk in die winkels. En qua uitstraling heeft het meer dan een Kik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 14:05
[...]

Mijn oma, koop nog altijd bij de lokale witgoedhandel/elektronica, ook al is het een paar honderd euro te duur. Maakt haar niets uit: "Die service die je krijgt en die meneer moet ook eten" Om een voorbeeld te noemen ze kocht een nieuwe wasdroger, want die oude uit 1980 was nu toch wel eens op. Die nieuwe had ze op internet voor dik €100,- goedkoper kunnen krijgen.

Haar nieuwe TV een dik samung model heeft ze eerst 2 weken mogen lenen van de winkel want: ze wist niet of ze hier wel goed op kon zien. Dus dat ding 2 weken daar in huis gestaan, na 2 weken belt die man hoe die bevalt en of er afgerekend kan worden, slimme verkoop taktiek is het wel :+ een goedkope modelletje van 55inch was ook voldoende geweest, maar ach.

Nu hoeft oma niet te kijken naar het geld en komt die beste man ook wel voor elk akkefietje aan huis, maar krijg soms wel het gevoel dat hij er misbruik van maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

targaryanwolf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:06:
[...]

Mijn oma, koop nog altijd bij de lokale witgoedhandel/elektronica, ook al is het een paar honderd euro te duur. Maakt haar niets uit: "Die service die je krijgt en die meneer moet ook eten" Om een voorbeeld te noemen ze kocht een nieuwe wasdroger, want die oude uit 1980 was nu toch wel eens op. Die nieuwe had ze op internet voor dik €100,- goedkoper kunnen krijgen.

Haar nieuwe TV een dik samung model heeft ze eerst 2 weken mogen lenen van de winkel want: ze wist niet of ze hier wel goed op kon zien. Dus dat ding 2 weken daar in huis gestaan, na 2 weken belt die man hoe die bevalt en of er afgerekend kan worden, slimme verkoop taktiek is het wel :+ een goedkope modelletje van 55inch was ook voldoende geweest, maar ach.

Nu hoeft oma niet te kijken naar het geld en komt die beste man ook wel voor elk akkefietje aan huis, maar krijg soms wel het gevoel dat hij er misbruik van maakt.
aangezien het geld geen beperkende factor is zie ik het probleem niet en begrijp ik het eigenlijk prima van je oma.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

En is het wellicht ook andersom? ;)

Jouw oma maakt 'gebruik' van die beste man voor ieder akkefietje.
Gewoonweg omdat ze dat niet zelf kan/wil en daar staat, in feite dus, een financiële vergoeding tegenover.
Prima toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ooit heb ik met mijn ouweheer een soortgelijke discussie gehad, is het geen 'misbruik maken van' wanneer men iets verkoopt daar waar een goedkopere of andere optie ook of zelfs beter had volstaan?

Zijn stelling: nee. Het gaat er om dat de verkoper iets aanbeveelt waar de klant blij mee is, wat aan alle eisen voldoet en in het budget past.
Niet iedereen zit te wachten om al een tweakertje minutieus alle details af te gaan zitten wegen om tot het zogenaamd perfecte aankoopscenario te komen. Als de klant een bepaald bedrag gewoon over heeft voor een TV en tevreden is met de prestaties en mogelijkheden dan is het een passend advies. Dan is het niet heel relevant of er een bepaalde optie op bepaalde onderdelen technisch beter zou zijn, of dat een goedkoper model in theorie ook had kunnen volstaan. Wanneer het advies past dan is het een passend advies, dus niets mis mee.
Het wordt wat anders als de klant aangeeft graag wat minder uit zou willen geven en zich afvraagt of zo'n model wel nodig is, en de verkoper daar dan geen ruimte voor zou bieden als die er wel is. Maar dat is zo te lezen niet het geval. Koper blij, verkoper blij, zo hoort het toch?

En als ik eerlijk ben kies ik er soms ook bewust voor om niet de tweaker uit te hangen. Zo heb ik van mijn OLED geen enkel idee of het paneel wel 'uniform genoeg' is. Ik heb dat gewoon nooit getest want als ik het bij normaal gebruik niet zie, waarom zou ik me er dan druk om maken? Als ik het ga testen en het blijkt toch niet aan de eisen die je in de topics hier ziet te voldoen dan blijft dat in je hoofd spoken. What has been seen...
Bij sommige aankopen ga ik er ook bewust zo in staan. Als iets gewoon voldoet dan niet verder verdiepen en gewoon tevreden mee zijn. Het is niet nodig om altijd weer door te analyseren of zoeken naar het perfecte product met de perfecte deal. Dat geeft zoveel rust soms. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:15
Het is denk ik vooral het wegnemen van de stress van het maken van de keuze. Wat als je verkeerd kiest, dan zit je ermee. Maar met deze oplossing heeft de koper het vertrouwen dat er dan door de verkoper een oplossing zal worden geboden.

En je hoeft zelf niets uit te zoeken, en dat is best een meerprijs waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Bij de lokale witgoedhandel werd ie waarschijnlijk op z'n plek gezet, aangesloten, uitleg erbij. Daarvoor moet je vaak bijbetalen als je bij een webshop bestelt. Ze tillen het net over je drempel. En dan moet oma misschien ook nog wachten tot er een (klein)kind langs komt om die bestelling ook daadwerkelijk te doen en die moeten dan ook weer komen om het te installeren.
Weet je ook wat die man had gedaan als het niet was bevallen? Waarschijnlijk kosteloos omruilen tot ze tevreden is.
Scheelt weer dat er een (klein)kind langs moet komen omdat er iets niet duidelijk is of niet werkt bij de tv of witgoedspullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
Pat911 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:54:
[...]

Bij de lokale witgoedhandel werd ie waarschijnlijk op z'n plek gezet, aangesloten, uitleg erbij. Daarvoor moet je vaak bijbetalen als je bij een webshop bestelt. Ze tillen het net over je drempel. En dan moet oma misschien ook nog wachten tot er een (klein)kind langs komt om die bestelling ook daadwerkelijk te doen en die moeten dan ook weer komen om het te installeren.

[...]

Weet je ook wat die man had gedaan als het niet was bevallen? Waarschijnlijk kosteloos omruilen tot ze tevreden is.

[...]

Scheelt weer dat er een (klein)kind langs moet komen omdat er iets niet duidelijk is of niet werkt bij de tv of witgoedspullen.
Bovenstaande argumenten kloppen allemaal, maar haar eigen kinderen en klein kinderen willen het graag voor haar doen allemaal maar ze roept altijd "Jullie hebben het allemaal al zo druk" ze wilt niemand tot last zijn.

Natuurlijk moeten we van het goede uit gaan van de medemens maar zo'n oud vrouwtje van ruim in de 80 is wel een gemakkelijk doelwit, maar goed Oma blij verkoper blij wij allemaal blij.

Moet wel zeggen dat ik vorig jaar ook een duur bed heb gekocht bij de lokale middenstander, juist zodat ik het even kon testen en bij eventuele problemen altijd contact kon opnemen met de winkel. Zo heb ik op de eerste avond, toen het bed eenmaal stond, al moeten bellen met de eigenaar van de winkel omdat de elektrische motor al in storing stond en het bed niet meer omlaag ging. Hij is toen nog diezelfde avond om 22:00 langsgekomen om het probleem op te lossen en heeft me ook laten zien hoe ik het voortaan zelf kon verhelpen. Toen hij vertrok rond riep hij nog "als er wat is bellen hé" zulke service krijg je bij die grote beddenboeren niet, mag je blij zijn als er over 3 weken iemand komt kijken.

Al met al besef ik mij nu dat er voor het stukje service, dat een lokale middenstander toevoegt zeker wat mag kosten, denk dat daar ook wel wat leuke ondernemerskansen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingewin
@targaryanwolf Om 22:00 bij een klant langs gaan om het bed te resetten als gratis service zou ik niet als een 'leuke ondernemerskans' zien!

Vanuit een ondernemers perspectief dan. Waarschijnlijk iemand met passie voor zijn winkel en geen PS5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Pingewin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:49:
@targaryanwolf Om 22:00 bij een klant langs gaan om het bed te resetten als gratis service zou ik niet als een 'leuke ondernemerskans' zien!

Vanuit een ondernemers perspectief dan. Waarschijnlijk iemand met passie voor zijn winkel en geen PS5 :)
Nee zo bedoelde ik het niet, maar om toegevoegde waarde te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
ehtweak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:42:
[...]

Ja, en?

Dat is toch ook zo? Bij mij tenminste wel... O-)

Zo ook deze week weer. Mijn vrouw keek bij verschillende parfumeriewinkels (fysiek) naar een specifiek product. Bij twee zaken was het niet in huis (moet u maar online bestellen mevrouw)
En bij twee andere zaken was het flink aan de prijs. Ze was zo 'verstandig' om ook ff online te checken bij die toko met die grote 'A' (waar we toch een Prime abo hebben).
En binnen twee dagen gratis in huis, voor een tientje (!) per fles goedkoper.

Dus ja, iedere € kunnen wij maar één keer uitgeven. :Y

We kunnen wel hardnekkig vasthouden aan aloude patronen en gewoontes, maar de (retail)wereld is nu eenmaal veranderd. Dus waarom zou ik daar geen gebruik van maken?
Houd er ook rekening mee dat bij Amazon en Bol etc. heel veel resellers zijn die het niet zo nauw nemen. Dan is je parfum nep en zijn je originele Apple oortjes Chinese namaak> Haast niet van echt te onderscheiden. Met geuren geurt het eerst precies zoals het origineel. Zodra je het even op hebt ruik je alleen nog maar de goedkope drager (zoals vroeger de goedkope namaak parfums op de markt)

En voor het specifieke parfum zit er tegenwoordig dan blijkbaar voor winkels te weinig omzet in, of er zit te weinig marge nog op om het lang op voorraad te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lijkt me sterk dat Amazon zelf (als verkoper) een fake product zou verkopen.
En het was niet eens een parfum (zoals ik al eerder aangaf). ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
hoevenpe schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:25:
[...]

Vaak ook geholpen doordat het vastgoed in eigen bezit is en daardoor de vaste lasten overzichtelijk zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Wally2002 op 23-04-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:57
ehtweak schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:48:
Lijkt me sterk dat Amazon zelf (als verkoper) een fake product zou verkopen.
En het was niet eens een parfum (zoals ik al eerder aangaf). ;)
Wat het bij Amazon wel lastig maakt is dat er ook producten zijn waar door de manier waarop het warehouse werkt vervalsingen en legitieme producten door elkaar raken. (kort samengevat: Amazon koopt in, gooit alles in dezelfde back (echt en knockoff) en orderpicker pakt uit die bak (ongeacht wie de verkoper op papier is). Dan kan je met alle goodwill (en tegen een gewone prijs) van een a-merk kopen en toch b-kwaliteit knock-offs krijgen. Hoe dat komt/werkt staat hier mooi omschreven bij een voorbeeld over knock-off SD-kaartjes.

Ik zeg NIET dat dit bij parfum ook zo werkt, maar wel goed om in het achterhoofd te houden dat het soms complex ligt. Want er zijn vast meer producten dan alleen die SD-kaartjes waar dit beschreven probleem bij speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:29

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik vind 100 euro ook nou weer niet zo schrikbarend. Zeker als ze de nieuwe komen installeren en de oude afvoeren.
Zeker in kleine dorpen (waar ik o.a. woon) doen dit soort zaken het ook gewoon prima. Ik zie het ook als een soort van 'investering'. De lokale witgoedzaak hier sponsort b.v. ook de lokale voetbalclub, iets wat ik de Mediamarkt of CoolBlue nog niet zie doen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:18:
[...]

Vaak ook geholpen doordat het vastgoed in eigen bezit is en daardoor de vaste lasten overzichtelijk zijn.
Een klein zinnetje in een hele grote discussie, maar eigenlijk oh zo belangrijk. Het hebben van een eigen pand (dan wel met een hypotheek) geeft zoveel meer controle over vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingewin
Als je als winkelier de eigenaar van je winkelpand bent en eigenlijk niet de huur die gebruikelijk is kan betalen dan kan je dat zien als een slimme kosten besparing.

Je kunt het ook ziet als een hele slechte investering van kapitaal dat nu eigenlijk geen rendement maakt. Waar de balans ligt zal je situatie voor situatie moeten inschatten, en het pand is naast een bedrijfsmiddel ook een investering (een potentiele pensioen pot) met leuke groeimogelijkheden.

Waarschijnlijk zou zo'n winkelier meer verdienen door de winkel op te doeken, het pand te verhuren en nog steeds de eigenaar zijn dus de lange termijn waardegroei te pakken. Maar er zullen uitzonderingen zijn en het wordt helemaal een ander verhaar met een winkel met woning erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Pingewin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:50:
Als je als winkelier de eigenaar van je winkelpand bent en eigenlijk niet de huur die gebruikelijk is kan betalen dan kan je dat zien als een slimme kosten besparing.

Je kunt het ook ziet als een hele slechte investering van kapitaal dat nu eigenlijk geen rendement maakt. Waar de balans ligt zal je situatie voor situatie moeten inschatten, en het pand is naast een bedrijfsmiddel ook een investering (een potentiele pensioen pot) met leuke groeimogelijkheden.

Waarschijnlijk zou zo'n winkelier meer verdienen door de winkel op te doeken, het pand te verhuren en nog steeds de eigenaar zijn dus de lange termijn waardegroei te pakken. Maar er zullen uitzonderingen zijn en het wordt helemaal een ander verhaar met een winkel met woning erboven.
Het komen tot eigen bezit wordt alleen niet makkelijker.

Hoewel de koopprijs voor winkelruimte altijd nog redelijk behapbaar blijft, vanuit consumenten perspectief per vierkante meter, vormt het toch nog altijd een flinke barrière.

Het NVM business rapport 2023 is hierin vollediger dan het 2024 rapport, derhalve:
https://www.nvm.nl/media/...nkelmarktrapport-2023.pdf

Maar zie bijvoorbeeld pagina 18, mediane koopprijs per vierkante meter 1901 euro, afgezet tegen mediane huur per vierkante meter 186 euro. Als nieuwe ondernemer over kunnen gaan tot koop, is daarmee dan ook niet eenvoudig. Je zult tenslotte toch al snel een bank dan wel investeerder moeten vinden die hierin met je mee gaat. Iets dat afgelopen jaren zeker niet makkelijker is geworden.

Zeker gelet op het feit dat de detailhandel het toch echt zo goed niet doet. Hoezeer sommigen in dit topic ook anders willen blijven doen beweren.

CBS data, NVM data, alles spreekt dit feitelijk namelijk gewoon tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLJVIOLlhCjrmW9KiAhWzk0cGrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sBe1O1JMozfxo5ESI156C5yM.png?f=user_large
Bron: https://www.nvm.nl/media/...ss-winkelrapport-2024.pdf

Je moet dus eigenlijk al snel een zeker startkapitaal kennen, wil je de markt kunnen betreden met koop. En zelfs dan blijft het natuurlijk de vraag of dit echt interessant is, want wil je naast winkeleigenaar ook de bijkomende verantwoordelijkheid voor het vastgoed hebben.

Huren heeft tenslotte niet alleen nadelen. Renovatie en verduurzamingskosten vallen zo bijvoorbeeld als huurder niet direct op jouw bord als grote som geld. Wet- en regelgeving welk significante investeringen kan doen vereisen, zijn slechts indirect voor jou via stijging in huurlasten.

Nota bene ook bij huur, zal het betreden van de markt nog altijd niet eenvoudig zijn. Huurlasten, inkleding van de winkel en assortiment, etc. kent nog altijd een redelijke investering.

Online is daarin voor de nieuwe generatie gewoonweg veel eenvoudiger. Het eigen assortiment kun je met vraag laten groeien. Er zijn bij de start geen ware zakelijke huur- of kooplasten. En bij gebleken succes en wens, is een stap naar fysieke markt te overwegen. Maar tot nu toe, gaat dit alles niet rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:37:
Zeker gelet op het feit dat de detailhandel het toch echt zo goed niet doet. Hoezeer sommigen in dit topic ook anders willen blijven doen beweren.
Deze pik er even uit want hij valt me al vaker op. Het lijkt je dwars te zitten dat niet iedereen het ermee eens is dat de fysiek ten onder gaat ten faveure van online. Vaak kom je dan ook met cijfers of websites om die stelling feitelijk te willen onderbouwen.
Puur uit interesse: zit er een bepaalde achtergrond achter waarom je dit zo sterk voelt, of is het puur een meningsverschil met 'sommigen' in dit topic. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:38:
[...]

Deze pik er even uit want hij valt me al vaker op. Het lijkt je dwars te zitten dat niet iedereen het ermee eens is dat de fysiek ten onder gaat ten faveure van online. Vaak kom je dan ook met cijfers of websites om die stelling feitelijk te willen onderbouwen.
Puur uit interesse: zit er een bepaalde achtergrond achter waarom je dit zo sterk voelt, of is het puur een meningsverschil met 'sommigen' in dit topic. :)
Zie het meer als bestrijden van desinformatie. De statistiek liegt niet. Het is dan ook niet zozeer een 'mening' dat het slecht gaat met de winkels in Nederland, het is gewoon realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:58:
Zie het meer als bestrijden van desinformatie. De statistiek liegt niet. Het is dan ook niet zozeer een 'mening' dat het slecht gaat met de winkels in Nederland, het is gewoon realiteit.
Wat was het ook alweer? Lies, damned lies and statistics?

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat er dalende trends zijn als het gaat om fysieke winkels, en in een wereld waarin alleen ongebreidelde groei als 'goed' gezien wordt zou je dat al snel als 'slecht' kunnen bestempelen.
Je kunt het echter ook zien als een speelveld wat aan het veranderen is waardoor verhoudingen verschuiven. Bepaalde winkels verdwijnen, sommigen krijgen juist kansen, nieuwe formules en combinaties ontwikkelen zich.
Dat houdt ontegenzeggelijk in dat in absolute aantallen en omzetniveaus de getallen niet op het niveau van de hoogtijdagen van fysieke winkels zal blijven, maar dat het alleen maar slecht gaat is weer iets heel anders.
De titel van het topic is in mijn opzicht dan toch echt niet meer dan een mening, hoeveel statistiek we er ook tegenaan gooien. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:07:
[...]

Wat was het ook alweer? Lies, damned lies and statistics?

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat er dalende trends zijn als het gaat om fysieke winkels, en in een wereld waarin alleen ongebreidelde groei als 'goed' gezien wordt zou je dat al snel als 'slecht' kunnen bestempelen.
Je kunt het echter ook zien als een speelveld wat aan het veranderen is waardoor verhoudingen verschuiven. Bepaalde winkels verdwijnen, sommigen krijgen juist kansen, nieuwe formules en combinaties ontwikkelen zich.
Dat houdt ontegenzeggelijk in dat in absolute aantallen en omzetniveaus de getallen niet op het niveau van de hoogtijdagen van fysieke winkels zal blijven, maar dat het alleen maar slecht gaat is weer iets heel anders.
De titel van het topic is in mijn opzicht dan toch echt niet meer dan een mening, hoeveel statistiek we er ook tegenaan gooien. :)
De titel van het topic komt dan ook niet uit mijn hand.

Dat het speelveld en verhoudingen veranderen, ja, dat is duidelijk. Maar de trend hierin blijft neerwaarts. Zal het aanbod aan fysieke winkels volledig verdwijnen? Nee. Ook dat onderstreep ik zelfs en heb ik al meermaals aangegeven. Experience stores, brand awareness, etc. Dit is hetgeen je meer en meer komt te zien op gewilde locaties. Naast voortbestaan van supermarkten.

Maar het straatbeeld in algemenere zin, komt gewoon (blijvend) te veranderen. De groei zit niet in fysiek retail. Al helemaal niet non-food retail. Dit segment heeft in circa 5 jaar tijd zo'n 10% van het aantal winkels in absolute zin ingeleverd. Dus zelfs met inachtneming van verschuiving in speelveld en verhoudingen, een streep door circa 1 op 10 winkels binnen grofweg een half decennium, zie bijvoorbeeld: https://www.retailinsider...ilsector/retail-non-food/.

Ik zou het tegelijkertijd ook best omgekeerd willen zien. Zowel qua daadwerkelijk winkelaanbod, als ook de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Maar de realiteit binnen dit topic is dat men welk het hardst roept dat winkels het zo geweldig doen, dit enkel doen vanuit de onderbuik.

Er wordt weinig feitelijke onderbouwing gegeven om de tegengestelde beweringen te doen onderbouwen. Enkel sporadisch de observatie dat men afgelopen weekend een paar andere klanten heeft gezien binnen de winkel. Een observatie met verder bijzonder weinig betekenis, gezien zaken als Blokker, Esprit, Bristol, The Body Shop, GameMania, Scotch & Soda, Gerry Weber, etc. ook best klanten hadden rondlopen.

Feitelijk kunnen we dan dus ook wel met redelijke zekerheid stellen dat de claim dat het allemaal zo slecht niet gaat, juist de groep is die een bepaalde mening aan het ventileren is. Niet ik.

Maar uiteraard ben je van harte welkom om je mening te onderbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Pat911 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:54:
[...]

Idem hier ook. Voor een TV, witgoed of keukenapparatuur ga ik ook hier langs die winkel. De 3e generatie staat in de winkel. En altijd volop mensen die binnenlopen. En ze leveren service zonder gezeur. Prijsverschil valt best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:38:

Dat het speelveld en verhoudingen veranderen, ja, dat is duidelijk. Maar de trend hierin blijft neerwaarts. Zal het aanbod aan fysieke winkels volledig verdwijnen? Nee. Ook dat onderstreep ik zelfs en heb ik al meermaals aangegeven. Experience stores, brand awareness, etc. Dit is hetgeen je meer en meer komt te zien op gewilde locaties. Naast voortbestaan van supermarkten.

Maar het straatbeeld in algemenere zin, komt gewoon (blijvend) te veranderen. De groei zit niet in fysiek retail. Al helemaal niet non-food retail. Dit segment heeft in circa 5 jaar tijd zo'n 10% van het aantal winkels in absolute zin ingeleverd. Dus zelfs met inachtneming van verschuiving in speelveld en verhoudingen, een streep door circa 1 op 10 winkels binnen grofweg een half decennium, zie bijvoorbeeld: https://www.retailinsider...ilsector/retail-non-food/.

Ik zou het tegelijkertijd ook best omgekeerd willen zien. Zowel qua daadwerkelijk winkelaanbod, als ook de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Maar de realiteit binnen dit topic is dat men welk het hardst roept dat winkels het zo geweldig doen, dit enkel doen vanuit de onderbuik.

Er wordt weinig feitelijke onderbouwing gegeven om de tegengestelde beweringen te doen onderbouwen. Enkel sporadisch de observatie dat men afgelopen weekend een paar andere klanten heeft gezien binnen de winkel. Een observatie met verder bijzonder weinig betekenis, gezien zaken als Blokker, Esprit, Bristol, The Body Shop, GameMania, Scotch & Soda, Gerry Weber, etc. ook best klanten hadden rondlopen.

Feitelijk kunnen we dan dus ook wel met redelijke zekerheid stellen dat de claim dat het allemaal zo slecht niet gaat, juist de groep is die een bepaalde mening aan het ventileren is. Niet ik.

Onderbouwing van het tegendeel is niet nodig, ik heb niemand gezien die roept dat fysieke winkels het 'zo geweldig doen'. In mijn optiek zijn het juist degenen die het uiterste opzoeken 'heel slecht' of 'geweldig' die afdrijven van de feitelijke waarheid.

Het zal wellicht een semantische discussie zijn maar ik vind 10% afname in een wereld waar verschillende kanalen erbij bekomen zijn en de kosten flink gestegen eigenlijk iets wat je wel kan verwachten. Dat scheidt ook een beetje het kaf van het koren. Dat maakt voor mij niet dat het heel slecht gaat met de gehele fysieke branche. Zeker als je meeneemt dat we ook veel uitgestelde covidfaillisementen hebben gehad.
Zo zijn we het waarschijnlijk in grote lijnen wel eens over wat de globale effecten zijn, alleen noemen we het anders. ;)

Wat ik in die zin zorgelijker vind is de invloed van derden op dit speelveld. Waarbij ketens onder druk van aandeelhouders steeds groter moeten worden en financiële resultaten moeten halen, tot ze door die koers kwetsbaar worden voor investeerders die de zogenaamde reddende engel uit gaan hangen.
Kijk je naar een Blokker waar een hoop filialen het zelfstandig wel zouden kunnen reden maar het bedrijf als geheel niet, dan vraag je je af of het niet gewoon te groot is geworden met te veel onrendabele winkel waardoor het in principe onder de druk van verplichte financiële groei opgeblazen is. Ik vraag mij oprecht af hoeveel ketens niet mede verdwenen zijn doordat ze zijn uitgehold door investeerders.
In die zin zie ik de fysieke branche zoals hij jaren geleden was ook een beetje als een onhoudbare bubbel, welke nu wat meer lijkt te normaliseren.

Wat ik als patroon denk te herkennen (nee daar heb geen cijfers van, wellicht is het zelfs wensdenken) is dat met name winkels die niet meer dan fysiek afhaalpunt zijn het zwaarder krijgen. Daarmee bedoel ik winkels waar met name personeel staat, en geen enthousiaste winkeliers. Daar waar kennis en klantvriendelijkheid geen vereiste is, maar je personeel puur hebt omdat er nu eenmaal mensen moeten staan. Dergelijke winkels hebben voorheen kunnen bestaan omwille van hun prijzen, niet vanwege hun kwaliteit. Dat zijn ook de winkels die het als eerste hun meerwaarde verliezen wanneer online concurrentie om de hoek komt kijken.

Ik denk dat zo'n eerder genoemde expert bij voorbeeld als individuele winkel goed kan bestaan. Ook vanwege juist de band met de regio die de overduidelijk betrokken winkelier opbouwt. Val je echter onder een overkoepelend bedrijf dan hangen er veel meer financiële eisen aan je winkel en dat kan ook zijn invloed hebben. (ook positief uiteraard, je kunt ook zeker baat hebben bij onderdeel zijn van een grotere keten)
Wellicht dat op die manier uiteindelijk de échte winkeliers/ondernemers wel blijven en weer grotendeels het straatbeeld gaan vormen (ook dat kan wensdenken zijn, ik heb geen cijfers).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
psychodude schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:38:
[...]

Het wordt op deze manier een beetje platgeslagen discussie: De groei zit in omnichannel, alhoewel je dat wellicht een modewoordje vindt. Fysiek maakt daar onlosmakelijk deel van uit net als online. Maar de discussie wordt heel binair gevoerd: Fysiek vs online en dat is leuk roeptoeteren maar te simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:12:

Het zal wellicht een semantische discussie zijn maar ik vind 10% afname in een wereld waar verschillende kanalen erbij bekomen zijn en de kosten flink gestegen eigenlijk iets wat je wel kan verwachten. Dat scheidt ook een beetje het kaf van het koren. Dat maakt voor mij niet dat het heel slecht gaat met de gehele fysieke branche. Zeker als je meeneemt dat we ook veel uitgestelde covidfaillisementen hebben gehad.
Zo zijn we het waarschijnlijk in grote lijnen wel eens over wat de globale effecten zijn, alleen noemen we het anders. ;)
Let wel dat de daling in winkels al reeds ingezet is ruim voor Covid. Over een langere periode van tijd zien we een daling van 15% in winkelaanbod, met in gelijk tijdsbestek 9% bevolkingsgroei. Corrigeer je hiervoor, dan is er sinds 2010 effectief per capita een afname van ruim 21%.

Ook diverse onderzoeksrapporten tonen al langer die verschuiving naar online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb7lgim3xCKkWxLaRCTuWORBGys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5EtrTEP1PtmKm6MGCelFc572.png?f=user_large

Zie bijvoorbeeld het KSO 21 rapport:
https://www.kso2021.nl/do...stromenonderzoek-2021.pdf

Het zal vast semantiek blijven, maar wat is een beetje het punt waarop voor jou dan wel geldt dat het slecht gaat met een branche?

Wat ik in die zin zorgelijker vind is de invloed van derden op dit speelveld. Waarbij ketens onder druk van aandeelhouders steeds groter moeten worden en financiële resultaten moeten halen, tot ze door die koers kwetsbaar worden voor investeerders die de zogenaamde reddende engel uit gaan hangen.
Kijk je naar een Blokker waar een hoop filialen het zelfstandig wel zouden kunnen reden maar het bedrijf als geheel niet, dan vraag je je af of het niet gewoon te groot is geworden met te veel onrendabele winkel waardoor het in principe onder de druk van verplichte financiële groei opgeblazen is. Ik vraag mij oprecht af hoeveel ketens niet mede verdwenen zijn doordat ze zijn uitgehold door investeerders.
In die zin zie ik de fysieke branche zoals hij jaren geleden was ook een beetje als een onhoudbare bubbel, welke nu wat meer lijkt te normaliseren.
Maar dit is onder de streep juist het gevolg van het feit dat het niet goed gaat met de branch. Zouden alle filialen zelfstandig omvallen? Nee. Maar er is gewoon geen ruimte voor al deze blokker winkels. Een belangrijk deel dient gewoon te verdwijnen. Een probleem daarin is meer praktisch gezien voor zo'n winkelketen natuurlijk dat dat niet kan. Je mag in Nederland niet simpelweg zeggen het loopt slecht in circa 50% van de filialen. We sluiten de boel. De werknemers staan op straat en dat was het. Dit gaat met kosten gepaard. Waardoor opdoeken dan soms de enige uitweg is.

Zo'n keten valt echter niet omdat de branche het zo geweldig doet.

Wat ik als patroon denk te herkennen (nee daar heb geen cijfers van, wellicht is het zelfs wensdenken) is dat met name winkels die niet meer dan fysiek afhaalpunt zijn het zwaarder krijgen. Daarmee bedoel ik winkels waar met name personeel staat, en geen enthousiaste winkeliers. Daar waar kennis en klantvriendelijkheid geen vereiste is, maar je personeel puur hebt omdat er nu eenmaal mensen moeten staan. Dergelijke winkels hebben voorheen kunnen bestaan omwille van hun prijzen, niet vanwege hun kwaliteit. Dat zijn ook de winkels die het als eerste hun meerwaarde verliezen wanneer online concurrentie om de hoek komt kijken.

Ik denk dat zo'n eerder genoemde expert bij voorbeeld als individuele winkel goed kan bestaan. Ook vanwege juist de band met de regio die de overduidelijk betrokken winkelier opbouwt. Val je echter onder een overkoepelend bedrijf dan hangen er veel meer financiële eisen aan je winkel en dat kan ook zijn invloed hebben. (ook positief uiteraard, je kunt ook zeker baat hebben bij onderdeel zijn van een grotere keten)
Wellicht dat op die manier uiteindelijk de échte winkeliers/ondernemers wel blijven en weer grotendeels het straatbeeld gaan vormen (ook dat kan wensdenken zijn, ik heb geen cijfers).
In het dorp waar ik opgegroeid ben had je alleen maar van dit soort zaken. Een lokale expert als ook een lokale eigen naam witgoed zaak. Waarbij je bij de laatste voor aanschaf als ook witgoed reparaties aan huis kon zijn. Een schoenmaker die nog echt een schoenmaker was. Verkocht niet alleen schoenen, herstelde ook schoenen en maakte ook lederen schoenen op maat voor heren.

Anno 2025, allemaal weg.

Er resteren een paar supermarkten, een slijterij, drogisterij, "boekenwinkel" waar met name briefpapier en dat soort zaken verkocht wordt en heb je het grotendeels wel weer gehad.

Expertise alleen is gewoonweg niet afdoende om het hoofd boven water te houden. Er is en blijft gewoon een kwestie van noodzakelijk afzetmarkt. Met te weinig verkopen, vallen dit soort winkeliers gewoon. Een oude generatie blijft het mogelijk doen tot aan of voorbij pensioen leeftijd. Maar overdracht van de winkel, dat wordt al snel een ander verhaal.

Qua verschuiving welk je aanhaalt, zie je in het straatbeeld inderdaad een verschuiving. Maar dus niet zozeer van retail naar retail. Ook dit binnen het KSO 21 rapport onderschreven:
In totaal telt het totale onderzoeksgebied circa 119.000 verkooppunten. Ten opzichte van 2016 is het aantal verkooppunten met 1,1% afgenomen. Deze afname deed zich grotendeels voor in de periode 2018-2021. Vooral het aantal verkooppunten in de recreatieve branches nam af. In het onderzoeksgebied bevinden zich anno 2021 15% minder verkooppunten in deze branches dan in 2016. Maar ook het aantal verkooppunten in de doelgerichte branches is tussen 2016 en 2021 met ruim 10% fors geslonken.

Tegenover deze krimpende branches staat juist een toename van het aantal verkooppunten in de horeca en de sector ‘cultuur & ontspanning’. Het onderzoeksgebied telt op dit moment ruim 7,5% meer horecagelegenheden dan in 2016. De toename van het aantal verkooppunten in de sector ‘cultuur & ontspanning’ bedraagt bijna 18%. De groei van deze sector vond voor een belangrijk deel in de afgelopen drie jaar plaats. Het gaat vooral om een toenemend aantal leisure voorzieningen zoals fitnesscentra en escape rooms. Ook het aantal verkooppunten in de sector ‘diensten’ neemt al jaren toe. De toename van het aantal kappers, tatoeage- en piercingzaken, schoonheidssalons en nagelstudio’s springt hierbij het meest in het oog. Het aantal leegstaande verkooppunten steeg tussen 2018 en 2021, na een daling tussen 2016 en 2018.
Horeca en dienstverlening als te lezen is waar de groei zich bevindt. Maar detailhandel, waar binnen dit topic overwegend over gesproken wordt, blijft ongeacht sector weinig positief.

Dit wordt het meest gezien binnen retail Nederland, met name binnen de sub selectie wat omschreven wordt als recreatief. Dit omvat winkels in de categorieën mode (kleding), huishoudelijk, sport & spel, media & hobby.
Uitsplitsing van de detailhandelsbestedingen naar online17 (tabel B ) en toonbankbestedingen18 (tabel C) toont de verschuivingen binnen de groei. Online is die groei er over de gehele linie, maar relatief het grootst in de dagelijkse en doelgerichte sector. Op de winkelvloer stegen alleen de bestedingen naar dagelijks en doelgericht winkelaanbod. De toonbankbestedingen bij recreatief winkelaanbod krimpen sinds 2018. Deze sector groeit als geheel alleen nog online. Van de artikelgroepen in de recreatieve sector noteerden alleen fysieke winkels in media en hobby nog een bescheiden plus. Toeristische bestedingen behandelen we in paragraaf 3.9.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDsNXfBeR-IxW6Nzed_BkeUYTDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wepikGUk6gxxRz3jK9CV0Six.png?f=user_large

Fysiek houdt zich in de doelgerichte sector iets beter stand, maar ook daar is de grootste groei online terug te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwkYCV7TdwOC_3Jh4IqMh23NQaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vfGFxrmHy51kQ8QAl9fSYG5z.png?f=user_large

Dit omvat zaken als elektronica-winkels, doe-het-zelf, meubelzaken, etc.

Waarvan een deel actief zelf inzet op online groei, denk bijvoorbeeld CECONOMY als moederbedrijf van o.a. MediaMarkt welk hard inzet op online ontwikkeling. En in meest recente kwartaalcijfers een YoY groei van 7.2% in sales fysiek, 15.9% online aangeeft.

Qua voortbestaan zullen winkels van dit soort grotere, duurdere producten het ook uit meer praktisch oogpunt vermoedelijk beter blijven doen. Al is het maar om een soort proef te kijken alvorens te kopen. In tegenstelling tot een paar schoenen welk men in 2 maten besteld om één te retourneren, is het tenslotte wat onpraktisch om twee kleuren van een bankstel te bestellen en één terug te sturen omdat je de andere kleur mooier vindt.

Doch ook binnen deze sector, in absolute aantallen, is het de vraag wat dit winkelaanbod komende jaren zal gaan doen. Zeker voor wat betreft kleinere electronica, zien we natuurlijk al een duidelijke verschuiving naar het gemak waarmee men dit online is gaan bestellen. Maar ook binnen andere sectoren, is men niet terughoudend in online aankopen, zelfs bij IKEA is inmiddels meer dan 20% van de aankopen online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Casa is klaar:
Casa ook in Nederland failliet, winkels gelijk gesloten: 'Niet netjes gegaan'

"De curator vindt openblijven onverantwoord. We zitten al acht weken zonder organisatie. We hebben geen HR-afdeling meer en de IT werkt ook niet", zegt Allard Lamers, OR-voorzitter en bedrijfsleider van Casa. Volgens hem was het een chaos voor zijn personeel, omdat niets kon worden geregistreerd. Kassa's werkten bijvoorbeeld niet.

Het personeel van Casa Nederland had een maand geleden al het faillissement aangevraagd, omdat de salarissen over maart niet waren uitbetaald. De lonen werden later alsnog overgemaakt, waarna de ongeveer 100 werknemers de rechtbank vroegen de zitting te verdagen, oftewel uit te stellen, tot begin mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tgvcyOtsmzyF4_UAvUM9thY6SE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VN4Syr2itY1ZyTJ9OkiN9E42.png?f=user_large
https://www.gooieneemland...erfect-voor/59894945.html (Premium-artikel)

Op de plek waar vroeger Comptech World en tot januari dit jaar WTS Computers zat in Huizen komt vanaf augustus een escaperoom te zitten.

Het is al jammer dat er een redelijk bekende computerwinkel weggaat uit het centrum, maar om daar nou iets van entertainment in te zetten, is het nou ook niet helemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 30-04-2025 14:37 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Yorinn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:36:
Het is al jammer dat er een redelijk bekende computerwinkel weggaat uit het centrum, maar om daar nou iets van entertainment in te zetten, is het nou ook niet helemaal.
Liever dit dan leegstand lijkt me zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

De vestiging hier in de stad was (inderdaad) vandaag dicht. Geen briefje op de deur, niks. Die medewerkers zullen er ook wel klaar mee zijn (geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:00
Yorinn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:36:
[Afbeelding]
maar om daar nou iets van entertainment in te zetten, is het nou ook niet helemaal.
Wat had je dan graag willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Eastend schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:54:
[...]

Wat had je dan graag willen zien?
Ik had er eerder een winkel weer in verwacht. Voor entertainment zijn er ook andere (leegstaande) panden in Huizen, zoals op het Plein 2000 en bij de haven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Yorinn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:07:
[...]

Ik had er eerder een winkel weer in verwacht. Voor entertainment zijn er ook andere (leegstaande) panden in Huizen, zoals op het Plein 2000 en bij de haven.
Zeker in een winkelgebied is alles beter dan leegstand. Een escaperoom lijkt mij trouwens perfect om bijvoorbeeld ook bordspellen e.d. te verkopen. Denk wel dat er overlap zit in bezoekers van escaperooms en bordspelspelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een escaperoom is typisch iets waar je puur voor die activiteit heen gaat en niets anders, over het algemeen ga je dan ook niet shoppen. Wellicht achteraf maar een bezoek aan horeca is dan een logischer keuze.
In die zin is het voor een winkelgebied wel fijn als er niet te veel panden op gaan aan andere zaken, hoe meer variëteit in winkels hoe meer het uitnodigt voor 'even lekker shoppen'. Een escaperoom draagt daar minimaal aan bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:20:
[...]

Let wel dat de daling in winkels al reeds ingezet is ruim voor Covid. Over een langere periode van tijd zien we een daling van 15% in winkelaanbod, met in gelijk tijdsbestek 9% bevolkingsgroei. Corrigeer je hiervoor, dan is er sinds 2010 effectief per capita een afname van ruim 21%.

Ook diverse onderzoeksrapporten tonen al langer die verschuiving naar online.

[Afbeelding]

Zie bijvoorbeeld het KSO 21 rapport:

Het zal vast semantiek blijven, maar wat is een beetje het punt waarop voor jou dan wel geldt dat het slecht gaat met een branche?
Mijn reactie bleef even uit vanwege drukte, maar omdat jij je inzet voor lange posts wil ik daar dan ook serieus op in gaan dus heb hem even bewaard. :)

De daling was inderdaad al eerder ingezet, maar ik haakte in op de tijdperiode die je zelf noemde en daarin speelt covid ontegenzeggelijk een belangrijke rol.

En je vraag is terecht, die heb ik mijzelf ook af zitten vragen. Wat maakt dat ik een duidelijke daling van het totaal niet als 'slecht gaan met de branche' bestempel.
Ik denk dat het hem zit in het feit dat ik minder naar kijk vanuit het economische standpunt dat alleen stevige groei 'goed' is. We leven in een wereld waarin een gebrek aan groei of zelfs daling per definitie als 'slecht' gezien wordt, maar ik zie het niet per se als slecht als een bepaalde branch weer een significant deel krimpt.

Zoals ik het zei kan je het ook zien als juist het kaf van het koren scheiden. Winkels die toch al twijfelachtig bestaansrecht hadden maar vanwege een florerende groei konden overleven zitten nu aan de verkeerde kant van de streep. Natuurlijke selectie kan ook heel goed zijn voor een soort. ;)

Nu zullen de winkeliers die het betreft hier natuurlijk anders over denken, en een ondernemer die zijn omzet niet flink ziet groeien zal de zaken ook als 'slecht' bestempelen. Dus misschien ben ik in die zin niet helemaal maatgevend voor het gevoel van de branche.
Ik bekijk het meer vanuit de gedachte van het topic, gaat de hele branche verdwijnen? En wat moeten we dan? En zo slecht gaat het niet, dus noem ik het over het algemeen ook niet slecht. Alleen anders, misschien moeilijker, maar geen doemscenario's.
Ben ik nog een beetje te volgen eigenlijk? :P
Maar dit is onder de streep juist het gevolg van het feit dat het niet goed gaat met de branch. Zouden alle filialen zelfstandig omvallen? Nee. Maar er is gewoon geen ruimte voor al deze blokker winkels. Een belangrijk deel dient gewoon te verdwijnen. Een probleem daarin is meer praktisch gezien voor zo'n winkelketen natuurlijk dat dat niet kan. Je mag in Nederland niet simpelweg zeggen het loopt slecht in circa 50% van de filialen. We sluiten de boel. De werknemers staan op straat en dat was het. Dit gaat met kosten gepaard. Waardoor opdoeken dan soms de enige uitweg is.

Zo'n keten valt echter niet omdat de branche het zo geweldig doet.
Je kunt je afvragen of zo'n keten vanuit ondernemersoogpunt niet gewoon zijn hand overspeeld heeft. In goede jaren kan alles en wil men zoveel mogelijk filialen hebben, zonder serieus te overwegen dat er ook een einde zou kunnen komen aan die ongebreidelde groei. Praat je dan nog over winkeliers die een vruchtbaar concept hebben op die locatie, of is het meer een franchiser die op basis van de mooie verhalen van het hoofdkantoor aan de slag gaat in het voordeel van de aandeelhouders?
Wat was er met de keten gebeurd als ze niet al die extra ballast voor zichzelf hadden gecreëerd? Was een eventuele klap dan niet makkelijker op te vangen?
In het dorp waar ik opgegroeid ben had je alleen maar van dit soort zaken. Een lokale expert als ook een lokale eigen naam witgoed zaak. Waarbij je bij de laatste voor aanschaf als ook witgoed reparaties aan huis kon zijn. Een schoenmaker die nog echt een schoenmaker was. Verkocht niet alleen schoenen, herstelde ook schoenen en maakte ook lederen schoenen op maat voor heren.

Anno 2025, allemaal weg.

Er resteren een paar supermarkten, een slijterij, drogisterij, "boekenwinkel" waar met name briefpapier en dat soort zaken verkocht wordt en heb je het grotendeels wel weer gehad.

Expertise alleen is gewoonweg niet afdoende om het hoofd boven water te houden. Er is en blijft gewoon een kwestie van noodzakelijk afzetmarkt. Met te weinig verkopen, vallen dit soort winkeliers gewoon. Een oude generatie blijft het mogelijk doen tot aan of voorbij pensioen leeftijd. Maar overdracht van de winkel, dat wordt al snel een ander verhaal.
Generaties worden ook ouder. Leunen op de expertise en service van een ander is niet per se iets van een specifieke generatie, het is ook een stukje leeftijd. Wanneer je ouder wordt ga je ook anders in het leven staan, heb je de financiën vaak onderhand wel prima op orde, zit je minder op het snel, veel en nieuw, en is het soms juist wel weer lekker om ontzorgd te worden.

In het dorp waar ik opgegroeid ben zijn veel van die dingen er nog wel. Een boekenwinkel en een 'boekenwinkel', sigarenzaak, electronicawinkel (met service aanhuis), slijterij, drogisterij, slager, groenteboer, visboer en veel kledingzaken. Wat wel echt verdwenen is dat is zo'n klassieke fotozaak, maar dat is dan ook een branch die het echt slecht doet.
De electronicazaak is zelfs overgenomen dus heeft een opvolger. En er is ook nog een keer een Hema bijgekomen, een kleintje. Blijkbaar redt die het ook nog. Een Blokker is er geweest maar weer weg, en dat sluit wel een beetje aan bij mijn verhaal hierboven. Daar was gewoon niet echt ruimte voor met al verschillende winkels én supermarkten die non-food aanbieden.
Je ziet wel een verschuiving van wat specialistische zaakjes (zoals die foto) naar wat meer kleding en interieurmeuk, maar dat pas ook wel bij het publiek (veel toeristen af en toe).

In de woonwijk waar ik nu woon had ik op loopafstand een bloemist, slager, bakker, groenteboer en drogisterij in een rijtje. Met daarnaast een Jumbo die er alles aan doet om dat rijtje zoveel mogelijk kapot te maken. Met de bloemist is dat gelukt, met de rest gelukkig niet.
De groenteboer is helaas wel weg. Een fantastische vent met veel kennis en heel goede producten, maar geen opvolger. Hij is met pensioen en niemand zag het zitten om zo'n winkel te runnen. Het vraagt namelijk ook wel wat van je als je regelmatig eerst vroeg spullen moet inkopen om je winkel te vullen en daarna nog tot sluitingstijd met enthousiasme alles verkopen. Hij had dat als passie, maar als baan is dat wellicht minder aantrekkelijk. Jammer want daar had je fruit van een kwaliteit waar geen super aan kan tippen.
De slager heeft het pand overgenomen en is nu dubbel zo groot. Die is ook met de tijd meegegaan en heeft veel voorverpakt zoals je vroeger in de super ook had. De deli waar je gewoon stukken kon pakken, en waar je ook geholpen kon worden als je iets afwijkends wilde. En uiteraard veel verse maaltijden, dat doet het ook heel goed. Je ziet wat dat betreft heel duidelijk dat degenen die proberen door te ontwikkelen en kansen zien het heel veel beter doen dan degenen die blijven doen wat ze deden.
Qua verschuiving welk je aanhaalt, zie je in het straatbeeld inderdaad een verschuiving. Maar dus niet zozeer van retail naar retail. Ook dit binnen het KSO 21 rapport onderschreven:

[...]

Horeca en dienstverlening als te lezen is waar de groei zich bevindt. Maar detailhandel, waar binnen dit topic overwegend over gesproken wordt, blijft ongeacht sector weinig positief.

Dit wordt het meest gezien binnen retail Nederland, met name binnen de sub selectie wat omschreven wordt als recreatief. Dit omvat winkels in de categorieën mode (kleding), huishoudelijk, sport & spel, media & hobby.

[...]

[Afbeelding]

Fysiek houdt zich in de doelgerichte sector iets beter stand, maar ook daar is de grootste groei online terug te zien.

[Afbeelding]

Dit omvat zaken als elektronica-winkels, doe-het-zelf, meubelzaken, etc.

Waarvan een deel actief zelf inzet op online groei, denk bijvoorbeeld CECONOMY als moederbedrijf van o.a. MediaMarkt welk hard inzet op online ontwikkeling. En in meest recente kwartaalcijfers een YoY groei van 7.2% in sales fysiek, 15.9% online aangeeft.

Qua voortbestaan zullen winkels van dit soort grotere, duurdere producten het ook uit meer praktisch oogpunt vermoedelijk beter blijven doen. Al is het maar om een soort proef te kijken alvorens te kopen. In tegenstelling tot een paar schoenen welk men in 2 maten besteld om één te retourneren, is het tenslotte wat onpraktisch om twee kleuren van een bankstel te bestellen en één terug te sturen omdat je de andere kleur mooier vindt.

Doch ook binnen deze sector, in absolute aantallen, is het de vraag wat dit winkelaanbod komende jaren zal gaan doen. Zeker voor wat betreft kleinere electronica, zien we natuurlijk al een duidelijke verschuiving naar het gemak waarmee men dit online is gaan bestellen. Maar ook binnen andere sectoren, is men niet terughoudend in online aankopen, zelfs bij IKEA is inmiddels meer dan 20% van de aankopen online.
Maar dit onderschrijft juist mijn punt, zo te zien gaat lang niet alle afvloeiing naar online. De verschuiving naar online heb ik nooit bestreden en beschouw ik als een vrij natuurlijke ontwikkeling, dat is niet per se slecht maar gewoon een extra kanaal wat zich ontwikkeld heeft. Maar je ziet dus ook dat er evengoed een aanzienlijk deel verschuift naar andere fysieke winkels.
En dat is ook wat ik zelf denk te herkennen. Een deel van het aanbod verschuift naar online, een deel verschuift naar andere typen winkels of locaties, en daarmee verandert het speelveld gewoon. Maar een echte zonsondergang? Nee, die zie ik nog steeds niet. :)

Van de Mediamarkt moet ik nog maar zien hoe lang ze het vol houden. Het is er altijd wel druk maar de laatste paar keren dat ik er kwam was dat omdat ik producten in het echt wilde zien. Als dan blijkt dat de selectie van producten niet echt aansluit bij wat online populair is (of wat ik zoek), het schap één grote bende is, dingen die aangesloten horen zijn niet werken en medewerkers die zeer beperkt kennis hebben dan blijft er weinig meerwaarde over. Qua prijs zijn ze ook al niet echt bijzonder dus dan zou ik eerder een EP gaan overwegen.

Het model van retouren is er juist één die ik als het valsspelen van het grote geld beschouw. Neem en Zalando als voorbeeld. Gratis verzenden, gratis retourneren, vrijwel onbeperkt keuze. Daar kon geen enkele kleinere of fysieke winkel tegenop, dat heeft de kledingbranche een flinke knauw gegeven.
Iedereen met een beetje verstand vroeg zich af hoe ze dat deden, want zoiets kon toch gewoon niet rendabel zijn? En dat blijkt ook, het is gewoon niet houdbaar. Gratis verzenden is al stevig beperkt, retourneren is niet meer gratis.
Toch hebben ze daarmee bij de consument een bepaalde verwachting gecreëerd en winkels met iets minder diepe zakken moesten daarin mee tegen minimale marges, of kunnen er überhaupt niet in mee.
Ondertussen is de Zalando-hype wel een beetje over, maar ze hebben wel op die manier hun plek in de markt weten te ellebogen en het speelveld permanent veranderd.

Voor schoenen ga ik weer naar de fysieke winkel. Dat continu bestellen en retourneren als het niet goed zit is niet minder gedoe dan even langs een fysieke winkel gaan en daar passen. Helaas hebben ze tegenwoordig niet meer alles op voorraad, maar ik heb zo wel een andere kleur (of soortgelijk model) kunnen passen om de maat zeker te weten en dan werd de juiste kleur thuisgestuurd.

Deze week had ik een nieuwe vaatwasser nodig, helaas met enige tijdsdruk want de oude is echt stuk. Die wilde ik eigenlijk bij de lokale EP halen, want dan kan je mooi even kijken en ze kunnen dat vast ook brengen en installeren.
Helaas stond er nergens goed aangegeven hoe en wat qua installatie en wanneer het zou kunnen, en ze hadden ook niet een model wat precies al mijn vinkjes zette.
Dus dan komt Coolblue om de hoek waar ik volgende dag bezorgd én ingebouwd én de oude uitgebouwd en meegenomen gegarandeerd krijg. Tja, als ik dan snel een besluit wil nemen hebben zij gewoon een streepje voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 18:04
Gonadan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:29:
[...]
Deze week had ik een nieuwe vaatwasser nodig, helaas met enige tijdsdruk want de oude is echt stuk. Die wilde ik eigenlijk bij de lokale EP halen, want dan kan je mooi even kijken en ze kunnen dat vast ook brengen en installeren.
Helaas stond er nergens goed aangegeven hoe en wat qua installatie en wanneer het zou kunnen, en ze hadden ook niet een model wat precies al mijn vinkjes zette.
Dus dan komt Coolblue om de hoek waar ik volgende dag bezorgd én ingebouwd én de oude uitgebouwd en meegenomen gegarandeerd krijg. Tja, als ik dan snel een besluit wil nemen hebben zij gewoon een streepje voor.
Het hele idee van die "lokale EP" is dat toch. Hij zit lokaal dus ga je even langs of bel je op en leg je uit: "Ja sorry zit met een probleem mijn vaatwasser is stuk en heb a.s.a.p. een nieuwe nodig want groot gezin etc". Wat heb je staan en wanneer kun je die komen inbouwen?"

Had je binnen 5 minuten geweten wat de mogelijkheden zijn. Je kunt onmogelijk verwachten van zo'n kleine ondernemer dat hij dat hele proces geautomatiseerd heeft. Daarentegen kun je daar mogelijk rekenen op compassie, persoonlijke aandacht en meedenken wat ze bij Coolblue dan weer niet doen. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Davidshadow13 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:36:
Het hele idee van die "lokale EP" is dat toch. Hij zit lokaal dus ga je even langs of bel je op en leg je uit: "Ja sorry zit met een probleem mijn vaatwasser is stuk en heb a.s.a.p. een nieuwe nodig want groot gezin etc". Wat heb je staan en wanneer kun je die komen inbouwen?"

Had je binnen 5 minuten geweten wat de mogelijkheden zijn. Je kunt onmogelijk verwachten van zo'n kleine ondernemer dat hij dat hele proces geautomatiseerd heeft. Daarentegen kun je daar mogelijk rekenen op compassie, persoonlijke aandacht en meedenken wat ze bij Coolblue dan weer niet doen. :)
Bellen had gekund inderdaad, maar even langs gaan was helaas geen optie. Plus dat ik specifieke eisen had die zij niet op voorraad hadden, dus dan houdt het gewoon op.

Overigens ken ik Coolblue als een heel fijne winkel met heel prettig contact, vandaar dat ik daar nog wel aanklop. Een stuk beter dan de gemiddelde dozenschuiver.

Maar goed, had ik meer tijd en minder eisen gehad dan was ik zeker langs de EP (o.i.d.) gegaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gonadan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Bellen had gekund inderdaad, maar even langs gaan was helaas geen optie. Plus dat ik specifieke eisen had die zij niet op voorraad hadden, dus dan houdt het gewoon op.

Overigens ken ik Coolblue als een heel fijne winkel met heel prettig contact, vandaar dat ik daar nog wel aanklop. Een stuk beter dan de gemiddelde dozenschuiver.

Maar goed, had ik meer tijd en minder eisen gehad dan was ik zeker langs de EP (o.i.d.) gegaan. :)
Coolblue heeft een goede service en alles verloopt inderdaad prettig tot het niet zo is ;) Ze hebben hun processen heel goed voor elkaar voor de klant en normaal gezien werkt dat perfect. Je koelkast wordt naar boven gebracht in een appartement, de vrachtauto kun je volgen op een kaartje of hij al in de buurt van je huis is. Maar als de koelkast niet past (er was een bocht in het trapgat waar het plafond te laag was waar ze niet verder konden) en ze moeten hem weer meenemen gaat het mis ;) Ik heb een aantal telefoontjes moeten doen voor ze wisten wat er gebeurd was (eerst zeiden ze dat ik de koelkast terug moest sturen eerst, maar die had ik niet). Daarna kreeg ik een tegoed. Maar dit tegoed is als klant ook nergens te zien en om het te gebruiken moest ik naar Antwerpen (90km op en neer) om uit te leggen aan een medewerker wat ik wilde kopen met het tegoed.

Ik zou er wel weer bestellen want bijna altijd gaat het goed, maar omdat ze alles zo geperfectioneerd hebben hebben ze denk ik weinig ruimte voor de situaties die buiten de processen vallen. En dan zijn ze nog erger dan de gemiddelde dozenschuiver.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Marzman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Coolblue heeft een goede service en alles verloopt inderdaad prettig tot het niet zo is ;) Ze hebben hun processen heel goed voor elkaar voor de klant en normaal gezien werkt dat perfect. Je koelkast wordt naar boven gebracht in een appartement, de vrachtauto kun je volgen op een kaartje of hij al in de buurt van je huis is. Maar als de koelkast niet past (er was een bocht in het trapgat waar het plafond te laag was waar ze niet verder konden) en ze moeten hem weer meenemen gaat het mis ;) Ik heb een aantal telefoontjes moeten doen voor ze wisten wat er gebeurd was (eerst zeiden ze dat ik de koelkast terug moest sturen eerst, maar die had ik niet). Daarna kreeg ik een tegoed. Maar dit tegoed is als klant ook nergens te zien en om het te gebruiken moest ik naar Antwerpen (90km op en neer) om uit te leggen aan een medewerker wat ik wilde kopen met het tegoed.

Ik zou er wel weer bestellen want bijna altijd gaat het goed, maar omdat ze alles zo geperfectioneerd hebben hebben ze denk ik weinig ruimte voor de situaties die buiten de processen vallen. En dan zijn ze nog erger dan de gemiddelde dozenschuiver.
Dat herken ik op zich wel. Niet zo extreem als jij maar bij mij is wel een keer een installateur uitgevallen en toen moesten ze ritten samen voegen, en dat trok het systeem van de bezorgers beter dan het systeem voor de bestelinformatie zullen we maar zeggen. :D

Echter was dat dan wel met de intentie om alsnog de belofte van volgende dag leveren waar te kunnen maken. Dus later op de dag werd ik alsnog gebeld door de installateur of het nog schikte, want dan kwamen ze alsnog langs.
De gemiddelde dozenschuiver zou het niet eens zelf bezorgen, en als er bij PostNL of DHL of whatever iemand uitvalt dan krijg je gewoon de standaard 'Sorry, we hebben je bezorgmoment niet gehaald.' en zak je er maar in.

Dus ja, in zie zin zijn ze ook niet perfect maar het gemak waarmee je de klantenservice bereikt en de moeite die ze dan alsnog doen om het voor elkaar te krijgen maken dat ik enkele minpunten heel prima kan accepteren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 23:07
M.b.t. Coolblue: hebben jullie de apparaten in een fysieke Coolblue winkel aangeschaft? Anders past dit beter in het andere topic over de zonsopkomst van webwinkels ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wally2002 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:36:
M.b.t. Coolblue: hebben jullie de apparaten in een fysieke Coolblue winkel aangeschaft? Anders past dit beter in het andere topic over de zonsopkomst van webwinkels ;)
Sommige wel ja, maar je hebt gelijk. Het begon met een vergelijk met een fysieke winkel maar we zijn wat afgedwaald. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 16:38
Interessant topic. Wat random gedachten van mijn kant.

Sinds de opkomst van internet, zijn mensen daar ook aankopen gaan doen. En natuurlijk kan je je geld maar 1x uitgeven, dus een euro die je online uitgeeft, geef je niet fysiek uit. In dat opzicht zetten online verkopen wel een rem op fysieke verkopen.

Uiteindelijk is het de uitdaging voor ondernemers om uit te vinden wat fysiek wel en niet levensvatbaar is. Dat is altijd zo geweest. In de geschiedenis zijn er meer voorbeelden van ontwikkelingen die veel impact hebben gehad, zoals de komst van supermarkten. En zo'n ontwikkeling raakt niet elke soort fysieke onderneming even hard. Kappers zullen bijvoorbeeld weinig online concurrentie hebben. Ondernemers die wel geraakt worden zullen zich moeten aanpassen of verdwijnen. Aanpassen door bijvoorbeeld focus op unique selling points van fysiek: service, kwaliteit, directe beschikbaarheid, extra functie als ontmoetingsplaats etc. Als dat niet goed mogelijk is, kan je beter stoppen met de huidige onderneming. Zo zijn ouderwetse kruidenierszaken vrijwel verdwenen uit het straatbeeld door de komst van supermarkten. Vast tot verdriet van degenen die daar graag kwamen.

De komst van online winkels betekent mi niet dat de fysieke winkels verdwijnen. Er wordt vooral een beroep gedaan op de creativiteit, inzicht en lef van ondernemers. Het blijft de kunst om klanten te verleiden hun euro bij jou te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Mooi stukje over het sluiten van meerdere winkels in alkmaar: https://streekstadcentraa...mare-ik-kom-hier-al-jaren

En de kern wordt goed samengevat door een eigenaar:
Eigenaar Ed Molenaar kijkt met gemengde gevoelens naar het naderende einde van zijn winkel. "De huur werd telkens verhoogd en sinds corona kopen mensen hun onderdelen en spullen steeds vaker online", legt hij uit. "Het winkelbezoek is drastisch teruggelopen."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Skyaero schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:14:
Mooi stukje over het sluiten van meerdere winkels in alkmaar: https://streekstadcentraa...mare-ik-kom-hier-al-jaren

[...]
Ben je daar wel eens geweest? Die Ed heeft zijn hele gevel behangen met anti-overheid, antivaccinatie en overige coronawappieposters. En als je dan over die uitstraling heen stapt en toch naar binnen gaat heb je discussie over een batterij waar hij je een andere probeert te verkopen dan je zoekt omdat jij het mis hebt volgens hem.

Tja, dat werd helaas dus toch Amazon in mijn geval ook al wilde ik dat niet in eerste instantie. Ik denk dat Ed de kern niet per se helemaal correct heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Skyaero schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:14:

[...]
Hier in Assen zaten twee onderdelenhuizen, allebei weg. Eentje lag handig op de route van huis naar het centrum, daar kwam ik een paar keer per jaar. Best een grote winkel ook, en er waren altijd wel meer klanten, dus ik was wel verbaasd dat ze dicht gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Leegstand is best deprimerend. Er zit hier een kleine woonboulevard waar intussen de helft weg is.
En het is moeilijk op te lossen want als bijvoorbeeld zo'n Leen Bakker vertrekt laten ze een enorme lege winkel achter. Probeer daar maar eens een nieuwe huurder voor te krijgen.

Er is een hoop gebouwd in Nederland voor een bepaald type huurder en als dat wegvalt dan krijg je die ghost malls zoals in Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006

PauseBreak

derp!

Kalentum schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Hier in Assen zaten twee onderdelenhuizen, allebei weg. Eentje lag handig op de route van huis naar het centrum, daar kwam ik een paar keer per jaar. Best een grote winkel ook, en er waren altijd wel meer klanten, dus ik was wel verbaasd dat ze dicht gingen.
Er is nu een nieuwe op de AHG Fokkerstraat, waar eerst Auto Douwes zat. Die nieuwe winkel is zo te zien van een aardig formaat.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 13:50
Zo te zien is mee speelgoed nog prima geld te verdienen, want Smyths Toys gaat binnenkort een grote winkel openen in het stadshart van Almere, op steenworp afstand van Intertoys en niet al te ver van een Toychamp filiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mfkne schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:53:
Zo te zien is mee speelgoed nog prima geld te verdienen, want Smyths Toys gaat binnenkort een grote winkel openen in het stadshart van Almere, op steenworp afstand van Intertoys en niet al te ver van een Toychamp filiaal.
Het is dan ook wel net een andere formule naar eigen zeggen. Niet alleen speelgoed maar ook voor buiten, trampolines en speelhuisjes. Maar ook fietsen, kinderwagens en babyspullen. Dus net even breder dan de concurrentie, al heeft de ToyChamp ook veel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik kan het artikel helaas niet helemaal lezen, maar kennelijk durft een regionale kledingketen (waar ik overigens nog nooit van had gehoord, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen) het aan om een groot filiaal te openen in Utrecht centrum. In het voormalige C&A pand naast de Bijenkorf.
https://www.ad.nl/utrecht...t-de-bijenkorf~ae1934ef8/

Gedurfd, als je het mij vraagt... vooral zo naast de Bijenkorf en op steenworp afstand van Hoog Catharijne waar wel meer kledingwinkels zitten met min of meer overlappend assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingewin
Voor producten als mode willen veel mensen juist ergens heen waar verschillende aanbieders met net andere assortimenten bij elkaar zitten, zodat we rond kunnen lopen, vergelijken en dan kopen, oftewel shopppen. Veel mensen hebben hier weinig geduld voor en zien dit niet als een aangename manier om een middag te besteden, maar er een groep die dit heel leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
Het gevolg daarvan is wel dat HC bijna alleen nog kledingwinkels herbergt. Althans, dat was mijn indruk toen ik er enkele jaren geleden was.
Maar objectief op basis van de cijfers van de website van HC is dat nu 40% van het totaal, inclusief de horeca.
Als je de horeca buiten beschouwing laat is het 43%
Dus mijn inschatting destijds zit er niet ver van af. En nog kon ik niets vinden dat naar mijn smaak was.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Gitarist schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:26:
Ik kan het artikel helaas niet helemaal lezen, maar kennelijk durft een regionale kledingketen (waar ik overigens nog nooit van had gehoord, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen) het aan om een groot filiaal te openen in Utrecht centrum. In het voormalige C&A pand naast de Bijenkorf.

Gedurfd, als je het mij vraagt... vooral zo naast de Bijenkorf en op steenworp afstand van Hoog Catharijne waar wel meer kledingwinkels zitten met min of meer overlappend assortiment.
Bijenkorf is ander publiek, voor mensen die meer willen/kunnen uitgeven.
Maar aangezien de Bijenkorf ook wel veel bezocht wordt door kijkers-niet-kopers, ligt die nieuwe zaak wel op de looproute van Bijenkorf naar C&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Pingewin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:43:
Voor producten als mode willen veel mensen juist ergens heen waar verschillende aanbieders met net andere assortimenten bij elkaar zitten, zodat we rond kunnen lopen, vergelijken en dan kopen, oftewel shopppen. Veel mensen hebben hier weinig geduld voor en zien dit niet als een aangename manier om een middag te besteden, maar er een groep die dit heel leuk vind.
Daaraan toegevoegd dat het (Utrecht) ook qua ligging gunstig centraal is. Het is voor veel mensen ook gewoon een dagje uit. Trein naar Utrecht CS. Stapt HC in. Nog ergens even een terrasje pakken, drankje doen en hapje eten en weer terug naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Is HC nog wat? Ik associeer dat met de jaren 90.
Weet niet of het helemaal vernieuwd is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, het is best leuk. Prima horeca. En je hebt er alle soorten winkels wel.
Parkeren is prijzig maar conform binnenstad prijzen. OV is om de hoek.

Het is het enige winkelcentrum wat mij kan uitlokken om erheen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Sjah schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:46:
Is HC nog wat? Ik associeer dat met de jaren 90.
Weet niet of het helemaal vernieuwd is..
Hoog Catharijne is wel redelijk vernieuwd ja, is slechts 15 jaar een bouwlocatie geweest ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Blik1984 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Hoog Catharijne is wel redelijk vernieuwd ja, is slechts 15 jaar een bouwlocatie geweest ofzo :D
Nice... welke jaren was dat? Hier in Amsterdam hadden we 16 jaar de NZ-lijn die centrum deed bloeden, blij dat dat achter de rug is, maarja asociaal zo een lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Sjah schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Nice... welke jaren was dat? Hier in Amsterdam hadden we 16 jaar de NZ-lijn die centrum deed bloeden, blij dat dat achter de rug is, maarja asociaal zo een lange tijd.
Officieel is de verbouwing in 2007 begonnen en dit jaar pas afgerond. Echter, eerste nieuwe deel ging in 2017 open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Gisteren weer even langs de Primark. Weinig tekenen van "zonsondergang" gezien. Mierennest en kassarijen tot aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21
chim0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:07:
Gisteren weer even langs de Primark. Weinig tekenen van "zonsondergang" gezien. Mierennest en kassarijen tot aan de deur.
Vakantiegeld is binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Haha goeie! Maar het is er altijd druk want goedkoop en gewoon prima kwaliteit. Echt mensen met tassen vol.

Ik ga eigenlijk nooit shoppen. Misschien één of twee keer per jaar als het echt nodig is. Ik was in Alexandrium en daarna nog rondje gedaan, maar was gewoon weer ouderwets druk zoals we gewend zijn van 30 jaar geleden, maar mensen ook gewoon met volle tassen, dus echt van een ondergang kan je niet echt niet spreken, vind ik. En die paar grote, die zijn omgevallen de laatste tijd, zal wel met iets anders te maken hebben want ik denk dat mensen altijd naar de winkel zullen blijven gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wat we vooral zien in de statistieken die we als gemeente hebben, is dat winkels tegenwoordig veel meer omzet moeten kunnen draaien om goed levensvatbaar te kunnen zijn. Dat betekent meer potentiële klanten per m2 nodig. Het is niet toevallig dat in heel veel steden de grootste bouwprojecten zich concentreren rondom bestaande winkelcentra.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@PauseBreak Alleen heb ik het idee dat de prijzen niet veel veranderd zijn t.o.v. 10 of 15 jaar geleden. Zo'n NewYorker bijvoobeeld heeft altijd aanbiedingen. Een hoodie voor 5 of 7 euro. Basic t-shirts voor 5 euro. Jassen voor 20 euro (die kocht ik 10 jaar geleden al voor 20 euro). De kwaliteit is misschien niet top, maar voor 100 euro heb je een kledingkast vol bij wijze van spreken. Snap niet hoe ze dat doen. Huur pand is knetterduur lijkt me want ze zitten altijd in een winkelcentrum of in de stad, personeel, G/W/L etc.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 25-05-2025 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Doorloopsnelheid kan zijn eigen kracht zijn zolang het maar hoog genoeg ligt.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gitarist schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:26:

Ik snap hem wel. Bijenkorf is echt hoog segment, bomont (de betreffende keten) zit daar echt wel een stukje onder qua merken maar is een leuke aanvulling naast de bijenkorf. Ja HC zal ook wel wat zaken hebben die overlappend zijn... desalniettemin kan ik er verrassend vaak slagen. Bomont is een wat vreemde mengeling van dames en herenkleding met daarbij woonaccesoires. Seems to work....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

chim0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:43:
[...]

Haha goeie! Maar het is er altijd druk want goedkoop en gewoon prima kwaliteit. Echt mensen met tassen vol.
Goedkoop met name. De perceptie van kwaliteit is al langer verstoord door de focus op prijs.
chim0 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 04:54:
@PauseBreak Alleen heb ik het idee dat de prijzen niet veel veranderd zijn t.o.v. 10 of 15 jaar geleden. Zo'n NewYorker bijvoobeeld heeft altijd aanbiedingen. Een hoodie voor 5 of 7 euro. Basic t-shirts voor 5 euro. Jassen voor 20 euro (die kocht ik 10 jaar geleden al voor 20 euro). De kwaliteit is misschien niet top, maar voor 100 euro heb je een kledingkast vol bij wijze van spreken. Snap niet hoe ze dat doen. Huur pand is knetterduur lijkt me want ze zitten altijd in een winkelcentrum of in de stad, personeel, G/W/L etc.
Volume. Groot inkopen van lage kwaliteit geeft erg lage inkoop, en dan zo wegzetten dat mensen inderdaad alsnog 100 piek per persoon uitgeven. Als je genoeg mensen hebben die dat komen doen omdat ze bij jou in één keer klaar zijn in plaats van veel online te moeten bestellen dan heb je toch nog een aardige omzet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
PauseBreak schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:57:
Wat we vooral zien in de statistieken die we als gemeente hebben, is dat winkels tegenwoordig veel meer omzet moeten kunnen draaien om goed levensvatbaar te kunnen zijn. Dat betekent meer potentiële klanten per m2 nodig. Het is niet toevallig dat in heel veel steden de grootste bouwprojecten zich concentreren rondom bestaande winkelcentra.
In mijn gemeente hebben ze de helft van het winkelgebied gesloten. Er was gewoon veel te veel retail gebouwd in de glorietijd van de jaren 90 en 2000.
Wat er over is draait goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Gonadan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Goedkoop met name. De perceptie van kwaliteit is al langer verstoord door de focus op prijs.
Spreek uit ervaring. Die goedkope joggingsbroeken bijv. werk ik mee, draag ik helemaal grijs, was ze helemaal grijs. Niet kapot te krijgen!
[...]

Volume. Groot inkopen van lage kwaliteit geeft erg lage inkoop, en dan zo wegzetten dat mensen inderdaad alsnog 100 piek per persoon uitgeven. Als je genoeg mensen hebben die dat komen doen omdat ze bij jou in één keer klaar zijn in plaats van veel online te moeten bestellen dan heb je toch nog een aardige omzet.
Goeie strategie, zou ik zeggen. Bij mij werkt het iig.

Waarschijnlijk ook de reden dat ik zo weinig shop "if it ain't broke don't fix it". :+ Ik zou niet zeggen dat ik er als een sloeber bij loop, maar ik geef echt nul komma nul om dure kleding en merkkleding enzo. Vroeger heb ik merkkleding zat gehad, was zo verrot.

[ Voor 14% gewijzigd door chim0 op 27-05-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gisteren weer eens in de MediaMarkt binnen geweest om een Samsung A26 (€200,-) voor een familielid te kopen. Eenmaal aangekomen bij de telefoonafdeling had ik al snel het schap gevonden waar dit toestel lag. Er lag genoeg voorraad, maar tot mijn verbazing was *alle* voorraad voorzien van een screen protector (van €25,-) die je er verplicht bij moest kopen 8)7

Ik snap dat het een service is en er mensen zeker blij mee zullen zijn en dat is helemaal prima. Maar waarom moet letterlijk de gehele voorraad geopend zijn en voorzien zijn van een screenprotector waardoor je dus helemaal geen keuze hebt. Ah, fijn, na eindelijk* een medewerker gesproken te hebben dat ze toch echt geen gesloten doos meer hebben besloten om maar weer weg te gaan en de telefoon elders online te bestellen.

Viel me trouwens op dat veel telefoons voorzien waren van screenprotectors, slechts een enkel doosje was nog echt gesloten vanuit de fabriek.

*het was rustig maar toch duurde het lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 09:08
Caayn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:43:
Gisteren weer eens in de MediaMarkt binnen geweest om een Samsung A26 (€200,-) voor een familielid te kopen. Eenmaal aangekomen bij de telefoonafdeling had ik al snel het schap gevonden waar dit toestel lag. Er lag genoeg voorraad, maar tot mijn verbazing was *alle* voorraad voorzien van een screen protector (van €25,-) die je er verplicht bij moest kopen 8)7

Ik snap dat het een service is en er mensen zeker blij mee zullen zijn en dat is helemaal prima. Maar waarom moet letterlijk de gehele voorraad geopend zijn en voorzien zijn van een screenprotector waardoor je dus helemaal geen keuze hebt. Ah, fijn na eindelijk* een medewerker gesproken te hebben dat ze toch echt geen gesloten doos meer hebben besloten om maar weer weg te gaan en de telefoon elders online te bestellen.

Viel me trouwens op dat veel telefoons voorzien waren van screenprotectors, slechts een enkel doosje was nog echt gesloten vanuit de fabriek.

Dat deden ze vaak met toestellen die zijn teruggebracht door een andere klant, vroeger boden ze die met een kleine korting aan, nu met een forse meerprijs. Op de televisie afdeling heb je vrijwel hetzelfde, geen dichte dozen meer want voor slechts 100€ hebben ze het scherm al voor je gekalibreerd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 11:47
Caayn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:43:

Ik snap dat het een service is en er mensen zeker blij mee zullen zijn en dat is helemaal prima. Maar waarom moet letterlijk de gehele voorraad geopend zijn en voorzien zijn van een screenprotector waardoor je dus helemaal geen keuze hebt. Ah, fijn, na eindelijk* een medewerker gesproken te hebben dat ze toch echt geen gesloten doos meer hebben besloten om maar weer weg te gaan en de telefoon elders online te bestellen.

Laatst een laptop gaan halen bij de Media Markt bij de Oosterburen (mooi prijsje), kwam ik er bij de kassa achter dat die ook al was "geconfigureerd" voor 25€. Anders moest ik er even eentje zoeken zonder.
Niet te vinden natuurlijk en toen ik een medewerker had gesproken zocht die nog even mee.
Streep door de extra 25€ want hun fout dat ze er geen meer zonder hadden.
Dan voelt het tenminste nog een beetje als een service die ze willen bieden ipv een verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
J-roenn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:47:
Op de televisie afdeling heb je vrijwel hetzelfde, geen dichte dozen meer want voor slechts 100€ hebben ze het scherm al voor je gekalibreerd. :/
Dat is toch oplichterij?

TV's horen gewoon goed te functioneren af fabriek, waarschijnlijk doen ze niet eens echt iets voor die 100€.

Pagina: 1 ... 132 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels