trabant schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:24:
[...]
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met krantenwijken zit, maar het heeft toen echt wel even geduurd eer ik het geld voor die éne bijeen had, en genoeg voor meerdere tegelijk is er eigenlijk nooit geweest.
Snap ik, als het geld er niet is kun je er geen 2+ bestellen.
Sowieso is het onverstandig om ál je geld in 1 ding te stoppen, maar alsnog beter dan op afbetaling.
Als tiener bij je ouders in huis heb je nog geen maandelijkse rekeningen om je zorgen om te maken, beperkt risico, hooguit zonde.
Alsnog kun je online bestellen, als het toch tegenvalt stuur je het terug, wacht je tot je geld terug is en bestel je nog eens, maar dat geduld leer je ook pas als je kinderen hebt

Pat911 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:47:
Oh ja, als je toch 4k wil uitgeven aan een instrument, bestel je er gewoon een stuk of 4. Stort je even 16k, kan je ze thuis lekker uitproberen. En dan stuur je met de betrouwbare post of DHL voor 12k aan spullen terug.
Ik rij wel iets verder. Als ik dan toch goed wil testen, til ik mijn eigen versterker wel in de kofferbak.
Ik lees nergens dat het gaat om een gitaar van 4k, waar haal je dat vandaan? Spullen boven een bepaald bedrag zou ik verzekerd opsturen, wat is het risico? Ik test/probeer spullen liever thuis.
bszz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:32:
Vertel.... Heb je ervaring met gitaren in fysieke winkels? Het klinkt alsof je dit regelmatig overkomen is aangezien je weet dat er "vaak" maar 1 of 2 exemplaren zijn.
Dit is natuurlijk bullshit: Je zuigt het uit je duim en je "vergeet" dat er bij dit soort aankopen enorm veel voordelen kunnen zitten aan een fysieke winkel en dat geen enkele winkel zo maar even meerdere dure gitaren naar één adres stuurt. En als je dan n-1 terugstuurt sta je gelijk op een zwarte lijst.
Ik ben (vroeger) wel regelmatig in dit soort winkels geweest ja. Bij navraag was het vrijwel altijd het enige (demo) exemplaar, of slechts 1 van de 2.
Er is ook veel teveel variatie en te weinig doorloop om op elke locatie een magazijn vol te leggen, het is geen online aanbieder.
Als er zo enorm veel voordelen zitten aan de fysieke winkel, waarom staan we nu op dit punt dan? Alleen een paar enthousiastelingen hechten er misschien waarde aan, daar kun je geen winkel op laten draaien, of je moet op dat ene dure apparaat per week 50% marge pakken.
Je hoeft er ook geen 4 bij 1 winkel te bestellen als je je echt zorgen om maakt om op een zwarte lijst terecht te komen. En hoe vaak koop je nu zo'n duur instrument waarbij een (online) winkel dit soort praktijken zou hanteren? Bij Thomann bijvoorbeeld doen ze er niet zo moeilijk over, al heb ik er nog nooit meerdere tegelijk van hetzelfde besteld:
https://www.thomann.nl/helpdesk_moneyback.html
Een ander type winkel, Klundert, heeft er ook een mening over:
https://www.klundertmusic...ine-een-gitaar-kopen.html. Daar is de conclusie eigenlijk ook, voornamelijk voor de enthousiasteling heeft het nut.