De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 127 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:58
Sjah schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Mijn leraar economie noemde zwart geld het smeermiddel van de maatschappij, is dat zo moeilijk..
Als iemand zwart een huis de muren gaat sausen, terwijl dat anders gewoon niet gebeurt...zoiets?
Het klassieke verhaal.. de kleine klusjes gedaan zoegen dat geld blijft rollen.

https://algert.nl/zwart-g...%20toch%20kunt%20uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 21:26
Dirk van den Broek was volgens mij de eerste supermarkt met een zelfscankassa waar je contant kon betalen. Nu AH ook. Jumbo, Plus, Lidl, Nettorama en wellicht nog anderen hebben het niet en lopen wat dat betreft erg achter. Dirk is sowieso mijn favoriete supermarkt en ik betaal vaak contant dus voor mij ideaal! Valt me wel tegen van AH dat zij als grootste supermarkt niet de eerste waren met contant betalen bij de zelfscan. Maar AH is sowieso knetterduur net als Jumbo. Kom er alleen als het niet anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:27
chim0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:50:
Dirk van den Broek was volgens mij de eerste supermarkt met een zelfscankassa waar je contant kon betalen. Nu AH ook. Jumbo, Plus, Lidl, Nettorama en wellicht nog anderen hebben het niet en lopen wat dat betreft erg achter. Dirk is sowieso mijn favoriete supermarkt en ik betaal vaak contant dus voor mij ideaal! Valt me wel tegen van AH dat zij als grootste supermarkt niet de eerste waren met contant betalen bij de zelfscan. Maar AH is sowieso knetterduur net als Jumbo. Kom er alleen als het niet anders kan.
Hornbach hier heeft het al wat langer. Moet zeggen dat ik er altijd wel iemand gebruik van zie maken als ik er eens kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het was bij reguliere kassa's ook al langer beschikbaar, want dat is toch waar de ouderen van dagen vaak heen gaan. En dan hielp zo'n automaat met sneller tellen, omdat het een kwartier duurt als men zelf alles bij elkaar moet grabbelen uit de portemonnee.
Werkt best goed, tot een luidruchtige tokkie tegen de cassière begint te brullen dat het toch echt een 2 euro munt was en het apparaat maar 1 euro registreerde. Dan ben ik weer blij met de zelfscan. :P

Om nog een beetje on-topic te blijven: van het weekend kwam ik weer eens in een lokaal winkelcentrum, dat was me toch best een partij druk. Mooi om te zien dat zoiets nog flink loopt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Gonadan Dat bij de gewone kassa is alleen om wisselgeld terug te geven. Je kan daar niet mee betalen. Dat doe je nog altijd bij de kassière.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

chim0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:04:
@Gonadan Dat bij de gewone kassa is alleen om wisselgeld terug te geven. Je kan daar niet mee betalen. Dat doe je nog altijd bij de kassière.
Jawel hoor, je kunt er ook geld in kieperen. Je hebt het lang nog niet overal, maar ik zie het wel steeds vaker. In allerlei soorten winkels.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

ericplan

5180 Wp PV

Gonadan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Jawel hoor, je kunt er ook geld in kieperen. Je hebt het lang nog niet overal, maar ik zie het wel steeds vaker. In allerlei soorten winkels.
De gedachte is dat er geen geld in de kassa-lade zit. Al het geld, ook papiergeld, komt direct in een soort kluis. Minder kans op overvallen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ericplan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:07:
[...]

De gedachte is dat er geen geld in de kassa-lade zit. Al het geld, ook papiergeld, komt direct in een soort kluis. Minder kans op overvallen.
Die dingen heten niet voor niets 'gesloten betaalsysteem' inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het gaat hier over van alles dat niet de zonsondergang van fysieke winkels is. De discussie over supermarkten en zelfscan kan eventueel in een nieuw topic worden gevoerd, gezien deze wel interessant is, maar hier offtopic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
*knip* Offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 13-01-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
rik86 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:46:
[...]

't hangt ook een beetje af van de winkel/ het restaurant waar je heen gaat. In een AH zou ik sneller beschikbaar personeel verwachten dan bij een Lidl. Bij een McDonalds vind ik bestellen via een kiosk heel logisch, bij een all-you-can-eat-tapas restaurant via een tablet ook, bij een restaurant dat 1 of meer Michelin-sterren heeft dan weer minder.

En robotiseren/ automatiseren/ meer naar de klant zelf verleggen, helemaal prima zolang 't maar klantvriendelijk/ makkelijke te bedienen is.
Ik ga als het mooi weer is naar een terras waar ze heel goed en attent personeel hebben rondlopen. Maar die zijn ook meer gericht op de bovenkant van de markt. Je ziet daar dat horeca toch echt een vak is niet zomaar "we trekken een blik studenten open".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:35
emeralda schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik ga als het mooi weer is naar een terras waar ze heel goed en attent personeel hebben rondlopen. Maar die zijn ook meer gericht op de bovenkant van de markt. Je ziet daar dat horeca toch echt een vak is niet zomaar "we trekken een blik studenten open".
In het buitenland weet ik niet anders dan dat het personeel attend en goed personeel hebben rondlopen. Nederland is lijkt wel het enige land waar het scholieren en studenten moet zijn omdat zij goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:52
@spijkerhoofd
Zijn studenten wel zo goedkoop, volgens mij kunnen die inmiddels vragen wat ze willen, of ze het ook doen is een tweede. In mijn tijd (93) was het voor jou 10 anderen, nu echt niet meer met de vergrijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:18:
@spijkerhoofd
Zijn studenten wel zo goedkoop, volgens mij kunnen die inmiddels vragen wat ze willen, of ze het ook doen is een tweede. In mijn tijd (93) was het voor jou 10 anderen, nu echt niet meer met de vergrijzing.
Inderdaad, toch lopen er vooral bedienden in de studentenleeftijd rond en weinig echte horecamensen rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:38:
[...]

In het buitenland weet ik niet anders dan dat het personeel attend en goed personeel hebben rondlopen. Nederland is lijkt wel het enige land waar het scholieren en studenten moet zijn omdat zij goedkoop zijn.
Maar die mensen verdienen geen drol. Wij hebben waarschijnlijk meer werk waar je meer kunt verdienen waardoor ouder personeel liever daarvoor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 15:20
[...]

Het blijven allemaal mensen. Met goede en slechte omgangsvormen. Eigenlijk net zoals de klanten.
Sommige horecamensen gedragen zich ook als een Basil Fowlty en sommige studenten die nog niet eens zelf bier/wijn mogen drinken laten je welkom voelen alsof je bij familie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Pat911 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Het blijven allemaal mensen. Met goede en slechte omgangsvormen. Eigenlijk net zoals de klanten.
Sommige horecamensen gedragen zich ook als een Basil Fowlty en sommige studenten die nog niet eens zelf bier/wijn mogen drinken laten je welkom voelen alsof je bij familie bent.
Klopt, en het is ook aan de klant zelf wat ze fijn of niet fijn vinden. Ik heb zelf een favo restaurant en daar werkt een man in de bediening enorm bij de hand is en ook bijdehande opmerkingen maakt, ik mag hem enorm juist omdat hij zo is, maar mijn buren gaan niet eten bij dat restaurant omdat ze de man stront vervelend vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 14-01-2025 19:37 . Reden: Opmerking aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Ik heb geen slechte ervaringen. Het is ook niet moeilijk allemaal. Ik bestel, zij komen dat brengen,

Ook goedkope scholieren en studenten zijn aardig.

Wat voor slechte ervaringen heb jji dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Kalentum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Ik heb geen slechte ervaringen. Het is ook niet moeilijk allemaal. Ik bestel, zij komen dat brengen,

Ook goedkope scholieren en studenten zijn aardig.

Wat voor slechte ervaringen heb jji dan?
Niet of ze aardig zijn of niet maar meer een soort attentheid die ze missen, geen oogcontact maken met je gasten terwijl een gast aandacht wil voor het betalen van de rekening of als je glas leeg is vragen of je een nieuwe wilt. Even rond vragen of alles naar wens is, of bijv. eerst vragen of je klaar bent zijn dingen die ze soms missen. Ik vraag mij vaak ook af of de eigenaar van de tent dat niet leert aan deze mensen want bij de ene tent doen ze dat wel goed, bij de andere niet. Het is vaak ook opvallend dat in het hogere segment dit soort dingen vaak wel goed gaat, wellicht dat in het hogere segment de begeleiding en leiderschap door de restauranteigenaar beter is, vaak is er bij de eigenaar of manager ook meer passie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pat911 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:41:
En toch verschilt dat heel erg per locatie. De eigenaar en het vaste team zal daar toch een stevige invloed op hebben wat voor stijl ze willen hanteren.
Je merkt dat op locaties waar toch wel genoeg aanloop is meer zaken zitten die weinig meer van doen hebben met goed gastheerschap. Één redelijk betaalde meid met een bestelterminal en de rest doe je af met minimumloon glazenhalers en brengers die het liefst doen alsof de klanten niet bestaan.

In die zin kunnen we wel een apart topic starten voor de Zonsondergang van de goede horeca.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Even Ontopic weer>>> je ziet ook minder en minder schoenmakers.

Wat je tevens (al 45+ jaar) niet meer ziet is melkboeren met glazen flessen, JA dat vind ik jammer, ik hoef ze niet aan huis, alhoewel als ze dat wel deden zou ik nog abootje nemen ook.
Vroeger had je geen spermabank, hij is vd melkboer is toch een gevleugelde uitspraak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52
Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:56:
Even Ontopic weer>>> je ziet ook minder en minder schoenmakers.
Een goed/redelijk paar schoenen kost al zolang ik me kan herinneren tussen de 50 en 150 euro, in die 15 jaar zijn de kosten voor een schoenmaker waarschijnlijk wel verdubbeld. Naast het feit dat mensen tegenwoordig allemaal plastic sneakers dragen die na 6 maanden uit de mode zijn en die niet fatsoenlijk te repareren zijn.
De prijs voor een nieuwe zool start vanaf 25 euro echter is deze gemiddeld rond de 30 tot 40 euro afhankelijk van het type schoen en zool.
Dan moet je wel vrij dure schoenen hebben die na zeg 3 jaar intensief gebruik verder nog goed genoeg zijn om weer jaren mee te kunnen.

Sleutels laten bijmaken is tegenwoordig wel super geregeld, ze leggen je sleutel in zo'n machine en een minuut laten heb je een nieuwe, kosten tussen de 5 en 10 euro. Maar alleen van dat kan je ook geen winkel runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja uiteraard heb ik het over 200 euro en duurder, v Bommel en nog duurder Italiaans UK spul. Daarmee durf ik me op een begrafenis te vertonen, verder loop ik er ook niet zo op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:22
Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:14:
Ja uiteraard heb ik het over 200 euro en duurder, v Bommel en nog duurder Italiaans UK spul. Daarmee durf ik me op een begrafenis te vertonen, verder loop ik er ook niet zo op.
Dan hebben ze ook nooit nieuwe zolen nodig.. of er zijn bovengemiddeld veel sterfgevallen in jouw omgeving.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:14:
Duurder is niet altijd beter.. de sneakerlijn van van Bommel is ook om te huilen als kwaliteit (voor die prijs)

En eerlijk gezegd durf ik me met leren schoenen van haren ook gewoon te vertonen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://www.rtl.nl/nieuws...duur-jongere-die-het-bakt

Door steeds minder cash betalingen worden steeds minder low cost horeca zaken rendabel. Alleen dat kunnen horeca ondernemers niet roepen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39
Z___Z schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:59:

Door steeds minder cash betalingen worden steeds minder low cost horeca zaken rendabel. Alleen dat kunnen horeca ondernemers niet roepen natuurlijk.
Loonkosten zijn voor heel veel bedrijven de grootste kostenpost. Het artikel rept met geen woord over minder cashbetalingen als oorzaak van hogere kosten? Waar haal je dit vandaan? En waarom zou er niet over gesproken mogen worden?

[ Voor 4% gewijzigd door oohh op 14-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:18

Ik lees dat niet?

Als dat het geval is dan moeten ze cash betalingen dus gewoon iets korting geven?

Ik verbaas mij er meer over dat ik voor een frikandel uit een automaat hetzelfde betaal als dat ik bij de balie een bestelling plaats en er dus meer personeelskosten zijn... Maar ik toch evenveel voor die frikandel betaal.
Een berekening uit 2015: https://www.foodlog.nl/ar...or%20een%20frikandelletje.

Los daarvan: ik vind patat bij de snackbar en snackjes ook erg duur, kan beter zelf thuis de frituur aanzetten... Ik zie de snackbar ook niet als winkel, maar die hoort bij de horeca... En de horeca vind ik sowieso behoorlijk geldverspilling: je kan net zo goed een flesje cola in de supermarkt kopen en opdrinken dan dat je voor dezelfde cola 2x de prijs betaalt op het terras. In dat opzicht zie ik horeca vooral als een luxe die ook echt wel wegbezuinigd mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:11

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Hij bedoeld natuurlijk dat niet iedere cashbetaling in de boeken komt.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dwarlorf schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:40:
Hij bedoeld natuurlijk dat niet iedere cashbetaling in de boeken komt.
Net zoals niet elk gewerkt uur op een loonstrook komt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:22

En daarom gaat hij ook vaker voor kant-en-klaar: "Ik heb een leverancier die de menu's praktisch af aanlevert." De biefstuk is al gaar en hoeft alleen opgewarmd. "Daar heb ik geen kok voor nodig."
Serieus wat voor bestaansrecht heeft deze tent :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Amdwarrior schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:03:
[...]

[...]

Ik hoor Gordon Ramsey al vloeken! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Het klinkt als een doorsnee gemiddeld eetcafe.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ik vind het niet gek dat de lonen in de studenten steden zo hoog zij, huren zijn in die steden enorm voor studenten, ze moeten lenen voor hun studie etc. Er is enorm veel werk te doen voor studenten en studenten werken soms in het werkveld van hun studie. Ik werk zelf in de IT en we hebben jonge studenten voor ons werken, wij betalen voor hen behoorlijk meer dan dat zij krijgen in de horeca oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

[...]

Omg... gaan we dit echt meemaken? Naar een restaurant gaan en een magnetronmaaltijd krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Een sous vide opgewarmde biefstuk die enkel kort afgegrild is of opgewarmd in de oven is wat je bij de meeste tenten al jaren krijgt? Zeker in het lagere segment.

Tuurlijk praat ik niet over een sterrenzaak. Maar een low budget tent kan je prima thuis evenaren en kom je enkel voor gemak of gezelligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:38:
Een sous vide opgewarmde biefstuk die enkel kort afgegrild is of opgewarmd in de oven is wat je bij de meeste tenten al jaren krijgt? Zeker in het lagere segment.

Tuurlijk praat ik niet over een sterrenzaak. Maar een low budget tent kan je prima thuis evenaren en kom je enkel voor gemak of gezelligheid.
Vast wel... maar als ik dat artikel moet geloven komt er een complete plate service diepgevroren binnen en kan die zonder inzet van een kok even opgewarmd worden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
President schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Ik lees dat niet?

In dat opzicht zie ik horeca vooral als een luxe die ook echt wel wegbezuinigd mag worden
Die discussie kom je nooit uit; een ander zal weer zeggen ik ga niet op terras zitten en geeft het wel uit aan vliegvakantie Australie, dat vind ik dan weer zonde. En een derde zal een dure postzegel aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:28:
Ik vind het niet gek dat de lonen in de studenten steden zo hoog zij, huren zijn in die steden enorm voor studenten, ze moeten lenen voor hun studie etc. Er is enorm veel werk te doen voor studenten en studenten werken soms in het werkveld van hun studie. Ik werk zelf in de IT en we hebben jonge studenten voor ons werken, wij betalen voor hen behoorlijk meer dan dat zij krijgen in de horeca oid.
Gek is het niet... Maar een vicieuze cirkel is het wel...
Personeel bij restaurant verdient meer, bezoekers van het restaurant zijn meer kwijt. Die willen weer meer salaris, dus hun werkgever moet ook met de prijzen aan de slag.

En ergens breekt ook dat elastiek een keer.

Ik haal ook steeds minder lol aan het bezoeken van een simpel terrasje of restaurant. Kwaliteit en kwantiteit gaat achteruit. Personeel is ofwel amper aanwezig, ofwel snapt niet hoe ze service moeten verlenen. En onder de streep betaal je je alsnog blauw.
Voor een paar burgers en biertjes ben je zomaar 100 euro verder. En ik kan wel zeggen dat mijn inkomen niet met tientallen procenten is gestegen in de afgelopen paar jaar.

Dan bestel ik wel bij Sous of ga naar een echt goed restaurant. Of inderdaad zelf aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 18:08
[...]

Wisselt in mijn ervaring toch ook echt flink. Ook in het buitenland zie je toch al snel dat prijsklasse flink bepalend is in de kwaliteit van bediening. Wat dat betreft, indien het niet zozeer om het gemak te doen is, maar echt om de beleving gaat, kun je veel beter kiezen voor minder vaak uit eten, naar een duurdere locatie, dan vaker, naar een goedkopere locatie.

Soms is gemak natuurlijk echter ook gewoon net dat. Het is dan jammer dat veel tenten hierin dit nog net niet volledig bieden door de interactie gewoonweg helemaal weg te strepen. Een QR code op tafel, via je telefoon bestellen. Het is weinig sociaal. Maar indien je bediening toch al ruk is, laat de klant tenminste nog gewoon zijn bestelling doen.
Gonadan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:37:
Om nog een beetje on-topic te blijven: van het weekend kwam ik weer eens in een lokaal winkelcentrum, dat was me toch best een partij druk. Mooi om te zien dat zoiets nog flink loopt.
Druk betekent natuurlijk nog niet dat het flink loopt. Uiteindelijk draait het natuurlijk om verkoopaantallen en hetgeen onder de streep overgehouden wordt. Hier in het centrum van Rotterdam is het ook wel druk, maar je ziet dat voor wat betreft retail met name nieuwe invulling van leegstand toch vaak langer op zich laat wachten dan invulling van horeca. En waar je horeca ook echt ziet groeien in aantal, blijft retail toch wel een beetje status quo. Ondanks dat de lokale bevolking in aantal toeneemt.

En dat is natuurlijk niet alleen een gevoel, maar ook gewoon terug te zien in de statistieken:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/18/meer-winkels-in-2024

CBS kopt het mooi met meer winkels in 2024. Waar t.o.v. 2023, maar de tendens sinds 2010 is natuurlijk gewoon daling. En tegelijkertijd, het aantal fysieke winkels natuurlijk al een aantal jaar kleiner is dan het aantal online winkels.

Dit duidelijk anders dan veel horeca:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-en-catering-minder-cafes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[...]

Voor Henk en Ingrid zijn de snackbar Chinees Turk en pizzeria zo beetje de enige betaalbare horeca. Sinds we steeds meer zijn gaan pinnen zijn die zaken niet meer rendabel. Zag je in de jaren 90 in elk dorp van meer dan 10k inwoners deze zaken wel, zijn ze nu met bosjes verdwenen. De Chinees vervangen door de Wok en Sushi, de pizzeria door Domino’s en de snackbar door McDonalds. Je kan alleen als je groot bent en de arbeid kan centraliseren en de belastingen op creatieve manieren kan ontwijken nog overleven in de onderkant van de horeca markt. Ja zijn geen winkels maar wel weer een verschraling van het aanbod in vooral de kleinere plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Was het maar waar dat de snackbar vervangen werd door een McDonalds.
Ik zie eerder dat alle snackbarren overgenomen worden door Chinezen. Dorp 10K inwoners. Iets van 6 of 7 frituurtenten. Allemaal inmiddels in handen van Chinezen. De laatste Nederlandse eigenaar is afgelopen jaar gestopt.
Zie deze trend ook in steden als Tilburg terug.

Mcdonalds kiest de locaties wel uit waar ze winstgevend zijn.
De simpele platte Brabander spreek je amper meer in een friettent. Half Chinees half Nederlands en half Engels tegenwoordig om je bestelling door te geven.
Weinig zelfgemaakte friet of snacks meer. Alles van Mora en consorten. Voorheen kon een friettent zich onderscheiden van de rest met keuze of ambacht. Maar dat zie ik helaas steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hier in Amsterdamse Pijp heb je nog een snackbar, die vraagt voor een bamihap, nasischijf, en blikje cola, nog geen 6.90. Het kan dus nog wel. Maar de kwaliteit is niet beter als dat ik het zelf maak, maar wat maakt het uit, je zit even tussen de mensen op een plek onder de zon, en de snacks worden warmer geserveerd dan de "ik heb half uur in de wacht gestaan" Big Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Macdonalds lijkt ook zijn prijzen te herzien overigens. Misschien toch wat te enthousiast de inflatie doorgevoerd de afgelopen jaren....

https://www.mcdonalds.com/nl/nl-nl/actueel/value2025.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 12:51

Fiber

Beaches are for storming.

Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:15:
Ik zie eerder dat alle snackbarren overgenomen worden door Chinezen. Dorp 10K inwoners. Iets van 6 of 7 frituurtenten. Allemaal inmiddels in handen van Chinezen. De laatste Nederlandse eigenaar is afgelopen jaar gestopt.

De simpele platte Brabander spreek je amper meer in een friettent. Half Chinees half Nederlands en half Engels tegenwoordig om je bestelling door te geven.
Weinig zelfgemaakte friet of snacks meer. Alles van Mora en consorten. Voorheen kon een friettent zich onderscheiden van de rest met keuze of ambacht. Maar dat zie ik helaas steeds minder.
Heb juist het idee dat er steeds meer friet speciaalzaakjes komen die juist wel goede kwaliteit leveren. Bijvoorbeeld de Patates in Amersfoort, naast de Pathé bioscoop. Wel lopend/staand, zittend op de trappen of thuis opeten want je kan er niet zitten of zo... Wel erg lekker zo nu en dan. :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 12:01

Ik heb ooit eens gelezen dat dit komt omdat de Chinese restaurant flink op zijn retour zijn en ze kunnen geen goede koks meer vinden. Dus sluiten ze de restaurant en nemen een snackbar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
wauskoek schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Ik heb ooit eens gelezen dat dit komt omdat de Chinese restaurant flink op zijn retour zijn en ze kunnen geen goede koks meer vinden. Dus sluiten ze de restaurant en nemen een snackbar over.
Klopt, komt bij dat Chinezen kwaliteit bieden, en verder hebben ze goede naam als minderheid die nooit gezeik geeft, en goed zorgt voor hun eigen gemeenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ze bieden consistentie. Niet perse kwaliteit.
Maar wel consistent hetzelfde voor een prima prijs.
En daar doen we het goed op blijkbaar.

Gelukkig hebben we ook nog 2 echte afhaal Chinezen. En vind de ene helft van het dorp de ene goor en de andere helft de andere. Dus die hebben een prima klantenbestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nog altijd liever Mora dan de MacD. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
Ze bieden consistentie. Niet perse kwaliteit.
Maar wel consistent hetzelfde voor een prima prijs.
En daar doen we het goed op blijkbaar.

Gelukkig hebben we ook nog 2 echte afhaal Chinezen. En vind de ene helft van het dorp de ene goor en de andere helft de andere. Dus die hebben een prima klantenbestand.
En toch mis ik de chinese restaurants.... gewoon een lekkere rijsttafel. Waar vind je het nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:01:
Druk betekent natuurlijk nog niet dat het flink loopt. Uiteindelijk draait het natuurlijk om verkoopaantallen en hetgeen onder de streep overgehouden wordt.
Ik heb natuurlijk geen zicht op marges en afzet per winkel, en ze zullen het vast niet allemaal goed doen, maar wanneer ik drukte in winkels en bij kassa's zie dan ben ik daar gewoon blij mee.
Het had ook leeg kunnen zijn, dat is nog een stuk erger. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

stylezzz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:48:
[...]

En toch mis ik de Chinese restaurants.... gewoon een lekkere rijsttafel. Waar vind je het nog?
Bestaan echt nog wel hoor. Al worden het er inderdaad wel steeds minder. Maar met een beetje zoeken en een klein stukje rijden echt wel te vinden. Dat het er steeds minder worden heeft meerdere oorzaken. We vinden het ouderwets naast de hippe sushi, tapas en andere zaken. Maar ook is er nauwelijks opvolging als de eigenaar er mee stopt. Veel van hun kinderen konden goed leren en hard werken en zijn nu arts, advocaat of it specialist of zo.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

En toch mis ik de chinese restaurants.... gewoon een lekkere rijsttafel. Waar vind je het nog?
In Gemert hebben we er 2. 1 enkel afhaal en 1 met restaurant erbij.
In Oudenbosch ook 2.

En ik denk op veel meer plekken nog wel.
Alleen waar je er vroeger 4 per dorp had is dat gehalveerd of naar 1 gezakt door personeelstekort en groter aanbod en sushi populariteit. Ik vind t niet te vreten dus ik ga gewoon naar de lokale Chinees.

Maar sushi tenten zag je 10-15 jaar terug veel minder tot bijna niet voor mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:55:
[...]

In Gemert hebben we er 2. 1 enkel afhaal en 1 met restaurant erbij.
In Oudenbosch ook 2.

En ik denk op veel meer plekken nog wel.
Alleen waar je er vroeger 4 per dorp had is dat gehalveerd of naar 1 gezakt door personeelstekort en groter aanbod en sushi populariteit. Ik vind t niet te vreten dus ik ga gewoon naar de lokale Chinees.

Maar sushi tenten zag je 10-15 jaar terug veel minder tot bijna niet voor mijn idee.
Wat je nu nog veel tegenkomt is een soort combinatie van sushi/chinees/afhaal tenten waar dan ook nog een paar tafeltjes staan om ter plaatse te eten. Weinig sfeervol IMHO..... we hadden hier 1 heel goed restaurant in de buurt, bestond ook al tientallen jaren. Maar je zag het jaar op jaar aftakelen.... op een gegeven moment was er zelfs een pagina met surinaamse gerechten aan de menukaart toegevoegd. Paar jaar geleden is de boel gestopt... Blijkbaar was er gewoon te weinig publiek meer om zo'n restaurant open te houden. Jammer.... ik word er weinig vrolijk van om bij de wok all-you-can-eat uit die bakken de bami en sate te scheppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Zijn hier nog in overvloed. Heerenveen heeft er 4 (was 5, waarvan 2 wokrestaurant, eentje daarvan is gestopt). Gorredijk heeft er 2 (ene ken ik niet, die andere... ik ga liever gewoon dood).

Maar lekker eten... je leest het al... dat is niet bij elke chinees standaard. En waar je vroeger regelmatig "even lekker chinees" haalde moet je nu een rib en een long inleveren, shit wat is dat duur tegenwoordig.

Overigens net als degene boven mij, ik haal liever een 4 persoons rijsttafel bij Rose Garden die ik met 6 personen opeet en dan nog van overhoud dan dat ik voor 40 euro pp bij de wok ga zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 14-01-2025 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vooral sinds de Zonnebloem crisis gingen de prijzen hier door het dak heen.
Voorheen was je voor 25 euro wel klaar. Dat is inmiddels het dubbele ongeveer. Maar het is veruit de lekkerste in het dorp. En een vriendelijke bediening daar. Dat is ook veel waard.
Met van die bankjes met rode bekleding waar t plastic nog overheen zit. En een vijver met goudvissen. Allemaal lekker nostalgisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
[...]

Heb er in een gegeten in 2019 ofzo, was voor 42 euro een 2 persoon-Rijsttafel waarvan je easy met 4 man kon eten. Inclusief inrichting waaraan al sinds 1986 niks aan was gedaan. Was perfect dus. Of ze dat nog steeds zo voeren weet ik niet, het bestaat nog wel, mocht je in Amsterdam willen zitten. Was toen heel rustig, kan me amper voorstellen dat deze tent er over 13 jaar nog is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 14-01-2025 22:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Heb er in een gegeten in 2019 ofzo, was voor 42 euro een 2 persoon-Rijsttafel waarvan je easy met 4 man kon eten. Inclusief inrichting waaraan al sinds 1986 niks aan was gedaan. Was perfect dus. Of ze dat nog steeds zo voeren weet ik niet, het bestaat nog wel, mocht je in Amsterdam willen zitten. Was toen heel rustig, kan me amper voorstellen dat deze tent er over 13 jaar nog is.
Voor echt Chinees eten moet je naar de Zeedijk of de Haagse Chinatown. Naar zo'n zaakje met plastic zeiltjes over de tafels en tl buizen als verlichting. Ziet er niet gezellig uit maar maar dan eet je wel chinees tussen de Chinezen en niet tussen de Hollanders. Smaakt ook heel anders, niet iedereen zal het waarderen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Fiber schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Voor echt Chinees eten moet je naar de Zeedijk of de Haagse Chinatown. Naar zo'n zaakje met plastic zeiltjes over de tafels en tl buizen als verlichting. Ziet er niet gezellig uit maar maar dan eet je wel chinees tussen de Chinezen en niet tussen de Hollanders. Smaakt ook heel anders, niet iedereen zal het waarderen... O-)
U bent kenner? En welk tent precies raad je aan in Den Haag?

Ik heb ooit eens op Zeedijk gegeten, maar das te lang geleden. Wel weet ik dat de kok die er staat veelzeggender is , dan in welke buurt je zit, althans dat lijkt me..??

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 14-01-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
In Hoog Catherijne zit inmiddels al vijftig jaar Chinees Tai Soen. Geen idee wat de kwaliteit is, maar dat ze al die tijd overleefd hebben is al een klein wonder te noemen. Er zijn nog zat van deze restaurants, maar er gaan er wel steeds meer dicht. Anderzijds hebben de chinezen inmiddels wel een zeer groot aandeel in de snackbars in Nederland. Daar zien ze kennelijk meer potentieel dan in het openhouden van die tijdsdocumenten voor de enkele gezinnetjes die daar een twee keer per haar gaan eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sjah schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:57:
[...]

U bent kenner? En welk tent precies raad je aan in Den Haag?

Ik heb ooit eens op Zeedijk gegeten, maar das te lang geleden. Wel weet ik dat de kok die er staat veelzeggender is , dan in welke buurt je zit, althans dat lijkt me..??
Zeker geen echte kenner, wel lekker gegeten, al is het al weer een tijdje geleden. Den Haag weet ik niet precies meer, in Amsterdam was het volgens mij Wing Kee: https://wingkee-amsterdam.nl/over-ons/ :Y)

Ze noemen zich ook niet een 'restaurant' maar een 'eethuis': Lekker eten maar geen uren blijven zitten, daar is het ook te druk voor. Als je je eten op hebt plaatsmaken voor nieuwe klanten... :z

[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 14-01-2025 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Fiber schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Zeedijk bedoel je Sichuan? https://sichuan.amsterdam/ Ik eet daar regelmatig en inderdaad het klassiek chinees van de Sichuan regio, zelfs een Chinese collega die geboren en getogen in China is zei dat het naar thuis smaakte.

Niet iedereen zal het waarderen en velen zullen het te pittig vinden, de dag erna kun je er nog een keer van genieten op de WC als je het goed doet. :+

Ik kom zelden bij een Nederlands Chinees restaurant, er is zoveel om te eten vooral als je redelijk in de buurt van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of Utrecht woont of werkt is de keuze ter over. Koreaanse grill, veel sushi, Mexicaans, Kaasfondue en ga zo maar door. Ik bestel zelden en dan enkel bij de snackbar of pizza, ik kook liever goed of ik ga uit eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:08

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Friendly reminder dat we hier in het 'De zonsondergang van fysieke winkels' topic zitten. Het lijkt nu nogal van links- naar rechts te gaan waarbij het soms meer een ervaringen topic wordt.

Laten we hier met elkaar weer even op letten a.u.b., anders moet de bezem er toch écht weer even doorheen ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Wisselt in mijn ervaring toch ook echt flink. Ook in het buitenland zie je toch al snel dat prijsklasse flink bepalend is in de kwaliteit van bediening. Wat dat betreft, indien het niet zozeer om het gemak te doen is, maar echt om de beleving gaat, kun je veel beter kiezen voor minder vaak uit eten, naar een duurdere locatie, dan vaker, naar een goedkopere locatie.

Soms is gemak natuurlijk echter ook gewoon net dat. Het is dan jammer dat veel tenten hierin dit nog net niet volledig bieden door de interactie gewoonweg helemaal weg te strepen. Een QR code op tafel, via je telefoon bestellen. Het is weinig sociaal. Maar indien je bediening toch al ruk is, laat de klant tenminste nog gewoon zijn bestelling doen.
Spijker op de kop. Corona had ook wat goede kanten, maar die hebben we helaas heel snel aan de kant geschoven.

Overigens is dit ook van toepassing op veel winkels.
Teveel vasthouden aan een oude formule die niet meer waar te maken is. Deels door personeelsgebrek. De Praxis hier in de buurt is een goed voorbeeld. Lopen twee man en een paardenkop in een pand van tien voetbalvelden. Maar niemand weet ook maar iets, en ik sta letterlijk altijd lang in de rij bij de kassa.

Lever ofwel fatsoenlijke en snelle service, of laat me het zelf doen zodat ik voor twee artikelen niet 15 minuten in de rij sta. Het is dat ze savonds en op zondag open zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:56:
[...]

Spijker op de kop. Corona had ook wat goede kanten, maar die hebben we helaas heel snel aan de kant geschoven.

Overigens is dit ook van toepassing op veel winkels.
Teveel vasthouden aan een oude formule die niet meer waar te maken is. Deels door personeelsgebrek. De Praxis hier in de buurt is een goed voorbeeld. Lopen twee man en een paardenkop in een pand van tien voetbalvelden. Maar niemand weet ook maar iets, en ik sta letterlijk altijd lang in de rij bij de kassa.

Lever ofwel fatsoenlijke en snelle service, of laat me het zelf doen zodat ik voor twee artikelen niet 15 minuten in de rij sta. Het is dat ze savonds en op zondag open zijn...
Ik zie de Praxissen van deze wereld niet zo snel ten onder gaan eerlijk gezegd. Ik kom er regelmatig en dan vooral ook omdat ik op dat moment iets nodig heb. De Praxis zit hier 5 minuten fietsen vandaan dus met een kwartiertje heb ik wat ik nodig heb.

Het personeel weet minder maar er lopen ook mensen rond die wel enige betrokkenheid bij het assortiment hebben. Ik herken het personeelsgebrek ook niet echt: er werken toch wel iets van 10 mensen minstens en ze gooien gewoon extra kassa open als het allemaal wat te langzaam gaat.

Voor de service en de kennis moest je naar de lokale vakhandel (ijzerwaren en dat soort winkels) maar die zijn ondertussen verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Valorian schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:07:
In Hoog Catherijne zit inmiddels al vijftig jaar Chinees Tai Soen. Geen idee wat de kwaliteit is, maar dat ze al die tijd overleefd hebben is al een klein wonder te noemen.
Is dat degene nabij Albert Heijn? Ik lunch weleens bij de zaak er vlak naast maar zie nooit enige beweging bij Tai Soen terwijl ze volgens de website dagelijks open zouden zijn vanaf 12 uur. Ziet er altijd dicht uit. Edit: Is degene die ik zie als ik website Hoog Catharijne bekijk.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 15-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:49
Kalentum schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:42:
Ik zie de Praxissen van deze wereld niet zo snel ten onder gaan eerlijk gezegd. Ik kom er regelmatig en dan vooral ook omdat ik op dat moment iets nodig heb. De Praxis zit hier 5 minuten fietsen vandaan dus met een kwartiertje heb ik wat ik nodig heb.
Hangt imo vooral af van andere bouwmarkten in de omgeving: voor een paar schroefjes fiets ik inderdaad naar de lokale Praxis, wil ik meer dan is 10 minuten met de auto naar de Hornbach veel beter.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:14:
Wat je nu nog veel tegenkomt is een soort combinatie van sushi/chinees/afhaal tenten waar dan ook nog een paar tafeltjes staan om ter plaatse te eten. Weinig sfeervol IMHO..... we hadden hier 1 heel goed restaurant in de buurt, bestond ook al tientallen jaren. Maar je zag het jaar op jaar aftakelen.... op een gegeven moment was er zelfs een pagina met surinaamse gerechten aan de menukaart toegevoegd. Paar jaar geleden is de boel gestopt... Blijkbaar was er gewoon te weinig publiek meer om zo'n restaurant open te houden. Jammer.... ik word er weinig vrolijk van om bij de wok all-you-can-eat uit die bakken de bami en sate te scheppen.
De klassieke Nederlandse Chinees is natuurlijk ook wel een beetje een vernederlandste snackbar equivalent van de Aziatische keuken. Rijsttafels zijn meestal meer Indonesisch qua achtergrond of een mix, maar het gaat dan voornamelijk om zoveel mogelijk bakjes en dingetjes.
De kracht was dan ook altijd met name goedkoop en veel zodat je er twee keer van kunt eten. En het afhalen liep bij menig restaurant beter dan de tafels, dat was iets unieks waardoor zelfs Chinezen zonder tafels konden bestaan.

Trek je die parallel met de fysieke winkels dan zie je dat ook daar een concurrerende internetmarkt met bezorging bij is gekomen. Vroeger kon je met name Chinees of snackbar afhalen, en als je mazzel had nog ergens pizza maar dat was het wel. Tegenwoordig is het aanbod immens en doet zo'n beetje elk soort keuken aan bezorgen. Chinezen die alleen aan afhalen deden zijn ook maar gaan bezorgen omdat ze anders gewoon buiten de boot gaan vallen.

Dan blijft over waarom je nog naar een fysieke locatie zou gaan, voor de meesten is dat toch een stukje beleving. Hoewel ik nostalgische gevoelens heb bij de klassieke Chinees is het niet het type restaurant waar ik voor de beleving heen ga. In die zin vrees ik dat ze ook last hebben van een historisch gecreëerd beeld wat lastig is om te doorbreken.
Er zijn namelijk zat fysieke restaurants met Aziatische keuken die men 'hip' vindt en waar genoeg aanloop is, de klassieke Chinees heeft dat imago niet en zal het heel moeilijk hebben om dat om te draaien denk ik, hoe goed het restaurant ook zou zijn. Misschien is de markt gewoon veel breder geworden en daarom gewoon minder plek voor hun aandeel. Helemaal verdwijnen zal het vast niet maar echt toenemen denk ik ook niet meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:25:
[...]

De klassieke Nederlandse Chinees is natuurlijk ook wel een beetje een vernederlandste snackbar equivalent van de Aziatische keuken. Rijsttafels zijn meestal meer Indonesisch qua achtergrond of een mix, maar het gaat dan voornamelijk om zoveel mogelijk bakjes en dingetjes.
De kracht was dan ook altijd met name goedkoop en veel zodat je er twee keer van kunt eten. En het afhalen liep bij menig restaurant beter dan de tafels, dat was iets unieks waardoor zelfs Chinezen zonder tafels konden bestaan.

Trek je die parallel met de fysieke winkels dan zie je dat ook daar een concurrerende internetmarkt met bezorging bij is gekomen. Vroeger kon je met name Chinees of snackbar afhalen, en als je mazzel had nog ergens pizza maar dat was het wel. Tegenwoordig is het aanbod immens en doet zo'n beetje elk soort keuken aan bezorgen. Chinezen die alleen aan afhalen deden zijn ook maar gaan bezorgen omdat ze anders gewoon buiten de boot gaan vallen.

Dan blijft over waarom je nog naar een fysieke locatie zou gaan, voor de meesten is dat toch een stukje beleving. Hoewel ik nostalgische gevoelens heb bij de klassieke Chinees is het niet het type restaurant waar ik voor de beleving heen ga. In die zin vrees ik dat ze ook last hebben van een historisch gecreëerd beeld wat lastig is om te doorbreken.
Er zijn namelijk zat fysieke restaurants met Aziatische keuken die men 'hip' vindt en waar genoeg aanloop is, de klassieke Chinees heeft dat imago niet en zal het heel moeilijk hebben om dat om te draaien denk ik, hoe goed het restaurant ook zou zijn. Misschien is de markt gewoon veel breder geworden en daarom gewoon minder plek voor hun aandeel. Helemaal verdwijnen zal het vast niet maar echt toenemen denk ik ook niet meer.
Vaak genoeg willen wij best bij de Chinees zelf eten, maar dan blijkt het combinatie pakket voordeliger te worden bezorgd dan dat je er daar überhaupt een plak kroepoek en een bakje saté voor krijgt. Tja.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Dat stukje beleving kan ik mij er wel in vinden, ik heb het vooral met elektronica. Als ik iets nodig heb dan vind ik het fijn dat ik even in de auto kan stappen om bijvoorbeeld naar de Media Markt te gaan of Coolblue. Het gevoel dat je in de auto stapt met een vooruitzicht vind ik wel leuk altijd. En daarnaast ben je even buiten, even het huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

THE_BASE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Vaak genoeg willen wij best bij de Chinees zelf eten, maar dan blijkt het combinatie pakket voordeliger te worden bezorgd dan dat je er daar überhaupt een plak kroepoek en een bakje saté voor krijgt. Tja.
Dat was ik ook nog vergeten op te nemen in mijn verhaal inderdaad, de Chinees is ook niet meer goedkoop tegenwoordig. Voor afhalen al niet, laat staan voor op locatie eten. Daarmee is de fysieke formule wel een USP kwijt geraakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 12:55
martwoutnl schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Is dat degene nabij Albert Heijn? Ik lunch weleens bij de zaak er vlak naast maar zie nooit enige beweging bij Tai Soen terwijl ze volgens de website dagelijks open zouden zijn vanaf 12 uur. Ziet er altijd dicht uit. Edit: Is degene die ik zie als ik website Hoog Catharijne bekijk.
Ja klopt, die bij de AH. Met dat wonderlijke terras (met al dat nepgroen) voor de deur. Volgens google zijn ze dagelijks van 12:00-22:00 open, misschien oogt het dichter dan het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Ja klopt, die bij de AH. Met dat wonderlijke terras (met al dat nepgroen) voor de deur. Volgens google zijn ze dagelijks van 12:00-22:00 open, misschien oogt het dichter dan het is?
Daar oogt het vrij donker, ‘s avonds zitten er best wat mensen en ze moeten het vooral hebben van de vergrijzing die daar nog wel komt uit gewoonte. Vroeger zaten ze ook op Overvecht, dus best een bekende Chinees in Utrecht.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik denk dat velen (iedereen) de modbreak van Perkouw in "De zonsondergang van fysieke winkels" heeft gemist vanochtend. Het gaat nog net zo offtopic door als daarvoor. Restaurantervaringen horen hier NIET thuis. Het zal jammer zijn, maar anders moet de bezem er toch echt aan te pas komen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 15-01-2025 13:27 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
ericplan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Bij mijn Jumbo zijn twee van de vier bemande kassa’s verdwenen en zijn er negen zelfscankassa’s voor teruggekomen. Daarmee zijn de wachttijden vrijwel verdwenen. Dat er vier bemande kassa’s tegelijk open waren was een zeldzaamheid. De meeste vakkenvullers mogen (of kunnen) geen kassa draaien.
Een tijdje geleden meegemaakt bij de Jumbo dat de zelfscan eruit lag. Een oudere man van de groente afdeling moest kassa komen draaien. Hij vertelde dat hij dat al heel lang niet meer had gedaan en alles ging wat moeizaam. Ik kon er wel om glimlachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
[...]

[...]

Ah dit heb ik meegemaakt in de vakantie. Als je toevallig op een locatie zit met veel domme toeristen... Slechtste pizza ooit die ik voor 25 euro gegeten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
Is er nog wel sprake van een "ondergang"? Ik heb het idee dat er meer winkels opengaan dan dat er sluiten. Veelal kleine ondernemers, zoals kledingzaken of eetzaken, maar ik denk dat de "fysieke winkel" nooit zal verdwijnen uit het straatbeeld. Het lijkt erop dat alleen grote ketens omvallen, omdat ze niet meegaan met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:13
[...]

[...]

Mensen die houden van magnetron maaltijden, maar te lui zijn om het er zelf in te stoppen. Dat zal geen hele grote groep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
chim0 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:41:
Is er nog wel sprake van een "ondergang"? Ik heb het idee dat er meer winkels opengaan dan dat er sluiten. Veelal kleine ondernemers, zoals kledingzaken of eetzaken, maar ik denk dat de "fysieke winkel" nooit zal verdwijnen uit het straatbeeld. Het lijkt erop dat alleen grote ketens omvallen, omdat ze niet meegaan met de tijd.
Ik verbaas mij over het aantal winkels wat in 2ehands (of 'vintage' om het netjes te noemen) kleding grossiert. Vermoed dat die binnen afzienbare tijd wel weer zullen verdwijnen. De kringlopen e.d. puilen inmiddels uit met oude kleding en krijgen het niet meer verwerkt. Oorzaak? De Shein's en Temu's van deze wereld weten het nog goedkoper te leveren....

https://www.destentor.nl/...angt-er-nog-aan~a778b5aa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
stylezzz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik verbaas mij over het aantal winkels wat in 2ehands (of 'vintage' om het netjes te noemen) kleding grossiert. Vermoed dat die binnen afzienbare tijd wel weer zullen verdwijnen. De kringlopen e.d. puilen inmiddels uit met oude kleding en krijgen het niet meer verwerkt. Oorzaak? De Shein's en Temu's van deze wereld weten het nog goedkoper te leveren....

https://www.destentor.nl/...angt-er-nog-aan~a778b5aa/
Zo'n winkel in vintage kleding kan ik nog enigszins begrijpen. Zij halen waarschijnlijk hun kleding bij de kringloop, zoeken alleen de mooie spullen uit en laten de rest hangen.
En er zijn genoeg mensen die maar wat graag een uniek kledingstuk willen hebben.

Vaak heeft zo'n winkel ook allerhande prullaria en een koffiebarretje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vastgoedprijzen zijn wel een ding denk ik, samen met koopkracht? In het lokale winkelcentrumpje hier (waar je vroeger voor alles terecht kon) staat ~25% van de pandjes leeg. Enige alternatief is het centrum van de stad (~20 minuten rijden + parkeerkosten) of dichtstbijzijnde dorp (~15 minuten rijden).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:27
De vintage winkel is ook onderdeel van een life style idee, duurzaam (want het is al gebruikt en niet speciaal alleen voor jouw gemaakt) en als de winkel een beetje goed de collectie wisselt is er altijd wel wat nieuws te vinden. Dat maakt het een leuke ervaring om er even langs te gaan en zo'n winkel ervaring kan je online niet zo goed doen.

En ja, je ziet ze soms snel verdwijnen maar dat kan ook betekenen dat ze nu ergens anders zitten. Die winkeltjes zijn vrij mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 07:09
Is dit laatste (de grotere ketens) ook niet de bias omdat je daar veel over hoort en leest? Over een lokale kledingwinkel/vintage winkel lees je minder snel iets. Of het plaatselijke hobby/witgoedmannetje die al lang voorbij de pensioengerechtigde leeftijd is en geen opvolging heeft.

Denk wel dat je, zeker als kleinere zaak, wel een ervaring, goede service etc moet leveren om te blijven bestaan. Puur op prijs gaat je alleen lukken met diepe zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Wally2002 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Is dit laatste (de grotere ketens) ook niet de bias omdat je daar veel over hoort en leest? Over een lokale kledingwinkel/vintage winkel lees je minder snel iets. Of het plaatselijke hobby/witgoedmannetje die al lang voorbij de pensioengerechtigde leeftijd is en geen opvolging heeft.

Denk wel dat je, zeker als kleinere zaak, wel een ervaring, goede service etc moet leveren om te blijven bestaan. Puur op prijs gaat je alleen lukken met diepe zakken.
Als kleine zaak moet eigenlijk gewoon niet gaan zitten waar de grote dozenschuivers zitten. Er zijn nog genoeg gebieden waar je je wel kunt onderscheiden en waar prijs minder belangrijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
_eLMo_ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Vastgoedprijzen zijn wel een ding denk ik, samen met koopkracht? In het lokale winkelcentrumpje hier (waar je vroeger voor alles terecht kon) staat ~25% van de pandjes leeg. Enige alternatief is het centrum van de stad (~20 minuten rijden + parkeerkosten) of dichtstbijzijnde dorp (~15 minuten rijden).
Kennelijk vinden de meeste mensen die reistijd en -kosten geen probleem, anders waren ze wel lokaal blijven kopen. Overigens blijkt dat parkeerkosten helemaal niet zo relevant zijn om ergens wel of niet heen te gaan. De succesvolste binnensteden hebben de hoogste parkeertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Pat911 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Zo'n winkel in vintage kleding kan ik nog enigszins begrijpen. Zij halen waarschijnlijk hun kleding bij de kringloop, zoeken alleen de mooie spullen uit en laten de rest hangen.
En er zijn genoeg mensen die maar wat graag een uniek kledingstuk willen hebben.

Vaak heeft zo'n winkel ook allerhande prullaria en een koffiebarretje of zo.
Een goede vintagezaak haalt de spullen niet bij de kringloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164

Dat laatste is wel heel lang geleden. Ik kan me niet andera herinneren dat alle snacks gewoon werden ingekocht bij de diepvriesgroothandel. Misschien dat een enkeling zelf wat maakte maar dat was dan toch een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Frame164 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ik was niet compleet. Dat zal niet de enige 'leverancier' zijn, maar uit ervaring weet ik dat daar ook spullen vandaan komen voor een vintagewinkel. Niet alleen kleding trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frame164 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Want? Da's niet hip/trendy genoeg? :+

Ik zie hier (provincie hoofdstad) wel degelijk de eigenaren van een aantal 'vintage' winkeltjes de lokale kringloop/groene sluis afstruinen op zoek naar spullen voor hun hippe vintage winkel.
Op zich prima.

Want blijkbaar zijn er toch 'vintage' klanten die zich te goed voelen voor de bron van die 'vintage' spullen en liever bij die trendy lifestyle shop winkelen. O-)
M.a.w. de kringloop is de groothandel voor de vintage shops. ;)

Maar idd, die echte kringloop winkel heeft geen stinkende en astma triggerende geurkaarsen, Tibetaanse klankschaal deuntjes, ondefinieerbare kruidenthee, of pluche zitjes. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2025 10:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:33

Metalfreak

Hoije woh!

Frame164 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Kennelijk vinden de meeste mensen die reistijd en -kosten geen probleem, anders waren ze wel lokaal blijven kopen. Overigens blijkt dat parkeerkosten helemaal niet zo relevant zijn om ergens wel of niet heen te gaan. De succesvolste binnensteden hebben de hoogste parkeertarieven.
Die succesvolste binnensteden hebben ook de meeste bewoners er omheen wonen die te voet of met de fiets kunnen komen. Al die andere provinciesteden hebben wel degelijk last van de hoge parkeertarieven. Hier is de binnenstad bijvoorbeeld akelig leeg aan het worden, maar bijvoorbeeld in het winkelcentrum aan de rand van de stad met gratis parkeren is het altijd druk, op ongeveer elk moment van de dag/week. In het weekend hebben ze verkeersregelaars nodig om het een beetje in goede banen te leiden.

Overigens zijn het niet alleen de winkels in de binnenstad, ook de cafés (en daarmee het nachtleven) zijn niks meer vergeleken met wat ze 20 jaar geleden waren.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:29
ehtweak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Want? Da's niet hip/trendy genoeg? :+

Ik zie hier (provincie hoofdstad) wel degelijk de eigenaren van een aantal 'vintage' winkeltjes de lokale kringloop/groene sluis afstruinen op zoek naar spullen voor hun hippe vintage winkel.
Op zich prima.

Want blijkbaar zijn er toch 'vintage' klanten die zich te goed voelen voor de bron van die 'vintage' spullen en liever bij die trendy lifestyle shop winkelen. O-)
M.a.w. de kringloop is de groothandel voor de vintage shops. ;)

Maar idd, die echte kringloop winkel heeft geen stinkende en astma triggerende geurkaarsen, Tibetaanse klankschaal deuntjes, ondefinieerbare kruidenthee, of pluche zitjes. :)
Blijkbaar kun je die kleding dan wel voor 10x zoveel verkopen, dus ergens lijkt het een goed business model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Blijkbaar kun je die kleding dan wel voor 10x zoveel verkopen, dus ergens lijkt het een goed business model.
Ik denk dat er wel een forse correctie komt in dat aantal winkels. Als de kringloop uitpuilt en zelfs Afrika onze kleding niet meer wil kun je erop wachten dat er een overschot in de markt komt (of misschien al is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20

alienfruit

the alien you never expected

Blijkbaar kun je die kleding dan wel voor 10x zoveel verkopen, dus ergens lijkt het een goed business model
Ach de meeste kleding wordt van het beginsel al voor minimaal 8x verkocht. Dus deel de prijs van je kleding bij de H&M, MEXX maar door 8 en dan heb je wel een grof indicatie hoeveel de per stuk kosten zijn. Het grootste probleem momenteel blijft de verschepingskosten, en personeel is lastig te vinden.

Als al eerder gezegd je zult ook merken in 2025 dat de collectie op andere momenten uitkomen omdat ze proberen beter voor het klimaat te zijn en dus per containership de kleiding versturen ipv. per vliegtuig. Dat drukt vervolgens de lead time voor de fabriek. Wat vervolgens leid dat je personeel moet laten overwerken, wat eigenlijk niet mag van de keurmerken etc.

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 17-01-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
alienfruit schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Ach de meeste kleding wordt van het beginsel al voor minimaal 8x verkocht. Dus deel de prijs van je kleding bij de H&M, MEXX maar door 8 en dan heb je wel een grof indicatie hoeveel de per stuk kosten zijn. Het grootste probleem momenteel blijft de verschepingskosten, en personeel is lastig te vinden.

Als al eerder gezegd je zult ook merken in 2025 dat de collectie op andere momenten uitkomen omdat ze proberen beter voor het klimaat te zijn en dus per containership de kleiding versturen ipv. per vliegtuig. Dat drukt vervolgens de lead time voor de fabriek. Wat vervolgens leid dat je personeel moet laten overwerken, wat eigenlijk niet mag van de keurmerken etc.
Ehm.. peelr vliegtuig is gewoon veel duurder. Het overgrote gedeelte komt per containertransport. Juist door de onrust op zee wordt er nu meer door de lucht getransporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Wat er hier in mijn gemeente gebeurt is dat ze proberen het winkelgebied kleiner te maken met minder leegstand. Er is in de jaren 90 en 2000 heel veel winkelcentra bijgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 23-06 18:08
Een klein aantal posts terug, even quote van mijzelf:
En waar je horeca ook echt ziet groeien in aantal, blijft retail toch wel een beetje status quo. Ondanks dat de lokale bevolking in aantal toeneemt.

En dat is natuurlijk niet alleen een gevoel, maar ook gewoon terug te zien in de statistieken:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/18/meer-winkels-in-2024

CBS kopt het mooi met meer winkels in 2024. Waar t.o.v. 2023, maar de tendens sinds 2010 is natuurlijk gewoon daling. En tegelijkertijd, het aantal fysieke winkels natuurlijk al een aantal jaar kleiner is dan het aantal online winkels.

Dit duidelijk anders dan veel horeca:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-en-catering-minder-cafes
De fysieke winkels zien we het daarin meer feitelijk gezien dan ook nog altijd echt niet echt goed doen. De aantallen zakken in loop der jaren langzamerhand af. Ondanks bevolkingsgroei.

Het aantal fysieke winkels, is ook al enige tijd kleiner dan het aantal online winkels.

Zal retail volledig verdwijnen, nee. Maar verwacht tot echt wel verdere vermindering, verdere clustering. De tijd waarin ieder dorp zijn eigen winkelstraat had, is toch echt wel verleden tijd aan het worden.

En ook voor grotere dorpen/kleinere steden, zal er een moment komen waarop het voor winkeliers minder en minder interessant wordt verwacht ik zo. Op basis van beschikbaarheid voor de incidentele aankoop, zul je niet snel winstgevend genoeg zijn.

Waarin ook juist het vallen van grote ketens een significante impact hebben. Want het zijn juist dit soort ketens die afgelopen decennia het straatbeeld in veel kleinere dorpen zijn gaan domineren.

Eetzaken doen het beter ja. Maar ook dit natuurlijk niet overal. Ook hierin zie je natuurlijk ook gewoon variatie. Met name in de grotere steden, schieten deze uit de lucht. Veel dagjesmensen die hier gebruik van maken. Buiten verder de invloed van lokale bevolkingsgroei om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Dit soort zaken redt het wel, zelfs in Amsterdam Zuid >>>

http://www.duikelman.nl/

Dure kwaliteitszaak, maar misschien daarom juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:09:

Ik denk vooral omdat ze er al meer dan 20 (30?) jaar zitten en dus of in een afbetaald pand zitten of nog een relatief hele lage huur betalen.

Scheelt een hoop in de kosten die je moet goed maken met omzet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik denk vooral omdat ze er al meer dan 20 (30?) jaar zitten en dus of in een afbetaald pand zitten of nog een relatief hele lage huur betalen.
Alles helpt..... maar ze zitten ook gewoon op een plek met een groot percentage mensen met een wat hoger besteedbaar inkomen die dit soort spullen ook nog aanschaffen, en die niet voor wat korting online kopen.

Het is niet echt toeval dat de grootste fysieke winkels voor dit soort spullen in Amsterdam, Rotterdam en Hilversum/Utrecht zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakGP op 18-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sjah schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:09:

Van hun website moeten ze het niet hebben in ieder geval. Die is echt uitermate brak. O-)

Pagina: 1 ... 127 ... 136 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels