De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 123 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:44:
[...]

De tijd dat je naar een winkel ging om te kijken wat er bijvoorbeeld aan TV’s te koop was is al een tijdje voorbij.
Kijken bij de mediamarkt, en vervolgens kopen bij coolblue... je gaat toch niet zelf sjouwen met zo'n 55" tv doos in je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:10:
[...]

Gelukkig niet. Maar dat is wel vaak de teneur... :-(
Want er stond "allemaal foute artikelen zijn".

Tegenwoordig laat een merk als WMF zelfs dingen in China produceren. En toch zit er verschil tussen een chinese WMF pan en een duitse WMF pan...

En dit soort degelijk spul vind ik niet op AE:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
wel te vinden via AE, maar de echt betere (?) uitvoeringen zijn dan ook ineens behoorlijk duur geworden. En vaak zelfs duurder dan hier in de (made in) EU .
Maar ook hier weer, zo'n pan koop je vaak één keer in je leven. Dat soort materiaal is gewoonweg heel degelijk. M.a.w. voor de snelle retail eigenlijk niet interessant. Want als de klant eenmaal zo'n pan heeft, hoef je 'm nooit te vervangen. 8)
Merken zat die hun fabrieken in china hebben... niks mis mee denk ik. Maar ik denk dat er bedoeld word met de 'zooi' die de bekende shops als temu, shein etc. deze kant op sturen wat aan geen enkel eu keurmerk voldoet. Het is niet voor niks dat hier nu onderzoeken naar gestart worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:21:
[...]

Dat 'fatsoen sprookje' geloofde ik vroeger ook.

Maar als je al wat langer meeloopt in deze wereld en de horrors van het ongebreidelde kapitalisme hebt meegemaakt... ;w Die 'lieve, aardige' lokale ondernemer heeft met mij ook geen medelijden, dus toedeledokie. :+
Kan je uitleggen wat het verband is tussen "ongebreideld kapitalisme", en vergelijken in een fysieke winkel om dan bij de goedkoopste online winkel te bestellen?

Anyway, ik heb iig ook geen medelijden met degene die klagen over weggaan van fysieke winkels, omdat ze die alleen willen gebruiken om te vergelijken en dan ergens anders kopen ;) . (En uiteraard is er bij mij ook wel een limiet, ik ga niet 2x zoveel bij een fysieke winkel betalen. Maar in principe koop ik het gewoon daar als het verschil niet idioot is).

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 25-12-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:48
ericplan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:44:
[...]

De tijd dat je naar een winkel ging om te kijken wat er bijvoorbeeld aan TV’s te koop was is al een tijdje voorbij.
Nu haal je net één van de productgroepen aan waar ik (en vast ook anderen) nog wel voor naar de winkel gaan. Je wil de beeldkwaliteit zien, zeker in het duurdere segment. En oh ja, de partner moet ook goedkeuring geven voordat het gevaarte in de huiskamer mag staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 25-12-2024 14:38 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:26:
Ik laat de winkelmedewerker op mijn mobiel de online prijs zien, kunnen ze dat redelijk matchen dan neem ik het direct mee anders niet.

Zo was WMF in Trier goedkoper dan bij Bol in Nederland, anders had ik het ook gewoon thuis besteld.
Wel de lusten, niet de lasten. Ik kan mijzelf niet in de spiegel aankijken als ik dat pad op ga.
Een beetje onderhandelen bij een grote aankoop oke, maar wel de voordelen van de lokale winkel gebruiken en ze dan voor het blok zetten of passeren? Nee, dat zal je mij echt niet zien doen.
Wanneer ik niet van plan ben de winkelprijs te gaan betalen, wat ik me soms prima kan voorstellen, dan ga ik gewoon geen gebruik maken van de winkel. Ook niet als middel om even in het echt te kijken of informatie te vergaren.
ehtweak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:21:
Dat 'fatsoen sprookje' geloofde ik vroeger ook.

Maar als je al wat langer meeloopt in deze wereld en de horrors van het ongebreidelde kapitalisme hebt meegemaakt... ;w Die 'lieve, aardige' lokale ondernemer heeft met mij ook geen medelijden, dus toedeledokie. :+
Hou toch op, je weet dondersgoed dat het niet zo simpel ligt. Een winkelier die wat meer moet vragen dan online is niet per definitie een afzetter.
Dit soort redenaties is echt niet meer dan een excuus om het voor jezelf te verantwoorden dat je de lokale winkelier gewoon gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 25-12-2024 17:12 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:23:
Vind ik ook. Maar de wereld is nou eenmaal veranderd. Terugdraaien zie ik niet meer gebeuren.
Dat zeg ik ook niet. Ik zie die verandering juist als beperkende factor voor een succes met een formule met dergelijk kookgerei als aanbod. Met die koers gaan ze zichzelf niet redden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 13:57
*knip* Dit voegt niets toe.

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 25-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Ik laat de winkelmedewerker op mijn mobiel de online prijs zien, kunnen ze dat redelijk matchen dan neem ik het direct mee anders niet.

Zo was WMF in Trier goedkoper dan bij Bol in Nederland, anders had ik het ook gewoon thuis besteld.
En hoe reageer je als jouw werkgever jouw baan outsourcet naar Duitsland als ze het daar goedkoper kunnen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:25
Deruxian schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:45:
Wel erg benieuwd naar het vervolg voor Blokker. Ik denk dat het echt het tegenovergestelde moet worden van een action.

Duurzaam. Milieubewust. En kwaliteit.

Als ik een ultra degelijk -kook/huishoudartikel- wil hebben ga ik naar de Blokker.

Ze moeten agressief inzetten op marketing en laten zien hoe slecht winkels zijn zoals de Action voor het klimaat. Het is eigenlijk bizar dat winkels zoals de Action kunnen en mogen bestaan. Idem natuurlijk voor al die rommel die we bestellen van AliExpress etc. Men weet dondersgoed dat dit allemaal foute artikelen zijn.
Die bestaat al: Dille & Kamille. Trouwens niet eens gek veel duurder dan Blokker.

https://www.dille-kamille...lle-kamille/duurzaamheid/

En duurzame electronica bestaat niet. Hooguit kan je een A-merk kopen en hopen dat de hogere prijs zorgt voor eerlijkere prijzen voor toeleveranciers en langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HallonRubus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:11:
Die bestaat al: Dille & Kamille. Trouwens niet eens gek veel duurder dan Blokker.

Maar wel weer een totaal ander assortiment. Ik vond het een leuke winkel, kom er best vaak, maar is wel weer iets anders.

Duurzaamheidsclaims van winkels zelf ga ik hier niet beoordelen, maar volgens wc eend is wc eend uiteraard altijd duurzaam. Zeker nu het een plusje in de marketing is.
En duurzame electronica bestaat niet. Hooguit kan je een A-merk kopen en hopen dat de hogere prijs zorgt voor eerlijkere prijzen voor toeleveranciers en langere levensduur.
Een hutje op de hei is duurzamer inderdaad, maar we leven nu eenmaal in een tijdperk met elektronica. Ook daarin is alles relatief.
Maar zelfs met dezelfde producten kan er verschil zitten tussen de insteek van een winkel. Een tv adviseren om jaren mee te doen of dezelfde tv na twee jaar als inruil accepteren met een actie om weer een nieuwe te verkopen is al anders. Tenzij die nieuwe heel veel zuiniger is.
Lastig dat soort dingen. En voor een winkel nog veel lastiger om daarmee het verschil in bestaansrecht te maken denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 25-12-2024 20:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Frame164 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:26:
En hoe reageer je als jouw werkgever jouw baan outsourcet naar Duitsland als ze het daar goedkoper kunnen doen?
Dan is het daar blijkbaar goedkoper, dat heet marktwerking.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
[...]

Als je zo graag voor de laagste prijs wil gaan, waarom ga je dan naar een winkel die dat niet biedt? Gratis advies misschien? Ik vind dat namelijk wel degelijk onfatsoenlijk.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bszz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:34:
[...]

Als je zo graag voor de laagste prijs wil gaan, waarom ga je dan naar een winkel die dat niet biedt? Gratis advies misschien? Ik vind dat namelijk wel degelijk onfatsoenlijk.
Was een keer bij een grote beddenspeciaalzaak, daar kan je echt op alle merken proefliggen. Heb dat gedaan, en geen minuut nog hulp gevraagd aan iemand. Had er dan ook geen moeite mee, om het matras van 1200 te bestellen bij een ander die hem wegdeed voor 1020. Kan je gelijk hebben qua fatsoen wat je wilt, maar toch kies ik dan voor mezelf, ook al omdat die vent vd beddenspeciaalzaak niet wilde onderhandelen.

Iets anders>> tis gek dat ik niet online kan vinden of een bepaalde shop (in dit geval C & A Ferd Bol amsterdam) open is op 2e kerstdag. Zelfs een site als openingstijden.nl, die ervoor is zou je zeggen, is niet tot dienst. tJa zo gaan de winkels wel op de fles.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 26-12-2024 06:12 ]

• Dwarlorf
  • Laatst online: 15:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dat van die openingstijden snap ik sowieso nooit zo goed . Ze staan het meest onder contact op websites maar soms moet je echt op zoek. Dan kijk ik meteen weer verder naar een andere winkel. Zelfde geldt voor het vinden van het telefoonnummer. Als ik een winkel zou hebben dan zijn de openingstijden het eerste wat een klant zou zien op de website.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 26-12-2024 08:58 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• hoevenpe
  • Nu online
Meestal koop ik ook direct online, dit speelt vooral als we toevallig ergens tegenaan lopen. Zoals die pannenset die nog op de 'to-do list' stond of een TV als je nog in de oriëntatiefase zit.

Wie hier denkt daadwerkelijk 'het is een paar honderd euro duurder maar zielig voor aandeelhouders van dit bedrijf als ik het niet betaal?' Door in gesprek te gaan geef je zo'n ondernemer nog kans een deal te sluiten, het alternatief is stilletjes weglopen.

Grotere ketens moeten zich imo bewust zijn van online prijzen, beseffen dat ze daar niet significant boven kunnen zitten. Die kleine eenmanszaak heeft de gunfactor, Blokker, HelloTV maar ook een WMF of Jura speciaalzaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:32:
[...]

Dan is het daar blijkbaar goedkoper, dat heet marktwerking.
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe zou je reageren was de vraag. Zou je er oprecht zo zakelijk in staan dat het je helemaal niets doet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:35:
Dat is geen antwoord op de vraag. Hoe zou je reageren was de vraag. Zou je er oprecht zo zakelijk in staan dat het je helemaal niets doet?
Als niemand mijn uurtarief wil betalen kan je als zzp'er hoog of laag springen, dan moet je tarief omlaag of je moet iets doen/leren wat dat tarief wel waard is.

Boos voor je uitstaren en 'de klant is stom' roepen gaat niet helpen, als AI straks in een paar seconden bijna gratis doet waar veel van ons hele dagen mee bezig zijn is het ook klaar.

Over kopen in het buitenland: als je dat wilt voorkomen moeten de prijzen hier omlaag of de prijzen daar omhoog. In een vrije transparante markt is evenwicht een logisch gevolg. Voor buiten de EU zou je met importtarieven kunnen werken, Trump is daar niet voor niets fan van.

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 26-12-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sjah schreef op donderdag 26 december 2024 @ 04:16:
Was een keer bij een grote beddenspeciaalzaak, daar kan je echt op alle merken proefliggen. Heb dat gedaan, en geen minuut nog hulp gevraagd aan iemand. Had er dan ook geen moeite mee, om het matras van 1200 te bestellen bij een ander die hem wegdeed voor 1020. Kan je gelijk hebben qua fatsoen wat je wilt, maar toch kies ik dan voor mezelf, ook al omdat die vent vd beddenspeciaalzaak niet wilde onderhandelen.
Ik snap hem wel. Waarschijnlijk ben je de zoveelste die de speciaalzaak als proeftuin voor de goedkoopste online aanbieders gebruikt. Grote kans dat hij met die prijs nog maar weinig marge over hield en het aantrekkelijk werd om principieel te doen.

Of misschien ligt het meer in de lijn van voorwaarden. Dat wanneer jij iets zelf uitzoekt ze minder grip hebben op of het een goede keuze is en daarmee de kans dat je wilt retourneren groter is.

Dat principe hanteert all4running ook. Wanneer je daar in de winkel op advies van een medewerker schoenen koopt en het loopt niet goed dan mag je ze na een paar keer proberen gewoon nog ruilen (ervaring mee), koop je ze echter gewoon zelf blind online dan mag dat niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:40:
Als niemand mijn uurtarief wil betalen kan je als zzp'er hoog of laag springen, dan moet je tarief omlaag of je moet iets doen/leren wat dat tarief wel waard is.

Boos voor je uitstaren en 'de klant is stom' roepen gaat niet helpen, als AI straks in een paar seconden bijna gratis doet waar veel van ons hele dagen mee bezig zijn is het ook klaar.
Ah je bent zzp-er, dat wist de vraagsteller niet vermoed ik. Ik ook niet, verklaart je zienswijze wel iets meer. :D
Over kopen in het buitenland: als je dat wilt voorkomen moeten de prijzen hier omlaag of de prijzen daar omhoog. In een vrije transparante markt is evenwicht een logisch gevolg. Voor buiten de EU zou je met importtarieven kunnen werken, Trump is daar niet voor niets fan van.
Het probleem is dat een vrije transparante markt niet voor een evenwicht zorgt, dat is in het voordeel van bepaalde partijen en zorgt juist voor disbalans.
Het speelveld is niet gelijk, en zal dat ook nooit worden.

In die zin kan je je afvragen in hoeverre het bepaalde winkels echt zelf aan te rekenen is dat ze het niet redden. Of zijn de omstandigheden gewoon dusdanig uit balans dat het niet meer lukt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:25
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:36:
[...]

Nu haal je net één van de productgroepen aan waar ik (en vast ook anderen) nog wel voor naar de winkel gaan. Je wil de beeldkwaliteit zien, zeker in het duurdere segment. En oh ja, de partner moet ook goedkeuring geven voordat het gevaarte in de huiskamer mag staan.
En hopen dat ze precies dat model hebben staan.
De afstelling van tv's in een winkel is sowieso heel anders dan je thuis in je woonkamer hebt.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik snap dat hele 'fatsoen' verhaal sowieso niet... :?

Er is niets gratis in deze wereld!
En dat advies? Sorry hoor, maar daarvoor bereid ik mezelf goed en gedegen voor. Of het nou een food of non-food product is.
Ik zoek iets specifieks, met bepaalde eigenschappen/kwaliteit. En waarom zou ik dan (veel) meer betalen bij die 'fatsoenlijke' winkel?
Wat heb IK daar aan? Die 'fatsoenlijke' winkel doet zelfs minder voor de consument dan een online toko. Gewoonweg omdat het wettelijk zo vastgelegd is. M.a.w. de online toko moet zich consumentvriendelijk(er) gedragen dan de stenen winkel. En echt niet uit 'fatsoen'. :|

Dus waarom zou ik dan een dief zijn van eigen portemonnee?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:37:
[...]

Hou toch op, je weet dondersgoed dat het niet zo simpel ligt. Een winkelier die wat meer moet vragen dan online is niet per definitie een afzetter.
Ik heb nergens het woord 'afzetter' gebruikt hoor!
Dit soort redenaties is echt niet meer dan een excuus om het voor jezelf te verantwoorden dat je de lokale winkelier gewoon gebruikt.
Nee hoor, geen excuus, gewoon de harde realiteit.
Het werkt beide kanten op, hè. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 26-12-2024 10:26 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trichoglossus schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:02:
[...]

De afstelling van tv's in een winkel is sowieso heel anders dan je thuis in je woonkamer hebt.
Die staan toch in demo-mode in een winkel?
Met extra veel contrast en kleurverzadiging. ;)

Mooie Plaatjes   

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:54:
Het probleem is dat een vrije transparante markt niet voor een evenwicht zorgt, dat is in het voordeel van bepaalde partijen en zorgt juist voor disbalans.
Wat maakt dat onrendabele partijen omvallen waardoor er vanzelf een nieuw evenwicht ontstaat.

Sommige sectoren en beroepen zullen verdwijnen, vroeger zal op elke hoek een reisbureau en tankte de pompbediende nog voor je. Willen we daar echt naar terug?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:15:
[...]

En dat advies? Sorry hoor, maar daarvoor bereid ik mezelf goed en gedegen voor. Of het nou een food of non-food product is.
Ik zoek iets specifieks, met bepaalde eigenschappen/kwaliteit. En waarom zou ik dan (veel) meer betalen bij die 'fatsoenlijke' winkel?
Wat heb IK daar aan? Die 'fatsoenlijke' winkel doet zelfs minder voor de consument dan een online toko.
En toch ga JIJ naar die niet 'fatsoenlijke' winkel die niks voor jou doet, waar niks gratis is in deze wereld, om gratis de voordelen van die winkel te gebruiken, om dan bij de goedkoopste dozenschuiver te bestellen. Je bent nu heel erg jezelf aan het tegenspreken tbh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:17:
[...]

Nee hoor, geen excuus, gewoon de harde realiteit.
Het werkt beide kanten op, hè. :+
Wat werkt beide kanten dan op? Het is toch puur éénrichtingsverkeer? Je gebruikt de voordelen van de fysieke winkel (geheel gratis), en gunt de fysieke winkelier niks.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sissors Je eerste vraag snap ik niet. Hoezo spreek ik mezelf tegen?
Ik geef toch aan dat ik voor eigen portemonnee kies?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:19:
[...]

Wat maakt dat onrendabele partijen omvallen waardoor er vanzelf een nieuw evenwicht ontstaat.

Sommige sectoren en beroepen zullen verdwijnen, vroeger zal op elke hoek een reisbureau en tankte de pompbediende nog voor je. Willen we daar echt naar terug?
Maar dan moet je dus absoluut niet gaan klagen dat er geen winkels meer zijn die enige extra service bieden, als die service enkel gratis gebruik wordt om daarna bij de goedkoopste dozenschuiver de daadwerkelijke aankoop te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:39:
@Sissors Je eerste vraag snap ik niet. Hoezo spreek ik mezelf tegen?
Ik geef toch aan dat ik voor eigen portemonnee kies?
Jij stelt dat die offline winkel niks voor jou extra doet, niks voor jou extra toevoegt. En toch ga je naar die offline winkel toe om je keuze te maken, en dan bij de goedkoopste online winkel bestellen. Waarom ga je eerst naar die offline winkel toe om je keuze te maken wanneer die niks toevoegt? Het is het één of het ander.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:37:
[...]

Wat werkt beide kanten dan op? Het is toch puur éénrichtingsverkeer? Je gebruikt de voordelen van de fysieke winkel (geheel gratis), en gunt de fysieke winkelier niks.
'Gunnen' doe ik niet aan.

Met 2-richtingsverkeer bedoel ik dat die winkelier (ongeacht of dat nou de fysieke of virtuele is), mij als klant, als een bron van zoveel mogelijk inkomen ziet.
En die 'schade' probeer ik zo gering mogelijk te houden. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:41:
[...]

'Gunnen' doe ik niet aan.

Met 2-richtingsverkeer bedoel ik dat die winkelier (ongeacht of dat nou de fysieke of virtuele is), mij als klant, als een bron van zoveel mogelijk inkomen ziet.
En die 'schade' probeer ik zo gering mogelijk te houden. :+
Maar je bent alleen een bron van inkomsten als je wat koopt. Ga je naar een winkel toe waar je alleen gebruik maakt van de service om uit te kiezen welk product je wil, en je besteld het waar je hem €5 goedkoper kan krijgen, dan ben jij toch geen bron van inkomsten voor die winkelier, maar puur een bron van kosten?

Snap ik het nou niet of jij niet? Het is 2-richtingsverkeer wanneer jij wat koopt: Je bent een bron van inkomsten voor de winkelier, en de winkelier zorgt dat jij het product krijgt wat je wil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
[...]

Wat heb IK daar aan? Die 'fatsoenlijke' winkel doet zelfs minder voor de consument dan een online toko. Gewoonweg omdat het wettelijk zo vastgelegd is. M.a.w. de online toko moet zich consumentvriendelijk(er) gedragen dan de stenen winkel. En echt niet uit 'fatsoen'. :|

Dus waarom zou ik dan een dief zijn van eigen portemonnee?
Als jij zo goed in staat bent om al je informatie van internet te plukken, waarom verdoe je dan in vredesnaam tijd van iemand die met hard werken klanten zo goed mogelijk probeert te helpen en daarmee zijn brood probeert te verdienen? (Ja, dat is de werkelijkheid in een groot aantal speciaalzaken van kleine ondernemers, ook al zal jij daar waarschijnlijk niet in geloven). Weet je hoe frustrerend het is als iemand 2 uur van je tijd neemt, vervolgens online of in Duitsland z'n aankoop doet en daarna bij problemen weer bij jou op de stoep staat? Dat is in veel gevallen helaas zoals het gaat. En weet je wat er dan vaak gebeurt? De ondernemer probeert die klant ook nog goed te helpen of in ieder geval vriendelijk te woord te staan, Niet omdat dat volgens de wet moet, maar uit fatsoen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:40:
[...]

Jij stelt dat die offline winkel niks voor jou extra doet, niks voor jou extra toevoegt. En toch ga je naar die offline winkel toe om je keuze te maken, en dan bij de goedkoopste online winkel bestellen. Waarom ga je eerst naar die offline winkel toe om je keuze te maken wanneer die niks toevoegt? Het is het één of het ander.
Hè?
Zolang er nog een fysieke showroom bestaat van hetgeen ik mogelijk wil aanschaffen, kan ik daar toch gebruik van maken?
Misschien moeten ze wel toegang gaan heffen als je een winkel in wilt. En pas bij fysieke aankoop krijg je de prijs van het toegangskaartje vergoed. :) Oh jee, nu breng ik die 'fatsoenlijke' winkel op een idee... ;)

BTW: het was iemand anders die imho specifiek aangaf in een fysieke winkel eerst te kijken en dan bij de goedkoopste e.e.a. aan te schaffen.
Ik ga niet eerst honderden kilometers naar Trier rijden om wat WMF spul te kopen hoor...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:45:
[...]

Hè?
Zolang er nog een fysieke showroom bestaat van hetgeen ik mogelijk wil aanschaffen, kan ik daar toch gebruik van maken?
Dus die winkel levert WEL een service die je wil hebben. En dan komen we dus terug bij het oorspronkelijke punt: Ja het is niet verboden wat je doet, maar ga niet klagen dat er dus straks geen fysieke showrooms meer zijn wanneer je enkel van die service gebruik wil maken, en er geen cent voor over hebt. Dat is dus geen tweerichtingsverkeer wat je doet, maar geheel éénrichting. En los van wat een ander deed: Dit was het hele punt van de discussie: Wel gebruik maken van de service van de offline winkel, maar niks ervoor overhebben.

En ook voor mezelf nogmaals: Natuurlijk ligt er een limiet ook bij mij. Ik ga niet 2x zoveel betalen bij een offline winkel, ze moeten wel een fatsoenlijke prijs geven. Maar ik ga ook niet eisen dat ze geen cent duurder zijn van de goedkoopste dozenschuiver wanneer ze mij net geholpen hebben met het maken van mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Trichoglossus schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:02:
[...]

En hopen dat ze precies dat model hebben staan.
Niets van gemerkt toen ik een nieuwe televisie kocht. Had niet de indruk dat ik een totaal andere televisie in de woonkamer heb staan.

Uiteraard eerst online wat onderzoek gedaan, maar toch wil ik zoiets even zien. En ja, dan check ik ook online of het ergens in de winkel staat. Zo ja, dan naar de winkel om te bevestigen dat het in orde is. Vriendelijk geholpen en samen met de verkoper alternatieven bekeken. Ik ga vervolgens niet zeggen 'dat ik er nog even over na wil denken', om het vervolgens alsnog online te bestellen. Voor die 100 euro ga ik niet lullig doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

We kunnen de hele discussie prima samen vatten met deze zin:
Er is helaas gewoon een groot verschil van begrip, of inzicht zo het wilt. Wat vaak hand in hand gaat met het denken vanuit de laagste prijs.

Gaan we niets aan veranderen, een groot deel van de maatschappij redeneert nu eenmaal zo. En zie daar één van de oorzaken voor dit topic.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz Zo lust ik er nog wel een paar.
Precies die verhalen die jij vertelt (en ja, ik weet jij runt ook een speciaalwinkel), kan ik ook omgekeerd vertellen.
Hoe beroerd die service was van de 'fatsoenlijke' fysieke winkel en hoe goed de service was van de 'fatsoenlijke' online toko.
En wie zegt dat de niet-fysieke winkel(ier) ook niet hard werkt? Of dat ik, als klant zijnde, dat ook niet doe?

Wat dat betreft heb ik alle sh*t al meegemaakt. En na al die tientallen (!) jaren ervaring met dit soort akkefietjes ben je het op een gegeven moment gewoon zat.
Van autohandelaar tot meubelverkoper, van bouwmarkt tot witgoedboer, van financieel 'expert' tot medisch specialist. Van bergsportzaak tot aan fietsenwinkel, Tot aan diverse juridische getouwtrek aan toe om je recht en je geld te krijgen.
Wees blij dat je er van verschoond bent. Maar wat mij betreft... :X ;w

@Sissors Ik heb het nooit gehad over een marginaal centenverschil. Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat het totale kostenplaatje is van het aan te schaffen product.
Zeker bij de langer meegaande, duurdere zaken.
Nog een voorbeeld dan: je krijgt zoveel jaar garantie op iets als je het in een specifieke winkel koopt.
Maar wat is dat waard als een paar jaar later die fysieke winkel al niet meer bestaat.
Dat heb ik inmiddels met veel kookgerei wat ik, jaren geleden, in fysieke winkels gekocht hebt en waar jarenlange garantie op zou gelden. Al die winkels bestaan niet meer. En nu? Wat dan als er wat mee is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

HallonRubus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:11:
[...]

Moah merken als Fairphone en Framework komen aardig in de buurt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:56:
We kunnen de hele discussie prima samen vatten met deze zin:

[...]

Er is helaas gewoon een groot verschil van begrip, of inzicht zo het wilt. Wat vaak hand in hand gaat met het denken vanuit de laagste prijs.

Gaan we niets aan veranderen, een groot deel van de maatschappij redeneert nu eenmaal zo. En zie daar één van de oorzaken voor dit topic.
Zekers!
Maar waarom is 'de maatschappij' (dat zijn wij, met z'n allen, zowel consument, werknemer, werkgever, producent) zo gaan denken en handelen?
Ik bedoel maar... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:01:
[...]

Zekers!
Maar waarom is 'de maatschappij' (dat zijn wij, met z'n allen, zowel consument, werknemer, werkgever, producent) zo gaan denken en handelen?
Heb jij een verklaring? Ik heb ‘m niet namelijk.

Of het nou een grote of kleine winkel is, ik gun een verkoper mijn geld als ik goed geholpen en voorzien ben in mijn behoeften.

Dat de eindbaas dan in een Porsche rijdt en vijf villa’s heeft of in een flatje op 6 hoog woont maakt voor mijn koopgedrag niets uit.

• _JGC_
  • Laatst online: 14:56
Heb wel een aantal keren in een winkel gestaan met de online prijs erbij. Dan weet je al wat je moet hebben, maar gun je de winkel ook omzet. De vraag is dan niet "ik zoek een speelgoedtrekker voor mijn neefje van 6" maar "ik wil deze Bruder trekker, wat kost die bij jou?"
Destijds was dat 55 euro bij Bol tegen 90 euro bij de speelgoedwinkel waar ik altijd de kado's voor neefjes en nichtjes kocht. Hij kon niet veel goedkoper dan dat en dan is voor mij het verschil te groot.

Maar ik snap het wel... ben zelf ZZP'er, word wel eens gebeld door distributeurs voor het leveren van hardware. Die distributeurs kunnen zich niet meten aan assortiment, prijs en snelheid van shops in de pricewatch. Offerte aan moeten vragen, 15 euro verzendkosten, bestellen voor 16.00, restocking fee bij retouren, 20% duurder dan de pricewatch...
Als dat je inkoopkanaal is, hoe moet je dan gaan concurreren met een webshop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:33
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:08:
[...]
Ik wil wel een poging doen. We leven in een kapitalistische samenleving. Wanneer je de absolute basis op orde hebt, is er nog maar 1 levensdoel: Zoveel mogelijk kopen. Luxe spullen, verre reizen etc. Zoveel mogelijk, dus alles voor zo min mogelijk geld, want je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, ongeacht hoeveel je hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Oh ik wel: schoolvoorbeeld van prisonners dilemma. Voor jou persoonlijk is het het beste wanneer je de service van de duurdere winkel gebruikt, en dan bij de goedkoopste (online) winkel het besteld. Als iedereen dat doet, dan ben je slechter af, maar tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:59:
Precies die verhalen die jij vertelt (en ja, ik weet jij runt ook een speciaalwinkel), kan ik ook omgekeerd vertellen.
Hoe beroerd die service was van de 'fatsoenlijke' fysieke winkel en hoe goed de service was van de 'fatsoenlijke' online toko.
En wie zegt dat de niet-fysieke winkel(ier) ook niet hard werkt? Of dat ik, als klant zijnde, dat ook niet doe?
Dat laatste is natuurlijk wel echt irrelevant. En dat eerste: Het gaat erom dat gemiddeld genomen de fysieke winkelier meer/extra services biedt die de online winkelier niet biedt (al was het maar een showroom). Maar als jij het andersom doet (bij een online winkelier bijvoorbeeld 10 producten kopen, ze alle 10 terug sturen na ruim getest te hebben, en dan bij de offline winkelier die goedkoper is het kopen), vind ik er exact hetzelfde van. Het gaat niet zozeer om online vs offline, maar meer om gebruik te maken van service die een winkelier biedt, en dan bij de goedkoopste optie die die service niet biedt de daadwerkelijke bestelling doen.

• Dwarlorf
  • Laatst online: 15:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dat heb ik inmiddels met veel kookgerei wat ik, jaren geleden, in fysieke winkels gekocht hebt en waar jarenlange garantie op zou gelden. Al die winkels bestaan niet meer. En nu? Wat dan als er wat mee is?
In dát geval kan je contact opnemen met de fabrikant.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
MallePietje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:15:
[...]

Ik wil wel een poging doen. We leven in een kapitalistische samenleving. Wanneer je de absolute basis op orde hebt, is er nog maar 1 levensdoel: Zoveel mogelijk kopen. Luxe spullen, verre reizen etc. Zoveel mogelijk, dus alles voor zo min mogelijk geld, want je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, ongeacht hoeveel je hebt.
Ja, maar dat is toch gek? Je hebt de basis op orde, en kennelijk moet er altijd het onderste uit de kan gehaald worden met het idee dat ondernemers dat ook doen. Dat zo veel mogelijk van alles, waarom? Dan beland je toch in een vicieuze cirkel? Een Blokker, Coolblue en Albert Heijn zijn toch ook klein begonnen, inclusief alle ondernemersrisico’s? En kennelijk vindt de consument dat er op een bepaald moment geen vruchten meer geplukt mogen worden. Persoonlijk begrijp ik dat niet.
Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:15:
[...]

Oh ik wel: schoolvoorbeeld van prisonners dilemma. Voor jou persoonlijk is het het beste wanneer je de service van de duurdere winkel gebruikt, en dan bij de goedkoopste (online) winkel het besteld. Als iedereen dat doet, dan ben je slechter af, maar tja.
Kortetermijndenken. Want dan loop je het risico dat de winkel waar je voorheen nog goed advies kreeg, straks niet meer bestaat. En dan zijn we aangewezen op Henk’s TV-webshop met knallerprijzen.

Begrijp me niet verkeerd: als een fysieke winkel geen goede service en kwaliteit levert, ga ik er niet meer naartoe. Maar nogmaals, als ik goed geholpen ben en mijn behoeften worden vervuld, dan koop ik daar gewoon. Het werkt twee kanten op, en zo houd je wat mij betreft een gezonde balans.

• hoevenpe
  • Nu online
Of het nou een grote of kleine winkel is, ik gun een verkoper mijn geld als ik goed geholpen en voorzien ben in mijn behoeften.

Dat de eindbaas dan in een Porsche rijdt en vijf villa’s heeft of in een flatje op 6 hoog woont maakt voor mijn koopgedrag niets uit.
Ik gun die sappelende eenpitter die 80 uur in de week werkt en in een 20 jaar oud barrel rijdt die paar tientjes meer, is het een grote keten met die spreekwoordelijke Porsche voor de deur dan het blijkbaar veel goedkoper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:19:
Kunstmatig onrendabel bedoel je. Zolang het speelveld niet gelijk is en er grote verschillen zijn waar je mee wegkomt kan ik het label onrendabel moeilijk aan de specifieke winkel hangen.

Wanneer een Bol de boel mag weg ellebogen voor lage prijzen, rendabel gemaakt door de financiële kracht van Ahold. Is dan de rest ineens niet meer rendabel of is het speelveld gewoon niet gelijk? Of een Amazon die de markt met grote verliezen penetreert tot er genoeg concurrentie om ligt. Die zijn initieel niet eens rendabel maar hebben gewoon genoeg financiële macht om het lang genoeg uit te houden en rendabel te worden.

Als je dan ziet hoe de werkomstandigheden in de grote distributiecentra zijn en je projecteert dat op een lokale ondernemer die zijn producten bij een veiling of groothandel moet halen. Denk je dat die daar ook mee weg zou komen?
Pak een Lidl maar eens aan die Polen zich een slag om de rondte laat werken tot ze omkieperen (artikel in fysieke NRC twee weken geleden). Dat kan die lokale groenteboer wel vergeten. Nee, er is niets transparant, in balans of gelijk aan speelveld in de markt.

Waarom denk je dat veel productie niet meer in Nederland gebeurt? Omdat het niet rendabel is? Nee, omdat in andere landen men dat voor veel minder in veel slechtere omstandigheden bereid is te doen.
En nu we daar eenmaal aan gewend zijn zien we het inderdaad niet meer als rendabel als dat anders moet.

Alhoewel er nu weer een kleine markt lijkt te ontstaan voor mensen die bereid zijn meer te betalen voor betere omstandigheden in de keten. Dus wie weet.
Soms wel, soms niet. Nieuwer is niet altijd beter en we knijpen graag een oogje dicht voor de nadelen als het ons financieel voordeel geeft.

Neem de reisbranche. Daar heb je sites als trivago die alles enig doel hebben aanbieders tegen elkaar uit te spelen zodat hun klant het fijne gevoel van de beste deal kan hebben. Als aanbieder moet je echter wel qua prijs de laagste zijn én vaak nog een bijdrage betalen om op dat soort websites te kunnen staan.
Of een boeking die zich in beginsel profileert als handige zoekmachine maar snel uitgroeit tot flinke kostenpost met hoge tarieven waar je eigenlijk maar moeilijk omheen kunt. Het thuisbezorgd principe zeg maar.
Ik weet niet of ik dat nou echt als vooruitgang zie die ik graag zie blijven. Dan is een lokaal reisbureau met objectief advies welke een reputatie hoog te houden heeft toch wel weer fijn.

Maar ja, ik heb dan ook in het verleden vaker gebruik gemaakt van een reisbureau en heb dat altijd als erg prettig ervaren. Veel wordt geregeld, goede tips en informatie alvast in je zak. Ideaal.
Natuurlijk kan je dat tegenwoordig ook zelf uitzoeken via internet, maar al dat uitzoeken op het net van tegenwoordig kost ook een hoop tijd. Dan is een lokale partij die je daarin ontlast ergens ook wel weer erg fijn. Dan houd je gewoon tijd over. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:27:
[...]

Ik gun die sappelende eenpitter die 80 uur in de week werkt en in een 20 jaar oud barrel rijdt die paar tientjes meer, is het een grote keten met die spreekwoordelijke Porsche voor de deur dan het blijkbaar veel goedkoper.
Maar de directeur van die grote keten heeft waarschijnlijk ook ooit 80 uur per week gewerkt en ging misschien zelfs met de fiets naar het werk. Dat is precies het punt dat ik probeer te maken: mag je pas geld verdienen als je tot je pensioen 80 uur per week blijft werken en in een barrel van 20 jaar oud rijdt?

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:15:
Voor jou persoonlijk is het het beste wanneer je de service van de duurdere winkel gebruikt, en dan bij de goedkoopste (online) winkel het besteld.
Welke 'service' heb je het over? Wat kan een verkoper je vertellen wat je online niet kunt vinden, betrouwbare levering bij een webshop net zo goed om over retouren maar te zwijgen.

Je wilt product X, als het stuk gaat mag je sowieso direct naar de fabrikant. Het enige wat je als klant verwacht is dat de ondernemer het op voorraad heeft als je speciaal ervoor naar zijn winkel gaat, dat is waar het bij Blokker vaak aan schortte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Zekers!
Gebrek aan fatsoen, dat is een trend. ;)

Maar serieuzer: geen idee. Het is ook niet iets van de laatste jaren maar gaat al decennia zo. We hebben het veel te goed en kijken daarom voornamelijk naar ons eigen voordeel. Geen noodzaak meer om wat over te hebben voor je medemens.
En de markt is ook wel erg goed in buiten het zicht houden van alles wat ons op andere gedachten zou kunnen brengen. Of het nu dierenleed, misbruik, slechte werkomstandigheden, vervuiling of wat dan ook is, we zien het 'gelukkig' niet als consument.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:50
Zelf koop ik alles zo veel mogelijk lokaal. Daarmee komt het geld ten goede aan een plaatselijke ondernemer en blijven de centen in de regio in plaats van aan een grote (internationale) keten en bevorderd dit de economie een heel klein beetje.

Liever betaal ik voor dit doel iets meer dan om alles online voor de bodemprijs te bestellen voor een bedrag waar de lokale ondernemer niet voor kan inkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:31:
[...]

Welke 'service' heb je het over? Wat kan een verkoper je vertellen wat je online niet kunt vinden, betrouwbare levering bij een webshop net zo goed om over retouren maar te zwijgen.

Je wilt product X, als het stuk gaat mag je sowieso direct naar de fabrikant. Het enige wat je als klant verwacht is dat de ondernemer het op voorraad heeft als je speciaal ervoor naar zijn winkel gaat, dat is waar het bij Blokker vaak aan schortte.
De 'service' waarvoor jij naar die fysieke winkel gaat? Waar deze hele discussie van nu al een paar pagina's over gaat? Als jij vindt dat die service voor jou niks toevoegt: Helemaal prima! Niemand heeft daar wat tegen hier. Maar het punt is dus dat jij wel de service van een fysieke winkel wil gebruiken, maar vervolgens bij de goedkoopste (online) dozenschuiver hem wil kopen. Of die service nou aankoopadvies is, of een fysieke showroom waar je de dingen kan zien, of iets heel anders.

• de Peer
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

aljooge schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:38:
Zelf koop ik alles zo veel mogelijk lokaal. Daarmee komt het geld ten goede aan een plaatselijke ondernemer en blijven de centen in de regio in plaats van aan een grote (internationale) keten en bevorderd dit de economie een heel klein beetje.

Liever betaal ik voor dit doel iets meer dan om alles online voor de bodemprijs te bestellen voor een bedrag waar de lokale ondernemer niet voor kan inkopen.
Ik vraag me af waar je geld beter terecht komt. Ik persoonlijk denk dat het beter besteed wordt door de grote internationale keten dan de lokale ondernemer. Maar dat is mijn mening.

Ik verwacht van zo'n keten namelijk meer op het gebied van efficiëntie, duurzaamheid, verantwoord ondernemen. Van de meeste lokale ondernemers heb ik geen hoge pet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:31:
Betrouwbare levering bestaat niet meer, ook met dank aan de race to the bottom.

Maar het feit dat de verkoper je iets kan vertellen zodat je het zelf niet op hoeft te zoeken is juist service. Leuk dat het online staat maar zo makkelijk is dat opzoeken lang niet altijd.
Zie het bestaansrecht van dit forum. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:26:
[...]
Ja, maar dat is toch gek? Je hebt de basis op orde, en kennelijk moet er altijd het onderste uit de kan gehaald worden met het idee dat ondernemers dat ook doen. Dat zo veel mogelijk van alles, waarom?
Ik denk niet dat er een idee achter die iets met de ondernemer te maken heeft. Het is simpeler: Zoveel mogelijk kopen.
Waarom? Omdat we nog altijd apen zijn die zo hoog mogelijk op de rots willen zitten. We meten graag hoe hoog we op de rots zitten. De meetlat is kapitalistisch: Hoeveel kan je kopen? We kijken ook graag met deze meetlat hoe hoog buren, familie etc op de rots zitten. En dan willen we uiteraard wel hoger zitten.
Dan beland je toch in een vicieuze cirkel? Een Blokker, Coolblue en Albert Heijn zijn toch ook klein begonnen, inclusief alle ondernemersrisico’s? En kennelijk vindt de consument dat er op een bepaald moment geen vruchten meer geplukt mogen worden. Persoonlijk begrijp ik dat niet.
Natuurlijk mogen er vruchten geplukt worden, maar waarom zou het ons interesseren of dat wel of niet gebeurd? Wij zijn alleen geïnteresseerd hoe hoog we op de rots zitten met onze kapitalistische meetlat en kijken graag of we hoger zitten dan een zelfgekozen groepje mensen.

• hoevenpe
  • Nu online
aljooge schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:38:
Het is ook niet zwart-wit: het is niet voor niets dat de kleine bakkers, groentewinkels, slagers, landwinkel en kraampjes in het buitengebied het goed doen. Die lokale kleine ondernemer wordt nog steeds veel gegund, het zijn imo vooral grotere landelijke anonieme ketens waar mensen strikter op de prijs letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:34:
[...]

Gebrek aan fatsoen, dat is een trend. ;)

Maar serieuzer: geen idee. Het is ook niet iets van de laatste jaren maar gaat al decennia zo. We hebben het veel te goed en kijken daarom voornamelijk naar ons eigen voordeel. Geen noodzaak meer om wat over te hebben voor je medemens.
Ik heb wel een idee.
Werk zelf al een aantal jaren in de bovenbouw van het VO. M.a.w. ik sta dagelijks midden tussen/in de jongste generatie. En zie hoe de jeugd al dan niet beïnvloed, of nog erger eigenlijk gehersenspoeld wordt door de financiële gewinmotieven die achter vrijwel alles zitten. :-(
Waarbij zeer vernuftige psychologische methoden worden gebruikt als sturing voor dat economische gewinmodel. :(
En de markt is ook wel erg goed in buiten het zicht houden van alles wat ons op andere gedachten zou kunnen brengen. Of het nu dierenleed, misbruik, slechte werkomstandigheden, vervuiling of wat dan ook is, we zien het 'gelukkig' niet als consument.
Da's ook een kwestie van niet willen zien. Want het is zo confronterend en vaak mensonterend (over 'fatsoen' gesproken).
Aan de andere kant ontbreekt het ook aan de nodige kennis en de wil om je die kennis eigen te maken, over hoe de huidige wereld in elkaar steekt.
Want het is veel makkelijker om je daar niet druk over te (hoeven) maken. Zalig zijn de onwetenden. :X

En ja, het kost veel meer moeite om je daar allemaal in te verdiepen.

Maar als dat het 'spelletje' is, wat de economisch gedreven verkopers, zowel die sappelende winkelier zonder Porsche van 80h/week, alsmede de multi-miljardair mit tig superjachten, wensen te spelen? Be my guest, dan probeer ik het ook. :+
Wie is er hier nou gespeend van 'fatsoen'? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:40:
Maar het punt is dus dat jij wel de service van een fysieke winkel wil gebruiken, maar vervolgens bij de goedkoopste (online) dozenschuiver hem wil kopen. Of die service nou aankoopadvies is, of een fysieke showroom waar je de dingen kan zien, of iets heel anders.
Maar het 'er zijn' op zich is geen service, dat was tot het ontstaan van internet de enige manier om wat te kunnen kopen. Nu kan dat anders, moet je als ondernemer toegevoegde waarde bieden die er vaak niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online

Wat dat betreft heb ik alle sh*t al meegemaakt. En na al die tientallen (!) jaren ervaring met dit soort akkefietjes ben je het op een gegeven moment gewoon zat.
Van autohandelaar tot meubelverkoper, van bouwmarkt tot witgoedboer, van financieel 'expert' tot medisch specialist. Van bergsportzaak tot aan fietsenwinkel, Tot aan diverse juridische getouwtrek aan toe om je recht en je geld te krijgen.
Wees blij dat je er van verschoond bent. Maar wat mij betreft... :X ;w

@Sissors Ik heb het nooit gehad over een marginaal centenverschil. Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat het totale kostenplaatje is van het aan te schaffen product.
Zeker bij de langer meegaande, duurdere zaken.
Nog een voorbeeld dan: je krijgt zoveel jaar garantie op iets als je het in een specifieke winkel koopt.
Maar wat is dat waard als een paar jaar later die fysieke winkel al niet meer bestaat.
"Zp lust ik er nog wel een paar" is geen argument en het gaat niet om hard werken op zich maar om iemand die hard z'n best doet om klanten zo goed mogelijk te helpen. En nogmaals, als je alles wat de fysieke winkel biedt zelf zo goed kunt uitzoeken, waarom ga je dan niet gewoon gelijk naar de goedkoopste aanbieder?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als aanvulling op @hoevenpe z'n relaas.
In de tijd dat er nog geen online winkels waren, ging ik ook diverse fysieke winkels af voor een bepaald product.
Ja, dan kon het ook gebeuren dat ik het bij de een ging bekijken en uiteindelijk bij de ander kocht. Om wat voor een reden dan ook.

...fast forward... tig jaar later...

En zo gaat het nog steeds. What's new?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:53:
[...]

Maar het 'er zijn' op zich is geen service, dat was tot het ontstaan van internet de enige manier om wat te kunnen kopen. Nu kan dat anders, moet je als ondernemer toegevoegde waarde bieden die er vaak niet is.
Natuurlijk is een fysieke showroom hebben waar jij dingen kan bekijken wel onderdeel van de service. Anders kan je wel alle vormen van service wegstrepen, want het kan ook zonder die service... Waarom zou jij naar een winkel gaan met fysieke showroom, als dat voor jou geen toegevoegde waarde heeft? Dat is toch erg vreemd?

Met deze logica kan je alle vormen van service voor je het product koopt wel wegstrepen. En dat doen mensen dus ook, maar dan komen we weer erop terug: Dan moet je niet vreemd opkijken dat je straks nergens meer die service kan krijgen, immers elke winkel die de service niet biedt kan goedkoper leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:50
de Peer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:41:
[...]

Ik vraag me af waar je geld beter terecht komt. Ik persoonlijk denk dat het beter besteed wordt door de grote internationale keten dan de lokale ondernemer. Maar dat is mijn mening.

Ik verwacht van zo'n keten namelijk meer op het gebied van efficiëntie, duurzaamheid, verantwoord ondernemen. Van de meeste lokale ondernemers heb ik geen hoge pet op.
Beter besteed is niet internationaal. Dat geld gaat op de grote hoop en komt bij de winst op, die veelal uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders en dan is al het geld dat uitgegeven is onttrokken aan de woonplaats. Ik heb liever dat dit geld binnen de gemeenschap blijft en uitgegeven wordt bij weer een andere plaatselijke ondernemer.

Wat betreft duurzaam ondernemen: ik snap niet wat je bedoelt: je vergelijkt product A met product A. Wat is het verschil bij wie je het koopt?

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:11:
Waarom zou jij naar een winkel gaan met fysieke showroom, als dat voor jou geen toegevoegde waarde heeft? Dat is toch erg vreemd?
Dat doen 'we' dus inderdaad niet meer, alleen in specifieke gevallen heeft dat nog toegevoegde waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:34:
[...]
Ik heb wel vaag gehoord van dat soort problemen. Gelukkig is er een woud aan "keurmerken", al dan niet door bedrijven zelf verzonnen, waarmee ik mijn schuldgevoel kan afkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
MallePietje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:29:
[...]

Ik heb wel vaag gehoord van dat soort problemen. Gelukkig is er een woud aan "keurmerken", al dan niet door bedrijven zelf verzonnen, waarmee ik mijn schuldgevoel kan afkopen.
De wereld is gelukkig niet zo zwart-wit als jouw cynische blik wil doen geloven.....

• MallePietje
bszz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:34:
[...]
De wereld is gelukkig niet zo zwart-wit als jouw cynische blik wil doen geloven.....
Ik ben blij dat iemand nog al het mooie en goede in deze wereld ziet. In het bijzonder zo met kerst o<:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Zekers!
We zijn allemaal onafhankelijker geworden en ook zo gaan handelen. We hebben (en tot mijn grote schrik willen soms) geen relatie meer met welke winkelier dan ook. Dat verlaagd de drempel om snelle conclusies te trekken en anders te gaan handelen. Als ik jou posts zie hoe vaak dat je al 'mot' hebt gehad met winkeliers zegt dat ook iets over jou waarschijnlijk, pijnlijk maar waar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stylezzz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:04:
[...]

Als ik jou posts zie hoe vaak dat je al 'mot' hebt gehad met winkeliers zegt dat ook iets over jou waarschijnlijk, pijnlijk maar waar.
Tuurlijk ligt allemaal aan mij... :F

Heb je ff? (en dan neem ik ff de gevalletjes uit m'n eerdere post)
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

-autogarage; bij inruil vertikten ze het om het schriftelijk overeengekomen bedrag binnen enkele dagen over te maken. Ik moest juridische hulp inschakelen om ruim 20k uiteindelijk na 14 dagen op onze rekening te krijgen. Maar de auto die we kochten, moest wel per direct betaald worden, anders kregen we 'm niet mee.
-andere autogarage; bij een onderhoudsbeurt ging er wat kapot (kan gebeuren). Vervolgens eerst ontkennen dat er iets kapot was, daarna veel gezeur en juridisch geneuzel om het te laten fixen, de schade die ze aangericht hadden.
-autoschadeherstel bedrijf. Lakfouten gemaakt bij schadeherstel. Weigerden om het te fixen. Moest wederom expert en juridische ondersteuning bij komen om het herstelwerk door een ander te laten herstellen.
-meubelzaak; bankstel kapot binnen 2 jaar. Alleen maar gezeik om het gerepareerd te krijgen.
-bouwmarkt levert niet, terwijl wel betaald was
-witgoedboer die weigert garantie te leveren, binnen de gestelde garantietermijn
-financieel expert (zo'n kleine zelfstandige adviseur) die opa en oma oplicht met een woekerpolis wat nooit wat zal opleveren.
-financieel expert (weer een andere privé adviseur, aangewezen door een ex-werkgever) die een persoonlijk spaarproduct aansmeert wat vervolgens ook een woekerconstructie blijkt zijn en waarbij 'ie zelf (uiteraard) wel op voorhand alle provisie voor incasseert
-tandarts die malverseert en medische (onherstelbare) schade aanricht. Weigert verantwoording te nemen en blijkt meerdere mensen benadeeld te hebben. Heeft 6 (!) jaar geduurd voordat letselschade advocaat er uit was en financiële genoegdoening heeft geregeld.
-outdoor gear winkels die je gewoon niet willen helpen (heb ik de afgelopen jaren al meerdere keren over gescheven) en die je gewoon 'dwingen' om je dure schoenen maar online te kopen.
-fietsenwinkel die gebroken fietsframe weigert te herstellen na een paar jaar (u heeft 10 jaar garantie!). Expert concludeert uiteindelijk materiaalfouten doordat fiets niet nederlands-klimaat bestendig is. Uiteindelijk na veel getouwtrek heeft dit niks opgeleverd, behalve een dure fiets die op de schroothoop kon. Hoezo service?
-en nog meer van dit soort gezeik.

Dus ja, het ligt allemaal aan mij. ;w
Gewoon omdat ik 'service' verwachtte. Gewoon omdat ik dacht dat een 'adviseur' het beste voor had voor zijn klanten. Gewoon omdat ik dacht dat ik een medisch specialist kon vertrouwen. Gewoon omdat ik dacht dat een verkoper z'n klant een goed product en een goede service zou leveren.
Stom van mij en idd pijnlijk. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Resultaten uit het verleden geven je nog geen recht om alle goedbedoelde handelaren uit het heden graaiers te noemen. We weten ook niet of je bij die personen al een race to the Bottom hebt gedaan of niet natuurlijk. Als enkel prijs belangrijk is, zal service wel dalen

Fijn dat je enkel online koopt. Maar kies dan ook enkel onine en ga niet eerst in de toonzaal van een fysieke winkel kijken. Ruimte en personeel kost ook gewoon geld natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:45:
[...]

Tuurlijk ligt allemaal aan mij... :F

Heb je ff? (en dan neem ik ff de gevalletjes uit m'n eerdere post)
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

-autogarage; bij inruil vertikten ze het om het schriftelijk overeengekomen bedrag binnen enkele dagen over te maken. Ik moest juridische hulp inschakelen om ruim 20k uiteindelijk na 14 dagen op onze rekening te krijgen. Maar de auto die we kochten, moest wel per direct betaald worden, anders kregen we 'm niet mee.
-andere autogarage; bij een onderhoudsbeurt ging er wat kapot (kan gebeuren). Vervolgens eerst ontkennen dat er iets kapot was, daarna veel gezeur en juridisch geneuzel om het te laten fixen, de schade die ze aangericht hadden.
-autoschadeherstel bedrijf. Lakfouten gemaakt bij schadeherstel. Weigerden om het te fixen. Moest wederom expert en juridische ondersteuning bij komen om het herstelwerk door een ander te laten herstellen.
-meubelzaak; bankstel kapot binnen 2 jaar. Alleen maar gezeik om het gerepareerd te krijgen.
-bouwmarkt levert niet, terwijl wel betaald was
-witgoedboer die weigert garantie te leveren, binnen de gestelde garantietermijn
-financieel expert (zo'n kleine zelfstandige adviseur) die opa en oma oplicht met een woekerpolis wat nooit wat zal opleveren.
-financieel expert (weer een andere privé adviseur, aangewezen door een ex-werkgever) die een persoonlijk spaarproduct aansmeert wat vervolgens ook een woekerconstructie blijkt zijn en waarbij 'ie zelf (uiteraard) wel op voorhand alle provisie voor incasseert
-tandarts die malverseert en medische (onherstelbare) schade aanricht. Weigert verantwoording te nemen en blijkt meerdere mensen benadeeld te hebben. Heeft 6 (!) jaar geduurd voordat letselschade advocaat er uit was en financiële genoegdoening heeft geregeld.
-outdoor gear winkels die je gewoon niet willen helpen (heb ik de afgelopen jaren al meerdere keren over gescheven) en die je gewoon 'dwingen' om je dure schoenen maar online te kopen.
-fietsenwinkel die gebroken fietsframe weigert te herstellen na een paar jaar (u heeft 10 jaar garantie!). Expert concludeert uiteindelijk materiaalfouten doordat fiets niet nederlands-klimaat bestendig is. Uiteindelijk na veel getouwtrek heeft dit niks opgeleverd, behalve een dure fiets die op de schroothoop kon. Hoezo service?
-en nog meer van dit soort gezeik.

Dus ja, het ligt allemaal aan mij. ;w
Gewoon omdat ik 'service' verwachtte. Gewoon omdat ik dacht dat een 'adviseur' het beste voor had voor zijn klanten. Gewoon omdat ik dacht dat ik een medisch specialist kon vertrouwen. Gewoon omdat ik dacht dat een verkoper z'n klant een goed product en een goede service zou leveren.
Stom van mij en idd pijnlijk. :X
Pak mijn post niet al te persoonlijk op. Het is denk ik niet meer als normaal dat iedereen wel eens ergens in een conflictsituatie verzeild raakt. Is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven. Waar ik echter op doelde is de veranderde mentaliteit bij veel consumenten. Met een carriere van ruim 25 jaar in de commerciele sector heb ik veel zien veranderen. Waar men 20 jaar geleden nog rustig een conversatie kon voeren om tot een oplossing te komen is het anno 2024 compleet anders. De relatie consument / bedrijf is er eigenlijk amper meer.... en ik vermoed daardoor dat de drempel tot het inzetten van krachtmiddelen heel laag is geworden. Van beide kanten overigens....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:44
Dus eigenlijk is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om jezelf te onderscheiden van de rest met goede, persoonlijke service?

Dat je daarbij de goede terugkerende klanten tracht te behouden en de 'slechte' (diegene waar je geen goede klik mee hebt) zo snel mogelijk tracht te dumpen hoort er bij.

Je kan niet voor iedereen goed doen.

• stylezzz
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:39:
Dus eigenlijk is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om jezelf te onderscheiden van de rest met goede, persoonlijke service?

Dat je daarbij de goede terugkerende klanten tracht te behouden en de 'slechte' (diegene waar je geen goede klik mee hebt) zo snel mogelijk tracht te dumpen hoort er bij.

Je kan niet voor iedereen goed doen.
Dat ligt eraan wat je onder goede service verstaat? Persoonlijk kan ik de keren dat ik me onheus bejegend voelde in een winkel nog op 1 hand tellen denk ik. En dat terwijl je jaren echt wel door beginnen te tikken voor ondergetekende... ;)

Maar inderdaad, je kan het nooit voor iedereen goed doen. Iedereen zal in zijn leven wel eens in een conflictsituatie terecht komen. Het verschil maak je echter hoe je ermee om gaat....

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stylezzz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:47:
[...]
Iedereen zal in zijn leven wel eens in een conflictsituatie terecht komen. Het verschil maak je echter hoe je ermee om gaat....
Idd. De eerste paar keer denk je, goh, toeval, jammer dan.
De volgende keren begint een déjà vu gevoel op te komen. :-( En op een bepaald moment is het van f*ck you; jij (= de niet-service verlenende, niet zo fatsoenlijke tegenpartij) komt hier niet mee weg. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:56
Als fysieke winkel zou je gewoon een bedrag moeten vragen voor advies en demonstratie, vervolgens een linkje geven naar een goedkopere webshop. Jij het geld voor de meerwaarde, de webshop de ellende van koop op afstand en een conform product moeten leveren.

Doe dat zo vaak bij klanten die me om iets vragen wat ze zelf kunnen doen, gewoon linkje "die moet je hebben".

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
De Coolblue kan toch aardig opboksen tegen de MediaMarkt. Ja ook ik betaal 50 euro extra zodat iemand de TV uit de doos haalt en de stekker in het stopcontact doet...
Er is nog wel degelijk een plek voor service in de retail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:59:
Als fysieke winkel zou je gewoon een bedrag moeten vragen voor advies en demonstratie, vervolgens een linkje geven naar een goedkopere webshop. Jij het geld voor de meerwaarde, de webshop de ellende van koop op afstand en een conform product moeten leveren.

Doe dat zo vaak bij klanten die me om iets vragen wat ze zelf kunnen doen, gewoon linkje "die moet je hebben".
Klinkt als een geinig idee, als je er niet langer dan 2 seconden over nadenkt ;)

Als je nooit zelf die producten gaat verkopen, maar ze wel in je winkel hebt moeten staan, dan heb je dus voorraden van vele tienduizenden tot honderdduizenden (of zelfs miljoenen) euro's aan producten, afhankelijk van wat je demonstreert, naast huur pand, personeel, verzekering, etc.

Om vervolgens misschien een paar euro per klant te kunnen rekenen voor een demonstratie, wat alleen maar zou werken als er letterlijk geen andere winkels in de buurt zijn die voor goedkoper of gratis dezelfde demonstratie kunnen geven.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:13:
Om vervolgens misschien een paar euro per klant te kunnen rekenen voor een demonstratie, wat alleen maar zou werken als er letterlijk geen andere winkels in de buurt zijn die voor goedkoper of gratis dezelfde demonstratie kunnen geven.
Nog los van de vraag wat zo'n 'demonstratie' precies inhoud, de meeste producten staan gewoon uitgestald en kan je hooguit vasthouden. Het is niet dat ik in de winkel mijn tanden ermee mag poetsen of een tosti ga bakken... :P

Soms heb ik het idee dat die ondernemers denken dat 'wij' blij mogen zijn dat zij dit allemaal voor ons doen. De klant is nog steeds koning en als die koning niet meer bij je koopt ben je waarschijnlijk gewoon te duur en/of niet onderscheidend genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:42:
[...]

Betrouwbare levering bestaat niet meer, ook met dank aan de race to the bottom.

Maar het feit dat de verkoper je iets kan vertellen zodat je het zelf niet op hoeft te zoeken is juist service. Leuk dat het online staat maar zo makkelijk is dat opzoeken lang niet altijd.
Zie het bestaansrecht van dit forum. ;)
Daaraan toegevoegd: Als je denkt dat de gemiddelde consument alle relevante informatie online kan vinden, op de juiste manier kan interpreteren en onderscheid kan maken tussen informatie en marketingpraat dan overschat je de gemiddelde consument. Hele internetfora staan vol met artikelen die gehyped worden door believers die blind of onwetend zijn of zonder aarzelen achter een influencer aanlopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

aljooge schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:13:
[...]

Beter besteed is niet internationaal. Dat geld gaat op de grote hoop en komt bij de winst op, die veelal uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders en dan is al het geld dat uitgegeven is onttrokken aan de woonplaats. Ik heb liever dat dit geld binnen de gemeenschap blijft en uitgegeven wordt bij weer een andere plaatselijke ondernemer.

Wat betreft duurzaam ondernemen: ik snap niet wat je bedoelt: je vergelijkt product A met product A. Wat is het verschil bij wie je het koopt?
Duurzaam ondernemen gaat me niet om het product zelf maar juist de hele bedrijfsvoering er omheen. Lokale ondernemer zal daarin gewoon achterlopen of niets doen.

En tsja verder is het persoonlijke voorkeur. We zijn wereldburgers. Ik geloof niet zo in geld onttrekken uit de lokale gemeenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:05:
[...]

Duurzaam ondernemen gaat me niet om het product zelf maar juist de hele bedrijfsvoering er omheen. Lokale ondernemer zal daarin gewoon achterlopen of niets doen.

En tsja verder is het persoonlijke voorkeur. We zijn wereldburgers. Ik geloof niet zo in geld onttrekken uit de lokale gemeenschap.
Terwijl een grote (multinational) natuurlijk rond duurzaam ondernemen heel veel marketing doet. Maar buiten dat om? Oké de grote kledingwinkels kunnen natuurlijk als grote partij wat meer eisen dat er geen kinderarbeid gebruikt is. Tegelijk zijn het weer juist de partijen die de toeleveranciers ook kunnen uitkleden tot de laatste cent. En wanneer het gaat over hetzelfde eindproduct dat verkocht wordt, zie ik niet in hoe een grote keten dat duurzamer doet dan een kleine zaak.

En ik snap iig niet wat het verband is tussen "we zijn allemaal wereldburgers", en of de inkomsten bij een lokale ondernemer terecht komen of een rijke aandeelhouder / hedgefonds. Ja de hedgefondsmanager is ook een wereldburger, maar dan nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Mijn ervaring is helaas toch dat ik online beter wordt geholpen dan in de winkel. Zeker ten tijde dat ik nog wel eens electronica in de winkel wilde kopen was het gewoon een verkooppraatje van de verkoper waarom apparaat X beter zou zijn dan apparaat Y. Dat niet alles klopte en er vooral meer marge op apparaat X zat of dat dat beter voor hem kon ik gelukkig door heen prikken omdat ik vooraf onderzoek doe. Maar genoeg die dat niet kunnen.

Verder koop ik regelmatig wat bij Amazon en heb ik daar nou al een keer service gehad welke ik in de winkel absoluut nergens heb gehad. Begin dit jaar een televisie besteld. Beeld uiteindelijk niet helemaal juist waarschijnlijk garantie dingetje. Chat gestart met Amazon in November (ruim 6 maand na aankoop). Lang verhaal kort; vervelend, hier heb je je geld terug (280 euro). Ondertussen mijn geld terug gehad, de televisie staat hier nog en is voor puur en alleen gaming prima bruikbaar.

Ja, ik gun de lokale ondernemer ook echt wel wat, maar het moet wel in verhouding zijn, 25% duurder dan online ben ik alleen een dief van mijn eigen portemonnee. Zeker als je ook nog eens geholpen wordt door een ongeïnteresseerde medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
bszz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:36:
Als je denkt dat de gemiddelde consument alle relevante informatie online kan vinden, op de juiste manier kan interpreteren en onderscheid kan maken tussen informatie en marketingpraat dan overschat je de gemiddelde consument.
Jij verwacht een objectief verhaal van de gemiddelde winkelmedewerker, ook als hem/haar dat minder marge oplevert? ;)

Echt inhoudelijke kennis en tijd is zeldzaam, waar je een bakkie aangeboden krijgt en een half uur met de eigenaar over een gezamenlijke hobby aan het praten bent. De wintersport-speciaalzaak eigenaar die zegt dat ik beter eenvoudiger ski's kan kopen omdat hij uit mijn verhaal opmaakt dat ik mezelf overschat 'je komt er heus wel beneden op, maar geloof me aan deze (goedkopere) set heb JIJ meer plezier en sta je sneller bij de bar'.

Dat ging zover dat hij zei dat ik ze na een week skiën terug mocht brengen als ik niet tevreden was, zo verkoop je een jaar later kleding, helmen en schoenen aan de rest van het gezin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:46:
[...]

Jij verwacht een objectief verhaal van de gemiddelde winkelmedewerker, ook als hem/haar dat minder marge oplevert? ;)

Echt inhoudelijke kennis en tijd is zeldzaam, waar je een bakkie aangeboden krijgt en een half uur met de eigenaar over een gezamenlijke hobby aan het praten bent. De wintersport-speciaalzaak eigenaar die zegt dat ik beter eenvoudiger ski's kan kopen omdat hij uit mijn verhaal opmaakt dat ik mezelf overschat 'je komt er heus wel beneden op, maar geloof me aan deze (goedkopere) set heb JIJ meer plezier en sta je sneller bij de bar'.

Dat ging zover dat hij zei dat ik ze na een week skiën terug mocht brengen als ik niet tevreden was, zo verkoop je een jaar later kleding, helmen en schoenen aan de rest van het gezin...
Beter geloof je niemand op z'n blauwe ogen en blijf je zelf kritisch. Ook in de wereld van fysiek winkels heb je keuze. Ook online heb je slechte info en vergelijkingssites. Ik vind het overigens niet zo sterk om te roepen "A is slecht" dus "B is de juiste keuze". Misschien is B wel veel slechter dan A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
bszz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:28:
Beter geloof je niemand op z'n blauwe ogen en blijf je zelf kritisch. Ook in de wereld van fysiek winkels heb je keuze. Ook online heb je slechte info en vergelijkingssites.
Dat sowieso, voordat ik die ski's kocht eerst in de winkel reviews en prijzen bekeken. In de winkel een paar tientjes duurder, dat betaal ik graag voor het advies en goede gevoel erbij.
Ik vind het overigens niet zo sterk om te roepen "A is slecht" dus "B is de juiste keuze". Misschien is B wel veel slechter dan A...
In dit voorbeeld had hij mijn online uitgezochte topskis gewoon staan, had hij ze gewoon aan me verkocht als ik bij mijn standpunt was gebleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:46:
[...]

Maar waar de hele discussie mee begon was jouw post, dat hij dat laatste enkel doet wanneer hij de prijs van de goedkoopste online dozenschuiver matcht (of iig nauwelijks duurder is). En dat is dus het hele punt, hij moet een half uur van zijn tijd steken in een enkele klant, maar hij mag niks duurder zijn dan de online aanbieder. Want dan heeft hij een half uur in die ene klant gestoken, en die ene klant kan het toch ergens iets goedkoper krijgen.

Volgende klant steekt hij weer een half uur in, dus nu heeft hij een uur erin gestoken en moet hij hopen dat deze klant niet ook ziet dat op wintersportuitverkoop.nl de skis voor €20 goedkoper staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:47:
Maar waar de hele discussie mee begon was jouw post, dat hij dat laatste enkel doet wanneer hij de prijs van de goedkoopste online dozenschuiver matcht (of iig nauwelijks duurder is). En dat is dus het hele punt, hij moet een half uur van zijn tijd steken in een enkele klant, maar hij mag niks duurder zijn dan de online aanbieder.
Het hoeft niet exact dezelfde prijs te zijn, wel enigszins vergelijkbaar.

Mijn idee vooraf was dat ik naar binnen zou lopen en als de prijs acceptabel was zou zeggen 'ik wil die'. Hij had tijd, haalde koffie en begon te kletsen, zo van 'ik wil ze je graag verkopen, maar waarom wil je specifiek die?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Sissors schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:47:
[...]
Maar waar de hele discussie mee begon was jouw post, dat hij dat laatste enkel doet wanneer hij de prijs van de goedkoopste online dozenschuiver matcht (of iig nauwelijks duurder is). En dat is dus het hele punt, hij moet een half uur van zijn tijd steken in een enkele klant, maar hij mag niks duurder zijn dan de online aanbieder. Want dan heeft hij een half uur in die ene klant gestoken, en die ene klant kan het toch ergens iets goedkoper krijgen.

Volgende klant steekt hij weer een half uur in, dus nu heeft hij een uur erin gestoken en moet hij hopen dat deze klant niet ook ziet dat op wintersportuitverkoop.nl de skis voor €20 goedkoper staan.
Als het de hele dag zo zou gaan, dan moet de ondernemer volgens mij ook goed kijken of hij nog een levensvatbaar verdienmodel heeft. Dat is ook onderdeel van ondernemerschap. Je kunt niet redeneren: deze aanpak werkte voor mijn opa, dus het moet ook voor mij werken.

Het voelt ook alsof mensen die graag de portemonnee trekken voor het extra advies, dat vooral uit nostalgische overwegingen doen. Vroeger konden we met z'n allen gezellig bij een hele reeks kleine zelfstandigen onze spullen kopen. Dat waren arme goedzakken die alleen maar het allerbeste met ons voor hadden. Dat romantische beeld willen we graag in stand houden, als een soort openlucht museum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
MallePietje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:10:
[...]

Als het de hele dag zo zou gaan, dan moet de ondernemer volgens mij ook goed kijken of hij nog een levensvatbaar verdienmodel heeft. Dat is ook onderdeel van ondernemerschap. Je kunt niet redeneren: deze aanpak werkte voor mijn opa, dus het moet ook voor mij werken.

Het voelt ook alsof mensen die graag de portemonnee trekken voor het extra advies, dat vooral uit nostalgische overwegingen doen. Vroeger konden we met z'n allen gezellig bij een hele reeks kleine zelfstandigen onze spullen kopen. Dat waren arme goedzakken die alleen maar het allerbeste met ons voor hadden. Dat romantische beeld willen we graag in stand houden, als een soort openlucht museum.
Dat je het nostalgie noemt zegt mijns inziens al genoeg over hoe we tegenwoordig met elkaar omgaan. Dat het meerendeel er zo koud en kil inzit hoeft niet te betekenen dat ik dat dan ook maar moet doen.

Ik ben gelukkiger met mijn aankoop als ik het ergens heb gekocht waar ik van weet dat het goedzakken zijn. Ik blij, verkoper blij. Gewoon goed geregeld en geen gezeik en de grootte van de toko maakt me niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Het soort mensen dat dat soort service nodig heeft sterft langzaam ook uit natuurlijk.

Mn schoonouders hebben voor witgoed gewoon "een mannetje", die komt langs, bekijkt problemen, repareert, adviseert en verkoopt indien nodig. Die weet ook door het eigen uitgevoerde onderhoud wat er goed is en wat niet.
Ja, op internet is de wasmachine 100 euro goedkoper, maar daar hebben mijn schoonouders helemaal geen boodschap aan.

Voor witgoed heb je dan misschien nog een mannetje nodig, veel andere apparaten zijn het repareren niet (meer) waard of men heeft er sowieso geen zin in.
Genoeg mensen die bij een defecte voeding of harde schijf de hele PC vervangen, of bij een kapotte accu de hele laptop, nergens voor nodig..
Het geld klotst tegen de plinten en het zuinig zijn is men verleerd. Getuige ook de hele reparatieafdeling bij de kringloop.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 27-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35
[...]

Klopt. En mensen kunnen van één aanschaf in zo'n winkeltje met top-advies een heel mooi verhaal maken, maar vergeten dan te vermelden dat ze ook letterlijk maar 1x per 5 jaar in die winkel komen omdat het om items gaat die je nu eenmaal niet maandelijks weer opnieuw nodig hebt. Het is fijn voor die ene specialistische wandelschoenverkoper dat iemand daar geslaagd is, maar als die persoon vervolgens weer 8 jaar doet met zijn 300-euro Hanwags dan gaat dat niet heel veel zoden aan de dijk zetten. Ik kan ik zelf bijvoorbeeld heel enthousiast vertellen over hoe goed ik geholpen ben bij Kathmandu in Utrecht maar heb in die winkel in 10 jaar tijd misschien 500 euro uitgegeven aan die paar items waar advies en passen heel fijn was. Online bij Bergfreunde en Bever denk ik het tienvoudige aan items waarbij ik online zelf genoeg kon vinden en in ergste geval zou kunnen retourneren (niet vaak gedaan overigens). Zou ik het jammer vinden als Kathmandu verdwijnt? Zeker. Maar zou ik er voor al mijn aanschaffen extra betalen als 'subsidie' om zo'n winkel overeind te houden? Ook absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En dan komen we dus weer in het cirkeltje uit op het punt: Ga niet klagen dat er geen enkele fysieke winkel meer is die jou extra service biedt, wanneer niemand ervoor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ook dit is niet zwart-wit: kom je op zaterdag dan is zo'n winkel enorm druk en zal je niet snel een half uur aan het kletsen zijn, kom je op een rustig moment door de weeks dan vindt zo'n eigenaar het vaak zelf leuk om een bakkie te doen.

Wat ik in zo'n winkel zie: personeel dat meters maakt bij de kassa en eenvoudige vragen beantwoord, de eigenaar en z'n vrouw die rondlopen en goed inschatten wie extra aandacht nodig heeft (en daardoor veel meer uitgeeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:17:
Het soort mensen dat dat soort service nodig heeft sterft langzaam ook uit natuurlijk.

Mn schoonouders hebben voor witgoed gewoon "een mannetje", die komt langs, bekijkt problemen, repareert, adviseert en verkoopt indien nodig. Die weet ook door het eigen uitgevoerde onderhoud wat er goed is en wat niet.
Ja, op internet is de wasmachine 100 euro goedkoper, maar daar hebben mijn schoonouders helemaal geen boodschap aan.

Voor witgoed heb je dan misschien nog een mannetje nodig, veel andere apparaten zijn het repareren niet (meer) waard of men heeft er sowieso geen zin in.
Genoeg mensen die bij een defecte voeding of harde schijf de hele PC vervangen, of bij een kapotte accu de hele laptop, nergens voor nodig..
Het geld klotst tegen de plinten en het zuinig zijn is men verleerd. Getuige ook de hele reparatieafdeling bij de kringloop.
Lol... dan ben ik mijn eigen schoonouders denk ik. Mijn buurman is zo'n 'mannetje'. Toen een paar jaar geleden mijn wasmachine na jarenlange trouwe dienst de geest gaf heb ik hem ingeschakeld. Letterlijk diezelfde ochtend stond er een nieuwe siemens te draaien. Ik heb niet eens gekeken of ik het elders goedkoper kon regelen..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:31:
Letterlijk diezelfde ochtend stond er een nieuwe siemens te draaien. Ik heb niet eens gekeken of ik het elders goedkoper kon regelen..... :P
En dat is dus 'service', jij bent compleet ontzorgd.
Het enige wat je hebt hoeven doen is koffie zetten en achteraf betalen... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:33:
[...]

En dat is dus 'service', jij bent compleet ontzorgd.
Het enige wat je hebt hoeven doen is koffie zetten en achteraf betalen... :)
'
Yep... Apart dat er dan zo neerbuigend word gedaan over zo'n 'mannetje' alsof het een of andere afzetter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:35:
Yep... Apart dat er dan zo neerbuigend word gedaan over zo'n 'mannetje' alsof het een of andere afzetter is.
En als hij je echt had afgezet had hij bij jou in de buurt nooit meer een klus gekregen. Mond-op-mond reclame is voor ondernemers nog altijd goud waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:17:

Ik moet toegeven dat ik mijn koelvries ook bij een lokale shop heb gekocht in plaats van de mediamarkt. Ik heb mijn eisen netjes verteld, ze zijn komen inmeten en ze hebben hem netjes ingebouwd. Geen idee hoe dat werkt namelijk, ook hebben ze de oude losgekoppeld en afgevoerd.

Zou ik bij een volgend inbouw apparaat ook weer direct doen, maar een televisie of koffiemachine bestel ik inderdaad wel gewoon bij de mediamarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik heb wel een idee.
Werk zelf al een aantal jaren in de bovenbouw van het VO. M.a.w. ik sta dagelijks midden tussen/in de jongste generatie. En zie hoe de jeugd al dan niet beïnvloed, of nog erger eigenlijk gehersenspoeld wordt door de financiële gewinmotieven die achter vrijwel alles zitten. :-(
Waarbij zeer vernuftige psychologische methoden worden gebruikt als sturing voor dat economische gewinmodel. :(

[...]

Da's ook een kwestie van niet willen zien. Want het is zo confronterend en vaak mensonterend (over 'fatsoen' gesproken).
Aan de andere kant ontbreekt het ook aan de nodige kennis en de wil om je die kennis eigen te maken, over hoe de huidige wereld in elkaar steekt.
Want het is veel makkelijker om je daar niet druk over te (hoeven) maken. Zalig zijn de onwetenden. :X

En ja, het kost veel meer moeite om je daar allemaal in te verdiepen.
Tot hier zijn we het roerend eens.
Maar als dat het 'spelletje' is, wat de economisch gedreven verkopers, zowel die sappelende winkelier zonder Porsche van 80h/week, alsmede de multi-miljardair mit tig superjachten, wensen te spelen? Be my guest, dan probeer ik het ook. :+
Wie is er hier nou gespeend van 'fatsoen'? ;)
Maar hier kies ik ervoor om mijn niet tot hun niveau te verlagen maar erboven te blijven staan. Kan ik nog lekker moreel verheven over die graaiers blijven oordelen. ;)

En als ik eerlijk kijk, is de markt nu heel anders of is de vorm anders? In verbaas mij in hoge mate over dat mensen in de rij staan voor een stroopwafel van vijftien euro omdat ze dat online gezien hebben. Dan denk ik echt dat de wereld gek geworden is.
Maar als ik dan even terug denk verbaasde ik mij vroeger net zo dat sommigen honderden euros voor een niet eens mooi handtasje van een omhoog gevallen fransoos neer wilden leggen omdat ze ergens gelezen hadden dat dat zo hip was. Eigenlijk is dat net zo knetter. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:47:
In verbaas mij in hoge mate over dat mensen in de rij staan voor een stroopwafel van vijftien euro omdat ze dat online gezien hebben. Dan denk ik echt dat de wereld gek geworden is.
Dat zijn toeristen, op vakantie geef je makkelijker geld uit als water. :)
Maar als ik dan even terug denk verbaasde ik mij vroeger net zo dat sommigen honderden euros voor een niet eens mooi handtasje van een omhoog gevallen fransoos neer wilden leggen omdat ze ergens gelezen hadden dat dat zo hip was. Eigenlijk is dat net zo knetter. :D
Dat luxe segment doet het gewoon goed, dat zijn niet de winkels die in het verdomhoekje zitten. De PC Hooft, Action en Zeeman blijven wel bestaan, het is het middensegment met amper toegevoegde waarde/onderscheidend vermogen dat het lastig heeft.

Pagina: 1 ... 123 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels