Gomez12 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 07:41:
Tja, het nadeel is gewoon het kostenplaatje en de verminderde meerwaarde die steeds meer winkels bieden.
Een fysieke winkel heeft gewoon een hoger kostenplaatje vanwege duurdere locatie en veel meer personeel dus is de prijs ook veel hoger dan een internet winkel / action.
Echter hebben veel winkels dit ingezien en hebben ze daarom geprobeerd op hun grootste kostenpost (personeel) te gaan snijden door daar maar steeds jonger / goedkoper grut neer te zetten.
Enkel in mijn ogen hebben ze daarmee hun eigen doodsvonnis getekend, want waar ik vroeger nog bereid was voor het advies de meerprijs van een winkel te betalen. Daar heeft het gemiddelde personeel nu geen kennis van zaken meer en is het meer een veredelde voorlees-service van de kaartjes geworden en de inhoud van de kaartjes is klein en op internet groter.
Plus bijv een voorbeeldje wat ik laatst had (ik wilde een livescribe pen kopen, alleen ik wilde het gewicht zien / voelen om te zien of ik hem wel echt wilde) dus ik naar de bijenkorf, ik had de verwachting dat die het wel zou hebben, nope. ik mobiel erbij gepakt en even gekeken, ah de Mediamarkt zou het moeten hebben, dan loop ik daar toch even langs. Nope, die hebben hem niet maar die adviseren mij hem op de mediamarkt webshop te bestellen dan heb ik hem morgen, ja toedeledokie ik kom juist naar de winkel om hem eerst te zien / voelen, maar volgens mobiel zou mycom hem ook kunnen hebben liggen dus maar even daar kijken. Nope en ook weer een doorverwijzing naar hun webshop. Toen nog even naar wat duurdere boekhandels gegaan ook allemaal nope. Ok dan bestel ik hem wel via internet, maar dan boeit de naam van de shop me bijna niets meer.
Dan boeit het mij niet zozeer dat het ding nergens ligt, maar wel dat een MM / Mycom gewoon rustig adviseert dat ik hem via internet kan kopen ipv dat ze ook aanbieden dat hun hem bestellen en dat ik hem morgen kan komen bekijken. Ik ben best bereid de premium te betalen voor een winkel, maar niet voor een webshop.
Of bijv toen ik anderhalf jaar geleden een camera zocht voor een vakantie, ik wilde me er niet in verdiepen, ik had alleen als basiseisen : Ik ben geen professionele fotograaf, dus ik wil een goede automatische instelling, ik wil gps bij elke foto en ik ben bereid er geld voor uit te geven.
Ik naar de MM, daar kwam een verkoper niet verder als : Deze camera's hebben GPS, ze varieren van 50 euro tot 500 euro kies er maar 1 uit. Toen ben ik dus ook gewoon de winkel uitgelopen en maar naar een fotospeciaalzaak gegaan waar gewoon een man met kennis mij voor 1,5x de MM prijs (vermoed ik) een camera heeft verkocht met aanhangend een basis cursusje fotografie, want die man kon gewoon zeggen : Als je dit en dat wilt dan is dat de camera voor jou want ...
Bottomline voor mij : Als je mij geen advies kan geven, maar enkel specs dan kan ik meer specs op internet vinden en op internet gaat het mij enkel maar om de prijs/levertijd en niet meer om de winkelnaam.
En qua wat er moet gebeuren met winkelpersoneel, tja als je geen advies kan geven heb je geen specifieke kennis imho en kan je net zo goed achter de McDonalds balie of in een willekeurig magazijn gaan staan. Het maakt niets uit waar je dozen schuift als je enkel maar dozen kan schuiven.
Voor de mensen met kennis denk ik dat er wel additionele mogelijkheden gaan komen.
Ik heb nu al een kennis die bijv geen computers meer verkoopt, maar enkel aankoopadviezen geeft, je geeft hem een lijstje met wat je wensen zijn, hij gaat een uurtje googlen, dan komt hij terug met een onderdelenlijstje. Je geeft hem xx euro en je kan zelf kiezen of je het lijstje zelf wilt bestellen en samenstellen of voor xx euro extra kan hij het voor je doen.
Gewoon simpel en straight up. Je betaalt geen extra over de producten, je betaalt enkel voor wat hem speciaal maakt : Zijn kennis en kunde.
En als ik bij die persoon 5 muizen bestel dan ben ik dus ook geen 30 minuten aan de lijn over wat voor soort muis, wat voor aansluiting, met draad/zonder draad etc etc etc. Ik zeg : 5 muizen en hij komt terug met 5 webshops die exact dezelfde muis als ik de vorige keer besteld heb verkopen.
En tja, dit gaat dan voornamelijk wel over de duurdere producten maar de bulk en massa producten valt gewoon geen stuiver meer op te verdienen, het standaard spul is altijd en overal wel ergens in de aanbieding.
Aan het einde van de rit zijn personeelskosten gewoon een hele hoge premium waarvoor je wel iets terug moet doen als shop. Laagbetaald personeelslid kost een baas nog steeds 40.000 euro op jaarbasis (inclusief werkgeverslasten etc etc), dus als je er 5 hebt lopen ipv 2 (zoals bij de action) moet je op jaarbasis gewoon 120.000 euro meer binnenhalen en dus hogere prijs rekenen.
Alleen zie ik tegenwoordig verdomde weinig meerwaarde in die 3 extra man personeel en dus betaal ik de premium niet.