Nou de Action zit OOK in de winkelstraten in het centrum. Misschien niet in de duurste maar toch.toolkist schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:12:
[...]
En locatie en dus bereikbaarheid (met de auto). De Action ga je niet in de winkelstraten vinden in het centrum, te duur qua huur dus willen ze per se niet
Daar kunnen ze niet snel genoeg mee beginnen. Het is altijd al 3 keer niks geweest.Dennisdn schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:41:
[...]
Die winkels zouden leeg blijven dacht ik, in afwachting van sloop van de Molenpoort-passage.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Er zullen er vast wel wat zijn, maar waar ik woon bv proberen ze de Action de wijk uit te krijgen ivm enorme drukte en bijbehorende parkeeroverlast. Gemeente wil ze het centrum in, Action wil alleen naar de woonboulevard ver buiten het centrum. Ondanks dat de gemeente het financieel volgens mij erg aantrekkelijk voor ze probeerde te maken om toch naar het centrum te gaan.franssie schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:25:
[...]
Dan is deze de uitzondering die de regel bevestigt https://www.action.com/nl-nl/winkels/haarlem-anegang-6-8/
Maar inderdaad vraag ik me af hoe ze die bevoorraden.
Nou, ik heb mijzelf meerdere keren betraft dat ik een bepaald artikel bij Blokker wilde kopen, ervanuitgaande dat ik het ook op locatie op zou kunnen halen. Maar veel artikelen zijn inderdaad webshop artikelen waarbij je net zo moet wachten voor levering als elders waar het goedkoper is. Dat zou het enige voordeel voor mij zijn voor kopen bij Blokker: online bestellen, lokaal afhalen. Dat ging bij mij (n=1) niet.gielie schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Ik kijk net even op de website maar veel artikelen worden door wederpartijen aangeboden en de prijs van zon beetje alle artikelen is hoger dan elders, waarom zou ik hier iets kopen?
Net zoals deze twee in Arnhem en een vestiging in Apeldoorn:franssie schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:25:
[...]
Dan is deze de uitzondering die de regel bevestigt https://www.action.com/nl-nl/winkels/haarlem-anegang-6-8/
Maar inderdaad vraag ik me af hoe ze die bevoorraden.
https://www.action.com/nl-nl/winkels/arnhem/
https://www.action.com/nl-nl/winkels/arnhem-nieuwstraat/
https://www.action.com/nl-nl/winkels/apeldoorn-hofstraat/
De Molenpoort was altijd handig om als shortcut te gebruikenSkiFan schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:31:
[...]
Daar kunnen ze niet snel genoeg mee beginnen. Het is altijd al 3 keer niks geweest.
De Blokker webshop is gewoon nog open hoor en kan bestellen met thuisbezorging..
Toch raar, als je Blokker waterkoker vandaag kapot gaat kan je toch gewoon omruilen voor een ander? De winkels zijn nog open.5. Hoe zit het met garanties op mijn product?
De surseance heeft geen effect op garanties die worden gegarandeerd door de fabrikant, die lopen gewoon door. Overige garanties, of garantie op Blokker eigen merkproducten zijn helaas niet meer van toepassing.
Het is wel triest als ze nu al de deur dichtgooien..7. Kan ik een artikel nog retourneren?
Nee, dat kan niet meer.
8. Kan ik een artikel nog ruilen?
Ja, je kunt nog ruilen voor een ander product, wij geven geen geld meer terug
[ Voor 80% gewijzigd door Deezers op 04-11-2024 18:01 ]
https://www.rtl.nl/nieuws...derland-dankzij-doorstart
Donutketen Dunkin' blijft in Nederland dankzij doorstart
Dunkin' krijgt dus toch wel een doorstart met de eigenaar die het in 2023 verkocht heeft.
Dunkin' krijgt dus toch wel een doorstart met de eigenaar die het in 2023 verkocht heeft.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Er zijn al zoveel horeceatentjes dus ben zeer benieuwd hoe lang het deze keer gaat duren. Zolang je 7 euro betaald voor koffie en 1 donut denk ik niet lang. Misschien alleen nog in de grote steden?Yorinn schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:59:
Als ik dit zo lees, denk ik dat ik eraan moet wennen naar een supermarkt te gaan voor huishoudelijke producten, want naar de Action gaan zie ik echt niet zitten. Vreselijke winkel lijkt me dat, groot geworden door rotzooi te verkopen die snel kapot gaat. Fijn voor het milieu dat!
Ik ben trouwens helemaal niet gewend dat supermarkten huishoudelijke producten verkopen, afgezien dan van afvalzakken en dat soort dingen die 'op' gaan in plaats van gebruiksartikelen als bestek, glazen, pannen, schoonmaakartikelen als wissers en zo waarvoor ik altijd naar de Blokker ga.
Moet nog kijken bij welke supermarkt ze dat dan hebben, ik heb een COOP en een AH in de buurt, maar kom bij beiden maar zeer zelden, omdat ik bijna al mijn boodschappen haal bij de Odin, die is veel kleiner qua oppervlak, maar heeft toch een véél groter assortiment aan biologische en biodynamische producten en daar krijg ik ledenkorting, want ik ben lid van de Coöperatie Odin - *edit: maar Odin doet dus niet aan glazen, bestek en zo, hooguit eens per jaar een spaaractie voor handdoeken van Sekem of theedoeken van biologische katoen - waar ik dan wel gebruik van maak.
Maar ja, als Blokker er niet meer is, eens een kijkje nemen bij de huishoudelijke afdeling van de AH als ik nieuwe glazen, borden of kommen nodig heb?
Xenos is er natuurlijk ook nog en HEMA, hopelijk blijven die het wel redden. Maar ik vond Blokker toch echt de fijnste winkel voor dat soort spul waar ik dus altijd vaak kwam. Tenzij ik het bij het Duurzaam Warenhuis Van Nature kon vinden tenminste, want dat heeft mijn voorkeur.
Dille en Kamille is ook nog een goed Blokker-alternatief wat dat betreft. Die winkel heb ik pas geleden eigenlijk pas ontdekt. Grotendeels heel fijn duurzaam huishoudelijk aanbod. Al lijkt het wel of ze zich (door hun uitstraling) profileren als cadeau-winkel in plaats van als winkel van spullen voor je huishouden, dat snap ik dan weer niet? Waarom zou je huishoudelijke artikelen cadeau doen?
Ik ben trouwens helemaal niet gewend dat supermarkten huishoudelijke producten verkopen, afgezien dan van afvalzakken en dat soort dingen die 'op' gaan in plaats van gebruiksartikelen als bestek, glazen, pannen, schoonmaakartikelen als wissers en zo waarvoor ik altijd naar de Blokker ga.
Moet nog kijken bij welke supermarkt ze dat dan hebben, ik heb een COOP en een AH in de buurt, maar kom bij beiden maar zeer zelden, omdat ik bijna al mijn boodschappen haal bij de Odin, die is veel kleiner qua oppervlak, maar heeft toch een véél groter assortiment aan biologische en biodynamische producten en daar krijg ik ledenkorting, want ik ben lid van de Coöperatie Odin - *edit: maar Odin doet dus niet aan glazen, bestek en zo, hooguit eens per jaar een spaaractie voor handdoeken van Sekem of theedoeken van biologische katoen - waar ik dan wel gebruik van maak.
Maar ja, als Blokker er niet meer is, eens een kijkje nemen bij de huishoudelijke afdeling van de AH als ik nieuwe glazen, borden of kommen nodig heb?
Xenos is er natuurlijk ook nog en HEMA, hopelijk blijven die het wel redden. Maar ik vond Blokker toch echt de fijnste winkel voor dat soort spul waar ik dus altijd vaak kwam. Tenzij ik het bij het Duurzaam Warenhuis Van Nature kon vinden tenminste, want dat heeft mijn voorkeur.
Dille en Kamille is ook nog een goed Blokker-alternatief wat dat betreft. Die winkel heb ik pas geleden eigenlijk pas ontdekt. Grotendeels heel fijn duurzaam huishoudelijk aanbod. Al lijkt het wel of ze zich (door hun uitstraling) profileren als cadeau-winkel in plaats van als winkel van spullen voor je huishouden, dat snap ik dan weer niet? Waarom zou je huishoudelijke artikelen cadeau doen?
[ Voor 5% gewijzigd door FairPCsPlease op 04-11-2024 18:44 ]
Zweeds woonwarenhuis?FairPCsPlease schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:43:
Enorm assortiment...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
13 vestigingen tegenover ruim 400..hoevenpe schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:08:
[...]
Zweeds woonwarenhuis?
Enorm assortiment...
Bol.com heeft alles wat je zoekt.
Dezelfde dag in huis en gratis bezorging.
Blokker heeft echt geen bestaansrecht meer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Die zit niet altijd op 5 minuten afstand, een Blokker wel. Zelf woon ik bijvoorbeeld precies tussen twee vestigingen van IKEA in, dus dat is altijd een 45 minuten rijden. Niet iets waar ik even snel snel naartoe ga dus. Bij Blokker ben ik in 10 minuten met de fiets en 5 minuten met de auto. Al zie ik zelf de meerwaarde van een Blokker niet echt, met een Action ernaast.hoevenpe schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:08:
[...]
Zweeds woonwarenhuis?
Enorm assortiment...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dat laatste is ook al een tijdje niet meer het geval, vroeger was er altijd eentje op loopafstand nu is de Action of Hema vaak dichterbij.Metalfreak schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:28:
Die zit niet altijd op 5 minuten afstand, een Blokker wel.
Ikea inderdaad wat verder weg, maar hoe vaak ga je nieuwe borden en glazen kopen? Dat is zelden een impulsaankoop, veel mensen komen regelmatig in de buurt.
Ik snap de afgunst naar de Action niet zo in dit topic. Misschien komt het omdat ik ben opgegroeid in de bakermat van de Action maar ik kom daar al ruim 20 jaar voor alles non-food eigenlijk.
Ja ze verkopen troep maar je kan er ook goedkoop Dreft afwasmiddel kopen, Lenie wasverzachter hebben ze ook en Curver vershouddozen en wasmanden zijn dezelfde kwaliteit als bij de Blokker maar kosten de helft.
Action heeft gewoon heel goed door waar het gros van de Nederlanders om geeft en dat is de prijs. Als je goedkope ramsj wil dan kan je er ook terecht maar de vuilniszakken of het schoonmaakmiddel is echt geen mindere kwaliteit dan bij de AH of de Blokker.
Plus ze hebben altijd voorraad en zijn bijna elke avond open doordat ze supermarkt openingstijden hebben. Dan blaas je elke andere normale winkel in dit segment gewoon weg.
Blokker had veel eerder het roer volledig om moeten gooien. Veel meer eigen producten ontwikkelen zoals de Hema en focussen op meer duurzame producten voor in en om het huis en dan vooral non elektro. Dan hadden ze een kans gemaakt.
Ja ze verkopen troep maar je kan er ook goedkoop Dreft afwasmiddel kopen, Lenie wasverzachter hebben ze ook en Curver vershouddozen en wasmanden zijn dezelfde kwaliteit als bij de Blokker maar kosten de helft.
Action heeft gewoon heel goed door waar het gros van de Nederlanders om geeft en dat is de prijs. Als je goedkope ramsj wil dan kan je er ook terecht maar de vuilniszakken of het schoonmaakmiddel is echt geen mindere kwaliteit dan bij de AH of de Blokker.
Plus ze hebben altijd voorraad en zijn bijna elke avond open doordat ze supermarkt openingstijden hebben. Dan blaas je elke andere normale winkel in dit segment gewoon weg.
Blokker had veel eerder het roer volledig om moeten gooien. Veel meer eigen producten ontwikkelen zoals de Hema en focussen op meer duurzame producten voor in en om het huis en dan vooral non elektro. Dan hadden ze een kans gemaakt.
HD4Life @ Full-HD
Over HEMA gesproken, ben benieuwd hoe lang die het volhoudt. Is niet de goedkoopste winkel. Wel kwaliteit.hoevenpe schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:40:
[...]
Dat laatste is ook al een tijdje niet meer het geval, vroeger was er altijd eentje op loopafstand nu is de Action of Hema vaak dichterbij.
Ikea inderdaad wat verder weg, maar hoe vaak ga je nieuwe borden en glazen kopen? Dat is zelden een impulsaankoop, veel mensen komen regelmatig in de buurt.
Naar verluid gaat het prima met HEMA. Denk dat ze zichzelf weer hebben gevonden....HollovVpo1nt schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:49:
[...]
Over HEMA gesproken, ben benieuwd hoe lang die het volhoudt. Is niet de goedkoopste winkel. Wel kwaliteit.
https://www.nu.nl/economi...nomische-uitdagingen.html
Er is er geen in mijn stad, dichtstbijzijnde is enorme afstand fietsen van waar ik woon, zelfs met een auto (die ik niet heb, om logische redenen - uitstoot) is het meer dan een half uur rijden.hoevenpe schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:08:
[...]
Zweeds woonwarenhuis?
Enorm assortiment...
Dat is het hele punt van dit topic, wat het zo triest maakt dat winkels in de stad verdwijnen. Een busje dat voor moet rijden, uitstoot geeft, waar ik op moet wachten, terwijl ik in 10 minuten fietsen zonder uitstoot in de stad kan zijn om iets te kopen op een moment dat het mij uitkomt - alleen is het aanbod steeds minder door de zonsondergang van de fysieke winkels.Dennis1812 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:16:
Bol.com heeft alles wat je zoekt.
De Hema geen optie? Hebben vrijwel alles wat Blokker ook heeft, die hebben echt een eigen stijl.FairPCsPlease schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:13:
terwijl ik in 10 minuten fietsen zonder uitstoot in de stad kan zijn om iets te kopen op een moment dat het mij uitkomt
En als je meer keuze wilt is online gewoon onverslaanbaar, het businessmodel van een fysieke winkel daarvoor niet vol te houden.
Zeker, dat is na Blokker voor mij de meest bezochte winkel. Was kennelijk niet zo wakker en alert bij het typen van mijn post, dat ik Hema vergat te noemen.hoevenpe schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:19:
[...]
De Hema geen optie? Hebben vrijwel alles wat Blokker ook heeft, die hebben echt een eigen stijl.
En als je meer keuze wilt is online gewoon onverslaanbaar, het businessmodel van een fysieke winkel daarvoor niet vol te houden.
Het is de vraag of dat triest is.FairPCsPlease schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:13:
[...]
Dat is het hele punt van dit topic, wat het zo triest maakt dat winkels in de stad verdwijnen. Een busje dat voor moet rijden, uitstoot geeft, waar ik op moet wachten, terwijl ik in 10 minuten fietsen zonder uitstoot in de stad kan zijn om iets te kopen op een moment dat het mij uitkomt - alleen is het aanbod steeds minder door de zonsondergang van de fysieke winkels.
Als Blokker echt omvalt en er komen 400 panden vrij vind ik het vooral triest dat we opnieuw 400 hopeloze ketens erin gaan stoppen. Of 370 dan.
Draai het eens om, we hebben de winkels blijkbaar niet meer nodig. Anders gaan ze niet failliet. Maar kampen met een enorme woningcrisis. Die panden ombouwen tot mooie appartementen en bestemmingsplan wijzigen naar wonen.
Dan ga je echt problemen oplossen.
Je zal enkele grote "malls" over houden en de rest sterft af. Net als de rijdende supermarkt en de melkboer.
Niemand die de melkboer aan huis nog mist.
Denken in kansen.
Als we de Blokker zo hard nodig hebben zouden ze niet failliet gaan.
vd Valk kocht het toch in '23?Yorinn schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:59:
(snap ook niet helemaal waarom)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De Hema heeft wel een nieuwe reclame op tv laten zien vandaag met de slogan: "je valt er als een blok voor".
Kan hem nog niet vinden online, vond ik wel opvallende tekst.
Kan hem nog niet vinden online, vond ik wel opvallende tekst.
Inderdaad. Ik heb het hier al eerder geschreven: dat er in een binnenstad veel winkels moeten zitten is relatief iets recents. Zeg iets van de laatste 60 jaar. Daarvoor waren binnensteden ook gewoon woongebieden, afgewisseld met hier een daar een winkel/cafe/restaurant. Pas vanaf de jaren 60/70 gingen veel mensen in nieuwe buitenwijken wonen en werden binnensteden voornamelijk winkelgebieden. Er is geen reden te bedenken waarom dat zo zou moeten blijven en dat je er niet weer meer kunt gaan wonen.Dennis1812 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:43:
[...]
Het is de vraag of dat triest is.
Als Blokker echt omvalt en er komen 400 panden vrij vind ik het vooral triest dat we opnieuw 400 hopeloze ketens erin gaan stoppen. Of 370 dan.
Draai het eens om, we hebben de winkels blijkbaar niet meer nodig. Anders gaan ze niet failliet. Maar kampen met een enorme woningcrisis. Die panden ombouwen tot mooie appartementen en bestemmingsplan wijzigen naar wonen.
Je zal enkele grote "malls" over houden en de rest sterft af. Net als de rijdende supermarkt en de melkboer.
Denken in kansen.
vD Valk is wilde volgens mij meer jongeren aantrekken ook als ontmoetingsplek/koffieplek/restaurant. En daar is een Dunkin' lekker bij I guess? Totaal vekeerd ingeschat. Dunkin past ook helemaal niet bij het imago van vd Valk.paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:03:
[...]
vd Valk kocht het toch in '23?
(snap ook niet helemaal waarom)
Bij de nieuwe en verbouwde hotels niet iig nee.HollovVpo1nt schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:32:
[...]
vD Valk is wilde volgens mij meer jongeren aantrekken ook als ontmoetingsplek/koffieplek/restaurant. En daar is een Dunkin' lekker bij I guess? Totaal vekeerd ingeschat. Dunkin past ook helemaal niet bij het imago van vd Valk.
Vond het een rare zet.
NAH!Dennis1812 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:43:
[...]
Het is de vraag of dat triest is.
Denken in kansen.
https://www.nu.nl/economi...en-zoden-aan-de-dijk.html
Hoe meer faillissementen hoe beter dus?Woningen in voormalige winkelpanden zijn daarentegen in opkomst. Vorig jaar resulteerde dit in 2.200 woningen, een toename van 37 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook industriepanden of onderwijsgebouwen worden omgebouwd tot woningen, zij het minder vaak.
En bijna 1 op de 10 woningen uit die hoek vind ik niet perse slecht klinken.
Gemeenten moeten alleen wat minder Star worden in bestemmingsplannen wijzigen.
Geen ‘straatje er bij’ maar ‘winkelpandje er bij’.Dennis1812 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:37:
[...]
[...]
Hoe meer faillissementen hoe beter dus?
En bijna 1 op de 10 woningen uit die hoek vind ik niet perse slecht klinken.
Gemeenten moeten alleen wat minder Star worden in bestemmingsplannen wijzigen.
Have you tried turning it off and on again?
Je hebt een punt hoor, maar ik ben er niet van overtuigd dat het voor de uitstoot beter zou zijn als iedereen weer in fysieke winkels ging kopen.FairPCsPlease schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:13:
[...]
Een busje dat voor moet rijden, uitstoot geeft, ..., terwijl ik in 10 minuten fietsen zonder uitstoot in de stad kan zijn...
Een busje die efficiënt langs huizen gaat, is vermoedelijk beter dan wanneer er vanuit die afzonderlijke huizen losse auto's naar fysieke winkels heen en weer rijden. Tenzij veel mensen, net als jij, met de fiets zouden gaan. Als ik kijk naar het aantal auto's op parkeerplaatsen, dan vrees ik dat de situatie anders is.
Voor veel mensen is een stad sowieso niet op fietsafstand en is OV ook compleet ruk.
Nog los van het feit dat die glazen, borden, strijkplank of gourmetset lastig achterop de fiets of in de bus kan.Dennis1812 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:58:
Voor veel mensen is een stad sowieso niet op fietsafstand en is OV ook compleet ruk.
Zeker voor zwaardere/grotere spullen is de auto onverslaanbaar, parkeergelegenheid is voor Action niet voor niets belangrijker dan een plek in het centrum.

Bron: Multiply
Dit plaatje geeft wel schrikbarend goed weer wat er met de winkelstraten gebeurt.
Een paar zaken die mij opvallen:
- De stijging van "elektronicareparatie". Zouden dat de vele kleine telefoonreparatie-winkels zijn?
- Verder staat "tweedehands kleding" hoog maar dat is wellicht omdat Vintage de laatste jaren nogal booming is en die winkels lang nog niet overal zaten, ofwel een kleine (en wellicht trendgevoelige / tijdelijke) inhaalslag?
- Bezorg- en afhaal is hard aan het verdwijnen uit de winkelstraten. Mijn aanname: het loont niet meer om dat in de (dure) winkelstraten te behouden, als bezorg en afhaal je focus is dan kan je dat net zo goed op minder dure m2's doen.
Verder saillant detail: van alle stijgers in de lijst zijn "Juwelier" en "Tweedehands kleding" de enige waar je nog iets koopt wat je niet meteen consumeert of in of op je lichaam laat aanbrengen. Wonderlijke trend.
Benieuwd naar dit lijstje als 'witwassen' apart uitsplitst wordt, in veel 'mobiel-reparatie toko's' komt geen hond.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
Dit plaatje geeft wel schrikbarend goed weer wat er met de winkelstraten gebeurt.
Dat klopt. En geldt ook voor de vele dienstverleners (al die salons en studio's). Er zijn vast genoeg legitieme zaken, maar ook een hoop partijen die nooit uit zouden moeten kunnen van alleen hun diensten, gezien de 'leegheid' als je naar binnen kijkt. Zo zijn er in Utrecht op alleen al de Amsterdamsestraatweg op een strook van nog geen 2km lang maar liefst 20 (!) kappers.hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:09:
[...]
Benieuwd naar dit lijstje als 'witwassen' apart uitsplitst wordt, in veel 'mobiel-reparatie toko's' komt geen hond.
Ik vind de trend niet heel gek, ook de forse daling van lunchrooms en de opkomst van fastfood vind ik niet gek. Die paar keer dat ik naar de binnenstad kom voor iets heb ik geen zin om 15 euro voor een simpele sandwich of een simpele uitsmijter of dezelfde prijs betalen voor een hamburger en frietjes dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Voor mij lunch ik liever een burger met friet of als ik wat duurder ga wil ik een lekkere steak oid, en juist dat laatste is in Nederland niet goed te vinden. Ik vind de lunchkaart bij veel restaurants gewoon matig, zelden een goede steak of lekkere ribs vind ik een gemis bij veel restaurants. In grotere steden is er veel meer keuze op dat vlak misschien juist door de toeristen.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
[Afbeelding]
- De stijging van "elektronicareparatie". Zouden dat de vele kleine telefoonreparatie-winkels zijn?
- Verder staat "tweedehands kleding" hoog maar dat is wellicht omdat Vintage de laatste jaren nogal booming is en die winkels lang nog niet overal zaten, ofwel een kleine (en wellicht trendgevoelige / tijdelijke) inhaalslag?
- Bezorg- en afhaal is hard aan het verdwijnen uit de winkelstraten. Mijn aanname: het loont niet meer om dat in de (dure) winkelstraten te behouden, als bezorg en afhaal je focus is dan kan je dat net zo goed op minder dure m2's doen.
Verder saillant detail: van alle stijgers in de lijst zijn "Juwelier" en "Tweedehands kleding" de enige waar je nog iets koopt wat je niet meteen consumeert of in of op je lichaam laat aanbrengen. Wonderlijke trend.
Dit geeft perfect weer hoe we aan het afglijden zijn in Nederland.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 05-11-2024 09:23 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Waarom afglijden? Dit is toch gewoon marktwerking, efficiency en simpelweg afstemming vraag en aanbod?Jumpman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:22:
[...]
Dit geeft perfect weer hoe we aan het afglijden zijn in Nederland.
Ik heb hier geen negatieve associatie mee. Fijn dat we dit soort zaken steeds meer efficient online kunnen regelen/kopen.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 09:27 ]
Dat klopt, natuurlijk de grootste tendens komt door dat online alles is te krijgen.de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:26:
[...]
Waarom afglijden? Dit is toch gewoon marktwerking, efficiency en simpelweg afstemming vraag en aanbod?
Maar als je in de stad kijkt: Bijna al die 'diensten' winkels zitten op onlogische plaatsen of in grote getale naast elkaar, je ziet er zelden klanten. Na drie jaar als de belasting komt, heet de winkel anders en biedt soms zelfs een een andere dienst aan, maar met dezelfde mensen.
Daarbij zie je veel winkels weggaan die ook de Nederlandse cultuur 'dragen'. Winkeliers verenigingen storten in, want de 'diensten' winkeltjes doen niet mee.
paar opmerkingen: het gaat om +/- winkels in top 40 grootste binnensteden. Als in elk van die binnensteden gemiddeld 1 Bristol gezeten heeft zijn dat al -40 winkels in die categorie. Het zelfde geldt voor de 108 kleding winkels, dat zijn als het 1 winkel per centrum is 3 ketens die verdwenen zijn. Het lijkt mij dat vrijwel alle grotere afnames te wijten zijn aan vertrokken ketens (sport: Aktiesport/perry)Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
[Afbeelding]
[...]
De andere kant op geldt dan dat er in elke binnenstad 1 tattooshop bij gekomen is, 1,25 fastfoodrestaurant, 0,7 nagel studio etc.
ik vermoed echter dat de bezorg en afhaal ingeruild zijn voor de fastfood
Verder valt mij op dat er vooral grotere oppervlakken verdwijnen (woondeco, sportzaak, schoenenwinkel, kleding) en er veel winkels terugkomen met een kleine oppervlakte behoefte.
En dat is ook wat voor mij 'winkelen' weer leuk zou maken. Van die zaakjes die een bepaalde specialisatie hebben of boetiekjes. Gewoon anders dan het leeuwendeel. De ketens. (ik vind het haast een vies woord)nachtnet schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:51:
[...]
Verder valt mij op dat er vooral grotere oppervlakken verdwijnen (woondeco, sportzaak, schoenenwinkel, kleding) en er veel winkels terugkomen met een kleine oppervlakte behoefte.
Ik vind zoiets dan grappiger dan de zoveelste Blokker / Casa / Xenos die allemaal in elkaars vaarwater zitten, met honderden tegelijk!

/f/image/YN0hGAOKyxzAPW6CHKb1NdZr.png?f=fotoalbum_large)
Of de kaasspeciaalzaak 3 deuren ernaast. Inclusief de huispoes die altijd in de deuropening de klanten verwelkomt. Dat is wel wat 'stadten' wat mij betreft leuk maakt / houdt.
Ik hoef geen badeendje, maar het zorgt wel weer even voor een glimlach in het langslopen.
Dat is een beter resultaat dan wanneer ik in een uitgestorven winkelstraat kijk en gevelborden zie
HEMA, BLOKKER, XENOS, BRISTOL, PRIMARK.
Is het niet gewoon verzadiging? Tegenwoordig worden "dingen" voor een paar rotcenten in China geproduceerd, dus dat heeft geen enkele status meer. Ervaringen en diensten des te meer.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
Wat mij betreft alleen maar aan te moedigen.
Tsja.. Ik ga de markt niet tegen kunnen houden, maar het is wel de vraag of het een houdbare trend is. Is de 'fysieke shopper' van de toekomst dan een moeder + dochter die samen op zaterdag naar de winkelstraat gaan voor een kapperbezoek, een schoonheidssalonbezoek, een sessie bij de nagelstudio, tussendoor twee bezoekjes aan de koffiebar en een tattoo of piercing laten zetten als herinnering aan de fantastische dag om daarna af te sluiten met fast food? Scheelt wel een hoop gesleep met tassenCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:20:
[...]
Is het niet gewoon verzadiging? Tegenwoordig worden "dingen" voor een paar rotcenten in China geproduceerd, dus dat heeft geen enkele status meer. Ervaringen en diensten des te meer.
Wat mij betreft alleen maar aan te moedigen.
Maar goed, na mij de zondvloed. Ik koop 9 v/d 10 non-food aanschaffen die ik doe nu al online en zie kledingwinkels en schoenenwinkels als voorportaal van de hel (meestal hou ik het er 20 min uit of één pas-sessie
dat denk ik wel ja, op de tattoo's na natuurlijk. Nog enkele fysieke winkels en verder belevingen. volgens mij niets geks aan, dit is toch al aan de orde van de dag.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:43:
[...]
Tsja.. Ik ga de markt niet tegen kunnen houden, maar het is wel de vraag of het een houdbare trend is. Is de 'fysieke shopper' van de toekomst dan een moeder + dochter die samen op zaterdag naar de winkelstraat gaan voor een kapperbezoek, een schoonheidssalonbezoek, een sessie bij de nagelstudio, tussendoor twee bezoekjes aan de koffiebar en een tattoo of piercing laten zetten als herinnering aan de fantastische dag om daarna af te sluiten met fast food? Scheelt wel een hoop gesleep met tassen
ja, nu al uuuuuren naar de Intratuin, WANT kerstfafdeling

https://www.gelderlander....an-betaling-aan~ab249c54/E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Eigenaar DMEP, de investeringsmaatschappij van keukenondernemer Ben Mandemakers, vindt het ‘niet verantwoord’ er nog meer geld in te steken. Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen uit Nunspeet ontwikkelde zich in het afgelopen decennium op stormachtige wijze tot een groeiparel in de Nederlandse fietsensector, met een omzet van ruim 100 miljoen euro. Het telt 48 filialen in Nederland en België, en circa 440 werknemers.
Aangezien de gemiddelde kinderdagverblijfmedewerkster nu al meer plakplaatjes draagt dan iemand die veertig harde jaren in Sing Sing heeft overleefd, zou het me niets verbazen.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:43:
Tsja.. Ik ga de markt niet tegen kunnen houden, maar het is wel de vraag of het een houdbare trend is. Is de 'fysieke shopper' van de toekomst dan een moeder + dochter die samen op zaterdag naar de winkelstraat gaan voor een kapperbezoek, een schoonheidssalonbezoek, een sessie bij de nagelstudio, tussendoor twee bezoekjes aan de koffiebar en een tattoo of piercing laten zetten als herinnering aan de fantastische dag om daarna af te sluiten met fast food? Scheelt wel een hoop gesleep met tassen
Dat retail een plek in het centrum nodig heeft is niet vanzelfsprekend. We geven die plaatsen vooral aan zaken die we als samenleving belangrijk vinden. Vroeger was dat de kerk, later het winkelcentrum, en nu blijkbaar de nagelsalon en de tattooshop.
Die zitten al een paar jaar in de financiële problemen volgens mij.
Ik liep laatst met mijn dochter van 8 door Amsterdam, en die vroeg zich een paar keer af of we hier al geweest waren want hier was ook al een eendenwinkel. Volgens haar moesten ze in Amsterdam wel heel erg van eenden houden... Als het zelfs een 8 jarige al opvaltpaQ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:29:
[...]
En dat is ook wat voor mij 'winkelen' weer leuk zou maken. Van die zaakjes die een bepaalde specialisatie hebben of boetiekjes. Gewoon anders dan het leeuwendeel. De ketens. (ik vind het haast een vies woord)
Ik vind zoiets dan grappiger dan de zoveelste Blokker / Casa / Xenos die allemaal in elkaars vaarwater zitten, met honderden tegelijk!
[Afbeelding]
Of de kaasspeciaalzaak 3 deuren ernaast. Inclusief de huispoes die altijd in de deuropening de klanten verwelkomt. Dat is wel wat 'stadten' wat mij betreft leuk maakt / houdt.
Ik hoef geen badeendje, maar het zorgt wel weer even voor een glimlach in het langslopen.
Dat is een beter resultaat dan wanneer ik in een uitgestorven winkelstraat kijk en gevelborden zie
HEMA, BLOKKER, XENOS, BRISTOL, PRIMARK.Dat is geen winkelen...

Die hebben ook winkels 😉 Maar goed niet in een centrum
Badeenden en snoepwinkels de laatste twee jaar zie je niets anders meer starten in de Nederlandse grote steden.
*knip* Omzeilen van paywalls is niet de bedoeling.
https://www.rtl.nl/rtl-ni...ekmantel-onderwereldkaart
*knip* Omzeilen van paywalls is niet de bedoeling.
[ Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 05-11-2024 19:06 ]
Wat mij betreft mogen ze de meeste fysieke winkels opdoeken, wanneer je een 9 tot 5 baan hebt kan je toch nauwelijks winkelen hier in Nederland, alleen misschien in het weekend en koopavond. Besteed mijn weekenden toch liever ergens aan dan verplicht naar de winkel omdat ze doordeweeks babytijden aanhouden. De enige winkels waar ik nog iets aan heb zijn zaken zoals een Mediamarkt of Coolblue, die hanteren tenminste nog normale tijden zodat je ook nog na werk iets kunt halen mocht het nodig zijn. Gooi in de grote binnensteden maar alles open tot 22.00 zoals in het buitenland. De enige echte mall hier in NL is maar tot 20.00 open, gaat toch nergens over. Hoewel het beter is dan de blokkertijden mogen de openingstijden echt wel wat ruimer zodat je ook doordeweeks zonder een hele planning te moeten maken even kunt winkelen voor je plezier of even na je werk op je gemak iets kunt ophalen.
[ Voor 28% gewijzigd door magnifor op 05-11-2024 19:12 ]
Voor de volledigheid, ik doelde op deze link: https://www.parool.nl/wer...een-stad-hebben~be8fad8d/.Jumpman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:59:
Badeenden en snoepwinkels de laatste twee jaar zie je niets anders meer starten in de Nederlandse grote steden.
[mbr]*knip* Omzeilen van paywalls is niet de bedoeling.[/]
Goh, hoe deden we dat in mijn jeugd dan?magnifor schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:08:
Wat mij betreft mogen ze de meeste fysieke winkels opdoeken, wanneer je een 9 tot 5 baan hebt kan je toch nauwelijks winkelen hier in Nederland, alleen misschien in het weekend en koopavond.

We hadden banen van 8 tot 6 en de winkels kenden hooguit één koopavond per week. En toch konden we toen ook alles kopen wat we nodig hadden.
Welk buitenland bedoel je dan?Gooi in de grote binnensteden maar alles open tot 22.00 zoals in het buitenland.
Bij onze Oosterburen (en menig ander Duitstalig land) is het nog best wel gewoon dat winkels van 8 tot 12 en van 15 tot 18h open zijn.
Niet iedereen woont in american-style big cities hoor. (gelukkig niet).
BTW: online toko's zijn toch 24/7 open? Problem solved!
Misschien moeten we met z'n allen eens wat minder verwend en verwaand doen. Misschien wel eens goed voor ons allemaal.
Wat is de businesscase van een badeend verkopen? Dat kan toch nooit uit...paQ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:29:
HEMA, BLOKKER, XENOS, BRISTOL, PRIMARK.Dat is geen winkelen...
Typische impulsaankoop.hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:18:
[...]
Wat is de businesscase van een badeend verkopen? Dat kan toch nooit uit...
De etalage trekt de aandacht, mensen (toeristen) lopen naar binnen. Kopen eendje.
Toen waren er veel minder 2 verdieners in een gezin, dus kon de partner die niet tijdens die tijden werkte langs de winkel.ehtweak schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]
Goh, hoe deden we dat in mijn jeugd dan?![]()
We hadden banen van 8 tot 6 en de winkels kenden hooguit één koopavond per week. En toch konden we toen ook alles kopen wat we nodig hadden.
Maar om nu nog wat te kunnen betalen moet je wel met z'n tweeën de hele week elke dag werken.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Een badeendje gaat 10x over de kop, zit leuke winst op.hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:18:
[...]
Wat is de businesscase van een badeend verkopen? Dat kan toch nooit uit...
Als je maar genoeg toeristen je tent in weet te lokken.
De meeste gemeentes staan winkeltijden toe van pak 'm beet 7.00 tot 22.00. Als er 's avonds wat te verdienen zou zijn waren winkels echt wel open geweest, maar helaas, er komt 's avonds geen hond en overdag wel.magnifor schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:08:
Wat mij betreft mogen ze de meeste fysieke winkels opdoeken, wanneer je een 9 tot 5 baan hebt kan je toch nauwelijks winkelen hier in Nederland, alleen misschien in het weekend en koopavond. Besteed mijn weekenden toch liever ergens aan dan verplicht naar de winkel omdat ze doordeweeks babytijden aanhouden. De enige winkels waar ik nog iets aan heb zijn zaken zoals een Mediamarkt of Coolblue, die hanteren tenminste nog normale tijden zodat je ook nog na werk iets kunt halen mocht het nodig zijn. Gooi in de grote binnensteden maar alles open tot 22.00 zoals in het buitenland. De enige echte mall hier in NL is maar tot 20.00 open, gaat toch nergens over. Hoewel het beter is dan de blokkertijden mogen de openingstijden echt wel wat ruimer zodat je ook doordeweeks zonder een hele planning te moeten maken even kunt winkelen voor je plezier of even na je werk op je gemak iets kunt ophalen.
Het gaat mij niet om het feit dat ik alles kan kopen of niet, het gaat mij er meer om dat ik het niet van te voren hoef te plannen wanneer ik wil winkelen of een bestelling wil ophalen. Iemand die 40 uur werkt van 9 tot 5 heeft bij de meeste fysieke winkels maar twee winkel momenten: koopavond of weekend. Ik wil daar niet hoeven over na te denken. Ik wil spontaan na werk kunnen besluiten ik heb dit en dat nodig ik ga lekker op pad. Ja noem het maar verwaand of verwend maar het is eenmaal waar mijn voorkeur naar uitgaat.ehtweak schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]
Goh, hoe deden we dat in mijn jeugd dan?![]()
[...]
Welk buitenland bedoel je dan?
Bij onze Oosterburen (en menig ander Duitstalig land) is het nog best wel gewoon dat winkels van 8 tot 12 en van 15 tot 18h open zijn.
Niet iedereen woont in american-style big cities hoor. (gelukkig niet).![]()
BTW: online toko's zijn toch 24/7 open? Problem solved!
Misschien moeten we met z'n allen eens wat minder verwend en verwaand doen. Misschien wel eens goed voor ons allemaal.
Zuid Europa, zuid Amerika, noord Amerika, Azië etc etc zijn de grote malls minimaal tot 22:00 open en persoonlijk vind ik dat prima tijden. Je hebt uitgebreid de tijd en hoef het shoppen niet in je weekend of koopavond "te proppen". Je kan gaan wanneer jou het schikt.
Vind het een beetje kip en ei verhaal. Omdat het centrum van de grote binnensteden als het ware na 18:00 sluit is er ook weinig incentive om in de avond naar de binnenstad te gaan tenzij je specifiek gaat voor een hapje en drankje. Ik heb mijn hele leven in den haag gewoond en de donderdagavonden heb ik altijd als druk ervaren. Dus mensen zijn echt wel bereid om in de avond op pad te gaan zolang alles open is lijkt mij.bszz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:41:
[...]
De meeste gemeentes staan winkeltijden toe van pak 'm beet 7.00 tot 22.00. Als er 's avonds wat te verdienen zou zijn waren winkels echt wel open geweest, maar helaas, er komt 's avonds geen hond en overdag wel.
Waarom niet? Stella heeft zo'n 40 filialen, ook in de steden.
Ik werk een jaartje in Hong Kong en hier zijn bijna alle winkels open tot 20:00 en veel ook tot later. Maar ze gaan pas open ergens tussen 11:00 en 12:00. Geen idee wat de regels zijn, maar voor na het werk wat oppikken is het handig.
Amsterdam centrum => touristen zijn de bron van inkomsten dus alles wordt op hun wensen gericht. Krijg je een winkel beeld waar de Amsterdammer niets mee kan, dus die moet ff buiten het centrum zijn. Dat valt in de overzichtjes denk ik een beetje in het water waardoor het toch wat vertekend. Andere grote Nederlandse steden ken ik niet goed genoeg.
Mijn tripjes naar het centrum draaien om de boekhandels, wat is er nieuw, wat is interessant? Dit is online voor mij niet te volgen op een handige manier. Amazon is dan voor de 'deel 3 van 6' hebben ze in de winkel niet maar die wil ik wel voor ik deel 4 oppik. Maar de boekwinkel geeft me wel de ervaring die ik waardevol vind: ergens gaan kijken en iets cools/interessants/voor mij nieuws kunnen oppikken. Daar kom ik wel voor naar een winkel (geen wonder dat de 2de hands kleding het goed doet: wisselend assortiment, je weet nooit wat ze hebben tot je gaat kijken).
Als je de horror van een touristen centrum op een totaal andere schaal wilt meemaken: Ga naar Praag. Ik zou graag zien dat het hele stadsbestuur van Amsterdam daar een lang weekend heen gaat om zich dood te ergeren en te realiseren dat Amsterdam niet zo moet eindigen.
Amsterdam centrum => touristen zijn de bron van inkomsten dus alles wordt op hun wensen gericht. Krijg je een winkel beeld waar de Amsterdammer niets mee kan, dus die moet ff buiten het centrum zijn. Dat valt in de overzichtjes denk ik een beetje in het water waardoor het toch wat vertekend. Andere grote Nederlandse steden ken ik niet goed genoeg.
Mijn tripjes naar het centrum draaien om de boekhandels, wat is er nieuw, wat is interessant? Dit is online voor mij niet te volgen op een handige manier. Amazon is dan voor de 'deel 3 van 6' hebben ze in de winkel niet maar die wil ik wel voor ik deel 4 oppik. Maar de boekwinkel geeft me wel de ervaring die ik waardevol vind: ergens gaan kijken en iets cools/interessants/voor mij nieuws kunnen oppikken. Daar kom ik wel voor naar een winkel (geen wonder dat de 2de hands kleding het goed doet: wisselend assortiment, je weet nooit wat ze hebben tot je gaat kijken).
Als je de horror van een touristen centrum op een totaal andere schaal wilt meemaken: Ga naar Praag. Ik zou graag zien dat het hele stadsbestuur van Amsterdam daar een lang weekend heen gaat om zich dood te ergeren en te realiseren dat Amsterdam niet zo moet eindigen.
Dan moet je voornamelijk naar de oudere grote boekhandels voor de beleving en specifieke titels. Veel boekwinkels bieden enkel het actuele of best verkopende aan en moet je veel titels alsnog laten bestellen in de winkel dus kan je net zo goed online of 2ehands kijken of het daar verkrijgbaar is, dat scheelt je weer een tripje. Er komen tientallen boeken per week uit dus je moet vooral je eigen smaak bijhouden anders mis je nog een hoop. Maar ik snap dat je liever offline door de winkel scrollt in plaats van online.Pingewin schreef op woensdag 6 november 2024 @ 03:53:
Ik werk een jaartje in Hong Kong en hier zijn bijna alle winkels open tot 20:00 en veel ook tot later. Maar ze gaan pas open ergens tussen 11:00 en 12:00. Geen idee wat de regels zijn, maar voor na het werk wat oppikken is het handig.
@Deezers: ik bedoelde inderdaad niet de AKO ofzo, maar winkels als Waterstones en ABC op het Spui in Amsterdam. Maar ik bedoelde vooral dat ik niet ga voor een specifiek boek dat ik wil hebben maar om te kijken wat er is en me te laten verrassen. Iets vinden waarvan ik niet wist dat het bestond.
Voor boeken vind ik dat hopeloos online. Maar ja, voor TV's of laptops oid is het een eitje iets goeds online te vinden.
Voor boeken vind ik dat hopeloos online. Maar ja, voor TV's of laptops oid is het een eitje iets goeds online te vinden.
Dat is jouw perceptie als consument. Vanuit het perspectief van de winkelier is er in de meeste plaatsen al jaren geen droog brood meer te verdienen in de avonduren en op zondag. Er zijn enkele centra die het (nog) goed doen maar de meeste zijn op die tijden niet meer rendabel. Ze zijn dicht omdat er nauwelijks consumenten kwamen, niet andersom.magnifor schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:12:
[...]
Vind het een beetje kip en ei verhaal. Omdat het centrum van de grote binnensteden als het ware na 18:00 sluit is er ook weinig incentive om in de avond naar de binnenstad te gaan tenzij je specifiek gaat voor een hapje en drankje. Ik heb mijn hele leven in den haag gewoond en de donderdagavonden heb ik altijd als druk ervaren. Dus mensen zijn echt wel bereid om in de avond op pad te gaan zolang alles open is lijkt mij.
En vergeet voor de heren de barbier niet, die als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. Ik vraag me af wat daarachter zit, want ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal met klanten worden overspoeld? Bij het kleine buurtcentrumpje vlak bij mijn huis zijn er al 2 te vinden. Aan mij hebben ze in elk geval niks, aangezien die paar haren die ik nog heb niet de moeite waard zijn om voor naar de barbier te gaan.Valorian schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:43:
[...]
Maar goed, na mij de zondvloed. Ik koop 9 v/d 10 non-food aanschaffen die ik doe nu al online en zie kledingwinkels en schoenenwinkels als voorportaal van de hel (meestal hou ik het er 20 min uit of één pas-sessie).
The Body Shop is failliet, Nederlandse winkels blijven nog wel even open
https://www.ad.nl/economi...g-wel-even-open~a7c2f765/
NSO: SW-7515-1623-5706
Zijn meestal niet westerse eigenaren en heb het idee dat veel van die zaken worden gebruikt om te witwassen. Makkelijk om op papier dikke klandizie te laten zien om zo geld te injecteren in de inkomsten van de kapperzaak.ruftman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:39:
[...]
En vergeet voor de heren de barbier niet, die als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. Ik vraag me af wat daarachter zit, want ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal met klanten worden overspoeld? Bij het kleine buurtcentrumpje vlak bij mijn huis zijn er al 2 te vinden. Aan mij hebben ze in elk geval niks, aangezien die paar haren die ik nog heb niet de moeite waard zijn om voor naar de barbier te gaan.
Dan ga je ook een beetje makkelijk voorbij aan iets als de winkelcentrum eigenaar en of winkeliersvereniging die vaak, zeker in centrum gebieden, ook openingstijden opleggen.bszz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:41:
[...]
De meeste gemeentes staan winkeltijden toe van pak 'm beet 7.00 tot 22.00. Als er 's avonds wat te verdienen zou zijn waren winkels echt wel open geweest, maar helaas, er komt 's avonds geen hond en overdag wel.
Ik heb een tijdje contact gehad met een aantal organisaties om een winkel te beginnen, maar flexibiliteit ho maar. Gezien het product wilde ik graag later open, zo rond 11:00 uur en dan de avondsspits van iedereen die richting huis ging meepakken en open blijven tot 1900. Maar nee, 6 dagen in de week open van 0900-1700 moest sowieso. Koopavonden waren dan wel optioneel, net als de koopzondag eens per maand. Halve dagen waren überhaupt uitgesloten, net als voor 0900 openen. Langer open blijven mocht dan weer wel. Er was geen enkele vorm van flexibiliteit in de 4 winkelpand-eigenaren en winkelcentra die ik gesproken heb.
Denk dat alle echte luxe zoals rituals overblijft. Er zijn teveel shops die hetzelfde bieden. Douglas en ici paris xl bieden ook voornamelijk parfums, net als alle drogisterijen en online kan je ook voordelig shoppen.AreVeeDee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:26:
Heel merkwaardig faillissement.AreVeeDee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:26:
Die draaien al ruim een half jaar in de stervenshuis constructie een beetje de voorraad opmaken.
Verbaasde me sowieso dat die winkels nog steeds open zijn.
Populaire producten hadden ze allang niet meer.
Die kon je reserveren en als er ergens een filiaal wel dicht ging en er over was, dan belden ze je dat je het kon komen ophalen. Waardebonnen uit het klantenprogramma kon je nog steeds opmaken.
Maar nu dus wel een regulier faillissement. We gaan het zien.
Ja, die winkelcentra zijn er maar lang niet overal is dat zo. Ook in die centra zijn koopavonden en zondagsopening voor zeer veel winkels niet rendabel.Panzer Dean schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:49:
[...]
Dan ga je ook een beetje makkelijk voorbij aan iets als de winkelcentrum eigenaar en of winkeliersvereniging die vaak, zeker in centrum gebieden, ook openingstijden opleggen.
Ik heb een tijdje contact gehad met een aantal organisaties om een winkel te beginnen, maar flexibiliteit ho maar. Gezien het product wilde ik graag later open, zo rond 11:00 uur en dan de avondsspits van iedereen die richting huis ging meepakken en open blijven tot 1900. Maar nee, 6 dagen in de week open van 0900-1700 moest sowieso. Koopavonden waren dan wel optioneel, net als de koopzondag eens per maand. Halve dagen waren überhaupt uitgesloten, net als voor 0900 openen. Langer open blijven mocht dan weer wel. Er was geen enkele vorm van flexibiliteit in de 4 winkelpand-eigenaren en winkelcentra die ik gesproken heb.
Ben er het afgelopen jaar bij twee geweest, bij beiden kun je niet pinnen en bij de ene is het zelfs duurder als je een afspraak hebt gemaakt dan dat je zonder afspraak binnen komt lopen. Waarschijnlijk is dat de BTW die je dan ineens moet betalen.magnifor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:32:
[...]
Zijn meestal niet westerse eigenaren en heb het idee dat veel van die zaken worden gebruikt om te witwassen. Makkelijk om op papier dikke klandizie te laten zien om zo geld te injecteren in de inkomsten van de kapperzaak.
Maar waarom is het niet rendabel? Te weinig klanten? Nu moet ik zeggen dat ik winkelcentra in NL een troosteloze bende vind, totaal geen ervaring en beleving. Alleen westfield in Leidschendam komt redelijk in de buurt en die is altijd redelijk druk totdat de winkels sluiten omdat het daar niet alleen om het winkelen gaat maar ook dingen kunt doen en beleven.bszz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:38:
[...]
Ja, die winkelcentra zijn er maar lang niet overal is dat zo. Ook in die centra zijn koopavonden en zondagsopening voor zeer veel winkels niet rendabel.
Jammer dat blijkbaar veel winkels verplicht babytijden moeten aanhouden omdat sommigen partijen nog in het verleden blijven hangen. Blijkbaar moet iedereen om 18:00 thuis zijn ofzo. Ik persoonlijk hoef geen 24/7 winkels beschikbaar te zijn maar het is fijn dat winkels net als de supermarkten tot 22:00 open zijn, geeft veel meer ruimte. Een mediamarkt is ook jarenlang tot 21:00 open en dat is nog een alleen elektronica etc. Als dat niet rendabel zou zijn dan zo de MM ook babytijden aanhouden dus blijkbaar zijn mensen echt wel bereid om na kantoortijden fysieke winkels te bezoeken maar dan moet het aanbod er wel zijn.
De retail business is behoorlijk arbeidsintensief, zie de Blokker waar 3500 man rondlopen. De arbeidsmarkt is natuurlijk krap, maar toch: de skillset benodigd voor retailwerk is relatief beperkt. In die zin lijkt mij dit toch minder goed nieuws voor de economie. Op dit forum zijn we overwegend negatief over de meerwaarde van fysieke winkels, maar welke toekomst hebben de ontslagen medewerkers en welke bijdrage kunnen die leveren aan de economie?
Vergeet niet dat in Nederland heel veel mensen deeltijd werken, en dus geen behoefte hebben aan langere openingstijden, ze gaan gewoon op hun vrije dag winkelen.
Zondag is het juist wel druk, maar de klanten die nu op de zondag komen, komen op de kooopavond niet meer. De laatste keer dat ik nog eens met koopavond in het centrum was, was er echt helemaal niemand in de winkels. Dus blijkbaar is er helemaal geen behoefte bij klanten aan avondopenstellingen voor winkels die zich normaal gesproken in het centrum vestigen. Veel winkels hebben hierom dan ook al besloten om de koopavond af te schaffen, of dit alleen nog maar te doen op de donderdagen voor sinterklaas of kerst. Maar goed, dit werkt weer het verder wegblijven van de klanten in de hand en versnelt het sluiten alleen nog meer.bszz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:38:
[...]
Ja, die winkelcentra zijn er maar lang niet overal is dat zo. Ook in die centra zijn koopavonden en zondagsopening voor zeer veel winkels niet rendabel.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Winkels anders dan supermarkten zijn in de regel geopend van 10.00 tot 18.00, daarmee red je het precies om 1 medewerker de dag door te laten komen. Waarbij al gepoogd wordt om de werktijden van die medewerkers op te rekken in het voordeel van de klant. Drie uurtjes langer open kost je een tweede medewerker die ook nog eens recht heeft op voedsel in de avond en je geld/middelen voor beschikbaar moet stellen. De supermarkten beginnen soms al om zeven uur in de ochtend en zitten daardoor sowieso al op meerdere medewerkers om een dag in te vullen, voor een uurtje extra hoeven zij niet nog een extra medewerker op te trommelen.magnifor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:03:
Jammer dat blijkbaar veel winkels verplicht babytijden moeten aanhouden omdat sommigen partijen nog in het verleden blijven hangen. Blijkbaar moet iedereen om 18:00 thuis zijn ofzo. Ik persoonlijk hoef geen 24/7 winkels beschikbaar te zijn maar het is fijn dat winkels net als de supermarkten tot 22:00 open zijn, geeft veel meer ruimte. Een mediamarkt is ook jarenlang tot 21:00 open en dat is nog een alleen elektronica etc. Als dat niet rendabel zou zijn dan zo de MM ook babytijden aanhouden dus blijkbaar zijn mensen echt wel bereid om na kantoortijden fysieke winkels te bezoeken maar dan moet het aanbod er wel zijn.
Vul dat aan met algemeen personeelstekort waardoor winkels sowieso niet alle dagen meer geopend zijn EN het personeel dat er nog wel is weigert buiten babytijden te werken. Wat mij betreft zijn winkels van 13.00 tot 21.00 geopend, alleen nog iemand vinden die ook op dat tijdstip bereid is te werken.
En bij kleine winkels is die ene medewerker ook vaak de eigenaar. Die eigenlijk alles doet in de winkel, en daarnaast nog de voorraad moet bijhouden, administratie moet doen. Helemaal goed dat die lekker van 10 tot 18 werken.jadjong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:55:
[...]
Winkels anders dan supermarkten zijn in de regel geopend van 10.00 tot 18.00, daarmee red je het precies om 1 medewerker de dag door te laten komen.
Als ik een eigen zaak zou hebben, zou ik waarschijnlijk van 12 tot 19 doen. Trek je nog net wat klanten die wat later thuis zijn van werk, en de hoeveelheid klanten in de ochtend is waarschijnlijk net zo groot als die op een huidige koopavond.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Correctie: zondag is op sommige plaatsen druk, op heel veel plaatsen niet.Metalfreak schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:31:
[...]
Zondag is het juist wel druk, maar de klanten die nu op de zondag komen, komen op de kooopavond niet meer. De laatste keer dat ik nog eens met koopavond in het centrum was, was er echt helemaal niemand in de winkels. Dus blijkbaar is er helemaal geen behoefte bij klanten aan avondopenstellingen voor winkels die zich normaal gesproken in het centrum vestigen. Veel winkels hebben hierom dan ook al besloten om de koopavond af te schaffen, of dit alleen nog maar te doen op de donderdagen voor sinterklaas of kerst. Maar goed, dit werkt weer het verder wegblijven van de klanten in de hand en versnelt het sluiten alleen nog meer.
Tot ergens begin jaren '90 was het best een mooi winkelcentrum met een gevarieerd aanbod. Je had er de Muziekboetiek (hifi), een vrij grote Intertoys van twee verdiepingen, kledingzaak Kien, KPN-winkel, de Zus-en-Zo, Prenatal en natuurlijk de "American diner" die half Nijmegen nog altijd mist - Panache.SkiFan schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:31:
[...]
Daar kunnen ze niet snel genoeg mee beginnen. Het is altijd al 3 keer niks geweest.
Bij de liften vooraan was er zo'n leuk indoor waterpartijtje (staan nu van die "pleur-een-euro-erin-om-je-kleuter 3-minuten-bezig-te-houden"-apparaten.
Dat klopt - met uitzondering van de tijdelijke locatie van het Speelgoedmuseum (in het voormalige Kien-pand, naast de voormalige Big Bazar dus) komen er geen nieuwe winkels. Het Speelgoedmuseum zelf gaat na de feestdagen weg - men verhuist naar een andere locatie in het centrum (geen idee waar naartoe, toen ik de uitbaters voor het laatst sprak, waren ze nog in overleg met de gemeente).Dennisdn schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:41:
[...]
Die winkels zouden leeg blijven dacht ik, in afwachting van sloop van de Molenpoort-passage.
De sloop van het winkelcentrum begint in het voorjaar van 2025. Eind 2027 moet er een hele nieuwe winkel- en woonstraat op die plek liggen. De naam van die straat is (bij mijn weten) nog niet bekend. Hij is in ieder geval niet meer overdekt en geen twee verdiepingen meer.
Die shortcut blijft gelukkig - de nieuwe straat die voor de passage in de plaats komt, zal ook de Molenstraat met de Van Welderenstraat blijven verbinden (voor voetgangers en fietsers).lifeguard schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:44:
[...]
De Molenpoort was altijd handig om als shortcut te gebruiken
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dat verschilt wel per stad.Frame164 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:22:
[...]
Inderdaad. Ik heb het hier al eerder geschreven: dat er in een binnenstad veel winkels moeten zitten is relatief iets recents. Zeg iets van de laatste 60 jaar. Daarvoor waren binnensteden ook gewoon woongebieden, afgewisseld met hier een daar een winkel/cafe/restaurant. Pas vanaf de jaren 60/70 gingen veel mensen in nieuwe buitenwijken wonen en werden binnensteden voornamelijk winkelgebieden. Er is geen reden te bedenken waarom dat zo zou moeten blijven en dat je er niet weer meer kunt gaan wonen.
Nijmegen heeft bijvoorbeeld al meer dan 140 jaar een winkelgebied in het stadscentrum. Na het bombardement in WW2 is de binnenstad wel ruimer geworden en konden de grote winkelpanden aan de Grote Markt gebouwd worden. Daarvoor kende de stad talloze kleine en krappe winkelstraatjes.
De Lange Hezelstraat is bijvoorbeeld al in 1880 tot winkelstraat ingericht (en daarmee de oudste winkelstraat in Nederland). De Molenstraat en Broerstraat werden rond 1900 tot winkelstraat omgebouwd. De Burchtstraat (eigenlijk de Korte Burchtstraat) is rond 1905 omgebouwd om de drie bestaande winkelstraten met elkaar te verbinden en zo één lange winkelroute te vormen, met de Grote Markt als middelpunt.
In WW2 is het grootste deel van de oude winkelstraten met de grond gelijk gemaakt door een bombardement van de Amerikanen. Alleen de Lange Hezelstraat kwam er grotendeels intakt vanaf, maar de andere hier genoemde straten (en ook andere straten) werden zwaar getroffen. Tijdens de wederopbouw is de Vroom & Dreesmann verhuisd naar de Grote Markt (hoek Broerstraat), en kwam de HEMA in het pand er naast. Hierdoor verschoof de concentratie van winkels richting die omgeving en werden ook de Augustijnenstraat en de door het bombardement ontstane krater (nu Plein 1944, vernoemd naar het jaar waarin het bombardement plaatsvond) het hart van het winkelgebied.
In de winkelstraten zag je alleen voetgangers en trams. Auto's waren pas vanaf de jaren '50 welkom in de binnenstad (ook omdat de straten, behalve de Lange Hezelstraat, pas na de wederopbouw breed genoeg waren voor zowel auto's als voetgangers, trams en de trolleybussen). In de jaren '90 is de auto juist weer verbannen en is het weer één groot voetgangersgebied.
[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-11-2024 14:54 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Iemand enig idee hoe lang Blokker uitstel van betaling kan blijven?
Ik zag overigens dat het afgelopen zaterdag vrij druk was in de winkel hier. (Misschien toch een hoop laatste keer klanten?)
Daarnaast lijkt er hier nog een nieuw gat in de winkelstraat te vallen. De erotiekwinkel blijkt al een poosje wegens omstandigheden gesloten.
Ik zag overigens dat het afgelopen zaterdag vrij druk was in de winkel hier. (Misschien toch een hoop laatste keer klanten?)
Daarnaast lijkt er hier nog een nieuw gat in de winkelstraat te vallen. De erotiekwinkel blijkt al een poosje wegens omstandigheden gesloten.
Dat bepaalt uiteindelijk de bewindvoerder (en later rechtbank), maar een maand is zeker geen uitzondering.
Ik ben ook wel benieuwd wat de hetze tegen de auto in de binnensteden doet. Neem nu mijn oude stad, Zaandam. Wil je daar winkelen (dan ben je voor een uurtje parkeren al 3,80 per uur kwijt). Waag het niet om je auto ergens anders neer te zetten, de digitale parkeerboa met zijn scanauto is onverbiddelijk.
Wil je met het gezin met het ov dan loop je ondertussen ook aardig leeg op de treinkaartjes, bussen naar het centrum zijn sinds de inwerkingtreding van de nieuw OV concessie in de regio zeer onbetrouwbaar. (te weinig personeel, het standaard smoezen boek)
Toen mijn partner nog een fysieke winkel had in het centrum kregen we regelmatig de klachten over de slechte bereikbaarheid, de best hoge parkeerkosten en vooral het gebrek aan aanbod. Het is veel vreterij (donner, pizza, en burger) een onaantrekkelijke stad door de leegstand die wordt opgevuld door ramsjwinkels met goedkope meubels en de eenheidsworst aan ketens.
De winkeliersvereniging waar je verplicht lid van was reageerde regelmatig richting de gemeente dat het parkeren voordeliger moest worden of dat er een lager dagtarief ingevoerd moest worden. De gemeente (toen nog redelijk politiek groen) wilde met de hoge tarieven juist het gebruik van het OV bevorderen,
Wil je met het gezin met het ov dan loop je ondertussen ook aardig leeg op de treinkaartjes, bussen naar het centrum zijn sinds de inwerkingtreding van de nieuw OV concessie in de regio zeer onbetrouwbaar. (te weinig personeel, het standaard smoezen boek)
Toen mijn partner nog een fysieke winkel had in het centrum kregen we regelmatig de klachten over de slechte bereikbaarheid, de best hoge parkeerkosten en vooral het gebrek aan aanbod. Het is veel vreterij (donner, pizza, en burger) een onaantrekkelijke stad door de leegstand die wordt opgevuld door ramsjwinkels met goedkope meubels en de eenheidsworst aan ketens.
De winkeliersvereniging waar je verplicht lid van was reageerde regelmatig richting de gemeente dat het parkeren voordeliger moest worden of dat er een lager dagtarief ingevoerd moest worden. De gemeente (toen nog redelijk politiek groen) wilde met de hoge tarieven juist het gebruik van het OV bevorderen,
Het is een perfect storm voor winkeleigenaren in met name binnensteden. Parkeren wordt zeer onaantrekkelijk gemaakt in combinatie met de opkomst van een soortgelijk/beter alternatief (webshops). De enige keer dat ik zelf nog in het centrum kom is als ik met m'n vrouw periodiek kleding haal en aansluitend een hapje ga eten. Nu sluit binnenkort de herenmodezaak (familiebedrijf) waar ik altijd naartoe ga, dus de laatste reden voor mij om de binnenstad te bezoeken voor een winkel zal daarmee ook wegvallen.gumtree schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:00:
Ik ben ook wel benieuwd wat de hetze tegen de auto in de binnensteden doet. Neem nu mijn oude stad, Zaandam. Wil je daar winkelen (dan ben je voor een uurtje parkeren al 3,80 per uur kwijt). Waag het niet om je auto ergens anders neer te zetten, de digitale parkeerboa met zijn scanauto is onverbiddelijk.
Mijn partner gaat nog wel eens voor 'haar plezier' de stad in, maar ook veel minder frequent dan voorheen. Ook daar: hoge parkeertarieven, maar ook het steeds verder verschralend aanbod welke onder een bepaald 'tipping point' is gekomen. De 'leuke' zaken zijn op de vingers van één hand te tellen, de rest zijn ketens met hun dertien-in-een-dozijn meuk en de - wat je al noemt - ramsjzaken en vreettenten. De sfeer is daardoor ook heel anders (slechter) dan zeg tot een jaar of 15-20 geleden.
Voor ons zijn er in ieder geval bijna geen redenen meer om de binnenstad nog in te gaan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Moet zeggen dat die ervaring hier dan weer compleet andersom is. Juist door een autoluwere binnenstad ( en Den Haag is daarin een matig voorbeeld ) is de winkelervaring stukken beter geworden. De grotere objecten waarvoor een auto benodigd zou zijn worden al jaar en dag niet in de drukke winkelcentra gekocht maar voornamelijk online dan wel bij kleinere zaken die niet in het centrum zitten en ik ga daar zelf niet mee sleuren.
Voornaamste is wellicht het wegblijven uit de generieke winkelstraten met inderdaad een aanbod wat in alle steden gelijkend is, het is vooral het gebied er omheen dan wel de kleinere winkelstraten in de steden die het beter doen voor de ervaring.
Voornaamste is wellicht het wegblijven uit de generieke winkelstraten met inderdaad een aanbod wat in alle steden gelijkend is, het is vooral het gebied er omheen dan wel de kleinere winkelstraten in de steden die het beter doen voor de ervaring.
Ik woon zelf in de stad dus doe alles op de fiets maar wij hebben transferiums aan de randen van de stad. Ik heb net ff de kosten gecheckt en het parkeren is daar gratis is en een busretour naar het centrum kost 6 euro voor max 5 personen.
Dat lijkt me zeer acceptabel.
https://gemeente.groninge...Vcgf0HHRcZGy4QgU96BAgTEAo
Dat lijkt me zeer acceptabel.
https://gemeente.groninge...Vcgf0HHRcZGy4QgU96BAgTEAo
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Een stad als Zaandam zal qua inwoner aantal misschien niet zo van Groningen verschillen, maar heeft wel Amsterdam op 15 minuten met de trein als grote shopping concurent. Waar je in Groningen in de winkelstraat mensen gaat zien die uit de kleinere plaatsen om de stad heen komen om daar te shoppen, gaan mensen die niet in of vlak bij Zaandam wonen waarschijnlijk maar gewoon door naar Amsterdam als je echt wilt funshoppen.
Een stadje als Alkmaar is niet groter dan Zaandam, maar de afstand naar Amsterdam is dat wel, en dus is het winkel aanbod alweer een stukje beter.
Een stadje als Alkmaar is niet groter dan Zaandam, maar de afstand naar Amsterdam is dat wel, en dus is het winkel aanbod alweer een stukje beter.
M.b.t. autoluw maken van winkelstraten: ik meen dat hier in Utrecht onderzoek naar is gedaan naar een straat die is heringericht (oude situatie toegankelijk voor auto's incl parkeerplaatsen voor de deur/winkels, waar alleen nog voetgangers, fietsers en expeditieverkeer (en mogelijk ook bussen) zijn toegestaan, incl voor en nameting. Wat mij bij staat is dat In tegenstelling tot de verwachting van de ondernemers, omzet op peil of zelfs hoger werd omdat het veel aantrekkelijker was geworden om even met de fiets of lopend langs te komen en dit een positiever effect had dan het verlies van mensen die met de auto kwamen.
Ik kan helaas niet de bron hiervan vinden.
Ik kan helaas niet de bron hiervan vinden.
Het is beide:Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:46:
M.b.t. autoluw maken van winkelstraten: ik meen dat hier in Utrecht onderzoek naar is gedaan naar een straat die is heringericht (oude situatie toegankelijk voor auto's incl parkeerplaatsen voor de deur/winkels, waar alleen nog voetgangers, fietsers en expeditieverkeer (en mogelijk ook bussen) zijn toegestaan, incl voor en nameting.
Bij de traditionele winkelstraat kan ik me dat goed voorstellen, beide kanten winkels met daartussen druk verkeer is gewoon niet prettig. Herinner uit mijn jeugd de Theresiastraat in Den Haag en recenter de Amsterdamsestraatweg in Utrecht, daar ging je niet voor de fun heen.
Tegelijkertijd zou een autoluw (winkelcentrum) wel betaalbare en goed bereikbare parkeergelegenheid moeten hebben. Eerste twee uur gratis werkte altijd heel goed, nu ben je minstens 4 euro per uur kwijt.
Ik vroeg mij 15 jaar geleden al af waarom de Molenpoort nog bestaat. Voor mij was het echt een doorgang. Vroeger als jochie ging ik nog wel eens bij de Intertoys of Muziekboetiek kijken, maar verder had ik ook geen idee wat er aan winkels zat, al helemaal op de 2e verdieping... Belangrijkste was natuurlijk dat je goedkoop frikandellen uit de muur kon trekken bij PanacheHeroic_Nonsense schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:23:
[...]
Tot ergens begin jaren '90 was het best een mooi winkelcentrum met een gevarieerd aanbod. Je had er de Muziekboetiek (hifi), een vrij grote Intertoys van twee verdiepingen, kledingzaak Kien, KPN-winkel, de Zus-en-Zo, Prenatal en natuurlijk de "American diner" die half Nijmegen nog altijd mist - Panache.
Bij de liften vooraan was er zo'n leuk indoor waterpartijtje (staan nu van die "pleur-een-euro-erin-om-je-kleuter 3-minuten-bezig-te-houden"-apparaten.
[...]
Dat klopt - met uitzondering van de tijdelijke locatie van het Speelgoedmuseum (in het voormalige Kien-pand, naast de voormalige Big Bazar dus) komen er geen nieuwe winkels. Het Speelgoedmuseum zelf gaat na de feestdagen weg - men verhuist naar een andere locatie in het centrum (geen idee waar naartoe, toen ik de uitbaters voor het laatst sprak, waren ze nog in overleg met de gemeente).
De sloop van het winkelcentrum begint in het voorjaar van 2025. Eind 2027 moet er een hele nieuwe winkel- en woonstraat op die plek liggen. De naam van die straat is (bij mijn weten) nog niet bekend. Hij is in ieder geval niet meer overdekt en geen twee verdiepingen meer.
[...]
Die shortcut blijft gelukkig - de nieuwe straat die voor de passage in de plaats komt, zal ook de Molenstraat met de Van Welderenstraat blijven verbinden (voor voetgangers en fietsers).
Ik woon niet meer in Nijmegen en kom al helemaal niet meer zo vaak in het centrum, maar ik was vorig jaar echt verbaasd hoe druk het nu is in de Lange Hezelstraat
Vaak bu'j te bang!
De Lange Hezelstraat kenmerkt zich door zelfstandige ondernemers. Er zitten geen ketens (op een SPAR en Kruidvat na). Dus je vindt er winkels die je niet snel ergens anders vindt, zoals bijvoorbeeld een Western-kledingzaak (cowboy-kleding en toebehoren).-tom-562 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:56:
[...]
Ik vroeg mij 15 jaar geleden al af waarom de Molenpoort nog bestaat. Voor mij was het echt een doorgang. Vroeger als jochie ging ik nog wel eens bij de Intertoys of Muziekboetiek kijken, maar verder had ik ook geen idee wat er aan winkels zat, al helemaal op de 2e verdieping... Belangrijkste was natuurlijk dat je goedkoop frikandellen uit de muur kon trekken bij Panache![]()
Ik woon niet meer in Nijmegen en kom al helemaal niet meer zo vaak in het centrum, maar ik was vorig jaar echt verbaasd hoe druk het nu is in de Lange HezelstraatVroeger aardig dood (ik kwam er alleen voor de Powerhouse)
Het is de leukste winkelstraat (IMHO), onder andere door de aanwezigheid van Gator (merch en collectibles) en het vinylarchief (nieuwe en tweedehands vinyl, maar dan on steroids, want ze hebben tienduizenden LP's staan daar). De edelstenenwinkel is ook prachtig (ook ik als atheist die niets heeft met het spirituele aspect vindt het gewoon prachtig om te zien). tot voor kort zat er ook een ambachtelijke speelgoedwinkel, maar die is helaas gestopt.
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels