De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 102 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Natuurlijk wel, het is een factor waarom dat sommige winkels wel zullen overleven en sommigen niet. Dat prijs blijkbaar voor jou het enige is wat telt geloof ik wel, aangezien je elk ander argument platslaat met een dooddoener. Kun je begrijpen dat niet iedereen zo denkt?
Denk je dat de Action niet kan omschakelen stel dat winkels niks meer 'Made in China' mogen verkopen of als consumenten de Action gaan vermijden om ethische redenen? Dan blijven ze alsnog andere winkels undercutten omdat ze niet gebonden zijn aan een vast assortiment en heel slim inkopen. Als de prijs te hoog wordt dan zijn er andere trucjes, zoals kleinere verpakkingen.

Ander voorbeeld, sinds vega producten populair zijn onder het grote publiek hebben de normale supers ook meters aan vegaproducten in het vak liggen. Puur om geen klanten kwijt te raken aan de biologische supers. Ondertussen ligt een schap verder nog steeds vlees wat alleen aan de minimale eisen voldoet in de aanbieding.

De aanname dat duurdere winkels meer aandacht besteden aan ethische overwegingen is ook puur een aanname. Als het spul bij de Blokker zo duurzaam geproduceerd is zouden ze allang de huisstijl naar groen hebben veranderd en de hele winkel vol plakken met keurmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:19
Gonadan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Eastend in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Maar als ik de laatste pagina zo bekijk dan polariseert de discussie wel heel erg snel. Niet normaal hoe weinig nuance er toegestaan wordt. Voor mij is het wel even klaar hier. :)
Ik doe met je mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:29
HallonRubus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:01:
Denk je dat de Action niet kan omschakelen stel dat winkels niks meer 'Made in China' mogen verkopen of als consumenten de Action gaan vermijden om ethische redenen?
Zonder 'made in China' worden onze winkels erg leeg, ethische consumenten hooguit een niche.

Ben best benieuwd wat Jumbo gaat merken van het stoppen met vlees-aanbiedingen, dat is toch een belangrijk deel van menig winkelmandje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:36
Gonadan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Eastend in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Maar als ik de laatste pagina zo bekijk dan polariseert de discussie wel heel erg snel. Niet normaal hoe weinig nuance er toegestaan wordt. Voor mij is het wel even klaar hier. :)
Ik zie geen slachtofferrol?
Maar ik snap dat jij en Stylezzz even uit de discussie stappen: de morele verhevenheid wordt niet door iedereen gedeeld en dat zal steken. Kijk dit dan:
bszz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Als je met dat in je achterhoofd grote fan van prijsknallers als Action bent dan hou je er gewoon andere normen en waarden op na.
Niet te pruimen dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:24
Ik hoop dat het gaat stoppen met aanbiedingen zorgt voor een lager prijsniveau waardoor je uiteindelijk ongeveer even veel betaalt door een jaar heen maar niet aan verspilling meewerkt door hogere volumes te kopen ivm aanbieding. Hierdoor moet er meer overstuur gaan. Of ongebruikt.

Wat ik ook nooit snap is dat als ik bij de Etos iets wil kopen het bijna altijd de 2e gratis erbij is. Nu neem ik die mee, maar als ik mijn 2e product met 50% korting zou kopen dan had ik hem laten liggen en met plezier 100% voor de eerste betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eastend
jopie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:20:

Wat ik ook nooit snap is dat als ik bij de Etos iets wil kopen het bijna altijd de 2e gratis erbij is. Nu neem ik die mee, maar als ik mijn 2e product met 50% korting zou kopen dan had ik hem laten liggen en met plezier 100% voor de eerste betaald.
De prijzen in Duitsland van bijv. drogisterij-artikelen geven aan dat het goedkoper kan. Maar Nederlanders houden van (schijn-)aanbiedingen. Is nog behandeld in Keuringsdienst van Waarde. Ook het geval met Coca-Cola: in Duitsland véél goedkoper, 65 eurocent per liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:24
Daarom hoop ik ook dat na vlees andere productgroepen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Eastend schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:24:
[...]

De prijzen in Duitsland van bijv. drogisterij-artikelen geven aan dat het goedkoper kan. Maar Nederlanders houden van (schijn-)aanbiedingen. Is nog behandeld in Keuringsdienst van Waarde. Ook het geval met Coca-Cola: in Duitsland véél goedkoper, 65 eurocent per liter.
Ja, en daarbij zijn de winkels als de DM en Rossman ook nog eens véél prettiger om in te winkelen, veel ruimer van opzet en niet zoals Kruidvat waarbij je eerst een hindernisparcours mag afleggen om bij het gewenste artikel te komen. En dan zijn ze voor hetzelfde product vaak zelfs alsnog goedkoper dan bij Kruidvat mét aanbieding.

Die prijzen voor cola zijn dan weer wel aanbiedingsprijzen, maar de basisprijs is ook veel lager dan hier. Overigens, als ik hier in de grensstreek kijk zijn Duitsers toch ook wel gevoelig voor aanbiedingen hoor.

Maar als ze hier ook nog gaan stoppen met aanbiedingen op vlees, komt er nóg een product bij waarvoor ik toch eens sneller de grens over hop. Dat doe ik nu ook al bij steeds meer producten. Ik woon maar 5km van de grens vandaan, dus ik kom er regelmatig.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

Spotmatic

Ken sent me

Eastend schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Super lastig om dit te vergelijken vanwege verschillen in btw en belastingen als de suikertaks, de lonen aldaar...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06
Toch is dit niet een discussie van de have nots en de have's. De have's gaan net zo goed naar Action en Duitsland. Maar het is wel een bepaalde drammerigheid van ik koop goedkoop in, en kan daarvan op vakantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
jopie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:27:
Daarom hoop ik ook dat na vlees andere productgroepen volgen.
De enige reden dat Jumbo stopt met de aanbiedingen is omdat ze recent juist zeer slecht in het nieuws kwamen op dat vlak. Het is dus niet meer dan één grote marketingstunt om het vege lijf te redden.

Voor andere productgroepen hoef je dus niets te verwachten, tenzij ze ook daar op de één of andere manier onder vuur komen te liggen.

Die drogisterijartikelen die je noemt is inderdaad wel een klassiek voorbeeld van een gecreëerde aanbieding. Daar hebben winkels gewoon van toegegeven dat een prijsstelling met pieken en dalen beter verkoopt dan een continue prijs die gemiddeld op hetzelfde uit komt. Blijkbaar zijn er nog steeds veel mensen die het alsnog pas kopen wanneer ze nodig hebben of zijn er te veel mensen die er niet op letten om dat te compenseren. Blijft wel een apart mechanisme.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Spotmatic schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Super lastig om dit te vergelijken vanwege verschillen in btw en belastingen als de suikertaks, de lonen aldaar...
Technisch gezien bestaat er geen suikertax, maar is het een verbruiksbelasting op frisdranken waar ook de suikervrije producten onder vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 18-03-2024 16:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gunner schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Technisch gezien bestaat er geen suikertax, maar is het een verbruiksbelasting op frisdranken waar ook de suikervrije producten onder vallen.
En zelfs suikervrije zuivel vervangers zoals soja melk e.d onder vallen. Om het maar idioot te houden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe dan ook is het onmogelijk om prijzen over landsgrenzen objectief te vergelijken als alle verdere verschillen buiten beschouwing gelaten worden. Regelgeving, bevolkingssamenstelling, schaalgrootte, lengte van de keten, samenstelling van product (in bepaalde gevallen) en nog heel veel andere factoren kunnen danig verschillen. Dat prijzen tussen verschillende landen dan niet identiek zijn is eerder logisch dan vreemd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eastend
Sjah schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:00:
Toch is dit niet een discussie van de have nots en de have's. De have's gaan net zo goed naar Action en Duitsland. Maar het is wel een bepaalde drammerigheid van ik koop goedkoop in, en kan daarvan op vakantie..
Het is meer de drammerigheid van "ik betaal meer voor mijn aankopen en daardoor ben ik beter bezig voor de wereld dan diegenen die dat niet doen."
Je kan een euro maar één keer uitgeven.
En zoals eerder werd gezegd: "The poor need low prices, the rich love them."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastend
Gonadan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:11:
Hoe dan ook is het onmogelijk om prijzen over landsgrenzen objectief te vergelijken als alle verdere verschillen buiten beschouwing gelaten worden. Regelgeving, bevolkingssamenstelling, schaalgrootte, lengte van de keten, samenstelling van product (in bepaalde gevallen) en nog heel veel andere factoren kunnen danig verschillen. Dat prijzen tussen verschillende landen dan niet identiek zijn is eerder logisch dan vreemd.
Grappig, nu moet ik toch even aan de 'Big Mac-index' denken. Wist niet dat The Economist zo verkeerd bezig was? En dat al vanaf 1986 }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eastend schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:26:
Grappig, nu moet ik toch even aan de 'Big Mac-index' denken. Wist niet dat The Economist zo verkeerd bezig was? En dat al vanaf 1986 }:O
Je beseft je dat die index de perfecte onderbouwing van mijn punt is? Die hele index is gemaakt júist omdat het zogenaamd identieke product in elk land andere prijzen heeft. Precies omdat een product dus niet overal hetzelfde kan kosten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Metalfreak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:37:
Ja, en daarbij zijn de winkels als de DM en Rossman ook nog eens véél prettiger om in te winkelen, veel ruimer van opzet en niet zoals Kruidvat waarbij je eerst een hindernisparcours mag afleggen om bij het gewenste artikel te komen. En dan zijn ze voor hetzelfde product vaak zelfs alsnog goedkoper dan bij Kruidvat mét aanbieding.
Winkelruimte is sowieso wel een dingetje waar veel landen een streepje op ons voor hebben. Waar hier een gemiddelde Kruidvat een soort stormbaanparcours is heb je over de grens makkelijk ruimte genoeg om een potje te voetballen (bij wijze van). In Nederland is de ruimte erg prijzig en dat zorgt niet snel voor een verhoogd winkelgenot.
Die prijzen voor cola zijn dan weer wel aanbiedingsprijzen, maar de basisprijs is ook veel lager dan hier. Overigens, als ik hier in de grensstreek kijk zijn Duitsers toch ook wel gevoelig voor aanbiedingen hoor.

Maar als ze hier ook nog gaan stoppen met aanbiedingen op vlees, komt er nóg een product bij waarvoor ik toch eens sneller de grens over hop. Dat doe ik nu ook al bij steeds meer producten. Ik woon maar 5km van de grens vandaan, dus ik kom er regelmatig.
Het is alleen de Jumbo die zegt te gaan stoppen bij mijn weten, wat de rest doet moeten we afwachten. Sowieso afwachten wat het voor de prijzen doet.
Het zou kunnen dat er middels regelgeving wat gereguleerd gaat worden, maar dat zouden ze dan eigenlijk op Europees niveau moeten doen. Zeker in dergelijke markten waarin ook veel gedoe is om regelgeving voor veeteelt en milieu is het niet makkelijk een gelijk speelveld te creëren. Laat staan wanneer één land een eerlijke prijs zou willen gaan afdwingen en het buurland doet er (nog) niet aan mee.

Ik ben ook wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat brengen voor prijsverhoudingen tussen een supermarkt en een slager, en of die laatste het daarin nog lastiger gaat krijgen of juist wat makkelijker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
*knip* Offtopic. Discussie over welke producten je hebt en hoe je telefoon/tablet/enz gemaakt wordt, hoort hier niet thuis.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:12
stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Ook een beetje een dooddoener nietwaar? Het gebeurd overal dus is het geen argument. Persoonlijk kijk ik bij kleding wel een beetje waar het vandaan komt. Ik geloof nooit dat als ik mijn babydoekjes voortaan bij de Etos koop dat ik daarmee het milieu een plezier doe. Maar als ik een nieuwe jas van een goed respectabel merk koop verwacht ik wel dat die niet in een of ander duister kinderarbeid atelier gemaakt word.
Hoe kun je een beetje kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over vleesverkoop en aanbiedingen hierop mag stoppen hier. Die gaat nu (al een tijdje) te ver offtopic om nog over het originele onderwerp (de zonsondergang van fysieke winkels) te gaan.

Als jullie inhoudelijk verder willen discussiëren over aanbiedingen op vlees en dan met name over https://www.jumbo.com/nie...keten-met-vleespromoties/, mag dit in een nieuw topic in Actualiteit, wetenschap en maatschappij.

Hier wordt verdere offtopic discussie de Trashcan ingegooid.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat is in meer winkels wel een dingetje. Even snel naar Ikea of Intratuin voor een of twee dingetjes is ook een gruwel omdat je perse van voor tot achter die hele kutwinkel door moet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
evilution schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Dat is in meer winkels wel een dingetje. Even snel bij Ikea of Intratuin voor een of twee dingetjes is ook een gruwel omdat je perse van voor tot achter die hele kutwinkel door moet.
Je weet dat je ook achteraan kan beginnen? En meestal staan alle dingetjes (als in klein spul) achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

jeroenkb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Je weet dat je ook achteraan kan beginnen? En meestal staan alle dingetjes (als in klein spul) achteraan.
Dan moet je met een beetje pech nog steeds naar het midden van de winkel en weer terug. Even snel naar een schap toelopen, pakken wat je moet hebben en naar de kassa kun je vergeten. En heb je wel eens tegen de kudde in gelopen als het een beetje druk is bij Ikea?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
evilution schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:31:
Dat is in meer winkels wel een dingetje. Even snel naar Ikea of Intratuin voor een of twee dingetjes is ook een gruwel omdat je perse van voor tot achter die hele kutwinkel door moet.
Het Action concept: met veel meer de winkel uit dan je voor gekomen was, Ikea of Intratuin werkt net zo.

Sterker nog: als het niet zo gaat ben je klaar, zie de Blokker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik was denk ik niet duidelijk genoeg, maar ook de Action-discussie mag stoppen hier. Dan kunnen we het weer hebben over de zonsondergang van fysieke winkels.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 19:06
*knip* Feedback op moderaties mag in Shopping Forum - Feedbacktopic worden gegeven.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Bij blokker lijken de problemen zich aardig op te stapelen. Uitstel bij de belastingdienst om de cororasteun terug te betalen, maar ook de btw over q4 schijnt niet betaald te kunnen worden. Dan nog een investeerder die zijn k**tel intrekt en je hebt een perfect storm te pakken.....

https://www.nrc.nl/nieuws...-wekenlang-dicht-a4193402

[ Voor 17% gewijzigd door stylezzz op 18-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:25:
Bij blokker lijken de problemen zich aardig op te stapelen.
Als je de BTW niet aan de belastingdienst betaald is het wel klaar, dan zal de loonheffing ook niet afgedragen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:32:
[...]

Als je de BTW niet aan de belastingdienst betaald is het wel klaar, dan zal de loonheffing ook niet afgedragen zijn.
Als ik het artikel lees is er gewoon een tekort aan liquide middelen. De verkoop van intertoys had wat verlichting moeten geven, maar dat is op het laatste moment mislukt. Het voelt een beetje als het ene gat vullen met het andere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Gonadan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:11:
En loonkosten/lonen. Duitsland is een mooi voorbeeld. Salarissen liggen daar gemiddeld 10% lager dan bij ons. Dan is het niet gek dat winkelprijzen lager zijn. Enerzijds omdat de kosten lager zijn, en anderzijds omdat mensen minder te besteden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:25:
Bij blokker lijken de problemen zich aardig op te stapelen. Uitstel bij de belastingdienst om de cororasteun terug te betalen, maar ook de btw over q4 schijnt niet betaald te kunnen worden. Dan nog een investeerder die zijn k**tel intrekt en je hebt een perfect storm te pakken.....

https://www.nrc.nl/nieuws...-wekenlang-dicht-a4193402
Ze hebben nog iets minder dan 6 weken om de boel op te lossen volgens RTL: https://www.rtlnieuws.nl/...or-financiering-zes-weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:36:
De verkoop van intertoys had wat verlichting moeten geven, maar dat is op het laatste moment mislukt. Het voelt een beetje als het ene gat vullen met het andere....
Uitstel van executie, lees niets over een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Onderdelen en voorraad verkopen om rekeningen te betalen gaat nooit werken.

Blijkbaar is een deel van de voorraad van Blokker nu bezit van Intertoys, ik zie de overlap niet echt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Uitstel van executie, lees niets over een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Onderdelen en voorraad verkopen om rekeningen te betalen gaat nooit werken.

Blijkbaar is een deel van de voorraad van Blokker nu bezit van Intertoys, ik zie de overlap niet echt... :)
Blokker heeft ook wel wat speelgoed in de winkel staan, dus dat zou wel wat geld opgeleverd kunnen hebben. Maar het bedrijfsmodel an sich veranderd niet bij blokker.... dat werkte een paar decennia terug nog wel, maar anno 2024 hebben ze weinig onderscheidends meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat ze verder nog proberen, dit is dodelijk:
Veel winkelketens kregen in de coronapandemie – bij wijze van steun – uitstel van belastingen. Bij Mirage staat daarvan nog 28,7 miljoen euro open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

hoevenpe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:56:
Wat ze verder nog proberen, dit is dodelijk:

[...]
Zal dit alleen zijn voor de Blokker of ook voor Intertoys?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Touchdomex schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:58:
Zal dit alleen zijn voor de Blokker of ook voor Intertoys?
Heel Mirage begrijp ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

hoevenpe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Heel Mirage begrijp ik...
Ik dacht dat ze wel meer merken hadden maar schijnbaar alleen maar de Blokker en de Intertoys.

https://www.mrg.nl/onze-merken

Verwacht dat als de Blokker gaat dat de Intertoys er vlak achteraan gaat. Verwacht niet dat alleen de Blokker gaat.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Touchdomex schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Ik dacht dat ze wel meer merken hadden maar schijnbaar alleen maar de Blokker en de Intertoys.

https://www.mrg.nl/onze-merken

Verwacht dat als de Blokker gaat dat de Intertoys er vlak achteraan gaat. Verwacht niet dat alleen de Blokker gaat.
Fyi... de intertoys schrijft zwarte cijfers.

https://www.rtlnieuws.nl/...20goed%20winstgevend%20is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:42
Hoe is die “bruidsschat van 600miljoen” die mirage bij overname Blokker kreeg eigenlijk verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Heel erg N=1. Maar bij de Intertoys zie ik altijd mensen binnen en een rij bij de kassa.
Bij de Blokker is het meestal vrij leeg.

Wel beide franchises hier in het dorp. Ben benieuwd wat daarmee zal gebeuren als het moederbedrijf failliet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
nachtnet schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:33:
Hoe is die “bruidsschat van 600miljoen” die mirage bij overname Blokker kreeg eigenlijk verdwenen?
Iets met een verliesgevend blokker, en een faillisement van big bazaar en bcc gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:48:
Heel erg N=1. Maar bij de Intertoys zie ik altijd mensen binnen en een rij bij de kassa.
Bij de Blokker is het meestal vrij leeg.

Wel beide franchises hier in het dorp. Ben benieuwd wat daarmee zal gebeuren als het moederbedrijf failliet is.
Intertoys is dan ook onderhand de enige landelijke speelgoedketen die er nog is. In het straatbeeld hebben ze nog maar weinig concurrentie..... en ze hebben lego uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
nachtnet schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:33:
Iets met een bodemloze put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Intertoys is dan ook onderhand de enige landelijke speelgoedketen die er nog is. In het straatbeeld hebben ze nog maar weinig concurrentie..... en ze hebben lego uiteraard ;)
De top 1 toys doet het ook aardig hier. Die hebben nog groot buitenspeelgoed als glijbanen en speelgoed tractors en zandbakken enzo.

Maar er zijn er veel omgevallen inderdaad. Ik zie wel veel nieuwe kleintjes ontstaan die zich focussen op houten speelgoed of een bepaald type.
Maar ik gok dat die snel om zullen vallen.
Mensen zoeken toch naar plastic fantastic met veel geluidjes en piepjes. Hoe irritant ook.

Wel is mij opgevallen dat we een paar jaar terug best een leegstand hadden aan winkels in het centrum. Maar inmiddels is alles hier gevuld.
Wel weer een extra kapper. Maar de rest met winkeltjes.

Hoe al die kappers overleven snap ik ook echt niet. Die hebben we er zeker 15 hier in een erg kleine stad/groot dorp van ~10k inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Wij hebben nog een toychamp in de buurt, immense winkel, kan je heel veel vinden. Maar het is daar bijna altijd uitgestorven dus ik vraag mij af of die winkel ook op zichzelf zou overleven of dat het meer een noodzakelijk verlengstuk van de webshop is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:53
Dennis1812 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:27:
[...]

De top 1 toys doet het ook aardig hier. Die hebben nog groot buitenspeelgoed als glijbanen en speelgoed tractors en zandbakken enzo.

Maar er zijn er veel omgevallen inderdaad. Ik zie wel veel nieuwe kleintjes ontstaan die zich focussen op houten speelgoed of een bepaald type.
Maar ik gok dat die snel om zullen vallen.
Mensen zoeken toch naar plastic fantastic met veel geluidjes en piepjes. Hoe irritant ook.

Wel is mij opgevallen dat we een paar jaar terug best een leegstand hadden aan winkels in het centrum. Maar inmiddels is alles hier gevuld.
Wel weer een extra kapper. Maar de rest met winkeltjes.

Hoe al die kappers overleven snap ik ook echt niet. Die hebben we er zeker 15 hier in een erg kleine stad/groot dorp van ~10k inwoners.
Houten speelgoed scoort gewoon. Dat is spul dat bij opa's en oma's altijd in trek blijft om te geven en dat is ook de groep klanten die nog fysiek in winkels koopt.

Vroeger hadden we in Heerenveen zo'n speelgoedwinkel zitten. Liep op zich prima, had een eigen kijk op goede kwaliteit speelgoed en je slaagde er eigenlijk altijd wel. Ze zijn gestopt omdat ze na tig jaar ook wel eens met pensioen wilden en geen opvolging hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vindt de cijfers van intertoys best beroerd als ik eerlijk mag zijn.

200 winkels amper 1 miljoen omzet per winkel een netto winst van 3.5% en vermoedelijk een grote corona schuld.

Op papier zwarte cijfers ik vermoed dat er nog de nodige lijken in de kast zitten. Die omzet is sowieso te laag om een aanzienlijke speler te zijn in de speelgoed markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:47
En dan is kennelijk Intertoys de enige die loopt. Ik kan me wel afvragen of die marge bij een speelgoedwinkel heel veel hoger kan zijn in deze tijden? Je bent afhankelijk van bekende merken en hypes voor je marge. En als je dan met hoge huur- en personeelskosten zit die webwinkels niet hebben (of coronaschulden).

Alleen is het toekomstbeeld naar verwachting negatief dus daarom zullen ze wel niemand vinden die het kopen wil (of ze vragen teveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Holzschuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:53:
En dan is kennelijk Intertoys de enige die loopt.
Las eerder een miljoen omzet per winkel, dat is slechts 3000 euro omzet per dag.

Drie goedkope medewerkers is al 1000 euro per dag, tel daar inkoop, huur, energie, etc. bij op en je snapt gelijk waarom het niet verkocht raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Holzschuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:53:
En dan is kennelijk Intertoys de enige die loopt. Ik kan me wel afvragen of die marge bij een speelgoedwinkel heel veel hoger kan zijn in deze tijden? Je bent afhankelijk van bekende merken en hypes voor je marge. En als je dan met hoge huur- en personeelskosten zit die webwinkels niet hebben (of coronaschulden).

Alleen is het toekomstbeeld naar verwachting negatief dus daarom zullen ze wel niemand vinden die het kopen wil (of ze vragen teveel).
De marge op lego zal bedroevend zijn, maar ze verkopen natuurlijk ook allerhande knuffels en/of ander merkloos speelgoed. Dat gaat makkelijk een paar keer over de kop voor het de deur uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000 euro is wat overdreven zal rond de 500 a 600 liggen. Maar de minimumlonrn zijn met 38% gestegen in 2 jaar datnis waar dit soort bedrijven direct last van hebben.

Met 200 miljoen omzet hebben ze geen positie om de marges echt zwaar te verbeteren. Gok dat een bol.com en amazon een veelvoud aan inkoop doen en dus betere afspraken kunnen maken.

Laten we stellen dat 10% van de omzet lego bevat. Dat is 20 miljoen euro. Lego doet een omzet van 10 miljard. Dus intertoys doet maar 0.2% van hun omzet het zal lego aan hun broek roesten of ze wel of niet leveren aan de intertoys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:30:
1000 euro is wat overdreven zal rond de 500 a 600 liggen. Maar de minimumlonrn zijn met 38% gestegen in 2 jaar datnis waar dit soort bedrijven direct last van hebben.
40 euro per uur inclusief alle werkgeverslasten en vervanging bij ziekte/vakantie is niet exorbitant, dan zit je met 3×8 uur aan 1000 euro kosten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:30:

Met 200 miljoen omzet hebben ze geen positie om de marges echt zwaar te verbeteren. Gok dat een bol.com en amazon een veelvoud aan inkoop doen en dus betere afspraken kunnen maken.

Laten we stellen dat 10% van de omzet lego bevat. Dat is 20 miljoen euro. Lego doet een omzet van 10 miljard. Dus intertoys doet maar 0.2% van hun omzet het zal lego aan hun broek roesten of ze wel of niet leveren aan de intertoys
Die cijfers zijn natuurlijk maar giswerk, maar Intertoys heeft wel een landelijk dekkende keten van winkels. Dat is zeer waardevol voor een merk als lego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:34:
[...]

40 euro per uur inclusief alle werkgeverslasten en vervanging bij ziekte/vakantie is niet exorbitant, dan zit je met 3×8 uur aan 1000 euro kosten per dag.
Denk dat je het uurloon behoorlijk te hoog inschat in de retail.

Cao loon 15-20 euro per uur. Keer 1.4 voor werkgeverslasten zit je op 20 a 25 per uur. En denk dat ze voor de helft draaien op scholieren dus nog minder zelfs maar laten we die tegen de filiaalmanager wegstrepen die misschien 25-30 verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Die cijfers zijn natuurlijk maar giswerk, maar Intertoys heeft wel een landelijk dekkende keten van winkels. Dat is zeer waardevol voor een merk als lego.
Lego heeft zelf meerdere flagship stores dus betwijfel of ze nog echt waarde hechten aan de intertoys met een wandje vol met lego dozen. Online worden ze voorbij gestreefd door de echt grote mannen.

Ze hadden gezegd het hele concept om te gooien naar het laatste failissement maar voor mijn gevoel is er totaal niks veranderd. Ze hadden een opleving in de corona jaren maar dat ebt nu weg dus verwacht rode cijfers de komende jaren als ze die tijd al gaan halen. Want volgens mij is er vooral een cashflow probleem en dan ga je snel nat als ondernemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Lego heeft zelf meerdere flagship stores dus betwijfel of ze nog echt waarde hechten aan de intertoys met een wandje vol met lego dozen. Online worden ze voorbij gestreefd door de echt grote mannen.

Ze hadden gezegd het hele concept om te gooien naar het laatste failissement maar voor mijn gevoel is er totaal niks veranderd. Ze hadden een opleving in de corona jaren maar dat ebt nu weg dus verwacht rode cijfers de komende jaren als ze die tijd al gaan halen. Want volgens mij is er vooral een cashflow probleem en dan ga je snel nat als ondernemer
Dat ze zelf flagship stores exploiteren geeft wel aan dat ze veel waarde hechten aan brick and mortar stores. Intertoys zal echt niet de grootste klant zijn van lego, maar wel een heel waardevolle. Net zoals mediamarkt nog steeds veel waarde heeft voor veel TV fabrikanten.... We gaan even kijken bij de mediamarkt, om het vervolgens online zo goedkoop mogelijk te bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:47
stylezzz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:28:
[...]

De marge op lego zal bedroevend zijn, maar ze verkopen natuurlijk ook allerhande knuffels en/of ander merkloos speelgoed. Dat gaat makkelijk een paar keer over de kop voor het de deur uit is.
Dan kom je weer op het probleem uit dat als het een merkloze knuffel is, mensen het waarschijnlijk ergens anders goedkoper krijgen.

In die berekening van omzet en salariskosten hoort ook de webwinkel te worden meegenomen, dan daalt omzet per winkel nog. Een jaarrekening van Intertoys zou wel eens interessante inzichten kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Holzschuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Dan kom je weer op het probleem uit dat als het een merkloze knuffel is, mensen het waarschijnlijk ergens anders goedkoper krijgen.

In die berekening van omzet en salariskosten hoort ook de webwinkel te worden meegenomen, dan daalt omzet per winkel nog. Een jaarrekening van Intertoys zou wel eens interessante inzichten kunnen geven.
Goedkoper zal zeker kunnen, op aliexpress Temu vind je ze al voor een dollar tegenwoordig. Maar goed, dan zit ie misschien wel vol met giftige zooi en komt ie 3 weken na de verjaardag van je neefje. Maar zoals gezegd, prijs is niet alles.... Even snel de intertoys inlopen om daar inspiratie op te doen voor een kado is behoorlijk waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
hoevenpe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Las eerder een miljoen omzet per winkel, dat is slechts 3000 euro omzet per dag.

Drie goedkope medewerkers is al 1000 euro per dag, tel daar inkoop, huur, energie, etc. bij op en je snapt gelijk waarom het niet verkocht raakt.
Ik vind die 3000 euro eigenlijk niet eens zo slecht. Uitgaande van 25 euro transactiebedrag zit je dan op 120 klanten op een dag / 15 betalende klanten per uur. Dat is zeker in de gemiddelde winkelgebieden in de periferie niet slecht. Toen ik nog bij de MediaMarkt werkten in een provinciestad, deden we door de weeks vaak ook maar 10k omzet op een dag, en dat is een veel grotere winkel die veel langer open was (12 uur per dag i.p.v. 8 uur). Dus dan is je omzet per m2 nog lager. Alleen op zaterdagen en de grotere koopzondag events deden we significant beter (25/30k) op zo'n dag.

Het probleem is denk ik vooral de kosten van retail. De personeelskosten zijn al aangehaald maar ook het vastgoed is eigenlijk te hoog gewaardeerd. Ik bedoel met de huidige markt zouden retail m2 aanzienlijk goedkoper moeten zijn dan woonoppervlakte. Maar dat zie je eigenlijk nergens want alle vastgoedbazen willen hun vastgoed niet afwaarderen.

Voor het voortbestaan van fysieke retail zal je vooral aan de kostenkant moeten gaan snijden niet aan de omzetkant. Die ga je voor een gemiddelde winkel en gemiddelde stad echt niet nog hoger krijgen enkel stabiel houden met een beetje geluk. Je zult dus echt moeten snijden in de kosten voor personeel, energie en het vastgoed. Alleen dan kan je overleven.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Problemen Blokker groot volgens https://retailtrends.nl/n...uari-al-in-acute-geldnood
Geldschieter wilde geen geld lenen, Blokker heeft kort geding verloren. Om weken in januari te overbruggen is BTW omzet Q4 niet afgedragen waarover Blokker in overleg is met Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
martwoutnl schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:29:
Om weken in januari te overbruggen is BTW omzet Q4 niet afgedragen waarover Blokker in overleg is met Belastingdienst.
Als ik mijn BTW een dag te laat betaal ligt er gelijk een boete van 50 euro op de mat, kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst erg coulant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Davidshadow13 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:04:
Je zult dus echt moeten snijden in de kosten voor personeel, energie en het vastgoed. Alleen dan kan je overleven.
Stel dat je voor 3000 euro omzet 700 euro personeelskosten hebt, huur, inventaris, energie, etc. een zelfde bedrag. Dan moet je inkoop voor de dubbele prijs de winkel uit om quitte te spelen.

Online kan je met 10%-20% marge toe, een blik Bulgaren in een pakhuis kan veel goedkoper (zelfs als je ze netjes betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
hoevenpe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Als ik mijn BTW een dag te laat betaal ligt er gelijk een boete van 50 euro op de mat, kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst erg coulant is.
Denk meer dat ze de omzet in de aangifte lager hebben aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat de belastingdienst wel met je in gesprek wil als je aangeeft dat het even niet uitkomt om 8M aan BTW af te dragen in een kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze hebben volgens mij nog corona uitstel dus met dit spelletje hebben ze hun terugbetaal voorwaarden geschend en is het gehele bedrag in één keer invorderbaar gekomen voor de belastingdienst dus zie eerder dat ze aan het korte eind gaan trekken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Holzschuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
Niet iedereen is uit op het allergoedkoopste. Dergelijke spullen zijn vaak impulsaankopen. Je loopt door de Intertoys en ziet wat leuks wat mee valt qua prijs en dat neem je dan gewoon direct mee, daarvoor ga je echt niet alsnog internet afstruinen en wachten op bezorging.

Voor grotere dingen is dat lastiger. Als ze dat mooie poppenhuis met wat marge neer willen zetten (bijvoorbeeld adviesprijs) dan zijn mensen al veel meer bereid te gaan vergelijken. Dat zijn ook cadeaus voor een verjaardag of Sinterklaas of zo, dus dan is rustig en goede deal zoeken en die laten bezorgen al snel veel aantrekkelijker.

Wat dat betreft ben ik wel erg benieuwd hoe het nu écht zit met veel winkels die in de problemen zijn geraakt. Vaak speelt er nog veel meer zoals investeerders, bijzondere constructies, moederbedrijf wat met zaken schuift. Ik ben dan wel erg benieuwd of al die winkels daadwerkelijk niet rendabel te krijgen zijn of dat ze vaak indirect toch gewoon leeg getrokken worden en ze in handen zijn geraakt van mensen die niet per se het beste met het bedrijf zelf voor hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Wat dat betreft ben ik wel erg benieuwd hoe het nu écht zit met veel winkels die in de problemen zijn geraakt. Vaak speelt er nog veel meer zoals investeerders, bijzondere constructies, moederbedrijf wat met zaken schuift. Ik ben dan wel erg benieuwd of al die winkels daadwerkelijk niet rendabel te krijgen zijn of dat ze vaak indirect toch gewoon leeg getrokken worden en ze in handen zijn geraakt van mensen die niet per se het beste met het bedrijf zelf voor hebben.
Zodra het gaat om ketens in handen van PE dan kennen we de bekende constructie. Je koopt het bedrijf. Vervolgens laat je het bedrijf een hele grote schuldenlast aangaan. Daarvan keer je jezelf een superdividend uit.

Je investering heb je dan al terug. Vervolgens ga je keihard saneren omdat het bedrijf ineens jaarlijks miljoenen aan rente moet betalen op de schuld.
Maar het wordt dan natuurlijk wel moeilijker om de concurrentie aan te gaan. Je hebt dan een veel hoger kostenniveau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49

JME

zeg maar Jamie

Ik lees dat je tegenwoordig geen vakdiploma en ondernemersdiploma meer nodig hebt. Je kunt dan makkelijker een kapsalon starten, dus veel kappers gaan uit dienst en als zzp’er aan de slag. Bron o.a. https://www.gld.nl/amp/ni...-kapperszaken-maar-waarom
Maar het kan ook gewoon zoiets zijn: https://www.rtvutrecht.nl...ld-om-eist-14-maanden-cel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Niet iedereen is uit op het allergoedkoopste. Dergelijke spullen zijn vaak impulsaankopen. Je loopt door de Intertoys en ziet wat leuks wat mee valt qua prijs en dat neem je dan gewoon direct mee, daarvoor ga je echt niet alsnog internet afstruinen en wachten op bezorging.

Voor grotere dingen is dat lastiger. Als ze dat mooie poppenhuis met wat marge neer willen zetten (bijvoorbeeld adviesprijs) dan zijn mensen al veel meer bereid te gaan vergelijken. Dat zijn ook cadeaus voor een verjaardag of Sinterklaas of zo, dus dan is rustig en goede deal zoeken en die laten bezorgen al snel veel aantrekkelijker.

Als we het het hebben over ketens als de Blokker, BCC, big bazaar (of zelfs V&D, wat langer geleden) dan denk ik dat het niet echt aan investeerders of holdings heeft gelegen dat die op de fles zijn gegaan. De formules zijn op een gegeven moment achterhaald of uitgewerkt.... En dan niet op tijd kunnen aanpassen. In het geval van Signa lijkt het er wel meer op dat er wat vuile spelletjes gespeelt zijn......

https://www.accountant.nl...a-controleplicht-ontdook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Als we het het hebben over ketens als de Blokker, BCC, big bazaar (of zelfs V&D, wat langer geleden) dan denk ik dat het niet echt aan investeerders of holdings heeft gelegen dat die op de fles zijn gegaan. De formules zijn op een gegeven moment achterhaald of uitgewerkt.... En dan niet op tijd kunnen aanpassen. In het geval van Signa lijkt het er wel meer op dat er wat vuile spelletjes gespeelt zijn......
Ligt er aan wat je als oorzaak ziet en wat het gevolg ervan is. Een investeringsmaatschappij die een bedrijf in zwaar weer overneemt en dat diezelfde partij dan het tafelzilver ( vastgoed ) verkoopt helpt natuurlijk niet maar dat is niet zozeer dat dat de druppel is die de emmer deed overlopen maar dat was daarvoor al en dat zit inderdaad regelmatig in het niet meebewegen met de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:48
Hetzelfde in mijn dorp, Het is dan wel een dorp in het Gooi, maar wat we in godsnaam moeten met 10+ kappers in een straal van 150 meter is mij een raadsel. Niet dat ik dagelijks langs alle kappers kom, maar bij sommige zie ik nooit iemand binnen. Geen idee hoe dat werkt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Malfunctions schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Hetzelfde in mijn dorp, Het is dan wel een dorp in het Gooi, maar wat we in godsnaam moeten met 10+ kappers in een straal van 150 meter is mij een raadsel. Niet dat ik dagelijks langs alle kappers kom, maar bij sommige zie ik nooit iemand binnen. Geen idee hoe dat werkt.
Witwassen? Hetzelfde met de vele kleine telefoonreparatieenhoesjeswinkeltjes waar nooit iemand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

jeroenkb schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:04:
Zodra het gaat om ketens in handen van PE dan kennen we de bekende constructie. Je koopt het bedrijf. Vervolgens laat je het bedrijf een hele grote schuldenlast aangaan. Daarvan keer je jezelf een superdividend uit.

Je investering heb je dan al terug. Vervolgens ga je keihard saneren omdat het bedrijf ineens jaarlijks miljoenen aan rente moet betalen op de schuld.
Maar het wordt dan natuurlijk wel moeilijker om de concurrentie aan te gaan. Je hebt dan een veel hoger kostenniveau
Dat principe is wel bekend inderdaad maar mijn vraag ligt daarvoor, zoals hierboven ook al een beetje aangestipt.

Wanneer een malafide investeerder de kans krijgt een bedrijf over te nemen dan vraag ik mij af waarom hij die kans gekregen heeft.
Was het bedrijf inderdaad niet meer echt gezond te houden en zag men weinig andere uitweg dan overname toe te staan? (het gaat niet meer)
Of was het op zich wel gezond te houden maar door de veranderende markt meer moeite of in een stijl waar men geen affiniteit meer mee had? (het is niet meer leuk)
Of waren er eigenlijk niet echt problemen maar de zak geld te mooi? (lekker rentenieren)

Van veel van die cases ben ik wel benieuwd hoe dat écht zit, dus de feiten in plaats van onze speculatie met hulp van nieuws en wat cijfertjes.

Een recent voorbeeld is Jan Sikkes, een bekende stoffenwinkel. Die had simpelweg problemen door hogere inkoopprijzen en gestegen loonkosten, er werd simpelweg flink verlies geleden.

Erg jammer want ik kwam er graag, maar gezien de eenzijdige focus van de consumenten op prijs niet onbegrijpelijk. Ik heb daar namelijk ook zelf stof gekocht om een dekbedhoes en kussensloop voor mijn dochter te maken, toen was ik alleen aan materiaalkosten al meer kwijt dan een kant en klare set bij de Hema of Ikea kost.
Maar mogen jullie raden welke er nu nog mooi uit ziet en welke al dun en vaal worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Napo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Ligt er aan wat je als oorzaak ziet en wat het gevolg ervan is. Een investeringsmaatschappij die een bedrijf in zwaar weer overneemt en dat diezelfde partij dan het tafelzilver ( vastgoed ) verkoopt helpt natuurlijk niet maar dat is niet zozeer dat dat de druppel is die de emmer deed overlopen maar dat was daarvoor al en dat zit inderdaad regelmatig in het niet meebewegen met de markt.
Genoeg gevallen bekend waarbij een investeringsmaatschappij een niet al te best draaiende keten overneemt om vervolgens alles van waarde eruit te trekken en de boel vervolgens failliet te laten gaan. In het geval van Mirage denk ik niet dat er kwade opzet in zit... Al kun je je afvragen of het een wijze beslissing is om iets als Blokker destijds van de familie over te nemen met een forse 'bruidsschat'. Ik zie weinig verschil in de formule sinds de overname... De boel is misschien wat opgefrist in de winkel, maar het blijft een keten die niks maar dan ook niks onderscheidends meer heeft in retail land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De lijn tussen kwade opzet en een uit balans zijnde interesse voor rendement uit de investering en de gezondheid het bedrijf zelf is vaak nogal dun.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Davidshadow13 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Het probleem is denk ik vooral de kosten van retail. De personeelskosten zijn al aangehaald maar ook het vastgoed is eigenlijk te hoog gewaardeerd. Ik bedoel met de huidige markt zouden retail m2 aanzienlijk goedkoper moeten zijn dan woonoppervlakte. Maar dat zie je eigenlijk nergens want alle vastgoedbazen willen hun vastgoed niet afwaarderen.
De vreemde beweging in de Nederlandse winkelcentra en winkelstraten is, dat de vastgoed eigenaren liever een pand leeg laten staan, dan dat zij een lagere huurprijs rekenen. Inderdaad omdat dat de waarde van hun vastgoed portefeuille aantast en verlaagt. Maar welke bubbel werken we hier nu met z'n allen aan?

Moeten we nu bijvoorbeeld boete belasting gaan heffen op leegstand om dit af te gaan dwingen of zo, of is de markt uiteindelijk zelfreinigend?

Met een lagere huurprijs per m2 kan de fysieke winkel langer overleven en kunnen er huurpenningen ontvangen worden.

Het klinkt makkelijk en probleem voor de vastgoedeigenaren, maar laten dat nu in veel gevallen o.a. pensioenfondsen, beleggers etc. zijn. Dus als vastgoed gedevalueerd gaat worden door lagere huurprijzen van winkelruimte, dan zullen wij dit direct gaan merken in de dekking van onze pensioenen en de opbrengsten van beleggingen etc. Ook zullen ketens die hun eigen vastgoed in bezit hebben, opeens minder waarde tegenover eventuele schulden en verliezen hebben staan, waar de financiers, aandeelhouders en banken weer allergisch voor zijn.

Maar weer een klap van een over enkele jaren instortende bubbel doet heel veel meer kwaad voor inkomen en economie dan nu een zachtere landing organiseren.

Misschien moet de start dus wel andersom: eerst voor producten gaan betalen wat ze echt kosten (milieu schade etc. ook meenemen). Hopelijk maakt dat Ali Express/Temu etc. wat minder aantrekkelijk, zodat niet Chinese makelijk weer een optie kan worden. En we doen het uiteindelijk zelf.

Er is niet 1 oplossing voor, maar dat vastgoed een bubbel is, is toch echt wel de basis van het probleem met de zonsondergang van de fysieke winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maar als je verwacht dat China de milieu kosten gaat doorrekenen moeten wij als Nederland China de wetgeving laten aanpassen.

Ik denk dat de kans dat bcc en V&D succesvol terugkomen groter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ucsdcom schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:44:
De vreemde beweging in de Nederlandse winkelcentra en winkelstraten is, dat de vastgoed eigenaren liever een pand leeg laten staan, dan dat zij een lagere huurprijs rekenen. Inderdaad omdat dat de waarde van hun vastgoed portefeuille aantast en verlaagt. Maar welke bubbel werken we hier nu met z'n allen aan?

Moeten we nu bijvoorbeeld boete belasting gaan heffen op leegstand om dit af te gaan dwingen of zo, of is de markt uiteindelijk zelfreinigend?

Met een lagere huurprijs per m2 kan de fysieke winkel langer overleven en kunnen er huurpenningen ontvangen worden.

Het klinkt makkelijk en probleem voor de vastgoedeigenaren, maar laten dat nu in veel gevallen o.a. pensioenfondsen, beleggers etc. zijn. Dus als vastgoed gedevalueerd gaat worden door lagere huurprijzen van winkelruimte, dan zullen wij dit direct gaan merken in de dekking van onze pensioenen en de opbrengsten van beleggingen etc. Ook zullen ketens die hun eigen vastgoed in bezit hebben, opeens minder waarde tegenover eventuele schulden en verliezen hebben staan, waar de financiers, aandeelhouders en banken weer allergisch voor zijn.

Maar weer een klap van een over enkele jaren instortende bubbel doet heel veel meer kwaad voor inkomen en economie dan nu een zachtere landing organiseren.

Misschien moet de start dus wel andersom: eerst voor producten gaan betalen wat ze echt kosten (milieu schade etc. ook meenemen). Hopelijk maakt dat Ali Express/Temu etc. wat minder aantrekkelijk, zodat niet Chinese makelijk weer een optie kan worden. En we doen het uiteindelijk zelf.

Er is niet 1 oplossing voor, maar dat vastgoed een bubbel is, is toch echt wel de basis van het probleem met de zonsondergang van de fysieke winkel.
Dit gaat zich niet vanzelf oplossen, het gaat om geld en dan lost het zich nooit vanzelf op. De zelfregulerende markt die vanzelf wel alles goed laat komen bestaat niet. Dat is een fabel van degenen die er in de markt baat bij hebben dat hij zo vrij mogelijk is.

Net als schrikbeelden van dalende pensioenen als we leegstaand vastgoed wat aan zouden pakken. Beleggers waaronder pensioenfondsen zitten overal in en wedden nooit op één paard, ik zou me daar niet door tegen laten houden. Daarnaast zijn heel veel panden ook gewoon in eigenaren van standaard pandjesbazen die ze maar met één reden hebben, zo veel mogelijk geld eruit halen.
Ik vind het ontoelaatbaar dat het loont om winkel- en bedrijfspanden leeg te laten staan terwijl daardoor veel winkels over de kop gaan en we een flink woningtekort hebben.

Soms zou het wel makkelijk zijn als we iets minder democratisch zouden zijn. Overheid onteigend het gebouw gewoon als je het niet zinnig in zet en maakt er wat anders van. Hoppa nieuwe winkel erin, of bedrijfspand wordt verbouwd naar opvanglocatie of studentenwoningen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16
Dennis1812 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:47:
Maar als je verwacht dat China de milieu kosten gaat doorrekenen moeten wij als Nederland China de wetgeving laten aanpassen.

Ik denk dat de kans dat bcc en V&D succesvol terugkomen groter is.
'We' (het zal in EU verband zijn) kunnen wel importheffingen invoeren. Gebeurt al met sommige producten die 'gedumpt' worden in de EU markt.

Dat zal echter ook de nodige discussie/rechtszaken geven, en strookt niet met de open handelsrelatie die de EU nastreeft met China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Ik vind het ontoelaatbaar dat het loont om winkel- en bedrijfspanden leeg te laten staan terwijl daardoor veel winkels over de kop gaan en we een flink woningtekort hebben.
Dat we een woningtekort hebben geloof ik meteen. Maar gaan de winkels over de kop doordat ze huur moeten betalen? Of omdat ze een niet meer werkend verdienmodel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:07:
Dat we een woningtekort hebben geloof ik meteen. Maar gaan de winkels over de kop doordat ze huur moeten betalen? Of omdat ze een niet meer werkend verdienmodel hebben?
Een belangrijk aspect in een verdienmodel zijn de kosten. Wanneer een bepaalde post voor de kosten onrealistisch hoog is en je daar geen alternatieven in kunt vinden door wat in de praktijk bijna kartelvorming is dan kan dat je verdienmodel aardig ondermijnen zonder dat het per se aan het model zelf hoeft te liggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Een belangrijk aspect in een verdienmodel zijn de kosten. Wanneer een bepaalde post voor de kosten onrealistisch hoog is en je daar geen alternatieven in kunt vinden door wat in de praktijk bijna kartelvorming is dan kan dat je verdienmodel aardig ondermijnen zonder dat het per se aan het model zelf hoeft te liggen.
Maar als de barmhartige samaritaan nu alle blokker winkels voor half geld laat huren..... Over 5 jaar komt er nog steeds geen kip. Uitstel van executie. Het is vooral een kwestie van vraag en aanbod in de verhuur van winkelpanden.... Het is ook weer niet zo dat we massale leegstand hebben. Natuurlijk zijn er verloederde winkelcentra die 10 jaar geleden al tegen de vlakte hadden gemoeten... Niet elke locatie zal even succesvol zijn. Maar blijkbaar houd de markt zich in evenwicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Beetje kip/ei, oorzaak-gevolg discussie.

Had een ondernemer/winkelier de hoge huur moeten/kunnen zien aankomen en hier zijn businesscase op moeten aanpassen?
En hoe had hij dit kunnen aanpassen?
Is de huur de enige factor of zijn er nog andere? Wellicht is het ook branche-afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wally2002 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Beetje kip/ei, oorzaak-gevolg discussie.

Had een ondernemer/winkelier de hoge huur moeten/kunnen zien aankomen en hier zijn businesscase op moeten aanpassen?
En hoe had hij dit kunnen aanpassen?
Is de huur de enige factor of zijn er nog andere? Wellicht is het ook branche-afhankelijk?
Ondernemen is ook vooruitzien natuurlijk..... Neem aan dat je toch even gaat rekenen op het moment dat je ergens overweegt een huurcontract aan te gaan. Voor hoeveel jaar? Wat moet ik verdienen om er een boterham aan over te houden? Wat doe ik na afloop van het huurcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Maar als de barmhartige samaritaan nu alle blokker winkels voor half geld laat huren..... Over 5 jaar komt er nog steeds geen kip. Uitstel van executie. Het is vooral een kwestie van vraag en aanbod in de verhuur van winkelpanden.... Het is ook weer niet zo dat we massale leegstand hebben. Natuurlijk zijn er verloederde winkelcentra die 10 jaar geleden al tegen de vlakte hadden gemoeten... Niet elke locatie zal even succesvol zijn. Maar blijkbaar houd de markt zich in evenwicht....
Als de halve kip die dan nog wel komt in zo'n situatie ervoor zorgt dat de winkelier nog kan blijven draaien, is er dan iets mis met het verdienmodel van de winkelier of met het verdienmodel van de verhuurder. Wat is eigenlijk het verdienmodel van de verhuurder? Het is toch vreemd dat verhuurders er geen problemen mee hebben (kennelijk) dat hun pand leegstaat. Hoe verdienen ze daar nog geld op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Ondernemen is ook vooruitzien natuurlijk..... Neem aan dat je toch even gaat rekenen op het moment dat je ergens overweegt een huurcontract aan te gaan. Voor hoeveel jaar? Wat moet ik verdienen om er een boterham aan over te houden? Wat doe ik na afloop van het huurcontract?
Als jij een huurcontract afsluit met goede vooruitzichten, en er komt ineens iets voorbij als COVID of een oorlog in Oekraine, dan kun je dat niet voorzien natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:17:
Dan was jouw vraag geen echte vraag, dan heb jij al een duidelijk mening over de oorzaak.

Ik laat hem wat meer open, heb namelijk ook meer dan genoeg de andere kant gezien. Bijvoorbeeld een dorpscentrum waar 75% van de horecapanden in handen is van één eigenaar die het werkelijk waar geen zak interesseert of de huurder goed draait, genoeg anderen die het alsnog willen proberen als het mislukt. Hij vangt er niets minder om. En zo zie je dan zaak na zaak over de kop gaan en zijn zakken steeds voller worden.
Je ziet het heel vaak waarin de keten eigenlijk van onder naar boven steeds lekkerder zit. Het personeel kan niet te veel kosten en dat merken ze wel, de ondernemer moet moeite doen om zijn hoofd boven water te houden, maar een pandeigenaar die het moeilijk heeft of failliet dreigt te gaan zie je heel zelden. Dat zegt in feite al genoeg toch?

Ik ga niet beweren dat het bij bijvoorbeeld de Blokker allemaal komt door hoge huren, dus die stroman mag je laten zitten. Het is echter wel een factor die zwaar mee weegt en die je niet zomaar terzijde kunt schuiven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:57

DDX

autje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Als de halve kip die dan nog wel komt in zo'n situatie ervoor zorgt dat de winkelier nog kan blijven draaien, is er dan iets mis met het verdienmodel van de winkelier of met het verdienmodel van de verhuurder. Wat is eigenlijk het verdienmodel van de verhuurder? Het is toch vreemd dat verhuurders er geen problemen mee hebben (kennelijk) dat hun pand leegstaat. Hoe verdienen ze daar nog geld op?
Huurprijs rekent zich door naar waarde van een pand.
Door huurprijs te halveren daalt waarde pand zeg maar met 50%.
Trucjes doen met nieuwe huurder 12 maanden huur gratis geven heeft niet direct invloed op waarde pand.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik hoop toch niet dat we allerlei winkels open willen houden als een soort werkverschaffing maar waar in essentie geen vraag meer naar is?

De vastgoedmarkt verdient uiteindelijk zijn geld met aan en verkoop van panden. Die paar huurpenningen die ze ermee kunnen innen zijn leuk, maar niet deal-brekend op het totaal. Waarom denk je dat er zo'n gekte op de woningmarkt is en dat we als idioten elkaar lopen te overbieden? Woningen stijgen sneller in waarde als dat een gemiddeld persoon kan sparen. Zo'n investeerder koopt een pand voor een paar miljoen, om het over een paar decennia (hopelijk) voor xxx miljoen te kunnen verkopen.... Daar zit de winst voor die mannen. En als een pand even leeg staat? Tsjah, heb je in ieder geval ook geen zeurende huurder die nieuwe kranen wil of de kozijnen geschilderd.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Als de halve kip die dan nog wel komt in zo'n situatie ervoor zorgt dat de winkelier nog kan blijven draaien, is er dan iets mis met het verdienmodel van de winkelier of met het verdienmodel van de verhuurder.
Een Action zal bij dezelfde huur wel rendabel zijn, is de huur dan te hoog of de omzet/marge te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Dan was jouw vraag geen echte vraag, dan heb jij al een duidelijk mening over de oorzaak.

Ik laat hem wat meer open, heb namelijk ook meer dan genoeg de andere kant gezien. Bijvoorbeeld een dorpscentrum waar 75% van de horecapanden in handen is van één eigenaar die het werkelijk waar geen zak interesseert of de huurder goed draait, genoeg anderen die het alsnog willen proberen als het mislukt. Hij vangt er niets minder om. En zo zie je dan zaak na zaak over de kop gaan en zijn zakken steeds voller worden.
Je ziet het heel vaak waarin de keten eigenlijk van onder naar boven steeds lekkerder zit. Het personeel kan niet te veel kosten en dat merken ze wel, de ondernemer moet moeite doen om zijn hoofd boven water te houden, maar een pandeigenaar die het moeilijk heeft of failliet dreigt te gaan zie je heel zelden. Dat zegt in feite al genoeg toch?

Ik ga niet beweren dat het bij bijvoorbeeld de Blokker allemaal komt door hoge huren, dus die stroman mag je laten zitten. Het is echter wel een factor die zwaar mee weegt en die je niet zomaar terzijde kunt schuiven.
Dat ik hierover al een mening heb mag duidelijk zijn. Ik wil overigens niet beweren dat huren niet erg duur is, begrijp me niet verkeerd.... Maar blijkbaar is er geen noodzaak om de huurprijs te verlagen. Dat de vastgoedmarkt weinig faillissementen kent komt natuurlijk doordat de bezittingen alleen maar in waarde zijn gestegen de afgelopen decennia.... Kijk naar je eigen woning. Als je elke maand al 500 euro apart had kunnen zetten op je spaarrekening had dat nog niet zoveel opgeleverd als de waardestijging van de woning zelf in diezelfde tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 21-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Ik hoop toch niet dat we allerlei winkels open willen houden als een soort werkverschaffing maar waar in essentie geen vraag meer naar is?

De vastgoedmarkt verdient uiteindelijk zijn geld met aan en verkoop van panden. Die paar huurpenningen die ze ermee kunnen innen zijn leuk, maar niet deal-brekend op het totaal. Waarom denk je dat er zo'n gekte op de woningmarkt is en dat we als idioten elkaar lopen te overbieden? Woningen stijgen sneller in waarde als dat een gemiddeld persoon kan sparen. Zo'n investeerder koopt een pand voor een paar miljoen, om het over een paar decennia (hopelijk) voor xxx miljoen te kunnen verkopen.... Daar zit de winst voor die mannen. En als een pand even leeg staat? Tsjah, heb je in ieder geval ook geen zeurende huurder die nieuwe kranen wil of de kozijnen geschilderd.... ;)
De vraag is natuurlijk wat er vaak in komt (pop-up stores en stroopwafelbakkers) nou ook niet echt iets is waar veel vraag naar is.

V.w.b. de rest ban je post: dat kan de situatie zijn, maar vind je dat een gezonde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Een Action zal bij dezelfde huur wel rendabel zijn, is de huur dan te hoog of de omzet/marge te laag?
Of is de marge van de verhuurder te hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:32:
Dat ik hierover al een mening heb mag duidelijk zijn. Ik wil overigens niet beweren dat huren niet erg duur is, begrijp me niet verkeerd.... Maar blijkbaar is er geen noodzaak om de huurprijs te verlagen.
En precies daarom kan het zijn dat regulering nodig is. De markt reguleert zichzelf namelijk niet en als er dingen zijn die we moreel niet vinden kunnen dan moet daarop ingegrepen worden middels regelgeving.
Wanneer het blijkbaar loont om panden leeg te laten staan en ongebruikt te laten dan klopt er iets niet. Niet voor niets werd kraken lang gedoogd.

Nu wil ik niet direct beweren dat we het unaniem eens moeten zijn dat verhuurders immoreel bezig zijn, maar als diepgaander onderzoek tot die conclusie zou komen dan zou ik regulering zeker toejuichen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
autje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:34:
[...]

De vraag is natuurlijk wat er vaak in komt (pop-up stores en stroopwafelbakkers) nou ook niet echt iets is waar veel vraag naar is.

V.w.b. de rest ban je post: dat kan de situatie zijn, maar vind je dat een gezonde situatie?
Nou, er zijn stroopwafelbakkers die het erg goed doen blijkbaar. 13 euro zal een flinke marge zijn, en voldoende zijn om toch een pand op een vrij dure locatie te huren...

https://www.parool.nl/ams...d-van-amsterdam~bc036d0f/

Zet diezelfde stroopwafelbakker in een pandje in schubbekutteveen en hij is binnen no time failliet. Ondanks dat de huur daar veel lager zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:39:
[...]

En precies daarom kan het zijn dat regulering nodig is. De markt reguleert zichzelf namelijk niet en als er dingen zijn die we moreel niet vinden kunnen dan moet daarop ingegrepen worden middels regelgeving.
Wanneer het blijkbaar loont om panden leeg te laten staan en ongebruikt te laten dan klopt er iets niet. Niet voor niets werd kraken lang gedoogd.

Nu wil ik niet direct beweren dat we het unaniem eens moeten zijn dat verhuurders immoreel bezig zijn, maar als diepgaander onderzoek tot die conclusie zou komen dan zou ik regulering zeker toejuichen.
Volgens mij is dat gewoon jouw mening. In de praktijk is het gewoon vrije marktwerking.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:29:
Geen vraag, of minder vraag dan nodig is voor de richting waarin de business case gegroeid is? Zo word net gedaan alsof de Blokker 99% van de tijd leeg is maar dat is grote onzin, ze halen nu alleen niet genoeg op om rond te komen (even los van de vage constructies)

Is dat niet genoeg omdat er te weinig vraag is, of omdat de kosten kunstmatig hoog gehouden worden?
Ik heb het antwoord daarop ook niet maar hoe lastiger we het maken voor winkels die op het randje zitten des te minder wordt de diversiteit in het winkelaanbod. En dat is op geen enkele manier een goede ontwikkeling te noemen.
Tja, en zijn we daar als maatschappij dan ook blij mee. Zijn we daar beter mee af? Dat iets uitlegbaar is maakt het nog niet goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:42:
Volgens mij is dat gewoon jouw mening. In de praktijk is het gewoon vrije marktwerking.....
Vrije markt is een illusie, hoe vaak moet dat nu nog gezegd worden? In het verleden is zoveel gereguleerd omdat de markt het zelf niet deed.
Verbod op kinderarbeid, ARBO-eisen, HACCP-eisen, regels voor werktijden en pauzes, minimum lonen, openingstijden, bestemmingsplannen, verbod op kartelvorming, verbod op machtsmisbruik, nu weer de DMA die eraan komt.

Echt, dat fabeltje van dat het gewoon vrije markt is en daarom allemaal logisch en goed mag echt onderhand het raam wel eens uit. Wanneer je de markt vrij laat wordt het gewoon een zootje, dus af en toe is regulering nodig, dat is een onomstotelijk bewezen feit.

Daarom kan het dus zijn (let op, ik schrijf voor de zoveelste keer in hypothetische vorm) dat blijkt dat er inderdaad een situatie is ontstaan die we als onwerkelijk beoordelen en dan zal regulering volgen. Gezien de discussies omtrent de schaarste van panden zou het niet vreemd zijn als die onderzoeken allang in gang zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
autje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:34:
Of is de marge van de verhuurder te hoog?
Als een op die plek wel winst kan maken niet, dan is die ruimte het blijkbaar waard.

Pagina: 1 ... 102 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels