stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:48:
Niet genoeg vraag in ieder geval. Ik ging misschien wat kort door de bocht... Maar vrijwel iedereen hier in dit topic ziet wel hoe dat de Blokker waarschijnlijk dit jaar tenonder zal gaan. Of kan iemand dan een USP van de blokker noemen waarmee ze zullen overleven?
Toch blijf ik dan wederom terug komen op mijn zelfde punt. Waarom is het niet genoeg?
Dit direct toewijzen aan hun businessmodel is simpelweg te voorbarig. Ik begin aardig in herhaling te vallen maar er gebeurt simpelweg te veel omheen om de ondergang zo even direct aan een gebrek aan vraag te koppelen, dat is te makkelijk.
Het staat elke ondernemer vrij om zich te vestigen op welke locatie dan ook.... Als blokker zichzelf door de gestegen huren op de veelal a-lokaties niet meer winstgevend kan krijgen zal er toch iemand moeten ingrijpen. Is een Action (daar issie weer

) dan niet veel slimmer door zich wat meer op b-lokaties te richten? Hetzelfde zie je bij de mediamarkten.... De grote mega-stores leiden forse verliezen, en die zie je nu experimenteren met wat lokaties waar voorheen BCC's zaten. Of dat ze daar goed aan doen is een andere discussie.... Maar de tijd van de grote mega-stores lijkt op zijn retour. (qua consumenten electronica dan)
Nee dat is niet waar. Gemeenten bepalen waar een bepaald type ondernemer zich mag vestigen, ook die regels zijn er vaak niet voor niets.
Overigens zit Blokker al best vaak juist niet op een A-locatie, maar wellicht is dat dan juist het probleem, wie zal het zeggen.

Voor mij wel meer dan dat. Sterker nog, de reden dat ik vaak bij Blokker kom is omdat de V&D er niet meer is. Als de Blokker ook omkiepert heb ik wel een uitdaging voor bepaald keukengerei.
Voor simpele dingen als sokken of ondergoed was de V&D ook uitermate geschikt, en voor kantoorartikelen. Het fijne was ook dat alles in één winkel zat. Moest je op zoek naar een cadeau dan kon je daar rondstruinen en vaak vond je dan wel iets.

En volgens mij zijn hier op het forum hele vetes uitgesproken ten tijden van de videokaarten scalping tijd. Dat maakt het tastbaarder.... omdat het particulieren zijn die hier onderling aan het handelen waren. Wie gaat er nou tegen een of andere vastgoedinvesteerder (of liever gezegd, pandjesbaas of huisjesmelker) in het geweer.... Niemand toch?
Goed voorbeeld, maar dat is in feite hetzelfde principe op een andere schaal met een ander product. Wellicht dat die vergelijking inderdaad wat meer licht laat schijnen op hoe nu met panden omgegaan wordt.
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:05:
Exact. Die stroopwafel toko bestaat natuurlijk bij de gratie van de vele toeristen die amsterdam bezoeken. De lokale amsterdammer zal er niks om geven... Ken je doelgroep dus. Nu is dat een goede edge case...... Persoonlijk vind ik centrum amsterdam meer een soort pretpark geworden.
Ik had het over Volendam.

Maar inderdaad, ook in Amsterdam heb je delen waarin de kaaswinkels, stroopwafeldelicatessen en souvenirswinkels om en om het totale straatbeeld vormen. Blijkbaar zit daar geld, maar de toeristen hebben amper meer door dat ze dus feitelijk in een soort toeristenfuik terecht komen die feitelijk weinig met de stad zelf te maken heeft.
Zie ook Volendam. De bus parkeert net buiten het centrum, de hele kudde gaat in rap tempo de dijk af langs de stroopwafels en pepernoten. Maken wellicht een foto in klederdracht of halen 'traditionele' poffertjes met zoveel meuk erover dat geen Nederlander het zou eten, misschien ook nog even met de boot en het straatje op Marken door als ze de dure rondleiding hebben en daarna weer gauw de bus in en door.
Winkeltjes hebben vaak een kraampje met eten o.i.d. staan zodat je nog wat verdient want vaak hebben/nemen ze de tijd niet om naar binnen te gaan om echt in de winkel te kijken.
Maar kom je ze ook tegen in het lokale kroegje, of in het historisch museum? Hell no, da's voorbehouden aan een incidenteel stelletje wat daadwerkelijk iets wil zien op hun trip.
Bijzonder fenomeen toch eigenlijk.