De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 103 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Nou, er zijn stroopwafelbakkers die het erg goed doen blijkbaar. 13 euro zal een flinke marge zijn, en voldoende zijn om toch een pand op een vrij dure locatie te huren...

https://www.parool.nl/ams...d-van-amsterdam~bc036d0f/

Zet diezelfde stroopwafelbakker in een pandje in schubbekutteveen en hij is binnen no time failliet. Ondanks dat de huur daar veel lager zal zijn.
Ja dat zijn echt van die toeristendingen. Laatst was ik in Volendam en daar bestaat de hele dijk uit fotowinkels met klederdracht, souvernirswinkels en meuk als stroopwafelsbakker of pepernotenwinkel.
Daar heb je als lokale bewoner natuurlijk helemaal niets aan, maar de toeristen geven daar met busladingen tegelijk bakken met geld uit. Knettergek wat mij betreft maar ja, het werkt blijkbaar wel voor die ondernemers.

Heb je echter een prima winkel dan red je het twee straten verderop ook nog wel, want de locals weten je toch wel te vinden. Daar vind je dan ook daadwerkelijk nog best wat leuke winkels, maar geen toerist meer te zien.

Persoonlijk vind ik wel wat van die toeristische winkels, maar da's puur mijn eigen gevoel. Er is blijkbaar gewoon een markt voor die onzin en gelukkig ook nog genoeg ruimte voor alternatieven op andere locaties.
Ben wel benieuwd hoe mensen die daar wonen het ervaren. Hebben zij zelf ook baat bij die toeristen en de inkomsten op de dijk, of gaat dat naar een selecte groep en zouden de locals dat toch liever anders zien?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:43:
Zo word net gedaan alsof de Blokker 99% van de tijd leeg is maar dat is grote onzin, ze halen nu alleen niet genoeg op om rond te komen (even los van de vage constructies)
In het geval van Blokker lijkt de businesscase toch echt onhoudbaar. Wie van ons is daar recent nog geweest?

Het is een winkel die het van veel kleine aankopen moet hebben, dan moet de 'gemiddelde Nederlander' er een paar keer in de maand binnenlopen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
Als een op die plek wel winst kan maken niet, dan is die ruimte het blijkbaar waard.
Maar als er niet genoeg zijn om op die plekken winst te maken waardoor ze leeg blijven staan, zijn ze het dan alsnog waard?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:59:
In het geval van Blokker lijkt de businesscase toch echt onhoudbaar. Wie van ons is daar recent nog geweest?

Het is een winkel die het van veel kleine aankopen moet hebben, dan moet de 'gemiddelde Nederlander' er een paar keer in de maand binnenlopen.
Ik, met regelmaat, en heel veel mensen met mij als ik daar om mij heen kijk. Hoe kan je er over oordelen als je er zelf nooit komt?

Laten we in dit topic voorzichtig zijn met oordelen vanuit je eigen bubbel. Dat je eigen bubbel niet bij een winkel komt maakt het model niet slecht, en als je zelf ergens graag komt maakt dat het niet automatisch goed.

Precies daarom zal ik niet beweren dat de Blokker wél een heel goed model heeft ook al kom ik er graag, want ik zie gerust de kanttekeningen en concurrentie wel.
Maar ik vraag mij wel oprecht af hoe de plaat er precies uit ziet en in hoeverre de constructie met moederbedrijf of bepaalde kostenposten wat aan te rekenen valt.

Ik vind dat te vaak te makkelijk geroepen wordt dat een bedrijf qua model onhoudbaar is terwijl de enige feitelijke argumentatie vaak is dat het bedrijf in de problemen gekomen is. Dat is een redenatiefout. Een bedrijf met een slecht model komt in de problemen, maar niet elk bedrijf in de problemen heeft een slecht model. De wereld is niet zo heel zwart/wit wat dat betreft. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:00:
Maar als er niet genoeg zijn om op die plekken winst te maken waardoor ze leeg blijven staan, zijn ze het dan alsnog waard?
Dan dalen huurprijzen, worden winkels omgebouwd tot huizen of horeca, etc. etc.

Winkels waar geen behoefte (meer) aan is hebben geen bestaansrecht, wie mist BCC, BigBazar of V&D nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:41
hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Gisteren. En dat was de tweede keer in de maand dat ik bij Blokker was omdat ik daar iets kocht dat ik nodig had. En ik heb de medewerkers gezegd dat ze voor mij onmisbaar zijn. "Dan moeten mensen wel komen", was het antwoord. Ik kom er in elk geval graag en ik zou ze erg missen als ze zouden verdwijnen. Dat doe ik de V&D en Handyman en BCC en al die andere elektronicazaken die er vroeger in de stad zaten ook nog altijd: ze erg missen. Je wordt steeds meer gedwongen online op zoek te gaan omdat het in de stad niet meer te vinden is.

[ Voor 15% gewijzigd door FairPCsPlease op 21-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Winkels waar geen behoefte (meer) aan is hebben geen bestaansrecht, wie mist BCC, BigBazar of V&D nog?
Bcc wel. Mediamarkt heeft toch beduidend slechtere service en minder gemotiveerd personeel. Althans in de vestigingen waar ik kom. Heb heel veel elektronica van de bcc staan. Altijd goed geholpen

Maar blijkbaar ben ik in de minderheid. Nu wordt je min of meer gepusht naar webshops. Voor veel prima. Maar sommige dingen wil ik gewoon even zien

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik, en velen met mij. (BCC en V&D dan)

Maar de huurprijzen dalen dus niet, omdat de pandeigenaar geen reden heeft om ze te verlagen aangezien zijn rendement ergens anders uit komt. Het doel van het eigenaarschap is dan ook nooit huur innen geweest, maar rendement halen.

Genoeg productgroepen waar we moord en brand zouden schreeuwen als een investeerder het zou opkopen puur om het bij schaarste voor een hogere prijs te kunnen verkopen (medicijnen, voedsel, etc.), maar bij panden vinden we dat blijkbaar (nog) niet zo erg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:05:
Maar ik vraag mij wel oprecht af hoe de plaat er precies uit ziet en in hoeverre de constructie met moederbedrijf of bepaalde kostenposten wat aan te rekenen valt.
Er was sprake van een bruidsschat van 600 miljoen, toch is er geen geld om de coronaschuld en BTW te voldoen.

Dat zal vast deels door de constructie komen, maar de familie Blokker heeft niet voor niets het bedrijf met zo'n grote zak geld van de hand gedaan. Blijkbaar vliegt het geld er met miljoenen tegelijk uit, dat los je niet zomaar op, negatieve publiciteit doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:10:
Maar de huurprijzen dalen dus niet, omdat de pandeigenaar geen reden heeft om ze te verlagen aangezien zijn rendement ergens anders uit komt. Het doel van het eigenaarschap is dan ook nooit huur innen geweest, maar rendement halen.
Het minimumloon is afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen, dat is voor bedrijven als Blokker een veel groter probleem dan de huur.

Combineer dat met lagere personeelskosten voor webshops en bijv. supermarkten die jouw 'hardlopers' in hun schappen leggen en het is een onhoudbaar verdienmodel. Kan je nog zoveel trouwe klanten hebben, uiteindelijk is winst/ verlies een kwestie van minimale marge (zie ook Jumbo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:13:
Er was sprake van een bruidsschat van 600 miljoen, toch is er geen geld om de coronaschuld en BTW te voldoen.

Dat zal vast deels door de constructie komen, maar de familie Blokker heeft niet voor niets het bedrijf met zo'n grote zak geld van de hand gedaan. Blijkbaar vliegt het geld er met miljoenen tegelijk uit, dat los je niet zomaar op, negatieve publiciteit doet de rest.
En dan refereer ik graag naar mijn eerdere post. Ik ben dan erg benieuwd naar de feiten en de redenatie erachter. De speculaties die we hier doen zijn verre van objectief dus gaan mij het hele verhaal niet vertellen.
hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:18:
Het minimumloon is afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen, dat is voor bedrijven als Blokker een veel groter probleem dan de huur.

Combineer dat met lagere personeelskosten voor webshops en bijv. supermarkten die jouw 'hardlopers' in hun schappen leggen en het is een onhoudbaar verdienmodel. Kan je nog zoveel trouwe klanten hebben, uiteindelijk is winst/ verlies een kwestie van minimale marge (zie ook Jumbo).
Ook hier weer, wat is het echte plaatje? Hoe passen deze uitdagingen in het totaal? Welke van jouw beweringen zijn daadwerkelijk feiten?

Ja ik heb de uitdagingen zelf eerder ook al benoemd. De conclusies die je eraan verbindt vind ik nog steeds speculatief. Het is makkelijk concluderen dat een winkelmodel niet houdbaar is omdat je zelf de meerwaarde niet ervaart, maar dat is preken voor eigen parochie. Hoe zit het nu echt?
Hier heb je eigenlijk gewoon een reconstructie van een goede onderzoeksjournalist voor nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 21-03-2024 12:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Ik neem aan dat Blokker er niet in korte tijd 600 miljoen doorheen gejaagd heeft. Verwacht eerlijk gezegd dat die bruidsschat aan voorwaarden verbonden was (bv. verbeterde resultaten) en dat het geld niet komt omdat de resultaten niet beter zijn geworden. Het is veel geld en dat wil je als familie niet in een bodemloze put storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:45
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Geen vraag, of minder vraag dan nodig is voor de richting waarin de business case gegroeid is? Zo word net gedaan alsof de Blokker 99% van de tijd leeg is maar dat is grote onzin, ze halen nu alleen niet genoeg op om rond te komen (even los van de vage constructies)
Niet genoeg vraag in ieder geval. Ik ging misschien wat kort door de bocht... Maar vrijwel iedereen hier in dit topic ziet wel hoe dat de Blokker waarschijnlijk dit jaar tenonder zal gaan. Of kan iemand dan een USP van de blokker noemen waarmee ze zullen overleven?
Is dat niet genoeg omdat er te weinig vraag is, of omdat de kosten kunstmatig hoog gehouden worden?
Ik heb het antwoord daarop ook niet maar hoe lastiger we het maken voor winkels die op het randje zitten des te minder wordt de diversiteit in het winkelaanbod. En dat is op geen enkele manier een goede ontwikkeling te noemen.
Het staat elke ondernemer vrij om zich te vestigen op welke locatie dan ook.... Als blokker zichzelf door de gestegen huren op de veelal a-lokaties niet meer winstgevend kan krijgen zal er toch iemand moeten ingrijpen. Is een Action (daar issie weer ;) ) dan niet veel slimmer door zich wat meer op b-lokaties te richten? Hetzelfde zie je bij de mediamarkten.... De grote mega-stores leiden forse verliezen, en die zie je nu experimenteren met wat lokaties waar voorheen BCC's zaten. Of dat ze daar goed aan doen is een andere discussie.... Maar de tijd van de grote mega-stores lijkt op zijn retour. (qua consumenten electronica dan)
Tja, en zijn we daar als maatschappij dan ook blij mee. Zijn we daar beter mee af? Dat iets uitlegbaar is maakt het nog niet goed.
Scherp. Of het wenselijk is? Nee, dat denk ik niet. In elke markt waar vraag en aanbod niet in balans zijn gebeuren rare dingen..... Vind ik het erg dat het huis wat ik 20 jaar geleden heb gekocht inmiddels ruim in prijs is verdubbeld? Nee, natuurlijk niet. Maar ik begrijp ook de grote frustratie van de huidige starters die niet aan de bak komen, of met idiote overboden zichzelf in een te klein huis weten te wringen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Ik, en velen met mij. (BCC en V&D dan)

Genoeg productgroepen waar we moord en brand zouden schreeuwen als een investeerder het zou opkopen puur om het bij schaarste voor een hogere prijs te kunnen verkopen (medicijnen, voedsel, etc.), maar bij panden vinden we dat blijkbaar (nog) niet zo erg.
Missen? Misschien een stukje nostalgie... Thats all.

En volgens mij zijn hier op het forum hele vetes uitgesproken ten tijden van de videokaarten scalping tijd. Dat maakt het tastbaarder.... omdat het particulieren zijn die hier onderling aan het handelen waren. Wie gaat er nou tegen een of andere vastgoedinvesteerder (of liever gezegd, pandjesbaas of huisjesmelker) in het geweer.... Niemand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Ja dat zijn echt van die toeristendingen. Laatst was ik in Volendam en daar bestaat de hele dijk uit fotowinkels met klederdracht, souvernirswinkels en meuk als stroopwafelsbakker of pepernotenwinkel.
Daar heb je als lokale bewoner natuurlijk helemaal niets aan, maar de toeristen geven daar met busladingen tegelijk bakken met geld uit. Knettergek wat mij betreft maar ja, het werkt blijkbaar wel voor die ondernemers.

Heb je echter een prima winkel dan red je het twee straten verderop ook nog wel, want de locals weten je toch wel te vinden. Daar vind je dan ook daadwerkelijk nog best wat leuke winkels, maar geen toerist meer te zien.

Persoonlijk vind ik wel wat van die toeristische winkels, maar da's puur mijn eigen gevoel. Er is blijkbaar gewoon een markt voor die onzin en gelukkig ook nog genoeg ruimte voor alternatieven op andere locaties.
Ben wel benieuwd hoe mensen die daar wonen het ervaren. Hebben zij zelf ook baat bij die toeristen en de inkomsten op de dijk, of gaat dat naar een selecte groep en zouden de locals dat toch liever anders zien?
Exact. Die stroopwafel toko bestaat natuurlijk bij de gratie van de vele toeristen die amsterdam bezoeken. De lokale amsterdammer zal er niks om geven... Ken je doelgroep dus. Nu is dat een goede edge case...... Persoonlijk vind ik centrum amsterdam meer een soort pretpark geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B Tender
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 09:42
FairPCsPlease schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Gisteren. En dat was de tweede keer in de maand dat ik bij Blokker was omdat ik daar iets kocht dat ik nodig had. En ik heb de medewerkers gezegd dat ze voor mij onmisbaar zijn. "Dan moeten mensen wel komen", was het antwoord. Ik kom er in elk geval graag en ik zou ze erg missen als ze zouden verdwijnen. Dat doe ik de V&D en Handyman en BCC en al die andere elektronicazaken die er vroeger in de stad zaten ook nog altijd: ze erg missen. Je wordt steeds meer gedwongen online op zoek te gaan omdat het in de stad niet meer te vinden is.
Waarom zijn ze onmisbaar voor je? Vanwege hun productexpertise? Ik heb vaak helaas juist een wat wantrouwend gevoel bij het advies van verkoopmedewerkers in de retail. Er komt dan een achterdochtig stemmetje in m'n hoofd dat denkt 'ze pushen me naar die Miele-stofzuiger of die LG-televisie omdat ze van die oude voorraad afmoeten / omdat ze daar meer commissie op krijgen / omdat daar meer marge op zit' en veel minder vaak een geruststellend stemmetje 'ze pushen me naar die Miele omdat ze oprecht geloven dat dat voor mij de beste keuze is'. Ook n.a.v. (spook)verhalen over bijvoorbeeld de Mediamarkt van dergelijke strekking.

Wat dat betreft ervaar ik de gemiddelde verkoopmedewerker, helaas, zelf dus niet als onmisbaar. Integendeel zelfs soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:48:
Niet genoeg vraag in ieder geval. Ik ging misschien wat kort door de bocht... Maar vrijwel iedereen hier in dit topic ziet wel hoe dat de Blokker waarschijnlijk dit jaar tenonder zal gaan. Of kan iemand dan een USP van de blokker noemen waarmee ze zullen overleven?
Toch blijf ik dan wederom terug komen op mijn zelfde punt. Waarom is het niet genoeg?
Dit direct toewijzen aan hun businessmodel is simpelweg te voorbarig. Ik begin aardig in herhaling te vallen maar er gebeurt simpelweg te veel omheen om de ondergang zo even direct aan een gebrek aan vraag te koppelen, dat is te makkelijk.
Het staat elke ondernemer vrij om zich te vestigen op welke locatie dan ook.... Als blokker zichzelf door de gestegen huren op de veelal a-lokaties niet meer winstgevend kan krijgen zal er toch iemand moeten ingrijpen. Is een Action (daar issie weer ;) ) dan niet veel slimmer door zich wat meer op b-lokaties te richten? Hetzelfde zie je bij de mediamarkten.... De grote mega-stores leiden forse verliezen, en die zie je nu experimenteren met wat lokaties waar voorheen BCC's zaten. Of dat ze daar goed aan doen is een andere discussie.... Maar de tijd van de grote mega-stores lijkt op zijn retour. (qua consumenten electronica dan)
Nee dat is niet waar. Gemeenten bepalen waar een bepaald type ondernemer zich mag vestigen, ook die regels zijn er vaak niet voor niets.

Overigens zit Blokker al best vaak juist niet op een A-locatie, maar wellicht is dat dan juist het probleem, wie zal het zeggen. ;)
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:59:
Missen? Misschien een stukje nostalgie... Thats all.
Voor mij wel meer dan dat. Sterker nog, de reden dat ik vaak bij Blokker kom is omdat de V&D er niet meer is. Als de Blokker ook omkiepert heb ik wel een uitdaging voor bepaald keukengerei.
Voor simpele dingen als sokken of ondergoed was de V&D ook uitermate geschikt, en voor kantoorartikelen. Het fijne was ook dat alles in één winkel zat. Moest je op zoek naar een cadeau dan kon je daar rondstruinen en vaak vond je dan wel iets. :P
En volgens mij zijn hier op het forum hele vetes uitgesproken ten tijden van de videokaarten scalping tijd. Dat maakt het tastbaarder.... omdat het particulieren zijn die hier onderling aan het handelen waren. Wie gaat er nou tegen een of andere vastgoedinvesteerder (of liever gezegd, pandjesbaas of huisjesmelker) in het geweer.... Niemand toch?
Goed voorbeeld, maar dat is in feite hetzelfde principe op een andere schaal met een ander product. Wellicht dat die vergelijking inderdaad wat meer licht laat schijnen op hoe nu met panden omgegaan wordt.
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:05:
Exact. Die stroopwafel toko bestaat natuurlijk bij de gratie van de vele toeristen die amsterdam bezoeken. De lokale amsterdammer zal er niks om geven... Ken je doelgroep dus. Nu is dat een goede edge case...... Persoonlijk vind ik centrum amsterdam meer een soort pretpark geworden.
Ik had het over Volendam. ;)
Maar inderdaad, ook in Amsterdam heb je delen waarin de kaaswinkels, stroopwafeldelicatessen en souvenirswinkels om en om het totale straatbeeld vormen. Blijkbaar zit daar geld, maar de toeristen hebben amper meer door dat ze dus feitelijk in een soort toeristenfuik terecht komen die feitelijk weinig met de stad zelf te maken heeft.

Zie ook Volendam. De bus parkeert net buiten het centrum, de hele kudde gaat in rap tempo de dijk af langs de stroopwafels en pepernoten. Maken wellicht een foto in klederdracht of halen 'traditionele' poffertjes met zoveel meuk erover dat geen Nederlander het zou eten, misschien ook nog even met de boot en het straatje op Marken door als ze de dure rondleiding hebben en daarna weer gauw de bus in en door.
Winkeltjes hebben vaak een kraampje met eten o.i.d. staan zodat je nog wat verdient want vaak hebben/nemen ze de tijd niet om naar binnen te gaan om echt in de winkel te kijken.

Maar kom je ze ook tegen in het lokale kroegje, of in het historisch museum? Hell no, da's voorbehouden aan een incidenteel stelletje wat daadwerkelijk iets wil zien op hun trip.
Bijzonder fenomeen toch eigenlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:30:
Voor mij wel meer dan dat. Sterker nog, de reden dat ik vaak bij Blokker kom is omdat de V&D er niet meer is. Als de Blokker ook omkiepert heb ik wel een uitdaging voor bepaald keukengerei.
Voor simpele dingen als sokken of ondergoed was de V&D ook uitermate geschikt, en voor kantoorartikelen. Het fijne was ook dat alles in één winkel zat. Moest je op zoek naar een cadeau dan kon je daar rondstruinen en vaak vond je dan wel iets. :P
Niet lullig bedoeld, maar het is alsof ik naar mezelf in 2010 zit te luisteren... :)

Het zal vast aan mijn bubbel liggen maar heb mijn twijfel over de omvang van de doelgroep die nog zo denkt en winkelt. Als je mij 15 jaar geleden had gezegd dat V&D zou verdwijnen had ik me geen raad geweten, hetzelfde met de Blokker. Online was minder vanzelfsprekend, de Action voor veel mensen not-done qua imago.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Toch blijf ik dan wederom terug komen op mijn zelfde punt. Waarom is het niet genoeg?
Dit direct toewijzen aan hun businessmodel is simpelweg te voorbarig. Ik begin aardig in herhaling te vallen maar er gebeurt simpelweg te veel omheen om de ondergang zo even direct aan een gebrek aan vraag te koppelen, dat is te makkelijk.
Blijf ik bij mijn vraag of dat we aan een soort melkert banen moeten denken? We houden een winkel open die zelfstandig zichzelf niet kan redden omdat er niet genoeg geld verdient word om de boel te financieren?
Nee dat is niet waar. Gemeenten bepalen waar een bepaald type ondernemer zich mag vestigen, ook die regels zijn er vaak niet voor niets.
Binnen de geldende regelgeving uiteraard. Maar dat snap je ook wel....
Overigens zit Blokker al best vaak juist niet op een A-locatie, maar wellicht is dat dan juist het probleem, wie zal het zeggen. ;)
Action zit ook in de mall of the netherlands zag ik.... Ook niet de goedkoopste locatie. Maar het ging er even om waar de focus zit....
Really? Hoe vaak koop jij keukengerei? Mijn bestekset gaat al dik 20 jaar mee, en ik denk dat ie er nog wel 20 kan hebben.... verdomd, die heb ik destijds nog bij een blokker gekocht ook geloof ik. :) Maar de dunschiller of spatel die een wat kortere levensduur heeft haal ik wel bij de action,casa of ikea.... Kantoorartikelen? Rolletje plakband of een notitieblok heeft elke super wel liggen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
De V&D nog, elke keer als ik nieuwe kleding denk nodig te hebben.

Lekker zelf rondkijken en passen zonder vervelende verkopers om je heen. Ik kon er altijd wel slagen voor ook nog een redelijke prijs.

Een wehkamp en een zalando klik je een ongeluk om iets leuks te vinden en dan is nog maar de vraag hoe het past en uitpakt als je het thuis binnen krijgt. Een tshirt durf ik nog wel aan maar een broek of vest is al snel een stuk lastiger.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:49:
Hoe vaak koop jij keukengerei? Mijn bestekset gaat al dik 20 jaar mee, en ik denk dat ie er nog wel 20 kan hebben.... verdomd, die heb ik destijds nog bij een blokker gekocht ook geloof ik. :) Maar de dunschiller of spatel die een wat kortere levensduur heeft haal ik wel bij de action,casa of ikea....
Nu ik erover na denk: bijna alles wat ik vroeger bij Blokker kocht staat nu IKEA op, vermoed dat dat hun grootste concurrent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:47:
Niet lullig bedoeld, maar het is alsof ik naar mezelf in 2010 zit te luisteren... :)

Het zal vast aan mijn bubbel liggen maar heb mijn twijfel over de omvang van de doelgroep die nog zo denkt en winkelt. Als je mij 15 jaar geleden had gezegd dat V&D zou verdwijnen had ik me geen raad geweten, hetzelfde met de Blokker. Online was minder vanzelfsprekend, de Action voor veel mensen not-done qua imago.
Online zal voor mij nooit een vervanging worden voor fysiek. Het is een prettige aanvulling, dat zeker, maar ik hecht simpelweg te veel waarde aan fysiek en zal dat altijd blijven houden.
Ook simpele dingen als keukengerei houd ik het liefst even vast voordat ik het koop. Hoe voelt het aan, wat voor materiaal is het, wat is het formaat in mijn hand, etc. In die zin ben ik echt een fysieke koper.

Overigens zit er gerust wel een nostalgische factor aan V&D hoor. In de kelder kijken of die ene toffe film al op videoband te krijgen was voor een redelijke prijs. En een van de weinige winkels waar je gewoon naar het toilet kon. :P
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:49:
Blijf ik bij mijn vraag of dat we aan een soort melkert banen moeten denken? We houden een winkel open die zelfstandig zichzelf niet kan redden omdat er niet genoeg geld verdient word om de boel te financieren?

[...]

Binnen de geldende regelgeving uiteraard. Maar dat snap je ook wel....
Onderhand moet je toch weten dat ik niet snel aannames doe dus wilde even duidelijkheid scheppen. Er is binnen de winkeldiscussie namelijk ook vaak kritiek vanuit winkeliers dat dergelijk beleid hen belemmert.
Action zit ook in de mall of the netherlands zag ik.... Ook niet de goedkoopste locatie. Maar het ging er even om waar de focus zit....
Ja maar bij het voorbeeld Blokker weet ik oprecht niet wat de focus is. Ik ken er een hoop midden in een grote winkelstraat, maar ook een hoop op een wat meer achteraf locatie. Dan ben ik ergens wel benieuwd wat voor locaties dan nog relatief gezien het beste rendement halen.
Really? Hoe vaak koop jij keukengerei? Mijn bestekset gaat al dik 20 jaar mee, en ik denk dat ie er nog wel 20 kan hebben.... verdomd, die heb ik destijds nog bij een blokker gekocht ook geloof ik. :) Maar de dunschiller of spatel die een wat kortere levensduur heeft haal ik wel bij de action,casa of ikea.... Kantoorartikelen? Rolletje plakband of een notitieblok heeft elke super wel liggen....
Ja, geloof me nu maar gewoon, ik mis die winkel oprecht. ;)
Niet om weer een discussie over kwaliteit van producten te willen starten maar een dunschiller of spatel van de Action of Ikea zal ik niet halen. Kantoorartikelen gaan voor mij heel veel verder dan een super, daarvoor moet je nu echt naar de speciaalzaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Online zal voor mij nooit een vervanging worden voor fysiek. Het is een prettige aanvulling, dat zeker, maar ik hecht simpelweg te veel waarde aan fysiek en zal dat altijd blijven houden.
Ook simpele dingen als keukengerei houd ik het liefst even vast voordat ik het koop. Hoe voelt het aan, wat voor materiaal is het, wat is het formaat in mijn hand, etc. In die zin ben ik echt een fysieke koper.

Overigens zit er gerust wel een nostalgische factor aan V&D hoor. In de kelder kijken of die ene toffe film al op videoband te krijgen was voor een redelijke prijs. En een van de weinige winkels waar je gewoon naar het toilet kon. :P
Voor mij ook hoor... Ik ben veel sneller geneigd om naar een winkel te gaan als online te shoppen. Ik denk een stukje leeftijd.... en geen zin in gedoe met bezorgen of eventueel terug sturen. Maar V&D... nee, ik heb nog wat vage herinneringen over hoe ik daar voor de vitrines stond te kwijlen of er nog nieuwe games voor mijn C64 waren.... That's it. :P
Onderhand moet je toch weten dat ik niet snel aannames doe dus wilde even duidelijkheid scheppen. Er is binnen de winkeldiscussie namelijk ook vaak kritiek vanuit winkeliers dat dergelijk beleid hen belemmert.
Natuurlijk... als een goed ondernemer wil je natuurlijk de beste locatie voor een zo laag mogelijke prijs. Zo is het publiek geheim dat de mediamarkt in breda nooit op de woonboulevard had mogen zitten (want ze verkopen geen meubels)... Maar dat hier door een wethouder een oogje is toegeknepen omdat ze ook koelkasten verkochten. Om maar een voorbeeld te noemen wat voor spelletjes er af en toe gespeeld worden als bepaalde winkels graag op een bepaalde lokatie willen zitten... ;)
Ja maar bij het voorbeeld Blokker weet ik oprecht niet wat de focus is. Ik ken er een hoop midden in een grote winkelstraat, maar ook een hoop op een wat meer achteraf locatie. Dan ben ik ergens wel benieuwd wat voor locaties dan nog relatief gezien het beste rendement halen minste verlies opleveren.
FTFY.
Ja, geloof me nu maar gewoon, ik mis die winkel oprecht. ;)
Niet om weer een discussie over kwaliteit van producten te willen starten maar een dunschiller of spatel van de Action of Ikea zal ik niet halen. Kantoorartikelen gaan voor mij heel veel verder dan een super, daarvoor moet je nu echt naar de speciaalzaak.
Misschien hebben wij een ander beeld bij kantoorartikelen? Mijn leren agenda is 10 jaar geleden al vervangen door outlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
Tja ik moet dan altijd denken aan dit bericht van een frans postkantoor dat pashokjes maakt zodat online shoppers sneller kleding kunnen terugsturen.

https://www.rtlnieuws.nl/...het-kleding-passen-op-het

het Zelfde met het vervoer naar pakjes warenhuizen, waar je online bestelde pakketjes worden neergeploft voor jou om op te halen.

Wat is een kleding winkel? - daar hoef je niet heen en weer te e-mailen voor je geld terug.

Wat ik mooi vind aan online shoppen blijft toch wel het 's avonds na het werk dingen bestellen dat ik weet dat ik nodig heb, en dan een tijdslot kiezen zodat het bezorgd word als ik thuis ben.

maar dingen als klussen, of keukengerei dat zijn dingen je vaak vandaag wil gebruiken. en vandaag nodig hebt - dan ben ik blij dat er nog winkels zijn om even snel die dingen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
B Tender schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Waarom zijn ze onmisbaar voor je? Vanwege hun productexpertise? Ik heb vaak helaas juist een wat wantrouwend gevoel bij het advies van verkoopmedewerkers in de retail. Er komt dan een achterdochtig stemmetje in m'n hoofd dat denkt 'ze pushen me naar die Miele-stofzuiger of die LG-televisie omdat ze van die oude voorraad afmoeten / omdat ze daar meer commissie op krijgen / omdat daar meer marge op zit' en veel minder vaak een geruststellend stemmetje 'ze pushen me naar die Miele omdat ze oprecht geloven dat dat voor mij de beste keuze is'. Ook n.a.v. (spook)verhalen over bijvoorbeeld de Mediamarkt van dergelijke strekking.

Wat dat betreft ervaar ik de gemiddelde verkoopmedewerker, helaas, zelf dus niet als onmisbaar. Integendeel zelfs soms.
Ik vraag zelden productadvies, ik vraag alleen maar waar ik het kan vinden. En daarvoor mis ik ze: om de dingen die ik nodig heb te vinden in de stad. Hoe meer winkels er omvallen, hoe moeilijker het is om in de stad te vinden wat je nodig hebt. En ik fiets veel liever zelf naar de stad, dan dat ik moet wachten tot er een benzine- of dieselgestookt busje langs komt rijden waar ik thuis voor moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:10:
Inderdaad dat ook, naast dat ik het bezwaarlijk vind om een busje voor te laten rijden en daar op te moeten wachten, is het ook bijzonder lastig om online te beoordelen of iets wel passend is bij wat ik zoek, dat eeuwige wikken en wegen afgaand op een paar vage foto's en een liniaal gebruiken om af te meten hoe die aangegeven maten er in het echt uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:36:
Voor mij ook hoor... Ik ben veel sneller geneigd om naar een winkel te gaan als online te shoppen. Ik denk een stukje leeftijd.... en geen zin in gedoe met bezorgen of eventueel terug sturen. Maar V&D... nee, ik heb nog wat vage herinneringen over hoe ik daar voor de vitrines stond te kwijlen of er nog nieuwe games voor mijn C64 waren.... That's it. :P
Leeftijd speelt vast een rol, ik lees nog de krant. Je weet wel, zo'n ding van papier. Alleen op zaterdag, maar toch. :+

Al is dat ook gewoon een bewuste keuze. Soms gewoon even weg van het digitale en de schermen. Zowel qua informatievoorziening al qua interactie en aankoop. Ik kan er echt van genieten om in fysieke winkels contact met het personeel te hebben en zo ook sociaal contact te blijven hebben buiten mijn bubbel.
Ondanks dat ik boodschappen laat bezorgen en veel online bestel blijft ook fysiek voor mij een belangrijke pilaar in de aankopen.
Natuurlijk... als een goed ondernemer wil je natuurlijk de beste locatie voor een zo laag mogelijke prijs. Zo is het publiek geheim dat de mediamarkt in breda nooit op de woonboulevard had mogen zitten (want ze verkopen geen meubels)... Maar dat hier door een wethouder een oogje is toegeknepen omdat ze ook koelkasten verkochten. Om maar een voorbeeld te noemen wat voor spelletjes er af en toe gespeeld worden als bepaalde winkels graag op een bepaalde lokatie willen zitten... ;)
Oh ja zeker. Lobbyen, druk zetten, gemeenten tegen elkaar uitspelen, etc, etc. Het lijkt wel een zakenwereld. :P
FTFY.
Geenzins. Je kunt er niet vanuit gaan dat elk individueel filiaal ook verlies maakt omdat het totaal verlieslijdend is. Dat juist één van de aspecten van het verhaal wat ik graag verder in detail zou zien.

Nog even los van terminologie, want ook een negatief rendement is rendement. ;)
Misschien hebben wij een ander beeld bij kantoorartikelen? Mijn leren agenda is 10 jaar geleden al vervangen door outlook.
Allerlei soorten papier, lijm, plakband wat daadwerkelijk goed werkt, ringbanden, ordners, vullingen voor de pen, potloden van andere hardheid, goede stiften of kleurpotloden, verf, lamineerspulletjes, stiften of fijnschrijvers met specifieke dikte, labelwriter tapejes, etc. Kan nog wel even door gaan maar bij een gemiddelde super of low-budgetshop hebben we wel wat artikelen maar lang niet alles en vaak ook weinig keuze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09
Het is gewoon klote voor veel mensen als (wanneer...?) de Blokker omvalt. Ben recent verhuisd en dan kom je er best vaak. Wéér minder keuze uit spullen die je gewoon even wilt vasthouden om de kwaliteit te beoordelen. De prijs en online foto's zeggen lang niet altijd alles.

Niet dat de Blokker nou zulk goed spul verkoopt, ik vind de prijs vaak zelfs tegenvallen als je naar de kwaliteit kijkt. Er zit sowieso echt wel rommel tussen, bij de Hema heb ik dat gevoel niet (uiteraard qua aanbod niet echt te vergelijken). Misschien ben ik niet de enige en verklaart dat de huidige malaise deels.

Vind het personeel trouwens wel top, zijn behulpzaam en hebben tijd voor een praatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Randfiguur schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:56:
Het is gewoon klote voor veel mensen als (wanneer...?) de Blokker omvalt. Ben recent verhuisd en dan kom je er best vaak. Wéér minder keuze uit spullen die je gewoon even wilt vasthouden om de kwaliteit te beoordelen. De prijs en online foto's zeggen lang niet altijd alles.
Ja herkenbaar, even een emmer halen of een droogrek. Het is dan toch handig als het in de buurt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:07

ep667

It doesn't hurt to help

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:36:
Zo is het publiek geheim dat de mediamarkt in breda nooit op de woonboulevard had mogen zitten (want ze verkopen geen meubels)... Maar dat hier door een wethouder een oogje is toegeknepen omdat ze ook koelkasten verkochten. Om maar een voorbeeld te noemen wat voor spelletjes er af en toe gespeeld worden als bepaalde winkels graag op een bepaalde lokatie willen zitten... ;)
Dat is sowieso een indianenverhaal, want zo werkt dat niet. Want een gemeente kan wettelijk gezien alleen sturen op bestemmingen en de bestemming voor een elektronica zaak is dezelfde als die van een meubelwinkel. En het is niet een wethouder die daarover gaat, maar de gemeenteraad.

Wat wél kan is dat met de uitbreiding van de meubelboulevard zo’n 20 jaar terug ooit is beloofd aan bijvoorbeeld winkeliers in de binnenstad dat zij er niet onder mochten lijden en dat er (dus) alleen big box woonwinkels zouden komen. Maar zo’n belofte houdt bij de rechter geen stand en dus zal het college van Breda erop teruggekomen zijn toen Mediamarkt zich meldde. Want je weet als gemeente dat je best met wat kletsen winkels kunt krijgen waar je wilt, maar als zo’n winkel dan toch elders wil in een pand met de juiste bestemming dan ga je gewoon nat. Overigens zat BCC al iets eerder ook op die woonboulevard en vestigt Coolblue zich er binnenkort.

[ Voor 7% gewijzigd door ep667 op 21-03-2024 19:00 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ep667 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Dat is sowieso een indianenverhaal, want zo werkt dat niet. Want een gemeente kan wettelijk gezien alleen sturen op bestemmingen en de bestemming voor een elektronica zaak is dezelfde als die van een meubelwinkel. En het is niet een wethouder die daarover gaat, maar de gemeenteraad.

Wat wél kan is dat met de uitbreiding van de meubelboulevard zo’n 20 jaar terug ooit is beloofd aan bijvoorbeeld winkeliers in de binnenstad dat zij er niet onder mochten lijden en dat er (dus) alleen big box woonwinkels zouden komen. Maar zo’n belofte houdt bij de rechter geen stand en dus zal het college van Breda erop teruggekomen zijn toen Mediamarkt zich meldde. Want je weet als gemeente dat je best met wat kletsen winkels kunt krijgen waar je wilt, maar als zo’n winkel dan toch elders wil in een pand met de juiste bestemming dan ga je gewoon nat. Overigens zat BCC al iets eerder ook op die woonboulevard en vestigt Coolblue zich er binnenkort.
Doe het maar af als indianenverhaal.... mediamarkt had allang door dat je zo'n mega winkel niet in de binnenstad moest hebben. Daarbij komt nog dat de mediamarkt destijds nog een aantrekkingskracht had... als stad hoorde je er immers niet bij als je geen mediamarkt binnen de stadsgrenzen had. Kortom, met wat goed lobbywerk hebben ze het destijds toch voor elkaar gekregen om op de woonboulevard te mogen zitten. Mijn toenmalige werkgever (retailer in consumentenelectro, geen witgoed) werd geweigerd... wat de regels tegenwoordig zijn weet ik ook niet. We zijn inmiddels ruim 20 jaar verder... de coolblue etalage opent over een maandje inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Hier is de Mediamarkt trouwens bezig met een verbouwing waarbij ze nog ongeveer 1/3 van het winkeloppervlak dat ze eerst hadden overhouden. Het pand was simpelweg te groot om rendabel te blijven. Blokker ligt ernaast, maar die zal binnenkort dan ook verdwijnen. Niet dat ik ze persoonlijk zal missen, ben er nog wel eens binnengelopen, maar zag er eigenlijk nooit iets dat ik dan ook daadwerkelijk wilde kopen of dingen die ik bij de Action voor een stuk minder kon kopen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Doe het maar af als indianenverhaal.... mediamarkt had allang door dat je zo'n mega winkel niet in de binnenstad moest hebben. Daarbij komt nog dat de mediamarkt destijds nog een aantrekkingskracht had... als stad hoorde je er immers niet bij als je geen mediamarkt binnen de stadsgrenzen had. Kortom, met wat goed lobbywerk hebben ze het destijds toch voor elkaar gekregen om op de woonboulevard te mogen zitten. Mijn toenmalige werkgever (retailer in consumentenelectro, geen witgoed) werd geweigerd... wat de regels tegenwoordig zijn weet ik ook niet. We zijn inmiddels ruim 20 jaar verder... de coolblue etalage opent over een maandje inderdaad.
Volgens mij proberen gemeenten vaak ook maar gewoon wat, als ontmoedigingsbeleid. Zo gaf Utrecht onlangs aan dat er geen nieuwe tabakwinkels mochten worden geopend, om te voorkomen dat die overal oppoppen als straks de supermarkten dar product niet meer mogen verkopen. Eén ondernemer heeft dat beleid gewoon genegeerd en is opengegaan. Dat leidde tot veel commotie maar bij de rechter haalde de gemeente bakzeil, want zonder landelijk beleid op dit punt kunnen ze niets. Of iemand nu tabak verkoopt of pepernoten is dan om het even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de detailhandel heb je meerdere soorten en de regelgeving is per soort anders

Reguliere detailhandel kleinschalig dit mag vrijwel alleen in winkelgebieden.

Dan heb je nog PDV en GDV.

PDV is bedoeld voor meubelzaken bouwmarkten auto handelaren en al het andere in grote goederen.

GDV is bedoeld voor zeer grote winkels veelal ondereis van 1500m2 minimale oppervlakte maar dit kan per gemeente iets afwijken.

Als de meubelboulevard onder GDV is geplaatst kan de mediamarkt er gewoon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

stylezzz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:50:
[...]

De regels zijn niet erg veranderd, ik heb geprobeerd aan te geven dat je als gemeente weinig speelruimte hebt als een winkel zich volgens de regels gewoon ergens mag vestigen. @Valorian en @Verwijderd diepen dit nog even uit. Je kunt een bepaald vestigingsbeleid aanhouden, maar als dat is gebaseerd op het soort product dat zo'n winkel verkoopt, dan haal je gewoon bakzeil.

En dus zie je dat andere niet-woonwinkels die er wel tegenaan schurken, zoals Blokker, Prenatal, Casa en straks ook Coolblue er ook openen. Die laatste ook wel met iets meer dan een etalage hoor, wordt gewoon een grote winkel in het oude pand van BCC.

En is dat dan in het licht van dit topic juist goed of slecht? Ik denk dat het goed is. Als je het hebt over levensvatbaarheid van fysieke winkels dan is het voor dit soort winkels juist goed dat ze ruim buiten een binnenstad zitten. Dat klanten er gratis of goedkoop voor de deur kunnen parkeren en hun product vanuit de winkel zo in de auto kunnen zetten.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ep667 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:34:
[...]

De regels zijn niet erg veranderd, ik heb geprobeerd aan te geven dat je als gemeente weinig speelruimte hebt als een winkel zich volgens de regels gewoon ergens mag vestigen. @Valorian en @Verwijderd diepen dit nog even uit. Je kunt een bepaald vestigingsbeleid aanhouden, maar als dat is gebaseerd op het soort product dat zo'n winkel verkoopt, dan haal je gewoon bakzeil.

En dus zie je dat andere niet-woonwinkels die er wel tegenaan schurken, zoals Blokker, Prenatal, Casa en straks ook Coolblue er ook openen. Die laatste ook wel met iets meer dan een etalage hoor, wordt gewoon een grote winkel in het oude pand van BCC.

En is dat dan in het licht van dit topic juist goed of slecht? Ik denk dat het goed is. Als je het hebt over levensvatbaarheid van fysieke winkels dan is het voor dit soort winkels juist goed dat ze ruim buiten een binnenstad zitten. Dat klanten er gratis of goedkoop voor de deur kunnen parkeren en hun product vanuit de winkel zo in de auto kunnen zetten.
Daarom wilde de mediamarkt er destijds natuurlijk ook zitten. Zichtlocatie, Grote panden, gratis parkeren... Anno 2024 zal er niemand meer om malen, met alle uitbreidingen zijn er inderdaad nog wel meer winkels gekomen die niet direct in de categorie woonwinkels horen (kpn anyone?). Maar goed, dat het bij de eerste toewijzing van de huurders niet helemaal fris is verlopen is bij mij wel duidelijk. Geeft verder ook niet hoor.... Ik denk niet dat mijn toenmalige werkgever de inmiddels torenhoge huren aldaar tof had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
stylezzz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Daarom wilde de mediamarkt er destijds natuurlijk ook zitten. Zichtlocatie, Grote panden, gratis parkeren... Anno 2024 zal er niemand meer om malen, met alle uitbreidingen zijn er inderdaad nog wel meer winkels gekomen die niet direct in de categorie woonwinkels horen (kpn anyone?). Maar goed, dat het bij de eerste toewijzing van de huurders niet helemaal fris is verlopen is bij mij wel duidelijk. Geeft verder ook niet hoor.... Ik denk niet dat mijn toenmalige werkgever de inmiddels torenhoge huren aldaar tof had gevonden.
Toch vraag ik me af in hoeverre gratis parkeren echt een drijfveer is voor mensen om daarvoor naar een winkel te gaan. In de grote steden (met meestal de hoogste parkeertarieven) zijn de winkels succesvoller dan in de provinciesteden met veel lagere parkeertarieven. De Mediamarkt in Rotterdam of Amsterdam is meestal drukker dan in bijvoorbeeld Breda, waar je gratis voor de deur kunt parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Frame164 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Toch vraag ik me af in hoeverre gratis parkeren echt een drijfveer is voor mensen om daarvoor naar een winkel te gaan. In de grote steden (met meestal de hoogste parkeertarieven) zijn de winkels succesvoller dan in de provinciesteden met veel lagere parkeertarieven. De Mediamarkt in Rotterdam of Amsterdam is meestal drukker dan in bijvoorbeeld Breda, waar je gratis voor de deur kunt parkeren.
Ik zie in Rotterdam inderdaad wel eens mensen met televisiedozen over het Binnenwegplein lopen en dat lijkt me dan toch een stuk minder praktisch dan voor de deur parkeren en iets meenemen.

Je krijgt ook vooral ander publiek. In een stadscentrum zie je oriënterende mensen die iets niet direct kopen en/of het laten bezorgen. Maar op een perifere locatie krijg je veel meer kopend publiek, mensen die direct iets mee willen nemen. Ik verbaas me overigens juist altijd over de drukte bij een Mediamarkt in Breda. Omdat dat dus mensen zijn die bewust naar die plek zijn gegaan.

EP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:39

paQ

[...]

heel!

Geleen, vroeger best wel bruisend centrum, met grote gezellige markt.
Toen kwam er een parkeergarage, toen werd alles betaald parkeren. De stad is nu zo dood als een pier.

Waar zijn alle mensen naar toe?
Makado Beek. Die hebben ze gemoderniseerd, kinderopvang erbij, toiletten, en het is er nu elk weekend stamp en stampvol.
Gratis parkeren, zowel overdekt als buiten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Een stad als Amsterdam heeft dan ook een factor 6x zoveel inwoners als Breda. Logisch dat het daar drukker is, daarnaast hebben mensen in een stad als Amsterdam en Rotterdam relatief vaker geen auto tot hun beschikking omdat het OV daar wel dekkend is.

Parkeertarieven hebben een groot effect op het bezoek aan winkels. Daarom is het maar blind verhogen van de parkeertarieven een heel kortzichtige manier om de begroting van een gemeente rond te krijgen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

De mediamarkten buiten de binnensteden draaien veel beter als die in de binnensteden zitten. Uitzonderingen daargelaten zou ik er ook niet snel voor kiezen om met een 55" OLED door de koopgoot richting mijn auto te lopen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:47
paQ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:45:
[...]

heel!

Geleen, vroeger best wel bruisend centrum, met grote gezellige markt.
Toen kwam er een parkeergarage, toen werd alles betaald parkeren. De stad is nu zo dood als een pier.

Waar zijn alle mensen naar toe?
Makado Beek. Die hebben ze gemoderniseerd, kinderopvang erbij, toiletten, en het is er nu elk weekend stamp en stampvol.
Gratis parkeren, zowel overdekt als buiten.
Je was me voor. Ik moest vooral denken aan Sittard, stond 1-2 weken geleden nog een stuk in de Limburger dat een filiaal van een regionale keten wegging en die gaf slecht beleid en duur parkeren als oorzaken waarom het centrum leegloopt.

Bij Geleen zullen ze extra lijden toen daar 18-20 (?) jaar geleden de oude V&D gesloopt werd en er 2 nieuwe toren voor in de plaats kwamen. Het zal qua huurprijs weinig ruimte bieden, Hema is niet voor niks terug gegaan naar de oorspronkelijke locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 14:39

paQ

Holzschuh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Je was me voor. Ik moest vooral denken aan Sittard, stond 1-2 weken geleden nog een stuk in de Limburger dat een filiaal van een regionale keten wegging en die gaf slecht beleid en duur parkeren als oorzaken waarom het centrum leegloopt.

Bij Geleen zullen ze extra lijden toen daar 18-20 (?) jaar geleden de oude V&D gesloopt werd en er 2 nieuwe toren voor in de plaats kwamen. Het zal qua huurprijs weinig ruimte bieden, Hema is niet voor niks terug gegaan naar de oorspronkelijke locatie.
Yep.
V&D, HEMA, tal van kledingzaken, schoenenwinkels, gezellige terrasjes. Alles was er!

Nu is het of leeg, of een poging van weer een horeca exploitant.
Maar de gezellige terrassen zijn verdwenen; er is immers geen winkelend publiek meer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 09:25
Metalfreak schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Parkeertarieven hebben een groot effect op het bezoek aan winkels. Daarom is het maar blind verhogen van de parkeertarieven een heel kortzichtige manier om de begroting van een gemeente rond te krijgen.
Winkels zijn natuurlijk vrij om zelf een gratis parkeerdek voor klanten uit te baten (en doen dit ook op veel plekken). Maar zelfs als ik gratis kon parkeren zou ik niet het centrum van een stad als Rotterdam in rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Nog niet in Nederland maar Esprit Zwitserland vraagt faillissement aan volgens https://fashionunited.nl/...ur-stapt-op/2024032660385

Ik plaats het maar omdat er eerder bij een andere winkel ook alleen Engeland zou zijn en later andere landen volgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:48
martwoutnl schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:09:
Nog niet in Nederland maar Esprit Zwitserland vraagt faillissement aan volgens https://fashionunited.nl/...ur-stapt-op/2024032660385

Ik plaats het maar omdat er eerder bij een andere winkel ook alleen Engeland zou zijn en later andere landen volgden.
Dat zou jammer zijn. De Esprit heeft leuke kleding. Hoewel ik vorige maand toen ik er toevallig was schrok van de prijzen. Die waren een stuk hoger dan ik me kon herinneren.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:45
ep667 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zie in Rotterdam inderdaad wel eens mensen met televisiedozen over het Binnenwegplein lopen en dat lijkt me dan toch een stuk minder praktisch dan voor de deur parkeren en iets meenemen.

Je krijgt ook vooral ander publiek. In een stadscentrum zie je oriënterende mensen die iets niet direct kopen en/of het laten bezorgen. Maar op een perifere locatie krijg je veel meer kopend publiek, mensen die direct iets mee willen nemen. Ik verbaas me overigens juist altijd over de drukte bij een Mediamarkt in Breda. Omdat dat dus mensen zijn die bewust naar die plek zijn gegaan.
Daarom ga ik in Rotterdam dus liever naar Correct of Kamera express: gratis voor de deur parkeren, zodat je niet met je aankopen door het stadscentrum hoeft te sjokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Malfunctions schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Dat zou jammer zijn. De Esprit heeft leuke kleding. Hoewel ik vorige maand toen ik er toevallig was schrok van de prijzen. Die waren een stuk hoger dan ik me kon herinneren.
Esprit was enkele decennia geleden ook best een bekend merk in het mode landschap. Echter is die merkwaarde bijna compleet verdwenen sinds die tijd.... Ze zijn er wel zelf bewust van in ieder geval.

https://fashionunited.nl/...-degradatie/2023072758003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:48
stylezzz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Esprit was enkele decennia geleden ook best een bekend merk in het mode landschap. Echter is die merkwaarde bijna compleet verdwenen sinds die tijd.... Ze zijn er wel zelf bewust van in ieder geval.

Wat een ontstellende, nietszeggende woordenbrij is dat artikel.. :X

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Malfunctions schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Wat een ontstellende, nietszeggende woordenbrij is dat artikel.. :X
Voor techneuten wel. Maar de doelgroep zegt dat wellicht ook over technische artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:

Dat verklaart waarom ik het al jaren niet meer blief, de kwaliteit was niet best meer onderhand.

Qua prijzen lijkt alles wel weer gestegen te zijn. Ook een van mijn favoriete merken qua shirts is met 25% gestegen. Nu betaal ik graag meer voor wat dikkere stof maar 40 tot 90 piek voor een t-shirt stond me toch wel wat tegen.
Is katoen wéér een stuk duurder geworden de laatste maanden of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Luistertip --- World Retail Podcast:

"In this special bonus episode, learn about the findings from the annual World Retail Congress and Ebeltoft Global Executive Survey for 2024. What do retailers see as the most pressing issues facing their businesses? How optimistic are they about the prospects for the industry? What are the biggest surprises from this survey of retail leaders from around the world. The Chair of the Ebeltoft Group, Frank Quix and the research partner to the World Retail Congress reveals more about the findings and what they mean."

https://www.worldretailco...ribe-world-retail-podcast

Global Retail Trends & Innovations 2024 Rapport:
Het rapport kan hier gedownload worden: https://www.ebeltoftgroup...ations/retail-innovations

Key Takeaways:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5_TmeD8hM5g9AW-iD28GNeSQM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgUXPAj3j0AnoVzJW2nPfVmU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Gonadan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Dat verklaart waarom ik het al jaren niet meer blief, de kwaliteit was niet best meer onderhand.

Qua prijzen lijkt alles wel weer gestegen te zijn. Ook een van mijn favoriete merken qua shirts is met 25% gestegen. Nu betaal ik graag meer voor wat dikkere stof maar 40 tot 90 piek voor een t-shirt stond me toch wel wat tegen.
Is katoen wéér een stuk duurder geworden de laatste maanden of zo?
Katoen is momenteel zo'n 50% goedkoper dan tijdens de piek in 2022. De kostenstijgingen die we nu zien zijn voornamelijk het gevolg van andere kostenstijgingen (lonen, energie, etc; Het aandeel van katoen in de totale prijs van een T-shirt is sowieso niet zo hoog. ). En over alle kostenstijgingen krijg jenog een keer de prijsstijgingversneller BTW....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Inmiddels is duidelijk dat Esprit toch ook meerdere landen treft. Na Zwitserland is het nu de beurt aan Duitsland zie https://retailtrends.nl/n...inkels-in-duitsland-dicht PTH Group sluit 42 filialen. Als ik op de website kijk staat o.a. Berlijn erbij. PTH heeft het contract met Esprit opgezegd en gaat een ander merk in de filialen uitoefenen aldus https://fashionunited.nl/...ren-sluiten/2024032760404

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Steeds meer Big Bazar vibes:
Leegloop uit top Blokker: 'Een heel slecht voorteken'

Operationeel directeur Dennis Besems vertrekt bij winkelketen Blokker. Zijn overstap naar bouwmarkt Gamma volgt op het plotselinge afscheid van algemeen directeur Jeanine Holscher in december en het tot dusverre onopgemerkt gebleven vertrek van financieel directeur Allard Visser.

Dat blijkt uit onderzoek door RTL Z. "Het vertrek van het management is een heel slecht voorteken", zegt retail-expert Paul Moers. "Als het management in zo'n moeilijke situatie massaal opzegt, zegt mij dat eigenlijk alles. Het is niet erg loyaal dat ze een zinkend schip verlaten, en geeft ook aan dat ze er zelf geen vertrouwen meer in hebben. Het is een waardeloos signaal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:44:

[...]
Aangezien de algemeen directeur en de financieel directeur allebei al op 1 december hun werk neerlegden, wat me erg toevallig lijkt, is de kans groot dat ze niet uit vrije wil vertrekken maar een vriendelijk verzoek hebben gekregen om wat anders te zoeken. Waarschijnlijk zijn ze gewoon het vertrouwen van de aandeelhouders kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:44:

[...]
Misschien kunnen ze Heerke Kooistra bellen. Die was vorig jaar nog goed in wat rookgordijnen op te trekken voor big bazaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
downtime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:03:
[...]

Aangezien de algemeen directeur en de financieel directeur allebei al op 1 december hun werk neerlegden, wat me erg toevallig lijkt, is de kans groot dat ze niet uit vrije wil vertrekken maar een vriendelijk verzoek hebben gekregen om wat anders te zoeken. Waarschijnlijk zijn ze gewoon het vertrouwen van de aandeelhouders kwijt.
Aandeelhouders? Enig aandeelhouder is Mirage Retail.... Kan natuurlijk dat ze vanuit die kant het verzoek hebben gekregen om wat anders te gaan doen. Blokker winstgevend maken lijkt me ook een soort mission impossible eerlijk gezegd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
stylezzz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:41:
[...]

Misschien kunnen ze Heerke Kooistra bellen. Die was vorig jaar nog goed in wat rookgordijnen op te trekken voor big bazaar? ;)
Familie Kooistra wacht nog even af, dan hebben ze straks weer voorraad om de Restpost en Maxx winkels mee te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessie9790
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-04-2024
*knip* Offtopic. We gaan hier geen heksenjacht starten naar winkels en/of medewerkers.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 02-04-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessie9790
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-04-2024
*knip* Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier is het offtopic.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 02-04-2024 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• losta
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08 01:34
Bij ons in België zien we de uitstervende tendens van de centrumwinkels nog veel extremer. Vooral in de kleinere steden tot 70.000 inwoners is de detailhandel snel aan het uitsterven. Teveel en te vaak parkeergeld, gedoe om een kaartje te kopen, teveel stoplichten, te nauwe straten voor onze grote suv's, en de winkels zitten in oude panden en zijn vaak klein met een beperkt assortiment.
Dan heb je bij ons ook nog eens het alternatief van de grote weidewinkels. Eigenlijk reuzenparkeerplaatsen met winkels aan de randen. Ik zie zelfs al de horeca naar buiten de stad gaan. Bij ons is de auto buitengewoon belangrijk en ik zie deze ontwikkeling alleen maar verder raken. En toegegeven, het is ook makkelijker. Snel vanuit jouw huis naar een zalig grote winkel waar je de auto gewoon tot bijna voor de deur kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

losta schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:56:
Bij ons in België zien we de uitstervende tendens van de centrumwinkels nog veel extremer. Vooral in de kleinere steden tot 70.000 inwoners is de detailhandel snel aan het uitsterven. Teveel en te vaak parkeergeld, gedoe om een kaartje te kopen, teveel stoplichten, te nauwe straten voor onze grote suv's, en de winkels zitten in oude panden en zijn vaak klein met een beperkt assortiment.
Dan heb je bij ons ook nog eens het alternatief van de grote weidewinkels. Eigenlijk reuzenparkeerplaatsen met winkels aan de randen. Ik zie zelfs al de horeca naar buiten de stad gaan. Bij ons is de auto buitengewoon belangrijk en ik zie deze ontwikkeling alleen maar verder raken. En toegegeven, het is ook makkelijker. Snel vanuit jouw huis naar een zalig grote winkel waar je de auto gewoon tot bijna voor de deur kunt zetten.
En in België kan je bij de meeste parkeerplaatsen amper pinnen.
Dan heb je dus al een probleem. Want Nederlanders hebben geen cash meer |:(

Dat probleem in BE en DE echt vaak gehad. Of minimumbedrag om te pinnen.

Nou zal dat geen oorzaak van leegloop zijn. Immers zullen de meeste Belgen dus wel cash geld bij hebben aangezien ze dat gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Dennis1812 Is dat nog steeds zo? Toen ik 10 jaar geleden een weekendje Brussel deed had ik de auto op Stalle neergezet en dacht ik de tram te pakken naar het centrum. Dat werd eerst een halfuur omzwerven om een ING bank te vinden, om vervolgens in de tram niet te kunnen betalen met de zojuist gepinde 20 euro omdat de chauffeur niet kon wisselen en zowel Maestro als Visa totaal niet werden geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:41:
Waarom toch deze doodsstrijd, is er iemand die denkt dat Blokker in de huidige vorm ooit winstgevend wordt?

Het niet betalen van OB is dodelijk, 21% over de Q4 omzet die ooit ingelopen moet worden. De beeldvorming is ronduit slecht, goed personeel zal druk aan het solliciteren zijn, leveranciers twijfelen, etc.

Vraag nu faillissement aan, maak desnoods een doorstart met de vestigingen en mensen die je wilt. Ontdoe je van de schulden, het is de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

_JGC_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:25:
@Dennis1812 Is dat nog steeds zo? Toen ik 10 jaar geleden een weekendje Brussel deed had ik de auto op Stalle neergezet en dacht ik de tram te pakken naar het centrum. Dat werd eerst een halfuur omzwerven om een ING bank te vinden, om vervolgens in de tram niet te kunnen betalen met de zojuist gepinde 20 euro omdat de chauffeur niet kon wisselen en zowel Maestro als Visa totaal niet werden geaccepteerd.
Wij waren in Oostende. Toch ook een toeristische plaats. Daar hebben ook veel restaurants en winkels bordjes: cash only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wellicht zitten velen allang op een parkeerapp. Betalen bij een automaat is toch niet meer van deze tijd? En pinnen is op de één of andere manier altijd gedoe bij die dingen, als het al niet compleet stuk is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:05:
[...]

En in België kan je bij de meeste parkeerplaatsen amper pinnen.
Dan heb je dus al een probleem. Want Nederlanders hebben geen cash meer |:(

Dat probleem in BE en DE echt vaak gehad. Of minimumbedrag om te pinnen.

Nou zal dat geen oorzaak van leegloop zijn. Immers zullen de meeste Belgen dus wel cash geld bij hebben aangezien ze dat gewend zijn.
Ik weet niet meer waar, maar ik kwam laatst een overzichtje tegen hoeveel % dat er nog met cash betaald word in de diverse europese landen. Nederland is daarin 1 van de absolute koplopers met nog maar iets van 20% aan cash betalingen.... Nu kun je je afvragen of dat onze buurlanden zich maar moeten aanpassen aan ons, of dat wij juist wat afwijken van het gemiddelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Gonadan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:42:
Wellicht zitten velen allang op een parkeerapp. Betalen bij een automaat is toch niet meer van deze tijd? En pinnen is op de één of andere manier altijd gedoe bij die dingen, als het al niet compleet stuk is.
Parkeerautomaten zullen, denk ik, op de duur ook verdwijnen net als telefooncellen, maar nu nog lang niet. Worden nog volop gebruikt. Wel eens dat het pingedeelte vaak slecht werkt. Moet m'n pas vaak meerdere keren erin steken voordat ie het doet. Denk vervuild ofzo.

Als je het over de duvel hebt > nieuws: Betalingen steeds vaker met mobiele telefoon in plaats van pinpas

[ Voor 19% gewijzigd door chim0 op 04-04-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

DDX

losta schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:56:
Dan heb je bij ons ook nog eens het alternatief van de grote weidewinkels.
Ik had echt nog nooit van weidewinkels gehoord
Dacht dat is iets uit Belgie, maar als ik wiki moet geloven is dat juist een Nederlands woord ? :
Wikipedia: Weidewinkel
'Het woord weidewinkel wordt vooral in Nederland gebruikt.'

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DDX schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:56:
Ik had echt nog nooit van weidewinkels gehoord
Dacht dat is iets uit Belgie, maar als ik wiki moet geloven is dat juist een Nederlands woord ? :
Wikipedia: Weidewinkel
'Het woord weidewinkel wordt vooral in Nederland gebruikt.'
Tja, dat is Wikipedia hè. Iedereen kan een artikel schrijven alsof het een algemene waarheid is maar ik heb zo'n gevoel dat het een zeer lokaal gebruikte term is. Heb er zelf in ieder geval nog nooit van gehoord.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:32
Als ik voor een weekendje weg naar België of Duitsland ga, zorg ik altijd voor pakweg 20-30 euro aan muntgeld en voor 2-3 honderd euro contant geld. Hoe vaak ik toch nog in een restaurantje eindig waar alleen cash voorkomt, of ''toevallig'' de pin automaten kapot zijn om met de pin te kunnen betalen is echt niet op 1 of 2 handen te tellen. Afgelopen september nog best in een toeristische plek geweest bij de Eiffel in Duitsland met een groep of 8. Naja leuk restaurantje gevonden aan t water, en ja hoor bij de rekening was toevallig de pin kapot :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Gonadan schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:42:
[...]

Tja, dat is Wikipedia hè. Iedereen kan een artikel schrijven alsof het een algemene waarheid is maar ik heb zo'n gevoel dat het een zeer lokaal gebruikte term is. Heb er zelf in ieder geval nog nooit van gehoord.
Het is zeker geen lokale term. De laatste tijd wordt er niet meer zoveel over gesproken maar een paar jaar terug werd het regelmatig in landelijke media gebruikt. Er waren toen relatief veel winkelbedrijven die net als in bijvoorbeeld Frankrijk grote winkelcentra buiten de steden wilde beginnen, de weidewinkels. Daar was destijds veel bezwaar tegen omdat het steden onleefbaar zou maken door de leegloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sleutelwinkeltje/schoenmaker... hoe die nog kan bestaan?

Ben nu al 3 weken bezig om een autosleutel te laten maken. Eerste keer: "nee baard heb ik niet, moet ik bestellen, ik maak even foto dan komt het goed".
Week later kom ik: "Dit is wat de leverancier zegt, die maar bestellen?"
Kom ik daar afgelopen zaterdag weer: "Nee is nog niet binnen, kom volgende week maar weer langs"

Volgende keer bestel ik zelf wel een nieuwe behuizing met baard, mag ie 'm voor me slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08
_JGC_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:35:

Ben nu al 3 weken bezig om een autosleutel te laten maken. Eerste keer: "nee baard heb ik niet, moet ik bestellen, ik maak even foto dan komt het goed".
Kom ik daar afgelopen zaterdag weer: "Nee is nog niet binnen, kom volgende week maar weer langs"

Volgende keer bestel ik zelf wel een nieuwe behuizing met baard, mag ie 'm voor me slijpen.
Ik kan mijn autosleutels niet eens bij een schoenenmaker/sleutelmaker laten maken, die moet ik echt via de dealer bestellen en ik heb echt geen nieuwe of luxe auto (Seat Ibiza uit 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
J-roenn schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:11:
[...]

Ik kan mijn autosleutels niet eens bij een schoenenmaker/sleutelmaker laten maken, die moet ik echt via de dealer bestellen en ik heb echt geen nieuwe of luxe auto (Seat Ibiza uit 2011)
Peugeot 206, de transponder zit in het printje van de centrale vergrendeling. De baard is na 18 jaar versleten, is een groef bijgekomen waardoor de auto wel gewoon te starten is, maar de sleutel later alleen met het nodige geweld weer uit het slot te krijgen is. De reservesleutel heeft nergens last van.
Rijd nu dus al 3 weken rond met de reservesleutel en een sleutel zonder baard voor de centrale vergrendeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:42:
[...]

Dat diskwalificeert Wikipedia nogal onterecht.
Je moet juist naar de bronnen kijken en dan zie je dat weidewinkel weldegelijk een veelgebruikte term is maar wel in de ruimtelijke ordening en beleidsplannen. Oftewel het zal het grote winkelende publiek weinig zeggen maar alle gemeenten en provincies zijn er druk mee geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online

Heb heb ik 2x hetzelfde gehad bij een lokale sleutelboer en 1 in de stad hiernaast.
Of ze hadden het niet en het duurde lang, of het werkte niet nadat ze de sleutels hadden gemaakt.

Een aantal jaren later ben ik een keer in Amsterdam geweest bij een sleutelboer. Dat was klik klik, bzzzz, hier heb je 3 nieuwe sleutels die meteen passen voor minder kosten.

Ik heb het idee dat service en eigenaarschap niet meer in de ondernemers en personeel zitten. Vooral op plekken waar weinig concurrentie is.
-Gaat er iets mis? Dan heb je pech en wacht je maar wat langer.
-Heb je een drankje besteld en komt ie maar niet? Geen sorry, ik kom er straks aan.
-Is je eten niet lekker? Ik vraag het na bij de kok. (Fijn dat die bepaald wat ik lekker vind)

Fysieke winkels bieden mij nog weinig extra voor producten, ik kom er dan ook bijna nooit.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Naast alle andere winkels vind ik dit wel jammer dat dit soort ook verdwijnt.

https://www.parool.nl/ams...kapotte-adapter~b2e74d5e/

Tuurlijk is dat allemaal online te bestellen, maar of het moet in een veelvoud of het is zo onzinning om die kleine dingetjes helemaal uit Polen ofzo te laten komen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Centauriprime schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:22: Tuurlijk is dat allemaal online te bestellen, maar of het moet in een veelvoud of het is zo onzinning om die kleine dingetjes helemaal uit Polen ofzo te laten komen.
Vind ik altijd zo een vreemde opmerking.

Waarom is het onzinnig om dit uit Polen of China te laten komen. Vanwaar haalt die winkel dezelfde spullen denk je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Je snapt toch wel wat ik bedoel. Als consument stel je hebt 5 x een elco nodig of net dat ene chipje.

Die bedrijven sturen het dan als pakket, want dat is hoe ze werken. Staat GLS op de stoep met 5 x elco in grote doos.
En daar heb je dan tussen de 5 en 10 euro aan verzendkosten voor betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Centauriprime op 08-04-2024 16:21 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik snap hem even niet? Je verwacht dat verzenden gratis is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Dat ooit een keer gedaan, kom ik bij die sleutelmaker:
"Kun je deze voor me slijpen"
- "Neem je ook je eigen vlees mee naar het restaurant?"
"Ik betaal je er gewoon voor he"
- "Nou, vooruit dan maar, maar ik geef geen enkele garantie"
"Maar kun je deze sleutels dan ook zelf leveren?"
- "Nee"
:{ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

stylezzz schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:24:
Ik snap hem even niet? Je verwacht dat verzenden gratis is?
Het is goedkoper, efficiënter en beter voor het milieu om op basis van de te verwachten vraag eenmalig per week/maand een flinke doos naar een grote opslagruimte te verzenden waar klanten vervolgens hun producten zelf op kunnen halen. Het concept fysieke winkel.

Nu moeten die tientallen klanten hun producten zelf bestellen bij de leveranciers wat dus tientallen extra pakketjes zijn die getransporteerd moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tsurany schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:44:
[...]

Het is goedkoper, efficiënter en beter voor het milieu om op basis van de te verwachten vraag eenmalig per week/maand een flinke doos naar een grote opslagruimte te verzenden waar klanten vervolgens hun producten zelf op kunnen halen. Het concept fysieke winkel.

Nu moeten die tientallen klanten hun producten zelf bestellen bij de leveranciers wat dus tientallen extra pakketjes zijn die getransporteerd moeten worden.
Ahja... nu snap ik het. Maar van 5 elco's en 1 chipje in de week kan zo'n electroboer niet leven.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

stylezzz schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:54:
[...]

Ahja... nu snap ik het. Maar van 5 elco's en 1 chipje in de week kan zo'n electroboer niet leven.....
Dat is precies het probleem, de winkelier kan geen winst meer maken dus verdwijnt en de bedrijven als PostNL en DHL maken nog grotere winsten door meer pakketten rond te slepen. Als consument ben je daarom weer slechter af omdat overal de extra marge van verzenden bovenop komt.

En waar dit niet gebeurt zie je dat fysieke winkels enorme marges (moeten) vragen waardoor online kopen en verzenden weer goedkoper is.

Beste oplossing? Dat idiote free shipping afschaffen en pakketbedrijven dwingen fatsoenlijke arbeidsomstandigheden aan te bieden aan personeel waardoor de kosten weer omhoog gaan en fysieke winkels weer interessanter worden in vergelijking. Maar in verhouding zullen wij als consumenten duurder uit zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
Dat idiote free shipping afschaffen en pakketbedrijven dwingen fatsoenlijke arbeidsomstandigheden aan te bieden aan personeel waardoor de kosten weer omhoog gaan en fysieke winkels weer interessanter worden in vergelijking.
Tijd onderweg, duur parkeren, hopen dat het op voorraad is, etc. of een paar muisklikken met een kop koffie erbij.

Waarom wil je dit soort dingen nog fysiek doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hoevenpe schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:20:
[...]

Tijd onderweg, duur parkeren, hopen dat het op voorraad is, etc. of een paar muisklikken met een kop koffie erbij.

Omdat dit kennelijk enkel eenvoudig online kan als we daarvoor werknemers moeten uitbuiten. Dat lijkt me toch niet helemaal wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tsurany schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
[...]
... en fysieke winkels weer interessanter worden in vergelijking.
Fysieke winkels verkopen al lang niet meer al de producten die ik de laatste jaren online bestel.
Dus hoezo zijn fysieke winkels interessant(er)? 8)7

Daarnaast is de afgelopen jaren het assortiment van wat je allemaal kunt bestellen enorm toegenomen. Leve de wereldwijde handel! d:)b

Heeft dat zijn keerzijden? Ongetwijfeld. En toch zou ik niet terug willen naar vroegâh. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ehtweak schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:24:
[...]

Fysieke winkels verkopen al lang niet meer al de producten die ik de laatste jaren online bestel.
Dus hoezo zijn fysieke winkels interessant(er)? 8)7
Kunnen ze niet vanwege de marge, veel producten zijn niet interessant meer om te verkopen omdat specialistische kennis duur is. Als het verschil weer wat redelijker wordt dan kan een fysieke winkel weer op dat vlak concurreren. Niet op elk punt maar wel makkelijker dan nu.
Daarnaast is de afgelopen jaren het assortiment van wat je allemaal kunt bestellen enorm toegenomen. Leve de wereldwijde handel! d:)b

Heeft dat zijn keerzijden? Ongetwijfeld. En toch zou ik niet terug willen naar vroegâh. :+
Niemand zegt dat die online wereldwijde handel afgeschaft moet worden. Wel kan het voor de daadwerkelijke kostprijs + marge gebeuren en kan het uitbuiten van werknemers uitgesteld worden. Alles bij elkaar genomen zal het wat duurder worden maar nog steeds een goede optie blijven mocht je echt iets willen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:49
[...]

Contact met mensen, buiten komen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:08
Arjantje72 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:24:
[...]

Daar heb je geen winkels voor nodig.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Zekerheid hebben dat je het meteen hebt. Eventueel advies inwinnen. Meteen kunnen beoordelen of iets naar je smaak is en eventueel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:46:
Zekerheid hebben dat je het meteen hebt. Eventueel advies inwinnen. Meteen kunnen beoordelen of iets naar je smaak is en eventueel bruikbaar.
Bij een paar schoenen geef ik je gelijk, bij losse elektronische onderdelen weet je goed wat je nodig hebt. Anders had je geen poging gedaan het apparaat zelf te repareren, dat is een niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat het idiote free shipping betreft, dat zit gewoon bij de prijs van het product in. Zie je ook in de pricewatch terug, Azerty met gratis verzending kost meestal hetzelfde als Megekko waar je nog verzendkosten betaalt.

Maargoed, dan heb je ook nog dingen als Bol Select of Amazon Prime. Een abonnement op gratis verzending. Als je maar genoeg bestelt kan het uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
_JGC_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:31:
Wat het idiote free shipping betreft, dat zit gewoon bij de prijs van het product in. Zie je ook in de pricewatch terug, Azerty met gratis verzending kost meestal hetzelfde als Megekko waar je nog verzendkosten betaalt.

Maargoed, dan heb je ook nog dingen als Bol Select of Amazon Prime. Een abonnement op gratis verzending. Als je maar genoeg bestelt kan het uit...
Bol select heb ik jaren geleden al afscheid van genomen. Er word tegenwoordig zoveel mogelijk via plaza partners geleverd, en dan zijn de voordelen al snel weg. (Levering op zondag, of in de avonduren etc)

Overigens past een discussie over verzendkosten beter in dit topic denk ik.

De zonsopkomst van webwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:25:
[...]

Bij een paar schoenen geef ik je gelijk, bij losse elektronische onderdelen weet je goed wat je nodig hebt. Anders had je geen poging gedaan het apparaat zelf te repareren, dat is een niche.
Zelf elektronica repareren is inderdaad een niche geworden. Waar je vroeger nog drommen hobbyisten (elektuur anyone? ;) ) had die printplaatjes in elkaar aan het solderen waren met componentjes van display electronica is het nu nog aan enkele enthousiastelingen voorbehouden. Daar kun je helaas moeilijk een winkel op draaiende houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:31:
Wat het idiote free shipping betreft, dat zit gewoon bij de prijs van het product in.
Lang niet altijd hoor. Soms betalen de overige klanten voor de shipping van de andere mensen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Arjantje72 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:24:
[...]

Lol. Ik ben 43 en heb ook genoeg tijd doorgebracht in fysieke winkels vóór de opkomst van alle webwinkels. Maar heb nooit leuke contacten overgehouden aan die fysieke winkels en hoewel ik het praatje met de verkopers op zijn tijd best ok vond was het nou ook niet echt verrijkend en memorabel. Meestal bleven het toch boven al verkopers en was het de kunst de gebakken lucht te scheiden van de daadwerkelijke expertise. Ook toen, al lijken hier soms mensen te denken dat alle winkels destijds alleen maar specialisten met 30 jaar ervaring in dienst hadden). En buitenlucht krijg ik liever door gewoon naar buiten te gaan zonder consumeer-drift, bijvoorbeeld voor een wandeling, fietsritje, sport of gewoon in de tuin. Zou niet weten waarom ik dat moet koppelen aan 'winkelen' (wat zich overigens grotendeels binnen afspeelt, maar misschien bedoelde je met 'buiten' vooral 'eens uit huis ;) ).

Maar goed, ik ben vast geen graadmeter voor het volk hoor. Ik heb winkelen nooit leuk gevonden en kijk met weinig weemoed naar het verleden op dit punt. Dat staat in schril contrast tot hoe veel anderen het ervaren denk ik, want op zaterdag is de binnenstad hier in Utrecht nog steeds irritant druk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 08-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tsurany schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:23:
[...]

Omdat dit kennelijk enkel eenvoudig online kan als we daarvoor werknemers moeten uitbuiten. Dat lijkt me toch niet helemaal wenselijk.
En hoe gaan wij zorgen dat er in china geen uitbuiting meer is?
Kijk naar de populariteit van Temu/Wish/Ali.
Als je die 3 al volledig van het podium af kan halen dan pas bereik je iets.
En dan worden ze bij de volgende uitgebaat. Wij kunnen problemen van het buitenland niet oplossen. Dat is echt een utopie.
Enige wat je kan doen is stoppen er te kopen. Heeft nogsteeds geen effect denk ik. Maartoch, mijn principes zijn ook wat waard.
Enige jammere is dat heel veel van die meuk vervolgens bij de action of blokker ligt en je er nog niet onderuit komt.

Pagina: 1 ... 103 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels