Tichelmanm schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:41:
Als je normale draaikranen hebt kun je deze toch zo smoren dat je een delta van +/- 10 hebt bij 65 graden aanvoer. Ik snap niet waarom je dan maar een delta van 5 kan creëren.
Het belangrijkste is dat de delta over alle radiatoren gelijk is en ook aangenaam. Als je dat bereikt hebt markeer je de positie van de kranen.
Het nadeel van teveel smoren is dat:
1: je ketel zijn vermogen evt niet kwijt kan.
2: je woning langzamer opwarmt omdat er minder afgifte is
De enige oplossing daarvoor is meer radiatoren ophangen.
Wat is nu je aanvoer temperatuur en bereikt hij deze ook ?
Nadraaitijd van pomp zou ik persoonlijk op 1 min houden. De warmte is dan wel uit de warmtewisselaar en je bent dan eigenlijk kouder water in je radiatoren aan het pompen. Ik zelf vind het prettiger als het warme water stil staat in de radiator zelf.
Edit:
Wat de pomp betreft als deze modulair is regelt hij zichzelf denk ik wel tussen minimaal en maximaal ingestelde waarde. De ketel wil vaak een bepaalde delta creëren die vanuit de fabriek is bepaald zover ik weet.
Hmm, misschien heb ik iets fout gedaan dan, maar ik heb niet op alle plekken normale draaikranen. Op sommige radiatoren (slaapkamer + badkamer + studeerkamer + woonkamer) zitten thermostaatkranen. Is het niet mogelijk om met thermostaatkranen te smoren?
Ik heb de aanvoer temperatuur op advies van @Paulus13 verhoogd van 65 naar 75 graden. Deze temperatuur haalt de ketel ook. Probleem is wel dat na lang branden Ta gelijk wordt aan Tr bij de ketel, ik snap het nog steeds niet.
Ik heb de nadraaitijd verlaagd van 5 naar 1 minuut, bedankt voor de tip.
Zowel de ketel/pomp als thermostaat zijn modulerend.
Cranberry schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:39:
@
Freekers hoeveel m3 gas verstook je trouwens?
Het gedrag van je thermostaat lijkt erop alsof de Tr te snel oploopt, waardoor de ketel afslaat. Kun je dat op je ketel wellicht aflezen (status/foutcode)?
Wat betreft het meten van je Ta en Tr:
- kun je echt op de aanvoer- c.q. retourleidingen i.p.v. op de radiator meten?
- mss en overbodige opmerking: hoever houd je de IR-thermometer van je meetpunt? Je kunt 'm 't beste zo dicht mogelijk op het meetpunt houden. Een evt. laserpointer zit wijkt weleens af van het punt waarop de meter meet!
- Wat is de Ta en Tr bij je ketel?
Als er overdag (tussen 7 en 16 uur) niemand thuis is, verbruik ik ongeveer 4m3 gas om het huis op temperatuur te houden (20 graden tot 22 uur). In de grafiek hieronder was er op Donderdag wel iemand de hele dag thuis en dan wordt het huis de hele dag op 20 graden gehouden tot 22 uur, wat dus ca 8m3 gas kost.
Op de ketel staat helaas geen foutcode of status, maar ik heb wel de volgende gegevens: Neem bijvoorbeeld onderstaande temperatuur grafiek van vandaag. Dit is de gemeten temperatuur door de thermostaat welke direct via een API wordt uitgelezen. Om 16:45 ben ik thuis gekomen en heb ik deze op 20 graden gezet. Het duurt tot 19:45 uur voordat het eindelijk eens 20 graden is!

Als ik dan de historie van mijn ketel raadpleeg, wanneer hij is aan/afgeslagen, ziet deze er zo uit:

Je ziet dus om de zoveel tijd afslaat omdat de retour temperatuur te hoog is, terwijl de gevraagde kamertemperatuur nog niet bereikt is.
Wat betreft het meten van Ta en Tr:
- kun je echt op de aanvoer- c.q. retourleidingen i.p.v. op de radiator meten?
Goede tip, ga ik doen. Zou in principe geen probleem moeten zijn. Mijn leidingen zijn niet in de muur weggewerkt dus dat moet kunnen.
- mss en overbodige opmerking: hoever houd je de IR-thermometer van je meetpunt? Je kunt 'm 't beste zo dicht mogelijk op het meetpunt houden. Een evt. laserpointer zit wijkt weleens af van het punt waarop de meter meet!
Ik houd de thermometer echt fysiek op het meetpunt, wellicht is dat weer tekort bij. Ik zal 1cm afstand proberen te houden
- Wat is de Ta en Tr bij je ketel?
Na ongeveer 20-30 minuten stoken is Ta gelijk aan Tr ofwel 75 graden (voorheen 65 graden)Domosapiens schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 00:53:
@
Freekers
Dat klinkt als een verkeerd afgesteld AVDO drukventiel.
Ga eens opzoek naar zo'n instelbaar ventiel tussen aanvoer/retour
[...]
Zo'n ventiel wordt bijvoorkeur op grotere afstand van de ketel geplaatst.
Meet aan beide zijden van het ventiel of het temperatuurverschil vergelijkbaar is met het verschil bij de ketel (met alle radiatorkranen open) ... dan is het goed. Alleen met de meeste/alle radiatorkranen dicht, mag de temperatuur ongeveer gelijk zijn.
Helaas kan ik nergens in huis zo'n ventiel bekennen. Je geeft aan dat deze op grotere afstand van de ketel wordt geplaatst; is dit dikwijls wel op dezelfde verdieping als de ketel of kan dat ook op een andere verdieping zijn?
Verwijderd schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:22:
@
Freekers
Het is wel belangrijk bij waterzijdig inregelen dan je niet alle radiatoren knijpt. De grootste of meest veraf moet wel nagenoeg helemaal open staan anders knijp je het systeem teveel en gaat je ketel pendelen. Is je delta t dan nog te laag, pomp omlaag.
Waarom staat je minimum toerental onder c op 40? Is de ketel aangesloten op propaan?
Hierdoor kan je ketel niet verder terug moduleren en kan ie zn energie niet meer kwijt als de retour te ver oploopt.
Aanvoertemperatuur omlaag zetten zorgt er alleen maar voor dat ie vaker gaat pendelen. Zolang het systeem niet goed werkt zou ik dat omhoog zetten, hebben je radiatoren ook meer vermogen. Dit is minder efficient maar is wel oplossing om je huis wel warm te krijgen. Ik zou m naar 75 zetten. Als je systeem in balans is kan je de aanvoertemp proberen te verlagen.
Pendeltijd verkorten anders koelt je systeem te veel af. en nadraaitijd zolang zetten heeft naar mijn mening weinig zin, behalve bij convectoren die weinig water hebben ten opzichte van de hele inhoud van het systeem. Daar mag ie wel wat langer.
Handig om te weten is hoeveel vermogen je hebt hangen aan radiatoren. Is dat genoeg voor de ruimtes?
Waarom heb je het starttoerental omlaag gezet? Dit kan erg gevaarlijk zijn! Daar hoor je eigenlijk niet aan te zitten.
De grootste radiatoren (die in de woonkamer) staan allebei vol open en die het meest veraf is (op de WC) staat ook vol open.
Nee de ketel is niet aangesloten op propaan, ik weet niet waarom het minimum toerental onder c op 40 staat. Adviseer je om dit te verlagen naar de fabrieksopgave van 30? Hetzelfde geldt voor waarde d, die staat ook op 40 (propaan) terwijl de fabrieksopgave 25 is.
Ik heb de aanvoertemperatuur op jouw advies naar 75 graden gezet, even afwachten hoe dit uitwerkt.
De nadraaitijd heb ik terug op 1 gezet, de pendeltijd ben ik vergeten (ik ga morgen weer naar zolder op).
De hoeveelheid radiatoren voor de woonkamers moet voldoende zijn. Ze moeten circa 30m2 woonoppervlakte (wat neerkomt op circa 65m3) verwarmen met 2 radiatoren van 140x40x10cm
Ik heb het starttoerental weer teruggezet naar de waarde van de installateur. Ik had deze parameter denk ik verward met een andere parameter. Bedankt voor de waarschuwing
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp