Heren (en eventueel dames),
Ik heb wat problemen met de cv afstelling in onze nieuwe woning. de situatie is als volgt:
Ketel is een nefit comfoline van waaruit 22 mm buizen weglopen naar de eerste 2 slaapkamers (1 af en toe in gebruik om de ruimte wat te verwarmen en de was wat droger te krijgen, de andere slaapkamer staat eigenlijk altijd uit).
Vervolgens loopt dezelfde aanvoer buis 22 mm naar de garage waar hij ook wordt afgetakt naar een radiator die eigenlijk ook altijd uit staat met 15mm.
Daarna de kruipruimte in waar de gang ook wederom met 15mm wordt aangesloten.
Vanuit de kruipruimte is er een kruispunt :
* 1 (15MM) naar de wc en doorgelust naar de badkamer. wc staat altijd aan omdat de knop kapot lijkt, badkamer staat ook altijd aan.
* 1 (15MM) leiding naar de keuken waar de radiator altijd open staat.
*1 leiding naar de woonkamer/tuinamer waarin 2 radiatoren(woonkamer) hangen en 1 convector put in de tuinkamer, Vervolgens loopt dit zaakje door naar de laatste slaapkamer boven waar de radiatoren eigenlijk nooit aan staan.
Een deel van het probleem is waarschijnlijk de grote hoeveelheid radiatoren vanuit de kruipruimte en het beperkte doorstroom vermogen in de leidingen (te dun).
Nu ben ik begonnen met het proberen te balanceren van de radiatoren in de leefruimte (keuken en woonkamer) op de bad kamer heb ik voor alsnog alle open laten staan (maximaal open zonder voet ventiel.
Ketel stookt op standje 10 qua radiatoren, en ook qua vermogen.
Nu meet ik de volgende waardes en vraag me af hoe ik eea beter in balans kan brengen:
1. Keuken ingang 62 retour 31
2. kamer kleine radiator ingang 62 retour 20
3. Kamer grote radiator ingang 53 retour 16
alles heeft voetventielen en in de woonkamer zitten thermostaat knoppen op stand dus max.
Als ik dit nu netter wil verdelen, moet ik dan eerst de ketel temperatuur verlagen? of de voetventielen juist verder open zetten.
En met de ketel temperatuur wordt neem ik aan bedoeld de temperatuur van de radiatoren want er zit ook een knop op om het vermogen te laten dalen (achter het witte "deurtje"). De kap is trouwens eentje die half grijs en half wit is met een losse boiler (bosch EBU 120-1). van deze boiler zie ik persoonlijk niet de toegevoegde waarde maar goed die zat er al .
met andere woorden als ik de retour gelijk wil maken moeten de voetventielen dan dichter op juist meer open?
Wellicht is het allemaal eenvoudig maar ik heb het al meerdere avonden geprobeerd maar hoop dat jullie me gerichter kunnen helpen.
Thnx alvast en heb je meer informatie nodig dan hoor ik het graag.
Istallateur heeft wel al aangegeven dat er veel vermogen op de dunne leidingen zit maar ik wil dit wel aanpassen maar dan wel bij voorkeur als het buiten wat prettiger is qua temperatuur...
Qua isolatie is het niet heel veel, (nog geen spouwmuur isolatie komt morgen iemand voor kjken) verder wel dubbel glas en op de vloer van de kruipruimte liggen van de wokkels op de bodem(niet ideaal maar die lagen er al.
Zoals ik al zei ik hoor graag alle input :-) ook kritische
[
Voor 6% gewijzigd door
Fantastic_fox op 22-01-2019 23:36
]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen