Hallo Allemaal,
Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het tunen van mijn cv.
Ik ergerde me al tijden aan het feit dat bij inschakelen van de verwarming het ineens bloedheet werd in de woonkamer, en vlak na het bereiken van de ingestelde temperatuur het meteen ook weer koud aanvoelde.
Aangekomen op dit mooie tweakers draadje ben ik gaan lezen, en inventariseren wat er allemaal mogelijk was.
Ik woon in een huis uit 1948, 130m² woonoppervlak en 390m³ inhoud.
met een mengsel van dubbele en HR beglazing (en enkel glas op 1 slaapkamer), zonder spauwmuur- of vloerisolatie, maar wel een dak dat in 2011 vernieuwd en geisoleerd zou moeten zijn…
De CV installatie bestaat uit:
Nefit Topline compact HRC30 CW5 (die volgens de vorige bewoner overgedimensioneerd is vanwege de grotere tapwater capaciteit)
Nefit Moduline 300 Modulerende Thermostaat
Een mengsel van oude en wat minder oude radiatoren zonder thermostaatkranen.
Een Wemos D1 mini met
https://github.com/proddy/EMS-ESP in combinatie met een Raspberry Pi die de gegevens van de CV installatie aan Homeassistant doorgeeft, en een Domoticz installatie voor het bijhouden van de slimme meter.
Verder staan de radiatoren op de slaapkamers uit, en wij als 2 persoonshuishouden werken beiden fulltime. De verwarming hoeft dus alleen even om 7 uur s ochtends aan en van 17.00 tot 23.00
Setpoints:
Laag: 15.5 graden
Hoog: 20 graden (met de hand naar 21 graden)
Gemiddeld Gasverbruik per dag volgens Domoticz: ±7m³
Om te beginnen heb ik de maximale aanvoertemperatuur van de CV ketel van 85 naar 72 graden bijgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat de woonkamer iets minder snel op zou warmen. Verder begreep ik dat bij 72 graden aanvoertemperatuur een deltaT van 20 graden over een radiator goed te halen zou moeten zijn, en ik las in deel 1 van dit topic dat de Nefit ketel streeft naar een deltaT van 20 graden.
Vervolgens heb ik met behulp van een Flir camera de radiatoren die niet helemaal dicht staan proberen af te knijpen op een deltaT van 20 graden. Ik heb dit gedaan door de radiatorknoppen gedeeltelijk dicht te draaien:
Als laatste ben ik in het instellingen menu van de ketel gedoken en heb de Tapwaterstand van Comfort naar ECO overgeschakeld en de maximale CV modulatie/ het maximale vermogen teruggedraaid naar 85% (willekeurige waarde, maar komt uit op een vermogen van iets meer dan woninginhoud x 65watt als aangehouden op
https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/vermogen/).
De overige instellingen die interessant zouden kunnen zijn:
Maximale pompmodulatie: 100% (standaard)
Minimale pompmodulatie: 50% (standaard… en kan voor zover ik begrijp niet lager?)
PID regeling van de Moduline 300 staat op stand 1 ("Ideale instelling"; het cv-toestel warmt zo snel mogelijk tot de gewenste ruimtetemperatuur op. Zodra deze temperatuur is bereikt, moduleert het cv-toestel naar
beneden.)
Ik blijf echter met een aantal vragen zitten.
1. Is dit de manier om dit aan te pakken, eerst aanvoertemperatuur instellen, en daarna waterzijdig inregelen?
2. Ik zag dat een aantal radiatoren wel een voetventiel hebben, maakt het enig verschil of ik het voetventiel of de knop gebruik om de radiator af te knijpen?
3. Hoe weet ik dat ik een radiator niet te ver dichtgeknepen heb? Ik heb nu namelijk het idee dat de radiatoren bij lagere modulatie niet meer egaal warm worden.
4. Ik heb om de een of andere reden op 1 radiator in de woonkamer een thermostaatknop. Deze radiator/knop/whatever ruist nogal op het moment dat de CV inschakelt, is dit normaal? Zo niet, wat kan ik hieraan doen? Zie foto:
5. De moduline heeft nu de Aanwarmvervroeging aanstaan, hierdoor is duidelijk te zien dat het opwarmen van de woonkamer ongeveer een uur duurt, terwijl de temperatuur s nachts ongeveer naar 17,5 is teruggelopen. Dus 2,5 graden opwarmen duurt 1 uur. Is dit een normale tijd?
6. Na een weekend weg geweest te zijn en de thermostaat op handmatig en op 15.5 graden ingesteld te hebben blijkt het nog steeds 3.22 tot 4.6m³ te kosten om mijn woonkamer op temperatuur te houden. Zou dat (aan de hand van de grafiekjes) niet zuiniger kunnen
7. Zou het in dit geval helpen om de PID regeling op een andere stand te zetten?
Hier wat diagrammen uit Homeassistant van de verwarming op
Een werkdag:
Een dag niet thuis:
Om nog wat verder te optimaliseren aan het waterverbruik, wil ik homeassistant nog gaan gebruiken om de tapwaterstand op Comfort te zetten vlak voor de normale douchetijden, en weer terug op ECO als niemand thuis is.
Verder nog tips? Dingen die ik net verkeerd gedaan heb, of die nog beter zouden kunnen?
[
Voor 4% gewijzigd door
bonusbartus op 17-01-2019 12:57
. Reden: plaatjes ]