Beste CV tweakers, bedankt voor dit topic, wat vaak interessant lezen is.
Hierbij wil ik mijn kwak tekst ter info in de groep gooien.
Hoe ik mijn CV settings geoptimaliseerd heb.
ketel = ACV prestige excellence mk2
bouwjaar ketel/huis = 2009
Recente thermische verbeteringen zijn : volledig dak opnieuw geisoleerd/luchtdicht/>25cm cellulose vlokken + WTW ventilatie.
Omschrijving ketel :
5,9-32kW (as per spec) modulerende brander met interne 62liter SWW boiler
manueel select 3-speed WILO pomp voor SWW
manueel select 3-speed WILO pomp voor CV
SWW heeft oneindig voorrang op CV (kan je limiteren)
ketel staat op de zolder. alle collectors -uitgezonderd 2 stuks zolder rads- hangen tegen plafond eerste verdiep.
aan/uit thermostaat type
nachtverlaging = 19degC (enkel bij vorst zakt het beneden de 19deg)
overdag = 21graden 7h30-22h40 (7h30 is brander start)(wordt frequent 's avonds hoger gezet naar >22graden)
Heb me poosje bezig gehouden met voorbereiding waterzijdig inregelen. Maar de mogelijkheden hier zijn beperkt. Sierradiatoren in woonkamer kan ik niet regelen.
De warmteverdeling is goed. De leiding lengtes zijn vrij gelijk door de positie van de collectors. De radiatoren komen allen goed warm tot onderin. Heb me vervolgens enkel gefocust op de ketel settings.
De ACV manual was vaak niet duidelijk. Gelukkig vond ik een developers manual van de Honeywell MCBA brander automaat PCB. Waarin alle settings uitgebreid omschreven staan.
Gedane wijzigingen :
0)
CV pomp van 3 naar 2 (later nazien of het nog lager kan)
SWW pomp van 3 naar 2 (idem, moet nog experimenteren of de deltaT hoger wordt met een lagere snelheid)
Bij het verdraaien gingen beide pompen defect. De sleepcontacten onder de draaiknop werden onbetrouwbaar.
Soms werkte de pomp niet meer. Tenzij ik wat druk op de toerenknop zette.
Heb gelukkig alles kunnen demonteren/solderen. En nu verander ik toerental door een draadbrug te verplaatsen.
Het was dit of 2 nieuwe pompen.
1)
Minimum vermogen verlaagt. Door minimum brander rpm te verlagen naar 1400rpm's.
2)
Static delta modulatie (enkel in CV modus) : deltaT <= 10degC
Anders geformuleerd : aanvoer = retour + 10
3)
CV booster functie uitgeschakeld
Dit deed de aanvoer met 10 graden stijgen voor elke 10 minuten dat brander in bedrijf is. Gezien ik een zo min mogelijk pendelende brander wens + lage aanvoer temp/zuinig ; leek me dit een nutteloze functie vanuit dit standpunt.
4)
Buitensensor. Ketel had er nog geen.
Heb er 1 aangesloten, ligt bewust onder de pannen op het zuiden.
Indien er zon staat, dan is de berekende CV temp gelijk minimum.
Huis is zuid gelegen, woonkamer warmt vaak op van de zon alleen. Stooklijn is als volgt :
15degC => 50degC aanvoer
-5degC => 65degC aanvoer
5)
Hysteresis CV bedrijf
indien CV vraag :
brander start < [ stooklijn - 3degC ]
brander stop > [ stooklijn + 3degC ]
Bovenstaande start/stop settings spelen weinig rol met de deltaT 10deg setting en
uitgeschakelde booster setting.
De aanvoertemp stijgt langzaam. Haalt enkel de stooklijn setting als de thermostaat
lange tijd warmte blijft vragen.
6) pomp nadraaitijd = 2min
7)
SWW settings
SWW start bij boiler < [ 35degC ]
SWW tussenstop bij ketel > [ 89degC ]
SWW ketelstreeftemp = 75degC
SWW herstart bij keteltemp < [ 75degC ]
SWW stop bij boiler < [ 55degC ]
pomp nadraaitijd = 3min
De sensor zit onderaan in de boiler. Onmiddellijk beinvloed door het intredende koude water.
De keuken hotfill boiler is ook op de CV ketel aangesloten.
35degC start lijkt heel laag. Maar voorheen startte haast onmiddellijk het SWW bedrijf bij ergens een beetje warm water afnemen.
En 55degC stop lijkt te weinig(legionella). Maar door de nadraaitijd en warmteuitvlakken wordt het (onder-)in de boiler alsnog 63graden in de winter. De hoge hysteresis, stop bij 89degC ketelwater, zorgt voor minder pendelen.
Douche/bad-water comfort lijden er niet onder.
In tegenstelling tot CV bedrijf, pendelt de brander nog in SWW bedrijf.
'8')
vorstbeveiliging uitgeschakeld
(pomp draaide continue als het buiten <7degC is)
Voorheen was de installatie uitgelegd als een 2 zone systeem. Met Danfoss wax kleppen. Heb dat verwijderd.
Gewoon zone actuator kop er af. Dan staan de zone kleppen altijd open.
Enkel de woonkamer thermostaat doet nu de ketel, in plaats van de klep.
De actuator 'wax' klep heeft geen betrouwbaar 'open' contact.
En, tenzij je wat ingewikkeld maakt, doe je niks nuttig met de CV nadraaitijd, behalve dan over de by-pass pompen.
Heb loxone AIR radiator knoppen liggen.
Bedoeling is in totaal comfort zone regeling te hebben. De badkamer smart verwarmen, 24degC op gezette tijden en bij gesloten deur. Anders 20degC. Bijvoorbeeld.
De boel minder afhankelijk maken van enthousiastelingen die aan de thermostaatkoppen draaien.
Maar je kan je afvragen of de investering een significante comfort verbetering zal geven.
Als je correct omgaat met de thermostaat kranen kom je al ver, inzake warmtecomfort. In dit huis toch.
Met de zone verwarming zal ik de wax kleppen opnieuw moeten gebruiken, om de woonkamer te kunnen uitsluiten, als er slechts 1 andere zone warmte vraagt.
Verbruik :
HOB, 4 persoons gezin.
Een (hoog calorisch) gasverbruik van 0.6cuub/dag voor SWW+koken (zomerdagen).
CV+SWW+koken, afgelopen 2 weken tussen 3.6 - 4.5cuub/dag.
Van 2018-05-01 tot 2018-12-23 = gemiddeld 1,44 cuub/dag
Ben vooral enthousiast van de besparing voor SWW.
Ik denk er (bijna) mee klaar te zijn.
Hopelijk houdt de CV-ketel het nog jaren vol.
[
Voor 0% gewijzigd door
lanticster op 23-12-2018 17:25
. Reden: 8) => '8') ]