Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste
Acties:

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23:18
@MikeyMan
Ik zit misschien aan een LVT verdeler te denken om de vloer iets warmer te krijgen met iets lagere ketel temperatuur, maar ik denk ook dat de CV pomp bij mij dat niet aankan.

Dus dacht ik eraan om misschien de vloer verwarming dan maar compleet te scheiden en zijn eigen pomp te laten houden maar de aanvoer te doen met een platen warmte wisselaar en een thermostaat regelventiel ervoor om de temperatuur van het water dat de wisselaar in gaat op 40C of iets dergelijks te houden.
Nadeel is dat ik dan in dat circuit ook weer een vulkraan, overdrukventiel en een drukvat moet plaatsen en dat kost allemaal ruimte.

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Chic
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:52
cville schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:45:
[...]

Een opmerking en een advies:
1. ik had ook ernstige twijfels over mijn bypass en heb er nu een kogelkraan tussen zitten. Weet ik tenminste zeker dat hij dicht staat (hij is niet nodig)
2. t.a.v. het stoeien met de menging van de verdeler: ik weet uit eigen ervaring dat als je een HT verdeler hebt, je problemen in het LT gebied kunt verwachten. Heb je een LT verdeler?
Geen idee, mijn verdeler bevat geen typeplaatje, maar ziet er precies zo uit als deze.
Wat voor problemen kan ik precies verwachten?

Chic wijzigde deze reactie 13-02-2019 19:54 (3%)

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:00
Als het een mengverdeler is, kun je problemen krijgen met het opwarmen van de ruimte. Het duurt dan erg lang voordat een ruimte op temperatuur is omdat er continue koud water uit de vloer gemengd wordt met lauw water uit de ketel.

Het bekende verhaal is dat mensen denken dat de aanvoertemperatuur naar beneden gebracht kan worden tot het niveau van de thermostaatkraan op de verdeler.

• Chic
  • Laatst online: 21:52
@bert pit Nu is het nog een mengverdeler ja, maar als ik dat ventiel/schot plaats is het geen mengverdeler meer. Dus volgens documentatie geschikt voor LTV. Echter benieuwd naar wat @cville precies bedoelt met problemen die ik kan verwachten.

• cville
  • Laatst online: 21:35
Chic schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:53:
@bert pit Nu is het nog een mengverdeler ja, maar als ik dat ventiel/schot plaats is het geen mengverdeler meer. Dus volgens documentatie geschikt voor LTV. Echter benieuwd naar wat @cville precies bedoelt met problemen die ik kan verwachten.
Mijn installatie heeft een HT verdeler die ruim een jaar geleden, om een aantal problemen op te lossen, door de installateur is omgebouwd naar een passieve verdeler (pomp & thermostaat eraf). Dit word vaak als mogelijk aangegeven maar is niet hetzelfde als een echte LT verdeler. Het werkte dan ook onvoldoende. De ketel is ook niet in staat om voldoende debiet te genereren (0.8l/s/groep). De verdeler wordt daarom binnenkort vervangen door een echte LT verdeler met pomp

De HT verdeler die ik nu heb, vraagt water van min 60 graden om behoorlijk zijn werk te doen en dat krijgt hij niet want dat is geen LT. Mijn Ta=45 graden.

De les: gebruik een echte LT verdeler en niet een omgebouwde HT verdeler.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12-06 14:16
De scheiding tussen LT en HT verdelers is mij iets te symplistisch:
Dit is een voorbeeld van een Igrova-Jet verdeelunit met instelbare menging:

Bij deze is met de rode knop de menging instelbaar tussen 0 en veel.
Afhankelijk van het pomp debiet (de pompstand instelling), is hiermee de verdeelunit "hydraulisch neutraal" of "hydraulisch actief" in te stellen.

Bij mijn uitvoering is de rode knop niet aanwezig maar is er een afdek-dop met daaronder een inbus waarmee de menging is in te stellen. Ik meng ca 20% retourwater bij de aanvoer om zo een groter debiet te krijgen.

Tip:
Er zijn veel verdeelunit uitvoeringen met vaak een (verstopte) meng mogelijkheid.
Zoek in de buurt van het punt waar aanvoer en retour gemengd kunnen worden.

• PentaClover
Ik heb van de data van afgelopen week 2 grafiekjes gemaakt met meerdere verwaming runs erin.
Ik heb tevens deze week een paar parameters aangepast. Als eerste kwam ik erachter dat de minimale pompmodulatie in de ketel op 60% stond, deze heb ik verlaagd naar het minimum dat je kan instellen 50%. Een dag later heb ik de maximale ketel temperatuur 3 graden verlaagd van 60C naar 57C.
Je ziet het effect hiervan op de retour temperatuur en dus het rendement direct terug,
http://i63.tinypic.com/23wrwg0.png
http://i67.tinypic.com/160zqfb.png

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• dunklefaser
  • Laatst online: 21:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Ik heb een brandende vraag bij jouw plaatjes:
Op welke manier heb je de (theoretische) rendementen van jouw maatregelen bepaalt/berekent?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• PentaClover
@dunklefaser Puur op basis van de gemeten retour temperatuur.
Ik heb ooit 2 tabellen gevonden (weet niet meer waar) met de efficientie van een HR ketel en condensatie rendement in relatie tot de retour temperatuur voor een aantal temperaturen. Die heb ik gecombineerd en ge-interpoleerd.
Als je deze plot krijg je een grafiek die qua vorm verdacht veel lijkt op figuur1 uit de topic start:
http://i66.tinypic.com/ir8cuq.png
Edit: Ik zie dat er een foutje in zit, condensatie rendement moet 0% zijn bij 56C, er mist een stukje extra polatie van 50-56C, mijn tabel en dus plaatje ge-update.

PentaClover wijzigde deze reactie 16-02-2019 13:35 (17%)

• PentaClover
@dunklefaser Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik de flow zou kunnen meten, dan is het sommetje van het werkelijke rendement vrij envoudig aangezien ik uit de Nefit Ketel al de aanvoer en de retour temperatuur kan uitlezen, en ik kan ook uitlezen hoeveel gas er verbruikt wordt. Helaas heeft de Nefit Ketel wel een uitleesbare flow sensor in zijn warm tap water circuit zitten, maar niet in het CV circuit.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Wat let je een Kamstrup 302 (ca. € 130) in de retour te plaatsen?
Deze warmtemeter kan je ook in een vervangende wp-installatie "recyclen".
Dan heb je belastbare gegevens uit beide werelden tenminste voor het cv gedeelte - gas en all-electric.
:+ :+ - En dan weten we eindelijk wat het rendement van een gasgestookte (HR) cv-installatie werkelijk is.

Trouwens, jouw ketel brand ook maar enkele minuten of zie ik dit verkeerd?
Mijn retourtemperatuur wordt max. 32°C als de ketel morgens wat langer brand (max. 20 minuten)
bij een aanvoer van max. 45°C - rendement ca. 94,5% (bovenwaarde).

Ik heb het diagram nog wat nader bekeken:
De onderwaarde is toch de verbrandingswaarde zonder condensatiewarmte = 31,65 MJ/m³?
Bij 57°C retour begint de condensatie, het rendement o.w. is dan niet 100%
maar slechts ca. 88% = 7,74 kWh??
Om op 100% o.w. = 31,65 MJ = 8,79 kWh/m³ te komen mag de retourtemperatuur niet hoger komen dan 41°C. Dan heb je wel al behoorlijk wat aan condensatie of niet?

Tenminste suggereert het diagram dit. Heb je hiervoor een verklaring? Of lees ik het diagram verkeerd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• PentaClover
@dunklefaser Ja dat zou een optie kunnen zijn, dan heb ik ook nog een mbus USB adaptertje nodig en wat ander klein materiaal zie ik ... ik zal er eens over denken.

Nee de ketel brand geen minuten maar uren, de x as is 5 uur, en ja het eerste uur is het water nog aan het opwarmen en dus de retour temperatuur laag, en dan is het rendement bij mij uitstekend. Daarna zakt het naar de net even boven de 100%.
Ik reken de retour temperatuur die ik uitlees ook direct om in %Efficientie en duw dat in domoticz,
Dit is een verwarmingsrun van gisteren van ruim 5 uur:
http://i67.tinypic.com/16iefwg.png

>Tenminste suggereert het diagram dit. Heb je hiervoor een verklaring? Of lees ik het diagram verkeerd?

Ja, zo heb ik het wel begrepen, volgens de tabel van ketel rendement is bij hogere temperaturen het rendement van de ketel minder, omdat er meer warmte naar buiten verdwijnt en niet geheel door het ketel water wordt opgenomen. In hoe verre het echt zo slecht is met de huidige ketels als de tabel suggereerd, en dus deze grafiek laat zien weet ik niet, maar ik kon niets beters vinden.

• tijs67
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 17:31
Situatie:
Tussenwoning uit 1975
In totaal 6 radiatoren en 1 convector
CV ketel: Intergas HR 36/30 uit 2009
Thermostaat: Plugwise Anna, modulerend aangesloten

Instellingen Anna:
Opentherm ingesteld
Bespaarmodus / verwarmingsmodus staat op Comfort
Temperatuur compensatie staat op 0
Voorverwarmen staat op max 30 min
Keteltemperatuur staat op max 67 gr

Instellingen cv ketel:
Aanvoertemperatuur staat op 67 graden
Vermogen op 55 %
Anti pendel tijd tijdens cv staat op 8 minuten
OT temperatuur staat op 50 graden
Wachttijd tapvraag staat op 1 minuut
Pomp nadraaitijd staat op 3 minuten
Pompstand staat op 1

Ik heb laatst alle radiatoren afgesteld (deltaT gemeten). Bij de eerste meting kwam ik uit op een gemiddelde deltaT van 7,2.
Daarna de radiatoren met een lagere waarde dan het gemiddelde geknepen en de pompstand verlaagd van 2 naar 1.
Bij een nieuwe meting kwam ik uit op een gemiddelde deltaT van 10,9.

Mijn probleem:
Ondanks dat in de huiskamer (waar thermostaat hangt) de gevraagde temperatuur nog niet bereikt is, valt de ketel regelmatig in code 1 (temperatuur bereikt). Na verloop van tijd gaat de ketel dan wel weer verwarmen (code 5) maar voor mijn gevoel gebeurt dat te vaak en wordt het ook niet snel warm in huis.

Wat kan ik anders instellen om te zorgen dat de ketel constanter naar de gevraagde temp doorverwarmt? Dus minder pendelend?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tijs67 Is de situatie nu beter of slechter m.b.t. het ervaren probleem?

Heb je bij de ketel de aanvoer c.q. de retourtemperatuur gemeten als de ketel afslaat?

Hoeveel gas verbruikt de ketel kort voor dat hij stopt, dit geeft een indicatie of hij ver genoeg terug moduleert.

Als je de gegevens hebt kan je waarschijnlijk bepalen of de warmteafgifte op dat moment voldoende is om de (minimale) warmteproductie van de ketel af te nemen.

Als je de pompstand weer op 2 zet heb je trouwens wat meer warmteafgifte.
Bij een antipendeltijd van 8 minuten zou ik de nadraaitijd misschien ook op 8 minuten zetten.

Wat betekent trouwens de OT temperatuurinstelling van de ketel?

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:54
tijs67 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:30:
Situatie:
Tussenwoning uit 1975
In totaal 6 radiatoren en 1 convector
CV ketel: Intergas HR 36/30 uit 2009
Thermostaat: Plugwise Anna, modulerend aangesloten

Instellingen Anna:
Opentherm ingesteld
Keteltemperatuur staat op max 67 gr

Instellingen cv ketel:
Aanvoertemperatuur staat op 67 graden
Vermogen op 55 %
Wachttijd tapvraag staat op 1 minuut
Pompstand staat op 1

Ik heb laatst alle radiatoren afgesteld (deltaT gemeten). Bij de eerste meting kwam ik uit op een gemiddelde deltaT van 7,2.
Daarna de radiatoren met een lagere waarde dan het gemiddelde geknepen en de pompstand verlaagd van 2 naar 1.
Bij een nieuwe meting kwam ik uit op een gemiddelde deltaT van 10,9.

Mijn probleem:
Ondanks dat in de huiskamer (waar thermostaat hangt) de gevraagde temperatuur nog niet bereikt is, valt de ketel regelmatig in code 1 (temperatuur bereikt). Na verloop van tijd gaat de ketel dan wel weer verwarmen (code 5) maar voor mijn gevoel gebeurt dat te vaak en wordt het ook niet snel warm in huis.

Wat kan ik anders instellen om te zorgen dat de ketel constanter naar de gevraagde temp doorverwarmt? Dus minder pendelend?
Hoi!

Hier tevens een Intergas 36/30 met een OpenTherm gestuurde thermostaat. Zo te horen moduleert je thermostaat de aanvoertemperatuur al vóór dat je temperatuur setpoint bereikt is. In combinatie met m'n Honeywell Lyric verschijnt code 1 in de laatste fase van het aanwarmen richting setpoint.

Bij code 1 draait alleen de pomp van de ketel en is er geen ontsteking / gasverbruik. Ik zie deze graag in combinatie met m'n zonneboiler. Betekent dat ik m'n huis gratis verwarm. Zie je de code 1 al snel in het begin van het aanwarmen of meer richting het einde?

PVoutput

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 08-06 14:00
@tijs67 bedoel je met “OT temperatuur staat op 50 graden” soms parameter E?

Mogelijk verlaagt je thermostaat op bepaald moment de gevraagde watertemperatuur. Als die vraag onder de 50 duikt, dan behandelt je ketel dat alsof er 50 gevraagd wordt. Dit kun je lezen op de display van de ketel.

Het kan goed zijn dat je ketelvermogen te hoog is en je pompstand te laag bij een dergelijk lage vraag. En dan krijg je al snel code 1. Met “temperatuur bereikt“ wordt bedoeld dat de gevraagde aanvoertemp is bereikt (heeft dus niets te maken met de ruimtetemp van je woonkamer).

Waarop staat je minimale vermogen ingesteld?

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:34
Ik heb ook een Intergas, code 1, dan is de wateraanvoer temperatuur 5 graden te hoog geworden, dan koelt hij af met de pomp draaiend tot hij weer 5 graden onder de gevraagde temperatuur zit.
Antipendel rond de tien minuten lijkt een redelijke timeout, die speelt dan namelijk ook mee.
Er kan ook lucht inzitten of radiatoren teveel geknepen en/of pompstand te laag.
Ik heb zelf gemerkt dat alles opendraaien met hoogste pompstand en aanvoertemp van max 60 graden dit eigenlijk niet meer gebeurt. Delta T is dan minder goed maar ja wel comfort en radiatoren langer warm, minder koude vloer. Ook kan je parameter 8 op 15 minuten zetten, dan draait de pomp maximaal na om alles goed te verdelen over de radiatoren.

• tijs67
Vanmiddag was het 18,5 graden toen ik thuis kwam. Heb de thermostaat op 20 graden gezet. De cv draaide enige tijd tot het 19,4 graden was en ging toen op stand 1. Het display op de ketel gaf toen 57 graden aan. De stand 1 blijft dan continue in het display zichtbaar, waarbij de temperatuur aanduiding in het display wel terugloopt (na +/- 15 minuten stond deze op 54 graden)

Verder wat antwoorden van mijn kant:
dunklefaser schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:39:
@tijs67 Is de situatie nu beter of slechter m.b.t. het ervaren probleem?
Sinds ik de aanpassingen heb gedaan is het erger geworden (pendelen)
Heb je bij de ketel de aanvoer c.q. de retourtemperatuur gemeten als de ketel afslaat?
Aanvoer temp: 38 graden (gemeten met infrarood temp pistool)
Retour temp: 34 graden (gemeten met infrarood temp pistool)
Hoeveel gas verbruikt de ketel kort voor dat hij stopt, dit geeft een indicatie of hij ver genoeg terug moduleert.
Geen idee, hoe meet ik dit?

Wat betekent trouwens de OT temperatuurinstelling van de ketel?
Open Therm temp instelling waarbij de thermostaat de aanvoer temp bepaalt
WeirCo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:24:
[...]
Hoi!

Hier tevens een Intergas 36/30 met een OpenTherm gestuurde thermostaat. Zo te horen moduleert je thermostaat de aanvoertemperatuur al vóór dat je temperatuur setpoint bereikt is.
….
Zie je de code 1 al snel in het begin van het aanwarmen of meer richting het einde?
Gevoelsmatig ergens in het midden. Hij begint voortvarend maar gaat gezien de kamertemp te snel in stand 1
Remmit schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:51:
@tijs67 bedoel je met “OT temperatuur staat op 50 graden” soms parameter E?
Parameter E staat in service menu inderdaad op 50. Met “OT temp” bedoel ik Open therm.
Remmit schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:51:
Waarop staat je minimale vermogen ingesteld?
70%
Soldaatje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:46:
Ik heb zelf gemerkt dat alles opendraaien met hoogste pompstand en aanvoertemp van max 60 graden dit eigenlijk niet meer gebeurt. Delta T is dan minder goed maar ja wel comfort en radiatoren langer warm, minder koude vloer. Ook kan je parameter 8 op 15 minuten zetten, dan draait de pomp maximaal na om alles goed te verdelen over de radiatoren.
Zo ongeveer stond het voorheen wel ingesteld. Maar ik ben juist met knijpen van radiatoren en tunen van de ketel begonnen om een evenwichtiger systeem te krijgen met minder gasverbruik.

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:54
tijs67 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:05:
Vanmiddag was het 18,5 graden toen ik thuis kwam. Heb de thermostaat op 20 graden gezet. De cv draaide enige tijd tot het 19,4 graden was en ging toen op stand 1. Het display op de ketel gaf toen 57 graden aan. De stand 1 blijft dan continue in het display zichtbaar, waarbij de temperatuur aanduiding in het display wel terugloopt (na +/- 15 minuten stond deze op 54 graden)

Verder wat antwoorden van mijn kant:

[...]

Sinds ik de aanpassingen heb gedaan is het erger geworden (pendelen)

[...]

Aanvoer temp: 38 graden (gemeten met infrarood temp pistool)
Retour temp: 34 graden (gemeten met infrarood temp pistool)

[...]

Geen idee, hoe meet ik dit?

[...]

Open Therm temp instelling waarbij de thermostaat de aanvoer temp bepaalt

[...]

Gevoelsmatig ergens in het midden. Hij begint voortvarend maar gaat gezien de kamertemp te snel in stand 1

[...]

Parameter E staat in service menu inderdaad op 50. Met “OT temp” bedoel ik Open therm.

[...]

70%

[...]

Zo ongeveer stond het voorheen wel ingesteld. Maar ik ben juist met knijpen van radiatoren en tunen van de ketel begonnen om een evenwichtiger systeem te krijgen met minder gasverbruik.
Wat is de waarde van parameter c (kleine letter (Minimaal toerental CV))?

PVoutput

• tijs67
WeirCo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:45:
[...]

Wat is de waarde van parameter c (kleine letter (Minimaal toerental CV))?
30

• Soldaatje
Die temperaturen zijn gewoon veel te laag om warm te kunnen stoken, dat is binnen seconden te heet. Misschien met hoogste pompstand gaat het iets langzamer, maar dat is het dan ook.
Of je moet de retour onder de 20 krijgen met jaga's en ventilatoren.

Soldaatje wijzigde deze reactie 20-02-2019 16:55 (16%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tijs67 Aanvoer 38°C? (display 57°C?) en retour 34°C en de ketel brandde toen nog?
Ik kan me voorstellen dat de brander al uit was -
aanvoer gaat meteen naar beneden maar de retour klopt dan natuurlijk nog.
- Wat is dan de temperatuur op het keteldisplay (en wat is de OT vraagtemperatuur op de thermostaat)?

Momentaan verbruik meten:
Als je weet hoe lang de ketel bij elke opstart draait - bij deze buitentemperaturen gok ik maximaal ca. 2-3 minuten - kan je met een stopwatch ca. 20 l gas verbruik tegen het einde van de brandertijd klokken
en naar 1 uur extrapoleren. - Dit zou eigenlijk moeten overeenkomen met de ondere modulatiegrens
van de ketel.

• Soldaatje
Bovenaan de ketel zit trouwens een ontluchtingsventiel, dat kan je ook even bekijken en ontluchten. Zo ja, dat er lucht uitkomt, kan je die vervangen voor een automatische ontluchter, dat kost 6 euro 50 cent.

• tijs67
dunklefaser schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:55:
@tijs67 Aanvoer 38°C? (display 57°C?) en retour 34°C en de ketel brandde toen nog?
Ik kan me voorstellen dat de brander al uit was -
aanvoer gaat meteen naar beneden maar de retour klopt dan natuurlijk nog.
- Wat is dan de temperatuur op het keteldisplay (en wat is de OT vraagtemperatuur op de thermostaat)?
Ketel was toen idd al uit, dus een zakkende temp snap ik. Maar kan dat in een minuut zo snel gaan?
Display op ketel display stond op 57 graden
OT vraagtemp is 20 graden

• tijs67
Soldaatje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:53:
Die temperaturen zijn gewoon veel te laag om warm te kunnen stoken, dat is binnen seconden te heet. Misschien met hoogste pompstand gaat het iets langzamer, maar dat is het dan ook.
Of je moet de retour onder de 20 krijgen met jaga's en ventilatoren.
Wat stel jij nog meer voor? Behalve de pompstand verhogen?

• tijs67
Soldaatje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:58:
Bovenaan de ketel zit trouwens een ontluchtingsventiel, dat kan je ook even bekijken en ontluchten. Zo ja, dat er lucht uitkomt, kan je die vervangen voor een automatische ontluchter, dat kost 6 euro 50 cent.
kwam geen lucht uit

• Soldaatje
tijs67 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Wat stel jij nog meer voor? Behalve de pompstand verhogen?
Dan vermoed ik dat de radiatoren teveel geknepen zijn, draai alles eens open, en meet de temperatuur van de aanvoer en vergelijk met het display.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Wat is efficienter... er vanuit gaande dat ik zo lang mogelijk 'warm' douchen wil.

De electrische bioler op hoogste stand zetten, a 65 graden volgens mij, en dan in de avonduren douchen zodat de kosten van electra (piek / dal ) iets lager zijn,

De electrische bioler op de middelste stand, a ~ 50 graden volgens mij, idem uren aanhouden,

Bij beide gevallen, knijp ik de uitgaande leiding al een beetje om de waterstroom niet al te hard te laten gaan. Dit heeft voordeel dat ik iets langer douchen kan. Maar bijv. warm water vraag weer wat langer duurt (boven). Ja ik zit in portugal en een CV installatie kennen ze hier niet. :P

M'n magische bol werken.

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22:40
tijs67 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:05:

[...]

Volgens mij is het raadzaam om deze Parameter E lager in te stellen.
De handleiding van de Intergas HR 36/30 geeft de volgende omschrijving:

E: Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag
fabrieksinstelling 40
Instelbereik 10°C tot 60°C. Indien de OT thermostaat een aanvoer temperatuur vraagt die lager is dan deze ingestelde waarde, dan zal de warmtevraag niet beantwoord worden.

Bij een instelling van 50°C gaat de ketel niet branden wanneer jouw modulerende OT-thermostaat een lagere aanvoertemperatuur vraagt. En dat is zeker het geval wanneer de ruimtetemperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur.
Terugstellen naar de fabrieksinstelling kun je zonder meer doen, maar je kunt ook zonder problemen bijv. 30°C instellen. Wat je daarmee bereikt is dat je de regeling van de ketel veel minder beperkt.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tijs67 OT vraagtemperatuur 20 is waarschijnlijk hetzelfde als ketel uit,
ik bedoel eigenlijk de vraagtemperatuur kort voordat de ketel afslaat.

Waarschijnlijk kan je de exercitie nu al stoppen met de voorlopige conclusie:
Minimaal ketelvermogen (veel) hoger dan het afgiftevermogen van de cv-installatie
bij de actueel gevraagde aanvoertemperatuur.

- Zeker bij de huidige buitentemperaturen niet ongewoon.

Je kan de branderlooptijd verlengen zoals voorgesteld door
a) de pompsnelheid te verhogen (tot dat het begint te ruisen)
b) de cv-installatie waterzijdig te balanceren
c) en uiteindelijk het afgiftevermogen te verhogen (boosters, DBE, grotere radiatoren)

Maar ik vrees dat je benodigde verwarmingsvermogen bij deze buitentemperaturen
ook gewoon een stuk kleiner is (tussenwoning uit 2009 atm max. 2-3 kW??)
dan het minimale ketelvermogen van 8kW (b.w.)
en dan gaat de ketel zo of zo enkele keren per uur aan en uit O-).

Just my 2 cts

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-06 13:08
leonbong schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:34:
@CJG
Je moet bepalen hoeveel vermogen je in ruimte nodig hebt. Dan kan je bepalen wat de flow's per radiator moeten zijn.

Bijvoorbeeld:
Je woonkamer is (lxbxh) 3m x 3m x 2,56 = 23 m3.
Vuistregel woonkamer benodigd vermogen 75W/m3
Benodigd vermogen woonkamer 75 x 23 = 1725 W = 1,7kW

Flow noodzakelijk voor de woonkamer:
Flow (l/uur) = Q / (delta T * CP) * 3600
Cp = 4,2 kJ/kg K
DeltaT = 5 graden
Flow woonkamer noodzakelijk = 1,7 / (5 x 4,2) * 3600 = 290 l/uur
De formule klopt met de gegevens die ik heb van mijn LVT. Maar ik snap niet dat als de delta T groter wordt je minder l/uur nodig hebt. De delta T is toch het verschil in aanvoer en retour?

Mijn intergas HRE 36/30A ketel heeft een modulerende pomp die je met een minimale en maximale parameter kan instellen. Op het moment dat de kachel net aan gaat pompt deze het water sneller rond dan als hij al even aanstaat. Doet hij dit dan om de aanvoer sneller op de gewenste temp te krijgen of de retour of de detla T?

Als ik het maximaal cv vermogen verhoog, en de pomp waardes niet gaat hij sneller pompen. Ik kan uit de handleiding nog niet echt duidelijk naar voren krijgen hoe die moduleren pomp nou werkt, aan de hand van welke parameters hij zijn snelheid bepaald. Ik zou het graag zelf na willen rekenen >:)

------------

Ik ben een tijdje bezig geweest met paramters testen. Je kan de pomp en de aanvoer temp wel veranderen maar netto kom ik op het zelfde verbruik uit. Je cv vermogen aanpassen maakt ook niet zo veel uit. Tenzij je hem te laag instelt natuurlijk :P Ik denk dat echt gas besparen met een nieuwe ketel en LVT verwarming niet echt mogelijk is tenzij je gewoon de thermostaat een graadje lager zet

Mich wijzigde deze reactie 20-02-2019 20:40 (14%)

• Remmit
tijs67 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:02:
[...]
Ketel was toen idd al uit, dus een zakkende temp snap ik. Maar kan dat in een minuut zo snel gaan?
Display op ketel display stond op 57 graden
OT vraagtemp is 20 graden
Als de HRE 57 graden aangeeft terwijl de pompstand op 1 staat, kun je ervan uitgaan dat de echte aanvoertemp minstens 62 graden was (de weergegeven temperatuur is een soort gemiddelde tussen retour en aanvoer, en bij lagere pompstand gaat die afwijking omhoog — dit zelf meegemaakt).

Als OT om 20 graden vraagt en parameter E staat op 50, dan gaat de ketel uit van een vraag om 50 graden. Bij een weergegeven temp van 55 of meer gaat de ketel dan in stand 1 (de ketel houdt een marge van 4-5 graden aan).

Zoals @dunklefaser en @Soldaatje al zeggen, je kunt beter je pompstand weer verhogen, en ontluchten sowieso altijd doen. Daarnaast kun je denken aan de volgende dingen:

- misschien heb je (al?) je radiatoren teveel geknepen?
- misschien moet je parameter E wat hoger staan, zodat de terugval in temp niet te groot is
- misschien kun je de parameters van je thermostaat aanpassen zodat hij wat langzamer de vraag aanpast.

Als laatste, je kunt evt je minimum vermogen (parameter c) iets verlagen, tot 25%. Als het goed is staat je stromend warm water minimum ook op 25%. Dus je ketel is erop ingesteld. Maar dit kan risico meebrengen, lees je eerst hierover goed in (goed de zoektermen in dit forum gebruiken).

Mijn ervaringen vorig jaar: had pompstand verlaagd naar 1, kreeg toen veel pendelen. Na min vermogen op 25% ging dat weg. Echter liep de ketel niet lekker (bijv. teveel verschil gemeten/werkelijke aanvoertemp, wel 10 graden). Dus pomp maar op 2. Dat ging beter tot het echt koud weer werd, het huis warmde niet goed meer op. Daarna weer terug naar pompstand 3 en toen geen problemen meer gehad. Momenteel heb ik min en max vermogen beide op 33% maar dat is een ander verhaal. Zoek maar op mijn posts in dit topic.

• Remmit
arpeggio schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:06:
[...]
Volgens mij is het raadzaam om deze Parameter E lager in te stellen.
De handleiding van de Intergas HR 36/30 geeft de volgende omschrijving:

E: Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag
fabrieksinstelling 40
Instelbereik 10°C tot 60°C. Indien de OT thermostaat een aanvoer temperatuur vraagt die lager is dan deze ingestelde waarde, dan zal de warmtevraag niet beantwoord worden.

Bij een instelling van 50°C gaat de ketel niet branden wanneer jouw modulerende OT-thermostaat een lagere aanvoertemperatuur vraagt. En dat is zeker het geval wanneer de ruimtetemperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur.
Terugstellen naar de fabrieksinstelling kun je zonder meer doen, maar je kunt ook zonder problemen bijv. 30°C instellen. Wat je daarmee bereikt is dat je de regeling van de ketel veel minder beperkt.
Dat hangt af van parameter E. (hoofdletter E met puntje). Normaal staat deze op 1. Als paremeter E (zonder puntje) op 50 graden staat, wordt een vraag van bijv. 40 vanuit de thermostaat door de ketel behandeld als een vraag van 50 graden. Alleen als E. op 0 staat wordt een vraag <50 genegeerd. En met E. op 2 gaat de ketel de thermostaatvraag als Aan/Uit behandelen en telt alleen de max aanvoertemp instelling van de ketel zelf.
dunklefaser schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:31:
OT vraagtemperatuur 20 is waarschijnlijk hetzelfde als ketel uit,
...<knip>...
Dat zou weleens kunnen kloppen want dat is wel een erg lage vraag. Mijn eigen thermostaat toont overigens slechts 10 graden vraagtemp indien hij niet om warmte vraagt.

Zou parameter 5 (“Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn”) de grens hiervoor bepalen? (Default=25)

• arpeggio
Remmit schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:22:

Dat hangt af van parameter E. (hoofdletter E met puntje). Normaal staat deze op 1. Als paremeter E (zonder puntje) op 50 graden staat, wordt een vraag van bijv. 40 vanuit de thermostaat door de ketel behandeld als een vraag van 50 graden. Alleen als E. op 0 staat wordt een vraag <50 genegeerd. En met E. op 2 gaat de ketel de thermostaatvraag als Aan/Uit behandelen en telt alleen de max aanvoertemp instelling van de ketel zelf.
Dan is de vraag voor @tijs67 of deze parameter E. bij hem op 0 staat ipv 1. Zijn klacht was dat de ketel al stopt met code 'temperatuur bereikt' terwijl de ruimtetemperatuur nog niet is bereikt. Er is in dat geval nog steeds een warmtevraag van de thermostaat. De temperatuur van de ketel is dan 57 graden, terwijl de max aanvoertemperatuur 67 graden is.

Edit: Overigens is de documentatie van de HRE waar jij naar verwijst, duidelijker over de werking van deze parameters E en E. dan de documentatie van de HR waar @tijs67 problemen mee heeft. In de documentatie van de HR wordt aangegeven bij E (zonder puntje) dat de warmtevraag niet wordt beantwoord indien deze lager is dan de ingestelde waarde. En bij parameter E. (met puntje) wordt dan aangegeven dat 'OT set wordt begrensd', maar niet op welke manier.

arpeggio wijzigde deze reactie 20-02-2019 23:12 (24%)

• Soldaatje
Remmit schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:22:
[...]

Zou parameter 5 (“Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn”) de grens hiervoor bepalen? (Default=25)
Dat is alleen van toepassing met een buitensensor, het is de buitentemperatuur van 10-25 graden, daarmee wordt de grens bepaald van de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Alleen van toepassing bij weersafhankelijke regeling. Met een opentherm thermostaat geeft hij alleen de temperatuur door, en daar moet de thermostaat dan wat mee doen.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
Mich schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:35:
[...]

De formule klopt met de gegevens die ik heb van mijn LVT. Maar ik snap niet dat als de delta T groter wordt je minder l/uur nodig hebt. De delta T is toch het verschil in aanvoer en retour?
Stel water komt aan met een temperatuur bij een radiator met 100l/uur
Stituatie A: Het water 100l/uur komt met 80 graden aan en verlaat de radiator 60 dan is er een hoeveelheid warmte afgestaan.
Stituatie B: Het water 100l/uur komt met 80 graden aan en verlaat de radiator 30 dan is er een grotere hoeveelheid warmte afgestaan.
Lijkt mij niet zo raar.

Daarom als je een grotere deltaT over een radiator weet te realiseren heb je voor hetzelfde benodigd vermogen op die radiator een lager debiet nodig.
Hier zitten natuurlijk grenzen aan om het moment dat het water aan- of afvoer nauwelijks hoger zijn dan de omgevingstemperatuur van de ruimte dan zal de afgifte van warmte aan de ruimte natuurlijk helemaal inzakken.
Mijn intergas HRE 36/30A ketel heeft een modulerende pomp die je met een minimale en maximale parameter kan instellen. Op het moment dat de kachel net aan gaat pompt deze het water sneller rond dan als hij al even aanstaat. Doet hij dit dan om de aanvoer sneller op de gewenste temp te krijgen of de retour of de detla T?
Waarschijnlijk eerst de aanvoer op temperatuur omdat dat comfort in woning creëert.
Ik vermoed dat een ketel eerst de aanvoer op temp wil hebben en daarna omlaag gaat moduleren omdat een te hete retour duidt op teveel vermogen.

Een ketel moduleren kan hij op grofweg drie manieren doen.
A] Brander terugschroeven echter dat heeft als gevolg een lagere aanvoertemperatuur bij constant debiet=vast toerental
B] Pomp toerental verlagen echter dit heeft als gevolg een hogere aanvoertemperatuur bij constant brander vermogen.
C] Een combinatie van A en B.

Terwijl de ketel C aan het doen is zal hij wel binnen de ingestelde regelparameters willen blijven zoals o.a
Min en Max pomptoerental
Min en Max brandervermogen
Min en Max Aanvoertemperatuur
Enz.

Dat betekent bijvoorbeeld dat als het pomptoerental al minimaal is dat bij alleen maar brandervermogen kan verlagen dat zal hij dan doen totdat de min. aanvoertemp of min brandervermogen is bereikt.

PS
Je moet bij dit soort sommetjes van de steady state uitgaan ofwel de gestabiliseerde situatie. Het opstarten en stoppen zijn sterk afwijkende situaties waarvoor deze sommen niet gelden.
Als ik het maximaal cv vermogen verhoog, en de pomp waardes niet gaat hij sneller pompen. Ik kan uit de handleiding nog niet echt duidelijk naar voren krijgen hoe die moduleren pomp nou werkt, aan de hand van welke parameters hij zijn snelheid bepaald. Ik zou het graag zelf na willen rekenen >:)

------------

Ik ben een tijdje bezig geweest met paramters testen. Je kan de pomp en de aanvoer temp wel veranderen maar netto kom ik op het zelfde verbruik uit. Je cv vermogen aanpassen maakt ook niet zo veel uit. Tenzij je hem te laag instelt natuurlijk :P Ik denk dat echt gas besparen met een nieuwe ketel en LVT verwarming niet echt mogelijk is tenzij je gewoon de thermostaat een graadje lager zet
Je moet vaststellen of retourtemperatuur altijd laag genoeg is voor condensatie. Als de ketel altijd condenseert ook tijdens starten en stoppen is er zeer beperkt iets te halen in mijn optiek.
LVT verwarming helpt dan alleen nog maar om iets minder energie de schoorsteen te laten verlaten.

• Doner
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18-06 12:32
Even een vraagje waar ik tegenaan loop.

Het lijkt erop dat mijn vloerverwarming ongeacht de aanvoertemperatuur altijd even veel koud water toevoegt om te mengen. Is dat by design?

Voorbeeld, aanvoer CV is 60, thermostaat staat vol open bij vloerverwarming en temp is 40 graden.
Aanvoer 40 van CV komt bij de vloerverwarming en wordt afgekoeld tot 20-22 graden. Klopt dat? Waarom wordt er gewoon niet gemengd en gaat er 40 graden de grond in?

• reclamedoos
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-06 22:35
Doner schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:28:

Het lijkt erop dat mijn vloerverwarming ongeacht de aanvoertemperatuur altijd even veel koud water toevoegt om te mengen. Is dat by design?

Voorbeeld, aanvoer CV is 60, thermostaat staat vol open bij vloerverwarming en temp is 40 graden.
Aanvoer 40 van CV komt bij de vloerverwarming en wordt afgekoeld tot 20-22 graden. Klopt dat? Waarom wordt er gewoon niet gemengd en gaat er 40 graden de grond in?
Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij gaat, niet hoe het bij jou zou moeten zijn :)

Bij mijn vloerverwarming zit een thermostaatkraan vlak voor de verdeler. Deze staat bij mij standaard op 28 graden. Het water dat de verdeler in gaat, zal dus altijd (ongeacht de aanvoertemperatuur) 28 graden zijn. Deze zet ik in de winter als het erg koud is naar 30 graden, maar dat is deze winter niet nodig geweest.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Doner schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:28:

Als je water van 40° (of meer) in je vloer gaat steken wordt dat nogal onaangenaam (en mogelijks heeft je vloer schade). Ook wil je geen grote deltaT over je vloer (want dan zit je met een warm en een koud stuk).
Door het retourwater van de vloer bij te mengen, en met een extra pomp hoger debiet door de vloerverwarming te steken maximaliseer je het vermogen bij minimale deltaT.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tijs67
Remmit schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:44:
[...]

...je kunt beter je pompstand weer verhogen, en ontluchten sowieso altijd doen. Daarnaast kun je denken aan de volgende dingen:

- misschien heb je (al?) je radiatoren teveel geknepen?
- misschien moet je parameter E wat hoger staan, zodat de terugval in temp niet te groot is
- misschien kun je de parameters van je thermostaat aanpassen zodat hij wat langzamer de vraag aanpast.
Parameter E. staat op 1
Parameter E staat op 50

Zojuist de pomp op stand 2 gezet, ketel sloeg gelijk aan (van 1 naar 5), maar ging na verloop van aantal minuten toch weer in stand 1 (temp op display ketel stond toen op 60 graden).
Vervolgens na ongeveer 5 minuten ging de ketel weer draaien en een paar minuten later weer in stand 1.
De gevraagde kamertemp is nog niet bereikt.

Instellingen kamer thermostaat:
Opentherm ingesteld
Keteltemperatuur staat op max 60 gr

Instellingen cv ketel:
Aanvoertemperatuur staat op 70 graden
Vermogen op 60 %
Pompstand staat op 2

Mijn vragen:
1) Op welke waarde kan ik E nu het beste zetten?
2) En als jullie kijken naar de thermostaat instellingen: wat kan ik daar nog in veranderen?

Edit:
ik lees bovenstaande nog eens door en snap dat de ketel op 1 springt omdat temp bij ketel op 60 graden staat en dat is ook de (ketel)temperatuur zoals ingesteld op de thermostaat.
Maar wat ik dan niet snap, is dat de gevraagde kamertemperatuur nog niet bereikt is, en bij de ketel is de temperatuur inmiddels gedaald tot 53 graden (display) en waarom slaat dan de ketel niet weer aan?

tijs67 wijzigde deze reactie 21-02-2019 13:37 (17%)

• Doner
Als je water van 40° (of meer) in je vloer gaat steken wordt dat nogal onaangenaam (en mogelijks heeft je vloer schade). Ook wil je geen grote deltaT over je vloer (want dan zit je met een warm en een koud stuk).
Door het retourwater van de vloer bij te mengen, en met een extra pomp hoger debiet door de vloerverwarming te steken maximaliseer je het vermogen bij minimale deltaT.
Bedankt, dat gedeelte kan ik goed begrijpen. Wat betreft die temperatuur...als er ongeveer 40 graden de vloer in gaat kom ik op een maximale oppervlaktetemperatuur van 27 graden. Dit vind ik persoonlijk niet vervelend. De vloer mag dit volgens de specs ook hebben.

De insteek was meer dat als mijn cv vrolijk op bijv 35 graden aan het stoken is omdat modueren efficient zou moeten zijn, er ongeveer 20 graden de grond in gaat. M.i. zou het efficiënter zijn als die 35 graden van de cv ook daadwerkelijk in de grond zou gaan ipv 20. Verwarmen met 35 graden lijkt me sneller te gaan dan met 20 graden. De CV stookt toch dus het verbruik is er, alleen de temperatuur wordt niet benut.

Als dit by design is weet ik dat in ieder geval de installatie normaal werkt. Hoe ik dit kan verbeteren (indien mogelijk) kan ik dan uit gaan zoeken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tijs67
Jouw vraag 1) Het nieuwe stromingsgeluid komt waarschijnlijk door de hogere pompstand,
zeker bij de sterk geknepen radiatoren. Trouwens - welk type radiatorkranen?

Als de ketel na ca. 5 minuten weer start dan is hij vermoedelijk niet in de anti-pendelstand geweest immers de anti-pendeltijd is 8 minuten. Ook bij een keteltemperatuur van 60°C zou hij niet
in de anti-pendelmodus gaan.

Zoals reeds gezegd: de maximale keteltemperatuur (OT of ketelinstelling) moet met ca. 5°C overschreden worden voordat de ketel op minimaal! vermogen uitschakelt (en in anti-pendelmodus gaat).

Mijn vragen & suggesties:
Waar meet je de kamertemperatuur en waarmee?
Misschien bestaat er een systematische afwijking?

Hangt de convector (grootte?) in de referentieruimte?
Suggestie: Dan is het waarschijnlijk zinvol deze te "boosten".

Verdere suggestie: Verhoog de nadraaitijd van de pomp tot de antipendeltijd.

Check vervolgens of de "gemeten"/gewenste? kamertemperatuur "sneller" benaderd/bereikt wordt.
Wat gebeurt er trouwens als je de instelling van 20°C naar 22°C verhoogd?

• tijs67
dunklefaser schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:43:
@tijs67
Jouw vraag 1) Het nieuwe stromingsgeluid komt waarschijnlijk door de hogere pompstand,
zeker bij de sterk geknepen radiatoren. Trouwens - welk type radiatorkranen?
2 radiatoren inmiddels minder geknepen en het geborrel is al bijna weg.
Radiator knoppen: deels aan/uit en deel thermostaat knoppen
Mijn vragen & suggesties:
Waar meet je de kamertemperatuur en waarmee?
Misschien bestaat er een systematische afwijking?
Ik lees dit af op het display van de Anna (kamerthermostaat). Voorheen werkte dit goed, dus ik denk niet dat het daar aan ligt
Hangt de convector (grootte?) in de referentieruimte?
Suggestie: Dan is het waarschijnlijk zinvol deze te "boosten".
Ja, dat klopt, in de huiskamer
Hoe doe ik dat, het “boosten”?
Verdere suggestie: Verhoog de nadraaitijd van de pomp tot de antipendeltijd.
Gedaan
Check vervolgens of de "gemeten"/gewenste? kamertemperatuur "sneller" benaderd/bereikt wordt.
Wat gebeurt er trouwens als je de instelling van 20°C naar 22°C verhoogd?
Dan “stampt” de cv ketel wel langer door, gaat dan minder snel in stand 1

En waar zou jij de waarde E op zetten? Op 50 laten staan of wijzigen in....?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tijs67 Er is een specifiek topic voor het "boosten" van convectoren/radiatoren m.n. via zelfgebouwde oplossingen.

Omdat ik geen ervaring met een Intergas ketel heb en de handleiding blijkbaar ook niet echt duidelijk is
zou ik zeggen: Zet maar op een mogelijkst lage waarde en bekijk het gedrag van de ketel.

Maar nogmaals: bij de huidige buitentemperaturen van ca. 10°C is er niet veel zinnigs te meten,
te veel start en stops van de ketel.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Doner schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:47:
[...]Bedankt, dat gedeelte kan ik goed begrijpen. Wat betreft die temperatuur...als er ongeveer 40 graden de vloer in gaat kom ik op een maximale oppervlaktetemperatuur van 27 graden. Dit vind ik persoonlijk niet vervelend. De vloer mag dit volgens de specs ook hebben.

De insteek was meer dat als mijn cv vrolijk op bijv 35 graden aan het stoken is omdat modueren efficient zou moeten zijn, er ongeveer 20 graden de grond in gaat. M.i. zou het efficiënter zijn als die 35 graden van de cv ook daadwerkelijk in de grond zou gaan ipv 20. Verwarmen met 35 graden lijkt me sneller te gaan dan met 20 graden. De CV stookt toch dus het verbruik is er, alleen de temperatuur wordt niet benut.

Als dit by design is weet ik dat in ieder geval de installatie normaal werkt. Hoe ik dit kan verbeteren (indien mogelijk) kan ik dan uit gaan zoeken.
Denk even zo: de buizen van de vloerverwarming zitten in een paar honderd kilo beton die op 20°C staat. Je wil daar rechtstreeks water in pompen van 40°.
Welk verschil maakt dat, met die paar liter water die rondgepompt worden door de buizen waarin het water van je CV op 40° in bijgemengd wordt?
Een paar kilo massa op een paar honderd kilo massa, dat maakt geen verschil.

Qua sneller opwarmen: doordat er door de extra pomp sneller water wordt rondgepomt, is de deltaT over je vloerverwarming hoger, en zal het opwarmen net sneller verlopen dan door rechtstreeks 40° in te pompen.

Je lijkt me te denken dat je zuiniger zou zijn als er 40° uit de retour van de vloerverwarming komt, maar daarvoor zal je je leidingen goed moeten isoleren (dus vloer zal geen warmte afgeven). Hoe kouder het water in de vloerverwarming, hoe efficiënter/sneller er wordt opgewarmd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Soldaatje
Ik heb eigenlijk nog twee vragen over de Intergas:

Wat doet parameter C? Zou iets moeten moduleren, ik merk niks.

Oh ja, en wat kost het aan extra gas door het starten van de brander? Als dat verwaarloosbaar is, dan maakt het pendelen niet zo veel uit?

Soldaatje wijzigde deze reactie 21-02-2019 16:49 (43%)

• arpeggio
Soldaatje schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:47:

Wat doet parameter C? Zou iets moeten moduleren, ik merk niks.
Met parameter c kun je het minimum toerental van de ventilator voor de verbrandingslucht instellen. Daarmee wordt de minimale hoeveelheid lucht in het gas/lucht mengsel voor de brander bepaald en dat bepaalt ook het minimum vermogen van de brander. Je kunt het vergelijken met het instellen van het stationaire toerental bij een verbrandingsmotor.

De fabrieksinstelling is 30% en dat is de ondergrens voor het moduleren van de brander bij CV-bedrijf. Daar merk je verder weinig van omdat de modulatie van de brander gebeurt door de branderautomaat.

De instelling van de ventilator kun je eventueel nog verlagen tot 25% maar dat zal weinig invloed hebben op het gasverbruik. Nog lager heeft geen zin omdat de brander dan niet goed meer functioneert en de ketel in storing zal vallen (gasgebrek-beveiliging).

• Soldaatje
arpeggio schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:31:
[...]

Met parameter c kun je het minimum toerental van de ventilator voor de verbrandingslucht instellen. Daarmee wordt de minimale hoeveelheid lucht in het gas/lucht mengsel voor de brander bepaald en dat bepaalt ook het minimum vermogen van de brander. Je kunt het vergelijken met het instellen van het stationaire toerental bij een verbrandingsmotor.

De fabrieksinstelling is 30% en dat is de ondergrens voor het moduleren van de brander bij CV-bedrijf. Daar merk je verder weinig van omdat de modulatie van de brander gebeurt door de branderautomaat.

De instelling van de ventilator kun je eventueel nog verlagen tot 25% maar dat zal weinig invloed hebben op het gasverbruik. Nog lager heeft geen zin omdat de brander dan niet goed meer functioneert en de ketel in storing zal vallen (gasgebrek-beveiliging).
Bedankt maar ik bedoelde echt de hoofdletter C. c staat inderdaad op 25%.

De beste uitleg die ik tot nu toe gevonden heb:
https://www.vandomburg.ne...afregelen/comment-page-1/
Met modulatie aan gaat het vermogen dus omhoog als deltaT klein is.

Soldaatje wijzigde deze reactie 21-02-2019 19:12 (10%)

• arpeggio
Soldaatje schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:33:
[...]

Bedankt maar ik bedoelde echt de hoofdletter C. c staat inderdaad op 25%.
Volgens de handleiding is C de parameter om stappenmodulatie in of uit te schakelen. Is dat niet gewoon het moduleren van de brander, het optoeren tot de gevraagde temperatuur, zoals dat bij vrijwel elke ketel gebeurt? En weer terugmoduleren als die bijna is bereikt? Bij Intergas gaat dat waarschijnlijk in stappen en dan noemen ze het stappenmodulatie. Ik heb zelf geen Intergas-ketel, dus weet het niet zeker. Mijn Remeha Avanta heeft een dergelijke parameter niet. Die moduleert bij elke warmtevraag.

Standaard is het ingeschakeld, maar het kan ook uitgeschakeld worden. Dan wordt het volgens mij een aan/uit regeling die maar 2 standen kent: 0% of 100%. Iets minder zuinig met aardgas...

Edit: ik zie dat je zelf ook al iets hebt gevonden.

Hier staat ook nog een beschrijving voor de HRE 36/30:
https://www.klusidee.nl/F...bij-koud-weer-t80901.html

arpeggio wijzigde deze reactie 21-02-2019 19:29 (10%)

Stappenmodulatie doet wat het woord zegt. Stel je ketel draait op 30%, je thermostaat wil 80 graden. Zonder stappenmodulatie zal de ketel gewoon op 70% vermogen die 80 graden halen en dan aftoeren naar 30%.
Met stappenmodulatie zal je ketel in stapjes optoeren. Naast dat dit veel rustiger stookt moet je ook bedenken dat je thermostaat halverwege kan besluiten dat 80 graden niet nodig is. Vergelijk het maar met aan komen rijden bij een stoplicht dat al een tijdje op groen staat, waarvan je weet dat ie oranje wordt voordat jij bij het stoplicht bent. Dan laat je ook gewoon gas los ipv stug vmax doorrijden.

• Doner
Denk even zo: de buizen van de vloerverwarming zitten in een paar honderd kilo beton die op 20°C staat. Je wil daar rechtstreeks water in pompen van 40°.
Welk verschil maakt dat, met die paar liter water die rondgepompt worden door de buizen waarin het water van je CV op 40° in bijgemengd wordt?
Een paar kilo massa op een paar honderd kilo massa, dat maakt geen verschil.

Qua sneller opwarmen: doordat er door de extra pomp sneller water wordt rondgepomt, is de deltaT over je vloerverwarming hoger, en zal het opwarmen net sneller verlopen dan door rechtstreeks 40° in te pompen.

Je lijkt me te denken dat je zuiniger zou zijn als er 40° uit de retour van de vloerverwarming komt, maar daarvoor zal je je leidingen goed moeten isoleren (dus vloer zal geen warmte afgeven). Hoe kouder het water in de vloerverwarming, hoe efficiënter/sneller er wordt opgewarmd.
Ergens gaat het fout in mijn denkpatroon. Bijmengen gebeurt dus alleen met retourwater uit de vloer wat een en ander wel verklaard. Om de een of andere reden dacht ik dat er nieuw koud water bijgemengd werd, maar het is natuurlijk een gesloten systeem.... |:(

• Remmit
Voor alle HRE bezitters die meelezen: ik vond zojuist op Klusidee een recente post die precies verklaart wat er bij mij aan de hand is. De allerlaatste post in de thread:

https://www.klusidee.nl/F...n-draaien-t114408-15.html

Te weinig flow door de ketel dus. Helaas is het bij mij niet een kwestie van even wat radiatoren verder open draaien. Er zit waarschijnlijk iets mis in de leidingen in de vloer naar de twee grootste (en belangrijkste) jaga convectoren in mijn woonkamer. Om daar voldoende warmte te krijgen (en om balans te hebben) zijn alle andere radiatoren in huis in meer of mindere mate geknepen. Draai ik die andere verder open, dan wordt m’n deltaT kleiner, wordt er minder of niet gecondenseerd, of gaat de ketel zelfs pendelen. En krijg ik minder warmte afgifte waar dit het meest nodig is (de balans is dan weg).

Dit “fix” ik dus door het minimum vermogen iets hoger in te stellen (33%). Daarmee krijgen we het huis wel warm bij koud weer. Aanvoertemp komt bij lange stooksessies niet boven de 65 graden en retour zit daar dan 19 graden onder (en het rookgas rond de 50 graden). De ketel moduleert dus niet, en de OT reactie staat op Aan/Uit.

• leonbong
@Remmit
Ik zou eens controleren of de Jaga's niet toevallig ventielen hebben instelbare Kv zoja deze Kv waarde aanpassen.

• Fantastic_fox
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-06 11:51
@ThinkPad of andere.

Wellicht is het een heel domme vraag maar ga het er toch maar op wagen :-)

We hebben een Nefitcomfort line met nefiteasy thermostaat. betekend dit niet dat de ketel zelf bepaald hoeveel vermogen wordt gebruikt om te verwarmen, en is het verlagen van het vermogen dan wellicht gedeeltelijk overbodig? of zie ik dit nu verkeerd?

Verder weet iemand van jullie of het verlagen van de max temperatuur van het cv water ook zinvol is naast het verlagen van de max vermogen? of ga ik dan potentieel een probleem krijgen omdat de radiatoren dan vermogen te kort komen?

Ik heb gisteren de ketel van 22kw terug gezet naar 19,4 (potstand 9 ipv 10) en de temperatuur van het cv water ook van 10->9 (echter kan ik nergens zien welke temp dit is? ik verwacht iets van 70graden heb gister er een tijdje naar gekeken en daar blijf hij ergens handen.

Wie o wie kan me hier iets over vertellen?

• arpeggio
Fantastic_fox schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:57:
@ThinkPad of andere.

Wie o wie kan me hier iets over vertellen?
Lees de topicstart en dan vooral de Edit 14/01/2015

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fantastic_fox Ik sluit me bij @arpeggio aan.
Als je met de instellingen van de ketel wilt spelen ben je goed bezig, maar
wat is je probleem?, achterliggende vraag - en wat wil je uiteindelijk bereiken?

- Comfort verhogen?
- gas besparen (uiteraard - staat in de TS)

Enkele gegevens i.v.m. de verwarming zouden waarschijnlijk op een gegeven moment een beter beeld geven:
gasverbruik voor cv!, bouwjaar huis??, verwarmde vertrekken (m²+kamertemperatuur - nachtverlaging?), aantal en grootte radiatoren, cv-systeemtemperaturen, gezinssamenstelling (? personen- warmwaterverbruik?
Om de temperaturen (aanvoer/retour ketel, radiatoren, rookgasafvoer) snel en redelijk precies (vergelijkend)
te kunnen meten zou ik een IR-thermometer aanbevelen.

Bij de huidige buitentemperaturen is een echte cv-tuning niet zinvol, pas bij <5°C zou ik er aan beginnen.

• Fantastic_fox
@arpeggio @dunklefaser sorry ik had hem 2 keer gelezen maar dit toch op een of andere manier gemist :-(

Achterliggende vraag is voornamelijk gasbesparing het comfort is daarbij zeker niet onbelangrijk trouwens.

gasverbruik 2500kuub per jaar bouwjaar 1972 nacht temp 15 graden om 7 18 graden tot 8uur en dan om 5 uur naar 19,5 graden en vervolgens handmatig indien behoefte. verwarmde vertrekken zijn woonkamer keuken wc badkamer en eetkamer bij elkaar zo'n klein 80-100 vierkante meters

totaal radiator vermogen 16300watt van de radiatoren in gebruik 2 personen geen kinderen waterverbruik via externe boiler.

uitgaande temp (sinds gisteren op stand 9) en ook de vermogen naar stand 9 nefit comfortline 22kw.

De IR meter is in bezit, en uit de eerste bevindingen van mij lijkt het erop of de aanvoer door de kruipruimte iets te klein is (22mm) en hierop zitten 7 radiatoren (en deze 7 staan allemaal aan).

@dunklefaser mijn post was eigenlijk vooral gericht om te kijken of ik op dit moment de keteltemp of vermogen naar beneden kan zetten om hetzelfde comfort te hebben met minder gasverbruik...

Grootste stap voor ons op korte termijn zal toch zijn dat de spouwmuren worden geïsoleerd, garage poort (geïsoleerd) wordt vervangen en enkel glas in de gang eruit gaat.

Maar wil het graag ook snappen wat ik doe qua verwarming vandaar mijn vraag of het wel zin heeft om het vermogen te verlagen bij modulerende ketel en thermostaat...

heb jij zo nog een advies voor me want ik vind de gashoeveelheid erg hoog...(en duur)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fantastic_fox Met jouw idd vrij hoog verbruik van 2500 m³ alleen voor cv bij een
verwarmd woonoppervlak van maximaal ca. 100 m² en gemiddeld ca. 18,5°C
zou ik z.s.m. op zoek gaan naar de warmtelekken in je woning (rijtjeshuis?).
De ketelinstellingen spelen op dit moment hooguit een rol in de marge.
  • Naden & kieren dichten - zoeken kan via IR-thermometer (kleine investering - uitstekend resultaat),
  • spouwmuurisolatie (wil je al doen - zeer lonend qua t.v.t. en comfort)
  • en HR++ glas
- daarmee kom je waarschijnlijk al een heel eind.

• Domosapiens
@Fantastic_fox
Los van de waarheden van @dunklefaser ...
totaal radiator vermogen 16300watt van de radiatoren in gebruik
Controleer je Nefit installatie documentatie:
Stel het deellast vermogen in op ~16.3 kW (vermoedelijk stand 7=16.7kW).
Hiermee zorg je voor een "match" tussen jouw benodigd vermogen en het standaard Nefit fabrieksprodukt.
Hoger instellen is zinloos, daar heb je geen afgifte vermogen voor.
Lager instellen is alleen zinvol als je "te veel" afgifte vermogen hebt (b.v. door na-isolatie)

N.b. Nefit comfortline ??? of Ecomline ?

• arpeggio
@Domosapiens en @Fantastic_fox

Voor alle duidelijkheid en voordat er onjuiste interpretaties ontstaan: een radiator heeft niet één specifiek vermogen; het is variabel. Het getal 16,3 kW is een waarde die is gemeten onder bepaalde (gestandaardiseerde) omstandigheden omdat het afgegeven vermogen afhankelijk is van verschillende variabelen.

Er is slechts één constante factor en dat is het V(erwarmd) O(ppervlak) dat door het cv-water wordt opgewarmd. Maar verder is het afgegeven vermogen afhankelijk van de intredetemperatuur, de uittredetemperatuur en de omgevingstemperatuur van de radiator. Om precies te zijn: de deltaT tussen de gemiddelde radiatortemperatuur en de ruimtetemperatuur. Die zijn allen variabel.

De intredetemperatuur is vrijwel altijd de aanvoertemperatuur van de ketel. Deze is niet constant omdat die wordt bepaald door de modulerende branderregeling (al of niet op basis van OpenTherm regeling).

De uittredetemperatuur wordt bepaald door de volumestroom over de radiator (l/h). Kleinere volumestroom geeft een lagere uittredetemperatuur. Primair wordt de volumestroom bepaald door de pomp, maar met een inregelventiel op de radiator is die enigszins te 'knijpen'. Dat is het waterzijdig inregelen.

Last but not least is de ruimtetemperatuur ook van invloed op het afgegeven warmtevermogen. In een koudere ruimte geeft dezelfde radiator meer warmte af dan in een een warmere ruimte.

Meestal heeft een CV-ketel al 2 regelmechanismen (de modulerende branderregeling en de modulerende thermostaat of OT-regeling) en bij modernere ketels komt daar de modulerende pompregeling nog bij.
Om die reden heeft het spelen met instellingen voor vermogen of aanvoertemperatuur weinig of geen toegevoegde waarde, zoals @dunklefaser ook al heeft aangegeven.
De ketel zal zelf, in combinatie met de thermostaat, de optimale waarde voor de aanvoertemperatuur en het benodigde vermogen kiezen om het warmteverlies van jouw woning te compenseren.

Het is dan ook veel belangrijker om dat warmteverlies te verkleinen door isolatie-maatregelen. Want de warmte die je niet meer verliest, hoef je ook niet meer op te wekken.

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-06 18:32
Heeft er iemand ervaring met een thermostaat die bij het aangaan niet direct de maximaal ingestelde cv water temperatuur vraagt?

Ik heb thuis een isense hangen als mijn kamer op temperatuur is en de thermostaat wil hem ook op temperatuur houden heb ik soms volgens de thermostaat maar 40gr water nodig alleen de thermostaat vraagt eerst een paar minuten 70graden en moduleert dan terug maar omdat de aanvoer temperatuur dan nog boven zijn setpoint is gaat hij uit om vervolgens 10minuten later weer aan te gaan en zich herhaald

Wat ik dus eigenlijk zoek is een thermostaat die niet eerst naar zijn maximale cv water temperatuur gaat maar laag begint of direct naar de juist gevraagde temperatuur

Hierbij een voorbeeld van de huidige regel strategie
Thermostaat

H143 wijzigde deze reactie 23-02-2019 00:09 (13%)

• Domosapiens
@arpeggio
Ja er zijn allemaal factoren die het meer complex maken.

Maar ...
De vermogensinstelling van een ketel moet aangepast zijn aan het geinstalleerde afgifte vermogen.
Dat is een maximaal instelling die bij installatie moet worden uitgevoerd (maar nogal eens vergeten wordt).
Met deze instelling als bovengrens mogen ketel, ventilator, thermostaat en pomp daarna hun "intelligente" spelletjes spelen.

• HenkRenting
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-05 09:58
Helaas werkt de link in de 1e post naar de Excel sheet (voor het berekenen van de delta T bij waterzijdig inregelen van een cv) niet meer.

Is er iemand die deze sheet nog eens kan delen svp?

• Fantastic_fox
@arpeggio @Domosapiens @dunklefaser het is een nedfit comfortline ik dacht 22 kw (omdat er een 11kw stand boven de potmeter zit) maar de installateur meende op afstand te herinneren dat het een 30kw zou moeten zijn.

Dat zou betekeken dat hij wellicht naar een lagere potstand moet kunnen.

Verder gaat spouwmuur isolatie heel erg helpen dat geloof ik ook absoluut vandaar dat deze is besteld😄.

Wat betreft de kier dichting ik heb ondertussen overal in alle deuren tochtstrips zitten sinds kort dus dit zal effect gaan hebben. Dubbel glas is overal voorzien, enner komt een nieuwe poort ipv een stalen die veel lucht en kou door laat. Dit zal ervoor moeten zorgen dat er minder kou de constructie in komt.

Ik ben wel nog aanhet denken aan een elga icm met een paar panelen om deze van stroom te voorzien. Echter ik kan niet alle stroom behoefte afdekken ivm het schuine dak wat er nog af moet (asbest).

Kan ik zo’n hybride wp straks ook nog gebruiken als we de ketel eruit zouden halen om mee te helpen bij een ful wp?

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:01

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
HenkRenting schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:28:
Helaas werkt de link in de 1e post naar de Excel sheet (voor het berekenen van de delta T bij waterzijdig inregelen van een cv) niet meer.

Is er iemand die deze sheet nog eens kan delen svp?
Zoals via DM besproken zojuist, de Excel-sheet vind je hier: https://www.dropbox.com/s...en%20radiatoren.xlsx?dl=1 :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Domosapiens schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:21:
@arpeggio
Ja er zijn allemaal factoren die het meer complex maken.

Maar ...
De vermogensinstelling van een ketel moet aangepast zijn aan het geinstalleerde afgifte vermogen.
Dat is een maximaal instelling die bij installatie moet worden uitgevoerd (maar nogal eens vergeten wordt).
Met deze instelling als bovengrens mogen ketel, ventilator, thermostaat en pomp daarna hun "intelligente" spelletjes spelen.
Ik denk dat een slim systeem zelf aan de hand van alle sensoren weet hoeveel afgiftevermogen er is. Als alle radiatoren ijskoud zijn zal het er een hoog vermogen aan kwijt kunnen en aan de snelheid waarmee opwarming geschied en daarmee het afgifte vermogen daalt ontstaat er een kenveld. Alleen bij kapotte sensoren kan een manueel ingesteld maximaal vermogen nuttig zijn.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 23-02-2019 12:37 (4%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Megalodon_67 Welke opwarming bedoel je? Die van de referentieruimte of van het cv-water
(aanvoer en retour)? De mate waarmee het afgiftevermogen van een radiator daalt is omgekeerd proportioneel met het verschil van kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur.
Bij een hogere gemiddelde radiatortemperatuur, zeg 60°C maakt het voor het afgiftevermogen niet zoveel uit of de kamertemperatuur nu 18°C of 21°C is (bij een vloerverwarming of algemeen LTV daarentegen weer wel :Y ).

• cville
H143 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:07:
Heeft er iemand ervaring met een thermostaat die bij het aangaan niet direct de maximaal ingestelde cv water temperatuur vraagt?

Ik heb thuis een isense hangen als mijn kamer op temperatuur is en de thermostaat wil hem ook op temperatuur houden heb ik soms volgens de thermostaat maar 40gr water nodig alleen de thermostaat vraagt eerst een paar minuten 70graden en moduleert dan terug maar omdat de aanvoer temperatuur dan nog boven zijn setpoint is gaat hij uit om vervolgens 10minuten later weer aan te gaan en zich herhaald

Wat ik dus eigenlijk zoek is een thermostaat die niet eerst naar zijn maximale cv water temperatuur gaat maar laag begint of direct naar de juist gevraagde temperatuur

[Afbeelding: Thermostaat]
Dit gedrag ligt waarschijnlijk niet aan de thermostaat maar mogelijk aan de instellingen op de ketel en/of thermostaat. Hieronder mijn opwarmgedrag met mijn iSense:

https://snapshot.raintank...KSv77BO8xQVLdI3WpcJMSNdPe

Het control setpoint komt nooit boven het maximum dat op de ketel ingesteld is (bij mij 45 graden).

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• H143
cville schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Dit gedrag ligt waarschijnlijk niet aan de thermostaat maar mogelijk aan de instellingen op de ketel en/of thermostaat. Hieronder mijn opwarmgedrag met mijn iSense:

https://snapshot.raintank...KSv77BO8xQVLdI3WpcJMSNdPe

Het control setpoint komt nooit boven het maximum dat op de ketel ingesteld is (bij mij 45 graden).
de control setpoint komt bij mij ook niet boven wat maximaal op de ketel is ingesteld maar als ik bijvoorbeeld 50graden nodig heb vraagt de thermostaat eerst een paar minuten cv water op zijn maximale setpoint om daarna weer terug te gaan naar bijvoorbeeld 50 graden

https://snapshot.raintank...aFUb6648cMg5l34Ljf54zXVbb

H143 wijzigde deze reactie 23-02-2019 14:09 (5%)

• cville
H143 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:08:
[...]

de control setpoint komt bij mij ook niet boven wat maximaal op de ketel is ingesteld maar als ik bijvoorbeeld 50graden nodig heb vraagt de thermostaat eerst een paar minuten cv water op zijn maximale setpoint om daarna weer terug te gaan naar bijvoorbeeld 50 graden

https://snapshot.raintank...aFUb6648cMg5l34Ljf54zXVbb
Dat gedrag vertoont mijn systeem beslist niet. Hieronder de opstartfase uit mijn log - Tcs is het control setpoint (scroll naar rechts):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2019-02-22 07:59:34     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 07:59:44     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 07:59:54     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:04  MONITOR - AVERAGE: ambient temperature from 00:00 to 08:00 is 8.6°C 
2019-02-22 08:00:04  MONITOR - ROOM SETPOINT is 21.0°C
2019-02-22 08:00:04  MONITOR - SET THERMOSTAT to 21.0°C at 2019-02-22 08:00:00
2019-02-22 08:00:04  MONITOR - WAIT for BOILER STABILIZATION until 2019-02-22 08:01:00
2019-02-22 08:00:04     INFO - processing period 2 of 4 on 2019-02-22: 08:00 - 14:00
2019-02-22 08:00:04     INFO - waiting until next transition...
2019-02-22 08:00:04     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:15     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:25     INFO - ΔTcs_bw -18.50°C; ΔTrs_rt   -1.73°C; ΔTcs_cs    0.00°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs   6.00°C; Trs  19.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:35     INFO - ΔTcs_bw   6.90°C; ΔTrs_rt    0.27°C; ΔTcs_cs   25.40°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs  31.40°C; Trs  21.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:45     INFO - ΔTcs_bw   6.90°C; ΔTrs_rt    0.27°C; ΔTcs_cs   25.40°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs  31.40°C; Trs  21.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00
2019-02-22 08:00:55     INFO - ΔTcs_bw   6.90°C; ΔTrs_rt    0.27°C; ΔTcs_cs   25.40°C; ΔTbw_bw    0.00°C; Tbw  24.50°C; Tcs  31.40°C; Trs  21.00°C; MOD   0; BA: 00; HW:00

Ketel is een Itho-Daalderop BaseCube Duo; ik zou het toch in de instellingen zoeken.

• H143
ik maak gebruik van een Remeha avanta, ik kan me haast niet voorstellen dat het hier aan ligt de control setpoint is volgensmij echt iets wat de thermostaat vraagt.

https://snapshot.raintank...ToyKkGSOnzidHhGZw0KGdLupf

H143 wijzigde deze reactie 23-02-2019 15:07 (20%)

• rowicom
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:41
Heeft er iemand ervaring met een thermostaat die bij het aangaan niet direct de maximaal ingestelde cv water temperatuur vraagt? Ik heb thuis een isense hangen als mijn kamer op temperatuur is en de thermostaat wil hem ook op temperatuur houden heb ik soms volgens de thermostaat maar 40gr water nodig alleen de thermostaat vraagt eerst een paar minuten 70graden en moduleert dan terug maar omdat de aanvoer temperatuur dan nog boven zijn setpoint is gaat hij uit om vervolgens 10minuten later weer aan te gaan en zich herhaald
Ja, ik ken dat gedrag van de iSense. Heel vreemd. In combinatie met die brak uitgevoerde drukknop en het vreemde verschijnsel dat als je de thermostaat een half graadje hoger zet, hij dan direct al die temperatuur bereikt lijkt te hebben (geeft ie aan), was het voor mij al heel gauw exit met de iSense. De Honeywell Touch doet het wel op de manier die jij voorstaat.

• Remmit

[Afbeelding: Thermostaat]
Is dat niet juist wat meerdere thermostaten doen, eerst hoog vragen om de ketel aan te laten springen, ook al is de warmtewisselaar nog warm nadat je bijv. net gedoucht hebt? Als de warmtewisselaar 60 graden (of hoger) is omdat je net gedoucht hebt en je thermostaat gaat direct 50 vragen, kom je nl. eerst in een pendelmodus terecht. Of wellicht is het gewoon om je relatief koele cv-water direct een boost te geven op hoog vermogen. Dan komt het systeem wel sneller op temperatuur, terwijl er die eerste minuten prima gecondenseerd wordt.

Bij mijn honeywell (+intergas) zag ik dat gedrag iig ook bij elke start, eerst de max vragen en daarna terugzakken naar een lager setpoint. (zag, want bij mij gaat het nu Aan/Uit geregeld)
rowicom schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:01:
Ja, ik ken dat gedrag van de iSense. Heel vreemd. In combinatie met die brak uitgevoerde drukknop en het vreemde verschijnsel dat als je de thermostaat een half graadje hoger zet, hij dan direct al die temperatuur bereikt lijkt te hebben (geeft ie aan), was het voor mij al heel gauw exit met de iSense. De Honeywell Touch doet het wel op de manier die jij voorstaat.
Dat half graadje hoger effect heeft mijn Honeywell Chronotherm Vision Modulation ook...

Remmit wijzigde deze reactie 24-02-2019 09:40 (14%)

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-06 16:52
Remmit schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:10:
[...]

Is dat niet juist wat meerdere thermostaten doen, eerst hoog vragen om de ketel aan te laten springen, ook al is de warmtewisselaar nog warm nadat je bijv. net gedoucht hebt? Als de warmtewisselaar 60 graden (of hoger) is omdat je net gedoucht hebt en je thermostaat gaat direct 50 vragen, kom je nl. eerst in een pendelmodus terecht. Of wellicht is het gewoon om je relatief koele cv-water direct een boost te geven op hoog vermogen. Dan komt het systeem wel sneller op temperatuur, terwijl er die eerste minuten prima gecondenseerd wordt.

Bij mijn honeywell (+intergas) zag ik dat gedrag iig ook bij elke start, eerst de max vragen en daarna terugzakken naar een lager setpoint. (zag, want bij mij gaat het nu Aan/Uit geregeld)

[...]

Dat half graadje hoger effect heeft mijn Honeywell Chronotherm Vision Modulation ook...
Hier een Honeywell chronotherm touch modulation gehad en nu een iSense. Beide hebben ze dit gedrag in combinatie met een otgw en een Vaillant hr 24/28c solide.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Helemaal NiX op het moment.**

• leonbong
rowicom schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:01:
[...]

Veel thermostaten hebben een dode band band waarin de temperatuur als correct wordt beschouwd ook wel de regelnauwkeurigheid genoemd.
Dat is de marge waarin de temperatuur mag fluctueren zonder dat het als een afwijking wordt beschouwd.

Honeywell chromotherm touch is dit 0,25 graad.
De weergave resolutie (afronding van getallen) is 0,5 graad.

Dat kan betekenen dat een 0,5 graad omhoog voor de thermostaat eigenlijk geen nieuwe afwijking is dus geen actie noodzakelijk.
Je krijgt ook heel onrustig gedrag als de thermostaat elke tiende graad zou proberen te corrigeren.

Vaak is bij aan/uit modellen de regelnauwkeurigheid nog groter.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Via de otgw zie ik dat mijn isens de temp tot 2 cijfers achter de komma meet, maar dat zie je niet op de display.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-06 19:54
Die nauwkeurigheid heeft ook niets op de display te zoeken.

Ik zie het volgende scenario al voor me:
Temperatuur op display daalt van 20,54 naar 20,37.
Mijn vrouw: "Zie je wel dat het hier koud is!"

www.wigle.net

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is een discussie die je ook zonder het display verliest.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 08:39
Ik heb sinds kort een slimme meter, en nu is me opgevallen dat mijn CV-ketel (Nefit VR24) elke 1,5-2 uur (dit varieert) even een paar minuten gas verbruikt. Het is me al eerder opgevallen dat het altijd duidelijk warmer is in de CV-kast dan de omgevingstemperatuur, maar daar heb ik tot nu toe nooit acht op geslagen. Nu ik de data over mijn gebruik live kan inzien valt me echter op dat als ik dit extrapoleer wel bijna de helft van mijn jaarlijkse gasverbruik van 400m3 ten gevolge van dit sluipverbruik is.

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn, en of het uitgezet kan worden?

Ik lees er in de handleiding van mijn ketel niets over. Ik heb geen externe boiler, en ook geen thermostaat met warmwaterfunctie. Als ik de stekker uit mijn ketel trek blijft het gasverbruik achterwege, en ook is in de metingen duidelijk zichtbaar dat het verbruik in kleine piekjes gaat. Een gaslek is dus nagenoeg uitgesloten, en ook lijkt het zeker dat de ketel de oorzaak is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-06 07:13
SPT schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 00:24:
Ik heb sinds kort een slimme meter, en nu is me opgevallen dat mijn CV-ketel (Nefit VR24) elke 1,5-2 uur (dit varieert) even een paar minuten gas verbruikt. Het is me al eerder opgevallen dat het altijd duidelijk warmer is in de CV-kast dan de omgevingstemperatuur, maar daar heb ik tot nu toe nooit acht op geslagen. Nu ik de data over mijn gebruik live kan inzien valt me echter op dat als ik dit extrapoleer wel bijna de helft van mijn jaarlijkse gasverbruik van 400m3 ten gevolge van dit sluipverbruik is.

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn, en of het uitgezet kan worden?

Ik lees er in de handleiding van mijn ketel niets over. Ik heb geen externe boiler, en ook geen thermostaat met warmwaterfunctie. Als ik de stekker uit mijn ketel trek blijft het gasverbruik achterwege, en ook is in de metingen duidelijk zichtbaar dat het verbruik in kleine piekjes gaat. Een gaslek is dus nagenoeg uitgesloten, en ook lijkt het zeker dat de ketel de oorzaak is.
Klinkt sterk toch als een warmhoudfunctie, bekijk pagina 10 is (volgens mij jouw ketel?);

https://nefit-nl.resource..._ketels/gebreconomyvr.pdfhttps://nefit-nl.resource..._ketels/gebreconomyvr.pdf

En anders echt even proberen te filmen/kijken wat je hoort ziet als hij die paar liter verbruikt. Anders wordt het wel erg gissen, maar kan bijna niet anders dan dat het voor warm water is..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als het echt een paar minuten is dan moet het ook een warmhoudfunctie voor het tapwater zijn. Maar ik heb ook een antieke Nefit (VR2520) en al zet je de warmhoudfunctie zo laag mogelijk, dan nog gaat hij elke 3 uur even aan (minuutje of zo), pompt wat water rond en laat de brander even draaien. Dat doet hij niet als ik het tapwater uitschakel, dus het heeft nog altijd met de warmhoudfunctie te maken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 08:39
Banjy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:57:
[...]

Klinkt sterk toch als een warmhoudfunctie, bekijk pagina 10 is (volgens mij jouw ketel?);

https://nefit-nl.resource..._ketels/gebreconomyvr.pdfhttps://nefit-nl.resource..._ketels/gebreconomyvr.pdf

En anders echt even proberen te filmen/kijken wat je hoort ziet als hij die paar liter verbruikt. Anders wordt het wel erg gissen, maar kan bijna niet anders dan dat het voor warm water is..
Ja, superbedankt voor dit antwoord! Ik zit nu in de trein op weg naar mijn werk, maar dit moet het wel zijn. Ik ben er namelijk zeker van dat deze bij mij op stand 10 staat 8)7 .

EDIT: dit was het inderdaad, spikes zijn weg uit mijn verbruiksgrafiek. Makkelijke besparing, gaat me 150m3 gas p.j. schelen denk ik. Nogmaals bedankt voor de tip.

SPT wijzigde deze reactie 05-03-2019 22:53 (8%)

• Fantastic_fox
@Domosapiens @arpeggio nog even terugkomend op de eerdere communicatie

het gaat hier om een ecomline niet een comfortline. en wat betreft de door

@arpeggio had het hier over : De uittredetemperatuur wordt bepaald door de volumestroom over de radiator (l/h).

De intreedtemp kan ik op de ketel afregelen maar door de modulatie thermostaat en ketel gebeurd dit al grotendeels.

Wat me gisteren pas opviel is het volgende, het bijvulpunt zit op de begane grond inclusief een druk meter (gisteren 1.8bar) de ketel hangt op de zolder (2de verdieping) laten we even aannamen een hoogte verschil van een meter of 7 a 8.

De Nefit drukmeter toont een druk van net geen 1 bar (te weinig dus) klein beetje bijvullen gaf gisteren meteen meer "verwarming....

Ik kon het niet direct vinden op welke hoogte de druk moet zijn maar ik verwacht 1,5-2 bar op de ketel/expansie vat en daar zitten we nog lang niet dus dat ga ik vanavond maar eens doen en wellicht dat de uittreed temp dan beter wordt?

• Aziona
  • Laatst online: 11-06 12:51
Zoneregeling door radiatorafsluiters op de CV-verdeler te plaatsen:

Woensdag komt de loodgieter langs om thermostatische kranen te plaatsen op de radiator-verdeler (6 stuks ivm 6 radiatoren). Hier wil ik vervolgens motoren op monteren om zodoende zone-verdeling toe te passen. Waarschijnlijk met het Evohome-systeem van Honeywel. Ik zie het niet zitten om die batterijdingen op de radiatoren te plaatsen.

Hij wil de afsluiters tussen de slangen plaatsen, dus vlak onder de verdeler de slang doorknippen en daartussen de afsluiter. Dus niet de afsluiter op de verdeler en de slang op de afsluiter. Ik heb er geen verstand van en kan nergens iets terugvinden over het plaatsen van radiatorafsluiter op de verdeler i.p.v. op de radiatoren.

Kan iemand mij op weg helpen?

Edit: ik heb inmiddels begrepen dat je de M22-aansluiting op een radiatorverdeler kunt verwijderen met een 12mm inbus sleutel. Vraag is vervolgens of/hoe je dan een thermostatische radiatorkraan erop terug kunt plaatsen.

Aziona wijzigde deze reactie 09-03-2019 16:20 (12%)

• bert pit
  • Laatst online: 23:00
@Aziona Bij vloerverwarming wordt dat vaak toegepast. Maar dat kan voor radiatoren natuurlijk ook als je het via een verdeler hebt geregeld.

Meestal wordt er gebruik gemaakt van servomotoren. Als je even googelt op servomotor en verdeler, zie je diverse voorbeelden.

Ik denk dat je dan het beste een HCE20 kunt nemen voor de aansturing als je Evohome neemt, deze is bedraad en opentherm of aan/uit gestuurd. Draadloos kan ook, maar dan alleen aan/uit met de HCE80.

• Aziona
  • Laatst online: 11-06 12:51
Ik wil eigenlijk eerst eens experimenteren met die servo-motoren voordat ik zo'n systeem koop.

Is het zo dat je zo'n NC (normally closed) thermische servo motor continue onder stroom moet houden om de klep open te houden?

Dat zou dan betekenen dat ik die ook kan aansluiten op en tijdklok i.p.v. een besturingsunit van Honeywell of iets dergeljks.

• Eppo ©
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Misschien een hele domme vraag, maar ik kwam er niet echt aan uit. Van het weekend wilde ik mijn thermostaatkraan op de vloerverwarming vervangen door een Heimeier eclipse. Het vervangen lukte wel, alleen toen kwam ik er achter dat de thermostaatknop (met externe voeler) er niet op past. Deze heeft een iets kleinere aansluiting.

Is het mogelijk om een vloerverwarming uit te voeren zonder thermostaatknop te plaatsen? (dus met alleen het oranje dopje dat normaal op de kraan zit) Of moet ik er dan voor zorgen dat de temperatuur van de ketel niet te hoog staat voor de vloer, aangezien die dan niet meer wordt gemeten door de thermostaatknop?

Als ik toch een knop nodig heb, zijn er dan nog knoppen die mensen aanraden? Of is dat erg afhankelijk van de voeler die ik nodig heb?

Eppo © wijzigde deze reactie 11-03-2019 22:27 (4%)

• Domosapiens
Is het mogelijk om een vloerverwarming uit te voeren zonder thermostaatknop te plaatsen? (dus met alleen het oranje dopje dat normaal op de kraan zit) Of moet ik er dan voor zorgen dat de temperatuur van de ketel niet te hoog staat voor de vloer, aangezien die dan niet meer wordt gemeten door de thermostaatknop?
Zonder thermostaatknop en voeler, ja dat kan.
3 voorwaarden:
- de mate van bijmenging van vloer-retour water (indien van toepassing)
- ketel temperatuur instellen afhankelijk van de mate van bijmenging
- de pomp moet een maximaal temperatuur voeler hebben (schakelt af boven ca 50C)

Als er een 3-weg klep in het systeem aanwezig is:
De maximaal temperatuur voeler moet er voor zorgen dat, i.h.g.v. een storing van de 3-weg klep bij warm water bereiding, te heet water niet door de vloer gepompd wordt.

• Megalodon_67
  • Niet online
Ketels van Agpo Ferroli 'levensgevaarlijk' volgens het tv-programma Kassa, bekijken vanaf 19:04. Volgens het programma ontstaan de problemen als de warmtewisselaar verstopt raakt doordat mensen zuinig stoken. Binnenkort maar eens het inspectieglas van de branderhuismantel van mijn 19 jaar oude Econpact 127c afdichten en de branderwisselaar controleren op vervuiling.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 16-03-2019 21:33 (37%)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 21:16
Megalodon_67 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:17:
Ketels van Agpo Ferroli 'levensgevaarlijk' volgens het tv-programma Kassa, bekijken vanaf 19:04. Volgens het programma ontstaan de problemen als de warmtewisselaar verstopt raakt doordat mensen zuinig stoken. Binnenkort maar eens het inspectieglas van de branderhuismantel van mijn 19 jaar oude Econpact 127c afdichten en de branderwisselaar controleren op vervuiling.
Gezien ja! Misschien is het verstandiger voor je om de ketel te vervangen.
Ten eerste is vervangen veiliger en tweede zijn de huidige ketels veel zuiniger.
Wij hebben de 10 jaar oude ketel 4 jaar geleden vervangen door een Remeha Tzerra Plus en hebben deze met de besparing op gas nu al terug verdient :Y

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Cranberry
  • Laatst online: 21:32
HereIsTom schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
[...]

... en tweede zijn de huidige ketels veel zuiniger.
Wij hebben de 10 jaar oude ketel 4 jaar geleden vervangen door een Remeha Tzerra Plus en hebben deze met de besparing op gas nu al terug verdient :Y
Dit geluid hoor ik heel vaak, maar ik ben er nog verre van overtuigd dat een oude HR ketel vervangen door een nieuwe een substantiële besparing met zich meebrengt. Ik heb nog nooit een goede onderbouwing daarvoor kunnen vinden. Anders gooi ik m'n 20 jaar oude Nefit Ecomline HR er morgen nog uit ... ;)
Dat vervanging van een VR voor HR wel echt een wezenlijke besparing oplevert, geloof ik graag.

• Megalodon_67
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
Gezien ja! Misschien is het verstandiger voor je om de ketel te vervangen.
Ten eerste is vervangen veiliger en tweede zijn de huidige ketels veel zuiniger.
Enkele maanden geleden ben ik van koken op gas overgestapt naar inductiekoken als eerste stapje in de richting van gasloos wonen. Ik ga binnenkort zonnepanelen leggen en denk na over een alternatieve vorm van verwarmen, een lucht-lucht warmtepomp is waarschijnlijk de beste optie want ik gebruik te weinig gas om een lucht-water warmtepomp ooit terug te verdienen. Met die toekomstplannen in het achterhoofd is het voor mij zaak om het leven van de Econpact zo ver mogelijk op te rekken, tot ik 100% zeker weet wat ik wil.
Cranberry schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:42:
Dit geluid hoor ik heel vaak, maar ik ben er nog verre van overtuigd dat een oude HR ketel vervangen door een nieuwe een substantiële besparing met zich meebrengt.
Mee eens, als mijn Econpact in cv-bedrijf is kan ik altijd met gemak mijn hand in het rookgas houden, die is lauw en nooit warm, laat staan heet. M.a.w. daar valt amper nog wat uit te halen.

• HereIsTom
Wij wonen in een VVE dus warmtepomp is nog een lastig verhaal hier en zal nog minstens 15 jaar duren, maar als je binnen afzienbare tijd een warmtepomp neemt dan is het inderdaad niet nodig.

@Cranberry Tja ik was ovetuigd door een collega die een Remeha Tzerra Plus had laten installeren, die had ook een Nefit HR ketel van 15 jaar oud en zag daarna zijn verbruik ook flink dalen.
Wij hadden een Intergas HR van ruim 10 jaar en dus vervangen door de Tzerra Plus, deze kwam toen ook overal als beste uit de bus en zijn er zeer tevreden over.
Hij moduleert zeer goed ook in samenwerking met de zuinige modulerende pomp, hij is compact en zeer stil en werdt bij ons voor 1500 all in geïnstalleerd.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:12
[...]

Dit geluid hoor ik heel vaak, maar ik ben er nog verre van overtuigd dat een oude HR ketel vervangen door een nieuwe een substantiële besparing met zich meebrengt. Ik heb nog nooit een goede onderbouwing daarvoor kunnen vinden. Anders gooi ik m'n 20 jaar oude Nefit Ecomline HR er morgen nog uit ... ;)
Dat vervanging van een VR voor HR wel echt een wezenlijke besparing oplevert, geloof ik graag.
Voor verwarming is er volgens mij geen verschil. Mijn nieuwe Nefit (die een ecomline verving) is wel wat zuiniger op warm water en in stroomgebruik. Scheel mij zo’n 50 m3 gas en 300 kWh.

• Cranberry
  • Laatst online: 21:32
@HereIsTom wat is je besparing qua gas? Houd je meterstanden ook op mindergas.nl bij om beter te kunnen vergelijken?

• HereIsTom
@Cranberry Ja besparing op gas was 26% volgens de graaddagen vergeleken met het jaar voor de Remeha.

HereIsTom wijzigde deze reactie 16-03-2019 23:25 (14%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09-06 22:06

Seafarer

ondertitel

[...]

Hier een 22 jaar oude ecomline HR.

Bij een goed ingeregeld systeem zal er niet heel veel verschil zijn met een nieuwe ketel.(koud retour water blijft koud retour water :) ) Maar de pomp is een elektrisch grootverbruiker vergeleken met nieuwe modulerende pompen.

Het grootste probleem bij deze ketel is het bereiden van warm water. CV water dat via een drieweg klep een boilertje opwarmt. Dat gebeurt met cv water van 70 graden. Dat betekend dat de warmte wisselaar van aluminium ook op 70 graden gebracht moet worden (en dat is heel veel aluminium) je rookgas temperatuur ligt dan algauw op 75 graden. Warmte vliegt dus door de pijp naar buiten.

Mengkranen die in de middenstand warm en koud water geven zijn bij dit model ketel extreem slecht voor je gas verbruik. Even de kraan open en die hele warmtewisselaar met water wordt naar 70 graden gebracht.
Ik heb op de badkamer nu een cold start kraan. (midden stand geeft 100% koud water) En de keukenkraan is van de ketel verwijdert en zit nu op een elektrische plint boiler van 10 ltr.
Ik weet zeker dat hier best gas mee wordt bespaard.

Iedereen wil graag cijfertjes. Helaas. Ik heb in zeer korte tijd alle kozijnen vervangen met HR++ glas, dwtw geiinstalleerd, cold start kraan, boiler keuken. Wasmachine en vaatwasser op warm water. En waterzijdig inregelen.
Allemaal de schuld van dit forum. _/-\o_

Maar wel van 1800 kuub naar 1000 kuub gas. Structureel. En met een 22 jaar oude ecomline. :)

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:58

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Seafarer schreef op zondag 17 maart 2019 @ 00:34:
[...]

Hier een 22 jaar oude ecomline HR.

Bij een goed ingeregeld systeem zal er niet heel veel verschil zijn met een nieuwe ketel.(koud retour water blijft koud retour water :) ) Maar de pomp is een elektrisch grootverbruiker vergeleken met nieuwe modulerende pompen.

Het grootste probleem bij deze ketel is het bereiden van warm water. CV water dat via een drieweg klep een boilertje opwarmt. Dat gebeurt met cv water van 70 graden. Dat betekend dat de warmte wisselaar van aluminium ook op 70 graden gebracht moet worden (en dat is heel veel aluminium) je rookgas temperatuur ligt dan algauw op 75 graden. Warmte vliegt dus door de pijp naar buiten.

Mengkranen die in de middenstand warm en koud water geven zijn bij dit model ketel extreem slecht voor je gas verbruik. Even de kraan open en die hele warmtewisselaar met water wordt naar 70 graden gebracht.
Ik heb op de badkamer nu een cold start kraan. (midden stand geeft 100% koud water) En de keukenkraan is van de ketel verwijdert en zit nu op een elektrische plint boiler van 10 ltr.
Ik weet zeker dat hier best gas mee wordt bespaard.

Iedereen wil graag cijfertjes. Helaas. Ik heb in zeer korte tijd alle kozijnen vervangen met HR++ glas, dwtw geiinstalleerd, cold start kraan, boiler keuken. Wasmachine en vaatwasser op warm water. En waterzijdig inregelen.
Allemaal de schuld van dit forum. _/-\o_

Maar wel van 1800 kuub naar 1000 kuub gas. Structureel. En met een 22 jaar oude ecomline. :)
Hier ook een oude Ecomline.
Ik heb het onnodige stoken en ook inschakelen van de driewegklep opgelost door de warmwatervraag zo te programmeren dat het water alleen opgewarmd wordt als we gaan douchen of schoonmaken. In de keuken een Close In boiler dus de ketel hoeft niet de hele dag aan.
25 liter heet water is ruim voldoende om de dag mee door te komen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09-06 22:06

Seafarer

ondertitel

Geurt-kun schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 06:10:
[...]

Hier ook een oude Ecomline.
Ik heb het onnodige stoken en ook inschakelen van de driewegklep opgelost door de warmwatervraag zo te programmeren dat het water alleen opgewarmd wordt als we gaan douchen of schoonmaken. In de keuken een Close In boiler dus de ketel hoeft niet de hele dag aan.
25 liter heet water is ruim voldoende om de dag mee door te komen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• maartend
  • Laatst online: 22:37
Mijn Calenta Ace hangt. Recom software binnengehaald en vandaag kabel ontvangen om lappie aan te sluiten o de ketel. Nu maar eens heeeeel erg rustig kijken wat en waar ik moet/kan tweaken om mijn verbruik naar beneden te krijgen.
Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True