dunklefaser schreef op maandag 1 april 2019 @ 07:45:
@
Oxellaar Met een multi-gaskwaliteitketel (mijn naamgeving) zou toch (bijna) automatisch een 2018 NL-ketel
in België opgehangen mogen worden? Wederzijdse erkenning van keuringscertificaten van deze soort ketels?
Ik zou graag willlen weten of er nog de technische reden zijn waarom zoiets voor deze ketels in toekomst niet mag.
Technisch gezien zal het wel meevallenb wat er verschilt, waarschijnlijk niets zelfs.
Het gaat puur om de Nederlandse gaskeur die niet op een BE toestel zit.
(En dan kunnen de prijzen van cv-gasketels in België eindelijk omlaag

)
De prijs in Belgie is waarschijnlijk een normale prijs, die hoort bij een beschermd beroep.
In Duitsland liggen de prijzen ook veel hoger dan in Nederland
In Nederland is de hele ketel markt naar de klote geholpen door het laten vervallen van de beroepsbescherming. Iedereen is installateur, alle Oostblok vaste klanten van Warmteservice, de tegelzetter, de klusjesman, iedereen mag alles in Nederland, zonder enige controle.
Daardoor worden cv ketels nagenoeg zonder winst op de markt gedumpt en voor een idioot lage prijs door de "installateur" opgehangen.
Alleen door massa kan nog iets verdiend worden, denk aan een bedrijf als Feenstra.
Het hele beroep is eigenlijk om zeep geholpen, want echte vakkennis is duur en dus bijna verdwenen.
Vandaar dat de warmtepomp ook zo tegenvalt qua prijs in Nederland. Die markt is nog niet verziekt en er is behoorlijk wat kennis voor nodig.
Cv-ketels met lambda sondes zijn niet zo zeldzaam, je ziet ze vaker bij wat (grotere) cv-ketels (pellet, olie en gas), en in Duitsland blijkbaar ook in (luxe?) gasketels voor particulieren.
Misschien worden lambda sondes in toekomst verplicht om een schone en efficiënte! verbranding te garanderen? - En dan zakt de prijs waarschijnlijk volautomatisch

.
Ik heb bijna 15 jaar aan ketels en branders van 20kW tot ongeveer 10MW gesleuteld en ben er nooit één tegengekomen.
De enige reden waarom ze in Nederland toegepast werden bij hele grote toestellen is omdat door luchtdruk en temperatuur het vermogen van de ketel, procentueel, behoorlijk schommelt.
In Nederland word de kwaliteit (wobbe index) continu gelijk gehouden.
Dat "luxe" ketels ze in Duitsland misschien wel hebben, is meer een teken van een armoedige toelevering van gas.