Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste
Acties:

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:24
maartend schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:21:
Mijn Calenta Ace hangt. Recom software binnengehaald en vandaag kabel ontvangen om lappie aan te sluiten o de ketel. Nu maar eens heeeeel erg rustig kijken wat en waar ik moet/kan tweaken om mijn verbruik naar beneden te krijgen.
Als je gaat tweaken, kom je ook langs het aantal toeren van de ventilator. Lees je even goed in, want daar zit een minimum waarde aan, kom je daar onder dan kan een gevaarlijke situatie ontstaan.

Beetje "klok klepel" want ik weet de waarde niet, maar het is belangrijk ;) .

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-05 12:53

Seafarer

ondertitel

Mijn Calenta Ace hangt. Recom software binnengehaald en vandaag kabel ontvangen om lappie aan te sluiten o de ketel. Nu maar eens heeeeel erg rustig kijken wat en waar ik moet/kan tweaken om mijn verbruik naar beneden te krijgen.
Maar is je installatie al waterzijdig ingeregeld?

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Seafarer schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Maar is je installatie al waterzijdig ingeregeld?
Ah, wadduh?

Moet me nog helemaal inlezen hier, dus ook de stappen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Begin dan daar eerst eens mee, zie topicstart voor handleiding. Als je dat hebt gedaan zijn er vaak op de ketel nog nauwelijks aanpassingen nodig. Waterzijdig inregelen is overigens beter om te doen als het buiten flink koud is/vriest. Stookseizoen loopt nu bijna op z'n einde inmiddels.

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-03-2019 15:33 (41%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• thesaxofonist
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 06:59
Seafarer schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:12:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ja, dat wil ik ook wel weten ;-)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

bert pit schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:39:
[...]

Als je gaat tweaken, kom je ook langs het aantal toeren van de ventilator. Lees je even goed in, want daar zit een minimum waarde aan, kom je daar onder dan kan een gevaarlijke situatie ontstaan.
Die minimum waarde staat vanuit de fabriek al goed. Wel kan je met de max waarde spelen. (= vermogen)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Letsnow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14-05 16:49
Ik ben daarnet even begonnen met het experimenteren met de instellingen van mijn Daalderop Cube Duo. Ons huis bestaat uit 3 bouwlagen en werd recent gerenoveerd en geïsoleerd. Op de gelijksvloer en 1st verdiep ligt vloerverwarming. Op het 2de verdiep radiatoren in de twee kinderkamers.
Nu is het vaak veel te warm in die kamers en blijven de radiatoren heel warm zelfs als de temperatuur boven de gevraagde temperatuur voor de HT zone ligt geeft de thermostaat (Honeywell) aan dat er nog verwarmd wordt. Daarnet heb ik dan via de service instellingen een paar zaken aangepast:
- de temperatuur van het water van de HT zone van 70 naar 60°C gebracht
- het vermogen verlaagd van 24 naar 15 kW
- antipendel op 6 min gezet want het was mij al opgevallen dat hij vaak pendelt

Verdere optimalisatie tips zijn zeker welkom!

Wat ik niet kon terugvinden was de optie om de temperatuur van de lage temperatuur zone aan te passen. Nochtans staat dat ook in de handleiding en zou het toch logisch moeten zijn dat die aangepast kan worden. Ik denk dat die op de standaard 40°C staat gezien wat ik kan aflezen als hij de LT zone verwarmt. Iemand enig idee waarom ik die LT temperatuur niet kan aanpassen?

Letsnow wijzigde deze reactie 21-03-2019 08:36 (3%)

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:37
[...]

Ook ik ben vragende partij in deze :) Verhuis volgende week naar een andere woning met een Ecomline HR uit 1999. Hij heeft de verbouwing overleefd en ik ga 'm waterzijdig inregelen na de zomer. Is een Solo dus met externe boiler van 120 liter. Bespaartips van harte welkom.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Letsnow schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:14:

- antipendel op 6 min gezet want het was mij al opgevallen dat hij vaak pendelt

Verdere optimalisatie tips zijn zeker welkom!
waterzijdig ingeregeld?

• RumaNoV
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:07

RumaNoV

Folding

Na een aantal weken inlezen op dit zeer interessante topic, heb ik nog een vraag inzake het waterzijdig inregelen.

In mijn installatie staan er voetventielen op de verdelers (zowel op aanvoer als retour) en op de radiators (weeral zowel op aanvoer als retour).

Ik denk:

- voetventielen op de verdelers (zowel aanvoer als retour) moeten volledig openstaan
- voetventielen aanvoer radiators ook volledig open en indien nodig knijpen met het voetventiel van de retour?

Klopt mijn beredenering?

RumaNoV wijzigde deze reactie 29-03-2019 13:39 (0%)
Reden: Typfouten

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:30
@mukky
Als de ketel al zo oud is is het vervangen ervan door een nieuwe cv ketel zonder externe boiler de beste optie! Scheelt dubbel omdat je dan geen stilstandsverliezen hebt en de ketel sowieso al heel een stuk zuiniger is door een modulerende A label pomp en doordat de brander (veel beter) kan moduleren.

• lanticster
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:36
@BadEendTerror

Als Mukky in Nederland woont, dan is een nieuwe ketel goed te overwegen. Nederlanders lijken gemiddeld 1500euro lichter na installatie.
In België wordt je vlotjes tegen en over de 5000euro geript.
(Ik vergeleek facturen voor dezelfde ketel. Remeha Calenta.)

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-05 17:16

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[...]

thesaxofonist schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Ja, dat wil ik ook wel weten ;-)
Sorry voor de late reactie...
Simpel.
's Morgens gaat warm water om 6:15 uur aan en om 8:00 uur weer uit.
's Avonds gaat warm water om 22:00 uur aan en om 23:55 weer uit.
Met de Nefit Easy kun je tussentijds makkelijk warm water handmatig aanzetten als je gaat schoonmaken of voor iets anders meer water nodig hebt. Normaal gesproken hebben we meer dan genoeg aan 25 liter heet water voor het tandenpoetsen en handen wassen na toiletbezoek.
Overigens zetten we de kachel handmatig aan als we richting huis gaan en automatisch om 23:00 uur uit.

2k op west bij Pv Output

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Geurt-kun schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:04:
[...]

[...]

Sorry voor de late reactie...
Simpel.
's Morgens gaat warm water om 6:15 uur aan en om 8:00 uur weer uit.
's Avonds gaat warm water om 22:00 uur aan en om 23:55 weer uit.
Met de Nefit Easy kun je tussentijds makkelijk warm water handmatig aanzetten als je gaat schoonmaken of voor iets anders meer water nodig hebt. Normaal gesproken hebben we meer dan genoeg aan 25 liter heet water voor het tandenpoetsen en handen wassen na toiletbezoek.
Overigens zetten we de kachel handmatig aan als we richting huis gaan en automatisch om 23:00 uur uit.
Ah zo.
Ik heb nog een moduline thermostaat. En wat minder mogenlijkheden dan een easy begrijp ik.

• Geurt-kun

Geurt-kun

@Seafarer Klopt, voor de Easy kon ik dit ook niet.

2k op west bij Pv Output

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Wij krijgen hier bijna de afrekening binnen.
Helaas is het niet gelukt om onder de 500m3 te blijven :+

Maar goed mede dankzij het betere weer dan vorig jaar zijn we wel van 644m3 naar iets meer dan 500m3 gegaan :)

Hopelijk kunnen we dit vasthouden :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Oxellaar @harry23 @flippo Toevallig zat ik het blaadje van de VEH te lezen en daar zijn jullie met name in genoemd.
Op tweakers.nl, de site die ik kende van nerds die computeronderdelen tot in detail benchmarken, discussieerden mannen met namen als Oxelaar, Flippo en Harry23 tot mijn verrassing ook levendig over radiatorfolie. Volgens de een moest het altijd op de buitenmuur bevestigd worden. Wie het op de radiator zelf monteerde, verkleinde zo immers het oppervlak dat warmte afgeeft.

Daarmee werd de uitgaande temperatuur te hoog, met alle negatieve gevolgen voor het rendement van de cv-ketel. Goed punt, leek me. Maar Harry23 maakte daar gehakt van. De folie zelf wordt namelijk warm en als die tegen de muur zit, verlies je die alsnog naar buiten. De te hoge uitgaande temperatuur kon bovendien verholpen worden door de temperatuur van de cv te verlagen. Klonk ook plausibel.
Zie ook https://www.eigenhuis.nl/...e/daphne-verduurzaamt-8#/

Wolly wijzigde deze reactie 27-03-2019 09:49 (65%)

@Wolly Klopt, op de website kwam ik het ook tegen... Grappig

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• wahey
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-05 20:29
Waar heb je die kabel besteld als ik vragen mag?

• maartend
  • Laatst online: 21:38
wahey schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Waar heb je die kabel besteld als ik vragen mag?
Via Ali. Linkje ; https://www.aliexpress.co...-Calenta/32846395184.html

• RumaNoV
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:07

RumaNoV

Folding

RumaNoV schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:08:
Na een aantal weken inlezen op dit zeer interessante topic, heb ik nog een vraag inzake het waterzijdig inregelen.

In mijn installatie staan er voetventielen op de verdelers (zowel op aanvoer als retour) en op de radiators (weeral zowel op aanvoer als retour).

Ik denk:

- voetventielen op de verdelers (zowel aanvoer als retour) moeten volledig openstaan
- voetventielen aanvoer radiators ook volledig open en indien nodig knijpen met het voetventiel van de retour?

Klopt mijn beredenering?
Iemand een idee?

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier:

Ik overweeg een Quooker Combi+ oplossing waarbij er volgens de verkoper een lager gasverbruik zou zijn omdat ik niet 40-60sec hoef te wachten op warm water en de ketel niet aanslaat als ik de kraan zou gebruiken.

Kan iemand bevestigen dat dit klopt? Is het niet zo dat de ketel automatisch zou aanspringen als je de warm water kraan zou opendraaien? Mogelijk heb je dan wel sneller warm water door het mengen met kokend water.. maar de ketel blijft aan slaan toch? Heeft iemand in de praktijk dit gecontroleerd?

Workaholic wijzigde deze reactie 30-03-2019 17:49 (4%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• bert pit
Workaholic schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:49:
Vraagje aan de kenners hier:

Ik overweeg een Quooker Combi+ oplossing waarbij er volgens de verkoper een lager gasverbruik zou zijn omdat ik niet 40-60sec hoef te wachten op warm water en de ketel niet aanslaat als ik de kraan zou gebruiken.

Kan iemand bevestigen dat dit klopt? Is het niet zo dat de ketel automatisch zou aanspringen als je de warm water kraan zou opendraaien? Mogelijk heb je dan wel sneller warm water door het mengen met kokend water.. maar de ketel blijft aan slaan toch? Heeft iemand in de praktijk dit gecontroleerd?
Je kunt de Quooker op twee manieren aansluiten: op de warm water aansluiting en op de koud water aansluiting. Sluit je hem aan op de warm water aansluiting dat zal de ketel altijd aanslaan als je warm of kokend water tapt. Als je vaak een paar liter heet water nodig hebt, zou dat rendabel kunnen zijn. Zeker weet ik het niet.

Wat ik wel weet is dat wanneer je hem op de warm water aansluiting koppelt, je een zo dun mogelijke leiding moet kiezen, als dat kan tenminste. Het hete water is dan sneller in de keuken.

• Remmit
  • Laatst online: 05-05 15:25
@Workaholic wij hebben ‘m inderdaad op de koudwaterleiding aangesloten. De ketel springt niet aan en het warme water hoef niet van de tweede verdieping te komen (en als bonus de warmhoudfunctie van de ketel uitgezet, scheelt ook weer gas).

Op zich heb je bovengenoemde voordelen ook met een gewone keukenboiler. De echte voordelen van de Quooker zijn:
- je hoeft dan niet een boiler EN een waterkoker te hebben (ruimte)
- direct kokend water (niet meer wachten)
- niet het warmte+verdampingsverlies dat een (ongeisoleerde) waterkoker heeft
- niet teveel water koken dat je toch niet gebruikt

Of het echt scheelt qua totaal energieverbruik weet ik niet maar voor mijn gevoel zit het door bovenstaande punten iig voldoende in de buurt van traditioneel met de ketel of geiser. Als je meer wilt weten, met wat creatief zoeken op tweakers of google vind je wel verhalen van mensen die het echt hebben gemeten of nagerekend.

Overigens hebben we in de garage/bijkeuken een warmwaterkraan die wel uit de cv-ketel gevoed wordt. Voor een emmer sop kunnen we wel even wachten (en ‘s zomers daar weer voordeel van de zonneboiler).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Remmit Uit de technische beschrijving van de quookers met reservoir:
Energielabel:
Reservoirs: COMBI / COMBI+
Energie-efficiëntie van waterverwarming (%): 36%
Jaarlijks verbruik: 511 kWh/a

Waarbij ik niet weet wat de exacte condities voor het bepalen van de cijfers zijn.

Dus effectief staan er van de 511 kWh maar 184 kWh voor het verwarmen van water ter beschikking,
de rest verdwijnt in de omgeving (verwarmen woning met COP=1 -> soort cv tuning?)
[Om 1 liter water van 15°C tot 100°C te verwarmen zijn ongeveer 0,1 kWh nodig.(wikipedia).]
Gemiddeld per dag dus 5,0 l kokend water uit de kraan.

Ik durf te beweren dat een 1,5 liter waterkoker voor € 25 (met instelbare temperaturen 40/60/80/100°C, 3kW) zuiniger en energieefficiënter warm/kokend water kan bereiden.
Net een test uitgevoerd met een 2,7 kW waterkoker:
0,105 kWh (1 liter water van ca. 12°C -> 100°C).
YMMV

P.S.: Comfort mag wat kosten, maar met het prijsverschil van de goedkoopste! quooker (€845,-)
met een waterkoker (€ 25) kan ik 39.300 liter water aan de kook brengen (1kWh = € 0,21).
Bij een verbruik van de genoemde 5,0 l kokend water per dag ben ik 21,5 jaar verder 7(8)7 .
O.k. de waterkoker gaat waarschijnlijk geen 21 jaar mee, maar de quooker ook niet O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:59
lanticster schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:46:
@BadEendTerror

Als Mukky in Nederland woont, dan is een nieuwe ketel goed te overwegen. Nederlanders lijken gemiddeld 1500euro lichter na installatie.
In België wordt je vlotjes tegen en over de 5000euro geript.
(Ik vergeleek facturen voor dezelfde ketel. Remeha Calenta.)
Altijd verstandig om 3 offertes op te vragen, het verschil tussen de goedkoopste € 1500,- en duurste € 2850,- was bijna het dubbele voor een complete installatie van een Remeha Tzerra Plus.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• lanticster
Ik wou even wijzen naar typisch Belgische (sanitaire) toestanden. Standaard wordt jouw niks van de mogelijke 45% loodgieter korting doorgerekend. Werkuren komen er bij. Wat 'jullie' voor de ketel, aansluitset en thermostaat betalen. Heb je er hier nog de ketel niet voor. Omdat het gas uiteraard anders is hier... Moet de ketel hier 'speciaal' zijn voor onze markt. De overheid subsidie helpt de prijs ook niet naar omlaag. In tegendeel. En zo heb je echt zotte prijs verschillen tussen dezelfde enerzijds Belgische, anderzijds Nederlandse installaties.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lanticster Vandaag adapteren de moderne ketels automatisch aan de gaskwaliteit (lambda sonde),
hoog- of laagcalorisch of wat dan ook maakt niets meer uit.
Speciaal is in deze zin het laagcalorische (Groninger) gas in Nederland, dat krijg je idd. nergens anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lanticster
Idd. Maar toch zogeheten niet gekeurd voor Belgische markt. (Verzekering...) Dus het moet via bepaalde invoerder. Vandaar zogenaamd prijs verschil.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lanticster Waarin kleine landen in Europa weer groot in kunnen zijn, ik verbaas me niks.

• Remmit
  • Laatst online: 05-05 15:25
@dunklefaser bedankt dat je dat hebt uitgezocht en gelinkt.

Ik moet wel de opmerking maken dat jij vergeljkt met alleen een waterkoker. Realistischer is om te vergelijken met een waterkoker en een reguliere keukenboiler. En dan heb je ook stilstandverliezen. In het document dat je linkte wordt beweerd dat de Quooker beter geisoleerd is dan de gemiddelde keukenboiler. Het standby-verbruik wordt opgegeven als gemiddeld 10W. In de link hieonder wordt bij een normale boiler gesproken van 20,8W standby-verbruik (overigens gereduceerd naar 14,2 na het aanbrengen van wat leidingisolatie, ik ga zeker even kijken of dat bij mijn Quooker ook zin gaat hebben).

http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/

Verder laat je nog een aspect weg. Jij doet dit misschien niet, maar er zijn veel mensen die een liter water opwarmen om 1of 2 koppen thee te zetten. Zelfs een volle waterkoker (>2 liter?) heb ik wel gezien voor diezelfde twee bekers thee (<0,5 liter).

Wat levensduur betreft, bij de Quooker moet het binnenwerk van de boiler elke 5-8 jaar vervangen worden (is bij ons na 7 jaar gebeurd). Dat komt Quooker zelf doen. Dat kost idd ook geld, genoeg voor een paar waterkokers. Wij zijn er iig heel tevreden mee.
dunklefaser schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:03:
@lanticster Vandaag adapteren de moderne ketels automatisch aan de gaskwaliteit (lambda sonde),
hoog- of laagcalorisch of wat dan ook maakt niets meer uit.
Speciaal is in deze zin het laagcalorische (Groninger) gas in Nederland, dat krijg je idd. nergens anders.
Nee... Er is niet één kleine ketel met een lambda sonde.
Alle ketels worden per gassoort, handmatig afgesteld adhv O2 en CO2.
Tevens moet je gasblok geschikt zijn voor een bepaalde gassoort.
Het verschilt per ketel, merk of type wat er gewijzigd moet worden om op een andere gassoort te kunnen stoken.

De typeplaat moet een BE of NL goedkeuring hebben om geïnstalleerd te mogen worden in België of Nederland.
Een BE mag niet in Nederland geïnstalleerd worden en andersom ook niet.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:31:
[...]

Nee... Er is niet één kleine ketel met een lambda sonde.
Alle ketels worden per gassoort, handmatig afgesteld adhv O2 en CO2.
Tevens moet je gasblok geschikt zijn voor een bepaalde gassoort.
Het verschilt per ketel, merk of type wat er gewijzigd moet worden om op een andere gassoort te kunnen stoken.

De typeplaat moet een BE of NL goedkeuring hebben om geïnstalleerd te mogen worden in België of Nederland.
Een BE mag niet in Nederland geïnstalleerd worden en andersom ook niet.
Geen lambda sonde? Dat is nou jammer. Maar volgens de warenwet moeten nieuwe gastoestellen waaronder ook cv-ketels, per januari 2018 (eenvoudig?) aan verschillende gaskwaliteiten aanpasbaar zijn (consumentenbond). Waarom dan die dure herkeuringsprocedures?
P.S. : Vaillant in Duitsland heeft het wel over lambda sondes in hun toestellen (misschien alleen in D?)

dunklefaser wijzigde deze reactie 01-04-2019 01:53 (5%)

De aanpassing is door een handeling van een monteur, dat staat ook op de site waar jij naar linkt.

En er is geen dure herkeuring nodig na de aanpassing. Het ging mij om het idee om een ketel met Nederlandse keuring, in België op te hangen. Dat mag dus niet vanwege keuringen.

En zo'n lambda regeling is waarschijnlijk even duur als de hele ketel. Dus zoiets geeft geen meerwaarde.
Het kan zijn dat in sommige delen van Duitsland de gassamenstelling wisselt.
Maar zoiets zou in Nederland ondenkbaar zijn.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oxellaar Met een multi-gaskwaliteitketel (mijn naamgeving) zou toch (bijna) automatisch een 2018 NL-ketel
in België opgehangen mogen worden? Wederzijdse erkenning van keuringscertificaten van deze soort ketels?
Ik zou graag willlen weten of er nog de technische reden zijn waarom zoiets voor deze ketels in toekomst niet mag.
(En dan kunnen de prijzen van cv-gasketels in België eindelijk omlaag :Y )

Cv-ketels met lambda sondes zijn niet zo zeldzaam, je ziet ze vaker bij wat (grotere) cv-ketels (pellet, olie en gas), en in Duitsland blijkbaar ook in (luxe?) gasketels voor particulieren.
Misschien worden lambda sondes in toekomst verplicht om een schone en efficiënte! verbranding te garanderen? - En dan zakt de prijs waarschijnlijk volautomatisch O-) .

dunklefaser wijzigde deze reactie 01-04-2019 07:53 (33%)

dunklefaser schreef op maandag 1 april 2019 @ 07:45:
@Oxellaar Met een multi-gaskwaliteitketel (mijn naamgeving) zou toch (bijna) automatisch een 2018 NL-ketel
in België opgehangen mogen worden? Wederzijdse erkenning van keuringscertificaten van deze soort ketels?
Ik zou graag willlen weten of er nog de technische reden zijn waarom zoiets voor deze ketels in toekomst niet mag.
Technisch gezien zal het wel meevallenb wat er verschilt, waarschijnlijk niets zelfs.
Het gaat puur om de Nederlandse gaskeur die niet op een BE toestel zit.
(En dan kunnen de prijzen van cv-gasketels in België eindelijk omlaag :Y )
De prijs in Belgie is waarschijnlijk een normale prijs, die hoort bij een beschermd beroep.
In Duitsland liggen de prijzen ook veel hoger dan in Nederland
In Nederland is de hele ketel markt naar de klote geholpen door het laten vervallen van de beroepsbescherming. Iedereen is installateur, alle Oostblok vaste klanten van Warmteservice, de tegelzetter, de klusjesman, iedereen mag alles in Nederland, zonder enige controle.
Daardoor worden cv ketels nagenoeg zonder winst op de markt gedumpt en voor een idioot lage prijs door de "installateur" opgehangen.
Alleen door massa kan nog iets verdiend worden, denk aan een bedrijf als Feenstra.

Het hele beroep is eigenlijk om zeep geholpen, want echte vakkennis is duur en dus bijna verdwenen.
Vandaar dat de warmtepomp ook zo tegenvalt qua prijs in Nederland. Die markt is nog niet verziekt en er is behoorlijk wat kennis voor nodig.
Cv-ketels met lambda sondes zijn niet zo zeldzaam, je ziet ze vaker bij wat (grotere) cv-ketels (pellet, olie en gas), en in Duitsland blijkbaar ook in (luxe?) gasketels voor particulieren.
Misschien worden lambda sondes in toekomst verplicht om een schone en efficiënte! verbranding te garanderen? - En dan zakt de prijs waarschijnlijk volautomatisch O-) .
Ik heb bijna 15 jaar aan ketels en branders van 20kW tot ongeveer 10MW gesleuteld en ben er nooit één tegengekomen.
De enige reden waarom ze in Nederland toegepast werden bij hele grote toestellen is omdat door luchtdruk en temperatuur het vermogen van de ketel, procentueel, behoorlijk schommelt.
In Nederland word de kwaliteit (wobbe index) continu gelijk gehouden.

Dat "luxe" ketels ze in Duitsland misschien wel hebben, is meer een teken van een armoedige toelevering van gas.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oxellaar Slechte resultaten uit het verleden bieden misschien kansen voor de toekomst?
(Waarschijnlijk niet)
Door "weg van het gas" is (niet) moeilijk te voorspellen hoe zich de "verziekte" NL installatiemarkt
voor gasgestookte cv-ketels bij particulieren de komende jaren gaat ontwikkelen
(en het wordt niet leuker).

Een ding lijkt me zeker: Deze markt wordt snel? kleiner. Voor nieuwbouw projectketels sowieso, maar ook de vervangingsmarkt wordt lastiger voor de installateur op de hoek (en de talloze klusjesmannen).

Voor de huidige NL-merken voorzie ik een versnelde fusiegolf of overname door buitenlandse (Duitse) concurrenten binnen de komende 3 jaar.

Aan onderhoud van oudere ketels is dan misschien nog wat te verdienen (zo lang die nog hangen).
Maar bij afnemende aantallen wordt dat waarschijnlijk onrendabel (en de kennis is er niet meer).

En dit topic heet dan misschien: "Stroom besparen door middel van CV tuning" O-)
Gelukkig bestaat er niet zoiets als " :)F Groninger Strom :N " voor warmtepompen.

• wahey
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-05 20:29
dunklefaser schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:55:
@Remmit Uit de technische beschrijving van de quookers met reservoir:
Energielabel:
Reservoirs: COMBI / COMBI+
Energie-efficiëntie van waterverwarming (%): 36%
Jaarlijks verbruik: 511 kWh/a

Waarbij ik niet weet wat de exacte condities voor het bepalen van de cijfers zijn.

Dus effectief staan er van de 511 kWh maar 184 kWh voor het verwarmen van water ter beschikking,
de rest verdwijnt in de omgeving (verwarmen woning met COP=1 -> soort cv tuning?)
[Om 1 liter water van 15°C tot 100°C te verwarmen zijn ongeveer 0,1 kWh nodig.(wikipedia).]
Gemiddeld per dag dus 5,0 l kokend water uit de kraan.

Ik durf te beweren dat een 1,5 liter waterkoker voor € 25 (met instelbare temperaturen 40/60/80/100°C, 3kW) zuiniger en energieefficiënter warm/kokend water kan bereiden.
Net een test uitgevoerd met een 2,7 kW waterkoker:
0,105 kWh (1 liter water van ca. 12°C -> 100°C).
YMMV

P.S.: Comfort mag wat kosten, maar met het prijsverschil van de goedkoopste! quooker (€845,-)
met een waterkoker (€ 25) kan ik 39.300 liter water aan de kook brengen (1kWh = € 0,21).
Bij een verbruik van de genoemde 5,0 l kokend water per dag ben ik 21,5 jaar verder 7(8)7 .
O.k. de waterkoker gaat waarschijnlijk geen 21 jaar mee, maar de quooker ook niet O-) .
Mijn huidige keuken is inmiddels alweer bijna 15 jaar oud. Toen ik deze liet plaatsen heb ik ook een Quooker voor alleen kokend water erbij genomen. Ik was een tijdje terug benieuwd naar het stroomverbruik en heb het een tijd gemonitord met een tussenschakelaar en deze zit op de 1,0 kWh bij geen gebruik tot 1,4 kWh (afhankelijk van intensiviteit gebruik) per dag. Toegegeven, tegenwoordig heeft een Quooker volgens mij veel meer toepassingen dan alleen kokend water en ze zullen wellicht ook zuiniger zijn geworden. Echter, als ik nu een nieuwe keuken zou nemen zou ik gewoon een waterkoker nemen denk ik.

• HereIsTom
wahey schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:17:
[...]

Mijn huidige keuken is inmiddels alweer bijna 15 jaar oud. Toen ik deze liet plaatsen heb ik ook een Quooker voor alleen kokend water erbij genomen. Ik was een tijdje terug benieuwd naar het stroomverbruik en heb het een tijd gemonitord met een tussenschakelaar en deze zit op de 1,0 kWh bij geen gebruik tot 1,4 kWh (afhankelijk van intensiviteit gebruik) per dag. Toegegeven, tegenwoordig heeft een Quooker volgens mij veel meer toepassingen dan alleen kokend water en ze zullen wellicht ook zuiniger zijn geworden. Echter, als ik nu een nieuwe keuken zou nemen zou ik gewoon een waterkoker nemen denk ik.
Onlangs heeft een vriend van mij onderzocht waar zijn hoge sluipverbruik vandaan kwam en wat bleek, het was de Quooker die hij vorig jaar heeft laten installeren.
Standby verbruik was 1,4 kWh per dag en bij een normale dag met gebruik zelfs 3,6 kWh, das wel duur heet water dan :+

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dan zou ik minder kokend water gebruiken of de reparatiedienst laten komen. Meting op T.net hebben over het algemeen een lager verbruik: Quooker en Boilers stroombesparing

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
Hij heeft die dure Quooker er al uit gesloopt en verkocht en een elektrische waterkoker gekocht, met het bespaarde geld kan ie waarschijnlijk zijn leven lang nog heet water maken :+

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 13:33
Wat een goudmijn aan informatie hier. Ik ga richting mijn eerste eigen huisje, en de CV daar komt uit het jaar 2000! Die gaat er direct uit dus, en de badkamer is ook erg oud dus wil daar misschien een WTW meteen inbouwen. Badkamer is wel beneden, dus wordt een horizontale versie. Ik woon er wel alleen, ik las dat het vooral nuttig is als er meerdere mensen lang achter elkaar douchen.

• bert pit
HereIsTom schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:12:
[...]

Onlangs heeft een vriend van mij onderzocht waar zijn hoge sluipverbruik vandaan kwam en wat bleek, het was de Quooker die hij vorig jaar heeft laten installeren.
Standby verbruik was 1,4 kWh per dag en bij een normale dag met gebruik zelfs 3,6 kWh, das wel duur heet water dan :+
Het gaat hier om gas besparen en dat lukt aardig met een quooker. Ook gebruikt deze minder stroom dan de ouderwetse keukenboiler. Daarnaast, als je 1 minuut moet wachten op warm water en je wast je handen 15 keer per dag, verspil je circa 50.000 liter water voor niets per jaar. Nog even afgezien van het gasverbruik.

OK toegegeven, water is hier zo goedkoop dat je financieel nog altijd beter uit bent met een waterkokertje. Maar dat lawaai alleen al en trouwens, als je echt geld wilt besparen, kook je je water op een pannetje buiten op een houtvuurtje. Dat deden onze voorouders ook. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:33
Als je je handen 15 keer per dag wast (dat is ieder half uur als je wakker bent!) verspil je sowieso veel water.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
bert pit schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:56:
[...]

Het gaat hier om gas besparen en dat lukt aardig met een quooker. Ook gebruikt deze minder stroom dan de ouderwetse keukenboiler. Daarnaast, als je 1 minuut moet wachten op warm water en je wast je handen 15 keer per dag, verspil je circa 50.000 liter water voor niets per jaar. Nog even afgezien van het gasverbruik.

OK toegegeven, water is hier zo goedkoop dat je financieel nog altijd beter uit bent met een waterkokertje. Maar dat lawaai alleen al en trouwens, als je echt geld wilt besparen, kook je je water op een pannetje buiten op een houtvuurtje. Dat deden onze voorouders ook. ;)
Heb je een ziekenhuis thuis dat je zo vaak je handen wast en dan ook nog met warm water?
Ik was ze gewoon met koud water, warm water wordt alleen gebruikt voor douchen en een keer afwassen, thee zetten we precies een liter met de waterkoker, vandaar dat wij onder de 500m3 gas per jaar zitten ;)

• DeltaT
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 20-05 18:20
Klinkt goed!

• thesaxofonist
Geurt-kun schreef op maandag 25 maart 2019 @ 06:59:
@Seafarer Klopt, voor de Easy kon ik dit ook niet.
Dit is voor mij ook wel interessant. Ik heb een Nefit Ecomline Excellent met losse boiler voor het warme tapwater. Die boiler kan ik niet uitschakelen. Mijn gasverbruik ligt (mede) daardoor vrij hoog. Ik vind het niet erg om wat langer te wachten voordat ik warm water heb. Dus wat mij betreft wordt de boiler toch op een of andere manier uitgeschakeld en komt er alleen warm water als ik dat nodig heb.

Begrijp ik goed dat dat wel kan als ik de Easy thermostaat installeer? Dat gaat toch niet zomaar? Dan heb je toch een speciale interface ('adapter') nodig? Hoe heb jij dat gedaan?

EDIT: ik heb je post nog eens aandachtig doorgelezen. Begrijp ik goed dat je het zo hebt ingesteld dat je 's morgens een paar uur warm water hebt en eind van de middag? En dat je boiler dus twee keer per dag wordt opgestookt/gevuld met heet water? Dan sta je nog vrij veel gas te verstoken lijkt me.

thesaxofonist wijzigde deze reactie 04-04-2019 12:42 (16%)

• HereIsTom
thesaxofonist schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:32:
[...]

Dit is voor mij ook wel interessant. Ik heb een Nefit Ecomline Excellent met losse boiler voor het warme tapwater. Die boiler kan ik niet uitschakelen. Mijn gasverbruik ligt (mede) daardoor vrij hoog. Ik vind het niet erg om wat langer te wachten voordat ik warm water heb. Dus wat mij betreft wordt de boiler toch op een of andere manier uitgeschakeld en komt er alleen warm water als ik dat nodig heb.

Begrijp ik goed dat dat wel kan als ik de Easy thermostaat installeer? Dat gaat toch niet zomaar? Dan heb je toch een speciale interface ('adapter') nodig? Hoe heb jij dat gedaan?

EDIT: ik heb je post nog eens aandachtig doorgelezen. Begrijp ik goed dat je het zo hebt ingesteld dat je 's morgens een paar uur warm water hebt en eind van de middag? En dat je boiler dus twee keer per dag wordt opgestookt/gevuld met heet water? Dan sta je nog vrij veel gas te verstoken lijkt me.
Kun je niet de tapwaterfunctie uitzetten? Is het wel een HR ketel?
Op onze oude ketel kon het ook niet uit, maar een nieuwe HR ketel laten plaatsen, op deze kon je het wel uitzetten en was ook nog eens een stuk zuiniger in gebruik, dus hadden we snel weer terugverdient.

P.S. Of lees ik nu goed dat je een aparte boiler voor warm water hebt, die zijn altijd al onzuinig of het moet een zonneboiler zijn.

HereIsTom wijzigde deze reactie 04-04-2019 14:58 (4%)

• thesaxofonist
HereIsTom schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:56:
[...]

Kun je niet de tapwaterfunctie uitzetten? Is het wel een HR ketel?
Op onze oude ketel kon het ook niet uit, maar een nieuwe HR ketel laten plaatsen, op deze kon je het wel uitzetten en was ook nog eens een stuk zuiniger in gebruik, dus hadden we snel weer terugverdient.

P.S. Of lees ik nu goed dat je een aparte boiler voor warm water hebt, die zijn altijd al onzuinig of het moet een zonneboiler zijn.
Ja, het is een HR-ketel. Hij doet het nog prima en vervangen door een nieuwere schiet niet zoveel op. Het gasverbruik voor verwarming zal dan maar weinig verminderen. Wel valt er nog behoorlijk wat winst te halen op het gebied van warm water. Dat gebeurt via een aparte boiler en dat is inderdaad geen zuinige methode.

• HereIsTom
@thesaxofonist Vreemd dat zo’n HR ketel dan een externe boiler heeft.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HereIsTom Kleine "externe" boilervaten: Dat was niet vreemd bij HR-combiketels van zo'n15-20 jaar geleden.
Mijn AWB ketel heeft ook een 17 liter boilervaatje, de Nefit HR ecomline excellent heeft een van 25 liter.
De boilervaatjes zijn wel in de wat grotere behuizing geïntegreerd, bij de AWB naast de ketel, bij de Nefit onder de ketel. Het uitzetten van de tapwaterfunctie is bij mij een functie van de opentherm thermostaat [Honeywell nachts - instelling van "slapen" in het installateursmenu en tijdens vakantie uit te zetten]

• HereIsTom
@dunklefaser Ok, maar als die ketels al 15-20 jaar oud zijn zou ik voor een nieuwe gaan, die van ons met intern boilertje hebben we ook na 10 jaar al vervangen.
Voordeel is dat we nu veel minder gas verbruiken, niet alleen doordat er geen boiler meer inzit, maar nieuwe ketels zijn ook weer een stuk zuiniger.

• thesaxofonist
HereIsTom schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:03:
@thesaxofonist Vreemd dat zo’n HR ketel dan een externe boiler heeft.
Zal wel nodig zijn geweest om CW6 (Comfort Warm Water klasse 6) te halen. Dit houdt in dat het volgende mogelijk is:

- een CW-tapdebiet van tenminste 7,5 l/min. van 60 °C,

- een CW-tapdebiet van tenminste 7,5 l/min. van 60 °C, gelijktijdig met een douchefunctie vanaf 3,6 l/min. tot tenminste 7,5 l/min. van 60 °C (dit komt overeen met 6 tot 12,5 l/min. bij 40 °C),

- het vullen van een bad met 150 liter water van 40 °C gemiddeld, binnen 10 minuten, gelijktijdig met een CW-tapdebiet van tenminste 7,5 l/min. van 60 °C.

- het vullen van een bad met 200 liter water van 40 °C gemiddeld, binnen 10 minuten zonder gelijktijdigheid met een andere functie.

• thesaxofonist
dunklefaser schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:24:

De Nefit HR ecomline excellent heeft een boiler van 25 liter.
Mijn Nefit HR Ecomline Excellent HR43 heeft een externe boiler van 120 liter. Geeft veel warm water, dat wel. Het bad is snel vol en dan kan er ook nog tegelijk iemand douchen en de afwas doen ;-)

• thesaxofonist
HereIsTom schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:32:
@dunklefaser Ok, maar als die ketels al 15-20 jaar oud zijn zou ik voor een nieuwe gaan, die van ons met intern boilertje hebben we ook na 10 jaar al vervangen.
Voordeel is dat we nu veel minder gas verbruiken, niet alleen doordat er geen boiler meer inzit, maar nieuwe ketels zijn ook weer een stuk zuiniger.
Dat vraag ik me dus af. Mijn 15 jaar oude ketel heeft een HR107 keurmerk. Daar zal weinig ruimte voor verbetering in zitten lijkt me. Over de boiler heb je gelijk. Die wil ik ook wel kwijt (of uitschakelen), maar dat gaat dus niet.

• bert pit
@thesaxofonist

Acht jaar geleden geleden hadden wij ook een boiler van ongeveer die capaciteit. Ik begreep toen dat een boiler gemiddeld zo'n 25% warmte verliest per 24 uur. Dan verwarm je dus elke dag 40 liter voor niks...

Aangezien wij nog een hele oude ketel hadden, gingen we er aanzienlijk op vooruit qua verbruik. En gecombineerd met CW5 is de beperking bij ons de dikte van de waterleiding. Dus loopt het bad dus nog even snel vol.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

thesaxofonist schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:15:
[...]

Dat vraag ik me dus af. Mijn 15 jaar oude ketel heeft een HR107 keurmerk. Daar zal weinig ruimte voor verbetering in zitten lijkt me. Over de boiler heb je gelijk. Die wil ik ook wel kwijt (of uitschakelen), maar dat gaat dus niet.
Klopt een hypermoderne ketel aan een cv systeem hangen waarbij de retour temperatuur hoog is levertijd niets extra op.
Waterzijdig inregelen is echt het toverwoord. :)

• HereIsTom
Seafarer schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:51:
[...]

Klopt een hypermoderne ketel aan een cv systeem hangen waarbij de retour temperatuur hoog is levertijd niets extra op.
Waterzijdig inregelen is echt het toverwoord. :)
Bij mij was de zowel de oude als de nieuwe ketel waterzijdig ingeregeld, toch is mijn verbruik nu wel bijna 30% lager.

Acties:
  • +5Henk 'm!
HereIsTom schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:41:
[...]

Bij mij was de zowel de oude als de nieuwe ketel waterzijdig ingeregeld, toch is mijn verbruik nu wel bijna 30% lager.
Waterzijdig inregelen geeft geen garantie op besparen. Waterzijdig inregelen doe je om het vermogen van je ketel gelijkmatig te verspreiden door je woning. Als de thermostaat in de referentieruimte vraag heeft, dan zal de hele woning op een juiste temperatuur blijven als de boel waterzijdig in balans is.

Als voor het inregelen de referentieruimte veel te snel warm werd en de rest van de woning te koud bleef, dan ga je dmv waterzijdig inregelen, juist meer gas verbruiken.
Als het tegenovergesteld is, dus referentie ruimte word erg langzaam warm en de rest van het huis juist veel te snel, dan ga je minder gas verbruiken.

Een mooie bijkomstigheid is dat door het inregelen er een beter werkgebied ontstaat voor de ketel, het rendement neemt toe. Daar komt ook een gedeelte van de besparing vandaan. Maar in principe is dat niet de eerste reden om waterzijdig in te regelen.
De balans, de juiste verdeling van de warmte, daar gaat het om.

Oxellaar wijzigde deze reactie 05-04-2019 09:01 (6%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Oxellaar schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:56:
[...]
Waterzijdig inregelen geeft geen garantie op besparen.
[...]
Het lijkt erop dat m'n ouders juist wat meer zijn gaan gebruiken nadat ik een radiator, die afgetakt wordt van de leiding naar vloerverwarmingverdeler, heb ingeregeld. Voorheen was de flow naar die radiator onbeperkt, in combinatie met een kapotte thermostaatknop werd dat ding dus altijd bloedheet. De vloerverwarming kreeg daardoor te weinig.

De radiator is nu fatsoenlijk ingeregeld en heeft weer een werkende thermostaatknop. Hierdoor krijgt de VV-verdeler een bak meer warmte, maar het lijkt er wel op dat het verbruik daardoor iets meer is geworden.
Het comfort is echter ongekend, want de vloer is heerlijk warm ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-04-2019 09:34 (17%)

ThinkPad schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:30:
[...]

Het comfort is echter ongekend, want de vloer is heerlijk warm ;)
Juist...en daar is nu het allemaal om te doen.
Besparen is leuk, maar dat is niet de eerste intentie van waterzijdig inregelen.

• Ik ben het!
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-05 20:33
Ha! Ik ben ook begonnen met het tunen van mijn CV ketel (Een Remeha Avanta 35C :*) ). Volgens mij gaat het lekker, maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk voor me. Misschien dat iemand een antwoord heeft op een van mijn vragen. Alvast bedankt iig.

Aanvoertemperatuur staat ingesteld op 70 graden Celcius. Het water komt er echter uit met 60 Graden. (Dat geeft de machine zelf aan, als ik de uitvoertemperatuur parameter uitvraag. Mijn warmte infrarood pistool bevestigt dit.) Dit komt waarschijnlijk door de modulaire thermostaat (merk Honeywell, die ik 3 graden had opgedraaid). Lijkt me prima.

De retourtemperatuur is 46 graden. Dat maakt een ΔT van 14 graden. Niet onaardig. Maar ik hoopte door de pompsnelheid terug te schroeven, een grotere ΔT te bereiken. Nu komt het; zelfs op installateursniveau komt die parameter niet beschikbaar. Het zou onder P24 in te stellen moeten zijn. Maar na P22 krijg ik direct de DF optie mbt fabrieksinstelling herstellen. (P23 en 24 worden dus overgeslagen)

Update
Vraag: krijg ik de mogelijk om de pompsnelheid aan te passen niet omdat er een modulaire thermostaat op aangesloten zit (die dat zelf wil regelen)? Het lijkt er op dat ik een oudere versie heb ik van deze CV ketel, waarbij de pompsnelheid alleen op 'hoog' en 'laag' in te stellen valt. Hij staat al op 'Laag'.

Vraag: De CV stond onder P4, ingesteld op optie 2 'regelaarafhankelijk'. Ik heb de ketel zelf nu op optie 1 'ECO-stand' gezet. Alleen voor douchen gebruiken we namelijk grotere hoeveelheden warm water. Iets langer wachten maakt dan niet uit. Heeft dit gevolgen voor de modulaire thermostaat? Wordt die minder efficient? Of wat wordt er anders bedoeld met 'regelaarafhankelijk'?

Vraag: Wanneer ik de aanvoertemperatuur zou terugschroeven naar bijvoorbeeld 60 Graden. Zal de modulaire thermostaat bij een lichte gewenste temperatuurverhoging, dan lineair mee schalen? Zodat het er in de eerder beschreven situatie van vandaag, het er dan met 55 ipv 60 graden uitkomt bijvoorbeeld? :?

Eerder geposte parameters, horende bij een nieuwere generatie:

Ik ben het! wijzigde deze reactie 05-04-2019 22:08 (8%)

• Geurt-kun

Geurt-kun

thesaxofonist schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:32:
[...]

In de ochtend een paar uurtjes aan en voor het slapen een paar uurtjes. Zijn we klaar met douchen, dan gaat hij weer uit. Het gaat mij meer om het aantal omschakelmomenten. Laat ik het tapwater aan staan, dan schakelt het systeem bij elke druppel water de driewegklep om. (Volgens de onderhoudmonteur moest deze jaren geleden al vervangen worden. Nog steeds niet gebeurd en niet nodig)
Daarnaast denk ik niet de hele dag water van 60 graden nodig te hebben om mijn handen te wassen. Met wat afgekoeld water lukt dat ook best. Uiteindelijk toch nog een beetje gas besparing.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 06-04 20:27
Ik heb die kabel binnen, maar kreeg de boel niet aan de praat.
Device wordt wel gezien door PC, maar de ketel niet door Recon.
Loopback werkt wel. Nivo zal wel niet goed zijn.

Als je de feedback leest ben ik niet de enige met problemen.
Kheb m'n geld terug gevraagd, want drivers vernieuwen etc is niet de oplossing.

Zelf maar een interface gemaakt dmv CH340G en nu werkt prima.

dsr9500 wijzigde deze reactie 06-04-2019 19:32 (12%)

• bert pit
@Ik ben het! De Avanta is minder te tweaken dan bijvoorbeeld de Calenta. Bepaalde zaken staan gewoon vooringesteld en daar zul je het mee moeten doen. Overigens zijn deze ketels door Remeha al prima getweaked, want daar zitten ook wel een paar mensen met kennis van zaken:).

De temperatuur van 70 graden is de maximale aanvoertemperatuur, hoger komt hij dus nooit, lager juist wel. Opentherm berekent zelf de meest ideale aanvoertemperatuur: doorgaans wat hoger om snel op te warmen en daarna op lagere temperatuur om in het HR gebied je woning op temperatuur te houden.

Eco stand is prima. Regelaarsafhankelijk betekent dat je het warmhouden nog aan er uit kunt zetten op een remeha thermostaat.

• bert pit
hesselbeertje schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:00:
Als je je handen 15 keer per dag wast (dat is ieder half uur als je wakker bent!) verspil je sowieso veel water.
Sommigen wonen niet alleen.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 23-05 23:24
Betreft: Intergas HRE met externe boiler (300L).

I.v.m. toekomstige plaatsing zoek ik ervaring met, of kennis van, de Legionella preventie mogelijkheid bij externe boiler.

Parameter L maakt wekelijkse legionella preventie mogelijk.
Mijn vragen:
- hoe kan dit Legionella programma waarborgen dat een 300L boiler gedesinfecteerd wordt met een sensor ergens .. in de hoogte van de boiler
- op welk tijdstip wordt legionella preventie uitgevoerd ?
- is dit tijdstip instelbaar?
- welke temperatuur/tijdsduur wordt hiervoor gebruikt?
- is parameter "n" Regeltemperatuur tijdens boiler-bedrijf (Ta) [60°C-90°C] van invloed op de legionella preventie temperatuur/tijdsduur?

Achtergrond:
Ik wil de legionella preventie in de vroege ochtend positioneren zodat de overtollige warmte in de ochtend douches gebruikt kan worden.

• Geurt-kun

Geurt-kun

Domosapiens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:57:
Betreft: Intergas HRE met externe boiler (300L).

I.v.m. toekomstige plaatsing zoek ik ervaring met, of kennis van, de Legionella preventie mogelijkheid bij externe boiler.

Parameter L maakt wekelijkse legionella preventie mogelijk.
Mijn vragen:
- hoe kan dit Legionella programma waarborgen dat een 300L boiler gedesinfecteerd wordt met een sensor ergens .. in de hoogte van de boiler
- op welk tijdstip wordt legionella preventie uitgevoerd ?
- is dit tijdstip instelbaar?
- welke temperatuur/tijdsduur wordt hiervoor gebruikt?
- is parameter "n" Regeltemperatuur tijdens boiler-bedrijf (Ta) [60°C-90°C] van invloed op de legionella preventie temperatuur/tijdsduur?

Achtergrond:
Ik wil de legionella preventie in de vroege ochtend positioneren zodat de overtollige warmte in de ochtend douches gebruikt kan worden.
Het programma zorgt er alleen voor dat het water eenmaal in de zoveel tijd heter dan 65 graden Celsius wordt, waarmee jij dan tevens je leidingen kan spoelen. Water van 65+ Celsius doodt de bacteriën.

2k op west bij Pv Output

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:29
Ik ben het! schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:47:
Ha! Ik ben ook begonnen met het tunen van mijn CV ketel (Een Remeha Avanta 35C :*) ). Volgens mij gaat het lekker, maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk voor me. Misschien dat iemand een antwoord heeft op een van mijn vragen. Alvast bedankt iig.

Aanvoertemperatuur staat ingesteld op 70 graden Celcius. Het water komt er echter uit met 60 Graden. (Dat geeft de machine zelf aan, als ik de uitvoertemperatuur parameter uitvraag. Mijn warmte infrarood pistool bevestigt dit.) Dit komt waarschijnlijk door de modulaire thermostaat (merk Honeywell, die ik 3 graden had opgedraaid). Lijkt me prima.
Die instelling is alleen een maximum temperatuur waarop de ketel afslaat of waar deze op stuurt bij een aan/uit regeling. De 60 graden wordt inderdaad gevraagd door je thermostaat.
De retourtemperatuur is 46 graden. Dat maakt een ΔT van 14 graden. Niet onaardig. Maar ik hoopte door de pompsnelheid terug te schroeven, een grotere ΔT te bereiken. Nu komt het; zelfs op installateursniveau komt die parameter niet beschikbaar. Het zou onder P24 in te stellen moeten zijn. Maar na P22 krijg ik direct de DF optie mbt fabrieksinstelling herstellen. (P23 en 24 worden dus overgeslagen)

Update
Vraag: krijg ik de mogelijk om de pompsnelheid aan te passen niet omdat er een modulaire thermostaat op aangesloten zit (die dat zelf wil regelen)? Het lijkt er op dat ik een oudere versie heb ik van deze CV ketel, waarbij de pompsnelheid alleen op 'hoog' en 'laag' in te stellen valt. Hij staat al op 'Laag'.

Vraag: De CV stond onder P4, ingesteld op optie 2 'regelaarafhankelijk'. Ik heb de ketel zelf nu op optie 1 'ECO-stand' gezet. Alleen voor douchen gebruiken we namelijk grotere hoeveelheden warm water. Iets langer wachten maakt dan niet uit. Heeft dit gevolgen voor de modulaire thermostaat? Wordt die minder efficient? Of wat wordt er anders bedoeld met 'regelaarafhankelijk'?
Degene die de CV-ketel aanstuurt. Regelaar = Thermostaat
Vraag: Wanneer ik de aanvoertemperatuur zou terugschroeven naar bijvoorbeeld 60 Graden. Zal de modulaire thermostaat bij een lichte gewenste temperatuurverhoging, dan lineair mee schalen? Zodat het er in de eerder beschreven situatie van vandaag, het er dan met 55 ipv 60 graden uitkomt bijvoorbeeld? :?
De aanvoertemperatuur op de CV ketel is een maximum waarna de ketel afslaat. Als je thermostaat altijd 60 graden vraagt dan zal deze instelling naar 60 graden geen verschil maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een modulaire thermostaat om verschillende temperaturen kan vragen afhankelijk van hoe lang het duurt voordat de ruimte is opgewarmd. Als de thermostaat dus merkt dat bij 60 graden de ruimte niet snel genoeg warm wordt (bij een lage buitentemperatuur) dan kan hij om een hogere temperatuur vragen. Het maximum op de ketel zal die dan niet overschrijden (wel met een paar graden marge).
[Afbeelding: cv2]

Eerder geposte parameters, horende bij een nieuwere generatie:
[Afbeelding: cv]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Een vraagje : het lukt mij niet goed om onze CV ketel af te stellen. Het gaat om een Vaillant ecotec plus. Het probleem is dat de ketel het vertikt om een hogere aanvoertemperatuur te stoken en altijd maar blijft hangen rond de 35-38 graden.

In de woonkamer hebben we vloerverwarming en op de etages ruim bemeten radiatoren, maar die 35 graden is niet genoeg voor de bovenste verdiepingen.

Hoe ik de CV ketel ook instel : hoger dan +-35 graden stookt hij niet met een retour van 30.

De ketel is als volgt ingesteld :
-gewenste aanvoertemperatuur : 60'
-pompsnelheid : 60%
-cv deellast nu op 19kw ingesteld op auto
-thermostaattype is aanvoer

Hoe zorg ik er nu voor dat de ketel de aanvoertemperatuur verhoogd?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Wat voor thermostaat heb je er aan hangen?

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Een calormatic 350. Eigenlijk wil ik bereiken dat de ketel iets vaker en korter stookt op hogere temperatuur. De radiatoren op de etages hebben genoeg traagheid om de warmte dan een tijdje vast te houden.

De verdeler van de vloerverwarming mengt ook altijd bij. Als het water aankomt met 35' en ik de invoerthermostaat op 40 heb staan, wordt het water door de verdeler bijgemengd tot 30.. daardoor reageert de vloerverwarming erg langzaam. Misschien de slangen allemaal een beetje dichtdraaien? Ik heb het gevoel dat als het aankomende water verdeeld moet worden over 8 groepen er te weinig water is. Oplossing zou kunnen zijn om de pomp snelheid te verhogen of natuurlijk de temperatuur iets hoger te krijgen.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 15-04-2019 11:26 (94%)

• Geurt-kun

Geurt-kun

WVL_KsZeN schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:21:
Een calormatic 350. Eigenlijk wil ik bereiken dat de ketel iets vaker en korter stookt op hogere temperatuur. De radiatoren op de etages hebben genoeg traagheid om de warmte dan een tijdje vast te houden.

De verdeler van de vloerverwarming mengt ook altijd bij. Als het water aankomt met 35' en ik de invoerthermostaat op 40 heb staan, wordt het water door de verdeler bijgemengd tot 30.. daardoor reageert de vloerverwarming erg langzaam. Misschien de slangen allemaal een beetje dichtdraaien? Ik heb het gevoel dat als het aankomende water verdeeld moet worden over 8 groepen er te weinig water is. Oplossing zou kunnen zijn om de pomp snelheid te verhogen of natuurlijk de temperatuur iets hoger te krijgen.
Krijg je de woonkamer wel op temperatuur?
Zo ja dan staat het antwoord direct boven je post van 10:11 uur.
Gecko123 legt het daar juist uit.

2k op west bij Pv Output

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Die hing ook aan mijn ecoTEC Plus toen ik in m'n woning kwam. Vind het zelf een vrij waardeloos ding eerlijk gezegd.

Heb een VR33-ketelmodule in de ketel geschroefd (zodat hij OpenTherm kan praten) en heb nu al 2 jaar m'n Remeha iSense eraan hangen. Werkt prima en die thermostaat ken ik door en door :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-04-2019 14:07 (3%)

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Ik vind de thermostaat ook niet zo fantastisch, weinig mogelijkheden, maar deze hing er al... Misschien gewoon vervangen voor een andere.

• WvM82
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:13
Beste tweakers,

wij hebben afgelopen week een nieuwe Intergas HRE 28/24 ketel gekregen van de woningbouw ter vervanging van de 'levensgevaarlijke' Agpo Econpact 225C. De monteur had de ketel netjes op 80° CV temperatuur ingesteld, ik heb dit direct terug gezet naar 65°. Ik merk echter dat de aanvoer nog steeds heel warm is, met de IR thermometer meet ik ~ 80°. Bij mijn oude ketel meette die wel gewoon ~ 65° bij 65 graden ingesteld. De ketel geeft zelf wel 65° aan als je de service (sleutel) knop lang ingedrukt houdt.

Ter controle van de IR thermometer heb ik bij kamer temperatuur de muur gemeten en van een zwart object in kokend water (en met een aparte vloeistofthermometer gecontroleerd) en daar ook geen grote afwijkening gezien (alles binnen +- 3 graden). Op de stalen 22 mm buizen waar ik de temperatuur op heb gemeten, heb ik ook zwart isolatie tape geplakt. Het verschil tussen aanvoer en retour is ook iets van 30 - 35 graden bij het opwarmen (gemeten met de IR thermometer), wat mij aan de hoge kant lijkt.

Ik las in een oud topic over iemand anders met een soort gelijk probleem maar kon daar niets verder meer over vinden. Is dit een bekend fenomeen met Intergas ketels of zou er iets mis met de S1 sensor zijn van de ketel?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag een goede dag om mijn berekende stookgrens van 15,5 °C te checken.
Bijna geen zon, atm grijs en 14,8 °C buiten, binnen nu 19,5 - 21,0 °C en cv uit (de hele dag al).

• Kroonkurk
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20:38
@WvM82
Heb je de max. aanvoertemperatuur ook in je thermostaat ingesteld ?
Anders heb je kans dat je thermostaat de instelling van de ketel overruled.

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:54
Iemand ervaring met het aansluiten van de zonneboilersensor op de Remeha Calenta?

In ons nieuwe huis was de sensor niet aanwezig waardoor de ketel ook aansloeg als de aanvoer vanuit de zonneboiler heet genoeg was. Na het alsnog aansluiten van de sensor krijg ik echter geen waarde bij T5 (temperatuur zonneboiler) op de ketel.

• WvM82
Kroonkurk schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:04:
@WvM82
Heb je de max. aanvoertemperatuur ook in je thermostaat ingesteld ?
Anders heb je kans dat je thermostaat de instelling van de ketel overruled.
Er hangt een gewone aan / uit thermostaat aan (chronotherm 4).

• Kroonkurk
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20:38
En die is ook als aan/uit thermostaat aangesloten en niet als opentherm ?

• WvM82
Vandaag is de installateur nog eens langs geweest, de thermostaat zat idd op de verkeerde aansluiting, was verkeerd gedaan door de gene die hem ophing. Het bereiken van de ingestelde aanvoer temperatuur gaat wel langzamer als voorheen. De aanvoertemperatuur is nog steeds hoger als dat de ketel aangeeft. Volgens de installateur was de sensor goed , dus heb hem nu maar op 53 graden aanvoer gezet, dan komt er rond de 65 uit.

• edddy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:17
De vorige bewoners hebben de cv leidingen vervangen. Deze leidingen lopen vanaf de cv over de kruipruimte naar de radiatoren. Afstand ongeveer 10 meter.

Deze buizen zijn hiervoor gebruikt. Heeft het nog zin om deze extra te isoleren?

• ReVeL
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 22:58
Interessant topic! Ik heb een paar CV vraagjes:

Ik heb een Itho Daalderop Cube hybride CV/warmtepomp. Het zijn twee kasten naast elkaar, 1 display, 1 itho thermostaat. De begane grond heeft uitsluitend vloerverwarming, de verdiepingen hebben radiatoren.
De warmtepomp is volgens mij best klein en er wordt gas gebruikt als de WP tekort schiet.
Ik heb zelf een tweede thermostaat voor de bovenverdieping aangesloten.

Vragen:
1. Wat is 'antipendel' ik zie het vaak op het display staan, ik kan het ook instellen (1-10 minuten dacht ik)

2. Waarom hoor ik de radiatoren maar heel kort pompen, minder dan een minuut, als ik de tweede thermostaat omhoog zet. Het duurt zeker 10 minuten voordat ze echt langer gaan pompen en warm worden.

3. Waar zit de winst van de warmtepomp? Hij kan in de ideale situatie elektrische energie 'verdubbelen' maar volgens mij is de kostprijs van gasenergie nog altijd voordeliger.

Aangezien de nieuwbouwinstallatie bijzonder klungelig en amper werkend was opgeleverd heb ik mijn ernstige twijfels bij de effectiviteit van het principe en afregeling van ons systeem in het bijzonder.

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:19
Wij hebben thuis een intergas 36/30. Wanneer wij douchen (regendouche) kan de CV de temperatuur in de woonkamer niet op niveau houden. Moet ik het vermogen aanpassen of is dit normaal gedrag?

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Deef_K schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:44:
Wij hebben thuis een intergas 36/30. Wanneer wij douchen (regendouche) kan de CV de temperatuur in de woonkamer niet op niveau houden. Moet ik het vermogen aanpassen of is dit normaal gedrag?
Hoelang douche jullie dan?
Maar vrij normaal toch, zit één brander in en als die het tapwater moet opwarmen moet de cv even geduld hebben.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Deef_K schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:44:
Is normaal gedrag, warm water gaat altijd voor cv water, maar douchen jullie dan zo lang of is je huis zo slecht geisoleerd dat de temperatuur snel daalt.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ReVeL schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:39:
Interessant topic! Ik heb een paar CV vraagjes:

Ik heb een Itho Daalderop Cube hybride CV/warmtepomp. Het zijn twee kasten naast elkaar, 1 display, 1 itho thermostaat. De begane grond heeft uitsluitend vloerverwarming, de verdiepingen hebben radiatoren.
De warmtepomp is volgens mij best klein en er wordt gas gebruikt als de WP tekort schiet.
Ik heb zelf een tweede thermostaat voor de bovenverdieping aangesloten.

Vragen:
1. Wat is 'antipendel' ik zie het vaak op het display staan, ik kan het ook instellen (1-10 minuten dacht ik)

2. Waarom hoor ik de radiatoren maar heel kort pompen, minder dan een minuut, als ik de tweede thermostaat omhoog zet. Het duurt zeker 10 minuten voordat ze echt langer gaan pompen en warm worden.

3. Waar zit de winst van de warmtepomp? Hij kan in de ideale situatie elektrische energie 'verdubbelen' maar volgens mij is de kostprijs van gasenergie nog altijd voordeliger.

Aangezien de nieuwbouwinstallatie bijzonder klungelig en amper werkend was opgeleverd heb ik mijn ernstige twijfels bij de effectiviteit van het principe en afregeling van ons systeem in het bijzonder.
Vraag 1: Heb je al de OP doorgelezen? - Of gezocht naar "antipendel"?

Vraag 2: Misschien beter te stellen in het Coolcube topic? (zie hieronder)
Vraag 3: Er zijn tenminste 2 topics voor hybride warmtepompen:ELGA + ook Itho Coolcube,
als ik me niet vergis. Waarschijnlijk kan je deze vraag daar beter kwijt.
Just my 2 cts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben in februari een huis gekocht, daar is ook nog wel wat verbetering mogelijk. Er staan er twee toestellen (beide een ding met waakvlam) een voor de verwarming in de gangkast (die heb ik nu op stand 0 gezet als zomertuning ;) ) en een voor warm water in een keukenkast.

Ik verwacht dat het dan ook allemaal apparte leidingen zijn voor beide toestellen, zou een installateur dat gemakkelijk kunnen vervangen door een toestel? Of kun je net zo goed wachten zolang het spul werkt omdat dit over een paar jaar toch allemaal electrisch moet?

Marzman wijzigde deze reactie 01-05-2019 11:16 (5%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23-05 17:41
Hoi, ik lees regelmatig op got, maar heb me nu voor het eerst ingeschreven voor een vraagje. Maar eerst wat achtergrond.
Ik heb 2 jaar terug een huis gekocht (gebouwd 1970, met van die klassieke segmenten radiatoren), en ben deze stukje bij beetje aan het opknappen. Afgelopen winter heb ik de zolder geïsoleerd. Mede door dit project ben ik mijn meterstanden gaan bijhouden, en recent is er een slimme meter geïnstalleerd en ben ik mijn P1 poort gaan uitlezen met een raspberry pi. Om sluip gasverbruik te voorkomen, als gevolg van de WW warmhoud functie van de ketel, heb ik een isense opgehangen. Hiermee kreeg ik toegang tot deze instellingen.
Nu lees ik in de boekjes van mijn ketel ( Remeha Quinta 28c) en de isense, dat ik een buiten temperatuur voeler kan ophangen. Ik ben niet geïnteresseerd in een WAR (ik lees dat het moeilijk is om tot een besparing te komen), maar ik lees ook dat ik in een ruimte afhankelijke regeling de ketel temperatuur afhankelijk kan maken van de buiten temperatuur.
Handleiding isense:
"7.5.6 RTC + limiet
Ruimteregeling met de geprogrammeerde stooklijn als limiet. De regeling werkt hetzelfde als de gewone RTC regelstrategie, maar de stooklijn wordt als maximale keteltemperatuur gebruikt (buitenvoeler nodig)."

Het lijkt mij de moeite waard om deze sensor te installeren, om aanvoer temperatuur (en daarmee retour temp), over het seizoen en gedurende de dag, zo laag mogelijk te houden. Levert deze manier van regelen een besparing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-05 21:42
Bennie Groen schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:56:
Het lijkt mij de moeite waard om deze sensor te installeren, om aanvoer temperatuur (en daarmee retour temp), over het seizoen en gedurende de dag, zo laag mogelijk te houden. Levert deze manier van regelen een besparing?
Als je alleen je huiskamer verwarmt (waar ook je thermostaat hangt neem ik aan) heb je totaal geen voordeel bij het stoken op de buitentemperatuur.

Hoe een buitensensor kan helpen, is dat hij de verwarming laat stoken terwijl de woonkamer warm is, omdat hij er (op basis van de buitentemperatuur) van uit gaat dat dit nodig is om andere ruimtes warm te houden. Hij is dus alleen nodig om meer te stoken dan je op basis van je woonkamertemperatuur zou doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:53
LinuxMan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:50:
[...]

Als je alleen je huiskamer verwarmt (waar ook je thermostaat hangt neem ik aan) heb je totaal geen voordeel bij het stoken op de buitentemperatuur.

Hoe een buitensensor kan helpen, is dat hij de verwarming laat stoken terwijl de woonkamer warm is, omdat hij er (op basis van de buitentemperatuur) van uit gaat dat dit nodig is om andere ruimtes warm te houden. Hij is dus alleen nodig om meer te stoken dan je op basis van je woonkamertemperatuur zou doen.
Bij veel regelingen wordt het CV water heter gestookt naarmate de buitentemperatuur lager is. Goed voor je ketelrendement. Ik kan zo snel niet achterhalen of dit ook voor de op geldig is.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 3,5 kWp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:29
Bennie Groen schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:56:
Hoi, ik lees regelmatig op got, maar heb me nu voor het eerst ingeschreven voor een vraagje. Maar eerst wat achtergrond.
Ik heb 2 jaar terug een huis gekocht (gebouwd 1970, met van die klassieke segmenten radiatoren), en ben deze stukje bij beetje aan het opknappen. Afgelopen winter heb ik de zolder geïsoleerd. Mede door dit project ben ik mijn meterstanden gaan bijhouden, en recent is er een slimme meter geïnstalleerd en ben ik mijn P1 poort gaan uitlezen met een raspberry pi. Om sluip gasverbruik te voorkomen, als gevolg van de WW warmhoud functie van de ketel, heb ik een isense opgehangen. Hiermee kreeg ik toegang tot deze instellingen.
Nu lees ik in de boekjes van mijn ketel ( Remeha Quinta 28c) en de isense, dat ik een buiten temperatuur voeler kan ophangen. Ik ben niet geïnteresseerd in een WAR (ik lees dat het moeilijk is om tot een besparing te komen), maar ik lees ook dat ik in een ruimte afhankelijke regeling de ketel temperatuur afhankelijk kan maken van de buiten temperatuur.
Handleiding isense:
"7.5.6 RTC + limiet
Ruimteregeling met de geprogrammeerde stooklijn als limiet. De regeling werkt hetzelfde als de gewone RTC regelstrategie, maar de stooklijn wordt als maximale keteltemperatuur gebruikt (buitenvoeler nodig)."

Wat je zoekt vind je denk ik ook in een thermostaat met OpenTherm regeling. Moderne thermostaten passen hun vermogen aan afhankelijk van hoeveel graden de ruimte moet verwarmen en hoe snel de temperatuur stijgt. Stijgt deze erg snel dan stookt hij bij een lager vermogen. Duurt het langer (bijvoorbeeld bij koud weer dan verhoogd hij het vermogen). En met vermogen bedoel ik aanvoertemperatuur.

Ik heb goede ervaringen met tado in een redelijk goed geïsoleerd huis. Althans in de aansturing en besparing vs aan/uit regeling (10-15% besparing). Levensduur batterijen is helaas waardeloos. :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23-05 17:41
Bedankt voor de reacties.
LinuxMan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:50:
De isense hangt in de woonkamer op de begane grond, en de op de verdiepingen wordt nauwelijks verwarmt (~17°C in de winter). Maar, zoals ik de isense handleiding begrijp gaat het niet om stoken op de buitentemperatuur. Het gaat om stoken op de binnentemperatuur, met een max. aanvoer temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.
Gecko123 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:55:
Wat je zoekt vind je denk ik ook in een thermostaat met OpenTherm regeling. Moderne thermostaten passen hun vermogen aan afhankelijk van hoeveel graden de ruimte moet verwarmen en hoe snel de temperatuur stijgt. Stijgt deze erg snel dan stookt hij bij een lager vermogen. Duurt het langer (bijvoorbeeld bij koud weer dan verhoogd hij het vermogen). En met vermogen bedoel ik aanvoertemperatuur.
Misschien klopt het wat je hier suggereert. Dat met instellingen als opwarmsnelheid (bij isense in 5 stappen instelbaar), en max. opwarm tijd, er voldoende controle is over de max. aanvoer temperatuur bij een modulerende (PID) regeling op basis van binnen temperatuur.

Maar ik vroeg me af, of ik met een buitentemperatuur sensor meer controle krijg over de aanvoer temperatuur, en of dit een besparing kan geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Bennie Groen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:40:

Maar ik vroeg me af, of ik met een buitentemperatuur sensor meer controle krijg over de aanvoer temperatuur, en of dit een besparing kan geven.
Ik denk dat je er niet veel mee opschiet.
De iSense (de OpenTherm-regeling) heeft een leercurve wat betreft het warmteverlies van je woning bij het opwarmen en het op peil houden van de gewenste temperatuur. Die leercurve komt tot stand door het meten van de ruimtetemperatuur. Vanuit die leercurve 'vraagt' hij een bepaalde aanvoertemperatuur van de ketel om die gewenste temperatuur te bereiken.

Bij een weersafhankelijke regeling met een buitentemperatuur sensor wordt de aanvoertemperatuur van de ketel bepaald door de buitentemperatuur (de stooklijn). De leercurve van OpenTherm speelt hierbij geen rol. De iSense 'vraagt' vanuit de stooklijn een bepaalde aanvoertemperatuur aan de ketel. Bij een goed geïsoleerde woning zal de ruimtetemperatuur sneller worden bereikt en zal de retourtemperatuur bij de ketel relatief hoger zijn. De brander zal dan eerder stoppen. Op een indirecte manier wordt zo een indikatie van het warmteverlies van je woning verkregen.

Het effect van zo'n gecombineerde regeling zal volgens mij ongeveer hetzelfde zijn als bij een normale OpenTherm regeling, maar dit wordt op een indirecte manier bereikt. Ik betwijfel of je hiermee voor je woning een besparing kunt realiseren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De (beperkte) meerwaarde van weersafhankelijk regelen met een iSense kan zijn dat je wat snellere anticipatie hebt op plotse weersveranderingen, meer comfort dus; geen besparing. Je kan verschillende instellingen kiezen, waarbij interessantst is om de buitensensor en de ruimtetemperatuur te combineren.

Ik zou het maar voorzien als je heel graag de buitentemperatuur wil zien op het scherm van de thermostaat, of CV leidingen hebt in koude ruimtes met risico op bevriezing (bij buitentemperaturen onder 0°C gaat circulatiepomp constant draaien). iSense is een heel goeie thermostaat, en in mijn huis is de voornaamste storende factor de wind, niet de buitentemperatuur, wat dus met een buitensensor geen enkel verschil maakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Bennie Groen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:40:
Bedankt voor de reacties.

[...]

De isense hangt in de woonkamer op de begane grond, en de op de verdiepingen wordt nauwelijks verwarmt (~17°C in de winter). Maar, zoals ik de isense handleiding begrijp gaat het niet om stoken op de buitentemperatuur. Het gaat om stoken op de binnentemperatuur, met een max. aanvoer temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.

[...]

Misschien klopt het wat je hier suggereert. Dat met instellingen als opwarmsnelheid (bij isense in 5 stappen instelbaar), en max. opwarm tijd, er voldoende controle is over de max. aanvoer temperatuur bij een modulerende (PID) regeling op basis van binnen temperatuur.

Bijna alle thermostaten voor woningen werken met Fuzzylogic ipv een PID.
Een PID is te lastig omdat het te regelen systeem steeds veranderd. Je zou dan bijvoorbeeld steeds overschoot van temperatuur hebben als het buiten warmer wordt.

Fabrikanten als Honeywell geven specifiek aan als het PID model betreft omdat dat voor consumenten eigenlijk niet in te regelen zijn. Weesafhankelijke regelingen daarvan zijn welk vaak PID systemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
leonbong schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:11:
Heeft iemand hier ervaring met de verschillende merken dynamische ventielen die te koop zijn.

Ik had in de badkamer een suizende radiator die veel te veel water l/uur deed. Omdat deze geen instelbare kV had en ik een 60kPa drukverschil installatie heb. (stadsverwarming) Daardoor heeft het schakelen van de vloerverwarmingsregelklep nogal veel invloed op druk van de rest van de installatie.

Ik heb de bestaande comap kraan vervangen door een comap Autosar (dynamische ventiel), echter deze blijkt nogal lomp van formaat te zijn nu ik hem heb. Waardoor ik in de slaapkamers de comap eigenlijk niet wil toepassen.

Weet iemand welke het beste regelt en het meest stil is.
Comap autosar is overigens stil maar best lomp van formaat en zeer slecht verkrijgbaar.
Heimeier Eclipse is heel compact en instelbaar met een normale steeksleutel.
Honeywell kombi TRV geen ervaring mee en zeer slecht verkrijgbaar in NL.
Danfoss Dynamic wil ik niet omdat deze afkwijkende radiatorkoppen vereist.

Ik had oorspronkelijk voor comap gekozen omdat ik dacht dat een radiatorinvoerbocht van comap alleen goed past op comap. Nu zegt de winkel dat invoerbochten behoorlijk universeel waardoor ik deze niet hoef te vervangen in de radiatoren.

Mijn vraag is welke kan ik het best kopen Heimeier of Honeywell waarbij ik laatste eigenlijk overweeg omdat ik in de slaapkamers evohome knoppen heb.
Zo een update mbt de dynamische ventielen.

Ik heb in de badkamer een [A]Comap autosar, in een slaapkamer een [B]Heimeier Eclipse.
Eerste indruk ze werken allebei in principe zoals je verwacht.
Het afstellen van [B] kan je doen zonder handleiding om de schaalverdeling direct in l/uur is aangeven. Bij [A] heb je tabel nodig omdat de getallen 1 t/m 8 zijn voor een debiet van 10-110 l/uur.

Ik wat metingen en observaties verricht aan de types.
Geluid:
[A] Is duidelijk stiller dan [B] bij hoge debieten, voor mij een belangrijk punt want voor mij was het het suizen een belangrijk ding. Nu moet ik zeggen [B] is ook al stuk stiller is dan het oorspronkelijke ventiel en ook zeker acceptabel.

Debiet:
Ik heb een stadsverwarming met warmtemeter dus kan op deze nauwkeurige meter goed het debiet aflezen.
Van [B] Komt de schaal verdeling beter overeen met de werkelijkheid. 10L/uur is ook echt 10 l/uur.
[A] Lijkt een iets grote afwijking op de schaalverdeling te hebben.
Max debiet [A] haalt keurig de 110l/uur [B] komt niet op zijn max van 150l/uur maar blijft hangen op 115 l/uur.

Ik heb ook de invloed van drukverschillen getest door mijn vloerverwarmingsklep te openen en sluiten.
[A] heeft geen last van deze verstoringen het gekozen debiet verloopt helemaal niet. [B] Op het moment van openen de vloerverwarmingsklep geeft deze een kortstondige variatie op het debiet wat daarna niet volledig wordt gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 40l/uur --> 38l/uur.

Overig:
Daarnaast opmerkelijk [B] functioneerde na enkele dagen al niet meer het debiet wou niet boven de 45l/uur. Na het verwijderen van het binnenwerk blijkt dat deze verstopt zat. Terwijl er filter in mijn CV installatie zit. Ik heb dat niet kunnen herstellen door hem te spoelen onder de kraan. Uiteindelijk maar een nieuw binnenwerk gekocht voor [B].

Ik heb het binnenwerk van [A] ook maar eens verwijderd en deze heeft veel minder zeer kleine gaatjes hij lijkt wat mij betreft daardoor ongevoeliger voor vuil.
Ik het vermoeden dat de drukcompensatie van [A] grote kanaaltjes heeft waardoor deze makkelijker drukverschillen kan regelen.

Conclusie de rest van de radiatoren worden voorzien van [A] omdat deze stiller zijn en ongevoeliger voor vuil lijken. Het blijven vervangen van binnenwerken is een dure hobby en onacceptabel.

Comap Autosar

Heimeir Eclipse

leonbong wijzigde deze reactie 10-05-2019 09:45 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

leonbong schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Overig:
Daarnaast opmerkelijk [B] functioneerde na enkele dagen al niet meer het debiet wou niet boven de 45l/uur. Na het verwijderen van het binnenwerk blijkt dat deze verstopt zat. Terwijl er filter in mijn CV installatie zit. Ik heb dat niet kunnen herstellen door hem te spoelen onder de kraan. Uiteindelijk maar een nieuw binnenwerk gekocht voor [B].

Ik heb het binnenwerk van [A] ook maar eens verwijderd en deze heeft veel minder zeer kleine gaatjes hij lijkt wat mij betreft daardoor ongevoeliger voor vuil.
Ik het vermoeden dat de drukcompensatie van [A] grote kanaaltjes heeft waardoor deze makkelijker drukverschillen kan regelen.
Als er zoveel gruis/vuil in je CV water zit is het dan niet verstandig om gewoon eens de hele installatie leeg te laten lopen en er schoon water in te doen? Geen idee of dat daadwerkelijk helpt, maar ff doorspoelen lijkt mij wel logisch.

Ach joh, werken is ook niet alles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@the-body
Ik heb stadsverwarming met een filter in de aanvoer. Maar al het water vervangen is dus een beetje lastig. ;)
Daarnaast het water voldoet in principe aan de specs zoals gesteld door Heimeier, sterker nog deze ventielen worden aangeprezen voor stads/blokverwarmings systemen.

Het water in mijn systeem is overigens helemaal niet zo vuil als ik het vergelijk met woning met reguliere CV. Het water is namelijk onthard en voorzien van anticorrosie middelen dus veel roest is er ook niet, daarom vond ik het ook zo opmerkelijk.

leonbong wijzigde deze reactie 10-05-2019 11:33 (60%)

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True