Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Matched: inregelen, Jaga
Gaaf topic blijft dit. Lees het nu al meer dan een jaar, sinds half 2013 of zo. Afgelopen jaar wezen tunen en tweaken aan de CV installatie, met name het waterzijdig inregelen is erg leuk om te doen. Dat ging hier lekker makkelijk, vanwege de voetventielen. Situatie: gewoon rijtjeshuis met twee verdiepingen en normale radiatoren door het hele huis, met uitzondering van de woonkamer (convectorputten aan voor- en achterzijde) en de zolderkamer van zoonlief (Jaga low-H2O convectorgeval).

Ik weet dat het appels en peren vergelijken is om het hele jaar 2013 aan gasverbruik met 2014 te vergelijken vanwege de zachte winter, maar nadat ik jaaaaren steevast rond de 900 kuub gasverbruik zat met 0,19m3 / graaddag is dit zeker een trendbreuk met 0,11m3 voor heel 2014 bij 525 kuub. En dat zonder comfortterugval.

Tunen loont dus! _/-\o_

iNSaNe-oNe wijzigde deze reactie 02-01-2015 22:59 (0%)
Reden: m3 is wat anders dan m2

... en oranje! :P

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 29-04 11:21
Wil je maximale efficientie dan zou ik sowieso kijken of je niet naar een lagere temperatuur convectoren kan gaan (jaga strada ofzo) met een veel hoger vermogen op een lagere temperatuur.

Meestal staat er in de de productinfo van de fabrikant meer vermeld over het al dan niet instelbaar zijn van de ventielen.
Je kunt er ook voor kiezen om de instelling bij je (thermostatisch) ventiel te plaatsen. Ik weet dat in ieder geval de Danfoss RA-N serie makkelijk instelbaar is.

Maar waterzijdig inregelen en ook nog thermostaatkranen erop? Werkt dat elkaar niet tegen?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:05
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:23:
Inderdaad lijkt mij wat weinig voor de ruimte die ene radiator ondanks de afmetingen
Ik had tot vorige week een dubbele plaat radiator van 220 x 50cm hangen en 2400 W en deze vervangen door de jaga convector die 5200 W is. Het probleem echter blijft hetzelfde, kamer wordt niet warm genoeg en koelt ook erg snel weer af.
Moet ik deze jaga convector ook inregelen met voetventiel, ik heb metingen verricht en het voetventiel vervolgens ingeregeld maar zag weinig effect.
Wat voor radiator / convector moet ik hier dan ophangen ?
Of zou ik de buitengevel isoleren ?
Of minimale watertemperatuur nog hoger instellen, 45 graden ?

corsat wijzigde deze reactie 30-01-2016 14:54 (4%)

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
corsat schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:52:
[...]

Ik had tot vorige week een dubbele plaat radiator van 220 x 50cm hangen en 2400 W en deze vervangen door de jaga convector die 5200 W is. Het probleem echter blijft hetzelfde, kamer wordt niet warm genoeg en koelt ook erg snel weer af.
Moet ik deze jaga convector ook inregelen met voetventiel, ik heb metingen verricht en het voetventiel vervolgens ingeregeld maar zag weinig effect.
Wat voor radiator / convector moet ik hier dan ophangen ?
Of zou ik de buitengevel isoleren ?
Of minimale watertemperatuur nog hoger instellen, 45 graden ?
Werk je ook met zones? Zo nee, dan slaat de ketel niet aan als je woonkamer op temperatuur is.

Bij welke toevoertemperatuur is de jage 5200W?

Ik zou de minimale watertemperatuur zeker niet verhogen. Eventueel de maximale watertemperatuur 5 graden omhoog?

• Aad
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-01 12:49
Even een vraag over CV waterzijdig in regelen. Ik heb het probleem ook al neergelegd op het Lucht/water warmtepomp forum maar probeer het hier ook.
Ik heb mijn verwarming systeem waterzijdig in laten regelen maar heb daar vragen over. In mijn huis heb ik de radiatoren vervangen door Jaga's, 8 stuks, 5 met zelf gemaakte dbe's en 3 zonder.
We hebben de Elga vragend gezet aanvoer was ongeveer 36 graden, ingeregeld met de kappen op de jaga;s en de DBE's aan.
ingeregeld op een Dt van 5 graden. Volgens Techneco de beste Dt

Nu heb ik met mijn installateur een menings verschil hier over, M.i is het nu niet goed ingeregeld want door de luchtverplaatsing van mijn dbe's wordt het water meer afgekoeld in de convectoren met DBE dan in de convectoren zonder DBE dus is het geheel hydraulisch niet in evenwicht, Om een convector met dbe op een dt van 5 te krijgen moet er meer flow zijn dan een convector zonder DBE.

Hoe moet ik mijn systeem inregelen om het geheel wel goed te laten werken ?

Nu werkt mij ELGA niet goed en moduleert terug op zijn retour en komt hij niet op vol vermogen !!

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14-05 07:21
vanwege problemen met mijn vloerverwarming niet warmer te worden dan 28-29 graden ga ik binnenkort maar eens wat extremere maatregelen beginnen. Things to do:
*aparte 22mm leiding van ketel, puur en alleen voor vloerverwarming aanleggen
*waterzijdig inregelen
*voetventielen plaatsen
*laminaatvloer vervangen door pvc
*nieuwe LTV vloerverwarming verdeler unit aparaat ding

niet per se in deze volgorde.

Nu hebben we zo een 3 jaar geleden vanwege lekkende radiatorkranen, alle thermostaatkranen op de radiatoren vervangen door danfoss kranen zoals deze:

vanwege het missen van voetventielen op alle radiatoren in huis, behalve de 2 grote paneelradiatoren in de woonkamer en vloerverwarming wil ik dit gaan inregelen met heimeier eclipse. Dit, om alles uit te sluiten en om er in 1 keer klaar mee te zijn.

Afgelopen weekend heb ik in de hal een enkele radiator vervangen door een jaga tempo (zonder DBE) en daarop ook een voetventiel geplaatst. Toen ik dat ding kocht dacht ik aan de eclipse en dat ik die beter kan kopen.

Afijn...nu zag ik dat die eclipse thermostaatkranen inclusief debietregelaars zijn, maar die thermostaatkranen heb ik net laten vervangen 3 jaar geleden. Wat kan ik nu het beste doen? Bestaan er eclipse voetventielen of alleen thermostaatkranen inclusief die debietregeling?

Zo ja, kan ik dan het beste alle voetventielen op begane grond vervangen door eclipse voetventielen en plaatsen op radiatoren waar ze niet bestaan?
Of, zo nee, kan ik dan alle net (3 jr) vervangen thermostaatkranen vervangen door de eclipse thermostaatkranen met debietregeling en de voetventielen - waar aanwezig - laten voor wat ze zijn?

Reden waarom ik ineens aan de eclipse dacht was dat ik na het vullen van ons systeem ik vergeten was de radiatorkranen op de 1e verdieping dicht te draaien, waardoor 1 van de plaatradiatoren in de woonkamer gewoon koud bleef. Met eclipse op alle radiatoren zou ik daar theoretisch geen last meer van moeten hebben.

Op de eerste verdieping wordt doorgaans niet gestookt, maar als de WAF ineens denkt de speelkamer warm te moeten stoken moet niet het gevolg zijn dat de radiatoren in de woonkamer koud blijven.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:25:
vanwege problemen met mijn vloerverwarming niet warmer te worden dan 28-29 graden ga ik binnenkort maar eens wat extremere maatregelen beginnen. Things to do:
*aparte 22mm leiding van ketel, puur en alleen voor vloerverwarming aanleggen
*waterzijdig inregelen
*voetventielen plaatsen
*laminaatvloer vervangen door pvc
*nieuwe LTV vloerverwarming verdeler unit aparaat ding

niet per se in deze volgorde.

Nu hebben we zo een 3 jaar geleden vanwege lekkende radiatorkranen, alle thermostaatkranen op de radiatoren vervangen door danfoss kranen zoals deze:
[afbeelding]

vanwege het missen van voetventielen op alle radiatoren in huis, behalve de 2 grote paneelradiatoren in de woonkamer en vloerverwarming wil ik dit gaan inregelen met heimeier eclipse. Dit, om alles uit te sluiten en om er in 1 keer klaar mee te zijn.

Afgelopen weekend heb ik in de hal een enkele radiator vervangen door een jaga tempo (zonder DBE) en daarop ook een voetventiel geplaatst. Toen ik dat ding kocht dacht ik aan de eclipse en dat ik die beter kan kopen.

Afijn...nu zag ik dat die eclipse thermostaatkranen inclusief debietregelaars zijn, maar die thermostaatkranen heb ik net laten vervangen 3 jaar geleden. Wat kan ik nu het beste doen? Bestaan er eclipse voetventielen of alleen thermostaatkranen inclusief die debietregeling?

Zo ja, kan ik dan het beste alle voetventielen op begane grond vervangen door eclipse voetventielen en plaatsen op radiatoren waar ze niet bestaan?
Of, zo nee, kan ik dan alle net (3 jr) vervangen thermostaatkranen vervangen door de eclipse thermostaatkranen met debietregeling en de voetventielen - waar aanwezig - laten voor wat ze zijn?

Reden waarom ik ineens aan de eclipse dacht was dat ik na het vullen van ons systeem ik vergeten was de radiatorkranen op de 1e verdieping dicht te draaien, waardoor 1 van de plaatradiatoren in de woonkamer gewoon koud bleef. Met eclipse op alle radiatoren zou ik daar theoretisch geen last meer van moeten hebben.

Op de eerste verdieping wordt doorgaans niet gestookt, maar als de WAF ineens denkt de speelkamer warm te moeten stoken moet niet het gevolg zijn dat de radiatoren in de woonkamer koud blijven.
Allereerst even een opmerking over de foto van, volgens jouw, een Danfoss kraan.....
Alleen is het geen kraan, maar alleen de knop ;)

Er bestaan geen voetventielen met debiet regeling.
Je zult dus de kranen moeten vervangen.
Wel zou ik Danfoss DV kranen aanschaffen, aangezien je de knoppen al hebt.
Neem je Heimeier, dan zul je ook nieuwe knoppen nodig hebben.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-05 16:09
Matched: Jaga
quote:
Seafarer schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:30:
[...]

Ik had een dergelijk probleem met een Nefit.
Na proberen kan ik je het volgende advies geven:
ketel water op 50 of 60 zetten. 40 is veel te laag.
JE KUNT OOK TEVEEL FLOW HEBBEN. Ik dacht zelf dat dit geen probleem was maar dat is het wel.

Voorbeeld: ketel start, verwarmd water en binnen 1 minuut loopt de retour temperatuur op. De ketel trekt meteen aan de rem want hij denkt dat er geen warmte nodig is. Staat de ketel op max 40 dan gaat hij al snel uit. Helaas de kamerthermostaat blijft warmte vragen. Dus maar weer branden. En weer de retour snel omhoog enz.enz.enz.

Ik ondervond dit na plaatsing van Jaga convectoren. Je installeert eigenlijk een stuk pijp met lamellen het water vliegt erdoor.
Na deze zwaar geknepen te hebben. Duurde het langer voordat het water weer terug kwam en de ketel kan nu ook een paar graadjes erbij doen. De rst van het huis ook eens flink geknepen. En dit leidde tot minder start stops. Een zeer egale temperatuur door het hele huis. Maar ook sneller opwarmen.

En hij condenseert nog steeds.

Je vind dit probleem door 2 thermometers op je ketel pijpen te plakken. Loopt de retour temperatuur snel op (met alle kranen open) dan knijpen die handel.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. _/-\o_

Edit: vermogen staat op 100% maar daar komt hij nooit. Overdag komt de ketel niet eens uit zijn laagste brander stand.
Over flow he, in de Calenta zit een modulerende pomp, die kan van min 20% tot 60% max, fabrieksinstelling lopen. Maar hoe kan ik dit goed afstellen? Of gewoon zo laten? Vloerverwarming zit naar de cv.
Dit is nu mijn waterzijdig-inregel-status momenteel:
https://dl.dropboxusercon...%20done%20by%2021h17.xlsx

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Helaas, kan er niks mooiers van maken m.b.t. de thermostaatkranen. Het is sowieso even de vraag wat hier de meest handige aanpak is. Je hebt namelijk onderblokken (dat ding waar twee buizen in gaan en ééntje uit komt). Die mengen volgens mij ook aanvoer + retour. Qua waterzijdig inregelen is dat ook wat lastiger dan normaal. Ik zou even afwachten tot er iemand voorbij komt die daar wat meer kijk op heeft..

Convectorput heb ik geen verstand van, daarom zei ik er niks over. Ik weet alleen dat die dingen een vrij hoge aanvoertemperatuur nodig hebben voor ze wat gaan doen. Als ze lauw water gevoerd krijgen blijft er vrij weinig van het vermogen wat ze hebben over. Je kunt dat wel ondervangen door een convectorput te 'boosten' met wat fans: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen. Dan forceer je een luchtstroom erdoorheen en geeft hij meer warmte af. Hij ziet er trouwens ook vrij stoffig/spinnenwebben uit. Keertje met een borstel en stofzuiger erdoor kan sowieso geen kwaad ;)

Ventielsleutel moet je even zoeken op 'valve core wrench' op eBay. Vergeet niet dat meeste van dat soort spul uit China komt en dus 2 wk. onderweg is. Wel eerst even in je kraan kijken of je een soort palletje ziet waar zo'n sleutel op zou kunnen passen, anders bestel je hem straks voor niks.

ThinkPad wijzigde deze reactie 09-12-2016 16:47 (30%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12-04 14:47
quote:
renevanlien schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:54:
Is het aan te raden om radiatoren te vervangen voor grotere radiatoren?
Is het aan te raden om sowieso alle radiatoren te vervangen voor types de bij een lagere aanvoer temperatuur mijn benodigd vermogen kunnen leveren? deze zijn allemaal oud, behalve die in de woonkamer.
Is het aan te raden dan direct overal voetventielen of iets dergelijks te monteren?
Ik zou zeggen drie keer ja !

Ja : Wanneer je grotere radiatoren hebt kan je dmv waterzeidig inregelen dezelfde dT overal proberen te maken
Ja : Wanneer je met LTV radiatoren werkt kan je ketel temperatuur nog verder omlaag zonder dat je huis kouder wordt. Lagere ketel temperatuur is goedkoper stoken.
Ja : met voetventielen kan je waterzeidig inregelen veel beter voor elkaar krijgen dan alleen met de draaiknop boven op.

Ik zou beginnen met de radiatoren in de woonkamer, probeer op marktplaats een LTV Jaga oid te vinden die bij de lage stook temperatuur al een wat hoger vermogen heeft, immers met een voetventiel ga je de afvoer knijpen dus dan kan je wat vermogen inleveren.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-05 19:32

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
dunklefaser schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:43:
@DJKroon Je laatste zin - dit wil ik ter discussie te stellen, zeker
als je de montagetijd (=arbeidsloon) mee rekend.
Ik heb hier sinds januari een modulerende A-labelpomp - type Antares
welke je op verschillende karakteristieken, dus ook op delta p
en ook zelflerend kan instellen. In januari voor € 140,- gekocht.
(max. 45 min. van mijn tijd voor vervangen pomp, incl. druk van de installatie halen etc.
- en ik ben geen installateur)
Ik weet niet wat de Heimeier eclipse kranen kosten en hoeveel tijd je kwijt bent per kraan
(eventueel leegmaken installatie en vullen!).
Heimeierkranen heb ik voor 16 euro per stuk kunnen kopen en had er 9 nodig.
Kom zelf uit de installatiebranche en heb ze zo goedkoop omdat ik bij de groothandel inkoop.
Ben er in totaal 3 uur mee bezig geweest.
Aftappen voor en achterkant huis, dan als de bovenverdieping droog staat, tijdens het aftappen al vervangen totdat je beneden bent.
Dan vanaf onderen gevuld en door de automatische ontluchters meteen goed op druk zonder lucht.

Bij mij waren de kranen hard aan vervanging toe.
Als ik dan iets vervang wil ik gewoon goed spul en niet half aanklote waardoor het goed lijkt maar niet de punt op de i is.
Maar waarom wil je het zo graag ter discussie stellen als ik vragen mag???
quote:
Wolfram55 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:22:
[...]

Helder ....
Moest wel toch nog even 5x lezen voordat ik door had dat je bedoelde dat de kranen zichzelf regelde :).
Ja, daar staan veel mensen niet bij stil.
Omdat je zei dat je ze zelf niet zou verstellen wilde ik je er wel aan herinneren dat thermische knoppen dat zelf doen.
quote:
[...]

Het fluiten ?
Als je een normale pomp hebt en je gaat inregelen of je sluit de helft van je installatie af, dan moet dezelfde waterhoeveelheid die je pomp doet, door vernauwingen. Je snelheid die door je buizen gaan wordt dan hoger.
Immers je pomp gaat niet aftoeren en blijft het water doordrukken.
Als je snelheid van je water door de buis/kraan te hoog wordt gaan ze fluiten.
Dit wordt vaak als irritant ervaren en daar wil je graag voor behoeden.
Daarom zijn heimeier eclipsekranen aan te raden omdat door de ingebouwde drukregelaar/hoeveelheidregelaar er niet meer stroming/snelheid ontstaat in je installatie.
quote:
[...]

OK .....
Ik moet toegeven dat dit nog wel verdere uitleg nodig heeft als je er niet mee bekend bent.

Doordat je gaat inregelen ga je niet alleen je waterhoeveelheid verdelen over je radiatoren zodat ze de juiste capaciteit geven.
Ook je totale hoeveelheid water die per uur wordt verpompt door je ketel wordt minder.
Gaan we even een klein (theoretisch) voorbeeldje geven.

Niet ingeregelde installatie:
Ketel doet 1200 liter per uur.
Ketel doet een delta T van 20 graden.

P=QM x C x Delta T
P=1200 x 4,2J x 20 graden
P=(1200l/u:3600) x 4,2J x 20 graden
P=0.33l/s x 4,2 x 20
P=27 kw aan energie die opgewekt moet worden.

Nu gaan we de installatie inregelen/doorrekenen.
We komen er dan achter dat 900 liter per uur nodig is om de installatie goed te laten functioneren.

P=900 x 4,2 x 20
P=(900/3600) x 4,2 x 20
P=21 kw nodig

Doordat je gaat inregelen hoeft er dus minder water door je ketel heen die het wil verwarmen.
En daar zit je besparing zonder dat je koude ruimtes hebt.
En door het inregelen is je afgegeven vermogen per ruimte ideaal waardoor het snel opwarmt.
Resultaat is maximaal comfort, minimaal gasverbruik.

Nadeel van je kv afsluiters is dat als een radiator gaat knijpen omdat je ruimte op temperatuur is, andere radiatoren meer water krijgen.
Je pomp verpompt namelijk dezelfde hoeveelheid water.
Bij de Heimeier eclipse kranen gaan ze niet meer water doorlaten.
Hierbij wordt de hoeveelheid water omgezet in drukopbouw (zie de pompgrafiek, dit kost evenveel energie bij minder water, daarom is een modulerende pomp dan handig omdat hij aftoert en minder energie gaat verbruiken)
Staan er 2 radiatoren uit of zijn ze op temperatuur, dan zakt je totale hoeveelheid water wat door je installatie verpompt wordt.
En dat kan zomaar 2x 100 liter zijn.

Je installatie verpompt dan nog maar 700 liter per uur.
Als je de bovenstaande som er dan op los laat kom je uit op 16,3 kw
Je verwarmingsinstallatie gaat dan waterzijdig op deellast werken.
Dit is met kv kranen niet te halen waardoor je minder gaat besparen.
Kv afsluiters kan je wel gebruiken waar het afgegeven vermogen/waterhoeveelheid constant is, denk aan een boilergroep of LBKgroep.

Hopelijk heb ik zo een beetje kunnen uitleggen waardoor je gaat besparen.
Ik hou het moduleren van temperatuur van de ketel etc even daarbuiten omdat het dan best ingewikkeld kan worden.
Dan ga je het over regeltechnische vermogensturing hebben.
Maar als je daar dieper op ingaat zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer omdat er heel veel meer bij komt kijken.

Daarom vindt ik het totaalplaatje zeer belangerijk zoals ik dat bij dunklefaser bedoel.
Dit zijn maar eenmalige kosten, je gasrekening komt elk jaar terug.
Dan is de eenmalige investering zeer makkelijk terugverdient tot een bepaalde hoogte.
quote:
[...]

Dat is met eclipse ?

Dus met mijn eigen woorden :)
De besparing en extra comfort is niet groot met thermstaatknoppen waarmee je de kv 1malig insteld.
Eerder het risoco op fluiten haal je binnenshuis.
Het is zeker wel comfortabel te maken en zal niet slecht zijn.
Alleen pas op dat je niet te ver gaat knijpen omdat het dan kan gaan fluiten door een te hoge watersnelheid in je installatie.
Alleen qua besparen kan je minder verwachten.
Ik vindt dat half werk (mening).
quote:
Als dat zo is wat ik vertaal en ik pas dat verhaal op mijn situatie toe waar ik mijn convectorput zoveel mogelijk wil voorzien van water zijn de eclipse het idelaast ....

Het gaat mij niet om de uren.
Belangrijkste is mijn rendement in de keuken met convectorput te verhogen ( zonder Jaga etc ).
Ik adviseer eigenlijk alles uit te rusten met heimeier, in ieder geval je radiatoren.
Convectorput blijft wel een lastig item!
Want als je daar op lagere temperatuur gaat stoken verlies je heel veel vermogen.
Dan is een hogere doorstroming daar zeer gewenst om het vermogenverlies te compenseren omdat er anders weinig vermogen uit komt en het kil maakt.

Die zou je wel met een kv afsluiter kunnen uitrusten bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt waarom ik het adviseer.
Want deze materie gaat best diep en is lastig omdat alles elkaar beinvloed.

Misschien is het interresant om op youtube te zoeken naar danfoss dynamic valve of de heimeier webinair of waterzijdig inregelen.
Hier wordt ook een hoop uitgelegt met voorbeelden erbij waardoor je er een beter beeld bij gaat krijgen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:03
quote:
Seafarer schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Geinige regeling. Slim voor een leuke basis regeling. Maar in mijn ogen gaat dit niet goed als de radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld.
Dus wat is de gemiddelde aanvoer temperatuur?
Retour temperatuur per radiator?
De gemiddelde aanvoertemperatuur is nu 80 graden en de retourtemperatuur is 62 graden bij de cv-ketel. Bij de radiatoren kan ik de temperatuur niet meten exact meten, maar zo te voelen is deze rond de 70 graden. De aanvoer en retourleiding hebben ongeveer de zelfde temperatuur.
quote:
Heb je de hele openingspost gelezen?
Nee. Alleen t/m punt 3. Vanaf punt 4 gaat het over vloerverwarming, tapwater en daar gaat dit probleem niet over. En het wisselen van energieleverancier doe ik al :) .
quote:
Want hoe langer ik over die slimme regeling nadenk hoe fouter het gaat als je niet waterzijdig bent ingeregeld. Convectors zijn al stukken pijp met wat lamellen en als de pomp langzamer gaat draaien dan blijven toch de convectors vlakbij de hoogste flow hebben. Die verderop minder en waarschijnlijk gaat dit niet recht evenredig. (Maar er kunnen al waterzijdige ventielen aanwezig zijn, jaga gebruikt verschillende merken)
Waterzijdig inregelen is misschien noodzakelijk als je verschillen in aanvoertemperaturen voelt bij de radiatoren. Tot zover ik kon voelen zijn de temperaturen vrijwel gelijk, en ook bij de verste radiator voelt de temperatuur goed heet aan. Dus lijkt mij dat het waterzijdig inregelen niet veel meer zal helpen.
quote:
[...]

Als het hele huis volhangt met jaga's mogen we er van uit gaan dat iemand aan het rekenen is geweest en dit goed heeft gedaan. Huis is uit19XXXX? Radiatoren hetzelfde als bij de buren?
Huis is uit 2005, vandaar dat de cv-ketel ook 13 jaar oud is. De buren hebben ook de zelfde radiatoren, maar hoewel de huizen aan de buitenkant identiek lijken, is de interne indeling tussen de huizen zijn wisselend. Ik kan mijn huis niet echt vergelijken met een ander huis in de buurt.
quote:
Edit: Als je inderdaad thermostaat knoppen hebt zonder debiet regeling met convectoren, dan ga je het ook niet warm krijgen.
Ik heb inderdaad thermostaatknoppen, maar weet niet of er een debietregeling in zit. Hoe kan ik dat zien?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Regato76
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 20:23
Het is eigenlijk schandalig nu ik er over nadenk! Ik werk al jaren op een energiecentrale (gas) welke tevens stadsverwarming levert. Als iets hier belangrijk is dan zijn het vermogens, rendementen, delta-P, Delta-T, aanvoer-, retourtemperaturen; het is mijn dagelijkse werk.

In die zin is het schandalig dat ik thuis nooit ben gaan nadenken waarom ons cv-systeem zo belabberd functioneert. Afgelopen jaren heb ik redelijk wat besparingen weten te bereiken qua elektra, daar lag de focus. Maar na het lezen van de nodige sites zijn mijn ogen nu wel open gegaan.....de ketel en de radiatoren zijn nu aan de beurt.

Het starttopic zou verplichte kost moeten zijn voor iedere huiseigenaar. Veel zaken klinken zo vreselijk logisch dat ik me afvraag waarom ik er nooit zelf aan heb gedacht. Ik loop echter nog wel tegen een aantal praktische vragen aan; wellicht dat iemand wat tips heeft.....

Mijn systeem bestaat uit:
- Een Nefit Trendline (2014), CV aanvoer 80 graden.
- Een Nest modulerende thermostaat
- 7 paneelradiatoren met (niet flow gelimiteerde) thermostaatkranen
- 3 Jaga "design" radiatoren/convectoren, open/dicht afsluiters
- 4 groepen vloerverwarming
Alle systemen zijn voorzien van retourkleppen (welke nu allen vol open staan!).

De eerste stap die ik wil zetten is het inregelen van de radiatoren en het verlagen van de aanvoertemperatuur naar 65 graden.
Qua kranen ben ik ben uitgekomen op de Elipse serie van Heimeier, zodat deze ook druk gecorrigeerd worden. Het zou logische zijn alle radiatoren te vervangen, maar de Jaga radiatoren hebben een gecombineerd in/uitlaatblok en bij mijn weten zijn hiervoor geen passende oplossingen?

Zijn er überhaupt dP inserts voor dergelijke blokken? Zo niet, is de insert dan (normaal) thermostatisch te maken? Of moet ik de Jaga's gewoon handmatig inregelen door het knijpen van de retourkleppen?

Iemand tips?

• Ribruijn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22-03 12:30
Allen, vraagje:

Recent heb ik al mijn radiatoren vervangen door Jaga LTV convectoren. Ik stookte met de radiatoren al op 55 graden en als voorbereiding op een evt warmtepomp (zonnepanelen heb ik al) alvast overgegaan op LTV convectoren. Systeem draait al een tijdje op max 50 graden aanvoer en krijg het huis hier prima mee warm. Hoewel jaren 50 hoekwoning is deze prima geisoleerd. Afgelopen weekend maar eens waterzijdig ingeregeld. 1 van de 2 Jaga's in de woonkamer (wij stoken alleen in woonkamer en keuken, 1 grote ruimte) laat zich prima inregelen (het ding is dan ook 3 meter lang) naar een DT van 7 a 8 graden. De andere echter krijg ik met geen mogelijkheid naar een redelijke DT, tenzij ik het ding zowat dichtdraai. Dat lijkt me qua vermogen niet echt ideaal, en over de herrie (ruisen) zal ik het maar niet hebben. Wat is nu wijsheid? De flow over deze convector handhaven en gnoegen nemen met het feit dat ik de DT niet naar de andere convector kan brengen? Anders?
NB ik heb een Remeha Avanta en kan de pompsnelheid niet regelen (staat al in laagste stand, wat de standaard instelling is)

Thanks!

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 05-05 15:25
@Possible Ik meet op de leidingen, op stukjes post-it die ik er tegenaan/omheen heb geplakt om meer emissiviteit te hebben. De IR-meter hou ik er zowat helemaal tegenaan en ik wiebel ‘m dan een beetje. Vervolgens lees ik de max gemeten temp van het scherm (die houdt hij enkele tellen vast).

De laserrichter heb ik uitgeschakeld. Als je de handleiding van een (mijn) IR-meter leest, zie je dat bij kleine omvang van de te meten plek alleen heel dichtbij meten zin heeft (dit staat zelfs in een diagram op de zijkant van mijn meter aangegeven). Dus om een punt op een leiding te meten heeft die laser geen zin.

===========================================================
@Ribruijn een jaga van 3m lang. Klinkt als een beste capaciteit, maar zegt niet alles. Hoeveel bochten maken de leidingen erdoorheen (meer bochten geeft meer capaciteit) en hoe hoog is hij (hoe hoger hoe meer schoorsteen-effect)? En hoe zit dat met die kortere?

Anyway, als die van 3m het meeste vermogen afgeeft, zou ik die waarschijnlijk helemaal niet knijpen. Want als je die knijpt, verhoog je de flow over die andere. En hoever je de andere knijpt zou ik mede laten afhangen van het comfortgevoel in je kamer t.o.v. de plekken waar ze hangen.

Als je deltaT bij de ketel dan veel te klein is, kun je een paar dingen overwegen:

- Toch wel enkele andere jaga’s in huis een ietsje open draaien. Genoeg om een tikkie flow te hebben maar te weinig om betreffende ruimtes echt te verwarmen. Hiermee voorkom je ook tocht door grote tempverschillen in huis.

en/of

- Toch op een hogere aanvoertemp stoken, dan krijg je automatisch een hogere delta (maar gaat ten koste van je HR condensatiebereik).

en/of

- Het max vermogen van je ketel verlagen (als dat kan). Dan duurt het iig wat langer voor je de gevraagde aanvoertemp bereikt.

en/of

- Capaciteit van de jaga’s vergroten door DBE toe te voegen, of door een nieuw binnenwerk met meer bochten erin te hangen (evt gecombineerd met hogere omkasting). Maar dat laatste is natuurlijk niet fijn als je ze net nieuw hebt... Hebben wij overigens wel gedaan voor diverse jaga’s na twee jaar, er was te weinig capaciteit.

(disclaimer: ik ben geen specialist, alleen ervaringsdekundige met zelf een huis vol jaga’s, een overbemeten ketel, en twee radiatoren om het inregelen nog wat extra uitdagend te maken)

Remmit wijzigde deze reactie 18-11-2018 09:29 (58%)

• PJEskimo
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Ik heb met belangstelling de vele berichten gelezen mbt het waterzijdig inregelen van een CV installatie.
In onze installatie zijn, op de badkamer na, Jaga Strada convectoren gebruikt.
Deze installatie is nog niet waterzijdig ingeregeld
Om een radiator, en naar ik aanneem ook een convector, in te regelen moet je het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer meten.
Maar hoe doe je dat bij een Jaga convector met bijbehorend ventiel?

• Bigdonny
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11-12-2018
PJEskimo schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:59:
Ik heb met belangstelling de vele berichten gelezen mbt het waterzijdig inregelen van een CV installatie.
In onze installatie zijn, op de badkamer na, Jaga Strada convectoren gebruikt.
Deze installatie is nog niet waterzijdig ingeregeld
Om een radiator, en naar ik aanneem ook een convector, in te regelen moet je het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer meten.
Maar hoe doe je dat bij een Jaga convector met bijbehorend ventiel?
Bijhorend ventiel is jaga pro ventiel
Even googlen op:
Jaga pro ventiel handleiding tweepijp (of eenpijp)

• Alphaxe
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-05 09:04
Ik ben benieuwd of je een jaga strada ltv ook waterzijden moet inregelen? Weet iemand het antwoord hierop?

Daarnaast als boven de radiatoren nooit aan staan (geen ltv) moet je die dan ook waterzijdig inregelen?

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 05-05 15:25
@Alphaxe jazeker. Ik heb jaga’s van verschillende groottes/capaciteit in de woonkamer, daar moet wel een balans tussen zitten. En er hangen jaga’s in kamers waar minder warmtebehoefte is. Die moeten dus ook geknepen zijn.

Jouw niet-jaga’s kun je beter wel inregelen voor het geval ze toch sporadisch eens opengezet worden. Of je moet de knop op zo’n moment met beleid bedienen ipv zomaar een draai eraan geven.

Hier meer over jaga’s en inregelen (link met keyword filter):
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

• Alphaxe
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-05 09:04
Thanks, dit ga ik is even doornemen.
Remmit schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:22:
@Alphaxe jazeker. Ik heb jaga’s van verschillende groottes/capaciteit in de woonkamer, daar moet wel een balans tussen zitten. En er hangen jaga’s in kamers waar minder warmtebehoefte is. Die moeten dus ook geknepen zijn.

Jouw niet-jaga’s kun je beter wel inregelen voor het geval ze toch sporadisch eens opengezet worden. Of je moet de knop op zo’n moment met beleid bedienen ipv zomaar een draai eraan geven.

Hier meer over jaga’s en inregelen (link met keyword filter):
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True