Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.945.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies het omgekeerde gedaan... eerst pomp op 1, alles werd nog warm en daarna ingeregeld zodat je minder hoeft te knijpen voor een mooie delta T en radiatoren meer tijd hebben warmte af te geven.

Gewoon proberen...als hij in storing springt weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Op 1 zou ik niet zomaar doen, ik heb een klein huisje (56m2 maar), had hem ook op 1 gezet (van de 3) en had wel een perfecte deltaT (15 a 20 graden), maar de radiator het verste weg, in m'n woonkamer gaf een stuk minder warmte af. Die radiator is ook het belangrijkste voor mij, dus dat was niet handig.

Nu de pomp op 2 en het gaat perfect. Iets lagere deltaT (10-15), maar er komt nu tenminste echt een stoot warmte uit de radiator in m'n woonkamer als het huis vanaf koude toestand opgewarmd moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schrijf toch ...... proberen. Ik heb een redelijk groot huis en geen centje pijn op 1. En op 2 ruist bij mij alles als een idioot.(zelfs als alles open staat zonder inregelen)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Dit is mogelijk door gebruik te maken van een HR-warmtewisselaar waarin het tapwater direct wordt verwarmd door het cv-water (en niet meer in een aparte tapspiraal).
Maar dat is nu toch ook zo? De brander verwarmt cv water, en met dat cv water verwarm je je drinkwater in een wisselaar? Of hebben ze in die nieuwe ketels het water direct over de brander stromen, in andere kanaaltjes dan het cv water in de wisselaar waardoor het niet bij elkaar komt? Of praat ik nu sowieso onzin? Ik heb ook nog nooit met een cv geknutseld, lijkt me ook niet verstandig als je niet weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afhankelijk van de warmtewisselaar lijkt het me het prima mogelijk dat met tapwater invoer van 10 graden er een retour < 50 graden in het CV circuit komt en dan condenseert hij gewoon...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:50:

[...]

817m3 bij zo weinig isolatie valt toch wel mee?
Maar investeren in wat isolatie zal nog best schelen. Begin bij de goedkope en snelle oplossingen die je zelf kan doen. Die verdien je snel terug. Welke dat zijn hangt nogal van de situatie af.
Lijkt mij een piepklein huisje.
40m3 zal nooit veel meer dan 16m2 woonoppervlak hebben.
Dan is dat een behoorlijk gasverbruik. Weet alleen niet of het een boven- of hoekappartement betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

JdM

Humbled

marcop23 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:26:
[...]

in andere kanaaltjes dan het cv water in de wisselaar waardoor het niet bij elkaar komt? [...]
Lijkt me op het eerste gezicht technisch niet mogelijk; Bij enkel watervraag is er geen circulatie in de cv kanaaltjes waardoor er gasvorming ontstaat door het koken van het water.
Bij enkel cv warmtevraag is er uberhaupt geen water in de tapwaterkanalen, wat zorgt voor verbranding van de kanalen. Bij een spontane tapwatervraag worden de kanalen in het geval van sterk genoeg materiaal dusdanig thermisch belast dat het niet lang heel lijkt te blijven. Lijkt me geen oplossing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:23
Intergas doet dat toch al jaren...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:20:
Ketels met afgifte van CO en CO2 en die gewoon lekker laten hangen??? :? 8)7 Geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Al moest ik er een lening voor afsluiten maar die ging er dezelfde dag nog uit.
Hoeveel waarschuwingen moeten jullie nog krijgen? |:(
Ik houd het nu goed in de gaten.
Heb een co melder en de dakraam op zolder heb ik op de lucht stand gezet.
Op zolder slaapt er verder niemand.
_JGC_ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:06:
Intergas is weinig mis mee, pak wel de versies met zuinige pomp (de HRE-A of HREco). Verder zou ik me niet beperken op slechts 1 merk, neem ook Nefit en Remeha mee in je vergelijking.
Je hebt gelijk, alhoewel ik wel zie dat er veel verschil in de garanties zit.
Bij de Nefit Proline nxt heb je maar 10 jaar garantie op de warmtewisselaar en bij de duurdere Nefit modellen 15 jaar.
Vraag me dus af hoe de kwalititeitsverschillen zijn.
De Atag ketel die hier nu hangt komt uit 2002 en voor mijn gevoel is die snel defect als ik hem vergelijk met de Nefit van mijn ouders uit 1995. (die nog steeds prima werkt)
Oxellaar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:41:
Qua verbruik zijn alle ketels nagenoeg gelijk, ze hebben namelijk hetzelfde rendement en de opgave in kW is aan de hand van het gasverbruik.

En een lekke wisselaar moet je niet mee blijven stoken. Over gaat het niet en wordt alleen maar erger. Daarbij heb jij een co melder en waarschijnlijk geen co2 melder....
Ik ga me nu ook oriënteren op een andere CV ketel.
Zelf vind ik het ook niet zo'n fijn gevoel.
Alhoewel je eigenlijk alleen maar een soort van brandplekje ziet achterop de wisselaar.
Jullie hebben gelijk met de melder.. Ik heb dus een co melder 8)7
Voor de zomer wil ik deze ketel wel vervangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:26:
Ik zie dat het bij een HR combi inderdaad bestaat.

[...]

Maar of dat ook zonder CV op alleen WW wordt toegepast is dus nog steeds de grote vraag.
Bij mijn (Intergas) ketel is er een extra spiraal voor het water.
Met alleen koud leidingwater lukt het condenseren heel goed.
Veel beter nog dan met het afgekoelde retourwater voor de verwarming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
opuntia1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 07:01:
[...]
Bij mijn (Intergas) ketel is er een extra spiraal voor het water.
Dat zeg ik, in een ketel (met CV neem ik aan dat je bedoelt) wordt het wel gedaan.
Maar is er ook een apparaat voor warm water mét HR/condenseren zónder CV?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ze zijn er. Dit voorbeeld is 50 kW.
http://www.boschcvketels....-geiser/therm-8000-s.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
sjimmie schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:11:
[...]

Dat zeg ik, in een ketel (met CV neem ik aan dat je bedoelt) wordt het wel gedaan.
Maar is er ook een apparaat voor warm water mét HR/condenseren zónder CV?
Ik dacht dat je de ketel ook alleen voor warm water kan gebruiken of alleen voor verwarming.
Alleen voor warm water is het ook een HR.
Zelf heb ik de warm water functie uitgezet.
De ketel werkt nu solo voor verwarming.
Maar nog steeds laat ik het koude water voor mijn boiler, die door de ketel verwarmt wordt, door de ketel stromen.
Die spiraal zit er niet voor niets in. :)

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 04-02-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De Geas is inmiddels geweest n.a.v. mijn melding over hoog stroomverbruik van de pomp in de nieuwe ketel. Monteur weet niet of de pomp zomaar vervangen kan worden :/ , wordt iig overlegd en hoor later meer.

Daarnaast http://net.grundfos.com/A...nt.commands.SearchCommand gevonden, voor de UPS 15-50 130 wordt wel een vervanger gevonden, de UP (zonder S) staat er niet bij...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
opuntia1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:03:
Ik dacht dat je de ketel ook alleen voor warm water kan gebruiken of alleen voor verwarming.
Ja dat is een optie, maar een beetje dure optie.
Waar het om ging, was dat "Flaat" op zoek was naar een HR warmwatervoorziening.
Ik denk niet dat hij een HR combi gaat kopen voor alleen warm water. Zie hier:
Flaat schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:16:
De vraag is dus, wat voor een geiser/ketel kan ik kopen. Alles is tegenwoordig op CV gebouwd en ik heb geen HR geisers kunnen vinden.
Maar ik stop er zelf over nu. :)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:09:
De Geas is inmiddels geweest n.a.v. mijn melding over hoog stroomverbruik van de pomp in de nieuwe ketel. Monteur weet niet of de pomp zomaar vervangen kan worden :/ , wordt iig overlegd en hoor later meer.

Daarnaast http://net.grundfos.com/A...nt.commands.SearchCommand gevonden, voor de UPS 15-50 130 wordt wel een vervanger gevonden, de UP (zonder S) staat er niet bij...
De S bij UPS staat voor Switch..de UPS heeft dus een standenschakelaar. De gewone, UP heeft dat niet, één vast toerental dus en dat is dan stand 3 van de UPS versie.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah :P

Maar volgens Grundfos bestaat de variant zonder S bij hun helemaal niet, volgens hun is het een door Atag aangepaste variant en omdat ze de specs niet kennen kunnen ze niet zeggen of die vervangen kan worden :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, dat zijn allemaal OEM pompen en daar mogen ze geen uitspraken over doen.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan toen ik een A-label grundfos pomp zocht als vervanger voor de UPER 15-60 in mijn ketel.
Heb uiteindelijk de gok genomen en een andere gemonteerd het pakte nog goed uit ook.
Er zit nu een Alpha2 15-60 in

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 04-02-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij is dat het type dat ik te zien kreeg als vervanger voor het UPS model (die met 7 segmentdisplays erop die het verbruik in watt weergeven?). Nu maar hopen dat die evt hier geplaatst kan worden. Heb de info (die vervangingstabel) doorgestuurd naar de Geas met het verzoek dat door te geven aan de monteur die hier vanmorgen was, nu maar hopen dat ze willen kijken of die pomp inderdaad vervangen kan worden en of Atag dan niet dwars gaat liggen ivm garantie.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Voor extra rendement op warm water heb je ook de ecoflo (http://www.ecoflo.nl/werking) Hang je boven de ketel. Hierin loopt de koudwaterleiding in een spiraal langs de hete rookgassen. Aangezien het rendement zelfs bij een ketel met gaskeur HRww slechts 67% hoeft te zijn zit er nog genoeg warmte in om terug te winnen bij het verwarmen van warm water.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:33:
Volgens mij is dat het type dat ik te zien kreeg als vervanger voor het UPS model (die met 7 segmentdisplays erop die het verbruik in watt weergeven?)
Ja, het verbruik in W of de flow in m3/h kan weergeven worden. Handig bij het inregelen van het systeem.
of Atag dan niet dwars gaat liggen ivm garantie.
Zwart wit gezien is de garantie vervallen na zo'n aanpassing.

Hier was vorig jaar een monteur van Nefit voor een garantie reparatie, hij vond het juist prachtig en ging het bij zijn eigen ketel ook proberen.
Voor verdere garantie reparatie ben ik niet bang, na 5 jaar wordt dit meestal door een installateur uitgevoerd... Ikzelf dus ;)
Het onderdeel hoeft alleen retour gestuurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Oh my, wat een schat aan informatie. Het gaat wel wat tijd kosten alvorens ik mijn systeem hiermee kan doorgronden... iig bedankt voor de ideeen!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lekker bericht op het nieuws net: Groenlinks wil de prijzen van gas verhogen om op deze manier de productie vanuit Groningen te kunnen verlagen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit was te verwachten idd, ik hou t al een paar weken in de gaten. opdat ik zometeen bijv een 3jr contract kan afsluiten met vaste gasprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

nog meer redenen om meer PV te nemen & een L/L(W) warmtepomp >:)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:21:
Lekker bericht op het nieuws net: Groenlinks wil de prijzen van gas verhogen om op deze manier de productie vanuit Groningen te kunnen verlagen :(
Als ze alleen het gedeelte wat geëxporteerd word duurder maken, prima.
Gas is al duur genoeg, veel te duur zelfs. Grootverbruikers betalen maar een schijntje vergeleken met de gewone particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de groninger gaskraan verder dicht gaat verwacht ik wel een prijsstijging
enerzijds inkoopgas anderzijds heffing hoger

als je nu al kijkt wat politiek den haag meegraait
1 kwh a 0,21 euro kost netto 0,09 euro de rest 0,12 euro gaat dus naar denhaag
1 m3 gas ongeveer 0,23 euro per m3 gaat er naar denhaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Beatman schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:33:
Voor extra rendement op warm water heb je ook de ecoflo (http://www.ecoflo.nl/werking) Hang je boven de ketel. Hierin loopt de koudwaterleiding in een spiraal langs de hete rookgassen. Aangezien het rendement zelfs bij een ketel met gaskeur HRww slechts 67% hoeft te zijn zit er nog genoeg warmte in om terug te winnen bij het verwarmen van warm water.
Maar daar hebben wij Tweakers niets aan.
Bij ons heb je geen hete rookgassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
opuntia1 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:59:
[...]

Maar daar hebben wij Tweakers niets aan.
Bij ons heb je geen hete rookgassen. :)
Mwoah, zelfs na HR-tuning is de rookgastemperatuur vaak nog wel 30 a 40°C hoor, daar kun je nog best wat warmte uit onttrekken om tapwater van 7°C een stuk voor te verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De Ecoflo is hoofdzakelijk bedoeld om, tijdens het tappen van ww, warmte terug te winnen uit de rookgassen. De rookgassen zijn dan toch flink hoger dan branden voor cv, zeker als het tapwater op 60 graden staat.
De waterinhoud van de Ecoflo is te klein (2.8L) om echt warmteopslag te doen tijdens het branden voor cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ThinkPadd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:02:
[...]

Mwoah, zelfs na HR-tuning is de rookgastemperatuur vaak nog wel 30 a 40°C hoor, daar kun je nog best wat warmte uit onttrekken om tapwater van 7°C een stuk voor te verwarmen.
En dat is rendabel?
Terug verdientijd is denk ik langer dan je nog te leven hebt.
Maar goed jij doet het om de CO2 in de atmosfeer nog verder terug te dringen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
opuntia1 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:08:
[...]

En dat is rendabel?
Terug verdientijd is denk ik langer dan je nog te leven hebt.
Maar goed jij doet het om de CO2 in de atmosfeer nog verder terug te dringen. :)
Nouja kijk hier maar naar: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Dat werkt zelfs met lagere temperaturen en levert nog een besparing op. Ik durf zo geen percentages o.i.d. te noemen, maar kijk eens naar de metingen van 'drielp'. Die laat zien dat een DWTW zeker wel effect heeft.

Bij je rookgasafvoer gaat die warmte in de standaardsituatie de lucht in, dus nog een graantje daarvan meepikken is zeker geen slecht idee. Vraag is inderdaad wel of het rendabel is qua terugverdientijd, goedkoop zal zo'n wisselaar niet zijn vermoed ik.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ruim €400 en dan komen de installatiekosten er nog bij.
Dus het aanpassen van de rookgasbuis en waterleiding, je gaat dus in totaal al snel richting de €600,-
Ik ben per jaar ongeveer €450 aan gas kwijt voor cv en ww, voor mij is dat ding dus nooit rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:16:
als de groninger gaskraan verder dicht gaat verwacht ik wel een prijsstijging
enerzijds inkoopgas anderzijds heffing hoger

als je nu al kijkt wat politiek den haag meegraait
1 kwh a 0,21 euro kost netto 0,09 euro de rest 0,12 euro gaat dus naar denhaag
1 m3 gas ongeveer 0,23 euro per m3 gaat er naar denhaag
Denk het niet. Gasprijs is een op een gekoppeld aan de olieprijs. Is een internationale markt. Het enige wat de overheid kan doen is de belastingen verhogen. Als de inkoop gasprijs te hoog wordt op de Nederlandse markt zullen energiebedrijven uitwijken naar het buitenland. Als de belastingen verhoogd worden ben je dus sowieso de Sjaak of je nu een langjarig contract hebt of niet. Ik ga gewoon dan nog meer stoken met mijn houtkachel. Die is belastingvrij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:34:
Ruim €400 en dan komen de installatiekosten er nog bij.
Dus het aanpassen van de rookgasbuis en waterleiding, je gaat dus in totaal al snel richting de €600,-
Ik ben per jaar ongeveer €450 aan gas kwijt voor cv en ww, voor mij is dat ding dus nooit rendabel.
Maar wanneer is hij dan wel rendabel???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat zal een ieder voor zich uit moeten rekenen.

Ik ben gebruik 220m3 gas per jaar voor ww, dat is dus ongeveer €150
Ik kan zo snel geen besparing percentage vinden van de Ecoflow, maar stel dat het 25% is, wat volgens mij al vrij hoog is.
Dan bespaar ik dus een krappe 4 tientjes per jaar, tvt in mijn geval is dan 16 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ongeveer 300m3. Gaan we niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Zelf zeggen ze een extra rendement van 33 %. Dat rendement geldt alleen voor wat oudere (HR) gasketels. De moderne halen zelf al een hoger rendement op warm water, waardoor er ook minder terug te winnen is.

Bij een gasverbruik van 400 m3 per jaar voor warm water zou hij dan binnen 7 jaar terugverdiend zijn. Verbruik je minder, is het niet meer zo interessant.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik weer want ik twijfel over mijn 'verkeerd om onderblok'.
Op mijn T33 zat de aanvoer en retour vereerd om aangesloten. Deze is vervangen door het volgende universele onderblok:
https://m.warmteservice.n...-buitenzijde-½/p/44257305

Ik vraag me af of deze keus verstandig. Probleem is dat de retour nog te hoog. En hoezo is deze geschikt voor 1 en 2 pijps systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Als hij ook geschikt is voor 1-pijps, moet je wellicht iets (de verbinding tussen aanvoer een retour) dichtdraaien om hem 2-pijps te maken???

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 05-02-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
Vraagje heren, ik wil mijn cv gaan tunen. Maar de radiator op onze slaapkamer staat eigenlijk altijd uit maar zo nu en dan wil ik hem wel eens aan zetten. Is het verstandiger om deze wel mee te nemen in het hele proces. Of kan ik deze beter helemaal dichtdraaien en een niet mee nemen?

Ik kan me zo voorstellen dat als het alles netjes getweakt hebt dat je daarna niet straffeloos een radiator open kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Als je a-exact-kranen hebt, zou het niet uit moeten maken. Anders inderdaad wel. Maar ik zou inregelen op de meest voorkomende situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:21:
Vraagje heren, ik wil mijn cv gaan tunen. Maar de radiator op onze slaapkamer staat eigenlijk altijd uit maar zo nu en dan wil ik hem wel eens aan zetten. Is het verstandiger om deze wel mee te nemen in het hele proces. Of kan ik deze beter helemaal dichtdraaien en een niet mee nemen?

Ik kan me zo voorstellen dat als het alles netjes getweakt hebt dat je daarna niet straffeloos een radiator open kan gooien.
Niet meenemen. Inregelen wat je altijd gebruikt en als je ze een keer gebruikt gewoon de radiator knop niet helemaal open. Invloed is minimaal als je hem een keer openzet, net als ik, als het een keer echt vriest buiten. Ik doe het zo en zit vanaf 01 januari op 18,7 procent besparing tov vorig jaar en heb denk ik nu de slaapkamerradiatoren 4 keer even mee laten draaien om de ergste kou eruit te halen. Gewoon lekker onder de warme dekens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Vandaag 10 stuks PCB voor de OTGW binnen gekregen.
PIC programmer besteld en de componenten bij Conrad. Volgende week solderen :Y)

Ik weet niet of er nog meer mensen geïnteresseerd zijn in de PCB. Want hoogstwaarschijnlijk houd ik er wel 5 van over.
Stuur me maar en PM, mocht je geroosterd zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat een stelletje *piep* bij de Geas. Telkens als ik met het daarvoor bedoelde keuzemenu aangeef op het contactformulier dat ik terugge-emaild wil worden, bellen ze mijn moeder op 8)7

De pomp wordt niet vervangen omdat die aan alle eisen zou voldoen en dat dit verbruik als normaal wordt gezien. :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hij voldoet toch ook aan alle eisen? Behalve aan de jouwe dan.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb eindelijk een aantal foto's van mijn huis (bouwjaar 2013) kunnen maken en heb toch wel een erg grote koudebrug zitten onder het dak, lijkt wel of ze daar de isolatie vergeten zijn, het is daar op dat punt +5 graden op de buitenmuur terwijl de rest -2 / -3 is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/IR_0554.jpg

Maar daar is niks aan te doen dus heb ik ook de radiatoren even op de foto gezet, volgens mij doen die goed hun werk.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/IR_0548.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/IR_0545.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:28:
Hij voldoet toch ook aan alle eisen? Behalve aan de jouwe dan.... ;)
Een recente ketel die meer verbruikt dan de 20 jaar oude voorganger kan toch niet aan de eisen voldoen? :?

Dat wordt zodra het buiten warmer wordt maar de gehele verwarmingsfunctie uitschakelen, dat kan bij deze ketel itt de vorige wel, zodat ie alleen tapwater hoeft te verwarmen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
Oxellaar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:46:
[...]

Als ik een keer tijd heb zal ik proberen iets op te stellen van aandachtspunten.
Ik zou de overweging tussen Valiant en Nefit maken, hoor veel verhalen over het alu- blok van de nefit ( is trouwens een Bosch) Beide hebben berekeningen op de site tussen een 15 jr oude ketel en hun nieuwe, ik zou een besparing krijgen van ca. €100 /jaar en dat is in mijn geval veel,

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Deze vind ik er toch wel verdacht uitzien. Aanvoer & retour eens op de foto zetten tijdens het opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:06:
[...]

Deze vind ik er toch wel verdacht uitzien. Aanvoer & retour eens op de foto zetten tijdens het opwarmen?
Ik heb net nog een keer gekeken en nu zijn ze wel gelijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/IR_0566.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/IR_0567.jpg

Capaciteit is erg weinig aangezien het enkele radiatoren zijn. Mijn aanvoer en retour zijn bijna gelijk, ook bij de ketel maar kan niet op een makkelijke manier de pomp langzamer zetten en waterzijdig inregelen is ook niet de oplossing omdat de radiatoren dan meer lawaai gaan maken..

[ Voor 107% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:48:
Als hij ook geschikt is voor 1-pijps, moet je wellicht iets (de verbinding tussen aanvoer een retour) dichtdraaien om hem 2-pijps te maken???
Er zit niets om open of dicht te draaien, enkel het voetventiel aan de linkerkant.

Iemand anders die weet hoe dit onderblok voor een en twee pijps geschikt kan zijn?

https://m.warmteservice.n...-buitenzijde-½/p/44257305

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:39:
[...]

Een recente ketel die meer verbruikt dan de 20 jaar oude voorganger kan toch niet aan de eisen voldoen? :?

Dat wordt zodra het buiten warmer wordt maar de gehele verwarmingsfunctie uitschakelen, dat kan bij deze ketel itt de vorige wel, zodat ie alleen tapwater hoeft te verwarmen.
Ik was even kwijt wat nu het probleem was, maar je hebt het over een hoog standby verbruik, continu dus. Dat was het toch?
Maar dat kan niet aan de pomp liggen, die verbruikt in standby niets, tenminste als hij niet continu draait.
Dat hoort iig niet zo te zijn bij verwarmen op ruimtetemperatuur. Bij weersafhankelijk verwarmen draait hij wel bijna continu, sowieso veel meer.
technopeuter schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:54:
[...]
Ik zou de overweging tussen Valiant en Nefit maken, hoor veel verhalen over het alu- blok van de nefit ( is trouwens een Bosch) Beide hebben berekeningen op de site tussen een 15 jr oude ketel en hun nieuwe, ik zou een besparing krijgen van ca. €100 /jaar en dat is in mijn geval veel,
Zijn beide goede ketels, al zal de kennis en voorraad van Nefit bij installateurs vaak uitgebreider zijn dan van Vaillant.
Vaillant is een klein merk in Nederland en Nefit een grote. Dus bij storingen en defecte onderdelen is de kans groot dat je met een Nefit sneller geholpen bent. Maar dat hoeft niet perse natuurlijk.

Trouwens, Nefit is dan wel van Bosch, maar de warmtewisselaar is niet hetzelfde als in Bosch ketels.
Ik denk dat je het over de Trendline hebt, maar die is toch echt heel anders dan de HRC modellen van Bosch.
Bosch heeft ook 5kW meer vermogen nodig om aan dezelfde CW klasse te komen als Nefit.
Remeha heeft ook eigenlijk altijd meer vermogen nodig. De Calenta CW5 heeft zelfs 40kW in de CW5 klasse, hij geeft wel iets meer liters, maar is een CW5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou een klein merk niet goed zijn en sneller onderdelen hebben? Onzin lijkt me, die houden ook gewoon voorraad aan en een koerier heeft in ons kleine land desnoods snel genoeg het onderdeel uit centraal magazijn.

Ik heb een AWB Thermomaster, draait al zeven jaar probleemloos met eens in de twee jaar onderhoud, staat in deze tijd van het jaar hele dag te draaien en is lekker zuinig, lekker te tunen, iedere thermostaat kan eraan. Ik heb bewust niet voor een Nefit gekozen. Geen slechte ketel natuurlijk maar je betaald toch wel degelijk ook voor de naam. Scheelde destijds €700,-, de moeite dacht ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxellaar schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:33:
[...]

Ik was even kwijt wat nu het probleem was, maar je hebt het over een hoog standby verbruik, continu dus. Dat was het toch?
Maar dat kan niet aan de pomp liggen, die verbruikt in standby niets, tenminste als hij niet continu draait.
Dat hoort iig niet zo te zijn bij verwarmen op ruimtetemperatuur. Bij weersafhankelijk verwarmen draait hij wel bijna continu, sowieso veel meer.
Het gaat echt om de pomp, die staat hoorbaar aan en is niet regelbaar dus lijkt mij dat het verbruik daar van komt, daarbij ook afgaand op andere reacties op de zelfde serie ketel in deze topicreeks. En zodra ik de thermostaat een heel eind omlaag draai, stopt de pomp en daalt het verbruik. Verwarming omhoog: Pomp gaat aan, verbruik neemt flink toe en blijft zo, ook als de ingestelde temperatuur in de woning bereikt is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:53:
[...]

Het gaat echt om de pomp, die staat hoorbaar aan en is niet regelbaar dus lijkt mij dat het verbruik daar van komt, daarbij ook afgaand op andere reacties op de zelfde serie ketel in deze topicreeks. En zodra ik de thermostaat een heel eind omlaag draai, stopt de pomp en daalt het verbruik. Verwarming omhoog: Pomp gaat aan, verbruik neemt flink toe en blijft zo, ook als de ingestelde temperatuur in de woning bereikt is.
Lijkt me toch dat er iets verkeerd zit in de schakeling vd ketel. Normaal gesproken heb je een nadraaitijd van zeg ongeveer 3 minuten, als huis op temperatuur wordt gehouden met tussentijdse opwarming van ketel, en daarna stopt de pomp. Ik zou me er niet bij neerleggen.

NB: heb je wel de juiste thermostaat? Misschien werkt die niet lekker met de ketel, maar lijkt me stug.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het op volle snelheid en continu draaien van de pomp wordt bij deze serie als normaal gezien. Maar zal zo nog maar eens mailen.

De thermostaat werd er bij geleverd, zo'n Honeywell Round ding met zowel Atag als "made by Honeywell" erop.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor ketel is het? Merk en precies type?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er staat een zoekbalk bovenaan ;) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229?data[filter_userids]=Raven

[ Voor 59% gewijzigd door Raven op 06-02-2015 10:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja of je noemt hem gewoon even? Een Atag A244 toch?

Heb je dit al gezien: http://www.atagverwarming...ie%20nl_gb_pl%20v0213.pdf (hoofdstuk 8 ) ? Lijkt mij dat je een dergelijke instelling gewoon even moet aanpassen en dat het dan opgelost is en de pomp alleen draait als de ketel aan het stoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tsja, als iemand niet eens de moeite wil nemen even terug te lezen.... ;) A244 inderdaad en die is in deze topicreeks een paar keer voorbijgekomen waarbij andere lotgenoten een condensator in serie met de pomp hebben gezet om de pomp langzamer te laten draaien.

Jep, gezien, die staat al een week op automatisch. Maakte geen verschil in verbruik en pomp gaat gewoon door tot de thermostaat een eind naar beneden gedraaid wordt.

edit: De wooncorporatie stond net voor de deur, ze gaan contact opnemen met Atag waarna die iemand langs zou moeten gaan sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 06-02-2015 11:02 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:41:
Tsja, als iemand niet eens de moeite wil nemen even terug te lezen.... ;)
Sorry....maar met zo'n reactie zoek je het maar zelf uit. Wil je helpen, krijg je zo'n kapsones reactie. ;w :N

Ben aan het werk en heb meer te doen als jouw reacties terug te zoeken. Trieste mentaliteit in dit land tegenwoordig. Bah bah....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:03:
Waarom zou een klein merk niet goed zijn en sneller onderdelen hebben? Onzin lijkt me, die houden ook gewoon voorraad aan en een koerier heeft in ons kleine land desnoods snel genoeg het onderdeel uit centraal magazijn.
Ik weet niet wat jij leest, maar ik zeg niet dat een klein merk slecht is.
Er zijn in Nederland niet bijzonder veel installateurs die veel met Vaillant werken, althans niet als hoofdmerk.
Deze installateurs hebben de onderdelen niet zelf op voorraad, een dag levertijd dus minimaal.
Ikzelf heb van Intergas, Nefit en Remeha 9 van de 10 onderdelen direct op voorraad, dit zijn de merken die wij zelf als hoofdmerken voeren.
En een koerier laten rijden voor een onderdeel kan, maar kost al snel 2 euro de kilometer.
En dat mag de klant dus betalen, geen optie dus, want klanten hebben vaak een hekel aan hoge rekeningen.

Als je een installateur die veel met Vaillant werkt opzoekt dan zul je dit probleem niet hebben.
Dat gaf ik al aan.
Ik heb een AWB Thermomaster, draait al zeven jaar probleemloos met eens in de twee jaar onderhoud, staat in deze tijd van het jaar hele dag te draaien en is lekker zuinig, lekker te tunen, iedere thermostaat kan eraan. Ik heb bewust niet voor een Nefit gekozen. Geen slechte ketel natuurlijk maar je betaald toch wel degelijk ook voor de naam. Scheelde destijds €700,-, de moeite dacht ik zo?
7 jaar is ook niet erg lang en 1 geval is geen statistiek ;)
Prijs zegt niet altijd iets over kwaliteit. Een dure BMW is ook niet betrouwbaarder dan een golf, maar er zit wel degelijk verschil in de hele opbouw van de auto.
Zo is het bij cv ketels ook, het enige wat gelijk is is het rendement.
Gelukkig heeft ieder ketelmerk modellen in elke prijsklasse, dus er is keuze genoeg.
Raven schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:53:
[...]

Dit klopt absoluut niet! Waarschijnlijk staat er een parameter niet goed of je hebt echt een defect.
Neem maar eens contact op met Atag

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 06-02-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:03:

Buurman heeft anderhalve maand terug zijn 18 jaar oude Radson ketel vervangen zien worden door een AWB ThermoElegance 4 ketel. Ik had nog een mooie OpenTherm klokthermostaat liggen die hij wel mocht hebben, maar ketel ondersteunt dus vrolijk geen OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou dit model toch wel degelijk moeten hebben als ik t zo zie
maar je heb er een insteekkaartje voor nodig
http://www.awb.nl/stepone...0/00/opentherm-module.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:18
Mijn 15 jaar oude radson (modulerend HR, dat weer wel) zal de komende 5 jaar waarschijnlijk ook de geest geven. Wat ik bij het zoeken naar een vervanger wat moeilijk vind, is dat ik geen makkelijk vergelijk kan maken op getest verbruik/efficiency.

Waarom is er eigenlijk geen energielabel of benchmark voor CV ketels? Moet toch wel te testen zijn onder Standaard Test Condities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:45:
[...]

Buurman heeft anderhalve maand terug zijn 18 jaar oude Radson ketel vervangen zien worden door een AWB ThermoElegance 4 ketel. Ik had nog een mooie OpenTherm klokthermostaat liggen die hij wel mocht hebben, maar ketel ondersteunt dus vrolijk geen OpenTherm.
Klopt, losse OpenTherm print kost ongeveer € 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
Bij ons zei de monteur dat het slecht was dat wij een tijdklok tussen de ketel hadden. Ik slaap zelf in de ruimte langs de ketel en de ketel hangt tegen een stenen muur aan tegen mijn kamer. Maar ik wordt er gek van als ik hem hoor fakkelen en het gas hoor lopen door de leidingen. De boiler springt namelijk soms aan 's nachts. Tevens maakt die gewoon vaak tik geluiden of iets dergelijks. Al dat ijzer werkt natuurlijk in die oude ketel.
Maar nu zei de monteur dus dat het slecht was dat de ketel dan steeds aan en uit moet gaan. En dat hij dan steeds zijn hele storingsprogramma/diagnostiek uit voert als je de stekker er uit en in doet (wat je met een klok op zich doet). En er daardoor storingen kunnen ontstaan (laatst code 6, maar dit was dus een verstopte brander).
Nu leek mij en mijn vader dit best bullshit, als je de ketel er in steekt hoor je hem even ventileren, hij springt aan(vlam) en daarna schakelt hij zich uit. Het enigste wat hij dus doet is testen of hij nog werkt.
Toch scheelt een klok er tussen al gauw 0,5-2m³ gas 's, 1Kw stroom en vooral stilte 's nachts.

Die klok kan er toch gewoon tussen of niet?

Tevens vertelde hij dat op de logica een schakelaar zit: I en II. Nou weten we toch dikwijls wel dat dat staat voor 10minuten en 48uur napompen. Maar de monteur beweerde dat dit de pompsnelheid was (het staat notabene OP de logica zelf!). Onze pomp heeft geen standen en is volgens mij 80 of 120 watt. Veel te zwaar volgens mij, maar het debiet is wel ~13 meter in ons huis.
Dat maakt deze monteur dus ongeloofwaardig vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 06-02-2015 13:16 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Raven:
Net Atag aan de lijn gehad en probleem voorgelegd.....
Kan 2 redenen hebben.
1 Ketel denkt dat hij weersafhankelijk moet regelen, door eventueel aangesloten buitenvoeler

2 Pomp staat continu aan door een parameter instelling.

Hij hoeft iig niet continu te draaien normaal gesproken. Er is dus zeker iets niet juist ingesteld.

Linkse in de display staan 2 driehoekjes, die geven aan dat cv en tapwater aan staan.
Een eventueel 3e driehoek geeft aan dat de pomp draait. Staat die 3e continu in beeld, dan wordt de pomp continu aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Linkse in de display staan 2 driehoekjes, die geven aan dat cv en tapwater aan staan.
Een eventueel 3e driehoek geeft aan dat de pomp draait. Staat die 3e continu in beeld, dan wordt de pomp continu aangestuurd.
Klein beetje hak op de tak; mijn Remeha thermostaat geeft ook CV en tapwater aan en als de brander eh.. brandt. Maar ik kan niet terug vinden of enige slimme (niet Remeha) thermostaat deze aanduidingen ook heeft, zoals de Nefit Easy...

Weet iemand dat?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:52
5-o-clock-shade schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:01:
Mijn 15 jaar oude radson (modulerend HR, dat weer wel) zal de komende 5 jaar waarschijnlijk ook de geest geven. Wat ik bij het zoeken naar een vervanger wat moeilijk vind, is dat ik geen makkelijk vergelijk kan maken op getest verbruik/efficiency.

Waarom is er eigenlijk geen energielabel of benchmark voor CV ketels? Moet toch wel te testen zijn onder Standaard Test Condities?
In mijn huidige (pas gekochte) huis zit ook een Radson ketel van die leeftijd en ben ook aan het kijken deze te vervagen, aangezien de huidige generatie toch stukken zuiniger is lijkt me. Wat voor model(len) heb je momenteel op het oog?

Heb hier een lokale installateur over de vloer gehad. Gaf mij een offerte van 1500 euro voor een Remeha Tzerra cw4 en 1750 voor een Ithro Daalderop BaseCube cw4. Deze meneer is zelf leverancier van Daalderop en heeft dus ook een mooi promotiepraatje betreffende deze ketel gebracht. De Daalderop ketels hebben veel minder plastic onderdelen in vergelijking met Remeha (of Nefit oid voor wat het uitmaakt) en zouden dus minder onderhevig zijn in slijtage? In hoeverre gaat dit op volgens jullie? En is dit dan ook die meerprijs waard? Verder, bij die Daalderop zou ik 5 jaar 'all inclusive' garantie krijgen, dus geen voorrijkosten etc. Al vraag ik me af in hoeverre die dingen al kapot gaan binnen 5 jaar?

Daarnaast, kunnen jullie nog specifieke modellen aanraden? Gaat om een kleine 2 onder 1 kap woning uit 1982 (75m2, 230 m3) waar ik alleen woon en doordeweeks van 7 tot 19 van huis ben. In een recente test van de consumentenbond kwam onder andere zo'n Remeha Tzerra erg goed eruit, alleen zat daar helaas geen Daalderop bij. (sowieso een vrij onbekend merk geloof ik?)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
arjen9551 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:27:
...Verder, bij die Daalderop zou ik 5 jaar 'all inclusive' garantie krijgen, dus geen voorrijkosten etc. Al vraag ik me af in hoeverre die dingen al kapot gaan binnen 5 jaar? ...
Met als voorwaarde dat je elk jaar je ketel laat onderhouden, dus als je na 1 jaar en een dag een defect hebt telt de garantie al niet meer (AFAIK moet je een ketel maar elke 2 jaar onderhouden)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:18
arjen9551 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:27:
[...]

In mijn huidige (pas gekochte) huis zit ook een Radson ketel van die leeftijd en ben ook aan het kijken deze te vervagen, aangezien de huidige generatie toch stukken zuiniger is lijkt me.
Tja, voor die aanname zoek ik dus graag wat bewijs :>
Mijn huidige ketel is oud, maar wel HR en modulerend. Welke specifieke techniek maakt een nieuwe ketel nu efficienter?

De enige opvallende noviteit was de HRE+ micro-wkk van Remeha, en ik heb niet de indruk dat ' ie erg aan het doorbreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:45:
[...]

Ik heb een Thermomaster, zit er bij mij standaard in. Maar daar is het ook een Master voor. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:49:
@Raven:
Net Atag aan de lijn gehad en probleem voorgelegd.....
Kan 2 redenen hebben.
1 Ketel denkt dat hij weersafhankelijk moet regelen, door eventueel aangesloten buitenvoeler

2 Pomp staat continu aan door een parameter instelling.

Hij hoeft iig niet continu te draaien normaal gesproken. Er is dus zeker iets niet juist ingesteld.

Je bent te goed voor deze harde wereld. :)
Steeds toch maar weer antwoord geven.
Van mij krijg je een pluim duim veer enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
5-o-clock-shade schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:24:
[...]

Tja, voor die aanname zoek ik dus graag wat bewijs :>
Mijn huidige ketel is oud, maar wel HR en modulerend. Welke specifieke techniek maakt een nieuwe ketel nu efficienter?

De enige opvallende noviteit was de HRE+ micro-wkk van Remeha, en ik heb niet de indruk dat ' ie erg aan het doorbreken is.
Mijn nieuwe ketel (Nefit HR) is veel zuiniger dan mijn vorige (Nefit HR 17 jaar oud) met stroom (90% minder verbruik). redelijk wat met warm water (ca. 25% minder verbruik) en volgens mij gelijk met verwarming.

Volgens mij komt dat door
a. zuinigere voedingen, electronica en pompen
b. een veel hogere efficientie op WW bereiding door ook bij WW te condenseren
c. verwaming was en is de ruim 100 % die het 20 jaar terug al was

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 06-02-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAdR
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-12-2022
Hallo,

Ik heb een Daalderop Combifort 32/80 in huis die is aangesloten op vvw begane grond (12 groepen) en 2 radiatoren op de slaapkamers op 1e verdieping. De thermostaat die we nu hebben (Honeywell Chronoterm III) is aan vervanging toe.

Ik hoor veel goede berichten over de Remeha iSense. Wie kan me helpen aan informatie of dit een goede match is met mijn ketel (bij zowel Daalderop als Remeha klantenservice word ik niet veel wijzer). Is een modulerende thermostaat in mijn configuratie trouwens aan te bevelen of maar gewoon houden bij een nieuwe aan/uit klokthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je ketel OpenTherm kan praten (check handleiding even) dan gaat een iSense prima werken. Ik heb een iSense aan mn Agpo 225C ketel hangen.

Mocht je nog een iSense willen, mijne is binnenkort overbodig. Stuur ff DM bij interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAdR
Ketel praat OpenTherm, maar uit deze en andere fora begrijp ik dat dat lang niet altijd dat het goed werkt. Zo zit er op de iSense een tapwaterregeling. Ik ben benieuwd of iemand met deze combinatie ook idd die regeling kan gebruiken of dat dat alleen maar werkt als er een Remeha ketel aan de iSense hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vandaag de inregelsleutel binnen gekregen die ik via Ebay voor € 0,91 incl verzenden vanuit China had gekocht.... Hier kan Nederland nog wat van leren.
Een originele Comap sleutel kost rond de 43 euro, deze 91 cent. Toch weer een dikke 42 euro bespaart.
Hier leren we niet alleen gas besparen, maar ook geld.

Heren nogmaals bedankt voor de Ebay tip. d:)b

PS: ik moest hem wel iets bijvijlen, omdat hij ietsjes te dik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HAdR schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:35:
Ketel praat OpenTherm, maar uit deze en andere fora begrijp ik dat dat lang niet altijd dat het goed werkt. Zo zit er op de iSense een tapwaterregeling. Ik ben benieuwd of iemand met deze combinatie ook idd die regeling kan gebruiken of dat dat alleen maar werkt als er een Remeha ketel aan de iSense hangt.
Heb er laatst een aan een Bosch gehangen en ook dat werkte gewoon. Fijn ding die iSense. Misschien dat ik er ook een op de kop ga tikken voor mijn Honeywell Modulation al vind ik de looks vd iSense minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 06-10 20:27
HAdR schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:35:
Je kunt met de isense alleen de boiler in nachtstand zetten.
Dus dat het lampje op je CV van de boiler gaat knipperen.
Bijv. om 2230 gaat de CV naar 15 graden en de boiler in de nachtstand (bij 15 graden instelling)

De temperatuurregeling werkt niet vanuit de insense.
Ook de kloktijden werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAdR
JvdW schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:28:
[...]

Je kunt met de isense alleen de boiler in nachtstand zetten.
Dus dat het lampje op je CV van de boiler gaat knipperen.
Bijv. om 2230 gaat de CV naar 15 graden en de boiler in de nachtstand (bij 15 graden instelling)

De temperatuurregeling werkt niet vanuit de insense.
Ook de kloktijden werken niet.
Ok, dus zolang de boiler in de nachtstand staat wordt deze niet bijverwarmd? Als de kloktijden niet werken, hoe schakelt de iSense dan weer de boiler aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:51:
[...]
Je bent te goed voor deze harde wereld. :)
Steeds toch maar weer antwoord geven.
Van mij krijg je een pluim duim veer enz.
it's a dirty job, but someone has to do it ;)
Tijgert schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:11:
[...]

Klein beetje hak op de tak; mijn Remeha thermostaat geeft ook CV en tapwater aan en als de brander eh.. brandt. Maar ik kan niet terug vinden of enige slimme (niet Remeha) thermostaat deze aanduidingen ook heeft, zoals de Nefit Easy...

Weet iemand dat?
De Easy geeft aan of hij voor tapwater aan de gang is, of voor cv.
Bij tapwater een kraantje
in de display, voor cv alleen het vlammetje, ook als de Easy op een Opentherm ketel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Klopt mijn volgende conclusie:

ik meet de Rv in ons huis en de laatste periode zakt deze ruim onder de 40%. Hij schommelt al een week lang tussen de 32-40%

Nu heb ik als test 1.5 liter water al 2x compleet opgekookt. Rv stijgt dan naar de 50-55% en voor mijn gevoel blijft het stabieler warm (21) en voelt het ook warmer

Is de Rv zo belangrijk dat deze rond de 50 blijft voor ideaal?

Zoja, dan moet ik sereus op zoek naar een bevochtiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:02:
Klopt mijn volgende conclusie:

ik meet de Rv in ons huis en de laatste periode zakt deze ruim onder de 40%. Hij schommelt al een week lang tussen de 32-40%

Nu heb ik als test 1.5 liter water al 2x compleet opgekookt. Rv stijgt dan naar de 50-55% en voor mijn gevoel blijft het stabieler warm (21) en voelt het ook warmer

Is de Rv zo belangrijk dat deze rond de 50 blijft voor ideaal?

Zoja, dan moet ik sereus op zoek naar een bevochtiger...
Ja, check deze post/topic.
Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/img/cms/Ururu-Sahara-FTXZ-N.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/img/cms/Ururu-Sahara-FTXZ-N-2.jpg

De Daikin Ururu Sarara Airco/WP heeft bevochtingsmogelijkheden en ook ventilatiemogelijkheden via buitenlucht en zorgt dat je minimaal 40% goedkoper verwarmt dan met CV (SCOP = 5.73).

Maar dat laatste wist je denk ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:57:
[...]

Ja, check deze post/topic.
[afbeelding]
[afbeelding]

De Daikin Ururu Sarara Airco/WP heeft bevochtingsmogelijkheden en ook ventilatiemogelijkheden via buitenlucht en zorgt dat je minimaal 40% goedkoper verwarmt dan met CV (SCOP = 5.73).

Maar dat laatste wist je denk ik al :)
Vertel mij wat over de ururu hehe.

Maar dat vochtigheid een grotere rol speelde dan ik dacht....

Vrouw maar verder zien te overtuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Crazy- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:05:
[...]

Vertel mij wat over de ururu hehe.

Maar dat vochtigheid een grotere rol speelde dan ik dacht....

Vrouw maar verder zien te overtuigen
Laat je vrouw maar haar haar föhnen en de was drogen in huis. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 06-10 20:27
HAdR schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:02:
[...]

Ok, dus zolang de boiler in de nachtstand staat wordt deze niet bijverwarmd? Als de kloktijden niet werken, hoe schakelt de iSense dan weer de boiler aan?
Ik bedoel met de kloktijden de aparte kloktijden die je voor tapwater in kan stellen.
Die werken niet.

In de isense kun je ook kiezen om de boiler altijd uit, altijd aan of 's nachts uit te laten schakelen
Stel je hem in op 's nachts uit dan gaat de boiler uit als je klokprogramma voor CV overschakelt op nachtstand (instelbare temp.)

De boiler gaat echter nooit helemaal uit, onder een bepaalde temp. (dacht ergens in de 30 graden) verwarmt ie alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

opuntia1 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 08:46:
[...]

Laat je vrouw maar haar haar föhnen en de was drogen in huis. :) :) :)
doet ze al, alleen dat is op de verdieping. Daar is al sowieso niet warmer dan 18 graden en leven we niet zeg maar.

daar is ook de badkamer dus vocht genoeg. Nu beneden nog comfort maken. hele dag een pan met water op het vuur ia ook zo wat *grin*

Zie ook laatste 24u

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/f5a8a437f24d5e461ea90b04cc1273c7.png

Om 20u15 pan water opgezet in de keuken als test.

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 07-02-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag ook hier de ventielsleutel binnengekregen. Past perfect in mijn Comap SAR kranen, en dat voor $0.99 :')

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/i/371212131013-0-1/s-l140.jpg
http://www.ebay.com/itm/3...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

533 euro retour over 9 maanden warm water:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10981301_623110111168279_4822319433853561343_o.jpg

Heb verwarmingen afgestreept met de draaiknop. Heb namelijk geen thermostaat in huis, en moet ruimtes per radiator verwarmen. Hierdoor blijft de flow laag en blijven ruimtes lekker verwarmd.

Soms behoorlijk gretig gemaakt met douchen, soms half uur knetterheet per dag... maar dat mag ook wel. A label woning, alles wat je stookt vliegt er ook niet zo snel uit.

Ga van 107 euro maandelijks naar 60 euro. 40 euro op vooruit dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nu nog even overstappen en je bespaard nog meer.
Ik kreeg 301 euro retour uit het stookjaar 2013/2014, uitgerekend kwam ik op net geen 25 euro per maand aan gas en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:09

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Dat overstappen voor warmte naar een andere leverancier lijkt mij lastig, voor elektriciteit kan dit wellicht wat schelen

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is er geen andere aanbieder hier van stadsverwarming dan de lokale boer. Gaat om nieuwbouwwoningen, en een andere keuze is er namelijk niet. Ik dacht met 107 euro per maand nog aan de krappe kant te zitten, maar het viel best mee. Het afstrepen van verwarmingen op de radiatorknop (dus niet verder dan stand X) helpt aanzienlijk. Ook het 'cappen' van verwarmingaanvoer helpt ook een beetje. Je halveert de druk waarmee warm water het huis in kan, en je daardoor ook niet meer verbruiken kan. Je kunt nog douchen waarop er ook warm water in de keuken kan worden getapt zonder problemen. Alle verwarmingen kunnen ook aan zonder dat er drukverlies is ofzo.

Het kan beter.. als ik bijv vaker de gordijnen dicht hou, tochtstrippen her en der plaats, of vaker een trui aantrek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oeps.!!! Ik had even over je stadsverwarming heen gelezen.. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:36:
533 euro retour over 9 maanden warm water:

Ga van 107 euro maandelijks naar 60 euro. 40 euro op vooruit dus. :)
Je woont er nog maar negen maanden, aangezien er negen maanden op de factuur staan?
Als dat zo is, dan was je gewoon te hoog ingeschaald met je voorschot en weet je toch niet of je daadwerkelijk ook minder hebt verbruikt?
Ik denk dat je pas over een (paar) jaar echt wat over je verbruik kunt zeggen.

Je bent mooi gezakt, maar wat is de gezinssamenstelling?
Want ik vind het bedrag nog behoorlijk hoog voor een A label woning.

Ik heb zelf absoluut geen A label woning en we zijn met zn drieën, twee volwassenen en een kleine van drie jaar. Dus dagelijks wat douchebeurten en erg vaak iemand thuis.
Ik verstook €47 per maand aan gas, ik ben bewust, maar niet overdreven zuinig. Vandaar dat ik €60 vrij veel vind.

Nu is het zo dat je met stadsverwarming sowieso al afgezet word, dus dat het iets duurder is per maand is logisch.
Is het voor jouw een bewuste keuze geweest om voor een woning met stadsverwarming te kiezen?
Voor mij zou het een absolute no go zijn om een huis met deze soort van verwarming te kiezen.
Het idee dat je vast zit aan één partij lijkt mij vreselijk, zeker in de komende tijd waar er veel andere methoden komen om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zeg ik zit dit topique door te spitten maar ik vind niet echt een gelijke situatie als hier.

Ik had tot vorige week een Junkers ZWR24 uit '94. Needless to say gaf die de geeft (heb dit huis net 3 maanden geleden gekocht). Dus toen heb ik een installateur een Remeha Tzerra Plus M24 CW4 laten ophangen.

Allemaal prima, maar sindsdien heb ik het niet meer warm. De ketel krijgt het niet warmer dan 18,5 graden.
De radiatoren in mijn slaapkamer + keuken gaan vol aan, die stoken het daar lekker warm en blijven dat ook continue doen. Maar radiator 1 (dubbele plaat) in mijn woonkamer geeft niks. Voor in mijn woonkamer heb een convector hangen van 2,5 meter. Die gaat soms aan, hij zit meestal op 20 graden maar vaker op 18 / 19 graden op de helft van de convector.

Het is een gelijkvloers appartement. Ik heb al zitten te kijken qua knoppen en kranen omdat mijn eerste verdachte was het niet goed waterzijdig afstellen. Dit is echter gek, want bij de vorige ketel werkte dat prima, nooit geen last van gehad dat radiatoren niet warm werden. Nu is blijft mijn woonkamer gewoon koud. Ik heb de kleine radiator in mijn woonkamer aangekregen door de convector volledig uit te draaien. Maar vice versa werkt het niet.

Ook zie ik dat de iSense steeds in tussenpozen bijstookt, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid om vollast. Dat hij gewoon gaat stoken zonder te zeuren en te stoppen. Hij stookt misschien 5 minuten, stopt dan, terwijl de iSense wel warmte vraagt.

* zwahiel vindt het een vreemde zaak.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 21:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Weet je zeker dat alles goed ontlucht is? Zijn het gewone kranen op de radiatoren of thermostaat knoppen?

Voor de grap zou je eigenlijk alles eens moeten dichtdraaien en alleen de radiator in de woonkamer aan laten staan en kijkrn wat het doet...

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 08-02-2015 11:02 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wellicht moet de pompsnelheid wat hoger? Je oude ketel had een pomp die op een constante snelheid draaide denk ik, waarbij de Tzerra vermoedelijk een modulerende pomp heeft.

Door de pompsnelheid aan te passen zal hij op een zuinige deltaT aansturen, maar ik denk dat je daardoor problemen krijgt met je radiatoren ver weg.

Ik denk dat dit sowieso een mooi moment is om je installatie waterzijdig in te regelen (zie topicstart), want als dat niet gebeurd is kun je ook dit soort gekke problemen krijgen. Kun je testen zoals Notna zegt, alles dichtdraaien behalve de radiator die het nu niet doet.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2015 11:11 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.