Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
De mindergas.nl verbruikscijfers zijn hier niet lineair. Zeker op ijsdagen is het absolute verbruik (en ook het genormaliseerde verbruik, m3/graaddag) een stuk hoger dan bij een buitentemperatuur > 5* C.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Verwijderd
Je hebt ook nog de gasbadkuip methode, ooit eens tegen gekomen op FOK. Het voordeel hiervan vind ik dat je zelf de maand percentages aan kunt passen aan jou situatie.liquid_ice schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:44:
Wie komt met een vernieuwd model ter vervanging voor de daggraden?
Hier hetzelfde.Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:16:
Ik snap er even niks van.... t/m december had ik duidelijk een besparing tov vorige jaren. Nu in januari geen besparing meer maar meerverbruik in graaddagen ??? Hebben meer mensen dit door het weer of zo? Ik kan er geen touw aan vastknopen.![]()
Aanvoer is gemiddeld 55 graden wanneer huis op temperatuur is met een mooi delta T van ongeveer 10 graden.
Vorig jaar wel veel meer zon en dit jaar bijna 2 weken veel en harde wind waardoor huis sneller afkoelt.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
6mx0,5m (=3m2)
Dikte ca 3,5mm
Per rol 6,99 euro
Ik kan hem niet vinden in het krantje?ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:21:
LIDL verkoopt vanaf 2 februari weer de radiatorfolie.
6mx0,5m (=3m2)
Dikte ca 3,5mm
Per rol 6,99 euro
Ik zie alleen maar luchtdruk apparatuur.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Vreemd, wellicht een andere regio? Ik woon in Noord-Nederland.alaintje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:04:
[...]
Ik kan hem niet vinden in het krantje?
Ik zie alleen maar luchtdruk apparatuur.
Ik inderdaad in Zuid Nederland. Zo groot is Nederland toch niet, vreemd...ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:13:
[...]
Vreemd, wellicht een andere regio? Ik woon in Noord-Nederland.
Maar het js denk ik wel de waarheid. Jammer. Maar achja...
Kan die folie trouwens ook gebruikt worden om de vloer vanuit de kruipruimte te isoleren? Vloer-folie-glaswol? Of heb je daar speciale dingen voor (ja glaswol met aluminium folie hehe).
Verwijderd
Ik kan het ook niet vinden en zo ver van jou vandaan woon ik nu ook weer niet.ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:13:
[...]
Vreemd, wellicht een andere regio? Ik woon in Noord-Nederland.
Verwijderd

Maar goed, ik ben net klaar met mijn tonzon folie van de radiators te trekken en op de muur te plakken dus ik heb het zelf niet meer nodig. Al ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd of het nu wel of niet werkt.
Even kort, oud appartement, hre ketel een nieuwe geregeld (intergas kompakt) redelijke woonkamer 34m2, 1 honeywell thermostaat en 7 radiatoren (4 grote dubbele, 3 platte enkele) op 1 radiator na allemaal thermostaat knoppen. (god weet waarom..) enfin.
Ik gebruik eigenlijk alleen de radiatoren in de woonkamer, de werkkamer, het gangetje (soms) en de badkamer (HEEL soms) de rest staat standaard op STER. (anti vries stand)?
De thermostaat staat meestal op 19 of 19.5 graden dan zet ik de radiatoren op 6 in de woonkamer/gang/werkkamer is dit handig ja of nee? Ik dacht als de woonkamer op 19 staat en het is op ''temperatuur'' slaat de ketel niet aan dus alle 3 op 6 gedraaid maakt niet uit? klopt dit?
Verder las ik iets met warmte van het water instellen hoe doe ik dit doen?
Oja nog een ding de ketel hangt in de keuken, en daaronder zit meteen de ''keuken'' radiator, die wordt erg heet/warm als ik de woonkamer verwarm kan ik deze gewoon dicht laten, of beter ook open zetten?
DIt is mijn eerste ketel, altijd blok of stad verwarming gewend dus alle info in welkom! heb me al wat ingelezen maar er is zoveel tegenstrijdige bericht geving...
Heb al aardig wat verrot gestookte ketels gezien door zoiets.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Mijn logica zegt dat ook. Maar goed, de radiator bij de ketel en de vertrekken waar ik warmte (zou) willen als de ketel ''aan slaat'' gewoon open zetten gewoon dus. i.p.v. elke keer open draaien indien warmte gewenst is.Oxellaar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:12:
Stoken op basis van ruimtetemperatuur en radiatoren met thermostaatkranen in de referentieruimte is niet juist. Je moet ze idd zo ver als mogelijk open zetten en het liefst de knop demonteren van de kraan.
Heb al aardig wat verrot gestookte ketels gezien door zoiets.
Daar moeten de kranen open blijven staan, in de rest van de woning maakt het niet uit wat je doet.
Qua besparen bedoel je? want warmte komt er niet vanaf als ik ze op STER laat staan.Oxellaar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:46:
Nee, dat hoeft niet perse. Het gaat alleen om de kranen in de referentieruimte ( ruimte waar de thermostaat hangt).
Daar moeten de kranen open blijven staan, in de rest van de woning maakt het niet uit wat je doet.
Ik bedoel alleen dat je de temperatuur in de woonkamer moet regelen met de thermostaat en niet met de knoppen.
In de rest van het huis kan dat wel met de knoppen.
Dan is het toch wel ok om de kraan iets dicht te draaien (aan/uit kranen btw. Maar er zit wel een beetje verschil in kwart slag open of 5 slagen).
Achja, ik heb nu thuis wel vaak zat gezegd dat er een nieuwe CV in moet...
Gezien uw uitgebreide kennis van CV installaties (neem aan dat u een installateur bent oid?) heb ik een vraag voor u. Hoe kan de volgende situatie het beste opgelost worden. EƩn slaapkamer moet snachts een constante temperatuur blijven ivm kleine baby's. Het is juist niet de wens om de woonkamer, die als referentie temperatuur dient, snachts ook warm te hebben. Dit zou gewoonweg zonde zijn.Oxellaar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:10:
Natuurlijk bespaar je door de radiatoren niet allemaal te gebruiken.
Ik bedoel alleen dat je de temperatuur in de woonkamer moet regelen met de thermostaat en niet met de knoppen.
In de rest van het huis kan dat wel met de knoppen.
Zelf zat ik te denken aan een zone control systeem, maar dit zorgt ervoor dat de woonkamer dus wel thermostaatkraan geregeld wordt. Hoe zou u dit aanbevelen?
Note; ik ben mij ervan bewust dat de ketel op 20% (minimale modulatie stand, 5 kw) meer levert dan de radiator aan zou kunnen (1,7 kW). Het zullen dus hele korte stookperiodes worden voor de retour weer oploopt
Aan de andere kant zat ik te denken aan een volledige WAR icm zone control. Als per ongeluk alles dicht staat, komt het warme water terug via de bypass en zal de ketel alsnog stoppen met verwarmen?
Huis mag 's nachts afkoelen, en electrisch vuurtje geeft snel een warm gevoel als onze baby honger heeft.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Lekker toestoppen met dekentje van schapenwol en ze slapen als een roosje (die 1,5jarige boef van mij niet, maar die vindt het tussen ons in gewoon veel te gezellig)
Een graad of 16 kunnen ze echt wel hebben, lekker gezond. Met die kleine longetjes hoef je natuurlijk ook niet maximaal te ventileren, een beetje is genoeg.
Oh... en als ze het te koud krijgen worden ze echt wel wakker.
[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 28-01-2015 10:12 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Tonzon folie werkt alleen met stilstaande lucht achter de folie.Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:44:
Gevonden. Schijnbaar begint de leeftijd te tellen en worden de ogen toch wat minder goed.
![]()
Maar goed, ik ben net klaar met mijn tonzon folie van de radiators te trekken en op de muur te plakken dus ik heb het zelf niet meer nodig. Al ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd of het nu wel of niet werkt.
Achter de radiator kan je beter de folie plakken die je ook onder parket legt met damp scherm.
Bij IKEA goudkleurig.
Misschien heb je nog restanten over?
Verwijderd
Geen restanten helaas. Ik heb altijd last dat de lijm/plakbank los laat van de muur, dus heb ik de tonzon folie op 3mm dun MDF (met zo'n witte kant) geplakt en deze tegen de radiator beugels geklemd met magneten.opuntia1 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:13:
[...]
Tonzon folie werkt alleen met stilstaande lucht achter de folie.
Achter de radiator kan je beter de folie plakken die je ook onder parket legt met damp scherm.
Bij IKEA goudkleurig.
Misschien heb je nog restanten over?
Ik heb dus een klein beetje ruimte achter de folie, te dikte van de beugels.

Deze zit tussen de beugels geklemd, dus vrijwel geen ruimte erachter. Alle andere radiatoren hebben andere beugels en meer ruimte achter de folie.
Maar goed.. dit werkt dus niet? of niet optimaal?

Je hebt dus een beetje stilstaande lucht tussen de folie en de muur.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:27:
[...]
Geen restanten helaas. Ik heb altijd last dat de lijm/plakbank los laat van de muur, dus heb ik de tonzon folie op 3mm dun MDF (met zo'n witte kant) geplakt en deze tegen de radiator beugels geklemd met magneten.
Ik heb dus een klein beetje ruimte achter de folie, te dikte van de beugels.
[afbeelding]
Deze zit tussen de beugels geklemd, dus vrijwel geen ruimte erachter. Alle andere radiatoren hebben andere beugels en meer ruimte achter de folie.
Maar goed.. dit werkt dus niet? of niet optimaal?
Dit moet werken.
En je hebt convectie zoals @JGC al melde.
Op de muur plakken van die Tonzon folie werkt niet goed.
Los van de noodzaak om een babykamer te verwarmen, moet je de kosten tegen elkaar afstrepen.Nilvo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:04:
[...]
Gezien uw uitgebreide kennis van CV installaties (neem aan dat u een installateur bent oid?) heb ik een vraag voor u. Hoe kan de volgende situatie het beste opgelost worden. EƩn slaapkamer moet snachts een constante temperatuur blijven ivm kleine baby's. Het is juist niet de wens om de woonkamer, die als referentie temperatuur dient, snachts ook warm te hebben. Dit zou gewoonweg zonde zijn.
Zelf zat ik te denken aan een zone control systeem, maar dit zorgt ervoor dat de woonkamer dus wel thermostaatkraan geregeld wordt. Hoe zou u dit aanbevelen?
Note; ik ben mij ervan bewust dat de ketel op 20% (minimale modulatie stand, 5 kw) meer levert dan de radiator aan zou kunnen (1,7 kW). Het zullen dus hele korte stookperiodes worden voor de retour weer oploopt. Zou het verstandig zijn een andere kamer dus ook op temperatuur te houden? Vanuit de ketel gezien dan?
Aan de andere kant zat ik te denken aan een volledige WAR icm zone control. Als per ongeluk alles dicht staat, komt het warme water terug via de bypass en zal de ketel alsnog stoppen met verwarmen?
In de nacht ook de woonkamer warm houden kost geld, maar een naregeling kost ook geld.
Als je dan bedenkt dat je waarschijnlijk maar een jaar of 2 a 3 de babykamer iets wilt verwarmen vallen de energiekosten mee.
Een beetje zoneregeling kost al snel tussen de 500 en 1000 euro, dat zijn aardig wat m3 gas.
Je gaat er dus niet echt mee besparen.
Bij zoneregeling wordt elke ruimte referentieruimte en gaat bij warmtevraag in een ruimte de radiator ook open, met wat voor kraan of knop je dat doet maakt niet uit.
Als de gewenste temperatuur maar bereikt kan worden is er geen gevaar voor de ketel.
Verder geeft de 5kw van de ketel tov de 1.7kw van de radiator geen bijzonder hoge retour temperatuur, zeker niet voor het op temperatuur houden.
De warmtevraag van een enkele zone is maar kort, de ruimte is immers klein en snel op temperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 28-01-2015 11:05 ]
Een beetje koude kan zeker geen kwaad nee. Vorige week toen het overdag nog niet vroor was het al 9,5 graden snachts. De kamer waar ze liggen ligt op ZW op een hoek... van de 9,5 graden schrok ik best wel en verwarmen hem nu dus met een elektrische kacheltje, waar ik snel vanaf wil.naftebakje schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:07:
^Ik heb het zelf opgelost door met mijn vrouw te praten (baby kan tegen koude, warme slaapkamer is een risicofactor voor wiegedood), en een electrisch vuurtje te zetten bij de borstvoedingsstoel.
Huis mag 's nachts afkoelen, en electrisch vuurtje geeft snel een warm gevoel als onze baby honger heeft.
Daarnaast slaapt een mens bij een constante 15 graden ook een stuk beter dan een wisselende (aflopende) temperatuur.
Verwijderd
Dank allen. Dan laat ik het mooi zo zitten.opuntia1 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:55:
[...]
Je hebt dus een beetje stilstaande lucht tussen de folie en de muur.![]()
Dit moet werken.![]()
En je hebt convectie zoals @JGC al melde.![]()
Op de muur plakken van die Tonzon folie werkt niet goed.
Ik heb nog wel op een andere radiator de tonzon achterop de radiator zitten. De ruimte tussen radiator en muur is slechts 1 a 2 centimeter. De muur grenst aan de buren, dus is geen buiten muur. Is het dan verstandiger om die folie er gewoon af te halen?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 11:57 ]
Vandaag maar eens zien wat dit als resultaat gaat bieden tov verbruik maar ook comfort door minder warmte verlies tussen kamer en hal.
Temperatuur verschil vorige week was 21 vs 8,5. Gisteren 21 vs 13.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Als de buren hoger in temperatuur stoken als jij heeft die folie totaal geen zin, ook niet op de muur.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:49:
[...]
Dank allen. Dan laat ik het mooi zo zitten.
Ik heb nog wel op een andere radiator de tonzon achterop de radiator zitten. De ruimte tussen radiator en muur is slechts 1 a 2 centimeter. De muur grenst aan de buren, dus is geen buiten muur. Is het dan verstandiger om die folie er gewoon af te halen?
Kijk, dat veranderd de zaak een beetjeNilvo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:43:
[...]
Een beetje koude kan zeker geen kwaad nee. Vorige week toen het overdag nog niet vroor was het al 9,5 graden snachts. De kamer waar ze liggen ligt op ZW op een hoek... van de 9,5 graden schrok ik best wel en verwarmen hem nu dus met een elektrische kacheltje, waar ik snel vanaf wil.
Daarnaast slaapt een mens bij een constante 15 graden ook een stuk beter dan een wisselende (aflopende) temperatuur.
Het lijkt mij dat er iets mis is met isolatie waardoor het zo erg kan afkoelen. De vraag is of je daar tegen wilt opstoken, of misschien tijd en geld wilt steken in goede isolatie. Weet je al waar de kou vandaan kan komen?
Mijn aardig geĆÆsoleerd huis koelt niet verder af dan 17 graden 's nachts, woonkamer en slaapkamers. Hierdoor heeft het niet eens zin om 's nachts de temperatuur gelijk te houden, nachtverlaging is stukken goedkoper.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Vooral 's avonds slaat hij constant aan

En dit is dan een paar minuten draaien, een halve minuut stil en daarna gaat hij vrolijk weer verder
Even voor mijn duidelijkheid, ik kan het beste eerst de warmte van de radiatoren opmeten om de retour temp. Optimaal te krijgen en daarna pas gaan rommelen aan de cv ketel zelf?
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 7% gewijzigd door htca op 28-01-2015 22:05 ]
Ja, pak de Excel sheet uit de topicstart erbij en ga aanvoer en retour per radiator meten. Beste/snelste werkt met een IR-thermometer.MdO82 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:25:
[..]
Even voor mijn duidelijkheid, ik kan het beste eerst de warmte van de radiatoren opmeten om de retour temp. Optimaal te krijgen en daarna pas gaan rommelen aan de cv ketel zelf?
Om legionella te voorkomen denk ik. Je wint er maar heel weinig mee door het aan te passen, dus mooi zo laten staan.htca schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:03:
Ik zie dat mijn ketel een warmwater instelling heeft staan van 65 graden (default is 58 volgens de handleiding). Hebben mengkranen, geen thermostaatkranen (en gebruiken alleen warmwater van de ketel in de badkamer, de keuken heeft een Qooker). Heeft iemand een idee waarom die op 65 graden zou kunnen zijn gezet door de installateur?
Ok thanks. Thermostaatkranen in de douche/bad; levert dat winst? Mijn vrouw vindt ze verschrikkelijk, we hadden er ooit een, maar die werkte slecht.ThinkPadd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:06:
[...]
Om legionella te voorkomen denk ik. Je wint er maar heel weinig mee, dus mooi zo laten staan.
65 graden tapwater is overkill, ook tegen legionella. Boven de 60 graden groeit kalk veel sneller aan, zeker in een platenwisselaar wil je dat niet hebben.ThinkPadd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:06:
[...]
Om legionella te voorkomen denk ik. Je wint er maar heel weinig mee door het aan te passen, dus mooi zo laten staan.
Een lagere temperatuur geeft niet veel besparing qua gasverbruik, maar wel degelijk minder kalkaanslag.
Het is goed dat je op legionella wijst, daar niet van
Zeker als je bedenkt dat 58 default is, geen enkele fabrikant zou dit doen als er ook maar iets van risico was. Al weet je het met Agpo maar nooit
AWB ketels staan zelfs op 55 als default voor tapwater.
Meen je dit serieus? Wat kan er verschrikkelijk zijn aan een thermostaatkraan?htca schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:09:
[...]
Ok thanks. Thermostaatkranen in de douche/bad; levert dat winst? Mijn vrouw vindt ze verschrikkelijk, we hadden er ooit een, maar die werkte slecht.
Er is toch niets makkelijker dan altijd exact de juiste temperatuur water te hebben.
Dat ze het verschrikkelijk vond kan alleen maar komen door de slechte kraan. Mijn ervaring is dat iedereen het juist een verademing vind.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 28-01-2015 22:56 ]
Verwijderd
En als je dan ook nog eens koper hebt in je warmtewisselaar of een koperen boiler dan is echt 60 graden meer dan genoeg.Oxellaar schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:49:
[...]
65 graden tapwater is overkill, ook tegen legionella. Boven de 60 graden groeit kalk veel sneller aan, zeker in een platenwisselaar wil je dat niet hebben.
Een lagere temperatuur geeft niet veel besparing qua gasverbruik, maar wel degelijk minder kalkaanslag.
Het is goed dat je op legionella wijst, daar niet vanmaar 60 is echt hoog genoeg.
Zeker als je bedenkt dat 58 default is, geen enkele fabrikant zou dit doen als er ook maar iets van risico was. Al weet je het met Agpo maar nooit![]()
AWB ketels staan zelfs op 55 als default voor tapwater.
Het koper gaat bacteriegroei tegen.
Wellicht kijk ik eroverheen, maar ik zie dat bestand niet staanThinkPadd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:06:
[...]
Ja, pak de Excel sheet uit de topicstart erbij en ga aanvoer en retour per radiator meten. Beste/snelste werkt met een IR-thermometer.
2250 WP Zuid PVoutput
Staat er wel in (CTRL -F op 'Excel')MdO82 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:40:
[...]
Wellicht kijk ik eroverheen, maar ik zie dat bestand niet staan
Zie je ik keek er echt overheenThinkPadd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:54:
[...]
Staat er wel in (CTRL -F op 'Excel')Maar voor jou hier de link: http://goo.gl/c2yIjW

Thanks
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb een vraag en wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een vloerverwarming als hoofverwarming.
Boven en in de gang heb ik normale radiatoren hangen. Aanvoer temp is 55 graden.
Ik wil graag dat mijn kamers boven niet te warm worden en ik heb ze ook maar nee klein beetje open gedraaid. Badkamer staat daarintegen weer wel helemaal open.
Is dit slim om te doen ivm waterzijdig af te stellen? Nogmaals ik wil het niet te warm hebben op de slaap kamers. net de koud eruit is prima.
Ik merk dat de retour van boven een lage delta t heeft omdat hij slecht de warmte kwijt kan. de retour van de vloerverwarming is een stuk koeler. die komen samen bij de retour naar de ketel.
Wat is economisch verstandig om te doen?.
Mvg,
Mark
Verwijderd
NB: je regelt al waterzijdig door je kranen niet helemaal open te doen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 17:38 ]
Omdat u zegt dat boven maar een heel klein beetje open staat, neem ik aan dat u geen thermostaat kranen heeft? Hoeveel is er aan deze kranen nog waterzijdig te regelen?
Verder, dat de dT boven slecht is kan meerdere oorzaken hebben. De eerste kan een te hoge doorstroming van de radiator. De tweede kan ook een slecht werkende en/of verkeerd aangesloten radiator zijn. Zie hiervoor de warmtebeelden van de startpost.
Als het boven juist koud zou zijn, zou de verwarming juist zijn warmte goed kwijt moeten kunnen en dus een grote dT veroorzaken, mits de doorstroming gelijk blijft
Waterzijdig inregelen is altijd economisch verantwoord mits je het zelf doet
Verwijderd
Wij (ThinkPad en ik) hebben een eenvoudige manier gebouwd/gemaakt om de leiding temperaturen te kunnen tonen met een RaspberryPI en wat temperatuur sensoren. Wij gebruiken dit nu een paar dagen en hebben zoiets van.. dit gaan we delen.
Alles wordt uitgelegd in CV-Ketel temperaturen loggen met een RaspberryPI, inclusief plaatjes, installatie, tips en trucs.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en dat het helpt met het gas besparen.
Bedankt allemaal.
GENETX schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:47:
Discussie vanuit het andere topic:
[...]
En ja hoor, 10% was inderdaad te weinig. Deze ochtend kreeg ik het niet warm. Iets verder open gedraait naar ~20% en in no-time zat ik weer aan een dT van ~10 graden. Dus er is niets aan te doen. Probeer vanavond de boel nog iets meer te knijpen om te kijken of ik nog iets beter kan. Anderzijds kan ik hem ook gewoon helemaal open draaien, want volgens mij werkt mijn systeem zo ongeveer binair door die pomp![]()
Maar met deze pomp zit er bij mij erg weinig in. Die draait echt veel te hard. Zo zonde. Dat de consumentenbond mijn ketel 3 jaar geleden als beste keuze heeft uitgeroepen(Atag A244EC)
En ja, ik weet van de hack met een condensator bij de pomp. Maar het is een huurhuis, dus niet mijn ketel helaas![]()
Afgelopen woensdag is dat type CV-ketel hier geplaatst (of was het nu de CL ipv EC, iig de A244), in opdracht van de wooncorporatie, om een Agpo Econforte HMC 23 te vervangen.chielmi schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:11:
[...]
Ik heb dezelfde ketel met hetzelfde probleem. Niet-instelbare pomp jaagt het water met een rotvaart door de CV installatie waardoor de leidingen en thermostaatknoppen veel geluid maken. Ketel bevalt op zich goed, maar als ik had gezien dat pomp continu 90W gebruikt had ik zeker een andere ketel gekocht.
Condensator heb ik geprobeerd. Lijkt in eerste instantie goed te werken. Veel lager stroomverbruik, geen stroomgeluiden en een huis dat net zo snel op temperatuur komt.
Maar na enkele maanden geeft de CV telkens de storing (C1 18) dat er te weinig pompdruk is terwijl de cv voldoende druk heeft (1,8 bar idle, 2,1 bij inschakelde pomp). Twee condensatoren met een verschillende capaciteit (uit m'n hoofd 5,5 en 6,3 µF, wisselstroom condensator 450V) gaven beiden dit probleem.
Het opvallende is dat dit twee keer maandenlang goed heeft gewerkt. Na zo'n tijd al veroudering van de condensator lijkt me eigenlijk stug...
Vond het al vreemd dat dat ding veel meer stroom verbruikt dan de oude en nu ik deze 2 berichten lees snap ik waarom.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De cv pompt de warmte wel te snel door de kachels. Aanvoer/retour lijkt even warm te zijn.
Met de CV valt helaas niks te regelen zover ik zie. Dat is een remeha avanta ( pompsnelheid staat op laag) en de kachel bevat alleen een draai knop voor toevoer. Als ik de kachel knijp dan begint het geluid te maken.
Wat zouden jullie adviseren? Vensterbank wellicht open maken zodat de warmte beter vrij kan komen? Zijn er wellicht andere opties om de ruimte sneller warm te krijgen en het verschil tussen aanvoer/retour warmte te vergroten zonder geluidseffecten vanuit de kachel?
Die radiatoren ("kachels") moeten wel gelegenheid krijgen om de lucht te verwarmen.Dark0z schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:13:
Bij mijn vriendin thuis zag ik dat de kachel 4cm van de grond staat waarbij de vensterbank direct op de kachel zit. Nu is het ook zo dat de beneden verdieping slecht op temperatuur komt en ik koude tocht voel. Kan dit te maken hebben met dat de kachels slecht hun warmte kwijt kunnen? Er staan twee kachels van 2,5 meter breed in een ruimte van 50m2, volgens mij moet dit het makkelijk warm kunnen krijgen.
De cv pompt de warmte wel te snel door de kachels. Aanvoer/retour lijkt even warm te zijn.
Met de CV valt helaas niks te regelen zover ik zie. Dat is een remeha avanta ( pompsnelheid staat op laag) en de kachel bevat alleen een draai knop voor toevoer. Als ik de kachel knijp dan begint het geluid te maken.
Wat zouden jullie adviseren? Vensterbank wellicht open maken zodat de warmte beter vrij kan komen? Zijn er wellicht andere opties om de ruimte sneller warm te krijgen en het verschil tussen aanvoer/retour warmte te vergroten zonder geluidseffecten vanuit de kachel?
Normaal is een ruimte van 10 cm onder de radiator (ook handig met het stofzuigen
Even een update! Radiator is geplaatst in de gang en daar is het nu lekker op temperatuur, tenminste geen 8-10 graden meer maar gewoon 19 graden. Veel warmte trekt naar boven uiteraard door t open verbinding. Maar dat is warm zat voor De gang/trapgat/boven.Crazy- schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:10:
[...]
Tussenwoning, hr++ glas, vloer isolatie (kruipruimte), beneden deel is 45m2 (114m3)
2 radiatoren in woonkamer (200x56 & 150x57, lamellen en 1 kleintje keuken, 70x47 lamellen (dura)
Eerst koste t mij ook ruim 5m3 en 3 uur, na afregelen dus niet meer.
Nu nog constant zien te krijgen (tocht op 2 buitendeuren door scheef hangen, kunststof, en gang radiator (890watt) komt er bij, daar is het nu 13 graden....
Resultaat nu qua verbruik/temperatuur in de woonkamer?
Stabieler, geen koudeval door openen an de deur. Stook periodes zijn korter, gas verbruik daalt en het comfort gaat omhoog. als we thuis komen warme hal, wc is warmer (vries niet meer vast
Conslusie: 90 euro investeren, WAF 100% omhoog >:-), is het waard
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Draadloze thermostaat, dus je kunt hem overal in huis plaatsen. En over internet met een app op je smartphone bedienen
Het is dat ik er even geen geld voor heb nu, anders kwam deze er
Hij is er overigens ook in aan/uit.
Al betwijfel ik of het in de modulatie zit, zal eerder geval zijn dat de ketel gewoon zijn warmte niet volledig kwijt kan in de convector, want andere kamers stook ik niet echt mee
Je wilt je ruimte sneller warm krijgen. Dan heb je meer afgegeven vermogen nodig. Dat kun je krijgen door:Dark0z schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:13:
Bij mijn vriendin thuis zag ik dat de kachel 4cm van de grond staat waarbij de vensterbank direct op de kachel zit. Nu is het ook zo dat de beneden verdieping slecht op temperatuur komt en ik koude tocht voel. Kan dit te maken hebben met dat de kachels slecht hun warmte kwijt kunnen? Er staan twee kachels van 2,5 meter breed in een ruimte van 50m2, volgens mij moet dit het makkelijk warm kunnen krijgen.
- de radiatoren meer ruimte te geven of te vervangen door dikkere/langere exemplaren
- temperatuur verwarmingswater verhogen
- pompsnelheid verhogen
- extra radiator bijplaatsen
Daar hangt nu een 1200 x 600 (hxb) radiator, ik zou tot 1400 hoog kunnen, maar ik kan ook wel tot 1000 (misschien zelfs 120 x 1200) breed. Iemand een idee waar ik zo'n afwijkende maat kan kopen, wel graag nog steeds met van die losse buisjes, waarover de handdoek kan drogen. graag een PM.
Even ter info en stimulans voor anderen die net beginnen:
Hier onder staan de waardes van onze jaar op jaar gebruik van gas, met als bovenste waarde de vergelijking tussen begin feb 2011 en feb 2012, en de laatste tussen begin feb 2014 en feb 2015.
er ontbreken er wat, maar duidelijk is te zien dat we nu fors onder het gemiddelde zakken, en dat zal verder zakken naar mate de winter vordert !
Wat een foute aansluiting in huis niet al kan veroorzaken.
het lijkt erop dat we nu wel 350 m3 onder het gemiddelde zitten, en dat hebben we de afgelopen 10 jaar hier dus teveel verstookt per jaar.....
1075
1197
1094
1152
1162
1157
1160
1158
1173
1128
1108
1073
1150
1183
1225
1232
1230
1225
1241
1237
1301
1304
1268
1155
1253
1201
1093
1055
1022
1037
1012
988
910
892
845
[ Voor 40% gewijzigd door Andre1973 op 01-02-2015 02:10 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De isense is/was toch ook al draadloos te krijgen, niet via een app, maar dat zou mij niet boeien.ThinkPadd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:15:
Mooie vervanger voor de iSense: Honeywell Round Connected Modulation draadloos (Y87C2004).
Draadloze thermostaat, dus je kunt hem overal in huis plaatsen. En over internet met een app op je smartphone bedienen
Het is dat ik er even geen geld voor heb nu, anders kwam deze erStukken beter dan de Nest, deze is tenminste modulerend
Heb ook wat meer vertrouwen in Honeywell dan in de Nest, Honeywell maakt al jaaaaaren thermostaten immers...
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De iSense heeft dan wel een klokprogramma, maar dat is niet echt noodzakelijk met een wifi thermostaat.
In de app kun je namelijk een klokprogramma instellen, gewoon vanaf de bank, of vanaf je werk.
Dus de iSense (rf) lijkt mij een vreemde keuze
[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 01-02-2015 09:11 ]
Kijk... Dat zoek ik al een tijdje! Appje om te bedienen zonder meteen allerlei randgedoe dat ik nog niet wil, mooi.ThinkPadd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:15:
Mooie vervanger voor de iSense: Honeywell Round Connected Modulation draadloos (Y87C2004).
Het is dat ik er even geen geld voor heb nu, anders kwam deze erStukken beter dan de Nest, deze is tenminste modulerend
Heb ook wat meer vertrouwen in Honeywell dan in de Nest, Honeywell maakt al jaaaaaren thermostaten immers...
Hopelijk komt er ook zo'n versie voor de 'gewone' Touch modulatie. Die heb ik nu en ben er zeer tevreden over.
En inderdaad: ik heb vertrouwen in een bedrijf dat al sinds half vorige eeuw ervaring heeft met thermostaten en werkelijk alles dat daarmee te maken heeft, ook op de professionele markt!
Dat zou ongeveer 644kWh per jaar zijn als het verbruik zo blijft. Is dat niet erg veel voor een nieuwe ketel?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Pomp 70W? draait continue?Raven schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:03:
Hoeveel stroom hoort een nieuwe CV ketel normaal gesproken te verbruiken? De nieuwe heeft de afgelopen 23u5m1s 1,697kWh verbruikt, aldus Voltcraft Energy Logger 4000.
Dat zou ongeveer 644kWh per jaar zijn als het verbruik zo blijft. Is dat niet erg veel voor een nieuwe ketel?
Gezien de 2 anderen die ik in Raven in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" citeer lijkt dat het geval, maar ik kan geen manier vinden om de pomp anders in te stellen.
Bij de oude ketel hadden beide pompen een knop met 3 of 4 standen daarvoor, deze lijkt dat niet te hebben.
Oscar Wilde
Er is ook nog een versie die niet draadloos is. Let op, draadloos != connected. Dus een Honeywell Round Modulation Connected, die kun je bevestigen als je al bedrading naar de juiste locatie hebt lopen (en je dus geen draadloze module nodig hebt). Kan ook op een oude Honeywell Modulation grondplaatThinkPadd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:15:
Maar je moet vooral ook deze link niet vergeten te noemen ThinkPad: https://github.com/watchforstock/evohome-client
Met die Python code kun je die krengen ook aansturen via de web API. Ideaal om dus ook in je domoticasysteem te knutselen.
Ja, die van mij lijkt idd 70W-75W continue te doen. Iedere keer dat ik onlangs keek. Zal even de log van mijn Energy Logger 4000 uitlezen voor je.Raven schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:09:
[...]
Gezien de 2 anderen die ik in Raven in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" citeer lijkt dat het geval, maar ik kan geen manier vinden om de pomp anders in te stellen.
Bij de oude ketel hadden beide pompen een knop met 3 of 4 standen daarvoor, deze lijkt dat niet te hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 01-02-2015 11:21 ]
Wat bedoel je met die eerste alineaGENETX schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:12:
[...]
Er is ook nog een versie die niet draadloos is. Le top, draadloos != connected. Dus een Honeywell Round Modulation Connected, die kan bevestigen als je al bedrading naar de juiste locatie hebt lopen. Kan ook op een oude Honeywell Modulation grondplaat![]()
Maar je moet vooral ook deze link niet vergeten te noemen ThinkPad: https://github.com/watchforstock/evohome-client
Met die Python code kun je die krengen ook aansturen via de web API. Ideaal om dus ook in je domoticasysteem te knutselen.
[...]
En met Python is idd mooi, had dat al in het OpenHAB topic gezien
Wat betreft de CV, ik heb 20,5kWh staan, maar volgens mij klopt het aantal geregistreerde uren niet als ik het uitlees. Zou wel eens 24 dagen kunnen zijn (dat is aantal minuten geeft ipv uren, eens even graven in dit topic)
Ik zie geen versie die wel met app te bedienen is, maar niet draadloos is?
https://kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten
Het is tevens wat onduidelijk. Draadloos bij Honeywell is dus dat de ketel draadloos wordt aangestuurd. Connected is dus de term die aangeeft dat je de thermostaat via internet kan bedienen.
Ik heb het even uitgezocht. Blijkbaar had ik niet een full reset gedaan van mijn loggen. Ik kom uit op zo'n 24 dagen gemeten en 20kWh voor de ketel. Dat is dus zo'n 0,83 kWh per dag. in de winter. Ben gestart met meten op 4 januari 2015, en dan dus 24 dagen er bij optellen. Niet zo dramatisch als bij jou dus. Tevens is de ketel ook wel een aantal maal terug gegaan naar standby, wat dan zo'n 13 Watt is aldus de Energy Logger. Het gaat dus, voor de buitenstaanders, om de Atag A244.Raven schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:09:
[...]
Gaat overigens wel hard, 0,8kWh/dag in de winter. Maar dan weet ik in ieder geval wel waardoor ik op het moment nog behoorlijk fors boven mijn doelstelling van ~1500kWh EL zit voor 2015. (-10% ten opzichte van 2014)
[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 01-02-2015 11:43 ]
Hier verbruikt de Nefit Topline (2008) in standby 3.5 watt en als de display van de thermostaat oplicht 4 watt.
Op laaglast, 21%, verbruikt hij 21 watt en op middenlast, 50%, is het 27 watt. Gemeten met de Youless, dus klopt precies.
Het verbruik is laag dus, en de 0.8kWh per dag ga ik dus nooit halen.
Het lage verbruik tijdens bedrijf komt door de Alpha2 pomp, anders was het zeker 50 watt hoger geweest.
Het verbruik is zelfs lager dan van de nieuwste ketels met A-label pomp
Ik zal binnenkort de Energy logger eens aansluiten om het dag/week verbruik te bekijken.
Bedankt, dat scheelt inderdaad weer 2 tientjes.GENETX schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:36:
https://kijkvoelbeleef.nl...ound-Connected-Modulation
Het is tevens wat onduidelijk. Draadloos bij Honeywell is dus dat de ketel draadloos wordt aangestuurd. Connected is dus de term die aangeeft dat je de thermostaat via internet kan bedienen.
[...]
Die uit jouw link moet dus met 2 draadjes naar de ketel, en de verbinding naar internet gaat dus draadloos, waarbij je een kastje (gateway) aan je router knoopt?
Verwijderd
Pomp draaide zowiezo alleen indien nodig. Even weekje lasten draaien zo voor een indruk
Ook wel iets zuiniger (op koers voor 880 m³/jaar) al is er continu zoveel veranderd dat ik niet kan aanwijzen wat de invloed van elke maatregel is.
De niet-regelbare pomp blijft jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 01-02-2015 20:07 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu ook maar een onderhoudsbeurtje aan de ketel en blijkt de warmtewisselaar rookgaszijdig lek te zijn.
Volgens de monteur kan het lang goed gaan. maar zou ik er wel voorzichtig mee moeten zijn vanwege de rookgassen. Ook al zit er een kap op dan zou je in het ergste geval last kunnen krijgen van Co2
Nu slaapt er niemand op de zolder en heb ik er een Co2 melder hangen maar een fijn gevoel vind ik het niet. (Atag Enigma)
Dus nu maar sparen voor een nieuwe ketel want het komt me op dit moment niet best uit.
CV ketel werkt verder nog wel prima.
Is een Intergas zuinig in gebruik?, want ik hoor er goede verhalen over en deze zijn ook redelijk geprijst.
Of is toch een andere ketel beter aan te bevelen? want dan kan ik me een beetje oriƫnteren.
[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 01-02-2015 22:14 ]
En een lekke wisselaar moet je niet mee blijven stoken. Over gaat het niet en wordt alleen maar erger. Daarbij heb jij een co melder en waarschijnlijk geen co2 melder....
thespeed schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:12:
Ook al zit er een kap op dan zou je in het ergste geval last kunnen krijgen van Co2
Nu slaapt er niemand op de zolder en heb ik er een Co2 melder hangen maar een fijn gevoel vind ik het niet.
Koolmonoxide (CO) is iets heeeeeeel anders dan kooldioxide (CO2).PcDealer schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:00:
daar is er met de kap er af koolmonoxide gemeten en met de kap dicht niets. Ook daar is een verklikker opgehangen just in case.
Ook de meters hiervoor zijn totaal verschillend.
Bij Nefit ben je overigens wel gebonden aan een Nefit thermostaat, waarbij je bij de Remeha en Intergas een willekeurige OpenTherm thermostaat kunt gebruiken. Is niks mis mee, maar als je plannen had om een bepaalde thermostaat te kiezen dan is het iets om te onthouden. Valt overigens wel op te lossen met een converter dacht ik.
De test van de Consumentenbond is waardeloos inderdaad, daar testen ze hoe snel het tapwater warm wordt e.d.
Je wilt volgens mij juist weten:
- Of er een modulerende pomp in zit (i.v.m. elektriciteitsverbruik, en zuiniger stoken door aansturen op bepaalde dT door de ketel)
- Van wat voor materiaal de warmtewisselaar is (ivm levensduur)
- Tot hoever de ketel terug kan moduleren (om pendelen te voorkomen, je wilt geen veel te zware ketel ophangen)
Misschien kan Oxellaar een soort mini how-to schrijven, over waar je op moet letten als je een nieuwe CV-ketel gaat aanschaffen? Ik merk namelijk dat er behoefte aan is, eens in de zoveel pagina's komt dat vraagstuk terug. En je zegt wel dat de reviews van de Consumentenbond waardeloos zijn, maar wat zijn dan punten waar je WEL naar moet kijken
[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2015 10:19 ]
Your point being?sjimmie schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:05:
[...]
Koolmonoxide (CO) is iets heeeeeeel anders dan kooldioxide (CO2).
Ook de meters hiervoor zijn totaal verschillend.
thespeed heeft het over CO2, jij over CO.
Ik had het vermoeden dat jij reageerde met CO op een verhaal met CO2.
We hebben sinds kort een Neft Trendline ketel en als hij verwarmt (vloerverwarming in de woonkamer, dus hij draait relatief lang) zie ik een brandermodulatie van 40%, popmodulatie 50%, retourtemperatuur 40~45 graden en aanvoertemperatuur ~10 graden daarboven. Klinkt mij alsof het vrij efficiƫnt loopt, maar misschien kan ik nog wat verbeteren?
Heb je alleen vloerverwarming? Of ook nog radiatoren? Met alleen vloerverwarming zou de aanvoertemperatuur omlaag kunnen, je vloerverwarmingverdeler stopt nu geen water van 50 graden in je vloer, dat wordt eerst bijgemengd met koeler water dat uit de vloer terugkomt.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2015 11:18 ]
Verwijderd

http://nos.nl/artikel/200...onoxide-uit-cv-ketel.html
http://www.bnr.nl/nieuws/...slecht-onderhoud-cv-ketel
Hoeveel waarschuwingen moeten jullie nog krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 11:22 ]
Nou boven hebben we een aantal radiatoren een klein stukje openstaan, maar die worden nu eigenlijk al bijna niet warm genoeg dus ik denk dat ik het dan zo laat. Ik moet nog wel een keer kijken naar de thermostaatkraan van de vloerverwarming.. kan ik die niet het beste gewoon helemaal open zetten? De CV thermostaat hangt tenslotte in de woonkamer waar de vloerverwarming ook zit.ThinkPadd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:18:
Dat klinkt prima, retour zit mooi binnen het HR-gebied (=retour moet lager dan 55 zijn).
Heb je alleen vloerverwarming? Of ook nog radiatoren? Met alleen vloerverwarming zou de aanvoertemperatuur omlaag kunnen, je vloerverwarmingverdeler stopt nu geen water van 50 graden in je vloer, dat wordt eerst bijgemengd met koeler water dat uit de vloer terugkomt.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2015 11:28 ]
Overigens ben ik wel zeer tevreden met mijn ketel upgrade. We hadden eerst een tien jaar oude Agpo Econpact die overleed aan een binnenbrandje doordat de oude bewoners eigenlijk nooit onderhoud deden kennelijk. Je gaat er niet alleen qua verbruik op vooruit (beparing op gas + elektriciteit is aanzienlijk) maar ook qua comfort merk je duidelijk verschil. Nu nog een keer de (ook nooit onderhouden) WTW unit vervangen door een zuiniger/stiller model en dan kan het huis er weer even tegen.
Nefit is niet duurder dan Intergas, de Proline next is qua prijs gelijk aan intergas en werkt zelfs alleen met een OpenTherm thermostaat.ThinkPadd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:12:
Nefit, Remeha, Intergas (van duur naar goedkoop) zijn in dit topic wel populair en eigenlijk prima ketels. Zie ook de reactie van _JGC_ hierboven.
Bij Nefit ben je overigens wel gebonden aan een Nefit thermostaat, waarbij je bij de Remeha en Intergas een willekeurige OpenTherm thermostaat kunt gebruiken. Is niks mis mee, maar als je plannen had om een bepaalde thermostaat te kiezen dan is het iets om te onthouden. Valt overigens wel op te lossen met een converter dacht ik.
Nefit heeft wel flink duurdere modellen, maar zeker ook goedkopere.
Als ik een keer tijd heb zal ik proberen iets op te stellen van aandachtspunten.Misschien kan Oxellaar een soort mini how-to schrijven, over waar je op moet letten als je een nieuwe CV-ketel gaat aanschaffen? Ik merk namelijk dat er behoefte aan is, eens in de zoveel pagina's komt dat vraagstuk terug. En je zegt wel dat de reviews van de Consumentenbond waardeloos zijn, maar wat zijn dan punten waar je WEL naar moet kijken?
Zou heel fijn zijn, want je ziet in jouw quote op mijn bericht alweer dat ik er ook maar weinig kennis van hebOxellaar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:46:
[...]
Nefit is niet duurder dan Intergas, de Proline next is qua prijs gelijk aan intergas en werkt zelfs alleen met een OpenTherm thermostaat.
[...]
Als ik een keer tijd heb zal ik proberen iets op te stellen van aandachtspunten.
Over de Intergas HReco gesproken, zou in een huis van 1967 waarbij de isolatie nog niet op een heel hoog niveau zit en er een flink bad (1.90) in de badkamer staat een CW4 voldoende zijn?Oxellaar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:46:
[...]
Nefit is niet duurder dan Intergas, de Proline next is qua prijs gelijk aan intergas en werkt zelfs alleen met een OpenTherm thermostaat.
[...]
Als ik een keer tijd heb zal ik proberen iets op te stellen van aandachtspunten.
Het verschil tussen CW4 en CW5 is niet veel, maar ik vraag mij af of wij echt CW5 nodig hebben.
Of heeft de Intergas een terugmodulerende functie?
K to the KillaZ
Verwijderd
De CW waarde heeft alleen betrekking op de hoeveelheid warm water http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.phpKillaZ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:50:
[...]
Over de Intergas HReco gesproken, zou in een huis van 1967 waarbij de isolatie nog niet op een heel hoog niveau zit en er een flink bad (1.90) in de badkamer staat een CW4 voldoende zijn?
Het verschil tussen CW4 en CW5 is niet veel, maar ik vraag mij af of wij echt CW5 nodig hebben.
Of heeft de Intergas een terugmodulerende functie?
Voor de verwarming van je huis maakt dit niks uit. De ketels van nu zijn al snel behoorlijk overbemeten voor het verwarmen van je huis. Het benodigd vermogen voor verwarmen kan je ook uitrekenen aan de hand van : http://www.ketelsprinter....&information_id=9&type=cv
Ik zie het, ik heb volgens die tool 15kw nodig. Dan is het verschil tussen CW4 en CW5 de snelheid waarmee het bad volloopt, aangezien de keuken een boiler heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:31:
[...]
De CW waarde heeft alleen betrekking op de hoeveelheid warm water http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php
Voor de verwarming van je huis maakt dit niks uit. De ketels van nu zijn al snel behoorlijk overbemeten voor het verwarmen van je huis. Het benodigd vermogen voor verwarmen kan je ook uitrekenen aan de hand van : http://www.ketelsprinter....&information_id=9&type=cv
Dan maar gewoon voor CW4
K to the KillaZ
Ik woon in een huurhuisje (40m3)met 0 isolatie, koude buitenmuur geen dubbel glas (wel zelf een fix met 3M window insulation kit). Het huisje wordt verwarmd door een gaskachel en ik heb een steenoude geiser de laatse tijd gekke geurtjes begint te geven bij langere douches of kinderen in bad. De temperatuur van de rookgassen is erg heet, kan het niet meten maar de alu rookgassen uitlaatbuis kookt een druppel water er binnen 30seconden vanaf.
Van de huurbaas hoef ik niks te verwachten maar wil wel graag wat geld/energie besparen door een hoger rendement douche/tapwater systeem.
Ik verbruikt nu
Stroom: 1412 kWh/jaar
Gas: 817 m3/jaar
Wat me veel lijkt op zo'n klein huis als ik de standen hier een beetje zie. Uiteraard is een gaskachel ook niet echt een top manier om te verwarmen...
De vraag is dus, wat voor een geiser/ketel kan ik kopen. Alles is tegenwoordig op CV gebouwd en ik heb geen HR geisers kunnen vinden. Weet er ook weinig vanaf dus door de bomen het bos zien is lastig. En zijn er oplossingen die efficenter zijn dan een Gaskachel, heb zitten denken aan zo'n electrish paneel maar geen idee of dat nuttig is.
Hoor graag als er een hiervoor een beter topic is.
Volgens mij gaat het hele HR verhaal ook niet op voor een geiser. Bij een CV ketel komt dat HR verhaal uit een technologie die bij warm (tap)water niet van toepassing is.Flaat schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:16:
De vraag is dus, wat voor een geiser/ketel kan ik kopen. Alles is tegenwoordig op CV gebouwd en ik heb geen HR geisers kunnen vinden.
Laat niet weg dat een oud barrel gewoon erg gevaarlijk is!
817m3 bij zo weinig isolatie valt toch wel mee?Flaat schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:16:
Ik woon in een huurhuisje (40m3)met 0 isolatie, koude buitenmuur geen dubbel glas
Ik verbruikt nu
Stroom: 1412 kWh/jaar
Gas: 817 m3/jaar
Maar investeren in wat isolatie zal nog best schelen. Begin bij de goedkope en snelle oplossingen die je zelf kan doen. Die verdien je snel terug. Welke dat zijn hangt nogal van de situatie af.
Hoezo zou het HR verhaal niet opgaan bij tapwater? Als ik water van 60 graden wil kan de condens toch gebruikt worden bij een efficiente ketel? Ipv de +- 180 graden rookgassen die er nu uit knallen.sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:50:
[...]
Volgens mij gaat het hele HR verhaal ook niet op voor een geiser. Bij een CV ketel komt dat HR verhaal uit een technologie die bij warm (tap)water niet van toepassing is.
Laat niet weg dat een oud barrel gewoon erg gevaarlijk is!
[...]
817m3 bij zo weinig isolatie valt toch wel mee?
Maar investeren in wat isolatie zal nog best schelen. Begin bij de goedkope en snelle oplossingen die je zelf kan doen. Die verdien je snel terug. Welke dat zijn hangt nogal van de situatie af.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij gebeurt dat dus niet zo. Ik dacht eigenlijk dat bij een CV het retourwater verwarmd wordt door de condensatie en bij warmwater heb je hopelijk geen retour.Flaat schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:57:
[...]
Hoezo zou het HR verhaal niet opgaan bij tapwater? Als ik water van 60 graden wil kan de condens toch gebruikt worden bij een efficiente ketel? Ipv de +- 180 graden rookgassen die er nu uit knallen.
Maar als dat wel zo is, dan is dat wel mooi. Alleen dan is het vreemd dat er geen HR geiser te vinden is.
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2015 16:02 ]
In de handleiding van mijn Intergas wordt het HR tapwater nadrukkelijk geprezen.sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:00:
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij gebeurt dat dus niet zo. Ik dacht eigenlijk dat bij een CV het retourwater verwarmd wordt door de condensatie en bij warmwater heb je hopelijk geen retour.
Maar als dat wel zo is, dan is dat wel mooi. Alleen dan is het vreemd dat er geen HR geiser te vinden is.
Een HR geiser is dus een HR ketel zonder verwarming erop aangesloten
Maar of dat ook zonder CV op alleen WW wordt toegepast is dus nog steeds de grote vraag.Bij een HR-combiketel met HR-tapwaterrendement wordt ook tapwater met een hoog rendement opgewekt. Dit in tegenstelling tot de conventionele HR-ketels, waar alleen warmte voor de centrale verwarming met een hoog rendement (95% op bovenste verbrandingswaarde van aardgas) wordt opgewekt. Een combiketel met HR-tapwaterrendement condenseert ook de rookgassen bij het maken van warm tapwater. Dit is mogelijk door gebruik te maken van een HR-warmtewisselaar waarin het tapwater direct wordt verwarmd door het cv-water (en niet meer in een aparte tapspiraal). Een dergelijke ketel is herkenbaar door zijn Gaskeur-classificatie ‘HRww’.
Daarom ben ik nu de nodige research aan het doen. Zo is er een IR thermometer onderweg vanuit Hong Kong en ben ik bezig mijn gas verbruik bij te houden.
Tot dus ver ben ik er achter dat ik een Honeywell T8851A thermostaat hebt die geschikt is voor een modulerende CV ketel, wat weer een Remeha W28c Eco is uit het jaar 1999 (dit jaar wordt het beestje dus 16).
Mijn huis is op zich goed warm echter verschilt het enorm per vertrek. Op zolder (dicht bij de CV) is het of bloed heet of ijskoud, slecht te regelen dus. Op de eerst verdieping is het redelijk maar wel wisselend en beneden (waar de thermostaat hangt) is het meestal het behaaglijkst.
Ik heb de CV open gemaakt en de pomp eens bekeken, daar zit een schakelaar op met 4 standen. Het lijkt erop dat de pomp nu op stand 4 staat. Echter zegt de gebruiksaanwijzing daar het volgende over: "Bij de Remeha W21/28c ECO kunnen pompstanden 3 en 4 niet worden toege- past i.v.m. te geringe opvoerhoogte, het- geen kan leiden tot temperatuurstoringen en verminderd tapcomfort"
Wet vreemd is want eerder in het de gebruiksaanwijzing wordt gezegd: "De pomp is ingesteld op stand 1. Bij eventuele stromingsgeluiden in het sys- teem kan pompstand 2 gekozen worden."
Wat moet ik hier nu weer mee? Het lijkt mij wijs om eerst maar eens de waterzijdige inregeling te doen en daarna met de pomp te gaan kloten.
Dit topic is gesloten.