ThinkPadd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:57:
Ik zou gewoon weer een Remeha ketel nemen. Een Calenta bijv. is van zichzelf al behoorlijk efficient, dwz dat hij aanstuurt op een bepaalde deltaT door het vermogen van de brander en de pompsnelheid te moduleren.
Deze wijze van regelen doet nagenoeg iedere ketel met modulerende pomp hetzelfde.
Koop er een Remeha iSense thermostaat bij en je hebt een prima combinatie hangen volgens mij. De iSense heeft volgens mij ook een openhaardfunctie, zodat hij de andere ruimtes warm blijft houden, ondanks dat het in de referentieruimte al warm genoeg is. Kijk maar eens in de handleiding:
http://www.remeha.nl/prof...icehandleiding_iSense.pdf (paragraaf 6.3 openhaardfunctie).
Ik zeg Nefit Easy thermostaat, heeft ook een openhaard stand.
Sowieso word het tijd dat remeha de iSense eens gaat vervangen, gaan ze ook zeker doen binnenkort. En om eerlijk te zijn vind ik de iSense een gammel ding om te bedienen, de knoppen voelen aan of ze zo afbreken.
Ze lopen behoorlijk achter op andere fabrikanten, bijna ieder merk heeft een thermostaat die op afstand te bedienen is. Zelfs Intergas en die lopen vaak niet voorop met zulke dingen.
Noxa schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:18:
Heren, dames ook. Mijn CV, een Remeha, is inmiddels 13 jaar oud en werkt op zich nog prima. Echter vrees ik toch dat we eerdaags aan een nieuwe moeten. Om ellende voor te zijn ben ik mij nu al aan het verdiepen in de diverse ketels die er op de markt zijn.
Mijn vraag aan jullie is 2 ledig;
1. Is er een ketel & thermostaat combinatie die bij uitstek geschikt is voor CV tuning?
2. Wij hebben beneden een een houtkachel, met recht daar tegenover (hoe handig) de thermostaat. Met als gevolg dat we beneden behaaglijk zitten maar boven op de kamers van de kinderen is het koud.
Vanwaar de verwachting om een Remeha ketel van 13 jaar eerdaags te vervangen? Welk type heb je, want bijvoorbeeld een Quinta gaat makkelijk richting de 20 jaar mee, die dingen zijn onverwoestbaar. Een avanta is wat minder degelijk, maar een ruime 15 jaar moet normaal gesproken lukken.
Het antwoord op je vragen :
1 Hoe minder je in kan stellen, hoe beter. Het enige wat je moet tunen is het waterzijdige inregelen en de temperatuur van je ketel begrenzen. Daarna ga je lekker op de bank zitten en van het comfort genieten, meer niet.
Geen geprul met een berg parameters in ketel of thermostaat, nagenoeg allemaal nutteloos.
2 Hier ook een houtkachel en ik gebruik, wanneer nodig, de openhaard functie op de thermostaat. Het is eigenlijk niet meer dan een tijdelijke weersafhankelijke regeling. Het werkt prima.