Even een kort verslagje. Ik zie het hier boven nu ook staan een soortgelijk onderwerp. Ik ben al vaker langs gewinkeld in dit topic maar goed...
We hebben een oud huis(spreek dan maar namens mijn vader). Ik meende 1200m3.
2 woonkamers van kleine 16m2 en een keuken van 40m2 met ongeveer 30m2 vloerverwarming met een zeer poreuse steen er op. De CV ketel komt uit '89 en is 32Kw geloofde ik. Daarnaast staat er een boiler bij de CV op de zolder van 160 liter.
Toen we hier kwamen wonen hebben we de ketel al gauw van 100 naar 70 begrensd en de boiler op 60 (volledig koper en we drinken nooit warm water dus niet zoveel risicio op legionella).
Dit leverde al besparing op en verwarmingen van 70 zijn fijner als 100 haha.
Nou goed. Een stom probleem was dat als we rond 12 uur thuis kwamen (1 persoon meestal), de verwarming aan ging en dus in 2 woonkamers zeer grote verwarmingen aan gaan. Tevens op 2 slaapkamers, de badkamer en de hal/gang. Vrij onnodig maar voor een digitale thermostaatkraan te monteren zijn we best veel geld kwijt (zeer oude koppelingen) per verwarming. Tevens zijn de slaapkamer verwarmingen samen maar zeer klein (en die trekken het ook niet op 40 graden merk ik. De slaapkamer warmt nauwelijks op, is ook logisch maar goed).
En de keuken heeft minstens 3-5 uur nodig voordat deze warm is door de vvw. (Als je de pomp hoger dan stand 1 zet hoor je een rot geruis)(Daarnaast is de keuken onze voornaamste deur naar buiten (keuken-achterom-garage) en die gaat vaak open en dicht).
Het probleem is dan dat het in de woonkamers binnen no-time 22 graden is. En in de keuken 18 blijft. De verwarming uit gaat of zeer langzaam gaat branden (modulair?) waardoor het een beetje benauwd wordt in de woonkamer maar in de keuken het koud blijft. En aangezien de keuken aan de woonkamers vastzitten merk je dat er kou uit de keuken komt.
Nou wat heb ik vandaag geprobeerd. Nadat de boiler opgewarmd was vanmorgen om 10 uur heb ik de verwarmingen op de slaapkamers dichtgedraaid. De verwarming in de voorste woonkamer op een kiertje (gaat net, is in principe aan/uit knop). De boiler naar 35 gedraaid en de ketel op 40-45 gezet. Vervolgens de thermostaat op 20 gezet( de KT was 18).
Toen heb ik om de zoveel uur de meterstand bij gehouden. Het eerste uur was er 1m3 verbruikt. Vervolgens is het gas verbruik gestabiliseerd op ~0,5m3 per uur.
De vloer was zeer snel warm (aantal radiatoren zijn dicht dus er komt meer water langs de voerverwarming.) Het retourwater was koud. Ik denk 20 graden (KT?) en de aanvoer dus 45.
Vervolgens heb ik de slaapkamers maar open gedraaid en de woonkamer geheel. Het gas bleef op 0,5m3/h staan.
Ter vergelijking: Gister hebben we 20+m3 gebruikt tussen 12-12.
Vandaag gaan we dat niet meer redden(24-10=14*0,5=7m3).
Ik snap dat een constante temperatuur zuiniger is. Maar ik zou bijna zeggen dat dit absurd is?
Problemen:
We zitten nu wel met het probleem dat het in de woonkamer niet warmer wordt als 19 graden. Ook al staat de verwarming nu al 10 uur aan. Het is wel aangenaam. Maar op zich niet voldoende. Een kleine elektrische kachel lijkt mij al genoeg om het even warmer te maken. Waarna de CV de temp constant houdt.
Op de slaapkamers elektrische thermostaatkranen monteren is echt niet rendabel. Dergelijke kranen kosten 100-150 euro/stuk (*2dus) en een hel omdat de leiding dan aangepast moet worden. Tevens zijn die 2 radiatoren maar een fractie van alle andere (laat staan de VVW).
De warmwater boiler kan niet warmer worden dan dat de ketel wordt. Dus de boiler wordt max 40 wat niet toereikend is. 60graden is toch een pre (mede als er meerde mensen willen douchen/bad/keuken). Dus eigenlijk moet de ketel 1a2 keer per dag terug naar 70 zodat de boiler weer warm wordt.
Een optie is om een dergelijke cooker (gewoon een 3Kw spiraal om de leiding) te wikkelen in de keuken zodat 40 graden opgewarmd kan worden naar 60 bijvoorbeeld.
Een nieuwe ketel moet er sowieso in. Ik neem aan dat deze ook slimmer om kan gaan? Tevens is de boiler dan overbodig eigenlijk. Mijn zus en ik zijn binnekort ook het huis uit dus dan wordt er neet veel meer gedoucht. (Denk dat wij voor 70% verantwoordelijk zijn met zn 2en

).
Deze ketel blijft ook vaan 'hangen'. Zoals net dus, dan heeft die de boiler opgewarmd en dan komt hij daar niet meer van af en gaat de verwarming dus nooit meer aan. Dit lijkt vooral als er een te kleine delta tussen de boiler en ketel zit (40-45 is wss te klein).
Maar het lijkt zuiniger om de verwarming 24 uur op 40 graden te laten dan 8-9 uur op 70. Is dit reeel

?
2 jaar geleden met die koude februari hebben we in 33 dagen 1300m3 vebruikt. Dat is natuurlijk idioot...
edit: Tevens heb ik een berekening gemaakt (helaas veel aannames) dat mijn vloerverwarming 200W per graad kost. (35m², kamer temp 19. vloer 20. ondergrond 5. Rw
steen 0,0106. Rw
isolatie 0,1430. d
steen 30mm. d
isolatie 4mm).
Met een hele gekke gedachten om gewoon de vloerverwarming dmv iets elektrisch continu om temp te houden wanneer de ketel uit is(zo gek nog niet vind ik).
Ik heb de boiler van 45 naar 75 gezet(in hoeverre dit zo accuraat kan) en de ketel van 50 naar 85.
Vervolgens op de gasmeter gekeken, boiler op laten warmen en weer de gasstand opmeten.
Bijna 0,5m² in 15 minuutjes(of minder). Even rekenen geeft: q=mct=160*4,18*(75-45)=20.064Kj.
theoretisch zal een halve kuub 16.000Kj leveren, maar dit verschilt nogal. dit geeft P=22Kw
Tevens kan het water ook van 50 naar 70 zijn gegaan(q=14.000Kj, P=15Kw), dit is absoluut niet accuraat en dan zou ik er echt met een stopwatch bij moeten staan...
Maar de ketel geeft wel een goed rendement zo volgens mij (tussen 90% en 125%(

) ). Met die 160 liter zijn we vandaag de dag doorgekomen (totdat ik nu dus in bad wil gaan

).
En nu wel weer de boiler terug op 40 en de ketel op 50. Het was wel zeer aangenaam dat het ook nog eens binnen 5 minuten van 19 naar 21 graden ging in de woonkamer (de radiator werd gloeiend heet (de ketel stond op 90)).
(kut dat zit natuurlijk ook een beetje in die 0,5m³)
[
Voor 18% gewijzigd door
alaintje op 22-01-2015 21:19
]
Absoluut relatief, relatief absoluut.