12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik heb een hrsolide 18-22, maar daar moet ik niet + en - ingedrukt houden, maar de twee rechter-knopjes: i en +dave_e schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:26:
Is er iemand die mijn kan vertellen hoe ik in het onderhoudsmonteur menu kom van mijn vaillant ketel ?. Ik wil graag de branderwachtijd veranderen en nog een aantal dingen. Ik heb zelf al de + en - toets ingedrukt maar dan gaat alleen de brander op vol vermogen draaien en verder niks. Het gaat om een hr solide plus 30-34. Heb contact gehad met vaillant en die geven aan dat ze mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen en een monteur moet inschakelen.
Wat zegt de handleiding?
Branderwachttijd zit overigens niet in het installateursmenu, maar op het eerste niveau in de gebruikersinstellingen (d.67 bij mijn Vaillant). Let wel even op de tabel in de handleiding: Branderwachttijd is geen constante waarde, maar afhankelijk van de vraagtemperatuur. Hierdoor is de wachttijd een stuk korter dan de ingestelde waarde als er veel warmtevraag is.
MieJuul schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:53:
[...]
https://www.vaillant.nl/p...-3-vhr-3c-inst-144396.pdf
Vanaf hoofdstuk 7![]()
" i " en " + " is de toestencombinatie
Die waren laatst bij de lidl of action ook rond een tientje volgens mijocaj schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:51:
[...]
Ok, klinkt alsof het te doen is en de beste oplossing voor de lange termijn. Ik wacht nog even tot begin volgend jaar voor ik een nieuwe pomp koop om te kijken of ik op lage temperatuur de boel met deze verdeler ook warm krijg (heb nu nog wel een CV-ketel, maar als die op is komt er waarschijnlijk een warmtepomp. Mocht ik dan toch een LTV-verdeler nodig hebben kan ik beter nu gelijk investeren in LTV-verdeler+pomp ipv alleen de pomp en later alsnog verdeler+pomp).
@burnerchief Contact van de ketel naar de verdeler schakelen is iets teveel kabel trekken, dat gaat hem hier niet worden.
Ik dacht dat een wifi-schakelaar prijzig was, maar ik ontdek net dat een Sonoff S20 slechts ongeveer een tientje kost. Lijkt me een mooie goedkope oplossing als ik die vanuit mijn logging kan sturen. (nu nog even een paar weken wachten op de boot uit China...)
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Bijzonder aan dit verhaal is dat dezelfde isense vorig jaar aan de muur hing en ik het omgekeerde ervaarde, namelijk de isense begon met stoken vanaf het moment dat het mocht van de aanwarmtijd (bv. 60min voor de ingestelde tijd). gevolg was dat het huis dan al te vroeg op temperatuur was. Ook leek de isense niet te leren dat hij de dagen erop dan later kon beginnen..
Dit jaar heb ik een nieuwe poging gedaan en nu heb ik precies het omgekeerde. Wat er ook staat ingesteld als aanwarmtijd, de isense begint pas op het moment ingesteld in het klokprogramma A of B
bijzonder...
Enige verschil in de 2 situaties is dat er nu een 12ohm weerstand is geplaatst op de buitenvoeler v/d cv.
Dit n.a.v. een tip die ik in dit topic las om verkeerde buitentemperaturen van -xx graden te voorkomen.Dit heb ik vorig jaar weleens gezien op de thermosstaat. Nu met de weerstand erop geeft de isense als buitentemperatuur 23.5graden aan
Voordeel hiervan is dat de cv 's nachts niet meer spontaan aanspringt voor een korte periode dus dat is wel top!
CV ketel: Intergas HRE 28/24 A
I don't drive fast, I only fly low!
De weerstand plaats je bij de ouderwetse HR omdat de iSense daarmee besluit om over te gaan op vorstbeveiliging.
Vorig jaar loste ik het spontaan opstarten v/d ketel midden in de nacht op door de wachttijd cv vraag naar 1minuut te zetten i.p.v. deze op 0 (standaard). Het spontaan opstarten v/d ketel is vervelend omdat dit gebeurd met 2x een pieptoon (ontsteken) en dit mij vaak wakker maakt. Nadeel van deze Intergas ketel
Aan andere kant is dit wellicht een lood om ijzer verhaal als ik dan moet kiezen tussen:
scenario 1 (zonder weerstand)
- direct begint met stoken op de ingestelde aanwarmtijd en niet zelf bijleert
- spontaan de ketel 's nachts begint met stoken. Dit is alleen op te lossen door de wachtvraag cv op 1 minuut in te stellen
scenario 2 (met weerstand op de buitenvoeler)
- ketel begint met stoken op de ingestelde kloktijd en negeert volledig de ingestelde aanwarmtijd
- geen spontaan opstart v/d ketel midden in de nacht
In scenario 2 kan ik natuurlijk het klokprogramma bv een half uur vervroegen en heb je min of meer dezelfde situatie.
I don't drive fast, I only fly low!
https://www.vaillant.nl/p...-3-vhr-3c-inst-144396.pdfdave_e schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:26:
Is er iemand die mijn kan vertellen hoe ik in het onderhoudsmonteur menu kom van mijn vaillant ketel ?. Ik wil graag de branderwachtijd veranderen en nog een aantal dingen. Ik heb zelf al de + en - toets ingedrukt maar dan gaat alleen de brander op vol vermogen draaien en verder niks. Het gaat om een hr solide plus 30-34. Heb contact gehad met vaillant en die geven aan dat ze mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen en een monteur moet inschakelen.
i en de + indrukken en vasthouden en daarna loslaten
zie de pdf voor de parameters
Hmmm was al beantwoord het verversen van de pagina ging niet goed geloof ik
[ Voor 5% gewijzigd door burnerchief op 02-11-2017 19:27 ]
Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker
Als de bestaande pomp ook een Grundig is kan je het pompbuis laten zitten en hoef je alleen het binnenwerk van de alpha 2 over te zetten. Vier inbus boutjes, meer niet. Een klusje van een paar minuten. De Alpha 2 gebruikt 5 of 7 Watt op stand 1, afhankelijk van welk pompvermogen je hebt. De alpha 2 is niet schakelbaar. Ik heb 2 robot verdelers met elk een alpha 2 en nog een alpha 2 voor het gehele CV systeem. Het geheel werkt perfect. Met totaal 21 Watt aan pompen wordt het hele huis verwarmd.ocaj schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:39:
Sinds een paar maanden heb ik temperatuur-logging (middels een verzameling 1-wire DS18B20-sensors door mijn hele huis heen) aangebracht op diverse plekken in mijn systeem om beter te begrijpen hoe het CV-systeem werkt. Ik probeer zowel meer comfort (snellere systeemreactie) als daarnaast gas besparen voor zover mogelijk te bereiken.
Inmiddels heb ik aan de hand van de logging een interessante oorzaak gevonden: de pompschakelaar die ik vanaf het begin aangesloten heb om stroomkosten te besparen:
Eerste plaatje is met pompschakelaar (een Tercal 1105 ingesteld op 25 graden, sensor zit op de aanvoerbuis naar de kleine gang-radiator die ik als bypass gebruik, vlak achter de verdeler):
[afbeelding]
Pomp-schakelaar en low-load regeling van mijn Honeywell Chronotherm IV-modulation werken precies uit fase:
Ketel slaat aan, en ongeveer op het moment dat de pompschakelaar de pomp van de verdeler inschakelt, gaat de ketel weer uit, waardoor de pompschakelaar na een poosje ook weer uitgaat, voordat de ketel weer aanslaat. Dit herhaalt zich meerdere malen.
De negatieve delta-t op de aanvoer/retour-balk komt doordat ik geen terugslagklep achter mijn verdeler heb zitten. Als de pomp van de verdeler uitstaat, maar de CV pompt wel warm water rond, dan komt dat kennelijk in de retourbalk terecht.
Netto resultaat: Temperatuur van de vloer (paarse lijn) begint pas na 1-2 uur te stijgen. Dat is ook herkenbaar oncomfortabel in het voor/naseizoen, waarin je soms de hele dag niet hoeft te stoken.
Om mijn theorie te onderbouwen heb ik de pompschakelaar tijdelijk vervangen door een klokschakelaar die de verdeler van 05:30 tot 22:30 aanzet. Niet goed qua stroomverbruik, maar het effect op het opwarmen is een wereld van verschil:
[afbeelding]
Keurige low-load opwarm-sessie, waarbij ook de vloer-temperatuur vrijwel direct reageert.
Ik zoek dus nu naar een structurele oplossing die wat minder stroom kost dan de schakelklok (oude Grundfos-pomp op standje II verbruikt nu bijna 1 kWh per dag...), en kom op een paar oplossingen:
1) nieuwe pompschakelaar kopen die wel snel genoeg reageert
2) zelf iets in elkaar knutselen dat de pomp van de vloerverwarming schakelt als de ketel aanstaat
3) pomp vervangen door een energiezuinig exemplaar
1) Ik zie dat Tercal tegenwoordig voor 50 euro een 11E-pompschakelaar heeft waarvan ze zeggen dat hij heel snel werkt. Geen idee of dat ook echt snel genoeg is, of zou ik daarmee nog steeds opstartproblemen hebben?
2) Ik meet in mijn logging de temperatuur direct onder de CV-ketel, daar moet ik zelf wel geschikte schakelmomenten uit kunnen programmeren. Ik lees de thermometers 4 x per minuut uit, dus dat lijkt me snel genoeg om te reageren voordat er warm retourwater terug naar de ketel komt.
Waar ik niet zo'n ervaring mee heb is hoe ik die kennis in kan zetten om 230Volt in/uit te schakelen. Ik heb in de buurt van mijn vloerverwarming nu alleen een 1-wire bus voor de thermometers. Ik weet dat er ook 1-wire schakelaars zijn, maar weet niet hoe ik hier op een veilige manier 230V mee kan schakelen? Tips welkom, mijn gevoel zegt dat dat vrij goedkoop moet kunnen, maar ik heb een software-achtergrond en geen electro-achtergrond. Alternatieven via wifi, zwave, kaku etc kosten al gauw meer dan optie 1 en optie 2 heeft natuurlijk een veel groter tweakers-gehalte![]()
Overigens zie ik bij Tercal dat ze ook een besparing claimen door de pomp weer tijdig uit te zetten, met als verklaring dat het warme water dan in de vloer blijft. Maar als het hydraulisch neutraal is, dan blijft de verdeler het warme water toch alleen door de vloer heen pompen? Alleen als ook de CV-pomp aanstaat krijg je een wisselwerking?
3) Echt koud is het nog niet geweest, dus mijn thermostaat vraagt nog niet veel meer dan low-load. Gisteren wel even wat meer warmtevraag gedaan en dan lijkt de ketel gewoon rustig (max 50 graden) een klein uurtje door te kunnen stoken. Vooralsnog lijkt het dus niet nodig om mijn Robot standaard-verdeler door een LTV-verdeler te vervangen en kan ik de huidige verdeler zuiniger maken door alleen de pomp te vervangen door een Grundfos-Alpha pomp. Dat is niet goedkoop, maar daarmee bespaar ik dan weer de pompschakelaar en ik heb een zuinige oplossing die geen inschakelvertraging kent, omdat hij altijd draait.
Ik weet niet hoe moeilijk het vervangen van een pomp is? Ik weet zelfs niet of dan eerst al het water eruit moet, of dat je de pomp-motor apart kunt vervangen terwijl het systeem onder druk blijft?
Lang verhaal: Maar wat zouden jullie adviseren?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Klinkt goed! Als je alleen het pomphuis vervangt, moet ik dan nog steeds het water er eerst uit laten lopen (ik was de laatste keer een hele poos aan het ontluchten voor alle lucht er weer uit was)?pleio65 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:02:
Als de bestaande pomp ook een Grundig is kan je het pompbuis laten zitten en hoef je alleen het binnenwerk van de alpha 2 over te zetten. Vier inbus boutjes, meer niet. Een klusje van een paar minuten. De Alpha 2 gebruikt 5 of 7 Watt op stand 1, afhankelijk van welk pompvermogen je hebt. De alpha 2 is niet schakelbaar. Ik heb 2 robot verdelers met elk een alpha 2 en nog een alpha 2 voor het gehele CV systeem. Het geheel werkt perfect. Met totaal 21 Watt aan pompen wordt het hele huis verwarmd.
Ik heb nu een Grundfos UPS 15-40 BP.
Op de website van Robot zie ik 2 vervangende pomphuizen: artikelen 500100 en 500130 voor de Alpha2L en de Alpha2-Autoadapt.
Helaas is mij nog niet duidelijk waarom ik de duurdere autoadapt zou kiezen ipv de 2L ? Vloerverwarming valt toch niet zo heel veel aan te adapten, of zit er in het autoadapt-gebeuren ook nog een temperatuurafhankelijkheid dat hij een bepaalde delta-t probeert te behalen of zo?
Verder zijn de beide nieuwe Alpha's 15-60, past dat als vervanger van mijn UPS 15-40?
Ik ga in ieder geval toch nog eerst de winter afwachten om te kijken of ik mijn huis met deze verdeler comfortabel warm krijg op lage temperatuur. Ondanks het enorme verschil in verbruik is de terugverdientijd van een vervangende pomp nog steeds vrij fors (ik heb al een stroomoverschot, waardoor dat slechts 0,10 EUR per kwh oplevert...).
Zoek namelijk de gunstigste optie voor een thermostaat die draadloos is, moduleerd, wel lokaal te beidenen is maar ook via een app/website oid aangestuurd worden kan.
Heb nu een Wireless Round ON/OFF round wireless die direct aan de RF module van mijn Intergas HRE 24/18 RF2 hangt. Kom er ook niet achter of de ingebouwde RF module eigenlijk ook modulerende thermostaten aan kan of dat ik daarvoor toch een losse ontvanger moet aansluiten..
iemand suggesties? programmas etc. gebruik ik met mijn leefpatroon toch niet.
De ingebouwde RF module werkt ook op je aan/uit thermostaat.GoldenSample schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:33:
kan het niet echt vinden eigenlijk maar hebben we niet iets van een topic over thermostaten?
Zoek namelijk de gunstigste optie voor een thermostaat die draadloos is, moduleerd, wel lokaal te beidenen is maar ook via een app/website oid aangestuurd worden kan.
Heb nu een Wireless Round ON/OFF round wireless die direct aan de RF module van mijn Intergas HRE 24/18 RF2 hangt. Kom er ook niet achter of de ingebouwde RF module eigenlijk ook modulerende thermostaten aan kan of dat ik daarvoor toch een losse ontvanger moet aansluiten..
iemand suggesties? programmas etc. gebruik ik met mijn leefpatroon toch niet.
De thermostaat zelf is gewoon modulerend.
Je ontvanger is namelijk Aan/uit, indien je de thermostaat op de ingebouwde RF koppelt van de ketel zal deze modulerend werken.
De oude externe ontvanger kan je dan weg halen.
Controleer parameter E. of deze op 0 of 1 staat.
Ik heb er nog een evohome tussen zitten met i-net gateway maar door de directe RF verbinding wordt mijn setpoint op de HRE met 0.1 graad precies gestuurd.
Echter is dit alleen met Intergas Diagnostic Software te zien.
M'n verbinding is dus Round wireless--> Evohome--> Rf2module ketel en dan werkt het modulerend omdat de evohome modulerend is en de thermostaat alleen de setpoint doorgeeft.
[ Voor 10% gewijzigd door DJKroon op 03-11-2017 07:20 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Ik kan de pompsnelheid niet instellen, alleen de aanvoertemperatuur. Als ik die op ongeveer 65gr zet slaat de ketel max 3x per uur aan, de temperatuur piekt dan natuurlijk en de delta met retour ligt tussen 10 en 15.
Stel ik de aanvoer op ongeveer 45 tot 50 slaat de ketel tegen de 10x aan per uur. Wel tegen een lagere temperatuur natuurlijk.
Wat dan opvalt is dat de retourtemperatuur een veel stabielere lijn laat zien, wat bij een hogere aanvoertemperatuur veel meer op en neer gaat.
Concreet is de vraag, wat is zuiniger in gasverbruik en beter voor de ketel? Of zijn er nog andere factoren die meespelen?
Ik denk dat je het antwoord zelf wel weet. Alhoewel ik de zuinigheid twijfelachtig vindt. Dit verschil ga je denk ik nooit goed kunnen meten ik zou in ieder geval niet weten hoe.Notehoutelade schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:15:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb toch nog wat vragen over de ketelinstellingen. Met een raspberry, wat temp sensors en python meet ik de aanvoer en retour temperaturen. Verder staan voornamelijk de radiatoren in woonkamer en keuken (geheel) open. De slaakamerverdieping tot nu toe nog niet.
Ik kan de pompsnelheid niet instellen, alleen de aanvoertemperatuur. Als ik die op ongeveer 65gr zet slaat de ketel max 3x per uur aan, de temperatuur piekt dan natuurlijk en de delta met retour ligt tussen 10 en 15.
Stel ik de aanvoer op ongeveer 45 tot 50 slaat de ketel tegen de 10x aan per uur. Wel tegen een lagere temperatuur natuurlijk.
Wat dan opvalt is dat de retourtemperatuur een veel stabielere lijn laat zien, wat bij een hogere aanvoertemperatuur veel meer op en neer gaat.
Concreet is de vraag, wat is zuiniger in gasverbruik en beter voor de ketel? Of zijn er nog andere factoren die meespelen?
Ik denk dat de kans dat de ketel eerder gerepareerd moet worden groter is als deze 10x per uur aanslaat. Alhoewel ik niet weet hoevaak per uur optimaal is. Het lijkt me dat een gedeelte van de ketelonderdelen een X aantal start-ups kunnen uithouden (technische levensduur). Maar ik ben geen expert.
De kachel minder vaak aanzetten levert sowieso meer op
EDIT: Wat je zou kunnen doen is gewoon een praktijktest. Meterstand opnemen 6x sessies naar 65graden stoken (tijd meten). Meterstand opnemen. Gedurende dezelfde tijd op 50 graden instellen. Meterstand opnemen.
Je ketel kun je forceren door de thermostaatdraden door te verbinden. Ben benieuwd naar de resultaten.
[ Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 03-11-2017 08:59 ]
Klopt, die zuinige pomp gaat er ook wel komen, klinkt aan alle kanten beter (zowel zuiniger als de traploze regeling).Ray schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:24:
@ocaj bijkomend voordeel van een energie zuinige pomp is dat hij traploos instelbaar is. mijn 'vaste' pomp moest eigenlijk op stand om de gewenste flow te halen over de vloer. dat kon dus niet. met mijn Pico gaat dat dus prima
Maar volgens mij was jij degene die ergens in dit topic (een paar jaar terug of zo) meldde dat je het thuis met je vloerverwarming pas goed voor elkaar kreeg nadat je de standaard-verdeler door een LTV-verdeler had vervangen? Vandaar dat ik liever wacht tot na de winter om te kijken of ik alleen de pomp in mijn standaard-verdeler, of de complete verdeler inclusief pomp ga vervangen door een LTV-verdeler.
Deze zomer heb ik de leidingen verbreedt voor meer flow en voorlopig staat mijn CV-aanvoer temperatuur nog op 50 graden. Maar heel veel gestookt heb ik dit jaar nog niet, rustig afwachten dus.
nouja, slijtage van de ketel is inderdaad een argument waar ik niet direct aan dacht. Of het goedkoper is vaker met lagere temperatuur te stoken of minder vaak met hoge temperatuur, moet ik eerlijk zeggen dat ik het voor wat betreft gasverbruik niet direct zou weten.Gecko123 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:49:
[...]
Ik denk dat je het antwoord zelf wel weet. Alhoewel ik de zuinigheid twijfelachtig vindt. Dit verschil ga je denk ik nooit goed kunnen meten ik zou in ieder geval niet weten hoe.
Ik denk dat de kans dat de ketel eerder gerepareerd moet worden groter is als deze 10x per uur aanslaat. Alhoewel ik niet weet hoevaak per uur optimaal is. Het lijkt me dat een gedeelte van de ketelonderdelen een X aantal start-ups kunnen uithouden (technische levensduur). Maar ik ben geen expert.
De kachel minder vaak aanzetten levert sowieso meer op
EDIT: Wat je zou kunnen doen is gewoon een praktijktest. Meterstand opnemen 6x sessies naar 65graden stoken (tijd meten). Meterstand opnemen. Gedurende dezelfde tijd op 50 graden instellen. Meterstand opnemen.
Je ketel kun je forceren door de thermostaatdraden door te verbinden. Ben benieuwd naar de resultaten.
De andere kant op redenerend, als ik de ketel nog hoger zou instellen op 80gr, hoeft ie misschien maar 1x per uur aan te springen (even zwart wit redenerend). Zou dat onder aan de streep efficienter zijn dan 50gr. Ik heb er te weinig verstand van...

De thermostaatkraan staat op "low", ik heb geloof ik al eens in een ander topic hier op GOT gelezen dat 30 graden oid inderdaad de juiste temperatuur zou zijn voor vloerverwarming en afgaand op de getallen op de thermostaat zou low ergens lager dan 40 graden moeten zijn.
De ene buis richting de thermostaatknop is heet, de terugkerende buis lauw wat mij goed lijkt.
Er zitten soort van flow meters op, ingaand 4 liter per minuut, uitgaand wat langzamer. De pomp staat op de hoogste stand, dit kan ik veranderen en de flow gaat dan inderdaad iets omlaag (maar niet heel veel).
Geen idee wat dat grijze kastje naast de thermostaatkraan is?
no animals were harmed during the production of this message
Ik had de UPS15-40 en de UPS 15-60. Beide vervangen door de alpha 2. Toen was enkel de autoadapt verkrijgbaar. Beide pompen staan in stand 1. Autoadapt heeft geen meerwaarde voor een hydraulisch neutraal systeem. Bij een hydraulisch actief systeem weet ik het niet. Autoadapt heeft te maken met druk.ocaj schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:54:
[...]
Klinkt goed! Als je alleen het pomphuis vervangt, moet ik dan nog steeds het water er eerst uit laten lopen (ik was de laatste keer een hele poos aan het ontluchten voor alle lucht er weer uit was)?
Ik heb nu een Grundfos UPS 15-40 BP.
Op de website van Robot zie ik 2 vervangende pomphuizen: artikelen 500100 en 500130 voor de Alpha2L en de Alpha2-Autoadapt.
Helaas is mij nog niet duidelijk waarom ik de duurdere autoadapt zou kiezen ipv de 2L ? Vloerverwarming valt toch niet zo heel veel aan te adapten, of zit er in het autoadapt-gebeuren ook nog een temperatuurafhankelijkheid dat hij een bepaalde delta-t probeert te behalen of zo?
Verder zijn de beide nieuwe Alpha's 15-60, past dat als vervanger van mijn UPS 15-40?
Ik ga in ieder geval toch nog eerst de winter afwachten om te kijken of ik mijn huis met deze verdeler comfortabel warm krijg op lage temperatuur. Ondanks het enorme verschil in verbruik is de terugverdientijd van een vervangende pomp nog steeds vrij fors (ik heb al een stroomoverschot, waardoor dat slechts 0,10 EUR per kwh oplevert...).
De alpha 2 kan je gewoon overzetten. Druk van het systeem halen. Een bak en of wat oude doeken onder de verdeler, inbusboutjes losdraaien. Pomp tegen het huis gedrukt houden, snel er uittrekken en gelijk de nieuwe in het huis monteren. Je hebt minimaal wateroverlast. Wel ontluchten. Groepen dicht draaien. Pomp op max . En 1 voor 1 opdraaien en ontluchten. Daarna pomp op stand 1. In het voorjaar haal ik de trekker er uit.
Als de zon door het glazen lichtdak op de vloer schijnt, fungeert de vloer als een collector en transporteert de pomp de warmte naar de koudere delen van de vloer waar de zon niet komt. Daar kwam ik laatst achter toen de temperatuur van het water eind van de middag hoger was dan de ingestelde temperatuur. Logisch eigenlijk. Ik meet sinds kort digitaal het water in het vloerverwarming circuit.
Deze laatste alinea slechts terzijde.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik heb een remeha avanta 28C : )jorisjan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:12:
[...]
ik lees dat je installatie start op 75 graden, vervolgens terugmoduleerd naar 54 graden en aangezien retour ook 54 graden is, slaat de ketel af. lijkt me volstrekt wenselijk gedrag in deze situatie.
lijkt er wel op dat je ketel wat groot is voor je installatie?
welke ketel heb je precies?
Ik heb zojuist de retour en aanvoer gemeten. De retour start op 18 graden en stijgt geleidelijk naar 55 graden. De aanvoer wissel ivm modulatie maar eindigt uiteindelijn op 57 graden voordat de ketel in pendelstand springt (eerst code 5 en danDJKroon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:54:
[...]
Klopt, via p1 en p2 als ik me niet vergis??
Je kan de retour van de cv onder je ketel meten, ik vraag me af of dat ook 54 graden.
Dan heb je namelijk 0.0 afnamen, ondanks je het weinige vermogen (de 2 radiatoren) wordt er warmte afgestaan wat zich duidt in een lagere retourtemperatuur.
Al is het maar 1, 2 of 3 graden verschil.
Omdat je aanvoer exact gelijk is met de retour vermoed ik dat je ketel intern over de platenwisselaar circuleert.
Hierin is geen afname en dat kan de exacte waarde verklaren.
Ik zou het met een controlebeurt toch de driewegklep nakijken.
Hoe kan ik hieruit achterhalen of het probleem bij de driewegklep ligt?
De temperatuur tussen de aanvoer en retour is niet exact hetzelfde. Pas na een kwartier liggen de temperaturen dicht bij elkaar en komen de pendel statuscodes af en aan.
Eerder stond de aanvoer/temperatuur op 54/54 en nu aantal minuten later, door code 8, op 43/43
Edit: enige tijd verder is de kamer nog steeds niet op temperatuur. De thermosstaat blijft steken op 19.5 terwijl 20 is ingesteld. De cv staat op 40/40 aanvoer/retour met code 8
[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 04-11-2017 12:15 ]
Verwijderd
Kan ik hieruit concluderen dat je met een aan/uit thermostaat werkt? Met een modulerende gaat hij namelijk na de aanwarmperiode over op low/load en zal hij zo'n 6x per uur schakelen (bij echte kou) en met een mooie constante lage aanvoer verwarmen met veel minder schommelingen (ook in je ruimtetemperatuur, sommige mensen missen dan de stralingswarmte). Zuiniger is altijd met een zo laag mogelijke aanvoer 45/50 graden al is 10x schakelen wel erg veel. Je hoeft dan ook helemaal niets te begrenzen (max aanvoer) in je ketel want bij voldoende afgifte zal je thermostaat dat netjes voor je uitrekenen.Notehoutelade schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:15:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb toch nog wat vragen over de ketelinstellingen. Met een raspberry, wat temp sensors en python meet ik de aanvoer en retour temperaturen. Verder staan voornamelijk de radiatoren in woonkamer en keuken (geheel) open. De slaakamerverdieping tot nu toe nog niet.
Heb je een (kleine) radiator dicht bij de ketel die niet is geknepen?Waterkoker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:20:
[...]
Ik heb zojuist de retour en aanvoer gemeten. De retour start op 18 graden en stijgt geleidelijk naar 55 graden. De aanvoer wissel ivm modulatie maar eindigt uiteindelijn op 57 graden voordat de ketel in pendelstand springt (eerst code 5 en dan. Dit wanneer de thermostaat op 20 staat. Wanneer de thermostaat op 40 graden staat dan loopt de aanvoer op naar 70 graden waardoor ik vermoed dat het wat langer duurt voordat de ketel in pendelstand gaat maar deze situatie heb ik nog niet getest.
De temperatuur tussen de aanvoer en retour is niet exact hetzelfde. Pas na een kwartier liggen de temperaturen dicht bij elkaar en komen de pendel statuscodes af en aan.
Eerder stond de aanvoer/temperatuur op 54/54 en nu aantal minuten later, door code 8, op 43/43
Edit: enige tijd verder is de kamer nog steeds niet op temperatuur. De thermosstaat blijft steken op 19.5 terwijl 20 is ingesteld. De cv staat op 40/40 aanvoer/retour met code 8
Verder is op een halve graad de temperatuur niet halen strategie van sommige thermostaten. Had ik met honeywell ook, nu een isense maar daar moet ie hoger omdat 20 graden met radiatoren koud minder comfortabel is dan 19.5 met warme radiatoren.
Met de OTGW kan je, zie ik nu ook dat de temperatuur moduleert/veranderd.Klopt, dit is heel mooi te zien met fabriekssoftware hoe een regeling reageert.
Ik heb toevallig van Remeha de nieuwe calanta interface maar ook de oude quinta interface.
Ook heb ik van Intergas IDS, hiermee kan je goed zien hoe je radiatoren, regeling en je ketel op alle invloeden reageert.
Had ik al gezien idd.Jazeker, Intergas heeft zelfs een ingebouwde 2 zone aansturen, sla de handleiding er maar op na.
Alleen 2 zones in 1 open ruimte wordt wel lastig.
Maar kwam ergens tegen dat dat niet best werkte. Kan alleen zo 123 niet vinden waar dat was
We gaan het eerst deze winter bekijken wat deze wijziging oplevert.
Dat is bij mij niet mogelijk ..... een wtw.Bij mij in huis wordt het overal bijna even warm, maar dat komt door de modulerende wtw van Zenhder
Misschien als het co2 deze winter niet goed te handhaven is volgend jaar een decentrale ofzo.
Mijn Itho hangt inmiddels los want die vreet stroom (is een oude). Weet niet wat zonder mv in de winter het co2 gaat doen. Is even aankijken dus.
Mooi dat je dat wil doen !Punt over een overzicht maken over waterzijdig inregelen vindt ik wel een leuk idee.
Echter gaat dit veel tijd kosten die helaas schaars is bij mij door me drukke werk.
Daarom wil ik wel een tutorial maken over statisch en dynamisch inregelen.
Dit zal niet over een week klaar zijn maar ik ga er wel mee aan de slag!
Ben benieuwd.
Zat gisteren nog even aan 1 radiator de de instellingen te wijzigen en ook te kijken hoe en wanneer hij ging suizen. Het is vrijwel niet hoorbaar maar ik weet dingen gewoon graag en ga dan op onderzoek uit
Op gegeven moment wist ik niet meer hoe ik moest draaien om de ingestelde stand weer in te stellen. Merkte toen dat ik de stelmoer kon doordraaien. klopt dat of ?
Kon dat niet niet uit een doorsnede van de Eclipse halen eerlijk gezegd.

Het leek daarna overigens dat het suizen weer is afgenomen.
Ook het ontluchten lijkt invloed te hebben .....
Badkamerradiator suizde in het begin ook heel iets ... nu niks meer.
Overall hoor ik nu echt vrijwel niks meer en sowieso absoluut niet hinderlijk.
Zover ik weet is ie modulerend. Ketel is een nefit ecomline, thermostaat er er toentertijd bijgeleverd. Nu heb ik een instelling gevonden waarbij de ketel 6x per uur aanslaat ( bij huidige buitentemperaturen dan) en het beeld lijkt redelijk stabiel. Retourtemp is nog net niet horizontaal maar de aanvoer is uiteraard een aan uit effect door die 6x dat de ketel aanslaat.Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:20:
[...]
Kan ik hieruit concluderen dat je met een aan/uit thermostaat werkt? Met een modulerende gaat hij namelijk na de aanwarmperiode over op low/load en zal hij zo'n 6x per uur schakelen (bij echte kou) en met een mooie constante lage aanvoer verwarmen met veel minder schommelingen (ook in je ruimtetemperatuur, sommige mensen missen dan de stralingswarmte). Zuiniger is altijd met een zo laag mogelijke aanvoer 45/50 graden al is 10x schakelen wel erg veel. Je hoeft dan ook helemaal niets te begrenzen (max aanvoer) in je ketel want bij voldoende afgifte zal je thermostaat dat netjes voor je uitrekenen.
Ik heb een wat oudere modulernde HR-ketel uit 2000 met OT-interface en een Honeywell chronotherm IV modulation en de low-load modus op 8 februari (ca. 1 °C b.t.) ziet bij mij zo uit:Notehoutelade schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:17:
[...]
Zover ik weet is ie modulerend. Ketel is een nefit ecomline, thermostaat er er toentertijd bijgeleverd. Nu heb ik een instelling gevonden waarbij de ketel 6x per uur aanslaat ( bij huidige buitentemperaturen dan) en het beeld lijkt redelijk stabiel. Retourtemp is nog net niet horizontaal maar de aanvoer is uiteraard een aan uit effect door die 6x dat de ketel aanslaat.

aanvoer max. 45 °C / retour 30 - 33 °C / kamertemp. 19 °C
Bij lagere buitentemperaturen wordt de aantijd natuurlijk groter,
maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de ketel continu doorloopt,
ook bij -12 °C niet (3/4 februari 2012).
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 04-11-2017 14:49 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
IK denk eigenlijk dat er met je driewegklep niks mis is en dat dit gewoon de regelstrategie is. Wat je omschrijft klinkt ook heel gezond/normaal. Het is wel jammer dat de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt. Inderdaad wel de vraag of je een radiator dicht bij de ketel hebt die nog niet geknepen is? Daar is wellicht nog een klein beetje te winnen.Waterkoker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:20:
[...]
Ik heb zojuist de retour en aanvoer gemeten. De retour start op 18 graden en stijgt geleidelijk naar 55 graden. De aanvoer wissel ivm modulatie maar eindigt uiteindelijn op 57 graden voordat de ketel in pendelstand springt (eerst code 5 en dan. Dit wanneer de thermostaat op 20 staat. Wanneer de thermostaat op 40 graden staat dan loopt de aanvoer op naar 70 graden waardoor ik vermoed dat het wat langer duurt voordat de ketel in pendelstand gaat maar deze situatie heb ik nog niet getest.
Kun je in je thermostaat een minimale cv temperatuur instellen? In mijn iSense heb ik de minimale temp op 40 graden staan, lager werkt niet bij mij thuis.
hier staat de ketel ook niet de hele tijd aan, dat heb ik ook niet gezegd. ik heb hem nu zo ingesteld dat hij max zo'n 6x per uur aanslaat. aanvoertemp is +-45, retour zo'n 12gr lager. ik ga het eens een paar dagen aankijken.dunklefaser schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:47:
[...]
Ik heb een wat oudere modulernde HR-ketel uit 2000 met OT-interface en een Honeywell chronotherm IV modulation en de low-load modus op 8 februari (ca. 1 °C b.t.) ziet bij mij zo uit:
[afbeelding]
aanvoer max. 45 °C / retour 30 - 33 °C / kamertemp. 19 °C
Bij lagere buitentemperaturen wordt de aantijd natuurlijk groter,
maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de ketel continu doorloopt,
ook bij -12 °C niet (3/4 februari 2012).
Veel beter dan dat wat ik trouwens ook in mijn bijdrage noemde zal het niet worden, daar zijn de standaard installaties niet op ontworpen. En je hebt dan nog geluk.Notehoutelade schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:40:
[...]
hier staat de ketel ook niet de hele tijd aan, dat heb ik ook niet gezegd. ik heb hem nu zo ingesteld dat hij max zo'n 6x per uur aanslaat. aanvoertemp is +-45, retour zo'n 12gr lager. ik ga het eens een paar dagen aankijken.
Ik heb ook niet gezegd dat de ketel bij jouw de hele tijd aan zou staan. - De zgn. low-load modus is ook gewoon een manier van de ketel-producenten om met de onvoldoend lage modulatiegrens van de NL HR-ketels om te gaan.
Zoek voor de gein in NL een HR-ketel met een ondere modulatiegrens van < 3 KW, die vind je niet.
Vreemd genoeg wel in CH en DE.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De cv is boven in huis en op de benedenverdieping staan de radiatoren volledig open ivm anders te kort vermogenjorisjan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:14:
[...]
Kun je in je thermostaat een minimale cv temperatuur instellen? In mijn iSense heb ik de minimale temp op 40 graden staan, lager werkt niet bij mij thuis.
Mn thermostaat is een simpele draaiknop van honeywell zonder opties helaas.
We hebben een ferroli/ago bluesense ketel hangen.
Hiervan heb ik de comfort-stand uitstaan.
Nu is het zo met deze doorstroom ketel dat ik door de eco-stand mijn minimale watertemperatuur niet hoger kan zetten dan 55 graden.
Ik begreep dat je deze op minimaal 60 moet hebben?
Weet iemand hoe het kan dat de ketel in eco-stand niet hoger gaat ?
2250 WP Zuid PVoutput
Legionella is minimaal 55 graden, dus precies op de grens.
(zal er vast een veiligheidsmarge inzitten, dus 55 lijkt me ok)
http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html
Ah mooi dan hoef ik daar niet verder naar te kijkenhjs schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:50:
[...]
Legionella is minimaal 55 graden, dus precies op de grens.
(zal er vast een veiligheidsmarge inzitten, dus 55 lijkt me ok)
http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html
2250 WP Zuid PVoutput
Is dat per defenitie zo ...? Bij alle thermostaten ?Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:20:
Met een modulerende gaat hij namelijk na de aanwarmperiode over op low/load en zal hij zo'n 6x per uur schakelen (bij echte kou)
Verwijderd
Nee als je kamer op de ingestelde temperatuur is moet je thermostaat niet de opdracht geven om maar door te stoken. Het moet dan gewoon 19 graden blijven.Wolfram55 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:40:
Heb mijn thermostaat op 18.5° staan. Dan slaat hij niet aan .....
Zet ik hem op 19° slaat hij aan maar verwarmt dan ook gelijk de hele dag ???
Lijkt mij niet juist omdat de temperatuur dan een paar graden stijgt in de ruimte.
Te kort vermogen?Waterkoker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:15:
[...]
De cv is boven in huis en op de benedenverdieping staan de radiatoren volledig open ivm anders te kort vermogen. Op de bovenverdieping zijn alle radiatoren dicht
Mn thermostaat is een simpele draaiknop van honeywell zonder opties helaas.
We openen het Heiemeier tooltje:
- circulatie 1000ltr/uur, delta T5 = 5,8 kw
- circulatie 1000ltr/uur delta T10 = 11.5 kw
Maar omgekeerd geld het ook als de Delta T van je ketel 5 graden is dan kun je ook maar 5,8 kW in dat water stoppen.
Conclusie je moet dus knijpen, als het water te snel circuleert. Dus radiatoren volopen, geeft je ketel geen kans om er meer kW in te stoppen.
Dan wordt het dus ook langzaam warm.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ja natuurlijk ....Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:34:
[...]
Nee als je kamer op de ingestelde temperatuur is moet je thermostaat niet de opdracht geven om maar door te stoken. Het moet dan gewoon 19 graden blijven.
Ik moet me dan ook aan de feiten houden wat betreft de temperatuur.
Het was de gevoelstemperatuur waarvan ik dacht dat hij een paar graden hoger was. Dit was dus niet zo. Grafana wees anders uit ...... waarvoor heb ik die grafiekjes ?????
Temperatuur bleef dus gelijk en het was niet raar dat de ketel bleef stoken.
Heb mijn convector helemaal open gezet. Deze had ik voor de helft geknepen ofzo.
Nu stijgt de temperatuur tegen de 20॰ aan en stopt het stoken ook .....

Wat me opvalt is dat de ketel flink aan het pendelen is. Is dat normaal bij deze temperaturen of is het verstandig om aanpassingen te doen aan de pompsnelheid, de radiatoren of iets anders?
Inmiddels de thermostaat (honeywell round modulation) werking wat verder kunnen testen door de max. aanvoertemperatuur op de CV ketel 'gewoon' weer op 80 graden te zetten en op de ketel de gevraagde temperatuur af te lezen:Banjy schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:29:
[...]
Tegelijkertijd geeft de cv ketel zelf braaf 50 graden aan op het display. En als ik de handleiding mag geloven zou daar dan de aangevraagde thermostaat temperatuur te zien moeten zijn. Laatste dagen lijkt het ook al iets meer te matchen, maar kan ook toeval zijn.
Kan helaas dus ook niet zien via de Honeywell Round wat hij nou eigenlijk als temperatuur aanvraagt. Even broeden hoe ik hier nou de vinger op krijg..
"Bij elke warmtevraag wordt op het display van de ketel de gewenste aanvoer temperatuur getoond."
Dit betekende na een halve avond in ieder geval de pompstand verhogen (stond op 1) omdat er tussen aanvoer en retour meer dan 45 graden (=storing ketel) verschil zat.
Met pompstand 2 heb ik deze melding niet meer gehad. Wat nu opvalt is dat bij opwarmen (>2-3 graden) er vaak 80 graden vrijwel direct wordt gevraagd (misschien toch nog eens op 90 graden instellen, maar dat vind ik absurd). De ketel haalt dan niet 80 graden omdat het water natuurlijk koud is en door circulatie langzaam opwarmt.
Indien de kamer op temperatuur is zie je de verwarming nog een paar keer per uur aanslaan. De thermostaat lijkt dan een opbouwend schema aan te vragen (relatief snel achter elkaar, maar hoe hoger de temperatuur hoe langer de waarde op display van de ketel zichtbaar is); 37, 39, 45, 49, 55, 61 en 64 graden. Op die laatste blijft hij nu vaak steken en gaat op een gegeven moment dus weer uit.
Is dit misschien ook ter check bij de thermostaat dat het verwarmen succes heeft; net zolang verhogen van temperatuur tot het vertrek iets warmer is?
Daarnaast blijft mijn Delta T erg hoog, door het enkele keren per uur uit gaan daalt de circulatie temperatuur natuurlijk, ik zie nu soms bij het weer aanslaan en even branden ongeveer 60 graden aanvoer, terwijl de retour nog koud is van het afkoelen op zo een 30 graden. Lijkt mij wel goed condenseren maar kan dit kwaad?
Ga toch eens nadenken over een thermostaat met wat meer instelmogelijkheden. Lijkt mij nu een grote beperking dat ik de thermostaat niet kan instellen op een maximale aanvoertemperatuur. Door deze op de ketel te beperken gooi je de regeling misschien wel in de war. Thermostaat vraagt 80 graden maar krijgt veel minder en ziet dus een zeer trage opwarming van de ruimte (= blijven vragen om de hoogst mogelijke temperatuur)... ?
Wat bedoel je met het hoger instellen? Je thermostaat met Opentherm protocol stelt meer bij je ketel in dan alleen maar aanvoertemperatuur. Hij geeft ook het brandervermogen door waardoor hij toch een lager pitje brand. Tevens krijgt de thermostaat via dit protocol ook veel informatie over werkelijke aanvoer/retourtemperatuur etc. Ik zou me daar niet echt druk om maken. Wat je afleest van je ketel is dus slechts heel klein deel van wat de regeling aan het doen is.Inmiddels de thermostaat (honeywell round modulation) werking wat verder kunnen testen door de max. aanvoertemperatuur op de CV ketel 'gewoon' weer op 80 graden te zetten en op de ketel de gevraagde temperatuur af te lezen:
"Bij elke warmtevraag wordt op het display van de ketel de gewenste aanvoer temperatuur getoond."
Dit betekende na een halve avond in ieder geval de pompstand verhogen (stond op 1) omdat er tussen aanvoer en retour meer dan 45 graden (=storing ketel) verschil zat.
Met pompstand 2 heb ik deze melding niet meer gehad. Wat nu opvalt is dat bij opwarmen (>2-3 graden) er vaak 80 graden vrijwel direct wordt gevraagd (misschien toch nog eens op 90 graden instellen, maar dat vind ik absurd). De ketel haalt dan niet 80 graden omdat het water natuurlijk koud is en door circulatie langzaam opwarmt.
Normaal gedrag lijkt me.Indien de kamer op temperatuur is zie je de verwarming nog een paar keer per uur aanslaan. De thermostaat lijkt dan een opbouwend schema aan te vragen (relatief snel achter elkaar, maar hoe hoger de temperatuur hoe langer de waarde op display van de ketel zichtbaar is); 37, 39, 45, 49, 55, 61 en 64 graden. Op die laatste blijft hij nu vaak steken en gaat op een gegeven moment dus weer uit.
Is dit misschien ook ter check bij de thermostaat dat het verwarmen succes heeft; net zolang verhogen van temperatuur tot het vertrek iets warmer is?
Daarnaast blijft mijn Delta T erg hoog, door het enkele keren per uur uit gaan daalt de circulatie temperatuur natuurlijk, ik zie nu soms bij het weer aanslaan en even branden ongeveer 60 graden aanvoer, terwijl de retour nog koud is van het afkoelen op zo een 30 graden. Lijkt mij wel goed condenseren maar kan dit kwaad?
Je bent de werking van je CV installatie aan het doorgronden maar je bent niet echt concreet met een voorbeeld situatie waarin er iets fout gaat of niet wenselijk is.Ga toch eens nadenken over een thermostaat met wat meer instelmogelijkheden. Lijkt mij nu een grote beperking dat ik de thermostaat niet kan instellen op een maximale aanvoertemperatuur. Door deze op de ketel te beperken gooi je de regeling misschien wel in de war. Thermostaat vraagt 80 graden maar krijgt veel minder en ziet dus een zeer trage opwarming van de ruimte (= blijven vragen om de hoogst mogelijke temperatuur)... ?
Als je wilt testen of een trage opwarming te wijten is aan de thermostaat dan kun je de beide draden van de thermostaat doorverbinden (ketel gaat op plankgas) en kijken of de ruimte goed genoeg opwarmt.
[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 06-11-2017 09:16 ]
Wat voor sensoren heb je gebruikt ?Lurge schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:10:
Ik heb sinds een paar weken op mijn aanvoer en retourleiding een thermometer geplaatst (2 sensoren op de leiding geplakt en via een ESP8266 naar mijn Domoticz gestuurd). Ik heb een Remeha Calenta CW4 met radiatoren en iSense thermostaat. De installatie werkt naar tevredenheid maar ik overweeg om een warmtepomp te nemen. Zodoende wilde ik eens meten op welke temperaturen er op dit moment gestookt wordt. Ik heb de max op 45 graden gezet en wil kijken of dat ook in de winter voldoende warmte bied. Wat ik krijg als ik de temperaturen in een grafiek zet is het volgende:
[afbeelding]
Wat me opvalt is dat de ketel flink aan het pendelen is. Is dat normaal bij deze temperaturen of is het verstandig om aanpassingen te doen aan de pompsnelheid, de radiatoren of iets anders?
2250 WP Zuid PVoutput
De maximale aanvoertemperatuur op de ketel op 90 graden instellen. Zodat de thermostaat niet beperkt wordt door ketelinstellingen. En volgens mij werkt hij inderdaad prima (hetzij wat snel kiezen voor hogere aanvoertemperaturen..), is inderdaad meer het doorgronden van de installatie. Zo denkende is eigenlijk meer de vraag; zelf de maximale aanvoertemperatuur op de ketel blijven begrenzen of deze niet begrenzen en dus vertrouwen op de thermostaat?Gecko123 schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:13:
[...]
Wat bedoel je met het hoger instellen? Je thermostaat met Opentherm protocol stelt meer bij je ketel in dan alleen maar aanvoertemperatuur. Hij geeft ook het brandervermogen door waardoor hij toch een lager pitje brand. Tevens krijgt de thermostaat via dit protocol ook veel informatie over werkelijke aanvoer/retourtemperatuur etc. Ik zou me daar niet echt druk om maken. Wat je afleest van je ketel is dus slechts heel klein deel van wat de regeling aan het doen is.
[...]
Normaal gedrag lijkt me.
[...]
Je bent de werking van je CV installatie aan het doorgronden maar je bent niet echt concreet met een voorbeeld situatie waarin er iets fout gaat of niet wenselijk is.
Als je wilt testen of een trage opwarming te wijten is aan de thermostaat dan kun je de beide draden van de thermostaat doorverbinden (ketel gaat op plankgas) en kijken of de ruimte goed genoeg opwarmt.
Zeker omdat veel mensen hier juist de maximale aanvoertemperatuur op de ketel begrenzen, zou je misschien ook dat niet kunnen doen en dus vertrouwen op de thermostaat.
Verwijderd
Gewoon NIET begrenzen. Ik stook hier met een aanvoer van rond de 45 graden tot max 55 en niets begrenst. Zorgen dat je voldoende afgiftevermogen hebt en zeker niet teveel knijpen. Als je een Delta T van 30 hebt vermoed ik dat je dat teveel doet. Hier pomp ook op 1, maar minimaal geknepen.Banjy schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:25:
[...]
De maximale aanvoertemperatuur op de ketel op 90 graden instellen. Zodat de thermostaat niet beperkt wordt door ketelinstellingen. En volgens mij werkt hij inderdaad prima (hetzij wat snel kiezen voor hogere aanvoertemperaturen..), is inderdaad meer het doorgronden van de installatie. Zo denkende is eigenlijk meer de vraag; zelf de maximale aanvoertemperatuur op de ketel blijven begrenzen of deze niet begrenzen en dus vertrouwen op de thermostaat?
Zeker omdat veel mensen hier juist de maximale aanvoertemperatuur op de ketel begrenzen, zou je misschien ook dat niet kunnen doen en dus vertrouwen op de thermostaat.
Ga ik eens mee aan de slag. Ik gebruik een drietal danfoss thermostaat koppen (met voorinstelling volgens Danfoss App) en een gewone in de woonkamer (helemaal open). Kan de Danfoss kranen eens proberen wat verder open zetten met de voorinstelling.. Zou het liefst terug gaan naar pompstand 1, was toch wat stiller en scheelt elektra verbruikVerwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:59:
[...]
Gewoon NIET begrenzen. Ik stook hier met een aanvoer van rond de 45 graden tot max 55 en niets begrenst. Zorgen dat je voldoende afgiftevermogen hebt en zeker niet teveel knijpen. Als je een Delta T van 30 hebt vermoed ik dat je dat teveel doet. Hier pomp ook op 1, maar minimaal geknepen.
Ik vertrouw niet helemaal op mn eigen thermostaat. Daarom beperk ik zelf de temperatuur op de ketel zodat hij zoveel mogelijk op lage temperatuur stookt.Banjy schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:25:
[...]
De maximale aanvoertemperatuur op de ketel op 90 graden instellen. Zodat de thermostaat niet beperkt wordt door ketelinstellingen. En volgens mij werkt hij inderdaad prima (hetzij wat snel kiezen voor hogere aanvoertemperaturen..), is inderdaad meer het doorgronden van de installatie. Zo denkende is eigenlijk meer de vraag; zelf de maximale aanvoertemperatuur op de ketel blijven begrenzen of deze niet begrenzen en dus vertrouwen op de thermostaat?
Wat betreft instellen van de temperatuur moet je rekening mee houden met dat je afgiftevermogen wordt beïnvloed door de aanvoertemperatuur.
Hogere temperatuur = meer afgiftevermogen, lager ketelrendement.
Lagere temperatuur = minder afgiftevermogen, hoger ketelrendement.
De in te stellen temperatuur hangt dus feitelijk af hoeveel vermogen je wil hebben. Voor en najaar minder dan midden in de winter. De enige manier om er achter komen wat de ideale temperatuur is door dit zelf proefondervindelijk te onderzoeken. Je kan bijvoorbeeld beginnen bij 65 graden en als wat te lang duurt voordat de ruimte warm is doe je steeds een stapje hoger.
Stel overigens eerst vast of je installatie goed waterzijdig is ingeregeld. Als je wil weten hoe dat moet lees dan de uitleg in het begin van dit forum.
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:59:
[...]
Gewoon NIET begrenzen. Ik stook hier met een aanvoer van rond de 45 graden tot max 55 en niets begrenst. Zorgen dat je voldoende afgiftevermogen hebt en zeker niet teveel knijpen. Als je een Delta T van 30 hebt vermoed ik dat je dat teveel doet. Hier pomp ook op 1, maar minimaal geknepen.
Het lijkt me verstandig om eerst de Delta's te bepalen voordat je de voorinstelling gaat veranderen. Oftewel volg eerst de stappen voor het waterzijdig inregelen.Banjy schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:31:
[...]
Ga ik eens mee aan de slag. Ik gebruik een drietal danfoss thermostaat koppen (met voorinstelling volgens Danfoss App) en een gewone in de woonkamer (helemaal open). Kan de Danfoss kranen eens proberen wat verder open zetten met de voorinstelling.. Zou het liefst terug gaan naar pompstand 1, was toch wat stiller en scheelt elektra verbruik
[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 06-11-2017 11:31 ]
Twee maal de DS18B20 vastgetapet aan de aanvoer en retour (vrij dicht bij de in-/uitgang van de CV ketel)
Verwijderd
Dat heeft dus niets met je thermostaat te maken. Als je voldoende afgiftevermogen hebt hangen in relatie tot je referentieruimte zal een modulerende thermostaat automatisch met een mooie lage aanvoer gaan stoken. Zodra je dit moet forceren heb je gewoon te weinig hangen en is dit een noodoplossing maar nooit een optimale. Je legt het probleem bij je thermostaat, maar daar ligt je probleem niet.Gecko123 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:56:
[...]
Ik vertrouw niet helemaal op mn eigen thermostaat. Daarom beperk ik zelf de temperatuur op de ketel zodat hij zoveel mogelijk op lage temperatuur stookt.
Laat ik het anders zeggen. In mijn situatie stookt de thermostaat op de maximum ingestelde aanvoertemperatuur en dat wil ik niet. Natuurlijk is meer afgifte beter maar dat is in een bestaande ruimte niet altijd even gemakkelijk aan te leggen.Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:29:
[...]
Dat heeft dus niets met je thermostaat te maken. Als je voldoende afgiftevermogen hebt hangen in relatie tot je referentieruimte zal een modulerende thermostaat automatisch met een mooie lage aanvoer gaan stoken. Zodra je dit moet forceren heb je gewoon te weinig hangen en is dit een noodoplossing maar nooit een optimale. Je legt het probleem bij je thermostaat, maar daar ligt je probleem niet.
Nou vond ik het toch verwonderlijk dat mijn vloer verdeler van nog geen 1 jaar oud dit zelf niet had, dus besloot even de handleiding na te slaan; http://www.qualifloor.nl/...deler-met-Alpha2-pomp.pdf en hier staat in;
"2.2 Pompregeling
Tijdens bedrijf zal de opvoerhoogte van de pomp worden geregeld op basis van het principe "proportionele
druk regeling (PP) of "constante druk regeling" (CP).
In deze regelmodi worden de pompprestatie en dus ook het stroomverbruik aangepast op de warmtevraag in
het systeem."
Dat klinkt naar mijn inziens als iets wat de pompregelaar doet die ik heb besteld. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is de pompregelaar in alle gevallen beter?
Atlas#22744
Voor vloerverwarming wil je overigens constante druk hebben naar wat ik begreep.
De pompschakelaar zal dus zeker zin hebben, maar omdat het waarschijnlijk al een zuinige pomp is zal de terugverdientijd wel een heel stuk langer zijn.
Verwijderd
Marktplaats is your friend. Je meet je de buitenmaten van je oude rads op en zoekt op je gemak naar dezelfde buitenmaten maar dan met meer ribben en dus meer afgifte. Je kan voor een appel en ei radiatoren vinden. Ik heb hier 2 of 3 jaar geleden een hagelnieuwe erbij gehangen voor €25,-. Die ene investering loste gelijk mijn probleem op met hoge aanvoer en gaf in mijn geval ook meer comfort omdat een dode hoek weg was.Gecko123 schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:57:
[...]
Laat ik het anders zeggen. In mijn situatie stookt de thermostaat op de maximum ingestelde aanvoertemperatuur en dat wil ik niet. Natuurlijk is meer afgifte beter maar dat is in een bestaande ruimte niet altijd even gemakkelijk aan te leggen.
Bedankt voor je antwoord. Mijn pomp hoor ik altijd draaien, dus verwacht niet dat ie 's nachts uitgaat.ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:21:
Dat betreft alleen het toerental, niet het aan/uit schakelen van de pomp. Of je pomp moet 's nachts al stoppen met draaien als de CV uit staat?
Voor vloerverwarming wil je overigens constante druk hebben naar wat ik begreep.
De pompschakelaar zal dus zeker zin hebben, maar omdat het waarschijnlijk al een zuinige pomp is zal de terugverdientijd wel een heel stuk langer zijn.
Atlas#22744
Na het openingstopic gelezen te hebben vraag ik me af hoe het zit als je een buitentemperatuurregeling hebt?
Mijn stooklijn heb ik nu zo ingesteld dat bij 0 graden de keteltemperatuur 50 graden is, en bij -20 kom ik op de maximale temperatuur van 90 graden. Ik heb de radiatoren nu zo ingesteld dat mijn delta T 10 graden is, maar ik vraag me af of dit niet te veel is.
Opmerking: de link in het openingstopic (http://www.cvtuning.nl/ov...erp/waterzijdig-inregelen) is dood.
4,76 kWp
Wat is precies je vraag? Een weersafhankelijke regeling gebruik je voor comfort, niet als je zuinig wilt stoken. Het vreet gas namelijk.
De deltaT lijkt mij wat klein, als je er 90 graden doorheen pompt dan mag dat gerust 20 zijn.
Voordeel is dat je elke ruimte apart kan warmen (ruimte waar thermostaat hangt kan koud blijven) en dat je betere vriesbescherming hebt (functie om bij vrieskou constant water te circuleren)

Als het een beetje kan, kan je beter zonder warmteafhankelijke regeling werken lijkt me.
Bij waterzijdig afregelen moet je niet direct naar een aantal graden deltaT gaan (want dan ben je geneigd teveel te knijpen), primair wil je een gelijkmatige deltaT, dus radiator met hoogste deltaT blijft volledig open.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Mijn vraag is eigenlijk:ThinkPadd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:56:
...
Wat is precies je vraag? Een weersafhankelijke regeling gebruik je voor comfort, niet als je zuinig wilt stoken. Het vreet gas namelijk.
De deltaT lijkt mij wat klein, als je er 90 graden doorheen pompt dan mag dat gerust 20 zijn.
Bij 50 graden watertemperatuur heb ik nu een delta T van 10 graden. Is dit een goede waarde, bij een buitentemperatuurregeling?
n.b. in de wiki Wikipedia: Cv-regeling zie ik niets staan over een hoger gasverbruik. Doordat elke ruimte apart geregeld wordt met een kloktermostaat zou ik juist denken dat dit tot minder gasverbruik leidt.
Voorbeeld, overdag zitten we meestal in de keuken en eetkamer. Deze ruimtes worden dan verwarmd tot de gewenste temperatuur, terwijl de verwarming in de woonkamer uit blijft. Vanaf een uur of 17:00 gaat dan de verwarming in de woonkamer aan, en in de keuken uit. In huis heb ik in totaal 11 (klok)termostaten
4,76 kWp

Gaan je thermostaten ook de pomp aansturen (uit als er geen warmtevraag is)? Zo niet zit je daar met wat verlies, en moet je zeker de leidingen tussen ketel en overdrukklep goed isoleren.
Key bij jou lijkt me de stooklijn zo laag mogelijk te zetten zodat ie het net warm genoeg krijgt.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb idd de stooklijn zo ingesteld dat er net iets meer warmte beschikbaar is dan dat er daadwerkelijk nodig is. Als er dan een temperatuur in een ruimte gevraagd wordt krijg ik dat binnen een redelijke tijd voor elkaar.naftebakje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:11:
Das wel niet de standaard situatie die de meesten thuis hebbenHier lijken dynamische kranen wel nuttig
Gaan je thermostaten ook de pomp aansturen (uit als er geen warmtevraag is)? Zo niet zit je daar met wat verlies, en moet je zeker de leidingen tussen ketel en overdrukklep goed isoleren.
Key bij jou lijkt me de stooklijn zo laag mogelijk te zetten zodat ie het net warm genoeg krijgt.
De pomp is een ander verhaal. Uiteraard zit er een overdruk circuit tussen aanvoer en afvoer. Zodra de druk in de afvoer te hoog wordt (doordat alle kranen dicht zitten bv) gaat deze open.
De pomp is een standaard Wilo pomp, op de laagste stand. Het gemeten verbruik is 65 Watt. De pomp wordt
aangetuurd door de ketel. Algoritme onbekend. Wellicht dat hier nog wat te winnen valt door een hoogefficiënt pomp, die de druk in de afvoerleiding constant houd.
edit: ik lees net op http://www.golantec.be/We...egeling%20stooklijnen.htm dat een weersafhankelijke regeling tot 20% zuiniger kan zijn dan een gewone regeling. Voor wat die ene bron waard is natuurlijk
[ Voor 10% gewijzigd door jsaturnus op 08-11-2017 11:06 ]
4,76 kWp
Gaat waarschijnlijk een flinke duit kosten. Maar goed, dat is dus niet anders en uiteindelijk zal het efficiënter zijn. Er wordt ons de Intergas HRE 36/30A geadviseerd. Mijn Plugwise Anna thermostaat kan gelukkig ook daar gewoon mee overweg. Hoef ik wat dat betreft niet veel aan te passen aan mijn domotica scripts.
Waarschijnlijk voor je warmwater het beste omdat er geen warmwater leiding van zolder helemaal naar beneden loopt. Qua ruimte lijkt het minder handig. Is dit de enige mogelijkheid of is er een alternatief?Witlof schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:13:
Na afgelopen jaar alles netjes ingeregeld te hebben, zijn de getallen van verbruik een stuk beter geworden. Ruim 27% t.o.v. vorig jaar. Echter hebben we na een inspectie het trieste verhaal te horen gekregen dat we afscheid moeten gaan nemen van onze huidige ketel. Daarbij helaas ook van onze geiser. Nu dat dit samenvalt hebben we besloten om dan ook maar naar een combiketel te gaan. Hierdoor moet er wel wat leidingwerk aangepast worden (CV Ketel hangt op zolder, geiser beneden). Ze adviseren om de combiketel beneden te hangen. Is dit logisch?
Laat je goed adviseren voor de benodigde ketelcapaciteit. Wees voorzichtig dat je niet een oversized ketel neemt want dat gaat meestal ten koste van je CV rendement.Gaat waarschijnlijk een flinke duit kosten. Maar goed, dat is dus niet anders en uiteindelijk zal het efficiënter zijn. Er wordt ons de Intergas HRE 36/30A geadviseerd. Mijn Plugwise Anna thermostaat kan gelukkig ook daar gewoon mee overweg. Hoef ik wat dat betreft niet veel aan te passen aan mijn domotica scripts.
Klinkt zeker aantrekkelijk, maar na het aanpassen van de tuin (gepland) is de wasmachine kapot gegaan. Met dit 'geintje' erbij is een warmtepomp geen optie hier helaas. Heb ook nog geen zonnepanelen en voor zover ik links en rechts gelezen heb is het dan nog niet echt goedkoper om daarvoor te kiezen. Of is dat ook weer achterhaald?ThinkPadd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:09:
@Witlof Misschien een mooi moment om te kijken of je gasloos kunt gaan? Warmtepomp voor verwarming en een (warmtepomp)boiler voor warm water?
Bron is heel interessant, maar let wel op: deze vergelijktjsaturnus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:19:
[...]edit: ik lees net op http://www.golantec.be/We...egeling%20stooklijnen.htm dat een weersafhankelijke regeling tot 20% zuiniger kan zijn dan een gewone regeling. Voor wat die ene bron waard is natuurlijk
- een "aan-uit regeling" die bij aan direct naar maximale aanvoertemperatuur stookt (jou 90°C).
- een WAR waarbij dezelfde aan-uit thermostaat de pomp in- en uitschakelt, en de aanvoertemperatuur door WAR wordt ingesteld (dus 99% van de tijd lager dan die 90°C).
Maakt dus geen vergelijk met een modulerende thermostaat, die is beter dan beide situaties die er vergeleken worden.
Bij jou draait je pomp 24uur per dag, dan is het wel nuttig die 65W te reduceren naar een moderne pomp die maar een paar watt verbruikt.
Lees: zorg dat je zelf weet wat je wil, en als de installateur met een zwaardere ketel komt stuur hem dan om de juisteGecko123 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:58:
[...]Laat je goed adviseren voor de benodigde ketelcapaciteit. Wees voorzichtig dat je niet een oversized ketel neemt want dat gaat meestal ten koste van je CV rendement.

Als je niet oplet hangt er andere aan de muur, en ben jij jarenlang teveel gas aan het betalen.
Tsja, het is wel een lange termijn investering natuurlijk. De overheid stimuleert duurzame energie omdat gas ook een keer eindig is. Het is inderdaad een boel geld, maar wellicht kun je het meefinancieren in je hypotheek o.i.d.Witlof schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:13:
[...]
Klinkt zeker aantrekkelijk, maar na het aanpassen van de tuin (gepland) is de wasmachine kapot gegaan. Met dit 'geintje' erbij is een warmtepomp geen optie hier helaas. Heb ook nog geen zonnepanelen en voor zover ik links en rechts gelezen heb is het dan nog niet echt goedkoper om daarvoor te kiezen. Of is dat ook weer achterhaald?
Kijk eens naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 en Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Op bepaalde warmtepompen kun je ook subsidie krijgen, ik vermoed dat een warmtepomp dan niet eens extreem veel duurder uitvalt dan een nieuwe CV-ketel.
Maar goed, die discussie kun je wellicht beter een nieuw topic voor starten, is hier niet helemaal op zijn plaats.
Dank voor die linkjes ......
Had al wel vaker de term "waterpomp" voorbij horen komen maar totaal geen idee wat dat was .....
Weer een topicje om te volgen
Witlof schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:13:
[...]
Klinkt zeker aantrekkelijk, maar na het aanpassen van de tuin (gepland) is de wasmachine kapot gegaan. Met dit 'geintje' erbij is een warmtepomp geen optie hier helaas. Heb ook nog geen zonnepanelen en voor zover ik links en rechts gelezen heb is het dan nog niet echt goedkoper om daarvoor te kiezen. Of is dat ook weer achterhaald?
Je kunt ook relatief goedkoop geld lenen als je een duurzame investering wil doen.ThinkPadd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:29:
[...]
Tsja, het is wel een lange termijn investering natuurlijk. De overheid stimuleert duurzame energie omdat gas ook een keer eindig is. Het is inderdaad een boel geld, maar wellicht kun je het meefinancieren in je hypotheek o.i.d.
Kijk eens naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 en Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Op bepaalde warmtepompen kun je ook subsidie krijgen, ik vermoed dat een warmtepomp dan niet eens extreem veel duurder uitvalt dan een nieuwe CV-ketel.
Maar goed, die discussie kun je wellicht beter een nieuw topic voor starten, is hier niet helemaal op zijn plaats.
https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/
Verdeler staat ingesteld op 30 graden, cv op 35.
Maar als ik op de leidingen meet, aanvoer cv meet ik rond de 45 graden. Kan het zijn dat de cv het niet zo nauw meet met deze instelling?
Andere vraag, onze ketel een intergas hre 36/30 schijnt het zuinigste te zijn bij een delta t van 20 graden.
Dit is bij vloerverwarming natuurlijk niet reëel, als ik de retour bij de cv meet kon ik op 27 graden.
Dus aanvoer 45 en retour 27, dit zijn toch redelijke waardes?
Bij mij staat de CV ingesteld op 60 graden maar er is nog nooit meer dan 47.7 graden uitgekomen. Een hogere temperatuur dan de ingestelde temperatuur lijkt me niet goed. Weet je zeker dat de instelling over het verwarmingswater gaat?akaQ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:16:
Vraagje, wij hebben vloerverwarming in de woning 150m2 waarvan 120 m2 vloerverwarming.
Maar als ik op de leidingen meet, aanvoer cv meet ik rond de 45 graden. Kan het zijn dat de cv het niet zo nauw meet met deze instelling?
Andere vraag, onze ketel een intergas hre 36/30 schijnt het zuinigste te zijn bij een delta t van 20 graden.
Dit is bij vloerverwarming natuurlijk niet reëel, als ik de retour bij de cv meet kon ik op 27 graden.
Op dit moment [2017-10-31] was de retour temperatuur 29.7 graden en dat wijkt niet veel af van jouw waarden.
EDIT: nog een kleine toevoeging: ik meet altijd zelf 3 graden lagere CV temperatuur dan de ketel aangeeft.
[ Voor 5% gewijzigd door cville op 09-11-2017 19:01 ]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Het kan ook dat je thermostaat te hoge watertemperatuur vraagt, het gebeurt nog dat de thermostaat de instelling van de ketel overruled.
Meet je de 45 graden aanvoer voor de verdeler? Dat is niet zo vreemd want hij mengt bij met het koudere retourwater om tot de juiste aanvoer in je vloer te kunnen komen. tenzij je een neutrale verdeler hebt zonder pomp).akaQ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:16:
Vraagje, wij hebben vloerverwarming in de woning 150m2 waarvan 120 m2 vloerverwarming.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik meet de 45 op leiding rechtstreeks uit de cv, terwijl de cv op 35 staat ingesteld.The Legend schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:56:
[...]
Meet je de 45 graden aanvoer voor de verdeler? Dat is niet zo vreemd want hij mengt bij met het koudere retourwater om tot de juiste aanvoer in je vloer te kunnen komen. tenzij je een neutrale verdeler hebt zonder pomp).
Ik zou die pompregelaar eruit gooien, hoe kan een pompregelaar nog helpen bij een Alpha? dat zijn de beste/duurste pompen die er zijn. in minimale stand (als je ketel uit staat) geloof ik dat ie 2,5 W vraagtKasai schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:17:
Aan de hand van advies uit dit topic heb ik https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000021782900/ besteld.
Nou vond ik het toch verwonderlijk dat mijn vloer verdeler van nog geen 1 jaar oud dit zelf niet had, dus besloot even de handleiding na te slaan; http://www.qualifloor.nl/...deler-met-Alpha2-pomp.pdf en hier staat in;
"2.2 Pompregeling
Tijdens bedrijf zal de opvoerhoogte van de pomp worden geregeld op basis van het principe "proportionele
druk regeling (PP) of "constante druk regeling" (CP).
In deze regelmodi worden de pompprestatie en dus ook het stroomverbruik aangepast op de warmtevraag in
het systeem."
Dat klinkt naar mijn inziens als iets wat de pompregelaar doet die ik heb besteld. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is de pompregelaar in alle gevallen beter?
Trouwens iemand al gehoord van de "wisselketel"? dat is een ketel die je kort kunt huren om niet in de kou te zitten terwijl je je orienteerd op een gasloze oplossing
[ Voor 9% gewijzigd door technopeuter op 10-11-2017 12:57 ]
diskeltische lurker
Bedankt voor de tip, nu kan de pompregelaar nog teruggestuurd wordentechnopeuter schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:52:
[...]
Ik zou die pompregelaar eruit gooien, hoe kan een pompregelaar nog helpen bij een Alpha? dat zijn de beste/duurste pompen die er zijn. in minimale stand (als je ketel uit staat) geloof ik dat ie 2,5 W vraagt
Atlas#22744
Alpha mag dan wel de beste en zeker de duurste zijn, er zijn ook andere merken welke een stuk goedkoper zijn, trouwens met dezelfde technische mogelijkheden. Over de levensduur wil ik niet speculeren, mijn alpha-achtige Antares alfamax RS 25-60 kostte begin van dit jaar € 140,-.technopeuter schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:52:
[...]
Ik zou die pompregelaar eruit gooien, hoe kan een pompregelaar nog helpen bij een Alpha? dat zijn de beste/duurste pompen die er zijn. in minimale stand (als je ketel uit staat) geloof ik dat ie 2,5 W vraagt
Trouwens iemand al gehoord van de "wisselketel"? dat is een ketel die je kort kunt huren om niet in de kou te zitten terwijl je je orienteerd op een gasloze oplossing
Wat kost een alpha atm?
niet terugsturen, is een perfect cadeau, je geeft em aan familie en de jaren erop geef je niks meer omdat ze door je kado zoveel besparenKasai schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:57:
[...]
Bedankt voor de tip, nu kan de pompregelaar nog teruggestuurd wordenIk ging er alleen vanuit omdat ik dat ding altijd hoor lopen dat ie ook veel energie aan het verbruiken was.
informatie over de alpha link
Prijzen link1 Link2
vergelijking pompschakelaar/alphapomp link dit kan schokkend zijn!!!
[ Voor 33% gewijzigd door technopeuter op 10-11-2017 14:27 . Reden: kennelijk wil men niet googellen ]
diskeltische lurker
Ik heb echter geen auto adapt heb ik net gekeken, wel stond ie op de hoogste stand te pompen.technopeuter schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:21:
[...]
niet terugsturen, is een perfect cadeau, je geeft em aan familie en de jaren erop geef je niks meer omdat ze door je kado zoveel besparen
Prijzen link1 Link2
Atlas#22744
Ik heb nu belastbare meetgegevens van mijn alfamax RS 25-60 en een pompschakelaartechnopeuter schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:21:
[...]
niet terugsturen, is een perfect cadeau, je geeft em aan familie en de jaren erop geef je niks meer omdat ze door je kado zoveel besparen
Prijzen link1 Link2
Tercal 11E Anti-Stop (nodig i.v.m. systeemscheiding) voor ca. 55 m² vloerverwarming:
ca. 20 kWh/a - dit is ca. 60 kWh (= 75%) minder dan in vergelijking pompschakelaar/alphapomp aangegeven!
YMMV
https://d1b6tx2agdphz5.cl...851-b59f-3dde449e56fb.jpg
[ Voor 14% gewijzigd door Gert Klijnstra op 10-11-2017 20:10 ]
Ja die zitten hier ook!Gert Klijnstra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:08:
Kennen jullie deze? Heel fijn voor je delta-T In heel veel woningen zijn ze nog gewoon in gebruik.
https://d1b6tx2agdphz5.cl...851-b59f-3dde449e56fb.jpg
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
[/quote]
Dan zou ik je aanraden om ze zo snel mogelijk te vervangen! In het aansluitblok wordt het retourwater, zeker bij lagere doorstroomsnelheid, weer bijna op dezelfde temperatuur gebracht als het toevoerwater. En dan werkt je ketel niet meer op HR
Vreemd want ik merk daar eigenlijk niks van, het duurt best lang voordat het retourwater op temperatuur is?Gert Klijnstra schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:21:
Ja die zitten hier ook!
[/quote]
Dan zou ik je aanraden om ze zo snel mogelijk te vervangen! In het aansluitblok wordt het retourwater, zeker bij lagere doorstroomsnelheid, weer bijna op dezelfde temperatuur gebracht als het toevoerwater. En dan werkt je ketel niet meer op HR
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Verwijderd
Top! Hangt hier bij mij al ruim 10 jaar met 3 servicebeurten, geen storingen en zuinig. Tip1: zet je pomp op stand1, zeker met een appartement. Hier staat hij op 1 met een redelijk grote woning met 12 radiatoren. Anders vliegt je aanvoertemperatuur naar boven en is je retour te hoog. Meten is weten!Hansoverdiep schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:32:
wij gaan binnenkort verhuizen. appartement heeft een AWB Thermomaster 3HR van 2004. Hoe is jullie ervaring met deze ketel in combinatie met een Honeywell Touch Modulation? mvg Hans Overdiep
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 14:06 ]
Verwijderd
Hij draait hier nu al 3 jaar op stand 1 en heb nul problemen met mijn warm water. Ketel volgt warm water uit via OT. Sterker het heeft ook totaal geen nut de ketel te begrenzen qua max vermogen in de ketel want dat wordt overruled door de thermostaat. Als de boel goed is ingeregeld doet je thermostaat dat perfect. Mocht je in het installateursmenu willen van de ketel....de code is 96. Scheelt je weer wat zoekwerk.Hansoverdiep schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:25:
Fijn, dank je. Help mij nog even met pompstand 1, in de installatiehandleiding staat minimaal 2 bij combitoestel. Niet echt nodig is jouw ervaring? vraag was eigenlijk of de ketel zodanige OT-eigenschappen heeft dat ik gebruik kan maken van Honeywell's instelling 'warm water UIT tijdens slapen'?
Ik heb nog een AWB Thermomaster 2HR bj. 2000 (28kW) hangen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:02:
[...]
Top! Hangt hier bij mij al ruim 10 jaar met 3 servicebeurten, geen storingen en zuinig. Tip1: zet je pomp op stand1, zeker met een appartement. Hier staat hij op 1 met een redelijk grote woning met 12 radiatoren. Anders vliegt je aanvoertemperatuur naar boven en is je retour te hoog. Meten is weten!
Betrouwbaar en zuinig, in der daad -
maar ook hier de nodige tweaks toegepast voor (Z)LTV via installateursmenu
(de installateur zelf had er niet zo veel kaas van gegeten)
Taanvoermax = 40 °C (schakelt uit bij 45 °C aanvoer)
Pmax = ca. 10 kW (via ventilatortoerental) - hier 6 kW max.! nodig bij -12 °C buiten
Opstart-toerental beperkt tot toegestaan minimum.
=> Tretourmax = 33 °C alleen hartje winter en bij het opwarmen
sww comfort tot minimum verlaagt en nachts geen sww bereiding - scheelt in onnodig op temperatuur houden van ouderwets boilervaatje
resultaat: kamertemperatuur 19,5 °C, badkamer 22 °C (vloerverwarming / JAGA DBE)
Ketelrendement ca. 94% - 96% b.w. (geschat)
O ja - kleine hoeveelheden heet water < 5l via elekt. waterkoker
Verwijderd
Weet jij toevallig hoe ik parameter 2: modulatiesnelheid moet interpreteren? Kan van 0 tot 10 en staat affabriek op 0.dunklefaser schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:00:
[...]
Ik heb nog een AWB Thermomaster 2HR bj. 2000 (28kW) hangen.
Betrouwbaar en zuinig, in der daad -
maar ook hier de nodige tweaks toegepast voor LTV via installateursmenu
(de installateur zelf had er niet zo veel kaas van gegeten)
Taanvoermax = 40 °C (schakelt uit bij 45 °C aanvoer)
Pmax = ca. 10 kW (via ventilatortoerental) - hier 6 kW max.! nodig bij -12 °C buiten
Opstart-toerental beperkt tot toegestaan minimum.
Tretourmax = 33 °C hartje winter en opwarmen
sww comfort tot minimum verlaagt en nachts geen sww bereiding - scheelt in onnodig op temperatuur houden van ouderwets boilervaatje
resultaat: kamertemperatuur 19,5 °C, badkamer 22 °C (vloerverwarming / JAGA DBE)
Ketelrendement ca. 94% - 96% b.w. (geschat)
O ja - kleine hoeveelheden heet water < 5l via elekt. waterkoker
Ik gebruik voor keuken gebruik al jaren een keukenboiler. Misschien iets minder zuinig maar wel rete praktisch.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 16:07 ]
De genoemde parameter ben ik in het installatiehandboek niet tegengekomen.
Mijn ketel heeft af fabriek nog geen OT-interface, dit is bij mij een extern kastje.
Helaas heb ik hiervan geen installatiehandboek o.i.d..
De parameters van de Chronotherm IV Modulation kan ik helaas ook niet alle zetten.
Op zich een goed advies, maar waarom gaat een oversized ketel ten koste van het rendement? Kun je dat uitleggen? Dezelfde CV een maatje kleiner of groter is toch even efficient? Vaak wordt het geadviseerd wegens de WW capaciteit.Gecko123 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:58:
[...]
Waarschijnlijk voor je warmwater het beste omdat er geen warmwater leiding van zolder helemaal naar beneden loopt. Qua ruimte lijkt het minder handig. Is dit de enige mogelijkheid of is er een alternatief?
[...]
Laat je goed adviseren voor de benodigde ketelcapaciteit. Wees voorzichtig dat je niet een oversized ketel neemt want dat gaat meestal ten koste van je CV rendement.
[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 12-11-2017 16:17 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Realiseer je dat zo'n praktisch ding circa 400 Euro aan stroom per jaar kost. Vervang hem door een grote quooker en die verdien je in een paar jaar terug.Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:06:
[...]
Ik gebruik voor keuken gebruik al jaren een keukenboiler. Misschien iets minder zuinig maar wel rete praktisch.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het algoritme was eigenlijk heel eenvoudig: als de ketel in nachtstand gaat, gaat de pomp uit. Ik neem aan dat als er in nachtstand warmte nodig is de pomp weer aangaat.jsaturnus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:19:
[...]
De pomp is een ander verhaal. Uiteraard zit er een overdruk circuit tussen aanvoer en afvoer. Zodra de druk in de afvoer te hoog wordt (doordat alle kranen dicht zitten bv) gaat deze open.
De pomp is een standaard Wilo pomp, op de laagste stand. Het gemeten verbruik is 65 Watt. De pomp wordt
aangetuurd door de ketel. Algoritme onbekend. Wellicht dat hier nog wat te winnen valt door een hoogefficiënt pomp, die de druk in de afvoerleiding constant houd.
Dit weekend de pomp eruit gehaald en vervangen door een hoog rendement pomp. Deze geeft nu een verbruik tussen de 8 en 9 watt aan. Dat is best wel een forse besparing.
Het overdruk deel heb ik er ook uitgehaald. Dat is niet meer nodig omdat de pomp de druk aan de uitgang constant houd (of het drukverschil, afhankelijk van de gekozen modus).
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het overdrukventiel nog werkte, want het zat vol met zwarte drab.
Het was een hele zooi om alles te vervangen, maar uiteindelijk de klus in een halve dag geklaard (samen met de design radiator in de badkamer). Ondanks dat ik de verwarming leeg had gelaten, en diverse kranen dicht had gezet liep er best nog wel wat water de kelder in. Fors moeten dweilen.
Ik heb nu de pomp altijd lopen, waarbij de pomp zelf aan de hand van de temperatuur de nachtverlaging detecteert. Zit nog te dubben of ik het zo laat, of dat ik de pomp door de ketel zal laten sturen?
4,76 kWp
Welke A-label pomp heb je en voor welke prijs?
Ik heb lang nagedacht of ik een Grundfoss Alpha II of een Wilo Pico zou nemen. De terugverdientijd stond me tegen, dat was best wel lang.dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:55:
@jsaturnus - Goed werk! - Mijn A-labelpomp (sinds januari), ook met nachtverlaging, heeft 7 W nodig.
Welke A-label pomp heb je en voor welke prijs?
Uiteindelijk voor deze gekozen, voor 87,- had ik hem in huis. Terugverdientijd iets meer dan 1 jaar. Mocht ie na een paar jaar stuk gaan zie ik dan wel weer verder. De recenties op Amazon waren best goed.
Ik heb een model genomen met 6 meter opvoerhoogte, ik moet vanuit de kelder ook nog naar de zolder
Alle montage spul zat erbij, maar uiteindelijk alleen de rubbers gebruikt, de pomp was 1 op 1 uitwisselbaar met de Wilo die erin zat. Dat ik zelf kon afwijken van de auto stand stond me ook wel aan. Ik heb een buitentemperatuurregeling, dus ik wil eigenlijk graag constant debiet. De radiatoren staan heel vaak verschillend open door de thermostaatkranen.
En niet onbelangrijk, als de spanning eraf gaat onthoud hij de modus waarin ie stond. Belangrijk voor de nachtuitschakeing, eventueel.
https://www.ebay.de/itm/U...ksid=p2057872.m2749.l2649
[ Voor 15% gewijzigd door jsaturnus op 12-11-2017 22:17 ]
4,76 kWp
eerder met het drukverschil bij de nominale flow. - Maar verder goede keus en optimale prijs!
4,76 kWp
Dit topic is gesloten.