Recentelijk zijn we verhuisd. Ons 'nieuwe' huis is goed te verwarmen met de huidige inrichting, maar ik ben wel op zoek naar wat verbeteringen.
Wat specs van de installatie:
Ketel: Bosch HR
Thermostaat: Chronotherm, modulerend
Bouwjaar huis: 1977 hoekhuis
Isolatie: spouw (waarmee onbekend), beneden dubbelglas (serre HR++), boven enkelglas. Dakisolatie onder EPDM
Ingestelde temp niet thuis/slapen: 16,5
Ingestelde temp thuis: 19,5
Aanvoer temp ketel: +/- 80 graden. Dit i.v.m. de plintverwarming, waarvan de ventilator past aanslaat bij +40 graden. Door de aanvoertemperatuur wat hoger te maken, gaan ze eerder draaien en blijven ze ook langer draaien.
Hierbij eerst een schematisch overzicht van huidige installatie (paint ftw!)
Retourleidingen heb ik voor het gemak niet getekend
Grofweg zijn er dus twee vertakkingen vanaf het CV, maar die vertakkingen zijn niet echt in balans. Aan de rechtse tak zit veel meer dan aan de linkse.
Buizen onder schuin dak (+/- 2 meter) zijn vanuit de bouw in 1977 geisoleerd. Dit zijn de buizen van de ketel naar de Type 10 op de 2e verdieping en de Type 11 op de eerste verdieping.
De buizen die onder de Type 22 en de Kickspaces zijn getekend lopen door de kruipruimte. Deze buizen zijn bij de meest recente verbouwing (begin deze eeuw) geisoleerd. De rest van de buizen lopen in het zicht. Ministerie van Mooie Zaken bij ons thuis staat het niet toe om grijze isolatie om die pijpen te doen
Op dit moment is het zo ingesteld dat de Type 10 op de 2e verdieping en de linkse Type 11 eigenlijk nooit aan staan. De type 10 wil nog wel eens aan gaan bij extreme kou. Dit zijn ook de enige 2 radiators die niet zijn voorzien van een thermostaatkraan.
Direct naar de Type 10 op de 2e verdieping loopt een vertakking naar de badkamer. Dit is een designradiator met voldoende vermogen om de badkamer goed warm te krijgen. De rechtse Type 11 staat relatief koud ingesteld: < stand 2. We zijn nu eenmaal fan van een frisse slaapkamer.
De woonkamer beneden is een open ruimte met een open trap. Om te voorkomen dat kostbare warmte van beneden naar boven gaat (en de kou van boven naar beneden komt), is de trap boven afgesloten met een schuifdeur. In de hal bevind zich, direct naast de voordeur, een Type 22. Dit is de radiator die doorgaans het snelst warm is. In de keuken bevind zich een Kickspace 600 plintverwarming en onder de (open) trap een Kickspace 800.
Aan de andere kant van het huis, in de serre, hangt een Type 33 van zo'n 2,5m lang en (ik schat) een 40cm hoog.
Vooropgesteld, met beide Kickspaces op de hoge stand is het goed en relatief snel aangenaam te krijgen. Op de lage stand ook nog wel, maar dan duurt het wat langer

. Qua warmte blijft de Type 33 echter achter. Hiervan staat de thermostaatkraan op stand 5, maar hij wordt als laatste warm en haal bij lange na niet de warmte van de Type 22 in de hal. De retourtemperatuur van deze radiator is ook niet warmer dan lauw.
De leidingen naar deze tak lopen voor een groot gedeelte (halve lengte + hele breedte huis) over de zolder. Ongeisoleerd, dus dat is het eerste wat ik aan wil pakken.
Alleen de Type 22 lijkt iets van een voetventiel te hebben, maar of dat ook ingesteld kan worden weet ik niet. Het enige wat ik er aan zie is een grote inbus maar ik ben een beetje huiverig om daar aan te draaien. Ik zie het niet zo zitten om de inhoud van m'n CV installatie over m'n houten vloer te laten lopen...
De Kickspaces zijn wel voorzien van kogelkraantjes, zowel op aanvoer als retour. Deze staan nu helemaal open. Ik kan deze iets knijpen, maar die kraantje gaan erg snel van helemaal open naar helemaal dicht.
Thermostaatkranen hebben, hoewel ze van Danfoss zijn, geen mogelijkheid tot voorinstelling.
Wat wil ik nu bereiken? Ik zou graag zien dat de Type 33 wat meer warmte af gaat geven en vooral dat hij eerder warm wordt.
De buizen isoleren is een eerste stap. Ik zit er aan te denken om dit in 2 lagen te doen: eerst buisisolatie in de maat van de buis en daar dan een extra laag omheen. Volgens mij zijn de pijpen 22mm, dus dat zou dan 22mm isolatie van 9mm dik worden, met daar omheen 35mm. Of zou 1 laag voldoende zijn? Het zijn de kosten niet om het dubbel te doen.
Zou het iets of wat knijpen van de retour van de Kickspaces nut hebben? Zijn er nog andere zaken die we (op dit moment het liefst zo budgetvriendelijk) aan kunnen pakken?