Tukkertje-RaH schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:22:
[...]
Ik ben sinds afgelopen week wat aan het tunen met mijn Bosch HRC 35 - heb de aanvoertemperatuur verlaagd en het vermogen van de ketel teruggebracht naar 60% omdat het vermogen van 35 kW ruimschoots teveel is voor mijn (jaren '70, matig geisoleerde) woning.
Ik raak wat in de war mbt de pompcurve. Ook de Bosch heeft een constante curve of een proportionele curve, maar ik kan niet precies achterhalen wat het verschil is. Verder staat in de curve op de y-as een druk in kPa. Die wordt nog wel eens omschreven als resterende opvoerhoogte. Hoe kom ik hier aan? Is het voor het instellen van de pompcurve gewoon een kwestie van "verlagen tot het niet meer warm wordt", of zit er iets meer logica achter?
Ik vraag mij af of dat wel een originele pomp is die in de ketel hoort.
In de HRC35 zit standaard een UPS15-35-50. In de nieuwere versie, de HRC35II schijnt een onbekende a-labelpomp te zitten. Dat is sowieso geen UPM3.
Sowieso zullen ketelfabrikanten zelf niet snel een debietgestuurde pomp in de ketel plaatsen.
Ze zullen de pomp aansturen via PWM, die versie van de UPM3, met PWM input, bestaat ook.
Maar goed.....Ikzelf heb ook een Alpha 2 in de ketel gemonteerd en dat werkt prima.
Bij mij staat hij ingesteld op constante drukregeling (CP), stand 2 van de 3.
Er gaat dan 1300l/h over de wisselaar tijdens tapwaterbedrijf.
Tijdens cv bedrijf varieert het debiet tussen de 700 en 1100l/h, afhankelijk van de vraag van de radiatoren.
De dT bij de ketel is ongeveer 15 graden, bij een aanvoer van maximaal 55 graden.
PP instelling werkte voor cv bedrijf prima, maar tapwater kwam dan te traag op temperatuur.
De pomp zal dan een veel bredere range hebben waarbinnen hij regelt.
Het debiet bleef te laag om met een fatsoenlijke snelheid tapwater te maken.
philipperosier schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:32:
[...]
De Auto-Adapt kan ingesteld worden op 2 manieren: Proprotional Pressure en Constant Pressure.
Zie pag 8/11 van
https://www.google.nl/url...8l683FK1YVSV0uiqw&cad=rja
Ik heb dus al Grundfos gebeld etc etc, kunnen mij niet helpen. Wie kan me nu vertellen wat de goede setting is met vv onder, radiatoren boven, en een 0.2bar bypass parallel op de vv verdeler?
Die handleiding ken ik ondertussen bijna van buiten

Als ik dan kijk op pag 27/92, zie ik bij floorheating Constant Pressure/Auto Adapt Constant Pressure. Maar welke van de twee? En ik lees niet wat de invloed van de 0.2bar bypass ventiel gaat zijn...
Logisch dat Grundfoss geen ondersteuning geeft, de UPM3 serie is een OEM pomp.
De ondersteuning ligt dus bij de leverancier van de vloerverdeler.
Bij vloerverwarming zonder zoneregeling is een Autoadapt functie niet nodig.
De weerstand in het systeem veranderd immers nooit.
Bij een 4 groepen verdeler kies je het beste een constante druk(CP) in een lage stand.
Verder denk ik dat de bypass niet op de vloerverdeler zit, maar er net voor (foto?)
Die bypass is ter bescherming van de ketel, als eventueel alle kranen, incl. vloerverdeler dicht staan.
0,2 bar is aan de lage kant, zet maar gerust op 0,4. Een onnodig doorlatende bypass is funest voor je rendement.
Eigenlijk verliezen bypass ventielen hun nut bij ketels met modulerende pompen.
Bij veel warmtevraag, maar gesloten kranen, zal de bypass open gaan.
Hierdoor stijgt de retourtemperatuur en zal de ketel zijn vermogen en pompsnelheid laten zakken.
Hierdoor sluit de bypass weer en staat het water alsnog stil in het systeem.
Bij debietafhankelijk gestuurde pompen (UPM3, Alpha) werkt een bypass sowieso niet meer.
Bij gesloten kranen zal de weerstand in het systeem toenemen, een conventionele pomp drukt dan de bypass open. Een debietafhankelijk gestuurde pomp zal zijn toerental verlagen, hierdoor zal de bypass nooit open gaan.
In de montage voorbeelden worden geen bochten gemaakt met de Flexline. Heb jij het toegepast in een kanaal met meerdere bochten?
[
Voor 3% gewijzigd door
Oxellaar op 24-02-2016 23:12
]