iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Boiler en waakvlam waren samen verantwoordelijk voor 1 kuub per dag standby verbruik op zomerdagen, winter heb ik niet afgewacht.
Momenteel heb ik radiatoren en matige isolatie.Oxellaar schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:35:
Wat versta je onder lagere temperaturen? Als je een maximale watertemperatuur van 30 tot 40 graden wilt hebben, dan kun je beter een warmtepomp aanschaffen.
Let wel, deze temperatuur het hele jaar rond, dus ook onder nul.
Alles boven deze temperatuur is voor iedere HR ketel geen probleem, ze zijn er zelfs voor ontworpen.
Binnen 2 jaar wil ik naar goede isolatie (voor een '50 huis) en ook wil ik naar vloerverwarming.
Ik vind het principieel gezien nutteloos als de CV het water naar 60 of 80 verwarmt en de vloerverwarmingsmodule regelt het terug naar 30 of 40 ofzow.
Daarom wil ik 'straks' de temperatuur voor de radiatoren steeds verder omlaag proberen te brengen. Met dit als toekomstplan in beeld wil ik de CV ketel gaan kiezen.
een warmtepomp of zonneboiler zou best een goed idee kunnen zijn, maar dan moet ik eerst de boel geïsoleerd hebben en een idee hebben hoe het systeem werkt, reageert en wat het verbruik tegen die tijd is. Voor zo een investering heb ik nu teveel onuitdelijkheden.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Oh begrijp me goed, ik heb er niet 1 op laten hangen omdat ik een grote bezuiniging verwacht. Maar kosten/baten afwegend leek dit een goed moment om de ketel te laten vervangen._JGC_ schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:06:
Hangt er nogal vanaf wat dat groot onderhoud inhoudt en welke ketel je hebt. Bij mijn inmiddels 5 jaar oude ketel is afgelopen voorjaar met korte tussenpozen een nieuw gasblok en een nieuwe brander geplaatst, samen ook 300 euro. Na vervanging is die ketel zo rustig dat ik me afvraag of die ketel ooit wel goed is geweest.
Had met jouw redenering ook een nieuwe ketel op kunnen hangen, maar behalve een A-label pomp is er niet zoveel verbeterd in de huidige ketels.
Dat neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar hoe deze zicht verhoudt tot zijn voorganger.
Het enige wat een W28 aan gas verbruikt, in rust, is voor het opwarmen van zijn buffervat, eens per 3 uur.
Maar dit is/was gewoon uit te schakelen.
Ik had die €300 in de oude ketel gestoken.
Volgens mij ging het om de driewegklep en nog wat dingen.
Dit zijn normale slijtage delen, dat risico loop je bij een nieuwe Calenta ook.
Zeker de driewegklep is een zwak puntje van de Calenta, wel veel goedkoper, maar een drama om te vervangen.
Voor de rest een erg mooie ketel.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik moet natuurlijk nog maar afwachten of de nieuwe ketel zich goed gedraagt maar zeker is dat de oude meer en meer onderhoud gaat vragen. Daarbij heeft de nieuwe ketel 5 jaar garantie op onderdelen. Dan is de afweging om een nieuw te laten plaatsen toch niet zo vreemd?
[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 20-06-2015 11:11 ]
Ik heb bij mijn ketel in korte tijd 3x onderhoud gehad: bij ingang contract, bij vervangen van gasblok en bij vervangen van brander. Alle keren is ketel helemaal open geweest, schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Als dat ding nu niet weer gaat resoneren of ploffen zie ik de energiewacht pas weer als mijn contract bijna afloopt.
Ik zeg niet dat je een vreemde of verkeerde keuze hebt gemaakt, alleen ikzelf had de oude laten repareren.Noxa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:05:
Dat vind ik raar. Een nieuwe ketel kost €1400,- ik vind dat niet veel geld. Grof gezegd moet ik die €300,- toch neer leggen. Dat maakt de nieuwe ketel €1100,-. Dan heb ik twee jaar geen onderhoud wat me grofweg €150,- bespaard. Dan kost de nieuwe ketel nog maar €950,- extra.
Ik moet natuurlijk nog maar afwachten of de nieuwe ketel zich goed gedraagt maar zeker is dat de oude meer en meer onderhoud gaat vragen. Daarbij heeft de nieuwe ketel 5 jaar garantie op onderdelen. Dan is de afweging om een nieuw te laten plaatsen toch niet zo vreemd?
Die 5 jaar garantie geeft ook een stuk zekerheid. En je geeft al aan dat je €1400 niet veel vind, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Maar ik repareer liever, zeker als alles gewoon nog leverbaar is.
Minimaal CV-vermogen 30%
Maximaal CV-vermogen 60%
Minimum capaciteit CV-pomp 40%
Maximaal capaciteit CV-pomp 80%
Zelf zou ik in willen stellen:
Minimaal CV-vermogen 20%
Maximaal CV-vermogen 50%
Moet ik de capaciteit van de CV-pomp dan lineair aan het CV-vermogen aanpassen?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Als je het vermogen begrensd, is ook het toerental van de pomp begrensd.
Gaat vermogen niet naar 100%, dan gaat ook de pomp niet naar die 80%
Als je het maximale toerental lager zet dan wat normaal bij 50% vermogen hoort, pas dan beïnvloed je de doorstroom op 50% vermogen.
Ha Sjakie2001Sjakie2001 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:40:
Uiteraard, maar zoals je ziet zal het nieuwe minimale CV-vermogen er mogelijk voor zorgen dat de pomp mogelijk niet ver genoeg terug kan moduleren. Mijn vraag is dus of ik de minimum capaciteit van de CV-pomp dus naar 27% moet brengen? (4/3% capaciteit CV-pomp per 1% CV-vermogen)
Ik heb ook een modulerende ketel van Intergas HREA met A pomp. Bij mij stond deze ook op 80-40% ingesteld.
Echter dit werkte niet goed, bij terug modulatie liep de temperatuur in de ketel op (door metingen aanvoer)
waardoor er minder stroming komt. Zodra de HRE zijn watertemperatuur bereikt heeft gaat de pomp langzamer lopen.
Ik heb nu de instellingen op 90-80% staan en werkt goed, dit houdt de flow in de leidingen ook goed en ben verzekerd van een goede doorstroming.
Maximaal CV vermogen 50%
De ketel werkt samen met een Honeywell aan/uit en een buitenvoeler op de ketel, de ketel stook na van hand de buitentemperatuur is, dit in samenwerking met een vloerverwarming Echt TOP
Nu kwam de loodgieter met het advies om het buiten het huis te doen. Ong 60 cm ~ 1m ingraven, PVC buis erin, CV leiding isoleren, dan in de pvcbuis en om de X meter afpurren.
Op de eerste etage heeft hij al wel werkende verwarmingen op de CV ketel, dus met het doortrekken binnenshuis kan hij het geheel ook repareren.
Wat zouden jullie doen? ook qua efficiency en gasbesparing?
Zelf zou ik het niet zo snel buitenom doen. Als je de warmte verliest, kan je het beter binnenshuis verliezen. (lengte binnenshuis zal dan naar schatting 25m worden)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
445033
Anoniem: 266026
Uiteraard zijn er diverse instellingen gewijzigd om het gasverbruik minimaal te laten zijn.
Het huidige gasverbruik (alleen tapwater geen verwarming) zit momenteel gemiddeld op 6M2 per maand.
Mijn Vorige AWB Thermomaster ketel van 19 jaar oud verbruikte ca. 18 m2 gas alleen voor de waakvlam!
Nu kwam ik onlangs van SpiroTech en Flamco een vuilafscheider met magneet tegen.
Deze dingen zouden ervoor moeten zorgen oa. magnetische vuildeeltjes de installatie en vooral de pomp niet zouden kunnen beschadigen.
Ik was voorheen niet bekend met zo'n vuilafscheider. Mijn installateur heeft hier ook met geen woord over gerept, evenals Intergas waar ik diverse malen voor de aanschaf van de ketel contact mee heb gehad.
Wat vinden de kenners? zin of onzin?
Maar je geeft al aan...je vorige ketel draaide 19 jaar en hoe vaak heb je toen last van verstopping of vuil gehad?
Nu ben ik meestal geen directe voorstander van filters, maar het word toch weer meer aangeraden.
Zeker in installaties met pompen met gelijkstroom motoren.
Eigenlijk altijd hebben deze motoren een permanente magneet, welke metaaldeeltjes aantrekt, wat schade kan veroorzaken.
Het aanschaffen en laten plaatsen van een filter is ook een aardige investering, ongeveer gelijk aan de aanschaf van een nieuwe pomp.
Dus maak de afweging....
445033
http://www.sentimo.nl/ en Investeer in een Sentimo en profiteer de hele maand juni van 15% korting met deze kortingscode WOEJUNI2015
Doe je voordeel.
Niet echt tunen....maar wel mooi. Volgens mij gaat het niet ten koste van rendement want ze zijn dun en van staal wat direct op de radiator komt.
[ Voor 25% gewijzigd door 445033 op 26-06-2015 12:36 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
445033
Zelfs gewone radiatoren zijn veel duurder met een glad design oppervlak. Dan zou ik volgens mij rond de € 900,- uitkomen.
Dus clowntjes, wie lacht er hier het hardst?
Dit wordt de vervanger voor mn Nefit 'verbeterd rendement' ketel.
Nu nog iemand zoeken in regio eindhoven die hem kan installeren voor me.
Daarbij is de glaszetter langs geweest om de kozijnen op te meten om er HR++ glas in te laten zetten.
Het enige wat ik jammer vind is dat ik geen mooie metinkjes (voor en na metingen) krijg waarin de besparing te zien is, gezien ik hier nog maar net woon.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Als de kraan wordt opengedraaid, dan hoor ik de ketel opstarten en gelijk terug moduleren.
De watertemperatuur op de ketel staat ingesteld op 56 graden.
Nu viel het me vandaag op dat de ketel aanslaat, terug moduleert, uitgaat, 10-20 seconden later slaat ie weer aan, terug moduleren en weer uit. Dit wordt net zo lang herhaald als iemand aan het douchen is.
Kan dit komen dat de ketel niet ver genoeg kan terugmoduleren en door de lage warmwatervraag uitgaat? Een soort pendelen?
Zou hier iets aan te doen zijn?
Zijn er ketels die nog verder terug kunnen moduleren? (handig om te weten voor de toekomst)
De huidige ketel is een Ferroli Megadens 4 226
Ik heb een Vaillant Combi HR gasketel en elk jaar (om de 2 jaar?) betalen wij 122 euro voor onderhoud. Dan komt een technieker langs en doet vanalles in de kelder om na een 15/20 min terug te vertrekken met de melding dat hij eum.. vanalles gedaan heeft.
Mijn vraag is het volgende: is dit echt nodig? Heeft zo een ketel wel onderhoud nodig? Volgens mijn vader van niet, maar ik vraag het toch liever aan mensen met kennis over deze materie.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Onderhoud is zeker nodig volgens voorschrift van fabrikant.
Je kunt wel bij het onderhoud kijken en zien wat hij doet, en vragen waarom of waarom niet
[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 05-07-2015 11:16 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Point takenklump4u schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:15:
Als er iets gebeurt met je ketel en veel schade oplevert zoals ontploffing of CO vergiftiging, komt jou vader dan ook alles regelen en betalen of een persoon die sterft vervangen?
Onderhoud is zeker nodig volgens voorschrift van fabrikant.
Je kunt wel bij het onderhoud kijken en zien wat hij doet, en vragen waarom of waarom niet
In principe is 1x per 2 jaar onderhoud voldoende, maar als wetgeving voorschrijft dat het elk jaar moet heb je daaraan te houden.
In belgie moet naar mijn weten een installatie op gas ook gekeurd worden, hier in NL mag elke beunhaas een ketel ophangen, is onderhoud optioneel en pas als er mensen sterven wordt er met vingers gewezen.
Het minimale vermogen van je cv ketel is niet bijzonder hoog.Dirkmans schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:27:
Zou hier iets aan te doen zijn?
Zijn er ketels die nog verder terug kunnen moduleren? (handig om te weten voor de toekomst)
De huidige ketel is een Ferroli Megadens 4 226
Vaak komen zulke verschijnselen door een hoog vermogen bij start en een traag reagerende regeling.
Niets aan te doen en komt vaker voor bij de goedkopere ketels, voor de ketel kan het weinig kwaad.
Er bestaat niets wat geen onderhoud nodig heeft, onderhoudsarm bestaat wel.A1AD schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:34:
Ik heb een Vaillant Combi HR gasketel en elk jaar (om de 2 jaar?) betalen wij 122 euro voor onderhoud. Dan komt een technieker langs en doet vanalles in de kelder om na een 15/20 min terug te vertrekken met de melding dat hij eum.. vanalles gedaan heeft.
Mijn vraag is het volgende: is dit echt nodig? Heeft zo een ketel wel onderhoud nodig? Volgens mijn vader van niet, maar ik vraag het toch liever aan mensen met kennis over deze materie.
De meeste ketels zijn onderhoudsarm, Vaillant valt daar ook onder.
Maar eens in de paar jaar zal de brander toch een keer open moeten en de pakking vervangen moeten worden. Pakking vervangen geld zeker voor Vaillant met rvs wisselaar, rvs trekt heel makkelijk krom bij kleine rookgas lekkage.
Ook aan de achterkant van de wisselaar wil de pakking wel eens gaan lekken.
Dus nooit naar laten kijken is absoluut niet aan te raden.
Verder vindt ik €122 belachelijk veel geld, zeker voor een kijkbezoek van een kwartier.
Per beurt verschilt het wel iets, maar een ruim half uur ben je toch altijd wel kwijt.
Wat betreft gas zijn de regels wel anders, maar niet echt strenger.
Ze zijn op een andere manier tot stand gekomen.
Vaak ook omdat erin België veel meer op LPG en propaan gestookt word.
Maar nu valt me op dat de combi ketel bij warmwatervraag heel erg condenserende rookgas heeft.
Zo erg dat de dak pannen nat zijn. Er loopt echt een straaltje water uit de rookgasafvoer.
Had mijn dakdoorvoer (horizontaal) onder een lichte hoek moeten worden geplaatst?
Het is een schuin pannen dak met een "hondenhok" er op voor de afvoeren van rookgas en mechanische ventilatie.
combi ketel staat op aanvoer 50 voor de cv (woonkamer is vloerverwarming en boven zijn de radiatoren vergroot)
60 voor warm water
Het is een remeha quinta 35C
Kan dit kwaad?
Je dakpannen en dakgoot kunnen niet best tegen condenswater uit je rookgassen, het is namelijk erg zuur.
Ook heb je kans op vorming van ijspegels aan de afvoer. Vroeg of laat komen die een keer naar beneden en zo'n lading ijs wil je niet op je hoofd krijgen.
Ik ben benieuwd hoe groot de verkoop gaat worden... ik hoop dat de abonnementskosten van € 4,95 wel naar beneden gaan. Misschien wil ik dan ook nog wel voor de Toon gaan.
Ik heb al een Toon thuis en wil geen naamsverwarring, dus de Toon van de Eneco komt er niet in (nog afgezien van de kosten).pribo schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:47:
Vanaf nu is de eneco Toon thermostaat ook los te koop voor € 275,= bijkomende kosten zijn € 4,95 per maand om gebruik te maken van de slimme functies van Toon, zoals het inzicht in je verbruik of bediening op afstand.
Ik ben benieuwd hoe groot de verkoop gaat worden... ik hoop dat de abonnementskosten van € 4,95 wel naar beneden gaan. Misschien wil ik dan ook nog wel voor de Toon gaan.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Bron: http://www.nu.nl/gadgets/...et-klanten-aanbieden.html
[ Voor 85% gewijzigd door Rol-Co op 25-07-2015 22:12 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik wil mijn gewone radiatoren vervangen voor jaga's , maar dit is op 40 graden maximaal, iemand die weet hoe ik de berekening maak van een gewone radiator 1500W op 70 graden naar 40 graden? Hoeveel W geeft hij dan nog af.
Of moet je op 35-40 graden altijd jaga db hebben?
DBE ondersteuning zul je echt nodig hebben, of zelf moeten maken.
Al zijn de DBE15 Pro wel erg mooi stil.....en duur.
Maar er zijn ook 45/20
Het is ook niet dat ik er echt mee ga verwarmen omdat het allemaal slaapkamer vertrekken zijn en een gangetje, de douche kan ik wel anders oplossen eventueel.
Het is meer als backup voor het geval het echt koud zou worden en ik het met de Wp niet red en dus de cv moet bijschakelen. Die mag i.v.m de LT verdeler niet hoger dan 40-45 voor de vloer.
Al is het natuurlijk ook wel eens leuk om te kijken of het gaat met de Wp en zelfgemaakte dbe natuurlijk
Maar niet de hoofdzaak.
Ik moet de cv toch eens aanpakken, veel zwarte troep/roest er in door de non diffuus dichte slangen naar de radiatoren 27 jaar lang op hoge temperatuur, ik wil dat allemaal flink spoelen en de radiatoren/leiding vervangen, die krijg je niet meer schoon/goed.
Kan er evenueel iets in het water die dat wat remt, beetje glycol bijv?
Of maak ik een denkfout?

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2015 15:42 ]
Tonson radiatorfolie, heeft Dubo keurmerk:http://www.dubokeur.nl/files/DUBOkeurproductmain.html http://tonzon.nl/
En een pelletkachel...
Maar verder, ik verveel me geen minuut met Tweakers
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En dat keurmerk....
Kijkend naar de rest van de merken die het keurmerk ook hebben lijkt me het een niet veel zeggen..... Alle grote merken hebben het keurmerk, dan zal het wel ongeveer hetzelfde zijn als "product van het jaar"
Ik heb een stapel nieuwe jaga strada wand type 16 van marktplaats getrokken dus we kunnen aan de slag, DBE fans zijn extreem duur dus daar kijk ik later nog wel naar.Oxellaar schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:08:
Ook het vermogen van een convector zakt enorm zodra de aanvoertemperatuur laag is.
DBE ondersteuning zul je echt nodig hebben, of zelf moeten maken.
Al zijn de DBE15 Pro wel erg mooi stil.....en duur.
Eens kijken of dat een beetje wil met de warmtepomp, vast beter dan t11 plaatradiatoren in een te grote kamer.
Fans zijn eventueel ook goed zelf te maken, al is dat originele wel mooi.
Ze zijn duur, maar het bied wel veel mogelijkheden. Zeker kun je zelf een aantal fans monteren en laten schakelen op watertemperatuur.
Verder zie ik van convectoren zonder fans en ltv weinig voordeel tov een gewone paneelradiator.
De afgifte is gewoon beroerd laag met een aanvoer van 35 graden.
Het is ook erg vreemd dat vroeger een systeem met convectoren juist extra heet werd gestookt tov radiatoren, puur omdat ze weinig afgeven bij lage temperatuur.
Opeens zouden ze erg geschikt zijn voor lage temperatuur, terwijl er niets is veranderd aan een convector, ook bij Jaga niet.
Ik raad je aan om direct over fans na te denken.
Het schijnt toch sneller te reageren doordat er weinig water in zit, ook voor een warmtepomp lijkt het me beter dan een plaatradiator omdat een kleine plas water makkelijker te warmen is dan een grote.
Bijkomend is dat ik mijn radiatoren toch moest vervangen, ze zitten te vol met troep en krijg je er niet uit, ik heb er ivm de pelletkachel 1 weg gehaald uit de kamer en buiten met de tuinslang doorgespoeld maar na 15 min nog zwart als je er een paar klappen op gaf.
Ik wil nu alles in 1x nieuw, van te voren de slangen doorspoelen en/of er wat door trekken zodat er minimaal achter blijft. 3 radiatoren beneden gaan buiten gebruik door de vloerverwarming, gang en boven de jaga's voor nood als het heel koud word, dat kan dan eventueel met de ketel.
Het viel me op dat de kamers nu ook erg onder bemeten zijn, een T11 van 65x160cm voor een kamer van 35 m3 is krap zat.
De vervangende jaga is 65 x 120 T16
Ik wil even alles er af gooien maar nog wel tapwater kunnen pakken, nu staat er in de handleiding dat ik hem op geiserbedrijf kan zetten in de parameters maar moet dan de cv aanvoer en retour met elkaar verbinden.
Iemand die weet waarvoor dat is?
Je CV ketel gebruikt het CV water om de warmtewisselaar van je tapwater op te warmen. Dit gebeurd met een 3-weg klep of aparte pomp. Als er geen water in het CV circuit zit (of er uit kan lopen ivm open verbinding) werkt dit niet.Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:46:
...
Ik wil even alles er af gooien maar nog wel tapwater kunnen pakken, nu staat er in de handleiding dat ik hem op geiserbedrijf kan zetten in de parameters maar moet dan de cv aanvoer en retour met elkaar verbinden.
Iemand die weet waarvoor dat is?
Dus ja, mocht je de CV ketel alleen voor geiserbedrijf willen gebruiken moet je de CV aanvoer en retour kortsluiten. Misschien werkt het ook als je ze beide afdopt, maar de CV moet wel gevuld zijn met water, zonder lucht, dus wellicht is dat lastig
PVOutput - Panasonic Hit Kuro
Dan is de cv vrij en kan ik mijn gang gaan.
Spoelen werkt wel wat maar als je er over wrijft vliegt er nog zat af, zou er een soort borsteltje zijn om er door te trekken?
Spoelen help niet. waarom: Je laat weer zuurstof bij en dat draagt bij aan deze oxidatie.Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:28:
Iemand nog tips om die zwarte troep zoveel mogelijk uit de leidingen en slangen te krijgen?
Spoelen werkt wel wat maar als je er over wrijft vliegt er nog zat af, zou er een soort borsteltje zijn om er door te trekken?
Je kan wat spul in je cv installatie gooien dat zorgt dat het minder oxideert.
je heb ook filters die ja kan installeren op je retourleiding. die je elk jaar moet schoonmaken.
maak alleen maar schoon als de doorstrooming niet goed meer is.
Ik heb grote (42-48mm) lange toevoerleidingen (30-40m) van mijn CV ketel naar mijn warmwater boilers, dit betekend dus dat wanneer ik mijn boilers op wil warmen eerst mijn hele leigingwerk mee moet opwarmen.
Ik ben bezig de leidingen van nieuwe isolatie te voorzien, want grote delen zijn niet of slechts voor 50% geisoleerd.
In mijn ogen is het dus verstandig om in mijn boiler schakeling gebruik te maken van een grote hysterese (ca 12c), zodat ik minder energie verlies in de leidingen. Bij een kleine hysterese (ca 2c) moeten de leidingen meerdere keren per dag op temperatuur gebracht worden, en verlies ik in de tussentijd veel warmte.
Klopt de redenatie?
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Nee .Oxellaar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 23:31:
Snap niet wat je precies bedoelt met je bericht, maar dat kan aan mij liggen.
En dat keurmerk....
Kijkend naar de rest van de merken die het keurmerk ook hebben lijkt me het een niet veel zeggen..... Alle grote merken hebben het keurmerk, dan zal het wel ongeveer hetzelfde zijn als "product van het jaar"
Aangezien de isolatie van tonson dubokeur heeft is het bewezen werkzaam [http://www.dubokeur.nl/ ]
In Den bosch is een tentoonstelling van Viba:
Daarin staat tonson bij de isloaties...http://www.vibaexpo.nl/index-duurzame-bouw#TOC-Isolatie
En dat zegt echt wel wat,........
Daarnaast blijven jullie allemaal op gas hangen.
Kopen dure ltv en nieuwe ketels, terwijl je dat geld ook aan andere dingen kunt uitgeven
Terwijl pellets met een goede calorische waarden een belangrijke vervanger [ kunnen ] zijn.
Als onze gasbel leeg is...
En dan zie dat er landen zijn waar pellets vaker/beter gebruikt worden dan bij ons.
Dus nu alles op gas zetten..???
En over 5 jaar er achter komen dat....€€$$
Misschien een combi.. zoals ik doe..
Een pelletkachel voor de echte warmte en een cv voor de extreme dagen, of een pelletcv aansluiten....
En dat via een domotica systeem...
Was wat ik eigenlijk wilde zeggen
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 28-07-2015 18:45 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Briljant ! Dat we daar niet op gekomen zijn zeg!Dylantje2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:31:
[...]
Kopen dure ltv en nieuwe ketels, terwijl je dat geld ook aan andere dingen kunt uitgeven
Terwijl pellets met een goede calorische waarden een belangrijke vervanger [ kunnen ] zijn.
En dan zie dat er landen zijn waar pellets vaker/beter gebruikt worden dan bij ons.
Een pelletkachel voor de echte warmte en een cv voor de extreme dagen, of een pelletcv aansluiten....
Ik verwarm al 2 seizoenen met een pelletkachel, en daarvan 1 seizoen met pelletkachel en warmtepomp...
Dat is 0 m3 voor verwarmen,.... En jij ?
Toch koop ik LTV en niet zo heel lang een nieuwe ketel....yuup!
Klopt wat dat zuurstof betreft, dat wist ik. Maar ik heb het niet over een beetje hoor, een verdelertje schoonmaken geeft 2 emmers zwarte koffie met een bodempje bagger onder in de emmer. Een keer goed spoelen moet toch wel flink helpen voor een paar jaar, de gespoelde vloerverwarming was toch een heel stuk schoner nog.Master_duck schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:48:
[...]
Spoelen help niet. waarom: Je laat weer zuurstof bij en dat draagt bij aan deze oxidatie.
Je kan wat spul in je cv installatie gooien dat zorgt dat het minder oxideert.
je heb ook filters die ja kan installeren op je retourleiding. die je elk jaar moet schoonmaken.
maak alleen maar schoon als de doorstrooming niet goed meer is.
Ik heb ook een spirotrap gemonteerd zitten, helaas nog wel diegene zonder magneet, misschien een ander filter er tussen maken op een andere plek, boven bij de ketel is misschien niet zo goed.
Edit
Ook novatube gebeld voor eventueel vervanging van de slangen in de mantelbuis, nu zijn het maar 4-5 radiator punten. Misschien valt de prijs nu wat mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 28-07-2015 19:14 ]
en misschien bedoel ik je niet persoonlijk maar het gros van het topic :-)
Ww met de CV , 50 graden , dat kost me nog geen 300 m3 op jaarbasis.Dylantje2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:21:
@ rol-co en je warmwater?
en misschien bedoel ik je niet persoonlijk maar het gros van het topic :-)
Misschien dat ik daar nog eens wat goeds op vind.
Helaas, ik ben nog niet echt overtuigd. Keurmerken zijn er al in overvloed en ruiken vaak naar geld.Dylantje2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:31:
[...]
Nee .
Aangezien de isolatie van tonson dubokeur heeft is het bewezen werkzaam [http://www.dubokeur.nl/ ]
Daarin staat tonson bij de isloaties...http://www.vibaexpo.nl/index-duurzame-bouw#TOC-Isolatie
Ik zeg niet dat Tonzon goed of slecht is, daar hebben we een ander topic voor.
Jazeker blijf ik aan het gas. Mijn ketel is nog prima en gasverbruik laag.Daarnaast blijven jullie allemaal op gas hangen.
Ik doe meer dan jij weet....Kopen dure ltv en nieuwe ketels, terwijl je dat geld ook aan andere dingen kunt uitgeven
Ik stook al jaren lang hout, geen dure pellets.
Hout van bomen uit de directe omgeving, wat met groene stroom in moten is gezaagd.
De kettingzaag smeer ik met biologische olie, goed bezig dus

Daarna met ellebogenstoom is gekloofd en met de kruiwagen de schuur in gaat.
Als het na 1.5 jaar droog is, word het opgestookt in een HR houtkachel met Nordic-ecolabel, weer een keurmerk, maar daar hou jij wel van
Geen pellets dus van bomen (misschien wel uit Canada), met zware machines gerooid en versnipperd, met zware vrachtwagens vervoerd, waarschijnlijk kunstmatig snel gedroogd.
daarna verpakt in plastic zakken en weer met de vrachtwagen naar de tussenhandel en uiteindelijk naar de eindgebruiker.
Allemaal wat overdreven natuurlijk, maar wel iets om over na te denken voor je iets roept.
Zeker als je niet weet wat wij/ik al voor maatregelen hebben genomen.
Trouwens, een pellet gestookte cv hoort ook waterzijdig ingeregeld te worden. Welkom bij de club dus
Maar pellets komen van stof en zaagsel, hier in de buurt ook een kozijnen maker die zijn zaagsel in een plospan container blaast.
Hoeveel gas gebruik jij per jaar?Dylantje2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:31:
[...]
Nee .
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Nou, echt niet alle pellets worden van stof en zaagsel gemaakt. Er is veel teveel vraag naar pellets om genoeg te hebben aan stof en zaagsel.Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:50:
Haha oxelaar
Maar pellets komen van stof en zaagsel, hier in de buurt ook een kozijnen maker die zijn zaagsel in een plospan container blaast.
De pellets die wij op het werk aan een klant leveren komen echt uit Canada, via Duitsland naar Nederland en zijn van vermalen boomstammen geperst. En dan kosten ze net €80/ton, hoe is het mogelijk. Verder moet je dit absoluut niet als kritiek zien van mij, ik heb niets tegen pelletkachels.
Maar goed, er moet nog steeds een machine draaien om het te persen, met veel olie er bij.
Boeie, het is overal wel wat mee, kunnen we dan nog BBQ'n ?
Jullie zijn wel aanvallend zeg....
Maar er zal een ondertoon in zitten... [ ik bedoel het gros, er zijn natuurlijk altijd uitzondering op de regel. ]
Ik miste in het topic meerdere grondstoffen, en dan doelde ik op pelletcv icm cv enz enz
Ik hou juist helemaal niet van keurmerken.
Alleen ben ik afgestuurd in duurzaam bouwen, en dan blijkt dat een onbekend keurmerk.
Wat icm met EVA lanxmeer. http://www.eva-lanxmeer.nl/, wel ecologisch verantwoord is.
Misschien wel het enige nobele is, kijk maar eens wie er geld aan verdienen.
Dubo keurmerk is echt volgens de lca en zegt dus wel wat.
En tsja, hout is hier niet zomaar aan te komen, en moet je duur betalen. [ zou het mooiste zijn, kan de sportschool er ook uit. ]
Mijn gasverbuik:
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=15321&sid=13862&t=y
Al jaren rondt de 1000m³
Waarvan een heel groot deel warmwater.
4 personen die douchen ivm sporten
En een huis van ongeveer 550 m³ uit de early 90's
Ik ga dus mijn pelletkachel en mijn cv tunen via mijn domotica.
Koop nu losse jaga convertoren, en ga daarna design raditoren van maken. [ nog minder gas ]
Pelletkachel aan, cv uit... :-)
Icm met mijn zonnepanelen en een paar ir panelen wil ik nog minder gas gaan gebruiken.
Ik heb een zonneboiler, uit de 80's op thermosyfon, en die werkt nog steeds perfect.
pellets hebben een betere verbranding met minder uitstoot.
andere manieren van hout stoken geeft echt een giga roet uitslag.
pellets ook wel maar veel minder.
veel mensen moeten duur hout kopen en knijpen de luchttoevoer om met een klein vlammetje en veel roet hun schoorsteen te laten roken.
Een houtvergasser maakt verkeerd stoken wel moeilijk, ik zie na 5 jaar nog geen 'giga roet uitslag'.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De ketel heeft 1 korte loop langs alleen twee verdelers voor de vloerverwarming die elk een eigen pomp hebben.
Ik heb voor de zomer al een setup gemaakt met plugwise pluggen om het (elektriciteit) sluipverbruik terug te dringen. Dus ik heb de mogelijkheid om deze intelligent aan en te zetten.
Verder zitten er op de de verdelers een aantal kleppen de door kamer specifieke thermosstaatjes dicht gezet kunnen worden. (Deze kunnen niet forceren dat de ketel aan gaat).
Heeft iemand tips over het goed inregelen van een systeem dat puur gebruik maak van vloerverwarming?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
De pompen moeten overigens wel met enige regelmaat even lopen. Hier zijn pompschakelaars voor te koop die een voeler hebben op de aanvoer leiding, maar dus ook zo nu en dan als er niet verwarmt moet worden de pomp laat lopen zodat deze niet vast gaan zitten.
Pompschakelaar heb ik al eens een blog over geschreven: ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Voor losse jaga convectoren zonder behuizing kan je goed op mp terecht , in den haag zit iemand die er bossen heeft liggen, ik heb er een nieuwe jaga sani basic opgehaald voor 100,-
Voor complete jaga kan je ook op mp terecht, ik heb er 6 opgehaald begin deze week voor een weggeef prijs.
Ice-T106
Alleen vloerverwarming kan je de cv op een maximaal temperatuur zetten van 40 graden, of 35 zelfs, maar eigenlijk heb je dan een andere (open) verdeler nodig, die je nu hebt mengt aanvoer en retour en is hydraulisch neutraal.
Een open verdeler (LT) stuurt de aanvoer direct door de vloer en de retour direct terug naar de ketel, en kan zelfs zonder pomp , scheelt wat stroom.
Andere optie is een warmtepomp, daar kan je prima je huis mee warm houden als je vvw hebt, maar ook daar heb je eigenlijk wel die open verdeler nodig.
Ik heb een wp en ga deze verdeler gebruiken, direct op de 22mm vanaf de ketel.
Rvs 3 groeps
http://uploadenfoto.nl/pi...8814f6c3cc4e264782a6d.jpg
Had de temperatuur inderdaad al naar 40 graden gezet (wil nog experimenteren met lager).
De pompen laat ik met de plugwise pluggen elke dag al even kort draaien (nu een handmatige zomer schema). Pompschakelaar kan natuurlijk ook, maar deze plugwise pluggen had ik nog liggen en kan ik misschien nog gebruiken om slim onafhankelijk te kunnen schakelen tussen boven en beneden.
(Boven stoken zal niet veel meer voorstellen dan alleen de kou uit de badkamer vloer halen denk ik).
Snap inderdaad ook niet zo goed waar er niet gewoon "open" verdelers in zitten (En al helemaal niet met twee pompen die altijd continu draaien).
Heeft het nog nut om de mengkranen veel warmer in te stellen dan de ketel om "bijmengen" te voorkomen?
Warmtepomp is nu even geen optie.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
In de installatietechniek is een open verdeler is een verdeler waar aanvoer en retour aan elkaar gekoppeld zijn. Er kan dus altijd stroming zijn over de verdeler, ongeacht de vraag in de aangesloten groepen.
Bij een gesloten verdeler zijn aanvoer en retour niet aan elkaar verbonden, er kan dus geen doorstroming zijn over de verdeler, als er geen vraag is op de aangesloten groepen.
Een gesloten verdeler is dus één zonder pomp, een open verdeler één met pomp.
Dat kan goed kloppen ja, toch noemen ze dat een open verdeler denk ik omdat anders helemaal niemand het snapt.Oxellaar schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:21:
Even iets recht wat hier en in veel webshops fout benoemd word.
In de installatietechniek is een open verdeler is een verdeler waar aanvoer en retour aan elkaar gekoppeld zijn. Er kan dus altijd stroming zijn over de verdeler, ongeacht de vraag in de aangesloten groepen.
Bij een gesloten verdeler zijn aanvoer en retour niet aan elkaar verbonden, er kan dus geen doorstroming zijn over de verdeler, als er geen vraag is op de aangesloten groepen.
Een gesloten verdeler is dus één zonder pomp, een open verdeler één met pomp.
Er is ook LTV verdeler, die heeft gewoon een pomp, maar ja...vloerverw is natuurlijk LTV
Zonder pomp is LT verdeler.
- CV ketel: Remeha Calenta 40C
- Verdeler 1 voor de begane grond heeft 9 groepen van +- 90m slang
- Verdeler 2 voor de 1e verdieping heeft 5 groepen van +- 90m slang
- Verdeler 3 voor de garage (komend jaar) krijgt 4 groepen van +- 100m slang
Verdeler 1 en 2 hebben stuurkleppen per groep die worden aangestuurd door een EvoHome systeem
Verdeler 3 krijgt één klep voor de verdeler, ook aangestuurd door EvoHome.
Nu zit ik met een tweetal problemen.
- De CV ketel vind de lage aanvoertemperatuur niet fijn, hij kan zijn vermogen niet kwijt lijkt het, gaat vaak pendelen
- Is de pomp die in de CV ketel zit krachtig genoeg om deze 3 gesloten verdelers zonder pomp te kunnen bedienen, maw kan de pomp genoeg flow door de v.v groepen creëren? Voor de huidige 2 verdelers lijkt dit voldoende te zijn, al hebben we nog geen echte winter meegemaakt.
Nu had ik een idee om bovenstaande problemen misschien op te kunnen lossen door een buffervat te installeren, welke op +- 50 graden wordt gehouden door de CV ketel. Daarnaast dan een externe, krachtige, energie zuinige, pomp te installeren die water via een mengventiel van 35/40 graden door de verdelers pompt.
Graag jullie mening hierover, zou bovenstaande oplossing iets zijn, en hoe groot zou het buffervat dan moeten zijn? Of zijn er andere oplossingen?
PVOutput - Panasonic Hit Kuro
Bijvoorbeeld een warmtepomp of een al eerder gemengde groep.
Alleen de convectoren, zijn los niet duur, paar haken erbij, en ze hangen.
Voetventiel en kraan van de oude, de kraan laten zakken, 2 buisje aan de jaga knopen, en werken.
Later bouw ik er een radiator ombouw omheen.
Maar maak ik nu een denkfout als ik de Watts van huidige plaatradiatoren, vervang door dezelfde watts jaga?
Voorbeeld plaatradiator, 35cm x 80cm x 10cm is ongeveer 500watt
Een jagaconvertor, 50cm x10bat is 480watt [ oid ]
Als ik de plaatradiator wissel voor de jaga.
Dan zit ik toch goed ongeveer.
Ongeacht wat ik er aan temperatuur in gooi. Maar in mijn beleving is de jage berekend met lage temperaturen, en aan de hand daarvan geeft jaga toch de watts. . Aangezien de jaga een ltv is?

En als de temp hoger zou zijn, wordt het vermogen toch "gewoon"hoger. [ en het rendement lager hahaha]
Dan dat DBE
En die fannetjes, je bent een tweaker of niet..
Een handmatige boostknop.das uit de 90's
Of je fannen draaien op domotica,,,,

Leiding werk was aardig verrot van binnen, nu over op kunsstof waar het kan, blijven alleen de 2 verdelers over in ijzer.
Misschien zelfs maar 1 verdeler voor boven aangezien beneden nog maar 1 unit komt te hangen.
Dit is CV pimpenRol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:49:
Valt dit ook onder cv tuning? Ik heb alles er uit getuned.
[afbeelding]
Leiding werk was aardig verrot van binnen, nu over op kunsstof waar het kan, blijven alleen de 2 verdelers over in ijzer.
Misschien zelfs maar 1 verdeler voor boven aangezien beneden nog maar 1 unit komt te hangen.
Jaga is berekent op 70/20 temperatuur dus je moet flink groter als je lager in stooktemperatuur gaat. Vandaar dat ik allemaal T11-T16-T21 heb aangeschaft.Dylantje2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:47:
Ga ook een paar jaga's kopen...
Alleen de convectoren, zijn los niet duur, paar haken erbij, en ze hangen.
Voetventiel en kraan van de oude, de kraan laten zakken, 2 buisje aan de jaga knopen, en werken.
Later bouw ik er een radiator ombouw omheen.
Maar maak ik nu een denkfout als ik de Watts van huidige plaatradiatoren, vervang door dezelfde watts jaga?
Voorbeeld plaatradiator, 35cm x 80cm x 10cm is ongeveer 500watt
Een jagaconvertor, 50cm x10bat is 480watt [ oid ]
Als ik de plaatradiator wissel voor de jaga.
Dan zit ik toch goed ongeveer.
Ongeacht wat ik er aan temperatuur in gooi. Maar in mijn beleving is de jage berekend met lage temperaturen, en aan de hand daarvan geeft jaga toch de watts. . Aangezien de jaga een ltv is?![]()
![]()
![]()
En als de temp hoger zou zijn, wordt vermogen toch "gewoon"hoger. [ en het rendement lager hahaha]
Dan dat DBE
En die fannetjes, je bent een tweaker of niet..
Een handmatige boostknop.das uit de 90's
Of je fannen draaien op domotica,,,,
Er staat wel een lijstje online, ik zal hem wel eens opzoeken, maar op 50 graden ga je al naar de helft aan vermogen.
Edit
http://theradiatorfactory...e/nl/DBE_Renovatieset.pdf
Pagina 7
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 31-07-2015 14:00 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Zo'n 13,5 cm.
Ik vrees van niet, omdat ook de thermostatische knop erbij komt.
[ Voor 17% gewijzigd door Edrelais op 31-07-2015 20:21 ]
Kan denk ik net, ik heb ook 1 kamer waar dat zo zit.Dirkmans schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:15:
Weet iemand of dit ruimte genoeg is om de radiator te vervangen voor een Jaga?
[afbeelding]
Zo'n 13,5 cm.
Ik heb een foto voor je gemaakt, dit is alleen de verhoogde versie (knop boven ipv onder)

Microkid
Het lijken mij gewone thermostaat knoppen inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 31-07-2015 21:09 ]
Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:49:
Valt dit ook onder cv tuning? Ik heb alles er uit getuned.
[afbeelding]
Brengt zeker nog zo een 25 euro op bij de oud ijzer handel.
Ervaringsdeskundige
Ik blij, hij blij...
Rol-co...Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:57:
[...]
Jaga is berekent op 70/20 temperatuur dus je moet flink groter als je lager in stooktemperatuur gaat. Vandaar dat ik allemaal T11-T16-T21 heb aangeschaft.
Er staat wel een lijstje online, ik zal hem wel eens opzoeken, maar op 50 graden ga je al naar de helft aan vermogen.
Edit
http://theradiatorfactory...e/nl/DBE_Renovatieset.pdf
Pagina 7
Is deze berekening niet alleen voor de dbe?
Ik heb het eigenlijk over de kale radiator.
Als voorbeeld:
500 watt plaatradiator
500 watt jaga, welk type dan ook.
Anders tellen die watts toch ook niets voor?
En hoe kun je anders appels met appels vergelijken..?
Maar je gaat toch DBE maken?
Online in de webwinkels kan je wel de 70/20 vermogens zien als je de afmeting in voert , let wel op dat als je lager in temperatuur gaat het vermogen dramatisch naar beneden keldert, dus het zelfde vermogen ophangen kan maar dan moet je ook met dezelfde temperatuur stoken, maak je hem DBE kan je wel wat naar beneden met je temperatuur.
Snap je het nog?
Jaga heeft ook "voelers" ofwel temp ergens anders meten.Dirkmans schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:15:
Weet iemand of dit ruimte genoeg is om de radiator te vervangen voor een Jaga?
[afbeelding]
Zo'n 13,5 cm.
En ze hebben ook haakse ventielen dus waar een wil is is een weg
http://theradiatorfactory...ntielen_Energy_Savers.pdf
Blz 7 o.a.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hier de boel flink aangepast gewone vvw verdeler weg, geen 15mm pijp meer maar 25mm leiding tot zolder.
Ik ben benieuwd of het nog wat verbetering geeft.

Nou eerst de jaga convectoren ophangen en dan die dbe ...Rol-Co schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:50:
Ja
Maar je gaat toch DBE maken?
Online in de webwinkels kan je wel de 70/20 vermogens zien als je de afmeting in voert , let wel op dat als je lager in temperatuur gaat het vermogen dramatisch naar beneden keldert, dus het zelfde vermogen ophangen kan maar dan moet je ook met dezelfde temperatuur stoken, maak je hem DBE kan je wel wat naar beneden met je temperatuur.
Snap je het nog?
Maar ik snap niet veel van die watts...
Hoe vergelijk ik nu een jaga met een oude plaat? uitgaande van x watertemp. die natuurlijk lager moet zijn dan bij een oude plaatradiator.
Nee, die moet niet lager zijn, jaga zijn ook 70/20 of 90/20 , maar ALS je lager gaat heb je een grotere nodig.Dylantje2 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 23:56:
[...]
Nou eerst de jaga convectoren ophangen en dan die dbe ...
Maar ik snap niet veel van die watts...
Hoe vergelijk ik nu een jaga met een oude plaat? uitgaande van x watertemp. die natuurlijk lager moet zijn dan bij een oude plaatradiator.
Kijk hier anders even, ik heb een 500-599W gekozen, dan zie je welke typen dat in vallen
http://www.cvtotaal.nl/ve...=asc&limit=25&order=price
Maar wel op 70 graden water temperatuur en 20 graden kamer (gewenst), dus ga jij naar 50 is het anders.
Bijv
Type (T) 10
Radiator hoogte 200
Lengte 600
Vermogen bij 90/70-20 508 W
Vermogen bij 75/65-20 393 W
Edit:
Hier nog een mooie pdf, kan je vanaf pag 5 goed zien welk type, afmeting, hoeveel vermogen op temperatuur x en y plus als je DBE hebt, en de prijs normaal.
Ik heb hier op 1 na allemaal de twin versie in 11-16-21 dus omdat DBE is altijd twin.
http://www.jaga.nl/images/producten/Strada/Strada.pdf
Volgens die sheet is diezelfde 200 bij 600 T 10
75/65-20 393W
55/45-20 191W
Met DBE
75/65-20 543W
55/45-20 326W
35/30-20 136W
Dus voor de 508W op 90 graden water temperatuur 20 bij 60 cm jaga, maar om diezelfde 508W op 50 graden water temperatuur heb je diezelfde T10 nodig van 20 cm bij 1m60 !! Dat is dus een meter langer.
Of 1 van 20 bij 90 cm met DBE
Of een TWIN (T11) van 50 bij 80
Of een TWIN (T11) met DBE van 35 bij 60 (ruim 600W)
[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2015 02:48 ]
Tnx, dat is inderdaad ook een goede oplossingollie1965 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:28:
[...]
Jaga heeft ook "voelers" ofwel temp ergens anders meten.
En ze hebben ook haakse ventielen dus waar een wil is is een weg
http://theradiatorfactory...ntielen_Energy_Savers.pdf
Blz 7 o.a.
Het minimalisme slaat deze zomer toeRol-Co schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:55:
Een brutale cross post
Hier de boel flink aangepast gewone vvw verdeler weg, geen 15mm pijp meer maar 25mm leiding tot zolder.
[afbeelding]
[afbeelding]
Trouwens erg handig zo'n koof bij de trap. Mocht je boven ooit sanitair/toilet willen, gooi je er zo een 100mm rioleringspijp en waterleiding in.
Die hebben we boven, dat loopt door een ruimte wat een bult geeft in de douche (gaat door naar zolder) en achter de meterkast beneden langs.nokiaan958GB schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:39:
[...]
Het minimalisme slaat deze zomer toe![]()
Trouwens erg handig zo'n koof bij de trap. Mocht je boven ooit sanitair/toilet willen, gooi je er zo een 100mm rioleringspijp en waterleiding in.
Nadeel: je kan er niet bij zonder extreem te slopen.
Maar de kabel voor internet en de zonnepanelen was appeltje eitje door deze koof, gaatje in de trapkast vloer en door de kruipruimte naar de meterkast bij de voordeur, zo gepiept.
Wel even denken om de cv leidingen in de vloer natuurlijk, geeft zo'n rommel
Nu met de cv deze koof wel een stuk moeten openbreken, de vorige bewoner had een klein luikje gehouden en de rest mee gestuukt, dat word nu wat anders, ik wil de koof ten alle tijden kunnen openen.
Ik zit te kijken om de restanten roest af te vangen met een Fernox filter, ik heb nu een spirotrap maar die is zonder magneet, de fernox heeft een magneet systeem wat mij wel aanspreekt.
Origineel uit de UK , kosten daar ook een stuk minder dan hier, heeft iemand ervaring met zo'n filter?
http://www.fernox.nl/materieel/filters/tf1+total+filter
Ik zou er eerst nog een reiniger door kunnen halen, en dan een protector en af en toe de waterkwaliteit kunnen checken.
Je zult zeker meer water krijgen.Rol-Co schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:55:
Een brutale cross post
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet lullig bedoeld, maar het ziet er niet echt professioneel uit als ik eerlijk moet zijn.
Waarom die aftakking op die plek en dan zo knullig naar beneden gebogen?
En wat ga je nog doen met de rest van de slangen die achterin uit de vloer komen?
Het filter is voor mij een onbekende, nooit eerder gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2015 21:29 ]
Dank jeOxellaar schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:27:
[...]
Je zult zeker meer water krijgen.
Niet lullig bedoeld, maar het ziet er niet echt professioneel uit als ik eerlijk moet zijn.
Waarom die aftakking op die plek en dan zo knullig naar beneden gebogen?
En wat ga je nog doen met de rest van de slangen die achterin uit de vloer komen?
Het filter is voor mij een onbekende, nooit eerder gezien.
Aftakking op die plek is om een verdeler te skippen , die ene die je nog aangesloten ziet is van een radiator in de gang, dat het zo met een boog loopt is misschien installatie technisch niet strak maar dan zit hij niet in de weg in de gangkast op het rechte deel zodat hij geraakt kan worden, in de bocht kan niet omdat daar de bocht beugels zitten.
Het is flex dus dan krijg je zo'n bocht, jij ziet vast liever pijp, maar ik wil geen ijzer meer.
Edit:
Dit systeem
http://www.viawww.nl/wate...oppelingen-schuifsysteem/
De overige slangen uit de vloer zijn van radiatoren in de woonkamer die niet meer in gebruik zijn en dus weg gehaald zijn ook, dus die sluit ik ook niet aan, anders had ik de verdeler wel terug kunnen hangen wat eerst het idee was maar dan met 1 radiator er nog aan en de rest afgedopt.
Boven zit nog wel de verdeler met 4 radiatoren er aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2015 22:34 ]
Ik weet niet of deze Rehau leidingen een aluminium laag hebben, maar anders zijn ze prima te buigen in nette bochten.
Verder had ik een extra groep op de verdeler genomen en die leidingen naar voren gehaald en daar op de verdeler aangesloten.
Dan had je die twee t stukken niet nodig gehad.
De enorme weerstand in hulpstukken van flexibele leiding vind ik een groot nadeel.
Zeker bij dit merk het heeft een flinke wanddikte, van de 25mm gaan er al 7 verloren en bij de koppeling nog een stuk of 5 extra.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2015 22:39 ]
Dit topic is gesloten.