JGC kan het ook aardig

Klopt allemaal.
Bij een rvs wisselaar komt het veel nauwer dat alle pakkingen goed afdichten.
Zodra er een kleine opening is waar rookgassen lekken, ontstaat daar veel hitte.
Door die hitte trekt het direct krom en is de kleine opening een gat geworden, waardoor direct de wisselaar afgeschreven is.
Ikzelf kan eigenlijk niet één voordeel bedenken van rvs, want ook rvs wisselaars vervuilen, al is het wel flink minder.
Aluminium wisselaars zijn eigenlijk altijd gegoten, soms uit één geheel.
Gietwerk trekt eigenlijk nooit krom en er is veel meer vrijheid in vormgeving.
marcop23 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:09:
[...]
Ik zat daar laatst over te denken, maar:
Waarom kon onze VR ketel dan ingesteld worden, met de draaiknop, tot een aanvoer van 20 graden, als hij daar niet op mocht verwarmen ivm mogelijke condensatie?
En, er werden ook wel eens buffers gebruikt icm gasketels, maar die buffers geven toch ook een redelijk lange tijd een retour van onder het condensatiepunt?
Zelfs gietijzeren ketels, van voor het VR tijdperk, hadden een thermostaat die je op 20 graden kon zetten. Als iets kan, wil nog niet zeggen dat het goed is. Mijn auto kan ook harder dan 130

We hebben nu een nieuwe HR, en het CW4 keteltje is bij het douchen omlaag gemoduleerd tot maar 20-25%, en de retour is dan ~45 graden. Toch komt er nog waterdamp uit de schoorsteen

Komt er zelfs met deze buitentemperaturen nog damp uit je schoorsteen? Dat kan maar één oorzaak hebben en dat is een hoge rookgastemperatuur.
_JGC_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:52:
Een VR moduleert zo goed als niet, de VR die ik had deed 12 of 24KW met een tweetrapsbrander. Temperaturen in een VR zijn dusdanig hoog dat uiteindelijk alles via de schoorsteen naarbuiten gaat.
Er zijn erg veel VR ketels die echt moduleren, de Nefit van een paar posten terug, AWB-tjes, Radson en eigenlijk alle Vaillant VR ketels. Intergas had idd een tweetraps gasblok.
VR ketels konden vaak niet erg laag in vermogen, naar 5kW bijvoorbeeld. Was ook niet nodig, want condenseren was geen noodzaak, maar moest juist tegen gegaan worden.