Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

hneel

denkt er het zijne van

Het stookseizoen is hier nog verre van over. Al is het wel een stuk minder dan afgelopen winter, toen ik begon met meten. Toen zaten we op zo'n 11 kuub per dag. Op een frisse winderige dag als vandaag toch ook nog 4 kuub. Alleen vorige week maandag, toen het echt warm was, minder dan een kuub (en dat was dan ws douche).
Oh ja, de spouwmuren zijn ook onlangs nog geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49
ThinkPadd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:43:
Het stookseizoen is (bijna) over, dus inregelen kun je beter doen als het buiten weer richting het vriespunt gaat. Dan kun je het systeem zo instellen dat je het onder barre omstandigheden ook nog goed warm kunt krijgen. Wat je voor nu wel kan doen is de temperatuur van de ketel alvast flink omlaag zetten, naar 65 graden bijv. Ook alvast even een IR-thermometer bestellen :)

Heb je ook thermostaatkranen in je referentieruimte (=waar de thermostaat hangt)? Dat hoort eigenlijk niet. Als dat wel zo is moet je ze vol open draaien (5). Anders snapt je thermostaat er niks meer van namelijk.
Ik ga vanavond eens beginnen dan met de ketel naar 65gr zetten.
En een IR thermometer kan ik wel lenen. :-)

Ik zal ook straks eens even wat foto's maken van de thermostaatkranen en voetventielen zoals ze bij mij thuis zijn.

En waarschijnlijk heb je gelijkover het inregelen. Sinds eind maart is hier de verwarmin niet aangeweest, en de themperatuur is nog niet onder de 20graden gezakt. Dus ik heb genoeg tijd om alles voor te bereiden. >:)

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp tot dusver. Ik prober zo vaak mogelijk de meterstanden in te vullen. Zodat er in ieder geval iets van referentie heb straks O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13
Het stookseizoen is practisch voorbij in m'n nieuwe huis.

Ik woon er nog niet, maar heb de thermostaat stabiel op de 18 gezet en ik zag dat er 2,2M3 in 2 dagen was verbruikt. (Ja, ik weet dat de meet onnauwkeurigheid ernstig groot is op zo'n kleine meting)

Gisteren rond 17 uur was het zelfs 19,5 graden in de huiskamer

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 21:04

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hneel schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:39:
Het stookseizoen is hier nog verre van over. Al is het wel een stuk minder dan afgelopen winter, toen ik begon met meten. Toen zaten we op zo'n 11 kuub per dag. Op een frisse winderige dag als vandaag toch ook nog 4 kuub. Alleen vorige week maandag, toen het echt warm was, minder dan een kuub (en dat was dan ws douche).
Ik zit deze hele maand op 3 m3 gas in mijn twee-onder-1-kap woning uit 1996. En dan woon ik ook nog in het relatief koude Groningen... En nee, geen zonneboiler of warmtepomp. Gewoon niet al te warm stoken.

Hopelijk wordt mijn L/L warmtepomp binnenkort gemonteerd, zodat ik straks nog minder gasverbruik heb.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 21-05-2015 13:40 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

antonboonstra schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:40:
[...]

Ik zit deze hele maand op 3 m3 gas in mijn twee-onder-1-kap woning uit 1996. En dan woon ik ook nog in het relatief koude Groningen... En nee, geen zonneboiler of warmtepomp. Gewoon niet al te warm stoken.

Hopelijk wordt mijn L/L warmtepomp binnenkort gemonteerd, zodat ik straks nog minder gasverbruik heb.
Ik ben al 15m3 kwijt voor koken en warm tapwater :D
De verwarming staat al wel een paar maanden uit , voordeel van een pui op het zuiden :*)

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 21-05-2015 14:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
Het stookseizoen is hier nog verre van over. |<nip-- Op een frisse winderige dag als vandaag toch ook nog 4 kuub.
Oh jee, wij hebben in een 1984 rijtjeshuis de afgelopen maand (20-4 tot 20-5) in totaal 23 kuub verbuikt (Dat is warm water keuken, koken, douchen en de miniwarmwatervoorraad in de (12 jaar oude) combiketel warm houden. (4 personen) De verwarming is sinds 13 april niet meer aan geweest.

Wat is jouw woonsituatie eigenlijk? Het klinkt een beetje als een sprookjeskasteel maar die hebben geen (nageisoleerde) spouwmuren.

(edit: en koken)

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Fornax445 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:49:
Wat is jouw woonsituatie eigenlijk? Het klinkt een beetje als een sprookjeskasteel maar die hebben geen (nageisoleerde) spouwmuren.
2-onder-1-kap uit 1960. Eigenlijk ziet het er uit als een rijtjeshuis, dus misschien beter vergelijkbaar met een hoekwoning.
Oorspronkelijke situatie was overal dubbel glas (geen HR) en geen spouwmuurisolatie.
Op zolder hebben we een dakkapel laten plaatsen. Deze heeft wel HR++ glas, maar ik heb twijfels over de kwaliteit van de isolatie van het plafond. Verder overal op zolder dakisolatie.
Er is ook een aangebouwde bijkeuken (wel spouwmuurisolatie) en sinds anderhalf jaar een aanbouw aan de woonkamer. Deze heeft ook HR++ en spouwmuurisolatie. Een paar weken geleden is in de oude muren dan ook spouwmuurisolatie gespoten. En 1 van de muren van de aanbouw was in eerste instantie een binnenmuur. Deze heeft nu ook pas isolatie en een extra buitenmuur (welliswaar van hout) gekregen.

CV is een Remeha Avanta 24. Thermostaat een Honeywell Chronoterm Modulation.

De radiatoren zijn nog niet getuned. De meeste hebben nog geen voetventiel en die in de badkamer ontbreekt nog een downpipe (is al wel gekocht). Die laatste had bij meting een erg lage delta.

Dan ons verbruik: om 6:00 gaat het setpoint naar 20:0. Om 12:00 naar 20:5 en om 23:00 naar 18.0.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20150521_224414_CV%20setpoints.png

Er wordt normaliter 3 keer gedoucht, en we koken ook op gas.

Vandaag was een stuk betere dag dan gisteren. Maar al met al toch nog meer dan een kuub.
Zie hier overzicht van dtemp:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20150521_224617_dtemp%202%20dagen.png

Je ziet dat hij gisteren lange tijd in 'low load' zat te draaien en vandaag eigenlijk alleen door warmwater vraag aangestuurd werd.

[ Voor 11% gewijzigd door hneel op 21-05-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
ook hier gaat per week nog paar keer de kachel aan. gelukkig komt de warmte vaak nog uit de zonneboiler en kost het opstoken van de woonkamer maar 100-300 liter gas.

desondanks, als ik het met vorige jaar vergelijk, dan stond de kachel vorige jaar vanaf half maart niet meer aan. terwijl ik nu in mei zelfs nog aan het stoken ben af en toe... :'(

verschilt gewoon per jaar. gisteren met pui op het zuiden 20,5 graden in de woonkamer, maar vannacht toch weer gedaald tot 19 graden. in de winter zakte met stoken vanaf 20,5 graden de woonkamer in de nacht ook maar tot 18,5-19 graden.

wat je dus erg goed ziet is dat de zon je huis snel warm krijgt zonder stoken, maar dat die warmte niet erg lang blijft hangen. terwijl in de winter de vloerverwarming in de nacht nog zijn warmte afgeeft zodat het huis niet veel inkakt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Really, de verwarming gaat nog aan bij jullie? Op wat voor temp zet je die dan? Hier staat toch al zeker een 1,5 maand (sinds 7 April) de verwarming uit :P Temp gaat niet onder de 19 hier. Verbruik vanaf dan tot vandaag: 23m³ (dat is dan koken en bad/douche verbruik voor 5 personen)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Het vriest 's nachts ook nog gewoon op sommige plaatsen... Niet iedereen heeft een nieuwbouwhuis of super gerenoveerd huis.
Hier gaat de verwarming ook zo nu en dan nog aan, vooral op een bewolkte dag. Woonkamer op het zuiden is mooi voor warmte in de woonkamer, maar hoe verder je naar de keuken/eethoek aan de noordkant loopt hoe frisser het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
ThinkPadd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:43:
---

Als je inderdaad inregelbare thermostaatkranen heeft, dan heeft dat de voorkeur t.o.v. voetventielen. Als je ooit eens een radiator wilt loskoppelen (schilderwerkzaamheden bijv.) dan kun je het voetventiel gewoon dichtdraaien en raakt je instelling niet verloren omdat je die met de thermostaatkraan hebt ingesteld.

Heb je ook thermostaatkranen in je referentieruimte (=waar de thermostaat hangt)? Dat hoort eigenlijk niet. Als dat wel zo is moet je ze vol open draaien (5). Anders snapt je thermostaat er niks meer van namelijk.
Dit zijn de voetventielen. Ik ga ervan uit dat deze types geschikt zijn om te regelen?
https://www.dropbox.com/s.../20150521_201608.jpg?dl=0

En dit zijn de thermostaatknoppen. (deze hoef ik dus in eerste instantie alleen maar geheel te openen voor de verwarmingen die ik gebruik).
https://www.dropbox.com/s.../20150521_201618.jpg?dl=0

En wat is wijsheid om te doen met de niet gebruikte verwarmingen tijdens het inregelen.
A. Voetventielen geheel openen, radiatorknop geheel gesloten
B. Voetventielen geheel sluiten, radiatorknop geheel openen (lijkt me niet handig als je hem ooit weer wilt gebruiken)
C. Andere, :+ namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Voetventielen lijken me instelbaar, de "thermostaatknoppen" die je noemt zijn gewoon radiatorkranen. Die kan je gebruiken voor waterzijdig inregelen, maar heeft als nadeel dat je instellingen weg zijn zodra iemand aan de knop draait.

Met een beetje mazzel zijn je voetventielen redelijk lineair qua instelling. Als dat het geval is kan je de vermogens van radiatoren berekenen (of opzoeken uit een tabel), vervolgens het pdf'je van de Danfoss RA-N kranen erbij pakken en de getalletjes uit die PDF omrekenen naar het aantal slagen van je voetventiel. Heb dat bij het appartement van mijn vriendin destijds gedaan, resultaat was direct merkbaar en heb ook niet meer de behoefte gehad om dat verder te tweaken. Hebben ook nog goed contact met de nieuwe huurder, die vond het ook helemaal geweldig.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 22-05-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:08
wienesroa schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:07:
[...]En wat is wijsheid om te doen met de niet gebruikte verwarmingen tijdens het inregelen.
A. Voetventielen geheel openen, radiatorknop geheel gesloten
B. Voetventielen geheel sluiten, radiatorknop geheel openen (lijkt me niet handig als je hem ooit weer wilt gebruiken)
C. Andere, :+ namelijk....
Deze niet gebruiken :*) Of dat dan met A of B is (of wat je anders kan verzinnen) maakt niet uit. Ik zou A gebruiken aangezien dat de situatie is die je in de praktijk zal hebben.
Eventueel kan je na waterzijdig afregelen ook de niet gebruikte radiatoren enigsins knijpen als jou dat logisch lijkt (voor een slaapkamer bijvoorbeeld, hoeft niet alle warmte te krijgen om even de vrieskou weg te jagen een week in een jaar).

Voor die "thermostaatknoppen": haal even de kop er af (brede metalen ring losdraaien) en neem een foto, misschien is er een voorinstelling mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 22-05-2015 10:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Wij hebben helaas geen muur op het zuiden. Dat scheelt misschien ook.
En het huis van de buren staat al lange tijd leeg. Daar wordt ook niet gestookt, of misschien op een heel laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Notna schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 07:55:
Really, de verwarming gaat nog aan bij jullie? Op wat voor temp zet je die dan? Hier staat toch al zeker een 1,5 maand (sinds 7 April) de verwarming uit :P Temp gaat niet onder de 19 hier. Verbruik vanaf dan tot vandaag: 23m³ (dat is dan koken en bad/douche verbruik voor 5 personen)
als er wordt gestookt, is dat op 19,5 graden. het daalt niet meer dan 19 graden deze periode, maar ik heb een vrouw die niet de warmte van de middag af wilt wachten en voor onze kleine (1 jr) in de ochtend het graag al op 19,5 a 20 graden hebben.

vandaag werk ik thuis, begon vanmorgen op 19 graden, nu eind van de ochtend al vanzelf 19,5. nog even uurtje voordat de zon op het zuiden komt hier en komt het vast nog wel op 20 a 20,5 graden. maar ja, ik ben zo, zij is zo.

bij mij gaat de verwarming iig niet aan :+

en ach, vanaf moment (10-4) dat de ZB er is 13,5 m3 verbruikt. en dan zit daar nog een paar dagen tweaken in.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
naftebakje schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:04:
[...]

Voor die "thermostaatknoppen": haal even de kop er af (brede metalen ring losdraaien) en neem een foto, misschien is er een voorinstelling mogelijk.
Oke, ga ik doen. Hopelijk straks effe tijd voor. Wat houdt deze instelling in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Is een soort tweede 'kraantje'.

Vergelijk het met de hoofdkraan in je huis. Als je die half dicht zet kun je een kraan in je keuken nog wel vol open zetten, maar de hoofdkraan bepaalt hoeveel water erdoor mag. Zo ook bij die voorinstelling. Als hij van 0 - 10 kan en hij staat nu vol open dan kun je met de handknop dus ook 0-10 regelen. Als je die voorinstelling op 5 zet dan kan je de handknop nog steeds vol open zetten, maar ondertussen is het dus eigenlijk maar max. 5.

Handig voor mensen zonder verstand van CV-tuning, kunnen ze de instellingen niet verprutsen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
'
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:59:
Is een soort tweede 'kraantje'.

Vergelijk het met de hoofdkraan in je huis. Als je die half dicht zet kun je een kraan in je keuken nog wel vol open zetten, maar de hoofdkraan bepaalt hoeveel water erdoor mag. Zo ook bij die voorinstelling. Als hij van 0 - 10 kan en hij staat nu vol open dan kun je met de handknop dus ook 0-10 regelen. Als je die voorinstelling op 5 zet dan kan je de handknop nog steeds vol open zetten, maar ondertussen is het dus eigenlijk maar max. 5.

Handig voor mensen zonder verstand van CV-tuning, kunnen ze de instellingen niet verprutsen ;)
Dit heb ik ooit eens geopperd hier maar er werd beweerd dat sommige ketels dit niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Blijft altijd kwestie van gezond verstand natuurlijk, als je elke radiator helemaal knijpt dan heb je een probleem ja. Het gaat em om de balans, daar waar je wat minder warmte/vermogen nodig hebt de voorinstelling relatief langer zetten.
Als je gaat proberen een superhoge deltaT te krijgen door waterzijdig inregelen heb je het verhaal niet helemaal goed begrepen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
naftebakje schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:04:
[...]

En hier is de foto dan. ...

https://www.dropbox.com/s.../20150522_183816.jpg?dl=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

revolution-nl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:40:
[...]

Ik ben al 15m3 kwijt voor koken en warm tapwater :D
De verwarming staat al wel een paar maanden uit , voordeel van een pui op het zuiden :*)
Idem. Ik heb een serre op het zuiden en moet uitkijken dat het niet te warm wordt. Gistermiddag 23 graden, vanochtend 09.00 uur nog 21 graden.

07 april voor het laatst verwarming aangehad. *O*

Vorig jaar getuned en zolder extra geisoleerd en 20% minder verbruik in graaddagen. Zit nu met tunen en zonnepanelen op maandelijks voorschot van €90,- met gezin van 4 personen. :Y oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
....

[ Voor 98% gewijzigd door Thombias op 23-05-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

445033 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:44:
[...]

Zit nu met tunen en zonnepanelen op maandelijks voorschot van €90,- met gezin van 4 personen. :Y oOo
Best nog hoog, ik heb ook een pui op het zuiden, wp, cv wat getuned, panelen en 5 pers en dan kom ik op 50,- waar ik nog redelijk wat van terug krijg.
Er is dus nog wel wat te halen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:57:
[...]

Best nog hoog, ik heb ook een pui op het zuiden, wp, cv wat getuned, panelen en 5 pers en dan kom ik op 50,- waar ik nog redelijk wat van terug krijg.
Er is dus nog wel wat te halen. :)
Nope. 3 plasma's, (en die gaan er niet uit), iedere avond lekker in bad (en dat blijven we doen), overdag bijna altijd wel iemand thuis (dus in winter verwarmen en muziek aan), tuinverlichting (vinden we mooi), 1 laptop en 2 pc's, nas, 2 koelkasten. Helft van mijn stroom haal ik uit panelen op een verbruik van ruim 4000 kWh. Ik ben tevreden met mijn verbruik. Ik wil ook gewoon genieten en ga niet in de kou zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

445033 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:06:
[...]

Nope. 3 plasma's, (en die gaan er niet uit), iedere avond lekker in bad (en dat blijven we doen), overdag bijna altijd wel iemand thuis (dus in winter verwarmen en muziek aan), tuinverlichting (vinden we mooi), 1 laptop en 2 pc's, nas, 2 koelkasten. Helft van mijn stroom haal ik uit panelen op een verbruik van ruim 4000 kWh. Ik ben tevreden met mijn verbruik. Ik wil ook gewoon genieten en ga niet in de kou zitten. ;)
Beetje offtopic maar:
Met andere woorden, ik zit in de kou? :) nou nee, het is nog nooit zo lekker geweest zelfs, continue 21 graden op de isense. Verder heb ik ook een plasma, maar niet als hoofd tv dus gebruiken we minder dan de tv in de kamer. Overdag ook altijd iemand thuis dus koffie machine, wassen , drogen, oven enz enz is hier ook.
3 laptops, geen pc's meer, nas, koel en vries, verlichting en camera in de carport.

Komt redelijk overeen, al zal het meeste uit de plasma's komen denk ik, als je daar mee kan leven is het prima he, maar is best nog hoog. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Passen er niet meer zonnepanelen? Waarom maar half-verbruiksdekkend? Nu mag je nog salderen tot je totale verbruik :D

Wij zitten met altijd iemand thuis, superbrak geïsoleerd huis, niet al te hoge temperatuur, verbruiksdekkende zonnepanelen op 45/mnd (voorschot is 50, just to be safe).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Past niet. Heb 10 panelen van 250 Wp. Rest dak in schaduw van buren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:18:
[...]

Beetje offtopic maar:
Met andere woorden, ik zit in de kou? :) nou nee, het is nog nooit zo lekker geweest zelfs, continue 21 graden op de isense. Verder heb ik ook een plasma, maar niet als hoofd tv dus gebruiken we minder dan de tv in de kamer. Overdag ook altijd iemand thuis dus koffie machine, wassen , drogen, oven enz enz is hier ook.
3 laptops, geen pc's meer, nas, koel en vries, verlichting en camera in de carport.

Komt redelijk overeen, al zal het meeste uit de plasma's komen denk ik, als je daar mee kan leven is het prima he, maar is best nog hoog. :)
Ik zeg niet dat jij in de kou zit maar ik wel als ik op koude winterdagen niet stook (nu net 1000m3, afgelopen jaar). En ja mijn hoofd tv is een 55 inch plasma waarbij ik als geluidsbron een dikke versterker gebruik met speakers. Kids gamen boven op een plasma en kijken daar Netflix etc. Ik zat 5 jaar geleden nog op zo'n €180,- per maand terwijl ons verbruik met puber kids alleen maar omhoog is gegaan, dus ik ben helemaal content. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Is voorinstelbaar blijkbaar, je ziet de cijfertjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Ik kan btw 2 temperature op mijn ketel instellen. Tapwater en CV. Deze staan nu beide op 65. Is dat voorlopig goed?
Als het straks weer " stookseizoen" wordt, ga ik beginnen met meten aan de radiatoren etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Als je je tapwater regelmatig gebruikt, kan je die net zo goed op 55 zetten. Legionella onstaat nl. alleen in water wat lagere tijd stil staat. Als je de warmwatervoorziening normaal/regelmatig gebruikt, ontstaat er vanwege het gebruik van warm water alleen al geen legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
wienesroa schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:48:
Ik kan btw 2 temperature op mijn ketel instellen. Tapwater en CV. Deze staan nu beide op 65. Is dat voorlopig goed?
Als het straks weer " stookseizoen" wordt, ga ik beginnen met meten aan de radiatoren etc
Heb je de topicstart wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:26:
Als je je tapwater regelmatig gebruikt, kan je die net zo goed op 55 zetten. Legionella onstaat nl. alleen in water wat lagere tijd stil staat. Als je de warmwatervoorziening normaal/regelmatig gebruikt, ontstaat er vanwege het gebruik van warm water alleen al geen legionella.
En wat als je terugkomt na 3 weken vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nokiaan958GB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:28:
[...]

En wat als je terugkomt na 3 weken vakantie?
Hoe vaak per jaar ga je werkelijk 3 weken in een stuk weg? In meeste gevallen is dat maar 1 x per jaar. Het is niet economisch om je gasverbruik gedurende het hele jaar hoger te laten zijn, voor een zorg die je hoogstens eens per jaar hoeft te hebben. Bovendien is de kans dat je überhaupt legionella krijgt erg klein, om bv. een flinke kans te maken om het te krijgen moet je na die drie weken ook nog eens vernevelde waterdruppeltjes in ademen (als er uberhaupt al legionella bacterie in het water is ontstaan, die kans is nl. ook niet erg groot).

Nee, ik zou kiezen voor 55 graden. Voor de vakantie kan je -als je je zorgen maakt- de 'anti legionella'- aanzetten, anders spoel je na terugkomst de leiding even 5 minuten door met puur heet water. Voor de rest van het jaar bespaar je dan dus op stookkosten voor warm water.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Whut :? 3 weken lang zinloos warmwater op voorraad houden en telkens opwarmen? Dan zou ik toch even snel de stekker van de CV-ketel uit het stopcontact trekken als je 3 weken op vakantie gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:40:
Whut :? 3 weken lang zinloos warmwater op voorraad houden en telkens opwarmen? Dan zou ik toch even snel de stekker van de CV-ketel uit het stopcontact trekken als je 3 weken op vakantie gaat
Mijn ketel houdt (nagenoeg) niets op voorraad (Remeha Tzerra plus). Die stookt niet zonder ww vraag ('comfort stand'=uit). Die kan dus rustig in de wcd blijven.

Ik ben met het antwoord van een vergelijkbare ketel/vergelijkbare situatie uitgegaan, mede omdat ik mijn instellingen heb overgenomen/geleerd vanuit de tips/handleidingen voor CV tuning.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 27-05-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn Intergas houdt ook geen water op voorraad. Mij ging het er om dat hier iemand een advies geeft waarvan ik mij afvraag of je dat wel zo moet stellen.
Ik doe mijn ketel in de vakantie trouwens niet uit. Te vaak om me heen gehoord dat na een vakantie een monteur moet komen :(
Trouwens 3 weken is vrij normaal, gisteren spraak ik een gepensioneerde klant die er vanaf komend weekend 6 weken tussenuit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je hebt dan toch niet 3 weken lang stilstaand water van 55°C, dat heb je alleen met een voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, de vraag over 3 weken vakantie was eigenlijk een zijspoor.

wienesroa had gevraagd of een instelling van WW op 65 graden juist of verstandig is.

Ik ben dus van mening dat 55 graden warm water voor een normale gebruiker waarschijnlijk prima is. En dat scheelt weer een paar kuub gas per jaar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 27-05-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:26:

wienesroa had gevraagd of een instelling van WW op 65 graden juist of verstandig is.

Ik ben dus van mening dat 55 graden warm water voor een normale gebruiker waarschijnlijk prima is. En dat scheelt weer een paar kuub gas per jaar :)
Ik heb nu het tapwater tot 65graden terug gezet. En voor wat het waard is, de ketel naar 60graden.
Blijkbaar moet je niet verder dan 65 willen zakken, vanwege vorming van legionella?
Ik heb nog op het programma staan op de handleiding van de ketel eens op te snorren en daar eens te kijken wat er nog mogelijk is qua comfort stand etc. Alleen ben ik niet de enige in huis, dus als ik (extreme) lang moet wachten op warm water, ga ik waarschijnlijk weerstand uit het " andere kamp" krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wienesroa schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:57:
[...]

Ik heb nu het tapwater tot 65graden terug gezet. En voor wat het waard is, de ketel naar 60graden.
Blijkbaar moet je niet verder dan 65 willen zakken, vanwege vorming van legionella?
Ik heb nog op het programma staan op de handleiding van de ketel eens op te snorren en daar eens te kijken wat er nog mogelijk is qua comfort stand etc. Alleen ben ik niet de enige in huis, dus als ik (extreme) lang moet wachten op warm water, ga ik waarschijnlijk weerstand uit het " andere kamp" krijgen :+
Zeker als je niet de enige bent die warm water gebruikt, kan je er vanuit gaan dat er voldoende doorstroming is om te voorkomen dat er legionella in je leidingen ontstaat. Wat dat betreft kan je in overweging nemen de temperatuur te verlagen tot 55. Anders is 60 ook voldoende (das de standaardwaarde in mijn ketel overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij 55 graden gaat legionella dood, duurt alleen even. Bij 65 graden gaat het in principe direct dood.

Voorraadvat kan je in principe prima op 55 graden laten staan, legionella heeft geen kans bij die temperatuur. Waar je op moet letten is als je een paar weken van huis gaat: legionella kan groeien in de leidingen, als je vervolgens 55 graden door die leidingen stuurt heb je daar niet genoeg aan, na een paar meter leiding is het water te ver afgekoeld om de legionella dood te krijgen.

In principe kan je de temperatuur gewoon op 55 graden zetten, als je lange tijd geen heet water tapt gooi je het tijdelijk terug naar 65 en laat je de kranen een paar minuten lopen.

Verder hoef je dat laatste bij een Intergas ketel niet eens te doen. Die dingen moduleren zo traag terug dat de temperatuur met instelling van 55 graden bij aanwarmen ver doorschiet richting de 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uit mijn douchekop komt water van 38°C.

[Edit]

Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond

Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila

[ Voor 88% gewijzigd door Dre op 28-05-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx voor de verdere verduidelijking _JGC_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:39:
Uit mijn douchekop komt water van 38°C.

[Edit]

Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond

Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila
Nogal selectieve quote Dre, je miste deze:
Optimale groeiomstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 60 °C (optimaal is 37 °C) en de aanwezigheid van biofilm of ander organisch materiaal.
Bij een normale woonsituatie met mensen die dagelijks douchen, afwassen, of voor een andere reden warm water vragen, staat het water niet lang genoeg stil. En JGC schreef al een tip bij een situatie dat je een paar weken weg bent. Lijkt me duidelijk allemaal.

Maar goed, iedereen maakt zn eigen afweging, ik vertrouw op 55 graden, jij op meer. 'Swah' zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

"Uit mijn douchekop komt water van 38°C."

Hoe kom je erbij dat ik "vertrouw" op "meer" ?

Waarom niet instellen op 45°C? Je kan best lang douchen, maar die 5 tot 6 uur aldus wikipedia lijkt me niet waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nogmaals, de groei vind plaats in stilstaand water.

Hier al jaren de doorstroom ketel op 45 graden. Het binnenkomende water is altijd kouder dan 20 graden, leidingen liggen in de kruipruimte en ketel hangt op de begane grond.
De koud waterleiding word dus nooit warm.
(Het risico op legionella is namelijk ook aanwezig in de koud waterleiding)
Als ik aan het douchen ben is het water van 45 graden binnen ongeveer 1 minuut al in het riool verdwenen. De kans op legionella is dus 0.
Ook de warm waterleiding ligt in de kruipruimte en zal na gebruik afkoelen naar 20 graden of lager. De badkamer is ook op de begane grond, alle waterleidingen liggen dus in koude ruimtes.
Daarbij is alles van koper, waar legionella ook een hekel aan heeft.

In mijn geval is legionella dus uitgesloten.
Iedereen zal aan de hand van leidingloop en waterverbruik zijn risico moeten bekijken.
Als je niet zeker van je zaak bent, minimaal 55 graden aanhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 28-05-2015 23:35 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 100386 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:26:

Behalve als je een bad wil vullen. Duurt alleen maar langer om je bad te vullen omdat je minder koud kan bijmengen en tegen de tijd dat je bad eindelijk redelijk gevuld is, is het niet meer lekker op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hoeft niet langer te duren, ik kan de hoeveelheid warm water instellen op de ketel.
Hij geeft dus veel meer dan 8L/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

En wat heb ik daaraan? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 12:34

JayPe

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hifpAXV.jpg

Uit de handleiding van mijn Nefit EcomLine HRC Classic Combiketel..

Gaat dus om 2 zaken: Er wordt warmwater in voorraad gehouden én de temperaturen die tot aanwas danwel afdoding leiden.

Heb je geen voorraadvat? Gelden andere temperaturen. Ik ga nu gelijk eens zoeken naar dat knopje, en m op stand 7 instellen, mocht dat niet al het geval zijn.

--------------------->8-------------------------

Ah: Tapwater stond op 8. Staat nu op 7.

Temperatuur van CV-water stond op 70 graden. Staat nu op 60 graden.

Zonder ook maar iets in te lezen draai ik gewoon ff aan dat knoppie 8)7 Ga ik dan nu even zoeken hoe of wat een slimme temperatuur kan zijn voor het CV water.

Overigens: de UBA4000 is voorzien van wel hele kleine fragiele plastic draaiknopjes zeg,. Ik heb niet het gevoel dat het aanraken van die knopjes nu echt wat doet/heeft gedaan? zijn er meer tuners hier met zo'n oude Nefit?

[ Voor 41% gewijzigd door JayPe op 30-05-2015 14:55 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jij niets, maar ik wel ;)
JayPe schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:48:

Overigens: de UBA4000 is voorzien van wel hele kleine fragiele plastic draaiknopjes zeg,. Ik heb niet het gevoel dat het aanraken van die knopjes nu echt wat doet/heeft gedaan? zijn er meer tuners hier met zo'n oude Nefit?
Ja, ervaring mee. Zelfde ketel hangt bij mn ouders en tuned sinds 1995 :)
Zulke knopjes noemen ze potmeters en die voelen vaak wat fragiel aan.
En het aanraken van het knopje heeft idd geen effect, je moet er aan draaien :+
Ze werken wel degelijk en zijn prima te verstellen met een fitting schroevendraaier.
Waarschijnlijk heb jij de oudere grijze UBA, de nieuwere witte UBA 4001 heeft grotere draaiknoppen.
Die staat ook in de afbeelding die jij poste.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-05-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 12:34

JayPe

Ondertitel

Jup. Ik heb een UBA4000. Potmeters ken ik wel, en die zijn erg storingsgevoelig ( spoeltje met een sleep contact. Vooral in versterkers levert t vaak een hoop gekraak op ( tenminste, dat deden mijn audio speeltjes vroeger wel).

Doen die potmeters nog wel goed verstelen na 16 jaar stilstand ( ketel is uit 1999, heb m hier nu een jaar of wat hangen, ik neem aan dat de vorige bewoners van de woning waar ie uitkwam niet jaarlijks aan die knoppies hebben gedraaid ). Verstellen ging overigens prima met mijn nagel in t gleufje.

Hoe controleren jullie de werking? Gewoon met een termometer onder de kraan? ( zoals ik ook ooit de termostaatkraan van de douche heb geijkt )? of geloven jullie t wel?

(de CV-water temp kan ik natuurlijk gewoon op de ketel aflezen, maar de tapwatertemperatuur? Ik heb t met t handje gevoeld, maar ik voel geen verschil tussen tering-jantje-heet en tering-jantje-heet-minus een graad of 5 )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Dus zinloze opmerking. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als jij er niets mee kunt wil nog niet zeggen dat het een zinloze opmerking is. Jij stelde zelf dat het langer duurt om een bad te vullen, ik kon niet weten dat het om jouw bad ging.
Er zijn genoeg ketels waar je de doorstroming wel kunt regelen, dus vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:03:
[...]

Mijn ketel houdt (nagenoeg) niets op voorraad (Remeha Tzerra plus). Die stookt niet zonder ww vraag ('comfort stand'=uit). Die kan dus rustig in de wcd blijven.
Ik heb ook de Tzerra plus, maar weet je ook hoeveel elektra die verbruikt in standby?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HereIsTom schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:38:
[...]

Ik heb ook de Tzerra plus, maar weet je ook hoeveel elektra die verbruikt in standby?
Tzerra plus met modulerende pomp ... geschat een watje of 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verbruik in standby heeft niets met de pomp te maken.
Volgens Remeha verbruikt hij idd 3 watt in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 12:03
Oxellaar schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 15:52:

Waarschijnlijk heb jij de oudere grijze UBA, de nieuwere witte UBA 4001 heeft grotere draaiknoppen.
Die staat ook in de afbeelding die jij poste.
Die heb ik ook. Maar er gebeurt niets als je deze versteld. Ketel zelf is de horizontale uitvoering (boiler ernaast) En minder vermogen. Ik dacht 22Kw. Zou allemaal niets uit moeten maken.

Ik heb natuurlijk wel een dag gewacht na verstellen. Het boilertje moet natuurlijk eerst afkoelen.

Wat kan de reden zijn dat de boiler altijd op 60 a 65 graden blijft?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het kan natuurlijk wel dat het potmetertje kapot is, maar normaal gesproken werken ze wel.
Misschien zit er een afwijking in de NTC die onderin de boiler zit geschoven.
Meten is weten, het is een 10K NTC. (@25 graden)

Als ik bij een ketel kom waar het tapwater op 7 staat en ik draai hem naar 10, dan gaat hij direct branden om de boilertemperatuur te verhogen. Als ik hem na een paar tellen terug zet op 7, dan stopt hij weer.
Probeer eens een dag op stand 6 en draai hem daarna naar 10.
Als hij dan direct gaat branden voor de boiler dan is er een meetbaar verschil in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 12:03
Dat potmetertje is pas 6 jaar oud (ketel 15 jaar) en wordt nooit aangedraaid dus daar zoek ik het niet.
(Dat garandeert natuurlijk niets)

Ik zal je testje eens proberen. En die NTC nameten gaan we zeker doen.

Bedankt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Wellicht is de vraag al eerder gesteld, maar heeft CV tuning zin, als je de radiatoren boven nauwelijks gebruikt?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Dat is toch al tuning: De warmtestroom richten op waar je hem gebruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik bedoel eigenlijk het belangrijkste deel daarvan, waterzijdig inregelen, excuus. :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
albino71 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:31:
Wellicht is de vraag al eerder gesteld, maar heeft CV tuning zin, als je de radiatoren boven nauwelijks gebruikt?
Vraag is al gesteld, en ja, het heeft zin.
Waterzijdig inregelen doe je op de instelling die je doorgaans gebruikt, als dat maar een radiator is ben je snel klaar, maar doorgaans zal dat wat meer zijn (woonkamer, keuken, badkamer).
Wat je met de rest doet is kwestie van gezond verstand:
- in de slaapkamer wil je wellicht enkele vriesdagen op een jaar de ergste kou kunnen wegjagen, dus mogen die radiatoren flink dicht staan (want weinig vermogen nodig indien gebruikt).
- in een bureau oid waar je nu en dan een behaaglijke temperatuur wil stoken, wil je deze meer (of zelfs volledig) openzetten, want als je dan warm wil stoken kan je wellicht alle vermogen gebruiken (en is wat verlies aan rendement niet zo erg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 18:29
Dan zit ik ook al een tijdje met een vraag.
Wij hebben op dit moment (als de kachel brand) alleen de verwarming aanstaan in de kruken, woonkamer, hal (minimaal open), en badkamer.

Ik ga binnenkort de boel eens goed afstemmen, maar wat ik mij afvroeg.
Ik wil in de slaapkamer van onze dochter voor als ze wat ouder is en op haar kamer bezig is een thermostatische knop plaatsen.
Deze radiator zal niet veel gebruiken, want het wordt niet kouder dan 19 graden op de kamer.
In de badkamer wil ik er ook ern plaatsen.
De overige radiatoren boven zijn altijd uit tenzij een goeie vriesnacht.

Is het behalve het inregelen een goeie optie om op de twee genoemde radiatoren een andere knop te zetten?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Badkamer zal over het algemeen wel wat meevallen, slaapkamer zou ik sowieso een knop op willen zetten. Slaapkamertje is maar klein, weet niet wat voor radiator erin hangt, maar zelfs al zou ik dat ding op mijn slaapkamer grotendeels knijpen, dan nog zou het veel te warm worden als beneden de woonkamer voor lange tijd verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een thermostatische kraan heeft een zekere tolerantie voor slecht waterzijdig inregelen, je wil een radiator met thermostatische kraan eigenlijk wat teveel openzetten (want zodra de gewenste temperatuur genaderd wordt, gaat de kraan gaan knijpen; en als je de kraan plots openzet heb je de opstart-piek gemist die ruimtes die constant verwarmd worden wel krijgen na de nachtverlaging).
Voor een badkamer ben ik keihard fan van een thermostatische kop die je kan programmeren, zo heb je erg goedkoop (30€ ofzo, neem niet de goedkoopste) een handige oplossing: zo'n knop draait zichzelf dicht als het raam open gaat, je programmeert em zodat de badkamer enkel opwarmt als je dat wil en niet 's weekends constant verwarmd wordt overdag, en is veel minder complex dan een regeling met 2 klassieke thermostaten.

In een kinderkamer voor het studeren is een thermostatische knop handig, maar kan je ook zo'n programmeerbare knop overwegen: een slinger aan de knop geeft ook warmte en als je die programmeert dat ie regelmatig terugkeert naar nachttemperatuur vermijd je te betalen voor een sauna elke keer de knop niet wordt dichtgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sowieso helpt het om de gebruikers van zo'n knop op te voeden. Veel mensen snappen het idee van een thermostaatknop niet en associëren het nummertje op de knop met hoe snel de ruimte gaat opwarmen ipv tot hoe ver de ruimte wordt verwarmd. Bij mijn voormalig werkgever werkte dat ook zo, met WAR was dat niet zo'n succes voor de gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^klopt, ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er niet gewoon een temperatuurschaal op die knoppen staat (met dan in kleine lettertjes dat het x% kan afwijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kan je je voorstellen wat je betaalt voor een monumentaal pand met glas in lood ramen waarbij iedereen het koud heeft en dus de verwarming op 5 staat, in combinatie met 2 28KW remeha ketels in cascade setup met WAR...
En ja dat moduleerde, maar als je de bovenkant van de stooklijn onder de 80 zette werd de hele toko al niet meer warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Vandaag ook maar eens begonnen met het tunen van de Nefit Economy VR ketel uit ... (ik dacht 2001)

De ketel wordt alleen gebruikt voor douchen en de verwarming.
Ik heb de bewaarfunctie uitgezet en daarmee komt de warmwater uitvoer stand automagisch op 60 graden.

De istelling voor het verwarmingsvermogen heb ik terug gedraaid naar stand 1, wat een capaciteit van 10,9KW inhoud. eigenlijk heb ik helemaal geen idee of dat dit voldoende is voor m'n huis, maar gezien we nu net de zomer in gaan mag hij daar wel op blijven voor nu.
Ook de gewenste aanvoer temperatuur voor de radiatoren heb ik op 70 gezet (laagste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
liquid_ice schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:39:
De ketel wordt alleen gebruikt voor douchen en de verwarming.
Volgens mij is dat bij meer mensen zo ;)

Maar het tunen van een VR ketel is erg beperkt. Aangezien de ketel niet mag/kan condenseren is daar geen winst te behalen.
Beter zou je de ketel kunnen vervangen voor een HR ketel, wachten tot hij de geest geeft kan lang duren. Aan je blog te zien ben je al van plan om hem ooit te vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Ik bedoelde aan te geven dat er geen tapwater aan de keuken geleverd werd, maar dan had ik dat beter kunnen schrijven he ;)

Leuk dat je m'n blog gelezen hebt trouwens. De hoofd reden dat ik die ketel niet direct vervangen heb is eigenlijk omdat ik niet weet hoeveel KiloWatt dat er nodig is voor dit huis. Gezien ik best flink wil gaan isoleren wil ik niet hebben dat ik een te zware ketel heb die gaat staan pendelen.

Mijn doel is om dit jaar het dak te isoleren en dan van de winter een idee te krijgen wat dat er nodig is kwa warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik dacht altijd dat tapwater bepalend was voor het vermogen van de ketel, en dus niet de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, in nagenoeg iedere woning tot ongeveer 600m3, met redelijke isolatie, heb je voldoende aan +/- 25kW.
Bij 25 kW heb je automatisch CW3 of 4 voor tapwater.
Wil je meer tapwater, dan heb je die 5kW of meer alleen nodig voor het CW5, of 6 label.

Alle moderne ketels van 25 tot ruim 30kW hebben een ondergrens die veel lager ligt dan bij je huidige ketel.
Je huidige ketel moduleert ongeveer 1:2, moderne ketels moduleren makkelijk 1:4 a 5.
Maak je dus over dat pendelen geen zorgen, +/-5kWh kun je altijd wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Goed om te weten, dan moet ik me inderdaad maar eens eerder gaan orienteren op ketels.

Nu is het huis dus nog slecht geisolleerd M'n doel is qua isolatie is:
* Dak isolatie aanbrengen
* Muur isolatie aanbrengen
* oud dubbelglas vervangen door HR++ beglazing
* Vloer isolatie aanbrengen

Ik wil mogelijk / waarschijnlijk een Lucht/Lucht warmtepomp er later bij hangen als 'basis' verwarming en de CV dan als extra voor de koude dagen.

Nu heb ik een CW3 ketel en geen problemen ermee, dus dat zal het dadelijk ook weer worden (misschien een CW4, want CW3 is er steeds minder).
Wat ik nu al bedacht heb om op te gaan sorteren wordt:
* Opentherm
* laag minimaal vermogen
* Geschikt voor een WTW-afzuiging of zonnecollector aan te hangen
(Al is het huis met 90M2 en net geen 300M3 wat klein om een X-honderd liter vat in kwijt te komen)

Hebben jullie nog belangrijke / interresante criteria die ik mee kan nemen in de zoektocht van de zomer?

[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 08-06-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Modulerende pomp zodat hij qua elektra ook zuinig is.

Ik zou zelf voor een Remeha gaan, maar dat is omdat ik daar een fijn gevoel bij heb, verder niet onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ikzelf heb ook gekozen voor een remeha, vooral vanwege de vermeende tweakbaarheid van de Remeha Calenta.

wat je daarvan uiteindelijk zelf gaat gebruiken moet je zelf verzinnen :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Op welke gebieden is die tweakbaarder dan anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
goeie vraag. dat was in 2012 in ieder geval het uitgangspunt. ging niet per se om de instellingen tweaken van de ketel, als meer het interfacen naar.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er staat mij ook iets bij dat Remeha bij sommige modellen ketels een RVS warmtewisselaar gebruikt ipv aluminium.

Al weet ik niet of RVS nou juist beter was. Voor m'n gevoel wel, maar als ik hier zie dat de Avanta (met RVS-warmtewisselaar) het instapmodel is en de Calenta (duurdere model) een aluminium warmtewisselaar heeft :?

Misschien dat 'Oxellaar' hier antwoord op kan geven.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

liquid_ice schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:20:
[...]

Ik wil mogelijk / waarschijnlijk een Lucht/Lucht warmtepomp er later bij hangen als 'basis' verwarming en de CV dan als extra voor de koude dagen.
[...]
Een L/L WP lees ik hier. Gasverbruik voor de verwarming zal dan wel laag zijn. De keuze voor een nieuwe gasketel verbaast mij. Waarom geen E-kachel, E-boiler, E-doorstroomverwarmer, Ventilatie WP of zonneboiler vraag ik mij af.

@ThinkPad
Had RVS niet meer last van metaal moeheid ofzo ? Heb wel ooit gelezen dat RVS in de ketel een minder goed idee was.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 09-06-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RVS blijft schoner, maar geleidt minder goed warmte en zet meer uit. Liever alu en dan regelmatig schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
Oxellaar schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:01:
[...]
Maar het tunen van een VR ketel is erg beperkt. Aangezien de ketel niet mag/kan condenseren is daar geen winst te behalen.
[..]
Ik zat daar laatst over te denken, maar:
Waarom kon onze VR ketel dan ingesteld worden, met de draaiknop, tot een aanvoer van 20 graden, als hij daar niet op mocht verwarmen ivm mogelijke condensatie?
En, er werden ook wel eens buffers gebruikt icm gasketels, maar die buffers geven toch ook een redelijk lange tijd een retour van onder het condensatiepunt?

We hebben nu een nieuwe HR, en het CW4 keteltje is bij het douchen omlaag gemoduleerd tot maar 20-25%, en de retour is dan ~45 graden. Toch komt er nog waterdamp uit de schoorsteen :P :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Een VR moduleert zo goed als niet, de VR die ik had deed 12 of 24KW met een tweetrapsbrander. Temperaturen in een VR zijn dusdanig hoog dat uiteindelijk alles via de schoorsteen naarbuiten gaat.
Wat betreft die 20, is dat niet de temperatuur van het tapwatervatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:36:

Misschien dat 'Oxellaar' hier antwoord op kan geven.
_JGC_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:53:
RVS blijft schoner, maar geleidt minder goed warmte en zet meer uit. Liever alu en dan regelmatig schoonmaken
JGC kan het ook aardig ;) Klopt allemaal.
Bij een rvs wisselaar komt het veel nauwer dat alle pakkingen goed afdichten.
Zodra er een kleine opening is waar rookgassen lekken, ontstaat daar veel hitte.
Door die hitte trekt het direct krom en is de kleine opening een gat geworden, waardoor direct de wisselaar afgeschreven is.
Ikzelf kan eigenlijk niet één voordeel bedenken van rvs, want ook rvs wisselaars vervuilen, al is het wel flink minder.

Aluminium wisselaars zijn eigenlijk altijd gegoten, soms uit één geheel.
Gietwerk trekt eigenlijk nooit krom en er is veel meer vrijheid in vormgeving.
marcop23 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:09:
[...]

Ik zat daar laatst over te denken, maar:
Waarom kon onze VR ketel dan ingesteld worden, met de draaiknop, tot een aanvoer van 20 graden, als hij daar niet op mocht verwarmen ivm mogelijke condensatie?
En, er werden ook wel eens buffers gebruikt icm gasketels, maar die buffers geven toch ook een redelijk lange tijd een retour van onder het condensatiepunt?
Zelfs gietijzeren ketels, van voor het VR tijdperk, hadden een thermostaat die je op 20 graden kon zetten. Als iets kan, wil nog niet zeggen dat het goed is. Mijn auto kan ook harder dan 130 ;)
We hebben nu een nieuwe HR, en het CW4 keteltje is bij het douchen omlaag gemoduleerd tot maar 20-25%, en de retour is dan ~45 graden. Toch komt er nog waterdamp uit de schoorsteen :P :'(
Komt er zelfs met deze buitentemperaturen nog damp uit je schoorsteen? Dat kan maar één oorzaak hebben en dat is een hoge rookgastemperatuur.
_JGC_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:52:
Een VR moduleert zo goed als niet, de VR die ik had deed 12 of 24KW met een tweetrapsbrander. Temperaturen in een VR zijn dusdanig hoog dat uiteindelijk alles via de schoorsteen naarbuiten gaat.
Er zijn erg veel VR ketels die echt moduleren, de Nefit van een paar posten terug, AWB-tjes, Radson en eigenlijk alle Vaillant VR ketels. Intergas had idd een tweetraps gasblok.
VR ketels konden vaak niet erg laag in vermogen, naar 5kW bijvoorbeeld. Was ook niet nodig, want condenseren was geen noodzaak, maar moest juist tegen gegaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Dre schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:33:
[...]

Een L/L WP lees ik hier. Gasverbruik voor de verwarming zal dan wel laag zijn. De keuze voor een nieuwe gasketel verbaast mij. Waarom geen E-kachel, E-boiler, E-doorstroomverwarmer, Ventilatie WP of zonneboiler vraag ik mij af.

@ThinkPad
Had RVS niet meer last van metaal moeheid ofzo ? Heb wel ooit gelezen dat RVS in de ketel een minder goed idee was.
De keuze voor een ketel is een keuze stap in een integraal warmte plan van je gehele woning. Momenteel weet ik nog niet wat het gas-verbruik is in deze woning, dus is een wamte plan moeilijk te maken.
Iets moet het 'hart' van het systeem zijn, waar je op terug kan vallen als er een 11-steden toch komt in Brabant ;)

Een L/L warmte pomp (Daikin Ururu Sahara) is een mooie voor verwarming van de gehele beneden verdieping, maar daarmee alleen red ik het niet vrees ik. Grote warmwater buffers zie ik niet zitten (klein huis), daarmee valt een flinke zonneboiler af.

Een Ventilatie WP ken ik alleen als ondersteuning voor een ketel en een warmtespiraal verwarming (ik denk dat je dat met de E-oplossingen bedoelt) klinkt in mijn oren als heel veel geld.

Als ik dingen over het hoofd zie, please enlighten me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:04
Enige tijd geleden heb ik mijn tapwatertemperatuur verlaagd naar 43 graden en kon altijd prima douchen. Sinds 2 dagen lijkt hij door te slaan en wordt het water zo gigantisch heet, dat je er nagenoeg niet meer onder kan staan zonder jezelf te verbranden.

Zou het komen dat de isense 22,5 als binnentemp aangeeft en de ketel niks met de warmte kan doen? Of heb ik ergens een defect?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
maomanna schreef op zondag 14 juni 2015 @ 09:42:
Enige tijd geleden heb ik mijn tapwatertemperatuur verlaagd naar 43 graden en kon altijd prima douchen. Sinds 2 dagen lijkt hij door te slaan en wordt het water zo gigantisch heet, dat je er nagenoeg niet meer onder kan staan zonder jezelf te verbranden.

Zou het komen dat de isense 22,5 als binnentemp aangeeft en de ketel niks met de warmte kan doen? Of heb ik ergens een defect?
Het cv gedeelte en tapwater gedeelte van de ketel mogen elkaar nooit beïnvloeden.
Dus je ruimtetemperatuur van 22.5 heeft niets te maken met het plots warmer worden van je tapwater.
Ik weet niet welke ketel je hebt, maar normaal gesproken zal een instelling van 43 ook 43 graden leveren.
Heb je enig idee hoeveel L/m er door de ketel gaan op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:04
Heb geen idee. Zal dat even moeten klokken.
Hoe kan ik dat t beste doen? Bij de watermeter of een emmer onder de kraan?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 17:43
Vandaag is over idee cv ketel vervangen door een nieuwe remeha. Bij nadere inspectie bleek de oude uit 1999 te stammen, toch al zo'n 16 jaar oud. Bovendien was het oude geval loodzwaar in vergelijking met de nieuwe.

Zodra het koud wordt weer eens inregelen en de komende maanden eens kijken hoe het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik kan uit je post niet opmaken waarom je de CV-ketel wilt vervangen.

[ Voor 70% gewijzigd door Dre op 18-06-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
liquid_ice schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:20:
Nu heb ik een CW3 ketel en geen problemen ermee, dus dat zal het dadelijk ook weer worden (misschien een CW4, want CW3 is er steeds minder).
Wat ik nu al bedacht heb om op te gaan sorteren wordt:
* Opentherm
* laag minimaal vermogen
* Geschikt voor een WTW-afzuiging of zonnecollector aan te hangen
(Al is het huis met 90M2 en net geen 300M3 wat klein om een X-honderd liter vat in kwijt te komen)

Hebben jullie nog belangrijke / interresante criteria die ik mee kan nemen in de zoektocht van de zomer?
Ik heb mijn VR ketel uit 2006 afgelopen winter laten vervangen door een Remeha M24C Plus CW3. (1200 euro incl. installatie ;-)
Ik zag meteen het gasverbruik halveren en het comfort toenemen!
Na nog een beetje tunen en tapwaterfunctie uitgezet was het verbruik nog lager.
De plus versie heeft een zuinige modulerende pomp die ook nog 50% op je electraverbruik kan schelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
VR ketel uit 2006...zo jammer dat zoiets toen niet meteen goed is aangepakt, de meerprijs van een HR met benodigde extras heb je binnen enkele jaren terugverdiend en nu zie je een ketel alsnog op de helft van zijn levensduur vervangen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 17:43
Dre schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:12:
Ik kan uit je post niet opmaken waarom je de CV-ketel wilt vervangen.
Als je mij bedoelt dan hebben de cv ketel laten vervangen omdat de oude groot onderhoud nodig had a €300,-. Dat was 1/4 van een nieuwe ketel en daarmee was de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt er nogal vanaf wat dat groot onderhoud inhoudt en welke ketel je hebt. Bij mijn inmiddels 5 jaar oude ketel is afgelopen voorjaar met korte tussenpozen een nieuw gasblok en een nieuwe brander geplaatst, samen ook 300 euro. Na vervanging is die ketel zo rustig dat ik me afvraag of die ketel ooit wel goed is geweest.

Had met jouw redenering ook een nieuwe ketel op kunnen hangen, maar behalve een A-label pomp is er niet zoveel verbeterd in de huidige ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Zijn er moderne HR ketels die beter of minder geschikt zijn als je naar lagere temperaturen toe wilt gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 19-06-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wat versta je onder lagere temperaturen? Als je een maximale watertemperatuur van 30 tot 40 graden wilt hebben, dan kun je beter een warmtepomp aanschaffen.
Let wel, deze temperatuur het hele jaar rond, dus ook onder nul.

Alles boven deze temperatuur is voor iedere HR ketel geen probleem, ze zijn er zelfs voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
liquid_ice schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:42:
Zijn er moderne HR ketels die beter of minder geschikt zijn als je naar lagere temperaturen toe wilt gaan?
Met ^, al is het wel interessant te kijken naar minimaal vermogen, hoe lager deze is hoe langer de ketel op lage temperatuur kan pruttelen.
Dat wil zeggen dat je niet zomaar het zwaarste model moet accepteren, maar je CV installateur enigzinds zal moeten pushen een lager (=correct) vermogen ketel te hangen.

Pagina: 1 ... 16 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.