Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.939.086 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43
@Bo0bz
Ik neem aan dat je met 40 graden het CV-water bedoelt.
Wat is de temperatuur van het water wat uit de vloer komt?
Het kan natuurlijk goed gaan maar het is niet gezegd.

Voor de berekening van het vermogen is de deltaT van vloerwater niet belangrijk, daar kan je namelijk niet mee rekenen omdat je niet de flow door vloer kent.
Het vermogen is gelijk aan deltaT CV-aanvoer - CV-afvoer x debiet geleverd door de CV-pomp.

Q = m x cp x dT
Q = kg/s x J/kgK x K = J/s = W

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-02-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:43
leonbong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:04:
@Bo0bz
Ik neem aan dat je met 40 graden het CV-water bedoelt.
Wat is de temperatuur van het water wat uit de vloer komt?
Het kan natuurlijk goed gaan maar het is niet gezegd.

Voor de berekening van het vermogen is de deltaT van vloerwater niet belangrijk, daar kan je namelijk niet mee rekenen omdat je niet de flow door vloer kent.
Het vermogen is gelijk aan deltaT CV-aanvoer - CV-afvoer x debiet geleverd door de CV-pomp.

Q = m x cp x dT
Q = kg/s x J/kgK x K = J/s = W
Ketel staat ingesteld op 55 graden want heb boven nog reguliere radiatoren die ook warmte nodig hebben voor voldoende capaciteit. De thermostaat op de vloerverwarming verdeler beneden staat op 40 graden ingesteld en retour geeft de verdeler 35 graden aan. Mijn veronderstelling is dat de deltaT dan 5 graden is. Alle ventielen op de groepen staan nu volledig open. Gaat btw om een Robot verdeler met 6 groepen. Hij lijkt op deze: Afbeeldingslocatie: https://koopplein.nl/files/17292/17291216/w800

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
De deltaT van vloerwater is inderdaad 5 graden, dat is correct.
De deltaT van je CV-ketel is (CVaanvoer - CVafvoer) = (55 - 35) = 20 graden.
Waarbij CVafvoer = Vloerretour.

Jij bedrijft je CV-systeem dat is nog voldoende heet, dat is nauwelijks LT te noemen.

Stel jouw BG heeft 2kW nodig om warm te blijven.
Dat betekent dat jouw CV-ketelpomp 85 l/uur moet verstouwen om je BG warm te houden.
m = 2000W / ((55 - 35) x 4200) = 0,02kg/s ==> 85l/uur
Als je jouw CV op +/-40 graden zou zetten zoals mikeyman had dan moet jouw CV-pomp.
m = 2000W/ ((40 - 35) X 4200) = -,09kg/s ==> 340 l/uur
Je CV pomp moet dan veel harder pompen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 04-02-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet daarvoor wel even naar mijn documentatie kijken. Daar staat de volgende tabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/td1tSvlg2A67SBT9kwotp51K/thumb.jpg

Drukverlies grafiek toestel CV-zijdig
A. Kombi Kompakt HRE 24/18
B. Kombi Kompakt HRE 28/24
C. Kombi Kompakt HRE 36/30
I Pompstand I
II Pompstand II
III Pompstand III
X Doorstroom hoeveelheid in l/h
Y Drukverlies / opvoerhoogte in mWk

X en Y zijn voor mij onbekend. CV ketel staat op de tweede verdieping.

Maar als ik het goed lees, pompt die pomp sowieso een hoop, ook op de lagere standen?

Edit: dit is volgens mij uitgaande van vrije flow...

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik moet zeggen dat mijn HTS-kennis een beetje roestig is om nu zo snel te weten hoe je dit ook alweer afleest.
Ik weet wel dat info ontbreekt je moet weten wat totale weerstand van cv-installatie is.

Daarnaast moet je niet vergeten dat pomp ook nog moduleert afhankelijk van het brandervermogen. Nu kan je dat in de instellingen voorkomen. Wat overigens ook wordt aangeraden voor LT-verdelers, want een dalende flow is daar echt heel vervelend.

Maar ik ben er vrij simpel in huis koud = niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:39:
@leonbong Thanks man, heel erg behulpzaam.

- Komt erop neer dat de pomp op de tweede verdieping met 2 groepen normaal gesproken op stand 1 draait, op de eerste verdieping als alles open staat op stand 2 en op de begane grond op stand 3. Bij de start staan ze een standje hoger. Lijkt me ok toch?
- Als ik toch een pomp nodig blijf houden, lijkt het me wellicht geen handige investering om de verdelers -die nu anderhalf jaar oud zijn- te vervangen? Eventueel thermostaat eraf voor de flow?
- Ga sowieso een wifi-temperatuurmeter toevoegen aan de ketel om aanvoer en retour te meten.
- Aparte is wel dat hoewel ik de aanvoer naar 45 graden heb gezet, de ketel 36-38 graden stookt. Kan te maken hebben met de buitentemperatuurvoeler?

Blijf er nu even vanaf voorlopig. Ketel slaat niet meer in stand 1, en maakt lange runs. Huis warmt op, zij het wat te laat, maar dat zal evohome de komende dagen wel fixen denk ik.

Enige waar ik nog steeds niets van snap is de werking van die thermostaat op de verdeler. Hij knijpt de leiding vóór de verdeler? Stuurt volgens mij geen mengklep aan verderop in de verdeler toch?
ik ga eens op zoek naar een exploded view van zo'n verdeler.

En een programmatje waarmee ik de installatie kan gaan tekenen.

@Jorconmgn Ben er inmiddels wel achter dat een hoog minimaal vermogen en losse zones sturen niet helemaal ideaal is. Als ik het goed zie heeft je remeha een minimaal vermogen van 7,1kW
Mogelijk zit het probleem gewoon in de verdeler. Die Robot HT, dat is toch een mengverdeler?

Vaak wordt de aanvoertemperatuur te laag gezet in combinatie met een mengverdeler. Dit wordt ingegeven door de gedachte dat als je Ta niet hoger dan bijvoorbeeld 37 graden mag worden, je dat dan net zo goed die TA direct de vloer in kan sturen. Maar er wordt dan voorbij gegaan aan het koude water uit de vloer.

Dus, je vloer krijgt dan niet de kans om op te warmen. Belangrijk is natuurlijk ook om de isolatiegraad van de vloer/woning te weten. Maar als er nu water van 37 graden de verdeler in gaat en dat wordt gemengd met koud water uit de vloer, dan wamt de vloer niet op. Tenzij je uitstekend geïsoleerd bent.

Dus zet de aanvoer gewoon op 70 graden en je bent waarschijnlijk van het probleem af. Na een tijd stoken is je vloer op temperatuur en moduleert je ketel vanzelf terug. Een beetje intelligente ketel gaat daarna automatisch zoveel mogelijk in het HR gebied stoken.

De functie van het thermostaatventiel op de verdeler is ervoor te zorgen dat er nooit te heet water de vloer in gaat, of bij zeer lage buitentemperaturen de zaak wat op te kunnen stoken.

Het feit dat je de max Ta op 45 hebt gezet in combinatie met een buitenvoeler, kan betekenen dat er een stooklijn in staat, die op dat moment dus een te lage temperatuur genereert. Wat voor ketel heb je?

Mijn advies, (als bovenstaande verder klopt), Eerst je comfort niveau halen door je ketel het juiste werk te laten doen: Buitenvoeler voorlopig afkoppelen en Ta naar 70. Als dat goed werkt kun je je Ta meten in combinatie met de buitentemperatuur en daarna een correcte stooklijn er in zetten.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bert pit Het zijn inderdaad mengverdelers.
Zulke exemplaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LEbY8RiOpSsOjGCPcOQvktTN/thumb.jpg

Het lijkt idd door de stooklijn icm de buitentemperatuur te komen dat de aanvoertemperatuur nu laag gehouden wordt. Als test even de min buitentemp van de stooklijn van -7 naar +5 gezet, en de Ta ging van 35 naar 42. Denk dat het inderaad geen kwaad kan om de aanvoertemperatuur weer op te hogen.

Leek een quick-fix, maar werkt een beetje tegen blijkbaar :)
Als ik de stooklijntabel goed aflees zou ik de aanvoer gewoon hoog (60?) kunnen zetten, en de minimum waarde weer terug naar -7. Dan regelt ie het verder.

Heb overigens een Intergas Kombi Kompakt 30/36 uit 2007. Oud beestje al, maar volgens mij op zich geen rommel.

De vloer is overigens prima geisoleerd. Zit zo'n 25cm piepschuim onder :)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Ik sluit mij volledig aan bij @bert pit zoals ik al eerder zei dit soort lage aanvoertemperaturen icm mengverdeler is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:25:
@MikeyMan
Ik sluit mij volledig aan bij @bert pit zoals ik al eerder zei dit soort lage aanvoertemperaturen icm mengverdeler is lastig.
Dat krijgen we wel recht getrokken nu iig :)

Maar vraag is wel of de overstap naar LT verdelers dan nuttig is als ik tzt over stap naar een WP.
Of misschien nu al voor hogere efficientie zorgt?
Icm de relatief beperkte aanvoerdiameter dan waarschijnlijk ook nieteens...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nogmaals daarvoor is de LVT verdeler bedacht die heeft wel een pomp maar is geschikt voor LT-aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:10:
Nogmaals daarvoor is de LVT verdeler bedacht die heeft wel een pomp maar is geschikt voor LT-aanvoertemperaturen.
Begrijp dat die ervoor bedoeld is... Maar de vraag is of dat zin heeft...

In de zin van; ik heb nu een 1500 euro aan vrijwel nieuwe pompen hangen, die vervangen zullen moeten worden door nog eens zo'n bedrag aan nieuw spul...

Gaat dit zich ooit terugverdienen, of kan ik beter de thermostaat er tussenuit halen zoals weleens gebeurt.
Meer het kosten/batenplaatje dan de technische oplossing zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Domosapiens schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:23:
[...]
Gezien jouw installatie, moeten er aanpassingen zijn.
Met de natte vinger zou ik zeggen:
P010 op 25%-35% (nog steeds 6,4 - 9kW!!!)
P031 op 90% (vanwege pomploze verdeler)
P032 op 60% (vanwege pomploze verdeler)
P033: op 5
P035: op 0
P057: op 1
P059: op 45
Ik heb ook een Intergas Xtreme 36 en heb wat vraagjes over deze instellingen. Ik heb trouwens radiators boven en een verdeler met pomp beneden. Een andere situatie dus.

P10. Waarom zou je deze aanpassen? Het gaat toch alleen om het max vermogen? Ik neem aan dat de ketel zelf zo slim is om niet op max vermogen te blazen als dat niet nodig is? Of is dat een foute aanname?
P031 en P032... waarop zou je deze zetten bij een verdeler mét pomp? Gewoon factory default? 35-65? De installatateurs hadden hem op 85-95 gezet, geen idee waarom dat zo hoog zou moeten zijn.
P035. Waarom zou je stappenmodulatie uit willen schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

Ik kom er nog eens in.... ondertussen krijg ik “hoofdpijn” van de verwarmingsinstallatie hier. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gFSRcL2VaIKW2BFoL4GRrqMm/medium.jpg

13:30 tm 22:00 vandaag, zie ook de temperatuur woonkamer (beetje vergelijkingsmateriaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gbwCReTSIDfl3UuYk0md73Hl/medium.jpg

Dalletje: tussendeur/voordeur open gebleven even, piekje: uurtje koken ;-)

- ThermoSmart Thermostaat OpenTherm
- ketel Max 45.
- Vloerverwarming met open verdeler, thermostaat ingesteld op 45
- pomp staat op standje 3

Waar ik echter bang voor ben dat ik dit blijft houden zodra de warmtepomp (5kW Panasonic) aangesloten is ipv de ketel

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 04-02-2020 22:21 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Crazy- Toch beetje zelfde verhaal als waar ik mee zit/zat...

CV kan niet lager dan 8 kW in jouw geval, dus komt op het punt dat ie zn warmte niet kwijt kan, en slaat weer af. Die 5kW Panasonic kan waarschijnlijk vele malen lager, en hoeft dus niet telkens te pendelen.

Hoop dat ik het inmiddels een beetje begrepen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:29:
@Crazy- Toch beetje zelfde verhaal als waar ik mee zit/zat...

CV kan niet lager dan 8 kW in jouw geval, dus komt op het punt dat ie zn warmte niet kwijt kan, en slaat weer af. Die 5kW Panasonic kan waarschijnlijk vele malen lager, en hoeft dus niet telkens te pendelen.

Hoop dat ik het inmiddels een beetje begrepen heb ;)
Het voelt ook wel als: antwoord bekend. Maar het zit me toch niet lekker. Zijn installaties in dit geval nou werkelijk gewoon “slecht”?

Of is de boosdoener (hoge retour..) toch de aftakking naar de badkamer & zolder (1 Jaga) welke de retour omhoog schroeven ....

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crazy- schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Het voelt ook wel als: antwoord bekend. Maar het zit me toch niet lekker. Zijn installaties in dit geval nou werkelijk gewoon “slecht”?

Of is de boosdoener (hoge retour..) toch de aftakking naar de badkamer & zolder (1 Jaga) welke de retour omhoog schroeven ....
Tsjah dat herken ik dan ook wel weer... Inmiddels weer bijna terug naar standaard instellingen, en vandaag haast 11 kuub verstookt. Hoe ik dat een beetje zuinig met een wp moet gaan doen is mij een raadsel nog.

Had je al geprobeerd de radiator helemaal uit te zetten? Retourtemp bij de ketel gemeten?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2020 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Crazy- @MikeyMan Ik zou me geen zorgen maken met het getoonde verwarmingsgedrag volgens de plaatjes.
Met een cv-ketel op minimaal waterzijdig vermogen van ca. 8 kW krijg ik altijd een bedrijfspatroon van de cv-ketel vergelijkbaar met het volgende plaatje (hier op 8 feb. 2017 @1,3°C gemiddelde BT (Volkel))
low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT
6 starts per uur = ca.16 min (ca. 14,3 l/min = ca. 7.8 kW)
16 x 14,3 = 228 l/h = ca. 2,1 kW effectief - alles op temperatuur!
Met de low-load-modus is de temperatuur in het midden van de woon/eetkamer dan relatief stabiel zoals bijvoorbeeld hieronder. Je ziet duidelijk de ripples veroorzaakt door de low-load modus (ander datum als hierboven):
douche-dip referentieruimte
(gemeten aan een binnenmuur op ca. 1,5 m hoogte - op afstand van de keuken - De temperatuurdip in het plaatje van ca. 0,3°C wordt veroorzaakt door een douchebeurt van ca. 10 minuten.)
@Crazy- Bij jouw gaat de ketel volgens het plaatje minder vaak starten, hierdoor kan je wat grotere temperatuurschommelingen krijgen, maar ik denk dat de plaatsing van de temperatuursensor in de ruimte niet optimaal is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@woekele
P010 is de afstemming tussen (een standaard) ketel en het afgifte systeem.
Iets wat installateurs horen te doen, maar vaak verzaken.
De P10 beperking zorgt voor een optimaal regelbereik van de CV.
radiators boven en een verdeler met pomp beneden
Feitelijk 2 soorten afgifte systemen die nauwelijks te vereenigen zijn:
- radiators willen lage flow en heet
- vloer wil lage temperatuur en daarom flow

Lage temperatuur met radiators geeft lagere afgifte.
De compensatie daarvoor is meer flow of meer tijd (langer stoken).

Hoge temperatuur met vloerverwarming kan alleen dankzij koudwater bij-mening en een pomp

De compromis installatie is een 50/30 regime met een redelijke flow.

Stappenmodulatie is iets voor een hoog temperatuur regime (b.v. 80/60), stapsgewijs naar 80.voor het "aanwarmen" van de installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Crazy- schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:15:
Ik kom er nog eens in.... ondertussen krijg ik “hoofdpijn” van de verwarmingsinstallatie hier. Zie:

[Afbeelding]

13:30 tm 22:00 vandaag, zie ook de temperatuur woonkamer (beetje vergelijkingsmateriaal)

[Afbeelding]

Dalletje: tussendeur/voordeur open gebleven even, piekje: uurtje koken ;-)

- ThermoSmart Thermostaat OpenTherm
- ketel Max 45.
- Vloerverwarming met open verdeler, thermostaat ingesteld op 45
- pomp staat op standje 3

Waar ik echter bang voor ben dat ik dit blijft houden zodra de warmtepomp (5kW Panasonic) aangesloten is ipv de ketel
Die hoofdpijn is nergens voor nodig. 4 keer per uur aan/uit is normaal gedrag. Wees eerder blij dat je ketel terugschakelt in plaats van te gaan pendelen. De ketel heeft een iets te hoge minimum capaciteit om zijn warmte volledig kwijt te kunnen en schakelt netjes uit.

Bij een systeem met een warmtepomp zul je dat minder hebben. Bovendien wordt daar vaak een buffervat gekoppeld om schommelingen beter op te kunnen vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crazy- schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Dat is geen kwestie van slecht, dat is een kwestie van teveel vermogen. Het laagste vermogen wat de ketel kan afgeven is meer dan wat je nodig hebt om de temperatuur constant te houden. Temperatuur gaat omhoog, ketel gaat uit.
Zo zit dat nu eenmaal met CV ketels: ze hebben van oudsher een hoog vermogen nodig om snel te kunnen opwarmen en om snel (en veel) warm water te kunnen leveren, maar vanwege hun constructie kunnen ze niet onbeperkt het vermogen knijpen.
Als je niet naar een warmtepomp zou gaan zou een kleinere ketel een oplossing geweest zijn. Bijvoorbeeld iets van 20 kW die naar 5 kW terug kan gaan. Maar dan waarschijnlijk ook een boiler als je veel warm water nodig hebt.
Geen enkele andere boosdoener dan een ketel die teveel vermogen levert en die je niet nog verder kunt knijpen. Niets aan te doen. Hier nog een voorbeeld van dat gedrag, en mijn ketel kan tot 4,7 kW moduleren.
Afbeeldingslocatie: http://maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20191231.png

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
Hier ook maar eens inlezen, zie veel termen die mij nog niets zeggen, dus dat wordt er even goed voor gaan zitten ;)

Wonen net in een nieuw 2-onder-1 kap met een Nefit TrendLine HRC 25 CW4 ketel uit 2016, komen uit een rijtjeswoning waar een 20 jaar oude Remeha ketel hing (die het overigens uitstekend deed).
Paar puntjes die ik nu al zie of vragen over heb:

- Huis hangt vol met radiatoren (20 jaar oud) met simple radiatorknop, alleen open of dicht draaien. Ik heb het idee dat als ik hem 1mm opendraai, de radiator net zo warm wordt als dat ik hem helemaal open draai, Klopt dat? Is het echt alleen een aan/uit knop? Loont het om deze allemaal te vervangen met thermostaatknoppen? Of gewoon alles open zetten en de thermostaat in de woonkamer het werk laten doen?

- Nefit easy app, ik kan het maar niet vinden, maar is deze ook van buitenaf (buiten je eigen wifi) te bereiken? Of alleen als je thuis bent?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 21:21
bert pit schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Om met de pomp te beginnen. Per 100 watt kost het je ongeveer een halve euro per dag aan stroomverbruik. Dus circa 180 Euro elektriciteitskosten per jaar als ze het hele jaar draaien. Een pompschakelaar kost 60 Euro en laat de pomp aanslaan op basis van bijvoorbeeld warmte en draait ook bijten het stookseizoen elke dag 5 minuten.
Die zijn besteld, voor beide pompen maar gelijk gedaan, dat is zo terugverdiend.
Waterzijdig inregelen kan nooit kwaad en is vooral handig als je merkt dat de warmte nu niet goed verdeeld wordt. Maar bij zone verwarming wordt de flow beperkt door de zone instelling en is het minder belangrijk dan bij traditionele verwarming.
Ok, gaan we dit dus gelijk maar even doen.
Wel direct wat vragen over het inregelen. Ik heb denk ik meerdere systemen lopen, dus die moeten dan allemaal leeg, en moet gelijk ook 3 draaiknoppen vervangen voor "thermostaat afdichters" zodat ik hier mijn tado knoppen op kan zetten.
Nog tips voor het vervangen van de onderstaande knoppen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y2kiK8eb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V7fvtYEb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kWJR5rJb.jpg
Qua CV heb je mazzel. De Remeha Calenta probeert altijd zo zuinig mogelijk te stoken in het HR gebied. Hoewel je daar alles op kunt regelen, betwijfel ik of je de ontworpen regeling van dat systeem om zuinig te stoken kunt verslaan. Je zou hoogstens de max pompsnelheid kunnen verlagen in geval dat je stromingsgeluid in de leidingen krijgt. Meet de aanvoertemperatuur maar eens, hou er rekening mee dat de Calenta bij opstart altijd even piekt in de aanvoertemperatuur.
Ok, dan ga ik daar eens rustig aan meten en kijken wat er gebeurt, kan dit voor het inregelen al? Of kan ik dit beter allemaal in 1x doen?
Je regelt nu op opentherm, let op als je zonekleppen in het systeem gaat zetten zou het kunnen dat je op aan/uit moet gaan regelen. De Remeha Calenta blijft dan gewoon moduleren op basis van DeltaT.
De zonekleppen gaan we nog niet doen.. Wie weet ooit als we de pompen verder onderhanden nemen, maar voor nu is dat niet nodig.
Ik ken Tado niet, maar vraag me af of deze ook oplossingen hebben voor vloerverwarming. Als dat niet zo is zou je ook eens kunnen kijken naar Evohome.
Tado kan ook iets met de vloerverwarming, maar die gebruiken we vooral als bufferzone zodat de radiatoren niet teveel onder druk komen te staan.
Evohome was een optie, maar gekozen voor de tado qua design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jorconmgn schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Die zijn besteld, voor beide pompen maar gelijk gedaan, dat is zo terugverdiend.

[...]

Ok, gaan we dit dus gelijk maar even doen.
Wel direct wat vragen over het inregelen. Ik heb denk ik meerdere systemen lopen, dus die moeten dan allemaal leeg, en moet gelijk ook 3 draaiknoppen vervangen voor "thermostaat afdichters" zodat ik hier mijn tado knoppen op kan zetten.
Nog tips voor het vervangen van de onderstaande knoppen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Ok, dan ga ik daar eens rustig aan meten en kijken wat er gebeurt, kan dit voor het inregelen al? Of kan ik dit beter allemaal in 1x doen?

[...]

De zonekleppen gaan we nog niet doen.. Wie weet ooit als we de pompen verder onderhanden nemen, maar voor nu is dat niet nodig.

[...]

Tado kan ook iets met de vloerverwarming, maar die gebruiken we vooral als bufferzone zodat de radiatoren niet teveel onder druk komen te staan.
Evohome was een optie, maar gekozen voor de tado qua design.
In zijn algemeenheid moet je bij zone verwarming rekening houden met het volgende: het is alles of niets. Ofwel, een paar knoppen dat gaat hem niet worden. Wil je bijvoorbeeld de kinderkamer opstoken, dan gaat de vloerverwarming en alles wat open staat mee, tenzij je dat elke keer handmatig dicht draait.

CV hoef je niets aan te doen.

De kranen: neem de foto's mee naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Domosapiens schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:35:
De P10 beperking zorgt voor een optimaal regelbereik van de CV.
Yes. De ketel zal dit deels ook automatisch doen, maar handmatig beperken is nog efficiënter dus?
Hoge temperatuur met vloerverwarming kan alleen dankzij koudwater bij-menging en een pomp
dat hebben we inderdaad. En vroeg me af of die bij-mengende verdeler genoeg heeft aan een lage flow vanuit de ketel (hoge temperatuur immers), of wil die perse een hoge flow vanuit de ketel. Het lijkt me dat de hoge flow alleen nodig is in het vv-circuit zelf, maar wellicht klopt dat niet? Als het klopt, kan ik gewoon de minimale pompsnelheid van de ketel lager zetten i.p.v. op 90%. Hij gaat automatisch wel harder pompen als dat nodig is (als ik het maximum niet te laag zet). De pompsnelheid van de vv zelf laat ik dan gewoon hoog staan.
De compromis installatie is een 50/30 regime met een redelijke flow.
Aanvoer van 50 dus? Aanvoer van 60 voor de radiators en de verdeler laten bijmengen naar maximaal 40 is niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
Helaas werkt deze link niet meer, zou iemand deze excel sheet kunnen delen?

Thanks zeer interessant topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
bert pit schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:46:
[...]

In zijn algemeenheid moet je bij zone verwarming rekening houden met het volgende: het is alles of niets. Ofwel, een paar knoppen dat gaat hem niet worden. Wil je bijvoorbeeld de kinderkamer opstoken, dan gaat de vloerverwarming en alles wat open staat mee, tenzij je dat elke keer handmatig dicht draait.

CV hoef je niets aan te doen.

De kranen: neem de foto's mee naar de winkel.
Klopt, daarom zetten we op alle radiatoren wel kranen. Beneden is alles met een vloerverwarming aangesloten en dit zal dus altijd wat meeverwarmen (maar dan zijn wij ook thuis en zitten we daar ook).

Thx voor de hulp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
woekele schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Yes. De ketel zal dit deels ook automatisch doen, maar handmatig beperken is nog efficiënter dus?

[...]
Regelbereik optimaliseren op het werkgebied.
En vroeg me af of die bij-mengende verdeler genoeg heeft aan een lage flow vanuit de ketel (hoge temperatuur immers), of wil die perse een hoge flow vanuit de ketel.
Hangt van aanvoer temp en retour v.d. vloer af. Kun je aan rekenen.
Het lijkt me dat de hoge flow alleen nodig is in het vv-circuit zelf, maar wellicht klopt dat niet?
minimale pompsnelheid van de ketel lager zetten i.p.v. op 90%.
minimaal 90% lijkt mij niet goed, daarmee blokkeer je 1 van de regel parameters (modulatie op flow en deltaT)
Aanvoer van 50 dus? Aanvoer van 60 voor de radiators en de verdeler laten bijmengen naar maximaal 40 is niet aan te raden?
Meet je retour temperatuur en zorg dat die zo laag mogelijk is.
30 C retour is prima
40 C voor een vloer is te hoog
60 C aanvoer vermoedelijk overbodig

Meten en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Martinusz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:17:
- Nefit easy app, ik kan het maar niet vinden, maar is deze ook van buitenaf (buiten je eigen wifi) te bereiken? Of alleen als je thuis bent?
die is ook van buitenaf bereikbaar. De data staat echter niet op een server ergens in de cloud maar alleen op het device zelf. Het ding gebruikt een soort peer to peer protocol, waarbij een cloud server gebruikt wordt om de peers elkaar te laten vinden. Security is wel goed ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
LinuxMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:27:
[...]

die is ook van buitenaf bereikbaar. De data staat echter niet op een server ergens in de cloud maar alleen op het device zelf. Het ding gebruikt een soort peer to peer protocol, waarbij een cloud server gebruikt wordt om de peers elkaar te laten vinden. Security is wel goed ontworpen.
Ok, Dan blokt de WiFi op mijn werk het waarschijnlijk, net even 4g gebruikt en inderdaad het werkte ook (niet aan gedacht om zo te testen 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Domosapiens schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:13:
[...]

Regelbereik optimaliseren op het werkgebied.
Dank voor al je hulpvaardigheid. Alleen deze snap ik nog niet zo goed 8) Kun je dit nog iets toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
realmadridsi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Helaas werkt deze link niet meer, zou iemand deze excel sheet kunnen delen?

Thanks zeer interessant topic!
Net getest, werkt hier nog prima. Ook in incognito modus (zodat hij hem niet van mijn ingelogde Dropbox kan afhalen o.i.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
woekele schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Dank voor al je hulpvaardigheid. Alleen deze snap ik nog niet zo goed 8) Kun je dit nog iets toelichten?
Enige voorbeeldgetallen:
Stel je CV kan 24kW en je hebt tussen de 4kW en 8kW nodig.
Dan is het werkgebied tussen 16% en 33%

Bij een begrenzing op 10kW, ligt 4kW en 8kWs op 40% tot 80%
Bij een begrenzing op 8kW, ligt 4kW en 8kWs op 50% tot 100%

Stel dat een modulatie-stap 5% is, dan zie je dat er in het begrensde geval veel meer stappen ter beschikking zijn. De CV kan daardoor beter inspelen op de afgifte behoefte en dit reduceert het pendelen.

Zie 7.4 v.d. installatie handleiding voor de feitelijke getallen.
Het maximaal CV-vermogen wordt in de fabriek ingesteld. Als er voor de CV-installatie meer of minder vermogen nodig is, kan het maximaal CV-vermogen gewijzigd worden met parameter 10. Zie onderstaande tabel: Instelling CV-vermogen.
(n.b. P035 stappenmodulatie is wat anders, dit is gefaseerd&geforceerd optoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mijn cv staat op fabrieksinstelling nog:
HRC25: instelbereik:6,9-25,0kW, fabrieksinstelling: 18,8kW.

Wat is nu een goede instelling voor het vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
@Martinusz
Wat is nu een goede instelling voor het vermogen?
Match producent met consument

Ofwel ...
Wat is de capaciteit van je afgifte systeem ... maak dat het maximum van je productie systeem ..

8)7 as simple as that

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank. Ik zie ook staan dat pompcapaciteit gekoppeld is aan het cv-vermogen. Betekent dat als ik P010 op 50% zet, dat je dan ook de pompcapaciteit-parameter opnieuw moet berekenen naar rato?

(extreem) voorbeeld: min en max pompcapaciteit staan op 100% en P010 op 100%. Pomp draait dus volle kracht. Als ik nu P010 naar 50% zet, zal de min/max pompcapaciteit 'onder water' dan ook 50% worden? Of moet ik hem handmatig nog naar 50% zetten (of maak ik er dan 'onder water' stiekem 25% van door dat te doen)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domosapiens
woekele schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:46:
[...]
Dank. Ik zie ook staan dat pompcapaciteit gekoppeld is aan het cv-vermogen. Betekent dat als ik P010 op 50% zet, dat je dan ook de pompcapaciteit-parameter opnieuw moet berekenen naar rato?

(extreem) voorbeeld: min en max pompcapaciteit staan op 100% en P010 op 100%. Pomp draait dus volle kracht. Als ik nu P010 naar 50% zet, zal de min/max pompcapaciteit 'onder water' dan ook 50% worden? Of moet ik hem handmatig nog naar 50% zetten (of maak ik er dan 'onder water' stiekem 25% van door dat te doen)?
Nee.

Het vermogen van de CV (P010) is het product van Flow * DeltaT * SoortelijkeWarmteWater.
De CV gaat proberen dat vermogen te leveren binnen de limieten die jij opgeeft vwb de pomp Flow en aanvoer temperatuur (resulterend in DeltaT)
Als je teveel beperkingen oplegt, is dat vermogen niet haalbaar!

Waarom temperatuur beperking?
Hoe lager de retour, des te meer condensatie en dus beter rendement (kan zo 10% schelen= 0,9kW)
Dus hoe lager de aanvoer, des te lager de retour (mits de capaciteit van het afgifte systeem het nog warm kan houden)

Waarom pomp Flow beperking?
Max: Igv suizen van de leidingen ?? (heb ik nog nooit gehoord) of radiatoren ?? (heb ik niet)
Max: Te hoge flow kan tot een te lage DeltaT leiden
Min: Igv benodigde opvoerhoogte, bv CV in de kelder en radiatoren 6m hoger
Min: Igv een pomploze vloerverwarming verdeler (geeft wat meer weerstand)

Dus .... altijd de combinatie van Flow en DeltaT in ogenschouw nemen.
HT systeem: hoge temperatuur en lagere flow
LT systeem: lage temperatuur en hogere flow

Combinatie van HT en LT systeem: veel sterkte
Probeer LT denken leidend te laten zijn en compenseer het HT deel met een hogere flow.

Voorbeeldsom:
Energie [kW] = Flow [L/sec] * DeltaT [K] * 4.2 (soortelijke warmte)
Pomp:
HT 1000 L/hr= 0.27 L/sec
LT 2000 L/hr=0.55 L/sec
DeltaT
HT: 60C uit, 50C in= 10Kelvin
LT: 30C uit, 25C in = 5Kelvin

HT Energie= 0.27 L/sec * 10K * 4.2 = 11.34 kW
LT Energie= 0.55 L/sec * 5K * 4.2 = 11.34 kW

N.b.1: het produkt van Flow en DeltaT geeft een bergparabool:
- 0 Flow is 0 Energie
- oneindige Flow geeft 0 DeltaT dus 0 Energie
D.w.z. er is een maximum/optimum tussen Flow en DeltaT !!
Ben je over de parabool top ... dan geeft Flow verhoging minder Energie overdracht.

N.b.2: Afgifte capaciteit van radiatoren bij lage temperatuur is beroerd: neemt af met de 4e (??) macht van de temperatuur.

N.b.3: Extra energie gebruik van de pomp bij hoge flow is "klein bier" in vergelijk met het condensatie voordeel (orde 40W t.o.v. 900W)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Domosapiens
Bij N.b.1 ga je de mist in.
Bij oneindig debiet is er nog steeds vermogenafgifte naar de omgeving, want er is temperatuurverschil van afgiftesysteem naar de ruimte. Dat de dT over het afgiftesysteem-in en -uit de 0 nadert is niet relevant.
Er is dus ook geen optimaal debiet vanuit dat oogpunt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domosapiens Heb je ook een belastbare bron voor NB.1 - product van flow en ΔT geeft een "bergparabool"?
Misschien heb je een analytische functie paraat?

P.S.: Ik zie al dat @Proton_ passend gereageerd heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 06-02-2020 13:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Domosapiens schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:29:
Min: Igv benodigde opvoerhoogte, bv CV in de kelder en radiatoren 6m hoger
Hmm, bij ons zit de cv juist op zolder (4e woonlaag). De vloerverwarmingverdeler op de begane grond (1e woonlaag). Dus de retour daarvan moet wel zo'n 9 meter weer omhoog. Misschien dat ze ook daarom het minimum van de pomp van de cv zo hoog hadden gezet...

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 06-02-2020 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

woekele schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Hmm, bij ons zit de cv juist op zolder (4e woonlaag). De vloerverwarmingverdeler op de begane grond (1e woonlaag). Dus de retour daarvan moet wel zo'n 9 meter weer omhoog. Misschien dat ze ook daarom het minimum van de pomp van de cv zo hoog hadden gezet...
Als ik me niet vergis is er geen (directe) relatie tussen de "opvoerhoogte" en het aantal verdiepingen/ de "hoogte" van een cv-installatie. De opvoerhoogte is eigenlijk synoniem met de tegendruk (=hoogte waterkolom in m!) welke bij een bepaalde flow hoort. Just my 2 cts

P.S.: @Seafarer heeft dit ook met een mooie analogie aangegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 06-02-2020 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19
woekele schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Het valt toch ook 9 meter naar beneden. Resultaat is dus nul.

Pomp hoeft alleen de leiding weerstand te overbruggen. Maar bij hard/snel pompen wordt die weerstand steeds erger.
Dat los je dan op met grotere diameters.

@dunklefaser zegt hetzelfde met andere bewoordingen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 06-02-2020 15:27 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
@Proton_
Jouw gehanteerde oneindig is nog niet oneindig genoeg :*)
Vul maar eens 0 als DeltaT in, in de formule.
Precies de reden waarom een CV gaat pendelen ... Tin is Tout

@dunklefaser
Nee, geen functie paraat.
Het lijkt mij een cartesisch product. 4x8 en 8x4 en 2x16 en 1x32 zijn allemaal mogelijke combinaties.
Er is dus een optimale afgifte/flow combinatie.
Ik kom op een bergparabool omdat beide product elementen 0 kunnen aannemen en en het product positief is.
Zoiets als de Laffercurve, maar dan door afgegeven energie ??
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Laffer2.PNG

Ik ben aan het experimenteren.
Heb recent mijn vloerverwarming verdelers gemodificeerd, van open naar gesloten:
- thermostatische mengkraan eruit (was flow belemmering)
- 4 standen bestuurbare pompen vervangen door PWM bestuurbare pompen, zie https://www.pumpendiscoun...-WITA-Hocheffizienzpu.htm
- flow meters geplaatst
- instrumentatie toegevoegd, zie https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=2&t=5955

Reproduceerbare metingen zijn niet eenvoudig (o.a. weer/massatraagheid).
Maar mijn flow variatie metingen wijzen in de richting dat 10 minuten lang 12kW aan de vloerverwarming toevoegen een lager gas rendement geeft dan 15 minuten 8kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domosapiens Ik denk niet dat je deze hypothetische! "opbrengstcurve" voor belastingen als voorbeeld voor een natuurkundig fenomeen kan gebruiken. - Natuurkundig kan het namelijk niet.

Een oneindige flow bestaat niet, (net zo goed als een ΔT van 0),
bij maximale flow (dat wat de pomp icm de buizen aan kan) heb je de minimale ΔT over je radiator/convector.
Dit betekend dan maximale warmteafgifte!
Immers de hele radiator heeft bijna dezelfde (aanvoer)temperatuur.
Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:42
@PentaClover Nope, CV is weer raar aan het doen nu het buiten heeft gevroren. Hij blijft nu wel in dezelfde frequentie verwarmen, maar opeens naar max. 30oC i.p.v. 35oC. Ik heb de CV nu nog iets hoger gezet. Naar 38oC i.p.v. 37oC en de thermostaat naar 20,5oC i.p.v. 19,5oC. Kijken wat er gebeurd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laatste dagen weer lekker aan het knutselen geweest.

Heb met deze guide:
https://achtenveertig.nl/?p=354

een temp sensor via wifi geknutseld. En dat werkt op zich prima.
Echter; dacht hier de TA en TR mee te meten, met die DHT22 temperatuursensor. Maar dat lijkt niet een hele gelukkige combi. Heb ze nu met isolatietape aan de leidingen vast gemaakt, maar heb het idee dat de transmissie niet echt top is.

Iemand ervaring met andere sensoren misschien? Of anders kan ik deze misschien uit de behuizing halen en de NTC rechtstreeks op de leiding plakken ofzo... Wordt vervolgd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:22:
Laatste dagen weer lekker aan het knutselen geweest.

Heb met deze guide:
https://achtenveertig.nl/?p=354

een temp sensor via wifi geknutseld. En dat werkt op zich prima.
Echter; dacht hier de TA en TR mee te meten, met die DHT22 temperatuursensor. Maar dat lijkt niet een hele gelukkige combi. Heb ze nu met isolatietape aan de leidingen vast gemaakt, maar heb het idee dat de transmissie niet echt top is.

Iemand ervaring met andere sensoren misschien? Of anders kan ik deze misschien uit de behuizing halen en de NTC rechtstreeks op de leiding plakken ofzo... Wordt vervolgd ;)
Dan kun je beter de Ds18b20 sensoren aan je esp koppelen, deze kun je met tape op de leiding plakken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

dunklefaser schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Als ik me niet vergis is er geen (directe) relatie tussen de "opvoerhoogte" en het aantal verdiepingen/ de "hoogte" van een cv-installatie. De opvoerhoogte is eigenlijk synoniem met de tegendruk (=hoogte waterkolom in m!) welke bij een bepaalde flow hoort. Just my 2 cts
Met dit verschil: Warm water wil omhoog en koud water omlaag. Op basis daarvan werkten ook de allereerste CV systemen zonder pomp met de boiler in de kelder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Dan kun je beter de Ds18b20 sensoren aan je esp koppelen, deze kun je met tape op de leiding plakken.
Cool, gaan we proberen. Zo te zien op 5v en zonder weerstand aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:17:
[...]

Cool, gaan we proberen. Zo te zien op 5v en zonder weerstand aan te sluiten?
5v of 3,3 maar met 4.7 weerstand, kunnen er wel meerdere op 1 ingang, maar wel voor iedere sensor een eigen device aanmaken op de esp.

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 07-02-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

bert pit schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Met dit verschil: Warm water wil omhoog en koud water omlaag. Op basis daarvan werkten ook de allereerste CV systemen zonder pomp met de boiler in de kelder. ;)
Dit levert geen wezenlijk verschil in deze discussie - hooguit een verschil in soortelijke massa O-) .
Trouwens op wikipedia vind je geen NL vertaling van deze over Schwerkraftheizung - Hoe zou dit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:26:
[...]

5v of 3,3 maar met 4.7 weerstand, kunnen er wel meerdere op 1 ingang, maar wel voor iedere sensor een eigen device aanmaken op de esp.
Ok, cool, dus dat is 1:1 gelijk aan wat ik nu heb :)

Meerdere op 1 ingangspin? Die snap ik niet...? Hoe hou je die uit elkaar dan?
Leuk spul dit zeg :)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sorry dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dunklefaser schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Dit levert geen wezenlijk verschil in deze discussie - hooguit een verschil in soortelijke massa O-) .
Trouwens op wikipedia vind je geen NL vertaling van deze over Schwerkraftheizung - Hoe zou dit komen?
Thermosifon cv installatie.
Had de boederij van mijn opa gebouwd in jaren 20/30 tot aan de jaren 50, toen kwam er een pomp nog steeds op kolen. Heb ik nooit in levende lijven gezien, maar mijn vader wist het dat je bergen kolen moest scheppen in kolenkelder want de ketel moest bijna aan de kook zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 07-02-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:29:
[...]

Ok, cool, dus dat is 1:1 gelijk aan wat ik nu heb :)

Meerdere op 1 ingangspin? Die snap ik niet...? Hoe hou je die uit elkaar dan?
Leuk spul dit zeg :)
https://www.letscontrolit....php?title=Dallas_DS18b20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:51
CurlyMo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:17:
@PentaClover Nope, CV is weer raar aan het doen nu het buiten heeft gevroren. Hij blijft nu wel in dezelfde frequentie verwarmen, maar opeens naar max. 30oC i.p.v. 35oC. Ik heb de CV nu nog iets hoger gezet. Naar 38oC i.p.v. 37oC en de thermostaat naar 20,5oC i.p.v. 19,5oC. Kijken wat er gebeurd.
Jammer, wel raar gedrag van de ketel trouwens.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
Domosapiens schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:29:
[...]
N.b.2: Afgifte capaciteit van radiatoren bij lage temperatuur is beroerd: neemt af met de 4e (??) macht van de temperatuur
Zo dramatisch is het allemaal nou ook niet. Waar jij op doelt met die 4e macht is de stralingswarmte. Het afgiftevermogen van een radiator of convector gaat met ca. een factor 6 omlaag wanneer je hem gebruikt voor 35/30/20 ipv 75/65/20. Waar het om gaat is de gemiddelde temperatuur van de radiator met de temperatuur in de ruimte. Daarom werkt een iets over bemeten standaard radiator ook prima bij LTV.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-05 12:35

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb enkele vragen over mijn installatie:
recent ben ik verhuist in een redelijk groot gerenoveerde rijtjeswoning.

Renovatie gedaan in 2009 bewoonbare oppervlakte 350m2
Wij vertrekken naar ons werk rond 9u tot 18u20

Logamax GB142
Groep 1 zijn de convectoren, een design radiator en een badkamer handdoek radiator
Groep 2 vloerverwarming beneden.

Op groep 1 staat de RC20 en deze staat in de badkamer
Op groep 2 staat de RC35 en staat in de living.

Groep 1 temperatuur dag staat op 21c nacht 19.0
Groep 2 temperatuur dag staat op 21.5c nacht 19.0

Groep 1 springt aan om 6u30 en schakelt zich al uit om 8u , en weer aan om 18u tot 21u
Groep 2 springt aan om 5u00 en schakelt zich uit om 8u en weer aan om 16u tot 20u30

Groep 1 en 2 staan weersafhankelijk ingesteld.

Nu merk ik toch steeds op dat zelfs als groep 1 een kamertemperatuur van 20c heeft, de brander werkt tijdens de nacht verlaging...

ik zou verwachten dat hij dan niet moet branden.
De CV pompen blijven dan ook natuurlijk actief en dit wil ik niet.

is hier een heldere manier om dit af te stellen?

Alvast bedankt.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:39
@alexke1988 Zet nachtverlaging maar eens naar 12 graden en kijk eens hoe koud het wordt (of gewoon stekker eruit). En weet je zeker dat groep 2 geen warmte vraagt?
Daarna kijken hoe lang het duurt voor het warm wordt. Daaraan je tijden bepalen. Want vloerverwarming maar 3+4,5=7,5 (30%) van de tijd aan, moet wel een hele grote buffer zijn en dan kan de nachtverlaging veel lager en overdag vullen met warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@alexke1988
Als je een echte weersafhankelijk regeling (WAR) hebt en is het logisch want daarbij gaat de ketel nooit uit.
De thermostaten zijn dan een naregeling.

Of bedoel je een aan/uit regeling met buitentemperatuur compensatie?

Of je echte WAR is makkelijk te testen allen thermostaten een paar uur uit en kijken of de ketel blijft stoken al is het maar eens per uur dat zou dan niet mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-05 12:35

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

leonbong schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:08:
@alexke1988
Als je een echte weersafhankelijk regeling (WAR) hebt en is het logisch want daarbij gaat de ketel nooit uit.
De thermostaten zijn dan een naregeling.

Of bedoel je een aan/uit regeling met buitentemperatuur compensatie?

Of je echte WAR is makkelijk te testen allen thermostaten een paar uur uit en kijken of de ketel blijft stoken al is het maar eens per uur dat zou dan niet mogen gebeuren.
ik denk een echte WAR
Dapdodo schreef op zondag 9 februari 2020 @ 07:26:
@alexke1988 Zet nachtverlaging maar eens naar 12 graden en kijk eens hoe koud het wordt (of gewoon stekker eruit). En weet je zeker dat groep 2 geen warmte vraagt?
Daarna kijken hoe lang het duurt voor het warm wordt. Daaraan je tijden bepalen. Want vloerverwarming maar 3+4,5=7,5 (30%) van de tijd aan, moet wel een hele grote buffer zijn en dan kan de nachtverlaging veel lager en overdag vullen met warmte.
ik zal dat eens doen, heb nu in de installatie instellingen de nacht instellingen gewijzigd naar uitschakeling.
Enkel bij een buitentemp van -5 zal hij dit negeren.

om even nog iets extra bij toe te voegen: dit is mijn verbruik per maand en jaar totaal mei 2019 tot mei 2020
Wij hebben een EV maar ik laad meestal op op het werk en een sfeer gashaard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vKIuTCs29kjO3O18lfYKFF5S/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door alexke1988 op 09-02-2020 11:31 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb al een paar dagen nergens meer aan gezeten, en de evohome lijkt het aansturen van de ruimtes inmiddels redelijk voor elkaar te hebben. De ketel maakt nog wel vrij veel uren, maar het verbruik is nu lager dan voordat ik de zones had aangesloten, voor zover dat hard te maken is.

Heb inmiddels ook de aanmelding bij minder gas gedaan. Inclusief slimme meter. Leuke site wel, doet meer dan ik dacht. Voorspeld verbruik begon op basis van de door mij ingegeven maandstanden op iets minder dan 1900m3.
Inmiddels staat de prognose op 1672m3. Weet niet hoe accuraat dit is, maar de database lijkt me inmiddels goed genoeg gevuld om er wat nuttigs over te kunnen zeggen.

Enige waar ik nog wel mee zit is dat de thermostaten van de Robot verdelers vrij veel ruis veroorzaken. Is hier nog iets op te verzinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@alexke1988
Tja een echte WAR daar heb ik maar één advies voor, voor huizen met moderne isolatie.
Kappen met die zooi daar loop je op leeg.

Het werd/wordt nog wel eens toegepast in hele grote panden/woningen waarbij een enkele thermostaat in één vertrek niet volstaat, omdat je dan hele koude plekken kan hebben.
Maar moderne zone regelingen kunnen zoals Tado/Evohome/Watts/Honeywell bedraad enz enz kunnen dit eigenlijk veel beter oplossen.
In een kantoorgebouw is een WAR heel gebruikelijk en dan thermostaatkranen als naregeling.

Mijn persoonlijke mening is dat aan/uit met buitentemperatuur compensatie (een stooklijn dus) het eenvoudigst zuinig stookt. Bij opentherm heb je nog wel eens dat bepaalde combinaties van ketel/thermostaat gekke dingen oplevert. Daarnaast een goedkope opentherm thermostaat heeft soms geen slim systeem en begint altijd met super hoge watertemperatuur, niet adaptief. Honeywell Round modulation staat hier bekend om, een Chronotherm modulation heeft hier geen/minder last van.
Die laatste onthoud dat jouw huis bijvoorbeeld nooit 80 graden water nodig heeft.

Een round zal elke dag opnieuw bij het opwarmen beginnen met de maximum watertemperatuur.
Een chronotherm zal grofweg beginnen met de watertemperatuur die gisteren nodig was.

[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 09-02-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:37:

Heb inmiddels ook de aanmelding bij minder gas gedaan. Inclusief slimme meter. Leuke site wel, doet meer dan ik dacht. Voorspeld verbruik begon op basis van de door mij ingegeven maandstanden op iets minder dan 1900m3.
Inmiddels staat de prognose op 1672m3. Weet niet hoe accuraat dit is, maar de database lijkt me inmiddels goed genoeg gevuld om er wat nuttigs over te kunnen zeggen.

Enige waar ik nog wel mee zit is dat de thermostaten van de Robot verdelers vrij veel ruis veroorzaken. Is hier nog iets op te verzinnen?
Accuraat is de gasvoorspelling niet. Dat hangt helemaal van het weer af. Je krijgt wel een redelijke indicatie van de besparingsmaatregelen door het "verbruik per gewogen graaddag". Als je nog oude meterstanden zou hebben, zijn die ook in te voeren.

Het ruisen kan veroorzaakt worden doordat er segmenten dicht staan en de gehele flow over een kleiner circuit gaat. Wellicht kan de pompsnelheid omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

JVaags schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Ik heb de proportionele bandbreedte van 1,5 naar 2 gezet om de overshoot te voorkomen.
Verder het aantal schakelingen van 6 naar 9 gezet.

Nu eens even weer gaan proefdraaien, wordt vervolgd.
Het blijft een vreemd verhaal met de Chronotherm Wireless. Heb het aantal schakelingen op 9 gezet en op 3 maar het fenomeen blijft hetzelfde. Eenmaal op temperatuur blijft hij warmte vragen totdat hij uiteindelijk een graad hoger uitkomt.

Heb nu weer de optimalisatie aangezet en de bandbreedte op 3. Veel meer is er eigenlijk ook niet in te stellen.

En anders Honeywell eens mailen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je nauwkeuriger wil moet je die bandbreedte kleiner instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:23:
[...]

Accuraat is de gasvoorspelling niet. Dat hangt helemaal van het weer af. Je krijgt wel een redelijke indicatie van de besparingsmaatregelen door het "verbruik per gewogen graaddag". Als je nog oude meterstanden zou hebben, zijn die ook in te voeren.

Het ruisen kan veroorzaakt worden doordat er segmenten dicht staan en de gehele flow over een kleiner circuit gaat. Wellicht kan de pompsnelheid omlaag.
Het is echt de thermostaat die voor de ruis zorgt. Klein beetje verder dicht of open en het is minder of weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

JVaags schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:55:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Chronotherm Wireless (CM900) van Honeywell in combinatie met de BDR91?

Ik heb deze namelijk recentelijk aangesloten als 2e mobiele thermostaat voor boven. Zodat ik onafhankelijk van de woonkamer de temperatuur kan regelen op bv. de babykamer, slaapkamer of badkamer. De thermostaat heeft dus geen vaste verblijfplaats.

Wat mij echter opvalt is dat hij de temperatuur niet goed regelt. Ik stel hem in op bijvoorbeeld 20 graden, hij wordt dan eerst 21 graden (dat zou kunnen aangezien het kleine kamers zijn) maar daarna blijft hij licht doorstoken tot dat het soms 21,5 of 22 graden wordt.

Nu heb ik hem als test een aantal weken op de badkamer laten staan maar hij blijft dit gedrag vertonen.

Nu heb ik de BDR91 al gereset, de thermostaat voorzien van de fabrieksinstellingen en in het installatie menu de waarde "8:OP" (optimalisatie) op 0 gezet. Het effect lijkt minder te worden maar hij blijft de ruimte te warm maken.

Nu zie ik nog wel de optie "13:Pb" (proportionele bandbreedte) staan, maar geen idee wat deze doet ik zal deze eens proberen aan te passen.
Waarschijnlijk gaat het beter als je beneden ook een paar radiatoren openzet en/of als je de max aanvoertemperatuur naar beneden stelt. Maar je kunt dan wellicht weer andere problemen verwachten.

Ketels zijn nu eenmaal gemaakt om ook bij -15 de woning nog te verwarmen en niet om een enkele kamer op temperatuur te houden. De meest aannemelijke oorzaak is dat de ketel nog even door pompt en verwarmt als de ingestelde temperatuur al bereikt is, ook blijft de warmte nog even in de radiator hangen. Overshoot kan daarvan het gevolg zijn.

Heb je op de CV gecontroleerd of het setpoint wel wijzigt om het moment dat die 20gr is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 15:53
Korte vraag van een CV-noob met aangewakkerde interesse omtrent CV tuning en optimalisatie.

In mijn nieuwbouwhuis (2019) met op BG vloerverwarming en 1 & 2 radiatoren zit een Intergas Xtreme 36 ketel en Ecolution Combi 50 ventilatie.

Heb 2 Honeywell thermostaten, een On/Off beneden voor de vloerverwarming en een Wireless On/Off voor de 2 bovenverdiepingen. Nou heb ik wat gelezen over OpenTherm, wat m'n Xtreme 36 ondersteunt (met 2 aansluitingen zelfs?) maar de Ecolution niet zo lijkt het.

Ik weet niet exact hoe het aangesloten zit, of beide thermostaten op de Xtreme aangesloten zitten of dat het via de Ecolution gaat, maar mijn vraag is: Heeft het nut om 1 of beide On/Off thermostaten om te wisselen voor Modulation thermostaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Kort weg voor deze ketel nee voegt weinig toe.
Check alleen even of je ook buitentemperatuur sensor hebt want kan je prachtige stooklijn instellen en dan is de meerwaarde van opentherm minimaal tot niks.
Zeker een hele goedkope opentherm thermostaat werkt dan averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
Ben bezig met verduurzamen en zit weer met wat vragen.
Heb een remeha calenta 40c met nu in elke ruimte tado radiatorknoppen en vloerverwarming met schakelaars.
Kook op gas in een redelijk geïsoleerde vrijstaande woning van 130 m2.
Zit nu op een verbruik van 0,8 per graaddag deze maand. Is dat al aardig, of kan dit wel wat lager?

En zo ja, waar zou ik nog wat mee kunnen besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laatste paar dagen draait mijn cv best aardig.
Ketel gedraagt zich netjes volgens de instellingen op de EvoHome:

Ta van afgelopen ochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q926AyKUrVMIEzXEvHtkjRHL/full.png
Temperatuur klopt niet helemaal, moet de sensor nog ff vervangen door een simpeler temperatuurmeter.

Ketel slaat netjes aan, maakt 's ochtends een lange run, en gaat dan over op de (ingestelde) 6x per uur stoken maximaal.
Vraag die ik nu wel heb nog; zeker bij de kortere runs; krijgt de MT4 niet de kans om te openen. Ketel en MT4 aansturing slaan alweer uit voordat de klep half open is.
Zat te denken om de minimale stookduur te verhogen. Deze staat nu op 3 minuten. Kans bestaat alleen wel dat de ketel dan weer gaat pendelen. Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Als je huis lekker warm is en je hebt een normaal gasverbruik dan zou ik helemaal niks doen.

Of als het je echt dwars zit een zoneklep plaatsen met korte looptijd zoals met een motor dus:
De honeywell VCxxx klep hebben looptijd van 18sec.
Deze heeft looptijd van 6 sec https://4heat.nl/nl/stelm...at-stelmotor-230volt.html en past gewoon op een m30 kraan kan je dus zo uitwisselen.
Of een gemotoriseerde kogelkraan 16 sec https://magneetventielsho...UigAEGryBMeRoC-4YQAvD_BwE

Maar wees je ervan bewust dat gemotoriseerde kranen meestal niet 100% stil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 11-02-2020 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:18
Het Vosje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:39:
Korte vraag van een CV-noob met aangewakkerde interesse omtrent CV tuning en optimalisatie.

In mijn nieuwbouwhuis (2019) met op BG vloerverwarming en 1 & 2 radiatoren zit een Intergas Xtreme 36 ketel en Ecolution Combi 50 ventilatie.

Heb 2 Honeywell thermostaten, een On/Off beneden voor de vloerverwarming en een Wireless On/Off voor de 2 bovenverdiepingen. Nou heb ik wat gelezen over OpenTherm, wat m'n Xtreme 36 ondersteunt (met 2 aansluitingen zelfs?) maar de Ecolution niet zo lijkt het.

Ik weet niet exact hoe het aangesloten zit, of beide thermostaten op de Xtreme aangesloten zitten of dat het via de Ecolution gaat, maar mijn vraag is: Heeft het nut om 1 of beide On/Off thermostaten om te wisselen voor Modulation thermostaten?
Aangezien je een nieuw huis hebt zou de Ecolution een groot deel van de warmtevraag door het jaar heen op moeten kunnen vangen. Kijk ook even in het topic voor ventilatieluchtwarmtepompen hier: Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp . Daar zitten meer mensen met een Ecolution die ook bezig zijn met optimalisatie van hun systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-mailadres
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle tips die ik in dit topic en verspreid over Tweakers heb gevonden!

Ik ben afgelopen zomer bij mijn vriendin ingetrokken en kwam er tot mijn schrik achter dat zij al een paar jaar €120,- per maand aan haar gasrekening kwijt is voor een huis waar alleen maar 's avonds en in het weekend wordt gestookt in de woonkamer/keuken.

Ik ben begonnen met de maximale aanvoertemperatuur te verlagen (die stond op 90 graden en nu op 60), maar kwam er via dit topic ook achter hoe ik de pompsnelheid en andere parameters aan kon passen. Aangezien het maar om 1 ruimte en 2 mega-overgedimensioneerde radiatoren gaat en de CV-ketel op de eerste verdieping hangt, was waterzijdig instellen niet echt van toepassing.

Toegepaste maatregelen CV:
- maximale aanvoertemperatuur van 90 naar 60 graden
- CV-vermogen gehalveerd
- Pompsnelheid naar laagste stand (van 3 naar 1)
- CV-pomp draait bij gebruik van warm-water en bij het behalen van de gevraagde kamertemperatuur nog 5 minuten door, zodat alle warmte benut wordt

Toegepaste maatregelen ventilatiesysteem:
- Laagstand naar laagste instelling gezet; deze stond op maximaal (van duidelijk hoorbare ventilatie in het hele huis, genoeg voor een huisfeest, naar aangenaam stil)
- Hoogstand naar laagste instelling gezet; deze is nu vergelijkbaar met de oudere laagstand en zorgt voor een aanzienlijke trek in met name de badkamer en keuken.

Toegepaste maatregelen isolatie:
- Tochtstrips en -borstels op badkamerdeuren (klinkt vreemd, maar de toegang is naar de niet-geïsoleerde hal met buitendeur en er was aanzienlijke tocht). De radiator kan hier nu uit blijven.
- Tochtstrips en -borstels op de voor- en achterdeur, bijkeukendeur en kamerdeur
- Kozijnfolie op de ramen in de bijkeuken, hal en dakramen van de zolder
- CV-buis isolatie op zolder (20 meter in totaal)

De retourtemperatuur heb ik nog niet opgemeten, maar de buis voelt in ieder geval lauw aan en het wordt binnen 30-45 minuten netjes 19.5 graden in de woonkamer.

Tot slot heb ik begin deze maand de Honeywell Round Modulation vervangen door de Remeha iSense. Heel fijn dat je alle parameters zelf kan instellen en al helemaal fijn dat je per dag volledig vrije keuze hebt in het aantal schakelmomenten. Zo hebben wij de gewenste temperatuur standaard op 15 graden staan, moeten we hem handmatig inschakelen, en wordt de temperatuur standaard elke dag om 20:00 weer teruggezet naar 15 graden. In het verleden vergaten we heel vaak de temperatuur voor het slapen te verlagen of deden we dat pas bij het naar bed gaan (22:00). Als ik dus heel simpel aanneem dat ons dat 2 uur stoken per dag bespaart, dan scheelt dat over een jaar 20 stookdagen 8)7 en dan gaat bij mij de vraag op waarom klokthermostaten niet wettelijk verplicht zijn in (sociale) huurwoningen.

We zijn van 200 kuub gas in december gedaald naar 130 kuub gas in januari (0,43 kuub per graaddag) en voor februari zijn de prognoses nog beter (0,38 kuub per graaddag tot nu toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:37:
@MikeyMan
Als je huis lekker warm is en je hebt een normaal gasverbruik dan zou ik helemaal niks doen.

Of als het je echt dwars zit een zoneklep plaatsen met korte looptijd zoals met een motor dus:
De honeywell VCxxx klep hebben looptijd van 18sec.
Deze heeft looptijd van 6 sec https://4heat.nl/nl/stelm...at-stelmotor-230volt.html en past gewoon op een m30 kraan kan je dus zo uitwisselen.
Of een gemotoriseerde kogelkraan 16 sec https://magneetventielsho...UigAEGryBMeRoC-4YQAvD_BwE

Maar wees je ervan bewust dat gemotoriseerde kranen meestal niet 100% stil zijn.
Goed om rekening mee te houden...3 minuten is wel iets anders dan 16 seconden... Maar stilte is ook wel iets om rekening mee te houden... Zijn er geen snellere thermische varianten? Een minuut ofzo?

Geluid wordt wel een ding, maar voorlopig heb ik dusdanig veel ruis dat dat geluid waarschijnlijk niet te horen is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Goed om rekening mee te houden...3 minuten is wel iets anders dan 16 seconden... Maar stilte is ook wel iets om rekening mee te houden... Zijn er geen snellere thermische varianten? Een minuut ofzo?

Geluid wordt wel een ding, maar voorlopig heb ik dusdanig veel ruis dat dat geluid waarschijnlijk niet te horen is :D
Er zijn ook stel motoren die een contact schakelen. Dus de ketel mag pas aan als de klep volledig open is.

Andere oplossing, thermostaat doet ketel aan maar je vertraagt dit signaal met een tijdrelais. (als je aan/uit schakelt tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
E-mailadres schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:07:
[...]
- Laagstand naar laagste instelling gezet; deze stond op maximaal (van duidelijk hoorbare ventilatie in het hele huis, genoeg voor een huisfeest, naar aangenaam stil)
- Hoogstand naar laagste instelling gezet; deze is nu vergelijkbaar met de oudere laagstand en zorgt voor een aanzienlijke trek in met name de badkamer en keuken.

- Tochtstrips en -borstels op badkamerdeuren (klinkt vreemd, maar de toegang is naar de niet-geïsoleerde hal met buitendeur en er was aanzienlijke tocht). De radiator kan hier nu uit blijven.
[...]
Ik weet niet of bovenstaande 3 punten zo slim zijn eerlijk gezegd.
Ventileren is belangrijk. Ik zou de laagstand op de standaardinstelling zetten (potmeter op Itho Ecofan heb je het over denk ik, die je aangepast hebt denk ik). En hoogstand zo hoog mogelijk, zodat je vocht snel kunt afvoeren.

De tochtstrip bij de badkamer weer weghalen, want je moet ook aanvoer van verse lucht hebben. Anders krijgt je ventilatiesysteem het vocht niet weg (of heb je een raam die je open zet/rooster boven raam) en krijg je binnen no-time schimmel in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Seafarer schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Er zijn ook stel motoren die een contact schakelen. Dus de ketel mag pas aan als de klep volledig open is.

Andere oplossing, thermostaat doet ketel aan maar je vertraagt dit signaal met een tijdrelais. (als je aan/uit schakelt tenminste)
Dit vereist allemaal draden trekken want mogelijk zit de zoneklep ergens op de BG en ketel op zolder. Erg lastig allemaal.
Ik zou eerst maar eens kijken of het werkelijk problematisch is een trage klep kan heel erg meevallen en valt het niet mee. Dan is beste oplossing een snelle klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-mailadres
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik weet niet of bovenstaande 3 punten zo slim zijn eerlijk gezegd.
Ventileren is belangrijk. Ik zou de laagstand op de standaardinstelling zetten (potmeter op Itho Ecofan heb je het over denk ik, die je aangepast hebt denk ik). En hoogstand zo hoog mogelijk, zodat je vocht snel kunt afvoeren.

De tochtstrip bij de badkamer weer weghalen, want je moet ook aanvoer van verse lucht hebben. Anders krijgt je ventilatiesysteem het vocht niet weg (of heb je een raam die je open zet/rooster boven raam) en krijg je binnen no-time schimmel in de badkamer.
De tochtstrips en borstel zitten op de deur naar de hal en de andere deur naar slaapkamer is niet gedicht. Het werd er eerst bijna net zo koud als de buitentemperatuur en daardoor stond de radiator daar altijd aan, terwijl de afzuiging boven de radiator vrolijk alle hitte weer naar buiten blies. Nu is het er 15-18 graden zonder. De hoogstand kan in principe wel weer omhoog, omdat die alleen na het douchen wordt gebruikt, maar alles is eigenlijk wel droog na 5 minuten afzuigen.

Tot slot is het een niet-geïsoleerde jaren 50 woning. Het tocht zo erg dat het altijd wel ventileert, wat je ook doet.

[ Voor 5% gewijzigd door E-mailadres op 11-02-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
E-mailadres schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:07:
Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle tips die ik in dit topic en verspreid over Tweakers heb gevonden!

Ik ben afgelopen zomer bij mijn vriendin ingetrokken en kwam er tot mijn schrik achter dat zij al een paar jaar €120,- per maand aan haar gasrekening kwijt is voor een huis waar alleen maar 's avonds en in het weekend wordt gestookt in de woonkamer/keuken.

Ik ben begonnen met de maximale aanvoertemperatuur te verlagen (die stond op 90 graden en nu op 60), maar kwam er via dit topic ook achter hoe ik de pompsnelheid en andere parameters aan kon passen. Aangezien het maar om 1 ruimte en 2 mega-overgedimensioneerde radiatoren gaat en de CV-ketel op de eerste verdieping hangt, was waterzijdig instellen niet echt van toepassing.

Toegepaste maatregelen CV:
- maximale aanvoertemperatuur van 90 naar 60 graden
- CV-vermogen gehalveerd
- Pompsnelheid naar laagste stand (van 3 naar 1)
- CV-pomp draait bij gebruik van warm-water en bij het behalen van de gevraagde kamertemperatuur nog 5 minuten door, zodat alle warmte benut wordt

- Tochtstrips en -borstels op de voor- en achterdeur, bijkeukendeur en kamerdeur
- Kozijnfolie op de ramen in de bijkeuken, hal en dakramen van de zolder
- CV-buis isolatie op zolder (20 meter in totaal)

De retourtemperatuur heb ik nog niet opgemeten, maar de buis voelt in ieder geval lauw aan en het wordt binnen 30-45 minuten netjes 19.5 graden in de woonkamer.

Tot slot heb ik begin deze maand de Honeywell Round Modulation vervangen door de Remeha iSense. Heel fijn dat je alle parameters zelf kan instellen en al helemaal fijn dat je per dag volledig vrije keuze hebt in het aantal schakelmomenten. Zo hebben wij de gewenste temperatuur standaard op 15 graden staan, moeten we hem handmatig inschakelen, en wordt de temperatuur standaard elke dag om 20:00 weer teruggezet naar 15 graden. In het verleden vergaten we heel vaak de temperatuur voor het slapen te verlagen of deden we dat pas bij het naar bed gaan (22:00). Als ik dus heel simpel aanneem dat ons dat 2 uur stoken per dag bespaart, dan scheelt dat over een jaar 20 stookdagen 8)7 en dan gaat bij mij de vraag op waarom klokthermostaten niet wettelijk verplicht zijn in (sociale) huurwoningen.

We zijn van 200 kuub gas in december gedaald naar 130 kuub gas in januari (0,43 kuub per graaddag) en voor februari zijn de prognoses nog beter (0,38 kuub per graaddag tot nu toe).
Vraagje, bevalt het kozijnfolie?
Is het makkelijk aan te brengen?
Zie je het goed zitten?

Ik heb wat ramen die we eigenlijk moeten vervangen, maar wil tot aan de vervanging ook wat extra isoleren. Is dit dan een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Seafarer @leonbong
Theoretisch lukt dat, maar dan zou je natuurlijk ook later uit moeten schakelen. Twee keer vertragen zeg maar...

In de huidige setup (hele verdeler van de benedenverdieping afgesloten via kraan in stookhok op de tweede verdieping) kan een snelle klep geen kwaad. Weet niet aan hoeveel geluid ik moet denken?

Maar ff een mooie 230v uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-mailadres
Jorconmgn schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Vraagje, bevalt het kozijnfolie?
Is het makkelijk aan te brengen?
Zie je het goed zitten?

Ik heb wat ramen die we eigenlijk moeten vervangen, maar wil tot aan de vervanging ook wat extra isoleren. Is dit dan een goede optie?
Ik heb het geplaatst op plekken waar we nooit door de ramen kijken. Het valt zeker op, vooral de plakstrip op het kozijn, maar je kan er prima doorheen kijken -. Ik kan het je dan ook echt aanraden en voor nog geen tientje is het altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
E-mailadres schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:08:
[...]

Ik heb het geplaatst op plekken waar we nooit door de ramen kijken. Het valt zeker op, vooral de plakstrip op het kozijn, maar je kan er prima doorheen kijken -. Ik kan het je dan ook echt aanraden en voor nog geen tientje is het altijd het proberen waard.
Heb je toevallig foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-mailadres
Nee, maar hier heb je een filmpje met een hilarische doe-het-zelver die voordoet hoe je het op je kozijn plakt. Daarin is goed het resultaat te zien.

YouTube: Doe het zelf instructie "Cheapo raamisolatie" met Tesa Moll Thermo C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Gisteren heb ik een Zoneklep geïnstalleerd op de aanvoerbuis van de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PevkRCpxFJb5SS8Tm3VzIx8Z/full.jpg

Het was ff stoeien met de Tado apparatuur/documentatie/support maar alles werkt nu goed.
Nu geen overdreven warme huiskamer meer hoop ik en een lager gasverbruik.

p.s. het is de Honeywell VC8615AG1100
p.s.² Ja de bekabeling ga ik nog netjes wegwerken

[ Voor 13% gewijzigd door Gman op 12-02-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels een stel 18b20's binnen. Die werken idd beter ;)

Leuk spul hoor, had alleen leuk geweest als ze het adres/ie op de unit hadden geprint :P

• Gman
Ik heb al mijn radiatoren nu voorzien van thermostaat kranen.
Tevens heb ik op de begane grond vloerverwarming (icm zoneklep).

Ik blijf echter "error F26: Maximum temperatuurafwijking bereikt tussen de uitgaande leiding en de retourleiding van de CV." (AWB Thermomaster 3HR) krijgen, nu wel 2x per dag, heel irritant.

Volgens installateur die de ketel kwam nakijken komt dit omdat ik overal thermostaat kranen heb die de boel dichtgooien (dit was nog voor dat ik de zoneklep had overigens).
Ik moest maar 1 radiator open zetten altijd.
Dat gaat er bij mij niet in, de buren hebben boven alles dicht en onder enkel radiatorkranen en hebben dit probleem niet. Volgens mij heeft half nederland de kranen dicht op de slaapkamer.

Maar hij heeft wel gelijk, het helpt wel als ik die open zet. maar ik heb geen zin om een ongebruikte kamer warm te stoken.

Na wat zoeken op forum/google kom ik uit op een "drukverschil ventiel" tussen aanvoer en retour. Is dat een mogelijke oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Gman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:31:
Ik heb al mijn radiatoren nu voorzien van thermostaat kranen.
Tevens heb ik op de begane grond vloerverwarming (icm zoneklep).

Ik blijf echter "error F26: Maximum temperatuurafwijking bereikt tussen de uitgaande leiding en de retourleiding van de CV." (AWB Thermomaster 3HR) krijgen, nu wel 2x per dag, heel irritant.

Volgens installateur die de ketel kwam nakijken komt dit omdat ik overal thermostaat kranen heb die de boel dichtgooien (dit was nog voor dat ik de zoneklep had overigens).
Ik moest maar 1 radiator open zetten altijd.
Dat gaat er bij mij niet in, de buren hebben boven alles dicht en onder enkel radiatorkranen en hebben dit probleem niet. Volgens mij heeft half nederland de kranen dicht op de slaapkamer.

Maar hij heeft wel gelijk, het helpt wel als ik die open zet. maar ik heb geen zin om een ongebruikte kamer warm te stoken.

Na wat zoeken op forum/google kom ik uit op een "drukverschil ventiel" tussen aanvoer en retour. Is dat een mogelijke oplossing?
ja dat is de oplossing.

Bij dat advies werd er gezegd "een" radiator niet specifiek de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Gman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:31:
Ja dit is vereist als je overal thermostaat kranen hebt.
De ketel heeft een minimumflow die altijd moet stromen.

Zo'n drukverschil-ventiel wel even correct instellen. Je moet de druk dusdanig instellen dat bij alle verbruikers (radiatoren/VV) actief het ding dicht is en bij alle verbruikers niet actief het ding maximaal open is.
Deze video legt goed uit.

[YouTube: Install-tv: inregelen cv-installatie]

• Gman
Ok top. Maakt het nog uit waar in het systeem ik 'm plaats?
Bij de ketel begint het nu toch echt krap te worden, bovenverdieping is nog plek zat.
Als ik het filmpje zie kan het prima "achterin" het systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Gman op 13-02-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:39
Gman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:33:
Bij de ketel begint het nu toch echt krap te worden, bovenverdieping is nog plek zat.
Het beste is aan het eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:33:
Een meter of 6 vanaf de ketel. Plaats hem zo dat je er makkelijk bij kunt ivm instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong en geïnteresserden
Mogelijke besparing door "waterzijdig inregelen" - een recent KIWA-rapport uit 2019.
Opgesteld voor wat grotere installaties, maar de resultaten zullen voor particuliere cv-installaties niet ontzettend afwijken. De vaak geclaimde 10 - 20% besparing, ook door Techniek NL en cv-inregelaars,
lijkt iig eerder in het rijk der fabelen te behoren.
Het KIWA rapport rapporteert < 1,5% besparing maximaal door puur waterzijdig inregelen.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dunklefaser ach, toch 15-30 kuub gemiddeld per huishouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@dunklefaser
10% besparing door inregelen geloof ik helemaal geen bal van.
Sterker nog ik ken de voorbeelden van mensen die door inregelen meer zijn gaan gebruiken.

Voornamelijk omdat ze bijvoorbeeld radiator toilet nooit open deden omdat anders woonkamer niet warm werd bijvoorbeeld. Maar door inregelen die wel lekker open draaien en dat daardoor het totale verbruik meer wordt.

Inregelen is mijn optiek voornamelijk een toename van comfort bij moderne ketels.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 14-02-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

On a different note... Weer even verder aan het rommelen geweest met de sensoren en domoticz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XpWej0CggFQsDj9lHHv9w9Fx/full.png

Hoop geklooi nog met DzVents om elke 30s te pollen, maar -scriptkoning die ik ben- toch gelukt om de dT eruit te knutselen. Vooral benieuwd hoe dit er morgenochtend tijdens een lange run uit ziet.

Blijft me toch het gevoel bekruipen dat er iets niet helemaal lekker gaat met zoveel starts op een dag.

[ Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

leonbong schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:17:
@dunklefaser
10% besparing door inregelen geloof ik helemaal geen bal van.
Sterker nog ik ken de voorbeelden van mensen die door inregelen meer zijn gaan gebruiken.

Voornamelijk omdat ze bijvoorbeeld radiator toilet nooit open deden omdat anders woonkamer niet warm werd bijvoorbeeld. Maar door inregelen die wel lekker open draaien en dat daardoor het totale verbruik meer wordt.

Inregelen is mijn optiek voornamelijk een toename van comfort bij moderne ketels.
Tuurlijk. Daarom ben ik van zo'n 1200 naar 900 m3 gegaan. ;) Je moet het wel goed doen.

Ik weet wel zeker dat bij al die stomende pijpen van cv HR ketels er veel is te winnen. Lees condensatie is minder verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-02-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:27:
On a different note... Weer even verder aan het rommelen geweest met de sensoren en domoticz:

[Afbeelding]

Hoop geklooi nog met DzVents om elke 30s te pollen, maar -scriptkoning die ik ben- toch gelukt om de dT eruit te knutselen. Vooral benieuwd hoe dit er morgenochtend tijdens een lange run uit ziet.

Blijft me toch het gevoel bekruipen dat er iets niet helemaal lekker gaat met zoveel starts op een dag.
Hoeveel starts per uur heb je dan? Rond de 6 is normaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Hoeveel starts per uur heb je dan? Rond de 6 is normaal hoor.
Ja zes. Das de instelling van de Evohome die ik ingeef. Maar tis gevoelsmatig nogal veel over een jaar heen... 200(?) Dagen stoken, 60 starts per dag. Das gewoon veel.

Td lijkt niet onaardig geloof ik?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Greenisthebest
Tuurlijk zullen ze er zijn maar de claim van veel installatiebedrijven dat het altijd 10 a 20% bespaard is echt onzin.
Dat is net zo iets als claimen dat opentherm altijd bespaard wat ook echt onzin is op hoop moderne ketels.
Of Honeywell en danfoss die claimem dat zoneverwarming bespaard, lang niet altijd.
Pagina: 1 ... 117 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.