Ik wil jullie allemaal echt hartelijk bedanken voor alle tips die ik in dit topic en verspreid over Tweakers heb gevonden!
Ik ben afgelopen zomer bij mijn vriendin ingetrokken en kwam er tot mijn schrik achter dat zij al een paar jaar €120,- per maand aan haar gasrekening kwijt is voor een huis waar alleen maar 's avonds en in het weekend wordt gestookt in de woonkamer/keuken.
Ik ben begonnen met de maximale aanvoertemperatuur te verlagen (die stond op 90 graden en nu op 60), maar kwam er via dit topic ook achter hoe ik de pompsnelheid en andere parameters aan kon passen. Aangezien het maar om 1 ruimte en 2 mega-overgedimensioneerde radiatoren gaat en de CV-ketel op de eerste verdieping hangt, was waterzijdig instellen niet echt van toepassing.
Toegepaste maatregelen CV:
- maximale aanvoertemperatuur van 90 naar 60 graden
- CV-vermogen gehalveerd
- Pompsnelheid naar laagste stand (van 3 naar 1)
- CV-pomp draait bij gebruik van warm-water en bij het behalen van de gevraagde kamertemperatuur nog 5 minuten door, zodat alle warmte benut wordt
Toegepaste maatregelen ventilatiesysteem:
- Laagstand naar laagste instelling gezet; deze stond op maximaal (van duidelijk hoorbare ventilatie in het hele huis, genoeg voor een huisfeest, naar aangenaam stil)
- Hoogstand naar laagste instelling gezet; deze is nu vergelijkbaar met de oudere laagstand en zorgt voor een aanzienlijke trek in met name de badkamer en keuken.
Toegepaste maatregelen isolatie:
- Tochtstrips en -borstels op badkamerdeuren (klinkt vreemd, maar de toegang is naar de niet-geïsoleerde hal met buitendeur en er was aanzienlijke tocht). De radiator kan hier nu uit blijven.
- Tochtstrips en -borstels op de voor- en achterdeur, bijkeukendeur en kamerdeur
- Kozijnfolie op de ramen in de bijkeuken, hal en dakramen van de zolder
- CV-buis isolatie op zolder (20 meter in totaal)
De retourtemperatuur heb ik nog niet opgemeten, maar de buis voelt in ieder geval lauw aan en het wordt binnen 30-45 minuten netjes 19.5 graden in de woonkamer.
Tot slot heb ik begin deze maand de Honeywell Round Modulation vervangen door de Remeha iSense. Heel fijn dat je alle parameters zelf kan instellen en al helemaal fijn dat je per dag volledig vrije keuze hebt in het aantal schakelmomenten. Zo hebben wij de gewenste temperatuur standaard op 15 graden staan, moeten we hem handmatig inschakelen, en wordt de temperatuur standaard elke dag om 20:00 weer teruggezet naar 15 graden. In het verleden vergaten we heel vaak de temperatuur voor het slapen te verlagen of deden we dat pas bij het naar bed gaan (22:00). Als ik dus heel simpel aanneem dat ons dat 2 uur stoken per dag bespaart, dan scheelt dat over een jaar 20 stookdagen

en dan gaat bij mij de vraag op waarom klokthermostaten niet wettelijk verplicht zijn in (sociale) huurwoningen.
We zijn van 200 kuub gas in december gedaald naar 130 kuub gas in januari (0,43 kuub per graaddag) en voor februari zijn de prognoses nog beter (0,38 kuub per graaddag tot nu toe).