Ik volg de laatste tijd mijn meterstanden weer nauwkeurig. Het is duidelijk minder koud en met de ketel (Remeha Tzerra) die we 2 jaar geleden hebben laten installeren verbruiken we year to year nog steeds minder gas. Daarbij opgemerkt dat we ook relatief weinig thuis zijn op het moment en op gas koken.
Daarmee zitten we nu (net) onder de 500m3 per jaar. Hierdoor vallen we bij Liander in de categorie 'kleinverbruik'. Het is geen zekerheid dat we daar altijd blijven zitten (nu pas een jaar een keer net onder de 500 m3 gedoken), zeker als we meer thuis gaan zijn zal het snel niet meer lukken.
Dat scheelt aan vastrecht zo een € 56 per jaar. Dat zijn toch redelijk wat kWh die je daarmee kan verstoken.
Ik ben daarom toch weer eens gaan denken over een manier on nog wat extra m3 om te zetten naar kWh.
(Isoleren is in dit VVE appartement momenteel niet verder mogelijk).
Grof ingedeeld is het verbruik aan gas ongeveer als volgt;
- 300-350m3 aan verwarming
- 100-150m3 aan warm water
- 10-20 m3 aan koken
Daarbij denk ik aan de volgende opties, maar ben benieuwd naar jullie advies.
Optie 1) Infrarood paneel in woonkamer ophangen en de thermostaat in de woonkamer verlagen van 19,5/20 naar 18 graden. In theorie zouden we dan zo een 7-10% gas op verwarming kunnen besparen. Nadeel is dat de rest van het huis (slaapkamer etc.) met thermostaatkranen op standje 1 minder warm worden.
Optie 2) CV ketel elektrisch bij bij verwarmen. Ik meen dat er mensen zijn dit het retour water met een elektrisch warmte element aanzetten wanneer de warmte vraag laag is? Voordeel zou zijn dat je ook geen pendelende ketel meer hebt en je wel de ketel kan gebruiken voor het initieel opwarmen van het huis?
Optie 3) Compacte warm water boiler plaatsen tussen de koud water leiding en de CV ketel. De ketel zou geschikt moeten zijn als 'naverwarmer'. Voordeel daarvan is als het goed is ook sneller warm water (boiler zou ergens in de buurt van de keuken geplaatst moeten gaan worden) en minder kort aanslaan van de ketel op korte warmte vragen.
Snel bekeken is optie 3 denk ik het meest voordelig en aantoonbaar effectief om gas verbruik terug te brengen. Warm water boiler is niet duur, vereist volgens mij geen tot weinig extra regeltechniek en lijkt mij goed aan te sluiten op de CV ketel. Mogelijk dat op de ketel nog een instelling moet worden aangepast om te voorkomen dat bij afgekoeld water in het leidingcircuit deze toch direct begint met gas verbranden (uitgestelde warmte vraag of iets dergelijks).
Optie 1 en 2 spreken mij ook aan omdat ze ook comfort kunnen verhogen volgens mij. Optie 2 lijkt mij qua regeltechniek wel ingewikkeld.
Ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met een van deze opties en wat jullie gedachten zijn :-) ?
Edit\ het lijkt er op dat er een aparte zonneboiler aansluit set nodig is voor optie 3. Dat klinkt mij niet helemaal logisch, of is het dan bedoeld om ook te kunnen verwarmen met zonneboiler water?
Lijkt mij dat als de ketel 'koud water' van 65 graden krijgt aangeleverd en deze maar 60 graden hoeft te leveren hij niet aan gaat?
[
Voor 5% gewijzigd door
Banjy op 25-02-2020 10:50
]