Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.939.140 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

leonbong schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:14:
@Greenisthebest
Tuurlijk zullen ze er zijn maar de claim van veel installatiebedrijven dat het altijd 10 a 20% bespaard is echt onzin.
Dat is net zo iets als claimen dat opentherm altijd bespaard wat ook echt onzin is op hoop moderne ketels.
Of Honeywell en danfoss die claimem dat zoneverwarming bespaard, lang niet altijd.
Niet als ze bij inregelen ook zorgen dat het afgiftevermogen wordt vergroot. Lage aanvoer temperaturen, lees condensatie ga je alleen redden met voldoende afgifte. Bij mij was de crux een extra radiator van 2 tientjes via Marktplaats in de woonkamer erbij en naar beneden ging de aanvoer temperatuur.

NB: installatiebedrijven vinden inregelen gewoon onzin en weten vaak niet eens wat het is. Dus waar jij die claims vandaan haalt????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:10
@Greenisthebest
Ik ben procesengineer.
In mijn vorige baan heb ik o.a. stook en koelinstallaties beheerd/geoptimaliseerd.

Dat zijn niet huis tuin en keuken installatiebedrijven die je over de vloer krijgt.
Die bedrijven weten allemaal wat inregelen is de gemiddelde installateur die bij consumenten komen vaak ook wel, maar die weten hoop werk bate voor installateur beperkt bij de consument.
De consumentenbedrijven hangen liever de volgende ketel op daar verdienen ze meer aan.

Sterker nog ik heb wel eens verwarmingsnet in een fabriek ontworpen voor het verwarmen van reactoren echt identieke principes. De appendages zijn ook hetzelfde alleen het formaat is anders. Maar daar is inregelen belangrijk omdat je over algemeen minder overmaat op het vermogen hebt want dat is zonde van het geld.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 14-02-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:33
leonbong schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:58:
@Greenisthebest
Ik ben procesengineer.
In mijn vorige baan heb ik o.a. stook en koelinstallaties beheerd/geoptimaliseerd.

Dat zijn niet huis tuin en keuken installatiebedrijven die je over de vloer krijgt.
Die bedrijven weten allemaal wat inregelen is de gemiddelde installateur die bij consumenten komen vaak ook wel, maar die weten hoop werk bate voor installateur beperkt bij de consument.
De consumentenbedrijven hangen liever de volgende ketel op daar verdienen ze meer aan.

Sterker nog ik heb wel eens verwarmingsnet in een fabriek ontworpen voor het verwarmen van reactoren echt identieke principes. De appendages zijn ook hetzelfde alleen het formaat is anders. Maar daar is inregelen belangrijk omdat je over algemeen minder overmaat op het vermogen hebt want dat is zonde van het geld.
Door goed waterzijdig in te regelen haalden jullie ook van die bedroevende resultaten?
Zoals dat rapport waarmee @dunklefaser mee aan kwam zetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
@Greenisthebest en @Seafarer
Inregelen alleen (verdeling van waterflows) op moderne installaties daar wordt heel lastig om 10% gas te besparen in mijn optiek. Daar werk je dan voornamelijk aan comfort.
Inregelen en modificeren zoals jij hebt gedaan Greenisthebest door bijvoorbeeld afgifte vermogens aanpassen ja dan kan je natuurlijk wel meer doen.

In de industrie waar ik gewerkt speelt dit wat minder omdat in het dergelijke installaties het relatief eenvoudig is om de ketel op een goed gasrendement te bedrijven, dat werd ook permanent gemonitord.
Daarnaast wordt er bij het goed ontworpen, daar bedoel ik mee stel de fabriek heeft 50kW warmte nodig dan ga je geen ketel plaatsen van 500kW want dan weet je dat je buiten de regellimieten (modulatie) van de ketel zit. Bij het kiezen van de ketel wordt daar veel rekening gehouden met het regelgebied van dat ding.

Dit wordt in woningen nauwelijks gedaan met al die CW4/5/6 toestellen, ik snap die duitsers wel met hun kleine keteltjes vaak aangevuld tapboilers. Het is jammer dat merk als Viessmann hier nauwelijks wordt verkocht hun nieuwe CW5 ketels kunnen tot maar liefst 1,9kW terug moduleren. Dat is nog een stuk lager intergas extreme

Daarnaast wordt er in industrie voornamelijk ingeregeld om te zorgen dat alle processen die heel divers kunnen zijn optimaal warm worden. Je wil daar ook niet dat regelklep voor warmte van proces A de warmte van proces B verstoort.
1% - 2% Besparing op het gas op een individuele stookinstallatie dat vonden wij niet zo slecht hoor. Als dat alleen inregelen is zonder modificaties (dus met bestaande spullen doen) aan de installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 15-02-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong Idd. een vitodens-222f is een mooi voorbeeld van een moderne HR-cv-ketel met
CW5 en een modulatiebereik tussen 1,8 kW en 35 kW!, verder nog met lambda-control
voor constante optimale verbranding en hierdoor geschikt voor alle gassoorten.
Kost natuurlijk wat meer als een NL ketel.

De NL ketelbouwers kunnen hier nog een puntje aan zuigen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zeker maar duitsland loopt hier al wat langer voorop daar hebben heel mensen een solo ketel met extern tapwaterboiler omdat het vermogen beter past bij het huis dan heb CWklasse super. Maarja duurder in aanschaf dus dan je het wel vergeten in NL.
In duitsland zie je ook veel in vrijstaande woningen warm tap-water ringleiding icm de boiler nooit wachten op warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dunklefaser wat meer? Daar heb je vier ketels voor. Dat verdient zich nooit terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MikeyMan Tja - ieder voordeel hept z'n nadeel (minimaal).
Als je puur en alleen naar de kosten kijkt kan je
beter een (project)ketel van marktplaats kopen.
Maar dan niet weer gaan klagen over dat eeuwige "gependel".

Wat de actuele? besparingsmogelijkheden door waterzijdig inregelen betreft stond er in februari een
artikel van 4 pagina's! in het VEH-magazine met een besparingspercentage tussen 10% en 20%.
Uiteraard geen echte referenties en/of testrapporten aangegeven, en niet alleen @leonbong heeft er z'n twijfels.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dunklefaser ja dat snap ik, maar niemand zal geld uitgeven om het uitgeven... 3300 euro voor deze unit versus 1300 voor een Xtreme 36. M.i. moeilijk te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:44:
@leonbong Idd. een vitodens-222f is een mooi voorbeeld van een moderne HR-cv-ketel met
CW5 en een modulatiebereik tussen 1,8 kW en 35 kW!, verder nog met lambda-control

Zou hier ook voor veel huizen beter zijn een cv ketel ven minimaal 1,8 kW. Maar is 100 liter water constant warm houden met gas ook nog modern?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@klump4u Zei ik toch - ieder voordeel hept z'n nadeel. Modern? misschien niet.
- Maar waarschijnlijk is het verlies vergelijkbaar met het warmteverlies bij warmtepompboilers
en andere indirect gestookte boilers o.a. voor sww bij warmtepompen.
Dus kan je alvast aan wennen O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 10:04
Toch wel jammer dat goed geïsoleerde huizen met een slecht presterend verwarming systeem wordt opgeleverd.
De Nederlandse installatie branche is gewoon oer consevatief. Ze zien het als hun job om de doeltemperatuur te bereiken en dat is het. Het systeem wordt niet optimaal ingesteld want kost tijd, en stel dat het bij -10 C niet warm genoeg wordt.

Veel mensen betalen wel makkelijk een paar honderd euro voor een keuring van VEH. Heb ik achteraf spijt van, het stelt weinig voor. Een paar honderd euro om de CV installatie te laten optimaliseren is m.i beter besteed.
Veel bewoners in mijn nieuwbouw project hebben problemen met het comfort en de warmte verdeling, bv heet in de gang, koud in de kamer. Dan komt de installateur langs, stelt wat bij en is weer weg. Allemaal haastwerk en niet optimaal.

Ik woon nu bijna een jaar in nieuwbouw. EPC 0,4, Intergas Kombi Kompact 28/24 HRE. Hele huis vvw.
Het ontwerp is Ta 50 C en Tr 40 C. De slangen liggen HOH 20 cm. Ventilatie via de gevel geen warmte terugwinning. Het gebruiksadvies is om geen nachtverlaging toepassen. De CV en vvw verdeler staat op de bovenste 2e verdieping. Alle aanvoer bereikt ongeisoleerd de benedenverdieping waar het vaakst verwarmd wordt. Die intergas ketels ketels zijn zo klein die zouden prima ergens tussen de badkamer en de woonkamer geïntegreerd kunnen worden. Maar ja, men denkt EPC+HR+zo goedkoop mogelijk=perfect. Alsof de banden oppompen van je Tesla niks uitmaakt ;) En dan die HOH 20 cm 8)7
Er zijn mensen in het project die als gevolg van het matige comfort de ventilatie sluiten, dan hebben ze een slecht presterende verwarming gecombineerd met een ongezond binnenmilieu, met de recirculatie wasemkap en perfecte kierdichting.

Met behulp van dit topic zit ik nu op Ta 35 en Tr 25 C. Ik heb de standaard thermostaat vervangen door een modulerende Plugwise Anna thermostaat. Ik kan nu precies volgen wat de ketel doet en deze verder optimaliseren naar behoefte.
Door de goede basisisolatie pas ik nu wel verlaging toe in de nacht of als ik er een paar dagen niet ben. In 1 a 2 uur is het weer behaagelijk, dat is prima voor mij. Ik ben benieuwt hoe het zal gaan in een echt koude winter.
Volgens www.mindergas zit ik nu op 0,2 M3/graaddag. Daarbij opgemerkt dat er hier regelmatig niemand is en dat de verwarming dan omlaag gaat naar 18,5 of 19 C, afhankelijk van hoelang ik weg ben. De prognose is dat ik uitkom op 500-600 m3. Lijkt mooi maar vindt ik eigenlijk tegenvallen gezien het beperkt aantal dagen dat ik stook en de zachte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:42:
[...]
Ja zes. Das de instelling van de Evohome die ik ingeef. Maar tis gevoelsmatig nogal veel over een jaar heen... 200(?) Dagen stoken, 60 starts per dag. Das gewoon veel.

Td lijkt niet onaardig geloof ik?
"Vroeger", toen ik de thermostaat hoger zette als ik thuis kwam en weer lager bij het naar bed gaan, had ik 1 start per dag van de verwarming en een paar van het warm water.
Nu ik met zeer lage temperatuur verwarm had ik toen het op een gegeven moment kouder werd buiten niet meer voldoende tijd tussen thuis komen en naar bed gaan om het warmte verlies van de rest van de dag te compenseren.
Toen ben ik naar 24 uur per dag constante temperatuur verwarmen overgestapt. Ik heb nu ook ongeveer 60 starts per dag, je kan in het grafiekje precies zien dat ik begin november naar continue verwarmen ben overgestapt.
Je ziet dat mijn ketel momenteel al voorbij de 48000 starts is gegaan.

Burner Starts

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@PentaClover

Bij het overgaan naar een lagere temperatuur is de flow dan ook flink verhoogt?

Dat vlammetje in de ketel moet wel gekoeld worden door voldoende water.

Edit: Hoe heb je die aantal starts gemeten? Brander aan/uit naar Domotizc?

[ Voor 18% gewijzigd door Seafarer op 16-02-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Seafarer
Ik heb de minimum duty cycle van de pomp van de ketel op 70% staan, wat resulteert in een flow van 14 l/min en dat werkt aardig.
De grootste verandering is de mengverdeler van de vloerverwarming beneden, door de 15mm aanvoer en retour door 22mm te vervangen en de thermostaat kraan en de retour restrictie eruit te halen wordt het water in mijn vloer nu warmer terwijl het water dat uit de ketel komt een stuk kouder is.
Tevens heb ik de verdeler voor de vloer in serie in de retour naar de ketel aangesloten zodat het water uit de ketel eerst afgekoeld wordt in alle radiatoren voordat het de vloer in gaat waarna het met ongeveer 22.5oC - 25oC terug de ketel in gaat om de brander weer te koelen.
Met de huidige buiten temperaturen komt de Tr niet boven de 23oC en ziet het Ta Tr Troom plaatje er zo uit:

Heating Ta, Tr and Troom

edit: Aantal starts lees ik om de paar minuten uit mijn ketel met een scriptje en push dat in een domoticz dummy sensor.

[ Voor 6% gewijzigd door PentaClover op 16-02-2020 10:24 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@PentaClover ik zie twee a drie starts per uur. Das op zich netjes.

Hoe zie je gas verbruik eruit bij continu verwarmen? Als ik een dag lang de thermostaat op 20 laat staan, schiet dat aardig omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:10:
@dunklefaser ja dat snap ik, maar niemand zal geld uitgeven om het uitgeven... 3300 euro voor deze unit versus 1300 voor een Xtreme 36. M.i. moeilijk te verantwoorden.
Dat is de variant met boiler de combi variant kost 1500-2000 ongeveer, valt dus wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@MikeyMan
Het gas verbruik is nu lager dan vorig jaar toen ik met Ta 60oC verwarmde van ~18:00-22:30.
Dit komt gedeeltelijk door de lagere retour temperatuur en dus beter condensatie rendement van de ketel, en gedeeltelijk omdat het nu boven minder warm wordt (alleen radiatoren) waardoor er daar ook minder warmte verlies is, verder vermoed ik dat er ook minder ventilatie verlies is vanwege de lagere lucht temperatuur.

Als ik naar m3 Gas/Graaddag kijk, dan zit ik nu met continue verwarmen op 20.5oC op 76% van het verbruik van vorig jaar toen ik tussen de 18.5oC en 20oC schommelde met het 1 maal per dag aan uit stook gedraag.

Dat is zonder de invloed van de zon meegerekend, maar aangezien die hier deze winter iets minder aanwezig was dan vorig jaar en ik nu vooral de wintermaanden heb genomen waarin deze invloed toch al klein is denk ik dat de 75% wel redelijk overeenkomt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nomind Misschien kan je nog vermelden hoe groot je huis is (m²/m³) - verwarmd oppervlak?
Verder nog wat de gemiddelde etmaal temperatuur ongeveer is, iets van 20°C?
Heb je bij mindergas de standaard instellingen aangehouden? (18°C/18°C)
(Bij een goed geïsoleerd huis kan je de stookgrens op 15°C of lager zetten.)
Het verbruik van 0,20m³/ggd zonder de b.g. informatie zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
PentaClover schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:23:

Tevens heb ik de verdeler voor de vloer in serie in de retour naar de ketel aangesloten zodat het water uit de ketel eerst afgekoeld wordt in alle radiatoren voordat het de vloer in gaat waarna het met ongeveer 22.5oC - 25oC terug de ketel in gaat om de brander weer te koelen.
Eigenlijk staat dit op mijn to do lijstje maar dan met een grootte convector radiator in de woonkamer.
Leuk te lezen dat een ander met ongeveer hetzelfde idee rondloopt. Die ijskoude retour zegt al genoeg.

Maar de radiatoren boven hebben dan geen thermostaat knoppen? Want als die dicht gaan dan verminderd de flow naar de vloer verwarmings verdeler. Of heb je daar een bypass bijgemaakt of .............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dunklefaser schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:53:
@Nomind Misschien kan je nog vermelden hoe groot je huis is (m²/m³) - verwarmd oppervlak?
Zou minder gas in theorie die instelling niet automatisch kunnen berekenen na een tijdje :?

Of nemen ze het actuele weer niet mee?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Seafarer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:18:
[...]
Eigenlijk staat dit op mijn to do lijstje maar dan met een grootte convector radiator in de woonkamer.
Leuk te lezen dat een ander met ongeveer hetzelfde idee rondloopt. Die ijskoude retour zegt al genoeg.

Maar de radiatoren boven hebben dan geen thermostaat knoppen? Want als die dicht gaan dan verminderd de flow naar de vloer verwarmings verdeler. Of heb je daar een bypass bijgemaakt of .............
Klopt radiatoren boven hebben gewone knoppen, beneden ook en ze staan allemaal vol open.
Bij de verdeler zelf heb ik wel een bypass gemaakt met een kogel kraan, om de mogelijkheid te hebben om de Ta omhoog te doen zonder dat de vloer te warm wordt. Dit was een verzekering voor het geval ik het huis niet warm zou krijgen, maar dat lijkt vooralsnog niet nodig.
De Bypass staat wel een heel klein beetje open, om geluid bij de verdeler te voorkomen, er gaat ongeveer 80% van het water door de verdeler, en 20% door de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:30:
[...]

Zou minder gas in theorie die instelling niet automatisch kunnen berekenen na een tijdje :?
Of nemen ze het actuele weer niet mee?
Waarschijnlijk zou mindergas dit kunnen doen, maar ze doen het (nog) niet.
Je kan de stookgrens van jouw huis natuurlijk ook zelf "berekenen" :Y .
Het actuele weer meenemen? Zoiets als "Wherever you go you always take the weather with you".
Maar serieus, mindergas gebruikt de gemiddelde etmaaltemperaturen van het opgegeven KNMI -weerstation
voor de berekeningen. Ze geven ook uitleg over het gebruikte gewogen graaddagenmodel op de website.
(Zoals alle modellen heeft ook dit model zijn beperkingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, uitgaande van de gemiddelde temperatuur die ze toch al gebruiken voor de graaddagen. Ze weten in principe op welke dagen er niet gestookt wordt.

Overigens heeft wind en regen waarschijnlijk ook een invloed op het stook gedrag.

Ga daar eens even mee spelen ook. :)

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:41:
Nouja, uitgaande van de gemiddelde temperatuur die ze toch al gebruiken voor de graaddagen. Ze weten in principe op welke dagen er niet gestookt wordt.

Overigens heeft wind en regen waarschijnlijk ook een invloed op het stook gedrag.

Ga daar eens even mee spelen ook. :)
"Mee spelen" heb ik ook gedaan (naast de berekening).

Stookgedrag? je bedoelt zeker warmteverlies.
Wind heeft zeker een invloed, vooral bij doorwaaiwoningen.
Als test kan je in diverse kamers bij gesloten ramen de deuren een klein spleetje open laten staan,
bij dit weer kan je afhankelijk van de winddichtheid van je woning elke windstoot letterlijk zien (en voelen).
Ongewenste/overdreven ventilatie = extra warmteverlies
YMMV

P.S.: Regen speelt daarentegen geen (significante) rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
PentaClover schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Klopt radiatoren boven hebben gewone knoppen, beneden ook en ze staan allemaal vol open.
Bij de verdeler zelf heb ik wel een bypass gemaakt met een kogel kraan, om de mogelijkheid te hebben om de Ta omhoog te doen zonder dat de vloer te warm wordt. Dit was een verzekering voor het geval ik het huis niet warm zou krijgen, maar dat lijkt vooralsnog niet nodig.
De Bypass staat wel een heel klein beetje open, om geluid bij de verdeler te voorkomen, er gaat ongeveer 80% van het water door de verdeler, en 20% door de bypass.
Ah ik snap hem. Ik bekijk je grafiekje nog eens en zie dan dat jouw Ta hetzelfde is als de Tr bij veel huizen.
Dan gaat het niet te heet worden boven.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Seafarer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Ah ik snap hem. Ik bekijk je grafiekje nog eens en zie dan dat jouw Ta hetzelfde is als de Tr bij veel huizen.
Dan gaat het niet te heet worden boven.
Nee zeker niet, ik denk zelfs dat als het serieus gaat vriezen ik boven te weinig afgifte capaciteit heb met alles open op deze temperaturen, maar dat hebben we dit jaar nog niet kunnen constateren.
De warmte van beneden trekt ook langzaam in het plafond, en dus vloer boven, sinds ik beneden verhoogd heb van constant 20oC naar 20.5oC is het boven ook iets warmer geworden, dat is tot rond het vriespunt in iedergeval ok, maar ik weet dus niet hoe dat gaat als het kouder wordt.

Misschien zien we dat volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag zou bij een (redelijk) goed geïsoleerde woning (oud label B of hoger)
de verwarming eigenlijk uit moeten gaan.
Bij een buitentemperatuur van 16 °C 17 °C (en ondanks de wind) zouden de interne warmtewinsten
bij enigszins kierdichte woningen voldoende kunnen zijn.

Bij mij gaat de verwarming iig bijna uit (atm nog 0,120 m³/h 0,070 m³/h - woonkamer 45 m² op 19,2°C
(2 pers. 650-700 ppm CO2 - 180 W extra door TV/PC,STB, opladers etc.), andere kamers ca. 18,5°C - totaal ca. 150 m² verwarmd) - aanvoer max. 36°C/retour 23°C - ketel max. 2 min aan

@Greenisthebest hieronder. - Dat bedoel ik - er zouden zeker onder de tweakers nog meer moeten zijn waar de cv vandaag koud blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 16-02-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dunklefaser schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:52:
Bij een buitentemperatuur van 16 °C 17 °C (en ondanks de wind) zouden de interne warmtewinsten

Bij mij gaat de verwarming iig bijna uit (atm nog 0,120 m³/h 0,070 m³/h - woonkamer 45 m² op 19,2°C
(2 pers. 650-700 ppm CO2 - 180 W extra door TV/PC,STB, opladers etc.), andere kamers ca. 18,5°C - totaal ca. 150 m² verwarmd) - aanvoer max. 36°C/retour 23°C - ketel max. 2 min aan
Hier jaren 70 woning met maatregelen. Verwarming is vandaag helemaal niet aan geweest. Buiten 16,3 graden, binnen 19,7 beneden, 19,1 eerste verdieping en 18,8 zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
dunklefaser schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:52:

Inderdaad, ik zag hem vanmiddag bij 15oC buiten temperatuur uitgaan, en dat is lager dan de buiten temperatuur die ik had berekend op basis van gemeten data dit stook seizoen (17oC). Nu hebben we ook de droger een paar keer aan gehad vandaag, dus dat is wel extra elektrische verwarming die net het verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
PentaClover schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:50:
@MikeyMan
Het gas verbruik is nu lager dan vorig jaar toen ik met Ta 60oC verwarmde van ~18:00-22:30.
...
Als ik naar m3 Gas/Graaddag kijk, dan zit ik nu met continue verwarmen op 20.5oC op 76% van het verbruik van vorig jaar
...
@MikeyMan
Ik realiseerde me net dat ik van constante temperatuur 20.0, naar 20.5 ben gegaan en die 76% is uitgerekend met dagen uit beide periodes.

Als ik de periode neem dat ik 24h/dag 20.5oC constante temperatuur heb, en de zelfde dagen het jaar ervoor kom ik er op uit dat het gas verbruik in m3/ graaddag 79.9% is van het vorige jaar, terwijl het gemiddeld beneden een dikke graad warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ondertussen is de buitentemperatuur na doortocht van het koudfront (met regen) weer een stuk minder: 9 °C
De wind is gelukkig ook gaan minderen. Voor "berekeningen" a.d.h.v. graaddagen zijn deze dagen niet geschikt.
De cv-ketel gaat met een beetje vertraging weer op low-load modus (6 x per uur) branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:50
Ik heb een remeha calenta 40c met tado thermostaat.
Na een weekje testen met deze setup wil ik de komende tijd de ketel eens gaan aanpakken, maar uiteraard ga ik jullie even om hulp vragen.

De aanvoer temperatuur heb ik al verlaagd, het inregelen is niet nodig (?) ivm tado radiatorknoppen.
Ik heb al schakelaars op de vloerverwarming geplaatst, maar ik heb toch het idee dat ik veel gas verbruik per dag.
Ik zit volgens energiemanageronline op 44 m3 gas deze week met 0,686 m3 per graaddag.
Waar kan ik naar gaan kijken om dit te verbeteren? Of ben ik al op de goede weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
dunklefaser schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:53:
Bedankt voor de feedback.
Mijn huis is een tussenwoning en heeft 3 lagen, het woonoppervlak is ca 135 m2 / 480 m3.
De woonkamer is ca 43 m2/122m3.
De verwarming is in de slaapkamers is vrijwel niet aangeweest. De badkamer is zo afgesteld dat de vloer hier max 22-23 C wordt.

Ik had op mindergas idd de 18 C standaard niet aangepast. Ik zie in mijn gegevens van de slimmemeter dat ik in oktober 2019 ben begonnen met stoken. Volgens het KNMI was het toen gemiddeld ca 12 C. Dit heb ingevoerd in mindergas.nl en maakt dat ik nu op 0,17 m3/ggd zit. Het verbruik is niet veranderd :)

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat dit het 1e jaar is. Inregelen en droogstoken spelen ook mee. Het mooie voorjaar en hete droge zomer waren wel gunstig, ik heb goed kunnen ventileren.

Ik had eerst plannen om all electric te gaan met een Pana monobloc en een Atlantic ventilatie wp boiler voor SWW. Alleen met een maandbedrag van ca 60 euro voor gas en electra kan ik dat financieel niet echt verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 14:12

bert pit

asdasd

Jorconmgn schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:37:
Ik heb een remeha calenta 40c met tado thermostaat.
Na een weekje testen met deze setup wil ik de komende tijd de ketel eens gaan aanpakken, maar uiteraard ga ik jullie even om hulp vragen.

De aanvoer temperatuur heb ik al verlaagd, het inregelen is niet nodig (?) ivm tado radiatorknoppen.
Ik heb al schakelaars op de vloerverwarming geplaatst, maar ik heb toch het idee dat ik veel gas verbruik per dag.
Ik zit volgens energiemanageronline op 44 m3 gas deze week met 0,686 m3 per graaddag.
Waar kan ik naar gaan kijken om dit te verbeteren? Of ben ik al op de goede weg?
Ik zou beginnen met het installeren van de recom software/kabeltje en dan een weekje de gegevens van de ketel meten. Dan krijg je inzicht in wat er gebeurt. Je gaat dan zien dat de ketel altijd begint met een max temperatuur op de branderstart van circa 1 minuut. Bij aan/uit gaat de ketel naar de max Ta en vervolgens probeert deze terug te moduleren naar een temperatuur in het HR gebied. Bij opentherm wordt de temperatuur door de thermostaat gevraagd.

Wat vaak beweerd wordt door de "specialisten" blijkt niet altijd op te gaan bij elke ketel. Knappe jongen die het verbruik van een calenta nog naar beneden krijgt. Zone verwarming zal waarschijnlijk wel wat opleveren en uiteraard goed isolatie.

Maar... we zijn niet voor niets tweakers en er valt natuurlijk altijd wat te verbeteren. Wat zin kan hebben is om de max pompsnelheid te verlagen. Doe je dat niet (bij zone verwarming) dan kan het veel lawaai in je leidingen veroorzaken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 23:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dunklefaser schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:44:

Bij de Technische Daten zie ik 4,5 - 35,0 kW staan. Zelfs de 13 kW versie doet minimaal nog 2,4 kW.
Waar die 1,8 kW die Cevek roept vandaan komt?

Daarbij, als je al 100 liter warmwaterbuffer hebt, is 13 kW dan niet ook voldoende? Of hoeveel baden wil je achterelkaar vullen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Net ff de graden instelling op mindergas verlaagd van 18 naar 16 graden. Gek genoeg heeft dat een hogere verbuiksprognose tot gevolg... Ga me toch eens verdiepen in die berekening, lijkt onlogisch :)

De uitleg is als volgt:

Met deze parameters kun je het gewogen graaddagen rekenmodel afstemmen op jouw specifieke situatie.
Stookgrens
Graaddagen voor een dag worden alleen meegeteld als de etmaalgemiddelde buitentemperatuur onder deze grenswaarde ligt.
Etmaalgemiddelde binnentemperatuur
Dit is de etmaalgemiddelde binnentemperatuur op dagen waarop gestookt wordt. Bijvoorbeeld, indien overdag de thermostaat op 20 °C staat en het koelt 's nachts in huis af tot 17 °C, dan is 19 °C een goede instelling.
Het aantal gewogen graaddagen op een dag wordt als volgt berekend:
(Tetmaalgemiddelde binnen - Tetmaalgemiddelde buiten) * weegfactor * 1 dag
Het aantal graaddagen is 0 indien Tetmaalgemiddelde buiten > Tetmaalgemiddelde binnen of indien Tetmaalgemiddelde buiten > Tstookgrens.

Je zou zeggen dat de stookgrens verlagen een lager verbruik tot gevolg heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
bert pit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:48:
[...]

Ik zou beginnen met het installeren van de recom software/kabeltje en dan een weekje de gegevens van de ketel meten. Dan krijg je inzicht in wat er gebeurt. Je gaat dan zien dat de ketel altijd begint met een max temperatuur op de branderstart van circa 1 minuut. Bij aan/uit gaat de ketel naar de max Ta en vervolgens probeert deze terug te moduleren naar een temperatuur in het HR gebied. Bij opentherm wordt de temperatuur door de thermostaat gevraagd.
Kijk, hier hebben we wat aan :)
Ook tips voor het type kabel dat ik nodig heb?
Anders straks als ik thuis ben even zoeken.
Zag dat ik een USB interface kabel zou moeten hebben, maar even geen idee waar ik die kan aansluiten op de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jorconmgn schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Kijk, hier hebben we wat aan :)
Ook tips voor het type kabel dat ik nodig heb?
Anders straks als ik thuis ben even zoeken.
Zag dat ik een USB interface kabel zou moeten hebben, maar even geen idee waar ik die kan aansluiten op de ketel
De Recom software en een RSR232-ttl - usb - converter kabel, Daarnaast een klein stekkertje aan de ketel kant, ik dacht met een RJ11 connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
bert pit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:02:
[...]

De Recom software en een RSR232-ttl - usb - converter kabel, Daarnaast een klein stekkertje aan de ketel kant, ik dacht met een RJ11 connector.
Even gezocht, is dat een Arduino usb poort die ik dan zelf aan een telefoonkabel kan hangen?
Is namelijk een RJ10 connector als mijn opzoekwerk klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jorconmgn schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Even gezocht, is dat een Arduino usb poort die ik dan zelf aan een telefoonkabel kan hangen?
Het is inderdaad een RJ10 stekker en een TTL USB kabel. Ik heb het kabeltje destijds zelf gemaakt. TTL betekent dat er een speciaal chipje in zit voor schakelingen naar een analoge poort RS232.

Ik laadde de software op een laptop en koppelde de RJ10 aan de Calenta en de USB aan de laptop.
Als je dat met een Arduino wil uitlezen ben je wat langer onderweg om de binaire codering te begrijpen, denk ik.

Sjonge , RS232 dit is lang geleden allemaal. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 21:07
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:02:
Net ff de graden instelling op mindergas verlaagd van 18 naar 16 graden. Gek genoeg heeft dat een hogere verbuiksprognose tot gevolg... Ga me toch eens verdiepen in die berekening, lijkt onlogisch :)

De uitleg is als volgt:

Met deze parameters kun je het gewogen graaddagen rekenmodel afstemmen op jouw specifieke situatie.
Stookgrens
Graaddagen voor een dag worden alleen meegeteld als de etmaalgemiddelde buitentemperatuur onder deze grenswaarde ligt.
Etmaalgemiddelde binnentemperatuur
Dit is de etmaalgemiddelde binnentemperatuur op dagen waarop gestookt wordt. Bijvoorbeeld, indien overdag de thermostaat op 20 °C staat en het koelt 's nachts in huis af tot 17 °C, dan is 19 °C een goede instelling.
Het aantal gewogen graaddagen op een dag wordt als volgt berekend:
(Tetmaalgemiddelde binnen - Tetmaalgemiddelde buiten) * weegfactor * 1 dag
Het aantal graaddagen is 0 indien Tetmaalgemiddelde buiten > Tetmaalgemiddelde binnen of indien Tetmaalgemiddelde buiten > Tstookgrens.

Je zou zeggen dat de stookgrens verlagen een lager verbruik tot gevolg heeft.
Als ik het goed begrijp heb je dus de etmaalgem binnentemperatuur verlaagd?
Dat wordt dus doorgerekend op je verbruik (verleden en toekomst).

Het impliceert ook gelijk dat je dus meer warmte verlies dan toen je een hogere etmaal temp had -> meer verbruik

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jorconmgn schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Nog een interessante link
https://community.home-as...realtime-statistics/69597

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
Gezien ja, maar Domoticz ben ik nog niet echt in thuis..
Als mijn youless binnen is (morgen) en mijn verbruik wat naar beneden ga ik me daar eens in verdiepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daannn1987 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je dus de etmaalgem binnentemperatuur verlaagd?
Dat wordt dus doorgerekend op je verbruik (verleden en toekomst).

Het impliceert ook gelijk dat je dus meer warmte verlies dan toen je een hogere etmaal temp had -> meer verbruik
Nee, ik heb alleen de stookgrens verlaagd. Snap van de etmaalgemiddelde niet zo goed hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorconmgn
bert pit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Het is inderdaad een RJ10 stekker en een TTL USB kabel. Ik heb het kabeltje destijds zelf gemaakt. TTL betekent dat er een speciaal chipje in zit voor schakelingen naar een analoge poort RS232.

Ik laadde de software op een laptop en koppelde de RJ10 aan de Calenta en de USB aan de laptop.
Als je dat met een Arduino wil uitlezen ben je wat langer onderweg om de binaire codering te begrijpen, denk ik.

Sjonge , RS232 dit is lang geleden allemaal. ;)
Dus usb TTL kabeltje, hier zelf de RJ10 connector aan hangen?
Of mis ik dan iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 21:07
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:38:
[...]

Nee, ik heb alleen de stookgrens verlaagd. Snap van de etmaalgemiddelde niet zo goed hoe dat werkt.
Etmaalgemiddelde is de temperatuur die het gemiddeld in je hele woning is per 24h
Stel beneden is het 21 en boven 19 = 20 het gemiddelde.. maar dan ga je ervan uit dat het altijd die temp is.
Als je nachtverlaging toepas wordt het wat lastiger uit te rekenen.
Stookgrens
Ook is het mogelijk om de zogenaamde stookgrens in te stellen. Doordat gebouwen warmte opnemen en later weer afgeven, zal de verwarming in het voor- en najaar niet direct aangaan ondanks dat de etmaalgemiddelde buitentemperatuur lager is dan de etmaalgemiddelde binnentemperatuur. Door de stookgrens bijvoorbeeld in te stellen op 15,5 °C worden graaddagen alleen meegeteld indien de etmaalgemiddelde buitentemperatuur lager is dan deze grenswaarde. Een lagere waarde voor de stookgrens leidt tot een verhoging van het aantal m3 gas per graaddag in het voor- en najaar

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:43

_Apache_

For life.

Vandaag is onze CV nagekeken (onderhoudsbeurt) en heeft weer een mooi sticker van goede gezondheid.

Nog even met de monteur staan praten. Mijn vraag was of het mogelijk was - en verstandig was - om de temperatuur van de CV te verlagen. Om nog wat verder gas te besparen (zit nu op ~700m3/jaar)

Zijn advies was niet te ver te zakken in ons geval, wij hebben 'maar' 2 radiatoren open staan (beide in de woonkamer) en dan zou er te weinig warmte afgifte zijn om de ruimte goed op te warmen, waardoor de CV langer moet bijstoken om het warm te krijgen.

Zijn advies was om voor ons boven de 60C graden te blijven ivm eventuele condensvorming.
CV is nu bijgesteld van 80 naar 70. Ben benieuwd :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
_Apache_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:55:
Vandaag is onze CV nagekeken (onderhoudsbeurt) en heeft weer een mooi sticker van goede gezondheid.

Nog even met de monteur staan praten. Mijn vraag was of het mogelijk was - en verstandig was - om de temperatuur van de CV te verlagen. Om nog wat verder gas te besparen (zit nu op ~700m3/jaar)

Zijn advies was niet te ver te zakken in ons geval, wij hebben 'maar' 2 radiatoren open staan (beide in de woonkamer) en dan zou er te weinig warmte afgifte zijn om de ruimte goed op te warmen, waardoor de CV langer moet bijstoken om het warm te krijgen.

Zijn advies was om voor ons boven de 60C graden te blijven ivm eventuele condensvorming.
Dat condenseren was toch de hele bedoeling van dit topic? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 16:58

Ik zou je monteur toch even adviseren zich wat meer te verdiepen in de werking van een HR ketel: Wikipedia: Hoogrendementsketel 8)7 |:(

Het hele principe van een HR ketel werkt op basis van terugwinning van energie uit condensatie van de waterdamp in de rookgassen. Je moet dus juist onder de condensatietemperatuur komen om de volle winst te pakken. Ik zou gerust de temperatuur wat verder verlagen, naar zeg zo'n 50 graden. Krijg je het niet snel genoeg warm, dan zet je hem weer een paar graadje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
Seafarer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:58:
[...]

Dat condenseren was toch de hele bedoeling van dit topic? _/-\o_
Jouw monteur heeft er geen verstand van.

Ik kan de max Ta op 100°C zetten, mijn ketel regelt zelf een Ta van ± 40°C.

En er komt zelden witte damp uit mijn schoorsteen. Zo hoort het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
hansvannu schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:10:
[...]

Dan ben je een uitzondering want veel ketels doen dat niet en is het rendement toch veel hoger bij 50° dan bij 70°.
Als het een beetje koud is dan is mijn uitzicht hier van 90% van de schoorstenen met grote witte wolken.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 19-02-2020 13:11 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

@Seafarer , @Heronimo en @hansvannu
Ik denk dat ik het dan niet goed uitleg. Want wat de monteur wilde voorkomen is dat er condensneerslag in de ketel is, wat daar kan neerstrijken als de temperatuur niet hoog genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvannu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
_Apache_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
Ik denk dat ik het dan niet goed uitleg. Want wat de monteur wilde voorkomen is dat er condensneerslag in de ketel is, wat daar kan neerstrijken als de temperatuur niet hoog genoeg is.
I dacht dat de ketel juist moet condenseren = hr.

Condenseert er niets dan blaast ie alle damp uit je schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik weet niet wat voor ketel je hebt, maar hier komt er een slangetje uit die de condens afvoert, hoe meer die druppelt hoe beter die rendeert.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

HereIsTom schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet wat voor ketel je hebt, maar hier komt er een slangetje uit die de condens afvoert, hoe meer die druppelt hoe beter die rendeert.
Intergas H28/24. Afvoer zat wat verstopping in, liep nog wel beperkt door. Maar is nu helemaal vrij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_Apache_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Intergas H28/24. Afvoer zat wat verstopping in, liep nog wel beperkt door. Maar is nu helemaal vrij gemaakt.
Dan moet je kijken/luisteren of die druppelt als de CV draait.
Als hij (bijna) niet druppelt dan condenseert hij dus niet goed en is het rendement lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Waarom denk je dat dit topic er is? Omdat de meeste monteurs niet weten waar ze over praten. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hansvannu schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:10:
[...]

Dan heb je net als ik ook voldoende afgiftevermogen. Als dat niet geval is kan het nuttig zijn de aanvoer te begrenzen en dit te forceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
Jouw ketel is geen HR of de monteur is 64 jaar jong. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer
citaat @_Apache_: "Intergas HRe28/24. Afvoer zat wat verstopping in, liep nog wel beperkt door. Maar is nu helemaal vrij gemaakt."
Dus de monteur is waarschijnlijk nog "jonger". Maar de leeftijd op zich is geen kwalificatie, heb ik ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@dunklefaser
Ik bedoelde leeftijd ook niet als kwalificatie, maar leeftijd als "uit het tijdperk dat condenseren uit den boze was"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong

In tegenstelling tot veel mensen hier automatisch concluderen, denk dat monteur bedoelt condens op koude delen in woning (muren / glas) dat is nog wel eens een probleem in woningen die niet goed “heet” worden gestookt.
Dit denk omdat ik het woord condensvorming lees, wat echt wat anders is dan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:16:
[...]

In tegenstelling tot veel mensen hier automatisch concluderen, denk dat monteur bedoelt condens op koude delen in woning (muren / glas) dat is nog wel eens een probleem in woningen die niet goed “heet” worden gestookt.
Dit denk omdat ik het woord condensvorming lees, wat echt wat anders is dan condenseren.
Een woning die heet gestookt word heeft nog steeds hetzelfde vochtgehalte.
Want alleen met ventileren krijg je iets droog of voorkom je condensatie.

Ik denk dus toch dat het binnenwerk van de ketel wordt bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer , @leonbong Alles goed LEZEN! wat @_Apache_ schrijft. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Uh wat lees ik niet goed.

Op het grootste condensatie forum van Nederland wordt er in een keer vermeld dat je niet meer binnenin je ketel mag condenseren.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Seafarer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Een woning die heet gestookt word heeft nog steeds hetzelfde vochtgehalte.
Want alleen met ventileren krijg je iets droog of voorkom je condensatie.

Ik denk dus toch dat het binnenwerk van de ketel wordt bedoelt.
Ik heb dat getest, dat ventileren. Ik heb op alle verdiepingen meters die zowel temperatuur als vocht meten. Heb als test deze winter alle roosters boven dicht gezet, behalve de badkamer en zelfs op zolder de natuurlijke afzuiging dicht gezet. Resultaat, vocht percentage blijft gewoon constant en temperatuurdaling in huis is fors minder. We zetten hier wel iedere ochtend alle ramen een kwartier tegen elkaar open. En wat betreft leefklimaat. Niemand heeft last van hoofdpijn of is suf of voelt zich onwel. Zullen vast ergens nog wat kieren zijn die zorgen voor wat ventilatie (niet veel maar 1 bij de ketel toevallig), maar mijn conclusie is dat we ventileren in NL ernstig overschatten. Beneden 47 procent, 1e verdieping 53 en zolder 56. Klopt ook wel want de temperaturen lopen naar beneden naar mate verder naar boven in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabsteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-02-2024
vraagje
ik heb een Tzerra M 39c Plus CW5 ( met een moduleren de pomp)

Vandaag heb ik alle radiator kranen vervangen voor dynamic valve kranen. Volgens met de app ingesteld.
(aanvoer temp 60 retour 40 en druk verschil 20 kPa) en overal tado op gemonteerd

Nu heb ik blijkbaar ook een bypass-ventiel. ( bij de laatste verwarming in de gang) deze is in te regelen. van 0.1 tot 0.5.

Ergens heb ik gelezen dat dit de minimale werk druk moet zijn voor de pomp om zijn werk te doen. Maar ik kan dit nergens terug vinden. iemand een idee?
tnx

• bert pit

bert pit

asdasd

sabsteef schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:36:
vraagje
ik heb een Tzerra M 39c Plus CW5 ( met een moduleren de pomp)

Vandaag heb ik alle radiator kranen vervangen voor dynamic valve kranen. Volgens met de app ingesteld.
(aanvoer temp 60 retour 40 en druk verschil 20 kPa) en overal tado op gemonteerd

Nu heb ik blijkbaar ook een bypass-ventiel. ( bij de laatste verwarming in de gang) deze is in te regelen. van 0.1 tot 0.5.

Ergens heb ik gelezen dat dit de minimale werk druk moet zijn voor de pomp om zijn werk te doen. Maar ik kan dit nergens terug vinden. iemand een idee?
tnx
Ik zat destijds met dezelfde vraag en heb het ingeregeld door "trial and error". Zo hoog begonnen dat ik zeker was dat de bypass open ging ook al stond er een radiator open. Daarna terug geregeld tot een niveau waarbij hij alleen open gaat wanneer de cv aanspringt en er geen radiatoren open staan.

• sabsteef
tnx. Ik heb heb nu zelfs op 0.5 staan en er stroomt nog steeds water door.
Ook de radiators zijn maar half warm. Ik denk dat ik het toch allemaal niet lekker heb ik geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
sabsteef schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:32:
tnx. Ik heb heb nu zelfs op 0.5 staan en er stroomt nog steeds water door.
Ook de radiators zijn maar half warm. Ik denk dat ik het toch allemaal niet lekker heb ik geregeld.
Half warm, daar bedoel je mee?

Bovenkant heet en onderkant lauw. Daar is niets mis mee.

Inregelen van deze klep. Zet alle radiatoren vol open de bypass moet nu net aan dicht zijn.

klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabsteef
kort en krachtig. daar kan ik iets mee. :)
ik bedoelde idd boven heet en onder bijna koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sabsteef schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:00:
kort en krachtig. daar kan ik iets mee. :)
ik bedoelde idd boven heet en onder bijna koud.
Dat is nu juist DE optimale manier van warmte afgifte van je radiatoren. Koude retour. Top! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Edit: Afgifte vermogen van een standaard T33 radiator bij een kamer temperatuur van 20.5oC, een vaste Ta (35oC in de bovenste en 50oC in de onderste) versus verschillende Tr en de bijbehorende flow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MkvdA4Y9iWGzFDk1qe2RQXah/full.png

[ Voor 96% gewijzigd door PentaClover op 22-02-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 21:17
Ik wil mijn CV systeem tweaked/upgraden. Ik heb het een paar jaar geleden waterzijdig ingeregeld met aardig resultaat. Verbruik naar beneden en comfort min of meer gelijk gebleven.

Nu de kids wat groter worden en meer boven gaan spelen wil ik de kamers apart kunnen verwarmen met WiFi thermostaat kranen. (Ook handig als beneden de haard aan staat).

Echter moeten er ouderwetse kranen vervangen worden voor thermostaat kranen. Dat zou inhouden, CV leeg laten lopen en 2x kraan vervangen. Is dit een klus om, als non-loodgieter maar niet totaal onhandige, zelf te doen of is het risico te groot op lekkage/schade? Iemand ervaring hier mee?

En hoe zit het met de waterzijdige inregeling als ik overstap op WiFi thermostaat kranen? Moet ik dat opnieuw doen, of moet ik het ongemoeid laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Het mooie met water is dat je gelijk het resultaat ziet ;)

Nee op zich is het geen hele spannende klus. Alleen het leeg laten lopen kan nog wel een waterballet opleveren soms. Juiste maat slangetje op het aftappunt scheelt een hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hoe heb je nu ingeregeld dan?
@Noxa het is echt goed te doen als je een beetje handig bent. Overigens op you tube zijn ook filmpjes te vinden met duidelijke uitleg hoe kranen te vervangen.

Ik ga geen precedent scheppen voor een bepaalt merk, moet het perse met druk compensatie zijn durf ik ook niet te zeggen.
Ik weet wel na verschillende ervaringen in verschillende huizen, doe ze allemaal in een keer, het is gevoeliger als je op het eerste gezicht zou denken. Als je alles vervangen hebt is het o zo makkelijk om die ene kamer op de hoek van het huis, met altijd die ijskoude noorden wind ;) , 10 of 20 ltr. meer te geven dan eigenlijk berekend was. En met een inregel ventiel gaat dat stukken makkelijker dan een open/dicht voet ventiel.

Goed zoeken op internet, want ik kwam dezelfde ventielen tegen met 7 euro prijs verschil. Dat is stevig als de een ze verkoop voor 23 en de ander voor 30 euro.

[ Voor 93% gewijzigd door Seafarer op 23-02-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
MikeyMan schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:26:
Tsjah... Het mooie met water is dat je gelijk het resultaat ziet ;)

Nee op zich is het geen hele spannende klus. Alleen het leeg laten lopen kan nog wel een waterballet opleveren soms. Juiste maat slangetje op het aftappunt scheelt een hoop ;)
Ah volgens mij is het aftappen een stuk makkelijker geworden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hZ8T4xg.jpg
Volgens mij zijn dit eindstandige leidingen van de CV onder de vloer. Ik herinnerde me zoiets toen ik kabels onder de vloer getrokken had. Dus aftappen zonder waterballen in de woonkamer.
Seafarer schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:27:
Hoe heb je nu ingeregeld dan?
@Noxa het is echt goed te doen als je een beetje handig bent. Overigens op you tube zijn ook filmpjes te vinden met duidelijke uitleg hoe kranen te vervangen.

Ik ga geen precedent scheppen voor een bepaalt merk, moet het perse met druk compensatie zijn durf ik ook niet te zeggen.
Ik weet wel na verschillende ervaringen in verschillende huizen, doe ze allemaal in een keer, het is gevoeliger als je op het eerste gezicht zou denken. Als je alles vervangen hebt is het o zo makkelijk om die ene kamer op de hoek van het huis, met altijd die ijskoude noorden wind ;) , 10 of 20 ltr. meer te geven dan eigenlijk berekend was. En met een inregel ventiel gaat dat stukken makkelijker dan een open/dicht voet ventiel.

Goed zoeken op internet, want ik kwam dezelfde ventielen tegen met 7 euro prijs verschil. Dat is stevig als de een ze verkoop voor 23 en de ander voor 30 euro.
Ga er even over nadenken of ik dat ook meteen ga doen. Wel aanzienlijk meer werk dan 2 thermstaat kranen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Noxa
Ik zou controleren of van de kranen die je hebt je niet gewoon een thermostatisch binnenwerk kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PentaClover schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:02:
Edit: Afgifte vermogen van een standaard T33 radiator bij een kamer temperatuur van 20.5oC, een vaste Ta (35oC in de bovenste en 50oC in de onderste) versus verschillende Tr en de bijbehorende flow:

[Afbeelding]
Prima idee - maar of het helpt bijvoorbeeld tegen de verkeerde voorstelling over "flow knijpen om het water de tijd te gunnen om de warmte af te geven"? Als ik hier de reacties op jouw bijdrage zo lees . . .

Heb je het spreadsheet van Henrad voor de berekening gebruikt?
En wat gebruik je voor de visualisatie? - De schaal aan de linker kant is in °C?, de x-as is Ta-Tr??,
Waar kan ik de flow aflezen? - De beschrijving van de assen is wat verwarrend. Het plaatje is zonder verdere toelichting niet goed/meteen te interpreteren.
Voorstel: Misschien een aflezing als voorbeeld voordoen?

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 23-02-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
dunklefaser schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Prima idee - maar of het helpt bijvoorbeeld tegen de verkeerde voorstelling over "flow knijpen om het water de tijd te gunnen om de warmte af te geven"? Als ik hier de reacties op jouw bijdrage zo lees . . .

Heb je het spreadsheet van Henrad voor de berekening gebruikt?
En wat gebruik je voor de visualisatie? - De schaal aan de linker kant is in °C?, de x-as is Ta-Tr??,
Waar kan ik de flow aflezen? - De beschrijving van de assen is wat verwarrend. Het plaatje is zonder verdere toelichting niet goed/meteen te interpreteren.
Voorstel: Misschien een aflezing als voorbeeld voordoen?
Ja ik heb de formules uit de Henrad sheet gebruikt om het vermogen uit te rekenen, vervolgens heb ik bij elke vermogen en dt (ta-tr) combinatie de flow uitgerekend die nodig is om dat vermogen te kunnen afgeven.

Ik had wat veel in 1 grafiek gepropt, de linker as uit mijn vorige post geeft zowel de Ta, de Tr en de flow weer, de rechter as het vermogen. Aangezien de x as de Ta-Tr is en de Ta constant, kan ik het plaatje duidelijker maken door de Ta en Tr er gewoon uit te halen, de Tr kan je dan zelf uitrekenen met de x-as.
Tevens kan ik de flow schaal wat beperken, die hele hoge flows ga je toch nooit halen per radiator, en dan wordt het realistische deel van de flow wat duidelijker zichtbaar.

Je ziet dus in de grafiek dat door de flow te knijpen, de Tr lager wordt, de deltaT (Ta-Tr) hoger en het afgifte vermogen van de radiator omlaag gaat.

Zeker als je met een lage Ta van 35oC draait zoals ik, dan is het afgifte vermogen al erg laag, en dan maakt het voor je afgifte vermogen enorm uit hoe hoog de flow is, ik heb ongeveer 1.25 liter/minuut flow per radiator, dat betekend een Delta t van ongeveer 3oC over deze radiator, wat een afgifte vermogen van ongeveer 300 Watt geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VU9an3a6CNm6IRjCSmnPv0QY/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Voor de mede-tweakers kan je m.b.v. de grafieken enkele belangrijke feiten destilleren:
De (vaak genoemde) "nominale" radiator flow van ca. 2l/min = 120l/uur (of 150l/uur?) voor de standaard radiatoren is niet sterk afhankelijk van de aanvoertemperatuur.
De 150 l/min komt ook overeen met de nominale (maximaal aanbevolen?) flow van thermostaatkranen (niet toevallig natuurlijk).

Met 120 l/uur bereik je ca. 88% van de maximale, puur theoretische warmteafgifte - met een niet te realiseren "torenhoge" flow.
Een verhoging van de flow met 50% van 120 l/min naar 225 l/min levert maar 7-8% meer afgifte op.
(de pomp moet wel onevenredig harder werken en de kans op ruisen neemt toe)
Het onderstaande plaatje is de generaliseerde warmteafgifte vs. de relatieve flow, waarbij 100% waarschijnlijk = ca. 150 l/min is. Correct me if I am wrong. (De maximale flow gaat tot 120%, maar voor de uitkomst maakt dat niets uit.)
%-radiatorvermogen vs. %-volumestroom

[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 23-02-2020 22:45 . Reden: flow verkeert afgelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
Noxa schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Ah volgens mij is het aftappen een stuk makkelijker geworden.
[Afbeelding]
Volgens mij zijn dit eindstandige leidingen van de CV onder de vloer. Ik herinnerde me zoiets toen ik kabels onder de vloer getrokken had. Dus aftappen zonder waterballen in de woonkamer.

[...]

Ga er even over nadenken of ik dat ook meteen ga doen. Wel aanzienlijk meer werk dan 2 thermstaat kranen vervangen.
Twee weken terug zelf wat kraantjes vervangen.. maakte me enorm zorgen, maar was fluitje van een cent. Wel zorgen dat je van tevoren de juiste kranen hebt liggen, en dat je al het water ergens kwijt kan (kan enorm smerig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dunklefaser schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:12:
@PentaClover Voor de mede-tweakers kan je m.b.v. de grafieken enkele belangrijke feiten destilleren:
De (vaak genoemde) "nominale" radiator flow van ca. 2l/min = 120l/uur (of 150l/uur?) voor de standaard radiatoren is onafhankelijk van de aanvoertemperatuur.
De 150 l/min komt ook overeen met de nominale (maximaal aanbevolen?) flow van thermostaatkranen (niet toevallig natuurlijk).

Met 120 l/uur bereik je ca. 56% van de maximale, puur theoretische warmteafgifte - met een niet te realiseren "torenhoge" flow.
Een verhoging van de flow met 50% van 120 l/min naar 225 l/min levert maar 7-8% meer afgifte op.
(de pomp moet wel onevenredig harder werken en de kans op ruisen neemt toe)
Het onderstaande plaatje is de generaliseerde warmteafgifte vs. de relatieve flow, waarbij 100% waarschijnlijk = ca. 150 l/min is. Correct me if I am wrong. (De maximale flow gaat tot 120%, maar voor de uitkomst maakt dat niets uit.)
[Afbeelding: %-radiatorvermogen vs. %-volumestroom]
De vaak genoemde nominale flow van 120l/uur??
Nog nooit van gehoord de flow benodigd voor een radiator is volledig afhankelijk van het formaat en het temperatuurregime.
Op mijn werk hangt 2x een t50 van 60cm hoog 3,5 meter lang.
Met 120l/uur krijg je die dingen niet warm. Ze hebben niet voor niks een 3/4 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong O.k. ik bedoel dan eigenlijk ook de gebruikelijke huis- tuin- en keukenradiatoren voor de NL-(rijtjes)huizen en geen "monster" uitvoeringen voor utiliteitsgebouwen.
Als ik de normale? Heimeier-, Danfoss, Honeywellthermostaatkranen bekijk zie ik in de specificaties meestal/altijd een maximale flow (voor het regel/instelbereik) van 150 l/uur staan, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:29:
O.k. ik bedoel dan eigenlijk ook de gebruikelijke huis- tuin en keuken radiatoren voor de NL-(rijtjes)huizen
en geen "monster" uitvoeringen voor utiliteitsgebouwen.
Als ik de normale? Heimeier-, Danfoss, Honeywellthermostaatkranen bekijk zie ik in de specificaties meestal/altijd een maximale flow (voor het regel/instelbereik) van 150 l/uur staan, of niet?
Heimeier 150 ltr.
Danfoss 135 ltr.

Dat is de maximale instelling. Voor een kleine radiator een kleinere instelling. Minder debiet.

Misschien nog eens proberen uit te leggen waar je naar toe wilt. Want ik ben je deze keer helemaal kwijt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Jorconmgn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Twee weken terug zelf wat kraantjes vervangen.. maakte me enorm zorgen, maar was fluitje van een cent. Wel zorgen dat je van tevoren de juiste kranen hebt liggen, en dat je al het water ergens kwijt kan (kan enorm smerig zijn).
Ah top, goed om te horen.
leonbong schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:59:
@Noxa
Ik zou controleren of van de kranen die je hebt je niet gewoon een thermostatisch binnenwerk kan krijgen.
Ah nooit aan gedacht, zou het met deze kranen kunnen? Maar moet ik dan niet alsnog het hele systeem leeg laten lopen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q2KLIiv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer @PentaClover heeft exemplarisch laten zien wat bij een gebruikelijke? radiator de samenhang tussen flow en vermogen is voor verschillende temperatuurregimes.
Wat ik zie is dat de "optimale" flow ergens tussen de 2l/min en misschien 3,5 l/min ligt. Het getoonde algemene plaatje kan je a priori voor elke radiator toepassen. De genoemde 150l/min (Heimeier) of 135 l/min (Danfoss) komt volgens mij niet geheel toevallig overeen met de maximale flow voor de gebruikelijke? radiatorgrootte in een NL-huishouden.
Heb je duidelijk grotere radiatoren (villa etc., utiliteit) welke meer flow nodig hebben moet je op zoek naar andere voorinstelbare (thermostaat)kranen. Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[b]Noxa in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"Noxa schreef op zondag 23 februari 2020 @ThinkPad Maar moet ik dan niet alsnog het hele systeem leeg laten lopen?
[Afbeelding]
ja maar het klussen is dan heel beperkt ben je in uur klaar voor je hele huis.
Ik vermoed dat dat comap/sar m28 kranen zijn en ja daarvoor kan je voorinstelbare binnenwerken kopen.

De meeste merken je achteraf thermostatisch maken.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 23-02-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
leonbong schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:00:
[...]

ja maar het klussen is dan heel beperkt ben je in uur klaar voor je hele huis.
Ik vermoed dat dat comap/sar m28 kranen zijn en ja daarvoor kan je voorinstelbare binnenwerken kopen.

De meeste merken je achteraf thermostatisch maken.
Comap/sar m28. Dat lijkt er inderdaad verdacht veel op. Daar zou dit binnenwerk in moeten passen?

[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 23-02-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@dunklefaser
Als ik van de zelfde data, de flow tegen het afgiftevermogen uitzet, wordt het allemaal nog duidelijker en zie ik wel degelijk een verschil bij verschillende Ta tussen de flow en bijvoorbeeld 85% van Pmax
85% van het maximum ligt bij met een hogere Ta bij een (iets) lagere flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rodv0CI85pPTnrlgJto4IW2n/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Interessant om te zien, het is natuurlijk begrijpelijk dat bij hogere aanvoertemperatuur de benodigde flow steeds sterker terugloopt, immers het temperatuurverschil met de omgeving en de warmteafgifte nemen toe (straling en convectie). Dit komt ook in de radiatorexponent tot uitdrukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Noxa schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Comap/sar m28. Dat lijkt er inderdaad verdacht veel op. Daar zou dit binnenwerk in moeten passen?
Klopt echter deze is niet voorinstelbaar.

De comap 581400 (+/--10€ of bij installand 72€ voor 10 stuks) is wel voorinstelbaar en zou moeten passen als M28 kraan is van comap/sar. Echter ik weet niet zeker of comap kraan dus koop er eerst één zou ik zeggen.
Doe je zelf dan een plezier en koop ook de instelsleutel Comap SAR 5837

PS Ik gok dat je kranen van voor 2013 zijn, anders moet je andere typenummers hebben. zie onderstaande PDF met types
https://www.comap.be/site...-demobloc_comap-bxsub.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 24-02-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04 22:10
Ik heb een vraagje ivm onze cv instelling, en misschien is het wel onzin.

Onze cv een intergas hre kombi kompakt 36/30, stookt cv water van 50°, begane grond vloerverwarming overige verdiepingen radiators.

Vloerverwarming gebruikt 33° water. Thermostaat staat zo ingesteld dat om 16.30 de woning 20,5 ° is en s'avonds rond 22.30 gaat de thermostaat terug naar 19.5°. Overdag is er toch niemand thuis, maar nog meer verlagen zou zonde zijn want vloerverwarming is traag, enfin.

Als ik nu het stookprofiel bekijk, en dan met name de modulatie. Vallen me twee spikes van vol vermogen op, en dat is natuurlijk wel een beetje zonde gas haha. Zoals ik al zei, misschien is het onzin. Maar zou ik deze kunnen ondervangen? Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yCuouJP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@akaQ Mijn vermoeden: Deze spikes houden verband met de warmwater bereiding en hebben vermoedelijk niets met het cv-bedrijf te maken. Trefwoord: "tapwatercomfort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
leonbong schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Klopt echter deze is niet voorinstelbaar.

De comap 581400 (+/--10€ of bij installand 72€ voor 10 stuks) is wel voorinstelbaar en zou moeten passen als M28 kraan is van comap/sar. Echter ik weet niet zeker of comap kraan dus koop er eerst één zou ik zeggen.
Doe je zelf dan een plezier en koop ook de instelsleutel Comap SAR 5837

PS Ik gok dat je kranen van voor 2013 zijn, anders moet je andere typenummers hebben. zie onderstaande PDF met types
https://www.comap.be/site...-demobloc_comap-bxsub.pdf
Mega thanks. Tweakers is fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04 22:10
dunklefaser schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:33:
@akaQ Mijn vermoeden: Deze spikes houden verband met de warmwater bereiding en hebben vermoedelijk niets met het cv-bedrijf te maken. Trefwoord: "tapwatercomfort".
Haha Jezus wat dom, die staat altijd uit. Net gekeken en ja hoor, stond aan...

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
@akaQ
Leuk, ik heb ook een Plugwise Anna en volg deze grafieken nu 2 maanden.
De 2 spikes van 100% zijn door het gebruik van tapwater van 60 C dat is volgens mij normaal.
De spikes van ca 30% CV vermogen (grafiek activiteit) zijn volgen mij van het tapwatercomfort.
Ik zie dat de CV temp om ca 13u naar 50 C gaat (zwartelijn gewenste CV temp) Vervolgens slaat de CV uit bij het bereiken van het setpoint.

Wat m.i. niet ideaal is is dat tijdens het CV 50 C stoken, de ketel niet/slecht muduleerd. De ketel werkt aan/uit en dat zie je terug in de zaagtand van je CV temperatuur. Ik vindt het raar dat de ketel alleen 50% of 0% werkt
Geeft Anna bij instellingen over de ketel OT protocol aan? Ook kan dat je ketel nog ingesteld staat op vol vermogen terwijl je maar 10 kW of minder nodig hebt. Gezien de geringe temp daling in je woning in de nacht vermoed ik een goed geisoleerde woning.
Het kan simpel zijn maar ook complex ik zie drie gebieden: Anna instellingen, ketelinstellingen, waterzijdige instellingen.
Bij mij was het ook niet goed. Ik ben de delta T van de vloerverwarming gaan meten, heb de flow verhoogd en het het ketelmenu aangepast op basis van de tips in dit topic. O.a. boostfunctie uit en 40% ketelcapaciteit. Ook de in stellingen van de Anna heb ik aangepast. Nu muduleerd de ketel in kleine stapjes van ca 70% naar 25% bij het opwarmen van de woonkamer met +0,5C. Dat duurt ongeveer 1 a 2 uur, ik heb vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
Ik volg de laatste tijd mijn meterstanden weer nauwkeurig. Het is duidelijk minder koud en met de ketel (Remeha Tzerra) die we 2 jaar geleden hebben laten installeren verbruiken we year to year nog steeds minder gas. Daarbij opgemerkt dat we ook relatief weinig thuis zijn op het moment en op gas koken.

Daarmee zitten we nu (net) onder de 500m3 per jaar. Hierdoor vallen we bij Liander in de categorie 'kleinverbruik'. Het is geen zekerheid dat we daar altijd blijven zitten (nu pas een jaar een keer net onder de 500 m3 gedoken), zeker als we meer thuis gaan zijn zal het snel niet meer lukken.
Dat scheelt aan vastrecht zo een € 56 per jaar. Dat zijn toch redelijk wat kWh die je daarmee kan verstoken.

Ik ben daarom toch weer eens gaan denken over een manier on nog wat extra m3 om te zetten naar kWh.
(Isoleren is in dit VVE appartement momenteel niet verder mogelijk).

Grof ingedeeld is het verbruik aan gas ongeveer als volgt;
- 300-350m3 aan verwarming
- 100-150m3 aan warm water
- 10-20 m3 aan koken

Daarbij denk ik aan de volgende opties, maar ben benieuwd naar jullie advies.

Optie 1) Infrarood paneel in woonkamer ophangen en de thermostaat in de woonkamer verlagen van 19,5/20 naar 18 graden. In theorie zouden we dan zo een 7-10% gas op verwarming kunnen besparen. Nadeel is dat de rest van het huis (slaapkamer etc.) met thermostaatkranen op standje 1 minder warm worden.

Optie 2) CV ketel elektrisch bij bij verwarmen. Ik meen dat er mensen zijn dit het retour water met een elektrisch warmte element aanzetten wanneer de warmte vraag laag is? Voordeel zou zijn dat je ook geen pendelende ketel meer hebt en je wel de ketel kan gebruiken voor het initieel opwarmen van het huis?

Optie 3) Compacte warm water boiler plaatsen tussen de koud water leiding en de CV ketel. De ketel zou geschikt moeten zijn als 'naverwarmer'. Voordeel daarvan is als het goed is ook sneller warm water (boiler zou ergens in de buurt van de keuken geplaatst moeten gaan worden) en minder kort aanslaan van de ketel op korte warmte vragen.

Snel bekeken is optie 3 denk ik het meest voordelig en aantoonbaar effectief om gas verbruik terug te brengen. Warm water boiler is niet duur, vereist volgens mij geen tot weinig extra regeltechniek en lijkt mij goed aan te sluiten op de CV ketel. Mogelijk dat op de ketel nog een instelling moet worden aangepast om te voorkomen dat bij afgekoeld water in het leidingcircuit deze toch direct begint met gas verbranden (uitgestelde warmte vraag of iets dergelijks).

Optie 1 en 2 spreken mij ook aan omdat ze ook comfort kunnen verhogen volgens mij. Optie 2 lijkt mij qua regeltechniek wel ingewikkeld.

Ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met een van deze opties en wat jullie gedachten zijn :-) ?

Edit\ het lijkt er op dat er een aparte zonneboiler aansluit set nodig is voor optie 3. Dat klinkt mij niet helemaal logisch, of is het dan bedoeld om ook te kunnen verwarmen met zonneboiler water?
Lijkt mij dat als de ketel 'koud water' van 65 graden krijgt aangeleverd en deze maar 60 graden hoeft te leveren hij niet aan gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 25-02-2020 10:50 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Optie 1:
Goedkoopst in aanschaf maar of je daar blij van wordt ik weet het niet.

Optie 2.
Is niet ingewikkeld koop een kant en klare elektrische CV-ketel. Van 2kW ofzo, sluit deze parallel aan en klaar.
Hoef je alleen iets te verzinnnen met een relais dat jij bij een kleine een vermogensbehoefte de E-cv start ipv gas-CV.

Optie 3:
Boiler in de keuken is eenvoudig maar sluit die dan niet alsnog aan op de warm-water leiding uit de CV-ketel. 10 á 15L is zat als je vaatwasser hebt.
Pagina: 1 ... 118 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.