Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.939.205 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

en dat alles om 56 euro per jaar uit te sparen? Volgens mij kan dat niet helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:23:
en dat alles om 56 euro per jaar uit te sparen? Volgens mij kan dat niet helemaal uit?
Goed punt, gaat mij meer dat ik het zonde vindt om 'vaste kosten' te betalen die weinig toevoegen. Tot slot speelt mee dat ik het ook wel een sport vindt om nog weer wat minder gas te verbruiken, zeker als dat financieel ook nog wat gestimuleerd wordt.

Optie 2 klinkt mij toch nog wat ingewikkeld met een effectief 2e ketel, op 1 thermostaat?

Optie 3 boiler zou ik dan op de koudwater ingang van de ketel willen aansluiten. Zodat de eerste 20-30l met 80 graden kan worden gebruikt voor douche etc. Zit wel nog even te kijken naar plekken waar ik het kan plaatsen, erg weinig (technische) ruimte in het appartement. Ook doordat de ketel in een keukenkastje is verwerkt nog wel een kleine uitdaging, misschien inderdaad uiteindelijk maar accepteren. Leuk om uit te zoeken is het in ieder geval :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Banjy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Goed punt, gaat mij meer dat ik het zonde vindt om 'vaste kosten' te betalen die weinig toevoegen. Tot slot speelt mee dat ik het ook wel een sport vindt om nog weer wat minder gas te verbruiken, zeker als dat financieel ook nog wat gestimuleerd wordt.

Optie 2 klinkt mij toch nog wat ingewikkeld met een effectief 2e ketel, op 1 thermostaat?

Optie 3 boiler zou ik dan op de koudwater ingang van de ketel willen aansluiten. Zodat de eerste 20-30l met 80 graden kan worden gebruikt voor douche etc. Zit wel nog even te kijken naar plekken waar ik het kan plaatsen, erg weinig (technische) ruimte in het appartement. Ook doordat de ketel in een keukenkastje is verwerkt nog wel een kleine uitdaging, misschien inderdaad uiteindelijk maar accepteren. Leuk om uit te zoeken is het in ieder geval :)
Al gedacht aan een L/L warmtepomp? Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Heb je gelijk een koel huis in de zomer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25
@Greenisthebest
Meneer heeft het over een appartement ik wens hem veel succes om dat voor elkaar te krijgen bij de VVE. Lees vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@leonbong Gezamenlijk doen. Al die units op het dak. Iedereen blij in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Collectief met de VVE aan de slag (stadsverwarming, zonnepanelen en raam + gevel isoleren) staat hoog op mijn lijstje maar is op dit moment niet realistisch. Een buitenunit gaat inderdaad niet lukken.

Ik heb goedkope opties om de woonkamer extra warmte te geven. Zo staat er een kleine bio ethanol haard, kan ik een elektrisch IR paneel (of gewone radiator) plaatsen etc. Nadeel is alleen dat de warmte zich dan niet goed of fijn door het huis zal verspreiden. Want met bio ethanol kan ik een ruim uur of langer zorgen dat de CV ketel niet aan hoeft te gaan, is ook redelijk arbeidsintensief.

In mijn gewenste scenario wil je eigenlijk wel dat de verwarming nog steeds regelmatig aan moet zodat de andere kamers met thermostaatkranen toch ook wat opwarmen.

Om die reden denk ik nu aan een IR paneel. Deze zorgt hopelijk door het type warmte dat we de basis thermostaat lager zetten maar kan niet de ruimte zelfstandig verwarmen, daardoor gaat de ketel alsnog periodiek bijspringen. Optie kan ook nog zijn om de woonkamer radiator te voorzien van een elektrisch element, echter vereist dat regeltechniek want en elektrisch en op gas gelijktijdig een radiator verwarmen is zonde (retour temperatuur neemt onnodig toe).

Ook de koudwater invoer voor warmwater voorzien van 'warm water' lijkt mij interessant, maar weet niet of dat dus inderdaad zonder installatie aanpassingen kan. Snapt de CV ketel dat hij niet hoeft aan te slaan als er al heet water bij de 'koud water' ingang binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Greenisthebest
Nu moet ik zeggen ik heb zelf in al mijn slaapkamers in mijn woning airco's hangen van Daikin 3 split units die inderdaad l/l warmtepompen zijn. Maar voor koeling vind ik het prettig, maar verwarmen vind ik oncomfortabel. Daarvoor zou ik ze nooit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@leonbong Ik ga er juist mijn hele huis mee verwarmen. Zalig die warme lucht. Straks alleen nog wat gas, tijdelijk, voor warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:32:
@leonbong Ik ga er juist mijn hele huis mee verwarmen. Zalig die warme lucht. Straks alleen nog wat gas, tijdelijk, voor warm water.
Zalig? Ik vind het echt zeer oncomfortabele manier van verwarmen.
Ja de lucht is warm, maar voordat alles warm is, is de warme lucht al weg.
Echt heel subtiel gaat het vaak ook niet, dus je zit in de (te) warme lucht te wachten tot je het weer koud krijgt.

Geef mij maar vloerverwarming. Langzaam opwarmen, meubels krijgen ook de tijd om op te warmen, stuk comfortabeler.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Zalig? Ik vind het echt zeer oncomfortabele manier van verwarmen.
Ja de lucht is warm, maar voordat alles warm is, is de warme lucht al weg.

Geef mij maar vloerverwarming. Langzaam opwarmen, meubels krijgen ook de tijd om op te warmen, stuk comfortabeler.
Heb een massief eiken vloer liggen. Vloerverwarming geen optie. Verder doe ik nu aan nachtverlaging met cv en dan worden je meubels ook koud. Wellicht straks met de warmtepomp stop ik met nachtverlaging al moet ik zeggen dat mijn huis niet veel af koelt. Vandaag is hier de verwarming nog niet aan geweest en, met hulp van de zon, is het hier nu 20,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:51
Een L/L warmtepomp zorgt voor meer luchtcirculatie wat ongezond is.
Ik heb ook wel eens wandverwarming overwogen, lijkt me heerlijk.

ps het lijkt soms wel of we een gasallergie ontwikkelen als gevolg van een Groningentraume aangejaagd door energiebelasting en PV saldering :P
Gisteren bij Radar op de TV jonge mensen die op 42 m2 met een L/W ventilatie WP duizenden kWh verbruiken, triest 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Nomind En wat denk je dat jouw radiatoren veroorzaken. Stilstaande lucht? Met al die rommel/stof tussen de lamellen die je never nooit helemaal schoon krijgt en die de ruimte in dwarrelen. Ruimtes zat in NL waar jij komt waar met L/L wordt verwarmt.

Verder gisteren bij Radar was dat een warmtepompboiler die gebruikt moet worden voor warm water en niet om een vloerverwarming te verwarmen. Kijk even in: twain4me in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Geen oordeel vellen over zaken waar je geen verstand van hebt.

Hoeveel zullen we wedden dat mijn voorschot straks met 40 procent minimaal naar beneden gaat?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 25-02-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
@Greenisthebest Ik heb geen radiatoren maar vloerverwarming :)
Radiatoren leveren trouwens zowel stralingswarmte als warme luchtcirculatie.
Dat L/L veel wordt toegepast betekent nog niet dat het gezond is.
Er is mee te leven maar als je problemen hebt met je luchtwegen dan is het zeker niet aan te raden.
Alleen stralingswarmte is over het algemeen meer comfortabel en gezonder voor de luchtkwaliteit. Het nadeel van mijn vloerverwarming is dat het traag is. Dat is een voordeel van L/L, snelheid. Ik overweeg zelf om een elektrisch stalingspaneel uit te proberen als tijdelijke hotspot in mijn woonkamer.

Ik vond de meneer van de ISSO bij Radar geen indrukwekkende probleemanalyse leveren. Daar kreeg hij waarschijnlijk ook de ruimte niet voor. Zou het met JAGA LTV radiatoren wel werken? Kan ik niet beoordelen. Zoals ik het zag was het gewoon een mega elektrische boiler met een minieme bijdrage van de ventilatiewarmtepomp. Het formaat van de unit vond ik al heel vreemd tov een 1 persoons huishouden op 42 m2. Als je bv permanent 250l op 60 C moet houden voor 1x douchen en de 1x afwas voor 1 persoon dan is dat niet efficient. Er is wel iets heel raars aan de hand als je weinig thuis bent en 10.000 kWh verbruikt zoals een bewoner melde :o
Daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben ;)
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:09:
@Nomind En wat denk je dat jouw radiatoren veroorzaken. Stilstaande lucht? Met al die rommel/stof tussen de lamellen die je never nooit helemaal schoon krijgt en die de ruimte in dwarrelen. Ruimtes zat in NL waar jij komt waar met L/L wordt verwarmt.

Verder gisteren bij Radar was dat een warmtepompboiler die gebruikt moet worden voor warm water en niet om een vloerverwarming te verwarmen. Kijk even in: twain4me in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Geen oordeel vellen over zaken waar je geen verstand van hebt.

Hoeveel zullen we wedden dat mijn voorschot straks met 40 procent minimaal naar beneden gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomind schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:46:
@Greenisthebest Ik heb geen radiatoren maar vloerverwarming :)
Radiatoren leveren trouwens zowel stralingswarmte als warme luchtcirculatie.
Dat L/L veel wordt toegepast betekent nog niet dat het gezond is.
Er is mee te leven maar als je problemen hebt met je luchtwegen dan is het zeker niet aan te raden.
Alleen stralingswarmte is over het algemeen meer comfortabel en gezonder voor de luchtkwaliteit. Het nadeel van mijn vloerverwarming is dat het traag is. Dat is een voordeel van L/L, snelheid. Ik overweeg zelf om een elektrisch stalingspaneel uit te proberen als tijdelijke hotspot in mijn woonkamer.

Ik vond de meneer van de ISSO bij Radar geen indrukwekkende probleemanalyse leveren. Daar kreeg hij waarschijnlijk ook de ruimte niet voor. Zou het met JAGA LTV radiatoren wel werken? Kan ik niet beoordelen. Zoals ik het zag was het gewoon een mega elektrische boiler met een minieme bijdrage van de ventilatiewarmtepomp. Het formaat van de unit vond ik al heel vreemd tov een 1 persoons huishouden op 42 m2. Als je bv permanent 250l op 60 C moet houden voor 1x douchen en de 1x afwas voor 1 persoon dan is dat niet efficient. Er is wel iets heel raars aan de hand als je weinig thuis bent en 10.000 kWh verbruikt zoals een bewoner melde :o
Daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben ;)

[...]
Dan snap ik niet dat je nog met een ketel aan het stoken bent. Je kan met subsidie een warmtepomp kopen en onmiddellijk je kosten, als je het goed doet, halveren.

En aan een L/L is niets ongezonds als je hem maar op tijd onderhoud en reinigt. Dat dat vaak niet gebeurt zal ik niet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Nomind schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:02:
Een L/L warmtepomp zorgt voor meer luchtcirculatie wat ongezond is.
Ik heb ook wel eens wandverwarming overwogen, lijkt me heerlijk.

ps het lijkt soms wel of we een gasallergie ontwikkelen als gevolg van een Groningentraume aangejaagd door energiebelasting en PV saldering :P
Gisteren bij Radar op de TV jonge mensen die op 42 m2 met een L/W ventilatie WP duizenden kWh verbruiken, triest 8)7
Haha ja dat zijn wel mooie samenvattende factoren. Al weegt bij mij ook vooral mee geen geld uit geven voor 'niks' en idee dat ik comfort kan laten stijgen met een IR paneel. Heb nu besloten eens te kijken of ik zo een paneel niet eens in een showroom kan 'voelen'.

Heb een ideale plek ervoor in de woonkamer waarbij zowel de bank als de bartafel waar we vaak thuiswerken goed zou worden aangestraald. Dat geeft echt wel ruimte om met een lagere thermostaat temperatuur te gaan werken denk/hoop ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Greenisthebest
De luchtverplaatsing van een airco is een orkaan tov luchtverplaatsing van radiator met lamellen.

Daarnaast ik pas ook nachtverlaging toe maar daar koelt mijn huis nauwelijks vanaf de meubels dus ook niet.
Terwijl als ik mijn airco in de zomer uit merk je dat eigenlijk meteen. In huizen met centrale luchtverwarming merk je in de winter ook meteen als uit staat. Nee ik vind het niet prettig.

Ja de € kosten zullen laag zijn en tov L/W warmtepomp vaak eenvoudiger in een woning toe te passen.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 25-02-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Nomind Jaga LTV efficienter dan vloerverwarming? Die vat ik niet...

@Greenisthebest Los van de financiele investering in een WP, kost het ook nogal wat ruimte. Je moet het maar net kwijt kunnen.

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
@Greenisthebest Het is heel simpel, door L/L zijn er hogere luchtsnelheden en daarmee adem je meer stof/huisstofmeit etc in.bMet stralingswarmte is dat beter. Of het een probleem is mag iedereen zelf bepalen. Dat stat nog los van mogelijke vervuiling door de ingeblazen lucht zelf.
P.S. Ik ben niet anti L/L hoor

Ik stook nog op een gasketel omdat ik net in nieuwbouwwoning zit met overal vloerverwarming en uitstekende isolatie. Het verbruik gaat het 1e jaar 500 a 600 m3 zijn.
Als ik veel spaargeld had zonder bestemming dan zou ik het kunnen overwegen een 5kW pana monoblok te nemen met maximaal zonnepanelen. Echter ik heb dat geld niet en kan goed leven met €55/maand gas en elektra. Ik geef de overheid wat tijd de om de electra infra op orde te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04 22:10
Nomind schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:53:
@akaQ
Leuk, ik heb ook een Plugwise Anna en volg deze grafieken nu 2 maanden.
De 2 spikes van 100% zijn door het gebruik van tapwater van 60 C dat is volgens mij normaal.
De spikes van ca 30% CV vermogen (grafiek activiteit) zijn volgen mij van het tapwatercomfort.
Ik zie dat de CV temp om ca 13u naar 50 C gaat (zwartelijn gewenste CV temp) Vervolgens slaat de CV uit bij het bereiken van het setpoint.

Wat m.i. niet ideaal is is dat tijdens het CV 50 C stoken, de ketel niet/slecht muduleerd. De ketel werkt aan/uit en dat zie je terug in de zaagtand van je CV temperatuur. Ik vindt het raar dat de ketel alleen 50% of 0% werkt
Geeft Anna bij instellingen over de ketel OT protocol aan? Ook kan dat je ketel nog ingesteld staat op vol vermogen terwijl je maar 10 kW of minder nodig hebt. Gezien de geringe temp daling in je woning in de nacht vermoed ik een goed geisoleerde woning.
Het kan simpel zijn maar ook complex ik zie drie gebieden: Anna instellingen, ketelinstellingen, waterzijdige instellingen.
Bij mij was het ook niet goed. Ik ben de delta T van de vloerverwarming gaan meten, heb de flow verhoogd en het het ketelmenu aangepast op basis van de tips in dit topic. O.a. boostfunctie uit en 40% ketelcapaciteit. Ook de in stellingen van de Anna heb ik aangepast. Nu muduleerd de ketel in kleine stapjes van ca 70% naar 25% bij het opwarmen van de woonkamer met +0,5C. Dat duurt ongeveer 1 a 2 uur, ik heb vloerverwarming.
Hey dank,

We hebben een intergas hre kombi kompakt 36/30.

Van wat ik in de instellingen zag, staat de ketel standaard op 70% vermogen, of 70 is max geen idee.

Ketel is 26kw wij zouden het met 21kw redden.

Anna staat OT ingesteld, en herkend de ketel ook als zodanig.

Stappenregeling heet net even anders bij mijn ketel geloof stappenmodulatie. maar staat wel aan. Staat op 1 ipv 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jajadekroon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-03-2020
Goedemorgen allemaal,

Ik ben sinds enige tijd aan het verdiepen in waterzijdig inregelen van mijn CV installatie.
Hiervoor heb ik ook een cv-inregelkit besteld met een boekje over het inregelen van CV-installaties.

Mijn installatie is als volgt:
- Op de benedenverdieping heb ik uitsluitend vloerverwarming (hoofdverwarming)
- Op de bovenverdieping heb ik uitsluitend radiatoren, waarvan 1 (die in de badkamer) een designradiator betreft.

In het boekje wordt verteld dat als vloerverwarming wordt gebruikt als hoofdverwarming, deze als eerst moet worden ingeregeld.
Hietoe heb ik eerst de vloerverwarmingstest uitgevoerd, waarvoor ik alle aanwezige radiatoren maximaal open moest zetten, zowel op de voetventielen als de voorinstellingen onder de radiator thermostaatknoppen.

Nu heb ik na +/- 1,5 dag testen en afstellen uiteindelijk een goede afstelling van het vloerverwarmingssysteem gevonden.
Na een uur is de aanvoer en de retourtemp. op alle vloerverwarmingsleidingen gelijk en blijft gelijk over meerdere aansluitende metingen met tussenpozen van +/- 20 minuten.

Nu wil ik vervolgens verder gaan met het inregelen van de radiatoren op de bovenverdieping, maar hier spreekt het CV-inregelen boekje wat ik heb wederom over het open zetten van alle voetventielen/voorinstellingen.
Tevens hebben ze het over het verhogen van de aanvoertemperatuur van de cv-installatie naar 80 graden celcius om de metingen beter uit te kunnen voeren.
Moet de vloerverwarming nu ook weer volledig worden open gezet dan vraag ik me af?
Ik kan het me haast niet voorstellen, evenmin vanwege de hoge aanvoertemperatuur, waarbij de aanvoerslangen nooit boven de 40 graden celcius mag komen bij vloerverwarming om schade te voorkomen.
Kan iemand me adviseren hoe ik hiermee verder aan de slag moet om ook de bovenverdieping in te regelen?

Met vriendelijke groet,

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:42

bert pit

asdasd

jajadekroon schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:21:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben sinds enige tijd aan het verdiepen in waterzijdig inregelen van mijn CV installatie.
Hiervoor heb ik ook een cv-inregelkit besteld met een boekje over het inregelen van CV-installaties.

Mijn installatie is als volgt:
- Op de benedenverdieping heb ik uitsluitend vloerverwarming (hoofdverwarming)
- Op de bovenverdieping heb ik uitsluitend radiatoren, waarvan 1 (die in de badkamer) een designradiator betreft.

In het boekje wordt verteld dat als vloerverwarming wordt gebruikt als hoofdverwarming, deze als eerst moet worden ingeregeld.
Hietoe heb ik eerst de vloerverwarmingstest uitgevoerd, waarvoor ik alle aanwezige radiatoren maximaal open moest zetten, zowel op de voetventielen als de voorinstellingen onder de radiator thermostaatknoppen.

Nu heb ik na +/- 1,5 dag testen en afstellen uiteindelijk een goede afstelling van het vloerverwarmingssysteem gevonden.
Na een uur is de aanvoer en de retourtemp. op alle vloerverwarmingsleidingen gelijk en blijft gelijk over meerdere aansluitende metingen met tussenpozen van +/- 20 minuten.

Nu wil ik vervolgens verder gaan met het inregelen van de radiatoren op de bovenverdieping, maar hier spreekt het CV-inregelen boekje wat ik heb wederom over het open zetten van alle voetventielen/voorinstellingen.
Tevens hebben ze het over het verhogen van de aanvoertemperatuur van de cv-installatie naar 80 graden celcius om de metingen beter uit te kunnen voeren.
Moet de vloerverwarming nu ook weer volledig worden open gezet dan vraag ik me af?
Ik kan het me haast niet voorstellen, evenmin vanwege de hoge aanvoertemperatuur, waarbij de aanvoerslangen nooit boven de 40 graden celcius mag komen bij vloerverwarming om schade te voorkomen.
Kan iemand me adviseren hoe ik hiermee verder aan de slag moet om ook de bovenverdieping in te regelen?

Met vriendelijke groet,

Jasper
Water gaat nooit met 80 gr de vloer in, tenzij je een Lage Temperatuur verdeler hebt. Te herkennen aan het ontbreken van een thermisch ventiel op de verdeler.

Bij een mengverdeler wordt het afgekoelde water uit de vloer gemengd met heet water uit de CV. het resterende warm water gaat retour naar de CV. Bij het waterzijdig inregelen is het de bedoeling dat die waarde zoveel mogelijk gelijk is aan de retourwaarden van de radiatoren. En het beste is het als het retourwater met een zo laag mogelijke temperatuur weer in de CV komt. De condensatie is dan optimaal en daar zit een deel van de besparing.

Het instellen van een max aanvoer van 80 gr heeft mijns inziens geen zin, aangezien de meeste ketels dit terug moduleren naar wat de ketel zelf op dat moment de juiste waarde vindt. Zou je toch met die 80 graden willen werken, dan zou de minimum aanvoer temperatuur op 80 graden gezet moeten worden. Ik weet niet of dat verstandig is.

Dat hele inregelen is zeker nuttig en besparend, echter het is geen exacte wetenschap. Want je ketel zal bij -10 gr buitentemperatuur met andere waarden verwarmen dat bij +10 gr. Wat ik zou aanraden is om de nu ingestelde waarden van de VV te nemen als uitgangspunt om de radiatoren in te regelen. Het is best mogelijk dat die radiator instellingen weer wat invloed hebben op de VV. Dat zou je dan nog wat kunnen bijregelen en dan is het een eind klaar.

Om het te optimaliseren zou je alles nogmaals kunnen nalopen wanneer er een andere buitentemperatuur is..

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@jajadekroon Wat @bert pit hierboven schrijft, je moet het inregelen met de temperatuur die je wil gaan gebruiken, dus meest 60° of lager instellen op de ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 29-02-2020 14:23 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
Afgelopen weekend even met de instellingen van de cv lopen proberen, onze intergas hre heeft best wel wat mogelijkheden. Moet eerlijk zeggen dat de resultaten best positief zijn uitgepakt. Zie afbeelding, voor/na.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dpaAB1I.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
akaQ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:00:
Afgelopen weekend even met de instellingen van de cv lopen proberen, onze intergas hre heeft best wel wat mogelijkheden. Moet eerlijk zeggen dat de resultaten best positief zijn uitgepakt. Zie afbeelding, voor/na.[Afbeelding]
Maar wat heb je aangepast?
Voor onze lering ende vermaak.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:59
Hoe stel ik een bypassventiel in die werkt met een veertje? Hij staat volgens mij nu op 0,1bar en wil deze verhogen zodat het water minder snel door de bypass vliegt. De bypass wordt namelijk vrijwel direct warm en het water verdwijnt direct de retour weer in.

Betreft een COMAP ventiel: https://photos.app.goo.gl/6tAesHftFzYtJKEWA

EDIT: Gelijk ook even een vraag over mijn pompschakelaar. Die zorgt er voor dat de pomp bij 35 graden water aanspringt. Heeft het nut deze te vervangen voor eentje die eerder schakelt? Bijv. bij 28 graden al?

[ Voor 16% gewijzigd door Bo0bz op 03-03-2020 11:31 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Door te draaien aan de zwarte dop kan je hem verstellen.
Je moet echter de dop er niet volledig af trekken.

Voor een goed inregelen moet alle radiatoren open staan dan moet hij net geen water doorlaat.
Daarna bij het sluiten van radiatoren moet de bypass water gaan doorlaten. Waarbij alle radiatoren dicht bypass max open is.

Nu zou ik persoonlijk de radiatoren die nooit aan staan niet meenemen bij het inregelen, dus deze radiatoren dicht zetten/laten.
Je moet wel even opletten sommige/bijna alle ketels vereisen een minimum flow over de warmtewisselaar. Dus als je te veel radiatoren niet mee neemt bij het inregelen kan je daarmee in de problemen komen met sterk pendelen tot gevolg. Omdat de wisselaar oververhit. Of de ketel gaat helemaal in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:40:
Voor een goed inregelen moet alle radiatoren open staan dan moet hij net geen water doorlaat.
Hoe weet je dat hij geen water doorlaat? :?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Cv water heet zetten en voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06

Reptile209

- gers -

MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Hoe weet je dat hij geen water doorlaat? :?
Als je goed luistert, zal het stromende water steeds harder gaan ruisen bij het dichtdraaien, en dan opeens stoppen. Verwacht ik. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:40:
Door te draaien aan de zwarte dop kan je hem verstellen.
Je moet echter de dop er niet volledig af trekken.

Daarna bij het sluiten van radiatoren moet de bypass water gaan doorlaten. Waarbij alle radiatoren dicht bypass max open is.
Heb hem los. Hij zat helemaal vastgeroest waardoor de zwarte dop 'doordraaide'. Ik kan nu het buisje met draad in en uitdraaien, dat is de bedoeling toch? Kan ik deze per ongeluk er uit draaien met een lek tot gevolg? Of is dat beveiligd...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
Seafarer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Maar wat heb je aangepast?
Voor onze lering ende vermaak.
Ja dat had ik even moeten vermelden.

Allereerst hebben wij een intergas hre 36/30 ketel, cw5.

Begane grond 70m2 vloerverwarming, 1e verd 60m2 radiatoren. 3e verd 30m2 radiatoren.

Woning is uit 1979, en we hebben alle isolatie afgelopen jaren geüpdate. Dakisolatie, wanden, glas en kruipruimte "of eigenlijk de onderzijde van de begane grond vloer met pif isolatie.

- Het vermogen van de ketel heb ik iets terug gezet naar 60%

- booster uit.

- antipendeltijd omhoog van 5 naar 7 minuten.

Daarnaast even de thermostaat flink omhoog zodat de ketel goed draait en alle radiatoren waterzijdig ingeregeld.

De cv stookt 50°, vloerverwarming draait op 33°. Idealiter heb je bij een moderne hr ketel een delta T van 20°. Maar omdat wij lage temperatuur stoken is dat niet echt reëel. Met het waterzijdig inregelen van de radiatoren hebben we nu een delta T van 12° en dat is prima. Bij een te hoge retour temperatuur draait de ketel niet optimaal en kan deze gaan pendelen.

Dit alles is overigens geen exacte wetenschap en het is per huis, ketel verschillend. Wel heel veel over te vinden op internet. Het is kleine stapjes proberen en dan wachten op eventueel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
leonbong schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:00:
[...]

ja maar het klussen is dan heel beperkt ben je in uur klaar voor je hele huis.
Ik vermoed dat dat comap/sar m28 kranen zijn en ja daarvoor kan je voorinstelbare binnenwerken kopen.

De meeste merken je achteraf thermostatisch maken.
Super bedankt voor je advies! Heb het binnenwerk van die kranen afgelopen week vervangen. Was een fluitje van een cent en alles (op 1 kamer na) draait op het Evohome systeem.

Ik heb 1 kraan gevonden waar de evohome knop niet op lijkt te werken. Kan iemand die voor me identificeren? De knop past er keurig op maar de stift lijkt niet ver genoeg door te draaien waardoor ze open blijft staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8mEgwR0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:33:
Gisteren uitvoerig de instellingen van mijn ketel (Intergas Kompakt HR 28/24) doorgelopen om te kijken naar mogelijke aanpassingen. Max CV vermogen staat nu op 60% wat nog steeds ruim voldoende is voor mijn woning maar, doe wijzigingen in kleine stapjes. Ik heb de minimale CV vermogen getracht aan te passen van 40% naar 30% echter doet mijn ketel dan iets vreemds. Zodra de ketel gaat moduleren begint de ketel enorm te brommen in een soort golvend geluid (hard, zacht, hard, zacht). De ketel trilt ook een het ontluchtingssleuteltje trilt er vanaf. Vannacht de ketel weer teruggezet op minimaal 40% want we werden er gewoon wakker van. Wat kan dit zijn? Ketel is niet de jongste meer: 2006 en heeft nooit lager dan 40% gestaan. Is dat het issue? 'vastgeroest' om het zo maar te zeggen ;-)
_JGC_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:20:
[...]
Je brander resoneert bij te laag vermogen. Weet niet wanneer je ketel voor het laatst onderhoud heeft gehad en of gas/lucht toen goed is afgesteld? Die 40% minimaal heeft Intergas niet voor niks gekozen, soms kom je weg met lager, soms ook niet.
Even een kleine quote van mijzelf ter lering en vermaak. Feenstra is langsgeweest voor onderhoud aan de ketel. Het probleem wat ik hierboven omschrijf heeft zoals _JCG_ omschrijft inderdaad te maken met een defect gasblok. Deze heeft niet de juiste gas/lucht verhouding voor de lage vermogens <40%. Reparatie heeft voor dit oude beestje geen nut meer dus sparen voor een alternatief zoals warmtepomp. Hij werkt wel boven de >40% vermogen dus dan laten we de CV voorlopig zo maar draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 05-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Noxa schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Super bedankt voor je advies! Heb het binnenwerk van die kranen afgelopen week vervangen. Was een fluitje van een cent en alles (op 1 kamer na) draait op het Evohome systeem.

Ik heb 1 kraan gevonden waar de evohome knop niet op lijkt te werken. Kan iemand die voor me identificeren? De knop past er keurig op maar de stift lijkt niet ver genoeg door te draaien waardoor ze open blijft staan.
[Afbeelding]
TA (Tour anderson) had vroeger korte pinnen en waren M30 en anders mogelijk Oventrop maar die waren vaak m28. Herz kan ook nog.

TA heeft op de website een lijst met PDF's met oude type misschien herken je hem.
TA:
https://www.imi-hydronic....23-47e0-a79f-a45924810cdc
Adapter die je dan kan gebruiken voor oventrop bestaan soortgelijke adapters.
https://www.warmteservice...mBl-M8xA3E4hoChjMQAvD_BwE

Edit:
Ik zet mijn geld op oventrop of herz. Maar meet even de kraanmaat m28 of m30 en koop zo iets.
https://www.verwarmenperk...diator-afsluiter-adapters

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 05-03-2020 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Bo0bz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:02:
[...]

[...]

Even een kleine quote van mijzelf ter lering en vermaak. Feenstra is langsgeweest voor onderhoud aan de ketel. Het probleem wat ik hierboven omschrijf heeft zoals _JCG_ omschrijft inderdaad te maken met een defect gasblok. Deze heeft niet de juiste gas/lucht verhouding voor de lage vermogens <40%. Reparatie heeft voor dit oude beestje geen nut meer dus sparen voor een alternatief zoals warmtepomp. Hij werkt wel boven de >40% vermogen dus dan laten we de CV voorlopig zo maar draaien.
Defect gasblok ook gehad met mijn HRE, dan verloopt de instelling continu. Raar advies om dan maar op 40% te zetten, ook boven de 40% zal gas/lucht verhouding niet kloppen en vreet je warmtewisselaar versneld op. Toen mijn gasblok defect was maakte de ketel meer aluminiumoxide in 1 week dan normaalgesproken in een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
_JGC_ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Defect gasblok ook gehad met mijn HRE, dan verloopt de instelling continu. Raar advies om dan maar op 40% te zetten, ook boven de 40% zal gas/lucht verhouding niet kloppen en vreet je warmtewisselaar versneld op. Toen mijn gasblok defect was maakte de ketel meer aluminiumoxide in 1 week dan normaalgesproken in een heel jaar.
Omdat hij volgens de monteur alleen op de lage toeren/modulatie een onjuiste afstelling heeft door een defect. Die grens lijkt te liggen op 40% (in ieder geval resoneert hij op deze instelling niet). Hij heeft twee test programma's laten draaien, hoog en laag. Bij laag leek het wel of de CV ging opstijgen :P

Investeren in een 13/14 jaar oude ketel gaat mij te ver. Volgende week komt er een partij voor advies mbt warmtepomp en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Noxa schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:29:
Low tech oplossing: muntje ertussen

werkt hier perfect bij vergelijkbaar probleem ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
LinuxMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Low tech oplossing: muntje ertussen

werkt hier perfect bij vergelijkbaar probleem ;-)
Damn, goed bedacht.

Thanks voor de tips allen. Ga het van het weekend proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Bo0bz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:20:
[...]

EDIT: Gelijk ook even een vraag over mijn pompschakelaar. Die zorgt er voor dat de pomp bij 35 graden water aanspringt. Heeft het nut deze te vervangen voor eentje die eerder schakelt? Bijv. bij 28 graden al?
Heb je een foto? Kun je de inschakeltemperatuur niet wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Heb je een foto? Kun je de inschakeltemperatuur niet wijzigen?
Het is deze schakelaar. Geen optie volgens mij.
https://robotclimate.com/...loerverwarming-van-robot/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bo0bz Zoek maar hier in deze draad op TERCAL 11E, lijkt me precies dat wat je nodig hebt. Heb ik zelf sinds enkele jaren tot tevredenheid in gebruik.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Bo0bz Die is inderdaad niet instelbaar. Heb hem zelf ook op marktplaats gezet en zo'n groene eco schakelaar terug gezet. Heb deze op 26 graden staan.

Iemand nog een mening over de Ta grafiek...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EzleOmJy6p6a7ssb4FTJLd2xtI=/800x/f/image/Qx5WW6UM6Vm6B2PKD8oocIUT.png?f=fotoalbum_large

Mikken op een lagere Ta?

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:37:
@Bo0bz Die is inderdaad niet instelbaar. Heb hem zelf ook op marktplaats gezet en zo'n groene eco schakelaar terug gezet. Heb deze op 26 graden staan.
Merk je verschil nu je pomp eerder schakelt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bo0bz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:51:
[...]

Merk je verschil nu je pomp eerder schakelt? :)
Ja, hij schakelt eerder in en later uit ;)

Nee, moet eerlijk zeggen dat ik tegelijkertijd op evohome ben overgestapt. Dus das niet helemaal vergelijkbaar :)
Ga er nog eentje bij kopen overigens; De HCE80 van mijn evohome schakelt de pomp wel, maar daarmee dus pas als één van de kamers op die verdieping warmte vraagt. Wil de badkamers als buffer gaan inzetten, en dat werkt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:37:

Iemand nog een mening over de Ta grafiek...?

Mikken op een lagere Ta?
Klopt die grafiek wel want ik kan mij niet voorstellen dat je CV-water aanvoer 2 graden is in de nacht?
Daarnaast zie ik hem overdag schommelen tussen 1 en 15 graden dan kan je huis nooit warm zijn hé? Of loop is jouw huis een koelcel want dan klopt het.
Of bedoel je delta T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oeps... Dat dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Bo0bz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:00:
[...]

Omdat hij volgens de monteur alleen op de lage toeren/modulatie een onjuiste afstelling heeft door een defect. Die grens lijkt te liggen op 40% (in ieder geval resoneert hij op deze instelling niet). Hij heeft twee test programma's laten draaien, hoog en laag. Bij laag leek het wel of de CV ging opstijgen :P

Investeren in een 13/14 jaar oude ketel gaat mij te ver. Volgende week komt er een partij voor advies mbt warmtepomp en zonnepanelen.
Reken er maar op dat afstelling boven 40% ook fout is. Je merkt er alleen nog niks van omdat je bij een hoger vermogen een grotere vlam hebt die verder van de brander af staat. Bij lage vermogens gaat je vlam flakkeren, wat met 5KW gewoon gaat dreunen.

Je ketel leeft er zeker niet langer door als je doorstookt. naast de wisselaar die versneld oplost kan je brander ook smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvugteveen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
In hoeverre hebben "slimme" thermostaatkranen, zoals die van Plugwise zin? Zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat waterzijdig inregelen minder interessant wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nvugteveen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:54:
In hoeverre hebben "slimme" thermostaatkranen, zoals die van Plugwise zin? Zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat waterzijdig inregelen minder interessant wordt?
Nee want als een kamer koud is zal de kraan vol open gaan om op te warmen en dus vliegt het water er doorheen. Daarvoor zitten er onder thermostaatkraan kranen ventielen met voorinstelling om dit te regelen. Sowieso is opwarmen van bijvoorbeeld een kleine kamer een crime want dan is het vermogen van welke ketel dan ook veel te hoog en is het watercircuit veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Het hangt ervan af wat je onder "zin" verstaat.

Als nu de badkamer altijd aanstaat omdat je geen schimmel wil, maar met een plugwize is het na een uur droog en je kunt dat instellen, dan heeft dat zin. Als je per zone wilt stoken ipv het hele huis, als je een combi wil maken met op afstand bedienen, dan heeft het zin. Ik heb een evohome systeem en die bespaart me zo'n 400m3 per jaar. Dus dan heeft het zeker zin.

Ik heb wel waterzijdig ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
bert pit schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:08:
[...]
Ik heb wel waterzijdig ingeregeld.
Dat heeft wel zin. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee waterzijdig inregelen heeft nog steeds zin.

Voorbeeld stel je hebt in je 3 radiatoren in één ruimte van verschillende formaat die niet zijn ingeregeld, met plugwise/evohome/tado knoppen en één centrale temperatuuropnemer.

Met een beetje pech als je boel op 20 graden zet zal het systeem bijvoorbeeld de kranen 20% open sturen. Dat kan dan als gevolg hebben dat één radiator heel heet is en de andere lauw, omdat het water niet goed wordt verdeelt. Dat voelt niet comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:38
Vraagje voor een kantoor met 1 flinke radiator en een intergas ketel van zo'n 10 jaar oud.

De ruimte bestaat uit 30 m2 verdeeld over 2 kamers. Eén daarvan is voorzien van een vrij brede radiator (denk 1,80m) die alles moet voorzien van warmte. De ketel hoeft dus alleen die enkele radiator te voorzien en af en toe het warme water uit de kraan.
De ketel moet binnenkort hoognodig onderhouden worden, dus ik wil even kijken of het slim is om het iets beter in te regelen.

Thuis heb ik bijvoorbeeld de temperatuur omlaag gebracht en alles waterzijdig ingeregeld.
Nu weet ik niet wat verstandig is om te doen op kantoor. Daar draait hij volgens mij nog steeds op max temperatuur, gezien de loeihete verwarming en of het verstandig is de radiator bij het ventiel te knijpen als er maar 1 is weet ik ook niet. Ik merk dat de ketel nu wel vrij snel en vaak aan springt en weer uitgaat.
Er hangt gewoon zo'n digitaal draaithermostaatje.

Wat zouden jullie doen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sarge78 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:26:
Vraagje voor een kantoor met 1 flinke radiator en een intergas ketel van zo'n 10 jaar oud.

De ruimte bestaat uit 30 m2 verdeeld over 2 kamers. Eén daarvan is voorzien van een vrij brede radiator (denk 1,80m) die alles moet voorzien van warmte. De ketel hoeft dus alleen die enkele radiator te voorzien en af en toe het warme water uit de kraan.
De ketel moet binnenkort hoognodig onderhouden worden, dus ik wil even kijken of het slim is om het iets beter in te regelen.

Thuis heb ik bijvoorbeeld de temperatuur omlaag gebracht en alles waterzijdig ingeregeld.
Nu weet ik niet wat verstandig is om te doen op kantoor. Daar draait hij volgens mij nog steeds op max temperatuur, gezien de loeihete verwarming en of het verstandig is de radiator bij het ventiel te knijpen als er maar 1 is weet ik ook niet. Ik merk dat de ketel nu wel vrij snel en vaak aan springt en weer uitgaat.
Er hangt gewoon zo'n digitaal draaithermostaatje.

Wat zouden jullie doen?
Max aanvoer in je ketel begrenzen. Pompsnelheid naar beneden brengen. Knijpen radiator gaat je ketel waarschijnlijk pendelen, als hij dat al niet doet.

Edit: beste oplossingen. Op Marktplaats een forse radiator scoren en je afgiftevermogen vergroten of zoals ik thuis een L/L warmtepomp (airco) hangen en daarmee gaan verwarmen. Heb je gelijk koeling in de zomer en verwarm je echt heeeeeeeeeel zuinig.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 10-03-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@Greenisthebest
Jij roept tegen iedereen dat ze maar een airco moeten ophangen omdat dat zuinig zou zijn.
Je vergeet even voor gemak dat airco vaak niet zo goedkoop is in aanschaf als een CV-ketel en zeker niet tov de kosten om bestaande CV in te regelen.

Ik heb in al mijn slaapkamers een airco maar ik ga niet doen of het goedkoop was, het was een bedrag waar je nog heel lang onzuinig voor kan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@leonbong Of een L/W warmtepomp. En wbt airco. Heb ik binnen no time terugverdiend met stijgende gasprijzen, veel minder onderhoudskosten. En natuurlijk inregelen want dat heb ik 10 jaar geleden al gedaan. Van die besparing hangen nu mijn airco's. ;)

NB: het gaat hier over een kantoor en dan heb je ook nog subsidie (zakelijk wel, prive niet) en werken in een koele ruimte is ook wel prettig.

En reageer niet zo chagrijnig aub. :N Ik roep niets want ik dat doe ik zelden, ik gooi alleen een overweging op. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben helemaal niet chagrijnig, ik vind het niet altijd een antwoord passend op de vraag.

@Sarge78
Je moet weten wat voor installatie het is voordat je iets doet.
Als het bijvoorbeeld één pijps systeem is dan je ernstige problemen in winter krijgen.

Ik zou eerst kijken hoe weesafhankelijke regeling is ingesteld, die ongetwijfeld hebt.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 10-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Voor airco geldt hetzelfde als voor verwarming. Isoleren; Want het bespaart het meeste als je niet hoeft te koelen (of verwarmen).

Ik adviseer eigenlijk bij alle isolatie vragen ZHR++ glas (zonwerend) en toepassing van bv. witte of reflecterende meerlagen folie.

Koelen wordt nl. steeds vaker een probleem met de steeds warmere zomers.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 11-03-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10
Ik moet de data nog even wat netter door krijgen en de temperatuur uit de ruimtes met een andere ESP gaan registreren.
Maar dit zegt mij al genoeg over het gedrag (was ook te verwachten, beetje dom dit). Ik was even vergeten dat de chronotherm niet moduleerd :o . Ook registreert de ESP iets onder de CV waarden, maar ik vergeet telkens de IR camera te lenen :+ .

Wordt vervolgd :9 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqKWDAT4XlQa_Dilo6aIIoLSlXo=/800x/f/image/smZo6QV5NrLuvpLVxO4dX8km.png?f=fotoalbum_large

heel kort, situatie van mijn ouders:
jaren 20 huis, ~900m3 inhoud, begane grond dubbel glas, maar wel erg veel glas aan zuid zijde, desondanks snel een koude zuidzijde.
gemiddeld gasverbruik al enkele jaren gedaald door nieuwe CV ketel (HRE 36) en telkens verlaging van aanvoer. Bovenste etage wordt niet verwarmd.
Dit jaar een groot gedeelte laten stoken op aanvoer van 55-60.
Momenteel aangepraat ( :+ ) om het programma van de thermostaat te volgen en kijken of we een Ta<50 kunnen gebruiken, dat kan prima. Er ligt op de begane grond 30% vvw en de radiatoren zijn royaal.
Dus de thermostaat echt daadwerkelijk het werk laten doen, en ipv een nachtverlaging naar standje uit (16<). Gaan we nu 's nachts naar 19,5 en overdag 20,5 en 's avonds 21,5. Waar dit eerst 17,5->23 was (hier zit hem nu de winst ).
Afgelopen weken net onder de 10m3 per dag, waar dat er eerst 13-14 waren, door het handmatig zwengelen.
Ik had al flink wat liggen veranderen in de CV-parameters, maar met een aan/uit thermostaat ga ik nog nergens komen.

Zo had ik het minium verlaagd naar 20% van 25% en het maximum momenteel op 35% ipv 65%.
Maar gezien de thermostaat niet moduleert knalt die dus meteen naar die 35% toe. En de chronotherm IV doet zijn werk goed om de retour op peil te houden. Alleen dit moet wel wat minder frequent kunnen verwacht ik.
In de lange lijnen van gisteravond is goed te zien dat dit kan. Er blijft een redelijke deltaT beschikbaar.
Ik ga voor het weekend het vermogen op 25% beperken en een grote sprong in temp maken, zodat de ketel lang door stookt voor het opwarmen.

(toch niet zo kort).

Anyways, hoe groot is de winst nar een modulerende thermostaat, best wel aanzienlijk toch? Zeker gezien het hier over 2000m3 per winter gaat (Warme winters en nieuwe cv, dat was >3000m3).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@alaintje
900 kuub / 3,4 mtr plafond hoogte (geschat) = 280m² niet echt klein huis, en dan uit 1920, ik vraag me af of je dan nog onder die 2000m³ komt?

Wat is de daling in graad dagen?

Het is al eens vaker voorbij gekomen dat ook modulerende thermostaten in "low load" of aan/uit modus terecht komen. Dus je aan/uit thermostaat behouden en het vermogen van de ketel beperken zou best eens voldoende kunnen zijn.
Modulerende thermostaten zijn ook duur in aanschaf.

Al eens overwogen om rigoureus overal droogbouw vloerverwarming te plaatsen? lijkt me best goed werken als je plafonds wat hoger zijn dan gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

alaintje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:12:

Anyways, hoe groot is de winst nar een modulerende thermostaat, best wel aanzienlijk toch? Zeker gezien het hier over 2000m3 per winter gaat (Warme winters en nieuwe cv, dat was >3000m3).
Ik vermoed niet zo groot tot helemaal niets. Of je moet genoegen nemen met minder comfort. Je CV moduleert nu op DeltaT.

De tijd dat je het rookgaskanaal van een CV niet kon aanraken van de hitte, ligt nu al wat jaren achter ons. Toen vlogen de kubus gas de schoorsteen uit. Vaak wordt de besparing die gehaald wordt met "modulerende thermostaten" erg overdreven, die paar procent winst zit hem voornamelijk in het verlagen van de aanvoertemperatuur. Dat heb je nu al handmatig gedaan. Door het verlagen van de aanvoer krijg je ook een lagere retour. Daardoor stook je in het HR gebied en dat bespaart je een paar procent gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Seafarer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:56:
@alaintje

Duur? Hier een Honeywell Liric T6 voor vijf tientjes, nieuw met folie om de doos via Marktplaats. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10
Seafarer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:56:
@alaintje
900 kuub / 3,4 mtr plafond hoogte (geschat) = 280m² niet echt klein huis, en dan uit 1920, ik vraag me af of je dan nog onder die 2000m³ komt?

Wat is de daling in graad dagen?

Het is al eens vaker voorbij gekomen dat ook modulerende thermostaten in "low load" of aan/uit modus terecht komen. Dus je aan/uit thermostaat behouden en het vermogen van de ketel beperken zou best eens voldoende kunnen zijn.

Al eens overwogen om rigoureus overal droogbouw vloerverwarming te plaatsen? lijkt me best goed werken als je plafonds wat hoger zijn dan gemiddeld.
Misschien heb ik 900m3 wat overschat, ik ben in de war met een ander huis (ik doe deze praktijk nu bij mijn ouders uitvoeren)
begane grond is ~70-80m2, maar de plafonds zijn hier net geen 4 meter. Dus de begane grond is zeg maar net geen 300m3.
Trappenhuis/gat is natuurlijk een grote schoorsteen. 1e etage is ongeveer 12m2 kleiner, maar ook 3,5 hoog en dus een kleine 200m3.
Hiervan worden alleen de badkamer en slaapkamer verwarmd ( 14m2 en 16m2), beide met de deur altijd open.
Bovenste etage zijn de plafonds wat lager, 2,80. Maar daar zit op een grote slaapkamer van 20m2 een puntdak van ~5 meter.
dus ook een 200m3.

8)7 8)7 8)7 shit kom je alsnog op de 900m3 uit.

Rigoreus verbouwen gaan mijn ouders niet doen.
Ik ga hun nog aanraden om op de eerste etage plafond isolatie toe te passen (zijn nu met de renovatie van één kamer bezig), vervolgens voor de badkamer.
Een nieuwe dakkoepel op zolder (boven het trappenhuis) gaat het meeste helpen, daar voel je de kou gewoon vallen.
Woonkamer vloeren worden deze winter nog gesioleerd met 16cm glaswol, en in de zomer komt er een L/L WP bij 8) . Zo gebeurt er ieder jaar iets hier :p .
Dat is 2x16m2 parket (2 lagen parket van 40 en 25mm + underlayment en etc). Kruipruimte is een goede meter hoog, dus wel ruimte genoeg. Kelder zelf is ook steenkoud. Daar zit ook nog winst.

Maar dit is het CV-tune topic, niet het herenhuis uit 1920 isolatie topic :p (alhoewel dat zeker een interessant topic is)

Probleem blijft natuurlijk ook de gebruiker >:) . Het max vermogen beperken heeft alleen de nadeel als het een keer echt te koud is geweest, dan kun je er geen zwengel aan geven. Het is nu anders goed warm hier op 20,5 graden (de verwarming staat al 10 uur aan op 20,5).

Ta nu 38 en Tr 34.
Oploop van Ta lijkt af te vlakken bij een max vermogen van 25% (9kW).
Dit zal wel veranderen als de vvw verzadigd (80mm poreuze steen, de keuken is daarom altijd pas laat warm = oncomfortabel)).

bedankt alvast.

[ Voor 16% gewijzigd door alaintje op 13-03-2020 18:45 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit foutief

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 13-03-2020 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
@alaintje , zoals @Seafarer al zei, ook modulerende thermostaat gaat in low-load mode als de minimale capaciteit van de ketel niet afgegeven kan worden, wat bij erg lage Ta al snel gebeurd tenzij het vriest dat het kraakt, en dan krijg je vergelijkbaar aan/uit gedrag doordat de regelaar overstapt op tijdsmodulatie waarmee de ruimte temperatuur strak geregeld kan worden:
Heating Ta, Tr and Troom

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Laatst online: 15-03 22:33
Mensen, ik wil de druk van mijn CV continu, digitaal gaan meten op 1 van de leidingen en dit digitaal loggen.

- Heeft iemand hier ervaring mee?

- Zijn er ook type CV ketels waar je vrij makkelijk verschillende temperatuurwaarden in de ketel-leidingen en waterdruk digitaal via een computer of App (eventueel remote) kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Marc_Sway opentherm gateway icm domoticz of andere domotica oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik ken Opentherm (en heeft mijn ketel ook) maar is waterdruk meten standaard binnen dat protocol?

En wat is de sample-frequentie van de metingen in het algemeen binnen Opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Marc_Sway schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:37:
Mensen, ik wil de druk van mijn CV continu, digitaal gaan meten op 1 van de leidingen en dit digitaal loggen.

- Heeft iemand hier ervaring mee?

- Zijn er ook type CV ketels waar je vrij makkelijk verschillende temperatuurwaarden in de ketel-leidingen en waterdruk digitaal via een computer of App (eventueel remote) kan uitlezen?
Waarom wil je de systeemdruk weten, want als je die zal loggen die zal nauwelijks veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik wil graag de systeemdruk loggen en er ook een alarm op zetten (met email notificatie naar mijn mobiel) als de druk beneden een bepaald niveau komt.

Ook wil ik diverse temperaturen (die de ketel ook zelf meet) over de tijd loggen en dit ook weer vergelijken met de temperaturen op de kamer thermostaat (actuele kamer temp en ingestelde temp.)

Mooiste is ook als je naast deze grafieken ook het gasverbruik en de buiten temp. over de tijd kan loggen.

Is dit allemaal uit de data van Opentherm te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zijn er mensen op het forum die dit allemaal meten en in een database wegschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Marc_Sway in dit topic kan je alles vinden: [OTGW] OpenTherm gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Marc_Sway schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:04:
Zijn er mensen op het forum die dit allemaal meten en in een database wegschrijven?
Ik lees mijn Nefit ketel uit (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1950128 (daar zit ook de druk in), en ik heb op diverse plekken DS18B20 temperatuursensoren op de leidingen. Alles gaat in influxdb, zodat ik in grafana mooie plaatjes kan maken. Dus ik kom een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik zou niet weten waarom de druk meten, de laatste hangt 5 jaar en de druk is altijd dezelfde geweest.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ja, ik log wat data van mijn Nefit ketel, ook de druk die varieert een beetje (0.1 Bar) tussen CV pomp aan en uit (~10:35), en als er warm water gemaakt wordt bijvoorbeeld omdat ik douche(9:25) gaat de druk nog wat verder omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR9pam_mh2jwJ6aJncly-wIOE9M=/f/image/u3utjJLMO7dwpP0UNudcSnuN.png

Verder heeft het niet veel nut, alleen zie ik nu dat ik misschien een kleine beetje water bij moet vullen, de druk is wat lager dan een paar maanden terug.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Ik zou niet weten waarom de druk meten, de laatste hangt 5 jaar en de druk is altijd dezelfde geweest.
Ik heb een jaar last gehad van een wegvallende druk. Dankzij wat grafiekjes wist de loodgieter gelijk wat het probleem was. Hij gaf aan dat hij dagen had moeten zoeken naar het probleem als hij het drukverloop niet had gezien in een grafiek.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Bedankt allemaal, nuttig om te weten.
Een alarm op je systeem-druk lijkt me op z’n minst wel handig. Ik wil dat met email-notificatie hebben naar mijn mobiel en mijn ketel levert dat niet (welk merk wel inmiddels?)

Ik zou ook een pressure switch op de leiding kunnen zetten met een switch point van 1.4 bar of zo en aan een domotica controller kunnen hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Veel ketels gaan in storing bij te lage druk. Dus als je geen druk hebt zie je toch meteen een storingsmelding is dat niet voldoende?
De melding ketel in storing wordt over algemeen over opentherm gecommuniceerd dan ben je er toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
KabouterSuper schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:31:
[...]

Ik heb een jaar last gehad van een wegvallende druk. Dankzij wat grafiekjes wist de loodgieter gelijk wat het probleem was. Hij gaf aan dat hij dagen had moeten zoeken naar het probleem als hij het drukverloop niet had gezien in een grafiek.
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. _/-\o_

Wat was het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ik merk dat de bypass (begane grond, op het verste punt van de ketel die op zolder staat) eigenlijk altijd warm is. Niet alleen aan de aanvoerkant, maar ook aan de retourkant, er stroomt dus echt warm water doorheen. Dit terwijl er boven gewoon meerdere radiators 100% open staan. Deze worden wel warm, maar niet zo snel als ik verwacht had (logisch als alle warmte door de bypass vliegt?). Ik heb de bypass al op de maximum stand (0,5 bar) gezet, maar dit doet niet veel. Is de bypass wellicht stuk? Toevallig laatst bij een andere operatie heb ik 'm in m'n handen gehad en merkte dat als je erop blaast, je inderdaad haast geen tegendruk voelt. Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
woekele schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:09:
ik merk dat de bypass (begane grond, op het verste punt van de ketel die op zolder staat) eigenlijk altijd warm is. Niet alleen aan de aanvoerkant, maar ook aan de retourkant, er stroomt dus echt warm water doorheen. Dit terwijl er boven gewoon meerdere radiators 100% open staan. Deze worden wel warm, maar niet zo snel als ik verwacht had (logisch als alle warmte door de bypass vliegt?). Ik heb de bypass al op de maximum stand (0,5 bar) gezet, maar dit doet niet veel. Is de bypass wellicht stuk? Toevallig laatst bij een andere operatie heb ik 'm in m'n handen gehad en merkte dat als je erop blaast, je inderdaad haast geen tegendruk voelt. Is dat normaal?
Stuk, misschien. Er kan ook een vuiltje tussen de klep en zitting zitten.

Is de klep zitting misschien beschadigt?

Heb je hem echt nodig? Als er ergens een radiator zonder thermostaat kraan altijd openstaat kun je hem ook weglaten.

Eventueel tijdelijk verwijderen/afblinden om zodoende de invloed op je hele systeem te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

leonbong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:15:
Veel ketels gaan in storing bij te lage druk. Dus als je geen druk hebt zie je toch meteen een storingsmelding is dat niet voldoende?
De melding ketel in storing wordt over algemeen over opentherm gecommuniceerd dan ben je er toch?
Ik zou het toch liever weten voor de ketel in storing gaat.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Marc_Sway schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:03:
Ik wil graag de systeemdruk loggen en er ook een alarm op zetten (met email notificatie naar mijn mobiel) als de druk beneden een bepaald niveau komt.

Ook wil ik diverse temperaturen (die de ketel ook zelf meet) over de tijd loggen en dit ook weer vergelijken met de temperaturen op de kamer thermostaat (actuele kamer temp en ingestelde temp.)

Mooiste is ook als je naast deze grafieken ook het gasverbruik en de buiten temp. over de tijd kan loggen.

Is dit allemaal uit de data van Opentherm te halen?
Hier al jaren een OTGW icm Domoticz in gebruik, en log hiermee ook de keteldruk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzkACESk6se3i9ixhHnDT92Yj48=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Bv2AwbcnZuN0uP1HzeStvPZg.jpg?f=fotoalbum_large

Via Pushover krijg ik een notificatie op mijn telefoon als deze onder 1,5 bar daalt of boven 2,2 stijgt.

Opentherm ID 18 is de 'Water pressure in CH circuit (bar)'

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
leonbong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:15:
Misschien is het beroepsdeformatie van mijn kant :*) , maar ik zou zeggen nee dat is niet voldoende. Je wil dat moment voorkomen door een notificatie te krijgen voordat het fout gaat.

Stel je voor, het vriest met -10.0oC en je gaat om 07:00 de deur uit naar je werk en om 7:05 gaat de ketel in storing ...dan is het aardig koud als je om 18:00 weer thuis komt. Onder dat soort omstandigheden is een unscheduled down niet ok en voer je liever een aantal dagen eerder op basis van de notificatie een maintenance actie uit door water bij te vullen zodat je later eens op je gemak kan uitzoeken waarom de druk toch langzaam lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik heb het idee dat mijn Evohome wifi knop niet veel uithaalt op onderstaande thermostaat kraan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wVCt0xK.jpg
Iemand een tip/truck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Noxa schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:45:
Ik heb het idee dat mijn Evohome wifi knop niet veel uithaalt op onderstaande thermostaat kraan.
[Afbeelding]
Iemand een tip/truck?
Het is geen Wifi knop, want de knop werkt niet op wifi. ;)

Als je vraag is: hoe krijg ik de ruimte op de gewenste temperatuur, rekening houdend met het feit dat de meting net boven de grond plaatsvindt en warmte stijgt op. Dat kun je dat op drie manieren aanvliegen:

1) monteer een round of andere thermostaat uit de Evohome range en neem die op in je systeem
2) kalibreer je knop zodanig dat wanneer het 18 graden is op de vloer, het 21 graden is op borsthoogte.
3) en dan de eenvoudigste: zet de temperatuur in die ruimte wat lager.

Maar, overtuig jezelf er eerst even van dat dit een thermostaatknop is, ik zie geen pinnetje.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 19-03-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@bert pit
Ik kan mij vergissen maar wordt er niet bedoeld dat kraan niet open of dicht gaat omdat de motor pin niet bewogen krijgt. Een mechanisch probleem dus.

@Noxa
Wat bedoel je precies?

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 19-03-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
bert pit schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:17:
[...]

Het is geen Wifi knop, want de knop werkt niet op wifi. ;)

Als je vraag is: hoe krijg ik de ruimte op de gewenste temperatuur, rekening houdend met het feit dat de meting net boven de grond plaatsvindt en warmte stijgt op. Dat kun je dat op drie manieren aanvliegen:

1) monteer een round of andere thermostaat uit de Evohome range en neem die op in je systeem
2) kalibreer je knop zodanig dat wanneer het 18 graden is op de vloer, het 21 graden is op borsthoogte.
3) en dan de eenvoudigste: zet de temperatuur in die ruimte wat lager.

Maar, overtuig jezelf er eerst even van dat dit een thermostaatknop is, ik zie geen pinnetje.
\
Blijkbaar was het niet duidelijk. Stappen 1,2,3 staan hier los van.

De kraan op de foto wil ik bedienen met een Evohome draadloze thermostaaknop. Die heb ik in huis en past er prima op. Echter krijg ik de indruk dat deze knop niks doet op dit model kraan. Er is geen pin die ingedrukt wordt door de knop. Is er een adapter voor of een ander binnenwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Noxa
Dus het was geen thermostatische knop die erop zat.
Ja dan moet je kraan vervangen of ander binnenwerk als die beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
leonbong schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:34:
@Noxa
Dus het was geen thermostatische knop die erop zat.
Ja dan moet je kraan vervangen of ander binnenwerk als die beschikbaar is.
Ik dacht dat ik er inmiddels wat af begon te weten, volgens mij is dit een thermostatische kraan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rgALzF2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Dit lijkt me een heimeier thermostaatknop. Die zou inderdaad uitwisselbaar moeten zijn met een HR92.

Als het goed is zit er een aantal verloop stukjes bij de HR92. Een daarvan zou moeten passen, maar het zou ook zomaar kunnen dat een Heimeier zonder verloop past, dat is op een foto niet helemaal goed te zien.

Dat zware cilindertje dat uit de kraan steekt, is dat niet te verwijderen?

[ Voor 17% gewijzigd door bert pit op 19-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Noxa
Dat is inderdaad een thermostaatknop, van waarschijnlijk heimeier of overtrop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Heimeier inderdaad. Even getest of deze knop wel wat doet.

Ik heb 2 radiatoren in de woonkamer. Beide waren afgekoeld. Thermostaat temperatuur flink omhoog gezet en deze radiator (Met bovenstaande knop) dicht gedraaid en de andere open.

Beide radiatoren werden warm. Ergo, de knop in kwestie doet zijn werk niet naar behoren. Al googelend kom volgens mij op zoiets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Vervangen is dan de beste oplossing. Succes ermee. (tijd genoeg momenteel...)

[ Voor 21% gewijzigd door bert pit op 19-03-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
henkNL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Hier al jaren een OTGW icm Domoticz in gebruik, en log hiermee ook de keteldruk:

[Afbeelding]

Via Pushover krijg ik een notificatie op mijn telefoon als deze onder 1,5 bar daalt of boven 2,2 stijgt.

Opentherm ID 18 is de 'Water pressure in CH circuit (bar)'
Henk,
Klinkt allemaal heel goed en ben met je eens dat je push email notificaties bij voorkeur wilt hebben als de druk buiten een bepaalde range komt. Idealiter is de systeemdruk van de CV iets tussen de 1.5 en 1.8 bar.
Je wilt ook niet dat he CV maanden op bijv. 1 of 1.2 bar draait zonder dat je het door hebt. Dat kan die wel (die van mij zelfs tot 0.6 bar voordat ie zelf afslaat).

Weet iemand of er in deze moderne tijd al ketels zijn waar je systeemdruk en de verschillende temperaturen in de ketel direct kan aflezen (en een log over tijd) in een App en waar je dan ook alarmsettings kan zetten voor email
notificaties?

Anders Henk neem ik graag even contact met je op (PB) voor je set-up met
OTGW icm Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:48
Ik wil waterzijdig inregelen en heb daartoe dynamische afsluiters voor de standaard radiatoren besteld. Twee kamers en de badkamer zijn voorzien van afwijkende radiatoren, waarbij de thermostaatknop direct op het onderblok gemonteerd zit. Zijn hier mogelijkheden voor? Deze onderblokken hebben wel voetventielen, dus wellicht is het de moeite niet waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6ywzBVGu9FqDkzZxGITWyuS3-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ06Op5bhzk4Ux8zDsew3yqS.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6XjOLU8mIUwOK9RMQl3hHotP84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZieUfdDPx8tY5tcdQj9IKmk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@zzattack
Jaga.
Afhankelijk van type toegepast levert Jaga alleen ventielen met max Kv 0,6 (+/- 120l/uur max bij een 20kpa installatie) of kleiner.
Daarnaast de jaga pro die jij waarschijnlijk hebt zijn voorinstelbaar waarbij je de flow nog verder kan beperken 0,6kv - 0,01kv.
Hoe je echt niet te vervangen kan je prima mee inregelen.
Daarnaast verkoopt jaga ook ventielset met daarin een heimeier eclipse opgenomen als je het perse wil aanpassen.

Badkamer
Die van de daar moet je even kijken wel merk dat is, waarschijnlijk kan je andere insert kopen die of voorinstelbaar/dynamisch is. Maar ook hier eerste checken of deze voorinstelbaar is.

Want bestaande voorinstelbare ventielen vervangen voor dynamische is echte zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
@leonbong Da's goede info, het is inderdaad deze voorstelbare Jaga pro. Althans, er zit een messing moer achter de evohome tandwiel/opname ring. Ook bij de badkamer zit er een messing moer achter the knop. Merk /type kan ik niet achterhalen maar ik kan in ieder geval nagaan of hier überhaupt iets aan te tweaken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@zzattack
Als er schaalverdeling op zit met streepjes dan zijn ze voorinstelbaar.

De kv van standaard jaga ventiel is zo beperkt dat het nooit super hoge flow kan zijn zou ik echt helemaal niks aan doen. Ook omdat het afgifterendement van een jaga dusdanig dat het water toch wel koud terug komt bij je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
@leonbong De streepjes voor schaalverdeling zitten op de jaga's inderdaad.
Voor de badkamer geldt dat niet, er zit wel aan beide kanten een moer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNsr_RXmxiRg-85WPlTxBXQsMb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZvmT1VP1L6sI5viKyXDXL1J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwkT0CFRpzO_YsBT42JWSjZLuf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJGUMNwhNwlvJdTiqV0QJeNw.jpg?f=fotoalbum_tile

Zegt dat iets? Horen dit soort radiatoren ook overal even warm aan te voelen, waar normale radiatoren bovenin warmer zijn dan onderin?
Pagina: 1 ... 119 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.