Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.969 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Heb de dynamische afsluiters (Kombi-TRV's van Honeywell) erop zitten. Ook een vuilafscheider en luchtafscheider geplaatst van Spirotech.
Wellicht een stomme vraag: kan ik de voetventielen in de onderblokken het beste nu gewoon overal volledig openstellen?

Tweede vraag: ik heb ook een (Comap) bypass op zo'n 13m van de ketel geplaatst. Deze is instelbaar op een drukverschil van 0.1-0.5 bar. Voor mijn gevoel stroomt er ook bij de strakste instelling nog wel wat door de bypass, dat lijkt me niet de bedoeling of op z'n minst onzuinig. Kan ik hier wat met de afstelling doen, bijv. juist door het voetventiel wél wat te knijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Kombi TRV's zijn dynamische ventielen van honeywell. Voetventiel kan je dan helemaal open zetten.

Mbt de comap
Je kan even kijken wat voor CV-pomp je hebt en hoe deze staat in gesteld. Waarschijnlijk is persdruk van je pomp te hoog waardoor de verschildruk van installatie erg hoog wordt en blijkbaar meer dan 0,5bar.
Dat zou ook nadelig zijn voor je TRV's want dynamische ventielen werken goed tot 0,6bar.

Oplossingen:
Heb je nu een hele moderne dan kan je lagere druk curve kiezen, of autoadapt zetten.
Heb je zo'n 3 toerentallen pomp lagere toerental stand kiezen.
Of in de cv-ketel de parameters voor pomp veranderen.

PS:
De bypass hoort geen water door te laten als alle radiatoren open staan. Op het moment dat een gedeelte dicht staat dan hoort deze water door te laten. Het is verstandig om te controleren wat de minimale flow door CV-ketel moet zijn om beschadiging aan je ketel te voorkomen.
Voor 10kW CV-vermogen moeten de meeste ketels toch wel ongeveer 200 - 400 l/uur hebben afhankelijk van merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
zzattack schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:36:
@leonbong De streepjes voor schaalverdeling zitten op de jaga's inderdaad.

Zegt dat iets? Horen dit soort radiatoren ook overal even warm aan te voelen, waar normale radiatoren bovenin warmer zijn dan onderin?
Weet ik niet welke merk kraan dat is.
Als de radiator overal even heet is dan is over het algemeen de flow wel erg hoog. Nu zijn badkamerradiatoren wel postzegels en heb je al snel te veel flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
@leonbong Dank voor de antwoorden.
De pomp is een Intergas 36/30. Zoals ik uit de handleiding begrijp betekent de instelling van parameters '3' en 'c' op 45 en 30 respectievelijk dat het vermogen gemoduleerd kan worden tussen 14.3-9.6kW. De pomp lijkt door de installateur ook al redelijk begrensd (params '3.' en 'c.') tussen 65-40%, wat bij dit ingesteld vermogen neerkomt op 410-270L/H minimale doorstroom.
Heeft het zin om de pomp verder te knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zzattack schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:33:
@leonbong Dank voor de antwoorden.
De pomp is een Intergas 36/30. Zoals ik uit de handleiding begrijp betekent de instelling van parameters '3' en 'c' op 45 en 30 respectievelijk dat het vermogen gemoduleerd kan worden tussen 14.3-9.6kW. De pomp lijkt door de installateur ook al redelijk begrensd (params '3.' en 'c.') tussen 65-40%, wat bij dit ingesteld vermogen neerkomt op 410-270L/H minimale doorstroom.
Heeft het zin om de pomp verder te knijpen?
Waarom zou je het debiet omlaag doen? Kan je aanvoertemperatuur niet verder omlaag en je debiet juist omhoog?
Want dan behoud je hetzelfde vermogen, met een lagere aanvoertemperatuur.
De dT word kleiner, het aantal L/minuut gaat omhoog, dus blijft het vermogen gelijk.
Zo werkt het bij LTV, temperatuur omlaag, debiet omhoog.

Dat een 36/30 dan wat meer gaat pendelen...Jammer, daar kunnen ketels prima tegen.
Kijk maar hoe oneindig vaak ze starten voor warm tapwater op één dag.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik geloof dat bij de HR(e) ketels de pomp mee moduleert met het brandervermogen.
Vind ik een wat tegenstrijdige omschrijving, gezien beide inderdaad parameters hebben. Kan daar ook nog eens mee spelen hier, want met een hogere flow komt er (veel) meer afgifte. Ten koste van een lagere dT, maar die is toch al laag en we zitten hier nu al ruim onder de 58 graden.

Ik ga dat zelf ook nog eens even checken met de flow.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Klopt de pomp moduleert mee met vermogen.(bij moderne ketels)
Maar je kan ook veel vermogen leveren op lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oztys
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:05
In mijn CV systeem zie ik wat gekke dingen gebeuren die ik niet begrijp. Ik heb een Remeha Avanta 28c en een Honeywell Chronotherm Touch Modulation. De aanvoer en retour temperatuur van mijn CV systeem worden gemeten met twee DS18B20 temperatuur sensoren, die gekoppeld zijn aan Home Assistant.

Het systeem is redelijk goed waterzijdig ingeregeld met een infrarood thermometer. De maximale aanvoer temperatuur heb ik op 60 graden Celsius gezet. Door het hoge minimum vermogen van de ketel draait deze altijd in low-load mode, met 6 stook cycli per uur. De comfort stand van warm water staat uit.

Alles draait goed op deze manier, maar zodra de gemeten aanvoer temperatuur onder ongeveer 40 graden komt (werkelijke watertemperatuur is rond de 45 graden, omdat deze met ongeveer 15% wordt onderschat), dan stookt de ketel 1 tot 3 keer per uur naar zo'n 50-60 graden. Zo'n hoge temperatuur puls duurt vaak even lang als 1 à 2 pulsen van de low-load mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsp__pjgHdGgGs4eYR9Ddal72do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6DgPkOxiuPwueT2ayZnFwUN.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je een grafiek van de aanvoertemperatuur. 'S ochtends begint de ketel met stoken op hoge temperatuur om alles weer warm te krijgen, en na een 3 of 4 uren begint de cyclus met hoge temperatuur pulsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiG_bQDPKPyXtazueGXnK2T_Vo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CbG6GkH5lLSwi7XWmKsl3Z1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de aanvoer en retour van een typische dag (dag na die van hierboven).

Ik vermoed dat dit te maken heeft met een voorgeprogrammeerde minimum stook temperatuur van de thermostaat of ketel. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? En is er een manier om dit te onderdrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:42
Iemand een tip voor mijn badkamer radiator? Boven de radiator zit de MV die natuurlijk een hoop warmte meeneemt die opstijgt. Jullie een idee hoe ik mijn warmte in de badkamer kan houden met behoud van de nodige ventilatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeA0Z7Hg6wOihiVYkYkvhxErhD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZUejLsE37ultKjktXA7bOcV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Bo0bz op 26-03-2020 10:06 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Plankje 15cm boven de radiator, kan je meteen minder gebruikte zaken (gehamsterd WC papier bijvoorbeeld) op stockeren :+ Beetje jammer gebouwd, had dat ventiel nu in de zijkant van de koof gezeten (boven toilet/raam) zag dat er net wat logischer uit.
Al betwijfel ik of er echt grote verschillen worden gemaakt door die ventilatie elders te zetten, zolang je bovenaan afzuigt neem je een deel "verse warme" mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Oztys schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:30:
In mijn CV systeem zie ik wat gekke dingen gebeuren die ik niet begrijp. Ik heb een Remeha Avanta 28c en een Honeywell Chronotherm Touch Modulation. De aanvoer en retour temperatuur van mijn CV systeem worden gemeten met twee DS18B20 temperatuur sensoren, die gekoppeld zijn aan Home Assistant.

Het systeem is redelijk goed waterzijdig ingeregeld met een infrarood thermometer. De maximale aanvoer temperatuur heb ik op 60 graden Celsius gezet. Door het hoge minimum vermogen van de ketel draait deze altijd in low-load mode, met 6 stook cycli per uur. De comfort stand van warm water staat uit.

Alles draait goed op deze manier, maar zodra de gemeten aanvoer temperatuur onder ongeveer 40 graden komt (werkelijke watertemperatuur is rond de 45 graden, omdat deze met ongeveer 15% wordt onderschat), dan stookt de ketel 1 tot 3 keer per uur naar zo'n 50-60 graden. Zo'n hoge temperatuur puls duurt vaak even lang als 1 à 2 pulsen van de low-load mode.

[Afbeelding]

Hierboven zie je een grafiek van de aanvoertemperatuur. 'S ochtends begint de ketel met stoken op hoge temperatuur om alles weer warm te krijgen, en na een 3 of 4 uren begint de cyclus met hoge temperatuur pulsen.

[Afbeelding]

Hier zie je de aanvoer en retour van een typische dag (dag na die van hierboven).

Ik vermoed dat dit te maken heeft met een voorgeprogrammeerde minimum stook temperatuur van de thermostaat of ketel. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? En is er een manier om dit te onderdrukken?
Je moet weten waardoor dit veroorzaakt dit regelgedrag.
1) De elektronica van de ketel --> Succes bijna niks aan te doen.
of
2) De opentherm implementatie van de thermostaat --> Opentherm gateway kan uitlezen of de thermostaat zo'n hoge temperatuur vraagt zo ja. Onderdrukken met opentherm gateway of ander type thermostaat die dit niet vertoont toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 19:42

bert pit

asdasd

Oztys schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mijn weten heeft de Remeha Avanta geen echte Low-load. Maar in het geval dat een ketel het minimale vermogen niet kwijt kan, is aan/uit vaak de betere optie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Bo0bz schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:06:
Iemand een tip voor mijn badkamer radiator? Boven de radiator zit de MV die natuurlijk een hoop warmte meeneemt die opstijgt. Jullie een idee hoe ik mijn warmte in de badkamer kan houden met behoud van de nodige ventilatie?
Is dat de enige verwarming in je badkamer, of heb je ook nog een andere radiator of vloerverwarming? Want in dat geval zou je de handdoekenradiator kunnen knijpen zodat deze niet al te veel warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:51

JME

zeg maar Jamie

Heeft het eigenlijk nog toegevoegde waarde om het verwarmingsbedrijf van de ketel zomers uit te zetten en alleen het warmwaterbedrijf aan te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@JME hangt ervan af hoe warm je het in huis wilt hebben. Als je niet wilt dat de cv aanspringt kan je de thermostaat ook gewoon op zijn laagst zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Snap ik. Maar het is dus niet zo dat het verwarmingsbedrijf onnodig iets verbruikt als de thermostaat niets vraagt? De stand-by stand wordt gedeeld met die van het warmwaterbedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@JME
Maar het is dus niet zo dat het verwarmingsbedrijf onnodig iets verbruikt als de thermostaat niets vraagt?
Nee, een moderne CV verbruikt niks aan gas als de thermostaat geen warmte vraagt.

De stand-by stand wordt gedeeld met die van het warmwaterbedrijf?
Nee Tapwater heeft soms een comfort stand wat gas gebruikt maar dat staat los van CV-bedrijf.

Ps Mijn antwoord is gestoeld op standaard NL-combiketel of soloketels en niet voor nederland exotische oplossingen met losse CV-buffers en losse pompgroepen, weersafhankelijke continubedrijf regelingen enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Check! Dank @Waterkoker en @leonbong !

[ Voor 55% gewijzigd door JME op 09-04-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
Heb een probleem met onze Junkers combiketel. (ZWB 30-3).
Gisteren ketel gestopt met werken tijdens het afnemen van warm water en foutcode "Er" op het scherm, deze staat niet in de handleiding.
Op reset geduwd en ketel werkte weer.

Nu doet zich echter het volgende voor: als ik de warmwaterkraan (in keuken of badkamer) opendraai, start de ketel normaal. Als ik de kraan dichtdraai blijft de ketel echter draaien en de temperatuur verhogen tot 60°C en stopt dan, de temperatuur in de ketel zakt daarna héél traag (uren) tot het scherm ongeveer 40°C aangeeft, terwijl deze normaal zakt tot 20-21°C binnen enkele minuten.

Iemand een idee wat er aan de hand is? Moet ik snel een hersteller zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@PinkPanther1970
Klinkt als
1) 3-wegklep kapot
2) flowsensor kapot.

Meest waarschijnlijk 1.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 09-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
Is dit schadelijk voor de ketel op korte termijn?
Hier bij ons (België) mogen we enkel een hersteller laten komen voor dringende zaken...
Moet uiteraard net nu weer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ja dat moet je wel fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
Bedankt @leonbong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:47
JME schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:59:
Heeft het eigenlijk nog toegevoegde waarde om het verwarmingsbedrijf van de ketel zomers uit te zetten en alleen het warmwaterbedrijf aan te laten?
Bij mij wel.
Dat heeft dan wel te maken met de programma's op de thermostaat. Vooral bij modulerende thermostaten gebeurt het dat er onbedoeld gas verstookt wordt.

Voorbeeld:
thermostaat instelling is automatisch 19.5 en het is 19.4 , de ketel stookt dan even bij.Maar in de rest van de kamer kan het warm genoeg zijn.
Bij ons gebeurde het ook wel eens dat de thermostaat automatisch op 19,5 staat en de zon schijnt door de dakramen en schuif pui naar binnen, heerlijk. Lekker de schuifpui open. Maar het blijkt dan bij de thermostaat pas 19.0 te zijn. Kachel stookt toch flink met de deur open.

Bij ons dus, kachel niet meer nodig, dan CV gedeelte uitschakelen.

Ook hebben we niet meer een temperatuur van 19 of 19,5 in het programma staan maar 18,5. Heb je het koud dan zet je hem met de hand maar hoger.
En zelfs ik als de grootste kou kleum hier in huis kan er goed mee leven. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@Seafarer
Ik schreef wel zolang de thermostaat geen warmte vraagt.
Zoals ik en Waterkoker aan gaven volstaat het dus door je thermostaat laag te zetten.

JME
Vroeg specifiek of CV-bedrijf in zijn ketel moet uitschakelen nou nee dat is onzin.

Samenvattend:
Het is natuurlijk niet handig om in de zomer de thermostaat op een temperatuur te laten staan zoals je dat in de winter doet.
Ik zet hem de gehele zomer op 15 graden continu dan slaat de boel echt nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat laatste doen wij inderdaad ook. Onbedoeld gasverbruik zoals @Seafarer aangeeft is dan onmogelijk. Mijn vraag sloeg op de stand-by stand, maar als die wordt gedeeld met het warmwaterbedrijf dan heeft het geen toegevoegde waarde om het cv-bedrijf uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-09 09:49
Ik heb twee ideeën om naast gasbesparing ook onnodig elektraverbruik in de lente/zomer te voorkomen:

1 Mijn Plugwise Anna uit te schaken door de stroom (micro USB) van het kastje te halen wat o.a. de WIFI verbinding regelt.

2 De elektrische kleppen van de vloerverwarming zones uit te schakelen door de stekker er uit te trekken.

Lijkt me zonder problemen te kunnen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:14:
@Seafarer
Ik schreef wel zolang de thermostaat geen warmte vraagt.
Zoals ik en Waterkoker aan gaven volstaat het dus door je thermostaat laag te zetten.

JME
Vroeg specifiek of CV-bedrijf in zijn ketel moet uitschakelen nou nee dat is onzin.

Samenvattend:
Het is natuurlijk niet handig om in de zomer de thermostaat op een temperatuur te laten staan zoals je dat in de winter doet.
Ik zet hem de gehele zomer op 15 graden continu dan slaat de boel echt nooit aan.
Ik heb het woord zomer en winter niet gebruikt. ;)

Lijkt me logisch dat mijn schrijfsel het overgangs seizoen betreft.

Maar ik vergeet wel een ding te vermelden. Zou ik de thermostaat op een vaste temperatuur laten staan dan wordt de boiler ook continue verwarmd. Zet ik de CV uit dan blijft de boiler het klok programma volgen. En wordt s'nachts dan niet opgewarmd.

(Prehistorie: nefit moduline 30 met ecomline, 22 jaar jong)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:37
Banjy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Haha ja dat zijn wel mooie samenvattende factoren. Al weegt bij mij ook vooral mee geen geld uit geven voor 'niks' en idee dat ik comfort kan laten stijgen met een IR paneel. Heb nu besloten eens te kijken of ik zo een paneel niet eens in een showroom kan 'voelen'.

Heb een ideale plek ervoor in de woonkamer waarbij zowel de bank als de bartafel waar we vaak thuiswerken goed zou worden aangestraald. Dat geeft echt wel ruimte om met een lagere thermostaat temperatuur te gaan werken denk/hoop ik :)
Kleine update, de nieuwsgierigheid heeft het gewonnen. Inmiddels hangt er een 50x50cm 300w paneel midden in de woonkamer (deze is vrij klein met +- 16-20m2) aan het plafond (via een iCasa Hue aan/uit schakelaar te bedienen). Hij kan de ruimte toch niet zelf op temperatuur houden, dus ik 'vaar' enkel en alleen op de CV thermostaat om de ruimte op gewenste temperatuur te houden.

In alle eerlijkheid valt de (beleefde) warmte mij wat tegen. 300w is ook erg weinig natuurlijk. Sta je er onder dan voel je zeker wat warmte. Ook is de beleving wel dat met verwarming en het paneel aan het iets comfortabeler is op de bank, misschien ook omdat je van 2 kanten warmte krijgt of iets meer objecten wat minder in temperatuur schommelen door pendelen van de ketel (geen idee). Voor het goede of het effect zul je denk ik toch minimaal een maatje groter moeten qua vermogen zodat je echt duidelijk warmte voelt op je zitplek.

Denk niet dat wij - met paneel aan - structureel de CV thermostaat lager kunnen zetten zonder in te leveren op comfort. Valt mij al wel op dat de ketel minder vaak aanslaat. Maar dan zijn we gewoon elektriciteit aan het uitruilen tegen gas, water temperatuur van de CV daalt mogelijk iets omdat deze makkelijker de ruimte kan verwarmen.

Al met al denk ik dat de echte energetische besparing nihil tot minimaal is. Misschien nog in het voor- en na seizoen. Of als we iets later op de avond pas van 19,5 naar 20 graden gaan dan vroeger, maar dat is bijna niet te meten. Blijft over dat we nu wel een mogelijkheid hebben om gas uit te ruilen tegen elektriciteit waardoor we makkelijker onder de 500m3 per jaar kunnen blijven als we dat willen. Scheelt zo een € 60 aan vastrecht per jaar. Dat is toch een kWh of 270 met een theoretische 27m3 als gas equivalent. Uiteraard los van de investeringskosten van dit paneel en schakelaar, de TVT gaat het mij ook niet direct om. Wel ervaring opdoen en meer flexibiliteit qua verwarmen toevoegen aan de woonkamer.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
In een beetje woonkamer moet je toch 1000W denk, wil het een beetje helpen.
Ik gok dat je zo'n straal-paneel daar moet je echt in de straalrichting zitten wil je het voelen.

Een klassieke elektrische radiator heb je dan meer aan, want die staalt dan net zo af als CV-radiator, die warmte voel je dus ook als je niet in de lijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Misschien een keer naar een deel III ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:37
leonbong schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:45:
In een beetje woonkamer moet je toch 1000W denk, wil het een beetje helpen.
Ik gok dat je zo'n straal-paneel daar moet je echt in de straalrichting zitten wil je het voelen.

Een klassieke elektrische radiator heb je dan meer aan, want die staalt dan net zo af als CV-radiator, die warmte voel je dus ook als je niet in de lijn zit.
Klopt, voor het beter voelen met je zeker hoger vermogen ophangen (wat ik ook schrijf). Echter is dat in mijn geval niet interessant; ik ga dan meer geld uitgeven (duurder paneel) om mijn 'gratis kWh'tjes' er 2x zo snel doorheen te jagen ;) Wat ik wel merk is dat bij ons nu de temperatuur ook 's avonds wat zakt, door het paneel aan te zetten wordt dat zeer vertraagd en stijgt de temperatuur zelfs nog wat. Nu al paar avonden de CV ketel uit kunnen laten daardoor die we anders wel hadden aangezet. Toegegeven die zou, met redelijk wat warmte in de muren, ook niet zwaar hoeven werken maar toch.

Tot slot heb ik niet echt een mooie plek voor een elektrische radiator. Het paneel hangt over het lichtpunt in het plafond waar je altijd nog een gat met kroonsteentje kon zien. En ja dat kan je ook anders wegwerken, maar zo ziet het er best aardig uit :) Een groter paneel was voor ons esthetisch juist weer minder mooi.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32
Beste tweakers,

Ik ben mij aan het inlezen over cv-tuning om te zorgen dat ik gas ga besparen. Ik woon in een 2^1 kapper uit 2002 woning (125 m2 woonopp.) is redelijk geïsoleerd en verwarmd door een cv-ketel nefit tendline. Zowel de beganegrond als de 1e verdieping worden verwarmd dmv radiatoren. Jaarlijks verbruik is ongeveer 1600 m3 wat volgens mij beter moet kunnen.

De cv ketel dateert ook van 2002 en is dus aan beurt om te vervangen. Heb het idee om er een nieuwe ketel in te hangen en door het beter inregelen mij gasverbruik te laten dalen zodat ik 15 jaar de tijd heb om mij te oriënteren op de verduurzaming.

Nu heb ik gelezen over dynamische debietkranen en over het afstellen van de voetventielen. Ik ben een aardige leek op dit gebied van daar dat ik jullie om advies vraag. Wat voor kranen zijn dit en zijn deze geschikt om goed af te regelen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXL3i3ey4Ns6GGStjPYw4Q9EO48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rup1LL0CCHEX6baRcgIKfJ2h.jpg?f=user_large

Verder heb ik de volgende kranen erop gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhUBRwUJOFWTGN9T_td0n6PnLYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MVGpOdIbLr5iCvFynrWArNWS.jpg?f=user_large

En deze onderblokken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acDLxXFKyKRMbNR488NcuyiHrPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNdiY7dTW9zxhtvwLXHGJ9UO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Dat zijn radiator inserts. (Je hebt niet echt kranen er wordt een geschikt ventiel in de radiator gedraaid).
Je moet even weten welk merk radiatoren je hebt en dan kan je zo andere inserts kopen.

Heimeir / Danfoss / Comap / Honeywell /Oventrop / enz enz maken ze eigenlijk allemaal wel.
Van bovenstaande merken weet ik dat er ook dynamische worden gemaakt.

Let op je moet je echt insert kopen voor je merk radiator niet alles paste vroeger henrad/brugman/Quinn/stelrad/ enz enz.
Ik vermoed dat dit een henrad is met een heimeier insert.

Staat er geen schaalverdeling op de insert want dan heb je voorinstelbare en dat is eigenlijk zonde om te vervangen want daar kan je al knap mee inregelen.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 19-05-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 13:09
leonbong schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:44:
Staat er geen schaalverdeling op de insert want dan heb je voorinstelbare en dat is eigenlijk zonde om te vervangen want daar kan je al knap mee inregelen.
Dat is ook mijn ervaring, ik heb zelf voorinstelbare en heb daarmee het debiet ingeregeld per radiator met een stelschroef. De modulerende pomp in de CV ketel doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toekejoeke schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:43:

Nu heb ik gelezen over dynamische debietkranen en over het afstellen van de voetventielen. Ik ben een aardige leek op dit gebied van daar dat ik jullie om advies vraag. Wat voor kranen zijn dit en zijn deze geschikt om goed af te regelen?
Ik heb recentelijk precies hetzelfde laten doen. Danfoss heeft hier perfect spul voor, genaamd Dynamic Valves
(voorbeeld filmpje -> YouTube: Hoe werkt de Danfoss Dynamic Valve™?, https://www.danfoss.com/n...s/dhs/hydronic-balancing/ Het voordeel t.o.v. 'ouderwets' inregelen is dat deze kranen zich aanpassen aan de druk als deze verandert. Heb daarbij maar ook meteen nieuwe thermostaatkranen laten installeren.
Ben er uitermate tevreden mee, de investering is niet zo groot, ik schaar het onder laaghangend fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
leonbong schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:44:
Dat zijn radiator inserts. (Je hebt niet echt kranen er wordt een geschikt ventiel in de radiator gedraaid).
Je moet even weten welk merk radiatoren je hebt en dan kan je zo andere inserts kopen.

Heimeir / Danfoss / Comap / Honeywell /Oventrop / enz enz maken ze eigenlijk allemaal wel.
Van bovenstaande merken weet ik dat er ook dynamische worden gemaakt.

Let op je moet je echt insert kopen voor je merk radiator niet alles paste vroeger henrad/brugman/Quinn/stelrad/ enz enz.
Ik vermoed dat dit een henrad is met een heimeier insert.

Bedankt voor je antwoord, er staat een schaalverdeling van 1 t/m 6 op de inserts. Hoe zou ik deze kunnen controleren of deze goed zijn ingeregeld?

Wat betreft de radiatoren, kon op de kopse kant tekst vinden, na dit gegoogeld te hebben nog niks wijzer geworden. Misschien iemand anders die dit herkend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fLb5sH8EZbugzVDI1L7CBtOoVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lllwNFMKPIs5qFhfFpgXveBW.jpg?f=user_large

Off-topic: hoe kunnen die afbeeldingen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het korte antwoord
Je weet dat je systeem goed is ingeregeld als je alle radiatoren open draait en ze worden allemaal gelijktijdig even warm.
Je kan het eenvoudig zien/voelen aan de retourleidingen als deze ongeveer gelijk warm worden dan is het eigenlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
leonbong schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:08:
Het korte antwoord
Je weet dat je systeem goed is ingeregeld als je alle radiatoren open draait en ze worden allemaal gelijktijdig even warm.
Je kan het eenvoudig zien/voelen aan de retourleidingen als deze ongeveer gelijk warm worden dan is het eigenlijk goed.
Heb eigenlijk alleen de radiatoren op de benedenverdieping open. 4 in de woonkamer/keuken helemaal open. In de bijkeuken, hal, toilet (allen begane grond) en badkamer op de 1e verdieping een anderhalve slag open. Op alle slaapkamers en in de garage heb ik ze op de vorst beveiliging. Vind het verbruik van 1600 m3 gas op jaarbasis behoorlijk fors. Stookgedrag valt ook best mee 3 dagen in de week zijn we aan het werk dan gaat de cv om 22:00 vorige dag uit tot volgende dag +/- 17:00 tot we weer thuis zijn. Overige dagen is er 1 thuis en gaat de kachel aan rond 10:00 op 20,5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Je vraag was hoe je kan weten of een radiatorsysteem goed is ingeregeld daar gaf ik antwoord op.
Als die vier allemaal open staan moet ze ongeveer gelijktijdig warm worden, met ongeveer gelijke retourtemperaturen vanaf de radiatoren dan systeem is het waterzijdig goed ingeregeld.

Het gasverbruik zegt eigenlijk in eerste instantie niks over de kwaliteit van inregelen, die kan best goed zijn. Je kan natuurlijk ook gewoon een slecht geïsoleerd huis hebben of tocht, dat kan ik niet van afstand beoordelen.
De stappen zijn:
1) Radiatoren op debiet inregelen (gelijktijdig gelijkmatig warm worden)
2) Zorgen dat je ketel condenseert (mogelijk door aanvoer temp te verlagen)
3) Checken of je geen pendelen van de ketel hebt ofzo.

Veel mensen maken de fout al deze dingen tegelijk te doen maar dan kom je er niet uit.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 20-05-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
Ja, daar heb je gelijk in. Ik haalde dit erbij aangezien dit in mijn eerste post in dit topic ook stond. Ben opzoek naar het reduceren van mijn gasverbruik. Gedachte om het goed in te regelen is dat ik dingen kan uitsluiten waar het aan zou kunnen liggen. Woning dateert van 2002, label A, rc-waarde van 3,5. Dit durf ik redelijk te noemen. Aanvoertemperatuur stond standaard op 90 graden, overdag als ketel het huis verwarmde en ik een kraan op warm water aanzette kwamen er grote witte pluimen uit de afvoer van de cv. Inmiddels ben ik erachter dat dit slecht is qua rendement. Heb de aanvoer temp. op 55 graden gezet en merk dat de witte pluimen grotendeels weg zijn. Het volgende wat ik wou uitsluiten is of mijn radiatoren correct zijn ingeregeld. Ketel die er nu hangt dateert ook van 2002 en gaat binnenkort vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Kan het kwaad om de stroom te onderbreken van de CV, en hem daarmee feitelijk uit te zetten? Als mijn zonneboiler genoeg warm water kan leveren.

Ik kan nu mijn zonneboiler uitlezen, en wil de CV echt uit gaan zetten als de leverings temperatuur hoog genoeg is. Want ik zie dat hij regelmatig nog even aanspringt, terwijl hij op 'energie besparen (geen sww warm houden)' staat. Het display springt dan op 4 (ontsteken), en even later op 7 (tap water comfort), om een seconde of 10 later weer uit te gaan.

Als ik het energierapport zo zie, lijkt het toch om een handjevol kuubs te gaan per maand.

Ik kan namelijk met een INNR doorsteek stekker op de CV (en thermostaat) zetten en koppelen op mijn hue bridge , en als het boilervat op zeg >60C staat, hem uit zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 27-05-2020 09:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Over het algemeen is het wenselijk dat pomp van een CV-installatie na het branden van de vlam nog even langer draait.
Om warmte goed af te voeren en zo vervorming aan de wisselaar (Vlam/Water) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

leonbong schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:14:
Over het algemeen is het wenselijk dat pomp van een CV-installatie na het branden van de vlam nog even langer draait.
Om warmte goed af te voeren en zo vervorming aan de wisselaar (Vlam/Water) te voorkomen.
Ik wil hem niet direct uitzetten nadat hij heeft verwarmt. Maar bijv elk kwartier / half uur beoordelen of hij aan mag obv warm water voorziening van de zonneboiler. Of dat ik waardes wat meer 'live' bekijk, verschillende mogelijkheden.
Maar was eerst nog aan het aftasten of het überhaupt haalbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Controleer eens de handleiding van je ketel, op de mijne is er een blokkeer-aansluiting waar standaard een lusje op zit. Als je die met een schakelaar (of relais-uitgang van een thermostaat op de zonneboiler) onderbreekt, kan de ketel niet opwarmen (maar blijft de pomp met zijn anti-blokkeer programma wel werkend, blijft de thermostaat gevoed, ....).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@_Apache_ Check je ketel zoals hierboven beschreven op brander blokkeren functie.
Dan op je zonneboiler de 100% temperatuur, gebruiken om r2 of r3 te laten schakelen. Bij mijn Vaillant moest er ook nog een flowswitch tussen. FL7 MS heb ik toen gekocht.

[ Voor 0% gewijzigd door Dapdodo op 27-05-2020 20:58 . Reden: Type google bestendig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

naftebakje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:09:
Controleer eens de handleiding van je ketel, op de mijne is er een blokkeer-aansluiting waar standaard een lusje op zit. Als je die met een schakelaar (of relais-uitgang van een thermostaat op de zonneboiler) onderbreekt, kan de ketel niet opwarmen (maar blijft de pomp met zijn anti-blokkeer programma wel werkend, blijft de thermostaat gevoed, ....).
De thermosstaat heeft een aparte voeding. Dus daar hoef ik het niet voor te doen.
Als ik de handleiding doorzoek, lijkt niet zo een functie te bestaan in mijn ketel (intergas kombi kompact H28).
Nu de CV van de spanning gehaald, vanmorgen gedoucht, dat ging prima.

Zolang er geen vraag is voor ruimte verwarming kan de CV wel uitblijven imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Vast een ontzettend suf vakantievraagje, maar ik stel 'm toch. In diverse vakantiechecklists staat zowel het laag zetten van de thermostaat als het dichtdraaien van de gaskraan. Kan dat laatste geen kwaad, als je de ketel niet helemaal uitschakelt en alleen de thermostaat laag zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ketel detecteerd dat ie X keer geen vlam kon maken, gaat in foutmodus en probeert niet meer te onsteken. Kan dus geen kwaad, ketel kan daar mee om.
Wat het nut is van de gaskraan dicht te draaien, dat is wat anders. (En nee, als je een lek hebt is tijdens vakantie gaskraan dichtdraaien geen oplossing, dan blijft de kraan dicht tot het lek hersteld is.)

[ Voor 41% gewijzigd door naftebakje op 29-05-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
_Apache_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:31:
[...]

De thermosstaat heeft een aparte voeding. Dus daar hoef ik het niet voor te doen.
Als ik de handleiding doorzoek, lijkt niet zo een functie te bestaan in mijn ketel (intergas kombi kompact H28).
Nu de CV van de spanning gehaald, vanmorgen gedoucht, dat ging prima.

Zolang er geen vraag is voor ruimte verwarming kan de CV wel uitblijven imho.
Aangezien die NZ gekeurd is moet die er wel opzitten.
In de beschrijving staat dat je intergas onderdeel 090347 moet kopen.
https://www.warmteservice...ng-zonneboiler/p/O0051090 of bij wasco
Aansluiten X4 klem 4 en 5 en de brug daar verwijderen. Is in de tekening koudwatersensor S4, maar die moet echt zo dicht mogelijk bij de zonneboiler. Want dan ziet hij dat de aanvoer warmer is dan 60C en zal niet starten, De door mij genoemde flowschakelaar zit hier in de ketel, dus die heb je niet nodig.

Wil je testen moet je die 4-5 aansluiten op schakelaar of tijdelijk brug verwijderen.

Wat er nu niet gebeurd is dat de pomp 1x per 24h 10 seconden loopt tegen vastzitten. Dan wordt het een kostelijke zaak. Niet dat een paar dagen een ramp is, maar 3 maanden is wat anders. Terwijl dat best kan gebeuren, kan ik uit ervaring vertellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 29-05-2020 16:31 . Reden: Test optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:56
Ik heb een 1-groeps vloerverwarming-verdeler gemonteerd voor de vloerverwarming in de badkamer. Nu zit er een afsluiter op de retour van deze lus. Maar ik was even benieuwd of ik hier iets mee moet doen. In principe omdat er maar één groep op de verdeler zit en de verdeler hydraulisch neutraal is, kan deze groep gewoon vol open toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@ThinkPad
Wat voor vloerverwarming systeem is dat?
Is dit een mengverdeler met pomp?

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 01-06-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Correct, dit is mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/127450_WhatsApp_Image_20200601_at_111821_1.jpg

Het gaat dan om die kraan met witte dop, waar de slang die voorlangs loopt onderin steekt.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@ThinkPad
De linker thermostaatkraan is daar als bescherming om de maximale vloerwatertemperatuur te limiteren.
Die moet dus niet vol open, die moet op een stand staan de vloerwatertemperatuur begrenst is +/-45 graden.
Dat rechter ventiel die mag in principe vol open.

PS wie heeft je deze verdeler verkocht want deze stroom vretende pomp mag al jaren niet meer +/-2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@leonbong Klopt, die thermostaatkraan snap ik. Moet alleen nog even uitzoeken hoe hij precies werkt, er staan de nummers 1 t/m 6 op i.p.v. temperaturen. Contact gehad met Robot Climate, 1=10°C en 6=60°C (en alles daar tussenin).

Het ging mij om het rechterventiel inderdaad :)

En stroomvretende pomp: klopt, dat weet ik. De verdeler komt van Marktplaats. Weloverwogen keuze geweest, een nieuwe verdeler met A-label pomp kon voor mij niet uit qua meerprijs, zie: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het ventiel van de vloerlus zelf mag natuurlijk ook vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:06:
@leonbong Klopt, die thermostaatkraan snap ik. Moet alleen nog even uitzoeken hoe hij precies werkt, er staan de nummers 1 t/m 6 op i.p.v. temperaturen.

Het ging mij om het rechterventiel inderdaad :)

En stroomvretende pomp: klopt, dat weet ik. De verdeler komt van Marktplaats. Weloverwogen keuze geweest, een nieuwe verdeler met A-label pomp kon voor mij niet uit qua meerprijs, zie: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Jij bouwt hem erin en ik ga hem eruit slopen. >:)
Want mijn ketel geeft nog maar 35C (als voorbereiding op WP) en in die verdeler verlies ik nog eens 5C aan max temperatuur die de vloer in gaat. Dus bij mij gaat die recht op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik was eerst van plan om een RTL-ventiel te gebruiken, maar kreeg toch twijfels omdat men op diverse plekken aangaf dat dat een mindere optie is (lastiger af te regelen) en geen maximaalbeveiliging heeft. Nu stook ik vrij zuinig (max. 50 graden is hoogste wat ik heb gezien hartje winter), maar in theorie zou er dus 60°C+ water m'n vloer in kunnen gaan. Ook kon ik nergens een sluitend antwoord vinden of de ketel krachtig genoeg is om water door 50m 16mm buis te drukken via RTL-ventiel. Dan maar op safe en een verdeler monteren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 15:20
Ik zie hier boven het commentaar op de pomp van @ThinkPad maar volgens mij heb ik dezelfde (Grundfos UPS 15-50 S1 BP). Deze winter zijn we in het huis ingetrokken, om wat stroom te besparen had ik een (temp gestuurde) pomp schakelaar gekocht. Echter hebben we daarna een aantal keer gehad dat de vloer niet warm werd.
Ik had het idee dat nadat de schakelaar de pomp uit had geschakeld omdat er geen vraag meer was, de pomp niet meer druk leverde (de as draaide nog wel) als die weer ingeschakeld was.

Ik denk dat het verstandig is om de pomp de vervangen voor een betrouwbare en zuinigere pomp, echter kan ik nergens op internet een goede vervanger vinden (niet op type nummer of part nummer). Ik heb al wel wat vragen uit staan bij shops of ze een vervanger hebben, maar ben benieuwd of iemand een goed en betaalbaar alternatief heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Niehoff80 Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Tips & Trucs #12 Hoe plaats ik een label-A pomp op een Robot vloe...
Hij laat zien hoe je de pomp vervangt. Het typenummer e.d. van de vervangende pomp (UPM3X) is ook goed te zien.

Vreemd verhaal overigens van je huidige pomp. Misschien eens demonteren en kijken wat er aan scheelt. Al moet je dan wel je systeem (gedeeltelijk?) aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Grundfos heeft hiervoor zelf een tabel/lijst, maar een Alpha2 of UPM3 15-50 of 15-60 met dezelfde (inbouwlengte 130/180mm en draad) moet gewoon werken.

Nu zou ik persoonlijk de pomp niet vervangen als hij niet stuk is aangezien de kosten voor een pomp best hoog zijn. Een goede pompschakelaar is dan veel beter.
Ik zou alleen een dergelijk pomp nu niet meer nieuw kopen.

Ik heb zelf ook nog zo'n stroomvreter in de vloerverwarming zitten met pompschakelaar, dus het wordt financieel pas interessant als hij stuk is.
Want de draaiuren uren in de winter zijn grofweg, door de weeks 6 uur per dag, weekend 16 uur per dag.
(5*6+2x16)/7= 9 uur

9 uur per dag * 32W * 8 maanden = 72kWh/jaar
72 kWh * 0,30€ = 22€
Dit is misschien een onderschatting misschien is stookseizoen iets langer maar het rechtvaardigd geen nieuwe pomp als hij niet stuk is.

[ Voor 118% gewijzigd door leonbong op 02-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 15:20
@ThinkPad en @leonbong Thanks voor de info! de videotube heeft inderdaad even simpel laten zien hoe die vervangen moet gaan worden. dusdanig simpel dat ik inderdaad binnenkort even de pomp er een keer afhaal om zeker te weten dat de pomp het echt niet doet.

Het vervangen van de pomp doe ik inderdaad liever niet omdat het niet rendabel is. ik zal eens naar de tabel van Grundfos kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Voor die pomp zoals in de video zal je lang zoeken want die maakt grondfus als special voor klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong Ik had ca. 87 kWh/a met een Grundfoss 36W (stand I) en een bimetaal-pompschakelaar.
Sinds 2016 een A-labelpomp - ca. 6-8W (Antares alfamax € 140,-) en een elektronische pompschakelaar (TERCAL 11E € 43,-).
Nu meet ik ca. 20 kWh/a, met de huidige 22 cts/kWh kom ik op een t.v.t. van ca. 12,4 jaar
Niet denderend maar gelet op de verwachte levensduur van >15 jaar ook niet onrendabel.
jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ja mijn pomp draait al 11 jaar en gaat nog zeker 10 jaar mee.
De moderne a label pompen kunnen niet eens goed tegen het schakelen van een pompschakelaar.
Daar ken ik wel de voorbeelden van dure a label pompen waarvan vroegtijdig de elektronica is overleden.

Dit is eigenlijk op gelost met upm en toerental signaal alleen er zijn nog weinig vloerverwarming regelaars die het signaal gebruiken om de pomp te starten/ stoppen.
Met dat signaal stop je de pomp maar je gooit niet de spanning van de elektronica.
Watts of Magnum maakt zo’n regelaar geloof ik.

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 02-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Dapdodo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Aangezien die NZ gekeurd is moet die er wel opzitten.
In de beschrijving staat dat je intergas onderdeel 090347 moet kopen.
https://www.warmteservice...ng-zonneboiler/p/O0051090 of bij wasco
Aansluiten X4 klem 4 en 5 en de brug daar verwijderen. Is in de tekening koudwatersensor S4, maar die moet echt zo dicht mogelijk bij de zonneboiler. Want dan ziet hij dat de aanvoer warmer is dan 60C en zal niet starten, De door mij genoemde flowschakelaar zit hier in de ketel, dus die heb je niet nodig.

Wil je testen moet je die 4-5 aansluiten op schakelaar of tijdelijk brug verwijderen.

Wat er nu niet gebeurd is dat de pomp 1x per 24h 10 seconden loopt tegen vastzitten. Dan wordt het een kostelijke zaak. Niet dat een paar dagen een ramp is, maar 3 maanden is wat anders. Terwijl dat best kan gebeuren, kan ik uit ervaring vertellen.
Bedankt voor de tip.

De laatste week heb ik de CV uit staan, en de ZB doet 100% van het werk. Qua comfort merk ik geen verschil.
Het gasverbruik was normaal zo een 10m3 per maand. Daar lijkt nu 90% vanaf te gaan (kook nog op gas :+ )

Voor nu ga ik het volgende uitwerken, de bedoeling is dat als alles OK is, de CV maximaal 5 dagen per week uit gezet word.
  • ZB temp boven 55 graden
  • Alleen werkdagen (zodat in het weekend automatisch kan spoelen)
  • Als de voorwaarde niet meer gehaald worden, 1x inschakelen per dag en met rust laten (om geknipper te voorkomen)/li]
https://drive.google.com/...lDnkvLYm/view?usp=sharing

Dit draait dan mee op mijn HTPC die diverse domotics zaken in huis regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
@_Apache_ ik zou hystere doen. Bij <50 plug aan bij >60 plug uit, naast de weekend optie.
Bij mij scheelde het 5-7 m3 per maand, dus dat lijkt wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Dapdodo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:54:
@_Apache_ ik zou hystere doen. Bij <50 plug aan bij >60 plug uit, naast de weekend optie.
Dat is nog niet eens zo een slecht idee. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

leonbong schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:22:
Ja mijn pomp draait al 11 jaar en gaat nog zeker 10 jaar mee.
De moderne a label pompen kunnen niet eens goed tegen het schakelen van een pompschakelaar.
Daar ken ik wel de voorbeelden van dure a label pompen waarvan vroegtijdig de elektronica is overleden.

Dit is eigenlijk op gelost met upm en toerental signaal alleen er zijn nog weinig vloerverwarming regelaars die het signaal gebruiken om de pomp te starten/ stoppen.
Met dat signaal stop je de pomp maar je gooit niet de spanning van de elektronica.
Watts of Magnum maakt zo’n regelaar geloof ik.
Als ik zie dat de pompen van Watts en Magnum >€ 300,- kosten (zelfde orde van grootte als de Grundfoss)
en de speciale pompschakelaar (nog niet gevonden) hier nog bij komt vrees ik dat dit t.o.v. de door mij gekozen oplossing niet rendabel is.
Mijn A-label pomp wordt in de zomer via de pompschakelaar 1 x per 14 dagen voor 1 minuut ingeschakeld,
tijdens het stookseizoen wordt de pomp ca. 1 tot 3 keer per dag (meestal na de nachtverlaging) gestart.
De installatie instructie van mijn pomp heeft iig geen waarschuwing ivm te vaak inschakelen via een pompschakelaar of anders.
Trouwens mijn pomp heeft een zgn. nachtmodus (na nachtverlaging) ingebouwd en gaat dan sowieso met minimaal verbruik draaien.
alfamax RS 25-60 actueel vermogen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Dapdodo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:54:
Dus je bedoelt hem meer zo? Met tussen de 50-60 'niets doen', daarboven uit, en eronder weer aan.
https://drive.google.com/...lDnkvLYm/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
@_Apache_ Plug aan en Plug uit is dat puls sturing? Oftewel als je commando stuurt blijft die zo staan tot er een ander commando komt. Als dat zo is, dan klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Dapdodo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:
@_Apache_ Plug aan en Plug uit is dat puls sturing? Oftewel als je commando stuurt blijft die zo staan tot er een ander commando komt. Als dat zo is, dan klopt het.
Ja, dat is zo.
Het is geen klik-aan-klik-uit systeem. Maar een doorsteekstekker, die normaal bedoeld is om domme lampen aan te sluiten op Philips Hue.
Maar het kan 10 amps schakelen, en kan dus voor ook andere zaken ingezet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 03-06-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Nu dacht ik even de batterijen op te laden van de thermostaat.

Het was mij al bekend dat 't ding dan in hoogzomer begint te loeien.
...om te zorgen dat mensen door lege batterijen niet doodvriezen in de winter oid.

Met het handmatig instellen van de zomerstand kwam ik weer het onderdeel warmwatertemperatuur tegen.

Mijn CV-ketel heeft geen boilervat.
Waarom moet ik nog steeds het water naar 60 graden verwarmen?
Er is geen stilstaand water in het systeem. Er wordt meermaals getapt per dag.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Je kan dit zelf instellen, standaard is het 60° omdat ze je situatie niet kennen en dat een veilige stand is; wij weten wel beter en tunen dit zelf naar het ons gewenste optimum ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BertV schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:00:
Nu dacht ik even de batterijen op te laden van de thermostaat.

Het was mij al bekend dat 't ding dan in hoogzomer begint te loeien.
...om te zorgen dat mensen door lege batterijen niet doodvriezen in de winter oid.

Met het handmatig instellen van de zomerstand kwam ik weer het onderdeel warmwatertemperatuur tegen.

Mijn CV-ketel heeft geen boilervat.
Waarom moet ik nog steeds het water naar 60 graden verwarmen?
Er is geen stilstaand water in het systeem. Er wordt meermaals getapt per dag.
Heb ik met mijn thermostaat c.q. ketel in de zomer bijna geen last van. Thermostaat heeft geen oplaadbare batterijen (alleen een condensator) en de ketel gaat bij mij alleen aan als er gedoucht wordt (en daarna weer uit). - De 60°C sww temperatuur is, ook zonder boilervaatje, nodig voor legionellapreventie (zeggen ze).
Maar wat houdt je tegen om de warmwater temperatuur te verlagen? - Toegang tot het installateursmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

dunklefaser schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Maar wat houdt je tegen om de warmwater temperatuur te verlagen? - Toegang tot het installateursmenu?
legionella! :P En inderdaad ook zonder boiler vinden de meesten dat 60 graden veiliger is.

Alleen zou dat met de huidige zomers ook gaan gelden voor koudwaterleidingen.

[ Voor 24% gewijzigd door BertV op 03-06-2020 15:22 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04
Even een vraagje voor de experts hier. Wij hebben een woning met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Nu hangt er ook een buitenvoeler aan de ketel. Op zich voor comfort prima, maar voor gasverbruik niet.

De afgelopen dagen is het beneden ongeveer 21 graden en gaat de vloerverwarming aan omdat het buiten een stukje kouder is. Er hangt op zolder een Nefit Moduline Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m28DtWASiO6bWqHUiIm3eI-qSWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RG4m5Cbv5SkXbpao4MirGCaa.jpg?f=user_large en beneden hangt iets van Satchwell Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21OktXtQhMiFYpsLdtLPURR6Eco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hEj9RLk2cp4H6IH3aGn6vaUf.jpg?f=user_large

De afgelopen dagen staat de vloerverwarming dus aan omdat het buiten kouder is. Maar temperatuur blijft op 21 graden en stijgt als vloerverwaming is aangegaan. Onzinnig stoken dus. Gasverbruik gisteren was 3m3 :? Alleen douchen is maar 0,5 m3 en koken doen we op stroom.

Kan ik nu de buitenvoeler uitschakelen? Of moet dit in de ketel ook ergens losgekoppeld worden?

Ik heb het idee dat dit veel zou schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier had ik voorheen ook nog wel eens last van op de eerste frisse dagen waarin wel lekker de buitendeur openstaat om frisse lucht binnen te laten, maar de thermostaat dan bedenkt dat het "koud" aanvoelt en dus gaat stoken.

Heeft je ketel geen "zomerstand" ?

Ik zet hier meestal ergens in mei de ketel in de zomerstand, waarin hij dus niet meer aanslaat bij verwarmingsvraag en doet alleen nog warm water. In september of zo gaat het wel weer aan. Dat lost het probleem van onnodig stoken helemaal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 20:41
Highfive95 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:35:
Even een vraagje voor de experts hier. Wij hebben een woning met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Nu hangt er ook een buitenvoeler aan de ketel. Op zich voor comfort prima, maar voor gasverbruik niet.

De afgelopen dagen is het beneden ongeveer 21 graden en gaat de vloerverwarming aan omdat het buiten een stukje kouder is. Er hangt op zolder een Nefit Moduline [Afbeelding] en beneden hangt iets van Satchwell [Afbeelding]

De afgelopen dagen staat de vloerverwarming dus aan omdat het buiten kouder is. Maar temperatuur blijft op 21 graden en stijgt als vloerverwaming is aangegaan. Onzinnig stoken dus. Gasverbruik gisteren was 3m3 :? Alleen douchen is maar 0,5 m3 en koken doen we op stroom.

Kan ik nu de buitenvoeler uitschakelen? Of moet dit in de ketel ook ergens losgekoppeld worden?

Ik heb het idee dat dit veel zou schelen.
Kan je de weersafhankelijke regeling niet uitschakelen in de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04
@ocaj
Voor zover ik in de handleiding kan terugvinden heeft de ketel geen zomerstand. Nu kan ik thermostaat wel lager zetten, maar bij de koudere nachten gaat de ketel toch aan.

@Heronimo
Ja dat kan wel, maar ik weet niet wat er dan met de ketel gebeurd. Volgens mij reageert deze dan niet meer op thermostaat in de woonkamer. Weet niet hoe dat normaal aangesloten is, maar kan mij voorstellen dat thermostaat in woonkamer er nu voor de sier hangt en de moduline op zolder nu alles regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik ken de ketel niet maar er zijn meerdere soorten WAR. De moderne, goed werkende WAR systemen stellen de ketel aanvoertemperatuur naar beneden, als het buiten warmer is en gebruiken aan/uit voor het aan of uit zetten van de ketel op basis van de gevraagde temperatuur. Dat is een prima regeling.

Er zijn ook WAR systemen die een ruimte continue op temperatuur houden. Die verbruiken meer gas.

Ik vermoed dat je de eerste regeling hebt en als je op zolder op de nefit unit op het derde knopje drukt, de ketel uit gaat. Mijn CV sprong ook aan was ook nodig overigens. Ik ben een koukleum.

Als je het uitzet, kijk ook even naar je VV pomp. Als dat een oude stroomvreter is, kun je die op een tijdschakelaar zetten zodat die elke dag even aanspringt. Spaart stroom en hij loopt niet vast door stilstand.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 17:41
Ik heb een evohome systeem. Cv ketel op gas. Opentherm. Nu moet ik een bypass installeren. Maar waar?

Nu heb ik een badkamerradiator die nooit aanstaat. Ik overweeg de thermostaatkraan van die radiator te vervangen door een avdo. Dus in serie met de radiator, Alleen bij oversruk wordt die radiator warm. En dan kan de installatie ook zijn warmte beter kwijt. De lus van de verdeler naar de badkamer is ook aanzienlijk, zo 8 meter heen en 8 meter terug. De knop van de thermostaatkraan verwijder ik en bij de verdeler in de aanvoer naar de radiator plaats ik de bypass.

Zitten er nadelen aan deze oplossing?

[ Voor 0% gewijzigd door Riechard op 12-06-2020 15:03 . Reden: Verduidelijkimg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Riechard schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:02:
Ik heb een evohome systeem. Cv ketel op gas. Opentherm. Nu moet ik een bypass installeren. Maar waar?

Nu heb ik een badkamerradiator die nooit aanstaat. Ik overweeg de thermostaatkraan van die radiator te vervangen door een avdo. Dus in serie met de radiator, Alleen bij oversruk wordt die radiator warm. En dan kan de installatie ook zijn warmte beter kwijt. De lus van de verdeler naar de badkamer is ook aanzienlijk, zo 8 meter heen en 8 meter terug. De knop van de thermostaatkraan verwijder ik en bij de verdeler in de aanvoer naar de radiator plaats ik de bypass.

Zitten er nadelen aan deze oplossing?
De bedoeling van de bypass is om open te gaan als de systeem druk te hoog wordt. Dat gebeurt omdat de warmte vraag klein is.

Wat jij bedacht hebt:
Bij jouw gaat de bypass open en het hete water gaat door de badkamer radiator en de badkamer wordt verwarmd terwijl je dat niet wilt.

Op youtube staan duidelijke filmpjes met uitleg.

Hij kan toch ook parallel aan die badkamer radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 14:52
Goedenmorgen medetweakers, aangezien het me niet lukt om een goed beeld te krijgen vraag ik jullie ervaring over de volgende vraagstelling: Heeft 1 van jullie een idee hoeveel de ophaardfunctie aan gas kost om bovenverdieping op 15 graden te houden mbv eclipse thermostaatkranen. Ik woon alleen beneden, daar ia vloerverwarming, speksteenkachel en een Daikin Stylish in woonkamer. Ik probeer gasverbruik omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40

Bravo

Second Best

Ik heb geen recente getallen, maar ik heb wel gemerkt dat de openhaardfunctie bij mij behoorlijk wat extra gas verbruikt. Ik heb een Celcia 20 hangen icm een Remeha Avanta. Ik heb het idee dat bij de openhaardfunctie de thermostaat (ruimtevoeler) wordt uitgeschakeld en de ketel op Tr of Ta gaat regelen (de temperatuur die de thermostaat op dat moment als doeltemperatuur heeft richting de ketel). Hierdoor gaat hij bij mij vrijwel continu stoken en is het verbruik veel hoger dan normaal.
In mijn geval dus niet het gewenste effect, in plaats van verlaging van het verbruik ging het verbruik juist omhoog.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 14:52
Dat is minder , ik heb Calenta cw5 hangen icm i-sense thermistaat. Dan beter kamerdeur openhouden, tegensteld effect anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Bravo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:55:
Ik heb geen recente getallen, maar ik heb wel gemerkt dat de openhaardfunctie bij mij behoorlijk wat extra gas verbruikt. Ik heb een Celcia 20 hangen icm een Remeha Avanta. Ik heb het idee dat bij de openhaardfunctie de thermostaat (ruimtevoeler) wordt uitgeschakeld en de ketel op Tr of Ta gaat regelen (de temperatuur die de thermostaat op dat moment als doeltemperatuur heeft richting de ketel). Hierdoor gaat hij bij mij vrijwel continu stoken en is het verbruik veel hoger dan normaal.
In mijn geval dus niet het gewenste effect, in plaats van verlaging van het verbruik ging het verbruik juist omhoog.
Ik heb het nog eens nagekeken in de handleiding en bij het inschakelen van de open haard functie, houdt het systeem de laatst berekende CV-watertemperatuur vast. Dat is inderdaad vreemd. Je zou verwachten dat de CV zou gaan moduleren op de laatst berekende deltaT.

[ Voor 26% gewijzigd door bert pit op 16-06-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Korte vraag: kan je ook waterzijdig inregelen bij 20-30 graden buiten?

Langere vraag: wij hebben een nieuwe CV ketel gekocht. Als onderdeel laten wij alle afsluiters vervangen door afsluiters met automatisch debiet en installeren we een EVOhome oplossing. Ook hebben we in de offerte waterzijdige inregeling opgenomen. Ze komen aanstaande maandag plaatsen. Ik ga er vanuit dat ze de waterzijdige inregelinggelijk mee willen nemen. Geen probleem als ze het huis hiervoor nog even extra opstoken. Maar kan dat wel in de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
noostenb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:02:

Langere vraag: wij hebben een nieuwe CV ketel gekocht. Als onderdeel laten wij alle afsluiters vervangen door afsluiters met automatisch debiet en installeren we een EVOhome oplossing. Ook hebben we in de offerte waterzijdige inregeling opgenomen. Ze komen aanstaande maandag plaatsen. Ik ga er vanuit dat ze de waterzijdige inregelinggelijk mee willen nemen. Geen probleem als ze het huis hiervoor nog even extra opstoken. Maar kan dat wel in de zomer?
Ja, maar wordt wel onaangenaam warm binnen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
noostenb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:02:

Die kranen komen met een handleiding waarin staat beschreven waar je ze op in moet stellen op basis van radiatorvermogen. Ze stellen dus gewoon die knoppen in volgens de handleiding en stoken alleen je ketel op om gas/lucht te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Met dynamische kranen zou ik mij er niet zo druk om maken.
In tabel het vermogen van de radiator opzoeken bij waterregime (dt) wat je wil en daarop het debiet instellen en klaar.

Dit per radiator, maar dat hoef je niet eens te testen bij dynamische kranen dus kan prima in de zomer.
ALs je dan in winter toch in de kou zit dan verhoog je het debiet.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 24-06-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Bij installatie van Evohome is het waterzijdig inregelen niet zo belangrijk als bij een systeem waarbij alle kranen altijd volledig open staan. Je moet natuurlijk wel overal Een redelijke flow kunnen genereren en geen shunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 19:25
bert pit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:08:
Bij installatie van Evohome is het waterzijdig inregelen niet zo belangrijk als bij een systeem waarbij alle kranen altijd volledig open staan. Je moet natuurlijk wel overal Een redelijke flow kunnen genereren en geen shunt hebben.
Dat klopt natuurlijk niet. Je regelt vooral waterzijdig in om het water voldoende af te laten koelen voordat het teruggaat naar de ketel. Zo probeer je in het HR gebied te blijven.
Daar heeft het gebruikte regelsysteem niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@bert pit
Ook bij Evohome is inregelen belangrijk.
Als je bijvoorbeeld twee radiatoren van verschillend formaat één ruimte hebt is het ook bij evohome belangrijk.
Evohome stuurt beide radiatoren met dezelfde warmtevraag aan.
Stel:
Woonkamer 2 radiatoren met kranen met gelijk Kvs:
1 2kW -radiator
2 1kW -radiator

Stel ze worden beide met 30% aangestuurd maar dat kan dan voor radiator 1 te weinig flow zijn en bij 2 te veel. Gevolg bij twee gelijke kranen die niet zijn ingeregeld.
Radiator 1 te koud
Radiator 2 te heet.
Je ruimtetemperatuur wordt wel gehaald maar op een oncomfortabele manier niet gelijkmatig warm. Met daarnaast mogelijk nog inefficiënt gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Simple mind schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:00:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet. Je regelt vooral waterzijdig in om het water voldoende af te laten koelen voordat het teruggaat naar de ketel. Zo probeer je in het HR gebied te blijven.
Daar heeft het gebruikte regelsysteem niks mee te maken.
Wat klopt er dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 19:25
Je gaat inregelen om het rendement ter maximaliseren en daardoor gas te besparen, zoals de topicnaam aangeeft, en dat heeft niks te maken met de gebruikte thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@bert pit
Ik heb een tijdje (6 jaar) op mijn badkamerradiator een niet voorinstelbare thermostatische kraan gehad, met thermostatische kop.
De thermostatische kraan had vaste kV van 0,95m³/uur wat veel te veel is voor z'on kleine handdoekradiator

Wat dan er dan gebeurt.
Ruimte te koud --> Thermostaatknop gaat open --> Enorme flow --> Radiator bloedheet --> Ruimte veel te warm en korte tijd --> Thermostaatknop weer dicht --> Ruimte weer te koud
Het wordt nooit een lekker constante temperatuur, dat was met gasgevulde thermostaatknop. Later nog met evohomeknop geprobeerd maar die moest 22 graden tussen 0 en 3% dan krijg je nooit een stabiele temperatuur. Dat was nog erger dan met de gasgevulde thermostaatknop.
Ik heb de kraan wel eens volledig open gedraaid dan was het meer dan 300l/uur flow over een postzegel radiator. Ik heb stadsverwarming dus dat kan ik op de warmtemeter zien.

Nu zit er een Comap Autosar ingesteld op 40l/uur dat is kvs 0,04 m³/uur, nu heb ik dat totaal niet meer. De radiator is een constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Simple mind @leonbong Ik meet al jaren mijn gas verbruik via mindergas.nl, heb sinds 6 jaar Evohome en heb een jaar nadien alles netjes waterzijdig ingeregeld. Dat inregelen heb ik niet terug gezien in mijn gasverbruik, of het zat achter de komma, vandaar mijn opmerking. Evohome wel, dat scheelde echt tientallen procenten in graaddagen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik al 10 jaar een Remaha Calenta heb, die in zo'n beetje alles goed doet en die je met tweaken nauwelijks kunt verslaan, omdat daar een heel goed algoritme in zit.

Qua comfort heb ik juist wel stappen gemaak met Evohome en het verbruik is dus significant naar beneden gegaan. Dit komt mede door het automatisch tegen gaan van onnodig stoken in ruimtes waar je op dat moment geen warmte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ik ben met je eens dat ergens niet stoken meer gasbesparing oplevert dan inregelen, maar dat lijkt mij vrij logisch.
Maar dat vind ik zo iets als zeggen de juiste bandenspanning is niet belangrijk voor het verbruik, ik rij gewoon niet meer.

Dat neemt niet weg dat inregelen een verbetering is en zeker in de voorbeelden die ik gaf.
Daarnaast als je nu in één ruimte met meerdere radiatoren van ongelijk formaat aan het opwarmen bent. Dan ben je echt ongunstiger bezig dan in een correct ingeregelde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 11:27

dbzfan

Nee.

*knip*, dit is niet het juiste topic om aankoopadvies voor een ketel te vragen. Dat past beter in bijv. Nieuwe CV ketel nodig gelieve daar je vraag nogmaals te stellen.

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2020 15:20 ]

Pagina: 1 ... 120 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.