All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Zie ook: http://www.racexpress.nl/...ramma-the-circuit/n/66724Tonight Max Verstappen will feature the CNN tv-show "The Circuit": 29/05/2015 at 17.30h (CET)
[Voor 30% gewijzigd door Exocet op 29-05-2015 15:41]
Probleem is dat volgens velen die consistentie er dus juist niet is. Dan bedoel ik niet alleen volgens Nederlandse fans, maar ook volgens vele oud-coureurs en zelfs oud winnaars.Hoogie2004 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:12:
[...]
maar ik ga er altijd maar vanuit dat er consistentie is in de straffen (als we dat ter discussie gaan stellen, kunnen we de straffen ook afschaffen, en wordt het 1 grote bots-partij).
Het is toch van de zotte dat Hulkenberg/Alonso een penalty is, en Ricciardo/Kimi maar gewoon moet kunnen?
Dat was mooi ja, volgens mij was het dat seizoen toen ook al 2 of 3 keer gebeurd dat een Williams de race uit gekegeld werd.SnowDude schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:05:
Het mooiste was nog de reactie van BMW in San Marino:
[afbeelding]
Backmarkers klaagden er toen ook over dat ze bij bijv. een Ferrari nog even lekker konden slipstreamen als ze gelapt werden, maar dat ze achter een Williams meteen alle downforce kwijt waren. Hierdoor ontstonden volgens mij zelfs nog geruchten dat Williams dat expres veroorzaakte met een aerodynamisch truucje, waardoor concurrenten ook niet in de slipstream konden hangen.
Als dat al zo is had het niet helemaal het gewenste effect

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Rubens had 2 keer achter op Schumacher gezeten, en Verstappen achterop VilleneuveXyritZz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:41:
Dat was mooi ja, volgens mij was het dat seizoen toen ook al 2 of 3 keer gebeurd dat een Williams de race uit gekegeld werd.
Backmarkers klaagden er toen ook over dat ze bij bijv. een Ferrari nog even lekker konden slipstreamen als ze gelapt werden, maar dat ze achter een Williams meteen alle downforce kwijt waren. Hierdoor ontstonden volgens mij zelfs nog geruchten dat Williams dat expres veroorzaakte met een aerodynamisch truucje, waardoor concurrenten ook niet in de slipstream konden hangen.
Als dat al zo is had het niet helemaal het gewenste effect
Dit is trouwens wat Gerhard Berger zei (toen de baas bij Williams BMW):
"We are not happy with what's happened in the last few races so we put the `Keep Your Distance' on the car. We must hope that Rubens has learnt to read - if so we should be fine."

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Testing, one, two ...
Thanks voor de tip! Dat ga ik straks eens kijken.Exocet schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:40:
Verstappen komt op CNN:
[...]
Zie ook: http://www.racexpress.nl/...ramma-the-circuit/n/66724

Nou, er is een wezenlijk verschil tussen beide situaties. Ricciardo haalt de bocht, en hield zelfs zeer strak de binnenkant, het was geen nette inhaalactie, maar Raikkonen weigerde ook om plaats te laten.XyritZz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:41:
Het is toch van de zotte dat Hulkenberg/Alonso een penalty is, en Ricciardo/Kimi maar gewoon moet kunnen?
Alonso had meer als de halve baan nodig, en was de auto kwijt. Hij raakt Hulkenberg in zijn slip. Als Alonso daar goed de binnenkant had gehouden, ben ik ervan overtuigd dat hij geen straf had gekregen.
My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava
Hij tikt hem op het achterwiel en dat is acceptabel?Hoogie2004 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:19:
[...]
Nou, er is een wezenlijk verschil tussen beide situaties. Ricciardo haalt de bocht, en hield zelfs zeer strak de binnenkant, het was geen nette inhaalactie, maar Raikkonen weigerde ook om plaats te laten.
[knip]
Testing, one, two ...
Anoniem: 87260
De vraag is of hij ook wel de ruimte kreeg om in te halen.hardware-lover schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:28:
[...]
Hij tikt hem op het achterwiel en dat is acceptabel?
Het lijkt inderdaad niet te kloppen.. Hoewel de tv gids in mijn telenet settopbox ook 17u30 aangaf. Nu eerst Fifa gewauwelMartinspire schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:17:
De tijd die daar staat klopt volgens mij niet. Het moet 18.30 zijn omdat we nu in GMT+2 zitten (niet +1). Het is namelijk om 4:30pm GMT

Grosjean also distanced himself from suggestions that he’d brake tested Verstappen, saying: “Of course not, what would that possibly achieve? In Monaco it’s pretty easy to keep a car behind you, even a car that’s faster than you, by placing your car on the racing line and just focusing on driving your laps. The difficult bit is for the guy trying to get past.
Waarom zou Raikkonen daar ruimte moeten laten? Ricciardo zat er nog lang niet naast, duikt in een gat wat er niet is en veroorzaakt daarmee een ongeluk.Anoniem: 87260 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:38:
[...]
De vraag is of hij ook wel de ruimte kreeg om in te halen.
Snap er niets van dat hier geen penalty voor werd uitgedeeld..
Dat is de mening van de raceleiding.Grimmie187 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:45:
[...]
Waarom zou Raikkonen daar ruimte moeten laten? Ricciardo zat er nog lang niet naast, duikt in een gat wat er niet is en veroorzaakt daarmee een ongeluk.
Snap er niets van dat hier geen penalty voor werd uitgedeeld..
Als je de beelden goed bekijkt, stuurt Raikkonen in terwijl Ricciardo daar rijdt, aangezien Ricciardo absoluut niet van de binnenste lijn afwijkt, veroorzaakt Raikkonen zelf de aanrijding.hardware-lover schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:28:
[...]
Hij tikt hem op het achterwiel en dat is acceptabel?
Let wel, de inhaal-actie is absoluut niet mooi en netjes (beetje dive-bomb achtig), maar de aanrijding was zeer eenvoudig te voorkomen door in dit geval het slachtoffer (iets meer ruimte laten). De volgende bocht is linksaf, dus Ricciardo had hem zo toch niet kunnen inhalen.
Als ik de wedstrijdleiding was, had ik Ricciardo de plek laten teruggeven, maar je moet inzien dat deze situatie en die van Hulkenberg/Alonso toch wel wezenlijk anders is.
Bij CNN staat nu wel 17:54 rechtsbovenaan, heb ik het gemist, of klopt er niks van de tijden (Ziggo en TVgids.nl)?Harrie schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:39:
[...]
Het lijkt inderdaad niet te kloppen.. Hoewel de tv gids in mijn telenet settopbox ook 17u30 aangaf. Nu eerst Fifa gewauwel
Misschien klopt het wel gewoon, maar hebben ze de fifa voting belangrijker gevonden.VictordeHolland schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:56:
[...]
Bij CNN staat nu wel 17:54 rechtsbovenaan, heb ik het gemist, of klopt er niks van de tijden (Ziggo en TVgids.nl)?

Volgens mij zit ie gewoon aan de flippers van het stuur?vhal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:17:
Wel grappig dat hij de "gearstick" niet eens gebruikt daar het een automaat is
Edit: ownee toch niet, maar daar kun je ook mee schakelen.
[Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 29-05-2015 21:13]
Waar rijd? Hij heeft er nooit echt naast gezeten en Kimi zal toch echt naar rechts moeten om de bocht te halen. Zie jij hieronder wat er gebeurd zou kunnen zijn als Kimi niet gecorrigeerd zou hebben?Hoogie2004 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:54:
[...]
Als je de beelden goed bekijkt, stuurt Raikkonen in terwijl Ricciardo daar rijdt, aangezien Ricciardo absoluut niet van de binnenste lijn afwijkt, veroorzaakt Raikkonen zelf de aanrijding.
[knip]
Testing, one, two ...
Kimi stuurde duidelijk eerder in dan de ronde ervoor en reed een strakkere lijn, totdat Ricciardo daar bleek te zitten.hardware-lover schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:08:
[...]
Waar rijd? Hij heeft er nooit echt naast gezeten en Kimi zal toch echt naar rechts moeten om de bocht te halen. Zie jij hieronder wat er gebeurd zou kunnen zijn als Kimi niet gecorrigeerd zou hebben?
[afbeelding]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Iets met 1 wiel ernaast is voldoende? Weet iemand waar dit terug te vinden kan zijn?
Hij zet er een wiel naast, en houd de binnenste lijn...hardware-lover schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:08:
[...]
Waar rijd? Hij heeft er nooit echt naast gezeten en Kimi zal toch echt naar rechts moeten om de bocht te halen. Zie jij hieronder wat er gebeurd zou kunnen zijn als Kimi niet gecorrigeerd zou hebben?
[afbeelding]
Ik ben het volledig met je eens dat dit geen nette inhaalactie is, maar je moet toegeven dat er een groot verschil is met het incident Hulkenberg/Alonso. Overigens bestraft de FIA dit soort incidenten niet meer omdat de fans liepen te klagen dat er zoveel straffen werden uitgedeeld. En nu moeten ze ineens weer gaan straffen?
Leuke video wel, deed mij denken aan een andere video van sport1. Alleen het steenkolen Engels met een Limburgse tongval van Jos is de moeite wel waard...Barfman schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:06:
Video van verstappen is ook op CNN website te zien: http://edition.cnn.com/vi...verstappen-toro-rosso.cnn

YouTube: Max Verstappen: The Next Generation
[Voor 10% gewijzigd door vhal op 30-05-2015 12:41]
Net perse meer gaan straffen, consequent zijn.Hoogie2004 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:40:
[...]
Hij zet er een wiel naast, en houd de binnenste lijn...
Ik ben het volledig met je eens dat dit geen nette inhaalactie is, maar je moet toegeven dat er een groot verschil is met het incident Hulkenberg/Alonso. Overigens bestraft de FIA dit soort incidenten niet meer omdat de fans liepen te klagen dat er zoveel straffen werden uitgedeeld. En nu moeten ze ineens weer gaan straffen?
Testing, one, two ...

Ik hoor hem eigenlijk liever in het Engels dan in het Nederland trouwens

Max vermaakt zich vandaag ook alweer prima trouwens: https://twitter.com/WSR_L...04597268424077312/video/1 ook met F1-herrie: https://twitter.com/WSR_Live/status/604611727762812929
[Voor 32% gewijzigd door Tralapo op 30-05-2015 13:57]
In dat consequent zijn kan ik me wel vinden. Maar ik probeerde uit te leggen dat consistent zijn niet betekent dat elke aanvaring een straf is. De touches Hulkenberg / Alonso en Raikkonen / Ricciardo verschillen behoorlijk qua oorzaak, manier waarop e.d.hardware-lover schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:30:
[...]
Net perse meer gaan straffen, consequent zijn.
Nu ben ik wel benieuwd wat hij van die RBR V8 vind, tov zijn eigen Torro Rosso. Die wagen heeft toch veel gewonnenTralapo schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:45:
Leuk stukje inderdaad op CNN. En al meer reclame voor Jumbo dan in alle F1-verslaggeving tot nu toe. Logo zit echt op de slechtste plek ooit op die helm.![]()
Ik hoor hem eigenlijk liever in het Engels dan in het Nederland trouwens![]()
Max vermaakt zich vandaag ook alweer prima trouwens: https://twitter.com/WSR_L...04597268424077312/video/1 ook met F1-herrie: https://twitter.com/WSR_Live/status/604611727762812929

[Voor 57% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2015 12:20]
Testing, one, two ...
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ssCe-gRZKn8]
[Voor 4% gewijzigd door sjaool op 30-05-2015 16:57]
"When you grow up your heart dies"
Inderdaad, die kan ik me helemaal niet herinneren. Gewoon beide voorwielen die afbreken???sjaool schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:56:
Bizar ongeluk met de STR Ferrari van Sebastien Buemi in China (2010) op 3:40.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Ik zat hier net met open mond naar te kijken, wtfgambieter schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:03:
[...]
Inderdaad, die kan ik me helemaal niet herinneren. Gewoon beide voorwielen die afbreken???

En die klapper van Burti in Spa

Eerlijk gezegd vond ik de crash wel meevallen, al helemaal als je hem vergelijkt met Kubica in Canada.AzzKickah schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:24:
Ja die herinner ik me nog welBizar incident inderdaad. Blijft er wel erg komisch uit zien, ook hoe hij nog probeert te sturen
En die klapper van Burti in SpaIk weet nog dat ik op de bank zat en zeker wist dat ie dood zou zijn. Hij had niks
!!
De crash van Jos Verstappen op Spa in zijn Arrows was ook een flinke. Weinig filmpjes te vinden maar ik zag nog een amateurfilmpje waar hij ruim een meter de lucht in vloog

En inderdaad, dat was nog zonder HANS en 14 jaar geleden.
Weliswaar geen HANS maar de bolide had wel de verhoogde cockpitranden. Dezelfde die Jos zijn leven min of meer "redde" tijdens zijn crash op Spa (was het eerste seizoen dat ze met deze opzet reden).AzzKickah schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:44:
Ik bedoel maar. Holy shit zegDie foto van die helm had ik nog nooit eerder gezien.
En inderdaad, dat was nog zonder HANS en 14 jaar geleden.
Filmpje weer gevonden
http://www.zie.nl/video/s...crash-op-Spa/m1aztrmfseuf
[Voor 9% gewijzigd door vhal op 30-05-2015 18:53]
Signature
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Die zijn ook oerlelijk in vergelijking met wat ervoor kwam, dus wat dat betreft het is wel echt een typische vroeger was alles beter.BMW_M3 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:46:
Ik roep niet zo snel dat vroeger alles beter was, maar de auto's met de lage/brede achtervleugel waren wel echt mooier.
Oh, is het weer Olav-bashtijd?Arfman schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 20:27:
Pijnlijk dat zelfs hij Toro Rosso verkeerd spelt.
Persuader of bytes.
Op zich minder vreemd dan het lijkt. Toro Rosso had nieuwe onderdelen voor hun voorwielophanging en dat waren zogenaamde "zero mileage" onderdelen. Oftewel onderdelen die rechtstreeks zonder enige vorm van testen op de auto zijn geschroeft.gambieter schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:03:
[...]
Inderdaad, die kan ik me helemaal niet herinneren. Gewoon beide voorwielen die afbreken???
Uit slow motion beelden blijkt dat eerst de ene kant afbreekt en een paar duizendste van een seconde later de andere kant afbreekt omdat die niet in staat is om de volledige last te dragen.
Dat freak accident van Massa blijft naar om te zien trouwens (ook in het eerder genoemde filmpje).
PSN: Shiver23
ps, ik mis eigenlijk toch wel die flinke knal op monaco net uit de tunnel een paar jaar geleden. Was dat niet een Amerikaan? Ze waren toen behoorlijk zenuwachtig bezig met medics etc. Ik ben hem aan het zoeken.
Dat was Perez, die de race daarop nog niet kon meedoen inderdaad.RoyK schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:36:
aww men! Die man heeft er denk ik niet eens wat van gemerkt (i hope) wat een knal en uit off the blue.
ps, ik mis eigenlijk toch wel die flinke knal op monaco net uit de tunnel een paar jaar geleden. Was dat niet een Amerikaan? Ze waren toen behoorlijk zenuwachtig bezig met medics etc. Ik ben hem aan het zoeken.
Je ziet hem duiken, dus hij heeft er wel degelijk wat van gemerkt.RoyK schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:36:
aww men! Die man heeft er denk ik niet eens wat van gemerkt (i hope) wat een knal en uit off the blue.
Overigens snap ik dat nooit zo, dat mensen dat hopen, het lijkt me juist vrij naar om zomaar opeens weg te zijn zonder ooit te weten waarom.
Persuader of bytes.
Dat hoef je niet te begrijpen zoals ik jou stelling hierop niet begrijp. Ik wens niemand een lijdensweg toe hoe lang of kort die dan ook wel niet is. Liever pats weg, dan dat iemand de dood in de ogen kijkt, dit beseft en dan de klap vangt.Camacha schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:09:
[...]
Je ziet hem duiken, dus hij heeft er wel degelijk wat van gemerkt.
Overigens snap ik dat nooit zo, dat mensen dat hopen, het lijkt me juist vrij naar om zomaar opeens weg te zijn zonder ooit te weten waarom.
Ik heb de video nog eens gekeken, en ik zie hem nu ook bewegen. Of hij nu probeert te ontwijken of dat dit een reflex reactie is van de man kan ik niet beoordelen. Het gaat in ieder geval heel erg snel.
In die tijd werden de races van IndyCar nog uitzonden bij Eurosport, en hij ging vlak langs een groep marshall, vloog tegen de afzetting aan die niet werkte, en auto werkt in stukken gebroken door een boom en lantaarnpaal.
Een deel van zijn auto kwam zelfs het beeld door vliegen.
edit; gevonden.
YouTube: Jeff Krosnoff and Gary Arvin Horrific Fatal Crash HQ Slow Motion Frame by Frame
[Voor 17% gewijzigd door JPM85 op 30-05-2015 23:28]
Het lijkt me heel bizar als enige niet te weten waarom je het loodje hebt gelegd, of überhaupt dat. Dan toch liever nog meemaken waarom, in plaats van als een vlieg onder een vliegenmepper opeens weg zijn.RoyK schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:27:
Liever pats weg, dan dat iemand de dood in de ogen kijkt, dit beseft en dan de klap vangt.
Persuader of bytes.
hmm.. het wordt zo wel heel filosofisch natuurlijk..Camacha schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:34:
[...]
Het lijkt me heel bizar als enige niet te weten waarom je het loodje hebt gelegd, of überhaupt dat. Dan toch liever nog meemaken waarom, in plaats van als een vlieg onder een vliegenmepper opeens weg zijn.

Het universum is wreed, kil en gewelddadig. De menselijke emotie "waarom" heeft hier geen plaats.

[Voor 53% gewijzigd door RoyK op 31-05-2015 01:01]
Geeft wel aan hoe briljant die monocoque al jaren is ontworpen. Alles, maar ook echt alles kan van zo'n auto af vliegen, behalve het gedeelte dat de coureur moet beschermen.sjaool schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:56:
Top 15 crashes van de afgelopen jaren in de F1. Bizar ongeluk met de STR Ferrari van Sebastien Buemi in China (2010) op 3:40.
[video]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat is dan ook juist de strategieFiresphere schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:10:
Geeft wel aan hoe briljant die monocoque al jaren is ontworpen. Alles, maar ook echt alles kan van zo'n auto af vliegen, behalve het gedeelte dat de coureur moet beschermen.

Persuader of bytes.
Ik weet de reden er achter, waarom het zo ontworpen is, heck, ik heb er zelfs tijdens m'n studie onderzoek naar moeten doenCamacha schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:26:
[...]
Dat is dan ook juist de strategieAlle energie die je via het afscheuren van non-relevante onderdelen kunt afvloeien gaat niet de monocoque en dus de coureur in.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat zei je niet en weet de rest misschien ook nietFiresphere schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:27:
Ik weet de reden er achter, waarom het zo ontworpen is, heck, ik heb er zelfs tijdens m'n studie onderzoek naar moeten doen

Persuader of bytes.
Da's waar, maar ik dacht dat m'n opmerking in ieder geval wel aangaf dat ik al wel ongeveer wist hoe een monocoque werktCamacha schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:32:
[...]
Dat zei je niet en weet de rest misschien ook niet

Voor de liefhebber, helaas is het report van dat onderzoek niet meer in mijn bezit, maar het was wel erg leuk om te doen, veel bellen met bijvoorbeeld Zandvoort, Mercedes, etc.
Ik maakte ervan dat je dacht dat het ding heel erg sterk is versus de rest helemaal niet en dat is natuurlijk niet het hele eieren eten.Firesphere schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:35:
Da's waar, maar ik dacht dat m'n opmerking in ieder geval wel aangaf dat ik al wel ongeveer wist hoe een monocoque werkt
Maar goed, ik begrijp dat we een vrijwilliger hebben gevonden die ons daar wat meer over gaat vertellen?

Persuader of bytes.
Nou ja, het is niet zo heel ingewikkeld eigenlijk.Camacha schreef op zondag 31 mei 2015 @ 02:04:
[...]
Ik maakte ervan dat je dacht dat het ding heel erg sterk is versus de rest helemaal niet en dat is natuurlijk niet het hele eieren eten.
Maar goed, ik begrijp dat we een vrijwilliger hebben gevonden die ons daar wat meer over gaat vertellen?
De monocoque, het gedeelte waar de piloot in zit (zo noemen ze dat bij de bedrijven zelf), is echt keihard, die moet crashtests kunnen ondergaan tot een paar honderd G, zonder een deukje te hebben. Dat is echt de absolute kern van de auto, daar hangt alles aan vast. En kan echt bizar veel hebben.
De motor, aandrijving, stuurinrichting, versnellingsbak, hangt allemaal vast aan die keiharde body. Daar omheen wordt de auto dan ingericht, zo efficient mogelijk.
Maar juist op zo'n manier, dat het precies makkelijk genoeg afbreekt om energie te absorberen en zo een mogelijke crash te verzachten.
Kijken we naar een volledig frontale crash, is de monocoque aan de voorkant "scheef". Zodat de monocoque zelf wegdraait en zo de remweg verlengt. Ondertussen is elk onderdeel dat niet nodig is om de piloot te beschermen zo gemaakt, dat het onder vastgestelde krachten afbreekt, van extreem makkelijk (voorvleugel) naar het punt waar het een flinke kracht nodig heeft (de ophanging, vlak voor de voeten van de piloot). Op deze manier wordt de frontale impact zoveel mogelijk geremt, terwijl ondertussen ook de gehele impact wordt gedraaid, waardoor deze langer wordt.
Een zij-impact is lastiger, want er is gewoon veel minder speelruimte, daarom is de zijkant vaak datgene wat heel erg versplintert. Het kost weinig moeite per splinter om kapot te maken om het zo te zeggen, maar het zijn er zoveel, dat het in z'n geheel juist weer een extra anderhalve meter o.i.d. aan remweg oplevert, wat in het geval van Formule X auto's leven of dood kan zijn. Een zij-impact kun je niet wegdraaien, je kan namelijk nergens heen.
Dan de monocoque zelf, die draait om de piloot en de brandstofcel. Benzine is een beetje licht-ontvlambaar, dus dat is geen goed idee om in een impact vrij te laten. Aangezien er bij een impact ook veel warmte vrij komt. Daarom is de tank zelf opgedeeld in delen en voorzien van vele verschillende schotten, om zo de boel op z'n plek te houden. Daarnaast is de eigenlijke tank flexibel, zodat deze kan meebewegen bij een impact. Het zit in een deel van de monocoque, maar op zo'n manier, dat het wel "los" kan komen van de rest, maar alsnog, door de binnentank, wat eigenlijk gewoon een extreem luxe plastic zak is, zal de tank meebewegen en door de constructie "vanzelf" aan de kant gaan door inkomende klappen. Zie het als een plastic zak vol water. Als je er tegenaan slaat, dan gaat de zak water niet direct aan de kant, maar zal eerst vervormen.
Een rear-impact is wat lastiger, daar zit namelijk iets vrij cruciaals in een Formule auto. De motor. En die is nogal massief en die wil je niet in de rug van je piloot boren. Laat staan in de brandstofzak, want die motor wordt nog wel eens een beetje warm. En benzine en warmte zijn geen goeie vriendjes (Buiten de motor zelf).
Daarom breekt de achterophanging vaak een specifieke kant op af, door bijvoorbeeld breakpoints in de ophanging naar achter te brengen aan de linkerkant, en minder breakpoints aan de rechterkant, zal die ophanging 99% zeker linksom wegschieten van de monocoque en tank.
Dit blijft eigenlijk het tricky point natuurlijk, want een schuin-achter impact, zal er voor zorgen dat de breakpoints zich vreemd gaan gedragen en niet perse de juiste kant op breken.
De hele theorie hier boven is vanuit de full-frontal, full-sideways en full-rear-ending, dus niet rekening houdend met schuine impacts.
Dat zijn een paar technieken en truuks die ik me zo met wat graven in mijn geheugen herinner van de gesprekken met o.a. Zandvoort, Mercedes en Orange (Jos reed er in, Oranje auto, kan het merk dat het eigenlijk was zo snel niet herinneren).
Disclaimer:
Dit is wel minstens 8 jaar oude informatie, plus 8 jaar terug graven in mijn geheugen, dus er zal vast alweer een boel verandert zijn en verkeerd uit mijn geheugen komen.
Mocht ik ooit op een of andere manier weer het report van toentertijd in handen krijgen, zal ik het zeker met jullie delen.
Zo, heb je daar wat aan Camacha?

Ik ben me zeer bewust van het feit dat ik veel onderdelen heb versimpelt. Maar het is het beste wat ik op dit moment kan neerzetten. Voor meer details moet ik echt eerst weer het report van toen terug hebben, daar zitten ook foto's van impacts etc. in. Inclusief tekeningen van hoe de auto zou moeten reageren op een bepaalde impact, etc. tot en met splinter-zone's en breakout-zone's etc. en hoe de hardheid van bijvoorbeeld de neus de draai veroorzaakt, nog voor de impact de monocoque zelf bereikt enzo. Maar daar durf ik niet op in te gaan zonder de documentatie bij de hand te hebben.
[Voor 6% gewijzigd door Firesphere op 31-05-2015 02:32]
Ja, tofFiresphere schreef op zondag 31 mei 2015 @ 02:26:
Zo, heb je daar wat aan Camacha?
Ik ben me zeer bewust van het feit dat ik veel onderdelen heb versimpelt. Maar het is het beste wat ik op dit moment kan neerzetten. Voor meer details moet ik echt eerst weer het report van toen terug hebben, daar zitten ook foto's van impacts etc. in. Inclusief tekeningen van hoe de auto zou moeten reageren op een bepaalde impact, etc. tot en met splinter-zone's en breakout-zone's etc. en hoe de hardheid van bijvoorbeeld de neus de draai veroorzaakt, nog voor de impact de monocoque zelf bereikt enzo. Maar daar durf ik niet op in te gaan zonder de documentatie bij de hand te hebben.

Wat voor een stage was dat, als je dat kwijt wilt?
Persuader of bytes.
Natuurkundig is zo'n machine echt verschrikkelijk fascinerendCamacha schreef op zondag 31 mei 2015 @ 02:54:
[...]
Ja, tofMet name het schuin forceren van krachten had ik nooit zo expliciet meegekregen, dat is een waardevolle toevoeging aan mijn beeld van het geheel. Mocht je het rapport opduikelen houd ik me aanbevolen voor een meer gedetailleerde omschrijving - al heb je hier al aardig je best gedaan
Wat voor een stage was dat, als je dat kwijt wilt?

En het was geen stage, maar een opdracht in het 4e jaar van mijn studie, waar ik eerlijk gezegd toen echt veel plezier aan heb beleefd

Het weg willen draaien was ook voor mij trouwens echt wel een eye-opener toen. Door de frontal proberen weg te draaien, wordt de remweg bijna 4x zo lang voor de piloot. Iets waar je als kijker niet bij stilstaat, en zie de crash van Max, ook eigenlijk zelden echt goed ziet gebeuren. Daar zijn bandenstapels voor. Zodat die draai eigenlijk niet meer nodig is (want die heeft ook zo z'n negatieve kanten, zoals een mogelijk onbedoelde verandering van richting van de crash, welke net zo dodelijk is

Zoals je ongetwijfeld beter zult weten dan ik kan het menselijk lichaam ook een stuk minder goed tegen botsingen van de zijkant dan wanneer dat frontaal gebeurt. Ik weet dat ze er sinds de crash van Kubica flink mee bezig zijn geweest om auto's/monocoques in die richting te verbeteren en ook HANS (Firesphere schreef op zondag 31 mei 2015 @ 03:16:
Zodat die draai eigenlijk niet meer nodig is (want die heeft ook zo z'n negatieve kanten, zoals een mogelijk onbedoelde verandering van richting van de crash, welke net zo dodelijk is)

Maar inderdaad, de natuurkunde die bij dit soort techniek komt kijken is fascinerend. Ik beleef het ongetwijfeld op een ander niveau, maar dat stoffige vak van de middelbare school is intussen toch wel mijn grootste interesse geworden

Persuader of bytes.
Dat rempunt van Grosjean in ronde 63 is duidelijk vroeger dan in ronde 62. Hebben de officials dit dan gemist in hun beslissing om Max te straffen?RoyK schreef op zondag 31 mei 2015 @ 00:58:
Hebben jullie dze al gezien? Zo naast elkaar geeft het toch wel een beeld YouTube: Max Verstappen Crash Monaco 2015 side by side
Instagram:Ambitielozemeisjes
Zover ik heb begrepen zijn er ook geen telementrie gegevens opgevraagd. Ik denk dat de straf een andere lading dekt dan een eerlijke. Maar ik ben hoe dan ook lichtjes bevooroordeeld.Redhawk schreef op zondag 31 mei 2015 @ 08:31:
[...]
Dat rempunt van Grosjean in ronde 63 is duidelijk vroeger dan in ronde 62. Hebben de officials dit dan gemist in hun beslissing om Max te straffen?
Dat is echt niet af te leiden uit het filmpje. S Max 3 meter later remt, lijkt het alsof grosjean eerder remt omdat Max er dan heel snel op af vliegt.Redhawk schreef op zondag 31 mei 2015 @ 08:31:
[...]
Dat rempunt van Grosjean in ronde 63 is duidelijk vroeger dan in ronde 62. Hebben de officials dit dan gemist in hun beslissing om Max te straffen?
Ook rijden ze daar zo'n 270 km/h. Dat komt neer op 6-8 meter per 0,1 seconde. Je kunt met het blote oog dus nauwelijks zien of iemand 5 meter eerder/later remt. Dat gebeurt in 0,05 seconde...
Vertrouw de stewards nou maar ipv een onmogelijke youtube analyse :-).
Volgende race gewoon weer lekker ervoor gaan en laten zien dat die +5 strafplaatsen niet uit maken voor onze held

Instagram:Ambitielozemeisjes
Als Max een fout gemaakt heeft, moet hij hiervan leren. Door niet in te zien dat het jouw fout was, leer je er niet van.
Bovenstaande was precies hoe Jos was in zijn carrière en dat heeft hem weinig goeds gedaan.
Arfman zal wel weer verloren hebben bij iRacing, dan is die wat gevoeliger.

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 31-05-2015 23:44. Reden: Niet op de man spelen.]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
[Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2015 13:06]
Testing, one, two ...
In ronde 63 zit Max er ook veel dichter op... verschil in rempunt van Grosjean ga je er ook echt niet uit kunnen halen. Gewoon vette pech.Redhawk schreef op zondag 31 mei 2015 @ 08:31:
[...]
Filmpje met die 15 crashes laat ook zien dat meer ervaren coureurs hetzelfde gedaan hebben ... Ook die nu Max lopen te bashen ivm leeftijd

[Voor 21% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 31-05-2015 13:08]
Ben ik dan de enige die het vreemd vind dat iemand die als baan heeft "F1 commentator" niet eens de naam van het team van het grootste Nederlandse talent sinds de jaren 90 goed spelt?MegaTronics schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:08:
[...]
(B)Arfman* zal wel weer verloren hebben bij iRacing, dan is die wat gevoeliger.
* (c) Gunner.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ach, na soms wat gesprekken op gevangen te hebben van die gasten van Sport1 in de paddock ben ik al blij dat ze iig het goede team noemenArfman schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:15:
[...]
Ben ik dan de enige die het vreemd vind dat iemand die als baan heeft "F1 commentator" niet eens de naam van het team van het grootste Nederlandse talent sinds de jaren 90 goed spelt?

Ze hebben het natuurlijk ook niet makkelijk, als kleine zender die niemand kent krijgen ze maar heel weinig mic-time met drivers etc. Daar moeten ze toch proberen een show mee te vullen.
[Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 31-05-2015 13:25]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ricciardo schijnt ook zo makkelijk nog niet te zijnArfman schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:15:
[...]
Ben ik dan de enige die het vreemd vind dat iemand die als baan heeft "F1 commentator" niet eens de naam van het team van het grootste Nederlandse talent sinds de jaren 90 goed spelt?

Oh god ja, dat seizoen waar hij con-ti-nu op Lewis klaptehardware-lover schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:01:
Maldonado's (hoofdzakelijk) "ongelukkige" momenten samengevat..
[video]

Was ik bijna vergeten. Mooi filmpje.
Hier trouwens wat Max-nieuws betreffende zijn optreden op Spa dit weekend. En wéér een hilarisch filmpje met Jos. "Doe wel ff normaal hè, want ik sla je!"

[Voor 26% gewijzigd door Tralapo op 31-05-2015 14:17]

Het is vrij makkelijk, namelijk "Rie-Tjar~rDò", maar aangezien hij onder de Australische vlag racet, is het meer dan prima om "Rie-kie-jar-do" te zeggen.Streskip schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:48:
[...]
Ricciardo schijnt ook zo makkelijk nog niet te zijnRikkiejardo, Riksjardo, Riekjardo, Rixardo
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Filmpje is wel mooi, maar toch kun je hem niet alles aanrekenen. En volgens mij moet het nu wel bekend zijn dat als je hem eraf duwt, dat ie weer terug komt. Daarom gewoon genoeg ruimte laten, anders is je race over. Want dat is het gewoon, hij komt terug de baan op. Had ie al meerdere races geschorst moeten zijn? Zeker.hardware-lover schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:01:
[video]
Ja het is een knurft en ja hij maakt domme acties. Maar de rest (en zijn team) zijn ook niet echt top bezig in sommige situaties.
Dit seizoen heeft ie nog niet veel domme dingen gedaan (voor zijn doen) en zijn zn meeste uitvalbeurten de schuld van het team. Net als Grojean heeft ie (ondanks dat het er soms niet op lijkt) toch wel stappen gemaakt in het heel houden van zijn en andermans wagen. En zeg nou zelf: het zorgt voor discussies en gooit vaak de hele race door de war

[Voor 17% gewijzigd door Martinspire op 31-05-2015 14:56]
Coureurs zijn heel slechte passagiers.AzzKickah schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:41:
Ik vind het verwonderlijk dat Jos met die geknepen billetjes naast 'm zitHij is notabene zelf F1-coureur geweest

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally
Ben ik zelf ook.. Ik rij echt 100.000x liever zelf

En daarna nam Massa het stokje over en knalde steeds op lewis!Tralapo schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:14:
[...]
Oh god ja, dat seizoen waar hij con-ti-nu op Lewis klapte

39
Voer voor speculatie: Max draagt zijn helm in RBR kleuren….. (Infinity logo, geen Jumbo)Tralapo schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:14:
[...]
Oh god ja, dat seizoen waar hij con-ti-nu op Lewis klapte![]()
Was ik bijna vergeten. Mooi filmpje.
Hier trouwens wat Max-nieuws betreffende zijn optreden op Spa dit weekend. En wéér een hilarisch filmpje met Jos. "Doe wel ff normaal hè, want ik sla je!"http://nos.nl/artikel/203...ondjes-in-achtertuin.html

Ryzen 5 5600X | Asrock B450m Steel Legend | Inno3D RTX3060ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Wel vreemd geen Jumbo logo? Omdat dat Max persoonlijke sponsor is.weststar schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:26:
[...]
Voer voor speculatie: Max draagt zijn helm in RBR kleuren….. (Infinity logo, geen Jumbo)
Dat er een Infinity logo opzit is opzich wel te begrijpen omdat hij de PR doet namens RB i.p.v. TR.
En daarnaast, Sainz geeft een demo met een RB(8 volgens mij?) in Lima. Ik heb zijn helm nog niet gezien, maar zijn teamkleding is die van RB en niet TR (ook Infinity-Logo, en niet zijn persoonlijke sponsor CEPSA)
[Voor 21% gewijzigd door Ryur op 31-05-2015 15:41]
[Voor 32% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2015 16:00]
Testing, one, two ...

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Menneke van 17... ik mag al bijna even lang auto rijden als hij oud is... maar had die wagen waarschijnlijk rechtdoor Eau Rouge de vangrail in gereden, als ik hem al weg kreeg

Ik vind vooral de rust in de ogen van Max geweldig om te zien, je kunt zien dat ie met snelheid is opgegroeid, hij weet gewoon niet anders...Tralapo schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:14:
[...]
[knip]
Hier trouwens wat Max-nieuws betreffende zijn optreden op Spa dit weekend. En wéér een hilarisch filmpje met Jos. "Doe wel ff normaal hè, want ik sla je!"
Zou dat mogelijk te maken kunnen hebben met zijn aanrijding van vorig weekeinde, dat ie dat design nu even niet voor het pakken heeft?weststar schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:26:
[...]
Voer voor speculatie: Max draagt zijn helm in RBR kleuren….. (Infinity logo, geen Jumbo)
[Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2015 16:24]
Testing, one, two ...
Ik krijg al verwijten van mijn vrouw, of ik niet stiekem een beetje verliefd ben op Max

Waiting on the world to change
wat een takkeherrie...hardware-lover schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:59:
Toelichting: dit betreft een F1 bolide.
[video]

hardware-lover schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:01:
[video]

[Voor 29% gewijzigd door vhal op 31-05-2015 16:30]
Verstaat iemand wat Jos tegen Max zegt vlak voordat hij uitstapt? Hij lijkt niet echt vrolijk

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Prius Cup Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2