[F1] Seizoen 2015 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste
Acties:
  • 316.408 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:18:

@Zamorano; inderaad een terecht punt dat je op aero gebied wel unlimited kunt ontwikkelen. Maar het lijkt erop dat RB zelfs op aero gebied geen voorloper meer is. Hoe goed zouden zij zijn met een Mercedes motor? Tussen Ferrari en Mercedes in gok ik.... if not gelijk met Ferrari...
Ik denk dat RB op aero/chassis gebied ook niet heel bijzonder meer is, en ik denk idd dat Ferrari op dat gebied aardig in de buurt zit op dit moment.

Kijk ook maar naar het gat tussen RB en STR, dat is er amper.
Zonder problemen denk ik dat Ricciardo de twee STR rookies heel dicht in de buurt had gehad. Max had kunnen laten zien wat hij in de 2e stint goed kon maken op de zachtere compound, en Carlos zou niet 30 sec extra hebben hoeven wachten bij de pitstop, ook niet zo snel zijn ingehaald door Nasr en Ricciardo door een softwareprobleem na de SC herstart en we weten niet wat het hem gekost heeft om de hele race met een licht beschadigde voorvleugel te rijden (contact met Kimi).
Of hebben James Key en de zijnen dit jaar ook een top chassis gebouwd en is de Renault PU alles wat ze tegenhoudt? Dat vind ik moeilijk te geloven met hun beperkte resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 19:10

Hoogie2004

Whohooooo

RedBull heeft gewoon geen goede auto op dit moment. Ze kunnen wel klagen over de PU maar feit is dat TR op het moment zelfs sneller lijkt, en die rijden met dezelfde motor.

Ik vind het jammer dat Honda niet iets meer risico neemt, en dan maar een straf pakt later dit jaar. Ze gaan toch niet voor het kampioenschap, en dan kan McLaren misschien toch wat beter mee.

Verassing was voor mij toch wel Sauber (en dan met name Nasr), en de schlemiel van het weekend was wat mij betreft Ericsson, die in dezelfde auto in Q1 al 1,4 seconden moest toegeven op zijn teamgenoot, en in de race ook ver achterbleef. VdG is toch wel een klap sneller als Ericsson denk ik.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

fynrd1 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:30:
Jullie hebben dit hoogstwaarschijnlijk allemaal gemist, maar gister was een leuk momentje met Tanja van Sky DE en Arnie. Ze probeert hem meerdere malen in het Duits aan te spreken, in de veronderstelling dat Arnie nog Duits kan, en hij wuift het weg en zegt alleen maar, it's all fantastic here. nadat die doorgelopen was zie je haar zo verward kijken van he? Zijn gezicht liep ook nog eens vet rood aan, dus ik denk dat zijn Duits helemaal vastgeroest is.
Ik dacht dat hij bij Graham Norton meer Duits sprak: YouTube: Arnold Schwarzenegger On The Graham Norton Show Full Interview (19-10-12).
Vermoedelijk spreekt hij het nog wel, want de directeur/eigenaar van het museum van Arnold Schwarzenegger spreekt duidelijk geen woord Engels.

edit: YouTube: THE LAST STAND - Pressekonferenz Teil 1 mit Arnold Schwarzenegger - (Full-HD) - Deutsch / German
Hij spreekt nu dus Engels met Duits accent en Duits met Engels accent.. :D
(hoewel, hij is een Oostenrijker oorspronkelijk en dat is ook anders dan Duits qua uitspraak)

[ Voor 14% gewijzigd door MrSleeves op 16-03-2015 11:52 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
Gezien ik mijn wekker had vergeten te zetten, heb ik de race niet gezien, maar als ik zo terug lees, heb ik werkelijk waar niks gemist.
Misschien dat ik Sepang nog ga kijken, maar als de verhoudingen zo blijven is Formule 1 wat mij betreft dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Requiem19 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:18:
Zij waren vorig jaar het enige team dat al een 'short' nose had. Toen de nieuwe regels dit seizoen werden ingevoerd, had Mercedes dus al een jaar ervaring met de aerodynamische gevolgen van de korte neus en wist men daar al veel sneller hoe je de opgelopen downforce deficit kon goedmaken en tevens hoe je de aero van de rest van de auto hier op aanpast.

Ferrari rijdt nog met een lange neus en kan dus nog veel winnen daar, alleen kost dat zeker een seizoen, if not seizoenen.
Mogelijk overbodig om te melden maar Mercedes heeft (voor zover ik weet) extra inlaten in de neus gebouwd waardoor lucht niet alleen over de auto hoeft te passeren maar ook door de neus kan. Dit kan twee mogelijke voordelen hebben: minder drag van lucht maar ook dat ze door luchtstromen in de neus een extra downforce creeeren.

En het enige wat ze eigenlijk gedaan hebben: gaatje boren in de neus van vorig jaar, buisje plaatsen en afplamuren. Ze hoefden niet eens de neus opnieuw te laten testen door de FIA.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In de moterhomes kom je eigenlijk alleen op uitnodiging van een team. Niet als Paddock-club-bobo :p
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Ik vind het niet rijmen met teams waarbij het water aan de lippen staat. Het draait tegenwoordig allang niet meer om het racen. Nauwelijks geld om een auto te bouwen en ontwikkelen, maar wel genoeg om (bij wijze van spreken) een Michelin-ster-kok in te huren. Maar ik zal wel raar zijn dat ik vind dat F1 weer meer racen moet worden en niet wie de grootste motorhome heeft.
Als je in de paddock rondloopt zie je heel snel hoe het de financiën van een team er voor staan. Een Michelin-ster-kok hadden we bij Williams wel :Y), maar bijv bij Lotus handen ze toen het financieel slecht ging totaal geen catering. Er stonden alleen een droevige paar koelkasten met drankjes en sandwiches -O-
Dus de teams passen zich wel aan hoor, ze moeten wel :p

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 16-03-2015 12:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 18:41
Beter een bbq neerpoten dan, zou zomaar meer kunnen doen dan een bak sandwiches... je kan het ook onderdeel van de uitstraling van je team maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:04:
Beter een bbq neerpoten dan, zou zomaar meer kunnen doen dan een bak sandwiches... je kan het ook onderdeel van de uitstraling van je team maken.
Dat hebben ze bij de Spaanse GP in 2012 toch bij Williams geprobeerd in de pitbox? Volgens mij werkte fikke daar toen nog.. ;)

Zit maar te dollen, dat was een redelijk serieus incident natuurlijk. Gelukkig geen zwaar gewonden toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
MAX3400 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:31:
[...]

Mogelijk overbodig om te melden maar Mercedes heeft (voor zover ik weet) extra inlaten in de neus gebouwd waardoor lucht niet alleen over de auto hoeft te passeren maar ook door de neus kan. Dit kan twee mogelijke voordelen hebben: minder drag van lucht maar ook dat ze door luchtstromen in de neus een extra downforce creeeren.

En het enige wat ze eigenlijk gedaan hebben: gaatje boren in de neus van vorig jaar, buisje plaatsen en afplamuren. Ze hoefden niet eens de neus opnieuw te laten testen door de FIA.
De neuzen zijn dit jaar nogal aardig gewijzigd. Dus zo makkelijk was het niet.

Ik denk dat je de S-Duct bedoeld. Dit werkt iets anders. Bij mijn weten mag er geen lucht door de auto heen m.u.v. driver cooling, waar deze gaatjes dan ook voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

Wom

fsfikke schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:43:
[...]

In de moterhomes kom je eigenlijk alleen op uitnodiging van een team. Niet als Paddock-club-bobo :p
[...]

Als je in de paddock rondloopt zie je heel snel hoe het de financiën van een team er voor staan. Een Michelin-ster-kok hadden we bij Williams wel :Y), maar bijv bij Lotus handen ze toen het financieel slecht ging totaal geen catering. Er stonden alleen een droevige paar koelkasten met drankjes en sandwiches -O-
Dus de teams passen zich wel aan hoor, ze moeten wel :p
Heb je ooit ergens je ervaringen neergepend toevallig? Ben daar wel benieuwd naar eerlijk gezegd :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Grimmie187 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:07:
[...]

Dat hebben ze bij de Spaanse GP in 2012 toch bij Williams geprobeerd in de pitbox? Volgens mij werkte fikke daar toen nog.. ;)

Zit maar te dollen, dat was een redelijk serieus incident natuurlijk. Gelukkig geen zwaar gewonden toen.
Toen moest er nog wat bewijs vernietigd worden. O-)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Obversarix schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:02:
Gezien ik mijn wekker had vergeten te zetten, heb ik de race niet gezien, maar als ik zo terug lees, heb ik werkelijk waar niks gemist.
Misschien dat ik Sepang nog ga kijken, maar als de verhoudingen zo blijven is Formule 1 wat mij betreft dood.
;w doei :+

is er al wat meer bekend over de gvdg/sauber soap? begreep uit bericht dat bernie zich er mee heeft bemoeid; waarna giedo afstand deed van verdere akties.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
himlims_ schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:03:
[...]

is er al wat meer bekend over de gvdg/sauber soap? begreep uit bericht dat bernie zich er mee heeft bemoeid; waarna giedo afstand deed van verdere akties.
Af worden gekocht door Bernie om je mond te houden/afstand te doen van je rechten, ik kan me ergere dingen voorstellen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24

Damian

Insane Obtrusion

Als we Giedo mogen geloven vind hij het wel erg, zijn doel was toch echt om te rijden, dan kannie nu wel vergeten. Of schoonpapa moet nog iets uit zijn hoge hoed toveren... Las ergens dat zelfs Renault bezig is om Sauber op te kopen om zo niet door Red Bull uit de Formule 1 te kunnen worden gespeeld.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Damian schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:06:
Als we Giedo mogen geloven vind hij het wel erg, zijn doel was toch echt om te rijden, dan kannie nu wel vergeten. Of schoonpapa moet nog iets uit zijn hoge hoed toveren... Las ergens dat zelfs Renault bezig is om Sauber op te kopen om zo niet door Red Bull uit de Formule 1 te kunnen worden gespeeld.
Ik geloof voor geen seconde dat Giedo de illusie had dat hij zou rijden voor Sauber, ondanks wat men in de media hierover heeft gezegd..

Ik gun het de beste man van harte, daar niet van. Maar deze hele soap was m.i. gericht op een riante schadevergoeding of overname van het hele team door Boekhoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
himlims_ schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:03:
[...]

Zoals ik al zeg, ik overweeg nog altijd Sepang te kijken.
De hele soap omtrent Giedo blijft ontzettend aanlokkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:57:
[...]

Toen moest er nog wat bewijs vernietigd worden. O-)
Bewijs? Wij houden ons altijd heel netjes aan de regels. Net zo als alle andere teams :+

Nee zonder dollen, je moet een complete randdebiel zijn wil je express een brand startten in een F1 pitbox.
Wom schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:35:
[...]

Heb je ooit ergens je ervaringen neergepend toevallig? Ben daar wel benieuwd naar eerlijk gezegd :)
Dat heb ik helaas niet nee. Het was ontzettend gaaf om een kijkje in die wereld te hebben, maar eerlijk gezegd ben ik ook weer niet de allergrootste F1 fan :p Ik volg de races nog wel en kom regelmatig hier lurken en als ik ergens wat extra 'inside' info over kan geven doe ik dat graag. Maar verder lopen er hier een hoop mensen rond die een stuk beter op de hoogte zijn van F1.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-03-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Heb Giedo nog bericht gestuurd via whatsapp, maar heeft ie ook niet meer op gereageerd

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 16-03-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:06:
Las ergens dat zelfs Renault bezig is om Sauber op te kopen om zo niet door Red Bull uit de Formule 1 te kunnen worden gespeeld.
Ik denk dat Renault zo niet eens meer wil meedoen, niet zozeer dat RB ze eruit gooit. RB speelt sowieso met vuur.... ze winnen 2 jaar niks en plotseling gaan ze dreigen met stoppen. Dat kan niet, moet niet mogen zou ik zeggen. Ze hebben nog een contract tot 2020, dus tot die tijd moeten ze de F1 steunen. Het is nog veel te vroeg om nu al te zeggen dat er weinig passie meer is voor F1 bij RB. De negatieve sfeer doet (naast het overduidelijke gemak waarmee Mercedes wint en achterlijke ideetjes als toeters op de uitlaat of auto's met 1000PK) de F1 geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
fsfikke schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:16:

[...]

Dat heb ik helaas niet nee. Het was ontzettend gaaf om een kijkje in die wereld te hebben, maar eerlijk gezegd ben ik ook weer niet de allergrootste F1 fan :p Ik volg de races nog wel en kom regelmatig hier lurken en als ik ergens wat extra 'inside' info over kan geven doe ik dat graag. Maar verder lopen er hier een hoop mensen rond die een stuk beter op de hoogte zijn van F1.
Weet je, wij doen regelmatig aannames adhv tv beelden, tweets, blogs en andere mediaberichten. Dan is het heel leuk om iemand te lezen die daadwerkelijk in de keuken van een F1 team (pitbox) heeft gestaan en daar ervaringen uit put.

Ik kan je teksten zeker waarderen! :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat Renault zo niet eens meer wil meedoen, niet zozeer dat RB ze eruit gooit. RB speelt sowieso met vuur.... ze winnen 2 jaar niks en plotseling gaan ze dreigen met stoppen. Dat kan niet, moet niet mogen zou ik zeggen. Ze hebben nog een contract tot 2020, dus tot die tijd moeten ze de F1 steunen. Het is nog veel te vroeg om nu al te zeggen dat er weinig passie meer is voor F1 bij RB. De negatieve sfeer doet (naast het overduidelijke gemak waarmee Mercedes wint en achterlijke ideetjes als toeters op de uitlaat of auto's met 1000PK) de F1 geen goed.
Het is meer dat ze nul kansen maken op winst op deze manier. Eervol verliezen is wat anders dan kansloos rondrijden. Van de vier Renaultmotoren heeft alleen die van Sainz het hele weekend volbracht. Ricciardo (wissel), Kvyat (bak?) en Verstappen (plof) hadden allemaal problemen. Daarbij is ie ook nog eens het zwakste.

Renault is nu te afhankelijk van Red Bull. Als RB vertrekt, dan hebben zij geen klanten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

asing schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:20:
[...]

Weet je, wij doen regelmatig aannames adhv tv beelden, tweets, blogs en andere mediaberichten. Dan is het heel leuk om iemand te lezen die daadwerkelijk in de keuken van een F1 team (pitbox) heeft gestaan en daar ervaringen uit put.

Ik kan je teksten zeker waarderen! :)
Thanks, dat is leuk om te horen :)
Grimmie187 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:05:
[...]

Af worden gekocht door Bernie om je mond te houden/afstand te doen van je rechten, ik kan me ergere dingen voorstellen.. ;)
Afhankelijk van hoe dat gegaan is :P Een oud-mechanic van Williams heeft een keer een rechtszaak tegen de FIA aangespannen vanwege een werkongeluk in de pit. Die kreeg een aantal klerenkasten op bezoek met het verzoek deze zaak te staken en de vriendelijke groeten van Mr. Ecclestone :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:23:
[...]
Renault is nu te afhankelijk van Red Bull. Als RB vertrekt, dan hebben zij geen klanten meer.
Daar heb je gelijk in, maar als ze willen blijven, dan weet ik niet of een team kopen (dat kost vast geld) met daarin een slechte motor (die relatief gebonden is aan wat ze al hebben vanwege allerlei motor ontwerp freezes) ze niks gaat brengen behalve een boel ongeluk.

Dat RB ontevreden is snap ik goed, maar dat ligt niet alleen aan de motor. Dat ligt zelfs niet alleen aan Renault. Dat ligt ook aan het goede werk van Ferrari, en het feit dat Red bull nu Newey een beetje kwijt is. En natuurlijk aan de voorsprong die Mercedes motoren al hadden.

Ik vind het dan ook een schande dat een rijke stinkerd dan op zijn pik getrapt is na jaren van voorspoed en dan Mercedes beschuldigd van datgene waar RB zich ook 3-4 jaar lang schuldig aan gemaakt heeft, namelijk optimaal profiteren van de mazen in de wetten en regels, en niks prijsgeven aan concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 06-10 15:40
Grimmie187 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:07:
[...]

Vandaar de nickname van Fikke :+
Jurgen schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Ik denk dat je de S-Duct bedoeld. Dit werkt iets anders. Bij mijn weten mag er geen lucht door de auto heen m.u.v. driver cooling, waar deze gaatjes dan ook voor gebruikt worden.
Dat klopt, een gat in de neus is inderdaad alleen toegestaan voor driver cooling, en voor zo ver ik weet moet de uitgang ergens in de monocoque zitten.

Toch vind ik het echt bizar dat top merken als Renault en Honda blijkbaar geen fatsoenlijke motor hebben kunnen bouwen, Maar goed Mercedes heeft ook een voorsprong zij waren de eerste ter wereld die een auto bouwden:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Benz-velo.jpg/1280px-Benz-velo.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door SnowDude op 16-03-2015 14:39 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 15:48

Martinspire

Awesomeness

Dat van die kijkcijfers: de race was dit jaar toch een uur vroeger? Dat kan ook wel effect hebben. Dan moet je eigenlijk ook kijken naar hoeveel mensen hem later alsnog hebben gekeken.

Het motor-regelement sloopt op dit moment de F1. De combinatie tussen "geen ontwikkeling tijdens seizoen" + "nieuw aantal cilinders, inhoud en techniek" is gewoon niet te managen. Dat Mercedes nu nog steeds voorloopt is gewoon ongelofelijk jammer en ook niet meer in te halen. Fair Play is ook weer ver te zoeken bij Mercedes.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Martinspire schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:37:
...Dat Mercedes nu nog steeds voorloopt is gewoon ongelofelijk jammer en ook niet meer in te halen. Fair Play is ook weer ver te zoeken bij Mercedes.
Dat horen we toch ook niet op de openbare weg? 360pk uit een 2.0T in een A-klasse AMG. Of 510pk met bakken trekkracht in de nieuwe AMG GT? Daar hoor ik geen McLaren, Lotus, Renault, Ferrari over boe-roepen; dan is het ineens "marktwerking en cutting-edge doorontwikkelen van zuiniger motoren" en gaan we bijna 7 maanden achtereen van beurs naar beurs naar beurs met allerlei dure pakken en drank.

Misschien dat Renault eens hand in eigen boezem moet steken; door gebrek aan kennis van motoren op de openbare weg (en dus heeeeel veeeeel test & consumentenkilometers), hebben ze misschien meer moeite om die vertaalslag naar de sport te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:33:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar als ze willen blijven, dan weet ik niet of een team kopen (dat kost vast geld) met daarin een slechte motor (die relatief gebonden is aan wat ze al hebben vanwege allerlei motor ontwerp freezes) ze niks gaat brengen behalve een boel ongeluk.

Dat RB ontevreden is snap ik goed, maar dat ligt niet alleen aan de motor. Dat ligt zelfs niet alleen aan Renault. Dat ligt ook aan het goede werk van Ferrari, en het feit dat Red bull nu Newey een beetje kwijt is. En natuurlijk aan de voorsprong die Mercedes motoren al hadden.

Ik vind het dan ook een schande dat een rijke stinkerd dan op zijn pik getrapt is na jaren van voorspoed en dan Mercedes beschuldigd van datgene waar RB zich ook 3-4 jaar lang schuldig aan gemaakt heeft, namelijk optimaal profiteren van de mazen in de wetten en regels, en niks prijsgeven aan concurrenten.
Ik denk dat Renault er gewoon te weinig uit haalt op dit moment. Ze zijn de schlemiel als het fout gaat, kunnen marketing technisch toch veel minder dan met een fabrieksteam en ik vermoed dat het vertrouwen in RB er ook niet meer is.
Volgens Autosport is STR trouwens de grootste kandidaat voor een Renault overname.

Een reactie van Abiteboul tegenover Autosport.com
When asked whether Renault was considering buying into one of the teams Renault has visited, Abiteboul said: "We are considering expanding our marketing story.

"What we are looking into is improving our return on investment from F1.

"We will do that in the course of the year but it is not a short term future.

"It's an important decision that should not be taken lightly. Anyway, that's not for this year so we still have a bit of time.

"We have a two-year contract with Red Bull which we want to honour in a better manner than what we are doing.

"The priority is to get it right for Red Bull and Toro Rosso."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien moeten ze maar eens een maximaal motorvermogen in gaan voeren? Dan kan een betere rondetijd alleen nog uit het chassis zelf, de afstellingen, keuze banden en kwaliteiten coureur e.d. worden gehaald?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
hardware-lover schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:43:
Misschien moeten ze maar eens een maximaal motorvermogen in gaan voeren? Dan kan een betere rondetijd alleen nog uit het chassis zelf, de afstellingen, keuze banden en kwaliteiten coureur e.d. worden gehaald?
Gewoon een maximaal volume van de tank, en een restrictor op de inlaat. Kunnen ze desgewenst ook verschillende restrictor grotes gebruiken als een soort straf gewicht zoals in WTCC.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee. Gewoon kappen met die Priuskermis. We zijn al 10-15 jaar bezig met kosten 'besparen', maar er gaat 2 miljard om in de sport. Voor dat geld kan je heel wat motorblokken kopen. Gewoon 1 motor/weekend. Geen geneuzel meer. Motor plof? Dan achteraan starten. T-car nodig? Pas de problem, alleen dan vanuit de pits starten.

De laatste jaren verschijnen er alleen maar meer betaalmuren door het wegvallen van sponsoren. Ook is (net als in voetbal) het geld van de uitzendrechten zo hoog, dat er een bepaalde inflatie ontstaat. Een titelsponsor gaat dat niet bijpassen en door het verminderde publiek gaan ze ook nog eens minder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Zamorano schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:42:
Ik denk dat Renault er gewoon te weinig uit haalt op dit moment. Ze zijn de schlemiel als het fout gaat, kunnen marketing technisch toch veel minder dan met een fabrieksteam en ik vermoed dat het vertrouwen in RB er ook niet meer is.
jaartje of 4-5 geleden ben ik bij Renault R&D fabriek geweest; erg indruk wekkend, maar dat ter zijde.

Als ik een ding heb geleerd over die fransen; ze zijn freaking eigenwijs ... en kritiek .... nee daar moet je echt niet mee aan komen. Samenwerking tussen mijn werkgever en Renault verliep ook alles behalve soepel, resultaat kwam er wel; maar 2x over deadline heen :+

Goed, dan zal die ervaring niet geheel representatief zijn voor alle fransen of voor renault (in de F1).... maar ook bij michellin ervaarden wij exact dezelfde problemen... of hobbels zoals men dat noemt

vergeet niet dat ze met RBL wel 4x op rij gewonnen hebben met hun kennis, al dan niet blowndeffuser

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 16-03-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:54:
Nee. Gewoon kappen met die Priuskermis. We zijn al 10-15 jaar bezig met kosten 'besparen', maar er gaat 2 miljard om in de sport.
Het hybride deel heeft niets met kosten besparen te maken, en eerlijk gezegd vind ik dat deel technisch juist wel wat toevoegen aan de sport, en het zijn technieken die zeker een link hebben met ontwikkeling van straat auto's. Geef dat maar gewoon lekker helemaal vrij. Met een vaste brandstof tank grote een restrictor en verder een vrije motor, zullen de teams zelf meer en meer vermogen gaan terug winnen met de hybride systemen, want dat is dan de manier om nog harder te gaan.
himlims_ schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:00:
[...]

Goed, dan zal die ervaring niet geheel representatief zijn voor alle fransen of voor renault (in de F1).... maar ook bij michellin ervaarden wij exact dezelfde problemen... of hobbels zoals men dat noemt
Ik werk op electronica gebied veel met een groot frans bedrijf en ik kan je ervaring alleen maar onderschrijven.

[ Voor 23% gewijzigd door SnowDude op 16-03-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

neem dat KERS; inmiddels heeft williams de techniek verkocht aan porsche waardoor we dat systeem nu in de consumenten markt terug zien!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 11:32
Zamorano schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:42:
[...]

Volgens Autosport is STR trouwens de grootste kandidaat voor een Renault overname.
Duidelijk dat het een Frans bedrijf is, die gooien allemaal om de paar jaar hun strategie volledig ondersteboven. Van motoren leverancier, tot zelfstandig team en weer het heen en weer.

Maar wat gaat RB doen indien dit gebeurd. Waar gaan VES / SAI rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
himlims_ schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:01:
neem dat KERS; inmiddels heeft williams de techniek verkocht aan porsche waardoor we dat systeem nu in de consumenten markt terug zien!!
Dat was een vliegwielsysteem. Nu verboten, want regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:04:
[...]

Dat was een vliegwielsysteem. Nu verboten, want regeltjes.
http://www.nu.nl/auto/251...911-met-kers-systeem.html

verkeerd begrepen dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnowDude schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:00:
Het hybride deel heeft niets met kosten besparen te maken, en eerlijk gezegd vind ik dat deel technisch juist wel wat toevoegen aan de sport, en het zijn technieken die zeker een link hebben met ontwikkeling van straat auto's. Geef dat maar gewoon lekker helemaal vrij. Met een vaste brandstof tank grote een restrictor en verder een vrije motor, zullen de teams zelf meer en meer vermogen gaan terug winnen met de hybride systemen, want dat is dan de manier om nog harder te gaan.
Zo zie ik de F1 ook - proeftuin voor nieuwe technologie en verder niet al te veel kunstmatige restricties, al is dat laatste een beetje een droom. Zo'n technische sport hangt nu eenmaal aan elkaar van de restricties en statuten, maar zelf zou ik bijvoorbeeld graag het toerental vrijgegeven zien. Bouw maar een motor die 40K toeren doet, als het je lukt mag je ermee rijden.

Volgens mij is het probleem niet dat er geen geld is, maar dat het geld niet op de juiste plaatsen stroomt. De politiek en machtsspelletjes maken de F1 voor een deel ook wat het is en charmant, maar zorgen er natuurlijk ook voor dat zaken niet zelden zo geregeld zijn als in een gemiddelde bananenrepubliek. Bovenaan is het leven mooi, onderaan is het schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In de zin van in de F1 verboden. ;) Maar buiten een berichtstroom uit 2011, kom ik het eigenlijk nergens echt tegen. Het vliegwiel zat op de passsagiersstoel, dus niet voor road use. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Zo zie ik de F1 ook - proeftuin voor nieuwe technologie en verder niet al te veel kunstmatige restricties, al is dat laatste een beetje een droom. Zo'n technische sport hangt nu eenmaal aan elkaar van de restricties en statuten, maar zelf zou ik bijvoorbeeld graag het toerental vrijgegeven zien. Bouw maar een motor die 40K toeren doet, als het je lukt mag je ermee rijden.

Volgens mij is het probleem niet dat er geen geld is, maar dat het geld niet op de juiste plaatsen stroomt. De politiek en machtsspelletjes maken de F1 voor een deel ook wat het is en charmant, maar zorgen er natuurlijk ook voor dat zaken niet zelden zo geregeld zijn als in een gemiddelde bananenrepubliek. Bovenaan is het leven mooi, onderaan is het schrapen.
wat ik graag anders zou zien;
- geen 'bespaar' modus; gewoon vol gas, nix safe fuel, safe tyres, safe brakes etc.
- toegangsprijs verlagen; (te) vaak (te) veel lege tribunes, zou zeggen beter voor 50% korting verkopen, dan helemaal niet verkopen
- rechten uitzending; is gewoon een fiasco
- meer op motorische innovatie; minder op aerodynamica
- rijders op kwaliteit en niet euro's; heb je die euro's nodig - heb je niets in de F1 te zoeken imho
- meer fabrieksteams
- eenduidigheid in regelement; RBL/mclaren/williams werden gestraft toen zij 'onverslaanbaar' waren; dat lijkt mij mercedes neit te gebeuren
- :w postduif :+

maar goed, zo simpel zal het in praktijk allemaal niet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

Heeft iemand nog wat gehoord/gelezen over de problemen met de fuelflow meter?

Olav vertelde nl. dat de teams nu worden verplicht om op korte termijn meters te plaatsen dien onomstotelijk bewijzen dat de hoeveelheid benzine naar de motor gaat onder het door de FIA gestelde maximum blijft.

Er bestaan dus vermoedens dat er door één of meerdere teams valsgespeeld word en ik kan me wel voorstellen hoe.
Gewoon benzine op maximale fuel flow doorpompen naar een tweede (kleine) tank die vervolgens als buffer dient, zodat je indien nodig (ver) boven de maximale fuel flow kunt zitten.

Maar er is verder er met geen woord over gerept. Wel slim... het is een soort van valsspelen, maar nog wel binnen de regels volgens mij (hoewel met de huidige regelgeving niet meer dus).

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:57

iichel

Gazoooo

Dat hoorde ik zondag idd ook tijdens de race op Sky (of BBC, die ene met Coulthard, ik geloof BBC?)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

rally schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:43:

Olav vertelde nl. dat de teams nu worden verplicht om op korte termijn meters te plaatsen dien onomstotelijk bewijzen dat de hoeveelheid benzine naar de motor gaat onder het door de FIA gestelde maximum blijft.
was RBL: zij zijn van mening dat de FIA hardware onjuiste waardes registreerd; en daarom hun eigen 'ding' ingebouwd hadden. Dat was een zaak van 2014; hoe dat dit seizoen verloopt ... nog niets over gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik vind het wel een slim concept. Brandstof bufferen om zo de flow te omzeilen. Zal denk ik voornamelijk een kwalificatie dingetje zijn. In racetrim is het niet om aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:07:
[...]
Dit is ook één van de grootste problemen. Er verdwijnt elk jaar zo'n 800 miljoen uit de sport terwijl de teams en de promotors het geld goed kunnen gebruiken. Ondertussen vallen de teams om en verdwijnen de circuits die de F1 mooi maken en rijden we alleen nog in een zandbak rond.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:49:
Ik vind het wel een slim concept. Brandstof bufferen om zo de flow te omzeilen. Zal denk ik voornamelijk een kwalificatie dingetje zijn. In racetrim is het niet om aan te zien.
Dan zou een team die 11.000 RPM limiet weten te overschrijden of met een hogere turbodruk kunnen rijden. Er is namelijk een bepaalde hoeveelheid peut per liter lucht nodig en die waarde staat vast. Dus er moet meer lucht doorheen om meer brandstof te kunnen verbruiken.

13.000 RPM gaat opvallen dus iemand rijdt dan met meer turbodruk. :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaan dus vermoedens dat er door één of meerdere teams valsgespeeld word en ik kan me wel voorstellen hoe.
Gewoon benzine op maximale fuel flow doorpompen naar een tweede (kleine) tank die vervolgens als buffer dient, zodat je indien nodig (ver) boven de maximale fuel flow kunt zitten.

Maar er is verder er met geen woord over gerept. Wel slim... het is een soort van valsspelen, maar nog wel binnen de regels volgens mij (hoewel met de huidige regelgeving niet meer dus).
Waarom zou dat valsspelen zijn? Ik vind dat soort trucs bij uitstek de slimmigheid die formule 1 interessant maakt. Om de regels heen dansen met al het geld en vernuft dat je je maar kunt voorstellen :P Je stelt mensen een beperking en men verzint dingen om daar mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 10:47

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Kan mij iets herinneren van vroeger dat er ook wel eens gerommeld werd met benzine tanken door een klep te veranderen....

Gevonden:
A refuelling fire on Jos Verstappen's Benetton car at the German Grand Prix led to renewed allegations and an investigation by Intertechnique at Benetton's team factory. Following the investigation, the Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) revealed Benetton had been using an illegal fuel valve without a fuel filter that allowed fuel into the car 12.5% faster than a legal fuel valve.

bron Wikipedia

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Het probleem wat we momenteel hebben is de engine freeze. Toen ze een aantal jaar geleden kwamen met dubbele en blown diffusers, konden de andere teams dit binnen een aantal races kopieren (al dan niet succesvol). De motoren zijn zo erg beperkt dat Renault, Ferrari en Honda het gat met Mercedes gewoon niet mogen dichten, want dat kost ze te veel wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Laatst online: 02-06 13:53

Heb je daar een linkje bij?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[quote]asing schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:07:
[...]
Dan zou een team die 11.000 RPM limiet weten te overschrijden of met een hogere turbodruk kunnen rijden. Er is namelijk een bepaalde hoeveelheid peut per liter lucht nodig en die waarde staat vast. Dus er moet meer lucht doorheen om meer brandstof te kunnen verbruiken.

[ Voor 98% gewijzigd door hardware-lover op 28-05-2015 10:11 . Reden: opruimen ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Señor Sjon schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:49:
Ik ken wel meer soort auto's die alleen al uit voorzorg een buffertank hebben om in racetrim zo hard mogelijk een bocht te kunnen nemen zonder dat de reguliere brandstofvoorziening het opgeeft of zeer kortstondig minder benzine kan pompen (g-krachten en meer blaat).

En het zal wel weer aan mij liggen; zolang iets niet in de regels staat, kan de FIA sensoren willen/moeten tot ze een ons wegen; zodra er een team wordt betrapt en de opstelling is niet expliciet verboden aan het begin van het seizoen, loopt dat vaak af met een sisser en is de schade (voor mindere teams) al geleden in punten/geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
MAX3400 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:43:
[...]

Ik ken wel meer soort auto's die alleen al uit voorzorg een buffertank hebben om in racetrim zo hard mogelijk een bocht te kunnen nemen zonder dat de reguliere brandstofvoorziening het opgeeft of zeer kortstondig minder benzine kan pompen (g-krachten en meer blaat).
Die buffer tank zit in een F1 auto ook anders kunnen ze niet met 4G door een bocht. Maar die tank zit voor de flow meter (en in de normale tank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
SnowDude schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:26:
Het probleem wat we momenteel hebben is de engine freeze. Toen ze een aantal jaar geleden kwamen met dubbele en blown diffusers, konden de andere teams dit binnen een aantal races kopieren (al dan niet succesvol). De motoren zijn zo erg beperkt dat Renault, Ferrari en Honda het gat met Mercedes gewoon niet mogen dichten, want dat kost ze te veel wijzigingen.
Ferrari en Renault begonnen in dezelfde uitgangspositie dit seizoen. Ferrari heeft met evenveel tokens (ongeveer, ik geloof 2 meer) als Renault het gat met Mercedes aanzienlijk kunnen verkleinen.

Ja, de competitie regels zijn strikt, maar des te groter de uitdaging voor de motorbouwer. Renault faalt voor het tweede jaar op rij. Ferrari bewijst namelijk dat je binnen deze regels wel een gat kunt verkleinen.

Vorig jaar was het gat tussen RBR en Mercedes 0,8 per rondje in Australië, dit jaar is het gat veel en veel groter. Misschien wel 1,5 seconden per rondje, if not 2. Deels aero, maar ook gewoon Renault die veel te weinig PK's heeft gevonden met die 20 tokens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
De dominantie van Mercedes zal niet lang meer duren kennelijk?

http://www.nu.nl/formule-...-dominantie-mercedes.html

8)

*edit*

http://www.nusport.nl/cartoon/fc-knudde

:D

[ Voor 15% gewijzigd door Grimmie187 op 16-03-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:40

Ankh

|true

Requiem19 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:48:
[...]

Ferrari en Renault begonnen in dezelfde uitgangspositie dit seizoen. Ferrari heeft met evenveel tokens (ongeveer, ik geloof 2 meer) als Renault het gat met Mercedes aanzienlijk kunnen verkleinen.

Ja, de competitie regels zijn strikt, maar des te groter de uitdaging voor de motorbouwer. Renault faalt voor het tweede jaar op rij. Ferrari bewijst namelijk dat je binnen deze regels wel een gat kunt verkleinen.

Vorig jaar was het gat tussen RBR en Mercedes 0,8 per rondje in Australië, dit jaar is het gat veel en veel groter. Misschien wel 1,5 seconden per rondje, if not 2. Deels aero, maar ook gewoon Renault die veel te weinig PK's heeft gevonden met die 20 tokens.
Mercedes lag al voor en heeft ook tokens waardoor ze hebben kunnen door ontwikkelen. Ook al hebben ze minder tokens, ze kunnen nog steeds upgrades uitvoeren.

Iedereen heeft 32 tokens gehad?
Mercedes has used more engine development ‘tokens’ before the start of the season than any of their rivals, leaving them with the least scope to develop their engine over the rest of the season.

The Brixworth-based engine manufacturer has just seven tokens left to use over the remainder of 2015 having already used 25 of the 32 available.

Ferrari used 22 of its tokens over the winter and therefore has ten left. Renault has the greatest scope for development with 12 unused tokens having used 20 on its Energy F1 power unit during the off-season.

As a newcomer to the championship Honda has been granted an allocation of tokens based on the average number of unused tokens each other engine manufacturer has. They have nine tokens to use over the rest of the year.

[ Voor 30% gewijzigd door Ankh op 16-03-2015 16:59 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgaande op die info en waar Honda nu staat, zou ik meteen stoppen met F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39

Player1S

Probably out in the dark

lachwekkende regel. Waarom zou een nieuwe motorbouwer nu nog instappen? Dan moet je wel heel zeker zijn van je zaak voordat je in stapt.

Overigens denk ik nog steeds dat Honda op voorhand al flink heeft lopen klooien en de hand behoorlijk in eigen boezem mogen steken.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

frankivo schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:36:
[...]

Heb je daar een linkje bij?
Nee, geen linkje en ik kon er verder niets over vinden.

Olav Mol vermeldde het tijdens zijn commentaar in de race en blijkbaar was het op Sky ook vermeld.

Was alleen nieuwschierig of ik de enige was die het had gehoord (blijkbaar niet ;) ) en of er meer van bekend was (blijkbaar ook niet :) )

En het hoeft geen verschil te zijn tussen 11.000 of 13.000 RPM, maar het zou het wel mogelijk maken om bijvoorbeeld gedurende de safetycar brandstof te "bufferen" waardoor je iets meer speelruimte hebt in de rest van de race.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ankh schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:57:
[...]

Mercedes lag al voor en heeft ook tokens waardoor ze hebben kunnen door ontwikkelen. Ook al hebben ze minder tokens, ze kunnen nog steeds upgrades uitvoeren.

Iedereen heeft 32 tokens gehad?

[...]
De wet van de remmende voorsprong: als je al een efficiënte motor/ERS hebt, is het moeilijker om even veel gains te halen als je achter ligt.

Ferrari bewijst dit ook door met minder Tokens dan Mercedes een deel van de achterstand in te lopen.

Stel je begint in 2014 met een motor die 95% efficiënt is (Mercedes). Renault had (voorbeeld) 80% effciëntie.

Het is in de regel voor iemand die op 80% zit veel makkelijker om op 90% te komen, terwijl degene die op 95% zit veel minder ruimte voor verbetering heeft. Dus, wat heeft Renault zitten doen afgelopen jaar?

Ze hebben volgens mij ook Mario Ilien als consultant aangenomen om hun werkwijze eens door te lichten. Omdat ze het misschien zelf gewoon niet meer weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Mercedes al met deze motoren (of manier van aandrijven) bezig was gedurende de tijd dat Schumi nog daar zat. Ik kan me voor de geest halen dat Jordan toen al zei dat met de nieuwe regels Mercedes zou gaan schitteren. En Red Bull en andere teams waren vooral bezig races te winnen of proberen te winnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Mercedes schijnt 600 miljoen geinvesteerd te hebben in de nieuwe motoren.
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:00:
Afgaande op die info en waar Honda nu staat, zou ik meteen stoppen met F1
Tja, ze hebben 2 jaar de tijd gehad om een motor compleet op te bouwen. Ze hebben ook een heel jaar kunnen af kijken wat andere fabrikanten hadden gebouwd.

Het probleem is dat ze niet van Mercedes hebben afgekeken hoe het moet, maar van Renault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met geld is dat je het ook slecht kan investeren, dus daarmee gezegd, geld is niet gelijk aan succes. Dat bewees Ferrari al eerder met het niet correct kunnen uitlezen van data uit een peperdure windtunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39

Player1S

Probably out in the dark

SnowDude schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:16:
Mercedes schijnt 600 miljoen geinvesteerd te hebben in de nieuwe motoren.

[...]

Tja, ze hebben 2 jaar de tijd gehad om een motor compleet op te bouwen. Ze hebben ook een heel jaar kunnen af kijken wat andere fabrikanten hadden gebouwd.

Het probleem is dat ze niet van Mercedes hebben afgekeken hoe het moet, maar van Renault
Als ze het van Renault hadden afgekeken hadden ze iig de race kunnen uitrijden en deden ze nog een beetje mee O-)

Ik snap niet dat ze dat ding niet vorig seizoen of zelfs daarvoor al in een mule hadden gedrukt. Ferrari heeft dat zeer waarschijnlijk wel gedaan (zijn foto's van) en ik sluit niet uit dat Mercedes en zelfs Renault wel ergens stiekem hebben getest wat niet naar buiten is gekomen.
Ook lijkt dat ding alleen op de virtuele testbank te hebben gestaan. Of hadden ze alleen nog een testbank uit begin jaren 90?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L1nt schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:23:
[...]
Of hadden ze alleen nog een testbank uit begin jaren 90?
Laat dat alsjeblieft een Mugen Honda testbank zijn, dan hebben we over een race of wat nog een vuurzee van jewelste om naar te kijken als de Honda straks nog eens ploft. Wat me ervan herrinner was het hoe verder we in het seizoen raakten, de ploffen steeds mooier werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dan nog snap ik dat niet. Als je testbank goed is simuleer je alle omstandigheden zoals in real life. Ze kunnen toch makkelijk van McLaren een log krijgen met alle stuur, throttle en environment inputs (zoals temp en g-krachten) van een complete race.

Maar goed, vanaf de eerste test gaat het al mis met die Honda motor, ik snap echt niet hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ze hebben zich extreem gericht op compacte packaging en toch zo hoog mogelijke prestaties.

Als je de achterkant van die Mclaren ook ziet.. misschien wel het compactse van alle bolides. Ron Dennis heeft ook gezegd dat de filosofie dit jaar was om volledig op snelheid in te zetten en vanuit die gedachte te werken naar meer betrouwbaarheid.

Dat zei hij overigens vóór de eerste wintertest. Hij kon toen uiteraard niet vermoeden dat het zo dramatisch zou zijn. Uiteindelijk hebben ze bij Honda wellicht teveel risico genomen en blijkt de integratie met de auto voor onverwachte problemen te zorgen. Want uiteraard heeft zo[n motor wel flink veel gelopen op de testbank...

Tijdens de GP kon je trouwens ook goed zien dat Button in de bochten echt VEEL meer snelheid had dan Perez achter hem. Perez kwam hem uiteindelijk wel voorbij, maar puur op vermogen. Qua aero grip is die Mclaren nu al aardig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je nog zo snel kan lopen in de bochten, als er een motor is die 11, 12, 15 km harder loopt, dan ben je gezien in een sport waar (achter mercedes) het om tiendes gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Uiteraard, maar zodra Honda de motor kan opschroeven (ze schijnen nu op 70% vermogen te rijden om oververhitting van de MGU-K te voorkomen), kan het gewoon een snelle auto worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je kan beter een snelle onbetrouwbare wagen hebben dan een langzame betrouwbare.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Laatst online: 21-09 11:54
To finish first, first you have to finish...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop het echt dat ze sneller worden, een leuk gevecht voor plek 3-10 is wat de sport nodig heeft. Er is echt niks mis met Mercedes, maar als het allemaal netjes aanschuift is het wel erg saai allemaal. Toegegeven we weten niet wat de RB kan, maar dat lijkt de plek achter ferrari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Requiem19 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:57:
Ze hebben zich extreem gericht op compacte packaging en toch zo hoog mogelijke prestaties.

Als je de achterkant van die Mclaren ook ziet.. misschien wel het compactse van alle bolides. Ron Dennis heeft ook gezegd dat de filosofie dit jaar was om volledig op snelheid in te zetten en vanuit die gedachte te werken naar meer betrouwbaarheid.

Dat zei hij overigens vóór de eerste wintertest. Hij kon toen uiteraard niet vermoeden dat het zo dramatisch zou zijn. Uiteindelijk hebben ze bij Honda wellicht teveel risico genomen en blijkt de integratie met de auto voor onverwachte problemen te zorgen. Want uiteraard heeft zo[n motor wel flink veel gelopen op de testbank...
Wat ik begreep uit gesprek tussen Ted en Ron Dennis is dat zij (honda & mclaren) hoog ingezet hebben; kan dus ook veel verkeerd gaan. Vanwege het 'aggressieve pakket' moet er nog veeeel gebeuren, maar ze verwachten dichterbij te gaan komen.

Uiteraard wordt niet alles verteld en is veel standaard PR gelul - maar het lijkt mij wel aannemelijk. Je ziet dat oa terug in het uitzonderlijk ontwerp en de relatief positieve houding van beide partijen. Men weet dat er veel moet gebeuren, maar ze lijken alle bewust van de potentie die het beestje bezit. Ze moeten het er alleen nog uit zien te halen :+

Ook de opmerking dat zij erg terughoudend zijn met 'verneuken' van motoren, gezien men die maar beperkt aantal kan gebruiken (4stk?)

zie: http://www1.skysports.com...mclaren-a-long-way-behind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Je snapt het niet helemaal. Er is een restrictie van 100kg/hr voor ieder moment van de wedstrijd. Dat is dus 1.66 kilo per minuut. Voor iedere kilo benzine moet er idealiter 14.7 kilo lucht in. Totaal kan er dus 14.7*1.66=24.5 kilo lucht per minuut naar binnen. Lucht weegt 1.25 KG/m3 bij 0 graden en 1 bar. Dat is dus 19.6m3 (19.600 liter) lucht per minuut. Iedere 2 omwentelingen heb je een arbeidsslag, dus bij 11.000 RPM heb je 5.500 arbeidsslagen. Dan pompt het blok er 3.56 liter lucht per 2 omwentelingen doorheen. Het blok zelf is maar 1.6 liter, dus 3.56/1.6=2.23 keer gecomprimeerd.

Ja er zijn variabelen, zoals de luchttemperatuur. Doordat de lucht heter wordt zet het uit en heb je dus meer druk. Hier : http://www.racexpress.nl/...pen-specificaties/n/64477 staat dat de maximum druk 3.5 bar is wegens de brandstoflimiet. Verder staat er dat de druk zelf niet gereguleerd is. Je kan dus maximaal gaan, maar dan kom je brandstof tekort.

Als je uit gaat van maximale druk van 3.5 bar, dan zit je bij 7000RPM aan een maximum brandstofverbruik. Daaronder heb je meer druk nodig voor hetzelfde verbruik, erboven minder.

De verbranding van 1 liter benzine levert ongeveer 35MJ aan energie op. Benzine is 0.72 kg / liter, dus er is een fuel cap van 1.66/0.72=2.3 liter benzine per minuut. Dus 80.5MJ. Die energie is per minuut, dus per seconde is dat 1341kW. Dat is 1825PK :9 .

Helaas is een benzinemotor niet 100% efficient met zijn energie. Er gaat een hoop verloren in warmte en wrijving. De gemiddelde benzinemotor komt niet verder dan 25%. Dat zou 450 PK zijn.

Lauda verklapt hier : http://www.f1today.net/nl...de-mercedes-v6-produceert dat Mercedes tot 580 krukas PKs komt. Dat is dus een rendement van 32%.

Stel nu dat je in staat zou zijn om in plaats van die 1.66 kilo per minuut tijdelijk over iets meer kan beschikken. 10% extra (166cc) levert 3.2% extra vermogen op. Dat is 18.5 PK.

Er moet dan ook 10% extra lucht in. Je hbt daardooe 2.45 bar nodig bij 11.000 rpm. Dat is 0.22 meer.

Met andere woorden, het opschroeven van de maximaal ingespoten brandstof met 10% levert bij iets meer turbodruk 18.5PK op.

Het langste stuk vol gas op de F1 kalender is Shanghai, met 1140 meter. Als je dit bekijkt :

dan zie je dat ze ongeveer 15 sec vol gas gaan. Wil je op dat stuk 10% extra brandstof, dan heb je 166/4=41cc nodig. Als je van je gas af gaat is dat tankje in 1.5sec ook weer vol.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 16-03-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

asing schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:29:
[...]
Je snapt het niet helemaal. Er is een restrictie .......[heel lang verhaal]
Dat zei ik; "Ik zie dat echter niet gebeuren door de huidige restricties."

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
hardware-lover schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:07:
[...]

Dat zei ik; "Ik zie dat echter niet gebeuren door de huidige restricties."
Wat ik bedoelde (we praten een beetje langs elkaar heen) is dat het op zal vallen als een team boven de 11.000 RPM gaat draaien. Dan ben je duidelijk bezig met de waarheid een beetje draaien. Ze kunnen wel naar 15.000RPM maar dan moet er serieus meer benzine in dan de cap.

Het is eenvoudiger om een hulptankje tussen de fuel flow sensor en de motor te plaatsen, met een extra pomp om meer te kunnen pompen dan de limiet van de FIA. Iets meer turbodruk en een beetje extra benzine heeft al aardig resultaat. Dit zal echter niet opvallen omdat het tankje klein kan zijn en dus weggestopt kan worden, en je blijft onder de 11.000 RPM met behoud van extra vermogen. Door tijdens gas los periodes de pomp voor de fuel flow meter nog even door te laten draaien vul je het tankje weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Max had een kapotte bougie: http://www.racexpress.nl/...ekend-geen-vonken/n/65299

Betekent dit dat deze motor nog verder gefixed en gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 22:33
handige_harrie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:52:
Max had een kapotte bougie: http://www.racexpress.nl/...ekend-geen-vonken/n/65299

Betekent dit dat deze motor nog verder gefixed en gebruikt kan worden?
Denk het wel... ...zou wel erg sneu zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 02-10 23:05
Wat zijn nou die tokens waar jullie het al een paar keer over gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tristan schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:12:
Wat zijn nou die tokens waar jullie het al een paar keer over gehad hebben?
http://www.fia.com/sites/...ower%20Unit%20leaflet.pdf

Het is niet lastig; net als in Need for Speed kan je bepaalde credits spenderen aan bepaalde delen van je motor/auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Renault weet ook niet wat ze willen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/118091

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
MAX3400 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:15:
[...]

http://www.fia.com/sites/...ower%20Unit%20leaflet.pdf

Het is niet lastig; net als in Need for Speed kan je bepaalde credits spenderen aan bepaalde delen van je motor/auto.
Aha. En is de verdeling van het aantal tokens per team gelijk of hebben bepaalde teams meer tokens en waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tristan schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:54:
[...]

Aha. En is de verdeling van het aantal tokens per team gelijk of hebben bepaalde teams meer tokens en waarom dan?
Lees even terug? Honda krijgt het gemiddeld aantal tokens van wat anderen nog over hebben/hadden per datum X. Heeft te maken met het feit dat er geen homologatie-modellen meer hoeven te worden gebouwd waardoor het aantal tokens voor Honda per definitie lager ligt dan dat een Renault vorig jaar (inclusief winter) heeft mogen spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 21:12
Tokens. :? Het begint steeds meer op een computerspel te lijken.
Vroegâh was het de kunst een spel zo mooi als in het echt te maken, nu moet het in het echt net als in het spel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Jolke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:59:
Vroegâh was het de kunst een spel zo mooi als in het echt te maken, nu moet het in het echt net als in het spel zijn.
Tja hoe wil je het dan doen? Alles weer vrij geven waardoor een motor 100 miljoen per jaarkost en je straks nog maar 3 of 4 teams over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
SnowDude schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:36:
[...]

Tja hoe wil je het dan doen? Alles weer vrij geven waardoor een motor 100 miljoen per jaarkost en je straks nog maar 3 of 4 teams over hebt?
Ik vraag me af of het nut heeft met die tokens.

De fabrikanten spenderen een token pas zodra een nieuw onderdeel op de motor wordt geïntroduceerd, niet zodra het nieuwe onderdeel ontwikkeld wordt. Volgens mij zijn alle fabrikanten op maximale sterkte aan het doorontwikkelen, en kijken ze daarna welke ideeën/vernieuwingen de meeste winst opleveren en spenderen ze daar uiteindelijk de tokens aan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

AzzKickah

06-CENSORED

Een kapotte bougie..

Is toch ook ongelofelijk eigenlijk. Het is niet alsof ze pas sinds 2014 bougies gebruiken of zo.
Zo'n basic onderdeel mag toch niet kapot gaan zou je zeggen. Wtf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 21:12
[...]

Ik bedoelde het niet als kritiek en ik-weet-het-beter. Was alleen verbaasd over het feit dat het tegenwoordig eerder andersom werkt.
Vind het goed dat er naar mogelijkheden gezocht wordt om kleinere teams ook mee te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:09
Ik denk eerder een losse bougie.
Er kwam rook in de cockpit en later uit de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Jolke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:59:
Ja, mijn gevoel dus ook!
AzzKickah schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:51:
Een kapotte bougie..

Is toch ook ongelofelijk eigenlijk. Het is niet alsof ze pas sinds 2014 bougies gebruiken of zo.
Zo'n basic onderdeel mag toch niet kapot gaan zou je zeggen. Wtf.
Of in ieder geval een failover bougie. Doet de bougie het niet meer, neemt de ander het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb niet zo heel erg veel verstand van motoren maar ik vermoed dat er binnen de F1 geen ruimte is voor redundantie in bougies, gewicht en misschien performance degradatie...?

Anders zou Alfa-Romeo ook maar is moeten overwegen in de F1 te stappen.. T-spark blok bouwen voor Max :P

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik snap de frustratie wel van Horner. In de tijden van dominantie van Ferrari en Red Bull, konden andere teams relatief goedkoop wat achterstand inlopen met aero, zonder belemmering van tokens. Ook de FIA stuurde daarin met regelwijzigingen etc.

En als je dan hoort dat Mercedes er 600 miljoen in heeft gestopt.... Wat nou goedkoper? Ok, ze hebben er allemaal mee ingestemd, maar ik mag toch hopen dat iedereen doorheeft (zie ook de kijkcijfers) dat zo'n dominantie niet goed is voor de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Als motorbouwers verplicht worden een motor aan te bieden voor een bepaald bedrag, dan perkt dat in de regel ook de investering in. Maar Mercedes is bv all-in gegaan en houdt haar voorsprong door de regels vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Roamor schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:58:
Ik snap de frustratie wel van Horner. In de tijden van dominantie van Ferrari en Red Bull, konden andere teams relatief goedkoop wat achterstand inlopen met aero, zonder belemmering van tokens. Ook de FIA stuurde daarin met regelwijzigingen etc.
Natuurlijk stuurde de FIA met de regels maar dat kwam omdat RB altijd de grijze gebieden op zocht. Ze zochten de mazen in de wet en (mis/ge)bruikten die. Daardoor kon je er ook gewoon wat aan doen door de mazen in de regels te dichten. Hierdoor veranderde misschien wel de letterlijke regel maar niet de intentie van de regel.

In het geval van Mercedes lijkt het erop dat ze helemaal geen maas in de regel ontdekt hebben maar lijkt het erop alsof ze gewoon hun werk vele malen beter gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 00:11

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jawmoret schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:57:
Anders zou Alfa-Romeo ook maar is moeten overwegen in de F1 te stappen.. T-spark blok bouwen voor Max :P
been there, done that 8)

Wikipedia: Alfa Romeo (Formule 1)

Wikipedia: Alfa Romeo Twin Spark engine
Alfa Romeo Twin Spark (TS) technology was used for the first time in the Alfa Romeo Grand Prix car in 1914
.. maar eensch dat Alfa Romeo nodig weer eens in de autosport terug moet komen .. DTM/ITC anyone? O+

[ Voor 34% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-03-2015 09:16 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Was dit al gepost:
http://www.formule1.nl/ni...tekent-einde-sauber-gate/

Sauber koopt Giedo af voor 15 miljoen met geld van Bernie. Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:01

Edd

Erapaz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:13:
Was dit al gepost:

Dus nu kan hij een stoeltje kopen bij Manor? Die op hun beurt dat geld weer gebruiken voor het betalen van Ferrari voor de software? ;)
Ben benieuwd wanneer dat bekend wordt gemaakt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Edd op 17-03-2015 09:17 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Tijdje geen F1 gevolgd, maar door het Giedo drama toch weer zitten kijken. Ik lig toch elke keer weer dubbel als mensen dit nog serieus kunnen nemen.

"uit respect voor de sport stop ik met de strijd" Alsof iemand dat nog serieus kan geloven :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is ook geen sport, maar entertainment. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:01:
[...]

Als motorbouwers verplicht worden een motor aan te bieden voor een bepaald bedrag, dan perkt dat in de regel ook de investering in. Maar Mercedes is bv all-in gegaan en houdt haar voorsprong door de regels vast.
Dat werkt niet want dan lopen de motoren bouwers gewoon weg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Erapaz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:13:
Was dit al gepost:

toch 7 verdiend door beetje te bitchen

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Prius Cup Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2