Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
https://twitter.com/ForceIndiaF1/status/557925695871926272

EDIT: Spuit 11
[ Voor 5% gewijzigd door Edd op 21-01-2015 16:53 ]
-
De daadwerkelijke 2015 bolide is blijkbaar nog niet klaar op dit moment.Edd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:53:
De nieuwe Force India KLEURSTELLING voor 2015
[knip]
Testing, one, two ...
Ontzettend lelijke en inspiratieloze plaatsing van de sponsoring ook
[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 21-01-2015 17:03 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
The FIA has confirmed that five races on this year’s Formula One calendar will have earlier start times following safety recommendations regarding event starts in the wake of Jules Bianchi’s accident in Suzuka last year.
The new 2015 start times appear to reflect concerns about failing light and rain, with the Australian Grand Prix now moved back from the 5pm local time start it has held in recent years to a 4pm local start (0500 GMT), while the Malaysian Grand Prix at Sepang, which is subject to frequent, torrential late-afternoon rain showers will now start at 3pm local time (0700 GMT), back from the 4pm start it has had in past seasons.
Three other races move back an hour. China’s race gets a 2pm start (0600 GMT), while the Japanese Grand Prix, in which some drivers complained of poor light on the day of Bianchi’s accident, moves back from it’s usual 3pm start to 2pm (0500 GMT). The Russian Grand Prix will also start at 2pm.
Mexico, meanwhile, has been given a 1pm local start time, with the 1900hrs GMT start putting it in a prime time TV slot in Europe.
Testing, one, two ...
Beelden van de ramkraak bij Red Bull. Hij kegelt de 'trofee' van Monaco zo op de grond

[ Voor 10% gewijzigd door AzzKickah op 21-01-2015 19:15 ]
Je filmpje doet het hier nietAzzKickah schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:04:
[video]
Beelden van de ramkraak bij Red Bull. Hij kegelt de 'trofee' van Monaco zo op de grond![]()
Dat was een anticlimax.AzzKickah schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:04:
[video]
Beelden van de ramkraak bij Red Bull. Hij kegelt de 'trofee' van Monaco zo op de grond![]()
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

De 2013 versie ter referentie.

[ Voor 16% gewijzigd door Tackleberry op 21-01-2015 21:47 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition
Nog een paar jaar en de meeste auto's kun je niet goed meer onderscheiden van elkaar als ze aan het racen zijn. Dit wordt te belachelijk.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Als ik het vorig jaar goed begrepen heb, zal dit ook het eerste jaar zijn waar er een verschil zal zijn tussen de fabrieks- en klanten motoren. Misschien kunnen Ferrari en Renault het klantenblok evenaren door het seizoen heen, maar het fabrieksteam? De strijd tussen Williams en RedBull wordt wel interessant. Denk dat deze twee in willekeurige volgorde met gemak de tweede en derde plek in beslag gaan nemen. De strijd om de vierde plek wordt wel interessant, Lotus is door iedereen uitgevlakt op basis van het afgelopen seizoen, maar ik zie niet in waarom zij niet minstens het niveau van Ferrari, McLaren en Force India kunnen evenaren.
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Ik vind het verrassend dat je de strijd tussen Williams en Red Bull verwacht, Williams heeft me afgelopen seizoen toch teleur gesteld door niet echt lekker door te ontwikkelen.fynrd1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:09:
Als Ferrari fan kijk ik best op tegen het aankomend seizoen.Best jammer, aangezien de komst van Vettel een langgekoesterde droom van mij is. Het laatste wat ik overigens verwacht van dit seizoen, is dat Mercedes GP het moeilijk gaat krijgen. De bovenste twee plekken zijn in mijn opzicht dan ook wel vergeven.
Als ik het vorig jaar goed begrepen heb, zal dit ook het eerste jaar zijn waar er een verschil zal zijn tussen de fabrieks- en klanten motoren. Misschien kunnen Ferrari en Renault het klantenblok evenaren door het seizoen heen, maar het fabrieksteam? De strijd tussen Williams en RedBull wordt wel interessant. Denk dat deze twee in willekeurige volgorde met gemak de tweede en derde plek in beslag gaan nemen. De strijd om de vierde plek wordt wel interessant, Lotus is door iedereen uitgevlakt op basis van het afgelopen seizoen, maar ik zie niet in waarom zij niet minstens het niveau van Ferrari, McLaren en Force India kunnen evenaren.
Teleurgesteld in wat? Ze zijn door het seizoen heen steeds sterker geworden. Daarnaast kan je met hun budget niet kwalijk nemen dat ze door het seizoen heen geen grote stappen kunnen maken. Volgens mij staan ze er financieel nog zelfs slecht voor ook. Daarnaast heeft de Williams laten zien op sommige banen prima de pace van de Mercedessen te kunnen benaderen. Dat betekend toch dat er een goede basis ligt waarop ze kunnen voortborduren. Aerodynamisch is het daar nog niet echt spannend, maar dat komt wel hoop ik.Jurgen schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:59:
[...]
Ik vind het verrassend dat je de strijd tussen Williams en Red Bull verwacht, Williams heeft me afgelopen seizoen toch teleur gesteld door niet echt lekker door te ontwikkelen.
Betreft RedBull, Prodromou is weg en ik weet niet of Newey nou wel of niet een klein stapje terug doet. Ricciardo moet de kar gaan trekken, en de vraag is of Renault wel of niet een stap heeft kunnen maken.
Williams zal op aero een slag moeten maken, maar ik verwacht niet dat ze zo maar mee kunnen met RB. Het is wel afwachten wat de stap terug van Newey voor gevolgen heeft, maar de basis daar is al een paar jaar erg sterk.fynrd1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:12:
[...]
Teleurgesteld in wat? Ze zijn door het seizoen heen steeds sterker geworden. Daarnaast kan je met hun budget niet kwalijk nemen dat ze door het seizoen heen geen grote stappen kunnen maken. Volgens mij staan ze er financieel nog zelfs slecht voor ook. Daarnaast heeft de Williams laten zien op sommige banen prima de pace van de Mercedessen te kunnen benaderen. Dat betekend toch dat er een goede basis ligt waarop ze kunnen voortborduren. Aerodynamisch is het daar nog niet echt spannend, maar dat komt wel hoop ik.
Betreft RedBull, Prodromou is weg en ik weet niet of Newey nou wel of niet een klein stapje terug doet. Ricciardo moet de kar gaan trekken, en de vraag is of Renault wel of niet een stap heeft kunnen maken.
Ja je kan ze gewoon kopen:CyberThug schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:59:
Als ik dit jaar de FP3 en kwalificatie bij wil wonen in Spa kan ik daar dan kaarten voor reserveren? Ik heb gezocht, maar via de diverse ticketsites kan ik niets vinden.
http://www.spagrandprix.com/
Kunnen ze ook niet, er is (nog) geen geld voor. Maar als we even uitgaan van het behoudt van het motor voordeel, dan tikken de kleine stapjes er flink in. De rollen draaien vermoedelijk ook wel flink om als Renault een grote stap maakt, al rekent daar inclusief mij, niemand op. Maar in mijn ogen zijn dit zeker wel de twee sterkste teams na Mercedes.Jurgen schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:04:
Williams zal op aero een slag moeten maken, maar ik verwacht niet dat ze zo maar mee kunnen met RB.
Het was (by far) het meest efficiente ontwerp m.b.t. drag van alle teams (ze haalden met groot gemak de hoogste topsnelheid). Ze missen alleen nog dat stukje downforce om in de snelle bochten echt mee te kunnen met de top. Ze kunnen waarschijnlijk niet meer vleugel zetten omdat dat niets meer oplevert, dus daar moeten ze wel nog iets vinden, maar ze willen natuurlijk niet het voordeel dat ze hebben m.b.t. drag zomaar weggeven, leuk hoofdbrekertje voor de engineers daar
Ik zie alleen kaarten voor of de zondag of voor het hele weekend maar niet voor de zaterdag?Jurgen schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:04:
Ja je kan ze gewoon kopen:
http://www.spagrandprix.com/
Oeh je hebt gelijk,CyberThug schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:32:
[...]
Ik zie alleen kaarten voor of de zondag of voor het hele weekend maar niet voor de zaterdag?
Wil je zitplaatsen? Over het algemeen zijn er aan de poort nog zat kaarten te krijgen, zeker general admission

http://www.gpupdate.net/n...rtprogrammering-fors-uit/
En Vergne krijgt een trap na vanuit TR..
http://www.f1today.net/nl...echtste-simulator-coureur
[ Voor 27% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-01-2015 14:16 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nice!!Hoogie2004 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:11:
Sport1 gaat heel veel meer autosport uitzenden![]()
![]()
![]()
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
FabiandJ in "Algemeen race topic Deel 2"Hoogie2004 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:11:
Sport1 gaat heel veel meer autosport uitzenden![]()
![]()
![]()
Mocht je doelen op mij, ik heb nergens het woord slecht genoemd m.b.t. de aero van Williams. Je moet niet vergeten dat parasitaire drag, exponentieel toeneemt met de snelheid, lagere downforce niveaus leiden tot lagere drag op topsnelheid. Ik ben wel al een paar jaar heel erg gecharmeerd van de persoon of personen die de de sidepods en cokebottle ontwerpen, mocht je doelen op efficiëntie, dan is dit zeker het punt waar ze het halen. Maar qua downforcelevels zitten ze niet in de top, dat is hun zwakte. Ik denk dat Prodromou en Williams het perfecte huwelijk was geweest. Maargoed, misschien trekt Mclaren de komende tijd de goede jongens bij Williams wel wegHoogie2004 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:54:
Waarom denk iedereen dat de aero van Williams zo slecht was afgelopen jaar?
Het was (by far) het meest efficiente ontwerp m.b.t. drag van alle teams (ze haalden met groot gemak de hoogste topsnelheid). Ze missen alleen nog dat stukje downforce om in de snelle bochten echt mee te kunnen met de top. Ze kunnen waarschijnlijk niet meer vleugel zetten omdat dat niets meer oplevert, dus daar moeten ze wel nog iets vinden, maar ze willen natuurlijk niet het voordeel dat ze hebben m.b.t. drag zomaar weggeven, leuk hoofdbrekertje voor de engineers daar
Have your pick:
V6T 2014
V8 2007
V10 2002-2004
V12 1995
Allen op Monza met dezelfde apparatuur gemaakt. Overigens valt ook de 'verkleuring' van de Ferrari op. Jammer dat ze het scharlaken niet meer gebruiken.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Lastig om te kiezen tussen de V10 en V12, heb ze beiden in het echt gehoord. De V12 is als een orkest, zit heel veel dramatiek in en er komt werkelijk een muur van geluid op je af. De V10 klinkt zo perfect, zo fijntjes, alsof alles klopt, daarnaast klinkt het ook als een snelheidsmonster. Van alle motoren zie ik overigens wel het liefst de V10 terug... ennnee we hebben een winnaarSeñor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:26:
http://www.motorsport.com...2014-v6-turbo-v8-v10-v12/
Have your pick:
V6T 2014
V8 2007
V10 2002-2004
V12 1995
Allen op Monza met dezelfde apparatuur gemaakt. Overigens valt ook de 'verkleuring' van de Ferrari op. Jammer dat ze het scharlaken niet meer gebruiken.
Gaat voor het komende seizoen niet meer gebeuren, dit is al eerder aangekondigd. Valt me nu op dat Monaco ook niet wordt uitgezonden door hen. Gelukkig hebben ze Duitsland niet in het rijtje staan, want op dit moment is het twijfelachtig of daar een race gehouden wordt dit jaar.
[ Voor 43% gewijzigd door hardware-lover op 23-01-2015 21:26 ]
Testing, one, two ...
De V6 klinkt ondanks zijn gedemptheid toch wel 'high-tech', vind het geluid wel wat hebben en wel bij de huidige F1 passen, al snap ik het gemis van beleving ook wel... die V8 is eigenlijk maar lafjes.
Tjah, ben benieuwd hoe zo'n V6T klinkt met meer toeren. Zal zeker niet tegenvallen lijkt mij. Maar daar komen we waarschijnlijk wel achter in 2017? Gefeliciteerd trouwensKeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:26:
Vind de V8 eigenlijk het minste... V10 en V12 zijn erg gaaf... met idd wat meer verfijning voor de V10, gewoon lekker janken.
De V6 klinkt ondanks zijn gedemptheid toch wel 'high-tech', vind het geluid wel wat hebben en wel bij de huidige F1 passen, al snap ik het gemis van beleving ook wel... die V8 is eigenlijk maar lafjes.
[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 23-01-2015 21:33 ]
Testing, one, two ...
Ik vind juist in dit filmpje weer blijken wat een ongelooflijke deceptie het geluid van de huidige V6 Turbo is.KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:26:
Vind de V8 eigenlijk het minste... V10 en V12 zijn erg gaaf... met idd wat meer verfijning voor de V10, gewoon lekker janken.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de V6, kwa geluid is de V10 echt het mooiste, vooral in de tijd dat ze dik 20000 toeren maakten.KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:26:
Ik snap best dat veel mensen terug verlangen naar de V10, maar ik denk dat dat toch echt niet meer in de huidige tijd past. En hoewel ik ook echt geen millieu freak ben en een dikke benzine slurper in de garage heb staan (dat ding doet 1:4 met een beetje sportief rijden, 1:2 als ik op een circuit rij) moet ik ook toegeven dat de tijd van grote zware motoren een beetje voorbij is.
We zitten nu in de tijd van kleine lichte hybride aandrijvingen, en (rem) energie terug win systemen. En ik denk dat daar de huidige formule 1 aandrijvingen erg goed aan voldoen.
Kijk je seizoens samenvattingen of de hele races stuk voor stuk? Waar/hoe kijk je het? Ik wil dit zelf ook gaan doen, aangezien ik ontzettend veel gemist heb.hardware-lover schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:32:
Ben bezig de seizoenen 1990 t/m 2010, als samenvatting, door te werken. Zo kan ik de ontwikkeling over de jaren wat meer in een notendop in mijn gedachten krijgen. Ben nu net aan het seizoen 2005 begonnen, Hola Fernando
Kijk lokaal via mediacenter (zijn mkv's).
Testing, one, two ...
Heb jij die van 2004 t/m 2010 op DVD of waar heb je die vandaan..?hardware-lover schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:32:
Ben bezig de seizoenen 1990 t/m 2010, als samenvatting, door te werken. Zo kan ik de ontwikkeling over de jaren wat meer in een notendop in mijn gedachten krijgen. Ben nu net aan het seizoen 2005 begonnen, Hola Fernando

[ Voor 39% gewijzigd door AzzKickah op 25-01-2015 13:33 ]
Crap als in..? Beeldkwaliteit? Of 'objectiviteit'?Phusebox schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:24:
2005 tm 2009 heb ik wel op dvd staan. Maar ben ermee gestopt omdat ze echt crap zijn.
Momenteel is Spa 1985 bezig, later vandaag nog Spa 1995 en Hongarije 2006.
Voor de geïnteresseerden: http://www.reddit.com/r/f..._reminder_of_the_ongoing/
Overigens, Hungaroring 2006 kan ik nog steeds niet terugzien, ik heb me op zitten vreten tijdens die race omdat Ferrari maar niet naar slicks ging en op inters bleef, normaliter een sterk punt van Ferrari. Maar toen ze snel tijd begonnen te verliezen hadden ze kunnen stoppen en met vers rubber top 3 kunnen eindigen. Nu werd ie 8e. Samen met zijn plof in Suzuka en een hoop ellende in Brazil waren dat toch wel gemiste kansen...

bron: http://www.gpupdate.net/n...eldingen-nieuwe-e23-vrij/
Vind het een fraaie wagen geworden eigenlijk. Fraaiere neus dan vorig jaar iig
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
The ramblings of an idiot

En dat stuk boven de cockpit waar ook de luchtinlaat zit, is net een mannetje met een helm op, wie voorover gebogen zit en tussen z'n benen door naar de grond kijkt.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
[ Voor 39% gewijzigd door AzzKickah op 26-01-2015 19:54 ]
Als het tegenwoordig zo nat zou zijn dan had het een hele saaie replay gewordenMcBoom schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:33:
Op het streamingskanaal is nu de beruchte Spa '98 race
Lotus had het toch over een andere livery? Merk er weinig van. Overigens zouden de looks erg profiteren van een cm of 20 meer breedte. Demp je gelijk de topsnelheden weer.
Dat heb ik dus ook! Best wel frustrerend. Ik hoop altijd maar dat ik over 10 jaar, de races van de afgelopen 10 jaar net zo goed herinner als die van de 90's. Dat het in moet roesten, zeg maarSeñor Sjon schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:34:
Grrr. Coulthard. Om een of andere reden kan ik al die races veel beter onthouden dan alles wat de laatste 10 jaar is verreden.
En natuurlijk was dat vroeger je enige moment F1, nu heb je fora en nieuwssites tussen de races door.
Nu is 't op donderdag de persco downloaden, vrijdag op 't werk de training met een schuin oog volgen (al is het maar een live update twitter feed achtig iets), zaterdag quali + interviews en dan zondag raceday. Tegenwoordig bijna letterlijk een day. Nou ja, halve dag dan. Preshow, race, podium, interviews, Ted's Notebook. Ik verslind het allemaal als zoete pap.
Heerlijk. Vooral als de race op NL-tijd om 17:00 of later begint.
[ Voor 61% gewijzigd door AzzKickah op 26-01-2015 22:08 ]
Je hebt gelijkAzzKickah schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:37:
Ik vind die Lotus zo van de voorkant maar vreemd eruit zien.
[afbeelding]
En dat stuk boven de cockpit waar ook de luchtinlaat zit, is net een mannetje met een helm op, wie voorover gebogen zit en tussen z'n benen door naar de grond kijkt.
Het is gewoon de Tooned variantAzzKickah schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:37:
Ik vind die Lotus zo van de voorkant maar vreemd eruit zien.
[afbeelding]
Welke plaatsen? Ik ben er nog niet in uit namelijk, volgens mij zie je 't meest aan het einde van start/finish.p.d.akkerman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:19:
vandaag tickets besteld voor monza. Heb er weer zin in
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
https://www.selectmotorracing.com/Circuits/F1_Italy.jpgTommyGun schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:48:
[...]
Welke plaatsen? Ik ben er nog niet in uit namelijk, volgens mij zie je 't meest aan het einde van start/finish.
Ik ben ook regelmatig op Monza geweest, mijn ervaringen op verschillende tribunes:
-6B: Goed zicht op de 1e chicane, geen zicht op rechte stuk, wel een scherm.
-8: Goed zicht op 1e chicane + rechte stuk, ook een scherm.
-24: Geweldig zicht op uitkomen parabolica, rechte stuk + pitstops als je hoog genoeg zit, geen scherm.
Van de bovenstaande 3 plekken zou ik 8 kiezen, is nog het beste betaalbaar. 24 is geweldig maar ook bijna 2x zo duur..
Goede info, bedankt!Grimmie187 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:10:
[...]
https://www.selectmotorracing.com/Circuits/F1_Italy.jpg
Ik ben ook regelmatig op Monza geweest, mijn ervaringen op verschillende tribunes:
-6B: Goed zicht op de 1e chicane, geen zicht op rechte stuk, wel een scherm.
-8: Goed zicht op 1e chicane + rechte stuk, ook een scherm.
-24: Geweldig zicht op uitkomen parabolica, rechte stuk + pitstops als je hoog genoeg zit, geen scherm.
Van de bovenstaande 3 plekken zou ik 8 kiezen, is nog het beste betaalbaar. 24 is geweldig maar ook bijna 2x zo duur..
Naar 8 gaat mijn voorkeur ook uit ja. En een scherm vind ik best wel een must
EDIT // de kaart op MonzaNet laat een 8a en 8b zien. Dat zal ongetwijfeld een lage en wat hogere tribune zijn...
http://tickets.monzanet.it/it/4661-monza/
http://tickets.monzanet.it/img/events/circuit/4661.jpg
... maar het verschil kan ik niet ontdekken alhier: http://www.monzanet.it/it...prima%20Variante%20n.%208
[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 28-01-2015 10:30 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Klopt 8A is laag (goedkoper) en 8B is hoog (duurder). Of net andersom, de dure variant is in ieder geval het hogere deel van de tribune.TommyGun schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:19:
[...]
Goede info, bedankt!
Naar 8 gaat mijn voorkeur ook uit ja. En een scherm vind ik best wel een must.
EDIT // de kaart op MonzaNet laat een 8a en 8b zien. Dat zal ongetwijfeld een lage en wat hogere tribune zijn...
http://tickets.monzanet.it/it/4661-monza/
http://tickets.monzanet.it/img/events/circuit/4661.jpg
... maar het verschil kan ik niet ontdekken alhier: http://www.monzanet.it/it...prima%20Variante%20n.%208
Gaaf. Marketing kunnen ze bij Red Bull wel; nu hopen dat Toro Rosso een degelijke "rand-top-tien" auto heeft gebouwd waarmee Max zich kan onderscheiden.
http://www.gpupdate.net/n...wintertest-in-jerez-over/
Dan heb je toch automatisch al een achterstand lijkt mij m.b.t. de concurrentie? Zou geld een issue zijn?
Is al langer bekend dat de auto nog niet af zou zijn voor de eerste test, en ze zouden eigenlijk met 2014 auto/aero gaan rijden.creapYYY schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:21:
Force India slaat de eerste test over..
http://www.gpupdate.net/n...wintertest-in-jerez-over/
Dan heb je toch automatisch al een achterstand lijkt mij m.b.t. de concurrentie? Zou geld een issue zijn?
Doordat Mercedes nu snel met een geupdate motor komt (zodat Honda minder tokens heeft) hebben ze niet voor alle teams genoeg 2015 motoren om mee te testen waardoor FI ook met een 2014 motor zou moeten testen.
Volgens mij vinden ze dat bij elkaar opgeteld genoeg reden om de eerste test als 'nutteloos' te beschouwen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Aha, bovenstaande heb ik gemist. ThnxXyritZz schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:29:
[...]
Doordat Mercedes nu snel met een geupdate motor komt (zodat Honda minder tokens heeft) hebben ze niet voor alle teams genoeg 2015 motoren om mee te testen waardoor FI ook met een 2014 motor zou moeten testen.
Ik ga voor 23A. Opkomen rechte stuk.TommyGun schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:48:
[...]
Welke plaatsen? Ik ben er nog niet in uit namelijk, volgens mij zie je 't meest aan het einde van start/finish.
Ik weet dat er betere tribune's zijn, maar die zijn ook duurder.8 is in mijn ogen de beste. maar...
We logeren op de camping aan het circuit, tegenover tribune 8. Dus daar kunnen we nog blijven voor de start. Daarnaast ben ik 2 jaar geleden ook geweest met General Admission, met deze kaarten kom je ook overal. Aan het einde van de race stonden wij bij tribune 24, tegenover 23A. Wij wilde namelijk het circuit op voor de prijsuitreiking!!! en dat lukte. Tijdens de uitreiking stonden wij schuin onder het podium.
Ter hoogte van tribune 23A is een uitgang om na de race het circuit op te kunnen. en dat wil ik weer.
Dit was in 2013 echt een geweldige ervaring!!!!
trouwens is 23A wel met scherm, maar niet overdekt
Daarnaast meen ik ergens in dit topic gelezen te hebben dat Mercedes behoorlijk achter lag op het gebied van de DRS, of dat ze het niet maximaal benutte omdat ze toch 60pk extra hadden tov de concurrentie. Zouden ze dit jaar dan wel hier het maximale uit gaan halen?
Hmm lees net hierboven dat Mercedes nu dus toch de nodige tokens gaat gebruiken... triest om zo een nieuwe deelnemer te kloten. Als ik Honda was dan zei ik "stik er maar in". Willen ze terugkomen in de sport worden ze zo genaaid.
[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 28-01-2015 14:05 ]
Gooi die ontwikkeling van motoren gewoon open maar geef ze een beperkte hoeveelheid blokken per jaar. Als iemand in de eerste 4 races 4 verschillende blokken inzet moet hij weten, maar dan heeft ie aan de rest weinig meer over. De motor is (samen met de banden) gewoon een te grote invloed op de prestaties die niet meer in te lopen is zonder ontwikkeling.
Volgens mij levert een race (inclusief transport) al minder luchtvervuiling op dan een ontwikkeling van de motor.
Gelukkig voor dat ene team is er geen concurrentie, dus vallen de kosten ook nog mee qua ontwikkeling.
Veel succes!
Ik noem er even een paar:
BMW, Toyota, Honda.
Autobedrijven zijn om 1 reden in de F1: voor de verkoop van hun auto's. Zij het door imago/marketing, zij voor het relevante ontwikkelingen van technologie die doorsijpelt naar wegauto's,
Begin 21e eeuw was de maatschappij, de wereld anders. Groene auto's waren nog niet zo in beeld. Eind van de jaren '0 van de 21e eeuw begon dit allemaal te veranderen.
De wereld veranderd en de reden voor bedrijven om in de F1 te zitten dus ook. Misschien niet zo leuk voor jouw persoonlijke voorkeur, maar wel een economische logica. Als je dus de F1 wilt veranderen en je wilt dat er genoeg verschillende bedrijven meedoen, zul je met een voorstel moeten komen dat het voor hen ook interessant maakt.
Dus, kom maar op met een goed idee
Alternatief is dat je een race klasse opzet waar geen manufacturers meedoen, maar alleen zelfstandige teams. Dan heb je immers geen economische reden nodig voor participatie.
Er gaat 2 miljard rond bij de FOM. Dus in principe is er geld zat.
en wie levert de motoren dan? Judd? Ilmor? Of gaan de teams het zelf doen en krijg je dan "in cooperation with ...." en zijn we weer terug bij af.Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:19:
Alternatief is dat je een race klasse opzet waar geen manufacturers meedoen, maar alleen zelfstandige teams. Dan heb je immers geen economische reden nodig voor participatie.
Dus bijv Cosworth. Dat was, voor zover ik weet (?) gewoon een commercieel bedrijf dat geld trachte te verdienen aan het verkopen van competitieve motoren.
De grap blijft altijd dat alle participanten zelf moeten instemmen met de regels.Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:24:
Je kan ook beredeneren dat door het inbrengen van de rev limit, de V8 en de fugly aero, testverbod, etc al die fabrikanten uiteindelijk weggingen.
Er gaat 2 miljard rond bij de FOM. Dus in principe is er geld zat.
Zonder testverbod was F1 helemaal niet meer te betalen geweest en hadden we afscheid kunnen nemen van Williams, Force India en Sauber.
Alleen RB, Mclaren en Ferrari kunnen/willen dat betalen.
Overigens; gerucht op autosport: Force India staat op het punt om financieel om te vallen, wat mede een reden is voor het missen van de eerste test.
En dan kom je uiteindelijk weer uit bij Mercedes, Honda, Renault etc etc.Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:38:
Nou, een bedrijf dat tegen betaling een motor maakt.
Dus bijv Cosworth. Dat was, voor zover ik weet (?) gewoon een commercieel bedrijf dat geld trachte te verdienen aan het verkopen van competitieve motoren.
Zolang de teams enkel naar eigen belang kijken zal er sowieso niks wijzigen.
Nee fabrikanten zullen niet zomaar in F1 stappen, omdat zij veel meer te verliezen hebben dan een merk dat geen weg auto's maakt.L1nt schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:45:
[...]
En dan kom je uiteindelijk weer uit bij Mercedes, Honda, Renault etc etc.
Zolang de teams enkel naar eigen belang kijken zal er sowieso niks wijzigen.
Costworth kan tegen betaling een motor maken die jarenlang achteraan rijdt, maar als Honda of Mercedes dit doet levert dit reputatie en imago schade op voor de road-divisie. Ook het 'energie' argument zal blijven bestaan: Nissan zal nooit een smeuiige V12 gaan bouwen, omdat zij niet geassocieerd willen worden als merk met benzineslurpers, maar juist een groen imago aan het bouwen zijn.
Ook zal Renault, Honda of Mercedes tegen kostprijs een motor kunnen maken, dan nog zullen zij er alleen instappen als daar vanuit bedrijfsimago, of marketingtechnisch aspect een goede reden voor is.
Het wordt Max niet makkelijk gemaakt met al die hype. Kan bijna alleen maar teleurstellen zo :x
Het probleem is nu echter dat ze weinig aan ontwikkelen toekomen waardoor ze op prestaties nalaten. Groener rijden is prima, maar dat moet niet ten koste gaan van de ontwikkeling. Ontwikkeling van producten kost geld, maar heeft geen grote aanslag op de natuur. Van hot naar her vliegen met honderden mensen zet al meer zoden aan de dijk. Waarom niet meerdere plekken opstellen om te testen die dichter bij de teams liggen? Waarom niet vaker testen voor/na een raceweekend? De formule 1 kan veel zuiniger, maar dat moet niet ten koste gaan van de technologische ontwikkeling, iets waar de F1 de laatste decenia toch wel om bekend stond.Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:52:
[...]
Nee fabrikanten zullen niet zomaar in F1 stappen, omdat zij veel meer te verliezen hebben dan een merk dat geen weg auto's maakt.
Costworth kan tegen betaling een motor maken die jarenlang achteraan rijdt, maar als Honda of Mercedes dit doet levert dit reputatie en imago schade op voor de road-divisie. Ook het 'energie' argument zal blijven bestaan: Nissan zal nooit een smeuiige V12 gaan bouwen, omdat zij niet geassocieerd willen worden als merk met benzineslurpers, maar juist een groen imago aan het bouwen zijn.
Ook zal Renault, Honda of Mercedes tegen kostprijs een motor kunnen maken, dan nog zullen zij er alleen instappen als daar vanuit bedrijfsimago, of marketingtechnisch aspect een goede reden voor is.
Maar daarmee trek je de boel wel scheef. Ferrari zou dus tientallen miljoenen kunnen investeren wat ze nooit terug zien terwijl Renault misschien niet teveel verlies kan en/of wil maken.
Eens en oneens. Ontwikkelen is belangrijk, maar tegelijkertijd beseffen alle fabrikanten dat het geen wapenwedloop kan worden waarin de dollars zich opstapelen. Daarom hebben ze zelf akkoord gegeven voor het huidige systeem. Vergeet dat niet he, dit systeem van beperkte ontwikkeling is hun niet verplicht, maar ze staan hier achter. Jij lijkt te denken dat de reden voor weinig ontwikkelen gelegen is in het 'groene argument'. Maar volgens mij is de ontwikkelingsbeperking een kostenargument.Martinspire schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:21:
[...]
Het probleem is nu echter dat ze weinig aan ontwikkelen toekomen waardoor ze op prestaties nalaten. Groener rijden is prima, maar dat moet niet ten koste gaan van de ontwikkeling. Ontwikkeling van producten kost geld, maar heeft geen grote aanslag op de natuur. Van hot naar her vliegen met honderden mensen zet al meer zoden aan de dijk. Waarom niet meerdere plekken opstellen om te testen die dichter bij de teams liggen? Waarom niet vaker testen voor/na een raceweekend? De formule 1 kan veel zuiniger, maar dat moet niet ten koste gaan van de technologische ontwikkeling, iets waar de F1 de laatste decenia toch wel om bekend stond.
Dit jaar mochten ze 48% van de engine vervangen, volgend jaar weer iets minder en dan zo door, zodat je uiteindelijk een 'finaal product' hebt. 48% van je motor vervangen is nog best veel
In Good old V10 tijd werden intens dure metalen als beryllium aan het einde gebruikt om nog net wat meer toeren te mogen draaien en zo 2 of 3 pk te winnen. Terugkijkend was dat belachelijk natuurlijk. Ook de tijd van een motor voor practice, 1 voor kwalificatie en 1 voor de race... zou nu echt niet meer kunnen.
Dus wat zowel de fabrikanten als de Fifa wilt is innovatie en ontwikkeling, maar wel controleerbaar en beheersbaar qua kosten. Het huidige systeem is zeker niet optimaal, maar de logica is wel te begrijpen.
Je mag 48% vervangen, maar het onderblok ligt bv. al vast. Daarnaast kan je niet één ding vervangen zonder invloed op andere zaken te hebben waardoor je een kettingreactie krijgt aan tokens.
Beryllium was niet zo gezond voor de mensen die ermee moesten werken, daarom is dat in 2002(?) verboden en ploften de Mercedessen achter elkaar.
Qua kosten zijn ze nog steeds even veel kwijt als toen. Alleen had je wel veel meer motoren en pk's (en geluid) voor dat geld. Nu is alles en iedereen de simulatortoer opgegaan. Nog minder interessant voor het publiek. Ze rijden twee validatierondjes in FP en gaan weer naar binnen voor een ijkmomentje. Empirisch testen is er niet meer bij.
Jup, maar dat hadden Renault en Ferrari dus ook kunnen doen. Honda had dat ook kunnen doen. Renault had niet eens een werkbare motor in het pre-season, kortom, hadden hun zaakjes niet op orde. Eigen schuld dikke bult.Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:15:
Alleen heeft bv. Mercedes de buidel getrokken en aan de voorkant vele miljoenen meer geïnvesteerd. Nu is de status quo grotendeels ingegaan.
Kennelijk vonden de fabrikanten dat geen bezwaar bij het vaststellen van de regels, aangezien ze ermee ingestemd hebben. Waar in de reglementen staat dit trouwens?Je mag 48% vervangen, maar het onderblok ligt bv. al vast. Daarnaast kan je niet één ding vervangen zonder invloed op andere zaken te hebben waardoor je een kettingreactie krijgt aan tokens.
Ik heb het net even opgezocht. Alleen Mercedes en Peugeot gebruikten het, zonder aantoonbaar gevaar voor hun werknemers. Mercedessen ploften veel in 97, maar werd natuurlijk steeds minder. Met Beryllium konden ze evenveel toeren maken als de Ferrari V10, maar met langere slag (=vermogen voordeel).Beryllium was niet zo gezond voor de mensen die ermee moesten werken, daarom is dat in 2002(?) verboden en ploften de Mercedessen achter elkaar.
Werd eind 2001 verboden, lobby Ferrari?
In ieder geval waren de kosten zeer hoog, zie ook Quote Ron Dennis:
http://www.f1fanatic.co.uk/2007/02/08/banned-beryllium/
it requires very careful control of the machining process because it is a carcinogenic material but once actually manufactured it has no danger whatsoever to anybody that is handling it or processing it or using it in a Grand Prix engine. And when we were using beryllium very successfully there was no reason why we should not have been able to continue using what was a very good technical advantage coming out of months and months of research and a great amount of funding.
V10's hadden eind 2005 geschat vermogen tussen de 850 en 900 PK. Met ERS erbij zijn de geruchten dat Mercedes vorig seizoen al op 820 PK zat. En daarbij verbuiken ze ook nog een 100 liter benzine per race ipv 150-180 en doen ze het met een 'lullig 1,6' liter motortje. Geef ze nog 2-3 jaar en we gaan richting V10 Pk's. Of beter nog, haal de fuel flow limit weg en we zitten er gewoon boven. Dat heet volgens mij vooruitgang.Qua kosten zijn ze nog steeds even veel kwijt als toen. Alleen had je wel veel meer motoren en pk's (en geluid) voor dat geld.
Hmm goed idee, laten we met hamer en bijtel om een hutje te bouwenNu is alles en iedereen de simulatortoer opgegaan. Nog minder interessant voor het publiek. Ze rijden twee validatierondjes in FP en gaan weer naar binnen voor een ijkmomentje. Empirisch testen is er niet meer bij.
Kijk, ik ben ook wel eens nostalgisch. Ik heb een LP-speler thuis, een ouderwetse typemachine voor de fun en ik houd van antiek, maar ik verwacht niet dat apple opeens iPads gaat uitbrengen die lijken op typemachines, of dat iTunes alleen maar LP's verkoopt.
Je kunt wel willen dat we weer met V10's gaan razen over circuits, maar dat gaat gewoon echt niet gebeuren, welkom bij de toekomst en ook welkom in de realiteit. Die hang naar 'vroeger' is best leuk voor bij het haardvuur, maar ontbeert argumenten.
Enige wat je wellicht wel aanspreekt is dat F1 in 2017 overweegt om de reglementen aan te passen zodat de motoren 1000 PK hebben, de banden breder worden, de auto's (nog) harder gaan ((Dit jaar zullen we al sneller zijn dan in het V8 tijdperk met blown diffuers(!!!))). Maar als ik jou zo hoor kijk je in 2017 al geen F1 meer
De V6T is pas oude techniek, die waren er in de jaren '80 al.
Ben benieuwd vandaag.
Weet dat Alonso met een dik accent praat maar hier is ie net Borat.
[ Voor 36% gewijzigd door Phusebox op 29-01-2015 07:35 ]
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Prius Cup Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2