Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat is niet de vergelijking. De analogie zit hem in het strategisch model, en het kopen van tijd.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:41:
[...]
Dit is geen Sudetenland omdat er geen sprake is van instemming van andere grootmachten om een derde land feitelijk zijn recht op zelfverdediging te ontnemen. Hierom hou ik dus ook echt niet van al te makkelijke "historische vergelijkingen". Want ze gaan meestal krom.
Die instemming, in welke mate is er verschil tussen actieve en passieve instemming? We faciliteren en normaliseren sinds de invasie begon. Acht jaar geleden.
Ongeacht intenties, resultaat telt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Toch blijft het interessant wat er met andere landen is afgesproken over inname van andere landen. China wordt veel genoemd met Taiwan en/of HK.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:41:
[...]
Dit is geen Sudetenland omdat er geen sprake is van instemming van andere grootmachten om een derde land feitelijk zijn recht op zelfverdediging te ontnemen. Hierom hou ik dus ook echt niet van al te makkelijke "historische vergelijkingen". Want ze gaan meestal krom.
Voor de geschiedenis in de toekomst.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Qua Rusland die zullen dan weer gaan kijken naar Transnistrie en andere landen om zich heen.
Wat gaat een land als Noord Korea doen?
Lijkt mij dat hier een lijn getrokken moet worden. Tot hier en niet verder.
Untappd: Louwke80
Niks hiervan maakt die vergelijking niet krom. Andere oorzaken, andere gevolgen, andere actoren met andere motivaties etc.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:44:
[...]
Dat is niet de vergelijking. De analogie zit hem in het strategisch model, en het kopen van tijd.
Die instemming, in welke mate is er verschil tussen actieve en passieve instemming? We faciliteren en normaliseren sinds de invasie begon. Acht jaar geleden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Waarom denk je dat de Amerikanen klaarstaan om de Russische economie "op te blazen"?Louwke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:45:
Denk dat China dit ook met veel interesse gaat volgen wat er gaat gebeuren. Als het Westen hier niet op gaat reageren zien ze dit wellicht ook als een zwakte bod waar na ze Taiwan binnen zullen trekken.
Qua Rusland die zullen dan weer gaan kijken naar Transnistrie en andere landen om zich heen.
Wat gaat een land als Noord Korea doen?
Lijkt mij dat hier een lijn getrokken moet worden. Tot hier en niet verder.
Dat de gaskraan helemaal sluiten van tafel lijkt en alleen Nord Stream 2 eraan gaat, is waarschijnlijk een deal die gesloten is tussen de VS en de EU landen. In ruil daarvoor gaat Rusland wel uit SWIFT gegooid worden.
Overigens dat is nog een goede. Wat gebeurd er als er letterlijk word gevochten rondom de gaspijpleidingen in Oekraïne...
Heh heh... Kremlin kan ook opdracht geven voor een "oepsje" op de pijpleiding (of Oekrainese troepen de schuld geven van het "oepsje"), en kijken wat Europa dan doet met NS2.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Waarom denk je dat de Amerikanen klaarstaan om de Russische economie "op te blazen"?![]()
Dat de gaskraan helemaal sluiten van tafel lijkt en alleen Nord Stream 2 eraan gaat, is waarschijnlijk een deal die gesloten is tussen de VS en de EU landen. In ruil daarvoor gaat Rusland wel uit SWIFT gegooid worden.
Overigens dat is nog een goede. Wat gebeurd er als er letterlijk word gevochten rondom de gaspijpleidingen in Oekraïne...
Oekraine tapt haar eigen gas van die zelfde leiding af dus waarom zouden ze dat doen?boxlessness schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:58:
[...]
Heh heh... Kremlin kan ook opdracht geven voor een "oepsje" op de pijpleiding (of Oekrainese troepen de schuld geven van het "oepsje"), en kijken wat Europa dan doet met NS2.
Dat is inderdaad een grote factor: de bedreiging van criminaliteit door rechtsstaat en demos cratos.hoevenpe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:52:
Moet eerder denken aan de Praagse lente en de Hongaarse opstand, een volk wat teveel vrijheid proeft en hardhandig op z'n plek wordt gezet...
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dat zal niet echt samengaan. Immers, hoe ga je dan betalen voor gas?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Waarom denk je dat de Amerikanen klaarstaan om de Russische economie "op te blazen"?![]()
Dat is een probleem waar Europese landen ook tegenaan liepen met Iran.
Ik denk niet dat uitsluiten van SWIFT of afsluiten van het gas op de tafel ligt. Europese landen hebben zelf ook te maken met een adel die veel geld verdient in/aan Rusland, die maken zich meer zorgen om een belegde boterham dan de mensen in Oekraïne. Daarnaast is er nog het krab in de emmer effect van de EU, als één iemand nobel is loopt een ander wel weg met het geld. Dat laten ze niet gebeuren.
Daar lijkt het inderdaad op, er worden sinds 2014 diverse sancties opgelegd, zelfde laken een pak als die van vandaag: Wikipedia: International sanctions during the Russo-Ukrainian Warepic_gram schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:09:
Ik heb het idee dat sancties totaal geen i druk maken op putin. De enige manier is gewoon keihard terugvechten.
Vooral kopje sanctions 2014 - present vind ik wel typerend: status quo dus?
Daarnaast, de zojuist aangekondigde sancties treffen diverse personen direct. Behalve Putin zelf. Bewust?
Rusland heeft gewoon ordinair landjepik gedaan. Wat hadden we volgens jou moeten doen om hier ‘niet mee in te stemmen’? Wat waren volgens jou effectieve maatregelen geweest om te voorkomen dat Rusland dit nog een keer doet?Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:44:
[...]
Dat is niet de vergelijking. De analogie zit hem in het strategisch model, en het kopen van tijd.
Ja bewust, we geven hem nog 1 kans en anders zware sanctiesrenegrunn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op, er worden sinds 2014 diverse sancties opgelegd, zelfde laken een pak als die van vandaag: Wikipedia: International sanctions during the Russo-Ukrainian War
Daarnaast, de zojuist aangekondigde sancties treffen diverse personen direct. Behalve Putin zelf. Bewust?
En natuurlijk offensieve wapens leveren.
Moet het nog maar zien, tot nu toe alleen nog maar 'foei' roepen. Als poetin voor de poorten van kiev staat, wordt er vast weer foei geroepen.Mektheb schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:18:
[...]
Ja bewust, we geven hem nog 1 kans en anders zware sancties
En natuurlijk offensieve wapens leveren.
Het schoot even door me heen, maar dit onderscheid had ik zelf als onrealistisch weggestreept. Amerika kan toch niet op z'n handen blijven zitten als er kernwapens tegen Oekraïne gebruikt worden? Men kan zich dan wel niet actief met het conflict willen bemoeien, maar als men zelfs dit over z'n kant laat gaan lijkt het me impliciet het einde van Amerika als nr 1 van de wereld betekenen. Dat gaat er vast wel eens van komen maar is die bereidheid om dat te accepteren er nog niet. Dat feit op zich zal pijnlijker zijn om te accepteren dan dat een willekeurig land een kleine kernbom op z'n kop krijgt.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:37:
[...]
Tactisch nucleaire doctrine, inderdaad binnen kaders geïntegreerd bij de 2015 revisies.
Heel simplistisch gesteld wil het zeggen dat het Kremlin bij confrontatie met soevereine Staten die doctrine niet toepast, bij niet-soevereine Staten is het wel toepasbaar.
Mwah ja en nee, ene land reageert anders dan de ander.Bloodclot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:20:
[...]
Moet het nog maar zien, tot nu toe alleen nog maar 'foei' roepen. Als poetin voor de poorten van kiev staat, wordt er vast weer foei geroepen.
De Polen en andere Baltische Staten gaan niet alleen maar Foei zeggen.
Landen als Turkije die zeggen we zijn met je en daarna zeggen ze maar we ondersteunen de sancties niet tegen Rusland.
Nah, het probleem is niet de sponsor maar het feit dat er dadelijk niet betaald kan worden. Ik wacht nog op de spin dat de UEFA aan pingpongdiplomatie kan doen en daarom een uitzondering moet krijgen binnen SWIFT om zo toch geld te krijgen. En nee, ik maak hier geen geintje. Sport, oorlog en geld zijn altijd dikke vrienden geweest.HollowGamer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:39:
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=400587 - UEFA overweegt Champions League-finale weg te halen uit Rusland
Stom dat ze er nog over nadenken, waarom niet gewoon direct weghalen? Oh wait, Gazprom is hoofdsponsor.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Voor NL zie ik echt de enige oplossing dat we de gaskraan weer open gaan draaien, wettelijk regelen dat alle opbrengsten naar Groningen en de energietransitie gaan om tegen de tijd dat Groningen leeg is we onze gas behoefte niet via Rusland hoeven laten lopen.
Desnoods koopt de overheid maar iedereen uit daar, de geldpersen draaien toch al
[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 22-02-2022 20:25 ]
Belarus heeft ie al... Troepen onder het mom van oefening neergezet en zijn gewoon gebleven. Komend weekend een poppenspel referendum over sattelietstaat en klaar, week later kernwapens stationeren en Putin voelt zich Napoleon. Eigenlijk zou NATO daar preventief moeten zeggen dat ze dat als aanval zien op de NAVO landen en dan Belarus aanvallen.FreakNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:21:
Even 2 tot 3 jaar wachten en dan kan hij de rest van Oekraïne innemen. Belarus en Georgië zijn de volgende daarna.
Groningen en klaarGrooV schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:24:
Mocht die SWIFT ban er komen dan hebben we wel grotere problemen, dan gaat de gaskraan ook dicht aangezien wij Rusland niet meer kunnen betalen.
Voor NL zie ik echt de enige oplossing dat we de gaskraan weer open gaan draaien, wettelijk regelen dat alle opbrengsten naar Groningen en de energietransitie gaan om tegen de tijd dat Groningen leeg is we onze gas behoefte niet via Rusland hoeven laten lopen
Yep, UEFA / FIFA staan boven alles.DevWouter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:22:
[...]
Nah, het probleem is niet de sponsor maar het feit dat er dadelijk niet betaald kan worden. Ik wacht nog op de spin dat de UEFA aan pingpongdiplomatie kan doen en daarom een uitzondering moet krijgen binnen SWIFT om zo toch geld te krijgen. En nee, ik maak hier geen geintje. Sport, oorlog en geld zijn altijd dikke vrienden geweest.
Praktijk voorbeeldje: in Brazilië is verkoop van alcohol verboden tijdens voetbalwedstrijden. Niet tijdens afgelopen WK: https://www.bbc.com/news/world-latin-america-16624823
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:37
Poetin doet dit draaiboek niet voor de eerste keer, de sancties zijn ingecalculeerd. De laatste gas-deal met China is in mijn ogen 1 van de bevestigingen. Wat hier ook terecht werd aangestipt is dat onder Trump Poetin rustig kon voorbereiden. Daarnaast, met de geschiedenis die Biden heeft in de politieke wereld is het niet eens vreemd dat hij het op het bord krijgt. Dit kan hem schaden en geeft munitie voor zijn concurrentie in de Amerikaanse politiek.renegrunn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op, er worden sinds 2014 diverse sancties opgelegd, zelfde laken een pak als die van vandaag: Wikipedia: International sanctions during the Russo-Ukrainian War
Als je Poetin had willen verrassen, had je zwaarder in moeten zetten, maar loop je tevens het risico dat de zaak versneld escaleert.
Maar zoals het nu loopt, zeker na de boodschap van Poetin gisteren, gaat het denk ik gewoon gebeuren. Oekraïne gaat verder bezet worden, wellicht in stapjes. Eerst meer onrust veroorzaken in andere gebieden en zo legitimeren dat Rusland die inneemt.
Vergeet ook het prestige voor de sponsors niet , business tickets voor de CL finale en er dan niet bij kunnen zijn , dat is ook een ramp voor de UEFA. Of wellicht wat minder problematisch supporters die er niet bij kunnen zijn. En daarover moeilijk gaan doen. Gazprom is niet de enige sponsor.DevWouter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:22:
[...]
Nah, het probleem is niet de sponsor maar het feit dat er dadelijk niet betaald kan worden. Ik wacht nog op de spin dat de UEFA aan pingpongdiplomatie kan doen en daarom een uitzondering moet krijgen binnen SWIFT om zo toch geld te krijgen. En nee, ik maak hier geen geintje. Sport, oorlog en geld zijn altijd dikke vrienden geweest.
Maar goed klein bier eigenlijk, grootste drama gaat het zijn voor de mensen in de Oekraïne. Dat was al zo maar wordt alleen erger. En de vrije westerse wereld heeft blijkbaar amper antwoorden,
Energietransitie is een grap, zolang nederland als beste jongetje van de klas het al niet voor elkaar krijgt hoef je van landen als spanje, uk, italië en alles ten oosten van duitsland en zuiden van belgie niets te verwachten.GrooV schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:24:Voor NL zie ik echt de enige oplossing dat we de gaskraan weer open gaan draaien, wettelijk regelen dat alle opbrengsten naar Groningen en de energietransitie gaan om tegen de tijd dat Groningen leeg is we onze gas behoefte niet via Rusland hoeven laten lopen.
Desnoods koopt de overheid maar iedereen uit daar, de geldpersen draaien toch al
Wellicht dat de opvolger van poetin met wat minder gasinkomsten rekening moet houden, maar met de huidige gasprijs verdient rusland op korte termijn alleen maar meer.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
En bij niet-soevereine staten die wel lid zijn van de Navo? Kan me toch niet voorstellen dat Poetin een nucleaire bom op Navo-gebied durft te gooien.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:37:
Tactisch nucleaire doctrine, inderdaad binnen kaders geïntegreerd bij de 2015 revisies.
Heel simplistisch gesteld wil het zeggen dat het Kremlin bij confrontatie met soevereine Staten die doctrine niet toepast, bij niet-soevereine Staten is het wel toepasbaar.
CornermanNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Vergeet ook het prestige voor de sponsors niet , business tickets voor de CL finale en er dan niet bij kunnen zijn , dat is ook een ramp voor de UEFA. Of wellicht wat minder problematisch supporters die er niet bij kunnen zijn. En daarover moeilijk gaan doen. Gazprom is niet de enige sponsor.
Maar goed klein bier eigenlijk, grootste drama gaat het zijn voor de mensen in de Oekraïne. Dat was al zo maar wordt alleen erger. En de vrije westerse wereld heeft blijkbaar amper antwoorden,
Ik denk eerder aan TV rechten en gokken. De sponsors en business tickets zijn vooral om excuus te vormen. Kijk maar naar wanneer de finale van het ABN-AMRO toernooi gespeeld wordt of wanneer de wedstrijden in de eredivisie gespeeld worden.
Inderdaad klein bier.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Yep, ik denk (weet wel zeker) ook dat Putin en consorten diverse scenario's allang hebben doorberekend, haalde hetzelfde eerder vandaag ook al aan.tweakduke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:27:
[...]
Poetin doet dit draaiboek niet voor de eerste keer, de sancties zijn ingecalculeerd. De laatste gas-deal met China is in mijn ogen 1 van de bevestigingen. Wat hier ook terecht werd aangestipt is dat onder Trump Poetin rustig kon voorbereiden. Daarnaast, met de geschiedenis die Biden heeft in de politieke wereld is het niet eens vreemd dat hij het op het bord krijgt. Dit kan hem schaden en geeft munitie voor zijn concurrentie in de Amerikaanse politiek.
Als je Poetin had willen verrassen, had je zwaarder in moeten zetten, maar loop je tevens het risico dat de zaak versneld escaleert.
Maar zoals het nu loopt, zeker na de boodschap van Poetin gisteren, gaat het denk ik gewoon gebeuren. Oekraïne gaat verder bezet worden, wellicht in stapjes. Eerst meer onrust veroorzaken in andere gebieden en zo legitimeren dat Rusland die inneemt.
Het wordt gewoon ordinair voorspelbaar onderhandelen dit waarbij wellicht beide partijen al kunnen voorspellen waar het op uit gaat komen.
Volgens mij heb je iets gemist, Nederland is het slechtste jongetje van de klas als het aankomt op de energietransitie en andere Europese landen doen dat veel beter.epic_gram schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:29:
[...]
Energietransitie is een grap, zolang nederland als beste jongetje van de klas het al niet voor elkaar krijgt hoef je van landen als spanje, uk, italië en alles ten oosten van duitsland en zuiden van belgie niets te verwachten.
Wellicht dat de opvolger van poetin met wat minder gasinkomsten rekening moet houden, maar met de huidige gasprijs verdient rusland op korte termijn alleen maar meer.
Maar goed voer voor een ander topic, kan alleen je 'exceptionalisme' niet helemaal plaatsen zal ik maar zeggen. Daar is helemaal geen reden toe, Nederland is helemaal geen 'beste jongetje van de klas'.
Als ie een gokje wil wagen. Zouden de Amerikanen echt een wereldwijde nucleaire oorlog riskeren vanwege een nuke op, zeg maar, Vilnius? Een stad waar de meeste Amerikanen die dan omkomen nog nooit van gehoord hebben? Daar kun je best bedenkingen bij hebben.migchiell schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:30:
[...]
En bij niet-soevereine staten die wel lid zijn van de Navo? Kan me toch niet voorstellen dat Poetin een nucleaire bom op Navo-gebied durft te gooien.
UK en Frankrijk hebben ook kernwapens, zijn ook NATO en een stuk dichter bij Vilnius. Ik denk dat nucleair scenario er echt niet ligt, want 'eentje' op Vilnius is vermoedelijk direct alle bases in Rusland tegelijkertijd genuked (plus het huis van Putin)downtime schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Als ie een gokje wil wagen. Zouden de Amerikanen echt een wereldwijde nucleaire oorlog riskeren vanwege een nuke op, zeg maar, Vilnius? Een stad waar de meeste Amerikanen die dan omkomen nog nooit van gehoord hebben? Daar kun je best bedenkingen bij hebben.
De UEFA zal het niet doen (kost ze geld), die blazen alleen maar voor de bühne. Hopelijk worden ze daarom door overheden of de EU gedwongen het weg te halen.HollowGamer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:39:
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=400587 - UEFA overweegt Champions League-finale weg te halen uit Rusland
Stom dat ze er nog over nadenken, waarom niet gewoon direct weghalen? Oh wait, Gazprom is hoofdsponsor.
Zelfde geldt overigens voor de Formule 1 race.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is ook de enige juiste weg, als wij vrije westen democratie prediken. Politieke besluitvorming, niet verontwaardigd zijn dat andere instanties gewoon door blijven handelen zolang het niet expliciet verboden wordt.alexbl69 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:41:
[...]
De UEFA zal het niet doen (kost ze geld), die blazen alleen maar voor de bühne. Hopelijk worden ze daarom door overheden of de EU gedwongen het weg te halen.
En dan is de wereld onleefbaar en kapot want Rusland zal dan ook al zijn nukes op alle militaire doelen over de hele wereld droppen.jurjen_g schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:38:
[...]
UK en Frankrijk hebben ook kernwapens, zijn ook NATO en een stuk dichter bij Vilnius. Ik denk dat nucleair scenario er echt niet ligt, want 'eentje' op Vilnius is vermoedelijk direct alle bases in Rusland tegelijkertijd genuked (plus het huis van Putin)
Niet het punt. Het gaat om de-escalatie door dreiging met tactische nucleaire inzet.migchiell schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:30:
[...]
En bij niet-soevereine staten die wel lid zijn van de Navo? Kan me toch niet voorstellen dat Poetin een nucleaire bom op Navo-gebied durft te gooien.
Neem als voorbeeld het innemen van Charkov met conventionele middelen en vervolgens dreigen met nucleaire inzet als daar een (militaire) tegenreactie op volgt. De-escalatie na eigen agressie, het staat gewoon in hun eigen nucleaire doctrines.
Dus niet het gooien van de bom persé maar het dreigen daarmee om eigen handelen mogelijk te maken zonder bepaalde consequenties.
Uiteraard, maar dat gegeven blijft er wel voor zorgen dat ook Putin geen bom op Vilnius gooit.Tincahunter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:44:
[...]
En dan is de wereld onleefbaar en kapot want Rusland zal dan ook al zijn nukes op alle militaire doelen over de hele wereld droppen.
Het antwoord op die vraag is in termen van diplomatie een zaak van heel andere koers in een inmiddels behoorlijk ver verleden: de illusie van verstrengeling schept stabiliteit. En in termen van politiek ook een probleem van koers uit inmiddels ruim verleden: het toegeven aan elite capture.Tomcatter_31 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:16:
[...]
Rusland heeft gewoon ordinair landjepik gedaan. Wat hadden we volgens jou moeten doen om hier ‘niet mee in te stemmen’? Wat waren volgens jou effectieve maatregelen geweest om te voorkomen dat Rusland dit nog een keer doet?
Op dit moment zouden we eigenlijk in moeten zetten op een in continu proces van microtargeting volledig afsnijden van elk economisch verkeer van alles in de gesegregeerde economie van oligarchie. Volledig. Voor- én achterkant.
Dat is misschien hard, en ook misschien ietwat subversief (laat immers maar weer eens kapitaal stromen binnen het eigenlijke Rusland, de effecten sociale geografie en geodemografie zijn altijd significant - maar goed, dat is nou juist een bedreiging voor oligarchie). Maar goed, we hebben al heel lang geleden de grenzen van conforme relaties bereikt.
Dat is ook de reden dat NAVO zou moeten ingrijpen (of: waarschuwen dat we dat doen) in Belarus voordat zij kernwapens zouden willen gaan stationeren vanuit Rusland.djengizz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:44:
[...]
Niet het punt. Het gaat om de-escalatie door dreiging met tactische nucleaire inzet.
Neem als voorbeeld het innemen van Charkov met conventionele middelen en vervolgens dreigen met nucleaire inzet als daar een (militaire) tegenreactie op volgt. De-escalatie na eigen agressie, het staat gewoon in hun eigen nucleaire doctrines.
Dus niet het gooien van de bom persé maar het dreigen daarmee om eigen handelen mogelijk te maken zonder bepaalde consequenties.
Dit valt volledig buiten scenario’s van toepassing op de huidige situatie, maar nee, en ja.downtime schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Als ie een gokje wil wagen. Zouden de Amerikanen echt een wereldwijde nucleaire oorlog riskeren vanwege een nuke op, zeg maar, Vilnius? Een stad waar de meeste Amerikanen die dan omkomen nog nooit van gehoord hebben? Daar kun je best bedenkingen bij hebben.
Dat heet proportionele respons. Iets anders dan vergelding, dat is weer iets anders. Maar inderdaad. Het klinkt misschien vreemd, maar het is juist een de-escalatie mechanisme vanuit het meerzijdig confronteren met reële consequenties van de nucleaire kaart.
Het raakt ook aan gedragspsychologie, loss of face, emotive triggers en zo meer. Lang verhaal kort, bij specifieke types van escalatie van conflict tussen verdragsorganisaties is dat inderdaad een actief kader wat laagdrempelig bijdraait aan juist beperking van conflict.
Maar goed, zoals reeds gesteld, dat heeft allemaal niets met de huidige situatie te maken. Daar ligt geen enkel scenario van strategische nucleaire inzet of calamiteit. Er is tevens ook geen sprake van welke correlatie verdragsorganisaties dan ook.
Het wordt überhaupt tijd dat we sport eens terugnemen uit de klauwen van gulzig autoritarisme.alexbl69 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:41:
[...]
De UEFA zal het niet doen (kost ze geld), die blazen alleen maar voor de bühne. Hopelijk worden ze daarom door overheden of de EU gedwongen het weg te halen.
Nee, dat klopt. Men zal niet op de handen blijven zitten. Respons zal echter beperkt zijn tot alles niet-militair. Er is immers geen enkel verdragskader.Yucon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Het schoot even door me heen, maar dit onderscheid had ik zelf als onrealistisch weggestreept. Amerika kan toch niet op z'n handen blijven zitten als er kernwapens tegen Oekraïne gebruikt worden? Men kan zich dan wel niet actief met het conflict willen bemoeien, maar als men zelfs dit over z'n kant laat gaan lijkt het me impliciet het einde van Amerika als nr 1 van de wereld betekenen. Dat gaat er vast wel eens van komen maar is die bereidheid om dat te accepteren er nog niet. Dat feit op zich zal pijnlijker zijn om te accepteren dan dat een willekeurig land een kleine kernbom op z'n kop krijgt.
En ja, dat is een scenario. Wel een waar potentieel meer aanwezig is bij ontwikkelingslijnen China dan Rusland. Die laatste heeft gewoon het gewicht niet.
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien, en een blad te nemen uit de bijbel van machtspolitiek - tegen machtspolitiek thuis - never waste a crisis.GrooV schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:24:
Mocht die SWIFT ban er komen dan hebben we wel grotere problemen, dan gaat de gaskraan ook dicht aangezien wij Rusland niet meer kunnen betalen.
Voor NL zie ik echt de enige oplossing dat we de gaskraan weer open gaan draaien, wettelijk regelen dat alle opbrengsten naar Groningen en de energietransitie gaan om tegen de tijd dat Groningen leeg is we onze gas behoefte niet via Rusland hoeven laten lopen.
Zo slecht zou het niet zijn om juist dan gericht gebruik te maken van omstandigheden om naar Scandinavisch voorbeeld een fatsoenlijk nationaal fonds in te stellen en zaken fatsoenlijk te regelen. In plaats van anderen met het geld weg te laten lopen, en Nederland met de schade achter te laten.
En ja, dat kan behoorlijk productief, nuttig en winstgevend zijn. Maar ja, dat kost de selectieve belangen achter onze elite capture processen geld. Men zou dan voor de verandering zelf eens moeten gaan werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 22-02-2022 20:59 ]
Klopt.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:53:
[...]
Het wordt überhaupt tijd dat we sport eens terugnemen uit de klauwen van gulzig autoritarisme.
Bijna alle Europese voetbalclubs zijn inmiddels in handen van oligarchen, sjeiks en andere kleptomanen. Het is een speeltje waar ze veel aanzien en eer mee verwerven. En ongetwijfeld worden er ook flinke hoeveelheden geld mee wit gewassen.
Stond vanochtend een artikel in de krant over de ecologische footprint van dit zeer kleine gezelschap. Als we een paar dozijn van die idioten onteigenen hebben we als EU de klimaatdoelstellingen van de komende tien jaar al gehaald.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
We hebben daar specifieke mechanismen voor. Die zijn van dien aard dat tussen overheidsdiensten overboekingen plaats kunnen vinden middels bijzonder en gespecificeerd mandaat. Dat is bijvoorbeeld gebruikt in relaties met Iran tijdens de onderhandelingen nucleaire energie.Brazos schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:14:
[...]
Dat zal niet echt samengaan. Immers, hoe ga je dan betalen voor gas?
Dat is een probleem waar Europese landen ook tegenaan liepen met Iran.
Ik denk niet dat uitsluiten van SWIFT of afsluiten van het gas op de tafel ligt. Europese landen hebben zelf ook te maken met een adel die veel geld verdient in/aan Rusland, die maken zich meer zorgen om een belegde boterham dan de mensen in Oekraïne. Daarnaast is er nog het krab in de emmer effect van de EU, als één iemand nobel is loopt een ander wel weg met het geld. Dat laten ze niet gebeuren.
Serieus, dit is echt het punt van zorg niet
En alles daarvan is een mechanisme van crimineel kapitaal, witwassen en het voorzien in financiële instrumentatie voor compromitteren.alexbl69 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Klopt.
Bijna alle Europese voetbalclubs zijn inmiddels in handen van oligarchen, sjeiks en andere kleptomanen. Het is een speeltje waar ze veel aanzien en eer mee verwerven. En ongetwijfeld worden er ook flinke hoeveelheden geld mee wit gewassen.
Stond vanochtend een artikel in de krant over de ecologische footprint van dit zeer kleine gezelschap. Als we een paar dozijn van die idioten onteigenen hebben we als EU de klimaatdoelstellingen van de komende tien jaar al gehaald.
I know, het is nogal wat. Maar er is geen enkele uitzondering. Hoe zeer we ons blind willen houden, de onderzoeken bij een ING hebben dat voor Nederland al keihard op tafel gelegd. Elk signaal van diensten als Interpol, Europol, FinCen en vele andere diensten is consistent hetzelfde in volledige bevestiging.
Het is niet beperkt tot corruptie. Het zijn machines voor compromitteren.
Alleen zal dat deze keer niet zo eenvoudig zijn. In 2014 was het Oekraïense leger bijna niet-bestaand waardoor het niet zo moeilijk was om pro-Russisch verzet te installeren in de Donbas. Nu is er een leger wat eventueel nieuw verzet snel de kop kan indrukken.FreakNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:21:
Even 2 tot 3 jaar wachten en dan kan hij de rest van Oekraïne innemen. Belarus en Georgië zijn de volgende daarna.
Intussen ook wat rookontwikkeling bij diezelfde ambassade:Louwke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:13:
Russische ambassade dus ook ontruimt uit Kiev omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden door de Oekraïne. Tja dan moet je wellicht wat accuratere wapens willen gebruiken als Rusland dan is de kans kleiner dat je het zelf raakt.
https://liveuamap.com/en/...n-embassy-in-kyiv-ukraine
Documenten verbranden misschien?-Bonalds schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:44:
[...]
Intussen ook wat rookontwikkeling bij diezelfde ambassade:
En wellicht wat extra benzine om de toko af te branden en dan roepen, zie je wel wat ze doen met ons!
Lijkt het wel op inderdaad, zelfde verhaal bij het Russische consulaat in Odessa.
Hopen dat de techniek van de NAVO geavanceerder is dan die van Rusland, en dat alle Russische raketten simpelweg worden onderschept.Tincahunter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:44:
[...]
En dan is de wereld onleefbaar en kapot want Rusland zal dan ook al zijn nukes op alle militaire doelen over de hele wereld droppen.
Poetin lijkt totaal onvoorspelbaar, en wellicht begint hij ook de eerste tekenen van ouderdom/mentaal aftakelen te laten zien in de vorm van extreme achterdocht en onlogisch handelen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik mag toch hopen dat hij geen Sanderinkje gaat doen.Jeroenneman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Poetin lijkt totaal onvoorspelbaar, en wellicht begint hij ook de eerste tekenen van ouderdom/mentaal aftakelen te laten zien in de vorm van extreme achterdocht en onlogisch handelen.
[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 23-02-2022 09:28 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 23-02-2022 09:29 ]
[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 23-02-2022 09:29 ]
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 23-02-2022 09:29 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het lopende forum op Fok is ook geen onverdeeld genoegen...Artwido schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Je moet eens voor de gein op FB kijken bij de reacties op pagina's als de Telegraaf of de NOS.
De simpele zielen hebben zich daar echt verenigd.
Dit dus.
Voor wat betreft detectie zitten we goed: het moment dat ze lanceren weet in ieder geval de hele NATO er van. Onderscheppen is een ander verhaal, die raketten zijn veelal op schepen te vinden ivm formaat en moeten ten opzichte van de ballistische raket redelijk gunstig liggen willen ze die bijtijds onderscheppen.Jeroenneman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Hopen dat de techniek van de NAVO geavanceerder is dan die van Rusland, en dat alle Russische raketten simpelweg worden onderschept.
Daar komt bij dat niet ieder land de nodige tech heeft om ze te detecteren noch de raketten die ze kan onderscheppen. Onze LCFs kunnen in ieder geval de detectie verzorgen, maar voor onderschepping zijn we afhankelijk van de Amerikanen (ironisch genoeg ook dóór de Amerikanen).
Ik denk dat Europa haar gasvoorraden flink zal aanvullen en zich voor zal bereiden op dit scenario.iamcj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:11:
Rusland draait volgende winter de gaskraan naar Europa dicht of knijpt hem af en zal er alles aandoen om de inflatie in Europa aan te wakkeren.
Inflatie aanwakkeren gaat veel makkelijker door bijv de voedselprijzen te laten stijgen. Laten Rusland en Oekraïne nou aardig wat bijdragen aan de wereldvoedselproductie....
En vergeet niet dat een hoge inflatie snel kan dalen als de energieprijzen weer dalen. Momenteel zitten we in een hoogconjunctuur (bijna iedereen die wil werken, kan werken) en normaal gesproken krijgen we daarna weer een recessie en dan koelt de inflatie automatisch af.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dit idee heb ik van bijna alle presidenten en ministers. Putin lijkt zo'n beetje de enige nog met echte ballen. Maar ook Putin gaat echt never kernwapens inzetten na het grote voorbeeld van de US op Japan.Jeroenneman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:49:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Tincahunter op 22-02-2022 22:26 ]
Hebben ze documenten verbrand op het dak?-Bonalds schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:44:
[...]
Intussen ook wat rookontwikkeling bij diezelfde ambassade:
Ja met de bottemline: Ukraine Solve it yourselfdaanb14 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:57:
Ik moet zeggen dat Biden een goede speech heeft gegeven. Rustig, duidelijk en doelmatig.
[YouTube: 'Who in the Lord's name': Biden sounds off on Putin's moves]
Fortress Russia Strategy. Sinds het innemen van de Krim en de daarop volgende sancties is Rusland aan het kijken hoe ze toekomstige sancties / schokken zo goed als mogelijk kunnen opvangen. Dit trachten ze onder andere via het boosten van de interne reserves, minimaliseren van het aantal dollars en ja meer samenwerking met China.iamcj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:11:
Het zou me ook niets verbazen als Rusland en China met elkaar een financieel blok gaan vormen, ze zijn er groot genoeg voor.
https://www.bbc.com/news/business-60480904
Dat vind ik een zorgwekkende woordkeuze. Alsof het pré is. Hitler en Saddam hadden ook "ballen"?Tincahunter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Putin lijkt zo'n beetje de enige nog met echte ballen.
Dat is helaas heel pijnlijk, maar wel zeer waarschijnlijk. Amerika heeft absoluut geen zin om betrokken te raken in een oorlog met Rusland.Mektheb schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:51:
[...]
Ja met de bottemline: Ukraine Solve it yourself
Wat ik snap niemand wil dat, al zou ik onder no flag gewoon mensen sturen.daanb14 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:53:
[...]
Dat is helaas heel pijnlijk, maar wel zeer waarschijnlijk. Amerika heeft absoluut geen zin om betrokken te raken in een oorlog met Rusland.
Koekje van eigendeeg.
Maar common give them the goods, and they will try to do it themselfs.
Ukraine is niet meer Ukraine van 2014, tuurlijk verliezen ze het op aantallen.
Maar dit gaat voor Putin en de Sepratisten geen cakewalk worden.
Tenzij Ukraine een rollover doet, maar dat betwijfel ik als zojuist de reservisten zijn opgeroepen.
Ja tuurlijk gaat ukraine nu niet zeggen dat ze zich makkelijk laten omver walsen, maar ik vraag me af als rusland echt een grootschalige invasie gaat doen in hoeverre ze durven blijven verdedigen met zoveel doden tot gevolg.Mektheb schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:58:
[...]
Wat ik snap niemand wil dat, al zou ik onder no flag gewoon mensen sturen.
Koekje van eigendeeg.
Maar common give them the goods, and they will try to do it themselfs.
Ukraine is niet meer Ukraine van 2014, tuurlijk verliezen ze het op aantallen.
Maar dit gaat voor Putin en de Sepratisten geen cakewalk worden.
Tenzij Ukraine een rollover doet, maar dat betwijfel ik als zojuist de reservisten zijn opgeroepen.
Zou zomaar kunnen dat Rusland vrij eenvoudig doorstampt en dan is de vraag is het verstandig geweest om als eu en US geen troepen daarheen te sturen, wie weet gaat rusland daarn door met andere landen dan had je de Russen in Oekraïne nog flink kunnen verzwakken in ieder geval.
[ Voor 5% gewijzigd door Stylze op 22-02-2022 23:09 ]
Playstation 5
Even zonder dollen, economisch kunnen we dit soort dingen gewoon dragen. (politiek is een ander verhaal)iamcj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:11:
Rusland draait volgende winter de gaskraan naar Europa dicht of knijpt hem af en zal er alles aandoen om de inflatie in Europa aan te wakkeren. Dat moet de rente (verder) omhoog en komt Europa in de problemen.
In een wedstrijd "we hongeren elkaar uit" wint degene die níet jaar na jaar de broekriem aan heeft moeten halen.
Groot is een beetje een groot woord. Rusland is een land zo groot dat de zon er niet onder gaat, maar wel de economie van de Benelux heeft.Het zou me ook niets verbazen als Rusland en China met elkaar een financieel blok gaan vormen, ze zijn er groot genoeg voor.
China is een supermacht die in het noorden alleen een heel groot wingewest ziet, dat ook nog eens geregeerd wordt door mensen die de neiging hebben zich continu in de hoek te verven.
"Oh? U heeft weer eens geldproblemen? Geld, dat hebben wij zat... u mag het wel lenen hoor."
En zo worden de Russen telkens weer verleid om steeds weer meer roofbouw te plegen op hun eigen land voor een paar schamele yuans (denk maar aan die bosbranden die nog wel eens uit willen breken om te verhullen dat er illegaal hout is gekapt). Gaat u er maar vanuit dat het gebied achter de Oeral het best te omschrijven is als "Congo-Vrijstaat met Chinese Karakteristieken".
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Interessant artikel, waardoor ik ook denk dat China uiteindelijk Rusland niet volledig zal steunen bij een invasie of iets
Sterker nog, we kunnen er mee bouwen. Misschien hard, wel reëel. Zie eerder bericht over posities en competenties selectieve belangen. De regent wil rentenieren, niet werken. Daar wringt het.unclero schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:10:
[...]
Even zonder dollen, economisch kunnen we dit soort dingen gewoon dragen. (politiek is een ander verhaal)
In een wedstrijd "we hongeren elkaar uit" wint degene die níet jaar na jaar de broekriem aan heeft moeten halen.
Tsjetsjenië.[...]
Groot is een beetje een groot woord. Rusland is een land zo groot dat de zon er niet onder gaat, maar wel de economie van de Benelux heeft.
China is een supermacht die in het noorden alleen een heel groot wingewest ziet, dat ook nog eens geregeerd wordt door mensen die de neiging hebben zich continu in de hoek te verven.
"Oh? U heeft weer eens geldproblemen? Geld, dat hebben wij zat... u mag het wel lenen hoor."
En zo worden de Russen telkens weer verleid om steeds weer meer roofbouw te plegen op hun eigen land voor een paar schamele yuans (denk maar aan die bosbranden die nog wel eens uit willen breken om te verhullen dat er illegaal hout is gekapt). Gaat u er maar vanuit dat het gebied achter de Oeral het best te omschrijven is als "Congo-Vrijstaat met Chinese Karakteristieken".
Hou rekening met Jude’s bril, laat ik het zo zeggen. Scherpe man, gedegen expertise, echter zeer theoretische focus en gevormd binnen Chinese netwerken in die expertise. Dat zorgt voor scherpe focus op sociaal-economische dynamica, maar in relatie tot politiek en geopolitiek zit er enige, nu ja, naïviteit. Dat heeft zijn invloed. https://www.csis.org/people/jude-blanchettePukson schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:14:
https://www.foreignaffair...-21/chinas-ukraine-crisis
Interessant artikel, waardoor ik ook denk dat China uiteindelijk Rusland niet volledig zal steunen bij een invasie of iets
China hanteert een strikt realpolitik perspectief op elke weg naar Europa, daarbij functioneert het niet enkel in toenemende mate als beheerder van economische reservoirs die eigenlijk van Rusland zijn, het functioneert ook als guarantor van de Russische machtsdynamiek van oligarchie. Above board, below board.
Oekraïne is in deze gewoon een secondaire hefboom. Beijing zal die juist inzetten als mechanisme van ingang bij Europese lidstaten.
Ietwat breder perspectief: https://www.theguardian.c...hina-but-also-opportunity
[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 22-02-2022 23:56 ]
--edit
Eerder werd ook Wagner en daarnaast Mali apart van elkaar aangehaald in dit topic. Wellicht is het niet de juiste plek, maar Frankrijk heeft enkele dagen besloten om terug te trekken uit de missie/aanwezigheid in Mali. En de verwachting ligt er dat Wagner het gat direct (met hun eigen agenda) op gaat vullen.
https://www.france24.com/...withdraw-troops-from-mali
[ Voor 36% gewijzigd door Qwerty-273 op 23-02-2022 02:11 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
https://www.nu.nl/tech/61...nvulling-blijft-vaag.html
Ja we kunnen zeggen dat we als Nederland helpen. Maar serieus, 1 medewerker? Dat is toch compleet nutteloos. Zelfs als elke lidstaat er elk 1 leveren sla je nog geen deuk in een pakje boter.
Als Ukraine slim is trekken ze, net als Rusland met zijn groene mannetjes, een paar blikken PMCs open. Dan heb je gelijk gevechtsklare eenheden zonder op de EU/VS/NATO te wachten. Maar ja een all out invasie zal het nooit tegen kunnen houden. Afdreiging is het beste waar ze op kunnen hopen.
@jadjong het zou grappig zijn als onze man al vertrokken was naar Kiev en daar het AD online open slaat met dit bericht
Ik krijg een soort IRL Rick-Roll gevoel er van.
[ Voor 16% gewijzigd door sh4d0wman op 23-02-2022 07:10 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
U gebruikt de term nutteloos.sh4d0wman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 02:43:
Mede hierom heb ik weinig vertrouwen in de zelfredzaamheid van de EU.
https://www.nu.nl/tech/61...nvulling-blijft-vaag.html
Ja we kunnen zeggen dat we als Nederland helpen. Maar serieus, 1 medewerker? Dat is toch compleet nutteloos. Zelfs als elke lidstaat er elk 1 leveren sla je nog geen deuk in een pakje boter.
Als Ukraine slim is trekken ze, net als Rusland met zijn groene mannetjes, een paar blikken PMCs open. Dan heb je gelijk gevechtsklare eenheden zonder op de EU/VS/NATO te wachten. Maar ja een all out invasie zal het nooit tegen kunnen houden. Afdreiging is het beste waar ze op kunnen hopen.
Ik zie het meer als werkverschaffing.Cyberaanvallen op Oekraïne worden aangestuurd via het dorp Wormer
Twee weken nadat Nederland liet weten dat het cyberspecialisten naar Oekraïne zal sturen om de strijd tegen Russische cyberaanvallen te ondersteunen, blijkt dat vanuit het Noord-Hollandse Wormer wordt geprobeerd Oekraïense websites plat te leggen, schrijft NRC.
Ik bedoel er mee dat hij tot actie surft te gaan. Al moet ik zeggen dat Amerikaanse presidenten er ook wel een handje van heeft.D-e-n schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:53:
[...]
Dat vind ik een zorgwekkende woordkeuze. Alsof het pré is. Hitler en Saddam hadden ook "ballen"?
Dat is nog steeds een zorgwekkende, bagatelliserende, woordkeuze. Het suggereert nog steeds een positieve eigenschap. De gijzelnemer van gisteren in Amsterdam durfde ook "tot actie over te gaan". Dat zeggen we toch ook niet als ware het een deugd?Tincahunter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:32:
[...]
Ik bedoel er mee dat hij tot actie surft te gaan. Al moet ik zeggen dat Amerikaanse presidenten er ook wel een handje van heeft.
Aan de andere kant ontkom ik niet aan het idee dat onder Trump, Poetin juist veel meer aansluiting zocht. Ze waren goede buddys, voor je zover dat over 2 wereldleiders kan zeggen. De bekende verhalen over hoe hij achter hillarygate zat etc. Biden heeft sinds dag 1 niets anders gedaan dan confrontatie gezocht.tweakduke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:27:
[...]
Poetin doet dit draaiboek niet voor de eerste keer, de sancties zijn ingecalculeerd. De laatste gas-deal met China is in mijn ogen 1 van de bevestigingen. Wat hier ook terecht werd aangestipt is dat onder Trump Poetin rustig kon voorbereiden. Daarnaast, met de geschiedenis die Biden heeft in de politieke wereld is het niet eens vreemd dat hij het op het bord krijgt. Dit kan hem schaden en geeft munitie voor zijn concurrentie in de Amerikaanse politiek.
wat is dit voor een redenering dan? Dus als je mee gaat met een dictator, dan is dat goed, 'want er is aansluiting'. Als je zaken als inmengen in verkiezingen in andere landen, annexaties enz. acties tegen onderneemd dan doe je 'niets anders dan de confrontatie opzoeken'?Rene44 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:44:
[...]
Aan de andere kant ontkom ik niet aan het idee dat onder Trump, Poetin juist veel meer aansluiting zocht. Ze waren goede buddys, voor je zover dat over 2 wereldleiders kan zeggen. De bekende verhalen over hoe hij achter hillarygate zat etc. Biden heeft sinds dag 1 niets anders gedaan dan confrontatie gezocht.
Grofweg is je pleidooi dus dat we maar stoppen met internationale verdragen en wetgevingen, de boel de boel laten en langleve het recht van de sterkste.
@tweakduke met dien verstande dan wel dat de gasdeal met China niet zo heel groot lijkt te zijn voor Rusland: conform de berichtgevingen mogen ze zelf aardig de beurs trekken voor de infrastructuur aan te leggen ed, wat impliceert dat China dat gas niet zo heel erg nodig heeft. Lijkt dus dat Rusland vanuit zwakte heeft onderhandeld wat onderstreept dat ze er niet florisant op staan economisch gezien.
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 23-02-2022 07:50 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De aanleiding van de gijzelnemer is nog niet bekend en kan net zo goed door een psychose komen. Ik beweer nergens dat wat Poetin doet deugt. Ik begrijp het echter wel door het verleden en omdat de Navo die al jaren aan de grens oefeningen doet en wil uitbreiden. Actie reactie krijg je dan.D-e-n schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:42:
[...]
Dat is nog steeds een zorgwekkende, bagatelliserende, woordkeuze. Het suggereert nog steeds een positieve eigenschap. De gijzelnemer van gisteren in Amsterdam durfde ook "tot actie over te gaan". Dat zeggen we toch ook niet als ware het een deugd?
Dus misschien heeft Poetin een psychose? Dat maakt toch geen verschil voor hoe we er tegenaan zouden moeten kijken?Tincahunter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:51:
[...]
De aanleiding van de gijzelnemer is nog niet bekend en kan net zo goed door een psychose komen. Ik beweer nergens dat wat Poetin doet deugt. Ik begrijp het echter wel door het verleden en omdat de Navo die al jaren aan de grens oefeningen doet en wil uitbreiden. Actie reactie krijg je dan.
Het is een beetje flauw wat je doet, telkens de negatieve vormen van actie benadrukken.D-e-n schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:42:
[...]
Dat is nog steeds een zorgwekkende, bagatelliserende, woordkeuze. Het suggereert nog steeds een positieve eigenschap. De gijzelnemer van gisteren in Amsterdam durfde ook "tot actie over te gaan". Dat zeggen we toch ook niet als ware het een deugd?
De geallieerden namen uiteindelijk ook actie in WOII. Beetje laat, maar wel gezamenlijk en massaal. Ironisch genoeg hadden de geallieerden het nooit gered zonder Rusland destijds. We hebben het geluk dat Hitler zijn zinnen had gezet op het oosten en daar zijn troepen heenstuurde en erg veel troepen verloor. Met een gigantisch hoge prijs voor de Russen, maar door het Westen is dit nooit op werkelijke waarde erkend naar mijn idee.
In alle geschiedenis boeken wordt de situatie in het oosten wel uitgelegd, maar de geallieerden waren de grote winnaars en hebben Hitler verslagen.
Het heeft in werkelijkheid twee kanten, tijdens mijn middelbare school had “Het Oostfront” misschien een hoofdstukje, van het hele boek.
[sarcasme]D-e-n schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:55:
[...]
Dus misschien heeft Poetin een psychose? Dat maakt toch geen verschil voor hoe we er tegenaan zouden moeten kijken?
Volgens Nederlands rechtssysteem wel!
Die mensen hebben hulp nodig, geen harde straffen.
Aldus de rechters in Nederland.
[/sarcasme]
Klopt net als Rutte en BidenD-e-n schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:55:
[...]
Dus misschien heeft Poetin een psychose? Dat maakt toch geen verschil voor hoe we er tegenaan zouden moeten kijken?
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:37
De economie krijgt nu weer een tik, de prijs die Poetin betaald hiervoor is flink, maar blijkbaar de moeite waard voor hem. In ieder geval wordt hij steeds.meer afhankelijk van China.polthemol schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:49:
[...]
wat is dit voor een redenering dan? Dus als je mee gaat met een dictator, dan is dat goed, 'want er is aansluiting'. Als je zaken als inmengen in verkiezingen in andere landen, annexaties enz. acties tegen onderneemd dan doe je 'niets anders dan de confrontatie opzoeken'?
Grofweg is je pleidooi dus dat we maar stoppen met internationale verdragen en wetgevingen, de boel de boel laten en langleve het recht van de sterkste.
@tweakduke met dien verstande dan wel dat de gasdeal met China niet zo heel groot lijkt te zijn voor Rusland: conform de berichtgevingen mogen ze zelf aardig de beurs trekken voor de infrastructuur aan te leggen ed, wat impliceert dat China dat gas niet zo heel erg nodig heeft. Lijkt dus dat Rusland vanuit zwakte heeft onderhandeld wat onderstreept dat ze er niet florisant op staan economisch gezien.
Pas op dat je hiermee het gedrag van Trump goed praat en van Biden fout. Juist door het beleid van Trump kregen autoritaire leiders hun aandacht bij Trump, met als gevolg een verslechtering van de positie VS als wereldleider. Iets waar Biden nu voor moet knokken.Rene44 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:44:
[...]
Aan de andere kant ontkom ik niet aan het idee dat onder Trump, Poetin juist veel meer aansluiting zocht. Ze waren goede buddys, voor je zover dat over 2 wereldleiders kan zeggen. De bekende verhalen over hoe hij achter hillarygate zat etc. Biden heeft sinds dag 1 niets anders gedaan dan confrontatie gezocht.
Tot actie over durven gaan, is objectief gezien een positieve eigenschap. Zeker van een leider. Dat staat los van welke actie het is.D-e-n schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:42:
[...]
In dit topic is een rode draad dat er niks positiefs over aggressor Putin gezegd mag worden. Voor een man die 99 van de 100 dingen fout doet (in onze ogen én wat is objectief gezien 'fout'), kun je alsnog wel stellen dat Putin flink wat lef heeft.
Het is relevant, omdat de leiders uit de EU-landen tot nu toe zwak reageren op iemand als Putin. Waar ook duidelijke redenen voor aan te wijzen zijn, maar alsnog is het wel iets waar de EU van kan leren. We zijn wat aan het polderen geweest met een dictator.
Je bedoelt alles waar de VS zich al decades schuldig aan maakt? Ik begrijp de ophef rondom deze acties niet zo, of waarom Poetin daarin anders gewogen wordt dan een Amerikaanse president. Verklaar je nader bitte.polthemol schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:49:
[...]
wat is dit voor een redenering dan? Dus als je mee gaat met een dictator, dan is dat goed, 'want er is aansluiting'. Als je zaken als inmengen in verkiezingen in andere landen, annexaties enz. acties tegen onderneemd dan doe je 'niets anders dan de confrontatie opzoeken'?
Dat is inderdaad grofweg want totaal niet mijn insteek. Ik doel meer op Poetin als wereldleider van een nucleaire supermacht en een permanent lid van de VN veiligheidsraad. Je hebt er veel meer aan daar in een positieve dialoog te blijven dan al die - naar nu blijkt - holle retoriek over oorlog dreigen en 'rusland zal het bezuren'(ik charcheer).Grofweg is je pleidooi dus dat we maar stoppen met internationale verdragen en wetgevingen, de boel de boel laten en langleve het recht van de sterkste.
Dat laatste lijkt me iets voor een andere discussie.tweakduke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:57:
Pas op dat je hiermee het gedrag van Trump goed praat en van Biden fout. Juist door het beleid van Trump kregen autoritaire leiders hun aandacht bij Trump, met als gevolg een verslechtering van de positie VS als wereldleider. Iets waar Biden nu voor moet knokken.
Ik wil zeker niet in een Poetin goed/ Biden fout -positie zitten. Ik heb het nu over puur sec de relatie tussen 2 grootmachten, die elkaar in meerdere opzichten nodig hebben, en waar de ruis en mogelijke fall out juist nog veel meer gevolgen heeft, niet in de laatste plaats voor ons in west europa en onze vrienden in oost europa in het bijzonder.
[ Voor 25% gewijzigd door Rene44 op 23-02-2022 08:09 ]
Zolang Trump exact deed wat Putin wilde deed die alsof die aardig was, Putin is in die tijd geen mm opgeschoven.Rene44 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:44:
[...]
De conflicten in Oekraïne, Georgië, Moldavië zijn in die tijd niks verbeterd.
Zelfde analoog aan noord Korea. De appeasement heeft uiteindelijk 0 vooruitgang opgeleverd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic gaat over de Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne. In dat verband is er simpelweg niets positiefs over Putin te zeggen,Playa del C. schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:00:
[...]
In dit topic is een rode draad dat er niks positiefs over aggressor Putin gezegd mag worden.
Dat sommigen dat keer op keer wel blijven proberen en dit "rechtvaardigen" door er vervolgens op los te smijten met allerlei drogredeneringen / wahtaboutisms / alles wat verder inmiddels in de topic-warning staat, is diep triest.
Zoals je zelf aangeeft, de agressor is Putin en daarover is in het licht van dit topic helemaal niets positiefs te melden.
Stel je toch eens voor dat iemand dit vanaf een ander standpunt bekijkt!stefanass schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Dit topic gaat over de Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne. In dat verband is er simpelweg niets positiefs over Putin te zeggen,
Dat sommigen dat keer op keer wel blijven proberen en dit "rechtvaardigen" door er vervolgens op los te smijten met allerlei drogredeneringen / wahtaboutisms / alles wat verder inmiddels in de topic-warning staat, is diep triest.
Zoals je zelf aangeeft, de agressor is Putin en daarover is in het licht van dit topic helemaal niets positiefs te melden.
Wat overigens een invasie niet goedpraat.
Stel je toch eens voor dat mensen een genuanceerder beeld van de situatie hebben.
Dat moet in inderdaad niet willen in een topic!
Kom dan met fatsoenlijke argumenten om dat standpunt te onderbouwen, maar die hebben we tot op heden niet gezienTweak_ers schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:10:
[...]
Stel je toch eens voor dat iemand dit vanaf een ander standpunt bekijkt!
Stel je toch eens voor dat mensen een genuanceerder beeld van de situatie hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door stefanass op 23-02-2022 08:15 ]
context is wat de waarde bepaald. Bij een escalerende situatie is terughoudend optreden bv. mogelijk positiever. Al dan niet een actie (en louter de actie alleen) is niet positief of negatief, het beschrijft slechts een actie, een beweging.Playa del C. schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Tot actie over durven gaan, is objectief gezien een positieve eigenschap. Zeker van een leider. Dat staat los van welke actie het is.
ga je voor de 'nou ja, wat is fout eigenlijk?' om door te stomen naar 'eigenlijk is er geen fout, dus we kunnen dit niet veroordelen'. Dat is het pad waar je nu namelijk op zit.In dit topic is een rode draad dat er niks positiefs over aggressor Putin gezegd mag worden. Voor een man die 99 van de 100 dingen fout doet (in onze ogen én wat is objectief gezien 'fout'), kun je alsnog wel stellen dat Putin flink wat lef heeft.
we zijn binnen de EU allemaal democratieen in verschillende fases, een democratie impliceert dat er overleg is en ook een zekere traagheid (hetgeen niet anders kan, als je moet overleggen). Een dictator (of tsaar-in-functie zo je wil) heeft dat rekenschap niet af te leggen, die persoon doet gewoon. Er valt weinig te leren dus uit handelingssnelheid, het is inherent aan hoe we werken.Het is relevant, omdat de leiders uit de EU-landen tot nu toe zwak reageren op iemand als Putin. Waar ook duidelijke redenen voor aan te wijzen zijn, maar alsnog is het wel iets waar de EU van kan leren. We zijn wat aan het polderen geweest met een dictator.
Het polderaspect: nee, er is niets toegegeven (wat publiekelij kbekend is) op Putin zijn eisen inzake Oekraïne. Waar we mee zitten is het shorttermbeleid dat we onze honger naar energie maar niet willen aanpassen en we onszelf daardoor chantabel maken. Intern zie je in Nederland bevoorbeeld dat een paar partijen po de trom beginnen te roffelen dat de gasprijzen omhoog gaan nu en dat dat slecht is 'voor de gewone burger'. Met een dergelijk politiek inzicht heb je als land geen vijanden meer nodig natuurlijk.
Als laatste wat ook wordt vergeten: dit is een plan wat niet even het smorgens bij de eerste kop koffie is bedacht en hte smiddags werd uitgevoerd. Dit is een zorgvuldig samengesteld plan vanuit Rusland, waarbij er concrete tijdslijnen zijn die men volgt met concrete doelen en specifieke inzet van legeronderdelen. Er is over heel veel assen heen werk verzet (denk bv. aan de 'oefeningen' in Belarus, ook dat doe je niet op de bonnefooi). Hier zit jaren werk in. Verwachten dat de EU hier ad hoc op een paar dagen op reageert is natuurlijk ridicuul dan.
Dat gezegd zijnde, zal men ook heel indringend naar zichzelf moeten kijken op het punt van 'enabler' zijn. We werken er onbewust wel aan mee door heel wat oligarchen plek te bieden. Nogmaals is bv. Chelsea FC's Abramovitch typerend: Russische oligarchen die we accepteren om hier hun dure speeltjes te kopen. Ook Nederland grossiert in vrjihavens voor deze slag lieden via de Zuid-as en daar nemen we geen actie op omdat we er zelf voordeel van hebben (of denken dat te hebben). We hebben dus te maken met politieke gevolgen van politieke keuzes die we hebben gemaakt en we zullen (ook als stemmers trouwens) langzaam moeten gaan inzien dat er gevolgen zijn en de rekening van die keuzes niet voor eeuwig bij andere mensen in andere landen gaat blijven liggen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
>> [ZT] President Biden en de Amerikaanse politiekRene44 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:03:
[...]
Je bedoelt alles waar de VS zich al decades schuldig aan maakt? Ik begrijp de ophef rondom deze acties niet zo, of waarom Poetin daarin anders gewogen wordt dan een Amerikaanse president. Verklaar je nader bitte.
>> De Taliban en de situatie in Afghanistan
En als je van het morele hoge paardje afstapt zou je ook kunnen bedenken dat Oekraïne de neutrale buffer tussen Rusland en Europa is, en tussen Amerika en Europa minstens een hele water ligt.
Om moe van te worden, dat whatabout gedoe.
Heeft niks met standpunt te maken, die heeft hij namelijk niet. Zijn visie een 'ander standpunt' noemen is alsof ik het nu over de onafhankelijkheid van Friesland ga hebben, en dat jullie mij de mond snoeren omdat ik dat niet moet doen in dit topic.Tweak_ers schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:10:
[...]
Stel je toch eens voor dat iemand dit vanaf een ander standpunt bekijkt!
Waarom haal je die twee erbij? Nee, die hebben ook hun fouten. Maar het is nu alsof je bij je analyse over het gedrag van een "verkrachter" er twee kleine criminelen bijsleept die een product uit de winkel hebben gejat.
Dan had je ook kunnen zeggen dat Hitler lef had. Wat voegt dat toe aan een discussie over WO2? Behalve dan dat je daarmee zijn daden bagatelliseert?Playa del C. schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Tot actie over durven gaan, is objectief gezien een positieve eigenschap. Zeker van een leider. Dat staat los van welke actie het is.
In dit topic is een rode draad dat er niks positiefs over aggressor Putin gezegd mag worden. Voor een man die 99 van de 100 dingen fout doet (in onze ogen én wat is objectief gezien 'fout'), kun je alsnog wel stellen dat Putin flink wat lef heeft.
Probleem is dat er met een dictator geen gelijk speelveld is. Hij kan doldrieste acties ondernemen omdat de gevolgen voor slachtoffers hem koud laten.We zijn wat aan het polderen geweest met een dictator.
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid